Mulla on hirmunen ongelma. Mua kiusataan tallilla, ja sanotaan läskiks ja kaikkee, ettei hevoset ja isot ponit jaksa kantaa mua ja tuommosii juttui. =( En ole keräämässä sääliä! Mutta musta jotenkin vaan alkaa tuntua siltä, että olenko sitten oikeesti läski? Itse en ole vielä ennen pitänyt itseäni läskinä tai lihavana, mutta nyt taitaa ajatukset muuttua. =/ Voisiko siis joku ihana ihminen kertoa mulle, mitä mieltä on mun koosta, kun olen 170 cm pitkä, ja painoa löytyy 62 kiloo. =/ Ja sitten ei mielellään anorektikko-kukkakeppien vastauksia tyyliin: "Sä oot kyll aika läski." Eli siis jos ihan normaalit (tai isommatkin) aikuiset (siis naiset) haluis mua auttaa, niin olis kyllä aika hyvä juttu. =) Ja sitten jos joku tietäisi vastauksen tämmöseenkin kysymykseen, niin olis aika ihanaa: Minkä kokoset hevoset, tai isot ponit olis mulle sopivii (siis mun painon perusteella, ei pituuden)? Entä kuinka painava ihminen vois mennä sellasella n. 150 cm korkeella suokkiruunalla? tai 155 cm korkeella lämppäritammalla?
Aikuiset, auttakaa mua? =/
35
487
Vastaukset
- läski? oikeestiko?!
Unohin tuossa äskeisessä kertoa, että olen vasta 13-v., joten uskon aika helposti, kun joku tulee sanomaan, että: "Sä oot läski!" ja kaiken muunkin yleensä uskon. =/ Ei kyll ehkä kannattais, mut kummiskii. Eli siis puhukaa totta. =D
- juusss
Tuon painoisena en kyllä suosittele minkään kokoisen hevosen selkään kipuamaan. Se olisi eläinrääkkäystä! :)
No vitsi vitse, tiedät itsekin että olet täysin normaalipainoinen. Saisit painaa 70 kiloa ja painoindeksisi olisi vieläkin normaali http://www.painoindeksi.org/
Mutta hevosasioista en tiedä. Tsemippiä sulle! - agrologi AMK
Painosi puolesta voit ratsastaa säännöllisestikin kaikilla yli 130cm säkäisillä poneilla ja vankoilla yli 120cm poneilla. Mutta valitettavasti totuus on, että olet niin huiman pitkä, että sinun ei jotain satunnaisia kokeiluja lukuun ottamatta kannata ratsastaa enää poneilla. Sinun on hankala istua ponin selässä oikein ja poninkin on tympeä kantaa sinua pidemmän päälle, kun istut satulassa väärin.
Keskity vaan suosiolla hevosiin ja niistäkin sinun kannattaa valita pyöreäkylkisiä, hiukan tynnyrimäisiä hevosia (tai isoja poneja) tai reilun kokoisia hevosia, joilla on luonnollisesti myös reilummin kylkeä, jota vasten saat pitkän pohkeesi oikeaan paikkaan.
Ylipainoinen et todellakaan ole. Enemmänkin hoikka, kuten edellinen kirjoittaja kommentoi. Kaverisi voivat olla hiukan kateellisia pituudestasi ja sen vuoksi nimittelevät tai sitten he eivät oikein osaa kertoa nätisti ettet enää ole mikään poniratsastaja, vaikka ikää ei olekaan tuon enempää. Kerro nimittelystä ratsastuksen opettajalla. Hänen tehtävänään on puuttua siihen.
Ratsastuksen opettaja myös päättää kuka ratsastaa milläkin hevosella. Jos hän pitää sinua oikea ratsastaja jollakin tunnilla, jollekkin ponille tai hevoselle, niin asia on silloin niin. Joskus nimittäin koko rajoistakin kannattaa joustaa, jos hevonen on muuten erityisen sopiva ko. ratsastajalle, esim. jotain tiettyä juttua opeteltaessa. Esim. itse olen ratsastanut pari kertaa yhtä pikkuponia (itselläni pituutta reilut 160cm ja painoa 65kg, ponin säkä n.125cm, vankka), kun poni on pienemmillä ratsastajilla saanut periksi ja ei suostunut menemään esim. väistöjä enää (kulkee vain kaula mutkalla, pottuuntunut ilme naamallaan) ja kas kummaa, kun poni on huomannut ettei vastaväitteet auta niin reippaus palasi ja vänkääminen loppui. Samalla ponin perusilmekin parani monta pykälää pitkäksi aikaa, kun sai taas tehdä välillä töitä reilusti häntä arvoasteikolla ylemmän kanssa ja käyttää osaamistaan.
