tosi uskomista helvetin pelolla

Nimetön

Aika kummallinen idea tässä, että ihmisestä tulee muka tosiuskovainen pelottelun avulla. Hitlerkin sai paljon kannattajia pelottelun avulla. Mielestäni mitään todellista ja aitoa uskoa ei synny pelosta. Sehän olisi vain pakkoa. Ja kristinuskon perussanomahan on kutsua ihmisiä aidosta vapaudesta syntyvään rakkauteen. Vaikka itse uskonkin helvetin olemassa oloon ei sinne meitä rakkaudellinen jumala aja vaan helvetissä palaa ne meidän kaikki pahat ajatukset, tekomme, tahtomme jne. Silloin ne kääntyvät meitä itseämme vastaan jos emme ole tajunneet asiaa jo maan päällä mietteiä. Jeesukselle isä oli rakastava ja anteeksiantavainen, miksi hän ajaisi ihmisiä helvettiin ja hieroisi käsiään kun taas joku ressukka pelosta kääntyisi hänen puoleensa. Aika kummallista ajattelua monet kristityt pitävät yllä. Mutta pelätköön itse, Jossain vaiheessa he huomaavat että tosi uskominen on suuria rauhan tilan, jumalan valtakunta meissä eikä helvetin pelolla ole siihen mitään sijaa. Aika ilkeetä pelotella toisia ihmisiä helvetillä ja yrittää vetää kaikkia samaan pelon tilaan. Tosi kristityt luottavat jumalan armoon ja ovat myös valmiita kantamaan omien tekojensa seuraukset niin hyvät kuin pahat. Useinhan ne seuraa meitä jo tässä elämässä. Loput voisi jättää jumalan huomaan. Vaikka helvetistä Jeesus Raamatussa muutamaan otteeseen puhuukin se ei ole hänen sanomansa päätarkoitus ja ne jotka sitä paisuttelevat ovat vielä uskossaan keskenkasvuisia. Kannattaisi käydä papille ripittäytymässä. Se voisi helpottaa tuohon helvetin pelkoon joka ei anna mitään mutta vie viimeisetkin voimat tahtoa rakastaa elämää ja muita ihmisiä. Perustuuko muka lasten aito vanhempiin kohdistuva rakkaus koskaan pelkoon? Ei vaan siihen arvoon jotka hyvät vanhemmat ansaitsevat. Miksi jumalan pitäisi olla tämän moraalin alapuolella jos kerran ihmisetkin kykenevät usein antamaan lapsilleen leivän kiven sijasta. Väittäisin että ylenpalttinen helvetinkauhu on psykopatologinen oire ihmisessä ja hän tarvitsisi jonkinlaista terapiaa.

41

1254

Vastaukset 41

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aidosti..

uskoon ja saa kokea syntien anteeksiantamuksen, niin se on tosiuskovaisuutta, olipa uskoontulotapa mikä tahansa, vaikka sitten helvetin pelosta. Eihän siihen pelkoon jäädä olemaan. Jeesushan ottaa pelon pois!

Suosittelen kaikkia katsomaan asiallisen, selväjärkisen ja kiihkottoman ohjelman Cafe Raamatussa. Jos joku vielä tämän jälkeen vänkää että kaikki pääsee taivaaseen, teoistaan välittämättä, niin silloin ihminen itse asettuu Kaikkivaltiaan paikalle määrittelemään Hänen aivoituksensa.

114 Rakkauden Jumala ja helvetti
      Vieraana teologi ja toimittaja Pasi Turunen

http://vod.tv7.fi/vod/

• helvetti vaan pelottaa

Oon keskenkasvuinen helvetin pelkääjä. Mutta tiedän että kristinuskon sanoma on pelastus, ja anteeksianto ei pelottelu. Silti saan joka ilta paniikkikohtauksia ellen ota lääkkeitä. Helvettiin joutuminen ja kuolema pelottaa eniten. Mitään apua en saa, vaikka pyydän. Kukaan ei voi auttaa. Enkä usko sen takia kun on pakko. Uskon vaan ja luotan.

• Aritta

aika miettiä mihin oikein uskot jos kerran pelkäät. Ei Jumala anna kenenkään joutua helvettiin.

Eikä helvettiä edes ole olemassa.

• apu löytyy

Voi hyvänen aika, mistä ihmeestä olet alkanut helvettiä pelkäämään? Olet oikein ymmärtänyt kristinuskon sanoman, etkä ala vääristelemään sitä omista tunne-elämän liikahduksistasi käsin, niin kuin täällä yleistä on. Oletko käynyt seurakunnassa? Menepä ja puhu siellä peloistasi, saat rukoustukea ja puhuminenkin toisen kanssa voi jo helpottaa. Älä jää yksin pelkoinesi. Jeesus VOI auttaa, usko tämä. Olet myös oikein ymmärtänyt ettei pakosta uskota vaan usko on vapaaehtoista. Uskohan annetaan lahjaksi, pelolla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä. Jos ihminen pelkonsa ajamana alkaa pinnistellen uskoa Jumalaan, eihän se ole uskoa vaan pelkkää inhimillistä uskottelua.

• helvettiä kun
        apu löytyy kirjoitti:

Voi hyvänen aika, mistä ihmeestä olet alkanut helvettiä pelkäämään? Olet oikein ymmärtänyt kristinuskon sanoman, etkä ala vääristelemään sitä omista tunne-elämän liikahduksistasi käsin, niin kuin täällä yleistä on. Oletko käynyt seurakunnassa? Menepä ja puhu siellä peloistasi, saat rukoustukea ja puhuminenkin toisen kanssa voi jo helpottaa. Älä jää yksin pelkoinesi. Jeesus VOI auttaa, usko tämä. Olet myös oikein ymmärtänyt ettei pakosta uskota vaan usko on vapaaehtoista. Uskohan annetaan lahjaksi, pelolla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä. Jos ihminen pelkonsa ajamana alkaa pinnistellen uskoa Jumalaan, eihän se ole uskoa vaan pelkkää inhimillistä uskottelua.

sain tietää millainen paikka se on. Katsoin yhden videon tältä palstalta. Rukoilen joka ilta, olen rukoillut että Jeesus ottaisi pelon pois mielestäni, enkä nykyään pelkää jos nukahdan rukoilleen. Mutta jos en rukoile pelkään. Olen käynyt seurakunnassa ja jutellut diakonin kanssa.

