tuet kannattaa

paremmin kuin työ?

140

19023

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha ei riitä

Varmaan kohta väität, että natsit eivät tuhonneet juutalaisiakaan.

• kddkkdk

Ku hakee ruuat ilmaseks jää rahaa muuhun esim. kaljaan ja tupakkaa.

• harrastusvälineiden
        kddkkdk kirjoitti:

Ku hakee ruuat ilmaseks jää rahaa muuhun esim. kaljaan ja tupakkaa.

ostoon (kuten meillä), ettei koulussa tartte erottua sillä perusteella, ettei ole suksia tai luistimia.

• systeemi uusittava

Jos et saa Kelasta niin sossu maksaa. Olen kauhulla katsonut tätä menoa ja en ihmettele yhtään että valtiolta alkaa rahat loppua.
      Sitten on kuitenkin niitä jotka oikeasti elävät tiukasti, eivät todellakaan törsäile ja he joutuvat kärsimään.
      Eniten huolestuttaa täällä omalla seudullani (Kainuu) olevat nuoret alle 25-vuotiaat jotka elävät tuilla. Tekevät lapsia, elävät sossun rahoilla ja eivät yritäkään päästä eteenpäin.
      Onhan se kauheaa jos joutuu lähtemään kotipaikkakunnaltaan työn perässä, mutta joskus se on vana pakko. Tähän pitäisi mielestäni puuttua, jonkinlainen "muuttopakko" pitäisi kehittää.

• Kyllä työnteko kannattaa

Itse olen kituuttanut töissä 2v ihan törkeän huonolla palkalla. Käteen jää kk pituudesta riippuen 900-1000€ josta asumiskulut syö 50%, siihen tulee tottakai muut maksut päälle. Maalla asuessa meinaan kaikki on kalliimpaa kuten netti, autokulut, ruokakulut jne, täältä ei voi vain tökkäytyä kauppaan kun sinne on matkaa 30km ja yleiset liikenneyhteydet..mitä ne on :D Ei ole moneen kk tarvinnut enää miettiä, että mithän söis, kun tilille laskujen jälkeen on jäänyt 1-10€, tammikuussa jäi 0.7€. Tukia ei saa minkään muotoisia. Viimeksi kelalta kysyessäni asumistukea, sieltä ystävällis mielinen ukkeli sanoi suoraan, sano ittes irti töistä, silloin saat tuet. Sosialitoimi oli yhtä jyrkkä, mitäs olet töissä..
        Että kyllä Suomessa työnteko kannattaa :D
        Onneksi tulee kesä ja kärpäset, on köyhälläkin ystäviä...

• duunimimmi..
        Kyllä työnteko kannattaa kirjoitti:

Itse olen kituuttanut töissä 2v ihan törkeän huonolla palkalla. Käteen jää kk pituudesta riippuen 900-1000€ josta asumiskulut syö 50%, siihen tulee tottakai muut maksut päälle. Maalla asuessa meinaan kaikki on kalliimpaa kuten netti, autokulut, ruokakulut jne, täältä ei voi vain tökkäytyä kauppaan kun sinne on matkaa 30km ja yleiset liikenneyhteydet..mitä ne on :D Ei ole moneen kk tarvinnut enää miettiä, että mithän söis, kun tilille laskujen jälkeen on jäänyt 1-10€, tammikuussa jäi 0.7€. Tukia ei saa minkään muotoisia. Viimeksi kelalta kysyessäni asumistukea, sieltä ystävällis mielinen ukkeli sanoi suoraan, sano ittes irti töistä, silloin saat tuet. Sosialitoimi oli yhtä jyrkkä, mitäs olet töissä..

..työnteko kannattaa ja erityisesti itsensä kouluttaminen..onnenksi on sellainen duuni ettei tarvi pelätä lomautuksia tms...kyllä työnteko ja palkka antaa mahdollisuuden matkustaa, shoppailla mikä tuskin minulla ainakaan työttömänä ei onnistu..Eli opiskelu ja työnteko kunniaan!

• ei saa

niin vaan töitä. Ehkä Helsingin seutu olisi oikea osoite.

• kommarien touhua

Väestön pakkosiirrot on kommarien touhua. Kyllä markkinataloudessa raha pitäis olla se suurin houkutin. Mutta nää suomalaisten palkat on sellasia ettei kannata.

• mitä eilen mietin
        kommarien touhua kirjoitti:

Väestön pakkosiirrot on kommarien touhua. Kyllä markkinataloudessa raha pitäis olla se suurin houkutin. Mutta nää suomalaisten palkat on sellasia ettei kannata.

Mietin syvällisemmällä tasolla sitä, mitä ihmiset oikein huutavat ja haluavat kokoajan, tietävät miten asioiden tulisi olla ja ottaisivat mielellään asioita toisilta pois (huom. ei itseltään koskaan, koska itse kyllä tekee oikeat valinnat ja muiden vika aina kaikki, KAIKKI).

Se ei ole kapitalistista, vaan itse asiassa sosialistista. Kapitalismi pyörii rahakeskeisesti, joten hieman sieltä huudeilta sitä oikeutta huudetaan (siis rahan nimissä, "en minä muuten, mutta se on vaan teidän vika, ku kaikki rahat loppuu)

Mitä te pelkäätte? Oikeesti? että rahat loppuu?

Ne on kuulkaas loppunut jo. Suomi on velkainen maa.

Kenelläkään ei saisi olla enemmän, kuin itsellä. Ollaan katellisia työttömille ja sairaille. Kaikkien pitäisi pakottautua samaan muottiin.

siis

Töihin pitäisi vaan mennä, vaikka ei olisi mitään mitä tehdä ja muuttaakkin pitäisi, vaikka ei halua. Pitäisi koko elämänsä pyhittää, jotta varmasti pääsee ja tekee töitä, vaikka mitä tulisi.

Toihin pitäisi vaan mennä, eikä missään nimessä kukaan saisi edes elää ilman töitä tai ansaitse mitään, jos on työtön. Ei edes ihmisarvoa (vaikka totuus on, että sitä ei voi ottaa pois, voi vain omat kasvonsa liata)

Mihin me niitä veroja sitten edes tarvitaan?

Siirrytään kokonaan sosialistiseen järjestelmään ja ruvetaan pakkaamaan ihmiset oikeasti samaan muottiin. Kyllä kaikille töitä löytyy, sitten kun luovutaan kapitalismista ja valmistetaan kaikki tavara, ruoka, vaate jne. itse täällä kotosuomessa.

Sitten ei tarvitsisi naapuriakaan kadehtia, sillä, kun olisi tasan saman verran kuussa rahaa käyttää siihen omaan autoonsa.

Mitä?

Eikö sekään kelpaa?

Mikä sitten kelpaa?

Ei mikään?

Huomatkaa :

Te vain haluatte narista ja nitistä. Te olette niitä koneiston kuluneita osia, hieman ruosteessa ja just katkeemassa, hirveetä meteliä pidätte, haukutte jo katkenneita tai niitä osia jotka jäävät "yli".

Ymmärsittekö?

No minäpä suomennan:

Sinä pelkäät, ja syytät siitä muita.

No..

Se on omaa maata, mitä kaivat.

• bubino
        duunimimmi.. kirjoitti:

..työnteko kannattaa ja erityisesti itsensä kouluttaminen..onnenksi on sellainen duuni ettei tarvi pelätä lomautuksia tms...kyllä työnteko ja palkka antaa mahdollisuuden matkustaa, shoppailla mikä tuskin minulla ainakaan työttömänä ei onnistu..Eli opiskelu ja työnteko kunniaan!

Oletko hautausurakoitsia tai peräti haudankaivaja?

• 23154

juu suomi on hyvinvointi valtio ja jotkut osaavat sen hyödyntää. hyväksyn sellaisten ihmisten elättämisen ja tukemisen jotka ovat todellisessa ahdingossa. mutta se osuus on todella pieni verrattuna siihen jotka osaavat ja käyttävät tahallisesti ja kunnioittamatta muita kanssa eläjiä tässä maassa. esim romaneja on suomessa 10 000 noin suurin piirtein. he eivät saa kelasta asian mukaista korvausta koska koska eivät ole olleet töissä ja heidän elättäminen maksaa vuodessa 43 000 000 euroa! ja se on vain se mitä he saavat itselleen rahana. saavat myös muita tukia sosiali toimistosta kutan asumiseen ja ym. eli romaniväestön elättäminen maksaa suomelle vuodessa noin 100 000 000 euroa. selittelevät syytä uskonnolla.
        sitten olisi vielä nämä suomen hurjat "kovat" jätkät. jengiläiset joiden vuoksi suomen valtio joutuu laittamaan rahaa esim huumeiden vastaiseen työhön kaikeen mihin ne vaikuttavat noin 150 000 000 euroa vuodessa suomessa olisi helpompi olla ja tehdä töitä kun rahaa ei menisi tälläiseen turhuuteen. nämä kaksi ryhmää voitaisiin poistaa suomesta rankalla kädellä.
        kuolemantuomio ja pakkotyö terveille ihmisille.

• ihmetystä
        duunimimmi.. kirjoitti:

itse menin nytten tammikuussa töihin. olemme yhden lapsen perhe eli taloudessa on 3 ihmistä. mies talvet liitonrahalla. kodinhoidon tuellakun olin sain kodinhoidontuen asumistuen sossusta ja kodinhoidontuen lisä osan. tukiaisineen noin 800e/kk nyt menin töihin, kodinhoidontukea ei saada koska mies on työtän. tai no se vähennetään työttömyys etuudesta.
        (eli käytännösä saadaan, mutta ei paskankaan hyötyä) asumistukea ei ollenkaan!! ja palkka minulla kk/1000e:( eli käytännässä ei hyödytty tästä mitään. koska bensoihin menee kk jo 100e. jos olisin tajunnut että kodinhoidontukikin viedään vaikka lapsi on kotona niin paskat olisin lähtenyt koko työhän... pitäisiköhäntätä järjestelyä vähän hioa..?? ehkäpä.. minusta jokainen joka hoitaa lapsensa kotona.. yhteiskunnallisesta asemasta riippuen niin olisi oikeutettu kodinhoidontukeen sen 3v.

• aapeliii

ongelma vaan on se, että Suomi on vaa nii rikas maa. Rahaa on, mutta se pyörii korkeammalla taholla.

• rahaa tulee
        Kyllä työnteko kannattaa kirjoitti:

jaa et aust maalla...ja sama homma mulla enkä mäkään saa mitään tukia...mut emma kyl tarvikkaan ku tulot on mulla noin 3000-4000e kuus ja sillee et pakko elää sen mukaan miten pystyy...=)=)=)

• aivan asiaa
        mitä eilen mietin kirjoitti:

Mietin syvällisemmällä tasolla sitä, mitä ihmiset oikein huutavat ja haluavat kokoajan, tietävät miten asioiden tulisi olla ja ottaisivat mielellään asioita toisilta pois (huom. ei itseltään koskaan, koska itse kyllä tekee oikeat valinnat ja muiden vika aina kaikki, KAIKKI).

Se ei ole kapitalistista, vaan itse asiassa sosialistista. Kapitalismi pyörii rahakeskeisesti, joten hieman sieltä huudeilta sitä oikeutta huudetaan (siis rahan nimissä, "en minä muuten, mutta se on vaan teidän vika, ku kaikki rahat loppuu)

Kenelläkään ei saisi olla enemmän, kuin itsellä. Ollaan katellisia työttömille ja sairaille. Kaikkien pitäisi pakottautua samaan muottiin.

siis

Töihin pitäisi vaan mennä, vaikka ei olisi mitään mitä tehdä ja muuttaakkin pitäisi, vaikka ei halua. Pitäisi koko elämänsä pyhittää, jotta varmasti pääsee ja tekee töitä, vaikka mitä tulisi.

Toihin pitäisi vaan mennä, eikä missään nimessä kukaan saisi edes elää ilman töitä tai ansaitse mitään, jos on työtön. Ei edes ihmisarvoa (vaikka totuus on, että sitä ei voi ottaa pois, voi vain omat kasvonsa liata)

Siirrytään kokonaan sosialistiseen järjestelmään ja ruvetaan pakkaamaan ihmiset oikeasti samaan muottiin. Kyllä kaikille töitä löytyy, sitten kun luovutaan kapitalismista ja valmistetaan kaikki tavara, ruoka, vaate jne. itse täällä kotosuomessa.

Sitten ei tarvitsisi naapuriakaan kadehtia, sillä, kun olisi tasan saman verran kuussa rahaa käyttää siihen omaan autoonsa.

Mitä?

Eikö sekään kelpaa?

