puna-armeija värikuvina

1941-1945

Kerrassaan hienoja värikuvia puna-armeijasta toisessa maailmansodassa! Tosin ainakin osa lienee myöhemmin väritettyjä mustavalkokuvia, mutta kuitenkin. Harvoin näitä näkee:

http://englishrussia.com/?p=2239

Täytyy kyllä sanoa, että ainakin käsiaseistuksen ja panssarikaluston suhteen puna-armeija oli ehdotonta kärkipäätä noihin aikoihin. Ajatelkaas: kivääriryhmällä perusaseistuksena huippuluokan PPSH-konepistoolit & itselataavat SVT-kiväärit, tukena DP-pikakiväärit ja joukkueesta(?) löytyy vielä lisäksi Maxim-konekiväärit pyöräjalustalla sekä pst-kiväärit. Tämän revohkan kun iskee vielä tankinratsastajiksi T-34/85:n, ISU-152:n, JS-2:n ym. huipputankkien kansille niin a vot!

Kyllä siinä tuli yli-ihmisille kiire, kun iivana pisti päräyttäen tuolla orkesterilla :)

19

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W-Inston

      Churchill pahoitteli sodan jälkeen että tuli jätettyä suurempi sika henkiin.

      • no comprendo

        En nyt oikein ymmärrä, miten Winstonin tekimiset tai tekemättä jättämiset liittyy toisen maailmansodan aikaiseen neuvostojoukkojen aseistukseen?

        Tai voihan ne toisaalta sillai liittyäkin, että olemassaolollaan vähensivät tehokkaasti lännen aggressioita siihen suuntaan :)


      • niin hiljaa
        no comprendo kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, miten Winstonin tekimiset tai tekemättä jättämiset liittyy toisen maailmansodan aikaiseen neuvostojoukkojen aseistukseen?

        Tai voihan ne toisaalta sillai liittyäkin, että olemassaolollaan vähensivät tehokkaasti lännen aggressioita siihen suuntaan :)

        poseerattuja kuvia. sähän tiät en.


    • hysymys
      • hysymys

        Pistolet Pulemjot Shpagina.


      • sittenkään

        Ylemmän kuvan ase näyttäisi olevan PPSh-41 ja alemmassa kuvassa PPD-40.

        Tosin olen joskus ollut myös väärässä. Saa siis korjata jos huti.


    • kuvia venäläisistä
    • iivanaa siinä kylmeni ennenkuin oltiin Berliinissä.

      • OsulanKioski

        Kuolleista valtaosa oli siviilejä tietenkin ne sotavangit jotka kuolivat keskitysleirellä.


    • muut punajutut

      http://www.youtube.com/watch?v=rSrIkUXwsNk

      Tässäkin hauska tapaus kommunistien ajalta rajan takaa.. suorastaan päätöntä touhua. Aivan lopussa on autenttinen osuus kokeesta. Näitähän vastaavia kokeita tehtiin sittemmin sotavangeilla ja muilla tuomituilla "rikollisilla".

    • tippuivat kummasti

      Kannaksella ja Itä-Karjalassa kesällä -44. Tappiot olivat 85 000 miestä ja 500 tankkia. Sopii sitä ihailla. Hommaan ei tarvittu mitään yli-ihmisiä, vaan ihan vaan tavallisia suomalaisia. Pistivät vaan päräyttäen tykein, konepistoolein ja panssarinyrkein.

      • mutta toisaalla taas

        Sen sijaan etelämpänä soitellen sotaan lähteneet yli-ihmiset taas sortuivat tankkien ja jalkaväen tarkkaan tuleen, jos eivät ehtineet pötkiä takalinjoille turvaan :)

        Muutaman musikan menettäminen ei puna-armeijaa tuntunut haittaavan, miehiä ja materiaalia sillä riitti yllin kyllin.