• niin,
        helvettiä kun kirjoitti:

sain tietää millainen paikka se on. Katsoin yhden videon tältä palstalta. Rukoilen joka ilta, olen rukoillut että Jeesus ottaisi pelon pois mielestäni, enkä nykyään pelkää jos nukahdan rukoilleen. Mutta jos en rukoile pelkään. Olen käynyt seurakunnassa ja jutellut diakonin kanssa.

että olet seurakunnassa käynyt. Käy vaan edelleenkin ja rukoile ja lue Raamattua. Eräs masennusta poteva uskova sanoi, kun paholainen näytti painajaisunia, niin hän laittoi Raamatun tyynynsä alle, jolloin painajaisia ei tullut. Sanassa ja rukouksessa on todellista voimaa. Jumala taatusti haluaa vapauttaa kaikista peloista. Olisi hyvä jos saisit uskovia ystäviä, jota voit ihan rukoillakin. Siunausta sinulle.

Laitan tähän linkin, jossa on selkeästi ja yksinkertaisesti kerrottu evankeliumin vastaanottaminen, jos se on epäselvää. Sivun oikeassa yläreunassa olevalla seuraava-painikkeella pääset eteenpäin.

http://www.kristilliset.com/tiekotiin/index.html

• Tulkinta ikuisesta helvetin kärsimyksestä on idioottimainen jo siksikin, että Raamattu puhuu vain ikuiseen tuleen heittämisestä, ei siis siitä, että ihminen joutuisi ikuisesti kärsimään tulessa. Tänä on siis semantiikaa eli sanojen merkityksen ymmärtämistä, jota uskonnollissa piireissä ei todellakaan taideta tai ei edes haluta taitaa.
        Helvetti ja Jumalan rakkaus eivät oikein korreloi yhteen, vaan kysymyksessä on uskonnollisten piirien suoranainen tyhmyys tulkita Raamattua ja saada jäsenensä valtansa alle. Avaruudessa voi olla helvettejä todellakin, mustat aukot ja jatkuvasti palavat auringot - tähdet siis, mutta Raamatun helvetin tulien tulkinnat lienevät kuitenkin saaneet alkunsa jo historiasta, jossa ruumiita heitettiin jatkuvasti palaviin kaatopaikkoihin.

• * Sieg fail! *

Käytit sitten natsikortin jo viestiketjun toisen lauseen kohdalla. :-)

• Kempiläinen

Kun minä tulin aikanaan uskoon, se ei johtunut helvetinpelosta vaan pelkästään siitä, että Jeesuksen persoona teki minuun vaikutuksen. Minun mielestäni hänen opetuksensa edustivat hyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta, ja mielessäni virisi kysymys siitä, kummalla puolella haluan olla.

Minun uskoni keskipisteessä oli ajatus, että Jumala on rakkaus. Nykyinen helvettioppi oli minulle alusta alkaen vastenmielinen, koska en voinut ymmärtää, miten Rakkaus haluaisi kiduttaa ketään, ja vielä loputtomasti. Siksi vietin seuraavat 20 vuotta tutkimalla asiaa ja tulin siihen johtopäätökseen, että helvettioppi ei perustu Raamattuun vaan siitä tehtyyn tulkintaan, ja uskovien täytyy ohittaa tai selittää pois monet sitä vastustavat kohdat Raamatussa.

Kun Paavali esimerkiksi kirjoittaa, että "synnin palkka on kuolema", uskovat lukevat sen "synnin palkka on ikuinen kidutus helvetissä". Tai kun Ilmestyskirjassa sanotaan "tämä on toinen kuolema", se luetaan "tämä on ikuinen kidutus...".

Uudesta testamentista löytyy myös joitakin kohtia, jotka tukevat ajatusta kaikkien pelastumisesta, esim:

1.Tim 2:3-4. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Ehdollinen muoto "pelastuisivat" on suomalaisen kääntäjän ratkaisu. Alkutekstin mukaan sen voi kääntää "tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan.."

Room 5:18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;

1.Tim 4:10. Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.

• ko?

Ei voi ottaa vain muutamia omia näkemyksiä tukevia kohtia, vaan on otettava koko sanoman laajuus huomioon.

Ei se että ihmisestä ajatus helvetistä tuntuu kammottavalta, ole mikään todiste alkaa etsiä VAIN sitä puoltavia raamatunkohtia.

Jumala ON rakkaus, tämän tietävät KAIKKI uskontulleet. Mutta monet eivät suostu katsomaan ja ymmärtämään mitä rakkaus on, mitä siihen kuuluu. Ei se ole vain rakkauden tunne, siihen kuuluu pyhyys ja oikeudenmukaisuus. Jos ihminen ottaa Raamatussa ilmoitetusta Jumalan luonteenpiirteistä vain itseään miellyttävät piirteet, olkoon vaikka 60 vuotta sitä harrastanut, ei se tee yhtään oikeammaksi koko Raamatun totuutta.

Ilmestyskirjan "tämä on toinen kuolema", on kuolema eli ero Jumalasta, kaiken ELÄMÄN lähteestä. Henki on ikuinen, joka ei voi tuhoutua.

Suosittelen katsomaan TV7:n ohjelma-arkistosta Cafe Raamatusta ohjelman:
        Vieraana teologi ja toimittaja Pasi Turunen.

• Kempiläinen
        ko? kirjoitti:

Ei voi ottaa vain muutamia omia näkemyksiä tukevia kohtia, vaan on otettava koko sanoman laajuus huomioon.

Ei se että ihmisestä ajatus helvetistä tuntuu kammottavalta, ole mikään todiste alkaa etsiä VAIN sitä puoltavia raamatunkohtia.

Jumala ON rakkaus, tämän tietävät KAIKKI uskontulleet. Mutta monet eivät suostu katsomaan ja ymmärtämään mitä rakkaus on, mitä siihen kuuluu. Ei se ole vain rakkauden tunne, siihen kuuluu pyhyys ja oikeudenmukaisuus. Jos ihminen ottaa Raamatussa ilmoitetusta Jumalan luonteenpiirteistä vain itseään miellyttävät piirteet, olkoon vaikka 60 vuotta sitä harrastanut, ei se tee yhtään oikeammaksi koko Raamatun totuutta.

Ilmestyskirjan "tämä on toinen kuolema", on kuolema eli ero Jumalasta, kaiken ELÄMÄN lähteestä. Henki on ikuinen, joka ei voi tuhoutua.

Nykykristityt etsivät Raamatusta kaikki helvettiä tukevat kohdat ja loput he vääntävät väärään saadakseen nekin tukemaan käsitystään. Yleisin tapa on antaa kuolemalle aina hengellinen merkitys, jolloin se ei enää olekaan kuolema.

Kun Ilmestyskirja sanoo "tämä on toinen kuolema", niin siihen ei pidä lähteä lisäämään mitään ihmistekoisia selityksiä, siitähän kirjassa on ankarasti varoitettu.

Raamatun mukaan vain Isällä on elämä itsessänsä, jonka hän on antanut myös Pojalle (ks. Joh 5:26). "Henki on ikuinen" on lainattu kreikkalaisilta.

