Ennen ihmiset viisaampia

Älykkyystestikin osoitti että ennen 12 vuotiaat älysi sen mitä nyt vasta 13-14 v.

Siksi he eivät osoittaneet mieltä ydinvoimaakaan vastaan. He tietävät enempi.

Tänään moni luulee (gallupeissa) että radioaktivisuutta ei ollut olemassa luonnossa ennen ydinvoimaloita ja -pommeja.

Ennen ei myöskään ei protestoitu ydinvoimaloita pommien pelossa vaikka atomipommi oli tuore tuttavauus. Tajuttiin että ne on eri asia. Ihminen tappaa, ei kirves tai voimala.

Mutta jotkut haluaa yhdistää kaksi asiaa sumeaksi mustaksi laatikoksi , tekee mustavalkoista taikinaa ja pakottaa ottamaan koko paketin G-leimattuna.

47

1537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Strontium

      Ihminen tappaa.
      Ihminen ei huolehdi.
      Ihminen laskee häviämisen mahdollisuuden olevan huomattavan pieni verrattuna voittoon.
      Ihmisestä tulee röyhkeä.
      Ihminen himoitsee rahaa.
      Tulee uusia ihmisiä ketkä haluavat kannuksia.
      Uusien ihmisten kannukset aiheuttavat ongelmia.
      Ryhmä ihmisiä arvioi laitteiden toimintaa miljoonien puolesta.

      Minä tiedän x laitoksen lisävesijärjestelmän sekä hätätäinjektiojärjestelmän omaavan laitteita joilla ei ole fysiikan lakien mukaisia toiminta edellytyksiä hätätilanteessa ja silti niitä pidetään yllä valmiina hätätilanteeseen....

      • Tyhjänpanttina seisova ydinvoimala on koko lailla turvallinen. Japanissa seisoo maailman suurin ydinvoimala (7 reaktoria) jo toista vuotta, turvallisuussyistä!


      • Örn Vik

        Strontium, jos tiedät vakavan turvallisuuspuutteen, sinun olisi ilmoitettava siitä, ensin laitoksen johdolle ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten viranomaisille. Meillä on ilmoitusvelvollisuus, vaikka en kyllä tiedä, onko se rangaistuksen uhalla.


      • Örn Vik kirjoitti:

        Strontium, jos tiedät vakavan turvallisuuspuutteen, sinun olisi ilmoitettava siitä, ensin laitoksen johdolle ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten viranomaisille. Meillä on ilmoitusvelvollisuus, vaikka en kyllä tiedä, onko se rangaistuksen uhalla.

        Ainakin TVO itse osaa järjestellä asioita niin, että kysymys vakavasta turvallisuuspuutteesta nousee esiin. Vuoden 2003 aikana STUKille paljastui Olkiluodon laitoksissa suma käyttölupaehtojen vastaisia laiminlyöntejä tai tapahtumia, joista osaan on vaikea löytää mitään muuta selitystä kuin kaupallisuus (voiton maksimointi). Törkein näistä oli mielestäni ns. lattiavahtien tarkistamisen poisjättäminen useiden vuosien ajan, mutta merkitseminen tarkistetuksi. Tarkistaminen olisi ollut vaikeaa mm. reaktorin alapuolisessa tilassa.

        TVOn käsitys turvallisuudesta vaikuttaa olevan sellainen, että kun rasti on ruudussa, kaikki on hyvin ja turvallista. TVO on turvsllisuusuhka.


      • Nimimerkki
        Örn Vik kirjoitti:

        Strontium, jos tiedät vakavan turvallisuuspuutteen, sinun olisi ilmoitettava siitä, ensin laitoksen johdolle ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten viranomaisille. Meillä on ilmoitusvelvollisuus, vaikka en kyllä tiedä, onko se rangaistuksen uhalla.

        Tämä ihminen olisi kaikessa sarkastisuudessaan uhka ydinturvallisuudella ja nostaessaan asian esille liian hanakasti tekisi hän myös ammatillisen itsemurhan:D
        Sitte olis FET2 ...miks mua ei uskota perkele:D

        Sen sijaan että fet1 on yleensä pilkan kohteena suosittelen ihmisiä muistamaan ettei kyseessä ole hullu vaan hyvin katkera ihminen joka liian fiksu ja näin siivottu pois uhkana yditurvallisuudelle.
        Suoraan ei ketään voi kyseisellä tekosyyllä irtisanoa että jotain on todella tapahtunut. Tiedän että hankalille tapauksille tehdään ansoja esimerkiksi annetaan tehtävä jota ei voida suorittaa ilman että rikotaan turvallisuus sääntöjä.
        Yksinkertaisimmat sääntörikkeet ovat esimerkiksi kulkuoikeudetta kulkeminen alueelle jossa ei ollut lupaa liikkua.


      • Yltiöatominen
        Vastaaja kirjoitti:

        Ainakin TVO itse osaa järjestellä asioita niin, että kysymys vakavasta turvallisuuspuutteesta nousee esiin. Vuoden 2003 aikana STUKille paljastui Olkiluodon laitoksissa suma käyttölupaehtojen vastaisia laiminlyöntejä tai tapahtumia, joista osaan on vaikea löytää mitään muuta selitystä kuin kaupallisuus (voiton maksimointi). Törkein näistä oli mielestäni ns. lattiavahtien tarkistamisen poisjättäminen useiden vuosien ajan, mutta merkitseminen tarkistetuksi. Tarkistaminen olisi ollut vaikeaa mm. reaktorin alapuolisessa tilassa.

        TVOn käsitys turvallisuudesta vaikuttaa olevan sellainen, että kun rasti on ruudussa, kaikki on hyvin ja turvallista. TVO on turvsllisuusuhka.

        Meinasin pudota tuolilta, kun Olkiluodon kesäisessä ylijännite-tapahtumassa Stukin raportista kävi ilmi, että varageneraattoreiden starttimoottrit eivä kuulu vuositarkastuksen piiriin. Stukin mukaan 3 viidestä starttimottoorista ei ollut kunnossa.


      • Yltiöatominen kirjoitti:

        Meinasin pudota tuolilta, kun Olkiluodon kesäisessä ylijännite-tapahtumassa Stukin raportista kävi ilmi, että varageneraattoreiden starttimoottrit eivä kuulu vuositarkastuksen piiriin. Stukin mukaan 3 viidestä starttimottoorista ei ollut kunnossa.

        Tai ainkain uusi tieto, joka jysäyttää! Mistä tuo asia ilmenee (linkki)?

        Mitä helkutin virkaa niillä toimivilla varageneraattoreilla on, jos niiden ei tarvitse käynnistyä?

        äääääääääääkkk


      • Örn Vik kirjoitti:

        Strontium, jos tiedät vakavan turvallisuuspuutteen, sinun olisi ilmoitettava siitä, ensin laitoksen johdolle ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten viranomaisille. Meillä on ilmoitusvelvollisuus, vaikka en kyllä tiedä, onko se rangaistuksen uhalla.

        "Strontium, jos tiedät vakavan turvallisuuspuutteen, sinun olisi ilmoitettava siitä, ensin laitoksen johdolle ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten viranomaisille. Meillä on ilmoitusvelvollisuus, vaikka en kyllä tiedä, onko se rangaistuksen uhalla"

        Miten tuota voisi soveltaa TVOn oman työntekijän ilmoitukseen siitä, että hän, todennäköisesti esimiehensä määräyksestä, merkitsee tarkastetuksi kohteen, jonka luona ei edes ole käyty? Viittaan tällä aiemmin kirjoittamaani: "Törkein näistä oli mielestäni ns. lattiavahtien tarkistamisen poisjättäminen useiden vuosien ajan, mutta merkitseminen tarkistetuksi. Tarkistaminen olisi ollut vaikeaa mm. reaktorin alapuolisessa tilassa."