Mikä sitten kelpaa?

Ei mikään?

Huomatkaa :

Te vain haluatte narista ja nitistä. Te olette niitä koneiston kuluneita osia, hieman ruosteessa ja just katkeemassa, hirveetä meteliä pidätte, haukutte jo katkenneita tai niitä osia jotka jäävät "yli".

Ymmärsittekö?

No minäpä suomennan:

Sinä pelkäät, ja syytät siitä muita.

No..

Se on omaa maata, mitä kaivat.

"mitä eilen mietin"
        Tosi hyvin kirjoitettu!! Siis tosiaan työttömille ollaan kateellisia ja kerrotaan miten helppoa elää korvauksilla. Irtisanokaa sitten itsenne, niin pääsette "tähän ihanuuteen" ja saamme teidän työn. Ei siis tosiaankaan helppoa työttömänä!!

• iittala
        kommarien touhua kirjoitti:

Joko aikuisetkin tajuaa tuon kapitalismin mahdottomuuden, joka käyttää ainoastaan luonnonvaroja ja henkisiä voimavaroja loputtomiin. Tai ei käytä, ne on lähes loppu.HHMMMMMMMMYYYYY!
        Kaikki sanoo HHMMMMMMMMYYYYY! En kyllä tiedä mihin kommentoin mutta oli jo aikakin.
        HHMMMMMMMMYYYYY!

• ootpimeee

vai että muuttopakko??

mikä viun aasi sä oot??

JOS IHMISILLÄ ON LAPSIA HEILLÄ KOULUT VANHEMMAT LÄHELLÄ SEKÄ TUKI VERKOSTO
        niin miks Vitus!! pitäs muuttaa pakon edessä?

itse en ainakaan veisi lapsiani mihinkään moisessa tilanteessa että terve tuloo hakeen kotoo eikä ihan yksin eikä kaksinkaan kannata tulla.

joten pidä sä apina pääs kiinni! ku et mistään mitään tiedä!

on se hyvä että noita asioita päättää periaattees oiket ihmiset eikä tommoset pallokalat kuten sinä

• voin kertoa arvoisat..

herrat ja naiset.

Sosiaalituki työttömälle on tavallisesti n. 300-400 euroa kuussa miinus vuokran omavastuuosuus joka voi olla riippuen asunnon koosta hyvin vaikkapa satasen tai yli.

eniten teidän pitäisi itkeä noista muukalaisista jotka repivät kulttuurirahojaan ym. kotimatkoille jne. kuin oman maan työttömistä kansalaisista.

toisaalta se on todellakin ETU maksaa sossurahoja ihmisille etteivät työttömät rupea aiheuttamaan häiriötä yhteisössä kuten luonnonlait takaavat jos nälkä tulee. aivan teille itsellenne.

• vai elää tuilla paremmin.Ei pidä paikkaansa.
      Tiuedän nelihenkisen perheen ja he elävät korvauksilla.He saavat n. 200e/henkilö/kk asuminen.
      Tuosta sitten laskut ja ruoka sekä vaatteet.
      Tätä on hyvinvointisuomi joka siis todelisuudessa
      on pahoinvointisuomi.Suomi on PASKAA

• vähän

Mietipä vähän ennenkuin haukut,jossain toisessa maassa kuolisit todella nälkään

• jos ne ...

perheenjäsenet elää kaikki korvauksilla,elikkä toimeentulo tuella ja työmarkkina-,asumistuella.sattuu heidän tulot olemaan paljon isommat.katsoppa kaupunkisi sivulta otsikosta toimeentulotuki ja kirjoittele sitten.Nimittäin yhden aikuisen toimeentulotuki on jo yli 400e.

• "mamutkin",

ettei Suomessa tarvitse tehdä mitään saadakseen asunnon ja elannon.
      Ei kai Suomalaisenkaan tarvitse tehdä.
      Sehän olisi Rasismia omaa väestöä kohtaan.
      Kiitos vain Hallituksen hyysäreille mamupolitiikasta.

• kassu444

eihän ne sossun rahoilla elävät ole sen kummempia kuin esim kaikki valtion virassa olevatkaan eihän nekään tuota tälle yhteiskunnalle euroakaan kllä ne saa palkkansa valtion verorahoista joit yksityinen sektori ja tuottava työ väestö leipoo

• ooaIIooiii

Kyllä kannattaa mennä töihin! Ei olekkaan pakko mennä niihin paskatöihin, vaan voi jo nuorena kouluttaa itsensä kunnon työhön! Ja jos ei ole työpaikkoja niin vaihtaa maisemaa! Jos vaan jää etsimään Lappiin onkimatojenetsijän työtä, niin se on hankalaa koska siellä ei edes ole matoja!
        Ja onko jollakin ylpeilemistä sillä että elää toisten rahoilla? Yrittäjät maksavat aivan järjettömiä veroja niidenb takia ketkä lusmuavat.
        Jos jollekin jää 0,7€kk käteen, niin näitten yhteiskunnanhäpeäpilkkujen takia yrittäjälle jää (mitä enemmään ansaitsee ja jossain vaiheessa lopettaa hommat) miinusmerkkisiä lukuja koska joutuu maksella muiden elämän.

• aina ja
        ooaIIooiii kirjoitti:

Kyllä kannattaa mennä töihin! Ei olekkaan pakko mennä niihin paskatöihin, vaan voi jo nuorena kouluttaa itsensä kunnon työhön! Ja jos ei ole työpaikkoja niin vaihtaa maisemaa! Jos vaan jää etsimään Lappiin onkimatojenetsijän työtä, niin se on hankalaa koska siellä ei edes ole matoja!
        Ja onko jollakin ylpeilemistä sillä että elää toisten rahoilla? Yrittäjät maksavat aivan järjettömiä veroja niidenb takia ketkä lusmuavat.
        Jos jollekin jää 0,7€kk käteen, niin näitten yhteiskunnanhäpeäpilkkujen takia yrittäjälle jää (mitä enemmään ansaitsee ja jossain vaiheessa lopettaa hommat) miinusmerkkisiä lukuja koska joutuu maksella muiden elämän.

tulee olemaan. Kaikki eivät voi olla insinöörejä. Pahimmassa asemassa ovat juuri korkeakoulutetut työttömät. On varmaan hienoa hakea siivoojan työtä, jos on kouluttanut itsensä hyväpalkkaiseen ammattiin. Inhimillistähän se on, jos ei paljoa nappaa.

• Opiskelijat ahkeria
        aina ja kirjoitti:

tulee olemaan. Kaikki eivät voi olla insinöörejä. Pahimmassa asemassa ovat juuri korkeakoulutetut työttömät. On varmaan hienoa hakea siivoojan työtä, jos on kouluttanut itsensä hyväpalkkaiseen ammattiin. Inhimillistähän se on, jos ei paljoa nappaa.

Moni tekee jo opiskeluaikana paskahommia ja mikä on paskahomma? Jokainen työ on arvokasta. Siksi eivät pelästy, jos joutuvat tekemään kaikenlaista mm. siivoushommia. Opiskelu kannattaa aina.

• mielestä
        Opiskelijat ahkeria kirjoitti:

Moni tekee jo opiskeluaikana paskahommia ja mikä on paskahomma? Jokainen työ on arvokasta. Siksi eivät pelästy, jos joutuvat tekemään kaikenlaista mm. siivoushommia. Opiskelu kannattaa aina.

nimike huonopalkkaiselle työlle. Työ sinällään ei. Joillekin kyllä sekin.

• Olematon palkka, huonot edut

Ei yksinkertaisesti kannata. Palkat on tänä päivänä aivan olemattomia hintatasoon ja työhön kuluvaan aikaan verrattuna.

Sen vähän aikaa kun olin töissä, säästin ja sijoitin kaiken mitä tienasin. Nykyään pärjään pörssikaupalla ja tekemällä kiinteistöbisnestä oman aikataulun mukaan. Kukaan ei hiillosta niskassa, polje etuuksia eikä sanele mihin päiväsi käytät. Tulot ei nytkään ole valtavat, mutta on vapaus valita mihin aikansa käyttää. Aika on ihmisen kalleinta omaisuutta ja sitä en tule enää koskaan halvalla myymään ahneille työnantajille.

Yhteiskunnan tuilla ei varmastikaan elä paremmin kuin työtä tekemällä, mutta jos osaa taloudenhoidon perusteet ja hiukan liike-elämän tuntemusta niin hanskat saa lyödä tiskiin vieraan palveluksessa samantien.

Työvoimatoimistot käskee kouluttautua ja kouluttautua. Samaan aikaan firmoja johtaa tyypit, joilla on olennaisesti heikompi koulutus kuin työnhakijoilla. Tutkintoja ei arvosteta ja hyvät tyypit jää vaille töitä. Aika mätä tämä systeemi meillä.

• elliivo

Harvoin saa lukea näin osuvaa tekstiä.
        Aika on tosiaankin ihmisen kalleinta omaisuutta.

Olen raskaassa ja huonosti palkatussa työssä rikkonut itseni ja nyt kuntoutustuella.
        Tämä oma aika on sellaista ylellisyyttä jota ei rahalla saa. Myin itseni halvalla heittopussiksi syntisäkiksi yo-merkonomin koulutuksen saanelle pomolleni jolla on vielä narsismiin viittaavia oireita.
        Pahaa mieltä ja stressiä sain koko rahalla.
        Nyt on tyyni mieli ja hyvä olla kun ei kukaan aja takaa ja ahdista.
        Toimeentulo on tasan yhtä hyvä kuin töissä ollessa mutta kulut ovat pienemmät.
        Autokin pysyy paremmassa kunnossa kun ei tarvitse sitä enää työkoneena pitää.
        Toivon että saisin itseni junailtua työkyvyttömyyseläkkeelle!
        Jos joudun vielä takaisin töihin se on kuin kuolemantuomio.

• oikeistolehtiin

Olisit katsonut eilisen MOT-ohjelman. Karisi sinultakin ne suuremat höyryt päästäsi. Hyvin olet sisäistänyt mielikuvaporvariaatteen.

• lennän sur,sur,sur

• alkaa klo 10:30

Katsoin eilen tuon MOT-ohjelman. Yhdellä Suomen hallitus kohtelee köyhiä yhdellä sanalla sanottuna TÖRKEESTI. Ja on ihan sama keitä siellä hallituksessa on. Sama meno jatkunut jo 20 vuotta.
        Sen MOT-ohjelman voi katsoa myös YLE:n areenasta:
        http://areena.yle.fi/toista?id=1819829

• hyvä kevennys:)

• yks,huoltaja

ja olen sitä mieltä että työnteko kannattaa jo senkin takia että pysyy vireessä ja saa nähdä ihmisiä. Tulisin erakoksi, itselleni se raha ei hirmu tärkeä ole kunhan saa perus tarpeet hoidettua.

• työtön puurtaja

Joka on ollut työelämässä, ei varmaankaan olisi kortistossa. Itse olin työelämässä n.40 vuotta, kun jouduin työttömäksi. Tulotaso putoo oleellisesti. Ei tule toimeen kun veroja maksetaan alle 800€ työttömyyskorvauksesta. Ikä tekee sen, kun ei 500 päivän jälkeen ole tietoa koulutus tai työpaikasta. Eläkkeelle on pitkä matka 55 vuotiaalla. Työelämässä sain omasta mielestäni 10 vuotta sitten keskivertopalkkaa. Loppuaikaa vaikka oli korotukset, karkasi tuloerot suuresti. Eläke olikin sitten kummajainen, kun tuli selvitys mitä saisin jäisi alle 1000€. Tämä tekee sen, että työmarkkinoilla pitäisi olla kuolemaan asti hallituksen mielestä. En ihmettele vaikka on leipäjonot.
      Työvoimapula on kanssa sana mitä kummastelen.

• Pauli*

Aloitin Työt jo 15 vuotiaana alussa sekalaisia hommia ja viimeiset 37v vaneritehtaassa.2 vuotta sitten sairastuin sydäninfaktiin ja pääsin työkyvyttömyys eläkkeele eläke on nyt 2090€kk ja hyvin tulen sillä toimeen kun on oma velaton mökki

• kalsilasi

Kävimme mieheni kanssa molemmat kokoaikaisessa työssä 1-lapsi päivähoidossa ja kun kaikki pakolliset maksut vähennettiin yhteisistä nettotuloista niin käteen jäi vuokran ja hoitomaksun jälkeen juuri ja juuri toimeentulotuen verran. Olimme ihan tavallinen työläisperhe, joka ei ihan pienintä ja kurjinta palkkaa ssanut.