• Kempiläinen
        ko? kirjoitti:

Uskovilla näyttää olevan aika kummallinen käsitys rakkaudesta. Kun Paavali kirjoittaa, että "rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa", niin nykyuskovien rakkauteen mahtuu jopa ikuinen kidutus. En ymmärrä kuinka kukaan ihminen voisi pysyä järjissään, jos tietäisi läheisensä joutuneen loppumattomaan kidutukseen - saati sitten rakastaa kiduttajaa. Koko ajatushan on täysin järjetön!

Sen ymmärrän, että Jumalalla joka on elämän antanut, on oikeus ottaa se myös pois. Kidutusta en voi kuitenkaan hyväksyä missään muodossa. Se Jumala, jonka minä tunnen, ei kiduta ketään. Ihmiset itse kiduttavat itseään ja toisiaan, mutta se johtuu vain siitä, että emme ole vielä oppineet rakkauden läksyä.

• se selviää kerran
        Kempiläinen kirjoitti:

Uskovilla näyttää olevan aika kummallinen käsitys rakkaudesta. Kun Paavali kirjoittaa, että "rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa", niin nykyuskovien rakkauteen mahtuu jopa ikuinen kidutus. En ymmärrä kuinka kukaan ihminen voisi pysyä järjissään, jos tietäisi läheisensä joutuneen loppumattomaan kidutukseen - saati sitten rakastaa kiduttajaa. Koko ajatushan on täysin järjetön!

Sen ymmärrän, että Jumalalla joka on elämän antanut, on oikeus ottaa se myös pois. Kidutusta en voi kuitenkaan hyväksyä missään muodossa. Se Jumala, jonka minä tunnen, ei kiduta ketään. Ihmiset itse kiduttavat itseään ja toisiaan, mutta se johtuu vain siitä, että emme ole vielä oppineet rakkauden läksyä.

Taivaassa meidän käsityskykymme on ihan toinen kuin tässä synnin vääristämässä kehossamme toimiva mielen käsityskyky. Taivaassa ei ole murhetta, ei itkua, eli ei siellä itketä eikä tunneta 'järjettömyyttä'. Synnin vääristämällä mielellä ei päästä taivaallisiin sfääreihin, ei tietämään mitä taivaassa ajateltaisiin.

Sinulla niin kuin monella, joka omat halunsa yhdistää Raamatun sanaan, on kummallinen käsitys että helvettiin uskova kristitty ei tietäisi mitä on rakkaus. Jos sinä et voi hyväksyä kidutusta missään muodossa, se on vain sinun mielipide, ei välttämättä Raamatun totuus. Ei ihmisen tarvitse kantaa huolta Jumalan teoista. Ihmisen osa on vain alistua Korkeimman tahtoon.

Samoin on kummallista että varoitus koetaan pelotteluna.

Mutta enpä tämän enempää asiasta väittele.

• Pähkinän särkijä

Niinhän ne evankelistat ja raamatun sanaa levittävät ihmiset tekevät: pelottelevat helvetin tulella, kuten keskiaikaiset inkvisiittorit, ja kertovat heti perään rakastavasta jumalastaan.

En usko, että sellaista on olemassakaan kuin "rakastava jumala", sillä yksikään uskovainen ei ole käyttäytynyt jumalansa tavoin, vaikka kertovat seuraavansa jeesusta. Sanat ja teot eivät käy yksiin. Olen tavannut uskovia, jotka moittivat, tuomitsevat, pelottelevat ja alentavat, mutteivat osaa rakastaa.

En tiedä missä on vika, mutta... minä irtisanoudun sellaisista ihmisistä ja uskomuksista. Olen saanut olla päähänpotkittavana ja masentuneena koko ikäni, mutta nyt se on loppu!!

Tapaamiani uskovaisia ei hetkauttanut yhtään, kun kerroin heiltä puuttuvan vastuunkantokykyä sanoistaan ja niiden seurauksista. Loukkaantuivat.. kun kuulivat totuuden itsestään. Niinhän se taitaa olla, että uskovaiset latelevat mitä sattuu, ja vierittävät syyn saatanan niskoille sanomalla: "Saatana se syyttää..." kun itse juuri päästivät sammakon suustaan. Pitäisivät leipäläppänsä kiinni, niin vähemmän tulisi jälkipyykkiä, mutta kun he eivät osaa pitää suutansa kiinni, vaan pitävät itseään muita parempina. Minuakin "revittiin sanallisesti rikki" niin usein, että puistattaa näin jälkikäteen. Luulin, että joku uskovaisista olisi sanojensa mittainen, mutta en tavannut yhtäkään, valitettavasti.

Nyt olen sit sen tiimoilta parantelemassa haavojani, yksinäisyydessä ja kirjojen parissa. Mutta tiedän, että jonain päivänä minä olen terve eikä sisimmässäni ole enää sanallisten ruoskimisten jäljiltä haavoja.

Ja uskovaiset kierrän kaukaa!! Omaksi parhaakseni. Terapiassa käynti on jo nyt tullut liian kalliiksi... :(

• asiat...

Minä taas olen tavannut uskovia jotka eivät potki ja rikkiraasta, jotka osaavat rakastaa. Eli voin todistaa että heitä ON olemassa.

• eri uskonnoissa
    • zigi

Mahtaako nyt unohtua, että Isä Jeesukselle oli jotain muuta ennen ristiinnaulitsemista ja sen aikana kuin anteeksiantava. Jeesus kärsi hirvittävästi meidän syntiemme tähden. Kaikki viha jota Jumala, Isä tuntee syntiä kohtaan, kohtasi Jeesuksen ennen ristiinnaulitsemista ja sen aikana. Raamatussa sanotaan, että Jeesuksen hikipisarat olivat verta Getsemanen puutarhassa, kun Hän tiesi mikä Häntä odotti.
      Jeesus pyysi Isältä että Isä ottaisi pois sen maljan joka Jeesusta odotti, mutta Hän sanoi ettei niinkuin Hän tahtoi vaan niinkuin Isä.

Siis anteeksiantava Isä on meille vain siinä tapauksessa iankaikkisuudessa, että olemme päällemme pukeneet Jeesuksen Kristuksen.
      Raamatun Jumalan ja ainoan Jumalan joka koskaan on ollut ja on ja tulee olemaan on hirmuinen syntiä kohtaan, mutta rakastaa syntistä, eikä halua että yksikään hukkuu.