        Ei ole kuviteltavissa, että vuosikausia asian merkitsiminen tarkistetuksi ilman tarkistusta on mahdollista niin, että vain yksi henkilö sen tietäisi. Eikö tällaisessa tapauksessa pitäisi nostaa jo syylliset esiin, eikä vain tyytyä lupauksiin "se ei toistu"?

        Teko itsessään ei ollut turvallisuusuhka, mutta siitä olisi voinut sellainen tulla. Minua ei kukaan saa vakuuttuneeksi siitä, että "Suomessa ydinlaitoksen haltijalle turvallisuus on ensijaisen tärkeä asia".


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        Tai ainkain uusi tieto, joka jysäyttää! Mistä tuo asia ilmenee (linkki)?

        Mitä helkutin virkaa niillä toimivilla varageneraattoreilla on, jos niiden ei tarvitse käynnistyä?

        äääääääääääkkk

        Tarkotko diesel käyttöisiä genuja?
        Ne käynnistyvät paineilmalla:)


      • Nimimerkki
        Yltiöatominen kirjoitti:

        Meinasin pudota tuolilta, kun Olkiluodon kesäisessä ylijännite-tapahtumassa Stukin raportista kävi ilmi, että varageneraattoreiden starttimoottrit eivä kuulu vuositarkastuksen piiriin. Stukin mukaan 3 viidestä starttimottoorista ei ollut kunnossa.

        Minä en usko tuohon väitteeseen.
        Mitä siellä raportissa oikeastaan lukee?
        Tietääkseni niillä ajetaan parhaimmillaa kerran viikossa, vähintään kerran kuukaudessa.


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Minä en usko tuohon väitteeseen.
        Mitä siellä raportissa oikeastaan lukee?
        Tietääkseni niillä ajetaan parhaimmillaa kerran viikossa, vähintään kerran kuukaudessa.

        Mullakin on muistikuva, että dieselit koestetaan kerran viikossa. Mutta eiköhän se selviä kohta.

        Ne on vaan helkutin tärkeitä olemassa. Kyllä niiden käynnistyä pitää ...


      • Yltiöatominen
        Vastaaja kirjoitti:

        Mullakin on muistikuva, että dieselit koestetaan kerran viikossa. Mutta eiköhän se selviä kohta.

        Ne on vaan helkutin tärkeitä olemassa. Kyllä niiden käynnistyä pitää ...

        En tiedä kuinka usein ne koestetaan, mutta kesäkuussa sattuneen omakäyttöverkon mentyksen yhteydessä kävi ilmi, että paineilmastarteissa oli vikaa. Tämä siis heti vuosihuollon jälkeen, kun Olkiluoto1:stä oltiin nostamssa täysille tehoille. Ehkä siksi Stuk ikäänkuin ohimennen totesi, että näiden tarkistus ei kuulu vuosihuoltoon.

        Yritin käydä tarkistamassa asian, mutta se viimeinen neljännesvuosiraportti ei auennut. Olin sen kyllä jo aikaisemmin lukenut, mutta tänään se oli poistettu.

        No katsotaan. En ainakaan tietoisesti yritä mitään vääriä tietoja levittää.


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Tarkotko diesel käyttöisiä genuja?
        Ne käynnistyvät paineilmalla:)

        Saa vaikka AGA 200bar pulloissa, tämmösestä sanotaan vaikka 6 pullon patterista käynnistää varmasti isommankin dieselin.

        Pullo paineilmaa voidaan käyttää myös ns viimeisenä keinona erilaisissa systeemeissä.


      • Yltiöatominen kirjoitti:

        En tiedä kuinka usein ne koestetaan, mutta kesäkuussa sattuneen omakäyttöverkon mentyksen yhteydessä kävi ilmi, että paineilmastarteissa oli vikaa. Tämä siis heti vuosihuollon jälkeen, kun Olkiluoto1:stä oltiin nostamssa täysille tehoille. Ehkä siksi Stuk ikäänkuin ohimennen totesi, että näiden tarkistus ei kuulu vuosihuoltoon.

        Yritin käydä tarkistamassa asian, mutta se viimeinen neljännesvuosiraportti ei auennut. Olin sen kyllä jo aikaisemmin lukenut, mutta tänään se oli poistettu.

        No katsotaan. En ainakaan tietoisesti yritä mitään vääriä tietoja levittää.

        Jokin aika sitten jo sanoin: huolestuttaa se, että STUKin sivuilta katoilee tekstiä. Voi olla ihan asiaakin, mutta silti, koska ne mitkä on huomannut katoavan, olisi olleet kiinnostavia ja ydinvoimallle vähemmän mairittelevaa tietoa. Toivon totisesti, että olen vain vainoharhainen.

        Surkeaa, jos epäluottamuksen vuoksi pitää STUKin mielenkiintoiset ja luetut sivut ja dokut kopioida oalle koneelle ja sitten ihmetellä miksi se katosi netistä.


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        Jokin aika sitten jo sanoin: huolestuttaa se, että STUKin sivuilta katoilee tekstiä. Voi olla ihan asiaakin, mutta silti, koska ne mitkä on huomannut katoavan, olisi olleet kiinnostavia ja ydinvoimallle vähemmän mairittelevaa tietoa. Toivon totisesti, että olen vain vainoharhainen.

        Surkeaa, jos epäluottamuksen vuoksi pitää STUKin mielenkiintoiset ja luetut sivut ja dokut kopioida oalle koneelle ja sitten ihmetellä miksi se katosi netistä.

        Tulostaa raportteja, ihmisillä on tunnetusti huono muisti tietyistä asioista.


      • Yltiöatominen
        Nimimerkki kirjoitti:

        Tulostaa raportteja, ihmisillä on tunnetusti huono muisti tietyistä asioista.

        Joo, sainpas kaivettua tuon neljännevuosiraportin kikkailemalla:

        "Molemmilla laitosyksiköillä on neljä dieselgeneraattoria, jotka käynnistyvät tarvetilanteessa syöttämään sähköä voimalaitoksen järjestelmille. Tällaisia tilanteita ovat mm. häiriöt, joissa menetetään yhteys valtakunnalliseen sähköverkkoon. Turvallisuusteknisten käyttöehtojen mukaan reaktoria saa käyttää rajoituksetta kolmen vuorokauden ajan silloin kun kaksi neljästä dieselistä on epäkunnossa, mutta kyseessä ei ole systemaattinen vika.

        Olkiluoto 1:n yksi dieselgeneraattori ei käynnistynyt vuosihuollon ylösajossa tehtyjen reaktorin suojausjärjestelmän kokeiden yhteydessä 28.5.2008. Syyksi todettiin molempien käynnistysilmamoottoreiden tiivisteiden vaurioituminen. Käynnistysilmamoottoreiden huolto- ohjelmaan ei kuulu tiivisteiden vaihto, joten ikääntyminen ja ilman joukossa oleva voiteluöljy ovat aiheuttaneet tiivisteiden haurastumisen.

        Havainnon vuoksi TVO tarkasti kaikkien dieselgeneraattoreiden tiivisteet molemmilla laitosyksiköillä. Olkiluoto 1:llä viisi kahdeksasta tiivisteestä oli vaurioitunut ja Olkiluoto 2:lla yksi kahdeksasta. Tiivisteet vaihdettiin ja dieselien käynnistyminen testattiin 29.5.2008. Diesel käynnistyy kun toinen käynnistysilmamoottori toimii. Olkiluoto 2:n kaikki neljä dieseliä olisivat siten todennäköisesti käynnistyneet tarvetilanteessa. Olkiluoto 1:llä oli riskinä, että kaksi dieseliä neljästä ei olisi käynnistynyt. Kaikki dieselit olivat käynnistyneet edeltävissä määräaikaiskokeissa."

