aivan törkeäää!!!!!!
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/09/laaninhallitukset_vanhustenhoidossa_paljon_puutteita_985216.html
Keväällä esitetyt epäilyt vanhustenhoidon puutteista ovat osoittautumassa todeksi. Lääninhallitusten tekemien selvitysten mukaan vanhuksia sidotaan peteihin, heitä teljetään lukkojen taakse, he eivät pääse vessaan, kärsivät riittävän ravinnon puutteesta, kaatuilevat ja saavat paikoin liikaa lääkkeitä.
vanhukset aivan heitteillä
92
3250
Vastaukset
Nyt joudun kyllä puolustamaan vanhuksia tässä asiassa. Loviisassa ainakin, siinä yksikössä missä olen ollut töissä niin asiat ovat toisin. Ne pääsevat menemään ja tulemaan minne itse haluavat eli niitä EI sidota peteihin ym. vastaaviin asemiin. Vessan he pääsevät joku yksin tai sitten hoitajan avustamana. Mutta lääkkeiden suhteen asia pitää paikkaansa eli vanhukset saavat liian paljon lääkkeitä eri oireisiin esim. särkylääkkeitä syötetään eri merkkejä (para-tabs, panacod jne.) samanaikaisesti 2x3. Eli joku särkylääkke 2 tablettia kolmesti päivässä.
- kati-73
Täytyy kyllä sanoa että niissä vanhusten hoitopaikoissa joissa olen ollut,ei sidota ellei ole aivan pakko.Ja tähänkin oltava lääkäriltä lupa.Tälläisiä tapauksia ovat muistisairaat vanhukset jotka ovat aggressiivisia tai muuten levottomia ja eivät osaa rauhoittua paikoilleen .Hoitajat eivät kerkiä koko ajan kulkea jonkin tietyn vanhuksen perässä katsomassa ettei hän kaatuile tai satuta itseään muuten tai toisia asukkaita.Kyllä tällä sitomisella ajetaan takaa turvallisuutta tälle sairaalle ihmiselle.Sidotaanhan sitä mielisairaaloissakin tietyksi aikaa ihmisiä jos he ovat vaaraksi itselleen ja ympäristölle.
Eivät vanhukset koko aikaa sidottuina ole.Vain kun levottomuus on siinä pisteessä ettei muuten saada rauhoittumaan.Lääkkeillä ikävä kyllä on sellaisia vaikutuksia joitten vuoksi vanhuksia kaatuilee tai tulee aggressiivisuutta.Ja demetiaosastoilla on usein ovet lukossa jotta vanhukset eivät pääse karkailemaan ulos mutta muuten saavat liikkua vapaasti. - kati-73
kati-73 kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa että niissä vanhusten hoitopaikoissa joissa olen ollut,ei sidota ellei ole aivan pakko.Ja tähänkin oltava lääkäriltä lupa.Tälläisiä tapauksia ovat muistisairaat vanhukset jotka ovat aggressiivisia tai muuten levottomia ja eivät osaa rauhoittua paikoilleen .Hoitajat eivät kerkiä koko ajan kulkea jonkin tietyn vanhuksen perässä katsomassa ettei hän kaatuile tai satuta itseään muuten tai toisia asukkaita.Kyllä tällä sitomisella ajetaan takaa turvallisuutta tälle sairaalle ihmiselle.Sidotaanhan sitä mielisairaaloissakin tietyksi aikaa ihmisiä jos he ovat vaaraksi itselleen ja ympäristölle.
Eivät vanhukset koko aikaa sidottuina ole.Vain kun levottomuus on siinä pisteessä ettei muuten saada rauhoittumaan.Lääkkeillä ikävä kyllä on sellaisia vaikutuksia joitten vuoksi vanhuksia kaatuilee tai tulee aggressiivisuutta.Ja demetiaosastoilla on usein ovet lukossa jotta vanhukset eivät pääse karkailemaan ulos mutta muuten saavat liikkua vapaasti.vielä tuohon edelliseen viestiini että lääkkeitä ikävä kyllä annetaan liikaa.
- Roskaposti ropotti
Toi sun kirjoitus tyyli kertoo jo aika paljon,NE pääsevät ,NIITÄ ei sidota.He ovat vanhuksia,ei eläimiä!
- sakkekoira
kati-73 kirjoitti:
Eivät vanhukset koko aikaa sidottuina ole.Vain kun levottomuus on siinä pisteessä ettei muuten saada rauhoittumaan.Lääkkeillä ikävä kyllä on sellaisia vaikutuksia joitten vuoksi vanhuksia kaatuilee tai tulee aggressiivisuutta.Ja demetiaosastoilla on usein ovet lukossa jotta vanhukset eivät pääse karkailemaan ulos mutta muuten saavat liikkua vapaasti.Voi ajatella kumpi on turvallisempaa vanhukselle joka ei hallitse tasapainoa ja jalat pettää,turvavyö istuttaessa ja turvaliivi löysästi nukkuessa kuin,että hän ilman niitä kaatuu tai tippuu sängystä ja voi pahoin loukata itsensä.Ei niitä kiusalla laiteta turvaliiviin tai turvavyöhön ja ilman lääkärin lupaa. Työntekijöitä vähän ja vanhuksia paljon. Monesti yksi yövuorossa niin ei ehdi jokaisen levottoman vierellä kulkea.Päivävuorossa monia työtehtäviä.Järki käteen tutkimuksissakin.
- hakekaa raksas tänää kotiin.
Lohan järkikin sanoo, että on ihmisARVOA alentavaa Viedä Äiti jollain TEKOsyyllä liukuhihnalle... Swiddu kun ootte Tyhmiä...
hakekaa raksas tänää kotiin. kirjoitti:
Lohan järkikin sanoo, että on ihmisARVOA alentavaa Viedä Äiti jollain TEKOsyyllä liukuhihnalle... Swiddu kun ootte Tyhmiä...
Lonkkaleikkauksista puuttuu konaan...Mikä hinta,kipu.liikunnan loppu..kuntohoitjat lähteneet ensimmäisinä.
- dementiahoitaja 13 v kokemuksella
kati-73 kirjoitti:
Eivät vanhukset koko aikaa sidottuina ole.Vain kun levottomuus on siinä pisteessä ettei muuten saada rauhoittumaan.Lääkkeillä ikävä kyllä on sellaisia vaikutuksia joitten vuoksi vanhuksia kaatuilee tai tulee aggressiivisuutta.Ja demetiaosastoilla on usein ovet lukossa jotta vanhukset eivät pääse karkailemaan ulos mutta muuten saavat liikkua vapaasti.Kyllä on muitakin konsteja rauhoittaa levottomia ja aggresiivisia muistisairaita. Se vasta kauhea on kun sidotan muistisairas joka ei muutenkaan ymmärtää mitä ollaan tekemässä.JOs on koulututettua henkilökuntaa, ja halua tehdä työtä ja sitoutunut, ei tarvi lääkkeitä.
Ja hyvin usein ja melkein iana lääkkeillä ei ole vaikutusta saadaan vaan enemmän ihminen sekaisin.
Ikävä kyllä mutta ei ole kovin paljon dementiatyöhön sopivia hoitaijaa. johtunee se sitteen ties mistä? - minä vain
dementiahoitaja 13 v kokemuksella kirjoitti:
Kyllä on muitakin konsteja rauhoittaa levottomia ja aggresiivisia muistisairaita. Se vasta kauhea on kun sidotan muistisairas joka ei muutenkaan ymmärtää mitä ollaan tekemässä.JOs on koulututettua henkilökuntaa, ja halua tehdä työtä ja sitoutunut, ei tarvi lääkkeitä.
Ja hyvin usein ja melkein iana lääkkeillä ei ole vaikutusta saadaan vaan enemmän ihminen sekaisin.
Ikävä kyllä mutta ei ole kovin paljon dementiatyöhön sopivia hoitaijaa. johtunee se sitteen ties mistä?Mutta olen huomannut että kaikki eivät viitsi muistisairaankaan kohdalla yrittää validaatiomenetelmän kautta rauhoittaa levotonta vanhusta vaan mahdollisimman pian sidotaan kiinni tuoliin.Itse huomasin tämän nyt keväällä opiskelun aikana harjoittelupaikassani.Kun sitten validaatiomenetelmää käyttäen rauhoittelin levotonta muistisairasta,sain ns.pitkiä katseita ohjaajaltani.Sain kyllä levottoman rauhoittumaan.Ja tämä kyseinen vanhus sitten kuitenkin ns.vaikeana tapauksena tk:hon lääkkeiden tarkastukseen kun ei lääkkeillä kuulemma rauhoitu.Kun olen yrittänyt muutamissa paikoissa hienovaraisesti kertoa toisenkinlaisista menetelmistä niin eipä ole vastakaikua moneltakaan saaneet.Itse en kyllä ole ensimmäisenä sitomassa vanhusta tuoliin tai sänkyyn jos ei rauhoitu heti vaan juttelemalla mukavia,kyselemällä mistä paha olo johtuu tms.Ottamalla siis huomioon hänenkin asiansa!!
- eläkeläis sh
jo vuosikymmeniä ja mitään konkreettista ei jostain syystä ole saatu aikaan. Kerron oman kokemukseni nuoruudestani ja uran alkamisesta. Noin 40 v sitten valvoin yksin, hoidin kahdessa kerroksessa hoidettavana olleet vanhukset - kroonikot eräässä suurehkossa kaupungissa.
Talo, jossa ko kroonikko-osasto oli , oli puinen, yläkertaan piti kiivetä rappusia ( meni suuremmat ja pienemmät rappuset), yläkerrassakin oli liikuntakyvyttömiä- suurin osa. Jos olisi tullut tulipalo, mitää ei olisi ehtinyt tehdä. Yöt olivat "painajaisia" ja niitä alkoi pelätä.
Kaksi kertaa yössä kävi yksi hoitaja toisesta vieressä sijaitsevasta talosta/osastolta apuna, jolloin käänsimme painavimmat potilaat ja vaihdoimme asentoa.
Siihen aikaan ei ollut mitään aikuisten vaippoja, jonkinlainen vaipantapainen oli, mutta se ei paljoa suojannut. Potilas piti nostaa yksin pöntölle, miespotilaille vietiin kuikka.
Kyseistä osastoa ei ole ollut enää vuosiin ja itsekin suuntauduin akuuttihoidon puolelle jossa sitten pysyin elääkkeelle saakka. Vanhusten hoito ei ole muuttunut miksikään vuosien kuluessa. Sama meno jatkuu.
Tosin ei se herkkua ole akuuttihoidon puolellakaan. Hirveä työvoima/resurssipula ja näkyy kaikessa. Ruokatauon pitäminen usein mahdotonta. Eräs tuttu kerto, että hiljattain eräällä akuuttiosastolla ei ollut tullut yhtään rakoa pitää ruokataukoa. Kyseessä vielä 9 h päivä.
Ei ihme, että hoitajat uupuvat loppuun ja tapahtuu myös enemmän hoitovirheitä. Miksi asioita ei voi laittaa kerralla kuntoon. Suomessa olisi työvoimaa, ainakin halukkaita kouluttautumaan alalle,kun järjestetään koulutusta. Mitä pitää taphtua, ennen kuin päättäjät heräävät - oikeasti ?
- dfdfgdrtry
Nyt piti tehdä oikein virallinen tutkimus,että asia tiedostettiin.
ihan oikeasti alkaa jo nyt itseä pelottaa, että miten on tulevaisuudessa asian laita. varsinkin sitten kun omat vanhemmat tai aikanaan itse joutuu johonkin laitokseen..
pitää toivoa, että kunto olisi niin hyvä, että saisi olla kotona ihan loppuun asti.- Asiantuntija
Olen itsekin ollut palvelukeskuksessa työssä ja vanhusten sitominen esim. tuoliin johtuu vain siitä että ei koko ajan voi yksi hoitaja juosta perässä. Muistan kun meillä oli päivähoidossa mummo joka käveli joka huoneeseen, teki tuhmuuksia koko ajan mm. fairy-astianpesuaineen tyhjensi hetkessä keittön lattialla ja rikkoi astioita. Pakko oli yksi hoitaja irrottaa muusta työstä ja seurata tätä vanhusta koko päivän. Ja vihainenkin se oli kun koko ajan joku kulki perässä. Oli se vaan aika raskas kun joutui tähän vuoroon, ei hetken rauhaa, ei edes vessaan ehtinyt.
Vanhuksia kyllä lääkitään liikaa. Siitä olen samaa mieltä tutkijoiden kanssa. Siitä saamme kiittää lääkäreitä jotka saavat hyvät provikat lääkefirmoilta jokaisesta lääkemääräyksestä. - SUOMI/SUOMI
Asiantuntija kirjoitti:
Olen itsekin ollut palvelukeskuksessa työssä ja vanhusten sitominen esim. tuoliin johtuu vain siitä että ei koko ajan voi yksi hoitaja juosta perässä. Muistan kun meillä oli päivähoidossa mummo joka käveli joka huoneeseen, teki tuhmuuksia koko ajan mm. fairy-astianpesuaineen tyhjensi hetkessä keittön lattialla ja rikkoi astioita. Pakko oli yksi hoitaja irrottaa muusta työstä ja seurata tätä vanhusta koko päivän. Ja vihainenkin se oli kun koko ajan joku kulki perässä. Oli se vaan aika raskas kun joutui tähän vuoroon, ei hetken rauhaa, ei edes vessaan ehtinyt.
Vanhuksia kyllä lääkitään liikaa. Siitä olen samaa mieltä tutkijoiden kanssa. Siitä saamme kiittää lääkäreitä jotka saavat hyvät provikat lääkefirmoilta jokaisesta lääkemääräyksestä.Meillä on varaa otta "ns.pakolaisia"tänäkin vuonna noin 5000 henkeä,
mutta ei varaa hoitaa omia vanhuksia ihmisarvoisesti. HÄVETKÄÄ PÄÄTTÄJÄT! - jm,jh k kmk
SUOMI/SUOMI kirjoitti:
Meillä on varaa otta "ns.pakolaisia"tänäkin vuonna noin 5000 henkeä,
mutta ei varaa hoitaa omia vanhuksia ihmisarvoisesti. HÄVETKÄÄ PÄÄTTÄJÄT!"Hyvinvoini" Suomen kansalaiset voisivat itsekkin huolehtia omaisistaan eikä hylätä heitä laitoksiin. Vierailemaan pääsee ilman presidentin lupaa ja voi siinä samalla jotain tehdäkkin eikä vaan tuijottaa että millon se kuolee niin päästään perimään.
jm,jh k kmk kirjoitti:
"Hyvinvoini" Suomen kansalaiset voisivat itsekkin huolehtia omaisistaan eikä hylätä heitä laitoksiin. Vierailemaan pääsee ilman presidentin lupaa ja voi siinä samalla jotain tehdäkkin eikä vaan tuijottaa että millon se kuolee niin päästään perimään.
Miksi joudumme vanhemman laittamaan laitoshoitoon. Minä jouduin siihen tilanteeseen, kun olin yksin huolehtimassa vanhuksesta.Kaupungin omistamassa vanhainkodissa kyllä yritettiin vyöruusun hoidossa säästää hoitokustannuksia,antamatta alussa siihen kuuluvaa lääkitystä.Vaan asiaan puutuin, ja apua tuli. Muuten hoito ja perushygienia siellä toimi, mutta saneerauksen yhteydessää ulkoistettiin hoitopaikkoja yksityiselle! Kävin joka toinen päivä äitiäni hoitamassa n. 5 tuntia , siellä ne puutteet ja muut epäkohdat tulivat esiin.Ensinnäkin vanhus laitettiin jo kello seitsemäntoista yöpuulle .Toinen oli, iltapalaa ei ollut jaossa enään kello 15 jälkeen, jolloin oli yksi lämmin ruokailu .Minun kysymykseeni vastattiin: Annamme iltapalaa, jos asiakas sitä pyytää......Olin tietoinen, että oli paljon vanhuksia,jotka eivät pystyneet sitä toivetta tekemään, vaan saivat nukkua tyhjin vatsoin. Kolmas- raitis vesi puuttui.,Limainen lasi pöydällä,johon törmäsin, kun halusin äidin saavan raikasta vettä kesä kuumalla...Hygienianhoito oli silloin hyvä, kun olin itse vaihtamassa vaipat
Ja Wc siivottiin Kertakäyttö paperilla, kun toisella vanhuksella oli vahinko tullut lattialla(kahdella sama wc).Ilmeni, että sterilointi siivousta ei tämän johdosta tehty....Usein sairastettiin virtsatientulehdusta.Tein valituksen Lääninhallitukseen, vaan äitini nukkui pois, ennenkuin asiaa oli käsitelty. Siitä nyt on kulunut yli neljä vuotta. Sain kuitenkin paremman ruokailun aikaaan, lisättiin toinen lämmin ruoka... En tiedä, mikä on tänään tilanne, vaan toivon, että saisin poistua kengät jalassa....Oli se niin koskettavaa taistella pyrokratiaa vastaan...Kyllä yllätys valvonnat olisivat tarpeen.Silloin epäkohdat tulisivat esiin.
En puhu muista hoitokodeista, vaan niistä, minkä itse olen nähnyt.Ja se on täällä pohjoisen joulu- pukin kaupungissa... Joten tämä tästä.....Me lapset olemme myös, jotka voisimme useammalla käynnillämme valvoa näitä perustarpeita. Ei yksi tunti riitä kuukaudessa hoidon laiminlyöntien julkitulemiseen......Myös lääkityksen valvontaa omainen voi tehdä....
- Petra K.
Minusta meidän on myös kiinnitettävä huomiota turvapaikanhakijoiden kehnoihin oloihin! Nuoria makuutetaan vastaanottokeskuksissa, eikä ole kyytejä usein kaupunkeihin ja ravintoloihin. Näin nuori pakolainen stressaantuu, turhaantuu ja muuttuu agressiviseksi. Sitten tarvitaan jo lääkärin ja terapeutin apua.
Mielestäni turvapaikanhakijoille pitää antaa kunnallinen vuokra-asunto heti, kun he ovat anoneet turvapaikkaa. Valtion pitää maksaa kunnille kulut. On nöyryyttävää että he joutuvat elämään huonojen liikenneyhteyksien päässä, ja erossa muista jo maahamme asettuneista maanmiehistään!- Ali Kullinen
palturia kyllä ne mamut on stadissa hyvien yhteyksien varrella!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Valtaosa maahanmuuttajista asettuu pääkaupunkiseudulle/1135249141949?ref=rss - Heitteillä tosiaan!
hahhaa-aa.. Hyvä Petra K.! Juuri näin minäkin ajattelen. On todella törkeää turvapaikanhakijoita kohtaan, jos asuntoa ei ole saatavilla siltä alueelta mihin he haluavat muuttaa. Ja he joutuvat odottamaan tätä asuntoa jopa kuukausia! Lisäksi tulee suunnata katseet heidän terveydenhuoltoon vastaanottokeskuksissa. Eräässäkin keskuksessa käy lääkäri vain kerran viikossa ja terveydenhoitaja kolmena päivänä viikossa. Kuinka huonosti täällä heitä kohdellaankaan!
Itse tilasin juuri lääkärin, sain sen kolmen viikon päähän. - 0i voi
Hyvä Petra , nyt olet kiinni tosi asiassa , omassa maassaan nämä mamut olisivat varmasti päässeet heti lääkäriin ja hyvään hoitoon , voi kun joutuivat tänne kurjaan Suomeen valtion eli meidän elätettäväksi. Oikein tosi kurjaan paikkaan.
- .fpl
saa suomalainenkaan heti?
- Uskova äiti
Olen yksin poikani kanssa ja vuosia sain odottaa kaupinginvuokra-asuntoa Helsingissä!
Vaikka olen asunut täällä kotimaassani jo lähes 58 vuotta ja kovasti tein työtä,milloin mitäkin..Tunnen,että en ole saanut oikeudenmukaista kohtelua,vaikka itse olen kaikki vuokrat ym.aina maksanut.Välillä hyvinkin pienistä tuloista nyt kylläkin sairauden johdosta työkyvyttömyyseläkkeestäni.Ja ei ole ollut vara valittaa.
Ja olen elämässäni asunut myös maaseudulla,ei siellä päässyt kaupunkiin tai kunnan keskukseen,muuten kuin kenties kerran kuukaudessa ja monet kauppa ja tanssireissut nuorempana piti kävellä tai mennä pyörällä!EI OLLUT RAHAA TAKSEIHIN.Ei tullut kuuloonkaan,että olisi vaadittu yksityistä linja-autokuljetusta tai muuta..Itse oli jokaisen selvittävä.Ja kauppaan mentiin koulun jälkeen 3-4 kilometrin päähän jalkaisin tai talvella hiihtäen..
Nyt vaaditaan suomen hallitukselta, vaikka mitä palveluita ja monet suomen kansalaiset elävät todella köyhyydessä omassa maassaan.
Minustakin on nöyryyttävää,että suomalaisena suomessa joudun elämään köyhyydessä,ilman että on varaa tavata sukulaisiani ,jotka asuvat ympäri suomea!
Eli minusta on maahanmuuttajien turha vaatia muutaman vuoden oleskelun jälkeen,kuin KUNINKAAN KOHTELUA.Kaikille samat lait!Unohtamatta oman maan kansaa ,kun otetaan lisää maahanmuuttajia.
Jos ei ole vara hoitaa suomessa syntyneiden asioita ,niin miksi otetaan edes maahanmuuttajia köyhyttämään suomen nykyistä huonoa tilannetta vielä huonommoksi..Tai sitten on päättäjien alettava TINKIMÄÄN MYÖS OMISTA YLISUURISTA PALKOISTAAN ym.KULUISTAAN,jotta pystyvät ottamaan näitä,jotka vaativat heti suomeen tultuaan kuin KUNINKAAN KOHTELUA!
En ole rasisti,mutta en hyväksy eriarvoista kohtelua,joka suomessa on aina syvempää ja syvempää...kohdistuen suomalaisiin...uskontoon myös..joka yritetään kitkeä suomessa pois.
Itse olen elävä kristitty ja olen kiitollinen siitä,jonka olen oppinut jo nuoruudessa ja se usko kantaa myös tänäkin päivänä tässä ahdinkojen maassa!
Siunausta suomen kansalle.. - hölömöukko
Uskova äiti kirjoitti:
Olen yksin poikani kanssa ja vuosia sain odottaa kaupinginvuokra-asuntoa Helsingissä!
Vaikka olen asunut täällä kotimaassani jo lähes 58 vuotta ja kovasti tein työtä,milloin mitäkin..Tunnen,että en ole saanut oikeudenmukaista kohtelua,vaikka itse olen kaikki vuokrat ym.aina maksanut.Välillä hyvinkin pienistä tuloista nyt kylläkin sairauden johdosta työkyvyttömyyseläkkeestäni.Ja ei ole ollut vara valittaa.
