helluntailaiskaste?

Luterilainen näkemys

Hyvät kasteenkertojat, miksi te kastatte Luterilaisessa kirkossa kasteen sakramentin kautta kasteen armoliittoon liitettyjä ihmisiä ?

Suomalaisista suurin osa on kasteen sakramentin kokeneita luterilaisia uskovia ja silti te helluntailaiset pidätte herätyskokouksia ja mikä vielä ihmeellisempää, menette ja kastatte Luterilaisia. Voisitteko kertoa nyt, miksi sellaista menette tekemään ?

66

1435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatusta

Kaste tehdään Raamatun mukaan. Vain usko Jeesukseen pelastaa. Luther itse sanoi että lapsikasteoppia (sakramenttia) hän ei saanut Raamatusta, vaan Paavilta.

Matt. 28:

19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

Eli:

1. tehkää opetuslapsiksi (opetuslapsi uskoo ja seuraa Jeesusta)
      2. kastakaa
      3. opettakaa

Ei suinkaan 2, 1 ja 3 tai 2, 3 ja 1.

• Katekismuksessaan

hän sanoo mm. "Nuo hurmahenget ovat sen vuoksi todella röyhkeitä pässinpäitä sorvatessaan seuraavan päätelmän: jos usko ei ole oikea, niin myös kasteen on pakko olla väärä. Aivan samalla tavallahan minä voisin päätellä näin: jos en usko, niin Kristus ei ole yhtään mitään, tai näin: jos en ole kuuliainen, niin isä, äiti ja esivalta ei eivät ole yhtään mitään. Onko oikein päätellä, että jos joku ei tee sitä, mitä hänen kuuluu tehdä, myös tuo asia itsessään on arvoton eikä kelpaa mihinkään? Ystävä kallis, käännä toki järkeilysi ympäri ja päättele päinvastoin näin: juuri sen tähden, että kaste on otettu väärin vastaan, se todella on täysiarvoinen, oikea kaste."

• Luther näin kirjoitti?
        Katekismuksessaan kirjoitti:

hän sanoo mm. "Nuo hurmahenget ovat sen vuoksi todella röyhkeitä pässinpäitä sorvatessaan seuraavan päätelmän: jos usko ei ole oikea, niin myös kasteen on pakko olla väärä. Aivan samalla tavallahan minä voisin päätellä näin: jos en usko, niin Kristus ei ole yhtään mitään, tai näin: jos en ole kuuliainen, niin isä, äiti ja esivalta ei eivät ole yhtään mitään. Onko oikein päätellä, että jos joku ei tee sitä, mitä hänen kuuluu tehdä, myös tuo asia itsessään on arvoton eikä kelpaa mihinkään? Ystävä kallis, käännä toki järkeilysi ympäri ja päättele päinvastoin näin: juuri sen tähden, että kaste on otettu väärin vastaan, se todella on täysiarvoinen, oikea kaste."

Kastekysymys oli Martti Lutherille vaikea kysymys, kuuluihan katolisen kirkon teologiaan sellainen käsitys, että sakramentit antavat armon sen vastaanottajalle "tehdyn teon perusteella" (ex opere operato).

Lutherin käsitys oli, ettei sakramentti voi vanhurskauttaa ketään, vaan ainoastaan usko. Luther ei hyväksynyt katolisen kirkon lapsikasteen perusteita. Hänen oli kuitenkin pakko keksiä jokin muu ratkaisu, joka olisi tyydyttänyt samalla myös hänen omaatuntoaan asiassa, sen ohella, että hän katolisen kirkon pappina halusi säilyttää kirkon, tarkoituksenaan puhdistaa se vain räikeimmistä väärinkäytöksistä.

Lapsikasteesta luopuminen olisi merkinnyt samalla koko kirkkolaitoksen hajoamista. Mistä kirkko olisi saanut vallitsevissa olosuhteissa varat toimintaansa varten ja jäsenensä, jos lapsia ei olisi enää kastettu kirkon jäseniksi ja veron maksajiksi?

Vallitsevien olosuhteiden pohjalta on ymmärrettävää, että Martti Luther joutui vaikeaan ristiriitaan lapsikasteasiassa. Mikäli hän olisi päätynyt opillisesti kastekysymyksessä samaan ratkaisuun kuin Hubmaier, hän olisi joutunut vielä suurempaan ristiriitaan katolisen kirkon kanssa mitä hän jo oli, ja mahdollisesti myös häntä tukeneiden tahojen kanssa.
        ---

Pakon edessä piti sepostaa?

• Lutheriin ja Raamattuun.
        Luther näin kirjoitti? kirjoitti:

Kastekysymys oli Martti Lutherille vaikea kysymys, kuuluihan katolisen kirkon teologiaan sellainen käsitys, että sakramentit antavat armon sen vastaanottajalle "tehdyn teon perusteella" (ex opere operato).

Lutherin käsitys oli, ettei sakramentti voi vanhurskauttaa ketään, vaan ainoastaan usko. Luther ei hyväksynyt katolisen kirkon lapsikasteen perusteita. Hänen oli kuitenkin pakko keksiä jokin muu ratkaisu, joka olisi tyydyttänyt samalla myös hänen omaatuntoaan asiassa, sen ohella, että hän katolisen kirkon pappina halusi säilyttää kirkon, tarkoituksenaan puhdistaa se vain räikeimmistä väärinkäytöksistä.

Lapsikasteesta luopuminen olisi merkinnyt samalla koko kirkkolaitoksen hajoamista. Mistä kirkko olisi saanut vallitsevissa olosuhteissa varat toimintaansa varten ja jäsenensä, jos lapsia ei olisi enää kastettu kirkon jäseniksi ja veron maksajiksi?

Vallitsevien olosuhteiden pohjalta on ymmärrettävää, että Martti Luther joutui vaikeaan ristiriitaan lapsikasteasiassa. Mikäli hän olisi päätynyt opillisesti kastekysymyksessä samaan ratkaisuun kuin Hubmaier, hän olisi joutunut vielä suurempaan ristiriitaan katolisen kirkon kanssa mitä hän jo oli, ja mahdollisesti myös häntä tukeneiden tahojen kanssa.
        ---

Pakon edessä piti sepostaa?

Kumpaa Te haluatte seuraata? Lutheria, vai Raamattua sekä Jeesusta?