        No, muistin oikein. Mutta tosiaankin, melkoinen ylläri, ettei tiivisteiden vanhenemiseen varauduta. Vahingosta oppii.

        Lukekaa vaan koko raportti, jos saatte sen googlen välimuistista.


      • Yltiöatominen
        Yltiöatominen kirjoitti:

        Joo, sainpas kaivettua tuon neljännevuosiraportin kikkailemalla:

        "Molemmilla laitosyksiköillä on neljä dieselgeneraattoria, jotka käynnistyvät tarvetilanteessa syöttämään sähköä voimalaitoksen järjestelmille. Tällaisia tilanteita ovat mm. häiriöt, joissa menetetään yhteys valtakunnalliseen sähköverkkoon. Turvallisuusteknisten käyttöehtojen mukaan reaktoria saa käyttää rajoituksetta kolmen vuorokauden ajan silloin kun kaksi neljästä dieselistä on epäkunnossa, mutta kyseessä ei ole systemaattinen vika.

        Olkiluoto 1:n yksi dieselgeneraattori ei käynnistynyt vuosihuollon ylösajossa tehtyjen reaktorin suojausjärjestelmän kokeiden yhteydessä 28.5.2008. Syyksi todettiin molempien käynnistysilmamoottoreiden tiivisteiden vaurioituminen. Käynnistysilmamoottoreiden huolto- ohjelmaan ei kuulu tiivisteiden vaihto, joten ikääntyminen ja ilman joukossa oleva voiteluöljy ovat aiheuttaneet tiivisteiden haurastumisen.

        Havainnon vuoksi TVO tarkasti kaikkien dieselgeneraattoreiden tiivisteet molemmilla laitosyksiköillä. Olkiluoto 1:llä viisi kahdeksasta tiivisteestä oli vaurioitunut ja Olkiluoto 2:lla yksi kahdeksasta. Tiivisteet vaihdettiin ja dieselien käynnistyminen testattiin 29.5.2008. Diesel käynnistyy kun toinen käynnistysilmamoottori toimii. Olkiluoto 2:n kaikki neljä dieseliä olisivat siten todennäköisesti käynnistyneet tarvetilanteessa. Olkiluoto 1:llä oli riskinä, että kaksi dieseliä neljästä ei olisi käynnistynyt. Kaikki dieselit olivat käynnistyneet edeltävissä määräaikaiskokeissa."

        No, muistin oikein. Mutta tosiaankin, melkoinen ylläri, ettei tiivisteiden vanhenemiseen varauduta. Vahingosta oppii.

        Lukekaa vaan koko raportti, jos saatte sen googlen välimuistista.

        Siis varmaankin ilmastarteilla on huolto-ohjelma, mutta niiden tiivisteet eivät siis kuuluneet siihen. Toinen jonka muistin huonosti, oli tilanne, jossa vika ilmeni. Se siis ei ollut tuo pikasulku, vaan testitilanne, jonka tehtävä on tietenkin tällaisia vikoja hakeakkin.


      • Nimimerkki
        Yltiöatominen kirjoitti:

        Joo, sainpas kaivettua tuon neljännevuosiraportin kikkailemalla:

        "Molemmilla laitosyksiköillä on neljä dieselgeneraattoria, jotka käynnistyvät tarvetilanteessa syöttämään sähköä voimalaitoksen järjestelmille. Tällaisia tilanteita ovat mm. häiriöt, joissa menetetään yhteys valtakunnalliseen sähköverkkoon. Turvallisuusteknisten käyttöehtojen mukaan reaktoria saa käyttää rajoituksetta kolmen vuorokauden ajan silloin kun kaksi neljästä dieselistä on epäkunnossa, mutta kyseessä ei ole systemaattinen vika.

        Olkiluoto 1:n yksi dieselgeneraattori ei käynnistynyt vuosihuollon ylösajossa tehtyjen reaktorin suojausjärjestelmän kokeiden yhteydessä 28.5.2008. Syyksi todettiin molempien käynnistysilmamoottoreiden tiivisteiden vaurioituminen. Käynnistysilmamoottoreiden huolto- ohjelmaan ei kuulu tiivisteiden vaihto, joten ikääntyminen ja ilman joukossa oleva voiteluöljy ovat aiheuttaneet tiivisteiden haurastumisen.

        Havainnon vuoksi TVO tarkasti kaikkien dieselgeneraattoreiden tiivisteet molemmilla laitosyksiköillä. Olkiluoto 1:llä viisi kahdeksasta tiivisteestä oli vaurioitunut ja Olkiluoto 2:lla yksi kahdeksasta. Tiivisteet vaihdettiin ja dieselien käynnistyminen testattiin 29.5.2008. Diesel käynnistyy kun toinen käynnistysilmamoottori toimii. Olkiluoto 2:n kaikki neljä dieseliä olisivat siten todennäköisesti käynnistyneet tarvetilanteessa. Olkiluoto 1:llä oli riskinä, että kaksi dieseliä neljästä ei olisi käynnistynyt. Kaikki dieselit olivat käynnistyneet edeltävissä määräaikaiskokeissa."

        No, muistin oikein. Mutta tosiaankin, melkoinen ylläri, ettei tiivisteiden vanhenemiseen varauduta. Vahingosta oppii.

        Lukekaa vaan koko raportti, jos saatte sen googlen välimuistista.

        Uskon vastaavien dieselien olevan ikääntyessään ylläpidolle suuri ongelma.
        Käyttötapa on nollasta täysille sen enempiä lämmittämättä.
        Vikaantuessaan dieseli on 3 päivän käyttörajoitustyö eikä 3 päivässä välttämättä tehdä paljoakaan.
        Jos 1 tai 2 mukia on pois pelistä ja korjaus venyy on kiusaus suuri tehdä homma ns valmiiksi ja uusitaan 3 päivän työmääräin hallittuna riskinä.
        Näin ei tarvitse rajottaa tehoja mutta homma on hoidossa:D
        Kysymys kuuluukin nakuttaako kaikki sylinterit varmasti vai onko osassa vikoja, amerikkalaisessa 8 koneessa ei 1 sylinteri normiajossa tuntunut missään.

        Edellä mainitulla tyylillä dieseliä käytettäessä on täysin selvää että laite väsyy ja lopulta vikaantuu siten että koko laitteelle on tehtävä huolto jossa kaikki osat tarkistetaan.

        Näin isolle dieselille ei tehdä viikossa kummia.

        Oli ongelma mikä tahansa laitoksella riskinarvioimisen jälkeen päätetään kumpa on tärkeämpää, pitää koneet käynnissää ongelmista huolimatta vai ottaako riski siitä ettei ydinasentajat pysty selviytymään korjaustyöstä tai laite on muuten vain niin loppu.
        Mahdollisesti jopa arvioidaan oman ylläpitoyksikön taitotaso niin alhaiseksi että korjausmiehien ei edes uskalleta antaa koskea koneisiin eikä kokemusta tässä tilanteessa kerry tulevaisuuttakaan silmällä pitäen.

        Parempi kun ei aleta edes purkamaan sillä se joka kattilan ajaa ales saa varmasti kehuja:D

        Muistuttaisin laitosten iän olevan jo korkea ja näitäkin varolaitteita on ajettu jo 30 vuotta kylmiltään täysille.


