Mitä mieltä olisitte, jos ajovakaudenhallintajärjestelmä tulisi pakolliseksi varusteeksi uusiin autoihin? Saksassahan näin käy, kun uusi laki tulee voimaan. Itse kannattaisin tätä, estäähän ajovakaudenhallinta tutkimusten mukaan jopa kolmasosan kohtaamisonnettomuuksista.
Mielipiteitä puolesta ja vastaan!
ESP pakolliseksi?
29
3026
Vastaukset
- JJH
Moni loskaliirto ja kolari tai suistuminen jäisi tapahtumatta ESP-autolla.
Varuste pitäisi saada autoverovapaaksi, mutta lienee turha toivo tietäen valtiovarainministeriön autovihan kyllästämät virkamiehet.
ESP on muuten Boschin tuotemerkki.- Automiekkonen
Tiesin, että se on Boschin tuotemerkki, mutta halusin otsikosta hieman ytimekkäämän. Onhan muillakin valmistajilla noita lyhenteitä esim. DSC, VDC jne.
Kyllä se varuste pitäisi ehdottomasti saada verovapaaksi! Eikä se paljoa uusien autojen hintaa nostaisi, koska kaikissa malleissa olisi se vakiona, ja hinta näin siedettävämpi.
- vapautus
esim, tietyille urheiluautoille.
- toisinaan_
Urheiluautoihin nopeudenrajoittajat ja kaikki tehon ja luistonrajoitusmenetelmät!
- nimessä!
Mieluummin se pitäisi lailla kieltää. Ei enää lisää uusavuttomuutta.
- viia
Ajamani auto suistui vastaantulevien kaistalle. Seurauksena oli törmäys vastakkaiseen suuntaan menevän kanssa. Tapahtuneen seurauksena kuoli yksi ihminen. ESP olisi estänyt, todennäköisesti, ao. tilanteen syntymisen.
Maksoin sakot kuolemantuottamukseta. - ESP Perseestä
viia kirjoitti:
Ajamani auto suistui vastaantulevien kaistalle. Seurauksena oli törmäys vastakkaiseen suuntaan menevän kanssa. Tapahtuneen seurauksena kuoli yksi ihminen. ESP olisi estänyt, todennäköisesti, ao. tilanteen syntymisen.
Maksoin sakot kuolemantuottamukseta.ajaa kuin kesäkelillä mutta varmaan nyt heräsit ja ajattelet aivoillasi mitä olet tehnyt.
Oen samaa mieltä kuin muutama muukin että esp ei pakolliseksi koska olen itse ajanut jo 7v ilman moista vekotinta ja pärjään myös tulevaisuudessa ilman sitä. ESP antaa vain kuskille luvan ajaa kovempaa luullaan että se auto kyllä hoitaa hommat ja minähän voi ajaa lujempaa liukkailla mutta sitten ihmetellään kun ollaan ojassa - JJH
ESP Perseestä kirjoitti:
ajaa kuin kesäkelillä mutta varmaan nyt heräsit ja ajattelet aivoillasi mitä olet tehnyt.
Oen samaa mieltä kuin muutama muukin että esp ei pakolliseksi koska olen itse ajanut jo 7v ilman moista vekotinta ja pärjään myös tulevaisuudessa ilman sitä. ESP antaa vain kuskille luvan ajaa kovempaa luullaan että se auto kyllä hoitaa hommat ja minähän voi ajaa lujempaa liukkailla mutta sitten ihmetellään kun ollaan ojassaTuohon väittämääsi löytyy varmaan tueksi myöskin tutkimustuloksia ja ehkä joitain nettiviitteitä ?
- tss
JJH kirjoitti:
Tuohon väittämääsi löytyy varmaan tueksi myöskin tutkimustuloksia ja ehkä joitain nettiviitteitä ?
"Liukkailla ei pidä
ajaa kuin kesäkelillä mutta varmaan nyt heräsit ja ajattelet aivoillasi mitä olet tehnyt."
Varmaan löytyy, kokeile vaikka Googlella. - Automiekkonen
ESP Perseestä kirjoitti:
ajaa kuin kesäkelillä mutta varmaan nyt heräsit ja ajattelet aivoillasi mitä olet tehnyt.