• Raamattua
        Lutheriin ja Raamattuun. kirjoitti:

Kumpaa Te haluatte seuraata? Lutheria, vai Raamattua sekä Jeesusta?

niin haluan seurata sen saman Luojan minulle itselleni antamaa ymmärrystä siinäkin mitä on ollut ennen, mitä on nyt ja tulevasta en mitään tiedä.

En usko lainkaan Luojan olevan sellainen nipottaja, miksi me ihmiset hänet herkästi omien mieltymystemme mukaan kuvittelemme.

Johonkin kastekysymykseen takertuminen osoittaa vain, ettei ymmärretä raamatustakaan paljon mitään vaikka luullaan ymmärettävän.

Ns. uudestikastajat lähtevät uskovienkasteajatuksessaan aivan eri pohjalta kuinmikä on ns. vanhojen kirkkojen kastekäsitys. Käsityksiään he lisäksi perustelevat omiin illuusioihinsa perustuvilla, muka apostolien ajan, kastekäytännöillä vaikka mitään puhdasta apostolisen ajan kastekäytäntöä, heidän ajattelemassaan mielessä, ei koskaan eikä missään olisi ollut olemassakaan.

• yks vaan nyt
        Raamattua kirjoitti:

niin haluan seurata sen saman Luojan minulle itselleni antamaa ymmärrystä siinäkin mitä on ollut ennen, mitä on nyt ja tulevasta en mitään tiedä.

En usko lainkaan Luojan olevan sellainen nipottaja, miksi me ihmiset hänet herkästi omien mieltymystemme mukaan kuvittelemme.

Johonkin kastekysymykseen takertuminen osoittaa vain, ettei ymmärretä raamatustakaan paljon mitään vaikka luullaan ymmärettävän.

Ns. uudestikastajat lähtevät uskovienkasteajatuksessaan aivan eri pohjalta kuinmikä on ns. vanhojen kirkkojen kastekäsitys. Käsityksiään he lisäksi perustelevat omiin illuusioihinsa perustuvilla, muka apostolien ajan, kastekäytännöillä vaikka mitään puhdasta apostolisen ajan kastekäytäntöä, heidän ajattelemassaan mielessä, ei koskaan eikä missään olisi ollut olemassakaan.

Eipä minulla ole ollut näin hauskaa sen jälkeen, kun potkaisin vauvana kastemaljani nurin.

• ja te väärässä

ja siitä me vasta ollaanki ylpeitä

• Luterilainen näkemys?

miksi te seuraatte Lutheria, miestä joka, kun juutalaiset eivät hänen oppiinsa kääntyneetkään, alkoi vihata heitä ja käski polttamaan heidän synagogansa ja talonsa?

• kuppikuntaansa

Uudestikaste on tavalliselle pulliaiselle psykologisesti sen verran kova paikka, että mikäli joku tällaiseen päätyy, hän todennäköisesti myös pysyy uuden aitauksensa siäpuolella uudestikastamatonta varmemmin, koska kynnys on ollut korkea.

Lisäksi uudestikastettu voi katsoa kuuluvansa uskovaisten eliittiin: onhan hän ITSE tehnyt rtkaisun Herran seuraamiseen.

• frihet

Kuin pakko kaste ulkopuolisten suorittamana, ihmiselle joka ei tiedä mistä on edes kyse.

Ehkä vielä teille ohjeeksi tuo syntymälaitoksella tehty pesu, jossa voisitte samalla suuren syntisen vauvan kastaa, ettei hänen tarvitse montaa viikkoa synnissä ja vaippojensa kakoissa pyöriä.

• oikein tarkoittaa
        frihet kirjoitti:

Kuin pakko kaste ulkopuolisten suorittamana, ihmiselle joka ei tiedä mistä on edes kyse.

Ehkä vielä teille ohjeeksi tuo syntymälaitoksella tehty pesu, jossa voisitte samalla suuren syntisen vauvan kastaa, ettei hänen tarvitse montaa viikkoa synnissä ja vaippojensa kakoissa pyöriä.

mutta kaikesta (myös tämän palstan kirjoittajien ilmeisestä parhaimmistosta) päätellen valtaosa uudestikasteella käyneistä tai sinne menevistä aikuisista lapsista eivät vieläkään, vuosien jälkeen, tiedä mistä heidän uudestikastetapahtumassaan on ollut kyse.

• liikeidea

tuossa saatanallisessa lahkokasteessa uhri sidotaan alttarin sarviin kiinni jatkotoimenpiteitä varten

• frihet

Tokkos sinä kirkollisveroja kierrät, vaikka sinut kysymättäsi päätettiin veron maksajaksi, että kastaja saa leipänsä.

• alku.
        frihet kirjoitti:

Tokkos sinä kirkollisveroja kierrät, vaikka sinut kysymättäsi päätettiin veron maksajaksi, että kastaja saa leipänsä.

ja provikat lisäksi suoraan brooklynin veljille ja sitten testamentit, osakkeet ja mummonmökit tietty, niin jää oikeat perillisesi nuolemaan näppejään kuollessasi...ja vielä kun huomaat jääneesi taivaanporttien ulkopuolella; MONET niin huomaavat: kaltaisiasi on Monia:

"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• ALH

Minä kuuluin luterilaiseen kirkkoon 33 vuotta ja uskoin salaa Jumalan olemassaoloon.
      Sitten tulin uskoon Herraan Jeesukseen. Sen jälkeen aloin käydä helluntailaisten kokouksessa ja siellä minulle selvisi tuo kasteasia.
      Minua ei palastanut tuo "kasteen sakramentti" vaan usko Jeesuksen sovitustyöhön. Nyt minulla on rauha Jumalan kanssa.

Apt 19:3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." 4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen." 5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Minäkin oli kastettu väärällä kasteella joten uskoontulon jälkeen menin sille oikealle kasteelle.

• lahkoon

Taisit unohtaa Jumalan sanat yhdestä kasteesta ja menit pilkkaamaan Pyhää Kastetta, jonka olit jo lapsena saanut.

Tunnusta julkisesti tuo uudestikasteen synti synniksi ja rukoile, jos on vielä mahdollista saada sitä anteeksi. Herra varjele, ettei tuo lahkokaste eli uudestikaste ole Pyhän Hengen pilkka.

