Voi rakkaat hoitajat, armahtakaa minua ja viekää minut kakalle, mulla on vatta niin kauhean kipeä.
On ilta ja hoitajat vastaavat, että huomenna on vatsantoimituspäivä, emme me ala enää illalla viemään vessaan.
Tämä potilas on muuten todella mukava ja rauhallinen, mutta kovassa kakkahädässään aivan hirvittävän ahdistunut ja tuskainen jo pelkästään kovan vatsanpurun takia, koska on saanut ylimääräistä ulostuslääkettä, jotta seuraavan aamun vatsantoimitus onnistuisi.
On hirvittävä yö jälleen tällä vanhuksella edessä.
Sitten hän nukkuukin kaksi vuorokautta, kun on vatsatuskissaan huutanut koko yön.
Onko tämä inhimillistä toimintaa?
Koko yön vanhus huutaa apua
232
51837
Vastaukset
- ole sitten
todellakaan inhinmillistä toimintaa.Itse hoitajat pitäisi jo laittaa kokemaan sellainen tilanne.Kyllä yöhoitajilla on raskas yö edessä,toivottavasti heistä joku olisi inhinmillinen ja veisi vessaan.Vai katsovatko he helpommaksi pestä kakat sängyssä.Raskaalla yöllä tarkoitan;kärsimystä minkä vanhus joutuu kokemaan ja ettei iltahoitajat tehneet niinkuin vanhus pyysi vaan jättivät asian yöhoitajille.
- laiskoja
työnvieroksujia. Nähty on ja kuultu. Varsinkin yököt. Kun apua tarttis, ne saa jum..lauta hepulin, että mitä v..tua sä sitä kelloa turhaan soittelet, multa jäi kahvit ja naurettavatrumat kesken.
- puliveivarit perseeseen
laiskoja kirjoitti:
työnvieroksujia. Nähty on ja kuultu. Varsinkin yököt. Kun apua tarttis, ne saa jum..lauta hepulin, että mitä v..tua sä sitä kelloa turhaan soittelet, multa jäi kahvit ja naurettavatrumat kesken.
kynsiköön mumma persettään jos etenkin sosialisti on ja samaan syssyyn ei muari rutise kun on kaupassa kalliita lenkkitossuja
- 69SID
eivät pääsisi vessaan ja syönti saisi olla sovellettu samaan yhteyteen. syötettäisi jotain sose velliä.viikon päästä kysyttäisi? osaatko toimia kansan hyväksi? Kun kerran sinut on valittu hommaan..
- hoitsu
Itse hoitajana vanhustenhuollossa en ole koskaan törmännyt taikka toiminut näin. En tiedä mistä hoitopaikasta puhutaan, mutta aina silloin tällöin,tietyin väli ajoin asia vanhusten hoidosta putkahtaa esille. Kuinka vanhuksia jätetään heitteille..Minun työpaikalla tuli juuri omaisilta heitteillejättö syytöksiä hoitajia kohtaan...Sillä tyydytetään huonoa omaatuntoa ja syyllisyyden tuntoja siitä ettei ole omaiset käyneet vanhustensa luona..onko se sitten omaisilta heitteillejättöä ja tulemmeko me hoitajat syyttelemään heitteillejätöstä, emme,koska ymmärrämme omaisia ja heidän oloaan. Tässä tapauksessa, jos totta, on syyllistytty hoitovirheeseen ja vanhuksen kunnioittaminen täysin unohdettu. Jos olet omainen tai hoitaja itse sinun täytyy tehdä asiasta ilmoitus jotta asia ei enään toistuisi.
- kuultua pihalla
KVL:n terveyskeskuksen pihalla olen kuullut hoitajien sanovan, että yks kun p...ntaa ja vaihdat vaipat, niin johan on seuraavalla p...at housussa ja saat taas vaihtaa vaipat, todella kamalaa ala-arvoista puhetta, vaikkakin tupakkatauolla, kuultu ulkopuolinen tämän keskustelun .
- Realisti
kuultua pihalla kirjoitti:
KVL:n terveyskeskuksen pihalla olen kuullut hoitajien sanovan, että yks kun p...ntaa ja vaihdat vaipat, niin johan on seuraavalla p...at housussa ja saat taas vaihtaa vaipat, todella kamalaa ala-arvoista puhetta, vaikkakin tupakkatauolla, kuultu ulkopuolinen tämän keskustelun .
Olisiko parempi sanoa että; ulosteet, onko se jotenkin kunnioittavampaa. Ulosteet mitkä ulosteet..niitä tekee jokainen ihminen, pöläyttää pönttöön, sanassako on ihmisarvo; p..ka/uloste/kakka??? Ja tosiasiahan se on, että näin voi käydä..miettipä sitä. Mielestäni on ihmisarvoa loukkaavaa, että täysin vieraat ja tuntemattomat ihmiset joutuvat korjaamaan toisten ihmisten ulosteet. Itse en voisi kuvitellakaan että velvoittaisin toisia siihen vuosia. Akuuutti tilanne on ihan eri juttu, mutta että tämä kestäisi vuosikausia (ulosteiden korjaus) se on jo toisen ihmisen nöryyttämistä oman edun nimissä.
Katsokaas; se on vain näkökulmasta kiinni. Toiset tykkäävät että toisten on pakko/velvollisuus korjata toisten ihmisten eritteeet (itsekkyys) ja toiset ovat sitä mieltä, että se on täysin hullua(epäitsekkyys). Kukin valitsee itse, mutta käytännössä tämä valinta ei toimi, valitettavasti. - ala-arvoista
Realisti kirjoitti:
Olisiko parempi sanoa että; ulosteet, onko se jotenkin kunnioittavampaa. Ulosteet mitkä ulosteet..niitä tekee jokainen ihminen, pöläyttää pönttöön, sanassako on ihmisarvo; p..ka/uloste/kakka??? Ja tosiasiahan se on, että näin voi käydä..miettipä sitä. Mielestäni on ihmisarvoa loukkaavaa, että täysin vieraat ja tuntemattomat ihmiset joutuvat korjaamaan toisten ihmisten ulosteet. Itse en voisi kuvitellakaan että velvoittaisin toisia siihen vuosia. Akuuutti tilanne on ihan eri juttu, mutta että tämä kestäisi vuosikausia (ulosteiden korjaus) se on jo toisen ihmisen nöryyttämistä oman edun nimissä.
Katsokaas; se on vain näkökulmasta kiinni. Toiset tykkäävät että toisten on pakko/velvollisuus korjata toisten ihmisten eritteeet (itsekkyys) ja toiset ovat sitä mieltä, että se on täysin hullua(epäitsekkyys). Kukin valitsee itse, mutta käytännössä tämä valinta ei toimi, valitettavasti.kohdella vanhuksia sairaalassa tuolla tavalla. Käsitätkö että sairaalassa pitää hoitaa SAIRAITA ihmisiä ja hoitajien on oltava empaattisia.
- vanhustyöntekijä
Realisti kirjoitti:
Katsokaas; se on vain näkökulmasta kiinni. Toiset tykkäävät että toisten on pakko/velvollisuus korjata toisten ihmisten eritteeet (itsekkyys) ja toiset ovat sitä mieltä, että se on täysin hullua(epäitsekkyys). Kukin valitsee itse, mutta käytännössä tämä valinta ei toimi, valitettavasti.Itse teen vanhustyötä ja olen monenlaista nähnyt ja kuullut.Hoitajia on moneenlähtöön, hyviä ja huonoja. Osastollani oli yksikin vanhus joka huusi yötä päivää " apua apua " ja muiden vanhusten omaiset kokivat sen tilanteen kauheana, kun hoitajat eivät kiirehtineet paikalle. Tosiasia oli kuitenkin, etää vanhus oli jo useamman vuoden huutanut tätä samaa ja, kun huoneeseen meni ja kysyi huudon syytä, oli vastaus useimmiten, että " en minä ole huutanut ". Eli kaikenmoista on. Ja monet vanhukset saavat vahvoja unilääkkeitä nukkuakseen, niin silloin vessaan kuljettaminen on riski sekä hoitajille, että vanhukselle...jalat, kun eivät toimi oikein yhtään. Myönnän, että monesti vanhustenhoito on ala-arvoista, johtuen osaksi siitä, että työtä tehdään minimi henkilökunnalla ja osaksi myös siitä, että töissä pidetään todella huonoja ja julmiakin hoitajia. Mutta tiedän myös sen, että on hoitajia, jotka todella tekevät työtään sydämellään!! Kaikkea ei kannata uskoa mitä kuulee ja jokaisen tulisi epäkohtiin puuttua!!
- aikuinen
vanhustyöntekijä kirjoitti:
Itse teen vanhustyötä ja olen monenlaista nähnyt ja kuullut.Hoitajia on moneenlähtöön, hyviä ja huonoja. Osastollani oli yksikin vanhus joka huusi yötä päivää " apua apua " ja muiden vanhusten omaiset kokivat sen tilanteen kauheana, kun hoitajat eivät kiirehtineet paikalle. Tosiasia oli kuitenkin, etää vanhus oli jo useamman vuoden huutanut tätä samaa ja, kun huoneeseen meni ja kysyi huudon syytä, oli vastaus useimmiten, että " en minä ole huutanut ". Eli kaikenmoista on. Ja monet vanhukset saavat vahvoja unilääkkeitä nukkuakseen, niin silloin vessaan kuljettaminen on riski sekä hoitajille, että vanhukselle...jalat, kun eivät toimi oikein yhtään. Myönnän, että monesti vanhustenhoito on ala-arvoista, johtuen osaksi siitä, että työtä tehdään minimi henkilökunnalla ja osaksi myös siitä, että töissä pidetään todella huonoja ja julmiakin hoitajia. Mutta tiedän myös sen, että on hoitajia, jotka todella tekevät työtään sydämellään!! Kaikkea ei kannata uskoa mitä kuulee ja jokaisen tulisi epäkohtiin puuttua!!
Sain kuulla että seuraavana päivänä on kakkapäivä hoitajilta.
Olen seurannut juuri tämän potilaan käytöstä ja ainoa asia mistä hän kärsii kauheita kipuja sekä psyykkisesti että fyysisesti on tämä ilta ja yö jolloin vatsaa kipuaa vahvojen ulostuslääkkeiden takia ja kukaan ei enää vie vessaan, hän on liikuntakyvytön itse.
Hän ei huuda turhaan.
On muuten aika tavallista että hoitajat kuittaavat tällaiset kertomukset juuri sillä, että nehän ovat dementoituneita aivan kuin ei dementoituneilla olisi enää fyysisiä tarpeita joita tarvitsisi ottaa tosissaan. - Realisti
ala-arvoista kirjoitti:
kohdella vanhuksia sairaalassa tuolla tavalla. Käsitätkö että sairaalassa pitää hoitaa SAIRAITA ihmisiä ja hoitajien on oltava empaattisia.
Minun sitten kunnioittaa pa..kaa , sairautta vai mitä? Eihän minuakaan kunnioiteta vaikka olen terve ja teen työni, en minä silti kaikkien omaistenkaan saatika yhteiskunnan kunnioitusta saa..häh..pitääkö tässä ryhtyä paskantamaan yhteiskunnan piikkiin että saa "kunnioitusta" täh..
- Realisti
Realisti kirjoitti:
Minun sitten kunnioittaa pa..kaa , sairautta vai mitä? Eihän minuakaan kunnioiteta vaikka olen terve ja teen työni, en minä silti kaikkien omaistenkaan saatika yhteiskunnan kunnioitusta saa..häh..pitääkö tässä ryhtyä paskantamaan yhteiskunnan piikkiin että saa "kunnioitusta" täh..
Periaatteessa osaston sisäisistä potilaita koskevista asioista ei saisi keskustella julkisella paikalla. Jokaisella ammattiryhmällä on omat keinonsa selviytyä henkisesti ja fyysisesti raskaista tilanteista. Vanhustyö on rankkaa monella tavalla..siksi siellä viljellään omaa huumoria joka ei ole tarkoitettukaan ulkopuolisten kuultavaksi, koska he eivät sitä ymmärrä vaan kokevat sen loukkaavana. Luulen, että joka ammattikunnassa on samat keinot selviytyä henkisesti vaikeista tilanteista. En esim. haluaisia itse kuulla obduktiota äidilleni tai läheisilleni tekevän lääkärin kommentteja jotka varmasti olisivat vielä raaempia kuin tuo mitä sinä kuulit tai jouduit kuuntelemaan. Mutta minä ymmärrän heitä jotka tuota huumoria viljelevät, siksi en halua moittia, mutta en myöskään haluaisi joutua sitä kuulemaan.
- Realisti
aikuinen kirjoitti:
Olen seurannut juuri tämän potilaan käytöstä ja ainoa asia mistä hän kärsii kauheita kipuja sekä psyykkisesti että fyysisesti on tämä ilta ja yö jolloin vatsaa kipuaa vahvojen ulostuslääkkeiden takia ja kukaan ei enää vie vessaan, hän on liikuntakyvytön itse.
Hän ei huuda turhaan.
On muuten aika tavallista että hoitajat kuittaavat tällaiset kertomukset juuri sillä, että nehän ovat dementoituneita aivan kuin ei dementoituneilla olisi enää fyysisiä tarpeita joita tarvitsisi ottaa tosissaan.Se on varmaa, vaikka kaikki muut aistimukset menisivätkin niin kipuaistimus säilyy - kunnes tajunnan taso laskee niin paljon ettei tajua edes "tukehtuvansa limaan" Makuaistimus katoaa, ei siis ole hyötyä makeisten syöttämisestä dementikolle, koska hän ei maista makeaa makua, ei myöskään hapanta, suolaista jne. Hajuaisiti häviää myös.
Periaatteessa dementikko voisi syödä ihan mitä tahansa mitä hänelle vain suuhun laitetaan reagoimatta lainkaan ja tajuamatta yhtään mitään. Sekin dementian viime vaiheessa tapahtuva ilmiö. Samoin ympäristön havainnointi ja näkeminen muuttuu, dementikot myös näkevät harhoja, juttelevat "näkemilleen" olennoille, kuulevat harhoja jne. Olisi hyvä jos vaikka neurologit pitäisivät joskus havainnollistavia luentoja omaisille - vaikka yhdessä hoitajien kanssa. Tällöin omaiset ja hoitajat voisivat esittää selkeitä kysymyksiä ongelmatapauksissa.
Ja mitä tulee tuohon dementikon wc:hen viemiseen, on mahdotonta viedä jalatonta ja jäykistelevää potilasta wc:hen, sen kieltää jo työturvallisuuslaki. Hoitajien työtä ohjaa omaisten tai potilaiden tarpeiden lisäksi myös ns. työsuojelulaki. Jos satutat selkäsi esim. ottaessasi tarpeettoman riskin potilaan siirtämisessä wc:hen, varsinkin jos hänen jalkansa eivät kanna, vakuutus ei korvaa saamaasi vammaa. Ei myöskään silloin jos omainen osallistuu siirtämiseen, siksi ei kannata edes omaisen kanssa siirtää potilasta mihinkään.
Työsuojelun tarkoituksena on kartoittaa riskitekijät työssä ja ennaltaehkäistä niitä. Sille että työsuojelulaki on välillä ristiriidassa potilaan tai hänen omaisensa tarpeiden kanssa - ei voi mitään, omainen tai potilas kun eivät korvaa hoitajille yhtään mitään jos vahinko tapahtuu. - vanhuksillakin pitää olla i...
Realisti kirjoitti:
Mietippä sitä että olet itsekkin joskus vanha ja sairas, haluaisitko että sinua ei silloin kukaan hoida? Olisi aiheellista joskus sinunkin ajatella muitakin ihmisiä eikä olla noin itsekäs.
- se on niin
että omaiset voisivat toki käydä useammin, mutta heilläkin on työt ja lapset ym. Hoitajille MAKSETAAN siitä että he tekevät vanhusten viimeiset elämän hetket elettäviksi, ettei tarvitse maata ulosteet housussa tajuttomana jne. Se on hoitajien TYÖ, ei mikään ikävä velvollisuus. Jos hoitajaksi kouluttautuu, pitää hoitaa työnsä kunnolla. On eri asia pakata tavaroita, tai ajaa trukkia tai leikata jonkun tukkaa. Tässä on kyse oikeista ihmisistä, jotka eivät jostain syystä kykene enää itsenäiseen elämään ja tarvitsevat apua päivittäisissä toiminnoissaan. Niinkuin varmasti kaikki tämän tietävät. Eri asia on käytännön toteutus. Omassa työpaikassani monet ovat hyviä ja vastuuntuntoisia ja ystävällisiä hoitajia, Mutta yksikin tapaus osoitti, että sydänleikkauspotilaan kaaduttua sängylle, ja huolestuneen puolison tultua ilmoittamaan tästä, hoitajat eivät millään malttaneet keskeyttää ruokatuntiaan. Eivätkä myöskään keskeyttäneet. Onneksi ei ollut tosi kyseessä, mutta tokihan tällaiset tilanteet pitäisi tarkistaa.
- ilmaisit sivistyneesti
Realisti kirjoitti:
Periaatteessa osaston sisäisistä potilaita koskevista asioista ei saisi keskustella julkisella paikalla. Jokaisella ammattiryhmällä on omat keinonsa selviytyä henkisesti ja fyysisesti raskaista tilanteista. Vanhustyö on rankkaa monella tavalla..siksi siellä viljellään omaa huumoria joka ei ole tarkoitettukaan ulkopuolisten kuultavaksi, koska he eivät sitä ymmärrä vaan kokevat sen loukkaavana. Luulen, että joka ammattikunnassa on samat keinot selviytyä henkisesti vaikeista tilanteista. En esim. haluaisia itse kuulla obduktiota äidilleni tai läheisilleni tekevän lääkärin kommentteja jotka varmasti olisivat vielä raaempia kuin tuo mitä sinä kuulit tai jouduit kuuntelemaan. Mutta minä ymmärrän heitä jotka tuota huumoria viljelevät, siksi en halua moittia, mutta en myöskään haluaisi joutua sitä kuulemaan.
kuinka vanhuksia kohdellaan todella raa'asti. Vaipat vaihdetaan iltapäivästä ja hyvissä ajoin ennen salkkareita työnnetään unilääke vaikka väkisin suusta alas, että sais itse istua töllön ääressä kahvihuoneessa. Vanhat kunnon hoitajat, jotka olivat ammatilleen omistautuneita ja valveutuneita, ovat jo eläkkeellä. Hoitoalalla on niin raakaa porukkaa, että ihan hirvittää. Ne on katkeria kaikesta, työajoista, palkoista, ei sais palkata ulkolaisia (oma maine menis), narinaa tupakoinnin kieltämisestä, täysin sivistymättömiäkin käytökseltään. Joitakin poikkeuksia toki joukkoon mahtuu.
- pääsee sairaanhoitajaksi
se on niin kirjoitti:
että omaiset voisivat toki käydä useammin, mutta heilläkin on työt ja lapset ym. Hoitajille MAKSETAAN siitä että he tekevät vanhusten viimeiset elämän hetket elettäviksi, ettei tarvitse maata ulosteet housussa tajuttomana jne. Se on hoitajien TYÖ, ei mikään ikävä velvollisuus. Jos hoitajaksi kouluttautuu, pitää hoitaa työnsä kunnolla. On eri asia pakata tavaroita, tai ajaa trukkia tai leikata jonkun tukkaa. Tässä on kyse oikeista ihmisistä, jotka eivät jostain syystä kykene enää itsenäiseen elämään ja tarvitsevat apua päivittäisissä toiminnoissaan. Niinkuin varmasti kaikki tämän tietävät. Eri asia on käytännön toteutus. Omassa työpaikassani monet ovat hyviä ja vastuuntuntoisia ja ystävällisiä hoitajia, Mutta yksikin tapaus osoitti, että sydänleikkauspotilaan kaaduttua sängylle, ja huolestuneen puolison tultua ilmoittamaan tästä, hoitajat eivät millään malttaneet keskeyttää ruokatuntiaan. Eivätkä myöskään keskeyttäneet. Onneksi ei ollut tosi kyseessä, mutta tokihan tällaiset tilanteet pitäisi tarkistaa.
vaikka millainen sadisti. Ennen aikaan ei otettu edes apuhoitajakouluun ketä tahansa kadulta noukittua. Oma äiti oli tk:ssa leikkauksen jälkeisessä jatkohoidossa, kun sh tuli huoneeseen, avasi kellotaulun ja siirsi sen 15 minuuttia eteenpäin. Sanoi sitten, että hänen työvuoronsa päättyi nyt. Huoneessa ei äitini lisäksi ollut kuin toinen potilas, joka oli vanhainkodista sinne tuotu dementikko, äitini taas täysijärkinen vielä tänä päivänä.
- aikuinen
Realisti kirjoitti:
Se on varmaa, vaikka kaikki muut aistimukset menisivätkin niin kipuaistimus säilyy - kunnes tajunnan taso laskee niin paljon ettei tajua edes "tukehtuvansa limaan" Makuaistimus katoaa, ei siis ole hyötyä makeisten syöttämisestä dementikolle, koska hän ei maista makeaa makua, ei myöskään hapanta, suolaista jne. Hajuaisiti häviää myös.
Periaatteessa dementikko voisi syödä ihan mitä tahansa mitä hänelle vain suuhun laitetaan reagoimatta lainkaan ja tajuamatta yhtään mitään. Sekin dementian viime vaiheessa tapahtuva ilmiö. Samoin ympäristön havainnointi ja näkeminen muuttuu, dementikot myös näkevät harhoja, juttelevat "näkemilleen" olennoille, kuulevat harhoja jne. Olisi hyvä jos vaikka neurologit pitäisivät joskus havainnollistavia luentoja omaisille - vaikka yhdessä hoitajien kanssa. Tällöin omaiset ja hoitajat voisivat esittää selkeitä kysymyksiä ongelmatapauksissa.
Ja mitä tulee tuohon dementikon wc:hen viemiseen, on mahdotonta viedä jalatonta ja jäykistelevää potilasta wc:hen, sen kieltää jo työturvallisuuslaki. Hoitajien työtä ohjaa omaisten tai potilaiden tarpeiden lisäksi myös ns. työsuojelulaki. Jos satutat selkäsi esim. ottaessasi tarpeettoman riskin potilaan siirtämisessä wc:hen, varsinkin jos hänen jalkansa eivät kanna, vakuutus ei korvaa saamaasi vammaa. Ei myöskään silloin jos omainen osallistuu siirtämiseen, siksi ei kannata edes omaisen kanssa siirtää potilasta mihinkään.
Työsuojelun tarkoituksena on kartoittaa riskitekijät työssä ja ennaltaehkäistä niitä. Sille että työsuojelulaki on välillä ristiriidassa potilaan tai hänen omaisensa tarpeiden kanssa - ei voi mitään, omainen tai potilas kun eivät korvaa hoitajille yhtään mitään jos vahinko tapahtuu.Ehkäpä ette yksin saa lähteä viemään vaikeasti liikuteltavaa potilasta vessaan, mutta älä tule sanomaan että se olisi jotensakin kiellettyä esim kahden hoitajan avulla ja nostolaitteen avulla tehdä.
Jos tuollaista sanot, niin se on täyttä valhetta.
Mitä noihin hajuaisteihin ja muihin aisteihin tulee, niin sitä et voi todistaa yhtikäs mitenkään.
Kun ei tiedä on parempi olla hiljaa. - Tule rohkeasti mukaan autta...
ilmaisit sivistyneesti kirjoitti:
kuinka vanhuksia kohdellaan todella raa'asti. Vaipat vaihdetaan iltapäivästä ja hyvissä ajoin ennen salkkareita työnnetään unilääke vaikka väkisin suusta alas, että sais itse istua töllön ääressä kahvihuoneessa. Vanhat kunnon hoitajat, jotka olivat ammatilleen omistautuneita ja valveutuneita, ovat jo eläkkeellä. Hoitoalalla on niin raakaa porukkaa, että ihan hirvittää. Ne on katkeria kaikesta, työajoista, palkoista, ei sais palkata ulkolaisia (oma maine menis), narinaa tupakoinnin kieltämisestä, täysin sivistymättömiäkin käytökseltään. Joitakin poikkeuksia toki joukkoon mahtuu.
yhtään kiinnostaa! On todella helppoa arvostella toisen tekemää duunia, kun itse ei viitsitä käydä edes katsomassa omaisiaan, jotka ovat sentään vaihtaneet ja pesseet näiden arvostelioiden p......, hävetkää!!!
- onko oikein
Realisti kirjoitti:
Se on varmaa, vaikka kaikki muut aistimukset menisivätkin niin kipuaistimus säilyy - kunnes tajunnan taso laskee niin paljon ettei tajua edes "tukehtuvansa limaan" Makuaistimus katoaa, ei siis ole hyötyä makeisten syöttämisestä dementikolle, koska hän ei maista makeaa makua, ei myöskään hapanta, suolaista jne. Hajuaisiti häviää myös.
Työsuojelun tarkoituksena on kartoittaa riskitekijät työssä ja ennaltaehkäistä niitä. Sille että työsuojelulaki on välillä ristiriidassa potilaan tai hänen omaisensa tarpeiden kanssa - ei voi mitään, omainen tai potilas kun eivät korvaa hoitajille yhtään mitään jos vahinko tapahtuu.ei työsuojelun tarkoitus ole estää hoitotyön tekemistä, jos vanhus tarvitsee wc-käynnin, niin se pitää toteuttaa, kyllä siihen keinot löytyy, kuka todellinen hoitaja sanoo, että jäykistynyttä jalatonta vanhusta ei saa viedä wc:hen , hoitajilla on jalat, joilla tuetaan vanhuksen jalkaa , ette pääse jalat häneltä luistamaan, siihen tarvitaan kaksi hoitajaa, tällainen tapa on olemassa , terveisin koulutus tapahtui tähän vielä 1990- luvulla , nytkö ei aikaa
- Hoitsu vhk.sta
aikuinen kirjoitti:
Ehkäpä ette yksin saa lähteä viemään vaikeasti liikuteltavaa potilasta vessaan, mutta älä tule sanomaan että se olisi jotensakin kiellettyä esim kahden hoitajan avulla ja nostolaitteen avulla tehdä.
Mitä noihin hajuaisteihin ja muihin aisteihin tulee, niin sitä et voi todistaa yhtikäs mitenkään.
Kun ei tiedä on parempi olla hiljaa.Niin kumpa meitä olisikin useampia mutta kun on 16 vanhusta ja kaksi hoitajaa aamussa ja illasssa, klo.20.n jälkeen yksi klo. 7.n niin eipä siinä voi vessaan viedä yksinään ketään. Kaikki ovat joko kahden autettavia tai vuodeasukkaita. Ei tässä oikein voi muuta kun vain parhaansa yrittää. Ei ole mitään kahvi- ja ruokataukoja. Jotain ohikulkiessa voi yrittää syödä tai juoda. Kyllä me kaikki toivomme niitä valituksia sinne lääninhallitukseen että tilanne muuttuisi ja saisimme edes hieman lisää henkilökuntaa, tai edes lomittajia sairastudeinen tilalle. Että näin.
- Realisti
Unilääkkeitä tuohon aikaan jaella, sen tekevät yököt joskus klo:21:den jälkeen. Telkkaria ei meillä katsota.
