Olen syönyt reilun kuukauden masennukseen mirtatsapiinia. En haluaisi mitään lääkkeitä syödä, mutta masennus oli mennyt jo niin pahaksi, ettei muuta vaihtoehtoa oikein ole. Ainakin semmonen puoli vuotta pitäisi vielä syödä.
Ongelma on se, että mulla on vähän ylipainoa, ja haluaisin sitä laihduttaa pois, normaalipainon sisään. Joku 5kg ajattelin tähän ensihätään. Ruokavalio ja kalorit on mulle tuttua urheilutaustan vuoksi ja harrastan nykyään taas liikuntaa oikeastaan joka päivä, 1-2h.
Sen jälkeen kun lääkkeen aloitin, vähensin siis syömistä vähän, ja lisäsin liikuntaa (ennen vain n. 3h viikossa). Kuitenkin painoa on tullut n. 3kg jo lisää. Läskiä se EI voi olla, mutta ilmeisesti lääke turvottaa.
Olen kuullut juttua, että mirtatsapiini lihottaa melkein kaikkia käyttäjiä. uskon, että kalorit mulla pysyy hallinnassa, mutta tuota turvotusta en pysty estämään. Pitäisikö mun jo nyt vaihtaa lääke vai odottaa turpoanko mahdollisesti lisää? Aion jatkaa nykyistä ruokavaliota ja liikuntaohjelmaa, mutta se ei paljon motivoi jos kilot lisääntyy.
Te, joilla mirtatsapiini on nostanut painoa, onko paino pudonnut nopeasti takaisin lääkkeen loputtua? Siis lähteekö kerääntyneet nesteet veks esim. parissa viikossa, kun lääkitys loppuu? Tuon n. 3kg nestekertymän kanssa ehkä vielä pystyn elämään jos tiedän sen katoavan kun lääke loppuu. Mutta kun tosiaan on jo ylipainoa niin lisää en kaipaa! Laskee entisestään itsetuntoa.
Mirtatsapiini ja laihdutus
47
38874
Vastaukset
- pmubt
Itsellä mirtatsapiini käytössä n. 3 kk. Painoa tuli lisää n. 7 kg. Ja mirtatsapiini ei edes ole pahin mahdollinen lihottaja! Lääkken loppumisen jälkeen paino putoaa, mutta melko hitaasti.
- Yasuni
Monet lääkärit väittävät, että mirtatsapiinin lihottava vaikutus johtuu siitä, että kun masennus alkaa väistyä, ruokahalu kasvaa. Tämä on täyttä puppua, koska kärsin päinvastaisesta ilmiöstä: syön sitä enemmän, mitä masentuneemmaksi itseni koen. Siitä huolimatta mirtatsapiini lähti nostamaan painoani.
Pirteämpänä jaksoin keskittyä elämäntapojen parantamiseen. Söin terveellisesti ja kevyesti sekä kävelin mahdollisimman paljon bussilla kulkemisen sijaan. Ällistyneenä seurasin painoni nousua ja uteliaisuuttani vähensin kalorimäärän hetkellisesti viitisensataan kaloriin päivässä. Ja paino vain nousi. Lisäksi oloni oli tukkoinen, kärsin ummetuksesta ja turvotuksesta ja tunsin itseni tavallista hitaammaksi. Normaalisti aineenvaihduntani on nopea enkä liho helposti, olen nopealiikkeinen ja hermostunutkin. Enkä, toisin kuin monet, tunnu kärsivän aamuturvotuksesta, vaikka söisin illalla pussillisen suolaa.. =)
Kun jätin lääkkeen pois, ensin paino putosi nopeasti eli tulkitsisin sen niin, että hidastuneen aineenvaihdunnan kerryttämä neste hävisi. Ikävä kyllä hidastunut aineenvaihdunta tuntui kerryttäneen MYÖS rasvaa. Muutaman kertyneen kilon kanssa sain ilman lääkitystä tehdä tosissani töitä, kun elämänhalu ja motivaatio olivat nollassa.
Psykologini myönsi, että mirtatsapiini muuttaa joidenkin naisten hormonitoimintaa siten, että painoa kertyy helposti. Miehiä mirtatsapiini ei siis lihota. Kerääväthän e-pilleritkin joihinkin naisiin ihan rasvaakin, vaikka osa painonoususta olisi nestettä.
Omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että sellaisia elämäntapoja ei olisi ollutkaan, jotka olisivat estäneet mirtatsapiinia minua lihottamasta!- Masentunut tyttö
Mihin lääkkeeseen sit kannattaisi vaihtaa, ettei tuota paino-ongelmaa olisi? Muut vissiin vie sit seksihalut (tosin yksineläjänä se ei kai olis ongelma...kunhan joskus palais takasin).
Onko ketään, jolle mirtatsapiini EI olisi aiheuttanut paino-ongelmia?
- ...
valitan, remeron ja sen rinnakkaisvalmisteet (?) lihottavat. itse söin remeronia n. vuosi sitten, lopetin ja parin kuukauden jälkeen aloin laihduttamaan ja painoa lähti n.10kg. nyt aloiten remeronin uudelleen koska en ole nukkunut millään muulla lääkkeellä yhtä hyvin.
terveydenhoitajani käski laittaa asiat tärkeysjärjestykseen: pitää miettiä kumpi on tärkeämpää, oma mielenterveys vai laihuus. itse valitsin ekan vaihtoehdon, mutta jokainen saa tehdä oman päätöksensä.
minunkin käskettiin katsoa syömistäni.. painoa kun on tullut lisää 5- 10kg. ei hyvä, ei ollenkaan. aloittaessani remeronin pyysiin saada siihen rinnalle Sepram- nimisen lääkkeen (masennuslääke, jolla on laihduttava vaikutus) eipä paljoa auttanut, mutta ehkä olisi parempi jos nostan annosta.
kyllähän laihduttavia masennuslääkkeitä on.. esim. sepran,ja efexor. mutta niillä taitaa olla sivuoireena seksihalujen pienentyminen.. mutta kokeilemalla se vain selviää.
yritän pitää painoa kurissa juomalla kahvia, ja tarkkailemalla syömistä. muuta vaihtoehtoa ei ehkä ole. onhan sitä olemassa joitain nesteenpoistajia, mutta niihin kannattaa suhtautua kriittisesti ja niillä saattaa olla arvaamattomia sivuvaikutuksia. voimia ja jaksamista sinulle!- ei juuri
lihottanut, mutta hiihdinkin sinä talvena yli 500 km. Olon lääke teki kyllä aika höntiksi. Havaittiin käytännön kokemuksena jo tuolla yhdellä masennuspalstalla, ettei Remeron lihota naisia samalla tavoin kuin miehiä. Itse olen kyllä nainen. Käytin Remeä vajaa puoli vuotta.
- Masentunut tyttö
Niin, en mä mitään laihduttavaa lääkettä tarvi, vaan semmosen, joka ei lihota! Mulle riittää sekin, jos lääke ei hidasta aineenvaihduntaa eikä kerää nesteitä. Osaan laskea kalorit jne.
Seksihaluista...kuten sanoin niin olen ollut sinkku vuosia joten mitäpä väliä sillä on onko mulla haluja vai ei. Mutta mun masennus ei poistu, jos lihon lisää, koska mulla on ollut syömishäiriöitä aikoinaan ja ne rassaa.
Onko kaikille teille tullut painoa lisää vaikka olisitte laskeneet kaloritkin? Vai onko mahdollista että olisitte syöneet enemmän kaloreita kuin ennen lääkitystä? - masentunut2
Masentunut tyttö kirjoitti:
Niin, en mä mitään laihduttavaa lääkettä tarvi, vaan semmosen, joka ei lihota! Mulle riittää sekin, jos lääke ei hidasta aineenvaihduntaa eikä kerää nesteitä. Osaan laskea kalorit jne.
Seksihaluista...kuten sanoin niin olen ollut sinkku vuosia joten mitäpä väliä sillä on onko mulla haluja vai ei. Mutta mun masennus ei poistu, jos lihon lisää, koska mulla on ollut syömishäiriöitä aikoinaan ja ne rassaa.
Onko kaikille teille tullut painoa lisää vaikka olisitte laskeneet kaloritkin? Vai onko mahdollista että olisitte syöneet enemmän kaloreita kuin ennen lääkitystä?tyttö, hain juuri täään mirtatsapiini reseptin, useiden vuosien taistelun , siis itseni kanssa jälkeen, ja auts, nyt lueskelin näitä sivuvaikutuksia. Itselläni kun on aina ollut ongelmia painon kanssa, entinen anorektikko ja bulimiktikko, ja voin kertoa, että jo nykyinen lääkkeeni (kortisoni - ihan eri tautiin) on lihottanut 5 kg, jos tää masennuslääke lihottaa lisää, niin kierrehän tästä tulee, masennun jos en saa kiloja pois, ihan kahden vaiheilla alanko edes syömään.