• ALH
        lahkoon kirjoitti:

Taisit unohtaa Jumalan sanat yhdestä kasteesta ja menit pilkkaamaan Pyhää Kastetta, jonka olit jo lapsena saanut.

Tunnusta julkisesti tuo uudestikasteen synti synniksi ja rukoile, jos on vielä mahdollista saada sitä anteeksi. Herra varjele, ettei tuo lahkokaste eli uudestikaste ole Pyhän Hengen pilkka.

Näyttää että et ymmärtänyt että olen uskossa Jeesukseen Kristukseen, en helluntailaisuuteen. Yhtä hyvin voisin olla jossain muussakin seurakunnassa ja kuitenkin samassa uskossa.
        Etsi raamatusta tuota kasteasiaa niin tulet samaan johtopäätökseen, jos nimittäin ole uskossa.

Room 10:8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. 9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; 10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. 11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."

• tarkennan
        ALH kirjoitti:

Näyttää että et ymmärtänyt että olen uskossa Jeesukseen Kristukseen, en helluntailaisuuteen. Yhtä hyvin voisin olla jossain muussakin seurakunnassa ja kuitenkin samassa uskossa.
        Etsi raamatusta tuota kasteasiaa niin tulet samaan johtopäätökseen, jos nimittäin ole uskossa.

Room 10:8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. 9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; 10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. 11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."

Olet todella hukassa, jos olet mennyt helluntailaisten kasteelle imaisemaan itseesi sen vieraan hengen, jota luulet oikeaksi.

Huuda avuksesi Israelin Jumalan nimeä. Pyydä Korkeinta päästämään sinut helluntailaisten jumalasta, joka on epäjumala eli saatana, Lusifer,joka esiintyy "helluntain henkenä".

• Jeesusta vastaan
        tarkennan kirjoitti:

Olet todella hukassa, jos olet mennyt helluntailaisten kasteelle imaisemaan itseesi sen vieraan hengen, jota luulet oikeaksi.

Huuda avuksesi Israelin Jumalan nimeä. Pyydä Korkeinta päästämään sinut helluntailaisten jumalasta, joka on epäjumala eli saatana, Lusifer,joka esiintyy "helluntain henkenä".

Joh 14:

5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?" 6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

Huutakaa siis Jeesusta avuksi.

• näin.
        Jeesusta vastaan kirjoitti:

Joh 14:

5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?" 6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

Huutakaa siis Jeesusta avuksi.

Hän (Jeesus) on totuus!

• ALH
        tarkennan kirjoitti:

Kuule, silloin 33 vuotiaana luterilaisena rukoilin Jeesusta antamaan syntini anteeksi ja niin kävi. En missään ole kuullut että helluntailaisilla olis oma Jumala. On vain yksi Isä, Poika ja Pyhä Henki.
        Jos uskomme tähän ainoaan pelastajaan ja syntiensovittajaan Jeesukseen Kristukseen niin olemme pelastettuja.
        Uskotko sinä Jeesuksen sovitukseen henkilökohtaisesti? Siis raamatullisella tavalla.

• jumalista
        ALH kirjoitti:

Kuule, silloin 33 vuotiaana luterilaisena rukoilin Jeesusta antamaan syntini anteeksi ja niin kävi. En missään ole kuullut että helluntailaisilla olis oma Jumala. On vain yksi Isä, Poika ja Pyhä Henki.
        Jos uskomme tähän ainoaan pelastajaan ja syntiensovittajaan Jeesukseen Kristukseen niin olemme pelastettuja.
        Uskotko sinä Jeesuksen sovitukseen henkilökohtaisesti? Siis raamatullisella tavalla.

helluntailaisten henki on vieras henki, joka ilmestyi ensimmäisen kerran mustien henkien manaamisen osaavien miesten toimesta. sama kuin toronton henki.

• selvää.
        jumalista kirjoitti:

helluntailaisten henki on vieras henki, joka ilmestyi ensimmäisen kerran mustien henkien manaamisen osaavien miesten toimesta. sama kuin toronton henki.

Toronton henki ei kulje Helluntailaisten piireissä. Se kulkee Sana ja Ylistys-seurakunnassa, cityseurakunnassa sun muissa muista irtaantuneissa lahkoissa.

• houH
        selvää. kirjoitti:

Toronton henki ei kulje Helluntailaisten piireissä. Se kulkee Sana ja Ylistys-seurakunnassa, cityseurakunnassa sun muissa muista irtaantuneissa lahkoissa.

Meillä Oulun Helluntaiseurakunnassa Torontopelleilystä näytettiin videoita ja varoitettiin siitä, sekä tehtiin selväksi että meidän seurakunta ei ota osaa moiseen toimintaan. Tässä on pysytty tähän päivään asti ja tullaan pysymään. Se henki ei ole Jumalasta. Se on Itsesuggestiota väärästä hengestä. Merkkien ja ihmeiden etsintää, ei Jeesuksen.

• ALH
        jumalista kirjoitti:

Näyttää että sinä et oikein ymmärrä uskoa Jeesukseen. Sinun kannattaa etsiä pelastusta, Hän vastaa kyllä rukoukseen vielä tänäkin päivänä.
        1.Joh.1:7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

• Minä se olen
        ALH kirjoitti:

Näyttää että sinä et oikein ymmärrä uskoa Jeesukseen. Sinun kannattaa etsiä pelastusta, Hän vastaa kyllä rukoukseen vielä tänäkin päivänä.
        1.Joh.1:7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

miksi olet mennyt sen hengen alle, joka ei ole Jumalasta? voi voi sinua, kun olet antanut seireenien viedä sinut paremman hengellisyyden ja voimakkaampien merkkien toivossa matkustamaan ja antamaan sielusi Luciferuksen helluntain hengen eli valkeuden henkivallan temmellyskentäksi

• ALH
        Minä se olen kirjoitti:

miksi olet mennyt sen hengen alle, joka ei ole Jumalasta? voi voi sinua, kun olet antanut seireenien viedä sinut paremman hengellisyyden ja voimakkaampien merkkien toivossa matkustamaan ja antamaan sielusi Luciferuksen helluntain hengen eli valkeuden henkivallan temmellyskentäksi

Oletpa rohkea kun uskallat tuolla Jumalan nimellä kirjoittaa. Olis muuten parempi jos käyttäisit samaa nimimerkkiä että tietäis että on saman henkilön kanssa tekemisissä.
        Milloin muuten olet tullut uskoon?
        Ei kannata sinun kanssa enään keskustella, ei johda mihinkään.
        Hyvää yötä ja Jeesus sinua siunatkoon.