Ja olen elämässäni asunut myös maaseudulla,ei siellä päässyt kaupunkiin tai kunnan keskukseen,muuten kuin kenties kerran kuukaudessa ja monet kauppa ja tanssireissut nuorempana piti kävellä tai mennä pyörällä!EI OLLUT RAHAA TAKSEIHIN.Ei tullut kuuloonkaan,että olisi vaadittu yksityistä linja-autokuljetusta tai muuta..Itse oli jokaisen selvittävä.Ja kauppaan mentiin koulun jälkeen 3-4 kilometrin päähän jalkaisin tai talvella hiihtäen..
Nyt vaaditaan suomen hallitukselta, vaikka mitä palveluita ja monet suomen kansalaiset elävät todella köyhyydessä omassa maassaan.
Minustakin on nöyryyttävää,että suomalaisena suomessa joudun elämään köyhyydessä,ilman että on varaa tavata sukulaisiani ,jotka asuvat ympäri suomea!
Eli minusta on maahanmuuttajien turha vaatia muutaman vuoden oleskelun jälkeen,kuin KUNINKAAN KOHTELUA.Kaikille samat lait!Unohtamatta oman maan kansaa ,kun otetaan lisää maahanmuuttajia.
Jos ei ole vara hoitaa suomessa syntyneiden asioita ,niin miksi otetaan edes maahanmuuttajia köyhyttämään suomen nykyistä huonoa tilannetta vielä huonommoksi..Tai sitten on päättäjien alettava TINKIMÄÄN MYÖS OMISTA YLISUURISTA PALKOISTAAN ym.KULUISTAAN,jotta pystyvät ottamaan näitä,jotka vaativat heti suomeen tultuaan kuin KUNINKAAN KOHTELUA!
En ole rasisti,mutta en hyväksy eriarvoista kohtelua,joka suomessa on aina syvempää ja syvempää...kohdistuen suomalaisiin...uskontoon myös..joka yritetään kitkeä suomessa pois.
Itse olen elävä kristitty ja olen kiitollinen siitä,jonka olen oppinut jo nuoruudessa ja se usko kantaa myös tänäkin päivänä tässä ahdinkojen maassa!
Siunausta suomen kansalle..Olisipa kaltaisia lisää.
Tämä maa tuhotaan omalla pakolaispolitiikalla, ministerit vaan nauraa.
- JO RIITTÄÄ!
Yksinkertaisesti: KIDUTUSTA!
Edes vankilassa ei käyttäydytä näin!
Hyssälä lupasi hoitaa asian JO EDELLISESSÄ HALLITUKSESSA!
Huomatkaa: KAIKISSA lääninhallituksissa allekirjoitettiin tämä selvitys, siis KOKO SUOMESSA!
TÄMÄ ASIA ON VIETÄVÄ EU.n IHMISOIKEUSTUOMIOISTUIMEEN! - No huh, huh, Strömberg
voi puhua vanhoista ihmisistä sanalla "NE", kun hän toisaalta kertoo NIISTÄ huolehdittavan paremmin, kuin edellä kerrottiin. Strömbergin asenne ainakin näyttää olevan vialla. Kuhan ei vaan sama Strömberg kutsuisi koiraansa HÄNEKSI !! Pientä keskittymistä toivoisi myös äidinkielemme sanojen käyttöön.
- Marleena1951
Täytyy ihmetellä, että Suomi kutsuu itseään sivistysvaltioksi, kun vanhustenhuolto on nykyisellä tasolla. Eikö olisi inhimillisempää sallia eutanasia, jos valtiolla ja kunnilla ei ole varaa säädylliseen hoitoon. Eläimet kyllä päästetään tuskistaan ja kärsimyksistään, mutta ihmisiä ei!
Missä on moraali ja etiikka, päättäjät!
- metsänpera
porvarit laittaa omat mummot niihin vanhustenkoteihin mitkä maksaa hiukan enempi,mutta palvelu on ihan toistaluokkaa!
- insuhoitsu---
..kaikeen hommaan leipääntyy,eikä jaksa "niitä" kaikenaikaa kuunnella...
- tiellä taistojen
Aivan oikein. Ansiosidonnaisen päivärahan maksaminen pitäisi lopettaa ja siirtää varat vanhustenhuoltoon.
- vanhusten turvaksi
Ei yksityinen voi kohdella asiakkaitaan huonosti. Leipä loppuu yrittäjältä.
Julkisen puolen johtajat pitävät lääninhallitusten henkilömäärämitoituksia vain ohjeellisina. Sama tilanne koulutetun henkilöstön kanssa. Yksityinen ja julkinen ovat eri asemassa.
Julkisen puolen palveluita arvioitaessa (kilpailutukset) verrataan puutteellisilla kustannustiedoilla (rakennuskustannukset jäävät usein pois, henkilösivukuluina käytetään alimitoitettuja prosentteja jne)yksityistä vastaan.
Rahoitus tulee kuitenkin pääosin yhteisistä verovaroistamme. Olisi kaikkein parasta ettei tilannetta koettaisi uhkaksi julkisella tai yksityisellöä puolella - asiakkaiden hyvinvointi ja rajallisten resurssien järkevä käyttö olisi kaikkien etu. Yhdistetään voimavarat ilman pelkoja ja epätervettä kilpailua...
Toivottavasti hoidon porrastus toimii ja asiakkaat ovat oikeilla paikoilla saamassa hyvää huolenpitoa. Ovathan vanhukset rakentaneet meille tämän maan - annetaan heille turvallinen elonkaaren loppuosa. Tämän he ovat ansainneet... - Järki hoi hoitoon
Vanhuksia pystytään usein pitämään kotona. Mieluisampi paikka se oma tuttu koti on kuin laitospaikka.
Kun omaiset huolehtivat vanhemmistaan, siitä hoidosta saa kotihoidon tukea. Tarkoitettu lähinnä lääkekuluja ja sellaisia kattamaan. Hyvin pieni korvaus, kunnat maksavat ja korvaukset vaihtelevat huikeasti kuntakohtaisesti.
En tiedä tarkalleen nykytaksoja, mutta aikanaan se oli enimmillään 300 mummon markkaa/kk ja laitoshoito maksoi jo silloin 500 /pv eli 15 000/kk. Kaupunginkamreerin hommissa kyllä ymmärsin, mitä tuo kaupungin budjetissa merkitsi. Ja vaikka rahasta ei edes puhuttaisi, on se oma koti oman perheen parissa kuitenkin henkisestikin laitossänkyyn verrattuna jo aika paljon rahaakin isompi asia.
Nyt sitten laman nimissä juustohöylätään näitä pieni omaishoidon tukia tuosta pienestäkin alas ja piirrellään entistä rankasti kovempia rajoja, keille sitä yleensä edes annetaan. Tämä säästäminen on kyllä uskomatonta hölmöilyä. Kyllä siinä häviävät ne hölmöläiset, jotka sadussa kantoivat säkillä valoa pimeään tupaansa, kun ikkunat unohtuivat talosta.
Siis säästetään jalkopäästä kymppi ja tuhlataan laitoshoitoon sillä tempulla tonni. Miten tällaisesta muka säästöä veronmaksajille (kunnalle, valtiolle) syntyy? Ja mitä hoitoa hoitoa se sitten laitoksessa, kun henkilöstökin höylätään ja joita ei höylätä, nääntyvät työpaineisiin. Ovat sitten äkkiä itse terveyskeskusten, sairaaloiden ja kelan kuluttajina. Hommalle tekisi mieli nauraa, mutta kyllä se kuitenkin on tosi surkean itkun paikka.- vanhahöperö
Olen jo aika iäkäs ja kun minulla tulee ikää lisää voi olla että pää ei toimi ja menohalut olisivat kovat ,lisäksi vielä nyrkit heiluu niin kyllä toivon ,että oman turvallisuuden nimissä jos joudun laitos hoitoon niin turvavyö istuessa ja turvaliivi nukkuessa. Näin menohalun yllättäessä en putoo sängystä ja isutessa karkaa jonnekin.Ei se ole hoitajien vika,että niitä ei ole tarpeeksi, eikä ehdi jokapaikkaan.Kaikkein surkeimmassa asemassa on vanhukset jotka ovat yksin kotona muistamattomana ja ulkoa löytää kuka on kulunpäällä.Kaikilla ei ole sukulaisia ja kotipalvelu ei ol 24t vrk:ssa.Tiedän esim.tätini kohtalon ja monta muuta. Jos ei muuta niin ropotit töihin ne kun tänäpäivänä niin viisaita
- Arvostusta hoitajille ja hoidettaville
vanhusten hoitoon liittyvissä asioissa poliittisella/päättäjien tasolla kuulin entiseltä aktiiviselta kuntatason poliitikolta. Kertoi,että monen vuoden kokemuksella hän voi sanoa,että päättäjät antavat piut´paut käytännön hoitotasolle. Heitä ei todellakaan kiinnosta miten homma toimii. Pääasia,että rahaa säästyy. Hienot lupaukset asioiden tilan korjaamiseksi ovat vain pisteiden keräämistä äänestäjiltä. Joskus saattaa joku pieni korjaus tulla,josta muistetaan kyllä toitottaa suureen ääneen,mutta vanhuksen asemaa se ei juurikaan paranna.
Itse vanhustyötä jo yli 20v tehneenä uskon tietäväni käytännön ongelmat laadukkaan hoitotyön toteuttamiseksi. Jokainen vanhus on ansainnut yksilöllisen ja tarkoituksenmukaisen hoidon ja huolenpidon. Valitettavasti se ei laitoksessa oleville käytännössä toteudu. Eikä syy ole yksinomaan hoitajissa. Syitä on monia. Eräs merkittävä seikka on vakituisen,vanhuksen tuntevan lääkärin puuttuminen. Lähes kuukausittain vaihtuva,2xkk:ssa käyvä ,joskus ulkomaalais taustainen,huonosti suomea puhuva/ymmärtävä lääkäri ei todellakaan pysty pitämään mm.vanhuksen lääkitystä ajantasalla,vaikka hoitajat "ohjeistaisivatkin".
Monesti väärin toteutettu lääkehoito syynä vanhuksen ongelmiin,joita hoitajat sitten yrittävät hoitaa päivittäisistä toimista selviytymiseksi. - Sanoista tekoihin!
Täällä Turussa on satoja omaishoitajia, jotka eivät saa tukea! Rahat ovat vain loppu! Laskupää päätäjillä on vain niin huono, että luulevat laitospaikan tulevan halvemmaksi. Toivottavasti jaksaa tässä hoitaa omaa rakasta Äitiä loppuun asti, koska hänen viimeinen toivomuksesnsa on saada olla kotona turvallisen saman hoitajan kanssa. Jotain inhimillisyyttä päättäjiltä toivoisi, luulevat kai etteivät itse koskaan tule vanhaksi ja sairaaksi, puhuvat vain kauniisti arvokkasta vanhuudesta, mutta kaikki jää vain puheisiin!!
- jo
Käykää katsomassa ennekö kirjoitatte tämmöisiä, olen itse vanhaikodilla töissä ja voitte tulla vaikka milloin niin vanhukse hoidetaan hyvin.
