Hei, onko kellään kokemusta ihan oikeasta nukutus hammashoidosta, jossa ollaan siis ihan täydessä unessa, ei sedaatio hoidosta? Olen suunnitellut meneväni täys anestesiaan , hammaslääkärini kehotuksesta joten miten se eroaa tosta sedaatiosta? Olen kuullut että sedaatiosta selviää nopeammin, ja on tietoinen kaikesta mitä sillä hetkellä tehdään..Täys anestesiassahan nyt ollaan kuitenkin ihan täydessä unessa, aivan kuin leikkauksessakin olisi??Joopa mut kertokaa ihmiset kokemuksia mitä teillä on tuosta ja oliko vaikeaa toipua ja kuinka kipee suu oli sen toimenpiteen jälkeen?
nukutus hammashoito
21
21114
Vastaukset
- pelkoinen
En tiedä tuosta nukutuksesta, mutta olisin kiinnostuneena kysynyt, että mites hammaslääkärisi kehoitti sut nukutushoitoon?
Oliko tai onko sulla millaisia oireita, jotta nukutusta ehdotettiin?
Itse olen pelkoinen, mutta ilman puudutteita on siitä huolimatta tehty toimenpiteitä ja nyt en suostu enää ilman lääkkeitä hoitoon. Olen kertonut pelostani, mutta tieto on mennyt harakoille, hammaslääkärini on suhtautunut siihen todella epäasiallisesti. Olen ollut yksityisellä hoidossa.- pörriäinen
Minä lähdin sitten monen vuoden tauon jälken hoidattamaan hampaitani, pelon takia ne on jääny hoitamatta. Jolloin yksityinen hammaslääkäri ehdotti sitä, koska heillä on mahdollisuus täysin nukuttaa. Olén siitä enemmän kiinnostuneempi kuin siitä sedaatiohoidosta, ajatus kiehtoo siitä että olen tietämätön koko hoitotoimenpiteestä näin..Tietysti rahaahan se tietää tosi paljon, liekkö siinä ne hammaslääkärin motiivit ehdottaa sitä?? Minä kyllä olen valmis maksamaankin jos vaan niin saisin hampaani kuntoon.
Sinuna minä kuule vaihtaisin vain lääkäriä, löytyy niitä asiallisiakin ja pelkotilanteet tosissaan ottaviakin lääkäreitä. Eiku uutta tohtoria kyselemään niin eiköhän sinunki hampaat kuntoon saada ilman turhia panikoimisia ja pelkoja.
- pirre
Kävin ennen joulua hoidattamassa hampaani kevyessä nukutuksessa tai oikeastaan ". huumauksessa". Hoito tapahtui yksitysellä ja nukutuslääkärin osuudeksi tuli 250e josta kela korvaa osan.
Aika hammaslääkäriin järjestyi parissa viikossa ja hoito oli todella mielyttävä. Hoidon aikana olin sillä tavalla tajuissani, että pystyin pitämään suutani auki ja nielemis refleksi toimi normaalisti.
Minkäänlaista kipua en tuntenut ja empä tapahtumasta muista kuin muutamia mielikuvia. Olo oli jotenkin onnellinen ja sellainen hällä väliä fiilis. Toimen pide kesti noin tunnin, mutta tuntui siltä kuin olisi kestänyt vain 10 minuuttia. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut ja pääsin lähtemään heti saattajan kanssa kotiin.
Todella mielyttävä tapa hoitaa hampaat, kaikki kerralla hiontaa ja hammaskiven poistoa myöten. Suositelen.- pieru
Mitä hampaillesi tehtiin kun olit kevyt nukutuksessa eli sedaatiossa.? Revittiinkö hammas vai mitä.? Minulla on se ongelma että takahampaani ei puudu neljännenkään piikin jälkeen ja sen takia reikää ei saada hoidettua, en haluaisi tuntea porauksesta tulevaa vihlomista.