Vanhat kunnon hoitajat?? Taas yleistystä..hohoijaa.. - Realisti
aikuinen kirjoitti:
Ehkäpä ette yksin saa lähteä viemään vaikeasti liikuteltavaa potilasta vessaan, mutta älä tule sanomaan että se olisi jotensakin kiellettyä esim kahden hoitajan avulla ja nostolaitteen avulla tehdä.
Kun ei tiedä on parempi olla hiljaa.Jalattomat vanhukset - ja jotka kykenevät istumaan, jotka tuntevat vielä ulostamisen tarpeen tekevät usein alusastialle tai heidät nostetaan kahden hoitajan avulla (jos on sillä hetkellä saatavilla toinen hoitaja)portatiiville (vastaa wc:tä) tai viedään suihkutuolilla wc:hen. Mutta - on monia joilta uloste karkaa - samoin kuin virtsakin - ihan itsekseen (sairauden aiheuttamaa) - heitä ei viedä wc:hen, ei myöskään laiteta alusastiaa jne. koska sitä tavaraa tulee ihan miten sattuu ja henkilökuntamitoitus ei riitä siihen "vierihoitoon" tai "bedside-hoitoon" vaikka omaiset sitä toivovatkin (hyvin harva). Hoitajan työ on jatkuvaa priorisointia siinä mitä tehdään ensiksi, mitä toiseksi jne. Jos osastolla on esim. neljä hoitajaa ja potilaita on 24 ei millään jokaiselle voi antaa "bedside" hoitoa..ihan ymmärretävistä syistä.
Usein - valitettavasti - omaiset ovat sokeita tämän asian suhteen. >Valitetaan kylmästä potilasruoasta - mutta kun se oma kullanmuru haluaa mennä wc:hen, vaaditaan hoitajaa juuri nyt viemään hänet sinne, vaikka ruokailu on kesken muilla. Omaiset eivät näe kokonaisuutta - he näkevät vaion sen oman omaisensa ja hänen tarpeensa. Se on itsekkyyttä. Jos joku väittää muuta- on väärässä. Asenteiden on muututtava myös omaisilla..kaikkea ei voi saada, se on realiteetti johon luulisin elämä on jo kasvattanut useimmat ihmiset, mutta aina on keskenkasvuisia "lapsiaikuisia" jotka haluavat kaiken heti. Näitä "lapsiaikuisia" on yhä enenmmän ja enemmän. - Realisti
onko oikein kirjoitti:
ei työsuojelun tarkoitus ole estää hoitotyön tekemistä, jos vanhus tarvitsee wc-käynnin, niin se pitää toteuttaa, kyllä siihen keinot löytyy, kuka todellinen hoitaja sanoo, että jäykistynyttä jalatonta vanhusta ei saa viedä wc:hen , hoitajilla on jalat, joilla tuetaan vanhuksen jalkaa , ette pääse jalat häneltä luistamaan, siihen tarvitaan kaksi hoitajaa, tällainen tapa on olemassa , terveisin koulutus tapahtui tähän vielä 1990- luvulla , nytkö ei aikaa
Oletko ihan täysipäinen? Kirjoituksesi kertoo kyllä ihan muuta. Missä ihmeen mielikuvitusmaailmassa oikein elät? Tuo ei voi olla edes totta..provoa taitaa olla - vaikka tietystihän näitä vähän hmm..miten tuon nyt siististi sanoisi..on on..kaikenlaisia. Huh.huh..
- aikuinen
Hoitsu vhk.sta kirjoitti:
Niin kumpa meitä olisikin useampia mutta kun on 16 vanhusta ja kaksi hoitajaa aamussa ja illasssa, klo.20.n jälkeen yksi klo. 7.n niin eipä siinä voi vessaan viedä yksinään ketään. Kaikki ovat joko kahden autettavia tai vuodeasukkaita. Ei tässä oikein voi muuta kun vain parhaansa yrittää. Ei ole mitään kahvi- ja ruokataukoja. Jotain ohikulkiessa voi yrittää syödä tai juoda. Kyllä me kaikki toivomme niitä valituksia sinne lääninhallitukseen että tilanne muuttuisi ja saisimme edes hieman lisää henkilökuntaa, tai edes lomittajia sairastudeinen tilalle. Että näin.
Miksi hoitajat toivovat koko ajan ett joku toinen tekisi valituksia esim Lääninhallitukseen heidän puolestaan ja heidän työtilanteestaan?
TEIDÄN ON ALETTAVA TOIMIMAAN ITSE JO VIHDOINKIN!
AMMATTILIITTO MUKAAN!!! - aikuinen
Realisti kirjoitti:
Jalattomat vanhukset - ja jotka kykenevät istumaan, jotka tuntevat vielä ulostamisen tarpeen tekevät usein alusastialle tai heidät nostetaan kahden hoitajan avulla (jos on sillä hetkellä saatavilla toinen hoitaja)portatiiville (vastaa wc:tä) tai viedään suihkutuolilla wc:hen. Mutta - on monia joilta uloste karkaa - samoin kuin virtsakin - ihan itsekseen (sairauden aiheuttamaa) - heitä ei viedä wc:hen, ei myöskään laiteta alusastiaa jne. koska sitä tavaraa tulee ihan miten sattuu ja henkilökuntamitoitus ei riitä siihen "vierihoitoon" tai "bedside-hoitoon" vaikka omaiset sitä toivovatkin (hyvin harva). Hoitajan työ on jatkuvaa priorisointia siinä mitä tehdään ensiksi, mitä toiseksi jne. Jos osastolla on esim. neljä hoitajaa ja potilaita on 24 ei millään jokaiselle voi antaa "bedside" hoitoa..ihan ymmärretävistä syistä.
Usein - valitettavasti - omaiset ovat sokeita tämän asian suhteen. >Valitetaan kylmästä potilasruoasta - mutta kun se oma kullanmuru haluaa mennä wc:hen, vaaditaan hoitajaa juuri nyt viemään hänet sinne, vaikka ruokailu on kesken muilla. Omaiset eivät näe kokonaisuutta - he näkevät vaion sen oman omaisensa ja hänen tarpeensa. Se on itsekkyyttä. Jos joku väittää muuta- on väärässä. Asenteiden on muututtava myös omaisilla..kaikkea ei voi saada, se on realiteetti johon luulisin elämä on jo kasvattanut useimmat ihmiset, mutta aina on keskenkasvuisia "lapsiaikuisia" jotka haluavat kaiken heti. Näitä "lapsiaikuisia" on yhä enenmmän ja enemmän.TOttakait vanhus joka pyytää ite vessaan ja on kakkahädässä on sinne vietävä niin nopeasti kuin mahdollista, ei häntä voi koko yötä huudattaa.
Se on julmaa.
Ja yölläkin voi viedä vessaan, tässä osastossa on vähintään kaksi yöllä, illalla on neljä tai viisi ja omaisia on muutama aina hoitamassa omiaan.
Vai että on itsekästä vaatia vessakäyntejä, voi herrajestas.
Kyllä se on jokaisen ihmisen perusoikeus että saa pitää itsensä puhtaana eikä tarvitse maata pissassa ja kakassa päivä-ja yökausia. - aikuinen
Realisti kirjoitti:
Oletko ihan täysipäinen? Kirjoituksesi kertoo kyllä ihan muuta. Missä ihmeen mielikuvitusmaailmassa oikein elät? Tuo ei voi olla edes totta..provoa taitaa olla - vaikka tietystihän näitä vähän hmm..miten tuon nyt siististi sanoisi..on on..kaikenlaisia. Huh.huh..
Ole sinä hiljaa ja kuuntele kun täällä kerrankin on täysijärkisiä keskustlijoita.
- Realisti
aikuinen kirjoitti:
TOttakait vanhus joka pyytää ite vessaan ja on kakkahädässä on sinne vietävä niin nopeasti kuin mahdollista, ei häntä voi koko yötä huudattaa.
Se on julmaa.
Ja yölläkin voi viedä vessaan, tässä osastossa on vähintään kaksi yöllä, illalla on neljä tai viisi ja omaisia on muutama aina hoitamassa omiaan.
Vai että on itsekästä vaatia vessakäyntejä, voi herrajestas.
Kyllä se on jokaisen ihmisen perusoikeus että saa pitää itsensä puhtaana eikä tarvitse maata pissassa ja kakassa päivä-ja yökausia.Sinä AINA ja TOISTUVASTI VÄÄRISTELET asioita. Yö on ihan eri juttu, yöllä on ehkä yksi tai kaksi hoitajaa ja potilaita reippaasti yli neljäkymmentä - viitisenkymmentä.
En minä ole kieltänyt ketään viemästä wc:hen..olen vain maininnut tilanteita joissa se ei ole mahdollista monista eri syistä..koska kirjoituksistasi toistuvasti käy esille sen, että luulet hoitajien ilkeyttään, laiskuuttaan t.m.s. jotka eivät ole hyväksyttävissä - olevan viemättä vanhusta wc:hen. - Miisu
aikuinen kirjoitti:
Hän ei huuda turhaan.
On muuten aika tavallista että hoitajat kuittaavat tällaiset kertomukset juuri sillä, että nehän ovat dementoituneita aivan kuin ei dementoituneilla olisi enää fyysisiä tarpeita joita tarvitsisi ottaa tosissaan.Kannattaisi kaikkien muistaa että itsekin tässä tullaan vanhoiksi,ja tuskin kukaan haluaisi viettää viimeisiä aikojaan sairaalassa tai muussa vastaavassa laitoksessa toisten armoilla ja hoidettavana.Ja jos näin käy,niin pitäisi vanhuksillekin taata ihmisarvoinen elämä,ettei tarvi paskat housuissa maata läpi yön.Kannattais hiukan miettiä.Ei oo varmaan hoitajillakaan helppoo,eikä voi yleistää,mut toi menee kyl liian pitkälle.Turha on lähtee sellasiin hommiin jos ei kantti/hermot kestä.Se on ihmisen luonteesta kiinni miten vanhusten kanssa pärjää ja pärjääkö.Itsestäni ei olisi hoitajan työhön,siksi teenkin vallan jotain muuta.
- hoitaa hoitajaa
Miisu kirjoitti:
Kannattaisi kaikkien muistaa että itsekin tässä tullaan vanhoiksi,ja tuskin kukaan haluaisi viettää viimeisiä aikojaan sairaalassa tai muussa vastaavassa laitoksessa toisten armoilla ja hoidettavana.Ja jos näin käy,niin pitäisi vanhuksillekin taata ihmisarvoinen elämä,ettei tarvi paskat housuissa maata läpi yön.Kannattais hiukan miettiä.Ei oo varmaan hoitajillakaan helppoo,eikä voi yleistää,mut toi menee kyl liian pitkälle.Turha on lähtee sellasiin hommiin jos ei kantti/hermot kestä.Se on ihmisen luonteesta kiinni miten vanhusten kanssa pärjää ja pärjääkö.Itsestäni ei olisi hoitajan työhön,siksi teenkin vallan jotain muuta.
Valvon yöllä ja huolehdin että vanhuksilla on hyvä olla.Lääkkeitä annetaan ainakin osastollani harkiten ja ketään ei todellakaan tainnuteta.Valvon yksin ja tarvittaessa saan apua toiselta osastolta.Kävelen monta kilometriä yössä,vaihdan vaipat tarvittaessa yövuoronkin aikana.Käännän useita vanhuksia ja yritän toimia hiljaa ettei yöuni häiriinny.Jäykistynyt ja dementoitunut vanhus painaa kolminverroin ja yöllä en nosta yksin(voi käydä niin että molemmat löytyvät lattialta vaan vien alusastian tai jos mahdollista käytän nostolaitetta.Aamuvuorojen ja iltavuorojen jälkeen olo on joskus kuin hakattu henkisesti ja fyysisesti.Saa kuulla potilaiden suusta huorittelua,kiroilua yms..(toisinaan)
dementia aiheuttaa myös vastaan laittamista hoitotilanteissa ja sängyn laitoihin hanakasti tarttumista.Joltain vanhukselta voin pestä pyllyn kakasta viiteenkin kertaan päivässä.Joku vanhus huutaa kakkahätäänsä koko päivän ja vaikka jatkuvasti vessatettaisiin niin todellinen kakka löytyy pytystä kerran.Joku voi huutaa apua vain saadakseen huomiota,olemme yksilöitä joku rauhoittuu vain kun vierellä olisi jatkuvasti toinen ihminen.Tätä ei pelkän rahan takia tehdä tehdä,siivooja ja kaupan kassa saa paremmin rahaa.Miehet ei tekisi päivääkään tällä palkalla tai no jotkut harvat.Tekee pahaa lukea nykyään aina melkein näitä yleistyksiä niinkuin jotkut hoitajat nauttisivat vanhuksen kiusaamisesta.Epäkohtia löytyy mutta miksi yleistetään, säästöt on viety liian pitkälle.Pidän raskaasta työstäni koska arvostan vanhuksia ja heiltä saa sen kiitoksen ja vaikka ei sanallisesti niin näen sen olemuksesta.Toivottavasti hoitajienkin raskasta työtä arvostettaisiin. - nimetön
hoitaa hoitajaa kirjoitti:
Valvon yöllä ja huolehdin että vanhuksilla on hyvä olla.Lääkkeitä annetaan ainakin osastollani harkiten ja ketään ei todellakaan tainnuteta.Valvon yksin ja tarvittaessa saan apua toiselta osastolta.Kävelen monta kilometriä yössä,vaihdan vaipat tarvittaessa yövuoronkin aikana.Käännän useita vanhuksia ja yritän toimia hiljaa ettei yöuni häiriinny.Jäykistynyt ja dementoitunut vanhus painaa kolminverroin ja yöllä en nosta yksin(voi käydä niin että molemmat löytyvät lattialta vaan vien alusastian tai jos mahdollista käytän nostolaitetta.Aamuvuorojen ja iltavuorojen jälkeen olo on joskus kuin hakattu henkisesti ja fyysisesti.Saa kuulla potilaiden suusta huorittelua,kiroilua yms..(toisinaan)
dementia aiheuttaa myös vastaan laittamista hoitotilanteissa ja sängyn laitoihin hanakasti tarttumista.Joltain vanhukselta voin pestä pyllyn kakasta viiteenkin kertaan päivässä.Joku vanhus huutaa kakkahätäänsä koko päivän ja vaikka jatkuvasti vessatettaisiin niin todellinen kakka löytyy pytystä kerran.Joku voi huutaa apua vain saadakseen huomiota,olemme yksilöitä joku rauhoittuu vain kun vierellä olisi jatkuvasti toinen ihminen.Tätä ei pelkän rahan takia tehdä tehdä,siivooja ja kaupan kassa saa paremmin rahaa.Miehet ei tekisi päivääkään tällä palkalla tai no jotkut harvat.Tekee pahaa lukea nykyään aina melkein näitä yleistyksiä niinkuin jotkut hoitajat nauttisivat vanhuksen kiusaamisesta.Epäkohtia löytyy mutta miksi yleistetään, säästöt on viety liian pitkälle.Pidän raskaasta työstäni koska arvostan vanhuksia ja heiltä saa sen kiitoksen ja vaikka ei sanallisesti niin näen sen olemuksesta.Toivottavasti hoitajienkin raskasta työtä arvostettaisiin.tuohon lisään sen vielä että monella vanhuksella päivä kuluu siinä että "tarkkailevat"itse kuinka usein pissa tai kakka tulee.Ja auta armias jos ei joka päivä ja just samaan kellonaikaan tule,silloin pitää saada ulostuslääkettä ja taas hetken päästä toista lääkettä kun on ripuli.Siinä onkin sit hoitajan osattava ammattitaidoillaan ratkaista et mikä on soivaa.Ja minkä sitten teet jos kiltit omaiset siihen vielä lisäksi tuovat vanhukselle omia ulostuslääkkeitä/ripulilääkkeitä?
- aikuinen
Realisti kirjoitti:
Sinä AINA ja TOISTUVASTI VÄÄRISTELET asioita. Yö on ihan eri juttu, yöllä on ehkä yksi tai kaksi hoitajaa ja potilaita reippaasti yli neljäkymmentä - viitisenkymmentä.
En minä ole kieltänyt ketään viemästä wc:hen..olen vain maininnut tilanteita joissa se ei ole mahdollista monista eri syistä..koska kirjoituksistasi toistuvasti käy esille sen, että luulet hoitajien ilkeyttään, laiskuuttaan t.m.s. jotka eivät ole hyväksyttävissä - olevan viemättä vanhusta wc:hen.Älä narraa.Aina on tuollaisessa paikassa pitkäaikaisosastolla vähintään KAKSI hoitajaa yöllä.
Ja eivät vieneet vanhusta vessaan vaikka kun kaikki tämä vanhuksen hätähuutelu alkoi ei kello ollut vielä kuin 8 illalla ja hoitajia oli VIISI osastolla vielä kahden tunnin verran, sen jälkeen KAKSI.
TÄllainen toiminta ja epäkohta on KÄYTÄNTÖ, ei vanhusten toiveita oteta huomioon,vaan kun on kerran näin totuttu tekemään, niin sitä jatketaan ja jatketaan ja jatketaan...
Ovi vain pidetään tiukasti kiinni, niin ettei vanhuksen avunhuudot häiritse hoitajien herkkiä korvia. - aikuinen
nimetön kirjoitti:
tuohon lisään sen vielä että monella vanhuksella päivä kuluu siinä että "tarkkailevat"itse kuinka usein pissa tai kakka tulee.Ja auta armias jos ei joka päivä ja just samaan kellonaikaan tule,silloin pitää saada ulostuslääkettä ja taas hetken päästä toista lääkettä kun on ripuli.Siinä onkin sit hoitajan osattava ammattitaidoillaan ratkaista et mikä on soivaa.Ja minkä sitten teet jos kiltit omaiset siihen vielä lisäksi tuovat vanhukselle omia ulostuslääkkeitä/ripulilääkkeitä?
On se kumma ett hoitajien ja muuten hyvin läheltä seuranneena ja kokeneena läsnäolleena henkilönä/omaiena saa koko ajan todeta että hoitajat vain puolustelevat hoidon laiminlyöntejään ja kehuvat miten hyvin asiat ovat.
Ei kukaan valita ilman syytä ja kerro tällaisia tarinoita vain kiusatakseen hoitajia.
Kova huoli ja kauhu omaisistaan ja läheisistään tekee tarpeelliseksi kertoa niitä asioita hoidon suhteen mitä väkisinkin joutuu päivittäin todistamaan. - kaksi puolta
aikuinen kirjoitti:
On se kumma ett hoitajien ja muuten hyvin läheltä seuranneena ja kokeneena läsnäolleena henkilönä/omaiena saa koko ajan todeta että hoitajat vain puolustelevat hoidon laiminlyöntejään ja kehuvat miten hyvin asiat ovat.
Ei kukaan valita ilman syytä ja kerro tällaisia tarinoita vain kiusatakseen hoitajia.
Kova huoli ja kauhu omaisistaan ja läheisistään tekee tarpeelliseksi kertoa niitä asioita hoidon suhteen mitä väkisinkin joutuu päivittäin todistamaan.hoitajillakin on oikeus kertoa myös niistä hyvistä asioista ja selventää työn raskautta asioista tietämättömille.Vanhuksilla on oikeus hyvään hoitoon ja se on pääasia,koko ammattikunnan leimaamista ja asioiden paisuttelua on syytä välttää.Aikuinen avaa suusi siellä paikassa missä näet epäkohtia.
- aikuinen
kaksi puolta kirjoitti:
hoitajillakin on oikeus kertoa myös niistä hyvistä asioista ja selventää työn raskautta asioista tietämättömille.Vanhuksilla on oikeus hyvään hoitoon ja se on pääasia,koko ammattikunnan leimaamista ja asioiden paisuttelua on syytä välttää.Aikuinen avaa suusi siellä paikassa missä näet epäkohtia.
Avaan aina siellä paikassa suuni, tosin se ei mkitenkään muuta noita epäinhimillisiä rutiineita.
- hyvää hoitoa
Realisti kirjoitti:
Jos hommat on näin huonosti hanskassa, niin varmaankin olisi kaille osapuolille parasta, ja helpottavinta, että lopetat näin vaikeat hommat, joiden alkeetkaan eivät ole vieläkään sinulle avautuneet, ja hankit sellaiset hommat, jossa se yhteiskuntakin on sitten hattu kourassa sinua kunnioittamassa, ja voit paskantaakin minne haluat!
häh....täh.... - Omainen
Tule rohkeasti mukaan autta... kirjoitti:
yhtään kiinnostaa! On todella helppoa arvostella toisen tekemää duunia, kun itse ei viitsitä käydä edes katsomassa omaisiaan, jotka ovat sentään vaihtaneet ja pesseet näiden arvostelioiden p......, hävetkää!!!
Näinkö ne ajat, ja käytännöt sitten muuttuvat tässä tutkittuun, tieteelliseen tietoon perustuvassa toiminnassa?
Muistampa tapauksen, kun olimme omaista katsomassa, ja hoivaamassa TK:ssa.
Kun viivyimme hiukan pitempään, mitä oli määräaika, ja nähtävästi olisi ollut soveliasta, tulipa huoneeseen tomera sairaanhoitaja, joka ilmoitti, että vastuu hoidosta siirtyy teille, jos te vielä olette täällä!
Ilmoitus vähintään hämmensi....?
Eipä mennyt kauaakaan, oliko jopa seuraava yö,kun
hän tajunnan alentuneena, oli kaikkine letkuineen sitten pudonnut sängystä!!!
Niin. Kaiken muun lisäksi, sitten oli paikatkin mustelmilla ym.ym.
Niin se VASTUU! - Hoitaja
ala-arvoista kirjoitti:
kohdella vanhuksia sairaalassa tuolla tavalla. Käsitätkö että sairaalassa pitää hoitaa SAIRAITA ihmisiä ja hoitajien on oltava empaattisia.
Kyllä ala-arvoista on päättäjien toiminta,jotka teettävät meillä henkisesti ja fyysisesti raskasta työtä minimimiehityksellä ja -palkalla.Onko kukaan ajayellut,että kun kyseinen vanhus pyytää vessaan,hän ei välttämättä pysty itse liikuttamaan varvastaankaan.Hänen vessaan auttamiseensa tarvittaisiin mahdollisesti kolme henkilöä ja iltavuorossa voi olla töissä KAKSI vessaan haluavia voi olla 25 muuta!ETTÄ SILLEE/tulkaa omaiset auttamaan vanhuksianne. ÄLKÄÄKÄ VAAN VALITTAKO!
- ASIASTA TIETÄVÄ
aikuinen kirjoitti:
Kun ei tiedä on parempi olla hiljaa.Teitähän on useampia-aina.Ota asioista selvää,ennen kuin kirjoitat!Täällä Helsingissä on paikkoja joissa yökkö valvoo YKSIN.Sitten on paikkoja joissa valvoo yksin ja ns.vippari kiertää noin kymmentä osastoa auttamassa sitä yhtä hoitajaa!JA ARVAA MONTAKO VESSAAN HALUAVAA NIILLÄ HOITAJILLA ON?MITÄ SINÄ TEKISIT?Ja vessaan haluamine on VAIN yksi tuhannesosa yökön tehtävistä!MENE VALVOMAAN JA TEKEMÄÄN TÖITÄ YKSI YÖ!!!!!!!!
- potilas
Realisti kirjoitti:
"Periaattessa osaston sisäisistä potilaita koskevista asioista ei saisi keskustalla julkisella paikalla", kirjoitat.
Eihän näistä käytännöistä kenenkään yhteisön ulkopuolisen saisi tietääkkään!
Eikös se ole tämän potilaiden, heidän sairauden, terveyden ympärillä tapahtuvan toiminnan voisiko sanoa, jopa lähtöasetelma?
Aikaisemminhan oli sula mahdottomuus potilaan saada nähtäväkseen, luettavakseen omia potilaspapereitaankaan, saatikka saada niistä esim. kopioita!
Nyttemmin tätä on hiukan helpotettu, järkeistetty, onpa merkitty ohjeet jopa LAKIINKIN, mutta käytännössä toimintahan tahtoo vaan noudattaa sitä entistä salailevaa? tapaa!
Onkohan tämä toiminta myös henkilökunnankin terveydenhoidoista kyseenollen, samanlaista? - niiiin
aikuinen kirjoitti:
Kun ei tiedä on parempi olla hiljaa.missä niitä bnostolaitteita mahtaa olla käytössä muualla kuin ruotsissa. Olen ollut sekä keskus että yliopistollisissa sairaaloissa joissa ei ole nostolaitteita, missään näkynyt. niiden kanssa olisinkin mahdollista toimia tehokkaammin ja turvallisuutta lisäten, mutta monet ovat sanoneet nostolaitetta epämukavaksi olla. asioilla on puolensa.
- Potilas
Realisti kirjoitti:
Jalattomat vanhukset - ja jotka kykenevät istumaan, jotka tuntevat vielä ulostamisen tarpeen tekevät usein alusastialle tai heidät nostetaan kahden hoitajan avulla (jos on sillä hetkellä saatavilla toinen hoitaja)portatiiville (vastaa wc:tä) tai viedään suihkutuolilla wc:hen. Mutta - on monia joilta uloste karkaa - samoin kuin virtsakin - ihan itsekseen (sairauden aiheuttamaa) - heitä ei viedä wc:hen, ei myöskään laiteta alusastiaa jne. koska sitä tavaraa tulee ihan miten sattuu ja henkilökuntamitoitus ei riitä siihen "vierihoitoon" tai "bedside-hoitoon" vaikka omaiset sitä toivovatkin (hyvin harva). Hoitajan työ on jatkuvaa priorisointia siinä mitä tehdään ensiksi, mitä toiseksi jne. Jos osastolla on esim. neljä hoitajaa ja potilaita on 24 ei millään jokaiselle voi antaa "bedside" hoitoa..ihan ymmärretävistä syistä.
Usein - valitettavasti - omaiset ovat sokeita tämän asian suhteen. >Valitetaan kylmästä potilasruoasta - mutta kun se oma kullanmuru haluaa mennä wc:hen, vaaditaan hoitajaa juuri nyt viemään hänet sinne, vaikka ruokailu on kesken muilla. Omaiset eivät näe kokonaisuutta - he näkevät vaion sen oman omaisensa ja hänen tarpeensa. Se on itsekkyyttä. Jos joku väittää muuta- on väärässä. Asenteiden on muututtava myös omaisilla..kaikkea ei voi saada, se on realiteetti johon luulisin elämä on jo kasvattanut useimmat ihmiset, mutta aina on keskenkasvuisia "lapsiaikuisia" jotka haluavat kaiken heti. Näitä "lapsiaikuisia" on yhä enenmmän ja enemmän.Kun olen lueskellut näitä sinun kirjoituksiasi, onpa todella vaikea tulla muuhun tulokseen, omalla kohdallasi, kuin mistä syytät muita!
On jo huolestuttavaa, ellet ITSE havaitse mitä, ja millä tavalla esität asiasi, vai onko tämä tyyli se mikä on aikoinaan opetettukin, niin kotona, koulussa, kuin sittemmin tähän ammattiinkin kouluttauduttaessa? - tuija
Omainen kirjoitti:
Näinkö ne ajat, ja käytännöt sitten muuttuvat tässä tutkittuun, tieteelliseen tietoon perustuvassa toiminnassa?
Muistampa tapauksen, kun olimme omaista katsomassa, ja hoivaamassa TK:ssa.
