Eräs ystäväni on menettänyt äitinsä, isänsä ja siskonsa. Hänellä itselläään monenlaista sairautta. Juttelimme hän mietti, miksi yhdelle ihmiselle annetaan paljon kaikkea "kärsimystä".
Itse poden paniikkihäiriötä, sosiaalista fobiaa, masennusta, olen ollut koulukiusattu, naimisissa narsistin kanssa ja onnistun aina lyömään "kirveeni kiveen" etsiessäni onnellista parisuhdetta.
Millaisen osan kovan elämän nähneet saavat taivaassa vai onko kärsimys sen merkki, että ihminen on paha ja joutuu helvettiin.
Itse uskon Jumalaan, mutta en osaa elää hyvän ihmisen tavoin. Minulla on elämässäni paljon myös kiitoksen aihetta, tosin sairaudet rajoittavat elämistäni todella paljon. Jos pääsen taivaaseen, niin otetaankohan minulta nämä sairaudet pois. Millaista yleensä on, jos eletään kuin paratiisissa? Vai "kurittaako" Jumala lapsiaan sielläkin...
Maanpäällinen kärsimys
10
557
Vastaukset
- zigi
Nyt kannattais avata raamattu, niin nämä asiat sieltä aukeaisivat.
Taivaassa ei ole sairautta eikä kuolemaa.
Jumala on meille täällä ajassa oleville antanut sielunhoitajia ja terapeutteja joiden kanssa voi käsitellä omia asioitaan ja päästä masennuksesta ja muista elämää rajoittavista asioista.
Jeesus toi meille elämän, mutta usein olemme niin lapsuutemme haavoittamia ettemme sitä elä.
Etsi viisas sielunhoitaja ja käy läpi raskauttavat asiat elämässäsi.
Moni asia joka raskauttaa elämäämme on sukupolvien takaa tulevaa syntiä ja voimme siitä irtisanoutua ja lähteä kulkemaan aivan uusia latuja.- E.K.
Selittäisitkö tuon lauseen tarkemmin "Moni asia joka raskauttaa elämäämme on sukupolvien takaa tulevaa syntiä ja voimme siitä irtisanoutua ja lähteä kulkemaan aivan uusia latuja."
- zigi
E.K. kirjoitti:
Selittäisitkö tuon lauseen tarkemmin "Moni asia joka raskauttaa elämäämme on sukupolvien takaa tulevaa syntiä ja voimme siitä irtisanoutua ja lähteä kulkemaan aivan uusia latuja."
Varmaan helpoin tapa tulla ymmärretyksi laittamalla esimerkin joten: mua on pahoinpidelty molempien vanhempien taholta ja kun sain omia lapsia niin jatkoin sitä aina kun pinna kiristyi enkä osannut muuta keinoa.
Kärsin tästä ja menin terapiaan ja tulin uskoon. Kun tulin uskoon tajusin että se mitä tein lapsilleni oli saman synnin toistamista jota vanhempani tekivät minua vastaa.
Joten ainoa keino päästä tästä synnistä oli tunnustaa se isien ja äitein synniksi minua vastaan ja sitten tunnustaa se omana syntinä Jumalalle.
Synti loppui siihen, katkaisin kahleen joka oli tullut sukupolvien takaa.
Tai äitini on aina ollut masentunut ja sitä myös minä. Joten sielunhoidossa käsittelen tätä elämälle vierasta asiaa: itsevihaa, jota masennus on.
Vähitellen pääsen siitä kun alan suuntautua elämää kohti.
Sori nyt pitää lopettaa tällä erää, mutta jatkan jos halua lisää. (ja harkinnan mukaan pyytämättäkin) - lapsena
zigi kirjoitti:
Varmaan helpoin tapa tulla ymmärretyksi laittamalla esimerkin joten: mua on pahoinpidelty molempien vanhempien taholta ja kun sain omia lapsia niin jatkoin sitä aina kun pinna kiristyi enkä osannut muuta keinoa.
Kärsin tästä ja menin terapiaan ja tulin uskoon. Kun tulin uskoon tajusin että se mitä tein lapsilleni oli saman synnin toistamista jota vanhempani tekivät minua vastaa.
Joten ainoa keino päästä tästä synnistä oli tunnustaa se isien ja äitein synniksi minua vastaan ja sitten tunnustaa se omana syntinä Jumalalle.
Synti loppui siihen, katkaisin kahleen joka oli tullut sukupolvien takaa.
Tai äitini on aina ollut masentunut ja sitä myös minä. Joten sielunhoidossa käsittelen tätä elämälle vierasta asiaa: itsevihaa, jota masennus on.
