Ärtynyt suoli ja paniikki

Mariina

Kertokaa Libraxin käyttäjät kokemuksistanne, miten ko.lääke vaikuttaa kun esim.pitäisi pystyä istumaan paikoillaan kolmekin tuntia yhteenmenoon.Olen kehittänyt itselleni paniikin vatsani takia (vatsa menee sekaisin ja wc:n on päästävä oli paikka tai tilanne sitten mikä hyvänsä) Entä miten sellaiset tilanteet joissa on esim. alkoholitarjontaa, ei ilkeäisi kertoa syövänsä rauhoittavia....

8

6560

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellä esittämääsi...

Jotenkin nurin päin lähestyen tekstiäsi: voihan toki alkoholista kieltäytyä ihan muustakin syystä kuin kertomalla, että "syö rauhoittavia". Sano esimerkiksi, että Suomessa alkoholia kuluu absoluuttiseksi laskettuna ihan tarpeeksi, vaikka minä jättäisinkin tänään ottamatta... ;)

Itse käytän Libraxia vatsavaivoihin myös. Silloin jos joskus vähän löysempi vatsa iskee, otan varsinaista ripulilääkettä eli loperamidia. Lisäksi kuituna esimerkiksi Agiocur on tuttu. Lisäksi Buscopan on tavallaan niin kuin Librax ilman sitä pientä määrää bentsodiatsepiinilääkettä mukana.

Ehkä loppuviimein lääkkeen vaikutus selviää vasta käytön myötä. Jos kovin hankalaksi heittäytyy, ota yhteyttä hoitavaan lääkäriisi ja/tai gastroenterologian erikoislääkäriin, ehkä psykiatrian erikoislääkäriin.

Tsemiä vatsan kera! :)

• oire....

Sairastuin samaan oire yhtymään kuin sinäkin. 4-vuotta meni varmaan aina wc;tä etsien. Aloin käymään esim. ruoka ostoksilla sellaisissa paikoissa missä oli wc. ( kaikissa ei ole )
      Kun tauti oli alkuvaiheessa, en voinut käydä edes kaupassa. En käynyt moneen vuoteen edes syömässä ulkona.

Kävin vaivan takia vajaat 2-vuotta sitten lääkärissä. Määräsi Libraxia, jota sitten jonkun aikaa söinkin.

En huomannut wc käymisen muuttuvan sen harvemmaksi. Vessan etsintä oli aina edessä , vatsa tuli kipeäksi, kun vain tiesikin lähtevänsä johonkin. En sitten juuri missään käynytkään...olin tulossa mökkihöperöksi.

Olen nyt ajan saatossa koulinut itseäni, ns. psyykannut toden teolla. Olen kertonut ärtyneen suolen oireyhtymästä avoimesti, puhunut ja puhunut. Jos kerta wc tuottaa ainoan helpotuksen, sinne siis. Kun menen sitten kylään, kauppaan tms. missä wc etsintä heti alkaa, teen sen. Käyhän siellä kaikki muutkin, minä vain muita tiuhempaan.

Olen todennut, että vaivani lähtee korvien välistä, mitä suuremman ongelman asiasta teen, sen varmemmin etsin sitten helpotushuonetta.

Olen välttänyt yleisiä tilaisuuksia, suuria väkijoukkoja yms. ja varsinkin paikkoja, missä ei ole wc;tä.

Kuten totesin, olen psyykannut itseäni ja uskon olevani voiton puolella. Kävin jopa koulutusta varten psykoloogissa testeissä ( kesti 3 tuntia, ilman taukoja ).

Olin ihan hermona ja vatsani oli kipeänä. Aamun istuin vessassa, kävin ainakin kuusi kertaa...
      Hoin päässäni, että suoleni on tyhjentynyt, eikä sieltä ole mitään tulossa enään....
      Rohkeasti astuin muiden mukana koehuoneseen ja ryhdyin töihin...vatsani oli kipeänä jonkun aikaa, mutta hengittelin syvään....hoin itselleni, että kaikki täällä ainakin vähän jännittävät ja pääsehän minä pois jos on tarvis...kävelen vain ulos ja etsin vessan.

Olin pelännyt tapahtumaa viikkoja etukäteen ja kuvitellut, kuinka juoksen pitkin käytäviä, pas...at housuissa ja etsin vessaa ( ei muuten naurattanut yhtään )

Kaikki meni tosi hyvin ja olen ylpeä itsestäni. Olin ihan turhaan hätäillyt suoleni toiminnan kanssa...uskon, että nujerran tautini ihan kohta...niskalenkki puuttuu vielä.