Kun viivyimme hiukan pitempään, mitä oli määräaika, ja nähtävästi olisi ollut soveliasta, tulipa huoneeseen tomera sairaanhoitaja, joka ilmoitti, että vastuu hoidosta siirtyy teille, jos te vielä olette täällä!
Ilmoitus vähintään hämmensi....?
Eipä mennyt kauaakaan, oliko jopa seuraava yö,kun
hän tajunnan alentuneena, oli kaikkine letkuineen sitten pudonnut sängystä!!!
Niin. Kaiken muun lisäksi, sitten oli paikatkin mustelmilla ym.ym.
Niin se VASTUU!Ja jatkuvasti kun hoidan omaistani, siis todella hoidan ja hän on todella huonossa kunnossa, minua vain moititaan vierasajan ylittämisestä klo 20.00 jälkeen.
Ne on kovia pomottaan tuo sairaalahenkilökunta.
Siis kyseessä on vain ilkeily, koska minä teen iltapuuhat omaiseni kanssa ja laitan hänet sänkyyn.
Vallan näyttäminen ja ilkeily on ilmeisesti heistä ainoa ilo työssään. - aikuinen
potilas kirjoitti:
"Periaattessa osaston sisäisistä potilaita koskevista asioista ei saisi keskustalla julkisella paikalla", kirjoitat.
Eihän näistä käytännöistä kenenkään yhteisön ulkopuolisen saisi tietääkkään!
Eikös se ole tämän potilaiden, heidän sairauden, terveyden ympärillä tapahtuvan toiminnan voisiko sanoa, jopa lähtöasetelma?
Aikaisemminhan oli sula mahdottomuus potilaan saada nähtäväkseen, luettavakseen omia potilaspapereitaankaan, saatikka saada niistä esim. kopioita!
Nyttemmin tätä on hiukan helpotettu, järkeistetty, onpa merkitty ohjeet jopa LAKIINKIN, mutta käytännössä toimintahan tahtoo vaan noudattaa sitä entistä salailevaa? tapaa!
Onkohan tämä toiminta myös henkilökunnankin terveydenhoidoista kyseenollen, samanlaista?Ei tuo salassapitovelvollisuus työasioita siis miten hoito toimii, pidä koskea.
Vain potilasasioita.
Mutta sitä käytetään jotta epäkohdat eivät pääsisi yleisön tietoon.
Pomot pimittävät tällä tavoin näitä hoidon epäkohtia ja kaikenlaista laitonta toimintaa sisäpiiritietona.
Sitä se ei suinkaan ole.
EI kellään ole oikeutta laajentaa salassapitovelvollisuutta tuolla tavoin koskemaan kaikkea mitä sairaalassa tapahtuu.
Ja miten huono joku johto on ja miten laittomasti he kohtelevat sekä potilaita että henkilöstöä, omaisista puhumattakaan.
Ja vielä kirjoituttavat paperin jossa kielletään työssä ilmitulevien epäkohtien puintia ja tiedottamista.
Omaisia eivät nuo kiellot koske.
Siksi taitaa omainen olla ainoa sairaalassa kulkeva henkilö, joka voi aivan vapaasti kertoa näkemästään ja kuulemastaan. - aikuinen
ASIASTA TIETÄVÄ kirjoitti:
Teitähän on useampia-aina.Ota asioista selvää,ennen kuin kirjoitat!Täällä Helsingissä on paikkoja joissa yökkö valvoo YKSIN.Sitten on paikkoja joissa valvoo yksin ja ns.vippari kiertää noin kymmentä osastoa auttamassa sitä yhtä hoitajaa!JA ARVAA MONTAKO VESSAAN HALUAVAA NIILLÄ HOITAJILLA ON?MITÄ SINÄ TEKISIT?Ja vessaan haluamine on VAIN yksi tuhannesosa yökön tehtävistä!MENE VALVOMAAN JA TEKEMÄÄN TÖITÄ YKSI YÖ!!!!!!!!
EI terveyskeskuksissa koskaan yksin valvota pitkäaikaisosastoilla.
Jos ollaan yksin niin asiakkaat eivät ole ehkä jalattomia? - aikuinen
Hoitaja kirjoitti:
Kyllä ala-arvoista on päättäjien toiminta,jotka teettävät meillä henkisesti ja fyysisesti raskasta työtä minimimiehityksellä ja -palkalla.Onko kukaan ajayellut,että kun kyseinen vanhus pyytää vessaan,hän ei välttämättä pysty itse liikuttamaan varvastaankaan.Hänen vessaan auttamiseensa tarvittaisiin mahdollisesti kolme henkilöä ja iltavuorossa voi olla töissä KAKSI vessaan haluavia voi olla 25 muuta!ETTÄ SILLEE/tulkaa omaiset auttamaan vanhuksianne. ÄLKÄÄKÄ VAAN VALITTAKO!
Ehkei asia ole kuitenkaan noin helposti selitettävissä aina.
Viisikään hoitajaa eivät pystyneet viemään vanhusta vessaan. - vielä sen verran
aikuinen kirjoitti:
Avaan aina siellä paikassa suuni, tosin se ei mkitenkään muuta noita epäinhimillisiä rutiineita.
Että tilanteessa todella toimittiin väärin.Oletko ilmoittanut ylihoitajalle?
- Väärää hoitoa
aikuinen kirjoitti:
Kova huoli ja kauhu omaisistaan ja läheisistään tekee tarpeelliseksi kertoa niitä asioita hoidon suhteen mitä väkisinkin joutuu päivittäin todistamaan. - Tietoa
aikuinen kirjoitti:
EI terveyskeskuksissa koskaan yksin valvota pitkäaikaisosastoilla.
Jos ollaan yksin niin asiakkaat eivät ole ehkä jalattomia?Sanoinkin että on paikkoja joissa valvotaan yksin ja kaverina on vain ns.vippari.TIEDÄN koska olen itse valvonut ko.paikassa.ETTÄ SILLEEN!
- Realisti
aikuinen kirjoitti:
Älä narraa.Aina on tuollaisessa paikassa pitkäaikaisosastolla vähintään KAKSI hoitajaa yöllä.
Ja eivät vieneet vanhusta vessaan vaikka kun kaikki tämä vanhuksen hätähuutelu alkoi ei kello ollut vielä kuin 8 illalla ja hoitajia oli VIISI osastolla vielä kahden tunnin verran, sen jälkeen KAKSI.
TÄllainen toiminta ja epäkohta on KÄYTÄNTÖ, ei vanhusten toiveita oteta huomioon,vaan kun on kerran näin totuttu tekemään, niin sitä jatketaan ja jatketaan ja jatketaan...
Ovi vain pidetään tiukasti kiinni, niin ettei vanhuksen avunhuudot häiritse hoitajien herkkiä korvia.On viisi hoitajaa ILLASSA?? Meillä on vain kaksi illassa ja yöksi tulee yksi, oliko kyseessä sama solu? Osasto voi olla sama, mutta toisen solun hoitajat eivät puutu toisen solun potilaiden asioihin vaikka osasto on sama. Se on käytäntö..äläkö kysy miksi, koska en osaa selittää asiaa lyhyesti ja ymmärrrettävästi. Kieltämättä osastolla voi olla hullujakin käytäntöjä, mutta ne yleensä ovat tarkkaan harkittuja ja hyväksi osoittautuneita ratkaisuja joita maallikot monta kertaa eivät ymmärrä. Enhän minäkään ymmärrä toisten työpaikojen sisäisistä käytännöistä, enkä niihin puutu, hyväksyn ja luotan yleensä siihen, että kukin työyksikkö tekee parhaaksi katsomansa ratkaisut työn joustavuuden j.n.e. parantamiseksi.
Meillä kyllä viedään potilas joko wc:hen tai portatiiville...myös illalla ja yöllä ellei ole liikkumiseen liittyviä rajoitteita itse potilaalla ja vierailevan henkilön on yleensä vaikea tietää miksi juuri tätä potilasta ei viedä wc:hen. Toisten potilaiden hoitoon liittyviä rajoitteita ei voi tietää ja on kurjaa jos automaattisesti vierailijat epäilevät hoitajien laiskuutta. Kyse on tuolloin syvästä epäluottamuksesta hoitohenkilökuntaa kohtaan ja nämä ehkä väritetytkin kirjoitukset eivät ainakaan lisää sitä luottamusta.
Perusasia tässä hoitotyössä on luottamus - ihmiset luottavat hoitohenkilökunnan osaamiseen ja ammattitaitoon jos se menee, menee sen mukana kaikki muukin.
Mitä jää jäljelle; ei yhtään mitään. Yhtä hyvin voitaisiin lopettaa koko terveydenhuolto ja erityisesti vanhustenhuolto.
Itse asiassa en voi vastata siihen miksi kyseistä ihmistä ei viety wc>:hen ja siksi onkin vaikeaa tällaisella palstalla kyseista asiaa selvittää. Onkin järkevämpää selvittää asia kyseisen hoitolaitoksen henkilökunnalta miksi näin tehtiin ja jos ei ole kyse omasta läheisestä, ei vastausta yleensä saa koska vaitiolo sitoo henkilökuntaa toisten potilaiden asioista. Kyse on siis jälleen luottamuksesta ja kuten totesin - kun se menee - menee kaikki muukin. Se miksi on niin helppo enemmän uskoa pahaa kuin hyvää - kertoo ehkä kirjoittajasta itsestään jotain. - Realisti
onko oikein kirjoitti:
ei työsuojelun tarkoitus ole estää hoitotyön tekemistä, jos vanhus tarvitsee wc-käynnin, niin se pitää toteuttaa, kyllä siihen keinot löytyy, kuka todellinen hoitaja sanoo, että jäykistynyttä jalatonta vanhusta ei saa viedä wc:hen , hoitajilla on jalat, joilla tuetaan vanhuksen jalkaa , ette pääse jalat häneltä luistamaan, siihen tarvitaan kaksi hoitajaa, tällainen tapa on olemassa , terveisin koulutus tapahtui tähän vielä 1990- luvulla , nytkö ei aikaa
"Hoitajilla on jalat joilla tuetaan vanhuksen jakoja"???? Kantaako tämä vanhus sitten täytyisi? Jos vanhus on jalaton ei häntä missään maailman kolkassa viedä kävellen hoitajan jalkoja käyttäen mihinkään! Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Kantaako hänet täytyisi.
Ja sitä paitsi jokainen yksilö määritelee itse oman jaksamisensa rajat- sitä eivät tee omaiset, eivät potilaat, ei potilaslaki, ei tuomioistuimet eivätkä ketkään ulkopuoliset. Sen määrittelee yksilö vain ja ainoastan itse. Eihän sinunkaan jaksamisia kukaan ulkopuolinen määrittele; siis sitä mitä jaksat ja mitä et jaksa tehdä.. eikö se ole inhimillistä ja oikein. Sehän kuuluu jo ihmisen perusoikeuksiin. Eli kukaan ei tule ainakaan minulle sanomaan mitä minun TÄYTYISI jaksaa. Jos en jaksa kantaa 50kg painoista ihmistä wc:hen en sitä myöskään tee. En kanna edes 40kg painavaa ihmistä yksin enkä kaksin mihinkään ellei ole ihmishengen menettämisestä kyse. Ja siihen ei voi vedota että olen hoityön valinnut ja sen perusteella minun TÄYTYISI jaksaa sitä ja tätä. Jos näin olisi - täytyisi koulutukseen valittavien täyttää myös paino ja pituusrajat--eli pituus vähintään 170-180 cm ja painio noin yli 7okg ja habitus; kuntosalibody. - aikuinen
Realisti kirjoitti:
On viisi hoitajaa ILLASSA?? Meillä on vain kaksi illassa ja yöksi tulee yksi, oliko kyseessä sama solu? Osasto voi olla sama, mutta toisen solun hoitajat eivät puutu toisen solun potilaiden asioihin vaikka osasto on sama. Se on käytäntö..äläkö kysy miksi, koska en osaa selittää asiaa lyhyesti ja ymmärrrettävästi. Kieltämättä osastolla voi olla hullujakin käytäntöjä, mutta ne yleensä ovat tarkkaan harkittuja ja hyväksi osoittautuneita ratkaisuja joita maallikot monta kertaa eivät ymmärrä. Enhän minäkään ymmärrä toisten työpaikojen sisäisistä käytännöistä, enkä niihin puutu, hyväksyn ja luotan yleensä siihen, että kukin työyksikkö tekee parhaaksi katsomansa ratkaisut työn joustavuuden j.n.e. parantamiseksi.
Meillä kyllä viedään potilas joko wc:hen tai portatiiville...myös illalla ja yöllä ellei ole liikkumiseen liittyviä rajoitteita itse potilaalla ja vierailevan henkilön on yleensä vaikea tietää miksi juuri tätä potilasta ei viedä wc:hen. Toisten potilaiden hoitoon liittyviä rajoitteita ei voi tietää ja on kurjaa jos automaattisesti vierailijat epäilevät hoitajien laiskuutta. Kyse on tuolloin syvästä epäluottamuksesta hoitohenkilökuntaa kohtaan ja nämä ehkä väritetytkin kirjoitukset eivät ainakaan lisää sitä luottamusta.
Perusasia tässä hoitotyössä on luottamus - ihmiset luottavat hoitohenkilökunnan osaamiseen ja ammattitaitoon jos se menee, menee sen mukana kaikki muukin.
Mitä jää jäljelle; ei yhtään mitään. Yhtä hyvin voitaisiin lopettaa koko terveydenhuolto ja erityisesti vanhustenhuolto.
Itse asiassa en voi vastata siihen miksi kyseistä ihmistä ei viety wc>:hen ja siksi onkin vaikeaa tällaisella palstalla kyseista asiaa selvittää. Onkin järkevämpää selvittää asia kyseisen hoitolaitoksen henkilökunnalta miksi näin tehtiin ja jos ei ole kyse omasta läheisestä, ei vastausta yleensä saa koska vaitiolo sitoo henkilökuntaa toisten potilaiden asioista. Kyse on siis jälleen luottamuksesta ja kuten totesin - kun se menee - menee kaikki muukin. Se miksi on niin helppo enemmän uskoa pahaa kuin hyvää - kertoo ehkä kirjoittajasta itsestään jotain.Tässä terveyskeskuksessa kyllä hoitajat auttavat toisiaan yli moduulirajojen.
Tätä huutavaa potilast VOI viedä vessaan, tiedän sen.
Ja hoitolaitoksiin ja hoitajiin tai lääkäreihin ei missään tapauksessa saa sokeasti luottaa.
Sinunkin kirjoittelusi on ollut sitä luokkaa, että ei tulisi mieleenikään luottaa sinuun hoitajana.
Miks pitäisi luottaa, jos ei ole ansainnut luottamusta? - aikuinen
Tietoa kirjoitti:
Sanoinkin että on paikkoja joissa valvotaan yksin ja kaverina on vain ns.vippari.TIEDÄN koska olen itse valvonut ko.paikassa.ETTÄ SILLEEN!
Sinun laitoksesi ei ole samanlainen "minun" laitokseni kanssa, sitähän minä sanoin.
- aikuinen
niiiin kirjoitti:
missä niitä bnostolaitteita mahtaa olla käytössä muualla kuin ruotsissa. Olen ollut sekä keskus että yliopistollisissa sairaaloissa joissa ei ole nostolaitteita, missään näkynyt. niiden kanssa olisinkin mahdollista toimia tehokkaammin ja turvallisuutta lisäten, mutta monet ovat sanoneet nostolaitetta epämukavaksi olla. asioilla on puolensa.
On tässä terveyskeskuksessa nostureita, jopa oikein uudenaikaisia katossa kiskoilla kulkevia, muttei niitä jakseta käyttää.
En ymmärrä miksi, koska sittenhän pääsisivät useammin wc:hen potilasparat.
Ilmeisesti tuo nosturin käyttö tarvitsee rutiinia, jota eivät hoitajat jaksa hankkia käyttämällä niitä. - myös kokemuksia
tuija kirjoitti:
Ja jatkuvasti kun hoidan omaistani, siis todella hoidan ja hän on todella huonossa kunnossa, minua vain moititaan vierasajan ylittämisestä klo 20.00 jälkeen.
Siis kyseessä on vain ilkeily, koska minä teen iltapuuhat omaiseni kanssa ja laitan hänet sänkyyn.
Vallan näyttäminen ja ilkeily on ilmeisesti heistä ainoa ilo työssään.Se on suorastaan uskomatonta!
Pitäis olla hoitamassa, ja sitten ei taas saakkaan olla hoitamassa!
Kuvastaa muutenkin sitä touhua!
On myös kokemuksia! - Tuleva terveydenhoitaja
kuultua pihalla kirjoitti:
Ainoa virhe, minkä nämä hoitajat nähdäkseni tekivät, on se, että sinä (ulkopuolinen) kuulit tämän keskustelun.
Eivät ne hoitajat sillä mitään pahaa tarkoita. Katsos, kun heille tuo on arkipäivää ja siitä puhuminen myös, eikä se millään tavalla alenna kenenkään arvoa. Mielestäni on tärkeää, että hoitajat saavat heittää keskenään huumoria työpaikalla, vaikka sitten päivän sattumista. Huumori on selviytymiskeino! Näin koulussakin opetetaan. - Kelmiina
vanhustyöntekijä kirjoitti:
Itse teen vanhustyötä ja olen monenlaista nähnyt ja kuullut.Hoitajia on moneenlähtöön, hyviä ja huonoja. Osastollani oli yksikin vanhus joka huusi yötä päivää " apua apua " ja muiden vanhusten omaiset kokivat sen tilanteen kauheana, kun hoitajat eivät kiirehtineet paikalle. Tosiasia oli kuitenkin, etää vanhus oli jo useamman vuoden huutanut tätä samaa ja, kun huoneeseen meni ja kysyi huudon syytä, oli vastaus useimmiten, että " en minä ole huutanut ". Eli kaikenmoista on. Ja monet vanhukset saavat vahvoja unilääkkeitä nukkuakseen, niin silloin vessaan kuljettaminen on riski sekä hoitajille, että vanhukselle...jalat, kun eivät toimi oikein yhtään. Myönnän, että monesti vanhustenhoito on ala-arvoista, johtuen osaksi siitä, että työtä tehdään minimi henkilökunnalla ja osaksi myös siitä, että töissä pidetään todella huonoja ja julmiakin hoitajia. Mutta tiedän myös sen, että on hoitajia, jotka todella tekevät työtään sydämellään!! Kaikkea ei kannata uskoa mitä kuulee ja jokaisen tulisi epäkohtiin puuttua!!
"töissä pidetään todella huonoja ja julmiakin "
Jos näin että julmiakin, teeppä ilmoitus esimiehellesi tai jos ei auta, siitä ylöspäin niin kauan kun auttaa. Vanhusten ei tarvitse sietää julmuutta, muista se! Itse vanhustenhoiajana tekisin välittömästi ilmoituksen. - Ei aikaa vanhuksille
Tule rohkeasti mukaan autta... kirjoitti:
Joopa. Auttaishan sitä, jos ei olis täyspäiväisessä työssä, isot asuntolainat ja monta pientä lasta.
- Liikaa hoidettavia
vanhuksillakin pitää olla i... kirjoitti:
Mietippä sitä että olet itsekkin joskus vanha ja sairas, haluaisitko että sinua ei silloin kukaan hoida? Olisi aiheellista joskus sinunkin ajatella muitakin ihmisiä eikä olla noin itsekäs.
Minä en mene tuohon jamaan, että toisten armoilla, vaan järjestän asiani jollain muulla tavalla. Tätä varten voi tehdä hoitotahdon, esim. että kieltää kaiken turhan hoidon ja kuntoutuksen. Ja kieltää suonensisäisen ruokinnan tms. turhana.
- Hoitaja 79
tuija kirjoitti:
Ja jatkuvasti kun hoidan omaistani, siis todella hoidan ja hän on todella huonossa kunnossa, minua vain moititaan vierasajan ylittämisestä klo 20.00 jälkeen.
Vallan näyttäminen ja ilkeily on ilmeisesti heistä ainoa ilo työssään.On ihan pakko tähän sanoo, että kysymyksessä voi olla esim se, että muut asukkaat voivat reagoida vierailijoihin. Esimerkkinä samassa/viereisessä huoneessa oleva dementikko. Hän reagoi vierailijaan syystä tai toisesta ja koko yön heräilee vähän väliä sekavana. On mm peloissaan. Sen takia meillä vierailuajat. Ymmärrän toki näkökulmasi mutta tässä yksi selitys. Ja kyllä: jotkut voi oikeesti miettiä asukkaita! Ei aina ole kyseessä ilkeily.
- Tietoa?
Tuo kirjoituksesi on sen verran yleistävää, että taidat ihan tietää asian olevan noin? Tosiasia taitaa kuitenkin olla, että suurin osa hoitajista tekevät työnsä inhimillisesti ja vanhusta kunnioittaen, nuo mainitsemasi "raaka porukka" niitä poikkeuksia...
- Realisti
Ei tietenkään. Vatsantoimitus..(vatsanloimitus) on KURJAA.
- ...lainkaan!
Onhan keksitty alusastiat, jos potilas on fyysisesti rankka nostettava. En voi kyllä kuvitella hoitajaa, joka noin tekisi..
- aikuinen
Tämä surulline kertomus on totta ja niin niin ikävää katseltavaa on kun vanhus kärsii tuolla tavoin.
- toteamassa kaiken
tuon? Miksi Sinä et auttanut vessaan? Ottamatta kantaa itse asiaan, vahva sepityksen maku tuossa viestissäsi.
- aikuinen
Koska en ole hoitajana siellä vaan toisen potilaan omaisena, en saa hoitaa muita potilaita kuin omaistani.
Juuri tämä tilanne, että en saa, minulla ei ole laillista lupaa auttaa kärsivää ihmistä itse omaaloitteisesti tekee tästä tilanteesta niin hirvittävän vaikeasti kestettävän minulle.
Tuntuu että aivan pakahdun tällaisen kurjuuden ja julmuuden alle.
- asian avuttomana ollessa m...
itse koin avuttomana ollessa sairaalassa saman hyvin ivallisen hoitajan sanomana. Myös joitakin täysin sadistisia avuttoman todella sairaan vanhuksen laiminlyöntejä...esim. ei haluttu kääntää asenoja edes 6 tunnin päästä, vaikka sairaalla oli kovat selkätuskat ja joutui kun itse pystyi kääntymään hyvin usein kipulääkkeistä huolimatta. Ikkunasta puhalsi kylmä ilma ja otettiin omaisten laittamat peitot pois sekä tyyny ikkunan edestä. Sai keuhkokuumeen, nestettä keuhkoputkeen....vaikea hengitys...ei kutsuttu lääkäriä...ei annettu happea. Naureskeltiin vain, kun toinen pyysi apua. Seisottiin vain vieressä ja annettiin toisen tukehtua noin tunnin ajan. Omainen oli läsnä ja pyysi auttamaan tuskaisena. Naurettiin vain. Naurettiin taas kun kun oli kuollut. Kun toinen omainen tuli valehdettiin näin naamaa ja oltiin täysin toiselaisia. Hyksin osasto. Oli ihana vanhus joka ymmärsi ja oli kärsivällinen, mutta jo aikaisempien laiminlyönlien ja nauramisen huomattuaan kyseli: - meinaako he tappaa hänet. Eivätkö tajua, että hän ymmärtää. Lääkäriltäkin olisi toivonut, että olisi ollut kyllin lähellä ja kysellyt potilaalta itseltään. Potilas oli arka ja katseli heitä kaukaa. Omaisille ei annettu kuin ylimielistä tietoa. Potilas ei saanut esim. sydänlääkkeitä,joita joutui muuten jatkuvasti ottamaan, keuhkokuumeeseen sopivaa antibioottia ym. Makasi paita märkänä muovin päällä, muuten oli katetri joten ei muovia tarvittu. Omaiset yrittivät parhaansa, ettei vanhukselle olisi jotenkin kostettu, jota myös jotkut hoitajat tekevät toisten hoijajien tai osastonhoitajan tietämättä.
- maru
väitätsä etten mä mukaan tee hommiani?!
kyl määkin sitä kahvia paljon juon ja en aina
vastaa potilaiden pyyntöihin,mutta kyl määkin
ne paskalle yritän parhaan mukaan kiikuttaa!
ärsyttää tollaset hiiri hiirulaiset.haluan
että potilaat ei valita vaan pysyy hiljaa
sängyissään ja nukkuu.
mul on raskas työ...valvoa. - sairaalassa
hei
järkyttyneenä luin juttusi vanhuksen kohtelusta. Rakas vanhus-ystäväni kuoli sairaalassa siellä saamaansa keuhkokuumeeseen. Ikkunoista veti ja oli liian vähän peittoja päällä, vain sellainen ohut.
Itsekin kesällä sairaalassa olleena totean, että ihmeeksi pärjäsin, vaikka joka ainoa yö heräsin yöpaita ihan likomärkänä hiestä. - Minä joka en koskaan hikoile sillä tavoin kotona. Ne lakanat kun ovat keinokuitua, ainakin osaksi. Sekin riittää hiostamaan, sitten vielä ne muovit siellä sängyssä.
Mutta tuosta vanhuksen kohtelusta sinun olisi ehdottomasti pitänyt tehdä ilmoitus. Ei se kai vieläkään ole liian myöhäistä! Siis sinne sairaalaan, on siellä joku jolle asiat kuuluu.
Eihän kukaan tiedä niistä hoitajien laiminlyönneistäkään jos ei niistä puhuta.
Turhaan vaan pilaavat koko ammattikuntansa maineen! Suuri osa tekee työnsä todella hyvin ja sydän oikealla paikallaan. - aikuinen
Tiedän että puhut totta koska koen ja näen omisena samaa.
En ymmärrä miten tällainen meno saa jatkua sairaaloissamme, tällainen keskitysleirimeininki vanhuksia kohtaan.
Omaisten on järjestäydyttävä. - hoitaja
maru kirjoitti:
sängyissään ja nukkuu.
mul on raskas työ...valvoa.Sinun pitäisi olla itse hoidossa ei hoitajana.
- pikku-Liisi
Tämä nyt on ainakin täyttä potaskaa, täysin keksitty juttu,törkeää hoitajien mustamaalaamista. Älkää uskoko tällaista valhettaa. Kerrassaan törkeää tekstiä. Höpön löpön, tekstin väsääjä on vialla päästään
- aikuinen
pikku-Liisi kirjoitti:
Tämä nyt on ainakin täyttä potaskaa, täysin keksitty juttu,törkeää hoitajien mustamaalaamista. Älkää uskoko tällaista valhettaa. Kerrassaan törkeää tekstiä. Höpön löpön, tekstin väsääjä on vialla päästään
Harjoittelepas sinäkin pikkuLiisi rehellistyyttä.
- Iso-Arska
pikku-Liisi kirjoitti:
Eikös ne kaikki, joilla on vähääkään erilainen näkemys asioista, kuin alalla toimijoilla, pidetään itsestään selvänä, että niillähän on vikaa siellä "korvien välissä", sen enempiä tutkimatta!
Kovin yleinen DIAGNOOSI! - tuuletetaan
sairaalassa kirjoitti:
hei
järkyttyneenä luin juttusi vanhuksen kohtelusta. Rakas vanhus-ystäväni kuoli sairaalassa siellä saamaansa keuhkokuumeeseen. Ikkunoista veti ja oli liian vähän peittoja päällä, vain sellainen ohut.