      • Yltiö
        Nimimerkki kirjoitti:

        Uskon vastaavien dieselien olevan ikääntyessään ylläpidolle suuri ongelma.
        Käyttötapa on nollasta täysille sen enempiä lämmittämättä.
        Vikaantuessaan dieseli on 3 päivän käyttörajoitustyö eikä 3 päivässä välttämättä tehdä paljoakaan.
        Jos 1 tai 2 mukia on pois pelistä ja korjaus venyy on kiusaus suuri tehdä homma ns valmiiksi ja uusitaan 3 päivän työmääräin hallittuna riskinä.
        Näin ei tarvitse rajottaa tehoja mutta homma on hoidossa:D
        Kysymys kuuluukin nakuttaako kaikki sylinterit varmasti vai onko osassa vikoja, amerikkalaisessa 8 koneessa ei 1 sylinteri normiajossa tuntunut missään.

        Edellä mainitulla tyylillä dieseliä käytettäessä on täysin selvää että laite väsyy ja lopulta vikaantuu siten että koko laitteelle on tehtävä huolto jossa kaikki osat tarkistetaan.

        Näin isolle dieselille ei tehdä viikossa kummia.

        Oli ongelma mikä tahansa laitoksella riskinarvioimisen jälkeen päätetään kumpa on tärkeämpää, pitää koneet käynnissää ongelmista huolimatta vai ottaako riski siitä ettei ydinasentajat pysty selviytymään korjaustyöstä tai laite on muuten vain niin loppu.
        Mahdollisesti jopa arvioidaan oman ylläpitoyksikön taitotaso niin alhaiseksi että korjausmiehien ei edes uskalleta antaa koskea koneisiin eikä kokemusta tässä tilanteessa kerry tulevaisuuttakaan silmällä pitäen.

        Parempi kun ei aleta edes purkamaan sillä se joka kattilan ajaa ales saa varmasti kehuja:D

        Muistuttaisin laitosten iän olevan jo korkea ja näitäkin varolaitteita on ajettu jo 30 vuotta kylmiltään täysille.

        Tarkoitako Nimimerkki, että Suomen ydinvoimalat ajavat jo suurella riskitasolla?

        Kesäkuinen tapahtuma Olkiluodossa muuten vähän hätkähdytti. Ensin ihan normaalivika, generaattorin jännitesäätäjä aiheuttaa ylijännitteen ja laitos menee pikasulkuu. Ylijännite rikkoi kuitenkin taajuusmuuttajia ja huimamassageneraattorien elektroniikaa siten, että osa pääkiertopumpuista meni käyttökelvottomaksi eivätkä huimamassat toimineet. Onneksi tässä tilanteessa oli jo selvitetty tuo varagenujen käynnistysongelma, koska muuten tuosta olisi voinut tulla aika huolestuttava tapahtumaketju.


      • Yltiö kirjoitti:

        Tarkoitako Nimimerkki, että Suomen ydinvoimalat ajavat jo suurella riskitasolla?

        Kesäkuinen tapahtuma Olkiluodossa muuten vähän hätkähdytti. Ensin ihan normaalivika, generaattorin jännitesäätäjä aiheuttaa ylijännitteen ja laitos menee pikasulkuu. Ylijännite rikkoi kuitenkin taajuusmuuttajia ja huimamassageneraattorien elektroniikaa siten, että osa pääkiertopumpuista meni käyttökelvottomaksi eivätkä huimamassat toimineet. Onneksi tässä tilanteessa oli jo selvitetty tuo varagenujen käynnistysongelma, koska muuten tuosta olisi voinut tulla aika huolestuttava tapahtumaketju.

        STUK:

        "    
        SKI vaatii parannuksia Forsmarkin ydinvoimalaitokselle

        14.9.2006

        Ruotsin ydinturvallisuusviranomainen SKI on 14.9.2006 ilmoittanut päätöksestä, jonka mukaan Forsmark 1 ja 2 laitosyksiköt saa käynnistää vasta kun 25.7. havaitun häiriön toistumisen estämiseksi välttämättömät välittömät toimenpiteet on tehty.

        Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa varavoimalaitteiden ylijännitesuojauksen parantaminen ja dieselgeneraattoreiden toiminnan varmentaminen. Pitemmällä tähtäimellä tehtäviä parannustoimenpiteitä on myös kehitelty, ja niitä voidaan tarvita muillakin Ruotsin laitoksilla.
        ...
        Ruotsin tilanne johti tutkimuksiin myös Suomessa

        Suomessa selvitettiin välittömästi tapahtuman jälkeen, olisiko samanlainen häiriö mahdollinen Olkiluodossa tai Loviisassa. Selvitysten mukaan ei ole. Loviisassa ei ole UPS-laitteita vastaavassa tehtävässä, Olkiluodossa taas on, mutta niissä ylijännitesuojaukset on aseteltu tarkoituksenmukaisemmin kuin Forsmarkissa. Sekä Loviisan että Olkiluodon dieselgeneraattoreiden toiminta on yksinkertaisempaa kuin Forsmarkissa, eikä vastaava toiminnan estyminen ole mahdollista.
        ...
        "
        http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/2006/fi_FI/news_424/

        Miksi tää on tämmöstä?


      • Nimimerkki
        Yltiö kirjoitti:

        Tarkoitako Nimimerkki, että Suomen ydinvoimalat ajavat jo suurella riskitasolla?

        Kesäkuinen tapahtuma Olkiluodossa muuten vähän hätkähdytti. Ensin ihan normaalivika, generaattorin jännitesäätäjä aiheuttaa ylijännitteen ja laitos menee pikasulkuu. Ylijännite rikkoi kuitenkin taajuusmuuttajia ja huimamassageneraattorien elektroniikaa siten, että osa pääkiertopumpuista meni käyttökelvottomaksi eivätkä huimamassat toimineet. Onneksi tässä tilanteessa oli jo selvitetty tuo varagenujen käynnistysongelma, koska muuten tuosta olisi voinut tulla aika huolestuttava tapahtumaketju.

        Varmasti Kaikki riskit arvioidaan ennen huoltoa.
        Kulttuurissa vaikuttaa olevan eroavaisuuksia Suomen ja Ruotsin välillä oli kyse sitten Fortumista tai Teollisuuden voimasta.

        Vaikuttaa siltä että ruotsissa viranomaiset ovat hanakempia laittamaan laitoksen pysähdyksiin ongelman selvittämiseksi toisin kuin raha keskeisessä Suomessa.

        Suomessa ydinvoimaloissa on yli ihmisiä insinööreinä heillä on röntgenkatse yms korkeampaa älykkyyttä.


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Varmasti Kaikki riskit arvioidaan ennen huoltoa.
        Kulttuurissa vaikuttaa olevan eroavaisuuksia Suomen ja Ruotsin välillä oli kyse sitten Fortumista tai Teollisuuden voimasta.

        Vaikuttaa siltä että ruotsissa viranomaiset ovat hanakempia laittamaan laitoksen pysähdyksiin ongelman selvittämiseksi toisin kuin raha keskeisessä Suomessa.

        Suomessa ydinvoimaloissa on yli ihmisiä insinööreinä heillä on röntgenkatse yms korkeampaa älykkyyttä.

        Suomen insinöörien röntgenkatse kai sitten riitti siihen, että reaktorin ohjaussauvat, joita Ruotsissa oli kahdessa reaktorissa viallisia, voitiin Suomessa tarkistaa samanlaisen voimalan KÄYTÖSTÄ POISTETUISTA ohjaussauvoista. /1/

        Ja minä kun luulin, että STUK ei vain halunnut häiritä ydinbisnestä joutavilla tarkistuksilla.

           
        http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/fi_FI/news_520/
        (Säätösauvojen vauriot Ruotsissa johtivat tarkastuksiin Olkiluodon voimalaitoksella)
        :)


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        Suomen insinöörien röntgenkatse kai sitten riitti siihen, että reaktorin ohjaussauvat, joita Ruotsissa oli kahdessa reaktorissa viallisia, voitiin Suomessa tarkistaa samanlaisen voimalan KÄYTÖSTÄ POISTETUISTA ohjaussauvoista. /1/

        Ja minä kun luulin, että STUK ei vain halunnut häiritä ydinbisnestä joutavilla tarkistuksilla.

           
        http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/fi_FI/news_520/
        (Säätösauvojen vauriot Ruotsissa johtivat tarkastuksiin Olkiluodon voimalaitoksella)
        :)

        Rahasampoa ei saa pysäyttää.