• itarukous
        ALH kirjoitti:

Oletpa rohkea kun uskallat tuolla Jumalan nimellä kirjoittaa. Olis muuten parempi jos käyttäisit samaa nimimerkkiä että tietäis että on saman henkilön kanssa tekemisissä.
        Milloin muuten olet tullut uskoon?
        Ei kannata sinun kanssa enään keskustella, ei johda mihinkään.
        Hyvää yötä ja Jeesus sinua siunatkoon.

Pyydä, että oikea Israelin Jumala Herra Sebaot edes unessa sinua lähestyisi ottaen pois sen pahan demonisen helluntailaisuuden hengen. Sillä eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen.

• Voisitko lyhyesti selittää mitä tarkoittaa sanontasi

>>Hyvät kasteenkertojat, miksi te kastatte Luterilaisessa kirkossa kasteen sakramentin kautta kasteen armoliittoon liitettyjä ihmisiä

• hengellinen

eipä taida Raamatusta löytyä sanaa "helluntailainen" , eikä sanaa apostolin kyyti, eikä taksimies, joten hyvin epäraamattulisia ovat

• vasta.

Luin vasta piipa Nikolaisen kirjaa "rajankäyntiä" kohdasta helluntailaiset. Siinä oli erittäin hyviä näkökulmia kasteesta ja muutamista hellarien epäraamatullisista opeista.
        Ainakin itse sain siitä riittävän hyvät perustelut lasten kastamiselle.

• tästä!

• vastaa jukan kysymyksiin

• nimi.

LAPSIKASTE ON RAAMATULLINEN

Raamatun mukaan pikkulapset voidaan kastaa, koska hekin kuuluvat kansoihin (Matt. 28:19-20) ja ovatpa vielä syntisiäkin Aadamin rikkomuksen tähden, ja sitten heitä tulee opettaa. Samoin Mark. 16:16:n mukaan kaste ja usko kuuluvat yhteen; toista ei voi sulkea pois, koska molemmat kuuluvat vanhurskautukseen. Jos sanon sinulle: “hae kaupasta limpsaa ja karkkia”, niin käsken sinun tuoda kummatkin. Tulee myös huomata Matt. 28:19-20:stä se, että kreikan matheeteuoo merkitsee ’opetuslapseuttaa’, ’tehdä opetuslapseksi’ eikä ’opettaa’ (didaskoo), joka esiintyy aikaisemmin Matteuksella, kun hän kertoo miten Jeesus opetti seuraajiaan (esim. Matt. 5:2).

Vesi erotti myös VT:ssa hurskaan Nooan perheen silloisesta pahasta maailmasta. Raamattu sanoo vain Nooaa hurskaaksi, ja kuitenkin kahdeksan sielua (sielu tarkoittaa tässä koko ihmistä) pelastui (1 Piet. 3:20). Samoin Israelin kansa pelastui egyptiläisistä lopullisesti veden kautta, ja silloin siellä oli myös sekakansaa ja lapsia, sekä kohdussa olevia sikiöitä. Jumala ei ole tarkoittanut, että ainoastaan yksilö pelastuu, vaan koko seurakunta, mutta lapsikasteen hylkääjät jättävät lapset ulkopuolelle.

Loppujen lopuksi parannus ei ole muuta kuin kasteeseen palaamista, koska se on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen palaamista. Pietari sanoo, että kaste pelastaa: “Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta” (1 Piet. 3:21). Kaste on uudestisyntymisen peso (Tiit. 3:5 ja Ef. 5:26-27; Efesolaiskirjeen jatko osoittaa, että seurakuntaan kuuluu myös lapsia, samoin Jooel 2: 16: “Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.”) Kasteessa ihminen pukee päälleen Kristuksen: “Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27). 1 Kor. 6:11:ssä Paavali puhuu pesosta; korinttolaiset olivat riitaisia, mutta Paavali taas kiinnittää huomion kasteeseen. He olivat vanhurskautetut, koska olivat vastaanottaneet peson. He olivat mielettömiä, kun kävivät oikeutta keskenään, vaikka heidät oli julistettu syyttömiksi Jumalan edessä. Heidän tulisi ottaa tämä esimerkiksi näissä tilanteissa. Samoin Room. 6 käsittelee samaa teemaa hyvin kirkkaasti. Ap. t. 2:38:ssa sanotaan, että ihmiset saivat piston sydämeensä lain tuomitessa heidät. Pietari osoittaa jälleen kasteeseen, koska siinä saadaan syntien anteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja (Lupaus annettiin myös lapsille (jae 39). Asiayhteys osoittaa, että lupaus oli juuri heidän lapsilleen sekä myös meidän lapsillemme. Olemmehan me niitä, jotka “ovat kaukana”).

Sivuhuomautuksena sanon myös, etteivät uudestikastajaliikkeet kasta uudestaan luopioita, jotka palaavat takaisin. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen on pätevä myös lapsille eikä sitä tarvitse uusia, koska asetus ja Jumalan sana ei raukea tyhjiin. Esimerkiksi Ap. t. 8:13:ssa mainittua Simonia, joka oli saanut kasteen, ei kastettu uudestaan, vaan häntä kehotettiin parannukseen, kun hänen vilpilliset motiivinsa kävivät ilmi.

Kasteen toimitustapa ei ole ratkaiseva, vaan kasteen merkitys. Siksi voidaan kastaa yhtä hyvin valelemalla kuin upottamalla.

