"Tutkijoiden mukaan yksi syy ilmastotoimien viivästymiseen on niin sanottu ilmastoestäminen (climate obstruction). Toisin sanoen sellaiset julkiset puhetavat, poliittinen vaikuttaminen ja kulttuuriset uskomukset, jotka kyseenalaistavat, vähättelevät tai viivyttävät tarvittavia ilmastotoimia. Ilmastoestäminen voi ilmetä esimerkiksi ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen kieltämisenä tai taloudellisiin haittoihin vetoamalla.
Ilmastoestämisessä ei ole kyse tietämättömyydestä. Sen sijaan sitä on tarkasteltava laajempana rakenteellisena ilmiönä, joka kytkeytyy vallitsevien valtasuhteiden, materiaalisten etujen ja ylellisten elämäntapojen suojelemiseen. Ilmastoestävän politiikan avulla taloudelliset ja poliittiset toimijat, kuten fossiiliteollisuus, on pyrkinyt turvaamaan vallitsevia korkeaan energian ja luonnonvarojen kulutukseen perustuvia yhteiskunnallisia olosuhteita tilanteessa, jossa ilmastopoliittiset vaatimukset uhkaavat niitä.
Rikkaat läntiset maat, ja erityisesti niiden valtaapitävät, ovat historiallisesti hyötyneet fossiilitaloudesta. Aaron M. McCrightin ja Riley E. Dunlapin mukaan tämä osaltaan selittää, miksi juuri konservatiiviset valkoiset miehet ovat olleet historiallisesti äänekkäimpiä ilmastotoimien vastustajia ja merkittävimpiä fossiiliteollisuuden puolestapuhujia."
https://nessling.fi/avoimen-rasismin-yleistyminen-ilmastokriisin-aikakaudella-ei-ole-sattumaa/
Avoimen rasismin yleistyminen ilmastokriisin aikakaudella ei ole sattumaa
42
285
Vastaukset
- Anonyymi
On taas värittynyttä tutkimusta rahoitetty ja tehty.
- Anonyymi
Teollisuus yritti pitkään hiljentää tutkimusta tupakan haitoista. Öljyteollisuus on jo kauan sitten levittänyt valheita ilmaston muutoksesta.
Raha haisee. - Anonyymi
Ilm. 13:18 Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.
- Anonyymi
Suomalaiset oli rasisteja toisilleen 60 luvulla.
- Anonyymi
Ilmastovalhe ja rasismivalhe tulevat samalta WEFin sylttytehtaalta. Klaus Schwab vetelee naruja taustalla.
- Anonyymi
Ja sukupuoli valheet.
- Anonyymi
Tässäpä hyvää luettavaa persuistakin enkun taitoisille:
https://nordia.journal.fi/article/view/173286- Anonyymi
Täytyy pistää lukulistalle. Persujen ja Putinin regiimin samankaltaiset ajatukset toki ovat olleet aina tiedossa.
- Anonyymi
Ilmastofasistit laitetaan kuriin ja järjestykseen, etkä sinä voi sille mitään. Hajoo siihen.
- Anonyymi
Turha täällä on kirjoitella. Eurooppalainen teollisuus porhaltaa koko ajan päästöttömään suuntaan.
Persu-luddiitit eivät voi sille mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha täällä on kirjoitella. Eurooppalainen teollisuus porhaltaa koko ajan päästöttömään suuntaan.
Persu-luddiitit eivät voi sille mitään.Jeps, ei ole päästöjä kun ei ole teollisuutta. No, usalle ja kiinalle kelpaa. Kyllä eurooppakin vielä (ensin itkee ja sitten) tulee järkiinsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha täällä on kirjoitella. Eurooppalainen teollisuus porhaltaa koko ajan päästöttömään suuntaan.
Persu-luddiitit eivät voi sille mitään.Suomessakin mennään päästöttömyyden suuntaan satojen tuhansien työttömien johdolla. Samaan aikaan muualla fossiilisia käytetään enemmän kuin koskaan ja kansat vaurastuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessakin mennään päästöttömyyden suuntaan satojen tuhansien työttömien johdolla. Samaan aikaan muualla fossiilisia käytetään enemmän kuin koskaan ja kansat vaurastuvat.