      • Yltiö
        Nimimerkki kirjoitti:

        Rahasampoa ei saa pysäyttää.

        Oon muuten minäkin pannut merkille, että Forsmark ja Oskarsham ovat vähän väliä seisokeissa joidenkin ongelmien takia, mutta Olkiluoto, joka on niiden sisarvoimala, rouskuttaa ydinvalkeaa läpi vuoden.

        Ruotsín SKI silloin 2006, ja senkin jälkeen hakkui Ruotsin ydinalan ja sen turvallisuuskulttuurin täysin surkeaksi, mutta meillä taas Stuk ei saa kunnolla henkeä kehumisiltaan, kun se ylistää Suomen ydinvoimaa.

        On eroja, kyllä.


      • Nimimerkki
        Yltiö kirjoitti:

        Oon muuten minäkin pannut merkille, että Forsmark ja Oskarsham ovat vähän väliä seisokeissa joidenkin ongelmien takia, mutta Olkiluoto, joka on niiden sisarvoimala, rouskuttaa ydinvalkeaa läpi vuoden.

        Ruotsín SKI silloin 2006, ja senkin jälkeen hakkui Ruotsin ydinalan ja sen turvallisuuskulttuurin täysin surkeaksi, mutta meillä taas Stuk ei saa kunnolla henkeä kehumisiltaan, kun se ylistää Suomen ydinvoimaa.

        On eroja, kyllä.

        Stukin tehtävä ei ole etsiä syitä laitoksen pysäyttämiseksi vaan pitää ne käynnissä yhteistyössä Fortumin ja Teollisuuden voiman kanssa.

        On oikeasti naivia ajatella että 30 vuotiaiden voimalaitosten käynnissäpito olisi aina hallittua ja pelkkää ruusuilla tanssimista.


      • Yltiö
        Vastaaja kirjoitti:

        Jokin aika sitten jo sanoin: huolestuttaa se, että STUKin sivuilta katoilee tekstiä. Voi olla ihan asiaakin, mutta silti, koska ne mitkä on huomannut katoavan, olisi olleet kiinnostavia ja ydinvoimallle vähemmän mairittelevaa tietoa. Toivon totisesti, että olen vain vainoharhainen.

        Surkeaa, jos epäluottamuksen vuoksi pitää STUKin mielenkiintoiset ja luetut sivut ja dokut kopioida oalle koneelle ja sitten ihmetellä miksi se katosi netistä.

        Vastauksena tuohon dokumenttien katoamisiin Stukin sivuilta. Huomasin eilen kun etsiskelin tuota kadonnutta raporttia, että Greenpeace oli sivuillaan linkittänyt suoraan tuohon neljännesvuosiraporttiin, jonka Stuk sitten poisti sivuiltaan. Onko syy siinä, että GP ylipäätänsä linkittää, vai eikö Stuk halua lisäyleisöä noille raporteille? Vai kokeeko Stuk, että GP käyttää sen sivuja väärin?


      • Yltiö kirjoitti:

        Vastauksena tuohon dokumenttien katoamisiin Stukin sivuilta. Huomasin eilen kun etsiskelin tuota kadonnutta raporttia, että Greenpeace oli sivuillaan linkittänyt suoraan tuohon neljännesvuosiraporttiin, jonka Stuk sitten poisti sivuiltaan. Onko syy siinä, että GP ylipäätänsä linkittää, vai eikö Stuk halua lisäyleisöä noille raporteille? Vai kokeeko Stuk, että GP käyttää sen sivuja väärin?

        Raportit on julkista tietoa! Jos STUK ei pidä siitä, että tiedot on julkisia, muotoilkoon raportit julkisuuden kestäväksi hölynpölyksi!

        STUKin pääjöhtajalla taitaa olla suunnitelmia uran jatkokehityksestä kansainvälisessä toiminnassa. Kaikki puheet, markkinointisellaisia myöten, viittaa siihen. Ja miksei teotkin.

        Rankkaa


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        Suomen insinöörien röntgenkatse kai sitten riitti siihen, että reaktorin ohjaussauvat, joita Ruotsissa oli kahdessa reaktorissa viallisia, voitiin Suomessa tarkistaa samanlaisen voimalan KÄYTÖSTÄ POISTETUISTA ohjaussauvoista. /1/

        Ja minä kun luulin, että STUK ei vain halunnut häiritä ydinbisnestä joutavilla tarkistuksilla.

           
        http://www.stuk.fi/stuk/tiedotteet/fi_FI/news_520/
        (Säätösauvojen vauriot Ruotsissa johtivat tarkastuksiin Olkiluodon voimalaitoksella)
        :)

        Mielestäni kuvaa erinomaisesti Voima yhtiöiden suhdetta stukkiin.

        "Olkiluodon ydinvoimalaitoksen ykkös- ja kakkosyksiköt ovat samaa tyyppiä kuin Oskarshamnin ja Forsmarkin kolmosyksiköt, mutta näitä vanhempia ja joiltain osin niistä poikkeavia. Saatuaan tiedon vaurioista Oskarshamnissa STUK pyysi Teollisuuden Voima Oyj:ltä (TVO) selvityksen siitä, onko vastaava ilmiö mahdollinen Olkiluodossa ja edellyttääkö tapahtuma toimenpiteitä voimalaitoksella."


        Tämä katkelma on kopioitu stukin raportista.
        Tässä kuvauksessa käy selvästä ilmi kuinka voimayhtiöillä on lopullinen päätösvalta pitääkö sampo päällä ja luottaa röntgenkatseeseen vai sammuttaako sampo ja otta silmä kätte ja katso.

        Se on jotenkin niin idioottimaisen ylimielistä meininkiä kun ihmiset jotka eivät ole edes suunitelleet kyseisiä laitteita miettivät nyt sitten kinkkusämpylän ja kahvin parissa piirustuksia katsellen että onko metallilla väsymisominaisuus:D huomioitua: piirustusten perusteella metalli ei väsy:D


      • Yltiö
        Nimimerkki kirjoitti:

        Mielestäni kuvaa erinomaisesti Voima yhtiöiden suhdetta stukkiin.

        "Olkiluodon ydinvoimalaitoksen ykkös- ja kakkosyksiköt ovat samaa tyyppiä kuin Oskarshamnin ja Forsmarkin kolmosyksiköt, mutta näitä vanhempia ja joiltain osin niistä poikkeavia. Saatuaan tiedon vaurioista Oskarshamnissa STUK pyysi Teollisuuden Voima Oyj:ltä (TVO) selvityksen siitä, onko vastaava ilmiö mahdollinen Olkiluodossa ja edellyttääkö tapahtuma toimenpiteitä voimalaitoksella."


        Tämä katkelma on kopioitu stukin raportista.
        Tässä kuvauksessa käy selvästä ilmi kuinka voimayhtiöillä on lopullinen päätösvalta pitääkö sampo päällä ja luottaa röntgenkatseeseen vai sammuttaako sampo ja otta silmä kätte ja katso.