150cm terveelle, aikuiselle suokkiruunalle painoraja voisi olla 80-90kg säännöllisesti ja 100kg (tai jopa 110kg) satunnaisesti. Pituusraja jossain 180cm seutuvilla säännöllisesti ratsastettuna hevosen rakenteesta riippuen. Lämppäreiden ruumiinrakenne vaihtelee huimasti, mutta siroinkin 155cm jaksaa kantaa säännöllisestikin n.70kg ratsastajaa, satunnaisesti enemmänkin ehkä 90kg. Normaalirakenteisella painoraja voisi olla 80-90kg säännöllisesti ja satunnaisesti 100kg. Pituus tulee tässä(kin) vastaan ensin. Itse (reilut 160cm) ratsastin 152cm korkealla kapealla lämppärillä (koulutettin ratsuksi eli monte istuntaa ei voinut käyttää) ja täytyy sanoa, että ei ollut mukavaa. Jalustimet sai olla reikää normaalia lyhyemmät ja silti pohjetta ei saanut kunnolla kiinni. Vastaavasti ratsastan suht säännölliseti kahta piensuomen hevosta ja yhtä vuonohevosta (siis ponikokoisia kaikki) ja ei ole mitään ongelmaa. - läski? oikeestiko?!
Kiitos vastauksistanne! Toivottavasti ootte aikuisia molemmat. =D
Noista oli paljon hyötyä, nyt alan jo luottaa itteeni, enkä enää ajattele koko ajan vaan, että "mä oon läski, mä oon läski, mä oon läski..." Ihanaa saada tietää, etten ole liian iso/painava! - agrologi AMK
En ole mikään ihmisten ruumiinrakenteen asiantuntija, mutta vastaan silti ihan oman kokemuksen ja vierestä seuraamisen perusteella. Vaikka et enää kasvaisikaan pituutta, niin ruumiinrakenteesi muuttuu vielä eli ns. naisellistut.
Tämä tuo monille mukanaan vielä muutaman lisäkilon ennen 20v synttäreitä. Tosin tuo painon kehitys on eniten kiinni itsestäsi eli jos syöt terveellisesti ja herkkuttelet kohtuudella ja liikut säännöölisesti niin painoa ei juurikaan tule. Vastaavsti, jos et pidä huolta itsestäsi niin voit huomata muutaman vuoden päästä painosi olevan 3 numeroinen luku. Jos taas päätät unohtaa kunnon syömisen alkaa "laihduttaa" niin pahimmillan muutaman vuoden päästä sinussa ei juuri rasvaa, mutta ei kyllä lihaksiakaan. - 170 cm ja 62 kg
Hei!
Olen aikuinen, 40-vuotias nainen. Olen 170 cm pitkä ja painan 62 kg eli olemme kysyjän kanssa täsmälleen saman kokoisia. Anoppini kauhistelee laihuuttani ja saisinkin hyvällä omalla tunnolla lihoa muutaman kilon. Arvelen, että saatat vielä kasvaa pari senttiä tai enemmänkin, joten painosi saa normaalipainoisena pysyäksesi nousta vielä ainakin kymmenen kiloa. Ollakseen terve, naisella pitää olla rasvaa. Jos rasvaa on liian vähän, naisellinen hormonitoiminta estyy, mikä on vakava tila. Itse tykkään eniten ratsastaa torinhevosella (sk 161), jolla on pyöreä runko. Kannattaisi varmaan kysäistä opettajalta, että voisitko kokeilla jotain rauhallista isompaa heppaa. - ertsuppa
Siis mä en usko et sä oot kovinkaan iso. Millä tallilla sä muuten käyt?? Ei kantti välittää mitä muut susta sanoo, kunhan vaan keskityt ihaniin hevosiin ja poneihin. Mut jos hyppäät esteitä niin kanttii pyytää vähän isompi hevonen. Muuten mee ihan relusti puhumaan asiasta ratsastuksen opettajalla ne tykkää kun on rehellinen.
- läski? oikeestiko?!
Ertsuppa: En voi kertoa, millä tallilla käyn. Mutta Kouvolassa kuiteskin...
Ja kyseisellä tallilla ei ole hepoissa valinnan varaa paljoa, kun on se yksi iso poni ja 2 hevosta, joista toinen on kyllä aivan ihana.- ertsuppa
Kiva ku oli apuu. Mut voisit han sää kokeilla jotain muitakin talleja. Nimittäin mä käyn Raahen ratsastuskoululla ja siellä on tosi kiva ja rento meininki. EIKÄ SIELLÄ TODELLAKAAN HAUKUTA MUITA VAIKKA OIS MINKÄ NÄKÖNEN TAI PAINONEN.