Vauraudesta ei ole kauheasti iloa, kun maapallo muuttuu elinkelvottomaksi.
- Anonyymi
Tyypillistä kiina rahoitteista yliopisto hölynpölyä.
- Anonyymi
Ei ole Nesslingin säätiö kiinalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole Nesslingin säätiö kiinalainen.
Kuka noista tietää
- Anonyymi
Suomen on rahoitettava ilmastotoimet maailmassa.
- Anonyymi
Kyllä. Suomen on paneuduttava koko maapallon ilmaston muutoksiin ja kehitettävä maapallon ympärille suoja, jonka luukkuja avamme silloin, kun vettä kaipaamme. Lumet ja ukonilmat pysyy loitolla ja kesän kuumuuskin on säädeltävissä ilmastotietokoneella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Suomen on paneuduttava koko maapallon ilmaston muutoksiin ja kehitettävä maapallon ympärille suoja, jonka luukkuja avamme silloin, kun vettä kaipaamme. Lumet ja ukonilmat pysyy loitolla ja kesän kuumuuskin on säädeltävissä ilmastotietokoneella.
Luoja hoitaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luoja hoitaa!
Jumala säätää säät ja ilmat. Ei ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Suomen on paneuduttava koko maapallon ilmaston muutoksiin ja kehitettävä maapallon ympärille suoja, jonka luukkuja avamme silloin, kun vettä kaipaamme. Lumet ja ukonilmat pysyy loitolla ja kesän kuumuuskin on säädeltävissä ilmastotietokoneella.
Näin meidänon tehtävä,kai
meille joku siitä myös maksaa? 💲
- Anonyymi
Rasismin määritelmä aikojen saatossa.
https://www.tiktok.com/@djthelsinki/video/7557426974587637014?is_from_webapp=1- Anonyymi
Persut väittää akateemista väitöskirjaa vastaan TikTok-videolla🤣TikTok-tolvanoita koko puolue täynnä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persut väittää akateemista väitöskirjaa vastaan TikTok-videolla🤣TikTok-tolvanoita koko puolue täynnä.
TikTok kyllä tyhmentää käyttäjänsä tehokkaasti. Kun henkilö on jo valmiiksi yksinkertainen ja kaikki informaatio tulee TikTokin kautta on lopputulos karmea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TikTok kyllä tyhmentää käyttäjänsä tehokkaasti. Kun henkilö on jo valmiiksi yksinkertainen ja kaikki informaatio tulee TikTokin kautta on lopputulos karmea.
Lopputulos tässä:
https://img.ilcdn.fi/CeKwZ76w6EHoTahZbj7n7G6oBUI=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/3f3145feb1092fc974bce60bcd4a09dfb741bdd962e5a13a1caf2ccc19401f17.png - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopputulos tässä:
https://img.ilcdn.fi/CeKwZ76w6EHoTahZbj7n7G6oBUI=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/3f3145feb1092fc974bce60bcd4a09dfb741bdd962e5a13a1caf2ccc19401f17.pngSebu on kyllä nolo tapaus 😅
- Anonyymi
Maailmanlaajuiset hiilipäästöt nousivat 0,9 % vuonna 2024. Kasvua vauhditti pääasiassa hiilen kulutuksen kasvu Kiinassa, Intiassa ja Kaakkois-Aasiassa.
Vihreän energian voimakas lisääntyminen ei riittänyt kääntämään hiilipäästöjä laskuun.
Lentoliikenteen päästöt kasvoivat noin 5,5 % ennätyksellisen suuren maailmanlaajuisen lentomatkustajien kysynnän vuoksi.- Anonyymi
Älä nyt ala rasisteeraamaan Aasialaisia. Tyhmempikin tajuaa, että koska meillä on globaali-ilmasto, tuotantolaitosten sulkeminen euroopassa ja niiden siirtäminen Kiinaan puhdistaa ilmaa. Samoin kuin esim sotiminen mahdollisimman isoilla pommeilla, ohjuksilla ja suurilla moottoreilla varustetuilla sotakoneilla torjuu tehokkaasti ilmastonmuutosta.