Oen samaa mieltä kuin muutama muukin että esp ei pakolliseksi koska olen itse ajanut jo 7v ilman moista vekotinta ja pärjään myös tulevaisuudessa ilman sitä. ESP antaa vain kuskille luvan ajaa kovempaa luullaan että se auto kyllä hoitaa hommat ja minähän voi ajaa lujempaa liukkailla mutta sitten ihmetellään kun ollaan ojassaAjettiinhan sitä ennen valoina pelkät lyhdyt, ennen ei tarvittu nastarenkaita, ennen ei tarvittu turvatyynyjä...
- Automiekkonen
Automiekkonen kirjoitti:
Ajettiinhan sitä ennen valoina pelkät lyhdyt, ennen ei tarvittu nastarenkaita, ennen ei tarvittu turvatyynyjä...
Niin, ennen ei myöskään tarvittu kitkarenkaita.
- ...............
ESP Perseestä kirjoitti:
ajaa kuin kesäkelillä mutta varmaan nyt heräsit ja ajattelet aivoillasi mitä olet tehnyt.
Oen samaa mieltä kuin muutama muukin että esp ei pakolliseksi koska olen itse ajanut jo 7v ilman moista vekotinta ja pärjään myös tulevaisuudessa ilman sitä. ESP antaa vain kuskille luvan ajaa kovempaa luullaan että se auto kyllä hoitaa hommat ja minähän voi ajaa lujempaa liukkailla mutta sitten ihmetellään kun ollaan ojassaESP vähentää kolareita. ESP ei osaa puhua, eikä antaa lupaa ajaa lujempaa. Ne jotka ajaa liian lujaa, pysyvät ESP:llä paremmin tiellä, samoin rajoitusten ja kelien mukaan ajavat.
- ESP :it
minä en sitä tarvitse.
minulla ei tästä ole, mutta ennakkoluuloissa löytyy.
Taas sitä tarpeetonta, mielettömän kallista ja vikaherkkää elektroniikkaromua, josta on hyötyä vain varaosakauppiaille ja korjaamoille.
Sallittakoon toinenkin ennakkoluulo: ESP vähentää ajotuntumaa ja siten aiheuttaa lisää onnettomuuksia, kun kuski luulee että olosuhteet ovat paremmat kuin ne ovatkaan. Lähtee se auto vaikka olisi kuinka monta ESPiä tai muuta elektroniikkarihkamaa, kun holtittomasti kohelletaan uskoen, että eihän tässä mitään, kun on ESP eikä mitään poikkeavaa ajossa tunnu...
Näinköhän taas myöhemmin ilmenee, että oikeassa olin?- JJH
sitroen kirjoitti:
minulla ei tästä ole, mutta ennakkoluuloissa löytyy.
Taas sitä tarpeetonta, mielettömän kallista ja vikaherkkää elektroniikkaromua, josta on hyötyä vain varaosakauppiaille ja korjaamoille.
Sallittakoon toinenkin ennakkoluulo: ESP vähentää ajotuntumaa ja siten aiheuttaa lisää onnettomuuksia, kun kuski luulee että olosuhteet ovat paremmat kuin ne ovatkaan. Lähtee se auto vaikka olisi kuinka monta ESPiä tai muuta elektroniikkarihkamaa, kun holtittomasti kohelletaan uskoen, että eihän tässä mitään, kun on ESP eikä mitään poikkeavaa ajossa tunnu...
Näinköhän taas myöhemmin ilmenee, että oikeassa olin?Missä muussa olet ollut oikeassa ?
- olet oikeassa
sitroen kirjoitti:
minulla ei tästä ole, mutta ennakkoluuloissa löytyy.
Taas sitä tarpeetonta, mielettömän kallista ja vikaherkkää elektroniikkaromua, josta on hyötyä vain varaosakauppiaille ja korjaamoille.
Sallittakoon toinenkin ennakkoluulo: ESP vähentää ajotuntumaa ja siten aiheuttaa lisää onnettomuuksia, kun kuski luulee että olosuhteet ovat paremmat kuin ne ovatkaan. Lähtee se auto vaikka olisi kuinka monta ESPiä tai muuta elektroniikkarihkamaa, kun holtittomasti kohelletaan uskoen, että eihän tässä mitään, kun on ESP eikä mitään poikkeavaa ajossa tunnu...
Näinköhän taas myöhemmin ilmenee, että oikeassa olin?vähenee se kuljettajien ajotaitokin.