Onko ketään jolle se ei olis tehnyt tuommosta lihottavaa vaikutusta? - uneton
masentunut2 kirjoitti:
tyttö, hain juuri täään mirtatsapiini reseptin, useiden vuosien taistelun , siis itseni kanssa jälkeen, ja auts, nyt lueskelin näitä sivuvaikutuksia. Itselläni kun on aina ollut ongelmia painon kanssa, entinen anorektikko ja bulimiktikko, ja voin kertoa, että jo nykyinen lääkkeeni (kortisoni - ihan eri tautiin) on lihottanut 5 kg, jos tää masennuslääke lihottaa lisää, niin kierrehän tästä tulee, masennun jos en saa kiloja pois, ihan kahden vaiheilla alanko edes syömään.
Onko ketään jolle se ei olis tehnyt tuommosta lihottavaa vaikutusta?Tulin juuri lääkäristä - olen kärsinyt unettomuudesta 4 vuotta ja on kokoeiltu jos jonkinlaista lääkettä ja kun muut eivät ole tehonneet niin käsilaukussa on juuri resepti mirtatsapiini resepti ja nyt katselen kauhulla näitä kirjoituksia enkä taida uskaltaa aloittaa lääkitystä kun on jo 5 kg ylipainoa joten sitten sitä on yhtäkkiä tuplaten.
- LÄÄKKEISTÄKÖ APU
Masentunut tyttö kirjoitti:
Onko kaikille teille tullut painoa lisää vaikka olisitte laskeneet kaloritkin? Vai onko mahdollista että olisitte syöneet enemmän kaloreita kuin ennen lääkitystä?Olen käyttänyt noin puoli vuotta mirtatsapin lääkitystä. Se on auttanut saamaan unen päästä kiinni, parantanut unen laatua ainakin aluksi. Lihonut olen, ja paino ei putoa, vaikka mitä tekisi. Lisäksi olo on iloton ja turta, mistään ei oikein jaksa innostua. olen saanut runsaasti apua ja tukea mm. kuntoutuksen muodossa, mutta elämän haluni ei vain tunnu palaavan entiselleen. Jotenkin tunnemaailmani on latistunut, en tunne ainakaan iloa, enkä suruakaan niinkuin ennen. Olen ajatellut kokeilla lääkkeen poisjättöä, onko syy siellä vai missä. Onko kellään samanlaista?
- Kourakaupalla
uneton kirjoitti:
Tulin juuri lääkäristä - olen kärsinyt unettomuudesta 4 vuotta ja on kokoeiltu jos jonkinlaista lääkettä ja kun muut eivät ole tehonneet niin käsilaukussa on juuri resepti mirtatsapiini resepti ja nyt katselen kauhulla näitä kirjoituksia enkä taida uskaltaa aloittaa lääkitystä kun on jo 5 kg ylipainoa joten sitten sitä on yhtäkkiä tuplaten.
Minulla on vaikea masennus saan siihen kourallisen lääkkeitä, olen syönyt jo puoli vuotta...Seroguel 25mg..2 2tab. Seroguel.100mg 5tab.illalla ,,Absenor 500mg 1 2tab.,,Efexor 75mg 3 tab.,,Klorproman 100mg 1tab,, Mirtatsapiini 45mg 1 tab.päivässä verenpainelääkkeet.Olen nelkymppinen mies. Tuossa tuntui välillä että olen jo kunnossa mutta taas iski toistamiseen vaikea jakso vaikka syökin noin valtavasti rohtoja.Paino sahaa mielialan mukaan ala ja ylös ...
- tunnottomuutta
LÄÄKKEISTÄKÖ APU kirjoitti:
Olen käyttänyt noin puoli vuotta mirtatsapin lääkitystä. Se on auttanut saamaan unen päästä kiinni, parantanut unen laatua ainakin aluksi. Lihonut olen, ja paino ei putoa, vaikka mitä tekisi. Lisäksi olo on iloton ja turta, mistään ei oikein jaksa innostua. olen saanut runsaasti apua ja tukea mm. kuntoutuksen muodossa, mutta elämän haluni ei vain tunnu palaavan entiselleen. Jotenkin tunnemaailmani on latistunut, en tunne ainakaan iloa, enkä suruakaan niinkuin ennen. Olen ajatellut kokeilla lääkkeen poisjättöä, onko syy siellä vai missä. Onko kellään samanlaista?
Mulla on samanlaista. Sain mirtatsapiinia nukahtamislääkkeksi,7,5 mg / ilta. Uni on tosiaan parantunut, ennen nukuin ihan kauhean risaisesti unilääkkeelläkin. Eli se asia on kunnossa. Mutta mullakin on tuo: mikään ei oikein tunnu miltään. En tiedä, johtuuko se masennuksesta vai mistä. Ennen lääkitystä sentään tunsin sekä negatiivisia että positiivisia tuntetita. Nyt; ihan ok olo, mutta jotenkin turta! Ennen piti tehdä pahaan oloonsa juttuja ja niistä innoistuinkin, mutta nyt on ihan sama mitä teen. Ei tunnu miltään.
- Tyytyväinen ;-)
tunnottomuutta kirjoitti:
Mulla on samanlaista. Sain mirtatsapiinia nukahtamislääkkeksi,7,5 mg / ilta. Uni on tosiaan parantunut, ennen nukuin ihan kauhean risaisesti unilääkkeelläkin. Eli se asia on kunnossa. Mutta mullakin on tuo: mikään ei oikein tunnu miltään. En tiedä, johtuuko se masennuksesta vai mistä. Ennen lääkitystä sentään tunsin sekä negatiivisia että positiivisia tuntetita. Nyt; ihan ok olo, mutta jotenkin turta! Ennen piti tehdä pahaan oloonsa juttuja ja niistä innoistuinkin, mutta nyt on ihan sama mitä teen. Ei tunnu miltään.
Jottei menisi ihan negatiivisen puoleiseksi niin tässä ainakin oma kokemukseni. Sain kyseistä lääkettä pitkäaikaisen unettomuuden masennuksen (aviorero) johdosta. Ensimmäinen kk meni ihmetellessä, että mistä on kysymys,mutta kuten lääkärini totesi lääke vaikuttaa vasta viikkojen jälkeen. Lääke on auttanut minua nukkumaan paremmin ja katkaissut suurimmilta ahdistus/masennushetkiltä terän ja olen tosi tyytyväinen. Jaksaa vielä innostuakkin jutuista ehkä jopa paremmin kuin ennen...joten kannattaa kokeilla ja antaa aikaa...saattaa meinaan tehdä terää.
- jälkijutut
LÄÄKKEISTÄKÖ APU kirjoitti:
Olen käyttänyt noin puoli vuotta mirtatsapin lääkitystä. Se on auttanut saamaan unen päästä kiinni, parantanut unen laatua ainakin aluksi. Lihonut olen, ja paino ei putoa, vaikka mitä tekisi. Lisäksi olo on iloton ja turta, mistään ei oikein jaksa innostua. olen saanut runsaasti apua ja tukea mm. kuntoutuksen muodossa, mutta elämän haluni ei vain tunnu palaavan entiselleen. Jotenkin tunnemaailmani on latistunut, en tunne ainakaan iloa, enkä suruakaan niinkuin ennen. Olen ajatellut kokeilla lääkkeen poisjättöä, onko syy siellä vai missä. Onko kellään samanlaista?
Minulla uhkaa diabetes jos lihon tästä vielä. Ja lihomisen seurauksena masennus ei ainakaan parane, ei taatusti. Nyt siis tiedän mitä lääkärin antaman, siis väkisin tuputtaman ilmaispakkauksen kanssa teen. En laita suuhuni. Vihan lääkeorjuutta läskien kera enemmän kuin väsymystä ja masennusta joita sentään voin kotikonsteinkin parannella nukkumalla riittävästi ja liikkumalla! Herkkänä sivuvaikutuksille en aio sekoittaa enempää päätäni. Ihmettelen näitä lääkkeitä mitä ihmisille tyrkytetään. Kuulostavat enemmänkin myrkyiltä ja vähimmänkin ilon lopullisilta pilaajilta, turtuneen turruttajilta.
Kaverini käytti tätä lääkettä joskus ja lihoi 25 kiloa kunnes tajusi että se johtui lääkkeestä. Lääke meni vaihtoon kallimpaan uusversioon ja se kuuri toimi. En tosiaan aio kokea samaa kohtaloa, kun nytkään ei ole lisäkiloihin varaa. Köyhille näitä kai tyrkytetäänkin ensisijaisesti, koska uusimmat ja parhaimmat ovat niin hiton kalliita. - sdfasdf
jälkijutut kirjoitti:
Minulla uhkaa diabetes jos lihon tästä vielä. Ja lihomisen seurauksena masennus ei ainakaan parane, ei taatusti. Nyt siis tiedän mitä lääkärin antaman, siis väkisin tuputtaman ilmaispakkauksen kanssa teen. En laita suuhuni. Vihan lääkeorjuutta läskien kera enemmän kuin väsymystä ja masennusta joita sentään voin kotikonsteinkin parannella nukkumalla riittävästi ja liikkumalla! Herkkänä sivuvaikutuksille en aio sekoittaa enempää päätäni. Ihmettelen näitä lääkkeitä mitä ihmisille tyrkytetään. Kuulostavat enemmänkin myrkyiltä ja vähimmänkin ilon lopullisilta pilaajilta, turtuneen turruttajilta.