Vähitellen pääsen siitä kun alan suuntautua elämää kohti.
Sori nyt pitää lopettaa tällä erää, mutta jatkan jos halua lisää. (ja harkinnan mukaan pyytämättäkin)tai jouduin siitä osalliseksi, syntisäkiksi, kun vanhempieni suhde oli myös väkivaltainen, äiti kosti sen sitten minulle, olin kaiken pahan alku ja loppu, tai siltä minusta ainakin tuntui. Kotoa alle kakskymppisenä lukion jälkeen lähdettyäni, minun ihmisarvoni oli täys nolla, siis siten myös itsetuntoni. Pyysin niin vilpittömästi kuin saatoin Jumalalta rukouksella antamaan vihdoin rakkautta minulle, aitoa, ehdoitta saatavaa. Seuraavana päivänä löysin mieheni kaukaa toisesta kaupungista, hän säteili mieletöntä luokse kutsuvaa valoa ja siitä lähtien olemme olleet rakastavaisia. Se rakkaus on ollut niin suurta, että välillä melkein pelottaa tämä onni. Aikaa on nyt kulunut kohta kakskyt vuotta.
Ja saman ongelman koin omien lasten synnyttyä, huomasin että tietyssä väsymyksen tilassa pinnani kiristyessä sain tehdä työtä että en ravistellut lasta tai raivonnut liian kovasti. Mutta muistelemalla omaa menneisyyttäni ja tutkiskelemalla omaa sisimpääni, rehellisesti tunnustamalla itselle ongelmani ja samalla vanhempieni ongelman, pääsin siitä. Sillä minä en syytä omaa äitiänikään siitä, että hän niin minua silloin kohteli, hänellä oli vielä hirveämpää lapsena. Joten sieltä se tulee. Kun unohtaa katkeruuden on helppo päästä ongelmistaan.
Nykyään olen äitini kanssa hyvä ystävä. Soittelemme päivittäin, useastikin ja muutenkin. Hän on tärkeä minulle ja minä hänelle.
Eli itselleen kun tunnustaa ongelmansa ja on armollinen muita kohtaan, voi tosiaan itsekin vapautua kahleista.
- Kempiläinen
ei ole merkki Jumalan epäsuosiosta, vaan se on tarpeen, jotta me kasvaisimme henkisesti. Sanoihan Jeesus itsekin, että köyhät, nälkäiset ja murheelliset ovat autuaita (eli onnellisia, ks. Luuk 6).
Mitä tarkoitat sillä, että et osaa elää hyvän ihmisen tavoin? Satutatko läheisiäsi, vai etkö vain pysty elämään niiden sääntöjen mukaan, jotka uskovat ovat laatineet?
Uudessa testamentissa käytetty sana synti tarkoittaa itse asiassa harhaan ampumista. Kukaan ei ole mestari syntyessään, ja niitä harhalaukauksia tulee jokaiselle. Siksi me täällä olemmekin harjoittelemassa.
Minä en usko, että olet paha ihminen. Itse asiassa en ole tavannut yhtään ihmistä, joka mielestäni olisi niin paha, että ansaitsisi helvetin. Heikkoja ja erehtyväisiä kylläkin - mutta pahuus on aivan toinen juttu. Minulla on muuten hyvin pätevät perusteet väittää, että sellainen ajatus kuin ikuinen helvetti ei esiinny Raamatussa. (Voin kertoa niistä tarkemmin, jos se jotakin kiinnostaa.)
Sairaus ja kärsimys kuuluvat tähän maailmaan, niitä ei taivaassa enää ole: "ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." (Ilm. 21)AION jota käytetään Uudessa Testamentissa, kuvattaessa mm. helvetin kärsimystä, ei tarkoita IKUISUUTTA, vaan AIKAKAUTTA, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Tämä sana käännettiin tarkoituksella väärin käännettäessä Uutta Testamenttia latinaksi. Siinä näkyy niiden kirkkokuntien kädenjälki, joiden mieleen oli kuvata Jumala ikuisesti rankaisevana hirviönä.
- Aritta
MarkkuP kirjoitti:
AION jota käytetään Uudessa Testamentissa, kuvattaessa mm. helvetin kärsimystä, ei tarkoita IKUISUUTTA, vaan AIKAKAUTTA, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Tämä sana käännettiin tarkoituksella väärin käännettäessä Uutta Testamenttia latinaksi. Siinä näkyy niiden kirkkokuntien kädenjälki, joiden mieleen oli kuvata Jumala ikuisesti rankaisevana hirviönä.