Kannustin loukussa oltiin viimeisen päälle. Alle 3-vuotias oli pisimmän päivän loukussa. Tavallaan tämä pienin ja heikoin kustansi tämän yhteiskunnan "hyvinvointia" ja vanhempien eläkkeet, mutta sitähän ei kukaan koskaan miksikään laske!

• lisääntyvät meidän rahoillamme

Sitä vastoin pakolaisstatuksella tulleille kehitysmaamuslimeille näkyy asuntoja ja rahaa riittävän, niin että lapsia on joka perheessä puolen tusinaa vähintäänkin. Kuka kustantaa? Ja miksi?

• riisto kiellettävä

Joskus työnteko ei kannata jos tuntipalkka vitosen luokkaa ja tarjottu työ osa-aikaista, on yksinhuoltaja joka joutuu maksamaan lasten päivähoidosta, asuu vuokralla. Tämä taas ei ole hyvän sosiaaliturvan vika vaan huonojen palkkojen. Jos joku kuvittelee sosiaaliturvan olevan hyvän, voi yrittää elää muutaman kuukauden sen varassa.
      Ei ne kaikki palkatkaan ole niin hyviä etteikö joutuisi tilipäivänä sossun jonoon.

• orjatyöläinen

Tuilla pysyy just, ja just hengissä, mutta pitää olla hyvät elämisen hallintataidot, ettei syrjäydy, kun vaan vähän.

Siitä huolimatta en ottanut tukityötä vastaan, koska siitä maksettava palkka olisi laskenut tuloamme vielä entisestään.
        Ja tämä ei ole luulotteluani, vaan lasketin tukieni vähenemisen virastoissa.

Minulle sanottiin, että moni yksinhuoltajakin on ollut meillä työsuhteessa tällä palkalla.

Jäin miettimään sitä.

Jos olisi pari pientä lasta, saisi ilmaisen päivähoitopaikan, asumistukea, lapsilisät ja elatusmaksut, niin ehkä..

Oma tilanteeni on, että ammattikoululainen poikani ei saa enää lapsilisää, eikä elatusmaksuakaan täytettyään nyt 18v, ainoastaan opintotuen 96€.

Olemme siis ihmiset hyvinkin erilaisissa elämäntilanteissa, mitä lainsäätäjät eivät huomioi.

Faktaa on, että tuet sen enempää kuin tukityön palkkakaan ei ole noussut vuosikausiin.

• myöskin
        orjatyöläinen kirjoitti:

Tuilla pysyy just, ja just hengissä, mutta pitää olla hyvät elämisen hallintataidot, ettei syrjäydy, kun vaan vähän.

Siitä huolimatta en ottanut tukityötä vastaan, koska siitä maksettava palkka olisi laskenut tuloamme vielä entisestään.
        Ja tämä ei ole luulotteluani, vaan lasketin tukieni vähenemisen virastoissa.

Minulle sanottiin, että moni yksinhuoltajakin on ollut meillä työsuhteessa tällä palkalla.

Jäin miettimään sitä.

Jos olisi pari pientä lasta, saisi ilmaisen päivähoitopaikan, asumistukea, lapsilisät ja elatusmaksut, niin ehkä..

Oma tilanteeni on, että ammattikoululainen poikani ei saa enää lapsilisää, eikä elatusmaksuakaan täytettyään nyt 18v, ainoastaan opintotuen 96€.

Olemme siis ihmiset hyvinkin erilaisissa elämäntilanteissa, mitä lainsäätäjät eivät huomioi.

Faktaa on, että tuet sen enempää kuin tukityön palkkakaan ei ole noussut vuosikausiin.

ammattikoululaisen äiti, mutta olen yksinhuoltaja. Ei saa minunkaan lapseni enää lapsilisää, ei elatusmaksua ja opintotukea saa sen 96€.

Millään tavalla tätä ei ole huomioitu asumistuessa, eikä missään muussakaan, vaikka olemme taloudellisesti erittäin tiukilla. Eli samassa tilanteessa ollaan täälläkin.

• toimeentulotuki..

Jos ei ota vastaan työkkärin tarjoamia töitä, palkatonta työharjoittelua tai pilipalikursseja, toimeentulotukea voidaan alentaa.

Jos vuokra on esim. 350/kk, saa alennettua toimeentulotukea pienimmillään (-40%) 240 euroa kuussa elämiseen.

Jos tosiaankin palkka on alle 600 euroa kuussa, niin ei kyllä ole ihme, ettei työnteko kannata.

• Sitä

ole ollut vaihtoehtoa valita, onko töissä vai elää kituuttaa avustuksilla.
      Yli 60v, niitä töitä vain ei ole heille tarjolla.
      Ei ole korkeasti koulutetuillekaan.
      Jokohan työvoimapulasta kirjoittelu viime vuosien tapaan on laantumassa.

• TEEN TYÖTÄ!

TEEN RASKASTA MUTTA HUONOPALKKAISTA TYÖTÄ.

SIIS MINÄ TEEN TYÖT, ELÄTÄN PERHEEN JA MAKSAN VEROA - MAKSAN VEROA VAIN SIKSI ETTÄ JOKU MUU VOISI LÖHÖÄ PÄIVÄT PITKÄT SOHVALLA!

KIITOS RAKASTAN TEITÄ SOSSUJA NIIN PERKELEESTI!

• Saanko kysyä

miksi helvetissä raadat työssä pienellä palkalla? Et taida sinäkään kovin viisas olla.

• elätetä..

Sinun veroillasi ei kateta edes saamiasi tulonsiirtoja ja etuja, joten älä huoli. Ei veroistasi riitä työttömien elättämiseen rahaa.

• TEEN TYÖTÄ!
        elätetä.. kirjoitti:

Sinun veroillasi ei kateta edes saamiasi tulonsiirtoja ja etuja, joten älä huoli. Ei veroistasi riitä työttömien elättämiseen rahaa.

JOS VEROISTANI EI OLE HYÖTYÄ NIIN VITTUAKO SITTEN SITÄ HALUTAAN!

• niillä...
        TEEN TYÖTÄ! kirjoitti:

JOS VEROISTANI EI OLE HYÖTYÄ NIIN VITTUAKO SITTEN SITÄ HALUTAAN!

Jokaiselta peritään veroja. Maksamillasi veroilla saadaan maksettua osa lapsesi koulutuksesta, päivähoidosta, perheesi terveydenhoitomenoista ja yhteiskunnan infrastruktuurista ym. Mutta pienituloisena veronmaksajana olet nettosaaja, maksamasi verot eivät kata niitä kuluja, jotka aiheutat yhteiskunnalle. Miksikö sitten joudut maksamaan veroja? Tietenkin sen vuoksi, että kustannat niillä edes osan aiheuttamistasi kuluista. Mutta pienituloinen veronmaksaja on nettosaaja, joten ihan turhaan rutiset täällä, muiden siivellä sinäkin elät.

• haloo..

Siis voi elämä.. Ihme ituhippejä täällä riittää..

Mietis tätä:
        (SUMMAT ESIMERKKEJÄ EI LASKUKONEEN KANSSA TOTEUTETTU!)
        Sanotaan että tienaat kk 1500e, ja maksat siitä n. 250e veroa.

Tästä 250e verosummasta jonka maksat kuukaudessa valtiolle, toteutetaan paljon muutakin kuin työttömien elatus.

Eli, pieni laskutoimitus lienee paikallaan.
        Veroihin menee sinulta 250e/kk, tästä summasta menee:

teiden ylläpitoon 10e/kk,
        kaupungin julkisiin siivouksiin 10e kk,
        kaupungin puutarhurin kustannukset julkisten alueiden hoidosta 10e kk,
        julkiseen terveydenhuoltoon 10e kk, päivähoitotukiin 10e kk,
        muiden valtion palkkaa nauttivien työntekijöiden palkat 50e/kk,
        Poliitikoiden palkat 150e kk.

Siinä muutama esimerkki. Ja käyttökohteitahan kuten jokainen tietää, verorahoille on lukemattomia.
        Eli, tästä pääsemme lopputulokseen, että sinun kuukausittaisista verotuloistasi käytetään työttömien vähävaraisten tukemiseen arviolta MAKSIMISSAAN 0,001 senttiä per kk, JA SINÄ MESOAT ETTÄ ELÄTÄT TYÖTTÖMIÄ?

SALLI KAIKKIEN NAURAA RÄKÄISESTI :D

Ja kuten alempana todettu, ei taida järki painaa sinun pääkopassasi jos nälkäpalkalla raadat ;)

• 156€/kuukaudessa

Yksin elävä ansiosidonnaisella elävä nainen (synnyttänyt joskus kaksi lasta)lapset ISOJA, elää pienellä. Bussilippu tulee työmatkoihin sossusta mutta nyt työttömänä pakollisten vuokrien jälkeen jää ruokaan ym. 156€. Liikkuminen on jo liian kallista ja työnhakeminen edellyttää matkustamista 5km:n päähän kirjaston netin ääreen- jotta osoitan aktiivisuuteni! Mutta millä rahalla??????

• ole!

Ihan turha keskustelu. Suomen hallitukset ovat jo toista kymmentä vuotta painineet väärän ongelman kanssa. Aluksi kuviteltiin, että työttömät menee töihin, kun heitä koulutetaan työvoimakursseilla. Sitten kuviteltiin, että ne menee töihin, kun niitä painostetaan tarpeeksi karensseilla jne.

Vaan mitenkä menee töihin, kun töitä ei ole.

Hallituksen pitäisi ruveta tekemään sen eteen jotain, että työpaikkoja olisi 200 tuhatta lisää. Työpaikkoja, joista saisi palkkaa esim. vähintään 1500 euroa kuussa brutto.

• on hyödytöntä
    • Missä tasa-arvo

Tuli vaan tässä mieleen että miten se palkkaus, tasa-arvo ja työsopimusehdot toimivat asetöissä/velvollisuudessa?

Työhän on kovinta työtä mitä vaan suomessa voi olla. Päivätkin venyvät helposti 12 h viikko 7 vrk jne. Ja silti palkatonta ja pakollista?

Nukkumaankin joudut samassa tuvassa runkk'*** hikisten äijien kanssa, tai teltassa pakkasessa paskasista pakeista syöden jne..

Tällaisia oloja ei voisi edes ehdottaa pahimmille vangeillekaan sillä heilläkin täytyy nykylain mukaan olla oma huone, suihku ja tv.

Ja ottaen huomioon että naiset elävätkin jo lähes 8 arvokasta vuotta pidempään valtion maksamalla eläkelomalla, tutkitusti 10 v sisällä omistavatkin enemmän omaisuutta mitä miehet (lähinnä periessään miehensä sekä miehen vanhemmat ja omat vanhemmat)...
      sekä nykyäänhän synnytyspointtiin on aivan turha vedota sillä syntyvyys on romahtanut lotta polveen verrattuna, naiset tekevät lapsia keskenään l-koodi tyyliin, tekevät niitä ulkomaalaisten kanssa, ovat abortoineetkin 500 00 lasta ja hyvin usein erottavat isät lapsistaan (koska yksinhuoltajilla on tosiaan usein melkoisen lokoisat päivät...sillä noiden aloituksessa kerrottujen tulojen lisäksi he usein saavat lisärahaa vielä mieheltään ja lasten iso-vanhemmilta ynm) ..

Joten miksei maamme kovimmasta työstä nyt saa palkkaa vähintään sen verran mitä esim yksinhuoltaja saa? (Tanskassa mm on tällainen systeemi. 1/3 osa ikäluokasta kutsutaan, sivarikin kestää vain 6 kk ja velvollisuustyöstä saa minimipalkkaa koko ajalta).

• bbbbbbffff

Täällä keskustellaan työnteon kannattavuudesta ei asepalveluksesta. Ja painu suohon kirjoittamaan tätä iänikuista valitusta palkattomasta asetyöstä! Armeija antaa majoituksen, ruokaa ja kuolutuksen, päivärähaa, avustaa perheellistä asevelvollista, maksaa yksinäisen vuokran asevevollisuuden ajalta, ja niin edelleen...

Pitäisikö sinulle olla yksityishuone ja äiti iltaisin peittelemässä sinut ja aamupuuro syöttämässä? Mitä Lotta-polven naisten synnyttämiseen tulee niin silloin ei ehkäisyä ollut niin kuin nyt JA SILLOIN MIES ELÄTTI PERHEEN, vaimon, lapset ja vanhuksetkin! Nyt miehet eivät käy armeijaa ja vikisevät kun eivät saa pillua, valittavat kun saavat ja tasan eivät edes halua perhettä saati vastata siitä!

• Naissivari nykynaisille?