        Se on jotenkin niin idioottimaisen ylimielistä meininkiä kun ihmiset jotka eivät ole edes suunitelleet kyseisiä laitteita miettivät nyt sitten kinkkusämpylän ja kahvin parissa piirustuksia katsellen että onko metallilla väsymisominaisuus:D huomioitua: piirustusten perusteella metalli ei väsy:D

        Mitäs muuten pahimmillaan voisi tapahtua, jos yhden tai useamman säätösauvan työntäminen reaktoriin epäonnistuisi siksi, että sen ohjaustanko on poikki, tai sauva on muuten viallinen? Voisko onnettomuus jäädä vain paikalliseen polttoainevaurioon, vai voisko se muiden "epätodennäköisten" yhteensattumien kanssa aiheuttaa vakavamman onnettomuuden?


      • Yltiö kirjoitti:

        Vastauksena tuohon dokumenttien katoamisiin Stukin sivuilta. Huomasin eilen kun etsiskelin tuota kadonnutta raporttia, että Greenpeace oli sivuillaan linkittänyt suoraan tuohon neljännesvuosiraporttiin, jonka Stuk sitten poisti sivuiltaan. Onko syy siinä, että GP ylipäätänsä linkittää, vai eikö Stuk halua lisäyleisöä noille raporteille? Vai kokeeko Stuk, että GP käyttää sen sivuja väärin?

        Katsotaan mitä uudessa neljännesraportissa sanotaan. Otin kopion antamastasi poistetusta.

        Parasta politikointia on tietenkin käyttää vastustajan omia dokumentteja aseena vastustajaa vastaan. Kaipa STUK huomasi sen ja katsoi parhaaksi tehdä sen mitä saattoi tehdä.


      • Nimimerkki
        Yltiö kirjoitti:

        Mitäs muuten pahimmillaan voisi tapahtua, jos yhden tai useamman säätösauvan työntäminen reaktoriin epäonnistuisi siksi, että sen ohjaustanko on poikki, tai sauva on muuten viallinen? Voisko onnettomuus jäädä vain paikalliseen polttoainevaurioon, vai voisko se muiden "epätodennäköisten" yhteensattumien kanssa aiheuttaa vakavamman onnettomuuden?

        Riippuu reaktorista, boorihan sopivana pitoisuutena(n 12%) jäähdytysvedessä kattilan mutta tästä huolimatta lömmönsiirtoketjun tulee olla kunnossa.


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Riippuu reaktorista, boorihan sopivana pitoisuutena(n 12%) jäähdytysvedessä kattilan mutta tästä huolimatta lömmönsiirtoketjun tulee olla kunnossa.

        Sekava kirjotus, olisi ollut paljon ennemmänkin sanottavaa ja näin leikatessa jäi sanoja pois.

        Riippuu reaktorista, boorihan sopivana pitoisuutena(n 12%) jäähdytysvedessä pysäyttää fission mutta tästä huolimatta lömmönsiirtoketjun tulee olla kunnossa.


      • Nimimerkki
        Yltiöatominen kirjoitti:

        Joo, sainpas kaivettua tuon neljännevuosiraportin kikkailemalla:

        "Molemmilla laitosyksiköillä on neljä dieselgeneraattoria, jotka käynnistyvät tarvetilanteessa syöttämään sähköä voimalaitoksen järjestelmille. Tällaisia tilanteita ovat mm. häiriöt, joissa menetetään yhteys valtakunnalliseen sähköverkkoon. Turvallisuusteknisten käyttöehtojen mukaan reaktoria saa käyttää rajoituksetta kolmen vuorokauden ajan silloin kun kaksi neljästä dieselistä on epäkunnossa, mutta kyseessä ei ole systemaattinen vika.

        Olkiluoto 1:n yksi dieselgeneraattori ei käynnistynyt vuosihuollon ylösajossa tehtyjen reaktorin suojausjärjestelmän kokeiden yhteydessä 28.5.2008. Syyksi todettiin molempien käynnistysilmamoottoreiden tiivisteiden vaurioituminen. Käynnistysilmamoottoreiden huolto- ohjelmaan ei kuulu tiivisteiden vaihto, joten ikääntyminen ja ilman joukossa oleva voiteluöljy ovat aiheuttaneet tiivisteiden haurastumisen.

        Havainnon vuoksi TVO tarkasti kaikkien dieselgeneraattoreiden tiivisteet molemmilla laitosyksiköillä. Olkiluoto 1:llä viisi kahdeksasta tiivisteestä oli vaurioitunut ja Olkiluoto 2:lla yksi kahdeksasta. Tiivisteet vaihdettiin ja dieselien käynnistyminen testattiin 29.5.2008. Diesel käynnistyy kun toinen käynnistysilmamoottori toimii. Olkiluoto 2:n kaikki neljä dieseliä olisivat siten todennäköisesti käynnistyneet tarvetilanteessa. Olkiluoto 1:llä oli riskinä, että kaksi dieseliä neljästä ei olisi käynnistynyt. Kaikki dieselit olivat käynnistyneet edeltävissä määräaikaiskokeissa."

        No, muistin oikein. Mutta tosiaankin, melkoinen ylläri, ettei tiivisteiden vanhenemiseen varauduta. Vahingosta oppii.

        Lukekaa vaan koko raportti, jos saatte sen googlen välimuistista.

        Mielestä edellä oleva teksti on potaskaa.

        Haluan lukea sen raportin, missä se on ?


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        "Strontium, jos tiedät vakavan turvallisuuspuutteen, sinun olisi ilmoitettava siitä, ensin laitoksen johdolle ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten viranomaisille. Meillä on ilmoitusvelvollisuus, vaikka en kyllä tiedä, onko se rangaistuksen uhalla"

        Miten tuota voisi soveltaa TVOn oman työntekijän ilmoitukseen siitä, että hän, todennäköisesti esimiehensä määräyksestä, merkitsee tarkastetuksi kohteen, jonka luona ei edes ole käyty? Viittaan tällä aiemmin kirjoittamaani: "Törkein näistä oli mielestäni ns. lattiavahtien tarkistamisen poisjättäminen useiden vuosien ajan, mutta merkitseminen tarkistetuksi. Tarkistaminen olisi ollut vaikeaa mm. reaktorin alapuolisessa tilassa."

        Ei ole kuviteltavissa, että vuosikausia asian merkitsiminen tarkistetuksi ilman tarkistusta on mahdollista niin, että vain yksi henkilö sen tietäisi. Eikö tällaisessa tapauksessa pitäisi nostaa jo syylliset esiin, eikä vain tyytyä lupauksiin "se ei toistu"?

        Teko itsessään ei ollut turvallisuusuhka, mutta siitä olisi voinut sellainen tulla. Minua ei kukaan saa vakuuttuneeksi siitä, että "Suomessa ydinlaitoksen haltijalle turvallisuus on ensijaisen tärkeä asia".

        Ketjussa on niin paljon täyttä potaskaa että oikein tulee ajatelleeksi kirjoittelenko kuitenkin supon/iaea/3 vuotiaiden kanssa:D

        Mikä tai lähinnä kuka on karitsan arvoinen.


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Mielestä edellä oleva teksti on potaskaa.

        Haluan lukea sen raportin, missä se on ?

        "
        Mielestä edellä oleva teksti on potaskaa.

        Haluan lukea sen raportin, missä se on ?
        "

        Hys hys ....

        STUK laittoi sen uudestaan sivuilleen:


        http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-b/stuk-b97.pdf


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Ketjussa on niin paljon täyttä potaskaa että oikein tulee ajatelleeksi kirjoittelenko kuitenkin supon/iaea/3 vuotiaiden kanssa:D

        Mikä tai lähinnä kuka on karitsan arvoinen.

        minkäs teet


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        "
        Mielestä edellä oleva teksti on potaskaa.

        Haluan lukea sen raportin, missä se on ?
        "

        Hys hys ....

        STUK laittoi sen uudestaan sivuilleen:


        http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-b/stuk-b97.pdf

        Siinä raportissa mitään ihmeellistä ollut.
        Lähinnä jos haluaa dieseleistä jutella niin onhan se kumma jos ei huomata kompuran tehon alentuminen.