Miksi se on niin vaikeaa uskovaisille ymmärtää?
- aikakaudet
MarkkuP kirjoitti:
AION jota käytetään Uudessa Testamentissa, kuvattaessa mm. helvetin kärsimystä, ei tarkoita IKUISUUTTA, vaan AIKAKAUTTA, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Tämä sana käännettiin tarkoituksella väärin käännettäessä Uutta Testamenttia latinaksi. Siinä näkyy niiden kirkkokuntien kädenjälki, joiden mieleen oli kuvata Jumala ikuisesti rankaisevana hirviönä.
IANKAIKKINEN
1.aion ^165^, "aikakausi", on käännetty sanalla "iankaikkinen" Ef.3:11:ssä ja 1.Tim. 1:17:ssä. 2. aionios ^166^ kuvaa kestoa, joko määrittelemätöntä, mutta ei loputonta tai määrittelemätöntä, koskaan loputonta.
"Aionios-sanan vallitsevin merkitys Uudessa Testamentissa ilmenee 2.Kor.4:18:sta, jossa se esitetään proskairos-sanan vastakohtana (kirj. 'tietyksi ajaksi') ja Filem. 15:ssä [iäksi]. Sitä käytetään myös luonteeltaan päättymättömistä tai ilman loppua olevista asioista tai olennoista, kuten esim. Jumalasta; Hänen voimastaan (1.Tim.6:16) ja Hänen kirkkaudestaan (1.Piet. 5:10); Pyhästä Hengestä (Hebr. 9:14); Kristuksen aikaansaamasta lunastuksesta (Hebr. 9:12) ja sen aikaansaamasta ihmisten pelastuksesta (5:9) ja Hänen tulevasta hallinnostaan (2.Piet. 1:11), jonka muualla esitetään olevan loputon (Luuk.1:33); elämästä, jonka Kristukseen uskovat saavat (Joh.3:16) ja joista Hän sanoi, etteivät he koskaan hukkuisi (10:28) ja ylösnousemusruumiista (2.Kor. 5:1), jonka muualla sanotaan olevan kuolematon (1.Kor. 15:53), jossa iankaikkinen elämä lopulta toteutuu (Matt. 25:46; Tiit. 1:2)."
"Aionios-sanaa käytetään myös synnistä, "jota ei annaeta anteeksi" (Mark. 3:29) ja Jumalan tuomiosta, johon ei voi hakea muutosta (Hebr. 6:2) ja tulesta, joka on eräs elementti siinä (Matt. 18:8; 25:41; Juud. 7) ja jonka muualla sanotaan olevan 'sammumattoman' (Mark. 9:43)."
"Sanan aionios käyttö tässä (2.Tess. 1:9) osoittaa, että rangaistus, johon viitataan, ei ole väliaikainen, vaan lopullinen ja sananvalinta osoittaa, ettei sen tarkoitus ole saada aikaan parannusta, vaan rangaista."
3. aidios^126^, joka tarkoittaa ikuisesti kestävää (sanasta aei, "ainiaan"), (Room.1:20; Juud.6.) IKUINEN 1.aionios ^166^ kuvaa kestoa joko määrittelemätöntä, mutta ei loputonta, kuten Room.16:25:ssä, 2.Tim. 1:9:ssä ja Tiit.1:2:ssa; tai määrittelemätöntä, koska loputonta kuten Room.16:26:ssa.
2. aidios ^126^tarkoittaa "ikuisesti kestävää" (sanasta aei, "ainiaan"). Aionios pitäisi kääntää aina sanalla "iankaikkinen" ja aidios sanalla "ikuinen".
"Aionios sulkee pois joko tietyn ajan tai mittaamattoman ajan päättymisen ja sitä käytetään pääasiassa tulevaisuudesta puhuttaessa, aidios sulkee pois keskeytyksen ja korostaa jatkuvuudelle ja muuttumattomuudelle" (Cremer).
AINA, AINIAAN, AINAISESTI, ALATI
A. Adverbeja.
1. pantote ^3842^, "kaikkina aikoina, aina" (sukua sanalle pas, "kaikki"), suomennettu sanalla "aina" Luuk.15:31:ssä 1.Tess. 4:17:ssä; Hebr. 7:25:ssä ja Joh.6:34:ssä. Näissä: Joh. 18:20; 2.Tim. 3:7 ja 1.Tess.5:16 se merkitsee samaa kuin "kaikissa tapauksissa" kuin myös esimerkiksi seuraavissa jakeissa: 1.Tess. 1:2; 3:6; 5:15; 2.Tess. 1:3; 11 ja 2:13).