- sinä olet
JJH kirjoitti:
Missä muussa olet ollut oikeassa ?
ollut oikeassa? Voima on sama kuin vääntö vai?
- Automiekkonen
sitroen kirjoitti:
minulla ei tästä ole, mutta ennakkoluuloissa löytyy.
Taas sitä tarpeetonta, mielettömän kallista ja vikaherkkää elektroniikkaromua, josta on hyötyä vain varaosakauppiaille ja korjaamoille.
Sallittakoon toinenkin ennakkoluulo: ESP vähentää ajotuntumaa ja siten aiheuttaa lisää onnettomuuksia, kun kuski luulee että olosuhteet ovat paremmat kuin ne ovatkaan. Lähtee se auto vaikka olisi kuinka monta ESPiä tai muuta elektroniikkarihkamaa, kun holtittomasti kohelletaan uskoen, että eihän tässä mitään, kun on ESP eikä mitään poikkeavaa ajossa tunnu...
Näinköhän taas myöhemmin ilmenee, että oikeassa olin?Fakta nyt on vaan, että saksassa tehdyissä tutkimuksissa ESP vähensi suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksi kolmanneksella. Että se siitä sinun väittämästäsi.
- JJH (jo kyllästyneenä)
sinä olet kirjoitti:
ollut oikeassa? Voima on sama kuin vääntö vai?
vääntö on voimaa.
tyhmemmät sitä eivät pikkuteorianäpertelyineen ymmärrä.
Käytäntö on se vaikein alue.
Paperilla kaikki näyttää selvältä ja helpolta. On ikäänkuin helppo saivarrella voiman ja väännön olemuksesta.
Vääntömomentti muuntuu voimaksi esim. pyörässä.
Ei luulisi olevan noin vaikeaa, mutta on vaan.... - Juippi
JJH (jo kyllästyneenä) kirjoitti:
vääntö on voimaa.
tyhmemmät sitä eivät pikkuteorianäpertelyineen ymmärrä.
Käytäntö on se vaikein alue.
Paperilla kaikki näyttää selvältä ja helpolta. On ikäänkuin helppo saivarrella voiman ja väännön olemuksesta.
Vääntömomentti muuntuu voimaksi esim. pyörässä.
Ei luulisi olevan noin vaikeaa, mutta on vaan.......olla kysymättä, vaikka alkuperäisen aiheen ohi meneekin:
K-Rauta näkyy mainostavan Makitan akkuruuvinväännintä, josta kerrotaan irtoavan "huikea vääntövoima 100 Nm". Eli tuon pikkuisen sähkötyökalun voimavarat riittäisivät kiihdyttämään pikkuautoakin jo ihan kohtuullisesti? Uuden Fiat Punton 102 Nm näkyy riittävän kiihdyttämään auton nollasta sataan 14.3 sekunnissa.
Ovatko autotehtailijat hölmöjä kun eivät kalliin polttomoottorin sijaan varusta kumpaakin vetävää pyörää akkuporakoneella? Vai ovatko Fiuden newtonmetrit jotenkin parempia kuin Makitan tarjoamat?
Kiitos ja anteeksi. - silleen
sitroen kirjoitti:
minulla ei tästä ole, mutta ennakkoluuloissa löytyy.
Taas sitä tarpeetonta, mielettömän kallista ja vikaherkkää elektroniikkaromua, josta on hyötyä vain varaosakauppiaille ja korjaamoille.
Sallittakoon toinenkin ennakkoluulo: ESP vähentää ajotuntumaa ja siten aiheuttaa lisää onnettomuuksia, kun kuski luulee että olosuhteet ovat paremmat kuin ne ovatkaan. Lähtee se auto vaikka olisi kuinka monta ESPiä tai muuta elektroniikkarihkamaa, kun holtittomasti kohelletaan uskoen, että eihän tässä mitään, kun on ESP eikä mitään poikkeavaa ajossa tunnu...
Näinköhän taas myöhemmin ilmenee, että oikeassa olin?Taas kertauksena kysymys näille tietäjille. Teidän mielestänne auto, jossa on kesärenkaat, huonot jarrut, turvavyöt tai -tyynyt puuttuvat ja bensatankki keulassa, on talviajossa ehdottomasti turvallisempi kuin sellainen, jossa ominaisuudet ovat päinvastaiset, vai kuinka? On nimittäin tuntumaa ja vaarantunnetta riittämiin.