Ymmärryksen tultua kasvetaan opetuksen ja sanan kuulon kautta Kristukseen, pitämään Hänestä ja Hänen sanastaan uskossa kiinni. Kyseessä ei ole meidän uskomme, vaan lahjana saatu usko: “Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta” (Room. 10:17). Uskon aikaansaaja on Kristus, ei ihminen ratkaisullaan ja vapaalla tahdollaan, koska kuollut ei voi ratkaista mitään (ks. Ef. 2:1). Jumala tekee Sanansa kautta kuolleen eläväksi herättäen hänen omantuntonsa, ja vaikuttaa vielä sen, että hän voi tarttua Jumalan antaman uskon turvin Jumalan lupauksiin ja sen jälkeen kasvaa pyhityksessä. Vanhurskauttamista ei saa sotkea pyhitykseen! Pyhitys on vanhurskautuksen seuraus. Me saamme tarttua armonvälineisiin eli Jumalan sanaan, kasteeseen sekä ehtoolliseen uskossa ja luottaa siihen, että armahtava Jumala Kristuksessa vie meidät kerran perille. Näin kasteessa tapahtunut ylösnousemus toteutuu lopullisesti, kun Jumala Kristuksessa herättää meidät viimeisenä päivänä ruumiin ylösnousemukseen. Ne nimiluterilaiset, jotka elävät jumalattomasti, eivät elä kasteen armossa. Jos he eläisivät siinä, he eivät eläisi jumalattomasti; näin he ovat myös lain tuomitsemia sekä kirouksen alaisia. Kastekaan ei hyödytä ilman uskoa, koska: “joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16).

Lähde: http://www.concordia.fi/lehti/2000/12000/4.htm

• lukea.
        vastaa jukan kysymyksiin kirjoitti:

ja itse ilman kirjoja. kai osaat?

Aihe on laaja. On paljon parempi että hankkii itse tietoa, niin minäkin teen. Hyvä kirja antaa huomattavasti enemmän kuin nopeasti ydinkohdista kyhätty vastaus.

• laa
        lukea. kirjoitti:

Aihe on laaja. On paljon parempi että hankkii itse tietoa, niin minäkin teen. Hyvä kirja antaa huomattavasti enemmän kuin nopeasti ydinkohdista kyhätty vastaus.

Olemassa on vain yksi Hyvä Kirja.

• Luterilainen näkemys

Katekismus hakemisto:
        http://www.evl.fi/katekismus/hakemisto5.html

Pyhä kaste:
        http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/34.html

Olet etsinyt niitä väärästä paikasta, Suomen Evankelis-luterilainen kirkon katekismuksesta ne löydät.

Katekismuksessa opetetaan kansalle raamattua kirkkomme näkemyksen mukaisesti.

Jos luet pelkästään raamattua, et tule ymmärtämään Luterilaista uskoa oikein, sillä kirkkomme opettaa paljon sellaisiakin asioita, joita ei ole raamattuun kirjoitettu, mutta jotka löytyvät mm. Martin Lutherin teoksista.

• etsiä.
        laa kirjoitti:

Olemassa on vain yksi Hyvä Kirja.

Niin on, mutta tulkintoja sen pohjalta on tehty lukemattomia. Siksi onkin hyvä etsiä tietoa monelta suunnalta ja pohtia, onko oma "tähän menessä omaksuttu näkemys" varmasti ainoa oikea, vai onko jotain jäänyt huomioimatta? tai onko kysymys yksipuolisesta tulkinnasta? Raamatussa riittää opiskeltavaa loputtomasti, eikä tiedon hankkiminen koskaan ole huono asia.

• taas tuli.
        Luterilainen näkemys kirjoitti:

Katekismus hakemisto:

Pyhä kaste:

Olet etsinyt niitä väärästä paikasta, Suomen Evankelis-luterilainen kirkon katekismuksesta ne löydät.

Jos luet pelkästään raamattua, et tule ymmärtämään Luterilaista uskoa oikein, sillä kirkkomme opettaa paljon sellaisiakin asioita, joita ei ole raamattuun kirjoitettu, mutta jotka löytyvät mm. Martin Lutherin teoksista.

Pelkästään Raamattua lukemalla opitaankin Jeesuksen Kristuksen opettama usko.

• juuri!
        taas tuli. kirjoitti:

Pelkästään Raamattua lukemalla opitaankin Jeesuksen Kristuksen opettama usko.

Miksi siis pitäisi saastuttaa mielensä ja uskonsa katolisen kirkon paineen alla kirjoitetulla tekstillä?

• hengellinen kirjoitti:

eipä taida Raamatusta löytyä sanaa "helluntailainen" , eikä sanaa apostolin kyyti, eikä taksimies, joten hyvin epäraamattulisia ovat

Siitä liene olemme samaa mieltä ettei sanaa taksikuski, helluntailainen yms ei löydy, mutta kysyinkin löytyykö sanontaa sakramentti tai lapsikaste tai kasteen armo jne.

Voit hengellisenä itsekin vastata. Olen viitannut argumentteihin joista ei em sanontoja löydy.

Jos puhuin väärin niin näytä, että se on väärin, kirjoituksista.

• Luterilainen näkemys kirjoitti:

Katekismus hakemisto:

Pyhä kaste:

Itse luen kuitenkin Raamattua enkä Lutherin opetuksia, koska hän ei ollut Jeesuksen seurassa ja Hänen valitsemansa apostoli.

Meidän tulee seurata Jumalan Sanan opetusta sellaisena kuin apostolit sen meille julistivat.

Nyt siirryn iltapalan antiin ja palaan huomenissa katsomaan tarkemmin vastauksia asiassa.

Kiitän myös Jumalaa siitä, että Luther sai armon vaikuttaa siihen, että kukin kansa sai omalla kielellään luettavaksi Jumalan Sanan. Lutherille myös selvisi vanhurskautuminen uskosta, mutta elämänsä loppupuolella hän nousi ankarasti mm. juutalaisia vastaan. En halua kopioida hänen sanojaan ja kehoituksiaan surmata juutalaisia, koska siitä ei ole kenellekään mitään hengellistä hyötyä. Tosin Hitler taitavasti käytti näitä saksalaisen esi-isänsä lausahduksia ja kirjoittipa Luther niistä apostolleissaankin.

Alkuperäiseen kysymyksiini sakramenteista ym pitäisi aloittajan vastata omin sanoin Raamatun teksteihin vedoten eikä kirjoihin viitaten. Jos minulta kysytään syytä, miksi en kannusta tappamaan ihmisiä, niin minun ei tarvitse vedota kirjoihin vaan ainoastaan Jumalan sanaan, joka sanoo: "Älä tapa!" Yhtä yksinkertaisin menetelmin tulisi sakramentteihin vetoavan selvittää asia Jumalan Sanasta, itse, ei kirjojen perusteella. Kirjat ovat syntyneet paljon Jumalan Sanaa myöhemmin, mutta me turvaamme Jumalan Sanaan.