- Anonyymi
Kyllä jotenkin liittyy rasismiin jos vastustaa ylikansallisten öljy-yhtiöiden voiton maksimointi kujeita kuten hiilidioksidikauppaa. Se ajatus lähtee ilmeisesti siitä ettei näillä rasisteilla ole jotain British Petroleumin osakkeita, kun meinaavat ettei ole ok jos kyseiset yhtiöt sikailevat ja saastuttavat ympäristön ja laittavat sen sitten kuluttajien syyksi co2 verukkeella. Suvaitsevainen valistunut ihminen tietysti suvaitsee näiden yhtiöiden toimet, koska voiton maksimointi on pyhää.
- Anonyymi
Olen aina ollut sitä mieltä, että tämä nykyinen poliittinen polarisaatio konservatiivit vastaan liberaalit johtuu aika pitkälti ilmastonmuutoksesta. Taustalla on öljy-yhtiöiden pyrkimys vastustaa ilmastotoimia ja tavoite turvata öljyntuotannon jatkuminen vähintään nykytasolla hamaan tappiin saakka. Öljy-yhtiöt ovat hyvin merkittävä rahoittaja mm. Trumpin taustavoimissa.
Liberaaliudessa ei ole mitään uutta. Länsimaat ovat liberalisoituneet jo ainakin 1960-luvulta lähtien, joten on hämmästyttävää, että yhtäkkiä muka olisi pelmahtanut jostain miljoonia konservatiivikritittyjä vastustamaan kiivaasti liberaalia maailmankatsomusta ja kaikkea sitä mitä siihen liittyy mm. tiedettä, tasa-arvoa ja kansainvälisiä yhteisöjä sekä puolustamaan rasismia ja rotuoppeja.
Mutta se mikä on todella tapahtunut on ilmastonmuutos ja vaatimukset fossiilisista polttoaineista luopumisesta ja EU:n päätös luopua polttomoottoriautoista. Siksi konservatiivit ovat aktivoituneet. Pyrkimyksenä on viedä huomio pois tieteestä ja faktoista ja tuoda faktapuheen sijaan politiikka. Oikeisto vs. vasemmisto, konservatiivit vs. liberaalit. Tässä kahtiajaossa oikeisto ja konservatiivit esiintyvät ilman muuta öljyteollisuuden puolustajana ja tieteelliset faktat ilmastonmuutoksesta halutaan muuttaa vasemmiston ja liberaalien poliittiseksi agendaksi faktan sijaan.- Anonyymi
Venäjän nykyjohto on yksi tärkeimmistä taustavoimista ilmastodenialismissa. He rahoittavat tukevat läntisiä laitaoikeiston poliitikoita, jotka jarruttavat ilmastotoimia. Syynä tähän on tietysti se, että Venäjän nykyjohto romahtaisi, jos se ei saisi enää myytyä fosiilisia polttoaineita.
- Anonyymi
Ilmu on bisnesidea jossa maksajalta ei kysytä maksatko.
- Anonyymi
Siinä ilmasto faktaa ilmastohihhuleille.
https://www.youtube.com/watch?v=JGlf5C7M8gQ&t=27s - Anonyymi
Tuet pois vihervasemmiston 0-tutkijoilta.
Eli suomeksi sanottuna, yleinen kritiikki, arvostelu, epäsopivat vastakriteerit, epäsopiva analyyttisyys jne. pyritään estämään, jotta ilmastoagenda voidaan viedä läpi mahd. vähin häiriöin.
- Anonyymi
Kaikkien persujen tavoin et usko ilmastotieteeseen. Totuus löytyy Esson baarin äijäkööristä
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien persujen tavoin et usko ilmastotieteeseen. Totuus löytyy Esson baarin äijäkööristä
Kommenttisi on kömpelöä disinformaatiota. Valtaosa persuista vastustaa poliittis-ideologis-kaupallista versiota "ihmisenaiheuttamastailmastonmuutoksesta"; ilmastopaniikki, ilmastovouhotus, paisuttelu, muunnellut totuudet, kiertely, tiettyjen asioiden "unohtelu", uhkakuvilla ratsastaminen jne., sekä sellaista ilmastopolitiikkaa, jossa ilmastotalkoiden kriteereinä on kansainvälinen näkyvyys ja maine, puolitotuudet, vajaat tai muunnellut kriteerit jne., jotka uhkaa yrityksiä ja ihmisiä eri tavoin esim. liian nopealla siirtymätahdilla. Sun essonbaaritarinas voit työntää takaisin sinne mistä ne kaivelitkin ja muista tuulettaa hyvin.