Itsekin kesällä sairaalassa olleena totean, että ihmeeksi pärjäsin, vaikka joka ainoa yö heräsin yöpaita ihan likomärkänä hiestä. - Minä joka en koskaan hikoile sillä tavoin kotona. Ne lakanat kun ovat keinokuitua, ainakin osaksi. Sekin riittää hiostamaan, sitten vielä ne muovit siellä sängyssä.
Mutta tuosta vanhuksen kohtelusta sinun olisi ehdottomasti pitänyt tehdä ilmoitus. Ei se kai vieläkään ole liian myöhäistä! Siis sinne sairaalaan, on siellä joku jolle asiat kuuluu.
Eihän kukaan tiedä niistä hoitajien laiminlyönneistäkään jos ei niistä puhuta.
Turhaan vaan pilaavat koko ammattikuntansa maineen! Suuri osa tekee työnsä todella hyvin ja sydän oikealla paikallaan.Eikös tämä TUULETTAMINEN ole kovinkin vanhaa perua!
Lieneekö "tuuletetaan" tilaa uusille tulijoille?
Onhan aiheesta aikaisempiakin kokemuksia!
Mitä se todistaa vaikka sanotaan, että jollekin "asiat kuuluu"?
Jos sillä olisi jotain merkitystä, ei tämä sektori, kuin muukaan terveydenhoitomme olisi tässä tilassa, kuin sen nykyään saamme kokea! - 10 v hoitajana
Kirjoittamasi juttu tuntuu uskomattomalta. Mikäli asia kuitenkin on totta, ota yhteys k.o. laitoksen potilasasiamieheen välittömästi. Tällä palstalla asia ei etene. Esimerkkisi kaltaiset hoitajat eivät kuulu hoitotyöhön!
- aikuinen
10 v hoitajana kirjoitti:
Kirjoittamasi juttu tuntuu uskomattomalta. Mikäli asia kuitenkin on totta, ota yhteys k.o. laitoksen potilasasiamieheen välittömästi. Tällä palstalla asia ei etene. Esimerkkisi kaltaiset hoitajat eivät kuulu hoitotyöhön!
Taitaisivat sairaalat tyhjentyä hoitajista jos kaikki epäsopivat poistettaisiin, vaikkapa tuollaiset jotka eivät viitsi viedä edes yhteisvoimin vanhusta vessaan vaikka tämä huutaa apua tuntitolkulla.
Potilasasiamiehet ovat sitäpaisi aivan puolueellista väkeä, he ovat kunnan palkkaamia eli vähän samanlaista touhuilua kuin ammattiliittojnen pomoilla siellä työnantajapuolen kanssa sählätään juttuja miten sattuu.
Yrittävät vain estää valituksien tekoa. - ymmärrys
10 v hoitajana kirjoitti:
Eikös se "ymmärrys", niin kollegojen, kuin muidenkin yhteisön sisällä toimivien kesken ole ollut hyvin kehittynyttä?
- sisar valkoinen
Voi tuota karmeutta, samanlaista olen nähnyt.
Miten ihmiset voivat olla noin sadisisia kun saavat tilaisuuden käyttää valtaa avuttomiin vanhuksiin ja heidän omaisiinsa?
Pitäis heittää tyrmään tuommoset kauheat hoitajat.
Millä hel...villä ne sais linnaan. - ummetushoitaja
maru kirjoitti:
sängyissään ja nukkuu.
mul on raskas työ...valvoa.Hyvä asenne=)! Ainahan jollain potilaalla on joku hätä ja heti pitäis olla auttamassa. Jos niin tekee työpäivän aikana ei ehdi syödä eikä kuvitella käyvänsä ite paskalla. Hoitajana on tärkeää osata huolehtia myös itsestään, että pysyy terveenä ja jaksaa. Aina on valittavia omaisia ja potilaita. Tulisivat itse tekemään työt jos osaavat/tietävät paremmin.
- Muoko
Nämä samat vanhukset ovat taistelleet meille kaiken sen yltäkylläisyyden mitä meillä tänäpäivänä on . Tämän päivän päättäjät ovat valineet edellämainitun linjan kiitokseksi kyseisestä suorituksesta . Muistakaa tämä kun äänestätte seuraavan kerran .
- toi mulle
juttu vanhusten "hoidosta", ottakaa osaa adressiin jota toimittaja kerää. Minä otin jo!
- siksi että puhui
toi mulle kirjoitti:
juttu vanhusten "hoidosta", ottakaa osaa adressiin jota toimittaja kerää. Minä otin jo!
Monissa paikoissa vaaditaan että hoitajat kirjoittavat alle paperin jossa he lupaavat olla kertomatta hoidossa tapahtuvista epäkohdista!
Hirmuhallintoa!
Ja vanhusten rääkkääminen jatkuu!!!
- Pekka Pyöveli
"Onko tämä inhimillistä toimintaa?"
Inhimillistä toimintaa olisi tuoda pyöveli paikalle viimeistään tässä vaiheessa ampumaan yhdeksänmillisellä reikä silmien väliin lähietäisyydeltä ja poistamaan kaikki kärsimykset ja kivut.
On hirvittävää, että tälläisen epäinhimillisen kidutuksen sallitaan jatkuvan vuodesta toiseen mahdollisimman pitkään.- pyssynpiippu
Eikös olisi viisaampaa ampua nuo sadistiset hoitajat ja ottaa hyvät hoitajat tilalle?
- Realisti
pyssynpiippu kirjoitti:
Eikös olisi viisaampaa ampua nuo sadistiset hoitajat ja ottaa hyvät hoitajat tilalle?
Muutama hoitaja vuosittain henkensä menettääkin potilaiden väkivaltaisuuden seurauksena - puhumattakaan monista fyyysisistä vammoista joita omassa työssään saa. Iloitse nyt siitä.. että hoitajaa vaikka puukotetaan tuosta noin vain - eikö olekin ihanaa??
- Miksi näin
Realisti kirjoitti:
Muutama hoitaja vuosittain henkensä menettääkin potilaiden väkivaltaisuuden seurauksena - puhumattakaan monista fyyysisistä vammoista joita omassa työssään saa. Iloitse nyt siitä.. että hoitajaa vaikka puukotetaan tuosta noin vain - eikö olekin ihanaa??
Kun sitä on tarpeeksi kyllästynyt tähän niin "hyvään suomalaiseen terveydenhoitoon", kuten sitä meille jatkuvasti jaksetaan mainostaa, jankuttaa, vaikka olettaisi myös näiden mainostajien, jankuttajien tietävän, ja jopa näkevänkin tilanteen ongelmallisuuden, ei liene mahdotonta, että jollakin, jo jatkuvasti terveytensä hoidossa petetyksi itsensä tuntevalla kuppi kaatuu, eikä hän enää pysty vastaamaan teoistaan!
Onkohan koskaan yritettykään selvittää sitä PERIMMÄISTÄ syytä, miksi joskus jotkut potilaat
menettävät itsehillintänsä?
Mentäisköhän siinäkin jo sille kielletylle? alueelle, kuten tämä toimittaja/keikkatyöläinenkin, erehtyi kertomaan hoidettavansa näkemyksiä hoidostaan, joka kommentti ei sitten vastannutkaan toimijan toiveita?
Tällaistahan ei voida sallia tämän "niin hyvän suomalaisen terveydenhoidon" piirissä! - aikuinen
Miksi näin kirjoitti:
Kun sitä on tarpeeksi kyllästynyt tähän niin "hyvään suomalaiseen terveydenhoitoon", kuten sitä meille jatkuvasti jaksetaan mainostaa, jankuttaa, vaikka olettaisi myös näiden mainostajien, jankuttajien tietävän, ja jopa näkevänkin tilanteen ongelmallisuuden, ei liene mahdotonta, että jollakin, jo jatkuvasti terveytensä hoidossa petetyksi itsensä tuntevalla kuppi kaatuu, eikä hän enää pysty vastaamaan teoistaan!
Onkohan koskaan yritettykään selvittää sitä PERIMMÄISTÄ syytä, miksi joskus jotkut potilaat
menettävät itsehillintänsä?
Mentäisköhän siinäkin jo sille kielletylle? alueelle, kuten tämä toimittaja/keikkatyöläinenkin, erehtyi kertomaan hoidettavansa näkemyksiä hoidostaan, joka kommentti ei sitten vastannutkaan toimijan toiveita?
Tällaistahan ei voida sallia tämän "niin hyvän suomalaisen terveydenhoidon" piirissä!Minustakin olisi todella aiheellist ja jo korkea aikakin tutkia mistä syystä potilas menettää itsekontrollinsa ja alkaa riehua.
Varmasti usein on syynä lääkärin tai hoitohenkilökunnan huono kohtelu tai hoitamatta jättäminen.
Ja varmasti tällainen tutkimus on siksi tekemättä,koska se on niin arka asia.
Eihän HOITOA SAA ARVOSTELLA.
- Heidiii
Tämmöistä on juurikin vanhuspuolella. Se on kamalaa kuultavaa, mutta se on vaan tosiasia.Monet hoitajat jotka ovat olleet kauan työelämässä ovat hieman paatuneita työhönsä ja ei tee työtään kunnolla. Useilla unohtuu se tärkeä asia "Tee niin toiselle, kun haluaisit itsellesi tehtävän." Itse olen lähihoitaja ja nähnyt monenlaista vanhuspuolella siitä kuinka kammottavalla tavalla heitä laiminlyödään. vaikka kuinka olisi kiireinen aamu/ilta, mutta ei se ole koskaan niin kiireinen etteikö olisi aikaa käyttää asiakasta wc:ssä. En tiedä mikä hoitajilla on väsymyskö, paatumusko vai mikä kun töitä ei tehdä kunnolla. Hoitajathan ovat alalla, kun he haluavat auttaa ihmisiä. Eihän sellainen ole auttamista jos ei käytetä asiakasta vessassa jos on hätä!
Koittakaa kaikki hoitajat tehdä työnne hyvin, niin asiakkaillakin on parempi olla. Ei ikinä ole niin kiire etteikö kerkeäsi tekemään työtään hyvin.- aikuinen
Todella hieno kannanotto, tuo kultainen sääntö; kohtele toista niinkuin toivot itseäsi kohdeltavan, eli muunnettuna hoitotyöhön:
HOIDA TOISTA NIINKUIN TOIVOISIT ITSEÄSI HOIDETTAVAN, näyttää unohtunee tässä meidän markkinamaailmassa.
Koiriakin kohdellaan paljon paremmin kuin vanhuksia.Kakallekin viedään säännöllisesti.
- JUST TÄTÄ.......
Ulkoistetaan kaikki mahdollinen niin ei varmasti löydy enään hiventäkään inhimmillisyyttä ihmisiltä.
- työväen presidentti
suomessa tarvitaan vanhuksia vaan äänestämään tuttua nimeä.sen jälkeen voipi (ja pitää) kuolla.terveisin mr.president.
- missä mennään
työväen presidentti kirjoitti:
suomessa tarvitaan vanhuksia vaan äänestämään tuttua nimeä.sen jälkeen voipi (ja pitää) kuolla.terveisin mr.president.
Mitähän tämä, työväen presidentin tiedotus, mainonta kertoo missä mennään?
- nuori hoitaja
Tuntui todella ikävältä lukea viestisi. Itse toimin kaikin keinoin lähimmäiseni parhaaksi hoitotyössä.
Valitettava tosiasia on, että hoitajia on liian vähän. Hoitajat eivät ehdi joka paikkaan, koska on turvattava monien muidenkin sairaiden hyvinvointia. Varsinkin iltavuoroissa on vähemmän hoitajia kuin aamuvuoroissa ja voi olla tapaturmariski lähteä esim. yksin viemään vanhusta vessaan. Toki vatsan toiminta on tärkeää, mutta kyseisellä hetkellä voi olla jokin akuutimpi asia menossa esim. lääkitystä tai elintoimintojen ylläpitämistä. En tiedä mistä laitoksesta on kyse, mutta sanoisin että voimme kuitenkin olla ylpeitä Suomen terveydenhuollosta, sillä täällä on hoitajakulttuuri jossa hoitajat hoitavat. Esimerkiksi monessa muussa maassa omaiset joutuvat hoitamaan sairaan omaisensa sairaalassa( syöttävät, juottavat, pesevät jne.)Olemme onnellisessa asemassa, vaikka täydellisyyden tavoittelu voi olla monien mieleen.- aikuinen
Minäkin joudun hoitamaa vanhukseni itse sinne sairaalan vuodeosastolle, jotta saisi ruokaa ja juomaa tarpeeksi ja vessakäyntejä suhteellien normaalin määrän päivässä.
Tilanne on katastrofaalinen ja riistäytynyt täysin käsistä.
Hoitajien työmoraali on niin huono monissa paikoissa että jos heistä tehdyt valitukset otettaisiin jossakin instanssissa asiallisesti käsittelyyn, niin potkut tulis monelle huonolle hirmuhoitajalle.
Ja lääkärille. - johanna
aikuinen kirjoitti:
Minäkin joudun hoitamaa vanhukseni itse sinne sairaalan vuodeosastolle, jotta saisi ruokaa ja juomaa tarpeeksi ja vessakäyntejä suhteellien normaalin määrän päivässä.
Tilanne on katastrofaalinen ja riistäytynyt täysin käsistä.
Hoitajien työmoraali on niin huono monissa paikoissa että jos heistä tehdyt valitukset otettaisiin jossakin instanssissa asiallisesti käsittelyyn, niin potkut tulis monelle huonolle hirmuhoitajalle.
Ja lääkärille.jos kerran olette niin tyytymättömiä terveydenhuoltoon, miksette hoida omaistanne kotona. koti on kuitenkin ihmiselle se paras paikka yleistilan ja henkisen hyvinvoinnin kannalta ja ainahan verikokeissa voi terveysasemalla käydä ja lääkärin vastaanotolla kotoa käsinkin...voisitte alkaa omaishoitajaksi jolloin voisitte hakea kunnalta omaishoitajan tukea...ja apujahan, apuvälineitähän saa myös kotiin.
ja mitä tulee hoitoon, jos olette auttamassa, paikalla koko ajan joka on toisaalta hienoa, hoitajat varmasti ajattelevat asioiden olevan hyvin, harvalla on, harva saa yksityishoitajan.
Ja miten hoitaja olisi koko ajan pot. luona jos te jo olette, eihän näin ollen hoitaja saa toteuttaa kokonaisvaltaista hoitoa.
Jos olette väsynyt jättäkää omaisenne hoitajien hoidettavaksi ja käykää vaikka kyläilyillä välillä. - johanna
johanna kirjoitti:
jos kerran olette niin tyytymättömiä terveydenhuoltoon, miksette hoida omaistanne kotona. koti on kuitenkin ihmiselle se paras paikka yleistilan ja henkisen hyvinvoinnin kannalta ja ainahan verikokeissa voi terveysasemalla käydä ja lääkärin vastaanotolla kotoa käsinkin...voisitte alkaa omaishoitajaksi jolloin voisitte hakea kunnalta omaishoitajan tukea...ja apujahan, apuvälineitähän saa myös kotiin.
ja mitä tulee hoitoon, jos olette auttamassa, paikalla koko ajan joka on toisaalta hienoa, hoitajat varmasti ajattelevat asioiden olevan hyvin, harvalla on, harva saa yksityishoitajan.
Ja miten hoitaja olisi koko ajan pot. luona jos te jo olette, eihän näin ollen hoitaja saa toteuttaa kokonaisvaltaista hoitoa.
Jos olette väsynyt jättäkää omaisenne hoitajien hoidettavaksi ja käykää vaikka kyläilyillä välillä....ja te opetella elämisen perustaitoa; luottamusta.
- potilas
johanna kirjoitti:
...ja te opetella elämisen perustaitoa; luottamusta.
Eikös siellä ole runsaastikkin asiakkaita, potilaita, joiden suhteen voi toteuttaa, sitä mainostamaasi "kokonaisvaltaista" hoitoa?
Eikös se ole puolta helpompaakin, jos joidenkin kohdalla tarvitsee sitten toteutta vain "puolihoitoa"?
>...ja opetella elämisen perustaitoa; luottamusta.<
Kuinkahan tämän ohjeesi kanssa on?
Mitä olen näissä ympyröissä kokenut, ja näköjään moni muukin, ehkä ohjeesi voisi olla kovin tarpeellinen muistaa sielläkin, missä asiakas, potilas uskoo sen olevan myös toiminnan, ja hoitojenkin poruslähtökohta, jossa kuitenkin monen usko oppiisi, LUOTTAMUKSEEN, on kärsinyt jopa korjautumattomankin romahduksen!
- vanhustenhoitaja
Onhan toi todella törkeää kohtelua, ei todellakaan imhimillistä. Kannattaa tehdä valitus ylempään tahoon ehdottomasti.
- aikuinen
Valitettavasti ovat Lääninhallitusken ja TEO:n ja jopa Eduskunnan Oikeusasiamiehenkin teot ja päätökset melko paljon sitä luokkaa, ettei korppi korpin silmää noki.
Mutta ilman muuta kannattaa pistää valituksia menemään, muutenhan se näyttää siltä että kaikki on aivan mainiosti kohdallaan vanhustenhoidon suhteen, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. - Valitettavasti
aikuinen kirjoitti:
Valitettavasti ovat Lääninhallitusken ja TEO:n ja jopa Eduskunnan Oikeusasiamiehenkin teot ja päätökset melko paljon sitä luokkaa, ettei korppi korpin silmää noki.
Mutta ilman muuta kannattaa pistää valituksia menemään, muutenhan se näyttää siltä että kaikki on aivan mainiosti kohdallaan vanhustenhoidon suhteen, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.Näinhän se valitettavasti on!
Onkohan se muunkaan terveydenhoidon tilanne käytännössä paljoakaan tätä kummempi - aikuinen
Valitettavasti kirjoitti:
Näinhän se valitettavasti on!
Onkohan se muunkaan terveydenhoidon tilanne käytännössä paljoakaan tätä kummempiLuulisin että aika pintapuolistaja välinpitämätöntä on avohoitokin.
- KOKEILE!
aikuinen kirjoitti:
Luulisin että aika pintapuolistaja välinpitämätöntä on avohoitokin.
Valituksesi määrän perusteella mitä olet ketjun aikana valittanut aiheesta, niin ei avohoito voi olla huonompi vaihtoehto. Saisit ainakin kakatettua, syötettyä jne tarpeeksi usein omaistasi. Perushoitoon voisit itse vaikuttaa ja saisit hoitaa omaistasi niin kun haluaisit.
- Häpeävä
Tähän päättäjät tähtäävät eetä vanhushan ei hanttiin jaksa laittaa niin saadaan helposti yksi asia hoidettu. Mutta häpeä tulee siitä ettei yksikään meistä terveistä tee mitään asian korjaamiseksi. Tähän maahan kaivataan kovia otteita, saadaan näin hallituksen jäsenet tuntemaan millaista on olla pissat ja kakat housussa. Vanhus ei ole enää minkään arvoinen heidän silmissään.Tämä maa on mätä, ei se kauan tätä menoa kestä, muistakaa tämä.
- aikuinen
Tästä pitäisi tulla akuutisti SUURI KANSANLIIKE ja ne jotka rikkovat Potilaslakia ja vanhusten oikeuksia yleensä, pitäisi erottaa välittömästi työskentelemästä vanhusten parissa.
Koskee terveydenhollon virkamiehiä, lääkäreitä, hoitajia ym hoitoalalla toimivia. - POTILASLAKI
aikuinen kirjoitti:
Tästä pitäisi tulla akuutisti SUURI KANSANLIIKE ja ne jotka rikkovat Potilaslakia ja vanhusten oikeuksia yleensä, pitäisi erottaa välittömästi työskentelemästä vanhusten parissa.
Koskee terveydenhollon virkamiehiä, lääkäreitä, hoitajia ym hoitoalalla toimivia.Miksi se POTILASLAKI, ja sen ohjeet eivät sitten niin millään rupea toteutumaan käytännössä, vaikka sen laatimisesta taitaa olla kulunut ja toistakymmentä vuotta?
Senhän kerrotaan olevan jopa MAAILMAN PARHAITA alallaan!
Tämä sitten nähtävästi riittääkin, eikä sen ohjeita sitten enää käytännössä tarvitse nähdäkkään, toteuttaakkaan!
Eikös se muutenkin hoidossamme ole niin, että kun vain PAPERILLA on hyvin, niin kaikki on hyvin!
Sen asiakkaan, potilaan tuntemuksista, tilasta ei sitten enää ole niin väliä?
Ken tietää, vastatkoon! - aikuinen
POTILASLAKI kirjoitti:
Miksi se POTILASLAKI, ja sen ohjeet eivät sitten niin millään rupea toteutumaan käytännössä, vaikka sen laatimisesta taitaa olla kulunut ja toistakymmentä vuotta?
Tämä sitten nähtävästi riittääkin, eikä sen ohjeita sitten enää käytännössä tarvitse nähdäkkään, toteuttaakkaan!
Eikös se muutenkin hoidossamme ole niin, että kun vain PAPERILLA on hyvin, niin kaikki on hyvin!
Ken tietää, vastatkoon!Kun se laki näyttää aivan hampaattomalta ja sitä ei noudateta, niin on alettava rangaisemaan sen noudattamatta jättämisestä!
Mutta kuka olisi se rangaiseva instanssi?
Lääninhallitus, siellä on kollegiaalisuussääntöjen lukitsemia lääkäreitä vahtimassa kolleegoitaan, joita he eivät lääkäriliiton sääntöjen mukaan saa avoimesti arvostella.Ja lienee samaa ilmasemassa lääkärilakikin.
Pitäisi saada aivan puolueeton instanssi, joka käsittelee nämä hoitoasiat ja myös pystyy ja uskaltta rangaista epäkohdita ja Potilaslain rikkomisista! - potilas
POTILASLAKI kirjoitti:
Miksi se POTILASLAKI, ja sen ohjeet eivät sitten niin millään rupea toteutumaan käytännössä, vaikka sen laatimisesta taitaa olla kulunut ja toistakymmentä vuotta?
Ken tietää, vastatkoon!Olinpa kerran tilaisuudessa, jossa käsiteltiin mm. näitä potilaiden hoitoasioita.
Siellä oli muutamia asiantuntijoita kertomassa aiheesta.
Lopussa sitten sai kysellä heiltä ko. aiheesta.
Kysyttiin myös tämän POTILASLAIN huonosta toteutumisesta.
Asiantuntijan sanoma oli mm. että LÄÄKÄREIDEN TÄYTYY ENSIN TOTUTELLA SEN KÄYTTÖÖN!
Lain käyttöönotosta oli silloin kulunut SEITSEMÄN VUOTTA!
Nähtävästi sitä opetellaan, harjoitellaan vieläkin!
Saako myös täällä POTILASPUOLELLAKIN opetella lakien noidattamista vastaavasti?
- Maxzippo
ei oikein haise täyspäisen jutuilta?
Puhumatta suomalaisesta vanhustenhoidosta ja muutaman vaipan vaihtaneena voin sanoa, että toi juttu on täyttä paskaa...
Jos on paskahätä ja on päästään ja kunnoltaan siinä jamassa, että pöntöllä osaa istua, niin varmasti pöntölle pääsee(piste)
Sitten on ihmiset, jotka joka tapauksessa paskovat housuihinsa, sitä varten on vaipat!
Täyttä paskaa toi juttu, ei tässä ketään paskahätään tapeta;)- aikuinen
Ei varmasti vanhukset pääse vessaan kun pyytävät, huutavat kakkatuskissaan yöt läpeensä.
Omin silmin ja korvin olen nämä asiat todistanut.
Joka muuta sanoo, valehtelee.
Eihän siihen ehkä kakkahätään ja vatsakipuun kuole, mutta kyllä se tuollainen hädässä oleminen ennenaikaiseen hautaan vie.
Täällähän moni kirjoittaja sanoo samaa nähneensä, hoitajatkin.
Vain ihminen ilman omaatuntoa reagoi noin välinpitämättömästi tällaiseen pahoinpitelyyn ja vanhusen kaltoinkohteluun, hoidon laiminlyöntiin. - Maxzippo
aikuinen kirjoitti:
Ei varmasti vanhukset pääse vessaan kun pyytävät, huutavat kakkatuskissaan yöt läpeensä.
Eihän siihen ehkä kakkahätään ja vatsakipuun kuole, mutta kyllä se tuollainen hädässä oleminen ennenaikaiseen hautaan vie.
Vain ihminen ilman omaatuntoa reagoi noin välinpitämättömästi tällaiseen pahoinpitelyyn ja vanhusen kaltoinkohteluun, hoidon laiminlyöntiin.Jaa, en sitten tiedä missä olet hommissa ollut?
Missä mä olin, niin ainakin siellä pääsi paskalle...!!! - Maxzippo
aikuinen kirjoitti:
Vain ihminen ilman omaatuntoa reagoi noin välinpitämättömästi tällaiseen pahoinpitelyyn ja vanhusen kaltoinkohteluun, hoidon laiminlyöntiin.Mitattiin kerran paljon menee aikaa siitä, kun valo syttyy oven yläpuolella: Enimmillään neljä minuuttia!!!
Ja tää on kunnallinen vanhainkoti... - aikuinen
Maxzippo kirjoitti:
Mitattiin kerran paljon menee aikaa siitä, kun valo syttyy oven yläpuolella: Enimmillään neljä minuuttia!!!
Ja tää on kunnallinen vanhainkoti...Siis mistä mihin te sitä aikaa mittasitte?
No kaos kun joissakin hoitolaitoksissa ei vaan pääse kakalle ja pissalle ku pyytää, ei sitten millään.Näin se vain on. - aikuinen
Maxzippo kirjoitti:
Jaa, en sitten tiedä missä olet hommissa ollut?
Missä mä olin, niin ainakin siellä pääsi paskalle...!!!Osuva vertailu.
- palvelu pelaa1
aikuinen kirjoitti:
Vain ihminen ilman omaatuntoa reagoi noin välinpitämättömästi tällaiseen pahoinpitelyyn ja vanhusen kaltoinkohteluun, hoidon laiminlyöntiin.Eihän vanhustenhoito pelkkää paskalle vientiä ole... Helpommallahan hoitaja pääsee jos vessaan vie, eikä tarvitse siivota sotkusta koko sänkyä. Eihän vaipat takaa sitä, että sänky pysyy siistinä
- paikan tri
Maxzippo kirjoitti:
Jaa, en sitten tiedä missä olet hommissa ollut?
Missä mä olin, niin ainakin siellä pääsi paskalle...!!!Jos sinä olet ollut vain yhdessä paikassa, niin kuinka sitten voit ottaa kantaa kaikkien paikkojen osalta?
- Mirkku
aikuinen kirjoitti:
Vain ihminen ilman omaatuntoa reagoi noin välinpitämättömästi tällaiseen pahoinpitelyyn ja vanhusen kaltoinkohteluun, hoidon laiminlyöntiin.Kuinka paljon tuosta tekstistä oli faktatietoa? Jos et ole ollut yöllä paikalla, mistä tiedät onko potilas huutanut tuskissaan koko yön? Omin silmin ja korvin... et ollut paikalla! Suhtaudun kyllä varauksella muutenkin tuollaisiin puolella korvalla kuultuihin juttuihin.
- aikuinen
paikan tri kirjoitti:
Jos sinä olet ollut vain yhdessä paikassa, niin kuinka sitten voit ottaa kantaa kaikkien paikkojen osalta?