      • kapitalisti-vm-1918
        mutta toisaalla taas kirjoitti:

        Sen sijaan etelämpänä soitellen sotaan lähteneet yli-ihmiset taas sortuivat tankkien ja jalkaväen tarkkaan tuleen, jos eivät ehtineet pötkiä takalinjoille turvaan :)

        Muutaman musikan menettäminen ei puna-armeijaa tuntunut haittaavan, miehiä ja materiaalia sillä riitti yllin kyllin.

        olevan, kun vieläkin itkevät noista uhrauksistaan "fasismin" tuhoamisessa ;D

        KGB:n entinen päällikkö katkerana totesikin, että parista ikäluokasta menetettiin 99% noissa rähinöissä. Tuskin muutkaan sukupolvet ovat kovinkaan helpolla selvinneet ;D

        No kaipa ne niittivät sitä mitä omalla sotapolitiikallaan olivat kylväneet..


    • suurin..

      Rosvoarmaija. Oksettavaa.

    • vastaukset

      Onko todellakin suomalaisille mahdotonta keskittyä pelkästään venäläisten taistelutekniikkaan ilman hirveää huutoa ja parkua jostain sotarikoksista? Ylistetäänhän saksalaisia ja Waffen-SS joukkojakin maasta taivaisiin, vaikka siviileitä lakosi kuin heinää niidenkin edessä!

      Outoa, todella outoa...

      • talvisotaa...

        Tällä palstalla käydään talvisotaa edelleen. Suurin osa palstan väestä ei ole kuullut että sota loppui jo yli 60 vuotta sitten.

        Eikä nämä tyypit edes itse olleet sodassa mukana...


      • Metsäneuvos

        Puna-armeijassa oli suuri hajonta eri joukkojen välillä. Oli hyvin johdettuja valiojoukkoja (kaarti ym) , jotka taistelivat uhrautuvasti ja taitavasti. Oli myös joukkoja, jotka vastustajan asemat kohdatessan istuivat maahan ja lähtivät liikkeelle votkan voimalla vasta ilmavoimien ja tykistön tehtyä tehtävänsä. Oli myös "kädennostajia", jtoka yrittivät vihollistulessa saada osuman raajaan nostamalla sen ylös.

        Totta on, että aseistus ja muu varustus oli hyvää -43 alkaen varsinkin jenkkien hoidettua moottoririajoneuvokaluston ajan tasalle.

        Paljolti taisteluteho perustui kuitenkin materiaalin ja joukkojen tuhlaavaiselle massakäytölle. Taktinen osaaminen loisti useimmin poissaolollaan. Se ei mitenkään vähennä punasotilaiden urheutta eikä poista sitä tosiasiaa, että he voittivat sodan kannettuaan raskaimman taakan.

        Silti kannattaa muistaa, että puna-armeijan oman ilmotiusken mukaan yli 400 000 sotilasta rangaistiin pelkuruudesta, useimmat teloittamalla välittömästi ilman oikeudenkäyntiä.


      • hyvä niin
        Metsäneuvos kirjoitti:

        Puna-armeijassa oli suuri hajonta eri joukkojen välillä. Oli hyvin johdettuja valiojoukkoja (kaarti ym) , jotka taistelivat uhrautuvasti ja taitavasti. Oli myös joukkoja, jotka vastustajan asemat kohdatessan istuivat maahan ja lähtivät liikkeelle votkan voimalla vasta ilmavoimien ja tykistön tehtyä tehtävänsä. Oli myös "kädennostajia", jtoka yrittivät vihollistulessa saada osuman raajaan nostamalla sen ylös.

        Totta on, että aseistus ja muu varustus oli hyvää -43 alkaen varsinkin jenkkien hoidettua moottoririajoneuvokaluston ajan tasalle.

        Paljolti taisteluteho perustui kuitenkin materiaalin ja joukkojen tuhlaavaiselle massakäytölle. Taktinen osaaminen loisti useimmin poissaolollaan. Se ei mitenkään vähennä punasotilaiden urheutta eikä poista sitä tosiasiaa, että he voittivat sodan kannettuaan raskaimman taakan.

        Silti kannattaa muistaa, että puna-armeijan oman ilmotiusken mukaan yli 400 000 sotilasta rangaistiin pelkuruudesta, useimmat teloittamalla välittömästi ilman oikeudenkäyntiä.