Kaverini käytti tätä lääkettä joskus ja lihoi 25 kiloa kunnes tajusi että se johtui lääkkeestä. Lääke meni vaihtoon kallimpaan uusversioon ja se kuuri toimi. En tosiaan aio kokea samaa kohtaloa, kun nytkään ei ole lisäkiloihin varaa. Köyhille näitä kai tyrkytetäänkin ensisijaisesti, koska uusimmat ja parhaimmat ovat niin hiton kalliita.Itse tätä lääkettä sain unettomuuden hoitoon, näin alkuun oon ainaki huomannu että ruokahalu on kasvanu aivan älyttömäksi, jatkuvasti tekee mieli syödä vaikkei ole nälkä.
Vähän ihmetyttää kun samalla asemalla terveydenhoitaja käskee laihduttamaan ja lääkäri määräs tän lääkkeen.
Nukkumiseen tuo auttaa aika heikosti, välillä sammuu päästä valot iha yhtäkkiä ja toisinaan ei ees huomaa että on lääkkeen ottanu. - asdadgfasdgf
jälkijutut kirjoitti:
Kaverini käytti tätä lääkettä joskus ja lihoi 25 kiloa kunnes tajusi että se johtui lääkkeestä. Lääke meni vaihtoon kallimpaan uusversioon ja se kuuri toimi. En tosiaan aio kokea samaa kohtaloa, kun nytkään ei ole lisäkiloihin varaa. Köyhille näitä kai tyrkytetäänkin ensisijaisesti, koska uusimmat ja parhaimmat ovat niin hiton kalliita.Lisäksi tuohon edelliseen että lääkäri mainitsi sellaista että mirtatsapiini toimii todella huonosti masennukseen, mutta tuon väsyttävän vaikutuksen johdosta sopii pitkäaikaisiin uniongelmiin.
- 2Paistinpannu2
asdadgfasdgf kirjoitti:
Lisäksi tuohon edelliseen että lääkäri mainitsi sellaista että mirtatsapiini toimii todella huonosti masennukseen, mutta tuon väsyttävän vaikutuksen johdosta sopii pitkäaikaisiin uniongelmiin.
Arg. Ärsyttää aina nää lihomis jutut. Vittu eks se ny oo ihan sama tuleeko painoa ku aika varmasti se ei näy ees teillä. Tai jos näkyy nii ootte ihanassa parisuhteessa tai avioliitossa tai muuten asiat hyvin. Ärsyttää ku kuvittelen kaikki semmosiks valmiiks laihoiksi ja sit yhyy mä lihon tästä lääkkeestä. Mikäpä masennuslääke ei lihota. Ja ite en välitä paskaakaa mitä puntari näyttää (ei kannata edes omistaa semmoista) kunhan saan asiani kuntoon. Itellä masennusta mutta siitä en lääkärillä puhunut vaan uniongelmistani. Lääkäri kuitenkin tiesi taustatietojen mukaan mulla olleen masennuksen ja kai seki ku en siitä halunnu puhua niin vaikutti lääkärin päätökseen määrätä tätä lääkettä.
Nyt oon syöny tätä lääkettä kolme viikkoa. Ekalla viikolla oli ruokahalua, ja lääke väsytti heti tai ainakin aika pian sen ottamisen jälkeen.
(luulen että tämmöset yksityiskohdat kiinnostaa ennemmin ku jokku vitun ihkut lihomispuheet)
Puolentoista viikon jälkeen aloin jo pelästyä kun näin ihan hirveästi unia ja heräilin ihan tokkurassa keskellä yötä niistä unistani. Se johtui mahdollisesti aemmasta nukkumisestani mikä on ollut levotonta, huonoa ja unirytmi päin vittua.
Toisella viikolla lääke ei väsyttänyt heti sen ottamisen jälkeen, mutta otin silti koska UNTA PARANTAVA lääkehän se on. Eihän sen nyt oletetusti tarkoitus ole saada sammumaan? Joku juuri sanoi, että "välillä sammuu päästä valot iha yhtäkkiä ja toisinaan ei ees huomaa että on lääkkeen ottanu." - tyytyväinen tähän asti
2Paistinpannu2 kirjoitti:
Arg. Ärsyttää aina nää lihomis jutut. Vittu eks se ny oo ihan sama tuleeko painoa ku aika varmasti se ei näy ees teillä. Tai jos näkyy nii ootte ihanassa parisuhteessa tai avioliitossa tai muuten asiat hyvin. Ärsyttää ku kuvittelen kaikki semmosiks valmiiks laihoiksi ja sit yhyy mä lihon tästä lääkkeestä. Mikäpä masennuslääke ei lihota. Ja ite en välitä paskaakaa mitä puntari näyttää (ei kannata edes omistaa semmoista) kunhan saan asiani kuntoon. Itellä masennusta mutta siitä en lääkärillä puhunut vaan uniongelmistani. Lääkäri kuitenkin tiesi taustatietojen mukaan mulla olleen masennuksen ja kai seki ku en siitä halunnu puhua niin vaikutti lääkärin päätökseen määrätä tätä lääkettä.
Nyt oon syöny tätä lääkettä kolme viikkoa. Ekalla viikolla oli ruokahalua, ja lääke väsytti heti tai ainakin aika pian sen ottamisen jälkeen.
(luulen että tämmöset yksityiskohdat kiinnostaa ennemmin ku jokku vitun ihkut lihomispuheet)
Puolentoista viikon jälkeen aloin jo pelästyä kun näin ihan hirveästi unia ja heräilin ihan tokkurassa keskellä yötä niistä unistani. Se johtui mahdollisesti aemmasta nukkumisestani mikä on ollut levotonta, huonoa ja unirytmi päin vittua.
Toisella viikolla lääke ei väsyttänyt heti sen ottamisen jälkeen, mutta otin silti koska UNTA PARANTAVA lääkehän se on. Eihän sen nyt oletetusti tarkoitus ole saada sammumaan? Joku juuri sanoi, että "välillä sammuu päästä valot iha yhtäkkiä ja toisinaan ei ees huomaa että on lääkkeen ottanu."Vähän tuntuu siltä, että asioiden tärkeysjärjestys ja suhteellisuus heittää jonkun verran.
Olen samaa mieltä kuin paistinpannu, terveys ennen kaikkea. Jos on tarpeeksi kärsinyt unettomuudesta tai masennuksesta, kai sitä muutaman liikakilon kanssa pärjää, jos uni parantuu ja olo myös.
Itse olen syönyt ko- lääkettä vasta vähän aikaa, mutta jo on uni parantunut huomattavasti. Ei se vieläkään täydellistä ole, heräilen monta kertaa yössä, mutta unen saanti uudestaan heräämisen jälkeen on huomattavasti helpompaa.
Panosta sen verran, kun se monia tuntuu huolettavan, minulla oli muutama liikakilo ennen lääkettä ja samat liikakilot on edelleen. Liikun aika paljon ja syön myös aika (liian) paljon. Eli ruokahalu on hyvä. En kuitenkaan ota siitä liikaa stressiä. Töissä on stressiä ihan tarpeeksi.
Joku oli huolissaan sitä, että mikään ei tuntuisi miltään. Ei pidä paikkaansa ainakaan minulla. Olen iloisempi ja optimistisempi ja jaksan enemmän. Eikä halukaan ole mennyt.
Nyt kun olen päässyt kuukausien aamuyön valvomisesta olo ei nukuta päivällä niin kuin ennen.
Sanotaan, että univaje pitkän päälle on todella vaarallista, varmasti vaarallisempaa kuin muutamat liikakilot. Enkä millään saata uskoa, että hillitön painonnousu ilman lisääntynyttä energian saamista olisi kovin yleinen sivuvaikutus.
Minun annokseni on vain se 7,5 mg päivässä, joten suuremmista annoksista en osaa sanoa. Ja ainahan se vaikutus on yksilöllinen.
Harmittaa, kun jonkun toisen kokemuksen vuoksi joku toinen ei edes uskalla aloittaa koko lääkitystä, vaan kärvistelee unettomuuden tai masennuksen kourissa. - droppi
Toisella viikolla lääke ei väsyttänyt heti sen ottamisen jälkeen, mutta otin silti koska UNTA PARANTAVA lääkehän se on. Eihän sen nyt oletetusti tarkoitus ole saada sammumaan? Joku juuri sanoi, että "välillä sammuu päästä valot iha yhtäkkiä ja toisinaan ei ees huomaa että on lääkkeen ottanu."sama lihooko vai ei? Et oo tainnu paljon seurata miten vaarallista ylipaino on? vielä lisää?
Aloitin just em. lääkkeen ja toivon etten liho koska se on yksi suuri ongelma, siis itsetunto, ja jos vielä lihon niin se loppukin mitä itsetunnosta on jäljellä valuu kyllä viemäriin, tulee sitten seuraavaksi syömisongelmat...nyt vaan katson auttaako tämä coctail, mirtatsapiini ja opamox mihinkään.....Vielä ei ole ollut normaalia enemmän nälkä, ei ole vatsavaivoja, ei turvotusta, ei pänsärkyä (normaalia lähes päivittäistä migreeniä lukuunottamatta) seksihaluista en tiedä. Ainoa mitä olen huomannut on tokkurainen olo. Raskas ja väsyttää, nukuin eka yönä 9,5 h yöunet (tosin katkonaiset) ja 3 päiväunet, silti illalla klo 10 ihan unessa ja nukahdin sohvalle. Eli unta kyl saa nyt mut onko se sitten ns. hyvää unta vai tollasta unennäkö unta koko yö..Saa nähdä. liekö auttaa enää mikään mihinkään koskaan.... - Hyvä päätös
droppi kirjoitti:
sama lihooko vai ei? Et oo tainnu paljon seurata miten vaarallista ylipaino on? vielä lisää?
Aloitin just em. lääkkeen ja toivon etten liho koska se on yksi suuri ongelma, siis itsetunto, ja jos vielä lihon niin se loppukin mitä itsetunnosta on jäljellä valuu kyllä viemäriin, tulee sitten seuraavaksi syömisongelmat...nyt vaan katson auttaako tämä coctail, mirtatsapiini ja opamox mihinkään.....Vielä ei ole ollut normaalia enemmän nälkä, ei ole vatsavaivoja, ei turvotusta, ei pänsärkyä (normaalia lähes päivittäistä migreeniä lukuunottamatta) seksihaluista en tiedä. Ainoa mitä olen huomannut on tokkurainen olo. Raskas ja väsyttää, nukuin eka yönä 9,5 h yöunet (tosin katkonaiset) ja 3 päiväunet, silti illalla klo 10 ihan unessa ja nukahdin sohvalle. Eli unta kyl saa nyt mut onko se sitten ns. hyvää unta vai tollasta unennäkö unta koko yö..Saa nähdä. liekö auttaa enää mikään mihinkään koskaan....on juuri tää, että määrätään lääkkeitä, joiden tiedetään nostavan painoa, sehän lukee haittavaikutuksissakin.
Esim, kipukynnystä nostamaan tuki-ja liikuntaelinsairauksissakin ja kun menet erikoislääkärille, saat hirveet saarnat ylipainosta.
Huomautus tulee jo muutamasta kilosta ja sama juttu diabetteksen uhan kanssa.
Sitäpaitsi, kuinkahan moni loppujenlopuksi saa todellisen hyödyn masennuslääkkeistä. Jos haluaa olotilan, missä mikään ei tunnu miltään, niin silloinhan lääkitys toimii.
Mutta ei se oikeaa elämää ole, sillä ihmisyyteen kuuluu, että voi tuntea iloa ja surua. Kokemuksesta kirjoitan, sillä masennuslääkkeet olivat osa elämääni neljän vuoden ajan.
Se ratkaisu, kun päätin lopettaa lääkitykseni, on yksi parhaistani. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi olotilaan, jossa millään ei ole mitään merkitystä. Viisi vuotta on kulunut ilman lääkkeitä ja olotila on hyvä, vaikka onkin fyysisiä sairauksia tullut. Mutta nekin kun hyväksyy, pärjää, kun mielentila on normaali, eikä turrutettu. - tokkurako
Hyvä päätös kirjoitti:
on juuri tää, että määrätään lääkkeitä, joiden tiedetään nostavan painoa, sehän lukee haittavaikutuksissakin.
Esim, kipukynnystä nostamaan tuki-ja liikuntaelinsairauksissakin ja kun menet erikoislääkärille, saat hirveet saarnat ylipainosta.
Huomautus tulee jo muutamasta kilosta ja sama juttu diabetteksen uhan kanssa.
Sitäpaitsi, kuinkahan moni loppujenlopuksi saa todellisen hyödyn masennuslääkkeistä. Jos haluaa olotilan, missä mikään ei tunnu miltään, niin silloinhan lääkitys toimii.
Mutta ei se oikeaa elämää ole, sillä ihmisyyteen kuuluu, että voi tuntea iloa ja surua. Kokemuksesta kirjoitan, sillä masennuslääkkeet olivat osa elämääni neljän vuoden ajan.
Se ratkaisu, kun päätin lopettaa lääkitykseni, on yksi parhaistani. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi olotilaan, jossa millään ei ole mitään merkitystä. Viisi vuotta on kulunut ilman lääkkeitä ja olotila on hyvä, vaikka onkin fyysisiä sairauksia tullut. Mutta nekin kun hyväksyy, pärjää, kun mielentila on normaali, eikä turrutettu.Olen aloittanut ko. lääkkeen ja tunnen itseni todella tokkuraiseksi. Olen rättiväsynyt ja illalla nukkumaan mennessä koko kehoni ns. kramppaa ja juuri nuo levottomat jalat ovat myöskin tulleet tutuksi. Pahoinvointia ei ole tullut, vaikka minulle kerrottiin sen olevan suurin mahdollinen sivuoire. Nukahdan puolentunnin sisään lääkkeen otosta, tosin uni noin 3 tuntia erittäin sekavaa tuon kehon kramppaamisen takia. Aamulla väsyttää, eikä millään meinaisi päästä lähtemään töihin. Nukahtelen koko päivän ja kotiinpäästyäni nukuin 4 tunnin päiväunet. Kyseessä on tuo noin 7mg annos. Onkohan tämä normaalia, en tunne oikeastaan minkäänlaisia tunteita, vain tokkuraista oloa. Pitäisiköhän lopettaa nämä ja keksiä joku luonnollisempi keino masennuksen hoitoon 0_0 Aika ilkeää, jos ei saa mitään aikaiseksi tämän olon takia ja vielä tuo ruokahalukin on kasvanut.
- sh.........
tokkurako kirjoitti:
Olen aloittanut ko. lääkkeen ja tunnen itseni todella tokkuraiseksi. Olen rättiväsynyt ja illalla nukkumaan mennessä koko kehoni ns. kramppaa ja juuri nuo levottomat jalat ovat myöskin tulleet tutuksi. Pahoinvointia ei ole tullut, vaikka minulle kerrottiin sen olevan suurin mahdollinen sivuoire. Nukahdan puolentunnin sisään lääkkeen otosta, tosin uni noin 3 tuntia erittäin sekavaa tuon kehon kramppaamisen takia. Aamulla väsyttää, eikä millään meinaisi päästä lähtemään töihin. Nukahtelen koko päivän ja kotiinpäästyäni nukuin 4 tunnin päiväunet. Kyseessä on tuo noin 7mg annos. Onkohan tämä normaalia, en tunne oikeastaan minkäänlaisia tunteita, vain tokkuraista oloa. Pitäisiköhän lopettaa nämä ja keksiä joku luonnollisempi keino masennuksen hoitoon 0_0 Aika ilkeää, jos ei saa mitään aikaiseksi tämän olon takia ja vielä tuo ruokahalukin on kasvanut.
noin matalaa annosta kuin tuo n. 7 mg, kyllä annos on indikaatiolla depressio korkeampi, tuo annos on unettomuuteen.
Ja mitä matalampi annos, sitä suurempi väsymys. Jos sinulla on se depressioon niin miksi se on aloitettu noin matalalla annoksella? Outo valinta psykiatrilta. Depressiossa terapeuttinen ylläpitoannos on 30-60 mg - tokkurako
sh......... kirjoitti:
noin matalaa annosta kuin tuo n. 7 mg, kyllä annos on indikaatiolla depressio korkeampi, tuo annos on unettomuuteen.
Ja mitä matalampi annos, sitä suurempi väsymys. Jos sinulla on se depressioon niin miksi se on aloitettu noin matalalla annoksella? Outo valinta psykiatrilta. Depressiossa terapeuttinen ylläpitoannos on 30-60 mgHei,
Kirjoitinkin väärin eli annos on 15mg jonka nostamisesta puhuttiin myöhemmin kolmeenkymmeneen. - halun toipua mitenkään
Toisella viikolla lääke ei väsyttänyt heti sen ottamisen jälkeen, mutta otin silti koska UNTA PARANTAVA lääkehän se on. Eihän sen nyt oletetusti tarkoitus ole saada sammumaan? Joku juuri sanoi, että "välillä sammuu päästä valot iha yhtäkkiä ja toisinaan ei ees huomaa että on lääkkeen ottanu."jos kaiken masennuksen lisäksi turpoaa kuin valas.
käytin mirtaa 1 kk tulos 10 kg läskiä ja aivan samoilla liikkumisilla ja ruokailutottumuksilla.
jos olisin jatkanut sitä lääkettä ja yhtään enempää paino noussut, olisin varmasti vetäny itteni jojoo hyvin äkkiä. onneksi älli pelasi sen verran, että lopetin lääkkeen, vaihdoin lääkäriä ja sain tehokkaan ja painoa nostamattoman tilalle.
aikaa sen ylimääräisen pudotukseen meni yli vuosi, eli ei pelkästään nestettä; tiukassa oli. - ---l
halun toipua mitenkään kirjoitti:
jos kaiken masennuksen lisäksi turpoaa kuin valas.
käytin mirtaa 1 kk tulos 10 kg läskiä ja aivan samoilla liikkumisilla ja ruokailutottumuksilla.
jos olisin jatkanut sitä lääkettä ja yhtään enempää paino noussut, olisin varmasti vetäny itteni jojoo hyvin äkkiä. onneksi älli pelasi sen verran, että lopetin lääkkeen, vaihdoin lääkäriä ja sain tehokkaan ja painoa nostamattoman tilalle.
aikaa sen ylimääräisen pudotukseen meni yli vuosi, eli ei pelkästään nestettä; tiukassa oli.--- Ei innostaisi yhtään kyllä syödä enää näitä pillereitä. Olo ei ole enää niin väsynyt, mutta tuntuu, että stressaannun vaan enemmän kun kuulen kaikkien sanovan lihoneensa paljon.
