Keskiviikkona 28.12.2005
Tuntui oudolta katsella isoja omia kuvia katujen varsilla.
Koko aamupäivä oli haastattelujen ja kuvausten hoitamista. Näiden vaalien yhdeksi kummajaiseksi nousevat Naton nopean toiminnan joukot. Niitä on valmisteltu Natossa ainakin kolme vuotta, niitä on jo käytetty humanitaarisiin tehtäviin ja varmasti niiden toimintaa tullaan harjoituttamaankin tulevaisuudessa. Suomi on pitkään harjoitellut kriisinhallintatoimintaa Naton kanssa rauhankumpanuusohjelman puitteissa enkä yllättyisi, että Nato joku päivä lähestyy myös kumppanuusmaitaan yhteistyökysymyksillä nopeaan toimintaan liittyen.
Mielenkiintoista nähdä koska kysytään SHIRBRIG-joukoista (Stand by High Readiness Brigade for United Nations Operations). Ne ovat monikansalliset nopean toiminnan joukot, joita YK käytti ensimmäisen kerran Eritrean ja Etiopian sodan jälkeen. Siinäkin sodassa kuoli 70 000 ihmistä. Jos kansainvälisellä yhteisöllä olisi ollut kykyä ennakoida tilannetta ja kykyä toimia, olisi paikalle menty ennen sotaa eikä vasta uhrien jälkeen.
Nopea toiminta korostaa nimensä mukaisesti nopeutta mennä kohdealueelle. EU:n toiminnassa olevat kriisinhallintajoukot pyrkivät toimintakykyyn 60 vuorokauden kuluessa ja nyt tavoitellaan 5-15 vuorokauden varoitusaikaa. Natolla ja muilla vastaavilla hankkeilla on samansuuntainen pyrkimys. Lisäksi osa suurista maista pyrkii tätäkin nopeampaan reagointikykyyn hätätapausten varalta. Uhrien kannata nopeus tarkoittaa apua. Tilaajan kannalta (esim YK) olennaista on, että jostain tällaista apua olisi saatavissa, järjestön nimellä ei ole niin suurta merkitystä:)
Luin mielenkiinnolla lehdestä ammattilaisten arvioita ehdokkaiden nettisivuista. Heidän neuvonsa on: "Jokin selkeä viesti ylälaitaan, iskulauseita, viihteelliset osiot laitaan". Hyvä neuvo, mutta käytännön nettikokemuksesta minulla on käsitys, että sellainen sivu on kerralla katsottu eikä sille palata uudestaan. Lisäksi arvelevat, etteivät ihmiset jaksa näppäillä satoja sivuja. Varmasti ovat oikeassa, mutta "kuluttajansuojan" kannalta minusta on paikallaan, että näiltäkin sivuilta löytyy helposti haettavalla tavalla ehdokkaan mielipiteitä aiheista, joista presidentinvaaleissa on kyse - satoja sivuja. Niille ei laiskan tarvitsekaan mennä, mutta ne ovat vaativaa äänestäjää varten. Eihän tässä valita kuin Tasavallan Presidenttiä. Pienempäänkin virkaan valittaessa päättäjät käyvät hakijoiden taustat kunnolla läpi.
Takaisin
www.mattivanhanen.net
VANHASEN päiväkirjasta
4
180
Vastaukset
Vanhassa Neuvostoliitossa puoluejohdon ja valtiojohdon suurikokoiset kuvat olivat joka paikassa esillä. Tämä on Matti Taneli Vanhasen suuri unelma.
Matti on isänsä emeritusprofessori Tatu Vanhasen tapaan yli-ihmiskultin ihailija. Tatu onkin ollut merkittävässä roolissa Matti Taneli Vanhasen vaaliohjelmaa laadittaessa.- vanhasmasaa
Joka paikassa matti puhuu sotilaallisesta kriisinhallinnasta ja kaunistelee sitä. Häntä selvästi pelottaa se, että kansa ei halua poikiamme sotimaan kaiken maailman kahinoihin, mutta matti on luvannut euroherroille ja natolle, että kyllä meidän pojat tulee ja ovat valmiit mihin "indokiinaan" tahansa.
On syytä matin pelätä äänestäjien reaktioita tällaiseen. Suomalaiset haluaa puolustaa Suomea, ei kaiken maailman diktaattoreita. - ahti
Onkin mielenkiintoista, millä aineilla tainnutit itsesi viikoksi. Vai olivatkos Café Niinuston ja kokoomuksen puoluetoimiston nettikamarin ovet kiinni pyhien ajan...
- "pointti"
"Luin mielenkiinnolla lehdestä ammattilaisten arvioita ehdokkaiden nettisivuista. Heidän neuvonsa on: "Jokin selkeä viesti ylälaitaan, iskulauseita, viihteelliset osiot laitaan". Hyvä neuvo, mutta käytännön nettikokemuksesta minulla on käsitys, että sellainen sivu on kerralla katsottu eikä sille palata uudestaan. Lisäksi arvelevat, etteivät ihmiset jaksa näppäillä satoja sivuja. Varmasti ovat oikeassa, mutta "kuluttajansuojan" kannalta minusta on paikallaan, että näiltäkin sivuilta löytyy helposti haettavalla tavalla ehdokkaan mielipiteitä aiheista, joista presidentinvaaleissa on kyse - satoja sivuja. Niille ei laiskan tarvitsekaan mennä, mutta ne ovat vaativaa äänestäjää varten. Eihän tässä valita kuin Tasavallan Presidenttiä. Pienempäänkin virkaan valittaessa päättäjät käyvät hakijoiden taustat kunnolla läpi. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683