        Kiitos asiallisesta postauksesta.

        Puna-armeija tuskin oli ainoa armeija, missä joukkojen välillä oli suuria eroja. Jokaisessa armeijassa oli huonoja yksiköitä ja eliittijoukkoja, myös Suomessa ja Saksassa. Suomessa varsinkin purnaus- ja jopa kieltäytymiskulttuuri oli muihin verrattuna ennennäkemätöntä, varsinkin kun ottaa huomioon että sotatoimet kuitenkin sujuivat ihan hyvin ainakin useinmiten.

        Venäläisten tapauksessa taktinen osaaminen oli todellakin heikommissa kantimissa muihin verrattuna. Tämä piti erityisesti paikkansa tavallisissa kivääridivisioonissa, missä mentiin pääasiassa kuin ekassa maailmansodassa ihan sodan loppuun asti. Sen sijaan tankkiratsastajat ja iskujoukot olivat kohtuu pätevää väkeä ihan pienyksiköiden taktisia kuvioita ajatellen niin varustukseltaan kuin taidoiltaankin.

        Puna-armeijan ongelma oli kuitenkin loppuun saakka suurien tappioiden aiheuttama vaje osaamisessa: kokeneet joukot jauhettiin nopeasti loppuun ja sen takia jopa paljon hehkutetut kaartinyksiköt koostuivat suurimmilta osin vihreistä alokkaista, vaikkakin hieman tavallista paremmin koulutetuista ja johdetuista sekä urheista sellaisista. Sama ongelma piti jossain määrin paikkansa myös eliittijoukkoihin ihastuneiden sakujen osalta, tosin vähäisempänä.


      • Metsäneuvos
        hyvä niin kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta postauksesta.

        Puna-armeija tuskin oli ainoa armeija, missä joukkojen välillä oli suuria eroja. Jokaisessa armeijassa oli huonoja yksiköitä ja eliittijoukkoja, myös Suomessa ja Saksassa. Suomessa varsinkin purnaus- ja jopa kieltäytymiskulttuuri oli muihin verrattuna ennennäkemätöntä, varsinkin kun ottaa huomioon että sotatoimet kuitenkin sujuivat ihan hyvin ainakin useinmiten.

        Venäläisten tapauksessa taktinen osaaminen oli todellakin heikommissa kantimissa muihin verrattuna. Tämä piti erityisesti paikkansa tavallisissa kivääridivisioonissa, missä mentiin pääasiassa kuin ekassa maailmansodassa ihan sodan loppuun asti. Sen sijaan tankkiratsastajat ja iskujoukot olivat kohtuu pätevää väkeä ihan pienyksiköiden taktisia kuvioita ajatellen niin varustukseltaan kuin taidoiltaankin.

        Puna-armeijan ongelma oli kuitenkin loppuun saakka suurien tappioiden aiheuttama vaje osaamisessa: kokeneet joukot jauhettiin nopeasti loppuun ja sen takia jopa paljon hehkutetut kaartinyksiköt koostuivat suurimmilta osin vihreistä alokkaista, vaikkakin hieman tavallista paremmin koulutetuista ja johdetuista sekä urheista sellaisista. Sama ongelma piti jossain määrin paikkansa myös eliittijoukkoihin ihastuneiden sakujen osalta, tosin vähäisempänä.

        todella heikkeni sekä Saksan että NL:n armeijoissa jo 1942 alkaen. Kun Saksan vuosiluokka oli noin 700 000 miestä ja NL:N
        1 500 000, niin täydennyskyky oli erilainen. Siksi Saksa turvautui ulkomaalaisiin.

        Puna-armeijaan otettiin lopuksi jopa 1928 syntyneet, jotka ehtivät mukaan Berliinin valloitukseen. Saksan riveissä oli alle 15-vuotiaita. SS-panssaridivisioona 12. "Hitler Jugend" muodostettiin 1943 syksyllä 16-17 vuotiaista. Se oli silti yksi länsirintaman peloittavimmista yhtymistä hyvän kalustonsa ja pätevän päällystönsä takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 54
      741
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      673
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      564
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe