Fariseus ja publikaani

School boy

Tämän päivän Raamatun saarnateksti;

Luuk. 18;
Fariseus ja publikaani
9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]
11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12 ]

......................
Luther selittää

Luther\Kirkkopostilla. Kolmas osa.

``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´.
--------------------
Saiko siis Publikaani kuiteski suoraan rukoilemalla syntinsä anteeksi ?
Puhujaveljetkän opettaa, että Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, jossa Jumala suoraan armahtaisi ?

Opettaako puhujaveljet väärin vai onko Raamattu erehtynnä ?

Vastatakaa viisaammat.

17

410

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pookin kuuntelija

kuullut opettavan, että tuo on väärin käännettyä raamattua ja että luther ei ollut elävässä uskosa vielä silloin kun tuon kirjoitti (vaikka oli jo kolomas postilla). Kyllä valkoinenkin selitetään mustaksi kun se oman lahkon etuja palvelee.

• Perusedellytys

on osattava valehdella ja vääristellä Raamattua. Muuten ei ole mitään asiaa vl-puhujaksi.

• etsivä-xx

Olen tänään kuunnellut hyvin syvällisen ja "Raamatun mukaisen" puheen tästä raamatunkohdasta Helsingissä. Vahinko, että sitä ei päässyt ilmeisesti kuuntelemaan netistä (muilla välineillä kuten paikalla tai puhelimella kyllä).

Enpä käy toistamaan puhetta, mutta focus oli kyllä ihan muualla kuin siinä, että olisi puhuttu siitä saako rukoilmalla anteeksi syntien saamisesta. (Täällä palstallahan on sanatarkan yksittäisen lauseen tulkinta päällimmäisenä). Todellakin hyvä puhe ihan toisesta näkökulmasta. Kiitos puhujalle.

Omana tätä puheesta riippumattomana näkökulmana sanoisin, että kyse on Jeesuksen vertauksesta. Vertaus on kertomus ihmisen sieluntilasta ja suhteesta Jumalaan. Mikä on vanhurskaan sieluntila sitten, kun on kyse uuden liiton uskovasta. Synnin tunnosta ja parannuksen mielialasta ja toiveesta, että Jumala armantaa. Onko tarpeen julistaa synnit anteeksi vertaukselle? Vertaus ei liene Raamatussa kertomus todellisesta ihmisestä niin kuin esim. kertomus syntisestä naisesta. Jeesuhan ei sitäpaitsi tyhjentänyt yhdessä vertauksessaan "koko pajatsoa" kerralla, vaan opetti vähin erin.

• Kommentti sivusta
        etsivä-xx kirjoitti:

Olen tänään kuunnellut hyvin syvällisen ja "Raamatun mukaisen" puheen tästä raamatunkohdasta Helsingissä. Vahinko, että sitä ei päässyt ilmeisesti kuuntelemaan netistä (muilla välineillä kuten paikalla tai puhelimella kyllä).

Enpä käy toistamaan puhetta, mutta focus oli kyllä ihan muualla kuin siinä, että olisi puhuttu siitä saako rukoilmalla anteeksi syntien saamisesta. (Täällä palstallahan on sanatarkan yksittäisen lauseen tulkinta päällimmäisenä). Todellakin hyvä puhe ihan toisesta näkökulmasta. Kiitos puhujalle.

Omana tätä puheesta riippumattomana näkökulmana sanoisin, että kyse on Jeesuksen vertauksesta. Vertaus on kertomus ihmisen sieluntilasta ja suhteesta Jumalaan. Mikä on vanhurskaan sieluntila sitten, kun on kyse uuden liiton uskovasta. Synnin tunnosta ja parannuksen mielialasta ja toiveesta, että Jumala armantaa. Onko tarpeen julistaa synnit anteeksi vertaukselle? Vertaus ei liene Raamatussa kertomus todellisesta ihmisestä niin kuin esim. kertomus syntisestä naisesta. Jeesuhan ei sitäpaitsi tyhjentänyt yhdessä vertauksessaan "koko pajatsoa" kerralla, vaan opetti vähin erin.

totta myös vertauksissaan.
        ''Omana tätä puheesta riippumattomana näkökulmana sanoisin, että kyse on Jeesuksen vertauksesta. Vertaus on kertomus ihmisen sieluntilasta ja suhteesta Jumalaan. Mikä on vanhurskaan sieluntila sitten, kun on kyse uuden liiton uskovasta. Synnin tunnosta ja parannuksen mielialasta ja toiveesta, että Jumala armantaa**

Hän halusi selventää, että sydämmestään katuva ja Hänen armoon utrvautuva saa syntinsä anteeksi - myös uskon rukouksella. Ei se ollut pelkkä toive vaan realismia - Ei Jumalan Poika valehtele.

• Kysymys pojulle

Jeesuksen kertomana

Luuk. 15:
      14 Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut, tuli kova nälkä koko siihen maahan, ja hän alkoi kärsiä puutetta.
      15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja.
      16 Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut.
      17 Niin hän meni itseensä ja sanoi: 'Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään!
      18 Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi
      19 enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
      20 Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
      21 Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
      22 Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
      23 ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa,

Raamattu sanoo, että Isä armahti. Vl-puhujat sinnikkäästi väittävät, että Jumala ei suoraan armahtanut.

Kumpaa poju uskot Raamattua vai vl-puhujia ?

• 11+7

Kohta joku valopää puhveli selittää, että Ananias saarnata livautti ko. fariseukselle synnit anteeksi.

Nim. Biblia aikoinaan höyrysi palstalla ja väitti, että henki puhuu heille yli raamatunkin.

• synnitön

Jeesus jossain vaiheessa on sanonut( mikä sopisi hyvin lestaadiolais saarnamiehille)
      -anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät!

• 5+2

Inhottava kirja tuo raamattu kun kumoaa hyvät vl-lahko-opit.

Pittais tehä uus vl-myönteisempi käännös(po. väännös).

• Ei hätää

ei raamatuita tarvita!

• Sectori

Matt 18.

23. Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
      24. Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
      25. Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
      26. Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki'.
      27. Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.

• xxxoooxxx

otetaanpa tuohon muutama jae alkuun:

21 Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?" [18:21,22: Luuk. 17:4]
        22 "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa", vastasi Jeesus.
        23 "Taivasten valtakunta on kuin kuningas, joka vaati palvelijoiltaan tilitykset.

Huomaa, että Jeesus kertoi vertauksen sen jälkeen, kun Pietari oli kysynyt häneltä, kuinka usein hänen on annettava anteeksi veljelleen joka rikkoo häntä vastaan. Huomaa lisäksi, että Jeesus sanoo: "TAIVASTEN VALTAKUNTA on kuin kuningas". Tämä vertaus siis pikemminkin tukee lestadiolaista käsitystä Jumalan valtakunnasta, jossa synnit annetaan anteeksi. On myös hyvä muistaa, että lestadiolaisuus opettaa Raamatun ja Lutherin opetusten mukaisesti niin, että vaikka synninpäästön sanat tulevat ihmisen suusta, niin Jumala on se, joka synnit antaa anteeksi, Jeesuksen sovitustyön tähden.

• xxxoooxxx
        xxxoooxxx kirjoitti:

otetaanpa tuohon muutama jae alkuun:

21 Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?" [18:21,22: Luuk. 17:4]
        22 "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa", vastasi Jeesus.
        23 "Taivasten valtakunta on kuin kuningas, joka vaati palvelijoiltaan tilitykset.

Huomaa, että Jeesus kertoi vertauksen sen jälkeen, kun Pietari oli kysynyt häneltä, kuinka usein hänen on annettava anteeksi veljelleen joka rikkoo häntä vastaan. Huomaa lisäksi, että Jeesus sanoo: "TAIVASTEN VALTAKUNTA on kuin kuningas". Tämä vertaus siis pikemminkin tukee lestadiolaista käsitystä Jumalan valtakunnasta, jossa synnit annetaan anteeksi. On myös hyvä muistaa, että lestadiolaisuus opettaa Raamatun ja Lutherin opetusten mukaisesti niin, että vaikka synninpäästön sanat tulevat ihmisen suusta, niin Jumala on se, joka synnit antaa anteeksi, Jeesuksen sovitustyön tähden.

Unohdin tuossa ehkä vertauksen tärkeimmän asian, eli sen, että Jumala armahtaa sellaisia ihmisiä, joilla itsellään on anteeksiantava mieli. Jumalan armo puuttuu ihmiseltä, joka ei anna lähimmäiselleen anteeksi.

• Biblisti

kerrotaan, että publikaani palasi vanhurskautettuna. Uusin käännös kääntää että vanhurskaana ja 38 ja biblia
      vanhurskaampana. Siis tässä asiassa uusimman käännöksen vanhurskaana on oikea.

• 12+12

Alkutekstissä se on vahurkaamapana.

• tytti 87
        12+12 kirjoitti:

Alkutekstissä se on vahurkaamapana.

Tarkistin äsken ja alkutekstissä se on vanhurskaampana.

• 3+2

nakutettu kuvaamaan nykypäivän fundis vl:iä.

""
      9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita..""

, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]

• Aikamoisia Raamatun harrastajia olette molemmat, jos todella Luther Raamattua noin tulkitsi.

``Toiseksi. Sinun on oltava publikaanin kaltainen myöskin siinä, että täst'edes luovut synnistä. Hänen ei, kerota jääneen ennalleen:poistuessaan hän vei mukanaan kotiinsa sen armon, että Jumala oli julistanut hänet vanhurskaaksi., niinkuin tekstimme sanoo: ´´Hän meni kotiinsa vanhurskaana ´´´. *** Kannattaa lukea joka kirjain! Se kuuluu; 14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurs-KAAMPANA kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.".

Jos osaa lukea, teksti on aivan toista mitä sinä kirjoitat, ja -92 käännöksessä se on väärin, - 38 on sama kun alkuperäisessä.

Sinä sanot että toinen lähti vanhurskaana! Oliko toinen sitten ei vanhurskas, kuten käsityksesi sanoo? Ei VAAN SE KUULUU VANHURKAAMPANA, eli ensimmäinen oli vanhurskaampi, mutta toinen hieman VÄHEMMÄN.

Pelkkiin saarnoihin ei kannata aina uskoa, on hyvä pitää Raamattu mukana ja tarkistaa teksti, kuten myös tämän juopon saksalaisen Lutherinkin osalta.

Saiko siis Publikaani kuiteski suoraan rukoilemalla syntinsä anteeksi ?
      Puhujaveljetkän opettaa, että Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, jossa Jumala suoraan armahtaisi ? *** Löytyy, he ovat Lutheriakin heikompia teologiassa.

Siinä olet uuden Testamentin osalta oikeassa, ettei tänä aikana Jumala tee suoraan mitään ihmiselle, vaan kaiken toimittaa Jeesus ja PH. Mutta taas tässä VL;t taas nostavat Jumalan Kristuksen edelle. Joten hukassa ollaan.

Muutamia esimerkkejä rukoilevista ihmisistä, Vanhan liiton ajalta, jolloin Jumala katsoi Heidät vanhurskaiksi, rukouksen ja uskon vuoksi. Uskova ihminen rukoilee AINA: ja vanhurskaus tarkoittaa, että Jumala ei näe Hänen syntejään. 1. Moos. 12:8
      Sieltä hän siirtyi Betelin itäpuolen vuorille, ja hän pystytti telttansa niin, että Betel oli länsipuolella ja Ai itäpuolella. Hän rakensi sinne alttarin ja rukoili Herraa. 1. Moos. 13:4
      ja jonne hän oli rakentanut alttarin. Siellä Abram rukoili Herraa.

Tässä tulos.

1. Moos. 7:1
      Herra sanoi Nooalle: "Mene perheinesi arkkiin, sillä minä olen havainnut sinut ainoaksi vanhurskaaksi tämän sukupolven joukossa. >> Nooa oli aina rukoillut viisautta olla Herran mieleen.

1. Moos. 15:6
      Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi. ** Sama täällä.

5. Moos. 24:13
      vaan sinun on palautettava viitta auringonlaskun aikaan, että hän voi kääriytyä siihen yöksi. Silloin hän siunaa sinua, ja Herra, sinun Jumalasi, katsoo sinut vanhurskaaksi.
      Hänelle Herra suo siunauksensa, pelastuksen Jumala katsoo hänet vanhurskaaksi.

Vielä yksi kysymys niille saarnaajille. Jumala ei ota syntistä, synnin kantajaa syliinsä. Miten sitten Abraham, Elia, Mooses ja Henok ovat jo Jumalan luona ja valmistavat Hänelle tilaa Jerusalemissa, jolleivat he ole rukoilleet syntejään anteeksi suotaan Jumalalta, sillä Jeesus ei ollut vielä syntynytkään.

Hehän ovat ilmestyneet usein ihmisille.

Opettaako puhujaveljet väärin vai onko Raamattu erehtynnä ? ** Ei voi, saarnaajat erhetyvät.

Kes.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      400
      1664
    2. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      145
      1081
    3. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      66
      1046
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      87
      1045
    5. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      92
      940
    6. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      139
      770
    7. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      721
    8. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      691
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      659
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      57
      634
    Aihe