        Olen varma että tässäkin kompurassa on painesäiliö,simppeli testi mitata kellolla kuinka kauan kompura käy kun dieseli on käynnistynyt.

        Kone käynnistyy kun sinne ohjataan ilmaa sellaisiin sylintereihin joissa on venttiili kiinni ja näin rotaatio käynnistyy.
        Mielestäni käynnistysakun ilmamäärän tulisi käynnistää dieseli, jos se ei riitä niin silloin hiipunut ruuvikompura ei jaksa puskea paine akkua täyteen.
        Näiden laitteiden paineakun ja kompuran paineero on todennäköisesti muutama baari ylipainetta kompuran hyväksi mutta jos teho on hiipunut se ei vaan riitä.

        Jos asiaa ajattelee siltä kannalta että miksi kompura ei starttaisi heti voi johtua vioista joista kirjoitin aikasemmin.
        Pakoventtiili vuotaa, turbon kompura ei ahda.
        Koska ikää on jo kertynyt ja käytön vähyys vaivaa jokaista laitetta uskon lohkojen sisään muodostuvan myös kosteutta joka syövyttää kaikkea sisältä käsin kuin syöpä.
        Tähän ei auta edes tiheät öljynvaihtovälit vaan kosteus muodostuu seinämiin ruostuttaen rautalohkoa ja laitteen komponentteja.
        Vesi kondensoituessaan lopulta aina kertyy öljytilan pohjalle öljypatjan alle ja tulee pois öljynvaihdossa.
        Vaikka vesi tulisikin pois osittain se jää sisälle ja tuhoaa öljypohjan samalla kun jäytää sisuksia kuin syöpä.
        Dieseli pysyy parhaiten kunnossa kun se saa käydä koko ajan eikä kerran viikossa kylmiltään täysille,tällä tyylillä saa kaikki rikki.

        No tyyli on tämä lakii vaatii tekemään vastaavan koeajoliikkeen.
        Vastaavia vakiokierron dieseleitä ei oikein edes pysty ajamaan varovasti käyntiin vaan kun se käynnistyy se on menoa.

        Miten on onkohan dieselit koskaan rykineet ja sekuntikello tehnyt oho virhettä:D
        20 sek sahattu kun alkaa nakuttaa,kaikki on kunnossa:D


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Siinä raportissa mitään ihmeellistä ollut.
        Lähinnä jos haluaa dieseleistä jutella niin onhan se kumma jos ei huomata kompuran tehon alentuminen.

        Olen varma että tässäkin kompurassa on painesäiliö,simppeli testi mitata kellolla kuinka kauan kompura käy kun dieseli on käynnistynyt.

        Kone käynnistyy kun sinne ohjataan ilmaa sellaisiin sylintereihin joissa on venttiili kiinni ja näin rotaatio käynnistyy.
        Mielestäni käynnistysakun ilmamäärän tulisi käynnistää dieseli, jos se ei riitä niin silloin hiipunut ruuvikompura ei jaksa puskea paine akkua täyteen.
        Näiden laitteiden paineakun ja kompuran paineero on todennäköisesti muutama baari ylipainetta kompuran hyväksi mutta jos teho on hiipunut se ei vaan riitä.

        Jos asiaa ajattelee siltä kannalta että miksi kompura ei starttaisi heti voi johtua vioista joista kirjoitin aikasemmin.
        Pakoventtiili vuotaa, turbon kompura ei ahda.
        Koska ikää on jo kertynyt ja käytön vähyys vaivaa jokaista laitetta uskon lohkojen sisään muodostuvan myös kosteutta joka syövyttää kaikkea sisältä käsin kuin syöpä.
        Tähän ei auta edes tiheät öljynvaihtovälit vaan kosteus muodostuu seinämiin ruostuttaen rautalohkoa ja laitteen komponentteja.
        Vesi kondensoituessaan lopulta aina kertyy öljytilan pohjalle öljypatjan alle ja tulee pois öljynvaihdossa.
        Vaikka vesi tulisikin pois osittain se jää sisälle ja tuhoaa öljypohjan samalla kun jäytää sisuksia kuin syöpä.
        Dieseli pysyy parhaiten kunnossa kun se saa käydä koko ajan eikä kerran viikossa kylmiltään täysille,tällä tyylillä saa kaikki rikki.

        No tyyli on tämä lakii vaatii tekemään vastaavan koeajoliikkeen.
        Vastaavia vakiokierron dieseleitä ei oikein edes pysty ajamaan varovasti käyntiin vaan kun se käynnistyy se on menoa.

        Miten on onkohan dieselit koskaan rykineet ja sekuntikello tehnyt oho virhettä:D
        20 sek sahattu kun alkaa nakuttaa,kaikki on kunnossa:D

        Näyttäs olevan homma hanskassa kun ei ole juuri mitää höpinää stukin raportissa:D:D:D

        Kaikki on kunnossa ei mitään nähtävää hajaantukaa:D


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Siinä raportissa mitään ihmeellistä ollut.
        Lähinnä jos haluaa dieseleistä jutella niin onhan se kumma jos ei huomata kompuran tehon alentuminen.

        Olen varma että tässäkin kompurassa on painesäiliö,simppeli testi mitata kellolla kuinka kauan kompura käy kun dieseli on käynnistynyt.

        Kone käynnistyy kun sinne ohjataan ilmaa sellaisiin sylintereihin joissa on venttiili kiinni ja näin rotaatio käynnistyy.
        Mielestäni käynnistysakun ilmamäärän tulisi käynnistää dieseli, jos se ei riitä niin silloin hiipunut ruuvikompura ei jaksa puskea paine akkua täyteen.
        Näiden laitteiden paineakun ja kompuran paineero on todennäköisesti muutama baari ylipainetta kompuran hyväksi mutta jos teho on hiipunut se ei vaan riitä.

        Jos asiaa ajattelee siltä kannalta että miksi kompura ei starttaisi heti voi johtua vioista joista kirjoitin aikasemmin.
        Pakoventtiili vuotaa, turbon kompura ei ahda.
        Koska ikää on jo kertynyt ja käytön vähyys vaivaa jokaista laitetta uskon lohkojen sisään muodostuvan myös kosteutta joka syövyttää kaikkea sisältä käsin kuin syöpä.
        Tähän ei auta edes tiheät öljynvaihtovälit vaan kosteus muodostuu seinämiin ruostuttaen rautalohkoa ja laitteen komponentteja.
        Vesi kondensoituessaan lopulta aina kertyy öljytilan pohjalle öljypatjan alle ja tulee pois öljynvaihdossa.
        Vaikka vesi tulisikin pois osittain se jää sisälle ja tuhoaa öljypohjan samalla kun jäytää sisuksia kuin syöpä.
        Dieseli pysyy parhaiten kunnossa kun se saa käydä koko ajan eikä kerran viikossa kylmiltään täysille,tällä tyylillä saa kaikki rikki.

        No tyyli on tämä lakii vaatii tekemään vastaavan koeajoliikkeen.
        Vastaavia vakiokierron dieseleitä ei oikein edes pysty ajamaan varovasti käyntiin vaan kun se käynnistyy se on menoa.

        Miten on onkohan dieselit koskaan rykineet ja sekuntikello tehnyt oho virhettä:D
        20 sek sahattu kun alkaa nakuttaa,kaikki on kunnossa:D

        siinä oli se, mitä sanoit vain potaskaksi


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        siinä oli se, mitä sanoit vain potaskaksi

        Se on erikoista että ilman joukossa oleva öljy haurastuttaa kompuran tiivisteet:D
        MOT.