Anna ajatusten kulkea ihan muualla, kokeile ja harjoittele...meni testaamaan itseäsi oikein kauheisiin paikkoihin ( käy tarkistamassa ennakkoon, missä wc sijaitsee ). Tee ensin lyhyitä käyntejä ja sitten pidempiä, pidempiä...

Kyllä tästä vielä parannutaan, usko pois vaan !

• Mariina

Kiitos vastauksista! Melkein itkin lukiessani edellistä vastausta...niin puhki väsynyt olen tähän vaivaani.
        Tiedän tuon kaiken olevan totta, mutta puuttuu vain voimia ottaa itseään niin niskasta,että tuo kaikki onnistuisi.
        Ihmettelen myös lääketiedettä, joka ei pysty meitä auttamaan paremmilla lääkkeillä yms. konsteilla.

• oiretta :)
        Mariina kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Melkein itkin lukiessani edellistä vastausta...niin puhki väsynyt olen tähän vaivaani.
        Tiedän tuon kaiken olevan totta, mutta puuttuu vain voimia ottaa itseään niin niskasta,että tuo kaikki onnistuisi.
        Ihmettelen myös lääketiedettä, joka ei pysty meitä auttamaan paremmilla lääkkeillä yms. konsteilla.

Nyt otat vaan itseäsi niskasta kiinni !

Tietenkin helpommin sanottu kuin tehty !

Kyllä sinäkin siitä paranet, tai ainakin oireilet vähemmän. "Tulta päin vaan"

Ilmoita yhteystietosi, voin tsempata sua, olen vielä "toipilas" itsekin....mutta paranen kyllä vielä kokonaan, ajatus täytyy vain pitää muualla kuin wc;n etsimisessä.

• Vieras75
        oiretta :) kirjoitti:

Nyt otat vaan itseäsi niskasta kiinni !

Tietenkin helpommin sanottu kuin tehty !

Kyllä sinäkin siitä paranet, tai ainakin oireilet vähemmän. "Tulta päin vaan"

Ilmoita yhteystietosi, voin tsempata sua, olen vielä "toipilas" itsekin....mutta paranen kyllä vielä kokonaan, ajatus täytyy vain pitää muualla kuin wc;n etsimisessä.

Minun pelastukseni on ollut hiilikapselit. n.3 kpl n.tuntia ennen tilannetta, missä on parempi olla mahan menemättä sekaisin, niin jo pärjää. Lisäksi leivän yms.hiilihydraatin puputtamisen välttäminen auttaa myös. Minulla kuitu todellakin vain pahentaa oireita.

• crohn

Sen lisäksi, että se auttaa ripulointiin, niin se auttaa (ainakin minulla) myös reflexiin, joka johtaa tilanteeseen että nyt on löydyttävä vessa puolen minuutin sisällä.

Toisaalta esim. Peristeen anaalitamponi antaa lisävarmuutta, mutta jos KELA ei maksa sitä, niin melko kallis on 165€/20kpl.
      (vaatii B-todistuksen lääkäriltä ulosteinkontinessi diagnoosilla.)
      Gastro-enterologin pitäisi tietää nämä, mutta valitettavasti ainuttakaan en ole tavannut.

Terveisin 20 vuotta samasta kärsinyt, mutta ei enää, koska sain avanteen, joten voin liikkua missä vain pelkäämättä tilanteita.

• Ätyvän suolen oireyhtymä,vaikea asteinen. Mitä apuja muut ovat löytäneet. Tosi ikäviä tilanteita sattunut.AIna pitää suunnitella tarkkaan siirrot a pisteestä paikkaan b. ei kestä syödä jos lähden kauemmas. Törmäsin sellaiseen peristeen anaalitamppooniin. Mutta vissiin ei näihin vaivoihin soveltuva, ei lääkäri antanut suostumusta kokeiluun. Jotenikn itsestäni tuntui että tuohan olisi hyvä kun ei tarvisi miettiä esim kävelylle lähtöä, voisi käydä jopa pitemmästi kävelemässä.

• Anonyymi

Kannattaa varmistaa ettei ripuloinnin syynä ole alidiagnosoitu haiman vajaatoiminta. Ei tarvitse olla alkoholisti saadakseen sen. Sitten vain sian haimaentsyymiä Greolia aina ruokailun yhteydessä niin ripuli kyllä loppuu. Kipuun silti tarvin Libraxia mutta onhan tämä helpompaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      52
      1276
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      86
      986
    3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      164
      917
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      105
      854
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      30
      843
    6. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      201
      762
    7. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      25
      738
    8. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      44
      718
    9. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      707
    10. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      25
      667
    11. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      123
      664
    12. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      43
      606
    13. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      602
    14. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      12
      575
    15. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      142
      548
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      85
      538
    17. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      530
    18. 39
      495
    19. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      490
    20. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      487
    Aihe