- kipakka hoitaja
Olen osittain eri mieltä! Suomesta lötyy vielä paljon hyviä hoitipaikkoja, itse työskentelen sellaisessa! Vanhuksia ei laiteta kiinni, kuin lääkärin luvalla ja jos he ovat vaarassa vahingoittaa itseään ja silloinkin heitä valvotaan tiukempaan tahtiin, ettei kiinni pidettäessä satu vahinkoa. Lukkojen takana kyllä ovat, mutta ainoastaan ulko-ovien, jotteivat lähtisi yksin ja eksyisi, muisti sairaita kun ovat, sekin on vaan heidän omaksi turvaksi. Yhdessä ulkoillaan kerran kaksi sään salliessa hoitajien kanssa. Lääkkeitä toivoisin meillä annettavan joskus enemmäkin, mutta siitä päätää minua viisaammat. Hoitotyöhön käsiä tarvitaan lisää, sillä ratkeaa monen laitos paikan ongelma ja vanhuksille saadaan hyvä hoito.
- rmu
Ikävä kyllä asian tila on juuri alussakuvatunlainen. Suurin syy tähän oman näkemisieni perusteella on hoitajien puute niin määrällisesti kuin laadullisestikkin. Tarkemmin sanottuna osaavien, ts. empaattisten, normaalin maalaisjärjen omaavien, ammattitaitoisten työtekijöiden pula laitoksen johtotasoa myöten. Vanhustyö on henkisesti raskasta työtä, joka vaatii oikeanlaista asennetta. Kaikilla ei tätä ole eikä riittävää henkistä kapasiteettia. Tuntuu siltä, että liian helposti pääsee opiskelemaan tämän alan ammatteihin.
Myös hoitotyön organisoinnissa selvästi puutteita. - K-120
Muutosta ei tule, jos ihmiset eivät äänestä todellista muutosta.
"Suuret puolueet" pettää kansan vuorotellen ja vihreät ja Rkp on samaa kekuli porukkaa.
Taas sama toistuu joka 4 vuoden välein.
jos saamme vielä kokoomus pressan niin sitten kaikki on mennyttä.
Äänestäkää vaikka kerrankin joku pienpuolue läpi. - eläjä
Koko viestiketjun ko. aiheesta luettuani toivon, että elän vanhaksi, mutta EN höperöityisi, menettäisi liikuntakykyäni jne. ja saisin elää omassa kotona hamaan loppuuni saakka ilman sen kummempia hoitajia hoitelemassa itseäni ja asioitani eli kuolisin ns. äkkikuoleman, ja ruumiini löydettäisiin heti, eikä viikkojen, kuukausien päästä kuolemastani.
- swisdun vailttajat..
Wanhainakotiin yms... suurta Itsekkyyttä.. ei ole hoitajissa syytä.. laan wanhuksen LAPSET niin Juoppoja tai Luulevat Olevansa Persaukisia, Etteivät hoida äitiään..
- taukki impi
vielä äitin luona lukeeko se sulle iltasadun ja pyyhkii pyllyn....ehkä Impi alias suomen vihaaja ei ymmärrä ettei kaikilla yksin kertaisesti riitä voimat/aika hoitaa sairasta äitiä kotona niinku sulla joka ei tee elämässä mitään.
- Imppuja lisää!
taukki impi kirjoitti:
vielä äitin luona lukeeko se sulle iltasadun ja pyyhkii pyllyn....ehkä Impi alias suomen vihaaja ei ymmärrä ettei kaikilla yksin kertaisesti riitä voimat/aika hoitaa sairasta äitiä kotona niinku sulla joka ei tee elämässä mitään.
Jos äitis on sut hoitanut niin miksi sä et hoida äitiäs? Omista vanhemmista huolehtiminen on todella arvokas asia.
- SURUmielinen
radiossa oli koskettava ja todellisuutta tämän hetken suomalaisessa hoitolaitoksessa.Hoitokoti jossa työskentelin on hyvä esimerkki siitä kuinka ihmisen ihmisarvo ja itsemääräämisoikeus kumotaan. Vanhuksia revitään, käytetään pakkokeinoja kuten monen hoitajan avustuksella pidetään kiinni tutkimus- tai hoitotilanteessa. Huudetaan ja haukutaan ja puhutaan sopimattomalla kielellä.Sairaalaan ei pääse asianmukaiseen hoitoon kuin viimetipassa, hylätään vuoteeseen kun on ongelmallista syöttää tai juottaa.Aloitetaan saattohoito jonkun yksittäisen hoitajan toivomuksesta, huomioimatta ihmisen omaa mielipidettä, jos hän kykenisikin sen ilmaisemaan. Ihmiset ovatkin mustelmilla ja haavoilla ja eivät suinkaan itse aiheutettuina vaan siitä toisesta syystä. OMAISET JA LÄHEISET HALOOOO!!!!Epäilynne osuvat oikeaan, ottakaa yhteyttä lähimpään mahdolliseen instanssiin ja viekää omaisenne lääkärille. Ei kuulkaa kaikki hoitajat ole alalle sopivia, se on moneen kertaan todistettu.
- Ihmetellyt
Ihmettelen kanssa tätä, että miksi hoitotoimenpiteissä joissakin paikoissa pitää olla useita hoitajia pitämässä kiinni ja/tai antaa rauhoittavaa potilaalle ja toisissa sama toimenpide onnistuu yhden hoitajan tekemänä? Tietysti vanhuksetkin voi olla eri päivinä erilaisia. Ja toisissa paikoissa on kiire ja se verikoe tms. pitää ottaa äkkiä, ei siinä ehdi rauhoittavasti jutella mukavia vanhukselle tms.
Huutamiseen ja haukkumiseen en ole törmännyt, hoitajat ovat olleet asiallisia. Jotkut jopa mukavia. Mutta osa aika happaman oloisia. Ihmetellyt kirjoitti:
Ihmettelen kanssa tätä, että miksi hoitotoimenpiteissä joissakin paikoissa pitää olla useita hoitajia pitämässä kiinni ja/tai antaa rauhoittavaa potilaalle ja toisissa sama toimenpide onnistuu yhden hoitajan tekemänä? Tietysti vanhuksetkin voi olla eri päivinä erilaisia. Ja toisissa paikoissa on kiire ja se verikoe tms. pitää ottaa äkkiä, ei siinä ehdi rauhoittavasti jutella mukavia vanhukselle tms.
Huutamiseen ja haukkumiseen en ole törmännyt, hoitajat ovat olleet asiallisia. Jotkut jopa mukavia. Mutta osa aika happaman oloisia.Esim
On potilaita jotka ei anna laittaa katetria, ottaa verikoetta, hoitaa haavaa. On potilaita, jotka antavat laittaa katetrin, ottaa verikokeen, hoitaa haavaa. Oliko tarpeeksi selkeästi ilmaistu?- mammani muni mun
Kyllä tosiaan tuntuu, että kaikki agressiot, mitä on omassa perhe-elämässä, näyttäytyy noiden avuttomien vanhusten hoidossa. Pitäisi useamman vaihtaa alaa, esimerkiksi hevosten hoitajaksi. Tai harrastaa vapaa-aikanaan hevosten hoitoa. Vuorovaikutus puuttuu, ,oma napa on lähempänä, tilipäivät kiinostaa ja nettailu työaikana. Nauretaan hänelle, joka ottaa työnsä tosissaan, niinkuin kuuluisikin. Yleensä tällaisesta tunnollisesta ihmisestä tulee työpaikkakiusattu vielä kaiken lisäksi. Mutta pitäisi aina muistaa: Mitä teet toiselle, tulee sinulle itsellesi takaisin, tuplasti. Jos olet hyvä toiselle, kohdellaan sinuakin hyvin ja tulee elämässä niitä niin sanottuja siunauksia. Vanhuskin antaa hyvää palautetta ja on helppo hoitaa iloista ja tyytyväistä vanhusta. Kiinnittäkää omaiset huomiota, jos hoitaja jokeltelee tai lepertelee omaisestanne, kun menette käymään. Tällainen hoitaja on siitä pahemmasta päästä. Joka on asiallinen ja jatkaa töitään teeskentelemättä ja vastailee aidon hyväntuulisesti, on sopiva alalle. Mutta tässä ajassa on paras vaihtoehto se että vanhus pystyy mahdollisimman kauan olemaan kotona. Tunnen erään dementoituneen vanhuksen, joka elää yksin kotona, mutta kuitenkin hauskojen kommellusten saattelemana elää kunniallista ja tasapainoista elämää jo iältään pitkälti yli 90 vuotta vanha. Vanhainkodissa hänet tumpattaisiin lääkkeillä heti sänkypotilaaksi, viikossa. Oma äitini elää ihan hyvää elämää kotona, 85 v.
- olevan kiire
Osassa paikkoja onkin varmaan henkilöstöpulaa, mutta osassa tuntuu olevan liikaakin. Pitäisikö tehdä jotain järjestelyjä (henkilökunnan liikkuvuus) sen suhteen? Itse kävin katsomassa äitiäni sairaalassa osastolla jossa oli vanhuksia lyhytaikaishoidossa. Siellä oli usein monta hoitajaa istumassa kopissa, osa jutteli keskenään, joku surffasi netissä. Jotkut vanhukset huhuili pitkään (ei ehkä osanneet käyttää kutsunappia) hoitajaa ja kävi minultakin kysymässä apua. Ehkä sitten satuin aina hiljaisempaan aikaan tai hoitajat teki oikeasti paperihommia kopissaan ja näytti vaan joutilailta.
- Pink Lady
Ikävä kyllä huomasin tämän saman asian,silloin kun vanhempani olivat vielä elossa ja sairaalahoidossa.(Tampereella)Aina kun kävimme sairaalassa,hoitajat istuivat tiukasti lukittijen ovien takana kahvihuoneessa,isäni odotti toisinaan jopa toista tuntia pääsyä vessaan kun nämä "kiireiset" hoitajat eivät voineet keskeyttää ylipitkiä kahvittelu taukojaan.Molempien vanhempien kohdalla sattui niin törkeitä hoitovirheitä,että tein ilmoituksen potilasasia miehelle,mutta lopputuloksena oli huomautus lääkärille.Toivon että jos vanhaksi elän on jo käytössä lopetuspiikit,niin ei tarvitse jäädä kitumaan.
- MUN MUMMUNI MUNI MUN MAMMANI
Pink Lady kirjoitti:
Ikävä kyllä huomasin tämän saman asian,silloin kun vanhempani olivat vielä elossa ja sairaalahoidossa.(Tampereella)Aina kun kävimme sairaalassa,hoitajat istuivat tiukasti lukittijen ovien takana kahvihuoneessa,isäni odotti toisinaan jopa toista tuntia pääsyä vessaan kun nämä "kiireiset" hoitajat eivät voineet keskeyttää ylipitkiä kahvittelu taukojaan.Molempien vanhempien kohdalla sattui niin törkeitä hoitovirheitä,että tein ilmoituksen potilasasia miehelle,mutta lopputuloksena oli huomautus lääkärille.Toivon että jos vanhaksi elän on jo käytössä lopetuspiikit,niin ei tarvitse jäädä kitumaan.