• keksivät ajatuksen ikuisesta helvetistä. Kirkkoisä Augustinos käänsi 400-luvulla uuden testamentin kreikasta latinaksi. Hän osasi kreikkaa puutteellisesti. Hän itse puhui latinaa äidinkielenään. Kreikan sana AION, jota uudessa testamentissa käytetään tarkoittaa, ei suinkaan ikuisuutta vaan ajanjaksoa, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Kreikankielessä sana AION ei koskaan 'iänkaikkisuutta' eikä 'ikuista' käsitettä. Siinäkin se merkitsee vain määräämätöntä ajanjaksoa.
        Jossain kohtaa raamatussa on käännetty sana AION aivan oikein, ja siitä muodestettu laatusana' aika' ja 'ajallinen', koska sana' iänkaikkinen' näissä paikoissa olisi ollut ajatuksenvastainen.
        Vain silloin kun kysymys näkymättömän maailman rangaistuksista, he käyttävät sanaa iänkaikkinen. Joillekin uskontokunnille oli aikanaan mieleen luoda JUMALASTA KUVA IKUISESTI RANKAISEVANA HIRVIÖNÄ.

• että jokainen
        MarkkuP kirjoitti:

keksivät ajatuksen ikuisesta helvetistä. Kirkkoisä Augustinos käänsi 400-luvulla uuden testamentin kreikasta latinaksi. Hän osasi kreikkaa puutteellisesti. Hän itse puhui latinaa äidinkielenään. Kreikan sana AION, jota uudessa testamentissa käytetään tarkoittaa, ei suinkaan ikuisuutta vaan ajanjaksoa, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Kreikankielessä sana AION ei koskaan 'iänkaikkisuutta' eikä 'ikuista' käsitettä. Siinäkin se merkitsee vain määräämätöntä ajanjaksoa.
        Jossain kohtaa raamatussa on käännetty sana AION aivan oikein, ja siitä muodestettu laatusana' aika' ja 'ajallinen', koska sana' iänkaikkinen' näissä paikoissa olisi ollut ajatuksenvastainen.
        Vain silloin kun kysymys näkymättömän maailman rangaistuksista, he käyttävät sanaa iänkaikkinen. Joillekin uskontokunnille oli aikanaan mieleen luoda JUMALASTA KUVA IKUISESTI RANKAISEVANA HIRVIÖNÄ.

ihminen pelastuu ja pääsee taivaaseen. Ketään Jumala ei helvettiin lähetä. Helvetti ei ole luotu ihmisiä varten vaan paholaista ja hänen enkeleitään varten. Ihmiset menevät helvettiin omasta tahdostaan.

• tottakaan...
        MarkkuP kirjoitti:

keksivät ajatuksen ikuisesta helvetistä. Kirkkoisä Augustinos käänsi 400-luvulla uuden testamentin kreikasta latinaksi. Hän osasi kreikkaa puutteellisesti. Hän itse puhui latinaa äidinkielenään. Kreikan sana AION, jota uudessa testamentissa käytetään tarkoittaa, ei suinkaan ikuisuutta vaan ajanjaksoa, jolla on tietty alkamis ja loppumisaika. Kreikankielessä sana AION ei koskaan 'iänkaikkisuutta' eikä 'ikuista' käsitettä. Siinäkin se merkitsee vain määräämätöntä ajanjaksoa.

Matt 25:46 "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen (aionios) rangaistukseen (kolasis), mutta vanhurskaat iankaikkiseen (aionios) elämään."

Dan.12:2 "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen (olam) elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen (olam) kauhistukseen."

Molemmat tarkoittavat iankaikkista. Jos ei näin olisi, silloin iankaikkinen elämäkin kestäisi tietyn ajan.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/universalismi.html

• Kempiläinen
        tottakaan... kirjoitti:

Matt 25:46 "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen (aionios) rangaistukseen (kolasis), mutta vanhurskaat iankaikkiseen (aionios) elämään."

Dan.12:2 "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen (olam) elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen (olam) kauhistukseen."

Molemmat tarkoittavat iankaikkista. Jos ei näin olisi, silloin iankaikkinen elämäkin kestäisi tietyn ajan.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/universalismi.html

Matt 25. kuvattu tuomio on selvästi eri kuin viimeinen tuomio, joka tapahtuu vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen. "Iankaikkiseen" elämään valitaan siinä pelkästään tekojen perusteella, uskoa ei edes mainita koko luvussa.

Ehkä siinä valitaankin ihmisiä tuhatvuotiseen valtakuntaan.

Suomenkielessäkin sanan iankaikkinen on ilmeisesti kehittynyt rajallista ajanjaksoa merkitsevistä sanoista ijän kaiken. Samanlainen kehitys lienee tapahtunut kreikankielen kohdalla. Sanan "aion" perusmerkitys on tosiaan aikakausi, ja siitä tulee myös englanninkielen aikakautta merkitsevä sana aeon tai eon.

• jappaaaa
        että jokainen kirjoitti:

ihminen pelastuu ja pääsee taivaaseen. Ketään Jumala ei helvettiin lähetä. Helvetti ei ole luotu ihmisiä varten vaan paholaista ja hänen enkeleitään varten. Ihmiset menevät helvettiin omasta tahdostaan.

Jos helvetti olis olemassa ja sinne joutuisi jos ei usko jeesukseen niin ei siinä sillon ole kyse mistään omasta tahdosta, se et jos mä vaikka uskon joulupukkiin ei tarkota että haluisin helvettiin. Sillon olis kyse omasta tahdosta jos jumala tulis ja sanois "joo elikkä mä oon jumala ja kysyn haluutko helvettiin" sit vastaisin et "no en todellakaan" sit jumala vastais siihe "oke haluutko taivaaseen?" sit mä vastaan et "joo" sit jumala siihen "okei asian sovittu" tällee jos menis ois kyse omasta tahdosta

• Kempiläinen kirjoitti:

Matt 25. kuvattu tuomio on selvästi eri kuin viimeinen tuomio, joka tapahtuu vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen. "Iankaikkiseen" elämään valitaan siinä pelkästään tekojen perusteella, uskoa ei edes mainita koko luvussa.

Suomenkielessäkin sanan iankaikkinen on ilmeisesti kehittynyt rajallista ajanjaksoa merkitsevistä sanoista ijän kaiken. Samanlainen kehitys lienee tapahtunut kreikankielen kohdalla. Sanan "aion" perusmerkitys on tosiaan aikakausi, ja siitä tulee myös englanninkielen aikakautta merkitsevä sana aeon tai eon.

että uuden testamentin kirjurit käänsivät tahallaan sanan AION väärin, kun puhuttiin rangaistuksista. Silloin oli tarpeen pitää kansa ruodussa ja luoda kuva hirviö Jumalasta, piinaa syntisiä ikuisesti.
        Kohtia apostolien kirjeistä..
        'Älkää mukautuko tietämättömyytenne 'eoonin' mukaan.'
        'Me emme puhu tämän 'eoonin' viisautta emmekä tämän 'eoonin' valtiasten, vaan Jumalan salattua viisautta, jonka Jumala on ennaltamäärännyt ennen kaikkea 'eooneja'
        Näistä kohdista näkee, että sama'eooni' ei merkitse iänkaikkisuutta, vaan rajoitettua aikakautta. Nyt on käytetty samaa sanaa muuallakin, niissä kohdin, joissa puhutaan näkymättömän maiilman rangaistuksista.
        Kuinka siis voidaan kääntää sana, joka niin monissa kohtaa on käytetty 'ajan' ja 'ajallisen' merkityksessä sanalla 'iänkaikkinen', juuri niissä kohdin missä puhutaan helvetin rangaistuksesta??