2. Sanaa aei ^104^, "aina", "ainiaan", "alati", "on tapana" käytetään (a) jatkuvasta ajasta merkityksessä "katkeamattomasti, jatkuvasti" (Ap.t. 7:51; 2.Kor. 4:11; 6:10; Hebr. 3:10); (b)perättäisistä tapauksista merkityksessä "jokaisessa tapauksessa" (1.Piet. 3:15 ja 2.Piet.1:12). Joissakin teksteissä sana esiintyy myös Mark. 15:8:ssa.
Huomautus: Adjektiivia dienekes, "katkeamaton, jatkuva" on käytetty eis-sanan ("johonkin") ja artikkelin kanssa samassa lauseessa, jolloin merkitys on "Jatkuvasti, ikuisesti, alinomaa, ainiaaksi" Hebr.7:3; 10:1,12,14).
B. Ilmaukset.
Seuraavat ilmaukset sisältävät sanan aion, "aikakausi"; ne ovat idiomaattisia ilmauksia, jotka tarkoittavat määrittelemätöntä ajanjaksoa eikä niitä pidä kääntää kirjaumellisesti: (a) eis aiona, kirj. "johonkin aikaan saakka" (Juud. 13), "ikuisiksi ajoiksi"; (b) eis ton aiona, kirj. "Siihen aikakauteen saakka", "ikuisesti" (tai kielteisessä lauseessa "ei koskaan", "ei ikinä"), (Matt.21:19; Mark.3:29; 11:14; Luuk. 1:55; Joh. 4:14; 6:51, 58; 8:35, 51-52 [kahdessa viimeksimainitussa kaksi kertaa]; 10:28; 11:26; 12:34; 13:8; 14:16; 1.Kor.8:13; 2.Kor.9:9; Hebr. 5:6; 6:20; 7:17,21,24,28; 1.Piet.1:25; 2:17; 2.Joh.:2); (c) eis tous aionas, kirj. "aikojen loppuun saakka", "ikuisesti" (Matt.6:13; Luuk.1:33; Room.1:25, 9:5 11:36; 16:27) (joissakin käsikirjoituksissa on tässä kohtaa ilmaus d); (2.Kor. 11:31); Hebr. 13:8); (d) eis tous aionas ton aionon, kirj. "aina aikojen loppuun saakka", "aina ja iankaikkisesti", (Gal.1:5; Fil.4:20; 1.Tim.1.17; 2.Tim.4:18; Hebr. 13:21; 1.Piet.4:11; 5:11 [joissakin käsikirjoituksissa (c)]; Ilm.1:6 [joissakin käsikirjoituksissa (c)], 1:18; 4:9-10; 5:13; 7:12; 10:6; 11:15; 15:7; 19:3; 20:10; 22:5); (e) eis aionas aionon, kirj. "aina aikojen loppuun saakka", "aina ja iankaikkisesti" (Ilm.14:11); (f)eis ton aiona tou aionos, kirj. "aikakauden loppuun asti", "aina ja iankaikkisesti", (Ef.3:21); (h) eis pantas tous aionas, kirj. "kaikkien aikojen loppuun asti" (Juud.25); (i) eis hemeran aionos, kirj. "iankaikkisuuden päivään saakka", "ikuisesti" (2.Piet.3:18)
( Vine's Expository Dictionary of Biblical Words-teoksen mukaan- Copyright (C) 1985, Thomas Nelson Publishers)
- AVKT
on kaikille sama.
- jmp35
On kärsimystä,eikä siltä välty edes uskovaisena,tämä maailma on vajavainen,samoin sen asukkaat.Vain taivaassa ei ole tuskaa ja kärsimystä.
Menetin juuri vaimoni(36.v)syövän uhrina.Tapasimme vain vuosi sitten,ja pian sen jälkeen hän sairastui.aviossa kerkesimme olla hiukan vaille kuukauden. Riikka oli kiltti ihminen,ei koskaan ollut sanonut pahaa kenellekkään,oli ollut 11v. asti uskossa,Hän kärsi vaikeasta masennuksesta,ja äidistään, jolla on aika vaikea luonne.
Hiukan minua lohduttaa se, mitä hänen veljensä sanoi: Riikka ei ollut vuosiin näyttänyt niin onnelliselta kuin minun kanssani. En ole voinut välttyä ajatukselta, että Jumala johdatti minut Riikan rinnalle,että hänellä olisi onnellinen loppuelämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253