KYLLÄ KOKENEENA IHMISENÄ, TYÖLLISTÄMISTUELLA VANHAINKODISSA TYÖLLISTETTYNÄ, VOIN KERTOA, ETTÄ SEKÄ VANHUKSET, ETTÄ MINÄ VOIMME HUONOSTI TÄMÄN HENKILÖKUNNAN KANSSA. PALJON SAIRAUSLOMIA, LAPSET USEIN SAIRAANA JA TYÖSSÄ OLLESSA VIIHDYTTIIN VAIN KAHVIHUONEESSA. MISSÄ TYÖMORAALI ON? KYLLÄ TOIVON, ETTÄ NOIDEN SADISTIEN KÄSIIN EI ÄITINI ENKÄ MINÄ JOUTUISI. TYÖLLISTÄMISTUKILAISTA KYYKYTETTIIN, JOS TÄMÄ OSOITTI INHIMMILLISYYTTÄ VANHUKSIA KOHTAAN. NIMITETTIIN MYÖS SOPIMATTOMAKSI ALALLE, KUN OSOITTI INHIMMILLISYYTTÄ JA RAKKAAUTTA! RANKKA KOKEMUS. LIENEE TOISIA SAMANLAISIA KANSSASISARIA, KUTEN MINÄ.
- vali vali
Kiinassa ja Jenkeissä on vielä enemmän heitteillä. ÄLÄ valita!
Miten voi olla, että vanhusten hoidosta säästetään eikä vanhusten oloja huolehdita kyllin hyviksi, kun kaikki työ, mikä tehdään, tehdään paremman tulevaisuuden eteen. Luulisi sen porvareidenkin ymmärtävän, ettei kukaan halua itselleen noin huonoa tulevaisuutta! Ja jolleivät halua, niin yhteiskunta, työelämä ei toimi yhtä hyvin, rahaa ei tule...
Vaikka ehkä kuulostaisi pieneltä jutulta pitää ulko-ovea kiinni, kun vanhukset ovat huomomuistisia, niin ei kukaan halua olla vankina: mitä sitten, jos kohdellaankin huonosti siellä laitoksessa, pitäisi ihan oikeasti päästä itse jostakin apua hakemaan eikä se onnistu, jos ovi on kiinni! Oikeuden toteutuminen vaatii, että laitoksesta pääsee halutessaan ulos, pois! Eihän muutoin voi muu maailma varmistaa, että vanhuksilla on riittävän hyvin...
Ja jos hoitohenkilökunta myöntää, että lääkkeitä annetaan usein liikaa, ja lääkkeet usein huonontavat muistia, niin olisikohan tuo lääkekehittely ja lääkkeiden annostelu se, mistä olisi ensinnä parannettava! Mielestäni turvallisinta olisi, jos lääketehtaat omistaisi valtio, joka myös lääkkeet kustantaa ja vanhusten hoidon, niin ei pääsisi lääketehtaiden rahanhimo, joka on niiden toiminnan edellytys nykyisellään, viemään vanhusten elämää väärään suuntaan. Valtion säästöhalut kai voisivat auttaa kehittämään lääkkeitä, joilla olisi vähemmän ikäviä sivuvaikutuksia!
Olisi siis mietittävä myös relistisesti markkinatalouden kannalta, kaikkine syy-yhteyksineen, nämä vanhustenhoidon asiat: ehkä silloin ymmärrettäisiin, että vanhus on arvokas, hyvän kohtelun ansainnut!"Ja jos hoitohenkilökunta myöntää, että lääkkeitä annetaan usein liikaa, ja lääkkeet usein huonontavat muistia, niin olisikohan tuo lääkekehittely ja lääkkeiden annostelu se, mistä olisi ensinnä parannettava!"
Alotetaanko nyt ihan vaan siitä, että lääkäri määrää lääkkeet. Mikäköhän siinä on niin vaikea ymmärtää?- ei aina huono asia!
Mun mielestä on ihan ok, että ulko-ovet on kiinni, jos on muistisairaita vanhuksia. Olisihan sekin kamalaa, jos vanhus lähtee vähissä vaatteissa talvella ja paleltuu johonkin. Tai kesälläkin voi sattua jotain, vanhus voi helposti eksyä, kun ei muista ja tiedä missä on. Ja veisihän sekin resursseja, jos pitää etsiä vanhuksia ympäriinsä. Tietysti jos kyseessä on normaaliosasto, ei ovia pidä lukita. Usein vanhukset joutuvat dementiaosastoille/hoitokoteihin juuri siksi, että "karkailevat" kotoa. Muutoin ehkä saattaisivat pärjätä kotihoidon avulla kotona. Eihän vanhusta voi lukita kotinsa sisään, jos sattuu tulipalo yms.. Hoitopaikassa on kokoajan hoitajia ja vain ulko-ovi on lukittu. Muutoin vanhus pääsee liikkumaan. Tai en tiedä, onko sellaista, että lukitaan omaan huoneeseen? Kukaan ei halua olla vanki, mutta oman terveyden vuoksi joskus on parasta, että ei pääse ihan vapaasti liikkumaan. Näin se vaan on.
Toivon mukaan nyt kuitenkin ollaan sen verran perillä mitä laitoksissa tapahtuu (käy kai ainakin joillakin onneksi omaisia katsomassa) eikä tapahdu vallan kauheita, että potilaiden ei tarvitse "paeta" ja hakea apua! Jos ei niin, pistokokeita hoitopaikkoihin ja laadunvalvontaa. - lääkkeet
Saganna kirjoitti:
"Ja jos hoitohenkilökunta myöntää, että lääkkeitä annetaan usein liikaa, ja lääkkeet usein huonontavat muistia, niin olisikohan tuo lääkekehittely ja lääkkeiden annostelu se, mistä olisi ensinnä parannettava!"
Alotetaanko nyt ihan vaan siitä, että lääkäri määrää lääkkeet. Mikäköhän siinä on niin vaikea ymmärtää?Miksi hän määrää lääkkeitä liikaakin?
Osa potilaista on pilleripöppörössä, kaatuilevat ja satuttavat itsensä.
Luut ja nivelet voivat hajota, saavat raivokohtauksia ym. ym. - dementiahoitaja 13 v kokemuksella
lääkkeet kirjoitti:
Miksi hän määrää lääkkeitä liikaakin?
Osa potilaista on pilleripöppörössä, kaatuilevat ja satuttavat itsensä.
Luut ja nivelet voivat hajota, saavat raivokohtauksia ym. ym.Lääkäri määrää lääkkeitä siksi kun hoitaja pyytää - Ei usein lääkärillä ole aikaa miettiä potilasta ja hänen lääkitystä eli kokonaisuuttaa. Jos asia niin esitetään sitten lääkkeitä vaan vaikka aggresiivisuuden syy joskus onkin hoitajan lähestymistapa ja suhtautuminen asukkaaseen:)
- Hoitaja kotihoidosta
ei aina huono asia! kirjoitti:
Mun mielestä on ihan ok, että ulko-ovet on kiinni, jos on muistisairaita vanhuksia. Olisihan sekin kamalaa, jos vanhus lähtee vähissä vaatteissa talvella ja paleltuu johonkin. Tai kesälläkin voi sattua jotain, vanhus voi helposti eksyä, kun ei muista ja tiedä missä on. Ja veisihän sekin resursseja, jos pitää etsiä vanhuksia ympäriinsä. Tietysti jos kyseessä on normaaliosasto, ei ovia pidä lukita. Usein vanhukset joutuvat dementiaosastoille/hoitokoteihin juuri siksi, että "karkailevat" kotoa. Muutoin ehkä saattaisivat pärjätä kotihoidon avulla kotona. Eihän vanhusta voi lukita kotinsa sisään, jos sattuu tulipalo yms.. Hoitopaikassa on kokoajan hoitajia ja vain ulko-ovi on lukittu. Muutoin vanhus pääsee liikkumaan. Tai en tiedä, onko sellaista, että lukitaan omaan huoneeseen? Kukaan ei halua olla vanki, mutta oman terveyden vuoksi joskus on parasta, että ei pääse ihan vapaasti liikkumaan. Näin se vaan on.
Toivon mukaan nyt kuitenkin ollaan sen verran perillä mitä laitoksissa tapahtuu (käy kai ainakin joillakin onneksi omaisia katsomassa) eikä tapahdu vallan kauheita, että potilaiden ei tarvitse "paeta" ja hakea apua! Jos ei niin, pistokokeita hoitopaikkoihin ja laadunvalvontaa.Kyllä kotihoidossa joudutaanjoissakin tapauksissa laittamaan ovet lukkoon ja vanhus vielä moneksi tunniksi sänkyyn kaiteiden taakse.Tänä päivänä kotiutetaan vanhukset yhä huonompikuntoisena kotiin. Kotipalvelu käy sopimuksen mukaan 1-7 kertaa vrk. katsomassa miten vanhuksella yksin "hurisee."Esim. lonkkamurtuman saanut vanhus kotiutettiin paratapsin avulla kotiin.Tämäkään vanhus ei liiku ilman hoitajan avustusta mihinkään. Yksin pitäisi tällainen vanhus vielä hoitaa. Viimeviikon koulutuksessa kouluttaja etelästä kertoi ettei käsipareja tarvitse huutaan vaan ottakaa käyttöön kuntouttava työ ote... ???? tällaisten vanhusten kanssa se olisi pitänyt ottaa käyttöön jo ajat sitten.
Lääkitystä lisätään ja vahvennetaan sitä muka kun laitoshoito paikka alkaisi olla parempi vaihtoehto.Sen tekevät lääkärit. SAS_työryhmäkin tekee miten kuntayhtymä ohjeistaa.. Kotiin hoidetaan ilman kunnollisia apuvälineitä ja työntekijöitä.Rakkautta ja voimia omaisille, henkilökunnalle ja erityisesti teille vanhukset jotka olette tässä mylläkässä..
- Sivusta seuraava omainen
Oma äitini -80v on laitoshoitojen aikana öisin niin harhainen ja levoton että hänet on laitettava lepositeisiin. Hän on 180 cm ja reilu 100kg. Ikänsä fyysistä työtä tehneenä hänellä on suhteellisen paljon lihasvoimaa. Rankat unilääkket eivät tule kysymykseen hengitysvaikeuksien vuoksi. Yöaikaan hän usein unohtaa vasemman jalkansa halvaantumisen ja yrittää liikkeelle, kaatumisvaara on siis suuri. Kun häntä yrittää kieltää, raivokohtaus on väistämätön. Oman ja lähelläolevien, myös henkilökunnan turvallisuuden takia on parempi laittaa hänet lepositeisiin, joihin hän aika nopeasti rauhoittuu ja nukahtaa.
- lama ei koske kaikkia
eiköhän meillä olisi rahaa vähän enemmän vanhusten hoitoon jos esimerkiksi tämän ruandalaismiehen oikeuden käyntiin käytettävä raha olisi käytetty vähän pienemmin menoin.kansanedustajat lyhyemmälle kesä syys joulu talvi lomille .sopeutumis eläkkeet pois ovatko edes lainmukaisia ,eikö eläkkeen maksun pitäisi alkaa kun saavutetaan eläkeikä.rahan jakamista maailmalle vähennettävä joista suurin osa menee heimopääliköiden omaan taskuun. kyllä päättäjien jo pitäisi tajuta että suomalaiset tekevät töitä suomalaiten hyväksi.rahaa on jaettu esimerkiksi afrikkaan vuosikymmeniä osissa valtiossa tuntuu että ollaan samassa pisteessä kuin kymmeniä vuosia sitten ei ainakaan rahalla ole saatu kehitystä muuten kuin väen kasvussa.jos rahaa on vähän perheet elää sen mukaan kun on varaa .niin pitäisi myös kansantaloutta hoitaa,koskakohan kansanedustajat ministerit tulevat mukaan säästö talkoihin,voisivat ainakin maksaa itse kielikurssinsa jotka kävivät kesällä pienistä asioista säästöt alkaa.