Mulle tulee ainakin uusi masennus sitten jos musta tulee kauhea norsu vaan näitten takia. Eihän tässä sitten ole päätä eikä häntää. :o Sitten jos vielä lihoo paljon niin tulee varmasti toisaalta vielä fyysisiä sairauksia O_o Jos lääkärille tästä mainitsen niin hän varmasti vaan sanoo, että kannattaisi syödä, mutta mutta .....
Onko kukaan parantunut lievästä/keskivaikeasta masennuksesta luonnollisin keinoin? Mietin, että voisin näitä lääkkeitäkin nyt yrittää syödä, mutta tuo paino huolestuttaa huimasti ja olen aika epäuskoinen lääkkeiden tehoon, kun niin monta ihmistä tiedän, kellä ei ole mitään auttanut, enemmän on tullut haittaa kun hyötyä. - dfdfdsfsfsd
---l kirjoitti:
--- Ei innostaisi yhtään kyllä syödä enää näitä pillereitä. Olo ei ole enää niin väsynyt, mutta tuntuu, että stressaannun vaan enemmän kun kuulen kaikkien sanovan lihoneensa paljon.
Mulle tulee ainakin uusi masennus sitten jos musta tulee kauhea norsu vaan näitten takia. Eihän tässä sitten ole päätä eikä häntää. :o Sitten jos vielä lihoo paljon niin tulee varmasti toisaalta vielä fyysisiä sairauksia O_o Jos lääkärille tästä mainitsen niin hän varmasti vaan sanoo, että kannattaisi syödä, mutta mutta .....
Onko kukaan parantunut lievästä/keskivaikeasta masennuksesta luonnollisin keinoin? Mietin, että voisin näitä lääkkeitäkin nyt yrittää syödä, mutta tuo paino huolestuttaa huimasti ja olen aika epäuskoinen lääkkeiden tehoon, kun niin monta ihmistä tiedän, kellä ei ole mitään auttanut, enemmän on tullut haittaa kun hyötyä.Mikä olisi yhtä hyvä lääke unettomuuteen kuin Remeron? Itsellä paino on noussut jo 6 kiloa, vaikka syön vähän. Sokerit on koholla ja aikuisiän diabetes uhkaa ja painoa pitäis pudottaa. Mulle tuli raskaudenaikainen diabetes, joka ei ole nyt kai lähtenytkään synnytyksen jälkeen.
Miten saisin hyvät yöunet? Pitäisi laihduttaa, mutta kun paino ei tipu Remeronia käytettäessä! Painoindeksi on nyt 24,9. - RS
halun toipua mitenkään kirjoitti:
jos kaiken masennuksen lisäksi turpoaa kuin valas.
aikaa sen ylimääräisen pudotukseen meni yli vuosi, eli ei pelkästään nestettä; tiukassa oli.Kertoisitko mikä lääke ei lihota?
Mirtazapini meinaten lihottaa. Rauokahalu kasavanut ja lenkkeily ei auta.
Ensin pännii unettomuus, nyt liikakilot. - minä vain
dfdfdsfsfsd kirjoitti:
Mikä olisi yhtä hyvä lääke unettomuuteen kuin Remeron? Itsellä paino on noussut jo 6 kiloa, vaikka syön vähän. Sokerit on koholla ja aikuisiän diabetes uhkaa ja painoa pitäis pudottaa. Mulle tuli raskaudenaikainen diabetes, joka ei ole nyt kai lähtenytkään synnytyksen jälkeen.
Miten saisin hyvät yöunet? Pitäisi laihduttaa, mutta kun paino ei tipu Remeronia käytettäessä! Painoindeksi on nyt 24,9.minulla auttaa pahaan unettomuuteen ketipinor 25mg ja melaton 3mg.ei tule painoa ja hyvät unet saan.
- lääkettä lääkettä
dfdfdsfsfsd kirjoitti:
Mikä olisi yhtä hyvä lääke unettomuuteen kuin Remeron? Itsellä paino on noussut jo 6 kiloa, vaikka syön vähän. Sokerit on koholla ja aikuisiän diabetes uhkaa ja painoa pitäis pudottaa. Mulle tuli raskaudenaikainen diabetes, joka ei ole nyt kai lähtenytkään synnytyksen jälkeen.
Miten saisin hyvät yöunet? Pitäisi laihduttaa, mutta kun paino ei tipu Remeronia käytettäessä! Painoindeksi on nyt 24,9.Se nyt on lääke, joka lihottaa. Ainakin suurinta osaa lääkettä käyttävistä. Unettomuuteen lääke auttanee aivan pienellä annoksilla, esim. vielä se 7,5 mg puoliksi laitettuna.
Kyllä tämä masennuslääkeiden syöminen on jotenkin niin (en sano turhaa), mutta niin koukuttavaa, eikä asiasta edes välttämättä informoida. Nykykäsityksen mukaan ajatellaan, että masentuneella ihmisellä on serotoniinivaje. Serotoniinipitoisuutta voi lisätä esim. tryptofaanilla (saa itsehoitotuotteena), omega 3 esim. Tryptofaani auttaa myös uneen joillakin. - E-EPAa
---l kirjoitti:
--- Ei innostaisi yhtään kyllä syödä enää näitä pillereitä. Olo ei ole enää niin väsynyt, mutta tuntuu, että stressaannun vaan enemmän kun kuulen kaikkien sanovan lihoneensa paljon.
Onko kukaan parantunut lievästä/keskivaikeasta masennuksesta luonnollisin keinoin? Mietin, että voisin näitä lääkkeitäkin nyt yrittää syödä, mutta tuo paino huolestuttaa huimasti ja olen aika epäuskoinen lääkkeiden tehoon, kun niin monta ihmistä tiedän, kellä ei ole mitään auttanut, enemmän on tullut haittaa kun hyötyä.Tohtori Tolosen E-EPA parantaa mm. masennuksesta lihottamatta.
- Sano EI SSRI
Toisella viikolla lääke ei väsyttänyt heti sen ottamisen jälkeen, mutta otin silti koska UNTA PARANTAVA lääkehän se on. Eihän sen nyt oletetusti tarkoitus ole saada sammumaan? Joku juuri sanoi, että "välillä sammuu päästä valot iha yhtäkkiä ja toisinaan ei ees huomaa että on lääkkeen ottanu."Sinä rationalisoita asioita ja puolustelet lääkäreitä jotka ei uskalla ottaa riittävästi vastuuta ja määrätä potilaalle sellasta lääkettä jota tämä haluaa, vaan tyrkyttävät jotain mitä kolleegatkin on kirjottanu- esim terveyskeskuslääkärit tietää masennus- ja paniikkihäiriölääkkeistä yllättävän vähän.
SILLÄ ON VAIKUTUSTA mielen- ja fysiikan terveyteen jos masennukseen tarkotettu lääke alkaa runsaasti lihottamaan.
Lääkärin suositteli mulle mirtazapinia vaikka painoindeksini on 30, eli 170 senttiä pituus ja paino 87 kiloa.
Tällaseen painoon kun tulee lisää sellaset 17 kiloa kuten tossa yhdessä viestissä henkilö kertoi, niin sellanen 104 kilon paino on selkävaivasella ihmisellä kuten minä, jo hengenvaarallista.
Et todellakaan tiedä mitä puhut kun vähättelet SSRI-lääkkeiden pöyristyttäviä sivuvaikutuksia -
Nuoret lääkärit on nykyään äidin pikku pinkoja eikä tiedä todellisista hyvistä lääkkeistä mitään; ei ne tosissaan halua potilaan hyvää, ainoastaan kohota urallaan. Terveyskeskus on välivaihe ja harjottelupaikka jossa köyhiä ja masentuneita ihmisiä kohdellaan alentuvasti.