Unohtu tuosta kirjoituksestani vielä se seikka että kaiken tuon lisäksi - tutkitusti miehet kuluttavat keskiverrosti 70% tekemistään veroista valtiolle elämänsä aikana ja naiset 130%. Voisi siis sanoa että miehen euro on 50 c ja naisen 100 c.

Eli miehet maksavat siis välikädellisesti nuo yksinhuoltajan tuet sekä esim tämän naisten 8 v pidemmän lokoillun eläkelomalla - ja silti juuri heillä on valtion taholta vielä palkaton raju orjatyö?

Ps. Ja kun naiset itse nyt ovat ajaneet maahamme uuden arvomaailman jossa on heterepareja, lesbopareja ja homopareja - niin saa kai kysyä että miten tälloin menee tämä palkaton asetyö juttu suhteessa noihin 3 eri nykyaikaisiin pariskuntiin?

Esim Teuvo Loman on sotilaspoliisi ja jos hänen kumppaninsa on käynyt sivarin tai armeijan -niin mites heidän velvollisuutensa valviolle menevät suhteessa lesbopareihin? Entä jos tällaisilla pariskunnilla on lapsia - mites lasten oikeudet vanhempiinsa? Voisiko joku tasa-arvo feministi vastata?

• hthrredfggh
        Naissivari nykynaisille? kirjoitti:

Unohtu tuosta kirjoituksestani vielä se seikka että kaiken tuon lisäksi - tutkitusti miehet kuluttavat keskiverrosti 70% tekemistään veroista valtiolle elämänsä aikana ja naiset 130%. Voisi siis sanoa että miehen euro on 50 c ja naisen 100 c.

Eli miehet maksavat siis välikädellisesti nuo yksinhuoltajan tuet sekä esim tämän naisten 8 v pidemmän lokoillun eläkelomalla - ja silti juuri heillä on valtion taholta vielä palkaton raju orjatyö?

Ps. Ja kun naiset itse nyt ovat ajaneet maahamme uuden arvomaailman jossa on heterepareja, lesbopareja ja homopareja - niin saa kai kysyä että miten tälloin menee tämä palkaton asetyö juttu suhteessa noihin 3 eri nykyaikaisiin pariskuntiin?

Esim Teuvo Loman on sotilaspoliisi ja jos hänen kumppaninsa on käynyt sivarin tai armeijan -niin mites heidän velvollisuutensa valviolle menevät suhteessa lesbopareihin? Entä jos tällaisilla pariskunnilla on lapsia - mites lasten oikeudet vanhempiinsa? Voisiko joku tasa-arvo feministi vastata?

Naiset elävät pitempään se ei ole meidän naisten syy eikä sekään, että miehet kuolevat nuorempina! Miehet ovat itsepäisiä hölmöjä, jotka eivät käytä terveyspalveluja, eivät kuoluttaudu ja ylipäänsä odottavat, että joku prinsessa tulee ja vie arjen kauas pois miehen elämää pilaamasta.

Yhdelläkään naisella eikä miehellä ei mitään taikasauvaa ole joka kaiken ikävän elämästä poistaisi! Että silleen ja elämä jatkuu!

• että olet
        hthrredfggh kirjoitti:

Naiset elävät pitempään se ei ole meidän naisten syy eikä sekään, että miehet kuolevat nuorempina! Miehet ovat itsepäisiä hölmöjä, jotka eivät käytä terveyspalveluja, eivät kuoluttaudu ja ylipäänsä odottavat, että joku prinsessa tulee ja vie arjen kauas pois miehen elämää pilaamasta.

Yhdelläkään naisella eikä miehellä ei mitään taikasauvaa ole joka kaiken ikävän elämästä poistaisi! Että silleen ja elämä jatkuu!

lesbo. Kukaan mies sinua huolisikaan.

Turha heittää kommenttia, että en minä miestä huolisikaan, koska kukaan mies ei ole tahtonut edes yrittää tuonlaista läjää.

Jatkakaa vain kännylättää lepsoparisi kanssa. Kyllä luonnonvalinta hoitaa.

• kukaonkuaon
        että olet kirjoitti:

lesbo. Kukaan mies sinua huolisikaan.

Turha heittää kommenttia, että en minä miestä huolisikaan, koska kukaan mies ei ole tahtonut edes yrittää tuonlaista läjää.

Jatkakaa vain kännylättää lepsoparisi kanssa. Kyllä luonnonvalinta hoitaa.

Älä turhittele, se mitä kirjoitin on totta ja olen naimisissa, kolmen lapsen äiti! Se siitä lesboudesta, minä kyllä olen huolinut miehen!

• Hämmästynyt työtön

Suomessa oli ennen tätä nykyistä lamaa 300-400 tuhatta työtöntä. (kurssilla olevat, työharjoittelijat, työttömät).

On siis ihan turhaa vouhottaa, ettei työ kannata. Pitäisi ensin järjestää monta sataa tuhatta työpaikkaa, ennen kuin voidaan puhua siitä, ettei ihmiset mene töihin.

Kysymys kuuluu. Mihin töihin? Onko Suomessa avoinna 400-500 tuhatta työpaikkaa??

• puhelet

Joo puolet lisää työttömyys lukuihin kun lasketaan piilo työttömät eli noi kurssitettavat ynnä muut kortistosta pois jotenkin siivotut. Ja mihinkäs sitä töihin menet jos ei niitä ihan oikeita työpaikkoja edes ole? Ja jos jotakin on niin sitten pitäis, tai SAA tehdä töitä alle 10 euroa/tunti. Maksele niillä sitte asumisesti ja elättele itsesi. Että semmosta on se työttömyys ja se työvoima pula.

• töitä!

No antakaa niitä töitä sitten. Puhelinnumero kehiin, jonne voi soittaa ja sopia töihin tulosta ja palkan saamisesta.

• Jos haet työtä jaa saat sen, olet epäonnistunut.
      Syy: Jos sinut palkataan, olet myynyt itsesi liian halvalla kapitalismin orjaksi. Jos taas et saa työtä
      olet onnistunut. Syy: hinnoittelit itsesi oikein ja
      kapitalistin rahat eivät riitä palkkaamiseesi.
      ONNEA,ONNEA

• vuodessa...

Olen laittanut vuodessa 300 hakemusta, asun Tampereen seudulla. Muutama haastattelu, yksi tarvittaessa työ muutaman kuukauden. Siis töihin kutsuttaessa, satunnaisesti.

Joten spekulointi sillä, kannattaako tuet paremmin, on turhaa, kun töitä ei ole.

• piikku_100

Töihin . Miksi työ ei kelpaa . Siinäpä vastaus liian hyvä sosiaalihuolto . sosiaalihuotoon heikennyksiä niin on pakko mennä töihin tai edes opiskella että saa työtä .. TYÖTÄ! TYÖTÄ! et ei kannata enään tehdä töitä kun saa paremmin kotona istumalla ja turhaantuu .. ja masentuu ..

• ...

Aika on ihmisen kalleinta omaisuutta sitä ei kannata myydä ilmaiseksi.
        Ja nuori ihminen on vain kerran, kannattaako se aika raataa nälkäpalkalla huonossa työssä, vai elää vapaana ollen ONNELLINEN, mikä mielestäni monin verroin tärkeämpää kuin maallinen mammona.

Raataa ken tahtoo. Kuka tahansa saa ja voi olla robotti-työorja näin halutessaan. Mutta se EI missään nimessä ole pakollista.

Tällä pallolla on yllinkyllin ihmisiä jotka pitävät raatamisesta ja työnteosta nälkäpalkalla, mikäs siinä jos pitää työstään, mutta ei voi sanoa että jokaisen pitää tehdä työtä, sitä mieluisaa pienipalkkaista työtä kun harvoin löytää, yleensä ovat paskaduuneja joista mieluisuus kaukana.

"sosiaaliturvaan heikennyksiä" mainostaa nero ylempänä. todennäköisesti toivot suomesta tulevan samankaltainen kehitysmaa kuin afrikan maista, että suomalaiset kilpajuoksevat ulkomaille pakolaisina, kun tämä "hyvinvointivaltio" taantuu takaisin kehitysmaaksi, näinkö?
        Ja olen pahoillani jos olet istunut työttömänä kotona turhautuen ja masentuen, mutta älä yleistä, kaikilla se ei asia ole näin.

Jotkut/monet voivat olla hyvinkin onnellisia kun kukaan ei huohota niskassa ja omasta päästä kiinni miten aikansa käyttää, TEHDEN SITÄ MISTÄ PITÄÄ, ei sitä mitä käsketään.

Peace out, takas töihin, nälkäpalkalla.. Vaan ei kauaa enää :))

• totuus!

Usko nyt että työnteko ei kannata!!
        Saan enemmän rahaa ollessani kotona lasten kanssa kuin se että menisin paskapalkalla töihin. Olen kyllä itselleni ammatin opiskellut, tuntipalkka alallani on vaivaiset reilu 8e/tunti ja voin kertoa että saan tukia enemmän kuin tuosta tulisi palkkaa. En näe mitään järkeä raahata lapsiani hoitoon, se toki olisi ilmaista koska siinäkin on se köyhyysraja ja minä en koskaan tule yksinhuoltajana ylittämään tuota tulotasoa, mutta en millään saa kaivetua sitä motivaatiota että kävisin ilmaiseksi töissä. Jäisin tappiolle töissä käydessäni kun vähennettäisiin bensakulut sun muut. Eli ihan huvikseniko kävisin töissä vain siksi että saisin vähemmän rahaa kuin nyt kotona ollessa lasten kanssa???

• työtä?

Hölmö. Työttömiä on 400-500 tuhatta, kun lasketaan kursseilla, työharjoittelussa ja osa-aikatöissä vastoin tahtoaan olevien töyttömyys mukaan virallisiin lukuihin.

Avoimia työpaikkoja on alle 10% tuosta ja niistäkin suurin osa työpaikanvaihtajista johtuvia hetkellisesti avoimia paikkoja, joten todellisuudessa työttömiä on 100 kertaisesti avoimiin työpaikkoihin nähden.

Kyllä suurin osa työttömistä menisi heti töihin, jos töitä olisi. Itse olen hakenut 300 työpaikkaaan vuodessa, neljään on kutsuttu haastatteluun ja yhtä työtä olen saanut, kutsuttaessa tarpeen mukaan työtä muutamaksi kuukaudeksi. Kaikkea olen valmis ollu tekemään, muutakin kuin koulutusta vastaavaa.

Opiskelemalla ei työpaikat lisäänny. Työttömiä ahdistelemalla ei työpaikat lisäänny. Edes nälkään tappamalla ei työpaikat lisäänny.

Olen ehdottanut, että jos kerran oikeasti työtä on, työvoimatoimisto voisi ottaa kaikki työttömät töihin ja vuokrata heitä sinne, missä työvoimaa tarvitaan. Työkkärin/valtion pitäisi maksaa palkka, oli työtä tarjota tai ei. Silloin voitaisiin lopettaa sosiaalituet kokonaan, koska jos ei ole työkykyinen, voisi hakea sairaslomaa. Työkykyiset olisivat valtiolla töissä, joka voisi teettää heillä töitä itse tai vuokrata.

Ajattelet hetken, sitten toteat että idea on huono, koska "mistä valto niille töitä keksisi".... aivan, töitä ei ole, se on se ongelma.

Laita mulle puhelinnumero, minne voin soittaa ja tulla töihin, kunhan maksat palkan. Jatkan kyllä edelleen töiden hakemista www.mol.fi ym. kautta, mutta turha tulla väkyttämään mitään työhaluttomuudesta, kun joka paikkaan on hakijoita kymmeniä tai satoja kertoja enemmän kuin tarvetta tekijöistä.

Sinä lapsukainen et muista 80 -lukua, jolloin oli täystyöllisyys ja sosiaalituet oli paremmat kuin nyt. Silti ihmiset ei halunneet elää tuilla, vaan tehtiin jopa kahta työtä samaan aikaan rahanhimossa. Ei se jengi yhtä äkkiä laiskaksi ruvennut, vaan työt on vaan vähentyneet. Työtä on liian vähän. Se on ongelma.

• pysty

hakemaan työtä, kun ei ole rahaa edes bussilippuun, saatikka sellaiseen ulkonäköön (joka tuntuu olevan hyvin tärkeä asia tänä päivänä), että töitä saisi. Parturissa en ole käynyt vuoteen ja vaatteita on tasan kaksi nyppyyntynyttä paitaa ja yhdet housut. Talvitakki on 80-luvulta ja talvikengät lintassa.

Liiaan hyvä sosiaaliturva, joopa joo.