- LGH-----
En todellakaan itsekään kannattanut vanhusten petiin sitomista (eikä heitä edes sidota kokopäiväisesti), tai rauhoittavien lääkkeiden antoa dementikolle.
Sitten olin töissä osastolla, jonne tuodaan pahasti dementoituneita tai muuten sekavia vanhuksia.
On mielestäni äärettömän tekopyhää ensin valittaa valitusten perään kun vanhuksia katoaa osastoilta ja heitä löydetään kuolleena metsästä, hukkuneena järvestä, ryöstettyinä ja pahoinpidentyinä kaduilta. Sitten kun asiaa yritetään korjata telkemällä ikkunat (ei myöskään siis ikkunoiden kautta tapahtuvaa tuuletusta kesäisin) ja lukitsemalla huoneiden sekä talon ulko-ovet, alkaa itku taas. Ja sitten vasta ulkopuoliset kauhistuvat kun mahdollisesti agressiivinen tai täydellisen sekava dementikko teljetään omaan huoneeseensa, tai annetaan hänelle rauhoittavaa, ja estetään hänen pääsynsä yleisiin, rajoitettuihin tiloihin.
Totuus on karu, mutta lehdessäkin oli vähän aikaa sitten kuva dementiaa sairastavasta potilaasta joka nukkui käytävän lattialla. Ihmiset hämmästyivät mutta välitättekö paskaakaan tietää mikä todellinen tilanne oli? Ette, mutta tässä se tulee: Vanhusta nimenomaan EI haluttu sitoa sänkyyn, häntä EI voitu teljetä huoneeseen lukon puutteen vuoksi, ja häntä EI haluttu lääkitä rauhoittavilla (taisi olla lähiomaisten oma tahto). No, potilas oli niin sekavassa tilassa ettei halunnut nukkua huoneessaan, vaan joka kerta yöhoitajan olisi pitänyt 10 minuutin välein lähteä viemään häntä takaisin huoneeseensa - joten päädyttiin siihen että potilas nukkukoot lattialämmitetyllä käytävällä sitten. Kun hän kerran on onnellinen niin, miksi ei.
Epäoikeudenmukaista? Enemmän se on sitä jos normaali ihminen haluaa välttämättä nukkua lattialla hänen annetaan se tehdä, mutta kun vanhus haluaa, kuvitellaan ettei hän itse osaa tuntea onko sänky vai lattia mukavampi paikka. Olihan käytävällä sohviakin, mutta lattialle vanhus meni nukkumaan. Tottahan toki se näyttää julmalta, mutta todellisuudessa jos vanhusta oltaisiin herätelty, hän olisi suuttunut. Jos hänet olisi viety sänkyyn, hän olisi lähtenyt takaisin. Jos hänet olisi sidottu sänkyyn, se olisi yleisön mielestä ollut "epäoikeudenmukaista", "törkeää" ja "ihmisoikeuksia loukkaavaa" - sama olisi ollut jos huone olisi lukittu, tai vanhus olisi lääkitty raskaasti unilääkkeillä (joihin voi muuten tulla riippuvaiseksi jos sitä käyttää jatkuvalla syötöllä, joten sen antamista yritetään aina varoa mahdollisuuksien mukaan).
Päivisin meilläkin oli vastuullamme mm. agressiivinen mieshenkilö joka oli henkisesti hyvin sairas ja kieroutunut, milloin yritti purra naishoitajia, veti heidän työvaatteitaan päältä, tai kerran hän kuvitteli erään toisen vanhuksen olevan vanha tuttu jonka kanssa hänellä oli ollut riitaa vuosia, ja hän yritti hukuttaa potilaan omaan maitoonsa ruokatunnilla. Kaupungin hoitola kun oli, lukuisista yrityksistä huolimatta emme saaneet laajennusta tiloihin, eikä meillä ollut kuin yksi tila vaikeiden potilaiden osastollamme jossa vietettiin aikaa, katsottiin televisiota, viihdytettiin vanhuksia, ja syötiin. Kaikki tapahtui siinä tilassa tai omassa huoneessa, ja muiden huoneisiin ei saanut mennä. Ainoa tapa pitää tämä mieshenkilö erossa muista oli joko sitoa tämä sänkyyn, rauhoittaa koko päiväksi, tai teljetä huoneeseen. Hän rikkoi toistuvasti tavaroita ja kaupungin omaisuutta omasta huoneestaan, jos hänet telkesi sinne vähäksikään aikaa. Häntä ei voitu siirtää toiseen keskukseen kun ketään ei halunnut häntä, eikä tilaakaan ollut muissa paikoissa. Omaiset eivät halunneet häntä kotiinsa, eikä mies olisi pystynyt yksinkään asumaan ilman kokopäiväistä hoitajaa. Olimme hyvin vaikeassa tilanteessa hoitajina.. Oli eettinen kysymys vastaan miehen sekä muiden potilaiden ja hoitajien turvallisuus.
Eli kyllä, pahimpina päivinä poistimme kaikki kaupungin tavarat (yöpöytä, pikkupöytä, ja kaappi) lukuunottamatta sänkyä miehen huoneesta ja muiden 19 potilaan turvallisuuden vuoksi hän vietti aikaansa huoneessaan tunteja kerrallaan, ja söi minkä söi yksin. Sidoimme hänet sänkyyn joka päivä vaipanvaihdon yhteydessä, koska hän oli arvaamaton ja saattoi alkaa sormeilemaan naishoitajia ja hän sylki, haukkui hoitajia, ja teki kaikkea muuta hyvin arvaamatonta. Mieshoitajia ei muita ollut kuin minä, ja apuani tarvittiin joskus vaikka olinkin pääsääntöisenä hoitajana alakerran hoitolassa, jossa ei ollut yhtä vaikeita tapauksia. Mutta voin kuvitella miltä naisista tuntui, kun itseänikin oksetti miehen käytös ja rivot puheet.
Pyydän aina että seuraavan kerran kun puhutte miten vanhuksia kohdellaan, miettikääpä ensin miten VANHUS kohtelee hoitajiaan. Asia kun ei ole niin yksinkertainen. Sekavaa vanhusta ei voi saada ymmärtämään miten asiat on, häntä yritetään auttaa, ja hänestä pidetään huolta. On turhaa puhua niin sekaville ihmisille, kun eivät edes tietä todellisuuden ja kuvitelman eroa - saatika omaa nimeään.- Ihmiset Ensin
Hallituksen räikeät perustuslain rikkomiset ovat syy kaikkeen pahoinvointiin maassamme. Miljoona suomalaista on alistettu kerjäläisen asemaan vaille oikeuksiaan riittävään perusturvaan ja toimeentuloon. Terveydenhoidon ongelmat samaa pakettia. Päättäjät ovat tehneet rikoksen maatamme ja kansaamme kohtaan hyödyttämällä monikansallisia riistosuuryrityksiä, sinne verorahat valuvat, eivät oman maan ja kansalaisten eduksi. Päättäjien motivaationa omat osakkuudet ase- ym bisneksessä, esim. sasi.
Korruptio ja kytkökset pitää tuoda päivänvaloon ja kansalaisten perusturva ja toimeentulo heti nostettava kunnolliselle tasolle. Valta- ja rahaeliitin etujen ajajat alas. Ihmiset ensin. - mikä parempi?
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/dementikko-ollut-päivän-kateissa-iisalmessa/451260
Dementoitunut katosi ja... löytyi http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=812558
Levoton tai harhoja...
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/54980-potilasta-epaillaan-toisen-potilaan-taposta
Kun aivot sanoo "kävelen", mutta jalat sanoo "en kävele"
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00055
Yössä usein yksi hoitaja, asiakkaita 20-30. Kun annat yhdelle wc-apuja, lähtee talon toisessa päässä toinen vessaan ja kaatuu-> lonkkamurtuma. Kutsut ambulanssin ja odotat sitä, karkaa talosta dementoitunut vikkelä jalkainen vanhus. Siihen kolme hälyttää vessaapuja-> kova pissi hätä. Haet ulkoa mummun sisälle, kaatuu yksi apua hälyttäneistä. Hän lähti yksin vessaan. kun et ehtinyt antamaan wc-apuja. Päässä verta vuotava haava ja samalla on ääniin herännyt kymmenen muuta, kaikilla vessa hätä. Anna ampparille esitiedot, pissitä, juota, hae sisälle.
Entäs kun on paljon palvelukoteja, joissa ei ole yöhoitoa. On vain yksi hoitaja, joka ajaa yöllä palvelutalosta toiseen ja kolmanteen. Kun talosta A karkaa ukki ja talosta C mummo ja talon B mummulla on kova pissihätä. Haet mummun läheisen junaradan päältä kotiin (huokaisu, onneksi junaa ei tullut), ajat ukin luo (4km) ja etsit ukkia 30min (onneksi löytyi), saatat ukin sänkyyn. Mummu kaatunut, lähtenyt vessaan yksin. Et saa yksin ylös (painoa 130kg), soitat avuksi jonkun. Käyt yön aikana kaikkien liki 50 hlö luona, etsit ulos lähteneitä vanhuksia ja pissität ketä ehdit kuivitat ja nostelet ylös lattialta.
Onko hoitaja laiska, jos ulko-ovi on lukossa talossa A,B ja C?
Jos joku ehtii karkaamaan, ei löydy. Mitkä syytteet hoitaja saa ja entäs ne omantunnon tuskat.
Siihen, toinen omainen "miksi et mennyt pissittämään ajoissa". - syyttely ei auta ketään
Ihmiset Ensin kirjoitti:
Hallituksen räikeät perustuslain rikkomiset ovat syy kaikkeen pahoinvointiin maassamme. Miljoona suomalaista on alistettu kerjäläisen asemaan vaille oikeuksiaan riittävään perusturvaan ja toimeentuloon. Terveydenhoidon ongelmat samaa pakettia. Päättäjät ovat tehneet rikoksen maatamme ja kansaamme kohtaan hyödyttämällä monikansallisia riistosuuryrityksiä, sinne verorahat valuvat, eivät oman maan ja kansalaisten eduksi. Päättäjien motivaationa omat osakkuudet ase- ym bisneksessä, esim. sasi.
Korruptio ja kytkökset pitää tuoda päivänvaloon ja kansalaisten perusturva ja toimeentulo heti nostettava kunnolliselle tasolle. Valta- ja rahaeliitin etujen ajajat alas. Ihmiset ensin.jo on aikoihin eletty! Jos ja kun on koulutettu hoitaja joka on oikealla alalla, ymmärtää että meillä jokaisella on vastuu siitä miten kohtelemme toisia, ei siinä tarvitse muita syyttää. Katse peiliin ja rehellisesti niin siitä alkaa uusi jakso elämässä, niin kirjoittajankin ja vanhuksen ennen kaikkea!!
Kaikki mummot ja vaarit ovat jonkun omaisia. Olisi nyt viimeistään herättävä hoitamaan ja ajamaan omien omaistensa asioita. Valitusten tekeminen hoitopuuteista voi tehdä potilasasiamiehelle, joka alkaa tekemään asialle jotain. Tarpeeksi kun Kunta tai Kuntayhtymät saavat varoituksia niiden on ruvettava joko osto palveluna teettämään vanhustyötä vuodeosastoilla.