• tässä...
        jukka.finland kirjoitti:

Siitä liene olemme samaa mieltä ettei sanaa taksikuski, helluntailainen yms ei löydy, mutta kysyinkin löytyykö sanontaa sakramentti tai lapsikaste tai kasteen armo jne.

Voit hengellisenä itsekin vastata. Olen viitannut argumentteihin joista ei em sanontoja löydy.

Miksi tässä keskustelussa juututaan sanoihin mitä löytyy tai mitä ei? Ensinnä pitää pohtia, mitä joillain sanalla tarkoitetaan ja sitten katsoa löytyykö perustelut tuolle sisällölle raamatusta. Ei raamatusta myöskään löydy "pelastusvarmuutta" ja muita lahkolaisten käyttämiä termejä.

• häpeä
        jukka.finland kirjoitti:

Korkeintaan voit Raamattua tuntemattomia ihmisiä yrittä eksyttää tuolla metodilla "eihän Raamatussa tuota sanaa käytetä"...melko naivia...mutta hyvin yleistä helluntaismielisilätä ja harhoppisilta, jota yrittää kaikkia keinoja.

• itse löytänyt
        jukka.finland kirjoitti:

Itse luen kuitenkin Raamattua enkä Lutherin opetuksia, koska hän ei ollut Jeesuksen seurassa ja Hänen valitsemansa apostoli.

Meidän tulee seurata Jumalan Sanan opetusta sellaisena kuin apostolit sen meille julistivat.

Nyt siirryn iltapalan antiin ja palaan huomenissa katsomaan tarkemmin vastauksia asiassa.

Kiitän myös Jumalaa siitä, että Luther sai armon vaikuttaa siihen, että kukin kansa sai omalla kielellään luettavaksi Jumalan Sanan. Lutherille myös selvisi vanhurskautuminen uskosta, mutta elämänsä loppupuolella hän nousi ankarasti mm. juutalaisia vastaan. En halua kopioida hänen sanojaan ja kehoituksiaan surmata juutalaisia, koska siitä ei ole kenellekään mitään hengellistä hyötyä. Tosin Hitler taitavasti käytti näitä saksalaisen esi-isänsä lausahduksia ja kirjoittipa Luther niistä apostolleissaankin.

Alkuperäiseen kysymyksiini sakramenteista ym pitäisi aloittajan vastata omin sanoin Raamatun teksteihin vedoten eikä kirjoihin viitaten. Jos minulta kysytään syytä, miksi en kannusta tappamaan ihmisiä, niin minun ei tarvitse vedota kirjoihin vaan ainoastaan Jumalan sanaan, joka sanoo: "Älä tapa!" Yhtä yksinkertaisin menetelmin tulisi sakramentteihin vetoavan selvittää asia Jumalan Sanasta, itse, ei kirjojen perusteella. Kirjat ovat syntyneet paljon Jumalan Sanaa myöhemmin, mutta me turvaamme Jumalan Sanaan.

Luther ei ollut ensimmäinen, joka käänsi Raamatun kansankielelle. Ennen häntä olivat
        monet kääntäneet Raamatun eri kansojen kielille.
        Englanninkielinen Raamattukin oli ennen Lutherin saksannosta.

• ..............
        jukka.finland kirjoitti:

mutta kysyinkin löytyykö sanontaa sakramentti

-Sakramentilla (lat. sacramentum) eli mysteeriolla (kreik. μυστήςιον) tarkoitetaan kristinuskon pyhää toimitusta.
        Evankelis-luterilaisessa kirkossa sakramentteja ovat vain ne toimitukset, jotka kirkko katsoo Jeesuksen asettaneen, eli kaste ja ehtoollinen.
        Kaste ja ehtoollinen, joita sakramentilla siis tarkoitetaan löytyy raamatusta, onko tämä asia nyt selvä?

lapsikaste

-UTssä ei ole ainuttakaan sanaa jossa kielletään lapsia kastamasta. Tämä ei suinkaan ole mitään sattumaa, missään ei myöskään kerrota että uskovien perheiden lapset olisivat saaneet odottaa kastetta tai että heidät olisi jossain myöhemmässä vaiheessa otettu seurakunnan jäseniksi. Lapsia kastettiin UT apostolisena aikana kun kokonainen perhe siirtyi juutalaisuudesta tai pakanuudesta kristus uskoon.
        Tälläisiä perhekuntia olivat stefanaan perhe, lyydian ja em vanginvartian perheet filippissä, krispuksen perhe korintissa. Korneliuksen tapauksessa puhutaan sekä hänen että hänen perhekuntansa pelastumisesta. Kuka voi osoittaa että näissä perheissä ei ollut pieniä lapsia? Kreikkalainen sana oikos (hepreaksi beeth), joka on kysymyksessä, on riidattoman selvä: Perhekunta käsitti kaikki yhdessä asuvat palvelijoita ja poienimpiä lapsia myöten. Jo VT käyttää tätä samaa sanaa tässä merkityksessä. Kilpailevista kuningashuoneista kerrottaessa nimenomaan sanottiin että koko huone imeväisiä myöten surmattiin ( 1 sam 22 16_19)

Jeesus myös sanoi "Sallikaa lasten tulla tyköni, älkää estäkö heitä" Raamatuntutkimus on osoittanut että sana "estää" on erityinen kastetermi.

• silppu
        vastaa jukan kysymyksiin kirjoitti:

ja itse ilman kirjoja. kai osaat?

Kyllä se "jukka"kin käyttää eri nimimerkeissään kirjoissa olevia valmiita vastauksia. On se huomattu. Ja viittauksia erilaisiin valmiisiin kirjoitelmiin on tämän tästä hänen viesteissään. Hän on omaksunut paljon toisten ajatuksia.

Kannattaisi itse rukouksella syventyä tutkimaan Jumalan sanaa. Tuo edellisen viestin osoittama kirja oli hyvää luettavaa alkutekstien kannalta. Ihan kaikkeen en kuitenkaan yhdy sen kirjan asioissa.

• Amos7
        häpeä kirjoitti:

Korkeintaan voit Raamattua tuntemattomia ihmisiä yrittä eksyttää tuolla metodilla "eihän Raamatussa tuota sanaa käytetä"...melko naivia...mutta hyvin yleistä helluntaismielisilätä ja harhoppisilta, jota yrittää kaikkia keinoja.