Samanlaista on vähän joka puolella täälläkin kerrtuista jutuista päätellen.
- aikuinen
palvelu pelaa1 kirjoitti:
Eihän vanhustenhoito pelkkää paskalle vientiä ole... Helpommallahan hoitaja pääsee jos vessaan vie, eikä tarvitse siivota sotkusta koko sänkyä. Eihän vaipat takaa sitä, että sänky pysyy siistinä
Kovasti ihmetyttää tuollainen touhu.
- aikuinen
Mirkku kirjoitti:
Kuinka paljon tuosta tekstistä oli faktatietoa? Jos et ole ollut yöllä paikalla, mistä tiedät onko potilas huutanut tuskissaan koko yön? Omin silmin ja korvin... et ollut paikalla! Suhtaudun kyllä varauksella muutenkin tuollaisiin puolella korvalla kuultuihin juttuihin.
Koska omaiseni oli todella huonossa kunnossa, oli paikalla illalla kuulemassa ja katsomassa tätä touhua, mikä koski viereisessä vuoteessa makaavaa toista potilasta.
Hoitajat vastasivat minulle, että se pääsee sitten aamulla vatsantoimitukseen, sillä on huomenna kakkapäivä.
Siis eivät alkaneet viemään illalla ja yöllä, koska he olivat päättäneet että sitten kun on kakkiapäivä niin silloin mennään kakalle, ei yhtään ennemmin.
Kakkapäivä on joka kolmas päivä tuossa paikassa.
Sen välisinä päivinä voi olla helvettiä olla kovassa kakkahädässä.
Vanhus valitti, että kun hän ei osaa kakata vaippaan.
Kärisn varmaankin yhtä paljon kuin tuo vanhus, mutta minkäs voit.
Ei tämä mitään potilaslähtöistä toimintaa ole, vaan täysin hoitajalähtöistä. - heinh-5r
aikuinen kirjoitti:
Kovasti ihmetyttää tuollainen touhu.
määritelty hoidon taso.Eli sitä saadaan mitä tilataan.Pitäis vähän katsoa ketä äänestetään
- aikuinen
heinh-5r kirjoitti:
määritelty hoidon taso.Eli sitä saadaan mitä tilataan.Pitäis vähän katsoa ketä äänestetään
kaikki ne lupaa kohentaa vanhustenhoitoa, mutta eivät pidä lupaustaan.
Kansa kärsii, isoille menee isoin osa yhteisistä rahoista, ei vanhuksille riitä kuin märkiä vaippoja. - potilas
Mirkku kirjoitti:
Kuinka paljon tuosta tekstistä oli faktatietoa? Jos et ole ollut yöllä paikalla, mistä tiedät onko potilas huutanut tuskissaan koko yön? Omin silmin ja korvin... et ollut paikalla! Suhtaudun kyllä varauksella muutenkin tuollaisiin puolella korvalla kuultuihin juttuihin.
Nähtävästi olet alalla toimiva!
Siis, kaikkihan pitää olla TIETEELLISESTI TUTKITTU, ja myös KUULUSTELUPÖYTÄKIRJASTA vähintäin kopio, ennenkö potilaiden kertomuksia, valituksia kannattaa kuunnella, uskoa, ja niihin paneuta!
Näinkö? - mirkku
potilas kirjoitti:
Nähtävästi olet alalla toimiva!
Siis, kaikkihan pitää olla TIETEELLISESTI TUTKITTU, ja myös KUULUSTELUPÖYTÄKIRJASTA vähintäin kopio, ennenkö potilaiden kertomuksia, valituksia kannattaa kuunnella, uskoa, ja niihin paneuta!
Näinkö?Juu, kyllä toimin alalla. Enhän minä missään vaiheessa ole väittänyt, että tilanteelle ei olisi pitänyt tehdä mitään. Jos juttu meni, niin kuin aikuinen väittää, totta kai! Ei se hätä kellon aikaa tai päivää katso.
Olen itse joutunut joskus hankalaan tilanteeseen sen takia, että en voi toisen potilaan omaiselle kertoa (vaitiolo velvollisuus) kaikkia tilanteeseen liittyviä faktoja.
Esimerkkinä nyt vaikka sellainen, että potilaalla on kestokatetri (pissa menee pusiin.. varmaan tiedät..), kuitenkin hän pyytelee jatkuvasti käyttämään pissalla. Osastolla vierailevat ihmiset katsovat pahasti, kun ei viedä. Minusta ei ole asiallista ilmoittaa kovaan ääneen, että "TEILLÄHÄN ON SE PUSSI..." jne.
Meidän työtähän ON paneutua potilaan ongelmiin ja auttaa niissä. En kuitenkaan näe tarpeelliseksi (ei edes laillista) selittää toimintaani muille, kuin hänen omaisilleen. Vääryyksiä sattuu, mutta pidän kyllä huolen, etten itse niitä tee. Ymmärtäisin sen, että täällä haukuttaisiin yksittäisiä hoitajia, jotka ovat tehneet työnsä huonosti, mutta näyttää siltä, että koko ammattiryhmä saa osansa. - potilas
mirkku kirjoitti:
Juu, kyllä toimin alalla. Enhän minä missään vaiheessa ole väittänyt, että tilanteelle ei olisi pitänyt tehdä mitään. Jos juttu meni, niin kuin aikuinen väittää, totta kai! Ei se hätä kellon aikaa tai päivää katso.
Olen itse joutunut joskus hankalaan tilanteeseen sen takia, että en voi toisen potilaan omaiselle kertoa (vaitiolo velvollisuus) kaikkia tilanteeseen liittyviä faktoja.
Esimerkkinä nyt vaikka sellainen, että potilaalla on kestokatetri (pissa menee pusiin.. varmaan tiedät..), kuitenkin hän pyytelee jatkuvasti käyttämään pissalla. Osastolla vierailevat ihmiset katsovat pahasti, kun ei viedä. Minusta ei ole asiallista ilmoittaa kovaan ääneen, että "TEILLÄHÄN ON SE PUSSI..." jne.
Meidän työtähän ON paneutua potilaan ongelmiin ja auttaa niissä. En kuitenkaan näe tarpeelliseksi (ei edes laillista) selittää toimintaani muille, kuin hänen omaisilleen. Vääryyksiä sattuu, mutta pidän kyllä huolen, etten itse niitä tee. Ymmärtäisin sen, että täällä haukuttaisiin yksittäisiä hoitajia, jotka ovat tehneet työnsä huonosti, mutta näyttää siltä, että koko ammattiryhmä saa osansa.Sehän on itsestään selvää, että toimintaa seurataan, katsellaan, haukutaan sen KEHNOIMMAN suorituksen mukaan!
Se on sitten sen TYÖYHTEISÖN asia, minkälaiset suoritukset se vielä hyväksyy, että ne riittävät saavuttamaan sen halutun laadun ja tason!
Mutta onhan se tietty aikaisemminkin, myös tämä keskustelukin näyttäisi sen vahvistavan, että näkemys, käytäntö on,
että meidän työtämme, ja tekemisiämme ulkopuolisten on turha tulla arvostelemaan, ja moittimaan, me kyllä tiedämme nämä asiat paremmin!
Mahd. ongelmien tullessa, yhdessä selitellään, vähätellään potilaan tai omaisen havaintoja ja huolia, sensijaan että kyseltäisiin ko. TYÖN SUORITTAJALTA onko näin tapahtunut, ja jos on niin miksi, sekä korjataan mahd. virheet tai laiminlyönnit!
Mutta jos noudatetaan käytäntöä, että alistetaan asiakas, potilas, ja kyseenalaistetaan jopa hänen järkensä, ja ajatuskykynsäkin, yhteisvoimin,
se joskus onnistuu, mutta joskus voi sitten aiheuttaa hankaluuksiakin! - potilas, lisäys
mirkku kirjoitti:
Juu, kyllä toimin alalla. Enhän minä missään vaiheessa ole väittänyt, että tilanteelle ei olisi pitänyt tehdä mitään. Jos juttu meni, niin kuin aikuinen väittää, totta kai! Ei se hätä kellon aikaa tai päivää katso.
Meidän työtähän ON paneutua potilaan ongelmiin ja auttaa niissä. En kuitenkaan näe tarpeelliseksi (ei edes laillista) selittää toimintaani muille, kuin hänen omaisilleen. Vääryyksiä sattuu, mutta pidän kyllä huolen, etten itse niitä tee. Ymmärtäisin sen, että täällä haukuttaisiin yksittäisiä hoitajia, jotka ovat tehneet työnsä huonosti, mutta näyttää siltä, että koko ammattiryhmä saa osansa.No voi herran jestas sentään!
Eikö todellakaan voi sanoa tällaista asiaa???
Eipä todellakaan ole ihme, että katsovat ihmeissään!
Niin tekisin myös minäkin, jopa voisin kysyäkkin, että miksi ei mitään tapahdu, vaikka potilas on valittanut, pyytänyt jo pitkään palvelusta!
Siitä pussin olosta ei varmaankaan tarvitse KOVAAN ääneen kuuluuttaa, siitä voi ihan normaalistikin muistuttaa, jos potilas ei muista!
Selventäisi myös muillekin paikalla olijoille tilannetta, eikä heidän enää tarvitsisi katsoa pahasti.
Jonkin asteinen järjenkin käyttö selkiyttäisi näitä monia tilanteita huomattavasti!
Niin sitten se niin mukava keppihevonen, se vaitiolovelvollisuus!
Sen seurassa, suojassa on niin mukavaa, ratsastaa! - mirkku
potilas, lisäys kirjoitti:
No voi herran jestas sentään!
Eikö todellakaan voi sanoa tällaista asiaa???
Eipä todellakaan ole ihme, että katsovat ihmeissään!
Niin tekisin myös minäkin, jopa voisin kysyäkkin, että miksi ei mitään tapahdu, vaikka potilas on valittanut, pyytänyt jo pitkään palvelusta!
Siitä pussin olosta ei varmaankaan tarvitse KOVAAN ääneen kuuluuttaa, siitä voi ihan normaalistikin muistuttaa, jos potilas ei muista!
Selventäisi myös muillekin paikalla olijoille tilannetta, eikä heidän enää tarvitsisi katsoa pahasti.
Jonkin asteinen järjenkin käyttö selkiyttäisi näitä monia tilanteita huomattavasti!
Niin sitten se niin mukava keppihevonen, se vaitiolovelvollisuus!
Sen seurassa, suojassa on niin mukavaa, ratsastaa!Nooh, mitä mieltä itse olisit, jos kertoisin osaston vierailijoille sinun intiimiasioista? Osa vanhuksista on aika häveliäitä näissä asioissa.
- potilas
mirkku kirjoitti:
Nooh, mitä mieltä itse olisit, jos kertoisin osaston vierailijoille sinun intiimiasioista? Osa vanhuksista on aika häveliäitä näissä asioissa.
Onko, kuuluuko jokin mainitsemasi katedri INTIIMIASIOIHIN?
Eikös se ole yhteydessä ULOSTAMISEEN, sitä notkeampaa laatua?
Niillä intiimilä asioilla olen ymmärtänyt kyllä aivan jotain muuta!
Kyllä niitä "pahasti katsojia", ja puhujiakin sitten riittää, jos ei näinkään jokapäiväisestä asiasta henkilökunta voi puhua! - mirkku
potilas kirjoitti:
Onko, kuuluuko jokin mainitsemasi katedri INTIIMIASIOIHIN?
Eikös se ole yhteydessä ULOSTAMISEEN, sitä notkeampaa laatua?
Niillä intiimilä asioilla olen ymmärtänyt kyllä aivan jotain muuta!
Kyllä niitä "pahasti katsojia", ja puhujiakin sitten riittää, jos ei näinkään jokapäiväisestä asiasta henkilökunta voi puhua!Sepä se. Ei tarvitsisi puhua luulojen perusteella. Varsinkin joillekkin miehille pissaletkun laitto on kova pala. He haluavat sen piiloon lahkeeseen, ettei ihmiset näe. Toisia ei sitten taas haittaa, vaikka roikkuu rollaattorista. No sinä olet varmaan sillä kannalla, että osastolla saa olla vc:n ovet auki käytävälle, kun ollaan näillä ihan "luonnollisilla" asioilla.
- potilas
mirkku kirjoitti:
Sepä se. Ei tarvitsisi puhua luulojen perusteella. Varsinkin joillekkin miehille pissaletkun laitto on kova pala. He haluavat sen piiloon lahkeeseen, ettei ihmiset näe. Toisia ei sitten taas haittaa, vaikka roikkuu rollaattorista. No sinä olet varmaan sillä kannalla, että osastolla saa olla vc:n ovet auki käytävälle, kun ollaan näillä ihan "luonnollisilla" asioilla.
Onkohan se tälle alalle hankkiutuneille aivan synnynnäistä, vai onko se niin hyvin opetettu, ja omaksuttu, kun jostain asiasta ruvetaan, yritetään
keskustella, etenkin jos palaute on hieman negatiivista, kuten tämänkin aiheen kyseen ollessa, johon yritetään löytää korjaus-, parannusehdotuksia käytäntöihin, joissa erittäin todennäköisesti on sitä "skarppaamisenkin" varaa, vaikka se normaalin käytännön mukaan kiistetään, kuten jo aikaisemmin taisin epäilläkkin, niin nopeampaa kuin aavistatkaan, huomaatkin itse olevasi se arvioinnin, ja keskustelun keskipiste, ja se alkuperäinen aihe onkin tyystin unohtnut!
Myös nämä esitetyt arviot, ja esimerkit menevät sitten sellaisiksi, etteipä niitä viitsi kommentoida, ja ovat oma lukunsa, kuten
>No sinä olet varmaan sillä kannalla, että osastolla saa olla ovet auki käytävälle, kun ollaan ihan "luonnollisilla" asioilla - omaan!
palvelu pelaa1 kirjoitti:
Eihän vanhustenhoito pelkkää paskalle vientiä ole... Helpommallahan hoitaja pääsee jos vessaan vie, eikä tarvitse siivota sotkusta koko sänkyä. Eihän vaipat takaa sitä, että sänky pysyy siistinä
En ymmärrä, miten kukaan jaksaisi kuunnella kenenkään huutoa koko yötä, jos vessaan meneminen olisi mahdollista/jos huuto loppuisi siihen?! Kyllä se niin on, etteivät omaiset voi ymmärtää minkälaisia nämä potilaat voivat olla. Joku saattaa olla niin fiksoitunut siihen kakkaamiseen että huutaa, vaikka istuisi siellä pöntöllä kymmenen kertaa päivässä!
- Poika
Valitettavasti tällaiset tapaukset ovat totta. Palvelutalossa äidilläni oli aina joskus vastaavia oireita. Niitä kuulema kyllä kirjattiin, mutta ei aina hoidettu ajoissa. Kivut olivat välillä todella kovat. Olevia lääkkeitä ei aina käytetty, vaan lopulta lähetettiin terveyskeskukseen peräruiskeelle ilman saattajaa. Asumme itse pitkän matkan päässä. Myöhemmin terveyskeskuksessa nääntyi nälkään, kun joskus nukkui ruoka-aikana. Heillä ei muutenkaan ole aikaa avustaa ruokailussa (mikä mahtaa olla tärkeämpää?), tekevät kuulema virkavirheen, jos auttavat(?), kehotus käydä itse avustamassa (matka 150 km), ilta- ja aamuruokailujen väli yli 16 h (!).
- Koirakko
enkä halua sinne itse - potilaaksi. Mieluummin, mikä tahansa muu lopetus. Kituminen ilman huolenpitoa ei ole oikea tapa loppuelämän viettoon. En syyllistä suoraan ja pelkästään hoitajia ym. vaan resurssien puutetta eli RAHAA tarvittaisiin lisää vanhusten hoitajien palkkaamiseen. Olen yhtä vanhusta hoitanut kotona ja hoitajilla on monen monta potilasta vastuullaan. Kyllä siinä yksilöllisyys kärsii.
Yksi vaihtoehto on mennä vapaaehtoistyöntekijänä auttamaan edes joskus, vanhuksia lähimpää vanhainkotiin tai laitokseen. - Koirakko
Koirakko kirjoitti:
enkä halua sinne itse - potilaaksi. Mieluummin, mikä tahansa muu lopetus. Kituminen ilman huolenpitoa ei ole oikea tapa loppuelämän viettoon. En syyllistä suoraan ja pelkästään hoitajia ym. vaan resurssien puutetta eli RAHAA tarvittaisiin lisää vanhusten hoitajien palkkaamiseen. Olen yhtä vanhusta hoitanut kotona ja hoitajilla on monen monta potilasta vastuullaan. Kyllä siinä yksilöllisyys kärsii.
Yksi vaihtoehto on mennä vapaaehtoistyöntekijänä auttamaan edes joskus, vanhuksia lähimpää vanhainkotiin tai laitokseen.vanhuksen hätä terminaalihoitovaiheessa, kun joutui pariksi päiväksi laitokseen. Se oli kauhun paikka. Siellä, kun ihminen unohdetaan välillä tyystin. Tämä rullatuolipotilas unohdettiin kaksi kertaa parvekkeelle...
- aikuinen
Vielä kehtaavat sanoa että me eletään hyvinvointivaltiossa!
Kuka muu täällä voi hyvin kuin Fortumin opitoherrat? - HOITAJA
aikuinen kirjoitti:
Vielä kehtaavat sanoa että me eletään hyvinvointivaltiossa!
Kuka muu täällä voi hyvin kuin Fortumin opitoherrat?Menkää valittamaan päättäjille,älkääkä haukkuko hoitohenkilökuntaa.Lisää toimia hoitopaikkoihin ja lisää liksaa!Motivaatio lisääntyy,ei tämä mikään kutsumusammatti ole,vai luulutteko että hoitajien kutsumus on siivota ihmisten sontaa!
- koulutukseen toppi
Liian paljon koulutamme Suomessa uusia hoitajia kuin liukuhihnalta ja suurin osa näistä on henkilöitä jotka eivät sovi hoitoalalle.Koulutukseen hakeutuvalle pitäisi tehdä entistä kovemmat psykologiset testit sillä liikaa pääsee läpi niitä joiden aika kuluu:tupakalla,kahvilla,tupakalla ja ne joista pitäisi pitää huolta jäävät kakkossijalle.Nyt olisi korkea aika lopettaa sairaanhoitohenkilöstön koulutus siksi aikaa kunnes saadaan aikaan paremmat soveltuvuustestit.Itse ole liki 20v.tehnyt vaativaa vanhustyötä ja surullisena katson sitä joukkoa joka esim.laitokseemme tulee.Siitä joukosta vain murto-osa on niitä jotka kokevat tämän vaikean,vaativan alan omakseen.heistä monikaan ei jaksa eläkeikään asti.
Tässä työssä pitää laittaa koko kroppa päästä varpaisiin asti mukaan,oltava joustava,luova.Tämä työ ei sovi 8-16.tyypille.- TESTIT
>Kouluutukseen hakeutuvalle pitäisi tehdä vielä kovemmat psykologiset testit sillä liikaa kuluu...<
Kuinkas sitten on selitettävissä se, kun vielä suurempaa vastuuta? kantavan LÄÄKÄRIKSI aikovan, ei tarvitse käydä minkäänlaisissa testeissä, jolla voitaisiin yrittää testata hänen sopivuuttaan potilaiden hoitotyöhön?
- ent. hoitaja
Tämä kertomasi on valitettavan totta nykyajan vanhusten- ja vammaisten hoidossa. Vatsantoimitus on tiettyinä päivinä, suihkutukset on yleensä sitten näinä "toimituspäivinä". Muutoin hygienia on "lappupesuja". Ruokailuun ei jää riittävästi aikaa, ei myös vanhuksen riittävään nesteytykseen. Hyvin moni kärsiikin suoranaisesta kuivuudesta. Maassamme vanhuksilta ja vammaisilta puuttuu kokonaan ihmisarvo.
- Realöisti
Muu kuin lähteä kritisoimaan sitä koulutusta, koska siellähän noita "lappupesuja"ynnä muita opetetaan. Ja menkää tekemään niitä kylpy-ja suihkutusvuoroja itse sinne laitoksiin omaisillenne - eikö. Sehän olisi teiltä epäitsekkyyttä, mitä ihmettä te täällä ruikutatte, lopettakaa omat hommanne ja hoitakaa vanhuksenne itse, ei se muuta vaadi kuin luopumista omista hommista...elintasosta, vapaudesta tehdä mitä itse huvittaa jne.
Joten mitä itse pidätte tärkeänä - tehkää sen mukaan. Jos ei kerta hoitohenkilökunta osaa, pysty tai halua hoitaa omaistanne kuten pitäisi, tehkää se sitten itse. Eikö - yksinkertaista. Sillä teolla oikeasti osoitatte arvostavanne läheistänne - enemmän kuin omaa työtänne ja toimeentuloanne. Muuten jos vain kritisoitte, mutta ette ole valmiita itse tinkimään (vaaditte kyllä muita tinkimään omista ruoka-tai kahvitauoista.. työturvallisuudesta jne.)omista eduistanne - niin on ihan turha rutista yhtään mitään täällä yhtään mistään. Asettakaa itse asiat tärkeysjärjestykseen omassa elämässäne älkääkä vaatiko sitä vain toisilta.
Vierailla ihmisillä ei ole mitään samanlaista "rakastamisen" velvollisuutta teidän isiänne tai äitejänne kohtaan - he ovat täysin vieraita, he eivät ole saaneet näiltä ihmisiltä yhtään mitään, ei palkkaa, ei kunnioitusta, ei kasvatusta, kotia - ei mitään ei edes sitä elämää jonka te itse olette saaneet heiltä. Mutta on varmaan ihan mukavaa kun ei itse tarvitse niitä kakkavaippoja korjata - eikö. Sen voi hyvällä omallatunnolla sysätä yhteiskunnan tehtäväksi ja itse vain kitistä vieressä..tulla Bemarilla katsomaan "sekoboltsi-mummoa" ja siunailla hoitajien raakuutta. Kyllä elämä on sitten mukavaa, eikö? Tosiasia on näin ettette viikkoakaan kestäisi sitä samaa rumbaa yhden omaisenne hoitamisessa, mutta osaatte kyllä vaatia sitä toisilta jotka hoitavat teidän omaisenne lisäksi kolemkymmentä muutakin. Helppoa elämää! Kun yhteiskunta hoitaa kaiken niin ioma vastuu jää. Ei jää kuin rutisemisen velvollisuus..kaiken muun hoitaa toiset tahot. Kommunistivaltion periaatteellahan te elätte.
Joten -lopettaakahan se rutina ja todetkaa ihan kiltisti se että hyvä että on ihmisiä jotka VIITSIVÄT JA NÄKEVÄT VAIVAA hoitaa teidän omaistenne kakka-ja pissavaipat pois, antaa ruokaa..pitää puhtaana ja hengissä, koska te itse ette siihen kykenisi koskaan ja ettekä edes haluaisi sellaista työtä tehdä..tunnustakaa ihan reilusti vaan asiat kuten ne ovat.
Jos heitä huonosti hoidettaisiin, moni heistä olisi jo kuollut aikaa sitten. Päinvastaisesta kertovat hirvittävät laitosjonot, ihmisiä pidetään hengissä niin hyvin etteivät enää hoitopaikat riitä. - -s-
..vielä senverran, että sairaaloissa käytössä olevilla systeemeillä on kyllä syynsä.
Vanhuksilla on ohut ja hauras iho. Ei kestä joka päivä suihkuttelua. Siksi lappupesut ja suihku ehkä n. 1xvko.
Laitoshoidossa olevista ainakin 80% kärsii ummetuksesta. Siksi "vatsapäivät" jolloin toimitellaan se vatsa lääkkeiden avulla. Toki jos toimii ilman lääkeitä vaikka 2 kertaa päivässä niin hyvä niin.
Ja alkuperäisen viestin lähettäjälle terveiset, että tee nyt joku valitus siitä hoitopaikan tasosta. Kyllä sen alusastian sille potilaalle saa yksikin hoitaja.
Liian monissa paikoissa hoitajia on alle minimimäärä työvuorossa. Sijaisia kun ei saada tai ei ole lupaa palkata. Hoitovirheet ja työtapaturmat lisääntyy, kun hoitajien työolot täysin epäinhimillisiä. Mitähän pitää tapahtua, ennen kuin tilanne paranee.. - Mitähän pitää
-s- kirjoitti:
..vielä senverran, että sairaaloissa käytössä olevilla systeemeillä on kyllä syynsä.
Vanhuksilla on ohut ja hauras iho. Ei kestä joka päivä suihkuttelua. Siksi lappupesut ja suihku ehkä n. 1xvko.
Laitoshoidossa olevista ainakin 80% kärsii ummetuksesta. Siksi "vatsapäivät" jolloin toimitellaan se vatsa lääkkeiden avulla. Toki jos toimii ilman lääkeitä vaikka 2 kertaa päivässä niin hyvä niin.
Ja alkuperäisen viestin lähettäjälle terveiset, että tee nyt joku valitus siitä hoitopaikan tasosta. Kyllä sen alusastian sille potilaalle saa yksikin hoitaja.
Liian monissa paikoissa hoitajia on alle minimimäärä työvuorossa. Sijaisia kun ei saada tai ei ole lupaa palkata. Hoitovirheet ja työtapaturmat lisääntyy, kun hoitajien työolot täysin epäinhimillisiä. Mitähän pitää tapahtua, ennen kuin tilanne paranee..Optioita, optioita!
Niilähän hommat pannaan pyörimään!!! - Monta ongelmaa kerralla kokeva
Mitähän pitää kirjoitti:
Optioita, optioita!
Niilähän hommat pannaan pyörimään!!!Joo on väärin ja mitä olen kuullut hoitohenkilökunta pulan takia syötetään sellaiset mömmöt et vanhukset pysyvät täydessä tokkurassa.Mutta eipä nuorempiakaan hoideta vaikka olisi kuinka sairaita monestakin syystä.Elintasopyörä vain kiihtyy ja rikkaat rikastuu etc...
- aikuinen
Realöisti kirjoitti:
Muu kuin lähteä kritisoimaan sitä koulutusta, koska siellähän noita "lappupesuja"ynnä muita opetetaan. Ja menkää tekemään niitä kylpy-ja suihkutusvuoroja itse sinne laitoksiin omaisillenne - eikö. Sehän olisi teiltä epäitsekkyyttä, mitä ihmettä te täällä ruikutatte, lopettakaa omat hommanne ja hoitakaa vanhuksenne itse, ei se muuta vaadi kuin luopumista omista hommista...elintasosta, vapaudesta tehdä mitä itse huvittaa jne.
Joten mitä itse pidätte tärkeänä - tehkää sen mukaan. Jos ei kerta hoitohenkilökunta osaa, pysty tai halua hoitaa omaistanne kuten pitäisi, tehkää se sitten itse. Eikö - yksinkertaista. Sillä teolla oikeasti osoitatte arvostavanne läheistänne - enemmän kuin omaa työtänne ja toimeentuloanne. Muuten jos vain kritisoitte, mutta ette ole valmiita itse tinkimään (vaaditte kyllä muita tinkimään omista ruoka-tai kahvitauoista.. työturvallisuudesta jne.)omista eduistanne - niin on ihan turha rutista yhtään mitään täällä yhtään mistään. Asettakaa itse asiat tärkeysjärjestykseen omassa elämässäne älkääkä vaatiko sitä vain toisilta.