- heppahullu!!!!!!
jopa meiän luokkalaiset sanoo et sinunlaiset olis mukä läskei tai vastaavaa, mut se ei oo totta, ihan sopiva oot, koska mun suurin osa kevereis on vähän alipainosii, ku ovat alle 30kg :)
- läski? oikeestiko?!
Ertsuppa: Ei mua tuolla vakkaritallilla kiusattu, vaan yhess toisessa, jossa kävin leirillä.
heppahullu!!!!!!: Sä oot ehkä mua nuorempi(kaverreittes painosta päätellen), mutta... - ertsuppa
Ok, kiva tietää. Ei kantti mennä enää sille tallille.
- läski? oikeestiko?!
Mut kun se on äitin tutun talli, ja tälleen. Ja siell on yks mun lemppari heppa, niin kyll mä meen sinne, mut eriaikaa muitten kanss. =)
- ertsuppa
Selvä onko joku teistä käyny RAAHEN RATSASTUSKOULULLA??? Mikä se sun lemppari hevosen nimi on....?
- läski? oikeestiko?!
Sitä sanotaan Roosaks, mut se ei oo sen oikee nimi. Sen säkä on jotai melkeen 170 cm. =D
- ertsuppa
Ok se on melko iso. Mun hoitsu on jotain päälle 150cm. Sen nimi on Orion3 mut sitä sanotaan Onniksi.
- läski? oikeestiko?!
Se on iso! =D Mutta ihana. Ootko sä muuten minkä ikäin? =)
- ertsuppa
11.v. sori ku kirjottelen tänne ku en oo aikunen. Sähän pyysit aikusilta apuu.
- läski? oikeestiko?!
Ei se mitään. =D Kyllähän sä ihan kivalta vaikutat. =) Ja oon kokoajan tiennyt, ettet voi olla aikuinen. =D
- ertsuppa
Ok. Kyl sääki oot ihan kiva. Tykkäätkö enempi hevosista vai poneista???? Mä tykkään hevosista ne on aivan ihania!!!!!!!!!! :D
- läski? oikeestiko?!
Vaikee vastata tohon. Shettisten kanssa on kyll ihan parasta hengailla, mut ratsastaessa isot hevoset on parhaita. =D Eli ehkä ne ihan yhtä kivoja on.
Tässä on mun sähköpostiosote, jos haluut olla mun kaveri: [email protected] - hevosmamma
Isot ponit ja kaikki hevoset käy hyvin. Suokit kestää 100 kg:nkin ratsastajan. Itse olen 177/76 aikuinen nainen. Ongelmia ei ole ollut.
- läski? oikeestiko?!
Kiitos vastauksesta. Kerrankin joku tosi asiallinen. ;D Ja tuosta oli hyötyäkin! =)
- namuhullu
Hei!
Käyn ratsastamassa eräällä tallilla tunnillani on eräs aika tanakka nainen. Ratsastaa minun kanssa noin yksitoista vuotiaiden mukana (toiset tunnit olivat täynnä). Kukaan ei koskaan ole sanonut häntä läskiksi. Ratsastaa tallimme isoimmilla ja vahvimmilla suomenhevosilla jotka hänen mielestä ihania.
Kerran hän meni pienellä sirolla hevosella ja luuli että että murtuu hänen alleen.
Mutta ei se siihen sortunut:D. Onneksi! - läski? oikeestiko?!
Kiitos namuhullu! Tuosta oli kanss hyötyä aika paljonkin. =) Lukuun ottamatta sitä, että kukaan ei tiedä tuon kyseisten naisen painoa. =D Osaisitko arvioida sitä jotenkin?
- abcdefghijklmn
Tässä nyt vielä tulen suht myöhässä pulisemaan, mutta jos tosiaan painat vain vähän päälle 60 kiloa ja olet n. 170 cm, olet kyllä himppu alipainon puolella. Itse olen 18-vuotta, 173 cm ja painan jotain 70-75 kilon paikkeilla, eikä minusta todellakaan voisi sanoa että olisin erityisemmän tukeva. Lantiota tässä viimeisten muutaman vuoden sisällä on vain kertynyt, samoin kuin rintavarustustakin, ja siitä varmaan muutama kilo tupsahtanut lisäpainoks. :D
Ja onhan se painoindeksi sinänsä ihan hyvä antamaan jonkin sortin suuntaa, mutta kyllä sen silmämääräisesti pystyy päättelemään että onko rakenteelleen liian laiha vai lihava. Jos esimerkiksi kylkiluut törröttää niin silloin on hyvä kyllä yrittää hankkia hiukan lisää painoa. Esimerkiksi lukiosta tunnen tytön joka on minuakin pidempi, jotain 175cm, ja painaa 56-60 kiloa. Olen joutunut parin vuoden sisällä todistamaan tällä tytöllä aina suht normaalista flunssasta jopa neste- ja verensokeritasapaino ongelmia, ja ei tarvitse kyllä kauheasti miettiä mistä johtuu. Tytöllä nimittäin on melko ruipelot kädet ja käsivarret, ja kylkiluut (oikeastaan kaikki luut) paistaa ihan kiitettävästi, ja tässä tapauksessa kiitettävä ei ole hyvä asia.