Sinä olet itse eksyksissä. Uskot hölynpölyyn etkä vaivaudu tutkimaan ovatko asiat Raamatussa. Jukka.Finland ja Tapio 522 pyytävät aina perusteet Raamatusta. Niin tekee myös jokainen jolle Jeesus on rakas.
        Perustelepa sinä kirjoituksesi ja ajatuksesi Raamatulla äläkä minusta tuntuu taikka olen kuullut sen sanoneen sille ja sille sitä ja tätä, jne.

• vauvakastetta

En ole löytänyt raamatusta ainoatakaan kohtaa, jossa olisi mainittu vauvan tulleen kastetuksi.

Raamatussa ei ole vauva kastetta. Koska sitä ei ole raamatussa, se on epäraamatullista.

• asiasta.

Toiseen viestiin, jonka sisältö on tässä.
        Lisäksi kehoitan lukemaan eräässä viestissä olevan linkin 127 sivuiseen kirjaan nimeltä "Lapsikaste on raamatullinen"

-UTssä ei ole ainuttakaan sanaa jossa kielletään lapsia kastamasta. Tämä ei suinkaan ole mitään sattumaa, missään ei myöskään kerrota että uskovien perheiden lapset olisivat saaneet odottaa kastetta tai että heidät olisi jossain myöhemmässä vaiheessa otettu seurakunnan jäseniksi. Lapsia kastettiin UT apostolisena aikana kun kokonainen perhe siirtyi juutalaisuudesta tai pakanuudesta kristus uskoon.
        Tälläisiä perhekuntia olivat stefanaan perhe, lyydian ja em vanginvartian perheet filippissä, krispuksen perhe korintissa. Korneliuksen tapauksessa puhutaan sekä hänen että hänen perhekuntansa pelastumisesta. Kuka voi osoittaa että näissä perheissä ei ollut pieniä lapsia? Kreikkalainen sana oikos (hepreaksi beeth), joka on kysymyksessä, on riidattoman selvä: Perhekunta käsitti kaikki yhdessä asuvat palvelijoita ja poienimpiä lapsia myöten. Jo VT käyttää tätä samaa sanaa tässä merkityksessä. Kilpailevista kuningashuoneista kerrottaessa nimenomaan sanottiin että koko huone imeväisiä myöten surmattiin ( 1 sam 22 16_19)

Jeesus myös sanoi "Sallikaa lasten tulla tyköni, älkää estäkö heitä" Raamatuntutkimus on osoittanut että sana "estää" on erityinen kastetermi.

• ole kieltoa
        asiasta. kirjoitti:

Lisäksi kehoitan lukemaan eräässä viestissä olevan linkin 127 sivuiseen kirjaan nimeltä "Lapsikaste on raamatullinen"

-UTssä ei ole ainuttakaan sanaa jossa kielletään kastamasta kotieläimiä.

• kuitenkin.
        ole kieltoa kirjoitti:

-UTssä ei ole ainuttakaan sanaa jossa kielletään kastamasta kotieläimiä.

Ero on kuitenkin se, että lapsikasteen kohdalla tuo kiellon puuttuminen kyetään perustelemaan kuten seuraavista lauseista kävi ilmi.

• Koska sitä

ei siellä ole uskovien kaste kastealtaassa on epäraamatullinen.

• aki make
        asiasta. kirjoitti:

Selittelet aika joutavia.

Voisitko nyt laittaa nähtäväksi ne kohdat raamatusta, jossa selvästi kerrotaan vauvoja kastetun ?

En tarkoita mitään jossittelu ja kenties ja oletettavasti kohtia, ne eivät kestä.

• että pikkulasten pää on pestävä??Tuntuu oudolta touhulta koko pään pesu,ei se pelasta ketään,höh kun vauva kasvaa siihen ikään että erotaa hyvän pahasta,niin suurin osa näistä ihmistä on matkalla kadotusseen kun eivät ota Jeesusta sydämeen.KYLLÄ se hyvät ihmiset on niin,että ensi on tultava synnintuntoon,että tarvii pelastajaa,joka on Jeesus Kristus.Sitten mennään kasteelle.terveisin aki

• mietiskellyt ja

tutkaillut tätä kastekysymystäkin eri näkökulmista? Vaikuttaa joskus siltä, että uudestikastajat puhua sopottavat vain sitä mitä heidän johtajansa ovat opettaneet sopottamaan, sen sijaan, että olisivat itse paljonkaan painineet kysymyksen kanssa yrittäen ymmärtää koska "puhutaan aidasta ja koska aidan seipäistä".

• -.-
        mietiskellyt ja kirjoitti:

tutkaillut tätä kastekysymystäkin eri näkökulmista? Vaikuttaa joskus siltä, että uudestikastajat puhua sopottavat vain sitä mitä heidän johtajansa ovat opettaneet sopottamaan, sen sijaan, että olisivat itse paljonkaan painineet kysymyksen kanssa yrittäen ymmärtää koska "puhutaan aidasta ja koska aidan seipäistä".

On vain yksi Johtaja. Hänen nimensä on Jeesus Kristus.

• Hups!

Nyt meni kyllä kaikki asiat sulla sekaisin. Mikä Raamatunlause nyt otetaan tueksi väitteellesi?

• ULiiii
        Hups! kirjoitti:

Nyt meni kyllä kaikki asiat sulla sekaisin. Mikä Raamatunlause nyt otetaan tueksi väitteellesi?

Ei voi sanoa Jeesus Johtajaksi, vaan Jeesus on Jumalan Poika, TAivaan Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ovat Jumalia, kolminaisuusoppi eli 1 Jumala.

Kaikki on Hänestä ja kaikki tapahtuu Hänen kautta, vaeltakaa siis Hengessä eikä lihassa.

Joka uudestisyntyy JOH 3:3 niin saa armolahjan Pyhä Hengen niin tietää mihin tuuli puhaltaa niin kuin tietää mihin Henki kulkee...aamen

• ...........

Tuntuu oudolta touhulta koko pään pesu,ei se pelasta ketään

-Upottaminen tai aikuiskastekaan ei pelasta sen enempää. Raamatussa on esimerkkejä joissa kastettu on joutunut kadotukseen, menetettyään esimerkiksi uskonsa.

