Hesarissa

ateistix

"Uskonrauhaa

HS:n Kuukausiliitteessä kerrottiin, että teekkarit harrastavat ryhmäkielisuudelmia ja laihduttavat kilpaa. Ei yllättänyt.

Kyse ei kuitenkaan ollut GooM-risteilystä, vaan aik'ajoin julkisuuteen nousevan koivu-niemeläisten lahkon käytänteistä.

Ihmiset kauhistuivat jälleen kerran outoa menoa, mutta onneksi tuomiorovasti Antti Kujanpää kiirehti tyynnyttelemään, että osa lahkon entisistä jäsenistä hakee nyt tukea terveestä uskonnollisuudesta.

Radio Deissäkin paheksuttiin, miten "Kuka tahansa voidaan luonnehäiriöisen henkilön systemaattisella toiminnalla manipuloida sätkynukeksi".

Yleisen teologian perus- ja aineopinnoistani huolimatta en tiedä, mitä käsitepari "terve uskonnollisuus" tarkoittaa.

Evankelis-luterilaisen kirkon edustajana Kujanpää varmaankin tarkoittaa pulskaa tapakristillisyyttä, jonka viholliseksi luokitellaan kaikki äärikarismaattiset liikkeet. Sinänsä lystikästä, että alunperin kerettiläisen munkin perustama protestiliike määrittelee terveen hengellisyyden Suomessa vuonna 2010.

Tapani Koivuniemen johtamaa lahkoa kritisoidaan monesta asiasta. Fundamentalistisen raamatuntulkinnan ohella ainakin siitä, että jäsenet ovat maailmankielteisiä ja pyrkivät voittoon lihasta.

Erikoista. Miksei uskova saisi tulkita evankeliumia kirjaimellisesti? Vertauskuvallista tulkintahaan pidettiin aikanaan harhaoppisena gnostilaisuutena.

Sitä paitsi maailmanhylkääminen ja asketismi olivat apokalypsin vartomisen ohella suosittuja harrasteita varhaiskristillisessä elämässä.

Ei ole alkukirkon hengen vastaista taipua eksentrisen insinöörin tahtoon, jos tämän uskotaan saaneen valtansa suoraan Jumalalta.

Mahdolliset lastensuojelu- ja työsuojelurikkomukset ovat asia erikseen, ja niihin puuttuminen on viranomaisten tehtävä.

Lahkoa on arvosteltu myös siitä, että sen jäsenet tekevät pitkiä päiviä koulutustaan vastaamattomalla palkalla, ja Koivuniemi vaimoineen korjaa miljoonat. Entä sitten?

Sanoihan eräskin nasaretilainen puuseppä seuraavasti:

Ja jokainen, joka on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni tähden, on saava monin verroin takaisin ja perivä iankaikkisen elämän.

Kaikista ankeinta on arvostella koivuniemeläisiä salamyhkäisyydestä ja lahkolaisuudesta. Olivathan alkukristitytkin salamyhkäisiä lahkolaisia. Suomessa on uskonnonvapaus, ja jos koivuniemeläisten ei voida katsoa syyllistyneen rikoksiin, on heidän annettava harjoittaa uskoaan rauhassa.

Sitä paitsi he vaikuttavat maailmanvastaisuudessaan ja keskinäisessä rakkaudessaan hyvinkin varhaiskristilliseltä yhteisöltä. Osa on katkaissut suhteet perheenjäseniinsäkin. Sekin on kristillisen opin näkökulmasta hyväksyttävää. Muistakaamme näin vuoden merkittävimmän perhejuhlan kynnyksellä mestarin sanat:

Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle.

http://www.hs.fi/juttusarja/hakkinen/artikkeli/Uskonrauhaa/1135262588324

Mistä siis oikeasti puhutaan, kun puhutaan terveestä uskonnollisuudesta? Onko sellaista?

13

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joh.3:16

Raamattu antaisi oikeita vastauksia,ei Hesarin kk.liite.
      Tervettä uskonnollisuutta ei ole vaan ,yksi USKO ,eli ainut USKO joka pelastaa on USKO JEESUKSEEN ja sen tunnustaminen. Uskonnolisuus ei pelasta ketään!