Ja jotta vastaus ei karkaisi ratsastuksesta täysin:
Tallilla jolla käyn ratsastamassa, menen aina silloin tällöin n.140cm säkäisillä vuonohevosilla (yleensä jos ovat niskuroineet aloittelijoilla), ja hyvin ovat jaksaneet työskennellä kanssani, ihan kuin isommatkin hevoset. Kyllähän sitä ennemmin minut pistetään isommille hevosille pituuden takia, koska pienemmillä hevosilla/poneilla pohkeet yltää melkeimpä liian hyvin ympärille (ja siksi aina silloin tällöin joudun oikaisemaan niitä tavoille, kun eivät pääse niin helposti jalka-avuilta pakoon :'D). Jotenkin muistelen kuulleeni että ratsu on sopivan kokoinen, jos ratsastajan jalkapohjat ovat suunnilleen ponin/hevosen mahan "alareunan" paikkeilla (sivusta katsottuna), mutta tämäkin on suurinpiirtein. :) - ....
Älä välitä muiden kommenteista ! Äläkä kuitenkaan sano samalla mitalla takaisin ja kerro vanhemmillesi ja ratsastuksenopellesi , sillä sinun on saatava nauttia harrastuksestasi täysillä ! =) Sun ei kannata välittää asiasta ! Älä vastaa niille niin ne lopettaa nuo ilmanaikaisuudet ! Sano vanhemmillesi että soittavat arvostelijoiden vanhemmille ! =))
- läski? oikeestiko?!
Kiitos abcdefghijklmn!! =) Tuosta oli paljon hyötyä. Ja heti tuli parempi itsetunto. =D
- kiusattu tallilainen
tiiän et on vanha keskustelu, mut mäpä kerron mun kokemuksista jokka on pahempia ku sun..
meiän tallilla käy yks tyttö joka on mun ikänen, ja se kiusaa mua.. sen tarkotus ei oo varmaankaa loukata mua mut silti.. se lyö ja potkii mua, haukkuu mua ja sanoo joka päivä et inhoo mua ja et toivoo et kuolen..:( toi on ihan hirveetä, eilen se kaato mun kaikki juomat mun päälle ku en antanu sille karkkia.. se suuttuu jossen alistu sille ja sanoo et oon tosi outo. en enää haluis mennä tallille ku se on siä! se kerran kaato kottarin ja jätti mut siivoon, sit se pyyhki hevosenpaskaa mun naamaan, sylki mun naamaan ja PURI!! en uskalla kertoo kellekkää, en enää haluu olla tallilla..:'( Sulle, kiusattu tallilainen, sanon, että tuollaisesta pitäis ehdottomasti puhua jonkun kanssa. Onko tallilla jotakuta joka vastaa tallin toiminnasta, tallimestaria tai vastaavaa? Minua kiusattiin aikoinaan koulussa ylipainon takia, mutta sanalliseen kiusaamiseen voi aina antaa takasin. Mutta viimeistään sitten kun kiusaaminen menee fyysiseksi, on aikuisten velvollisuus puuttua siihen. Suomesta sentään löytyy laki alaikäisillekin. Kenenkään ei tarvitse sietää tuollaista kohtelua! Itse tosin vaihtaisin tallia. Kiusaajilla on usein taipumus äityä entistä pahemmiksi jos heistä kertoo aikuisille.