- lukasa
hki orall hammas lääkäri asemalla tehdään nukutuksessa.noin tunnin ajan kerrallaan.kävin nukutuksessa joka laitettiin käteen tipan tapaan poistatin 3 hammasta ja paikkoja 2 kpl.samalla kerralla.menin aamulla täytin esitieto lomakkeen kävimme läpi mitä tehdään.nukutus tipps olin unessa josta herätettiin 45 min perästä.jouduin heräämöön tarkkailuun 2 tunniksi.ja hakija piti olla.vaikka olisin päässy omin avuin kotiakkin.seuraavana päivänä oli sit kurkku kipeä ja muutenkin särkyjä hampaiden poistojen jälkeen .yllätyin siitä että kurkku oli todella kipeänä 3 päivää.vissiin jokin putki ollut.itse hammaslääkäri osuus oli täysin miellyttävä.nukutus itsessään maksaa 300 euroa lisäksi kaikki toimen piteet erikseen.josta saa kelalta korvauksen 60 prosenttia.jos vaan rahaa löytyy nukutus on kaiken paras.lääke narkoosit saatat olla pöppyrässä jopa 12 tuntia sen jälkeen ja joitain tuntemuksia saattaa olla.suosittelen nukutusta.ennen toimenpidettä oli kerta arvio käynti.
- kyllä
lukasa kirjoitti:
hki orall hammas lääkäri asemalla tehdään nukutuksessa.noin tunnin ajan kerrallaan.kävin nukutuksessa joka laitettiin käteen tipan tapaan poistatin 3 hammasta ja paikkoja 2 kpl.samalla kerralla.menin aamulla täytin esitieto lomakkeen kävimme läpi mitä tehdään.nukutus tipps olin unessa josta herätettiin 45 min perästä.jouduin heräämöön tarkkailuun 2 tunniksi.ja hakija piti olla.vaikka olisin päässy omin avuin kotiakkin.seuraavana päivänä oli sit kurkku kipeä ja muutenkin särkyjä hampaiden poistojen jälkeen .yllätyin siitä että kurkku oli todella kipeänä 3 päivää.vissiin jokin putki ollut.itse hammaslääkäri osuus oli täysin miellyttävä.nukutus itsessään maksaa 300 euroa lisäksi kaikki toimen piteet erikseen.josta saa kelalta korvauksen 60 prosenttia.jos vaan rahaa löytyy nukutus on kaiken paras.lääke narkoosit saatat olla pöppyrässä jopa 12 tuntia sen jälkeen ja joitain tuntemuksia saattaa olla.suosittelen nukutusta.ennen toimenpidettä oli kerta arvio käynti.
olen käynyt kaksi kertaa nukutuksessa hoidattamassa hampaani, ja se toimii tosi hyvin, ei tarvitse pelätä että porataan hermoon tai väännetään hammasta irti vaikka puudutusaine ei ole tehonnut,ei enää mitään tuommoista, kyllä suosittelen.
- hmmmm---
kyllä kirjoitti:
olen käynyt kaksi kertaa nukutuksessa hoidattamassa hampaani, ja se toimii tosi hyvin, ei tarvitse pelätä että porataan hermoon tai väännetään hammasta irti vaikka puudutusaine ei ole tehonnut,ei enää mitään tuommoista, kyllä suosittelen.
onko tuo nukutuksessa hampaiden korjaus miten kallista?
- ,,,,,,,,,,,,,
lukasa kirjoitti:
Pitää olla hakija?
- ei noin
Kuka haluaa olla tietoinen ja kuitenkin täysin vailla kykyä vaikuttaa asioiden kulkuun. Tuossa tulee paniikki välittömästi. Mielummin sitten ilman mitään lääkkeitä kuin huumattuna.
- dgsssg
ei noin kirjoitti:
Kuka haluaa olla tietoinen ja kuitenkin täysin vailla kykyä vaikuttaa asioiden kulkuun. Tuossa tulee paniikki välittömästi. Mielummin sitten ilman mitään lääkkeitä kuin huumattuna.
Mistä tiedät että tulee paniikki jos et ole koskaan kokeillut?
Kyseessähän on myös rauhoitettu tila jossa olet niin tokkurassa että et tajua oletko unessa vai et. - Anonyymi
Noinhan hoito pitäisi tapahtua.Tuttavalle,joka kertoi ongelmasta pyysin tutulle erikoishammashoitoon ja meni sai avun pelkokin nukutus isoon vaivaan lapsuuden aikaiset pelkojen takia tuli hoidettua unikin teki hyvää vapautuneena itsekin helpotuin toisen tyytväisyyteen.<Isot tapaukset ja liikemiehet ym vuorotyöläiset hoito nukutuksessa kerralla,voi sitten jatkaa vapaasti vaivat poissa.
- jokunen
Tässä pari päivää sitten olin itse tuollaisessa jossa minut nukutettiin täysiuneen ja minulta otettiin monta hammasta pois. Kuten kaksi viisaudenhammasta alhaalta. Ei siinä edes tajua että nukahtaa sitä vaan yhtäkkiä sammuu. Olin ihan täysin unessa, en tiennyt mistään mitään. Muistan vain näkeväni mustaa joka tuntui parilta minuutilta ja sitten yhtäkkiä heräsin heräämössä ihan sekaisin.