• -

ärsyttävimpiä uskovaistyyppejä ovat sinunkaltaisesi julistajahörhöt, jotka eivät A) Ymmärrä lukemaansa, B) Vastaavat silti kaikkeen ja aina samalla litanialla tyhjänpäiväistä paskaa.

• ateistix

sinä sen uskosi olet imenyt.

USKO JEESUKSEEN ja sen tunnustaminen ei pelasta ketään.

• Joh.3:16 kirjoitti:

USKO JEESUKSEEN ja sen tunnustaminen ei pelasta ketään.

>>USKO JEESUKSEEN ja sen tunnustaminen ei pelasta ketään.

• beenthere

Minä pidän uskonnollisuutta samanlaisena ominaisuutena kuin esimerkiksi kateus. Kateus voi olla joko rakentavaa tai näivettävää. Näivettävä kateus on sitä, jolloin kateuden johdosta toivoo toiselle pahaa ja syntyy kaunoja ja katkeruuksia.
      Rakentava kateudentunne taas saa ihmisen yrittämään enemmän, jotta voisi itse saavuttaa sellaista, mitä toiselta kadehtii. Oikein käytettynä, kateus on hyvä kannustin.
      Sama uskonnollisuudessa. Terveellinen ja kannustava uskonnollisuus kannustaa ihmistä pyrkimään parempaan. Terve uskonnollisuus keskittyy ihmiseen itseensä ja hänen oman itsensä kehittämiseen. Se on oma sisäinen ääni, joka toimii rajojen ja tavotteiden asettajana. Mitään jumalaahan ei oikeasti ole olemassa, mutta tällaisen mielikuvitusolennon käyttäminen jonkinlaisena personal trainerina on varmaan ihmisen elämää edistävää.
      Tällainen terve uskonnollisuus on ihmisen sisäistä uskoa eikä sillä ole tarvetta muiden moralisointiin tai käännytykseen.
      Muiden moralisointi ja käännytys kuuluu tähän haitalliseen uskonnollisuuteen, koska haitallisen uskonnollisuuden päämääriä eivät ole ihmisen oma kasvu ja hyvinvointi vaan toisten ojentaminen ja oman itsensä ylentäminen näiden muiden muka huonompien yläpuolelle. Siinä keskitytään täysin muiden tekemisiin ja ollaan sokeita omille teoille. Kuljetaan hurskaina mellastaen ja pahaa jälkeä perään jättäen. Tämä on ikävä kyllä se yleisin uskonnollisuuden muoto.

• ateistix

"Terveellinen ja kannustava uskonnollisuus kannustaa ihmistä pyrkimään parempaan. Terve uskonnollisuus keskittyy ihmiseen itseensä ja hänen oman itsensä kehittämiseen. Se on oma sisäinen ääni, joka toimii rajojen ja tavotteiden asettajana. Mitään jumalaahan ei oikeasti ole olemassa, mutta tällaisen mielikuvitusolennon käyttäminen jonkinlaisena personal trainerina on varmaan ihmisen elämää edistävää."

En tiedä mitään uskontoa tai uskovaista, joka ei pyrkisi vaikuttamaan muihin ihmisiin. Ja yleensä vahingollisesti.

• beenthere
        ateistix kirjoitti:

"Terveellinen ja kannustava uskonnollisuus kannustaa ihmistä pyrkimään parempaan. Terve uskonnollisuus keskittyy ihmiseen itseensä ja hänen oman itsensä kehittämiseen. Se on oma sisäinen ääni, joka toimii rajojen ja tavotteiden asettajana. Mitään jumalaahan ei oikeasti ole olemassa, mutta tällaisen mielikuvitusolennon käyttäminen jonkinlaisena personal trainerina on varmaan ihmisen elämää edistävää."

En tiedä mitään uskontoa tai uskovaista, joka ei pyrkisi vaikuttamaan muihin ihmisiin. Ja yleensä vahingollisesti.

Ei sellaista uskontoa olekaan, mutta sellaisia uskonnollisia ihmisiä on joitakin. Heille riittää pyrkimys löytää oma itsensä, ei toisten ojentaminen. Näitä ihmisiä ei ole montaa, mutta kuitenkin väitän tällaisia löytyvän.

beenthere kirjoitti:

Ei sellaista uskontoa olekaan, mutta sellaisia uskonnollisia ihmisiä on joitakin. Heille riittää pyrkimys löytää oma itsensä, ei toisten ojentaminen. Näitä ihmisiä ei ole montaa, mutta kuitenkin väitän tällaisia löytyvän.

Jumalan Sana eli Raamattu on itselleni totuus ja jos joku ei siitä pidä,se ei vähennä uskoani."Te menette harhaan,koska ette tunne kirjoituksia".
        Kirjoitan juuri niinkuin Raamattu sanoo ja siitä ei suurin osa pidä.
        Se että alkaa nimittelemään tämän vuoksi,osoittaa kirjoittajan tyhmyyden!
        Jokainen vastaamme sanoistamme,jos et edes sitä ymmärrä niin Jumala antakoon viisautta Sinulle!

• beenthere
        Joh.3:16 kirjoitti:

Jumalan Sana eli Raamattu on itselleni totuus ja jos joku ei siitä pidä,se ei vähennä uskoani."Te menette harhaan,koska ette tunne kirjoituksia".
        Kirjoitan juuri niinkuin Raamattu sanoo ja siitä ei suurin osa pidä.
        Se että alkaa nimittelemään tämän vuoksi,osoittaa kirjoittajan tyhmyyden!
        Jokainen vastaamme sanoistamme,jos et edes sitä ymmärrä niin Jumala antakoon viisautta Sinulle!

Taisi osua sinua arkaan paikkaan tuo pohdiskeluni. Et siis olekaan tyytyväinen ratkaisuihisi, koska joudut niitä noin voimallisesti todistelemaan ja perustelemaan, lähinnä itsellesi, luulisin. Minun pohdinnoillani ei luulisi olevan sinulle mitään merkitystä, jos tietäisit minun olevan väärässä. Nyt ilmeisesti tiedät minun olevan oikeassa ja puolustat itsellesi valintojasi, joista et sittenkään ole ihan varma.
        Kukaanhan ei puhunut sinusta. Itse löysit tuosta tarinasta itsesi. Millähän perusteella?

beenthere kirjoitti:

Taisi osua sinua arkaan paikkaan tuo pohdiskeluni. Et siis olekaan tyytyväinen ratkaisuihisi, koska joudut niitä noin voimallisesti todistelemaan ja perustelemaan, lähinnä itsellesi, luulisin. Minun pohdinnoillani ei luulisi olevan sinulle mitään merkitystä, jos tietäisit minun olevan väärässä. Nyt ilmeisesti tiedät minun olevan oikeassa ja puolustat itsellesi valintojasi, joista et sittenkään ole ihan varma.
        Kukaanhan ei puhunut sinusta. Itse löysit tuosta tarinasta itsesi. Millähän perusteella?

Kerroin mitä Raamattu sanoo ja olen Jeesuksen todistaja,niinkuin jokaisen Uskovan pitäisi olla! Saat pohdiskella rauhassa mutta Jumalan Sanaa on turha yrittää kumota. Sitä ovat yrittäneet suuremmatkin tapit mutta tyhjiin raukeaa ihmisviisaus. Sillekkään et voi mitään että Jumala rakastaa Sinua ja Jeesus sovitti Sinunkin syntisi Golgatalla. Valinnanvapaus on ihmisellä ja me itse teemme valinnan -> MISSÄ vietät iäisyytesi?
        Jumala ottaa meidät kiinni sanoistamme!!!!

• Minun nöyrä mielipiteeni on:

Terve usko on uskoa anteeksiannon voimaan, joka tulee jostain meidän ulkopuolelta. Sen tavoittaa vain nöyrtymällä rukoilemaan sitä siltä siltä ulkopuoliselta voimalta.

Jokainen tietää mitä tarkoittaa laatikon ulkopuolelta katsominen. Usko on tiedon ulkopuolella.

Oikein rauhallista joulua kaikille! Ja toivottavasti onnellisempaa ja parempaa uuttavuotta 2011 jKr ;)

• ateistix

"Usko on tiedon ulkopuolella."

Juuri näin on asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4515
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      311
      3433
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3356
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2509
    5. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2475
    6. 258
      2081
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      1632
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      89
      1571
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      44
      1336
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1153
    Aihe