• Sillon
        työtä? kirjoitti:

Hölmö. Työttömiä on 400-500 tuhatta, kun lasketaan kursseilla, työharjoittelussa ja osa-aikatöissä vastoin tahtoaan olevien töyttömyys mukaan virallisiin lukuihin.

Avoimia työpaikkoja on alle 10% tuosta ja niistäkin suurin osa työpaikanvaihtajista johtuvia hetkellisesti avoimia paikkoja, joten todellisuudessa työttömiä on 100 kertaisesti avoimiin työpaikkoihin nähden.

Kyllä suurin osa työttömistä menisi heti töihin, jos töitä olisi. Itse olen hakenut 300 työpaikkaaan vuodessa, neljään on kutsuttu haastatteluun ja yhtä työtä olen saanut, kutsuttaessa tarpeen mukaan työtä muutamaksi kuukaudeksi. Kaikkea olen valmis ollu tekemään, muutakin kuin koulutusta vastaavaa.

Opiskelemalla ei työpaikat lisäänny. Työttömiä ahdistelemalla ei työpaikat lisäänny. Edes nälkään tappamalla ei työpaikat lisäänny.

Olen ehdottanut, että jos kerran oikeasti työtä on, työvoimatoimisto voisi ottaa kaikki työttömät töihin ja vuokrata heitä sinne, missä työvoimaa tarvitaan. Työkkärin/valtion pitäisi maksaa palkka, oli työtä tarjota tai ei. Silloin voitaisiin lopettaa sosiaalituet kokonaan, koska jos ei ole työkykyinen, voisi hakea sairaslomaa. Työkykyiset olisivat valtiolla töissä, joka voisi teettää heillä töitä itse tai vuokrata.

Ajattelet hetken, sitten toteat että idea on huono, koska "mistä valto niille töitä keksisi".... aivan, töitä ei ole, se on se ongelma.

Laita mulle puhelinnumero, minne voin soittaa ja tulla töihin, kunhan maksat palkan. Jatkan kyllä edelleen töiden hakemista www.mol.fi ym. kautta, mutta turha tulla väkyttämään mitään työhaluttomuudesta, kun joka paikkaan on hakijoita kymmeniä tai satoja kertoja enemmän kuin tarvetta tekijöistä.

Sinä lapsukainen et muista 80 -lukua, jolloin oli täystyöllisyys ja sosiaalituet oli paremmat kuin nyt. Silti ihmiset ei halunneet elää tuilla, vaan tehtiin jopa kahta työtä samaan aikaan rahanhimossa. Ei se jengi yhtä äkkiä laiskaksi ruvennut, vaan työt on vaan vähentyneet. Työtä on liian vähän. Se on ongelma.

80-luvulla mäkin tunsin isosiskon kautta muutamia sen kavereita, jotka teki kahtakin työtä.

Itse valmistuinkin sitten 90-luvun laman alla ja en ole ikinä muuta kun pätkätyötä saanut. Ikääkin kohta puolin 40.

• tein minäkin
        Sillon kirjoitti:

80-luvulla mäkin tunsin isosiskon kautta muutamia sen kavereita, jotka teki kahtakin työtä.

Itse valmistuinkin sitten 90-luvun laman alla ja en ole ikinä muuta kun pätkätyötä saanut. Ikääkin kohta puolin 40.

Minäkin täytän kohta 40 v. Tein nuorena 80-luvun lopussa jonkinaikaa kahta työtä, ja tunsin monia, jotka näin tekivät.

Molemmat työni olivat huonopalkkaisia ns. paskahommia, joista ei paljon minimipalkkaa enemmän maksettu (tosin minimipalkankin ostovoima taisi silloin olla nykyistä parempi). Silti työnteko maistui ja oli kiva saada rahaa ja työkokemusta, vaikka tosiaan tuilla olisi elänyt tuolloin paljon paremmin kuin nyt.

Sitten tuli lama ja työt loppui. Menin opiskelemaan (olisin mennyt kyllä ilman lamaakin) ja valmistuin lama-aikana.

En ole sen jälkeen saanut kuin erilaisia pätkä- tai osa-aikaisia töitä. Sen tyyppisiin hommiin, mitä nuorena tein, ei minua enää oteta (eikä varsinkaan kokoaikaisesti), koska minua pidetään niihin ylikoulutettuna ja toisaalta ehkä myös liian vanhana. Niihinkin töihin kun löytyy palkattavaksi nuoria ja/tai sopivan koulutuksen hankkineita.

Ja sitten minua vielä joku viitsii halveksia työhaluttomana. Onkohan kyseiset henkilöt itse tehneet ikinä kahta suurin piirtein minimipalkkaista työtä?

• yrpääää

Työt on perseestä

• _pokerpro_

Ei todellakaan kannata!! t: pokeriammattilainen

• pakkolomalainen

kannattaa paremmin kuin työ, sehän on selvä koska palkka on nolla ja tuet sentään jotain!
      Siis ei työnantaja ole kieltänyt töitä tekemästä, on vain lakannut maksamasta palkkaa.

• Seppo Ilmarinen

Jos kateutta jossakin on, niin tässä. Sen verran mölyä aihe nostattaa.

Möly myös osoittaa, miten epäoikeudenmukaisia ja huonoja työelämän palkitsemiskäytännöt ovat. Jotkut saavat monikymmenkertaisen korvauksen toisiin nähden palkkana ja palkkiona eikä kukaan nosta mölyä siitä. Mutta annas olla, jos joku tipahtaa tuettavaksi, niin johan alkaa huuto.

Olen kohtuullisen kansalaispalkan kannattaja ja antaisin ihmiselle mahdollisuuden valita, tekeekö työtä vai ei.

Pakko kuuluu lähinnä orjatalouteen.

Että näin meillä Suomessa.

• kkkkkkfffffffd

Seppo Ilmarinen ajattelet todella humaanisti ja oikeudenmukaisesti. Hyvä, että kirjoitit pelastit päivän!

• werew

Ei kannata lähteä paskaduuniin tuokoot ulkoa tekijät. Mitä ihmettä kannatta elättää jotain yrittäjää, katkerat pirulaiset heittää surutta pihalle jos ei tuottoa tulekkaan että voisi pilvilinnan rakentaa.Itsesi saat sairaaksi ja kivoja eläkepäiviä et pääse kokemaan kuin karmea lääkitys nupissa. Ihanaa elämään vaan työn raskaan raatajat.

• yh-nainen Tampereelta

Jos menee töihin saa vähentää 100 euroa kuluja toimeentulotukeen huomioitavasta tulosta, mutta jos on työtön ei saa vähentää mitään. Millä haet työtä, jos puhelinlaskut nousee pilviin ja niitäkään ei huomioida sossussa vaikka ne ois työnhaun takia välttämättömiä samoin bussimatkat työpaikan haastatteluihin mennessä. Esim. lastani en kykene kouluttamaan, koska se 100 euroa minkä sossu huomio yhtä lukukautta varten koulumenoja menisi jo bussimatkaan eikä ees riittäisi. Millä siis koulutan lapseni yhteiskuntaan hyväpalkkaiseen työhön? Koska ikää on vasta 16 v niin ei saa ees opintolainaa haettua???
      Suurin osa laskuistani on muuten sellaisia mitä ei sossu huomioi eli siitä vaan tuilla elämään, jos luulette sen olevan onnea !!!!

• kuules.

En millään jaksa uskoa että noin tiukkaa muka on. Eli et voi lastasi siis laittaa ammattikouluun/lukioon koska bussimaksut/kirjat ovat liian kalliita?
        Kannattaisko vähentää turhia laskuja joita sossu ei huomioi? Älä tilaa mitään lehtiä, jos sulla kerran netti on ni käy netistä lukemassa päivän uutiset. Ymmärrän et auto on kuitenkin aika välttämätön jos et asu keskustan tuntumassa. Niitä vakuutusmaksujahan sossu ei huomioi mutta kotivakutuuksen huomioi. Tv-lupaa en suosittele maksamaan, sillä rahalla saat jo monen kuukauden koulumatkat lapsellesi ja samoin koulukirjoja. Ruokaan ei kannata tuhlata älyttömiä määriä, halpaa kotiruokaa tekemällä säästää pitkän pennin.

• ainakin
        kuules. kirjoitti:

En millään jaksa uskoa että noin tiukkaa muka on. Eli et voi lastasi siis laittaa ammattikouluun/lukioon koska bussimaksut/kirjat ovat liian kalliita?
        Kannattaisko vähentää turhia laskuja joita sossu ei huomioi? Älä tilaa mitään lehtiä, jos sulla kerran netti on ni käy netistä lukemassa päivän uutiset. Ymmärrän et auto on kuitenkin aika välttämätön jos et asu keskustan tuntumassa. Niitä vakuutusmaksujahan sossu ei huomioi mutta kotivakutuuksen huomioi. Tv-lupaa en suosittele maksamaan, sillä rahalla saat jo monen kuukauden koulumatkat lapsellesi ja samoin koulukirjoja. Ruokaan ei kannata tuhlata älyttömiä määriä, halpaa kotiruokaa tekemällä säästää pitkän pennin.

uskon, koska itsellä on samanlainen taloudellinen tilanne. Vai ei kirjat ole muka kalliita, voin kertoa, ettei niitä ole mitään mahdollisuutta ostaa esim. pienestä eläketulosta, jos aikoo syödä edes sitä halpaa kotiruokaa ja vuokransa ja muut välttämättömät laskunsa hoitaa. Ja sossu ei todellakaan kannusta opiskelua eikä huomioi mitenkään koulumenoja, mahtaako tulla sitten yhteiskunnalle halvemmaksi ne syrjäytyneet ja koulutuksesta pudonneet nuoret, joita tällä systeemillä varmasti riittää!

• hartsa22

Jos töitä olisi jossain ja siitä maksetaisiin nykypäivän palkka vähintäin 2000e.Niin kyllä olisi
      töihinlähtiöitä ei tarvisi kituutaa tuilla.Mutta
      ilmaisia talkoo töitä on vain tarjolla.

• ole...

Ihan turha spekuloida tuollaisella, kun niitä töitä ei ole.

• mumina

kaikki tarpeettomat menot pärjää.

Tarkoittaen ettei tupakoi, ei käy ravintoloissa, ostaa tarpeellisen ruuan, ei tilaa lehtiä, kuuntelee radiota ja TV:n myy pois, käyttää polkupyörää säästä riippumatta (varsinkin jos itse pystyy huoltamaan pyörän), kerää tyhjät pullot ja vie kauppaan.

• Teppo X

Suomesta on tullut euroopan amerikka, suurin häpeä eurooppalaiselle yksilölle.

Nykyisin perustason töillä ei pysty itseään elättämään, eikä luonnollisesti myöskään pätkätöillä. Yleistä on että osa ihmisistä tekee jo kahta työtä saadakseen maksettua edes peruskuluihin menevät rahat.

Tämän yhteiskunnan todelliset vapaalippulaiset ovat virkamiehet. Suomessa on virkahenkilöitä kansakunnalle jonka koon pitäisi olla 50 milj, eli yhdeksän kymmenestä on täysin turhia. Saa nähdä milloin poliittinen johto uskoltaa puuttua tähän sairaaseen tilanteeseen, veikkaampa ettei vähään aikaan koska itse ovat suurimpia syypäitä tapahtuneeseen...eläkevirkaa pukkaa tutuille ja sukulaisille, siellä sitä on mukava eläkettä odotella messevällä palkalla ja täysin joutilaana.

• samaa kokenut

riippuu tapauksesta. itse olen hyvin työhaluinen yh-äiti, mutta systeemi pitää huolen ettei työtä kannata aina tehdä. valitettavasti näin on. etenkin soviteltupväraha tappaa kyllä työinnon. ennemmin kokonaan työtön tai sitten jos tärppää niin täysin työssä. välivaihtoehtoja ei ole.
      systeemissä ois todella korjaamisen varaa! varmasti työttömyys pienenis jos joustavuutta olis lisää.

on se kyllä kummaa ettei keski-ikäinen, terve, savuton, raitis, rehellinen ja ahkera suomalainen nainen kelpaa kellekään töihin!! muksutkin on hommattu, ovat siinä iässä ettei poissaoloja tule korvatulehdusten yms takia eikä tartte kohtapuolin äitiyslomasijaista hankkia.mitä työnantajat oikein vaativat?

• pulaa..

Aivan. Ihan turha pohtia sitä, että tuilla elää paremmin kuin työllä, kun töitä ei ole.

• mies 25w

jos palkka on huono...