• -.-
        ULiiii kirjoitti:

Ei voi sanoa Jeesus Johtajaksi, vaan Jeesus on Jumalan Poika, TAivaan Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ovat Jumalia, kolminaisuusoppi eli 1 Jumala.

Kaikki on Hänestä ja kaikki tapahtuu Hänen kautta, vaeltakaa siis Hengessä eikä lihassa.

Joka uudestisyntyy JOH 3:3 niin saa armolahjan Pyhä Hengen niin tietää mihin tuuli puhaltaa niin kuin tietää mihin Henki kulkee...aamen

Jeesus, Kristus, Jumalan Poika, Ihmisen Poika, Immanuel ja Herra. Olikohan niitä muitakin? Kuitenkin:

Juud. 1:21 Pysykää Jumalan rakkaudessa ja odottakaa, että Herramme Jeesus Kristus armossaan johtaa meidät iankaikkiseen elämään.

Miksi siis ei Herraamme voisi myös Johtajaksi kutsua? Häntähän me seuraamme.

• -.-
        ULiiii kirjoitti:

Pyhä Kolminaisuus todellakin. Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Ei kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan he ovat yksi Jumala.

Pyhä Henki tekee Isän ja Pojan meille läheiseksi ja rakkaaksi. Yksistään Jeesus vie Isän luokse. Jeesusta me seuraamme ja Pyhä Henki on meissä.

Eikö Jeesus siis ole Johtajamme Hänen (Jumalan eli kolminaisuuden) luokse pääsyyn? Hän meille Tien näytti.

• ei pysty

Kukaan luterilainen ei pysty osoittamaan raamatusta selvää kohta, jossa kerrottaisiin vauvan kastamisesta.

Vain epämääräisiä "kenties", "mahdollisesti" ja voidaan olettaa", perusteluja, jotka eivät kestä.

Vaikka joissain perhekunnissa saarnatun sanan kautta tuli joitakin ihmisiä uskoon, ei kuitenkaan raamatussa mainita tuossa yhteydessä laisinkaan pieniä vauvoja.

Raamatussa ei ole vauvoja tuossa yhteydessä, mutta Luterilaiset näkevät vauvoja niissäkin, eikö kuitenkin ole viisaampaa uskoa siihen, mitä raamatuun on kirjoitettu, kuin siihen, mitä raamatusta ei löydä.

Ei ole lupa lisätä raamattuun mitään sellaista, mitä siellä ei ole.

• näinkin

1. Joku olettaa, että Raamattu tarkoittaisi, että lapset/nuoret voidaan kastaa 12-vuotiaina.

2. Joku olettaa, että Raamattu tarkoittaisi, että lapset/nuoret voidaan kastaa kuusi,seitsemän vuotiaina.

3. Joku olettaa, että vain aikuiset voitaisiin kastaa Raamatun mukaan.

4. Joku sanoo, että kaikki voidaan kastaa Raamatun mukaan kun ihmisen omatunto on kehittynyt.

5.Joku sanoo, että lapset, pienimmätkin, voidaan kastaa Raamatun mukaan.

Oletuksia kaikilla?

Mitä Raamattu sanoo?

V: Perhekunnittain, yksittäin,; siis nuoria ja vanhoja. Edellytys: usko ensin. Jeesus sanoo pientenkin uskovan häneen.

Miksi vielä riidanhalua?

Ylpeys oman ajtuksen oikeellisuudesta ajaa kinaamaan. Turhaa täällä. Nöyryyttä ja oikeaa asian tutkimusta hartaudessa puuttuu.
        Usko Jeesuksen sanat ja Raamatun esimerkit, älä järkeäsi.

Raamatussa ei lue, että Jeesus olisi sanonut, ettei vauvoja saisi tuoda kasteelle. Jos ei saisi, se lukisi jossain kohtaa Raamattua.

Naisten pappeudesta, homoilusta, korujen ympäriripustamisesta, naisten pään peittämisistä rukouksessa, ruuan puhtaudesta, viinan juomisesta, josta paha meno tulee, ja monista muista asioista on maininta Raamatussa. Kuka niistä välittää?

Mutta kasteen kohdalla väännetään kättä. Vieläpä veden määrästä sen yhteydessä, vaikka alkuperäisen sanan kaikki vivahteet on tiedossamme.

• eräsajattelija

-Raamatusta ei löydy kuin yksi ainoa kaste jolla uskova ihminen joka on uskonsa tunnustanut on kastettava ja se ei ole mikään hellun-die kaste vaan uskovien upotuskaste jossa tosin samalla uskova liitetään,-yleensä siihen seurakuntaan jossa hänet,-kastetaankin jne !

-Oman suusi tunnustuksen perusteella,-minä kastan sinut nimeen;Isän Pojan ja Pyhän Hengen ,sitten upoksiin ja sillä selvä !

-on aivan turha jankata tuosta liruttamisesta velelemisesta pirskottamisesta ja ties mistä muusta,-humpuukeista jotka ovat sakramentteja ja luterilaisten mielestä ns. Armon sakramentteja, koska käytännössä ja Jumalan Sanan mukaan sellaisia ei ole olemassakaan !

Jumala toimii ilman sakramentteja niin kuin Hän on sanassaan ilmoittanut ja sillä sipuli,-ei siinä tarvita,-mitään poppakonsteja !

• Markku Tampio

puhut?

Raamattuhan tuntee vain yhden Herran ja yhden uskon ja yhden kasteen, (Ef.4:5), mutta Raamatun sanasta ei löydy 'pyhän kasteen sakramenttia', joka aivan erityisesti kohdistuisi imeväisikäisiin lapsiin.

Eihän Raamatun sanasta löydy myöskään helluntailaiskastetta, ei vapaakirkollista, ei adventistista, eikä luterilaistakaan, koska Isä Jumala puhuu Hengessä ilmoittamansa sanan kautta pelkästään yhdestä kasteesta, kun hän puhuu vedellä tapahtuvasta kasteesta, joka on jokaisen uskovan kuuliaisuusaskel Jeesuksen seuraamisen aloittamiseksi.

Niin että perustele nyt asiasi ensin Raamatun sanalla, ennenkuin alat ojentamaan uskoville lähimmäisillesi auttavaa kättäsi Raamatun totuutta julistaessasi kasteasiassamme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6129
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      49
      4156
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4031
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3883
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2978
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2597
    7. 41
      2595
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      29
      2286
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2151
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      451
      1865
    Aihe