Vierailla ihmisillä ei ole mitään samanlaista "rakastamisen" velvollisuutta teidän isiänne tai äitejänne kohtaan - he ovat täysin vieraita, he eivät ole saaneet näiltä ihmisiltä yhtään mitään, ei palkkaa, ei kunnioitusta, ei kasvatusta, kotia - ei mitään ei edes sitä elämää jonka te itse olette saaneet heiltä. Mutta on varmaan ihan mukavaa kun ei itse tarvitse niitä kakkavaippoja korjata - eikö. Sen voi hyvällä omallatunnolla sysätä yhteiskunnan tehtäväksi ja itse vain kitistä vieressä..tulla Bemarilla katsomaan "sekoboltsi-mummoa" ja siunailla hoitajien raakuutta. Kyllä elämä on sitten mukavaa, eikö? Tosiasia on näin ettette viikkoakaan kestäisi sitä samaa rumbaa yhden omaisenne hoitamisessa, mutta osaatte kyllä vaatia sitä toisilta jotka hoitavat teidän omaisenne lisäksi kolemkymmentä muutakin. Helppoa elämää! Kun yhteiskunta hoitaa kaiken niin ioma vastuu jää. Ei jää kuin rutisemisen velvollisuus..kaiken muun hoitaa toiset tahot. Kommunistivaltion periaatteellahan te elätte.
Joten -lopettaakahan se rutina ja todetkaa ihan kiltisti se että hyvä että on ihmisiä jotka VIITSIVÄT JA NÄKEVÄT VAIVAA hoitaa teidän omaistenne kakka-ja pissavaipat pois, antaa ruokaa..pitää puhtaana ja hengissä, koska te itse ette siihen kykenisi koskaan ja ettekä edes haluaisi sellaista työtä tehdä..tunnustakaa ihan reilusti vaan asiat kuten ne ovat.
Jos heitä huonosti hoidettaisiin, moni heistä olisi jo kuollut aikaa sitten. Päinvastaisesta kertovat hirvittävät laitosjonot, ihmisiä pidetään hengissä niin hyvin etteivät enää hoitopaikat riitä.Entinen hoitajahan siinä kirjoitti aivan aidosti ja asiallisesti.
Et malta edes lukea avoimin mielin vaan hyökkäilet aina aidon tai kuvittelemasi omaisen niskaan.
Mikähän sinua oikein vaivaa?
Ehdotat vaihtoehtona että omaiset jättäisivät elantonsa ja hoitaisivat sinun vastuulla olevia potilaitasi!
Oletko ajatellut että SINÄ saat elantosi hoitamisesta, omainen ei. - aikuinen
-s- kirjoitti:
Liian monissa paikoissa hoitajia on alle minimimäärä työvuorossa. Sijaisia kun ei saada tai ei ole lupaa palkata. Hoitovirheet ja työtapaturmat lisääntyy, kun hoitajien työolot täysin epäinhimillisiä. Mitähän pitää tapahtua, ennen kuin tilanne paranee..Varsinkin dementikoilla on vaikeuksia kakata niihin astioihin.
- laboraattori
Realöisti kirjoitti:
Jos heitä huonosti hoidettaisiin, moni heistä olisi jo kuollut aikaa sitten. Päinvastaisesta kertovat hirvittävät laitosjonot, ihmisiä pidetään hengissä niin hyvin etteivät enää hoitopaikat riitä.HOITAJILLE MAKSETAAN PALKKAA, HE OVAT TYÖSSÄ. EIVÄT HE LORVIMISESTA PALKKAA SAA.
omaiset voivat olla toisella puolen suomea, eivät he voi matkustaa aamu- ja iltapesuja auttamaan. Hoitajien työ on pitää vanhukset tyytyväisenä. HE SIITÄ PALKAN SAAVAT. - -s-
aikuinen kirjoitti:
Varsinkin dementikoilla on vaikeuksia kakata niihin astioihin.
Alusastiaan voi olla tosi vaikeeta tottua, been there, done that!
Mutta jos ne jalat ei kanna, niin vaihtoehtoja ei paljoa ole (ainakaan öiseen aikaan).
- ttt
Jo lapsena pikkutytöt ovat hirveitä kieroilijoita. Parisuhteessa, englantilaisen tutkimuksen mukaan, naiset käyttävät paljon enemmän väkivaltaa ja lähes pokkeuksetta aloittavat riidan. Uhraavat lasten hyvinvoinnin valehdellessaan sosiaalitantoille ja virkavallalle, syyttäen miestä mistä milloinkin ja kaikki menee läpi!!!
Vielä kuolinvuoteellakin olet näiden hirviöiden armoilla. Voi vaan toivoa, että joutuvat itse kokemaan saman.- aikuinen
Vai miten näistä hirviöistä päästäis?
- aik. mies
aikuinen kirjoitti:
Vai miten näistä hirviöistä päästäis?
Riittää kunhan tiedostetaan, ettei naiset todellakaan ole mitään pyhimyksiä ja molemmat sukupuolet lain edessä samanarvoisiksi.
Jäi vielä mainitsematta, että lähes kaikki lapsen murhat ovat äitien tekemiä, mutta sekin laitetaan vaan raskausmasennuksen piikkiin eli syyntakeeton, ei tuomiota. Englantilaisessa dokumentissa äidit näyttivät aivan tietoisesti pahoinpitelevän lapsiaan ja monet jopa yrittävän tappaa. - aikuinen
aik. mies kirjoitti:
Riittää kunhan tiedostetaan, ettei naiset todellakaan ole mitään pyhimyksiä ja molemmat sukupuolet lain edessä samanarvoisiksi.
Jäi vielä mainitsematta, että lähes kaikki lapsen murhat ovat äitien tekemiä, mutta sekin laitetaan vaan raskausmasennuksen piikkiin eli syyntakeeton, ei tuomiota. Englantilaisessa dokumentissa äidit näyttivät aivan tietoisesti pahoinpitelevän lapsiaan ja monet jopa yrittävän tappaa.Enimmäkseen lasten raiskaajat ja hyäksikäyhttäjät ovat miehiä, jos nyt aletaan sukupuolen välistä sotaa käymään.
Kysymyksessä on kylläkin nyt vanhustenhoito ja vanhusten kaltoinkohtelu laitoksissa. - ttt
aikuinen kirjoitti:
Enimmäkseen lasten raiskaajat ja hyäksikäyhttäjät ovat miehiä, jos nyt aletaan sukupuolen välistä sotaa käymään.
Kysymyksessä on kylläkin nyt vanhustenhoito ja vanhusten kaltoinkohtelu laitoksissa.Tarkoitus olikin tuoda esille, että naisilla on yhtä välinpitämätöntä ja rikollista käyttäytymistä muuallakin.
Uskon myös, että mies sairaanhoitajat käsittelevät vanhuksia hellävaraisemmin.
Tiedän itse PALJON tapauksia, joissa naiset ovat käyttäneet hyväkseen alaikäisiä poikia, pojat vaan eivät kerro näistä vanhemmille saati viranomaisille.
Taitaa ollakin jo lapsena opetettu käsitys, että mies ei saa kieltäytyä, jos nainen haluaa, mutta naisen täytyy kieltäytyä, jos mies haluaa.
- MTV
...koska vanhus pääsi paskalle vai pääsikö ollenkaan? Eihän sitä ikuisuuksia pysty pidättämään, väkisin tulee housuihin jossain vaiheessa.
- aikuinen
EI päässty kakalle vaikka voihki ja huusi ja pyysi.
Joskus aamuyöstä ilmeisesti oli sitten pakostakin tullut kakat vaippoihin ja kaksi vuorokautta sitten nukkui, niin lopenuupunut hän oli.
- Annenukke
Herra, älä varjele minua äkkikuolemalta,älä anna pitkää ikää, älä anna hiljalleen hiipua pois. Iske vaikka salamalla, jätä auton alle, pudota lentokoneesta... tee mitä vain, mutta älä anna minun joutua suomalaiseen vanhainkotiin tai terv.keskuksen vuodeosastolle märkiin vaippoihin makaamaan. Päästä minut terveenä kolkuttamaan Pietarin porttia, ettei minun tarvitsisi virua hampaattomana, lääketokkurassa, haisemassa, muovitetussa vuoteessa.
- aikuinen
Saas nähdä kuuleeko joku vai onko sittenkin tuo vuodeosastojen inhimillinen täysin ihmisarvoa vailla oleva elämä kohtalosi?
En toivoisi sitä edes pahimmalle vihamiehelleni.
- hoitsu
Moi. Haluan muistuttaa, että aivan liian usein unohtuu ihmisiltä sellainen asia , että on potilaita niin nuoria kuin myös vanhempia jotka voivat osastolla valittaa ja huudella melkeimpä mitä tahansa ja mistä tahansa! Omasta olostaan ja saamastaan hoidosta! Jos sairaalan käytävällä kuulee jotakin, ei ole heti syytä uskoa sitä täytenä totena! Henkilökunta tietää potilaansa ja hoitaa kuten pitää. Jos haluaa yksityishoitoa niin menkää ihmiset yksityishoitoon!
Asiat hoidetaan tärkeysjärjestyksessä ja antakaa henkilökunnalle rauha tehdä työtään ja lopettakaa tuo ainainen valittaminen. Kiitos.- yöhoitsu
Oikeassa olet sanoessasi,että potilaitakin on monenlaisia.Lopetin juuri kierron jolla yritin auttaa näitä vanhuksia pysymään siisteinä,siis kuivat vaipat alle ja kusen ja paskan pesemistä.Mitä sitten tekevät nämä "herttaiset" vanhukset?Pistävät vastaan minkä suinkin jaksavat pitävät laidoista kiinni ettei vaan saisi käännettyä ja jalat tiukasti yhdessä ettei vaippaa saa vaihdettua.Kyllä on taas veto pois kun leikkiautosta!!!Ja kiitosta tulee muodossa perkele,saatana ym.Sitten siinä vahdit vielä muutamaa kävelevää,etteivät menisi toisten huoneisiin sotkemaan ja pelottelemaan,eikä virtsaisi kukkaruukkuun,eikä siirtelisi koko osaston huonekaluja uuteen uskoon ym.ym.Mutta olenhan tehnyt tätä työtä jo yli 30v ja eläkeikäähän juuri nostettiin.Kiitosta on turha odottaa,mutta haukkumiset tulee pikapostissa.PALKKAKIN ON MAHTAVAN SUURI.Älkää hyvät ihmiset luulko nykynuoria niin tyhmäksi,että kukaan heistä alkaa tällä palkalla ketään hoitamaan,kun ei saa edes paskasen ja vaarallisen työn lisää.KOOTKAA OMAISET VOIMANNE JA ALKAKAA VAATIMAAN LISÄÄ HOITAJIA OSASTOLLE (EI YKSI YÖKKÖ VENY MAHDOTTOMIIN)JA LISÄÄ PALKKAA HOITAJILLE!Kutsumus on kärsinyt inflaation.Yksityiset hoitajat tekevät kyllä tuntipalkalla mitä heiltä omaiset ja potilaat keksivät pyytää,mutta minkä aikaa-siinäpä vasta kysymys.Jaksamista kaikille hoitajille,emme ole niin huonoja kuin annetaan ymmärtää!
- aikuinen
Aivan asiallisesti tämä vanhus yritti päästä kakalle vessaan onnistumatta herättämään hoitajien sympatiaa, heillä kun oli vuoro lopussa ja eivät enää tahtoneet alottaa vessaan vientiä, ei kuulu myöhisiltaan.
Yöhoitajat olivat sitä mieltä ettei kuulu heillekään. - aikuinen
yöhoitsu kirjoitti:
Oikeassa olet sanoessasi,että potilaitakin on monenlaisia.Lopetin juuri kierron jolla yritin auttaa näitä vanhuksia pysymään siisteinä,siis kuivat vaipat alle ja kusen ja paskan pesemistä.Mitä sitten tekevät nämä "herttaiset" vanhukset?Pistävät vastaan minkä suinkin jaksavat pitävät laidoista kiinni ettei vaan saisi käännettyä ja jalat tiukasti yhdessä ettei vaippaa saa vaihdettua.Kyllä on taas veto pois kun leikkiautosta!!!Ja kiitosta tulee muodossa perkele,saatana ym.Sitten siinä vahdit vielä muutamaa kävelevää,etteivät menisi toisten huoneisiin sotkemaan ja pelottelemaan,eikä virtsaisi kukkaruukkuun,eikä siirtelisi koko osaston huonekaluja uuteen uskoon ym.ym.Mutta olenhan tehnyt tätä työtä jo yli 30v ja eläkeikäähän juuri nostettiin.Kiitosta on turha odottaa,mutta haukkumiset tulee pikapostissa.PALKKAKIN ON MAHTAVAN SUURI.Älkää hyvät ihmiset luulko nykynuoria niin tyhmäksi,että kukaan heistä alkaa tällä palkalla ketään hoitamaan,kun ei saa edes paskasen ja vaarallisen työn lisää.KOOTKAA OMAISET VOIMANNE JA ALKAKAA VAATIMAAN LISÄÄ HOITAJIA OSASTOLLE (EI YKSI YÖKKÖ VENY MAHDOTTOMIIN)JA LISÄÄ PALKKAA HOITAJILLE!Kutsumus on kärsinyt inflaation.Yksityiset hoitajat tekevät kyllä tuntipalkalla mitä heiltä omaiset ja potilaat keksivät pyytää,mutta minkä aikaa-siinäpä vasta kysymys.Jaksamista kaikille hoitajille,emme ole niin huonoja kuin annetaan ymmärtää!
Jos ette ole huonoja hoitajia, niin hoitakaa sitten hyvin ja viekää nuo tuskaiset kakkahätäiset pöntölle.
- palvelu pelaa
yöhoitsu kirjoitti:
Noinhan se asia on, kuten kirjoitit yövuorosta. Meillä 3 hoitajaa nyt saatu iltaan ja potilaita 30. Joista osa syötettäviä sekä yhden vieressä istuttava sen ajan kun hän syö(tukehtumisvaara) ja hänen syömisensä kestää melkein tunnin. Mutta hoitajathan vain "istuvat" kahvihuoneessa omaisten mielestä illat, eivät huomaa sitä, että vierailuaikaan illalla meillä pieni ruokapaussi. Leipä suussa saa lähteä viemään omaista wc:hen. Mutta kaikenkaikkiaan ihanaa työtä, en pois vaihtaisi, vaikka raskasta on
- Vielä nuori
Eikai siinä auta kuin vääntää setit housuun. Hoitajathan siinä vain teettävät itselleen lisää työtä, kun joutuvat putsaamaan jäljet. Helpommalla pääsisivät hoitajat ja vanhus jos heti mentäisiin toimittamaan asia vessaan.
- aikuinen
Iselleen hoitajille tulee lisätyötä ja vanhus kärsii vatsatuskista ja sitten kakat vaipoissa virumisesta loppuyön.
Käsittämättömän tyhmää toimintaa.
- Eko..
Noin oli karjunut hoitsu vanhalle ukolle terveyskeskuksen vuodeosasotolla, kun ukko oli häiriköinyt ja metakoinut vaippahousuistaan.
- tarjakin
Kylläpä on rankkaa tekstiä..huhhuh!!
Olen itse vanhustyössä yksityisellä ja meillä ei kyllä kohdella kaltoin vanhuksia. Meillä on laatu työ kaikkein tärkeintä ja kyselyjä asukkaille ja omaisille tehdään muutaman kerran vuodessa. Vanhustyö ei ole arvostettua työtä sen huomaa tässäkin keskustelu piirissä.
Dementoituvat ja jo dementoituneet vanhukset tarvitsevat asiaan vihkiytyneet hoitajat ja hoidettavia per hoitaja ei voi olla monta koska he ovat hyvin vaativia joskus jopa hankalia hoidettavia.
Mutta jos joku on nähnyt vanhuksen kaltoinkohtelua hänen kuuluu tehdä siitä ilmoitus! Se on sinun velvollisuutesi.
- hoitaja dementiaos:lla
Siis onko tämä joku vitsi vai mikä??? Itse olen Ruotsissa työskentelevä lähihoitaja dementia osastolla ja en ole ikinä kuullutkaan sanaa vatsantoimituspäivä. En edes jaksanut tuohduksissani lukea muitten vastauksia vaan oli ihan pakko tuoda esille omat kokemukseni ja mielipiteeni.
Onko Suomessa asiat jo niin huonosti että hoitajat määräävät milloin vanhusten vatsa toimii ja minä päivänä??? Tekisi mieli laittaa nämä älykääpiöt paskalle "oikeina vatsantoimituspäivinä" eikä silloin kun hätä on suurin. Mites on sitte pissahädän laita? Hoitaako vaippa tämän ongelman vai onko teillä olemassakaan vessatreenausta tai muutakaan inhimillistä??? Eiköhän nämä asiat pitäisi hoitaa tarve ja luonto ihan itsestään, eikä idiootti sadististen hoitajien vatsantoimituspäivät.
Tästä viestistä voisi tulla kilometriä pitkä mutta en jaksa edes kirjoittaa kaikesta. Toivottavasti tätä kyseistä "aikuista vanhusten hoitajaa" ei ole oikeasti olemassakaan ja viestin tarkoitus oli vain herättää keskustelua. En edes uskalla ajatellakaan mitä seuraisi jos tämä todellakin tulisi ilmi koko kansalle ja tuleville vanhuksille. Itse en haluaisi hoitaa vatsaani vain ennaltamäärättyjen päivien mukaan. Missä on inhimillisyys????- Nimetön
Niin kyllä Ruotsissakin vanhukset ja yhtälailla dementikot kuuluu niihin joilla suolentoiminta hidastuu.Ja ihan sama on jos itse nuorempikin väki joutuu vuoteenomana esim olemaan ptkään sairastumisen takia.Osaa lääkkeistäkin tekee sen et kaikki ei "toimi"niinkuin ennen.Liikuntarajoitteisuus on myös yksi syy.Ja kyllä Ruotsissakin nämä asiat ihan samat.Ruokakin vaikuttaa tähän......iäkkäille ei aina maistu ruoka.........no näitä syitä on monta.Tarkoitus oli vaan muistuttaa että ei tää ole Suomalaisten vaiva vaan........Ja "ulostuslääkkeitä"on ollut Ruotsissakin jo silloin kun minä siellä "hoitajaurani"30 vuotta sitten aloitin
- mirkku
Totta se on. En nyt puolusta huonoa systeemiä, vaan kerron, miten asiat on joissakin paikoissa. Potilailla, joilla suoli ei enää toimi itse (vuodepotilaat tms.) toimitetaan vatsat säännöllisesti. Pehmitetään ulostemassa laksatiivilla ja toimitetaan supolla (toilax, metalax) 4-5 päivän välein. Tätä tässä varmaan on tarkoitettu. Oravanpyörähän se on, kun nuo aineet laiskistavat sen vähäisenkin suolen toiminnan...
Nykyisin, ainakin meillä, käytössä on paremmat konstit. Runsaskuituista ruokaa, luumuja, puolukkaa, liikuntaa (jos mahdollista), movicol (tosi hyväksi todettu), pöntöllä istuttamista (lämmintä suihkua samalla) ja jos muu nämä ei auta, mikrolax-pienoisperäruiske (ei totuta suolta).
Ihan mielenkiinnosta, miten teillä "homma" hoidetaan? - nimetön
mirkku kirjoitti:
Totta se on. En nyt puolusta huonoa systeemiä, vaan kerron, miten asiat on joissakin paikoissa. Potilailla, joilla suoli ei enää toimi itse (vuodepotilaat tms.) toimitetaan vatsat säännöllisesti. Pehmitetään ulostemassa laksatiivilla ja toimitetaan supolla (toilax, metalax) 4-5 päivän välein. Tätä tässä varmaan on tarkoitettu. Oravanpyörähän se on, kun nuo aineet laiskistavat sen vähäisenkin suolen toiminnan...
Nykyisin, ainakin meillä, käytössä on paremmat konstit. Runsaskuituista ruokaa, luumuja, puolukkaa, liikuntaa (jos mahdollista), movicol (tosi hyväksi todettu), pöntöllä istuttamista (lämmintä suihkua samalla) ja jos muu nämä ei auta, mikrolax-pienoisperäruiske (ei totuta suolta).
Ihan mielenkiinnosta, miten teillä "homma" hoidetaan?Ihan silleen meilläkin kuin teillä.Ja ihan varmaan Suomi ei ole mikään edelläkävijä tässä asiassa.Muissa maissakin varmaan samat "konstit"Ja onneksi onkin.Muistan synnytyksen jälkeen että kiittelin hoitsua eka kertaa kun piti synnytyksen jälkeen mennä "isolle hädälle"
- aikuinen
Täällä on vatsantoimituspäivät, joka kolmas päivä kakatetaan potilas, ei silloin kun hän pyytää vessaan, siis jos hän ei ole aivan omatoimisesti näitä asioita hoitava enää.
Se on todella sadistista hoitamista, mutt totta.
Ei pissalle viedä jos pyytää, vaan sanotaan että onhan sulla vaipat.
Jos potilas sanoo, ettei osaa pissata ja kakata vaippaan, tokastaan että yritä edes.
Siis mitään luonnollista toimintaa pissattamsen ja kakkaamisen suhteen ei suoriteta.
TÄmä minun kirjoitukseni ei ole provo, se on aivn todellista laitoksen arkipäivää täällä Suomessa.
Kirjoitin siitä juuri siksi, että maailma heräisi tähän hulluuden poistamiseen pitkäaikaishoidosta. - näin on marjat
Kyllä asia niin on,äitini kohdalla,niinkutsutussa,vanhustenhoitopaikka.
Menin siskoni kanssa katsomaan äitiämme yhtenä torstaipäivänä,ja voi mikä haju siellä vanhustenosastolla oli,sitten yksi hoitaja tuli meitä vastaan siinä osastolla,niin hän sanoi,miksi juuri tänään tulitte,kun nyt on vanhusten ulostuspäivä.Siellä pidetään vanhus viikon kova´lla vatsalla,ja joka torstai sitten annetaan ulostuslääke,että saavat mahan tyhjäksi.
Oli niin raakaahommaa,että jos en itse olisi omin silmin nähnyt,niin en olisi uskonut.
Äitime parhaaksi hän pääsi toivomaansa lepoon,
ikää hänellä oli 80 vuotta,ja aivan vuoteenomaksi joutui siellä hoidossa. - mirkku
aikuinen kirjoitti:
Täällä on vatsantoimituspäivät, joka kolmas päivä kakatetaan potilas, ei silloin kun hän pyytää vessaan, siis jos hän ei ole aivan omatoimisesti näitä asioita hoitava enää.
Se on todella sadistista hoitamista, mutt totta.
Ei pissalle viedä jos pyytää, vaan sanotaan että onhan sulla vaipat.
Jos potilas sanoo, ettei osaa pissata ja kakata vaippaan, tokastaan että yritä edes.
Siis mitään luonnollista toimintaa pissattamsen ja kakkaamisen suhteen ei suoriteta.
TÄmä minun kirjoitukseni ei ole provo, se on aivn todellista laitoksen arkipäivää täällä Suomessa.
Kirjoitin siitä juuri siksi, että maailma heräisi tähän hulluuden poistamiseen pitkäaikaishoidosta.Nyt kun olet niin paljon kritisoinut tätä vatsantoimitus asiaa, mikä olisi se inhimillisempi tapa? Kuvitellaan nyt, että kyseessä on vuodepotilas, jolla suolen toiminta on hidastunut. Eli miten pitäisi toimia?
- Pharmacassa
"Haittavaikutukset:
Metalax-valmisteiden käytön yhteydessä saattaa esiintyä vatsakipuja voimistuneen peristaltiikan seurauksena. Peräpuikot voivat aiheuttaa paikallista ärsytystä tai limakalvon haavaumia peräsuolessa. Pitkäaikainen runsas käyttö voi johtaa ripuliin ja seerumin kaliumpitoisuuksien laskuun tai harvinaisissa tapauksissa suolen toiminnan lamaantumiseen.
Yliannostus:
Koska bisakodyyli imeytyy ruuansulatuskanavasta vain vähäisessä määrin, yliannostelun oireet johtuvat pääosin suolen limakalvoon kohdistuvista vaikutuksista. Lisääntynyt veden ja natriumin eritys johtaa myös kaliumin erityksen lisääntymiseen ja saattaa näin aiheuttaa hypokalemiaa, joka altistaa rytmihäiriöille." - mirkku
mirkku kirjoitti:
Nyt kun olet niin paljon kritisoinut tätä vatsantoimitus asiaa, mikä olisi se inhimillisempi tapa? Kuvitellaan nyt, että kyseessä on vuodepotilas, jolla suolen toiminta on hidastunut. Eli miten pitäisi toimia?
En nyt tarkoita tätä alkuperäistä tapausta. Tietenkin pitää ottaa huomioon yksilöllisyys, ei kaikkien suoli toimi samaan tahtiin, mutta potilasta pidempään hoitaneiden pitäisi tietää ko. henkilön tarpeet. Siis toimitetaan sellaisin välein, ettei tuskia tule. Mutta jonkinlainen "systeemi" pitää kuitenkin olla. Meille hoitajille paras mahdollinen tilanne olisi, että potilas pyytää vessaan, kun on hätä ja vatsa toimisi sinne. Harvalla se toimii.
- mirkku
Pharmacassa kirjoitti:
"Haittavaikutukset:
Metalax-valmisteiden käytön yhteydessä saattaa esiintyä vatsakipuja voimistuneen peristaltiikan seurauksena. Peräpuikot voivat aiheuttaa paikallista ärsytystä tai limakalvon haavaumia peräsuolessa. Pitkäaikainen runsas käyttö voi johtaa ripuliin ja seerumin kaliumpitoisuuksien laskuun tai harvinaisissa tapauksissa suolen toiminnan lamaantumiseen.
Yliannostus:
Koska bisakodyyli imeytyy ruuansulatuskanavasta vain vähäisessä määrin, yliannostelun oireet johtuvat pääosin suolen limakalvoon kohdistuvista vaikutuksista. Lisääntynyt veden ja natriumin eritys johtaa myös kaliumin erityksen lisääntymiseen ja saattaa näin aiheuttaa hypokalemiaa, joka altistaa rytmihäiriöille."Tuo metalax tai vastaava toilax, eivät ole hyviä lääkkeitä. Toimitus on kivulias (poltteen tunnetta ym.) ja ne aiheuttavat suolen laiskistumista. Mikrolax-pienoisperäruiske on monella lailla parempi ja hellempi vaihtoehto. Tietenkin ulostemassa pitää pehmittää jollakin laksatiivilla, ettei toimiteta kovana (kivuliasta ja mahd. peräaukon haavaumat).
- kaupungilla töissä
näin on marjat kirjoitti:
Kyllä asia niin on,äitini kohdalla,niinkutsutussa,vanhustenhoitopaikka.
Menin siskoni kanssa katsomaan äitiämme yhtenä torstaipäivänä,ja voi mikä haju siellä vanhustenosastolla oli,sitten yksi hoitaja tuli meitä vastaan siinä osastolla,niin hän sanoi,miksi juuri tänään tulitte,kun nyt on vanhusten ulostuspäivä.Siellä pidetään vanhus viikon kova´lla vatsalla,ja joka torstai sitten annetaan ulostuslääke,että saavat mahan tyhjäksi.