• Ei kannata

Ei tosiaan kannata ottaa työtä vastaan kun palkka on niin pieni, ettei sillä tule toimeen. Siinä joutuu vain juoksemaan luukulta luukulle kuten kela, sosiaalitoimisto... Kaikissa töissä palkka sellaiseksi että tulee toimeen ja yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyttömät heti eläkkeelle ja annetaan nuorille mahdollisuus työllistyä. Koko työvoimapulasta puhuminen on ollut suurta huijausta 1970-luvulta lähtien. Miksi ihmiset antavat jallittaa itseään, ehkäpä nyt uuden laman aikaan silmät aukeavat.

• Matalapalkattu

Ei kaikilla työnteko kannatakaan ainakaan välitömästi. Itse teen töitä matalapalkkaisella alalla ja ansiosidonnaisella käteen jäisi saman verran rahaa tai enemmänkin (kun laskee pois päivähoitomaksut, työmatkakulut ym. työnteosta aiheutuvat kustannukset). Kuitenkin haluan käydä töissä.

Ihmiset ovat niin lyhytnäköisiä. Pitäisi miettiä, miten sitten vanhempana. Töissä käydessä kertyy kuitenkin eläkettä ja, jos vaikka sattuu sairastumaan, niin saa kunnollista sairasloma-ajan korvausta eikä mitään kelan sairauspäivärahaa (joka on muistaakseni työttömille 10€/pvä -verot). Olen itse nimittäin kerran opiskeluaikoina jotunut puoleksi vuodeksi sairaslomalle ja sain tuota Kelan rahaa ja kun ei voinut käydä töissäkään ja oli kaikki sairauskulut (pitkä jakso sairaalassa, lääkkeet ym), niin ei ollut herkkua.

No joo... Säästetäämpä palstatilaa muillekin :)

Mut, hyvät ihmiset, ajatelkaa raha-asioita nokkaanne pidemmälle. Sitäpaitsi, jos saatte töissä käydessänne vähemmän, kuin sos.toimiston normit ovat, niin saattehan sieltä loppuosan halutessanne.

• Mitä ihmeen

järkeä on käydä töissä jos joutuu hakeen toimeentulotukea? Sen saman rahan sais silloin myös tekemättä mitään.

Ja toimeentulotukeen oikeuttavalla palkalla mahtaa se eläkekin aikanaan olla huikea.

• tätä

Joo mutta kiinnostaisko sua paiskii niska vääränä töitä 8 tuntia päivässä jos kuitenkin joutuisit käymään sossun luukulla hakemassa lisää rahaa että tulet edes nipin napin toimeen?!

• must silti
        Mitä ihmeen kirjoitti:

järkeä on käydä töissä jos joutuu hakeen toimeentulotukea? Sen saman rahan sais silloin myös tekemättä mitään.

Ja toimeentulotukeen oikeuttavalla palkalla mahtaa se eläkekin aikanaan olla huikea.

jotain kuitenkin. Tuilla eläkettä ei kerry ymmärtääkseni ollenkaan. Korjaa, jos olen väärässä, linkin kera niin myönnän ihan mielelläni erehtyneeni.

• koska ajattelen tulevaisuut...
        tätä kirjoitti:

Joo mutta kiinnostaisko sua paiskii niska vääränä töitä 8 tuntia päivässä jos kuitenkin joutuisit käymään sossun luukulla hakemassa lisää rahaa että tulet edes nipin napin toimeen?!

ja niin teenkin.

• edelliseen
        koska ajattelen tulevaisuut... kirjoitti:

ja niin teenkin.

Siis en kyl saa toimeentulotukea, mut ei näillä rahoilla kyllä leveästi elä. Eli siis nipin napin ne rahat riittää nykyisillä elinkustannuksilla.

• Pienituloinen sossu

lukea näitä asennevammaisten viestejä, joiden mielestä työssäkäynti ja verojen maksu ovat peräaukosta. Itse maksaisin mielelläni enemmän veroja, tällöinhän bruttopalkkanikin olisi oltava suurempi ja ei se kaikki tulo verottajan kirstuun kilahda. Ihan julkista tietoa se on miten paljon mistäkin tuloportaasta veroa maksetaan. Asennepuoleen kaipaisin ryhtiä, tai ei sittenkään, jäädään kaikki vaan makoileen aamulla kotiin ja ihmetellään sitten etteikö se sosialistinen maailma tuokkaan sitä leipää kotiin. Helvetin hyvä että tulee kunnon, siis kunnon lama, saadaan väkeä aktivoitumaan työelämässä kun ei olekkaan se oma työpaikka enää niin saletissa. Teretulemast lama, on sinnuu ootettukin yli 15 vuotta.

• 207

olen oppimut kantapään kautta.alle 6kk kestävää työtä en ota.siitä ei tule kun ongelmia.sosku vähentää takautuva kaikki mitä tienäsit,ja et saa mitään elämiseen.kun ei tee mitään,pyörii raha,se vähäkin,säännöllisesti.onse kannustavaa,jos duunil
      la tekemät rahat otetaan takautuvana pois???
      vittu ihan perseestä.eikä vakituista duunii saa
      mistää.että semmosta...VÄHINTÄÄN VUODEN PITUINEN
      TYÖSUHDE,TAI SITTEN ELÄN TUILLA!!HYVÄÄ JOULUA!

• Arti

Suomen tilanne on sellainen, että pitäisi pohtia, olisiko kuntalaisilla oikeus kaupunginvaltuuston valtuutettujen valitsijoina ottaa valtuuston äänestämät asiat kuntalaisten äänestettäväksi.

Valtuusto valitsee äänestämällä lautakuntien jäsenet, jotka puolestaan valitsevat virkamiehet tehtäviinsä. Valtuusto valitsee kaupunginhallituksen, joka valmistelee asiat valtuuston äänestettäväksi eli asiat tulevat kaupunginhallituksen esityslistalta valtuuston esityslistalle äänestettäväksi. Tulevaisuudessa kaupunginjohtajaksi voitaisiin valita pormestari, joka voisi olla toteutusvastuussa esimerkiksi kaupunginhallituksen puheenjohtajana.

Valtion tasolla pitäisi pohtia voisivatko kansalaiset eduskunnan kansanedustajien valitsijoina siirtää eduskunnan äänestämät asiat kansalaisille äänestettäväksi. Hallitus, joka valmistelee ja esittelee asiat äänestettäväksi, voitaisiin muodostaa valitsemalla ministerit suorilla vaaleilla vastaamaan kukin omasta hallinnonalastaan.

Voisiko näillä muutoksilla päästä eroon korruptoituneesta puoluejärjestelmästä ja siitä, että julkinen hallinto dominoi täysin demokratian ja julkisen hallinnon päätöksentekoa, joka totisesti näkyy ankarana verotuksena ja hallinnollisista jäykkyyksistä johtuvana suurena työttömyytenä ja julkisena työllisyytenä.

• 2'z

Kyllä kannattaa, työ antaa muutakin kuin toimeentulon.En kadehdi työttömiä vaikka saisivat 2000e kk löhöämisestä. Suurimalle osalle työnteko on todella tärkeää.

• Heimo Korhonen H:ki

Olin hakkaamassa isoja halkoja ja nostelin yli 100 kiloisia runkoja ruokapalkalla sosiaalivirastolle, sekä sain normaalin toimeentulotuen kuukaudessa, tein siis ilmaiseksi työtä 5 vuotta enkä yhtään kadu, ei se palkka mikään pääasia ole, on monta muuta tarvetta ihmisellä tehdä työtä fyysinen ja psyykkinen etu, kaikki on omasta päästä kiinni missä tuntee itse viihtyvässä parhaiten ! ei kaikki ole rahasta kiinni ! Olen ollut yrittäjänäkin ja työllistänyt 130 työntekijää.

• Arska

...se joskus menee. Muistan joskus vuosia sitten lukeneeni kannustinloukun ääritapauksesta, joka meni suunnilleen näin. Perhe: isä, äiti ja kaksi pientä lasta. Ainoastaan isä töissä, äiti kotona tulot juuri alle rajan, jossa sai kaikki mahdolliset tuet.

Jos isälle olisi tarjottu ylennystä ja korkeampaa palkkaa hänen kannatti kieltäytyä siitä siihen asti, että hänen tulonsa kolminkertaistuivat. Oli jonkun vakavasti otettavan politikon tekemä laskelma, mitä kannustinluokut hulluimmillaan voivat olla.

Näin sitä kannustetaan työntekoon suomalaisia. Eikö työnteon kuitenkin aina tulisi olla kannattavampaa, kuin työttömänä oleminen?

• Hermanni

Ihminen tarvitsee elääkseen tietyn määrän rahaa tai vastaavaa. Suomessa on työtä tarjolla ja politiikotkin jauhavat, että pitäisi ottaa työtä vastaan, jos sitä tarjoaa.
        Esimerkiksi joku päättäjä voisi yrittää myydä puhelimitse vaikkapa aikauslehtiä Voisi sitten kertoa kokemuksista päättäjille. näitä töitä tuntuu olevan, kunhan vain olisi tekijöitä.

Kun yksinhuoltaja jää työttömäksi, on ensimmäinen työ ottaa lapsi hoidosta pois. Kun tällainen ihminen sitten saa töitä, voi se olla yksinkertaisesti mahdotonta. Työpaikka kun voi olla jossain, mihin ei esim. yleisillä kulkuneuvoilla pääse. Toisekseen, saako enään niin helpolla kersalleen hoitopaikkaa?!
        Ei se työttömän elämäkään aina ole niin ruusuista, kuin oletetaan. Älkää ihmiset olko kateellisia. Jos perheellinen haluaa elää normaalia elämää, niin mitkään työttömyyskorvaukset eivät sitä tuo, vaan palkka, josta saa kunnon palkkaa. Suomi on kallis maa elää.

• On tää yhtä "juhlaa...

on laskettu.Tainnu käydä taas niin,että ei ole lakelmissa huomioitu yhtään sitä,että työttömilläkin on laskuja ja meidänkin pitää syödä.

Eipä ainakaan täällä lahdessa pääse tuilla elelemään herroiksi.Hyvä,että saa ruokaa pöytään ja lapsille edes jonkun näköstä vaatetta niskaan.Kyllä tämä aika moista pennin venyttämistä on.Kaikki pitää laskea tarkkaan,että varmasti leivässä pysytään.

Uskompa,että aika moni työtön ja varsinkin yh on samaa mieltä kanssani.

• mörrö

ei kannata itse olen pätkäläinen ja aina saa työn jälkeen pari kuukautta odottaa tilejä

• Heimo Korhonen H:ki

Menkää sosiaalivirastolle duuniin saatte toimeentulon noin 393,00,- / kk sekä ruuan joka päivä lämpöisenä ja vielä toiset ruuat kotiinvietäviksi pakattuna ja vielä kuukausilipun, näin teillä on työpaikka ja 5 päiväinen työviikko ! Tai sitten menkää duuri nimiseen paikkaan saatte em, tuet sekä 09,50,- euroa päivässä vielä tt - tuen lisäksi eli 393,00,- e ja bussilippu ! kyllä kannatta tehdä jotain muuta kun jonotta leipäjonossa ja narista kotona asioista, nyt olen näyttänyt teille tien !

• weskuu

Jos ei tienaa nettona 2000 nurkilla peruspaskiainen .Sen alta joutuu elämään köyhyydesää 4 seinän sisällä .

• Make60

Kyllä se on niin että työnteko on aina kannattavampaa kuin tukien varassa eläminen. Jos ei ole ollut töissä niin kun koittaa eläkeikä niin ei saa kuin muutaman satasen eläkettä. Esim. yksi tuttuni sai poukut 90 luvun alussa ryyppämisen taki eikä sen jälkeen ole ollut töissä kun lyhyitä jaksoja ja pääsi 59 vuotiaana eläkkeelle niin eläke on vain 300 euroa ei sillä paljon kulutusjuhlia vietetä. Se riippuu myös paljon mitä tekee ja mikä on alan palkkataso. Itse olen lomautetuna ja palkkani on vhän alle 3000€ kuussa ja itse menisin vähän pienemmällä palkalla töihin ja hakisin töissä ollessani parempaa paikkaa ja palkkaa. Lomautetulla on se hyvä puoli että jos menne muualle töihin lomautuksen aikana ja uudessa pikassa palkka on pienempi niin sitten kun lomautus loppuu niin voipalata vanhaan työpaikkaansa takaisi tai sanoa uudessa paikassa että nut palkka pitää olla tämä tai lähde takaisin vanhaan työhöni.

• eläkkeellä

jos on ottanut "kottia" eläkkeestä. Ja voihan hän olla onnellinen tuolla 300 euron eläkkeellä muut etuudet.

