Olen tässä ikäväkseni havainnut että en osaa sanaakaan somaliaa. En itseasiassa edes tiedä, mitä kieltä Somaliassa puhutaan? Somaliaa vaiko suahiliä? Tästä johduinkin kysymään, olisiko jossain tarjolla Somalian kielikursseja. Minua ahdistaa kun en kykene kommunikoimaan vastaan tallustelevan mamun kohdalla hänen omalla äidinkielellään. Kansainvälisten käsimerkkien avulla kommunikointi on osoittautunut riittämättömäksi. Lisäksi olen huolissani ystävistämme mamuista koska suurin osa heistä on luku ja kirjoitustaidottomia. Haluaisin rikastaa kulttuuria lähinnä kertoilemalla heille tarinoita Suomen alkuperäisestä kansankulttuurista sekä suomalaisten yleisistä käytös ja muista tavoista.
Haluaisin myös sivistää heitä Suomen lähihistoriasta eli siitä, kuinka sotiemme veteraanit taistelivat meille itsenäisyyden ja vapauden. Haluaisin myös kertoa heille marsalkka Mannerheimista. Haluaisin myös kertoa heille leipäjonoista joista he tuskin ovat kuulleet ja joissa he varmasti eivät ole edes käyneet. Jääkö tämä kaikki vain unelmaksi, vai löydänkö jostain kielikurssin jotta oppia edes kommunikoimaan tämän väärinymmärretyn, uhanalaisen ja hätääntyneen vähemmistöryhmittymän kanssa? :/
Somalian kielikursseja?
6
397
Vastaukset
- heille rikkauden
maakunnasta afrikasta ja kuinka sinne voi lentää.
- eipäjuu
Se on kuulemma loukkaus, jos vääräuskoinen puhuu heidän kieltään. Moisesta solvauksesta joutuu kivitettäväksi.
- rautanyrkki
Sanooko heidän ohjevihkonsa tosiaan tuolla tavalla? Sittenhän joudun jatkossakin kommunikoimaan heidän kanssaan käyttäen kansainvälisiä käsimerkkejä ja mitä olen havainnut, he eivät tuota yleiskieltä ymmärrä sillä tapaavat vain mulkoilla vihaisesti takaisin kun hiukan viittilöin. :/
Kielikursseja en minäkään ole löytänyt. Perussanaston löytää kuitenkin tästä. Suomenkieli on valitettavasti niin köyhää, että likimainkaan kaikille sanoille ei ole somalinkielista vastinetta; esim. olla-verbille.
"Aniga Helsinki wanaagsan daar." = Minulla on Helsingissä hyvä talo.
http://ilmainensanakirja.fi/sanakirja_suomi-somali/raha- obb
Yritin löytää tärkeitä sanoja kuten; raiskaus, ryöstö, työ. Tällaisia sanoja ei sitten vissiin heidän kielessään ole.
- lolll
obb kirjoitti:
Yritin löytää tärkeitä sanoja kuten; raiskaus, ryöstö, työ. Tällaisia sanoja ei sitten vissiin heidän kielessään ole.
raiskaus ja ryöstö on somaliaksi sama asia kuin "ottaminen"
sanaa työ he eivät ole kuullutkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 54741
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32673ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175564Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492