Yksityislääkäri = ainut oikea lääkäri, ja heistäkään ei kaikki - 10+15
Kourakaupalla kirjoitti:
Minulla on vaikea masennus saan siihen kourallisen lääkkeitä, olen syönyt jo puoli vuotta...Seroguel 25mg..2 2tab. Seroguel.100mg 5tab.illalla ,,Absenor 500mg 1 2tab.,,Efexor 75mg 3 tab.,,Klorproman 100mg 1tab,, Mirtatsapiini 45mg 1 tab.päivässä verenpainelääkkeet.Olen nelkymppinen mies. Tuossa tuntui välillä että olen jo kunnossa mutta taas iski toistamiseen vaikea jakso vaikka syökin noin valtavasti rohtoja.Paino sahaa mielialan mukaan ala ja ylös ...
Sulla on epävakaa persoonallisuus eli olet sairaalakielellä perspatti. Hah hah
- Anonyymi
tyytyväinen tähän asti kirjoitti:
Vähän tuntuu siltä, että asioiden tärkeysjärjestys ja suhteellisuus heittää jonkun verran.
Olen samaa mieltä kuin paistinpannu, terveys ennen kaikkea. Jos on tarpeeksi kärsinyt unettomuudesta tai masennuksesta, kai sitä muutaman liikakilon kanssa pärjää, jos uni parantuu ja olo myös.
Itse olen syönyt ko- lääkettä vasta vähän aikaa, mutta jo on uni parantunut huomattavasti. Ei se vieläkään täydellistä ole, heräilen monta kertaa yössä, mutta unen saanti uudestaan heräämisen jälkeen on huomattavasti helpompaa.
Panosta sen verran, kun se monia tuntuu huolettavan, minulla oli muutama liikakilo ennen lääkettä ja samat liikakilot on edelleen. Liikun aika paljon ja syön myös aika (liian) paljon. Eli ruokahalu on hyvä. En kuitenkaan ota siitä liikaa stressiä. Töissä on stressiä ihan tarpeeksi.
Joku oli huolissaan sitä, että mikään ei tuntuisi miltään. Ei pidä paikkaansa ainakaan minulla. Olen iloisempi ja optimistisempi ja jaksan enemmän. Eikä halukaan ole mennyt.
Nyt kun olen päässyt kuukausien aamuyön valvomisesta olo ei nukuta päivällä niin kuin ennen.
Sanotaan, että univaje pitkän päälle on todella vaarallista, varmasti vaarallisempaa kuin muutamat liikakilot. Enkä millään saata uskoa, että hillitön painonnousu ilman lisääntynyttä energian saamista olisi kovin yleinen sivuvaikutus.
Minun annokseni on vain se 7,5 mg päivässä, joten suuremmista annoksista en osaa sanoa. Ja ainahan se vaikutus on yksilöllinen.
Harmittaa, kun jonkun toisen kokemuksen vuoksi joku toinen ei edes uskalla aloittaa koko lääkitystä, vaan kärvistelee unettomuuden tai masennuksen kourissa.Tuota ! Minun annokseni on 1/2 tablettia siitä alhaisemmasra gramma
määrästä. Ja se toimii unettomuuteen .
Minulla paino putosi 2 kg melko heti ,.
Kyllä se mielialaa tasaava lääke näköjään on. Esim. rahan käyttöni on tullut
järkevämmäksi ,( siitä. on vain hyötyä ettei mikään tunnu miltään / pääseepähän noista eufforörista tunteita ainakin eroon / esim. liikaa pelaamisesta ( kun ei teekkään mieli pelata ). Ja toi seksi ? Sehän on niin rasittavaakin ! Hyvä kun pääsee siitäkin
( että aina pitää tarjoilla sitä !).
Nyt ei huvita yhtään ja saa nukkua rauhassa ! Hyvä lääke !!! Ja hyvä kun ei maksa paljon,niin säästyy rahat ruokaan.
Tarviiko täs niin hiton hilpeä olla kokoajan ? Mulle riittää , että on tyytyväinen . Jos on liian hilpeä. niin
tulee helposti manipulaatiolle alttiiksi
Ja muuttuu sellaiseksi joo joo hemmoksi
ja kaikki käyttää hyväksi . Itsekin ihmettelin että mitä HÄH ? Miks tää on masennuslääke eihän mulla sellaista pitäisi olla. Alunperin lääke oli määrätty
tapaturman jälkeiseen nukkumattomuuteen . Olin kyllä jotain nukahtamislääkettä tilapäisesti käyttänyt ennenkin. Lääkäri oli vaihtuva
,( ei omalääkäri ) ja ajattelin että mistä se muka tiesi että
Minulla on joku masennuskin?
Luin tarkemmin sitten lääkkeen vaikutuksen ja ajattelin kyllä jatkaa.
Ihan koska varsinaiset nukahtamislääkkeet on ihan ki
ven takana. Tämä lääke kuitenkin
auttaa nukkumaan . Iha on aika hyvä .
- ds
Kyllähän se vaan niin on että kaikki masennuslääkkeet yleensä aina lihottavat. Mutta lihominen on aivan pienin haitta mitä lääkkeistä seuraa, jollei muita haittoja saa kun lihomisen niin siitä kannattaa olla vaan hyvin onnellinen.
Masennuslääkkeenä Mirtazapiini ilmeisestikin melko tehoton, mutta toimii kyllä hyvin pienellä annostuksella unilääkkeenä, ainakin muutamia kuukausia kunnes sen väsyttävä vaikutus laimenee.
-
http://masennuslaakkeista.nettisivu.org - tiiiiiiiiiiiiilleeee
ystäväni sairastui kans masennukseen(söi noita lääkkeitä) ja puolessa vuodessa hän oli lihonnut 10 kg, vuodessa 30 kg. järkky muutos. en tiedä onko muita masis lääkkeitä jotka ei lihota
- CkO
Itsellä Mirtatsapiini 15 mg unettomuuteen. Paino nousi parhaimmillaan 7 kg/viikko, osa toki nestettä. Nyt syönyt 6 kk iltaisin samalla annoksella ja painoa tullut 24 kiloa... lisäksi Risperdal 1mg (ahdistukseen) mirta yhdistelmänä aiheuttivat kouristustaipumuksen alentumisen = naama aamulla verillä, kun yöllä kävi vessassa ja kouristukset matkalla. Liikunta, eli koiran korttelin ympäri lenkitys loppui myös kun kramppasin joka kerta matkalla.
Risperdal lopetettiin ja nyt vaatimuksestani mirtatsapinkin, koska ylipainoa on sen verran että käyn fysioterapiassa kaksi kertaa viikossa kinesioteippauksessa, nivelet lonksuu joka suuntaan (eivät kestäneet tätä näin rajua painonnousua). Sanottakoon, että vuosi sitten juoksin 10km x 3krt/vko (13 km/h), 4km x 4 krt/vko ja päälle kävelyä se n. 7 kilsaa/päivä. Olen vaihtanut kasvissyöjäksi ja kcal per vrk on 300-1400. Olen tietoinen kuin alakanttin tuo on!
Nyt:
Nivelet paskana, liiku en kuin teipattuna ja sekin kävelyä (2km/vrk max). Masennus pahentunut kun ruumiinkuva ellottaa ja tuntuu että olisin kroppani vankina. Jos hyviä hetkiä mirtan aikana on ollut, ovat ne olleet hetkittäiset hyvät unet, johon sitä suosittelenkin, mutta lyhyellä aikavälillä!
Nyt sitten paremman unilääkkeen etsintään, takana on mm. melatoniini 6 mg, leponex 25 mg, ketipinor 25-100mg, atarax 25-175mg, truxal 15 mg, mirtatsapin 15 mg...Tällä hetkellä ketipinor 75 mg atarax 175 mg = 3h unet. Aikaa ei lääkärille saa kun ei oo kuulemma hengenlähdöstä kyse ja kesäsulut...
Jaksamista kaikille! - Mirtsukka
CkO kirjoitti:
Itsellä Mirtatsapiini 15 mg unettomuuteen. Paino nousi parhaimmillaan 7 kg/viikko, osa toki nestettä. Nyt syönyt 6 kk iltaisin samalla annoksella ja painoa tullut 24 kiloa... lisäksi Risperdal 1mg (ahdistukseen) mirta yhdistelmänä aiheuttivat kouristustaipumuksen alentumisen = naama aamulla verillä, kun yöllä kävi vessassa ja kouristukset matkalla. Liikunta, eli koiran korttelin ympäri lenkitys loppui myös kun kramppasin joka kerta matkalla.
Risperdal lopetettiin ja nyt vaatimuksestani mirtatsapinkin, koska ylipainoa on sen verran että käyn fysioterapiassa kaksi kertaa viikossa kinesioteippauksessa, nivelet lonksuu joka suuntaan (eivät kestäneet tätä näin rajua painonnousua). Sanottakoon, että vuosi sitten juoksin 10km x 3krt/vko (13 km/h), 4km x 4 krt/vko ja päälle kävelyä se n. 7 kilsaa/päivä. Olen vaihtanut kasvissyöjäksi ja kcal per vrk on 300-1400. Olen tietoinen kuin alakanttin tuo on!