Olette varmaan poistaneet sirkkeleistänne teräsuojat ja aseistanne varmistimet saman logiikan perusteella? - oikeassa
sitroen kirjoitti:
minulla ei tästä ole, mutta ennakkoluuloissa löytyy.
Taas sitä tarpeetonta, mielettömän kallista ja vikaherkkää elektroniikkaromua, josta on hyötyä vain varaosakauppiaille ja korjaamoille.
Sallittakoon toinenkin ennakkoluulo: ESP vähentää ajotuntumaa ja siten aiheuttaa lisää onnettomuuksia, kun kuski luulee että olosuhteet ovat paremmat kuin ne ovatkaan. Lähtee se auto vaikka olisi kuinka monta ESPiä tai muuta elektroniikkarihkamaa, kun holtittomasti kohelletaan uskoen, että eihän tässä mitään, kun on ESP eikä mitään poikkeavaa ajossa tunnu...
Näinköhän taas myöhemmin ilmenee, että oikeassa olin?Et ole oikeassa. Tutkimusten mukaan ESP vähentää suistumisonnettomuuksia selvästi (n.25-30%) ja jopa Saksassa, jossa ei ole samanlaista talvea kuin Suomessa.
Automiekkonen kirjoitti:
Fakta nyt on vaan, että saksassa tehdyissä tutkimuksissa ESP vähensi suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksi kolmanneksella. Että se siitä sinun väittämästäsi.
...mitään, ovatko Saksan tutkimusolosuhteet verrattavissa Suomen olosuhteisiin???
Eli lunta, jäätä, sohjoa, eli liukasta jo alle nopeusrajoitusten?????
- pätkääkään
Entistä lujenpaa ajetaan liukkalla. Entistä vähemmän ragoidaan kelin muutoksiin. Kiinnostus tien todellisesta pidosta vähenee. EPS,n hyödyn suurin osa autoilijoista ulosmittaa ajamalla entistä huolettomammin.
- eki
Näinhän siinä ikävä kyllä käy, huomannut asian omassakin ajotyylissä. Esp autolla tulee päästeltyä kurveihin turhankin huolimattomasti, ja läheltäpiti tilanteita mutkissa tulee melko usein, jotka esp on toki pystynyt tähän mennessä korjaamaan.
Esp on kuitenkin erinomaisen hyvä turvavaruste yllättävien tilanteiden varalta, kunhan käytetyt ajonopeudet on järkevät. Tarpeeksi kovaan kaarteeseen tultaessa lepikko soi, vaikka autossa on esp ja piikkirenkaat.
- Tarpeen
Kyllä pitäisi vakioida. Kaikki vero pois turvavaristeista ja mieluummin veroa lisää turhille lisävarusteille tai paljon polttoainetta kuluttaville autoille.
- Driven
Olisi varmaan ihan hyvä juttu. Jos EPS:in alentava vaikutus onnettomuuksien määrään kiistattomasti on todettu, miksei!?
Mielestäni todella junttimaista täällä vahdota että "Pärjään hyvin ilmankin!", enkä usko hetkeäkään että EPS lisäisi kaahaamista.
Suurin osa autoilijoista eivät hallitse autoa jos se lähtee ns. käsistä, joten ei keksi syytä miksi EI lisäisi niihin elektroniikkaa joka nostaa käsistä lähtemisen kynnystä.
Veikkaan, että valtaosa niistä jotka ESP:tä mollaavat, eivät koskaan lyhyttä koeajoa enempää ole ESP:llä varsustetulla autolla ole ajaneet.
Saahan sen sitäpaitsi kytkettyä pois, jos haluaa leikkiä.- kytketyksi
pois.
- lol gg
no tuleehan se ilman pakkoakin jo muutamanvuodenpäästä kaikkiin uusiin autoihin. nytkin on jo niin useassa uudessa. vielä jos saksaan tulee pakko, niin ei tehtaan kannata valmistaa kuin ESP malleja, joten käytännössä ne tulee vakioksi tännekin sitten enemmän tai vähemmän. eihän ABS ole ollut ikinä pakollinen ja nyt taitaa olla jo jokaisessa uudessa autossa ehkä paria hassua poikkeusta lukuunottamatta.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172464Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162061859Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021491Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571447Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491416Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1941257- 941160
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511065Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14971Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !
Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako135851