Avoimen rasismin yleistyminen ilmastokriisin aikakaudella ei ole sattumaa

Anonyymi-ap

"Tutkijoiden mukaan yksi syy ilmastotoimien viivästymiseen on niin sanottu ilmastoestäminen (climate obstruction). Toisin sanoen sellaiset julkiset puhetavat, poliittinen vaikuttaminen ja kulttuuriset uskomukset, jotka kyseenalaistavat, vähättelevät tai viivyttävät tarvittavia ilmastotoimia. Ilmastoestäminen voi ilmetä esimerkiksi ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen kieltämisenä tai taloudellisiin haittoihin vetoamalla.

Ilmastoestämisessä ei ole kyse tietämättömyydestä. Sen sijaan sitä on tarkasteltava laajempana rakenteellisena ilmiönä, joka kytkeytyy vallitsevien valtasuhteiden, materiaalisten etujen ja ylellisten elämäntapojen suojelemiseen. Ilmastoestävän politiikan avulla taloudelliset ja poliittiset toimijat, kuten fossiiliteollisuus, on pyrkinyt turvaamaan vallitsevia korkeaan energian ja luonnonvarojen kulutukseen perustuvia yhteiskunnallisia olosuhteita tilanteessa, jossa ilmastopoliittiset vaatimukset uhkaavat niitä.

Rikkaat läntiset maat, ja erityisesti niiden valtaapitävät, ovat historiallisesti hyötyneet fossiilitaloudesta. Aaron M. McCrightin ja Riley E. Dunlapin mukaan tämä osaltaan selittää, miksi juuri konservatiiviset valkoiset miehet ovat olleet historiallisesti äänekkäimpiä ilmastotoimien vastustajia ja merkittävimpiä fossiiliteollisuuden puolestapuhujia."


https://nessling.fi/avoimen-rasismin-yleistyminen-ilmastokriisin-aikakaudella-ei-ole-sattumaa/

42

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On taas värittynyttä tutkimusta rahoitetty ja tehty.

      • Anonyymi

        Teollisuus yritti pitkään hiljentää tutkimusta tupakan haitoista. Öljyteollisuus on jo kauan sitten levittänyt valheita ilmaston muutoksesta.
        Raha haisee.


      • Anonyymi

        Ilm. 13:18 Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.


      • Anonyymi

        Suomalaiset oli rasisteja toisilleen 60 luvulla.


    • Anonyymi

      Ilmastovalhe ja rasismivalhe tulevat samalta WEFin sylttytehtaalta. Klaus Schwab vetelee naruja taustalla.

      • Anonyymi

        Ja sukupuoli valheet.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Täytyy pistää lukulistalle. Persujen ja Putinin regiimin samankaltaiset ajatukset toki ovat olleet aina tiedossa.


    • Anonyymi

      Ilmastofasistit laitetaan kuriin ja järjestykseen, etkä sinä voi sille mitään. Hajoo siihen.

      • Anonyymi

        Turha täällä on kirjoitella. Eurooppalainen teollisuus porhaltaa koko ajan päästöttömään suuntaan.
        Persu-luddiitit eivät voi sille mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha täällä on kirjoitella. Eurooppalainen teollisuus porhaltaa koko ajan päästöttömään suuntaan.
        Persu-luddiitit eivät voi sille mitään.

        Jeps, ei ole päästöjä kun ei ole teollisuutta. No, usalle ja kiinalle kelpaa. Kyllä eurooppakin vielä (ensin itkee ja sitten) tulee järkiinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha täällä on kirjoitella. Eurooppalainen teollisuus porhaltaa koko ajan päästöttömään suuntaan.
        Persu-luddiitit eivät voi sille mitään.

        Suomessakin mennään päästöttömyyden suuntaan satojen tuhansien työttömien johdolla. Samaan aikaan muualla fossiilisia käytetään enemmän kuin koskaan ja kansat vaurastuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin mennään päästöttömyyden suuntaan satojen tuhansien työttömien johdolla. Samaan aikaan muualla fossiilisia käytetään enemmän kuin koskaan ja kansat vaurastuvat.

        Vauraudesta ei ole kauheasti iloa, kun maapallo muuttuu elinkelvottomaksi.


    • Anonyymi

      Tyypillistä kiina rahoitteista yliopisto hölynpölyä.

      • Anonyymi

        Ei ole Nesslingin säätiö kiinalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Nesslingin säätiö kiinalainen.

        Kuka noista tietää


    • Anonyymi

      Suomen on rahoitettava ilmastotoimet maailmassa.

      • Anonyymi

        Kyllä. Suomen on paneuduttava koko maapallon ilmaston muutoksiin ja kehitettävä maapallon ympärille suoja, jonka luukkuja avamme silloin, kun vettä kaipaamme. Lumet ja ukonilmat pysyy loitolla ja kesän kuumuuskin on säädeltävissä ilmastotietokoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Suomen on paneuduttava koko maapallon ilmaston muutoksiin ja kehitettävä maapallon ympärille suoja, jonka luukkuja avamme silloin, kun vettä kaipaamme. Lumet ja ukonilmat pysyy loitolla ja kesän kuumuuskin on säädeltävissä ilmastotietokoneella.

        Luoja hoitaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luoja hoitaa!

        Jumala säätää säät ja ilmat. Ei ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Suomen on paneuduttava koko maapallon ilmaston muutoksiin ja kehitettävä maapallon ympärille suoja, jonka luukkuja avamme silloin, kun vettä kaipaamme. Lumet ja ukonilmat pysyy loitolla ja kesän kuumuuskin on säädeltävissä ilmastotietokoneella.

        Näin meidänon tehtävä,kai
        meille joku siitä myös maksaa? 💲


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Persut väittää akateemista väitöskirjaa vastaan TikTok-videolla🤣TikTok-tolvanoita koko puolue täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut väittää akateemista väitöskirjaa vastaan TikTok-videolla🤣TikTok-tolvanoita koko puolue täynnä.

        TikTok kyllä tyhmentää käyttäjänsä tehokkaasti. Kun henkilö on jo valmiiksi yksinkertainen ja kaikki informaatio tulee TikTokin kautta on lopputulos karmea.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Maailmanlaajuiset hiilipäästöt nousivat 0,9 % vuonna 2024. Kasvua vauhditti pääasiassa hiilen kulutuksen kasvu Kiinassa, Intiassa ja Kaakkois-Aasiassa.
      Vihreän energian voimakas lisääntyminen ei riittänyt kääntämään hiilipäästöjä laskuun.
      Lentoliikenteen päästöt kasvoivat noin 5,5 % ennätyksellisen suuren maailmanlaajuisen lentomatkustajien kysynnän vuoksi.

      • Anonyymi

        Älä nyt ala rasisteeraamaan Aasialaisia. Tyhmempikin tajuaa, että koska meillä on globaali-ilmasto, tuotantolaitosten sulkeminen euroopassa ja niiden siirtäminen Kiinaan puhdistaa ilmaa. Samoin kuin esim sotiminen mahdollisimman isoilla pommeilla, ohjuksilla ja suurilla moottoreilla varustetuilla sotakoneilla torjuu tehokkaasti ilmastonmuutosta.


    • Anonyymi

      Kyllä jotenkin liittyy rasismiin jos vastustaa ylikansallisten öljy-yhtiöiden voiton maksimointi kujeita kuten hiilidioksidikauppaa. Se ajatus lähtee ilmeisesti siitä ettei näillä rasisteilla ole jotain British Petroleumin osakkeita, kun meinaavat ettei ole ok jos kyseiset yhtiöt sikailevat ja saastuttavat ympäristön ja laittavat sen sitten kuluttajien syyksi co2 verukkeella. Suvaitsevainen valistunut ihminen tietysti suvaitsee näiden yhtiöiden toimet, koska voiton maksimointi on pyhää.

    • Anonyymi

      Olen aina ollut sitä mieltä, että tämä nykyinen poliittinen polarisaatio konservatiivit vastaan liberaalit johtuu aika pitkälti ilmastonmuutoksesta. Taustalla on öljy-yhtiöiden pyrkimys vastustaa ilmastotoimia ja tavoite turvata öljyntuotannon jatkuminen vähintään nykytasolla hamaan tappiin saakka. Öljy-yhtiöt ovat hyvin merkittävä rahoittaja mm. Trumpin taustavoimissa.

      Liberaaliudessa ei ole mitään uutta. Länsimaat ovat liberalisoituneet jo ainakin 1960-luvulta lähtien, joten on hämmästyttävää, että yhtäkkiä muka olisi pelmahtanut jostain miljoonia konservatiivikritittyjä vastustamaan kiivaasti liberaalia maailmankatsomusta ja kaikkea sitä mitä siihen liittyy mm. tiedettä, tasa-arvoa ja kansainvälisiä yhteisöjä sekä puolustamaan rasismia ja rotuoppeja.

      Mutta se mikä on todella tapahtunut on ilmastonmuutos ja vaatimukset fossiilisista polttoaineista luopumisesta ja EU:n päätös luopua polttomoottoriautoista. Siksi konservatiivit ovat aktivoituneet. Pyrkimyksenä on viedä huomio pois tieteestä ja faktoista ja tuoda faktapuheen sijaan politiikka. Oikeisto vs. vasemmisto, konservatiivit vs. liberaalit. Tässä kahtiajaossa oikeisto ja konservatiivit esiintyvät ilman muuta öljyteollisuuden puolustajana ja tieteelliset faktat ilmastonmuutoksesta halutaan muuttaa vasemmiston ja liberaalien poliittiseksi agendaksi faktan sijaan.

      • Anonyymi

        Venäjän nykyjohto on yksi tärkeimmistä taustavoimista ilmastodenialismissa. He rahoittavat tukevat läntisiä laitaoikeiston poliitikoita, jotka jarruttavat ilmastotoimia. Syynä tähän on tietysti se, että Venäjän nykyjohto romahtaisi, jos se ei saisi enää myytyä fosiilisia polttoaineita.


    • Anonyymi

      Ilmu on bisnesidea jossa maksajalta ei kysytä maksatko.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuet pois vihervasemmiston 0-tutkijoilta.