Nyt:
Nivelet paskana, liiku en kuin teipattuna ja sekin kävelyä (2km/vrk max). Masennus pahentunut kun ruumiinkuva ellottaa ja tuntuu että olisin kroppani vankina. Jos hyviä hetkiä mirtan aikana on ollut, ovat ne olleet hetkittäiset hyvät unet, johon sitä suosittelenkin, mutta lyhyellä aikavälillä!
Nyt sitten paremman unilääkkeen etsintään, takana on mm. melatoniini 6 mg, leponex 25 mg, ketipinor 25-100mg, atarax 25-175mg, truxal 15 mg, mirtatsapin 15 mg...Tällä hetkellä ketipinor 75 mg atarax 175 mg = 3h unet. Aikaa ei lääkärille saa kun ei oo kuulemma hengenlähdöstä kyse ja kesäsulut...
Jaksamista kaikille!Hei CkO, minulla oli aikalailla sama juttu kuin sinulla. Sain mirtatsapinin unettomuuteen ja lihoin niin paljon että sain nivelongelmia. Ja sitten lääkärin tutkimuksiin kipeytyneiden nivelten kanssa. Mitään vikaa ei löydetty, tietenkään koska kaikki kivut johtuivat noista kirotuista mirtatsapineista. Lopetin lääkkeet mutta kiloja ei meinaa enää millään saada pois.
Ennen tosiaan myös juoksin kolmesti viikossa tunnin lenkkejä. Kun käytin lääkettä, en meinannut enää päästä edes kävelemään kun jalkaterät olivat niin kipeät. Päätin että nyt riittää ja pakotin itseni juoksemaan. Tuskaa se oli mutta kyllä sitä jotenkin jo jaksaa tunnin juosta.
Nukkumien nyt on taas aika huonoa, hetkellisesti paransi unta mutta lopulta huomasin popsittuani noita nappeja 1,5 vuotta että se on turhaa. Zopinoxilla saan sellaisen unen että nukun sen verran jotta pärjään töissä. Unirytmini meni alunperin sekaisin epäsäännöllisten yötöiden takia.
Sen sanon että jos haluaa apua uniongelmiin, kaikki masennuslääkkeet ovat viimeinen vaihtoehto! Kun sitten aletaan popsia noita masennuslääkkeitä, siitä seuraa taas uusia sairauksia. Ja taas hoidetaan uutta vaivaa-lääkkeillä.
Omalla kohdallani voin sanoa että ne 1,5 vuotta lääkkeillä olivat elämäni surkeimmat ajat . Mitään en tuntenut, kokenut. Olin kuin zombie. Olen niin onnellinen että saan elää taas elämääni ilman noita kamalia turruttavia lääkkeitä. Nukun sitten vähemmän mutta asiat edes tuntuvat joltain ja elämästä voi taas nauttia. - Anonyymi
Mirtsukka kirjoitti:
Hei CkO, minulla oli aikalailla sama juttu kuin sinulla. Sain mirtatsapinin unettomuuteen ja lihoin niin paljon että sain nivelongelmia. Ja sitten lääkärin tutkimuksiin kipeytyneiden nivelten kanssa. Mitään vikaa ei löydetty, tietenkään koska kaikki kivut johtuivat noista kirotuista mirtatsapineista. Lopetin lääkkeet mutta kiloja ei meinaa enää millään saada pois.
Ennen tosiaan myös juoksin kolmesti viikossa tunnin lenkkejä. Kun käytin lääkettä, en meinannut enää päästä edes kävelemään kun jalkaterät olivat niin kipeät. Päätin että nyt riittää ja pakotin itseni juoksemaan. Tuskaa se oli mutta kyllä sitä jotenkin jo jaksaa tunnin juosta.
Nukkumien nyt on taas aika huonoa, hetkellisesti paransi unta mutta lopulta huomasin popsittuani noita nappeja 1,5 vuotta että se on turhaa. Zopinoxilla saan sellaisen unen että nukun sen verran jotta pärjään töissä. Unirytmini meni alunperin sekaisin epäsäännöllisten yötöiden takia.
Sen sanon että jos haluaa apua uniongelmiin, kaikki masennuslääkkeet ovat viimeinen vaihtoehto! Kun sitten aletaan popsia noita masennuslääkkeitä, siitä seuraa taas uusia sairauksia. Ja taas hoidetaan uutta vaivaa-lääkkeillä.
Omalla kohdallani voin sanoa että ne 1,5 vuotta lääkkeillä olivat elämäni surkeimmat ajat . Mitään en tuntenut, kokenut. Olin kuin zombie. Olen niin onnellinen että saan elää taas elämääni ilman noita kamalia turruttavia lääkkeitä. Nukun sitten vähemmän mutta asiat edes tuntuvat joltain ja elämästä voi taas nauttia.Hyvä vertaus toi zombi ! Kyllä tää lääke
tekee aamu zombiksi vähäksi aikaa
mutta se menee päivän aikana ohi !
On se hyvä unilääke !
Sekin ettei nuku niin sekin on aika kamalaa. Minä en nukkunut kun käsi
oli kipsissä 7 viikkoa ja pyysin kyllä
jotain nukahtamisöääkettä mutta
sain erilaisia särkylääkkeitä ja sitten tämän masennuslääkkeen miirtatsapiinin . Se että pystyy nukkumaan niin se on tosi hyvä .
Sitä on niin huonossa kunnossa nukkumattomuuden takia että kyllä
lääkärit ajattelee että toi on niin köyhäkin ettei sen kannata missään yksityisellä.käydäkkää ja tmä on edullinen sille. Niinkuin onkin .
- perinteinen pami vaa
Satunnaiseen ja muuhunkin unettomuuteen auttaa parhaiten perinteinen 10 millin diapami, tai 30-40 milliä opamoxia.Ei noita ssri/snri skeidoja kannata syödä jos ei aivan pakko ole, huikeiden sivu ja haittavaikutusten vuoksi.
- Ck0
No olen noista pameista vierottautunut, parhaimmillaan meni tenox, xanor, xanor depot, temesta, diapam 5 ja 10 mg sekä opamox samaa aikaan ja temestoistakin (4-6mg/vrk) loppu teho kaiken kukkuraksi.
Nyt nukun Atarax 100 mg Ketipinor 50 mg, Ataraxiin tuli nou-nou lääkäriltä kerta-annoskoon vuoksi. Kuin voi nukkuminen olla niin vaikeaa!!
Muutkin lääkitykset lähti nyt purkuun ja lamotrigiini tilalle sekä joku serotonerginen masennuslääke. Saa nähdä, kuin käy... "Lupaavia" tuloksia lamotrigiinista (Lamictal) kuulemma on, mutta kokemuksia en meinaa löytää ja ptsd:n hoidossa on aika marginaalista tietoa vielä... en tiedä auttaneeko unettomuuteen muuten kuin ahdistuneisuuden lievittäjänä. - Eijuliini
Olen syönyt 9 vuotta mirtaa ja se on tehnyt muutaman kilon turvotusta alamahaan, ei muuta. Toki olen lihonut tänä aikana 8 kg, mutta se johtuu vaihdevuosista, liiasta syömisestä ja liian vähäisestä liikkumisesta. Nyt olen laihduttanut 3 kiloa ja aion jatkaa vielä toiset kolme. Laihdutus onnistuu mirtan aikana, kun vain liikkuu ja vähentää syömistä, tosin ehkä hieman hitaammin kuin ilman, mutta kuitenkin. Annokseni oli ennen 15 mg, nyt ollut 6 vuotta 22,5 mg. 30 mg on minulle liian iso, se vie yöunet. Olen lukenutkin, että hennoille tai normaalikokoisille naisille mirtan oikea annos onkin pienempi kuin tuo normi 30 mg.
- Humphrey_B
Erikoista, että täällä vedetään ketiapiinia lääkkeeksi ja samaan aikaan syytetään mirtatsapinia lihomisesta. Ketiapiini on äärimmäisen lihottava lääke. Plus ihan aidosti todella vaarallinen lääkitys, jota ei kannattaisi syödä, ellei ole ihan pakko (psykoosin vuoksi).
Eivätkä ne lääkkeet itsessään lihota, vaan ylisyönti tekee sen. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, et yksinkertaisesti voi lihoa. That's it. Ihan turha väittää yhtään mitään muuta. Jos lääkkeet oikeasti lihottaisivat ilman ylisyöntiä, niin niitä jaettaisiin luonnollisesti siellä, missä ruokaa ei ole juurikaan saatavilla. Aineenvaihduntaan ei voi juurikaan vaikuttaa tällaisella lääkkeellä, tai jos voi, niin vaikutus ei voi olla muutamaa prosenttia enempää, eikä se ratkaise lihomista tai laihtumista.
Mirtatsapiini lihottaa vain sen vuoksi, että se nostaa ruokahalua. Syöt päivittäin enemmän kuin aikaisemmin. Toki lääke myös kerää nestettä kroppaan, mutta tuskin enempää kuin 2-3% omasta painosta ja se paino lähtee vajaassa viikossa lääkkeestä luovuttua pois.