• oravanpyöränorja

no hyvä se jos on taka-ovi vanhaan paikkaan vielä auki. itse olen viimeiset parivuotta kärsiny ja käpristelly pätkätyössä mikä on ihan yhtä helvettiä, kun täällä ovat monopoli asemassa kaikki mahdolliset henkilöstövuokrafirmat, tämän ns. finanssi sain potkut marraskuussa kun kyseinen firma piti takaovea auki vakkarityöntekijälle joka oli käynyt kilpailevan firman leivissä pyörähtämässä ja tuli takaisin, 3kk olen odotellut että saisi liitosta edes ensimmäiset ansiopäivärahat, mutta p**V**ut 3kk ollaan eletty kotihoidon tuella joka 314€ kuntalisä 200€ siitä miinus 20% veroa! repikää siitä huumoria! olemme 3h perhe kaiken lisäksi ja kovilla ollaan. mutta yhdyn siihen kyllä työnteko kannattaa se on aina enemmän käteen kuin tuet, oma ansiopäiväraha on 55€/päivä plus lapsilisä 4.5€ ja siitä 20%veroa eli ei paljoa käteen jää. virtsa raja tuli niin sanotusti täyteen tuota pätkätyötä kohtaan ja päätin hakea kouluun ja kouluttaa itseäni lisää sähköasentajasta LVIS asentajaksi ja jos hyvin käy ja alkaa homma skulaa nii omafirma pystyyn. haastattelu kutsu kouluun on tullut :D eli jos ei ole töitä eikä saa töitä NIIN kouluttakaa itseänne!!!

• klrtölwker

Miksi ihmeessä näitä asioita kirjoitetaan aina näin että lietsotaan kateutta????????????

Jos meillä olisi työvoimapula (kohta onkin) niin sitten voitaisiin vaikka nämä kieroilijat ja töitä vieroksuvat lahdata. Mutta kun töitä ei ole niin ei ole.

Itse olen ollut 2 vuotta työttömänä, ainakin 60 työhakemusta takana. Minkäs teet kun hakijoita on keskim. 100 ja yksi valitaan. Ja tällä todennäköisyydellä saisin töitä vasta vuoden päästä.

Kyllä se aika raskasta/kallista/stressaavaa on se työhakukin tällä minun tahdilla n. 3 hakemusta/kk ja useammin ei minun alan työpaikkoja ole haussakaan.

Viestini työnantajille!
      Olisiko paljon pyydetty että laittaisitte työnhakijoillenne ilmoituksen ettei heitä ole valittu. Jos haku on sähköinen niin ei se paljoa aikaa vie kun sen saman "Kiitoksia mielenkiinnosta yritystämme kohtaan, mutta..." -viestin laittaa ei valituille nappia painamalla. Tai tekstiviestinä, tai soittona tai ihan miten vaan. Odottavan aika on pitkä ja se kestää ikuisuuden jos sitä viestiä ei tule ollenkaan! Ainakin minusta se olisi yrityksen imagolle plussaa, jos sen työhönottajalla olisi tunneälyä - vähäisestäkin määrästä olisi apua.

• työtä,

joten mars mars siivoamaan!

T: Työvoimatoimisto

• siivoamaan
        työtä, kirjoitti:

joten mars mars siivoamaan!

T: Työvoimatoimisto

Siivoojan palkalla ei elä varsinkaan pääkaupunkiseudulla, jossa noita töitä on enemmän tarjolla. Tukiin joutuu turvautumaan kuitenkin, vaikka olisikin siivoojana tai kaupan kassana ja täälläpäin nuo yleensä ovat vielä osa-aikaisia ja vaatimukset aivan kohtuuttomia.
        Jos siivoaminen olisi kivaa tai kannattavaa, niin herrathan sitä tekisivät, eikä noilla palkoilla rikastuta.

• Ken on kade?

pikkuhiljaa syytä oivaltaa se tosiasia, että kannattaisi ehkä ajatella jotain muuta alaa kuin mille on koulutuspohjaa, mikäli et näin jo ole tehnytkin. Minkähän alan immeinen olet kun ajatellaan että olet ollut kaksi vuotta työttömänä, 2007 ja 2008, juuri silloin kun talous on ollut kuumimmillaan? Ettet vaan olisi se puuttuva "finngonautti"? Meikäpojan todennäköisyyslaskenta ei lupaa sinulle töitä vielä ensi vuonnakaan, kun talous syöksyy piiitkään lamaan. Pehmoisia puhuvat kun sanovat tänä syksynä nousun alkavat. Toivottavasti olen väärässä.
        Pätkätyötkään eivät ilmeisesti kiinnosta, kun on vaarana pudota sossutuen ulottumattomiin. Toisaalta omaan mielenterveyteen olisi hyvä panostaa heikompaakin korvausta vastaan tekemällä työtä.
        Viestisi työnantajasektorille on erittäin asiallinen.

• mmmmmmmmmmmm

Näinpä.

On kokemustakin. Olen ollut töissä, joissa en tienannut juuri mitään, työttömuusturvin elin paremmin.

Nämä kaikki yhteiskunnan työllistämistuet, kuntouttavat työtoiminnat tai huonopalkkainen työ ovat silkkaa paskaa.

Sitten kunnon palkkatyö, jossa tienaakin jo suht ok, on asia erikseen. Tosin töillä ei rikastumaan silti pääse, jollei ole joku äärimmäisen isopalkkainen työ, suurjohtaja tms.

Parhaiten rikastuu lottovoittajaksi tulemisen kautta.

• mosse...

yrittäjänä kyllä.kun saa kaikenmaailman vähennykset,ja itse saa pyörittää firman kassavaroja.duunarina ei palkka kahdenviikon välein.

• syyllistämistä

Työttömien syyllistamisen ja rankaisemisen sijaan työttömyyden syitä voi etsiä muualta, kuten matalapalkka-alojen huonot palkat, osa-aika ja pätkätyöt, harjoittelijoiden ja tukityöllistettyjen hyväksikäyttö, teollisuuden työpaikkojen siirto ulkomaille, irtisanomiset, lomautukset, työn liiallinen kuormittavuus ja stressaavuus, huono johtajuus ja työilmapiiri eli työnantajapuolen suunnaton ahneus ja voiton tavoittelu.
      Lisäksi tukien heikentämisen sijaan pitäisi keskittyä myös työttömien fyysisen ja psyykkisen terveyden ylläpitämiseen, sillä moni uupuu taloudellisten huolien alla ja sairastuu tai alkoholisoituu.
      Tukien heikentäminen myös huonontaa työllistymismahdollisuuksia, sillä työn haussa on oltava taloudellinen mahdollisuus netin, puhelimen, oman auton tai julkisten kulkuneuvojen käyttöön ja muuttoon toiselle paikkakunnalle tarvittaessa.
      Myös työnantajien ja hallituksen pitää ottaa vastuu työttömyydestä, eikä sysätä sitä vain työttömien kontolle.

• kohta

20 vuotta enempi tai vähempi. En ole saanut kun tukitöitä. Viisi vuotta sitten kieltäydyin niistäkin. En enää jaksanut, eikä kiinnostanut. En usko, että enää tulen työkykyiseksi.Taidan olla jo syrjäytynyt.

Sen sijaan, että olisin aikoinani saanut mahdollisuuden opiskella (vaikka sitten niillä surullisen kuuluisilla kursseilla) tai tehdä jotain mielekästä (sellaista, joka toisi uskoa tulevaisuuteen), minut tungettiin aina johonkin sellaiseen paikkaan, joka ei millään tavalla vastannut koulutustani, eikä tietenkään sitä kautta työllistymistänikään.
        Koko ajan "rivien välistä" korostettiin, että olet täällä sen puoli vuotta ja sitten ulos. Hyväksikäyttöä ja pelkkää "bisnestä" se koko touhu on.

• ja lujaa

Tuilla ei elä ja työllä ei elä. Yritä tässä sitten kasvattaa yhteiskuntakelpoisia lapsia, kun kaikesta joutuu aina tinkimään. Kunpa en ikinä olisi joutunut yksinhuoltajaksi!!

• Niinpä, parempi olisi kun poistettaisiin kaikki tuet kokonaan. Näin saataisiin maahanmuuttajatkin töihin eikä tarvitsisi järjestää mitään "kamppanijoita", jotka nytkin ovat taas käynnissä. Maahanmuuttajat ovat tienneet jo kauan että pelkillä tuilla voi elää hyvin ja pyörittää kymmenhenkistä perhettä kevyesti. Somalinaisia harvoin näkee töissä mutta lastenrattaita työntämässä näkee sitäkin useammin. Tämä on sitä tukirahoitteista sikiämistä.

• vika töiden puuttumisesta?

Ei se vika ole pelkästään virkamiehissä, ei sen enempää yritysjohtajissa. Maailmassa ei liene montaakaan suuryritystä, jonka lopullinen työnantaja on tavallinen kuluttaja, eli sinä ja minä.
        Kun kulutatte, ajatteletteko sen työllistämisvaikutuksia???. Huolehditteko että ostotottumiúksenne mahdollisimman paljon työllistäisivät omalla alueellanne. Tuttu lause vuosien takaa *suosi suomalaista* No tietty se pitää aloittaa vähintäänkin jo omasta kunnasta. Eli suosia oman kunnan yrittäjävetoisia yrityksiä, siten ne rahat jäävät hyödyttämään mahdollisimman paljon omaa kuntaa, kun tuotto käytetään omassa kunnassa, eikä mene ylikansallisiin kassoihin, tai jonnekin pääkonttoriin, vaikka kuinka maakuntakauppaa mainostaisivatkin.
        Pienet yritykset työllistävät keskimäärin enemmin, kuin suuret, ja näitä kuluttajan työllistämis mahdollisuuksia voi jatkaa vaikka kuinka. Ja jos tuntuu että yrittäjät on ahneita, niin ainahan voi alkaa itse ahneeksi kapitalistiksi, lasten ja oma koti vaan pantiksi ja yrittämään.
        Viime vuoden palkka itselläni oli n.-2000 euroa ja teen vähintääkin 60tuntista työviikkoa. Eli maksoin työssäkäymisen ilosta sen 2000 euroa, et jos pientä palkkaa etsitte niin siinä teille melkopieni palkka. Ja väitteistä huolimatta eipä noita vähennyksiä juurikaan saa, kulut tietty voi vähentää.
        Työn tekijät saivat kyllä kaikki palkkansa, ja yrittäjillehän suorastaan naurettais sossussa. Noh en kyllä kehtais mennäkään, vaikka työttömänä ollessani kerran kävinkin. 20euroa viikossa lisää suomalaista, tekis oliks se 20 000 uutta työpaikkaa.
        No ehkä tämä ei suoraan teitä työllistäis, mut ehkä ne yrittäjät tarvitsevat palveluita jotka sitten teidät työllistävät, niin yksinkertaista on kansantalous.

• syyllistää

Ihminen pyrkii toimimaan rationaalisesti. Jos saa tukia lähes yhtä paljon kuin saisi palkkaa niin ei tietenkään mene töihin. Työttömiä on turha syyllistää. Ei työttömät näitä tukia ole keksineet. He ovat oikeastaan aika älykkäitä ja viksuja.

• mutta minusta

he ovat kyllä lähinnä olosuhteiden uhreja.

• näin se on

siteeraan erästä joka on aivan oikeassa!

siis

Töihin pitäisi vaan mennä, vaikka ei olisi mitään mitä tehdä ja muuttaakkin pitäisi, vaikka ei halua. Pitäisi koko elämänsä pyhittää, jotta varmasti pääsee ja tekee töitä, vaikka mikä tulisi.

Siis Töihin pitäisi vaan mennä, eikä missään nimessä kukaan saisi edes elää ilman töitä tai ansaita yhtään mitään mitään, jos on työtön. Ei edes ihmisarvoa (vaikka totuus on, että sitä ei voi ottaa pois, voi vain omat kasvonsa liata)

Siirrytään kokonaan sosialistiseen järjestelmään ja ruvetaan pakkaamaan ihmiset oikeasti samaan muottiin.
      Kyllä kaikille töitä löytyy, sitten kun luovutaan kapitalismista ja valmistetaan kaikki tavara, ruoka, vaate jne. itse täällä kotosuomessa.

Sitten ei tarvitsisi naapuriakaan kadehtia, sillä, kun olisi tasan saman verran kuussa rahaa käyttää siihen omaan autoonsa ja ruokaansa

Mitä?

Eikö sekään kelpaa?

Mikä sitten kelpaa?

Ei mikään?

Huomatkaa :

• yksityisyrittäjä

Ellei enemmänkin,kun kela ja sossu ovat ruokkineet hyvinkin suuria yh-perheitä.Tilanne on ajettu tähän.Ei ole muuta mahdollisuutta.Ja tiedän tapauksia kun on otettu avio-ero sen takia että saataisiin isommpi asunto ym. ym..Tämä on oravanpyörä,joka vain tulee kasvamaan.Olemme vasta laman kynnyksellä.

• Yksinhuoltaja2

Olen työtön yksinhuoltaja.
      Sain ihan kohtuullisen hyvää palkkaa viimeksi työelämässä ollessani.
      Siitä huolimatta minulla jäi vähemmän rahaa käteen kuin nyt työttömänä, kiitos kaikkien mahdollisten tukien.

• usko, että

se elintasosi kaikkine tukineenkaan kovin kummoinen on? Yksinhuoltajat kun ovat usein köyhiä suomalaisen mittapuun mukaan.

Ystäväni jäi yksinhuoltajaksi juuri ja on ollut aika kauhistunut siitä, kuinka paljon hänen ja lasten elintaso romahti, kun mies lähti.

• yksinh,,,

kohoaa kun käy töissä huonollakin palkalla.
        Häpeän ruikuttaa sos.n luukulta.
        Sitten kun terveys romahtaa, se onkin toinen juttu.
        Sos.kussa olen käynyt muutama kerta ja siellä on ollut sellaista porukkaa että muovisäkin laittaisi päähän jotta ne veivarit ym. törkyläiset eivät näe tallaista kaunista yksin huoltajaa!

• oravanpyöränorja
        usko, että kirjoitti:

se elintasosi kaikkine tukineenkaan kovin kummoinen on? Yksinhuoltajat kun ovat usein köyhiä suomalaisen mittapuun mukaan.

Ystäväni jäi yksinhuoltajaksi juuri ja on ollut aika kauhistunut siitä, kuinka paljon hänen ja lasten elintaso romahti, kun mies lähti.

Nojoo ei vissiin jos YH-mamma on 1 muksun kanssa kotona niin eipä varmaan saa kuin työmarkkinatuki asumistuki,elatusmaksu, ja mahdollisesti sossusta ruokarahat.! Romanit jos ketkään ovat hoksanneet kaikki mahd. porsaanreiät tässä ns.hyvinvointivaltion järjestelmässä, perässä tulee nämä ihmiset joiden iho on niin kakkainen joka ei puhdistu vaikka kuinka suihkussa kävisi, eli somalit ym ym. oletteko koskaan miettineet maahanmuuttajia, että millä ihmeellä ne pääsevät pois esim, afganistanista, jos ei ole penniäkään rahaa eikä mitään, kyllä se minun mielestäni vähän vaatii kiveä esim lentolippuihin, vastikään oli mtv3 uutisotsikoissa että suomivarautuu maahanmuuttajien tulvaan... finnair lennättää pakolaisia jne jne. heti kun täällä meilläpäin tuli uusikuntaliitos voimaan niin rivitalo joka oli tarkoitettu alunperin vain ja ainoastaan suomalaisille lapsiperheille niin oikealle puolellemme muutti jokin ihme mutiasten kommuuni ja vasemmalle puolella joku teinipariskunta jotka hörsää pihassa ympäriinsä 3. eriautolla ?!? ja sama homma noilla oikeanpuoleisella 2 suht uudenkarheaa kiesiä alla ja pörräävät ympäriinsä.

• sulla
        yksinh,,, kirjoitti:

kohoaa kun käy töissä huonollakin palkalla.
        Häpeän ruikuttaa sos.n luukulta.
        Sitten kun terveys romahtaa, se onkin toinen juttu.
        Sos.kussa olen käynyt muutama kerta ja siellä on ollut sellaista porukkaa että muovisäkin laittaisi päähän jotta ne veivarit ym. törkyläiset eivät näe tallaista kaunista yksin huoltajaa!

kertakaikkiaan. Jos mulla ois niin tiukkaa, että sossuun olis mentävä, niin lasten takia menisin. Enkä tosiaan menis mitään ruikuttaan, vaan käyttämään lakiin perustuvaa oikeuttani.

Luuletko saavasi mitalin, tai taivaspaikan, kun et käy sossussa? Ajattelisit edes lapsiasi, vaikka noin pinnalliselle luonteelle se ei taida avautua.

• en kadehdi

Presidentti huolehtii siitä että maahanmuuttajilla on oltava oikeus työhön! Onko sivatarjamme etääntynyt Suomen todellisuudesta- kolmassektori käyttelee syrjäänheitettyjä kuin pelinappuloita mutta maahanmuuttajat ovat nyt uusi voivoteltavien joukko. Miksi suomalainen aina sättii toista työtöntä suomalaista laiskaksi?Tarvitaanko se sota jotta joku solidaarisuus löytyisi.Vai sodan vuoksiko juuri syntyi tällainen katkera kansa?

• lähes kaiken yrittänyt

Toi on totta, pienellä palkalla, ei yksinhuoltaja elätä perhettään, etenkin auton pito, ajatellen työmatkoja (vakuutukset, leimavero, ylläpito, huollot, korjaukset ym) vuoraan menee jo iso lovi ja vuoratukea ei saa, niin pienet rajat. Lasten harrastukset jos haluaa lapsilleen muutakin kuin raitilla rälläämistä. Verohelpotuksia ei oikein nimeksikään. Mihin oikein yhteiskunta ajaa ihmiset, näyttää huolestuttavalta, kun viel äidille tulee ikää yli 40v ja saatika sitten 50v tie, jo työelämään poikki, kun useimmat äidit hoitaa lapsiaan kotona, työt luisuu ja taito sen mukana alta....epätoivo ajaa raiteiltaan, maailman vanhin ammatti olisi kait ainut, sillä hankkii, paitsi että siihenkin soveltuvat nuoret ja kauniit parhaiten....Ruokakin kallista, ei 20 e kovin hurrata, jonka voi saada diakonialta, siellä sitten puliveivareiden kanssa samassa jonossa...Sit siel on joku ihminen, joka jakaa kortteja, eikä oikesti tiedä mitään, kun ei ole rahaa ruokaan. Moni asia tietenkin helpompaa ilman lapsia olisi, selviäisi pienellä halutessaan ja pakosta...En oikein ymmärrä, kuin viel uskalletaan yleensä tehdä lapsia, liitot ei kestä, kumppanin huomaakin olevan, joko narsistinen luonne, tai alkoholi maistuu paremmalle, kuin että kaikkensa tekisi perheensä hyväksi...näin sitten syntyy lisää veivareita kaduille, kun ei vanhemmilla ole varaa heitä hoitaa, syitä monen moisia, vain pahaolo lisääntyy..tämä nyt tuli mieleen, paljon olisi kirjoittamista, seuraavan kerran lisää...

• yksityisyrittäjä

Kun kolikko kirstuun kilahtaa,niin sielu taivaaseen vilahtaa,vai miten se oikein oli ?

• hassuraketti

hjgjgh

• Pönttö-Einari

Tämä ihan konkreettisesti nähty omassa perheessä ja sivusta seurattuna. Ensin omassa perheessä, vaimo yrittää käydä töissä, mutta käytännössä hän ei hanki mitään, kun lasten päivähoito ja erinäiset muut kustannukset mm. työpaikalle kulkeminen aiheuttavat sen, että saatava palkkatulo ei riitä näitä kattamaan. Lisäksi hänen käydessään töissä, päivähoitoa ei voida aina järjestää, joudumme viemään lapset muualle taikka minä joudun jäämään lasten kanssa kotiin. Vuodessa näitä tilanteita on melkoisen paljon, että olen joutunut jättämään aika monta urakkaa pois omista töistäni, joten ansiotasomme laski huomattavasti, kun vaimoni meni töihin.
      Toinen tapaus ihan sivusta seurattuna "yksinhuoltaja", joka ei tiedä lastensa isistä mitään, saa erilaisina tukina niin paljon, että me emme voi vaimoni kanssa unelmoidakaan tälläisestä tulotasosta. Tämän pääsimme huomaamaan, kun yksi työntekijäni seurusteli kyseisen naisen kanssa jonkun aikaa.

Vaimoni on nyt irtisanoutunut työstään, mutta jatkaa toisessa paikassa työskentelyä ihan vaan sen vuoksi, että lapset voivat olla hoidossa ja saavat olla kavereiden kanssa, lisäksi emme halua olla pummeina yhteiskunnassa.

Vaan jotain on todella rankasti pielessä, jos työn tekeminen ei enään kannata ja todellakin erilaisilla tuilla saa enemmän, kuin työtä tekemällä. Osa keplottelee näillä tuilla, joskus käydään kirjoilla jossakin töissä, että ansiosidonnainen jatkuu. Ruokajonossa voi käydä kuka hyvänsä hakemassa elintasoonsa jatketta, kun vain pokka pitää sieltä saa hyvää safkaa. Kodinkoneita saa, kun osaa itkeä sopivassa paikassa ja taas on uusi pesukone, sossusta saa pörräysrahaakin.

En tietenkään ilku semmoisen osaa, joka todella on pohjalla ja työ todella kiertää työhaluja, eikä ole sitä härskiyttä kiertää luukulta toiselle itkemässä, silloin ei paljon tietenkään naurata, mutta on toisaalta omaa tyhmyyttä jättää käyttämättä yhteiskunnan tarjoamat porkkanat, kun joku ne kuitenkin nappaa itselleen.

• selittää

miksi suurinosa yksinhuoltajista kuuluu Suomen köyhimpiin tilastollisesti ja konkreettisesti, jos tukia tulee niin, että sellaisesta tulotasosta ei osaa edes unelmoida tavallinen pariskunta????

• tonkin olen kokenut

Toikin on totta , mitä kerroit töissä käymisestä, jää vain työssäkäymisen ilo, sekin tullut koettua. Mutta että myös yksinhuoltajuuden ilot, mutta samA ahdinko sillionkin, kun käy työssä ja pieni palkka, ei saa mitään tukia, kriteerit alhaiset, että jos siintä et voisi uneksiakkaan ni huh, eli jos sitten jää työttömäksi, ni sitten varmaan ne tuet tietenkin paremmat, eiköhän toi ole yhtieskunnassa vika, sekä että palkat niin pienet, ennemmin kuin syyttää yksinhuoltajia, hekin vain yrittää tulla toimeen, työnteko ei sitä iloa suo, etenkään pienel palkal...kantsii eka kokeil se asia mistä toisia syyttää, olen kuullut sellaisen mietelmän, muistaakseni menee näin.....kun kuljet päivän toisen kalosseissa, ymmärrät häntä paremmin...

• tärkeää

yritysten taloudellista tilannetta voidaan helpotttaa kun yrtiysten maksamia työnantajamaksuja leikataan ja yritysveroa lasketaan-

Rahat tähän saadaan siten että työvoimatoimistot lakkautetaan, TYP:it lakkautetaan, KELA lakkeutetaan, soskut lakkautetaan, opintotukitoimistot lakkeutetaan ja niiden henkilöstö irtisanotaan. Siirrytään kansalaispalkkajärjestelmään jonka maksaa verovirasto.

Tästä syntyy miljardiluokan säästöt, ja yritysveroa voidaan laskea.

• propagandalehti

Uusi suomi on pelkkä kokoomuksen propagandalehti joten uutisetkin sen mukaisia eli rikkaiden etuja ajavia.

Ihmetellä täytyy mitä se tekee täälläkin Uutiset ja Sää otsakkeen alla kun muillakaan puolueilla ei siellä ole omia lehtiään.

• Minä se vaan

jos irtisanoisin itseni tulomme vähenisi 600 euroa/kk...

Joten tienaan periaatteessa 4 euroa / tunti käymässä töissä jes jes jes jes kannatti käydä koulut ja kaikki...

• Tosiaan Joo

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vaimoni kanssa elimme leveämmin kun olimme molemmat työttöminä. Tuet juoksivat ja mihin raha ei riittänyt niin loput sai soskusta.

Nyt olen itse huonostipalkatussa kunnan duunissa ja vaimo tekee osa-aikaista. Ei riitä rahat pitämään yllä aikasempaan totuttua elintasoa.Vuokra vie ison osan tuloista, kun ennen saimme asua puoli-ilmaiseksi.

Tämä on valitettavasti aivan totta nykypäivän suomessa. Työssä käymisestä maksetaan aivan liian vähän, eikä ihme että moni valitsee 24/7 vapaa-ajan ja tuella elämisen mieluummin kuin edes yrittäisi hakea töitä.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2732
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      342
      2470
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2154
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1896
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1685
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1589
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1460
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1419
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1375
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1176
    Aihe