Oli niin raakaahommaa,että jos en itse olisi omin silmin nähnyt,niin en olisi uskonut.
Äitime parhaaksi hän pääsi toivomaansa lepoon,
ikää hänellä oli 80 vuotta,ja aivan vuoteenomaksi joutui siellä hoidossa.Siis tottakai annetaan ulostuslääke, että saadaan se vatsa toimimaan! Sitä vaan ei joka päivä kannata tehdä, kun voi olla huonokuntoiselle vanhukselle liian rankkaa. Sitäpaitsi vanhemmiten suolikin hidastuu, joten ei kannata liian innokkaasti toimitella vatsaa, jotta kaikki tarvittava ehtii imeytymään suolesta.
Meilläpäin kaivetaan se kakka vaikka käsin sieltä suolesta, jos ei muuten tule. Ummetuksesta ei tarvitse kärsiä. - äpylis
kaupungilla töissä kirjoitti:
Siis tottakai annetaan ulostuslääke, että saadaan se vatsa toimimaan! Sitä vaan ei joka päivä kannata tehdä, kun voi olla huonokuntoiselle vanhukselle liian rankkaa. Sitäpaitsi vanhemmiten suolikin hidastuu, joten ei kannata liian innokkaasti toimitella vatsaa, jotta kaikki tarvittava ehtii imeytymään suolesta.
Meilläpäin kaivetaan se kakka vaikka käsin sieltä suolesta, jos ei muuten tule. Ummetuksesta ei tarvitse kärsiä.Ihmettelen "vihreänä" hoitajana miksi vanhuksille menee päivittäin monia erilaisia laksatiiveja ym.pehmikkeitä? Vaikka vatta ois jo kuralla! Olen ymmärtänyt että ne eivät ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön? TIETTYNÄ päivänä vielä Metalaxia ja Microlaxia kyytipojaksi.Kuituja vanhukset saavat ravinnosta todella vähän, vettä ei juoteta ollenkaan, maitoa sen sijaan paljon.Jokin tässä yhtälössä ei natsaa minun logiikkaan.Valottakaapa minua te viisaammat.
- Oho sano lääkäri
Onneksi asumme kapitalistis demokraattisessa valtiossa missä jokainen on oikeutettu ilmaisemaan mielipiteensä.
Jos asuisimme jossain banaanivaltiossa vanhuksemme eivät saisi edes huutaa ja rukoilla apua...- arviot
Siis huonomminkin hoidot voisivat olla!
Kun arviot eivät ole aivan hännänhuippuna, meidän täytyy uskoa vakuutteluja, että meillä hoidot on niin hyvin järjestetty, että ei ole aihetta valittaa!
Niinhän! - nimetön
arviot kirjoitti:
Siis huonomminkin hoidot voisivat olla!
Kun arviot eivät ole aivan hännänhuippuna, meidän täytyy uskoa vakuutteluja, että meillä hoidot on niin hyvin järjestetty, että ei ole aihetta valittaa!
Niinhän!Sen vaan että se se vas´ta kauheeta on kun on ummetus.Senkin olen hoitajana saanut nähdä kun vanhuksella iskee sellainen ummetus että tulee suusta se uloste.Sitä kutsutaan n.s "sumpiksi"ja se on vaarallista se..........Sit on jo kiire sairaalaan
- aikuinen
nimetön kirjoitti:
Sen vaan että se se vas´ta kauheeta on kun on ummetus.Senkin olen hoitajana saanut nähdä kun vanhuksella iskee sellainen ummetus että tulee suusta se uloste.Sitä kutsutaan n.s "sumpiksi"ja se on vaarallista se..........Sit on jo kiire sairaalaan
Jos ei vanhuksella tule kakka normaalilla tavalla, on se tietenkin toimitettava ulostuslääkkeilä.
Ummetukseen voi kuolla, siitä tulee yleinen verenmyrkytys.
Kehon kuon-aineet myrkyttävät veren.
- missä työmoraali?
Uskon tuon kyllä.
Tänä päivänä on hoitajina monia ,jotka eivät tunne sanaa kutsumus ammatti.Itse aikoinaan menin kutsumuksesta kouluttamaan itseäni hoitoalalle ja kutsumuksesta tein myös työtäni.Ja RAKASTIN sitä työtä,vaikka kovaa ja rankkaa työtä olikin.
Vanhukset tarvii inhimillisen kohtelun.
En minä ainakaan voisi olla ulostamatta ,kun vatsa lääkettä annettu.Vaikka monilla vaipat,mutta kuitenkin tarvii heidän vaippansa vaihtaa.Kuka haluu tunti tolkulla olla makaamassa kakkansa päällä?En minä ainakaan.
Hoitoalalle sopivuus testi.Että sinne ei pääse työtä vieroksuvat ja neteissä työaikana surffailijat.Jatkuvasti hoitajat chat linjoilla ,kun työssä ovat.Ei minun aikana tuommoista voinut kuvitellakkaan.Ensin työ ja sitten huvi.SIINÄ ON VIISAUS.
MYÖS..
PÄÄTTÄJÄT HOITAJIA LISÄÄ JA MYÖS PALKKOIHIN KOROTUSTA!SÄÄSTÄTTE VÄÄRÄSTÄ PÄÄSTÄ NYT!
KUKA PRESIDENTTI EHDOKKAISTA PUHUISI VANHUSTEN JA MUIDENKIN SAIRAIDEN JA VÄHEMPIOSAISTEN JA KÖYHIEN PUOLESTA.HETI HÄNTÄ ÄÄNESTÄISIN.- aikuinen
heillähän on omat sivunsä täällä netissä, ei
mutta kuin lähetät heille kyselyn.
Lähettäkää te muutkin eduskuntaan poliitikoille ministereille ja korkeille virkamiehille postia sähköpostitse, ne vastaavat nopeasti aina, niillähän on avustajiakin vaikka millä mitoin. - Hallitusnikkari
Nykyiset puolueet eivät halua parantaa toisten asiaa, heillä on omat päämääränsä. Tarvitaan siis uusi puolue. Liity mukaan perustamaan sellaista. Jos tutustut tilanteeseen, huomaat että pienellä muutoksella saisimme kaikille vanhuksille hoidon kuntoon ja monet muut ongelmat poistettua. Tämä pieni asia on työttömyysturva.
Jos saisimme muutettua työttömyysturvalakia niin, että kaikilla työikäisillä ja työkykyisillä olisi työttömyysturva, niin meillä olisi työtä kaikilla ja verot riittäisivät sairaiden ja vanhustenkin hoitoon hyvin. Samalla oma ostovoimamme ja elintasomme paranisi huomattavasti.
Tämän asian uusi puolue tulee hoitamaan kuntoon. Lisää löydät linkistä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011888449 - potilas
Eiköhän ne PÄÄTTÄJÄT ole kovin hyvin näistä TERVEYDENHOIDON ongelmista, ja tilasta tietoisia.
Ne eivät vain taida olla niin kiinnostavia, ja haluttuja aiheita, että niihin syvällisemmin viitsittäisiin paneutua, ja puuttua!
Mieluummin sitten seuraillaan vaikkapa niitä optioita, ja puolustellaan niiden vaikutuksia ja saajia!
- nyrkki ja hella
Kannattaa kysyä asiaa suoraan kunnallispampuilta, jotka ovat vuosikymmenen jatkuneilla leikkauksillaan murentaneet suomalaisen terveydenhuollon. Jossain kohtaa omien vanhempien/isovanhempien hoito menee niin ala-arvoiseksi, että taakka siirtyy omaisten harteille, ainakin niiden kohdalla, joilla on jonkinlainen säädyllisyydentunto. Hoitajat ovat tehneet parhaansa, nyt ei ole kyse enää muusta kuin rahasta ja päättäjien tahdosta pelastaa se, mitä jäljellä on. Ei varmaan yllätä ketään, jos sanon, että viimeistään vuosikymmenen päästä naiset palaavat sankoin joukoin kotiin hoitamaan lapsia ja vanhuksia, hellan ja nyrkin väliin, jos sama linja edelleen jatkuu poliitiikassa...
- aikuinen
On aika vaikeaa hoitaa ainakaan mitään vaativaa työtä ja samalla hoitaa vanhusta sairaalassa, koska hoito ei pelaa.
Ja naisilla sitä säädyllisyyttä aina vain vaaditaan enemmän kuin miespuolisilta ihmisiltä näissä asioissa.
Jospa se on tarkoituskin että naiset taas kotiin?
Muuten valtio se on leikannut noita kuntosuuksia ja jättänyt kunnat kurjuuteen, samoin vanhukset.
Se on politiikkaa ilman inhimillisyyttä ja säädyllisyyttä, se on Auchwitz-politiikkaa. - Hallitusnikkari
Koska nykyiset puolueet eivät halua tehdä asialle mitään, eikö kannattaisi synnyttää uusi puolue, joka hoitaa tämän ja kaikki muutkin epäkohdat kuntoon?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011888449 - tutkittu?
>Kannattaa kysyä asiaa suoraan kunnallispampuilta, jotka ovat vuosikymmenen jatkuneilla leikkauksillaan murentaneet suomalaisen terveydenhuollon
- Hallitusnikkari
Tämä on vain yksi tapaus. Näitä inhimillisiä kärsimyksiä meillä on ympäri maata suuret määrät. Kaikki ne olisivat helposti hoidettavissa kuntoon pienellä muutoksella lakiimme. Ei, en tarkoita että lakiin tulisi kirjoittaa että vanhuksia pitää käyttää vessassa. Vaan tarkoitan, että hoitamalla maamme taloutta oikein, meillä olisi rahaa palkata hoitajia kaikille hoitoa tarvitseville vanhuksille ja järjestää hyvä hoito. Mehän olemme itsekin vanhuksia ennemmin tai myöhemmin, sekin kannattaa muistaa.
Eli, asia saadaan kuntoon kun meillä on vara palkata riittävästi hoitajia. Tähän taas pääsemme yksinkertaiselle muutoksella eli päättäjiemme on muutettava nykyistä työttömyysturvalakia niin, että työttömyysturva koskee kaikkia työikäisiä ja työkykyisiä. Muuta ei tarvita, vanhustenkin hoitoon riittää sitte rahaa.
Asia tuntuu varmaan monesta ihmeelliseltä, mutta näin se vain on. Meillä on 3.15 miljoonaa työikäistä ja työkykyistä kansalaista. Heistä vain 2.0 miljoonaa saa tehdä tuottavaa työtä. 1.15 miljoonaa ei saa tehdä tuottavaa työtä, vaan heidän elämisensä kustannetaan näiden kahden miljoonan tuottavaa työtä tekevien varoilla. Ja näillä varoilla yritetään elättää myös sairaat ja vanhukset. Mikä ei onnistu, kuten aloittaja tuossa kertoi.
Ongelma meillä on se, että suomalaiset eivät voi synnyttää uusia tuottavia työpaikkoja sen vuoksi, että tavallisen kansalaisen työttömysyturva loppuu siinä samalla kun hän työllistää itsensä tai toisia, tai edes kehittää uutta työtä. Tämä laki on ollut voimassa vuodesta 1985 ja siitä lähtien, kuten jokainen muistaa, on asiamme ja hyvinvointimme menneet alaspäin kuin lehmän häntä.
Hallituksemme haluaa ylläpitää tätä suurta työttömyyttä ja siis haluaa tuottaa tuskaa myös vanhuksille. Olemme nyt muuttamassa tätä tilannetta. Olemme synnyttämässä uutta puoluetta, joka poistaa työttömyyden ja mahdollistaa myös vanhusten kunnollisen hoidon.
Kannattaa tutustua seuraaviin linkkeihin. Kirjoittajan (Hallitusnikkari) ajatuksia löytyy lisää alimmaisesta linkistä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011888449
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=&poster=hallitusnikkari&sort=date&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2005&ed=15&em=11&ey=2005&hpp=50 - Cada.
Tuollaista ja vielä huonompaakin palvelua on nyky-Suomen vanhustenhoito. Toiset eivät edes saa hoitajaa, vaikka sitä tarvitsisivat. Toisaalta, jos hoitajasta ei ole mitään hyötyä, onko kuitenkin parempi yrittää pärjätä suuressa omakotitalossa ilman apua?
- Hallitusnikkari
Jos hoitajan palkka on välillä 500 - 800 euroa kuussa, mietihän moniko sillä palkalla jaksaa tai haluaa tehdä raskasta vuorotyötä. On turha syyttää hoitajia. Ja syy siihen, miksei hoitajille makseta kunnon palkkaa ja miksei hoitajia ole tarpeeksi, löytyy hallituksesta ja sen ylläpitämästä työttömyydestä.
Jos hallistus haluaisi, niin se voisi yksinkertaisesti sallia työpaikkojen synnyttämisen, jolloin meillä kohta kaikilla olisi töitä ja meillä olisi paljon enemmän veronmaksajia. Ja kun olisi useampi veronamaksaja, eikä olisi työttömyyden aiheuttamia kustannuksia, niin veroista riittäisi rahaa hoitajien palkkoihin ja riittävään määrään.
Työpaikkojen synnyttäminen onnistuu kun muutamme työttömyysturvalakia niin, että se koskee kaikkia työikäisiä ja työkykyisiä. Se ei lisää nykyisiä kustannuksia, joten rahasta muutos ei ole kiinni. Se on kiinni vain tahdosta.
Tulevissa presidentin vaaleissa kansalaiset taas tahtovat tämän vanhusten heitteillejätön ja hoitamattomuuden jatkuvan, äänestämällä presidentiksi ehdokkaan, joka kannattaa nykyistä mallia.
Jos joku haluaa muutosta, nyt olisi oiva tilaisuus liittyä mukaan uuteen puolueeseen, joka hoitaisi myös vanhusten asiat kuntoon. Asiat eivät tule kuntoon jos mietit että tuo on hyvä juttu, sinun on itse aktivoiduttava ja tehtävä jotakin asialle.
Ja viimeiseen kysymykseesi. Jos vanhus ei kykene siirtymään tarpeilleen kolmea metriä huoneessaan, niin ei hän varmaan pääse omakotitalossakaan tarpeilleen ominpäin. Toisaalta, useinhan on niin, että vanhuksia pidetään lääketokkurassa jotta heistä on vähemmän harmia hoitajille. Joten voisi olettaa niinkin, että vähentämällä lääkitystä voisivat vanhukset selvitäkin omakotitalossa.
Jokainen voisi miettiä haluaako vanhaksi tultuaan lääketokkuraan, vai viettää loppuelämänsä paremmassa kunnossa, toisten kanssa seurustellen ja hoitopalveluita saaden. Uusi puolue mahdollistaisi nämä hoitopalvelun ja paremman vanhuuden.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753 - äly hoi..
Hallitusnikkari kirjoitti:
Jos hoitajan palkka on välillä 500 - 800 euroa kuussa, mietihän moniko sillä palkalla jaksaa tai haluaa tehdä raskasta vuorotyötä. On turha syyttää hoitajia. Ja syy siihen, miksei hoitajille makseta kunnon palkkaa ja miksei hoitajia ole tarpeeksi, löytyy hallituksesta ja sen ylläpitämästä työttömyydestä.
Jos hallistus haluaisi, niin se voisi yksinkertaisesti sallia työpaikkojen synnyttämisen, jolloin meillä kohta kaikilla olisi töitä ja meillä olisi paljon enemmän veronmaksajia. Ja kun olisi useampi veronamaksaja, eikä olisi työttömyyden aiheuttamia kustannuksia, niin veroista riittäisi rahaa hoitajien palkkoihin ja riittävään määrään.
Työpaikkojen synnyttäminen onnistuu kun muutamme työttömyysturvalakia niin, että se koskee kaikkia työikäisiä ja työkykyisiä. Se ei lisää nykyisiä kustannuksia, joten rahasta muutos ei ole kiinni. Se on kiinni vain tahdosta.
Tulevissa presidentin vaaleissa kansalaiset taas tahtovat tämän vanhusten heitteillejätön ja hoitamattomuuden jatkuvan, äänestämällä presidentiksi ehdokkaan, joka kannattaa nykyistä mallia.
Jos joku haluaa muutosta, nyt olisi oiva tilaisuus liittyä mukaan uuteen puolueeseen, joka hoitaisi myös vanhusten asiat kuntoon. Asiat eivät tule kuntoon jos mietit että tuo on hyvä juttu, sinun on itse aktivoiduttava ja tehtävä jotakin asialle.
Ja viimeiseen kysymykseesi. Jos vanhus ei kykene siirtymään tarpeilleen kolmea metriä huoneessaan, niin ei hän varmaan pääse omakotitalossakaan tarpeilleen ominpäin. Toisaalta, useinhan on niin, että vanhuksia pidetään lääketokkurassa jotta heistä on vähemmän harmia hoitajille. Joten voisi olettaa niinkin, että vähentämällä lääkitystä voisivat vanhukset selvitäkin omakotitalossa.
Jokainen voisi miettiä haluaako vanhaksi tultuaan lääketokkuraan, vai viettää loppuelämänsä paremmassa kunnossa, toisten kanssa seurustellen ja hoitopalveluita saaden. Uusi puolue mahdollistaisi nämä hoitopalvelun ja paremman vanhuuden.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753ketään ei pidetä lääketokkurassa. lääkkeet ovat lääkärien määrämiä ja niitä tarkistetaan ajoittain. mieti ennen kuin avaat suusi ja tarkista, ennen kuin alat väittää päättömiä asioita.
- Hallitusnikkari
äly hoi.. kirjoitti:
ketään ei pidetä lääketokkurassa. lääkkeet ovat lääkärien määrämiä ja niitä tarkistetaan ajoittain. mieti ennen kuin avaat suusi ja tarkista, ennen kuin alat väittää päättömiä asioita.
Suomessa on tehty joitakin tutkimuksia, joissa on tarkasteltu vanhusten lääkitystä ja korjattu se toisen lääkärin toimesta kohdalleen. Monet vanhukset, jotka aikaisemmin olivat niin sanotussa lääketokkurassa, saivat toimintakykynsä takaisin osittain tai kokonaan.
Voidaan siis olettaa, että järjestelmän on helpompi määrätä vanhuksille niin paljon lääkkeitä, etteivät he valita asioista, vaan nuokkuvat autuaan tietämättöminä maailman menosta, vaikka sitten housut täynnä.
Osuiko se pahaan paikkaan kun tulin kertoneeksi näitä tosiasioita? Olen huomannut, että usein kun kertoo jonkin tosiasian, koski se sitten politiikkaa tai vanhusten hoitoa, niin joku alkaa hyssyttelemään. Minun kohdallani tämä ei onnistu, että tiedoksi vaan.
Olen aloittanut prosessin, jonka tarkoituksena on parantaa tavallisten ihmisten asemaa, ja se tarkoittaa myös epäpätevien lääkäreiden toiminnan loppumista. Mutta kaikki ajallaan, ensin hoidetaan kuntoon työllisyys, jotta meillä on riittävästi rahaa hoitaa vanhukset ja muut heikompiosaiset ja rahaa jää vielä työtä tekevienkin käyttöön.
Et varmaan tiedä sitäkään, että saman verran, kuin kukin työtä tekevät saa nettotuloa, hän joutuu antamaan työttömyyden aiheuttamiin kustannuksiin. Tarvitsemmeko työttömyyttä? Mielestäni emme, voimme poistaa sen.
Ja kun poistamme työttömyyden, sitten meillä on mahdollisuus hoitaa myös vanhuksemme, koska meillä on varaa siihen.
Minkä ihmeen takia meidän pitäisi pitää vanhukset lääketokkurassa odottamassa kuolemaa? Onko se mielestäsi jotenkin hyvä asia?
Koska oletan että sinulle on vaikea ymmärtää, että lääkäri voi ja usein jopa haluaa tehdä vastoin parempaa tahtoaan, että tarkastellaanpa lääkäriä, joka toimii vakuutusyhtiössä tai tekee eläkepäätöksiä.
Vaikka viisi muuta lääkäriä on ilmoittanut kantanaan, että henkilö ei ole työkykyinen ja hänelle tulisi myöntää eläke tai korvaus, niin yksi vakuutuslääkäri tai eläkelääkäri voi kumota tämän ja sanoa, usein jopa näkemättä potilasta tai hänen koetuloksiaan, että henkilö on täysin työkykyinen.
Jos tämä vastaava lääkäri on määrännyt vanhukselle lääkeet, eikö ole todennäköistä, että viisi muuta lääkäriä antaisivat erilaiset lääkkeet ja vanhus olisi toimintakykyisempi sen jälkeen?
Jos väität että kaikki lääkärit ovat erehtymättömiä ja aina antavat oikea diagnoosin, miten vakuutuslääkärillä ja hoitavalla lääkärillä voi olla eri näkemys?
Lääketokkurassa pitämisestä löytyy paljon näyttöä ja hoidon muuttamisesta niin että vanhuksesta on tullut omin neuvoin pärjäävä, on paljon näyttöjä. Mikä on siis sinun motiivisi?
Ja muistakaa muut, nyt on uusi puolue perusteilla, joka ei salli pitää vanhuksia lääketokkurassa, kuten nykyiset hallituspuolueet pitävät ja vielä haluavat pitää. - Cada.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753Oletkohan kenties sekottanut minut jollain kumman lailla tämän threadin aloittajaan? En maininnut esimerkissäni mitään kakkaamisesta tai syyttänyt hoitajia mistään.
Sanoin vain toisen esimerkin Suomen vanhustenhoitopalveluista ketjun aloittajan kakka-esimerkin ohelle. Mielestäni sanoin, että lisäksi jotkut eivät saa ollenkaan hoitoa, joka on aivan eri asia.
Ottamassani esimerkissä omakotitalossa asuvista vanhuksista tarkoitin sitä, että monet vanhukset tarvitsevat apua kodin ja mahdollisesti huonommassa kunnossa olevan puolison hoitamiseen, mutta sellaista ei anneta ennen kuin molemmat ovat siinä kunnossa, etteivät pääse sängystä ylös, vaikka olisi sydänsairautta, nivelsairauksia tai mitä tahansa, joka rajoittaa kodin hoitoa.
Hoitajathan eivät tähän asiaan liity mitenkään, vaan ne päättäjät, jotka tällaisia idioottimaisia päätöksiä tekevät. Eivät he mitään ymmärrä. - Cada.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753vielä sen verran, että itsepähän hoitajat ovat huonopalkkaisen työnsä valinneet. Työnsä heidän on tehtävä, vaikkei haluaisi/jaksaisi ("mietihän moniko sillä palkalla jaksaa tai haluaa tehdä raskasta vuorotyötä"). Hoitajia kyllä riittää, kunhan vaan yrittävät vähentää työtä (eli tuskin se palkka siinä esteenä on), vaikka hoidettavia olisi paljon. Ja tarkoitan todella paljon suurella P-kirjaimella.
- mistähän
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753olet repinyt tietosi,määritellen hoitajan palkaksi 500-800e/kk.et näy paljon tietävän asiasta.Hoito-apulaisetkinhan sitten tienaa kuukaudessa enemmän kuin monen vuoden koulutuksen saaneet s.hoitajat.
- Hallitusnikkari
Cada. kirjoitti:
Oletkohan kenties sekottanut minut jollain kumman lailla tämän threadin aloittajaan? En maininnut esimerkissäni mitään kakkaamisesta tai syyttänyt hoitajia mistään.
Sanoin vain toisen esimerkin Suomen vanhustenhoitopalveluista ketjun aloittajan kakka-esimerkin ohelle. Mielestäni sanoin, että lisäksi jotkut eivät saa ollenkaan hoitoa, joka on aivan eri asia.
Ottamassani esimerkissä omakotitalossa asuvista vanhuksista tarkoitin sitä, että monet vanhukset tarvitsevat apua kodin ja mahdollisesti huonommassa kunnossa olevan puolison hoitamiseen, mutta sellaista ei anneta ennen kuin molemmat ovat siinä kunnossa, etteivät pääse sängystä ylös, vaikka olisi sydänsairautta, nivelsairauksia tai mitä tahansa, joka rajoittaa kodin hoitoa.
Hoitajathan eivät tähän asiaan liity mitenkään, vaan ne päättäjät, jotka tällaisia idioottimaisia päätöksiä tekevät. Eivät he mitään ymmärrä.Olemme varmaan samaa mieltä asioista ja myös siitä, missä on vika. Päättäjät ovat kansalaisten äänestämiä. Varmaan moni vanhus äänestää seuraavissakin vaaleissa juuri niitä, jotka ovat nämä kauheudet heille synnyttäneet.
Siispä suosittelen kaikille lukijoille tutustumista uuden puolueen perustamiseen, joka hoitaisi poliittiset päätökset niin, että kaikilla olisi hyvä olla ja elää. Myös vanhuksilla.
Jos kaikki maamme työkykyiset ja työikäiset saisivat tehdä tuottavaa työtä, meillä olisi vara antaa kodinhoitoapua kertomillesi omakotitalossakin asuville, jotta he pärjäisivät siellä mahdollisimman pitkään, omassa kodissa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753 - Hallitusnikkari
Cada. kirjoitti:
vielä sen verran, että itsepähän hoitajat ovat huonopalkkaisen työnsä valinneet. Työnsä heidän on tehtävä, vaikkei haluaisi/jaksaisi ("mietihän moniko sillä palkalla jaksaa tai haluaa tehdä raskasta vuorotyötä"). Hoitajia kyllä riittää, kunhan vaan yrittävät vähentää työtä (eli tuskin se palkka siinä esteenä on), vaikka hoidettavia olisi paljon. Ja tarkoitan todella paljon suurella P-kirjaimella.
Ihmiset ovat erilaisia. Toiselle sopii hoivatyö, toisille ei. Koska työttömän on otettava työtä vastaan, joku joutuu tekemään työtä pakosta. Ja taas sellaiset, jotka sitä mielellään tekisivät, omat menneet muihin töihin palkan vuoksi.
Työtä varmaan kaikki tekevät, mutta jos sitä on enemmän kuin 100 %, niin osa jää tekemättä. Ja jos palkka on huono, niin sata on vaikea saavuttaa. Eli asiat hoituvat kun on enemmän rahaa hoitoon ja voidaan palkata riittävästi työntekijöitä.
Meillä on vara hoitaa kaikki vanhukset ja sairaat, ja siitäkin huolimatta meillä voi olla kaksinkertainen ostovoima nykyiseen verrattuna. Meillä käytetään puolet kerätyistä veroista työttömyyden aihettamiin kustannuksiin. Jos hallitus ei ylläpitäisi työttömyyttä, rahaa riittäisi vanhustenkin hoitoon.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753 - Hallitusnikkari
mistähän kirjoitti:
olet repinyt tietosi,määritellen hoitajan palkaksi 500-800e/kk.et näy paljon tietävän asiasta.Hoito-apulaisetkinhan sitten tienaa kuukaudessa enemmän kuin monen vuoden koulutuksen saaneet s.hoitajat.
Yhä enenevässä määrin hoitotyötä teetetään pätkätyönä, jolloin karenssit ja epävarmuus pudottavat palkan hyvin alas. Ja enenevässä määrin hoito tapahtuu pakkotyöllistettyjen voimin, ensi vuoden alusta se on monen tilanne. Sillon palkka on 500 €/kk. Vaikka osa saakin enemmän, on varmaan avauksen hoitajilla palkkaa alle tonni kuussa.
Hoitajille tulisi maksaa riittävää palkkaa, jotta hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön. Ja työmäärän tulisi olla kohtuullinen huomioden työn fyysisen rasittavuuden.