☝🏻😏- Anonyymi
Mr.Perfect kirjoitti:
Kommenttisi on kömpelöä disinformaatiota. Valtaosa persuista vastustaa poliittis-ideologis-kaupallista versiota "ihmisenaiheuttamastailmastonmuutoksesta"; ilmastopaniikki, ilmastovouhotus, paisuttelu, muunnellut totuudet, kiertely, tiettyjen asioiden "unohtelu", uhkakuvilla ratsastaminen jne., sekä sellaista ilmastopolitiikkaa, jossa ilmastotalkoiden kriteereinä on kansainvälinen näkyvyys ja maine, puolitotuudet, vajaat tai muunnellut kriteerit jne., jotka uhkaa yrityksiä ja ihmisiä eri tavoin esim. liian nopealla siirtymätahdilla. Sun essonbaaritarinas voit työntää takaisin sinne mistä ne kaivelitkin ja muista tuulettaa hyvin.
☝🏻😏Palstan papukaijat on
opetettu keksin voimalla
sanomaan 'esson baari,
esson baari.'.
- Anonyymi
Sanan "ilmastoestäminen" keksiminen osoittaa, että nyt on jo nautittu liikaa tukiaisia ja erinnäisiä aineita.
- Anonyymi
Kun kuulen sanan "rasismi" poistan aseestani varmistimen.
- Anonyymi
Minullakin on omakohtaista kokemusta suomalaisista miesvaltaisista tieteen ja tekniikan alan keskustelupalstoista, joten tiedän hyvin miten keskustelu niillä on muuttunut viimeisen reilun 20-vuoden aikana. Tuon kokemuksen perusteella voin kyllä vakuuttaa että aikamme poliittinen kahtiajaon primus motor on ilmastonmuutos.
Miten sitten keskustelukulttuuri on muuttunut viimeisen 20-vuoden aikana?
Joskus 20-vuotta sitten noilla keskusteluplstoilla oli hyvin tyypillistä että niissä pilkattiin uskovaisia ja kreationisteja.
Sitten kun Suomessakin alkoi keskustelu ilmastonmuutoksesta ja monet asiantuntijat alkoivat vaatimaan fossiilisten polttoaineiden rajoittamista ja jopa kieltämistä. Öljylämmityksestä alettiin luopua ja EU kielsi polttomoottoriautot 2035 jälkeen. Niin keskustelupalstoille ilmaantui kuin tyhjästä ilmastodenialisteja jotka lähes valloittivat nuo palstat. Ensi vaiheessa he yrittivät kumota ilmastonmuutoksen väittämällä sitä joko luonnollisista syistä johtuvaksi tai jotkut keksivät mitä mielikuvituksellisempia syitä sille, kuten piereskelevät afrikkalaiset lehmät tai afrikkalaisten leirinuotiot. Nuo väitteet kumottiin yksi toisena jälkeen ja kun denialistit sitten ymmärsivät etteivät heidän argumenttinsa kykene kumoamaan ilmastotiedettä, niin alkoi avoin poliittinen öyhötys. Pian nuo keskustelupalstat täyttyivät puniggi, kommari, sosialisti, viherhippi ja viherpunikki syytöksillä. Tavoitteena oli ilmiselvästi politisoida koko aihe ja täyttää kaikki poliittisella vastakkainasettelulla jotta ei enää jäisi tilaa tieteelliselle keskustelulle ilmastonmuutoksesta. Heidän tavoitteensa on öyhöttää äärioikeisto ja oikeisto valtaan jotta polttomoorrikiellot saadaan kumottua ja palautettua usko fossiillisiin polttoaineisiin. Näin se vain menee!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1861850
- 1121016
- 97912
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20717- 52684
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174536Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä28534Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;199473