Olen lihonut kyseisen lääkkeen vuoksi ensin 10 kiloa, sitten tiputtanut sen 10 kiloa syömällä lääkettä samaan aikaan, sitten lopetin, aloitin, retkahdin ja lihoin 25 kiloa, nyt lopetin lääkkeen ja tiputin sen 25 kiloa, aloitin lääkkeen taas unettomuuteen ja nyt olen lihonut 6 kiloa ja aloitin kunnon laihdutuksen ja kuntoilun jälleen. Suolestahan se on, kun ruokahalu nousee, mutta pakko munkin on joskus nukkua. Ja vastaus ihmettelijöille on, että syön huomattavasti enemmän mm. makeita kun käytän mirtaa. Sitä ei välttämättä itsekään tajua.. joskus tulee oikeita ahmimispäiviäkin. - Palleroinen
Kyllä se mirta vaan lihottaa jo ihan pikkuisella annostuksella. Lääkärini sanoi että ei huolta, unilääkkeeksi tarkoitettu 1/4 tablettia ei mitenkään voi lihottaa. Näin siis viime helmikuussa 2013. Syksyyn mennessä paino oli noussut 55 kilosta peräti 71 kiloon!! :O
Lopetin sitten syömisen vaikka sitä p*skaa kaapista löytyykin.
Alotettiin venlafaksiini missä on omat varjopuolensa rakkauselämään liittyen, mutta eipä tuolla mitään dramaattista vaikutusta siihen ole ollut.
Sen sijaan paino on nyt lähtenyt laskemaan huimana. Kuukaudessa on tippunut 4 kiloa kun lopetin mirtan ja aloitin venlan. Lisäksi syön voxraa 300mg. Voxra on ollut koko ajan masislääkkeenä.
Jotenka suosittelen että popsikaa mieluummin circadinia (melatoniini) unettomuuteen ja jättäkää se kaamea lihotus-mirta pois.
Voxra ja Venlafaksiini on kummatkin ei-lihottavia masennuslääkkeitä. Ei ne tietenkään kaikille sovi mutta suosittelen kokeilemaan mirtan sijaan. - oidfioeogjep
Itse käytän Mirtaa 45mg ja Ketiapiinia 175 mg ennen 600 mg. En ole lihonut .
- Ymmällään
Muistakaa samalla täällä palstoilla, että myös melatoniini ei sovi kaikille, varsinkaan masislääkkeiden kanssa. Mieluimmin ottaisin itse 10 kg lisää, kuin kärsisin näistä lääkevaihdoista. Tämä on helvettiä
- Päättänyt
Tämä asia on ollut minulle hyvin ajankohtainen vajaan vuoden ajan. Minulle määrättiin mirtatsapiinia 7mg iltaisin nukkumiseen. Sen toivottiin auttavan myös matalaan mielialaan ja ahdistukseen - ja niin se tekikin. Kerroin lääkärille kuukauden kokeilun jälkeen, etten ole eläessäni nukkunut ja voinut näin hyvin. Olen kärsinyt unettomuudesta lapsesta lähtien, ja ahdistus toi nukahtamisvaikeuden lisäksi heräilyt keskellä yötä ja mahdottomuuden nukahtaa uudelleen.
Olin lukenut ja kuullut ystäviltä, että Mirtazapin lihottaa ja lisää näläntunnetta. Osasin siis varautua asiaan. Minulla on hyvin tarkka erikoisruokavalio, johon eivät mm. kuulu viljatuotteet, punainen liha tai rasvaiset maitotuotteet. En siis uskonut, että lihon kovinkaan paljon.
No, puolessa vuodessa lihoin silti 5kg. Se ei ole paljon, mutta silti selvä merkki muutoksesta. Iltaisin oli jatkuva nälkä ja tuntui, ettei mikään syöminen riitä.
Pohdin erittäin hartaasti, lopetanko lääkkeen ennen kuin lihon lisää. Se vaati monta iltaa ja pitkän pohdinnan. Mutta nyt ratkaisu tuntuu ihan selvältä.
Jos nukun ja voin lääkkeellä hyvin, olisi täysi "itsemurha" lopettaa se. On muita keinoja, joilla voin vaikuttaa syömiseeni ja lihomiseeni. Tämän tajuttuani olen vetänyt hyvin tiukkaa linjaa ja saanut pudotettua 3kg. Hiljalleen uskon lähtevän loputkin 2kg.
Miten se onnistuu?
- Varaa illaksi kotiin porkkanoita ja vishyä. Niitä voit vedellä illalla ihan miten paljon haluat. Porkkanan syömisestä keho saa rouskuttelun tarpeen tyydytettyä ja porkkana täyttää. Vishy täyttää hyvin, ja sinulle on kylläinen olo, etkä napostele. Porkkanoita voi varata myös päivällä esim. töihin välipalaksi. Anna itsellesi lupa syödä niitä niin paljon kuin haluat.
- Jätä kaikki makea pois. Salli karkkipäivä kahden viikon välein, ettei mielihalu kasva liian suureksi. Kiisseliä ja marjoja vedä niin paljon kuin haluat, mutta sokeriherkut ovat kiellettyjen listalla muina päivinä. Kun et syö sokeria, et myöskään kaipaa sitä. Teho on uskomaton!
- Jätä gluteenia sisältävät viljatuotteet pois, kuten leivät, pasta jne. Korvaa riisillä, riisikakuilla ja gluteenittomilla tuotteilla. Et tarvitse gluteeniviljojen tyhjää energiaa mihinkään.
- Syö paljon proteiinia ja juo paljon vettä - ne täyttävät ja myös kiihdyttävät aineenvaihduntaa.
Tässä päällimmäiset. Pystyn hyvin noudattamaan näitä ohjeita JA syömään mirtatsapiinia lihomatta. Se ei ole niin vaikeaa, mutta vaatii vähän töitä.
Tsemppiä kaikille! Muistakaa, miten tärkeää uni on ihmiselle ja miten paljon parempi on olla, jos mieliala ei laahaa maata. - Anonyymi
Todella pitkään ollut tämä ketju täällä, ja ymmärrän hyvin miksi. Pitää nyt itsekin kommentoida, koska olen tämän lääkkeen suhteen aika kokenut. Mulla tosi paha masennus ollut koko elämän on/off, ja jollakin tavalla samanlainen kuin influenssa: sama masennuslääke ei tuo kaikkiin masennuksiin samanlaista tulosta, eli lääke joka on auttanut aiemmin, ei teekään mitään. Minulla kävi näin, ja kokeilin sitten toista lääkettä. Ei vieläkään mitään. Kolmatta. Sama. Tässä pelonsekaisessa "apua-tämä-masennus-ei-lähde-ikinä-enää-hyppään-jyrkänteeltä-alas!!" -sumussa meni noin kolme VUOTTA, minun yrittäessäni pitää työpaikasta kiinni ja ihan vain selviämistaistelussa. Siis aivan järkyttävä musta sumu -masennus, ei pystynyt ihmisille puhumaan ollenkaan, eipä ollut tosin mitään sanottavaakaan kellekään. Täysi identiteettikato, sellainen se musta tyhjyys oli. Sinä aikana kokeilin montaa eri lääkettä, ja jokaisen pitää tietysti antaa vaikuttaa tarpeeksi pitkään nähdäkseen onko hoitovastetta. Aikaa kuluu. Mistään ei ollut apua. Kunnes ehdotettiin mirtazapiinia. Se oli ainoa lääke, joka sai sen masennuksen väistymään. Olen syönyt sitä siitä lähtien - nyt on varmaan mennyt kohta 8 vuotta (!!). Arvaa kuinka paljon olen lihonut? Ainakin 20 kg. Olen aina ollut todella hoikka, ja nyt joudun kantamaan hullun kokoista ruhoa tässä ympärilläni. Ihan hirveää!! Nyt herään tähän tilanteeseen toden teolla, ja en näe muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa lääke. En kestä enää tätä ruokahalua. Syön kaiken mitä kaapissa on, ja mikään jälkkäri ei riitä. Tämä on hirveää. Senkin uhalla, että masennus uusiutuu, nyt teen tämän, tämä on vain niin hitsin raskasta eikä psyykeeni oikein kestä tällaista itsetunnon laskua. Kukin punnitkoon itsellään, kuinka paljon mikäkin vaikuttaa:( minä olen nyt yli 5 vuotta ollut "isoin mitä koskaan ollut". Pakko saada breikkiä tästä hirveästä ruhosta. Jos siitä seuraa masennus? I'll cross that fucking bridge when I get to it.
- Anonyymi
Mirtazapin lihottaa eniten kaikista masennuslääkkeistä. Vielä sitäkin pahempia ovat neuroleptit, mutta niillähän ei ole todistettua tehoa masennukseen tai ahdistukseen, joten älä käytä niitä (vaikka niitä tarjottaisiin). Mirta kannattaa vaihtaa, jos se on mahdollista. Esim. Aurorix ei lihota ja se on halpaa ja tehokasta. Brintellix on myös vähemmän lihottava mutta se on melko kallis lääke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291