Riippuu ihan mitä on tehty, mutta minulla on ihan hirveät kivut ja todella turvonnut naama. Tietty saa ihan kivan määrän kipulääkkeitä. Olen silti tyytyväinen päätökseeni että menin nukutukseen koska minulla on todella suuri hammaslääkäripelko. - dentistsaremengeles
Hei jokunen, saiskos udella miten paljon tollainen maksoi?
- Jay B
Minulla on tänää edessä kyseinen operaatio, isompi sellainen, 2 tuntia nukutuksessa revitään koko ylä rivi pois ja puolet alhaalta ja tulee proteesi tilalle, operaatio kustantaa vähän reilu 500€ proteesi :). itse kärsin paniikkihäiriöstä ja kovasta hammaslääkäri pelosta. Yrittäkää päästä kunnalliselle puolelle silloin hoito on huomattavasti edullisempi :)
- Duudelidiida
Hienoa kun pääset hoitoon, palaat kotiin sieltä iloisena ja onnellisena kun suu tulee kuntoon. Mä itse olen ollu koko ikäni hammaslääkärikammoinen, mutta nyt löysin todella mahtavan lekurin ja kammo jäi sen tien. Päinvastoin oikein odotin ett pääsin taas vastaanotolle, kyllä on tekniikka ja laitteet niin paljon kehittyneet, että kenenkään ei tarttee kipua lekurissa enää kärsiä. Niin ja lekuritkin on kyllä muuttuneet parissakymmenessä vuodessa. Jos suunhoito olis ollut tällä tasolla reilut kymmenenkin vuotta sitten niin olis kyllä aika monta ihmistä jotka on ihan turhaan peloista ja kammoista kärsineet.
- K. Ammoinen
Tiätääkö kukaan onko Kouvolan seudulla tällaista nukutus mahdollisuutta!?
- kauniita unia
Kouvolassa ainakin Hallituskadun Hammaslääkäriasema - www.halham.fi
- Olen kuullut että
Julkisella puolella kehitysvammaisten lasten hampaat hoidetaan nukutuksessa.
- Webdento
Hei,
hammashoitopelkoisten hammashoitoa voidaan helpottaa monella tavalla. Osa hammaslääkäreistä on erikoistunut hoitamaan pelkopotilaita, ja he osaavat käsitellä hoitopelkoa kokevia potilaita tilanteen vaatimalla tavalla. Kun molemminpuolinen luottamus on saavutettu, voidaan helppoja toimenpiteitä tehdä vähän kerrallaan ja saada jännitys ja pelko vähenemään.
Vakavaa hoitopelkoa kärsiville voi lääkerentoutus olla joskus paras ratkaisu. Lievin hoitomuoto on antaa esilääkettä (esim. midatsolaami), jolla saadaan mukavan rentoutunut olotila. Myös sedaatio ja yleisanestesia ovat mahdollisia.
Lisätietoa hammasnukutuksesta ja esilääkityksestä löytyy Webdenton sivuilta, jossa on myös asiaa käsittelevä video.
http://fi.webdento.com/hammashoito-nukutuksessa-nukutushammashoito/ - Hampipotilas
Hei! Pakko nyt kirjottaa tänne koska itse etin täältä tietoa kun olin menossa nukutus hammaslääkäri hoitoon. Pari tuntia sitten tosiaan tulin kotiin sieltä ja täytyy sanoa että hammalääkäri kammoiselle tuo hoito oli erittäin hyvä kokemus! Kurkku on kyllä kipeänä hengitys putken takia ja leuat hieman. Mutta mielestäni se on pientä siihen vrrattuna että olisin siinä istunut paniikissa hereillä. Täytyy ehdottomasti suositella! Multa poistettiin 1 hammas ja paikattiin pari alkavaa ja ihan kunnon reikää. Ja koska jotkut sitä on tuolla palstoilla miettineet niin siinä kun heräät niin sulla ei todella oo enöön mitää suussa. Vähän vaan tietenkin väsynyt olo nukutuksen jäljiltä.
- Anonyymi
Itsellä keskivahva hammaslääkäripelko ja piikkikammo. Ajattelin ottaa tuon nukutuksen ja siis 2 poskihammasta pitää repiä irti. Osaisko joku kertoo että tunteeko siinä unessa mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009