• zigi
        jappaaaa kirjoitti:

Jos helvetti olis olemassa ja sinne joutuisi jos ei usko jeesukseen niin ei siinä sillon ole kyse mistään omasta tahdosta, se et jos mä vaikka uskon joulupukkiin ei tarkota että haluisin helvettiin. Sillon olis kyse omasta tahdosta jos jumala tulis ja sanois "joo elikkä mä oon jumala ja kysyn haluutko helvettiin" sit vastaisin et "no en todellakaan" sit jumala vastais siihe "oke haluutko taivaaseen?" sit mä vastaan et "joo" sit jumala siihen "okei asian sovittu" tällee jos menis ois kyse omasta tahdosta

Se ei vaan ole meijän päätös, vaan Jumala, maailmankaikkeuden Luoja on suonut armossaan, että Hän on antanut ihmiselle mahdollisuuden päästä taivaaseen ja se tapahtuu Jeesuksen täytetyn työn kautta.

Vaikka spekuloisi mitä tai joku tässä ei kiinnosta niin se ei poista sitä tosiasiaa, että Jumala päättää ja on jo päättänyt.
        Ihmisen osa on vain suostua tai olla suostumatta siihen mitä Jumala tarjoaa ja on tarjonnut.
        On valtava Isän rakkaus meitä Hänen lapsiaan kohtaan, ettemme joudu helvettiin, vaan pyytämällä Jeesuksen tähden syntejämme anteeksi ja Jeesusta elämäämme, pelastumme ikuiselta erolta Isästä.

Ja kaikki hyvä tulee meille hyvältä Jumalalta, joka antaa aurinkonsa loistaa niin hyville kuin pahoillekin :)

• fdfdfdfdf
        zigi kirjoitti:

Se ei vaan ole meijän päätös, vaan Jumala, maailmankaikkeuden Luoja on suonut armossaan, että Hän on antanut ihmiselle mahdollisuuden päästä taivaaseen ja se tapahtuu Jeesuksen täytetyn työn kautta.

Vaikka spekuloisi mitä tai joku tässä ei kiinnosta niin se ei poista sitä tosiasiaa, että Jumala päättää ja on jo päättänyt.
        Ihmisen osa on vain suostua tai olla suostumatta siihen mitä Jumala tarjoaa ja on tarjonnut.
        On valtava Isän rakkaus meitä Hänen lapsiaan kohtaan, ettemme joudu helvettiin, vaan pyytämällä Jeesuksen tähden syntejämme anteeksi ja Jeesusta elämäämme, pelastumme ikuiselta erolta Isästä.

Ja kaikki hyvä tulee meille hyvältä Jumalalta, joka antaa aurinkonsa loistaa niin hyville kuin pahoillekin :)

Ois se nyt reilua että jeesus tekisi olemassa olonsa jokaiselle ihmiselle selväksi ja tulisi esittämään sen tarjouksensa niin että jokainen siihen uskoo ja jos helvetti olisi olemassa miksi sen pitöisi olla kauhea kidutus kammio, eikö se voisi olla vaikka laimeempi versio taivaasta, sellanen ihan kiva paikka? mitä jumala hyötyy että ihmiset kituu helvetissä ja kuka muuten siellä kiduttaa ihmisiä jos lusifer ja demonitkin on siellä kärsimässä?

• bolgrad**
        fdfdfdfdf kirjoitti:

Ois se nyt reilua että jeesus tekisi olemassa olonsa jokaiselle ihmiselle selväksi ja tulisi esittämään sen tarjouksensa niin että jokainen siihen uskoo ja jos helvetti olisi olemassa miksi sen pitöisi olla kauhea kidutus kammio, eikö se voisi olla vaikka laimeempi versio taivaasta, sellanen ihan kiva paikka? mitä jumala hyötyy että ihmiset kituu helvetissä ja kuka muuten siellä kiduttaa ihmisiä jos lusifer ja demonitkin on siellä kärsimässä?

näitä ihme juttuja olen itsekkin miettinyt.

Jumala on kumma olento, koska hän töppäili niin paljon. Ensin loi kaiken ja katsoi sen olevan hyvää, mutta eipä ollutkaan; Ihminen ei totellut Jumalaa.
        No, hän karkoitti pahan helvettiin ja teki ihmisestä kuolevaisen ja kituvaisen.
        Mutta... taas luojan luoja töppäili ja piti Jumalan hävittää kaikki, mutta säästipä Noaan suvun ja teki taas virheen.
        Tätä jumalan epäonnea on kestänyt tähän päivään asti.

Ei ihminen ole luojaansa pahempi. Miksi siis Jumalan pitää rangaista ihmisiä ja kuten Raamatussa ilmenee, myös eläimiä. Rankaisisi itseään. Hän tänne pahuuden toi, koska kaikki on hänen kättensä työtä, myös pahuus.

Emmeme muuta tee, kun olemme Jumalamme kaltaisia.
        Vaadimme että meitä kuunellaan, kunnioitetaan, totellaan.
        Meistä on myös tappajaksi, kun ajattelemme (sodassa)että teemme hyvää. Aivan kuin Jumalakin.
        kuritamme "rakkaudesta" lapsia ja petymme hyvin helposti muihin ihmisiin, kun ne eivät tee, niinkuin toivomme niiden tekevän.

Ja tuo helvetti... Senkin on Jumalan hallussa, ei pirun. Mikä siis tuo piru oikeastaan on? Jos hän kituu syntejään helvetissä, päästääkö Jumala hänet välillä lomalle ihmisiä houkuttelemaan? Vaiko itse Jumalako täällä erottelee jyvät akanoista? Onko hän kaksijakoinen persoona (niinkuin ihminenkin) Yhdessä -hyvä ja paha?

Ota nyt tästä taas selvää. Hitto että raamattu on sekava kirja.

• zigi
        bolgrad** kirjoitti:

Jumala on kumma olento, koska hän töppäili niin paljon. Ensin loi kaiken ja katsoi sen olevan hyvää, mutta eipä ollutkaan; Ihminen ei totellut Jumalaa.
        Mutta... taas luojan luoja töppäili ja piti Jumalan hävittää kaikki, mutta säästipä Noaan suvun ja teki taas virheen.