        Hyvä kun tuli puheeksi, koska juuri tämä väite on mielestäni täyttä soopaa.
        Öljyä on ilman joukossa sen takia että laitteet nimenomaan kestävät käyttöä.


      • Yltiö
        Nimimerkki kirjoitti:

        Se on erikoista että ilman joukossa oleva öljy haurastuttaa kompuran tiivisteet:D
        MOT.

        Hyvä kun tuli puheeksi, koska juuri tämä väite on mielestäni täyttä soopaa.
        Öljyä on ilman joukossa sen takia että laitteet nimenomaan kestävät käyttöä.

        Painetyökalujen ilmassa taitaa olla aina vähän öljyä ja luulisi, että käynnistyskompurakin vain tykkää öljystä.

        Mutta tuota en edelleenkään tajua: miten monen ilmanpainestartin toimimattomuus voi tulla yhtä aikaa ja yllätyksenä? Genuja on aina yli oman tarpeen, mutta kun niissä voi olla muitakin vikoja, niin luulisi, että juuri startti kuuluisi tarkoin seurattaviin asioihin.

        No, edellenkään tuosta ei helposti tulisi sitä tilannetta, mikä tuli Forsmarkissa: voimala menettäisi ohjaus ja käyttösähkönsä pitkäksi aikaa. Taisi muuten Loviisassa olla joskus takavuosina inessi, jossa varagenut eivät olleet toimimtavalmiudessa, oliko peräti kahteen viikkoon, huollon jälkeen. No tuurilla ne laívatkin seilaa.


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Se on erikoista että ilman joukossa oleva öljy haurastuttaa kompuran tiivisteet:D
        MOT.

        Hyvä kun tuli puheeksi, koska juuri tämä väite on mielestäni täyttä soopaa.
        Öljyä on ilman joukossa sen takia että laitteet nimenomaan kestävät käyttöä.

        STUK on kyllä edelleen sitä mieltä, että ilmassa oleva voiteluöljy ja ikääntyminen haurastutti tiivisteitä:


        "Käynnistysilmamoottoreiden huolto-ohjelmaan ei kuulu tiivisteiden vaihto, joten ikääntyminen ja ilman joukossa oleva voiteluöljy ovat aiheuttaneet tiivisteiden haurastumisen."

        Onkohan tuossa selittelyä sille, että tiivisteiden kunnon tarkistus tai säännöllinen vaihto ei ole tarkastuslistalla? Huono selitys, jos öljy vain pidentää tiivisteiden käyttöaikaa. Voisko olla jokin erikoistapaus, esim. tiivistemateriaalissa?


      • Nimimerkki
        Vastaaja kirjoitti:

        STUK on kyllä edelleen sitä mieltä, että ilmassa oleva voiteluöljy ja ikääntyminen haurastutti tiivisteitä:


        "Käynnistysilmamoottoreiden huolto-ohjelmaan ei kuulu tiivisteiden vaihto, joten ikääntyminen ja ilman joukossa oleva voiteluöljy ovat aiheuttaneet tiivisteiden haurastumisen."

        Onkohan tuossa selittelyä sille, että tiivisteiden kunnon tarkistus tai säännöllinen vaihto ei ole tarkastuslistalla? Huono selitys, jos öljy vain pidentää tiivisteiden käyttöaikaa. Voisko olla jokin erikoistapaus, esim. tiivistemateriaalissa?

        Logiiggaa!
        Minä en ymmärrä kompressorin särkymistä voitelun takia, selittäkööt joku viisaampi.
        Koneet pitävät liukasteista.
        Nyt ei ole todellakaan kyseessä mikään öljytön kompressori, eikä kompressoria käyttävä moottorikaan ujostele öljylle.


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Logiiggaa!
        Minä en ymmärrä kompressorin särkymistä voitelun takia, selittäkööt joku viisaampi.
        Koneet pitävät liukasteista.
        Nyt ei ole todellakaan kyseessä mikään öljytön kompressori, eikä kompressoria käyttävä moottorikaan ujostele öljylle.

        Kaikki käsittää sen että jos tarvitaan varageneraattoria se tarkoittaa sitä ettei ole sähköä.
        Iso dieseli käynnistyy ilmalla ja sen taas tekee kompressori jota käyttää pieni dieseli joka käynnistyy sähköllä.
        Millä käynnistyy pieni dieseli jos ei ole sähköä ja ilmaa tarvitaan että saadaan varavoimalaite päälle.
        Tarvitaan ilmasäiliö joka hoitaa ison dieselin käynnistymisen.

        Ilmasäiliö tai paineilmapullo patteri.

        Olen entistä skeptisempi rasvan haurastamien tiivisteiden suhteen, edes painesäiliö ei tykkää pahaa voiteluaineesta koska öljy erottuu säiliön pohjalle.
        Ruuviahdin on lähes ikuinen etenkin kun sitä voitelee öljy, lamelli kompura on lähes yhtä fiksuu vekotin.
        Olisi kiva tietää mikä on sellainen osa kompressorissa joka ei pidä voitelusta?


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Logiiggaa!
        Minä en ymmärrä kompressorin särkymistä voitelun takia, selittäkööt joku viisaampi.
        Koneet pitävät liukasteista.
        Nyt ei ole todellakaan kyseessä mikään öljytön kompressori, eikä kompressoria käyttävä moottorikaan ujostele öljylle.

        "Olisi kiva tietää mikä on sellainen osa kompressorissa joka ei pidä voitelusta?"

        Tiiviste.


    • Yltiö

      En näkisi mitään mysteeriä siinä, että paineastiat tai liitokset alkavat vuotamaan 30 vuodessa. Edelleenkin minusta ongelma on siinä, että tullaan tilanteeseen, missä useita useita painestartteja on lakannut toimimasta. Uskoo ken haluaa, mutta eivät nuo yhtäkkiä vanhene, eivätkä samanaikaisesti.

      Ehkä öljy-selitys on vain pehmennystä sille, että huolto-ohjelmassa on selvä kämmi, kun starttien tiiveyttä ei ole säännöllisesti koestettu. No se varmaan korjaantui nyt. Mutta se taas osoitti sen tosiasian, ettei turvallisuus voi koskaan olla sataprosenttista. Eli ne käsittämättömät lukemat yhdsestä vakavasta reaktorionnettomuudesta noin miljoonssa vuodessa voi kyllä ohittaa olankohautuksella.

      Ydinvoimala on lopulta vain ihmisen tekemä höyrykone joka voi mennä rikki siinä missä mikä tahansa teollinen laitos. Sitä vaivaa myös uusissa laitoksissa sama perusongelma, joka on ollut mukana alusta asti: reaktori voi menettää jäähdytyksensä, jolloin se todennäköisesti sulaa. Sen jälkeen on ainakin kaksi mahdollista tapahtumaketjua, jossa voi tapahtua esim höyryräjähdys. Yksikään kaupallinen ydinvoimala ei todennäköisesti kestäisi voimakkkainta mahdollista höyryräjähdystä( esim Tsernobylissä 2000 tonnia painava reaktorin kansirakennelma lensi ilmaan), vaan suojakuori pettäisi.

      Tällä tiedolla täytyy vain elää. Ei voi mitään.

      • TVO oli raportin mukaan jättänyt jalokaasunäytteen ottamatta huoltoviikolla, inhimiliisen erehdyksen vuoksi.
        "Turvallisuustekniset käyttöehdot (TTKEe) edellyttävät, että näyte otetaan laitoksen kaikissa käyttötiloissa kerran viikossa."

        Aikansa kun TVO pinnaa selkeistä tarkistustehtävistä, tulee testattavaksi voimalan kestävyys. Ja väestönsuojelun toiminta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3242
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      95
      2197
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      321
      2138
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2050
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1809
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1261
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1240
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1130
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1019
    Aihe