Ja sinulle, Läski, oikeestiko (jos vielä seuraat tätä keskustelua näin pitkän ajan kuluttua), voin sanoa, että itselläni on 137cm vankkarakenteinen rist. poniruuna joka tosin on ollut eläkkeellä jo vuosia. Olen aina ollut ylipainoinen, n. 80kg, ja ponin ollessa nuorempi ratsastin sillä lähes päivittäin, kentän puuttumisen takia enimmäkseen maastossa mikä tiesi tavallisesti 2-3h lenkkejä kaikissa askellajeissa. Poni oli raskaassa käytössä eikä kärsinyt vähääkään painostani. Vieläkään, vaikka sillä on ikää jo melkein 30v, sen selkä ei edes notkahda kun joskus harvoin vielä kiipeän sen selkään tehdäkseni jonkun lyhyen kevyen lenkin sen kanssa. Innokkaasti kulkee eteenpäin kuin olisin painoton sen selässä. Ja painan edelleen sen n. 80kg. Pituutta minulla on 163cm joten olen todellakin ylipainoinen. Joten jos joku irvailee sinulle painostasi, voit huoletta toivottaa heidät niin pitkälle kuin pippuri kasvaa!- kiusattu tallilainen
mulla on vaan ongelmana et sillä tallilla on tosi hyvä mahollisuus kehittyä, oon valmennusryhmässä ja kisaan alue-tasolla ja esteet kokoajan nousee..sanoin eilen vanhemmille mut en sanonut siitä lyömisestä.. en mä vaan uskalla:(
- dhgdfdfhd
Tuolla pituudella et todellakaan ole läski!!!
No vanhemmille nyt ei ihan kaikkee kannatakaan kertoo. Käy vielä niin että eivät enää päästä sua sille tallille. Oletko puhunu tallimestarille tai jollekin vastaavalle siellä tallilla? Joskus on helpompi puhua asioista jollekin muulle kuin omalle isälle tai äidille.
Kehottaisin juttelemaan vaikka ratsastuksen opettajan kanssa siitä lyömisestä ja muusta mitä on tapahtunu. Et voi loputtomiin jatkaa tuolla tavalla. Jossain vaiheessa vanhempasi huomaavat että jotain on pahemminkin vialla kuin että sinua haukutaan, ja sitten siitä vasta onkin vaikea puhua, kun vanhempasi huolestuvat paitsi ruumiillisesta kiusaamisesta, myös siitä että et ole aikaisemmin uskaltanut puhua. Omille vanhemmillesi! Ja sitten saat selittää yhden asian sijasta kahta.
Ja jos annat kiusaamisen jatkua, se voi vielä pahentua. Mitä tapahtuu, jos tämä kiusaajasi alkaa heitellä sinua esineillä sen sijaan että hieroo lantaa naamaasi? Kovia harjoja, hevosen kenkiä, puukkoja, saksia... Tallista löytyy kaikenlaista terävää ja kovaa johon kiusaajasi saattaa tarttua milloin tahansa. Minä en aikoinani puhunut siitä että minua kiusattiin koulussa, mutta kun minua alettiin heitellä isoilla saksilla, eräät luokkatoverini kertoivat opettajalle, ja sen jälkeen tilanne rauhoittui eikä minua enää kiusattu fyysisesti.
Yritän vain sanoa, että tilanteesi voi muuttua oikeasti vaaralliseksi jos annat kiusaamisen jatkua. Tallillasi on varmasti joku aikuinen joka vastaa tallin toiminnasta, ja hänen velvollisuutensa on puuttua siihen mitä sinulle siellä tehdään. Ellei puhuttelu auta, kiusaajallesi pitäisi antaa porttikielto koko tallille.
Olet pärjännyt hyvin jos nyt kisaat aluetasolla, ja olisi todella sääli jos joutuisit lopettamaan sen takia ettet jonain päivänä enää uskalla mennä tallille.
Saanko uteliaisuuttani kysyä, minkä ikäinen olet?- kiusattu tallilainen
onhan hän jo pai kertaa tarttunut kovaan harjaan ja piikkisukaan, mutta siitä on jo pari kuukautta aikaa..ja olen 13 vuotias:)
Aina vaan paranee... Pelkäsinkin, että tuo touhu on jo pidemmällä kuin miltä kuulosti. Voin kokemuksesta sanoa, että kun tuossa pisteessä ollaan, on vain ajan kysymys milloin oikeasti sattuu. Seuraavan kerran kun kiusaajasi tekee jotakin sellaista, eli lyö (joko kädellä tai jollakin esineellä), potkaisee tai kaataa kärrysi, mitä tahansa sen tapaista, niin menet oitis kertomaan asiasta jollekulle tallin aikuisista. Tuo on jo mennyt liian pitkälle ja sille on pantava piste nyt eikä sitten joskus sairaalasta käsin.
Olette siinä iässä että tilanne luultavasti rauhoittuu parin vuoden kulkuessa kun järki kasvaa varttumisen myötä, mutta sitä ennen voi vielä tapahtua mitä tahansa. Oman turvallisuutesi vuoksi: älä jää odottamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti8113003Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2322410Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori751975Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141775- 991528
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821450Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos231253- 541186
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2231155- 311075