Ei ihminen ole luojaansa pahempi. Miksi siis Jumalan pitää rangaista ihmisiä ja kuten Raamatussa ilmenee, myös eläimiä. Rankaisisi itseään. Hän tänne pahuuden toi, koska kaikki on hänen kättensä työtä, myös pahuus.

Meistä on myös tappajaksi, kun ajattelemme (sodassa)että teemme hyvää. Aivan kuin Jumalakin.
        kuritamme "rakkaudesta" lapsia ja petymme hyvin helposti muihin ihmisiin, kun ne eivät tee, niinkuin toivomme niiden tekevän.

Ja tuo helvetti... Senkin on Jumalan hallussa, ei pirun. Mikä siis tuo piru oikeastaan on? Jos hän kituu syntejään helvetissä, päästääkö Jumala hänet välillä lomalle ihmisiä houkuttelemaan? Vaiko itse Jumalako täällä erottelee jyvät akanoista? Onko hän kaksijakoinen persoona (niinkuin ihminenkin) Yhdessä -hyvä ja paha?

Voi kun olit kivasti näitä syntyjä syviä aprikoinut.
        Täällä maan päällä se Saatana on meitä kiusaamassa ja houkuttamassa syntiin.
        Hyvin olit miettinyt näitä asioita eikä ne mitään selviä aina olekaan. Mutta vähitellen kaikki kirkastuu ja voimme rukoilla niinkuin Gorrie ten Boom: Jos se ei avaudu meidän ymmärryksellemme, kirkasta se meidän hengellemme.
        Raamatusta lukemalla ja ennen kuin kirjan avaa kannattaa rukoilla että Pyhä Henki avaisi sanaansa. Kannattaa lukea koko raamattu, joka kokonaisuudessaan kirkastaa Kristusta.

Siis Saatanan lopullinen sijoituspaikka on helvetti, mutta niinkuin voidaan nähdä, niin täällä maan päällä se tekee tuhojaan.

Jumala on aina uudelleen armollinen ja lopullinen armonosoitus on että Hän antoi oman poikansa meidän puolestamme kuolemaan.
        Enpä itse omia lapsiani kovin helpolla antaisi syntisen, kiittämättömän puolesta kidutettavaksi.

Ole vain siunattu kyselijä

• Kempiläinen kirjoitti:

Mielestäni olet hieman epätarkasti lukenut Raamattusi. Sen mukaan taivaaseen päästään vain armosta, mutta helvettiin (?) joudutaan tekojen mukaan. Nämä asiat ovat niitä Raamatun ristiriitaisuuksia, joita en oikein ymmärrä.

• tottakaan...
        Kempiläinen kirjoitti:

Vai niin, vai on olemassa kaksi eri tuomiota. Että siis tuhatvuotiseen valtakuntaan päässeet eivät kaikki mahdollisesti pääsisikään viimeisen tuomion jälkeiseen iankaikkiseen elämään. Onpa tulkinta, en ole ennen kuullutkaan.

Matt.25 Jeesus sanoo: "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
        Ilm.20: " Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

En ymmärrä miten nuo voidaan nähdä eri tuomioina.

Lainaus toiselta keskustelupalstalta:

"Vaikka sana 'aionios' onkin johdettu sanasta 'aion', ei voida vetää sellaista johtopäätöstä, että se tarkoittaisi rajoitettua aikaa eikä ikuisuutta. En tiedä miten monelle täällä venäjä on läheisempi kieli kuin kreikka, mutta ihan sama juttu on myös venäjässä. On olemassa sana век [vjek], joka tarkoittaa vuosisataa, ja siitä on johdettu sana вечный [vjetshnyj] (к muuttuu äänteeksi ч tietyissä tilanteissa), joka tarkoittaa ikuista. Yhdellekään maan päällään kantamalle venäjänkieliselle ei edes juolahtaisi mieleenkään kuvitella, että sana вечный ei voisi tarkoittaa ikuisuutta vaan tarkoittaisikin ainoastaan yhden vuosisadan kestävää, koska se on johdettu vuosisataa tarkoittavasta sanasta. Ja sama todennäköisesti pätee myös kreikan sanoihin 'aion' ja 'aionios'.

Sitä paitsi pitää muistaa, että myös aika on luotu asia, johon Jumala ei ole sidottu, ja kun siirrytään ikuisuuteen kyseessä on ihan oikeasti ikuisuus, joka ei ole joku todella pitkä aika, vaan nimenomaan ikuisuus, joka on täysin ajan ulkopuolella oleva ulottuvuus."
        http://www.uskojarukous.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2325

• aiheuta pahaa
        bolgrad** kirjoitti:

helvetti on pedon valtakunta, tai raamatun mukaan petoja on 2 sitten ovat langenneet enkelit ja lucifer. Jumala ei luonut pahaa. Niinkuin on aina ollut olemassa hyvä niin on myös aina ollut olemassa paha.

• tottakaan... kirjoitti:

Vai niin, vai on olemassa kaksi eri tuomiota. Että siis tuhatvuotiseen valtakuntaan päässeet eivät kaikki mahdollisesti pääsisikään viimeisen tuomion jälkeiseen iankaikkiseen elämään. Onpa tulkinta, en ole ennen kuullutkaan.

Matt.25 Jeesus sanoo: "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
        Ilm.20: " Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

En ymmärrä miten nuo voidaan nähdä eri tuomioina.

Lainaus toiselta keskustelupalstalta:

"Vaikka sana 'aionios' onkin johdettu sanasta 'aion', ei voida vetää sellaista johtopäätöstä, että se tarkoittaisi rajoitettua aikaa eikä ikuisuutta. En tiedä miten monelle täällä venäjä on läheisempi kieli kuin kreikka, mutta ihan sama juttu on myös venäjässä. On olemassa sana век [vjek], joka tarkoittaa vuosisataa, ja siitä on johdettu sana вечный [vjetshnyj] (к muuttuu äänteeksi ч tietyissä tilanteissa), joka tarkoittaa ikuista. Yhdellekään maan päällään kantamalle venäjänkieliselle ei edes juolahtaisi mieleenkään kuvitella, että sana вечный ei voisi tarkoittaa ikuisuutta vaan tarkoittaisikin ainoastaan yhden vuosisadan kestävää, koska se on johdettu vuosisataa tarkoittavasta sanasta. Ja sama todennäköisesti pätee myös kreikan sanoihin 'aion' ja 'aionios'.