Omaiset itsekin voivat vaikuttaa asioihin. Vierailla osastoilla tekemässä työtä esim: syöttämässä, pien pesut ym... töitä, kysykää hoitajilta mitä voisit tehdä, että autat henkilökuntaa. Aina ei voi näin tehdä asutaan eri paikkakunnalla, mutta voit tehdä asialle jotain menemällä avustajaksi muutamaksi tuniksi vuodeosastolle.
Itse käyn avustamassa vanhempiani tk:n vuodeosastolla samalla kuin vierailen siellä näin henkilökunta pääsee tkemään muita töitä. HERÄTKÄÄ HOITAMAAN OMIEN OMAISTEN ASIOITA HEKIN OVAT AVUSTANUT SINUA, VAI OLETKO NIIN MUKAVUUDEN HALUINEN. SINULLE VARMAAN RIITTÄÄ SE, ETTÄ KÄYT KERRAN KUUKAUDESSA KATSOMASSA.- Mielummin lahtiin, kuin vanhainkotiin...
On varsin julkeaa, että hoitotyöhön pääsevät ne happamimmat ja pientä sadismia sairastavat tyypit. Molemmat mummini ovat jo reippasti yli 80-vuotiaita ja heitä kohdellaan lääkäreissä, terveyskeskuksissa, kaupoissa jne. kuin ruttoa. Ihan sairasta. Olen ottanut jopa lääkärin kanssa yhteen, kun meinasivat pistää ihan oikeasti sairaan mummoni takasin kotiin. Onneksi otin yhteen, sillä toisen lääkärin mielestä tilanne vaati välitöntä sairaanhoitoa ja lääkitystä. Mummoni edesmennyttä veljeä kävimme katsomassa vanhusten kodissa ja happamuus hoitajissa oli käsinkosketeltavaa. Inhottavinta oli, että isosetäni, jonka pää oli terävä, mutta kroppa petti, oli ollut tuntikausia janoissaan, kun ei ollut ketään antamassa edes sitä mukillista vettä...selittäkääpäs se te täälläkin teidän oikeuksista "olla hapan" huutelevat hoitajat...
- Tolkuton mullikka...
Ei sidota dementoituneita letkuissa olevia sänkyyn ja muutenkin heikossa kunnossa olevien anettaan liikkua aivan vapaasti.
Veikkaisinpa, että ongelma poistuisi pikku hiljaa tuota pikaa.
Jotenkin tuntuu, että huonoa omaatuntoa kantavat ovat ensimmäisinä vaatimassa "parempaa" hoitoa.
Valitettavasti nyt vaan on niin, että kun itse kukin meistä elämänsä vaiheessa ei nenää ole tässä maailmassa, niin kuinka ihmeessä meitä voidaan pitää "vapaana" .
Tietty itse en halua jäädä tähän maailmaan, jos en siitä mitään tiedä enää. Hoitotestamentti lienee hyvä apu.
Tolkkua kaikkeen.- valitatte, mutta ette hoida
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/suomessa-vanhetaan-laitoksissa-muita-eu-maita-useammin/462431
Suomessa omaiset hylkää vanhukset laitoksiin. Välimeren maissa perhe huolehtii vanhuksesta.
- vetäkää naru kaulaanne
Mikä swidun Rakkaus Äitiin Saa pojan Viemään äitinsä Wnhainkodin -liukuhihnalle-??? mistä löydätte selitykset, että kiireinen täysin vieras hoitaja tekee Äitinne ONNELLISEKSI ? Sitten kääytte kerran kuukaudessa Haukkumassa Wanhainkodin henkilökunnan ?? Äitinne oli TEITÄ huomattavasti FIGSUMPI.. Ei koskaan ajatellut Kun olit Pieni, ETTÄ Lastenkoti Hoitaisi Sinut paremmin ja hyvin.. MITÄ tapahtui, että sinä lähdit Naapurisi kanssa mukavuus syistä viemään -Tuottamattoman- Äitisi Vankilaan..??? mitä naksahti.. Äitisi hoiti 5 Lasta hyvin ja huolella, MUTTA mitä tapahtui, että 5 LASTA ei hoida YHTÄ ÄITIÄ kun hän hoitoa tarvitsee..???
- näin se menee
Kaikki 5 lasta NIIN kiireisiä, etteivät ehdi hoitaa.. siinä kiitos omalle äidille, isälle, ukille ja mummille.
Kerran kuukaudessa jos viivyt äitisi luona hetken, niin sehän on jo ihan hyvin, vai???
Jotkut käy kerran vuodessa ja silloin haukutaan kaikki.. pöh
- hölömöukko
Kaikki on hyvin suomessa. Me tarvitaan nekin rahat mamujen elättämiseen. Niillä on tosi kurjaa.
Ajatelkaa niitä 3-vuotiaita ankkurilapsia jotka tarvitsee rahaa autoihin ja ajokortteihin sekä lomamatkoihin kotimaihinsa. Syntyperäiset mitään tartte, laiskoja vaan, kyllä 80-vuotias ihanhyvin voi olla vaikka metsurina jos on valkoihoinen.- vedä naru kaulaas..
Mitä swiddua maahanmuuttaja. tekee Sun Heitteille Jätetyn Äitis kanssa tai ilman.. Impivaarasta Lähti 300000 mamua sweduihin Sossuluukulle, vain Rahan perään. MUTTA kyllä SWEDUT ovat Wanhempansa pitäneet perheen hoidossa ja rakkauden ilmapiirissä... saa pelätä Sewdut heittää Itä-naapuriinsa takas milloin nää samat Looserit Poju. käy hakemaan Äitis kotiin..
- hölömöukko
vedä naru kaulaas.. kirjoitti:
Mitä swiddua maahanmuuttaja. tekee Sun Heitteille Jätetyn Äitis kanssa tai ilman.. Impivaarasta Lähti 300000 mamua sweduihin Sossuluukulle, vain Rahan perään. MUTTA kyllä SWEDUT ovat Wanhempansa pitäneet perheen hoidossa ja rakkauden ilmapiirissä... saa pelätä Sewdut heittää Itä-naapuriinsa takas milloin nää samat Looserit Poju. käy hakemaan Äitis kotiin..
Mamut tarvitsee lisää terapeutteja ja mielestäni ne voitas ottaa vaikka vanhusten palvelutalosta.Muttei tietystikkään sellaisista vanhusten hoitopaikoista joissa on mamuja, he tarvitsee kaiken tukemme ja rahamme jotta voivat lähettä afrikkaan lisää rahaa.
Eläköön monikulttuurisuus !!!!
- Minä vaan
Tässä on viime päivinä ihmetellyt itse kukin,mihin meidän verorahoja käytetään ? Ei kuule kuin huonoja
uutisia.
Kouluissa ei saa kunnon opetusta tai ruokaa.Vanhukset on heitteillä jne...
Meille otetaan maahanmuuttajia,kun Suomi haluaa näyttää kaikille kuinka meillä pidetään
heikompiosaisista
huolta.
Maahanmuuttajista osa on nuoria miehiä,jotain paossa. Heille on varaa kustantaa kaikki ja rakentaa uusia
hotelleja.
Enkä nyt tarkoita sitä ,että ei hädänalaista pitäisi auttaa.Todellisessa hädässä.
Miksi meillä osa väestä kumminkin voi erittäin huonosti ja niiltä otetaan jolla on muutenkin vähän.
Lapsilta,vanhuksilta,sairailta ja pienituloisilta.
Eipä täällä ole näkynyt yhdenkään kansanedustajan tai ministerin kertomusta omasta äidistään tai isästään
joka voi laitoksessa huonosti.
Varaa on sosiaalijohtajan pöytään ja muihin kalusteisiin,mutta auta armias jos pyytää yhtä hoitajaa
lisää vanhustenhuoltoon tai lapsille perunan lisää lautaselle,niin jo kovaan ääneen ollaan toitottamassa
siitä kuinka kaikki maksaa.
Eiköhän me makseta veroja sen vuoksi ,että ensin hoidetaan omat ja sitten vieraat jos rahaa vielä jäljellä.- lähetystyö
Jokainen voi mennä lähetystyöhön näihin maihin, joissa ei ole sotaa, mikäli, intoa riittää, eivät sitten ole täällä kenenkään tiellä. Mutta pakolaiset eivät ole itse aiheuttaneet isänmaansa hylkäämistä, pakon edessä he ovat joutuneet lähtemään kaukaisiin maihin. Jokuhan heille tietysti on kertonut, miten helppoa on saada rahaa sos.luukulta. Kyllä ja vain moraalilla on tilaa tässä ahneessa yhteiskunnassa, rakasta lähimmäistäsi. niin vanhusta kuin pakolaista, rakastat myös itseäsi silloin, etkä ole tyytymätön. Kyllä omatuntomme jo kehoittaa meitä auttamkaan, saammehan siitä mielihyvää myös itse. Raha ei tee onnelliseksi ei ketään, tarpeellinen toimeentulo on meillä Suomessa vielä kuitenkin turvattu. Sekin aika, mikä tuhrataan television ja tietokoneen ääressä, voisi olla käytössä vapaehtoistyöhön niin vanhuksille, kuin lapsille ja vammaisille.
- Hoitaja usean vuoden ajalta
Aina puhutaan siitä, miten ymmärtämättömiä vanhuksia sidotaan tuoliin / sänkyyn kiinni. Juuri koskaan ei puhuta siitä, mitä on hoitaa näitä aggressiivisia vanhuksia, jotka lyövät, raapivat, purevat ja potkivat hoitajia. Et tahdo päästä lähellekään tekemään mitään hoitotoimenpiteitä. Pahimmat kirosanat ja huorittelut olen ikävä kyllä kuullut näiden "ihanien vanhusten" suusta. Yksi tälläinen hoidettava laittaa helposti koko osaston sekaisin ja levottomuus tarttuu myös muihin vanhuksiin. Puhumattakaan siitä, mitä yksi ainoa päihteiden / huumeiden väärinkäyttäjä saa osastolla aikaan. En kannata ylenpalttista lääkkeiden syöttämistä enkä jatkuvaa kiinni sitomista, mutta kyse on myös muiden potilaiden / hoitajien turvallisuudesta. Joskus muuta vaihtoehtoa ei ole, kun puhe ei mene enää perille. Tervetuloa vaan kaikki kritisoijat tekemään tätä työtä. Kokeilkaa ottaa läheisenne esim.viikonlopuksi kotiin hoitoon, niin näette mitä se todellisuus on, jos lääkitys ei ole potilaalla kunnossa.
- Uutinenko?
Vanhustenhoidon taso kertoo suomalisten sivistyksen tasosta ja moraalista.
Kateus, itsekkyys, laiskuus, saamattomuus, sivistymättömyys ja metsäläisyys näyttäytyy
tällä kertaa tässä muodossa. Ei sinänsä mitään uutta. - ebbe
Niin tämä asiahan on ollut tiedossa ainakin 10 vuotta ja jälleen kerran me kauhistelemme miten näin on voinut tapahtua!!!Mutta barrikaadeille asti...onko meistä???
Jotenkin tuntuu ,että kun on kyse kouluista,päiväkodeista ja MINUN lapsistani olemme valmiita vaatimaan ja toimimaan,mutta kun on kyse omista vanhemmistamme ei se olekaan niin tärkeää! Miksiköhän ei?
Miettikäämme sitä! - mnä -73
Vanhustenhoito on ollut retuperällä jo niin pitkän aikaa, että on jo korkea aikakin tehdä asialle jotain.
- hoitaja vain..
Itse hoitotyötä tekevänä, joudun päivittäin miettimään työssäni eettisten arvojen toteutumista. Se on välillä todella rankaa, kun tuntee itsensä riittämättömäksi toteuttamaan hyvää ja arvokasta hoitoa. Kuitenkaan itselläni ei siihen ole vaikutusmahdollisuuksia, sillä henkilökuntaa on yksinkertaisesti aivan liian vähän. Työpaikassani asuu parisenkymmentä vanhusta, joista osa dementoituneita. Kaikki käyttävät vaippoja, puolet tarvitsevat syöttäjää ja omatoimisesti pääsee liikkumaan vain muutama. Jokainen voi kuvitella, kun kaksi hoitajaa jää iltavuoroon hoitamaan tätä tämänkuntoista asukasmäärää. Iltavuorossa aika tuntuu tuhlautuvan päivällisen ja iltapalan läpi viemiseen. On tehtävä valinta ruoan jakamisen tai vessattamisen välillä. Ja tietenkin ruoan antaminen on tärkeämpää, kun kaikilla on kuitenkin vaipat, joihin he voivat tehdä tarpeensa. Tällöin ehdimme antaa kaikille ruokaa ja vaihtaa vaipat vielä kiireessä ennen yöhoitajien saapumista.
Tätä työtä läheltä nähneenä, en koskaan halua oman omaiseni joutuvan mihinkään hoitokotiin. Tai sitten tulevaisuudessa on tapahduttava suuri muutos, hoidon laadun suhteen. Vaikka arvostan työtäni ja koen päivittäin saavani luotua ihania ja lämpimiä vuorovaikutustilanteita asukkaidemme kanssa, ei se pieni hetki korvaa sitä resurssivajetta, mikä vanhusten hoidossa on. Kun päättäjät joskus tulisivat "kentälle" katsomaan mistä oikein on kyse. Moniko päättäjistä olisi valmis elämään nälässä nielemisvaikeuksien takia, kun hoitajalla ei ole tuntia aikaa yhden ihmisen syöttämiseen. Tai moniko olisi valmis tekemään tarpeensa vaippaan, kun vielä tunnistaa tarpeensa ja osaa pyytää wc:hen. Sitten illalla vain märkä vaippa pois ja kuivaa tilalle, ei siinä enää alapesuja tehdä, vaikka kuinka pissa haiskahtaisi. Omaisetkin ovat yleensä autuaan tietämättömiä siitä, miten heidän rakkaitaan kiireen keskellä hoidetaan. Olen miettinyt monesti, että josko saataisiin tehtyä vanhusten hoitokodista samanlainen ohjelma, kun tämä nelosen Sairaala. Seurattaisiin elämää vanhusten tai vaikkapa dementoituneiden hoitokodissa. Se ohjelma järkyttäisi varmasti monia. Ehkä se herättäisi sen verran keskustelua, että asiat alkaisivat mennä parempaan suuntaan.
Ne jotka eivät ole tilannetta läheltä nähneet, toivon, että osaisivat arvostaa hoitajien työtä. Ne ovat harvoja tilanteita, kun hoitaja on se, jota voidaan syyttää tympeydestä tai epäammatillisuudesta. Suurin osa hoitajista on hyvin omistautuneita työllensä ja pohdiskelee hoitotyön epäkohtia, jopa vapaa-ajalla, kuten minäkin.
Nyt on lääninhallitus kuitenkin tehnyt selvitystä todellä tärkeästä asiasta. Toivottavasti asioissa saadaan muutoksia aikaan. Ehkä sitä sitten sillä keinoin jaksaa eläkepäiviin saakka puurtaa, kun ei tarvitse päivittäin näitä asioita pohdiskella...olen ollut jo 3 vuotta ja sama meno on jatkunut jo sitäkin aikaisemmin. Henkilökunta joka on palkattu hoitotyöhön joutuu tekemään myös muutakin, esim. siivoamaan, pyykkihuollon tekemään, tiskaamaan, ateriat hakemaan keittiöstä (sijaitsee ison talon eri kerroksessa ja toisessa päässä) ja jakamaan sen toisiin osastoihin eli kaikkea muutakin kuin hoivatyötä. Jos nämä ns. "turhat" duunit saisi toiselle työntekijälle esim. laitsarille niin sitä aikaa jäisi asiakkaille seurusteluun, ulkoiluun, vessatuksiin yms. tällä menolla emme kerkiä tekemään kuin "pakolliset" hoitotyöt (ruokailut, syöttämiset, lääkkeiden jaot, henk.kohtaisen hygienian hoitamisen, kuivitukset, sekä pukeutumisessa avustamiset) ja se on erittäin surullista, koska mehän olemme näissä paikoissa vain ja ainoastaan näitä vanhuksia varten; ei niitä muita hommia voi jättää tekemättä, mutta niihin pitäisi saada joku toinen tekijä että hoitajien aika olisi heille kenelle se kuuluisi. Itse olen ylpeä ja tyytyväinen työstäni, teen sitä sydämellä ja yritän toimia parhaiten asiakkaitani kohtaan.
- kiire on..
Olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja suorittanut viiden viikon harjoittelun vanhustyössä. Jopa noin lyhyessä ajassa opin työskentelemään paineen alla ja sietämään nyrpistyneitä katseita kun minulla meni asukkaan aamutoimien avustamisessa enemmän aikaa kuin olisi ollut tarpeen. Oli niitäkin aamuja jolloin väkeä oli töissä sen verran, että ehti stressittömänä puuhastella rauhassa asukkaan kanssa, ja ne päivät olivat ehdottomasti niitä joista sekä asukkaat että hoitajat nauttivat suunnattomasti.
Sitomisesta totean vain että ne jotka eivät ole nähneet omin silmin mm. dementia-osaston arkea, vaietkoon. - juupajuuu
kiire on.. kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja suorittanut viiden viikon harjoittelun vanhustyössä. Jopa noin lyhyessä ajassa opin työskentelemään paineen alla ja sietämään nyrpistyneitä katseita kun minulla meni asukkaan aamutoimien avustamisessa enemmän aikaa kuin olisi ollut tarpeen. Oli niitäkin aamuja jolloin väkeä oli töissä sen verran, että ehti stressittömänä puuhastella rauhassa asukkaan kanssa, ja ne päivät olivat ehdottomasti niitä joista sekä asukkaat että hoitajat nauttivat suunnattomasti.
Sitomisesta totean vain että ne jotka eivät ole nähneet omin silmin mm. dementia-osaston arkea, vaietkoon."Sitomisesta totean vain että ne jotka eivät ole nähneet omin silmin mm. dementia-osaston arkea, vaietkoon."
Tästä asiasta olen kanssasi samaa mieltä!!!!!!!!!
- Totuuden torvi
Minusta vanhustenhoidon asiat on jo tiedostettu aikoja sitten mutta kukaan ei ole viitsinyt valvoa tai halunnut puuttua asiaan. Yksityistämisen kautta valvontaa ei ole ollut ja suorite, raha ja ylipaikoilla hoitaminenhan tuottaa organisaatioille rahaa eli onko tämä vain oman edun tavoittelua itsekkyyttä yksityisllä työnantajilla,
Miksi ministeritasolla ei olla puututtu asiaan aiemmin? Hävettää olla suomalinen kun vanhuksia kohdellaan ala-arvoiseti, jotka ovat kuitenkin rakentaneet meille hyvinvointivaltion mutta kun sairastuu ja hoito maksaa niin ei enää rahaa löydykkään hyvään hoitoon? Omituinen yhtälö.
Henkilöstöresurssit ovat aina olleet niukat terveydenhuollossa ja hoitajat nääntyvät työtaakan alle työtehtävissään. Yksinkertaisesti hoitajien käsiä liian vähän.
Toivon hartaasti,että nyt saadaan terveydenhuollon resurssit kuntoon ja eri laitokset pakotetaan palkkaamaan lisää osaavaa ja ammattitaitoista henkilöstöä hoitamaan vanhuksia ja muitakin sairaita ihmisiä. Kauniita lupauksia politiikoilta vaalipuheilla mutta kun arki koittaa asiat vain unohtuvat oman edun tavoittelun myötä.- näinkö meille käy
Kerron tapauksesta joka sattui muutama vuosi sitten eräässä vanhainkodissa eteläsuomessa. Edesmennyt vanhempani kuoli tapaturmaisesti ,kun oli sidottu tuoliin ,mikä ei ollut turvallinen. Oli unohdettu huoneeseen 45 minuutiksi ja potilas oli vielä näkönsä menettänyt. Ja tämä asia olisi pitänyt painaa villasella. Oli paha hoitovirhe. Hoitajia liian vähän, potilas olisi pitänyt olla valvotussa tilassa, ja sidottu jalkovälistä joten potilas ei olisi päässyt itse nousemaan ja kuristumaan pos pääsyn johdosta. Tämä on yksi esimerkki siitä vanhainkodista.
- arkipäivän sykoloogi
On tämä todella surullista että vasta kun "tarpeeksi korkea " taho saa selville että vanhuksia kohdellaan kaltoin niin siitä ollaan huolissaan.
Juna on mennyt ohi sen suhteen jo ajat sitten.
Nimittäin omaiset ja hoitajat ovat jo ilman sen kalliimpia tutkimuksia huomanneet asian jo aikapäiviä sitten.
Saahan sitä aikansa kuluksi tutkia...
Toivottavasti nyt huomataan sekin että hoitajia täytyy palkata lisää. Työolot on muutettava inhimillisemmiksi niin johan alkaa löytyä työntekijöitä. Hulluna työtä tekevät suomalaiset ovat menneen talven lumia. Onneksi. Vai onko sittenkään... - Anonyymi
Nyt kun tidämme että ongelmia vanhustenhoidossa on niin meistä jokainen voi tehdä jotain asian eteen sen sijaan että valitamme täällä.Vapaaehtoistyö on se mistä jokainen voisi aloittaa jos on oikeasti huolissaan vanhuksista,aika monen halukkuus ei riitä muuhun kuin mu muiden arvosteluun näillä palstoilla.Ei voi vaatia muilta enempää kuin mihin on itse valmis.
- Anonyymi
Vanhukset ovat saaneet elää koko elämänsä yltäkylläistä elämää hyvinvointi-Suomessa. Nyt on pakolaisten vuoro.
- Anonyymi
Mistä kaivoit ikivanhan linkin? Mulla on kokemus omista vanhuksistani ja he haluavay olla kuolemaan asti kotonaan ja kotihoitaja tuo kerran päivässä palveluaan heille ja he eivät halua enempää käyntejä koska haluavat olla rauhassa kotonaan.
- Anonyymi
Marinin hallitus aikoo lahjoittaa vanhustenhoitorahat etelän vetelille.
- Anonyymi
Mistä kuulit?
- Anonyymi
Ovat kylläkin kvadriljoona kertaa ahkerampia kuin suomalaiset todelliset ay-vetelykset. Vai kuinka monen suomalaiset näet siivoamassa esim. ostoskeskuksia 10 tuntia joka päivä mukisematta palkasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovat kylläkin kvadriljoona kertaa ahkerampia kuin suomalaiset todelliset ay-vetelykset. Vai kuinka monen suomalaiset näet siivoamassa esim. ostoskeskuksia 10 tuntia joka päivä mukisematta palkasta?
Persuporvari taas tietämässä omiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117255Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista625199- 954864
- 524015
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493966- 2203854
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283558- 413183
- 522799
- 412367