Rahastahan asia ei ole kiinni. Meillä käytetään työttömyyteen 40 000 000 000 euroa vuodessa. Siitä tarvitsee lohkaista vain pienen pieni osa, niin kaikille hoitajille saadaan inhimilliset työmäärät ja kohtuullinen palkka pysyvässä työsuhteessa. Eli jos hallitus lopettaisi työttömyyden ylläpidon, niin vanhustenkin hoito saataisiin kuntoon. - potilas
äly hoi.. kirjoitti:
ketään ei pidetä lääketokkurassa. lääkkeet ovat lääkärien määrämiä ja niitä tarkistetaan ajoittain. mieti ennen kuin avaat suusi ja tarkista, ennen kuin alat väittää päättömiä asioita.
Voisitko, ÄLY HOI.., kertoa, mihin perustuvat tietosi, väitteesi?
Väitteesi kun tuntuu kovin uskomattomalta, vai onko se tarkoitettukin vain heitoksi, heittojen joukkoon?
- joskus kehuakin...
Ei ole inhimillista ei, mutta onko sekaan ihmisarvoa kunnioittavaa kun koko ajan moititaan huonosta hoidosta, laakarikin vittuilee etta kenet menitte nyt tappamaan ja omaiset uhkaavat oikeustoimilla. Ja kaikkemme me hoitajat yritamme.
JA voi niita yksinaisia yohoitajia, jotka todellakin joutuvat joskus jopa !! kaksin kappalein hoitamaan keskella yota 30 potilasta...Siinapa selka kovilla kuuntelet moitteita, kun mikaan ei ole hyvin. Ja muistakaa, etta jotkut oikeasti tekevat hoitotyota rakkaudesta auttamiseen ja ihmisiin.
KAikki ei aina ole niiin yksinkertaista...
*sori noi aat ja oot...- Marjat2
Ei todellakaan ole inhimillistä,että vanhuksia huonosti kohdellaan,kyllä terveydenhoito on mennyt retuperälle.
Ei syytä ole kenenkään v.....lla,mutta jos on kutsumusammatti,niin sitä monikin hoitaja tekee kunnolla työnsä,eikä se palkkaus juurikaan siinä haittaa,tarkoitan että hoitajat on alipalkattuja,mutta sitä ei pitäisi purkaa vanhuksiin.Ei ei kaikki ei ole yksinkertaista,mutta vanhukset on hoidettava kunnolla,vaikka se kuinka olisi mieletöntä,sillä he ovat sen ansainneet.
Olen ollut katsomassa lukuisia vanhuksia,ja joissain on hoitajat istuneet kahvilla tai tupakalla,sanottu vain että mennään kun keritään,mutta on myös päinvastaisia tapauksia,että hoito on hyvä,siis kutsumustyönä otettuna. - Cada.
Turhahan sinun on sitten siinä valittaa, jos kerran rakkaudesta työtäsi teet. Kestä se, kun kerran siihen olet lähtenyt.
- Johanna
Marjat2 kirjoitti:
Ei todellakaan ole inhimillistä,että vanhuksia huonosti kohdellaan,kyllä terveydenhoito on mennyt retuperälle.
Ei syytä ole kenenkään v.....lla,mutta jos on kutsumusammatti,niin sitä monikin hoitaja tekee kunnolla työnsä,eikä se palkkaus juurikaan siinä haittaa,tarkoitan että hoitajat on alipalkattuja,mutta sitä ei pitäisi purkaa vanhuksiin.Ei ei kaikki ei ole yksinkertaista,mutta vanhukset on hoidettava kunnolla,vaikka se kuinka olisi mieletöntä,sillä he ovat sen ansainneet.
Olen ollut katsomassa lukuisia vanhuksia,ja joissain on hoitajat istuneet kahvilla tai tupakalla,sanottu vain että mennään kun keritään,mutta on myös päinvastaisia tapauksia,että hoito on hyvä,siis kutsumustyönä otettuna.Luepas hyvä nainen toinen kirjoitukseni. Todellakin kutsumuksesta, itse työni valitsin, koutuksen suoritin, jokaikisen työpäivän ja palkkauksen ollessa huono mutta silti työstäni ylpeänä.
Ja mitä tulee kaikin maailman chatti puheisiin.... ei todellakaan yleistä ole mutta muistakaa kaikkihan tässä ihmisiä ollaan. olette varmaan lööppejä joskus seuranneet, kuulleet
- julkkisten pettämiset
- papinkin
- julkkisten yksityiselämä, viihde....ei kenenestään virheettömäksi ole, synti se on pienikin synti, niin kuin esim. paheksumus, valehtelu, loukkaaminen, varastaminen...sitä syntiä kuin on niin moneen junaan.
- perheellinen kunnian nainen-
- NtiAika
...koko juttu. Millane aikuine ite oot ja mitä teet yleensäkin vanhuksien eteen??? Ketä tahdot syyllistää...Eikö ois aika siirtää syyllistäminen syrjään ja TEHDÄ asialle jotakin..."Aikuinenhan" ainaskin puuttuisi epäkohtaan jonka huomaa...
- Johanna
Luin useita viestejä joista heräsi monia tunteita, mielipiteitä esiin. heräsi myös anteeksi vain tunne että keskusteleeko täällä todella elämää nähneet, järkevät aikuiset.
Kyllä on taas hoitajienkin kunnioitus hyvällä tolalla, ei voi noususuhdanteesta pahemmin puhua, kuinka monesta teistä olisi hoitajaksi... sanotaan ilman sen kummempia oman nahkansa suojauksia.
Asioilla on aina puolensa ja harvoin kokonaisuutta potilas, omainen näkee. väärinkäsityksiäkin sattuu ja varmasti virheitäkin 1/1000.
1. ihmetykseni aihe on tuo kuvailemasi huuto ja vessatuksen "unohdus"....miksi kummassa ei iltahoitajat vieneet vessaan, antanut toimittaa hätäänsä, saati yöhoitajat käyttäneet portatiivilla, alusastialla (wc korvikkeita...apuvälineitä)tai jos potilaan sai vessassa kuuluuhan se jo perushoitoon..tarpeisiin.
2. miksei potilaalle annettua pehmikkeitä vain aamuisin, aamulla.
Olen kulkenut pitkän matkan alusta tähän pisteeseen 3 vuorotyössä, nähnytlastenhoidon, kotihoidon, palvelu/vanhainkoteja, dementiakoteja, ja nyt akuuttipuolella akuuttiosastolla.
Valvoin mm. öissä tämä esimerkkinä palvelutalossa
1 yökkö - 45 potilasta, yöpartio ihminen auttoi x 1-2 yössä.
kyllä tuolloinkin potilaiden asiakkaiden perustarpeet huomioitiin, jos vessaan ei päästy portatiivi tai alusastialle, ei kenenkään tarvinnut housuihinsa tehdä jos ei siihen astikaan ollut pakko ja tämä koski luonnollisesti myös virtsaamista.
herää kylläkin esiin kysymys oletko todella potilas sillä pitkäaikaisosastolla ei lyhytaikaispotilaita ole (lukuunottamatta lyh. jaksolaisia (kotona omaishoitajan kanssa asuvia) jotka käyvät lyh. jaksolla omaishoitajan saadessa levätä 1.-2 viikkoa.
vai omainen.
vai mikä on tämä kuvio, totuus.
Moni tekee työtään sydämestään ja 100% monesti taipuen älyttömyyksiin. ja silloin tällöin on oppimisjaksoilla opiskelijoita jotka vaativat ohjausta ja opetusta
tässä sinulle yksi esimerkki ja muillekin lukijoille
2.opiskelijaa istuivat taukotilassa klo. 13.30 syömässä, 2. hoitajaa istuivat kahvilla (5min kulunut saapumisesta, aamupala jäänyt välistä)...1 hoitaja istuu vain (iltatyöntekijä, vuoro alkaa vasta klo. 14)
-omainen kävelee ohi, pitkään katsoen ja tulee takaisin
sanoen....
täällä sitä vain istutaan kahvitauolla persehomeessa kun potilaiden palveluahan varten te olette....piikojako me olimmekin?
palvelijoita...ei hoitajia -siinä on ero.
ja viimeiseksi tyly kommentti.. istukaa vain iha-n rauhassa mikäs siinä
...onkos matti saanut edes ruokaa ja puhtaan paskavaipan.
niin tälläistä tämä välillä on, ja 1 herää ajatus voih helvetti syöminenkin on työpaikalla kielletty ja kamalaa meitä istuu yhtäaikaa täällä näin monta ja hui kauanko tässä olimmekaan
- ja minkä ihmeen vuoksi, eivätkö hoitajatkin ansaitse ihmisarvon....hyvä siinä sitten selitellä omaiselle jolla on asiasta jo hyvä, ainut oikea oma mielipiteensä.
meillä aamuvuoro alkaa raportin lukemisella itselleen
kuka potilas on
minkä vuoksi mitä hoidetaan, mitä tänään tulossa
taustasairaudet
kotitilanne
kunto avuntarve
terveys tilanne
allergiat
hoitosuunnitelma
lääkitykset tutkimukset
-toteutus, mittaukset, puntarointi, lääkkeet, aamupala, perushoitoa, suihkutukset, hoitotoimenpiteet tarv. syöttämiset, tehohoidot, tarkkailut....
rötgen, verikokeet olennaisesti tarv. tippaneulojen laitot
soittopyynnöt omaisilta, lähetteet tarv. soitot, lääkärin kierto, kuivitukset, vessatukset, lääkitykset, lääkemuutokset, asentohoidot, kuntoutukset, kotihoidon jatkojen organisointi, uudet hoitosuunitelmat, kirjaukset
ja ei tässä ollut vielä läheskään kaikki
hoidan aamuvuorossa 6 pot. illassa 6, yössä 12, osastokoko 35
enkä valita
teen työt kuin duracell pupu ihmisyyttä kunnioitaen, terveyttä edistäen, kokonaisuus huomioiden itse sillä kukaan muu ei sitä puolestani tee. ja tämä on akuuttiosasto, pot. tulee valvonnasta, päivystyksestä, kotitilanne oli mikä oli.
rutisematta, näyttämättä neg. kasvoja, ärähtämättä että jumalauta ettäs kehtaat.
potilailta suodaan kaikki, sylkemiset, huorittelut, pahoinpitelyt, yritykset, missä on hoitajien puolustus...niin sillä ei väliä...
"hoitajathan ovat vain ilkeitä, laiskoja ja mitään saamattomia"
"miksi meitä sitten vielä on"
ja mikä olennaisinta toimia potilaan hyväksi.monessa paikassa on kuitenkin kaikki hyvin joka päivä.
sitä on vain niin paljon helpompi kertoa ja spekuloida huonoja asioita, negatiivisuutta lietsoen, kuinka asiat on huonosti, kertoa kuinka sää on kauhea, vaatteet kutistuivat, jääkaappi on tyhjä, ei ole puhdasta....
kuin katsoa ja sanoa hei' meillähän on asiat aika hyvin, tehdään niistä vielä parempia...katsoa päivään ja tulevaan positiivisesti
ja ei sitä tervehdytäkään heittämällä toivo roskakoriin, sillä eivät hoitajat sentään enkeleiksi kykene kantamaan ja tekemään kaikkea puolesta, elämäänkin - ehei elämänilo pitää löytää taas itsestään jotta voi löytää myös onnellisuuden päiviin.
Se on sama kuin alkoholismin kanssa kukaan ei pysty parantamaan jos et itse siihen halua.
Töissä on aikoja joolloin kuulee päivittäin paljon kiitoksia ja toisinaan pelkkää (anteeksi nyt vain) "kitinää ja valitusta".
"Meidän on vain niin vaikea joskus sanoa kiitos"
-sairaanhoitaja-- meikäläinen
Annetaan hoitajien ja lääkäreiden hoitaa potilaat hehän koulutuksen ovat käyneet, käytännön ovat nähneet. Ei me tavalliset matti meikäläiset.
Hoidetaan me vain oma työmme, kunnolla omalta osaltamme ja toivotaan että sitä arvostetaan edes enemmän. - Kalevi
...hoitooni sairaalassa.
Sain asiantuntevaa ja hyvää hoitoa.
- Mimä
Hoitajille on annettu ohjeet, miten toimitaan. Hoitajat vain noudattavat niitä ja siihen työhön ei paljoa vaadita. Syyttäkää niitä ketkä hoitajille ohjeensa antavat.
- keskustelu
palstalta Dementia ja kirjoitus Omaisille.Siellä ketjun aloittaja on hoitsu.Huh,huh..
- Hallitusnikkari
Mitä hyödyttää syyttää seuraavaa porrasta. Syytetään sitä syyllistä, eli hallitusta. Hallitus ylläpitää meillä työttömyyttä. Työttömyyden takia puolet verovaroistamme menee työttömyyden kustannuksiin. Veroja ei enää riitä kaikille niitä tarvitseville, kuten vanhusten hoitoon.
Mihin oikein tarvitsemme kallista työttömyyttä? Emmekö voisi sallia työn tekemisen kaikille? Se ei maksa mitään, riittää että työttömyysturvalakia muutetaan sen verran, että kaikilla työikäisillä ja työkykyisillä on työttömyysturva. Korostan, muutos ei lisää kustannuksia, mutta se synnyttää tuottavat työpaikat kaikille tarvitseville.
Olemme nyt perustamassa uutta puoluetta, joka hoitaa tämän asian kuntoon kun olemassa olevat puolueet eivät halua vähentää työttömyyttä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753 - Pekkapoika
Mitä hyödyttää syyttää seuraavaa porrasta. Syytetään sitä syyllistä, eli hallitusta. Hallitus ylläpitää meillä työttömyyttä. Työttömyyden takia puolet verovaroistamme menee työttömyyden kustannuksiin. Veroja ei enää riitä kaikille niitä tarvitseville, kuten vanhusten hoitoon.
Mihin oikein tarvitsemme kallista työttömyyttä? Emmekö voisi sallia työn tekemisen kaikille? Se ei maksa mitään, riittää että työttömyysturvalakia muutetaan sen verran, että kaikilla työikäisillä ja työkykyisillä on työttömyysturva. Korostan, muutos ei lisää kustannuksia, mutta se synnyttää tuottavat työpaikat kaikille tarvitseville.
Olemme nyt perustamassa uutta puoluetta, joka hoitaa tämän asian kuntoon kun olemassa olevat puolueet eivät halua vähentää työttömyyttä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000011899753hyi hyi hyi, kuinka ahdasta
- Armahdus
Joku sanoi tässä keskustelussa aiemmin:"Inhimillistä toimintaa olisi tuoda pyöveli paikalle viimeistään tässä vaiheessa ampumaan yhdeksänmillisellä reikä silmien väliin lähietäisyydeltä" Ei tarvita mitään yhdeksänmillistä, vaan ihan ikuiseen uneen-nukuttaminen ruiskulla. Eli samalla lailla kuin kituvat eläimet. Oikeasti, mitä järkeä on tuhlata valtion varoja vanhusten väkisin hengissäpitämiseen, jos vanhus ei haluaisi sitä. Itse voisin veronmaksajien ja itseni hyväksi lopettaa elämäni seitsemänkymppisenä, sillä IHMISTÄ EI OLE TARKOITETTU ELÄMÄÄN 100-VUOTIAAKSI. Onko järkeä pitkittää letkuissa makaavan vanhuksen tuskaa muutamalla kuukaudella, kun toivoa parantumisesta ei ole? Valinta olisi vapaa; ketään ei pakotettaisi kuolemaan, mutta kivuton kuolema kuitenkin parempi kuin vuosien kituminen. Todella häpeällistä olisi paskoa housuihinsa joskus yheksänkymppisenä, antaa hoitajien vaihtaa vaippoja ym. Hyväksykää siis tosiasiat, eutanasia on oikein!
- Pekkapoika
Kyllähän se olisi hyvä olla vaihtoehto, että ottaako sinisen vai punasen pillerin.
Itse olen kolmisen kymmentä ja aion elää elämäni nyt, enkä sitte ku pääsen eläkkeelle, jos edes sinne pääsen.
Toisaalta eräs toverini samaa ikäluokkaa haaveilee jo siitä kuinka mahdollisimman vaikea vanhus hän aikoo olla. Tekee nimenomaan kaikkensa tuhlatakseen mahdollisimman paljon verorahaa ja olemalla mahdollisimman hankala. Kyseinen henkilö ei ole mikään pummi, vaan tekee töitä siinä määrin hullun lailla, että lieneekö edes pääsee sinne asti.
Toisin sanoen: meitä on moneksi ja yksilöt eli ne tilaston yksittäiset numerot ovat ne jotka antavat näille keskusteluille kimmokkeen.
Eli jäitä hattuun kaikki vaan. Osa ei pääse vessaan ku haluaa, koska osa haluaa paskoa housuunsa.
- Tuleva terveydenhoitaja
En voisi kuuna päivänä kuvitella, että joku hoitoalalle hakeutunut ja täysjärkinen ihminen voisi toimia näin, saati sitten, että koko osastollinen hoitajia???!!! Vanhustenhoitajia on jostain syystä syytelty jo iät ajat kaikenlaisesta. Lieneekö syynä omaisten syyllisyyden ja häpeän tunteet vai mikä? Jos tällä tavalla joku ihminen kohtelee toista ihmistä, on sen huomanneen henkilön velvollisuus ILMOITTAA ASIASTA!
Omaiset eivät usein ymmärrä läheisensä sairautta tai tahtovat kieltää sen. Vanhus, joka on dementoitunut saattaa hyvinkin "keksiä" asioita päästään (vaikkei pahaa tarkoittaisi). He saattavat luulla näkemiään unia todeksi. Altzheimerintauti puolestaan voi aiheuttaa sen, että aiemmin niin kiltistä ihmisestä tuleekin aivan toisenlainen ja he usein valehtelevat ja muuttuvat viekkaiksi.
Minun kokemukseni vanhainkodista: Vanhuksia arvostetaan ja kunnioitetaan. Heistä pidetään aidosti ja heidän toiveitaan pyritään toteuttamaan mahdollisimman hyvin. Hoitajat, jotka tekevät vanhustyötä saavat minulta suuren kunnioituksen!- päivittäjä
Paskat ne hyvin kohtele vahuksia, s ehän nyt on oikein tutkimuksilla todettu moneen kertaan.
Ja nyt jo noita mustia enkeleitä jotka suoranaisesti tappavat hoidokkejaan alkaa olla jo pilvin pimein. - Vali, vali
päivittäjä kirjoitti:
Paskat ne hyvin kohtele vahuksia, s ehän nyt on oikein tutkimuksilla todettu moneen kertaan.
Ja nyt jo noita mustia enkeleitä jotka suoranaisesti tappavat hoidokkejaan alkaa olla jo pilvin pimein.NO ME HOITAJAT PÄÄSEMME PHUKETTIIN. HASSUJA KOMMENTTEJA:
Miten minä koen varsinkin pienkotien vanhukset erittäin ilkeänä, olen seurannut heidän käyttäytymistään ja omaisten ja sanon että vielä joku ampuu monta vanhusta ennen kuin puututaan heidän eli vanhusten käytökseen. Vanhukset sanoo tosi rumasti ja ivaten hoitajille, " istuvat kellon päälle"
Hyppyyttävät kymmeniä kertoja, yöllä soittavat ja istuvat ja syövät keskellä yötä voileipiä vaikka hälyttävät pissattaan.
Järkyttäviä, kysyn miksi vanhukset ovat noin epäkiitollisia, haukutaan ruuat, siivot ym. pahimpia kohteita,
Sellainen sana on unohtunut Omaisilta, keski ikäiseltä kuin KIITOS1
Kuuluuko enää suomenkieleen tämä sana ?
Suomi Express jo vslitettiin kun ei saa laitokseen, HYVÄT IHMISET KUN LAITOSPAIKAT ON AJETTU ALAS!!
hyvä vain kun non hirveetä on hoito niin saavat omaisensa takaisin kotiin!! - Vaki, vali
Vali, vali kirjoitti:
NO ME HOITAJAT PÄÄSEMME PHUKETTIIN. HASSUJA KOMMENTTEJA:
Miten minä koen varsinkin pienkotien vanhukset erittäin ilkeänä, olen seurannut heidän käyttäytymistään ja omaisten ja sanon että vielä joku ampuu monta vanhusta ennen kuin puututaan heidän eli vanhusten käytökseen. Vanhukset sanoo tosi rumasti ja ivaten hoitajille, " istuvat kellon päälle"
Hyppyyttävät kymmeniä kertoja, yöllä soittavat ja istuvat ja syövät keskellä yötä voileipiä vaikka hälyttävät pissattaan.
Järkyttäviä, kysyn miksi vanhukset ovat noin epäkiitollisia, haukutaan ruuat, siivot ym. pahimpia kohteita,
Sellainen sana on unohtunut Omaisilta, keski ikäiseltä kuin KIITOS1
Kuuluuko enää suomenkieleen tämä sana ?
Suomi Express jo vslitettiin kun ei saa laitokseen, HYVÄT IHMISET KUN LAITOSPAIKAT ON AJETTU ALAS!!
hyvä vain kun non hirveetä on hoito niin saavat omaisensa takaisin kotiin!!Laitoksessa vanhukset ovat paljon omatoimisempia. yrittävät pukea kun sen kannustaminen on tärkeää..
- asiaan ja asiaan
Oisit sitten vienyt kakalle, lopeta tuommoinen provo
- Ho<3
kyllä mielenkiintosin keskustelu minkä oon ikinä lukenu. Olen itse hoitoalalla. Rakastan tätä työtä. En haluaisi mitään muuta tehdä. Omalla työpaikallani vanhuksilla on hyvät oltavat ja työ on asiakaslähtöistä.
Älkää yleistäkö kaikkia hoitolaitoksia ja hoitajia.
Voimia ja jaksamisia kaikille hoitajille - kakkattaa
Kakkatan ja pissitän aina äiteeni,kun vierailen sairaalassa tai tällähetkellä hoitokodissa.Mikäs sen mukavampaa kuin saada suolen tyhjäksi :)
- Kivakukävit
kakkattaa kirjoitti:
Kakkatan ja pissitän aina äiteeni,kun vierailen sairaalassa tai tällähetkellä hoitokodissa.Mikäs sen mukavampaa kuin saada suolen tyhjäksi :)
No sehän onnellista että vahvempikin tarve sattuu aina vierailusi aikaan :-).
- Parkinson
Ota vanhus kotihoitoon. meillä on äiti asuu yksin maalaistalossa alzheimerin tauti todettu. On häkävaroitin, palovaroitin, hellavahti johonka saa ajastettua käytttöaika hellalle. Hellavahdin saa yhteiskunnalta ilmaiseksi.
Turvapuhelin on nyt laitetaan oveen vielä hälytinlaite. Käy kodinhoitaja i krt/ viikossa reumaliiton siistijä ja yksityinen kodinhoitaja joka toinen viikko ja saunapalvelussa äitini käy. Pesen pyykkejä. kaupasta tuodaan ruoka Veljeni vaimo hoitaa kauppaostokset. Veljeni lämmiittää uunin ja lisäksi on sähkölämmittimiä.
Hommaa polttopuut. Minä hoidan raha- asiat haen erilaisia asioita. Eläkkeen saajan hoitotuen olen akenut ja omaishoidon tuen. Vaihdan jouluksi kevääksi, kesäksi ja syksyksi. Menen tänään vaihtamaan värimailmaa hänelle. pesen matot ja muut tekstiiilit laitan puhelin numerot saa jutella, yksi soittaa. päätin kesällä viettää hänen syntymäpäiväänsä jotta saaraaan käymään ihmiset. Kyllä den´menttinenkin nauttii kun käydään vaikka ei aina muista. Vien häntä kylä'än, jalkahoitoon ym. Siistijä kauppaan, yksityinen kodinhoitaja lenkille nyt kelkailtiin kun oli hyvä talvikeli. Minä soitan 2 krt/ pvssä. Kirjoitimme yhdessä äitini kanssa ystävänpäiväkortteja.Olen hakemassa työkyvöttymyyseläkkeelle. tein 4 vuotta osaaikaeläkkeeltä töitä.- Kokemusta on
... lukea miten hienosti teillä on asiat järjestetty. Vanhuksenne on rakkaudella hoidettu ja ennen kaikkea hän saa olla omassa kodissaan ja rakkaittensa ympäröimänä.
- Kärsivät lepoon :(
Jooei. En ota kotihoitoon, missään olosuhteissa. En ota kuolaavaa ja liikunta/vessakyvytöntä vanhusta häiritsemään pienten lasteni arkea, turha kuvitella. Tässä pistää vihaksi, että tuo ihminen ei ole edes vielä kovin vanha, mutta silti on vihanneksen tilassa kuin 110-vuotias :(. Elämä on joskus ihan liian pitkä. Kuoleman porteilta lääkärit raahaavat jatkuvasti kitumaan sellaisia, jotka olivat jo valmiita lepoon. Eikö luonto voisi joskus noudattaa kulkuaan, kuten se tekee esim. keskenmenoissa.
- Parkinson
Toisinaan pelottaa jos hän kuitenkin menee pihalle ja lähtee metsään kun ovihälytin ei ole päivällä päällä on 20.00-8.00 päällä.
Huomaan sen että mielellään meille huomautellaaan, että äiti on heitteillä vaikka joka päivä omainen käy. Joskus emme käy kun on muita apuja hänen luonaan. - OLEN SAIRASELÄKKEELL
En voi allekijoittaa tälläistä. kukaan ei tee kiusaa, mutta ovat muualla laittamassa jotain. vanhus voi olla tiedostamaton kakka härästänsä. Kun töissä olin niin kyllä ihmisen auttoi ämpärille tai vessaan mieluuummin kun siivosi alta.
OLEN KAUAN JO PUHUNUT SIITÄ KUN SAATAISIIN SELLAINEN LAKI, ETTÄ JOS OMAISET VALITTAA NIIN HAKEVAT KOTI HOITOON. - sekatyöläinen
Jos hoitajat saisivat keskittyä pelkästään hoitotyöhön, niin tilanne olisi kokonaan toinen. Nyt täytyy olla myös siivooja, ruoanlaittaja, saunottaja, tavarantilaaja, pyykkäri jne jne. Mihinkähän se aika mahtaa kuluakaan..?
- Hoitsu 64
Olin myös sekatyöläinen. Siinä syy miksi ei ole hoitajia paikalla. Hoitsut on Suomessa sekatyöntekijöitä. Siinä teille arvostelijoille syy. Hoitsut tekee muuta kuin hoitotyötä. Kaikki tekee kaikkea, tämä oli syynä siihen että itse muutin muutama vuosi sitten ulkomaille tekemään HOITOTYÖTÄ mihin minut on koulutettu. Nuoret hoitajat lähtevät myös ulkomaille töihin juuri tästä syystä. Ulkomailla vielä Suomalaista hoitajakoulutusta arvostetaan ja osataan hyödyntää.Täällä taas sairaanhoitaja löytää itsensä kylvettämästä potilaita. Nyt vietän Suomessa pääsiäislomaa ja lähden taas, kuten niin monet muutkin takaisin ulkomaille tekemään hoitotyötä, siellä sentään on palkat ja arvostus kohdallaan.
- JKOP
NIINKKÖ
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3416860Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai675938Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1945416Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi804221Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan483428HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok663385Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63383Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan353059Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739122297Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?
Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?421177