Sitä paitsi pitää muistaa, että myös aika on luotu asia, johon Jumala ei ole sidottu, ja kun siirrytään ikuisuuteen kyseessä on ihan oikeasti ikuisuus, joka ei ole joku todella pitkä aika, vaan nimenomaan ikuisuus, joka on täysin ajan ulkopuolella oleva ulottuvuus."
        http://www.uskojarukous.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2325

ei koskaan puhu kirjeissään ikuisesta kadotuksesta. Ensimmäiset kristityt eivät tätä käsitettä tunteneet. Mitä sitten tarkoittaa Paavali kirjoittaessaan:'että kaikki pelastuvat'.
        Jos suunnaton joukko Jumalan lapsia joutuisi ikuiseen kadotukseen, niin eihän se olisi ilonpäivä vaan kauhistuksenpäivä koko luomakunnalle.

• Pähkinän särkijä

Jos tällä Suomi24-foorumilla olis alvariinsa, niin vois ottaa popcorniastian tähän tietsikan viereen ja seurata kuin jännäriä kuinka uskovaiset väittelevät Raamatun paikoista. Jännää!! Mutta, kuten sanoin, jos olis alvariinsa... eli en ole. Elämäkin on elettävä.

Kuka uskovaisista on johdossa Raamatun tietämyksessään? Onko kenelläkään tietoa? Mikähän siinä niin kiehtoo väitellä opuksesta, jonka ovat toiset vajavaiset kirjoittaneet? Olisipa Kalevala-eepoksesta yhtä mittavat väittelyt, niin johan kaikki saisivat vähintään tohtorin tittelin.

Jokaisella tapansa ja huvinsa. Ehkä se kasvattaa... lihaksia, jotta voi väitellä ainakin yhdestä yhteisestä asiasta ja saa tuntea kuuluvansa suureen joukkoon.

Ehkä nk. uskoon tullut ihminen ei ole vielä hoksannut mistä on kyse ja puolustaa sitä henkeen ja vereen, minkä tietää omasta mielestään oikeaksi. Suotakoon se hänelle, jos se tekee hänet onnelliseksi. Mutta minua ei tarvii enää tulla pelottelemaan helvetillä, sillä se menetti tehonsa jo noin 5 vuotta sitten. Emme elä enää inkvisiittorien aikaa, vaikkei kaikki näytä sitä ymmärtävän.

Lycka till vaan kaikille ja aurinkoista kevättä!

• kun kirkko, varsinkin katolinen kirkko leikkii yhä suurinkvisiittoria. Siksi näiden asioiden käsittely on tarpeellista, suotavaakin.

• saatat oppia jotakin

Uskovaiset kuitenkin ovat järjissään verrattuna näihin huuhaa jälleensyntyjiin joilla on sairaaloita ja kouluja ja muuta löpinää kuoleman jälkeen.

• nöyränä
        saatat oppia jotakin kirjoitti:

Uskovaiset kuitenkin ovat järjissään verrattuna näihin huuhaa jälleensyntyjiin joilla on sairaaloita ja kouluja ja muuta löpinää kuoleman jälkeen.

polvistuu kuoltuaan Jumalansa jalkojenjuureen ja palvoo häntä iäiti siinä samalla paikalla suuressa väentungoksessa.

Ja taivaallinen SOTAjoukko laulaa... ja aika ei kulu...

129 900 678 555 473 vuoden päästä uskovainen kommentoi :" voi hel....tti kun mun polvia särkee!"

• muusta et tiedä
        nöyränä kirjoitti:

polvistuu kuoltuaan Jumalansa jalkojenjuureen ja palvoo häntä iäiti siinä samalla paikalla suuressa väentungoksessa.

129 900 678 555 473 vuoden päästä uskovainen kommentoi :" voi hel....tti kun mun polvia särkee!"

Mielikuvituksesi ei ole totta.

• Pähkinän särkijä
        saatat oppia jotakin kirjoitti:

Jokaiselle jotakin. Joko olet löytänyt oman uskosi tästä uskontojen ja uskomusten torilta?? :D Hyvä se olisi sinunkin uskoa tai uskotella uskovasi johonkin, jotta voisit osallistua "kiivaaseen väittelyyn". Nyt, kun tiedän millä asioilla ihmiset saa parhaiten suuttumaan ja väittelemään, on helppo vetäistä narusta... ja poloiset eivät edes ymmärrä mitä tapahtui.

• Pähkinän särkijä
        nöyränä kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, että uskovaiset todella uskovat tuohon kaikkeen. Eivät rohkene kyseenalaistaa omaa uskomustaan, koska se osoittautuu vääräksi. Eihän nyt kukaan rohkene sanoa:"olit oikeassa ja minä väärässä." ;D

Ehkä kyseessä on todellakin omien uskomustensa puolustaminen henkeen ja vereen, kun luulevat, että joku on ottamassa heiltä jotain pois. Niin minäkin puolustaisin, jos olisi mitä puolustaa.

En vaan ymmärrä sitä, miksi he puolustavat Jumalaansa. Eikös heidän Jumalansa pitäisi puolustaa heitä?? En tiedä mitä oikein tapahtuu, mutta uskovaiset hyppivät seinillä, kun huomauttaa, että kannattaisi tarkistaa mihin ja kehen uskoo.

Raamatussahan sanotaan myös "älä turvaudu ihmisiin, vaan turvaudu Jumalaan", mutta eiväthän nämä uskovaiset täällä turvaudu Jumalaansa, vaan itseensä ja omiin hajatelmiinsa. No, tapansa jokaisella. Pitäkööt he omansa ja minä pidän omani.

• taistelevasi
        Pähkinän särkijä kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, että uskovaiset todella uskovat tuohon kaikkeen. Eivät rohkene kyseenalaistaa omaa uskomustaan, koska se osoittautuu vääräksi. Eihän nyt kukaan rohkene sanoa:"olit oikeassa ja minä väärässä." ;D

Ehkä kyseessä on todellakin omien uskomustensa puolustaminen henkeen ja vereen, kun luulevat, että joku on ottamassa heiltä jotain pois. Niin minäkin puolustaisin, jos olisi mitä puolustaa.

En vaan ymmärrä sitä, miksi he puolustavat Jumalaansa. Eikös heidän Jumalansa pitäisi puolustaa heitä?? En tiedä mitä oikein tapahtuu, mutta uskovaiset hyppivät seinillä, kun huomauttaa, että kannattaisi tarkistaa mihin ja kehen uskoo.

Raamatussahan sanotaan myös "älä turvaudu ihmisiin, vaan turvaudu Jumalaan", mutta eiväthän nämä uskovaiset täällä turvaudu Jumalaansa, vaan itseensä ja omiin hajatelmiinsa. No, tapansa jokaisella. Pitäkööt he omansa ja minä pidän omani.

itse maailmankaikkeuden luojaa vastaan...

"Eikös heidän Jumalansa pitäisi puolustaa heitä?"

No uskotko sinä jos Jumala meitä puolustaa? Et.

Meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka lähetti toisenkin puolustajan tänne, Pyhän Hengen.
        Sana ”puolustaja” (parakletos) tarkoittaa myös ”auttaja”, ”apuun kutsuttu”, ”puolustusasianajaja”, ”esirukoilija” tai ”lohduttaja".

Miksi ihmeessä pitäisi kyseenalaistaa toimiva yhteys Jumalaan?

8-O/

• Pähkinän särkijä
        taistelevasi kirjoitti:

itse maailmankaikkeuden luojaa vastaan...

"Eikös heidän Jumalansa pitäisi puolustaa heitä?"

No uskotko sinä jos Jumala meitä puolustaa? Et.

Meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka lähetti toisenkin puolustajan tänne, Pyhän Hengen.
        Sana ”puolustaja” (parakletos) tarkoittaa myös ”auttaja”, ”apuun kutsuttu”, ”puolustusasianajaja”, ”esirukoilija” tai ”lohduttaja".

Miksi ihmeessä pitäisi kyseenalaistaa toimiva yhteys Jumalaan?

8-O/

Pelottelulla sinä et saa minua muuta kuin nauramaan, sillä kirjatietosi eivät sinua auta. Luin juuri erään tekstin: kysy kokeneelta, älä oppineelta. Oletko sinä oppinut, muttet kokenut? Ehkäpä oppinut.

Sanonpahan näin, että sinua ei sinun jumalasi puolusta, sillä sinä uskot kuuroon, sokeaan ja mykkään paperirullajumalaan. Sitten, kun olet paininut ja väitellyt Maailmankaikkeuden Luojan kanssa, niin tiedät mistä puhun. Yhtään aikaisemmin et ymmärrä mistä puhun.

Se jumala, josta kristityt puhuvat, on todellakin ihmistekoinen. Sitä jumalaa ei tarvitse pelätä pätkääkään. Ja koska useimmat tapaamani uskovaiset uskovat ko. ihmistekoiseen jumalaansa, ei heitä eikä jumalaa tarvii pelätä.

Tiedäthän: älä pelkää ihmistä, vaan pelkää häntä, joka voi syöstä ...

Siirrypä sieltä kirjanoppineisuudesta kokijaksi, niin johan alkaa maat ja taivaat aueta. Siinä pyörityksessä et enää turvaudu ihmistekoiseen jumalaan. ;) Haastan sinut ottamaan selvää!!

Kysymykseesi vielä uskonko minä, jos Jumala teitä puolustaa, vastaan, että en usko. Sillä se jumala, jonka kirjanoppineet ovat kehitelleet mielessään, on vain ... heidän luomuksensa. Se jumala ei auta ketään!

• Jeesuksen opetuslapsi

Sodoman ja Gomorran (tämä on ollut varoituksena kaikille sukupolville, vielä Herran Jeesuksen aikaan maasta nousi savua, koska Herra oli sen tuhonnut tulikivellä) ajan, Nooan ajan ja tämän ajan suurimpia ihmiskunnan ongelmia jumalasuhteessa on Jumalan pelon puute. Ihmiset tekevät mitä itse tahtovat, ei ymmärretä, että jokainen ihminen joutuu tuomiolle teoistaan, niin minäkin. Tämän takia Herran pelko on viisauden alku. Jeesus opetti yksiselitteisesti, että jokaisella ihmisellä tulee olla pelko Jumalaa kohtaan, niin myös hänellä itsellään oli. Se on kuitenkin vain yksi osa Jumalan tahdon mukaisessa elämässä, eikä sitä tule paisutella eikä väärinkäyttää. Valitettavasti "Herran pelkoa" on käytetty väärin siten, että ihmisten tulisi pelätä tämän maailman auktoriteettaja ja hallitsijoita, niin että ihmiset saataisiin alistettua ihmispelkoon, josta Herra Jeesus totesi, ettei tule pelätä ihmisiä. Luonnollisesti esivaltaa tule pelätä, jos tekee pahaa Jumalan tahdon vastaisesti.

Muita Jumalan tahdon mukaisia piirteitä Herran pelon lisäksi on Jumalan ja lähimmäisten rakastaminen. Tämä on tärkein ja siihenkin liittyy Herran pelko, koska lähimmäisen rakkaus ei tee hänelle mitään pahaa. Lisäksi tulevat viisaus, ymmärrys, voima ja tieto.

Ihminenhän ei voi itsestää puristaa uskoa, vaan se on Jumalan lahja. Erikseen on vielä Pyhän Hengen antama uskon voimatekojen armolahja, kuten muutkin armolahjat.

Jotta ihmiset osaisivat toimia kuten Isä Jumala tahtoo, meidän tulisi tuntea hyvin Raamatun kirjoitukset ja elää Pyhän Hengen kautta Isän Jumalan valkeudessa ja Herran Jeesuksen Kristuksen yhteydessä niin, että osaisimme antaa Jumalan tahdon mukaisia ohjeita ja neuvoja. Esimerkkinä mainitsen Paavalin opetuksen: `Me kehotamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa kärsivällisiä kaikkia kohtaan.` Valitettavaa on jos joku rohkaisee kurittomia ja nuhtelee alakuloisia ja heikkoja.

Se, joka rakastaa Jumalaa, vaeltaa Herran tahdon mukaisesti eikä hänen tarvitse pelätä Herraa, koska Jumala on hänet vapauttanut synnin orjuudesta. Sen, joka vaeltaa lihan mielen mukaan, kannattaa tehdä parannus Herran pelon mukaan, koska hän ei voi rakastaa Jumalaa, koska ei tee Herran Jeesuksen opetuksen mukaan. Herra Jeesus Kristus sanoi: "Joka minua rakastaa, tekee niin kuin minä sanon." Vaelletaan totuudessa ja armossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta

Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on
      Maailman menoa
      19
      1295
    2. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      104
      1070
    3. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      170
      1052
    4. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      65
      775
    5. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      51
      761
    6. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      55
      743
    7. Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."

Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y
      Tanssii tähtien kanssa
      27
      719
    8. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      47
      714
    9. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      51
      669
    10. Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan

Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee
      Maailman menoa
      545
      623
    11. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      617
    12. Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla

Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä
      Lapua
      32
      602
    13. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      84
      578
    14. Oot komea

etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n
      Ikävä
      20
      563
    15. Laittaisit viestin suoraan!!

Haluaisin...
      Ikävä
      31
      551
    16. Jonkun mussukka ajanu rallia

S- Marketilla. Vautsi vau.
      Hyrynsalmi
      7
      534
    17. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      525
    18. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      43
      523
    19. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      501
    20. Se oli molemminpuolinen limerenssi

Limerenssi myös sinulla kun näin pitkän ajan jälkeen päivystää palstaa. 🤭
      Ikävä
      81
      499
    Aihe