    • Eli suomeksi sanottuna, yleinen kritiikki, arvostelu, epäsopivat vastakriteerit, epäsopiva analyyttisyys jne. pyritään estämään, jotta ilmastoagenda voidaan viedä läpi mahd. vähin häiriöin.

      • Anonyymi

        Kaikkien persujen tavoin et usko ilmastotieteeseen. Totuus löytyy Esson baarin äijäkööristä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien persujen tavoin et usko ilmastotieteeseen. Totuus löytyy Esson baarin äijäkööristä

        Kommenttisi on kömpelöä disinformaatiota. Valtaosa persuista vastustaa poliittis-ideologis-kaupallista versiota "ihmisenaiheuttamastailmastonmuutoksesta"; ilmastopaniikki, ilmastovouhotus, paisuttelu, muunnellut totuudet, kiertely, tiettyjen asioiden "unohtelu", uhkakuvilla ratsastaminen jne., sekä sellaista ilmastopolitiikkaa, jossa ilmastotalkoiden kriteereinä on kansainvälinen näkyvyys ja maine, puolitotuudet, vajaat tai muunnellut kriteerit jne., jotka uhkaa yrityksiä ja ihmisiä eri tavoin esim. liian nopealla siirtymätahdilla. Sun essonbaaritarinas voit työntää takaisin sinne mistä ne kaivelitkin ja muista tuulettaa hyvin.
        ☝🏻😏


      • Anonyymi
        Mr.Perfect kirjoitti:

        Kommenttisi on kömpelöä disinformaatiota. Valtaosa persuista vastustaa poliittis-ideologis-kaupallista versiota "ihmisenaiheuttamastailmastonmuutoksesta"; ilmastopaniikki, ilmastovouhotus, paisuttelu, muunnellut totuudet, kiertely, tiettyjen asioiden "unohtelu", uhkakuvilla ratsastaminen jne., sekä sellaista ilmastopolitiikkaa, jossa ilmastotalkoiden kriteereinä on kansainvälinen näkyvyys ja maine, puolitotuudet, vajaat tai muunnellut kriteerit jne., jotka uhkaa yrityksiä ja ihmisiä eri tavoin esim. liian nopealla siirtymätahdilla. Sun essonbaaritarinas voit työntää takaisin sinne mistä ne kaivelitkin ja muista tuulettaa hyvin.
        ☝🏻😏

        Palstan papukaijat on
        opetettu keksin voimalla
        sanomaan 'esson baari,
        esson baari.'.


    • Anonyymi

      Sanan "ilmastoestäminen" keksiminen osoittaa, että nyt on jo nautittu liikaa tukiaisia ja erinnäisiä aineita.

    • Anonyymi

      Kun kuulen sanan "rasismi" poistan aseestani varmistimen.

    • Anonyymi

      Minullakin on omakohtaista kokemusta suomalaisista miesvaltaisista tieteen ja tekniikan alan keskustelupalstoista, joten tiedän hyvin miten keskustelu niillä on muuttunut viimeisen reilun 20-vuoden aikana. Tuon kokemuksen perusteella voin kyllä vakuuttaa että aikamme poliittinen kahtiajaon primus motor on ilmastonmuutos.

      Miten sitten keskustelukulttuuri on muuttunut viimeisen 20-vuoden aikana?

      Joskus 20-vuotta sitten noilla keskusteluplstoilla oli hyvin tyypillistä että niissä pilkattiin uskovaisia ja kreationisteja.

      Sitten kun Suomessakin alkoi keskustelu ilmastonmuutoksesta ja monet asiantuntijat alkoivat vaatimaan fossiilisten polttoaineiden rajoittamista ja jopa kieltämistä. Öljylämmityksestä alettiin luopua ja EU kielsi polttomoottoriautot 2035 jälkeen. Niin keskustelupalstoille ilmaantui kuin tyhjästä ilmastodenialisteja jotka lähes valloittivat nuo palstat. Ensi vaiheessa he yrittivät kumota ilmastonmuutoksen väittämällä sitä joko luonnollisista syistä johtuvaksi tai jotkut keksivät mitä mielikuvituksellisempia syitä sille, kuten piereskelevät afrikkalaiset lehmät tai afrikkalaisten leirinuotiot. Nuo väitteet kumottiin yksi toisena jälkeen ja kun denialistit sitten ymmärsivät etteivät heidän argumenttinsa kykene kumoamaan ilmastotiedettä, niin alkoi avoin poliittinen öyhötys. Pian nuo keskustelupalstat täyttyivät puniggi, kommari, sosialisti, viherhippi ja viherpunikki syytöksillä. Tavoitteena oli ilmiselvästi politisoida koko aihe ja täyttää kaikki poliittisella vastakkainasettelulla jotta ei enää jäisi tilaa tieteelliselle keskustelulle ilmastonmuutoksesta. Heidän tavoitteensa on öyhöttää äärioikeisto ja oikeisto valtaan jotta polttomoorrikiellot saadaan kumottua ja palautettua usko fossiillisiin polttoaineisiin. Näin se vain menee!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1850
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1016
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      97
      912
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      534
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe