Pohjalta

EX-robotti

Miten olen selvinnyt? Miten sain opiskelut ja työn hoidettua? Lapsia minulla ei ole, miten jotkut kykenevät siihen, huolehtimaan vielä lapsistaan? Tiedän, kuinka pohjalla narsistin kanssa ollaan. Todella pohjalla. Elämä menettää merkityksensä ja vuodet muuttuvat usvaisiksi. Minä en muista niiden vuosien ajalta paljon mitään. Kykenin suoriutumaan arkipäivän asioista, mutta en edelleenkään ymmärrä miten. Minulla ei ole hajuakaan, mistä revin sen voiman.

Olin viime viikolla juhlimassa ystävien kanssa. Minulla oli pitkästä aikaa hauskaa. Olen alkanut toipua, väsymys on poistunut, energiaa on enemmän ja uskoa tulevaan. Jossakin vaiheessa olin niin poikki, että mietin jo luovuttamista.
Mietin keinoja, miten sen tekisin, mutta olin voimaton, etten jaksanut. Onneksi.

Pikku hiljaa on alkanut tulla valoa elämään. Pikku hiljaa olen alkanut jaksaa enemmän. Mutta edelleenkin puistattaa se pohjakosketus. En ole koskaan kokenut mitään sellaista. Kuin minuuteni olisi viety vuosiksi pois. Ajatus on järkyttävä, mutta totta. Ystäväni totesi vähän aikaa sitten, että minä en ollut oma itseni niinä vuosina. Luovuin monista periaatteistani, muutuin robottimaiseksi.

Ihmiset kyselevät, mistä tietää, onko seurustelukumppani nimenomaan narsisti. Loppujen lopuksi sillä ei ole väliä. Jos seurustelet ihmisen kanssa, joka mitätöi, haukkuu, hakkaa, jonka seurassa et saa olla oma itsesi, niin lähde- oli sitten narsisti tai ei. Ei sellaisen ihmisen kanssa kannata aikaa tuhlata. Minä tuhlasin parhaita vuosiani sellaiseen.

4

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuseri..

Niin, ihminen on aikamoinen selviytyjä lopulta, mutta olen miettinyt myös sitä että kaikki eivät selviydy. Jotkut elävät koko elämänsä tuollaisessa suhteessa syystä tai toisesta ja joillekin se voi maksaa hengen. Itse ajattelin jossain vaiheessa, että selviän tai en, siinä on vaihtoehdot. En ole vielä selviytynyt tai toipunut täysin, mutta hengissä kituutan edelleen. Ei ole minkäänlaista taistelutahtoa oikein enää jäljellä ja vaikka olisikin en keksi minkä puolesta taistelisin. Ei tässä oikein voi muuta kuin päivä kerrallaan porskuttaa ja kesää kohti mennään.

• M.B.

"Jos seurustelet ihmisen kanssa, joka mitätöi, haukkuu, hakkaa, jonka seurassa et saa olla oma itsesi, niin lähde- oli sitten narsisti tai ei. Ei sellaisen ihmisen kanssa kannata aikaa tuhlata."

Itseäni ei hakattu, mutta tietyntyylinen pelkotila iski aina välillä päälle, kun toisella meni kulmat tarpeeksi kurttuun ja suusta tuli omituista tekstiä.. Mutta tuo on totta, että miksi olla sellaisen ihmisen kanssa, joka ei tuo mukanaan sitä hyvää siihen suhteeseen ja hyvällä onnella tulkitsee kaiken minkä itse koet hyvänä, niin huonoksi ainoastaan.

Niin, se lähteminen ja itsestään kiinni pitäminen.. Kaikki mahdolliset miksi-kysymykset...

Mikäli toiselle saa lätkäistyä leiman, lienee kyseessä syntipukki-ilmiö. En ollut itse vaikuttamassa tapahtuneeseen, toinenkaan ei olisi voinut mitään tehdä toisin kun sillä oli se narsismi. Selitys, joka antaa anteeksi, ehkä, myös sille huonosti käyttäytyvälle rakkaalle... Ihmisen hallinnan ulkopuolella oleva jokin on se todellinen syypää... Ehkä??

• on se vaan niin

"Mikäli toiselle saa lätkäistyä leiman, lienee kyseessä syntipukki-ilmiö"

Kuulostaa kovin negatiiviselta narsistin uhrin kannalta ajateltuna. Saa lätkäistyä leiman.... hmmm... uskokaa vain uhrit että on hyvin tärkeää tiedostaa sen toisen olevan narsisti, ei siitä tarvitse mitään syyllisyyttä kantaa, vasta kun uhri on tiedostanut että se toinen on mitä todennäköisimmin narsisti, asian käsittely omassa mielessä voi todella vasta alkaa, muuten ei voi millään käsittää miten toinen ihminen voi kohdella niin julmasti ja miten se pystyy manipuloimaan mielen.

Syntipukki-ilmiö.... siitähän ei pääse mihinkään että narsisti on syntipukki ihan todellisuudessa, joten sen tajuaminen on vain realismia. Ja ihan oikea leima narsistille.

• Aloittaja Ex-robotti: minusta tuo sinun tekstisi antaa juuri sitä me tarvitsemme; toivoa.

Sitä, että on mahdollista oppia näkemään, käydä kivualiaita kokemuksiamme läpi, miettiä syy-seuraus-suhteita, pohtia niitä ja niiden merkityksiä elämäämme. Se että toipuminen on mahdollista. Miten? Etsimällä. Kohdata vaikeat asiat. Purkaa sismpäänsä, askel tai sana kerrallaan. Itse puhun sielun suikaloimisesta. Välillä tulee hajoamisen tunteita, kun menee syvälle tai väsyttää itsensä, mutta mentyään pohjalle; lopulta tyyntyy ja tilalle tulee jotain...vapautumisen kaltaista.

Välillä rentoutuen, ei ajattele niitä juttuja, keksii muuta tekemistä, tyhjentää päänsä, eri keinoilla; irti kahleista-keinoilla. Se voimaannuttaa taas kohtaamiselle. Turvallisinta itselleni on tehdä sitä sellaisten kanssa, jotka ymmärtävät, jakavat omia kokemuksiaan ja tarjoavat tarvittaessa olkapäänsä väsyneen tunteille. Vaikka virtuaalisestikin. Hiljalleen tiedostaen sen tosiasian, että aika ei ole tässä kiiruhtamismääritelmä, vaan tukipilarimme. Tarvittaessa koko loppuelämämme. Jokainen päivä on silti vapaampi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3772
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3154
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2797
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2440
    5. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2437
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2377
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2294
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2286
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2080
    Aihe