Suviseuroissa Nivalassa

Melperi

Tämän vuoden vanhoillislestadiolaisten suviseurat pidettiin Suomen tasavallan neljännen presidentin Kyösti Kallion kotipitäjässä Nivalassa. Olin elämäni ensimmäistä kertaa mukana suviseuroissa ja esitän seuraavassa hajanaisia ajatuksia ja huomioita tapahtuman tiimoilta.

1. Suviseurojen nettisivut

Suviseurojen nettisivut olivat erittäin hyvät, asiantuntemuksella laaditut ja nopeasti ajantasaistetut (mm. puheet nettiin). Nettisivuilla annettu informaatio tapahtumasta kuvien ja sanojen kera oli todella laadukasta.

Melperin arvosana nettisivuista: KIITETTÄVÄ.

2. Toteutus Nivalan pelloilla

Tapahtuman puitteet oli rakennettu Nivalan pelloille vuosien antaman asiantuntemuksen ja rutiinin pohjalta. Vaikka väkeä velloi paikalla kymmentuhansittain, niin mihinkään paikkaan ei muodostunut jonoja tai ruuhkia, koska myyntipisteitä yms. oli rakennettu niin paljon, että kaikki sujui varsin juohevasti.

Tämän suuruusluokan tapahtuma vaatii työtä työn päälle. Arvelen, että talkootyön määrä kokonaisuudessaan liikkuu useissa kymmenissä miestyövuosissa.

Melperin arvosana puitteista: KIITETTÄVÄ.

3. Ihmisten käyttäytyminen isossa teltassa

Kun eri tilaisuudet lähtivät käyntiin, niin aika pian teltta rauhoittui ihan kohtuullisesti liialliselta ja häiritsevältä liikehdinnältä. Toki lapset pitivät jossain määrin omaa ääntelyään, mutta se on ymmärrettävää.

Ainoa miinusmerkkinen asia teltassa oli se, että monet penkit oli kurattu sellaisiksi, että istu nyt siihen valkoisilla housuillasi! Tästä varmasti melkoinen osa menee lasten piikkiin, mutta ei kaikki. Näin siellä joitakin aikuisikäisiä, jotka surutta nostivat kinttunsa edessään olevalle penkille. Myöskin lasten osalta vanhemmat voisivat opettaa omiaan tässä asiassa.

Melperin arvosana telttakäyttäytymisestä: HYVÄ.

4. Osallistujien yleisilme

Ei ollut tietenkään mikään yllätys, että melkoinen osa osallistujista oli lapsia ja nuoria. Mahtuihan sekaan toki myös monenlaista papparaa ja tanttaraa.

Erään kerran seurasin teltassa melko nuorta avioparia, jolla molemmilla oli vaunut ja kummassakin vaunussa oli kaksi lasta. Tämän lisäksi naisen masussa oli hyvää vauhtia varttumassa viides pikkuinen. Tätä katsellessa Melperi ajatteli, että HUH HUH!

Ei arvosanaa yleisilmeestä.

5. Seurapuheet

Yksi selkeä punainen lanka kaikilla puhujilla oli se, että puheessa korostettiin toistuvasti termiä "Jumalan valtakunta" ja kuinka tärkeää on, että ihminen on sisällä Jumalan valtakunnassa.

Puhujat eivät korostaneet, kuinka tärkeä asia on ihmisen uudestisyntyminen elävään uskoon ja se, että ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Sen sijaan on tärkeää olla Jumalan valtakunnassa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta. Kun lasketaan yhteen 1 1, niin saadaan summaksi se, että puhujien mielestä kaiken A ja O on kuuluminen vanhoillislestadiolaisuuteen.

Vaikka "vain me" -oppi ei suoranaisesti puheissa tullut korostetusti esille, niin rivien välistä se oli selvästi luettavissa.

Melperin arvosana vanhoillisten "vain me" -opista: HYLÄTTY.

6. Keskustelu erään puhujan kanssa

Menin erään tilaisuuden jälkeen ison teltan takana olleen sakastin luo ja tiedustelin mahdollisuutta keskustella siinä tilaisuudessa puhuneen, teologisen koulutuksen saaneen henkilön kanssa. Hän suostui ilomielin pieneen juttutuokioon. Yksi toinen mies tarjosi autonsa meille rauhallisemmaksi juttelupaikaksi.

Olimme puhujan kanssa suuresti yhtä mieltä siitä, että usko Jeesukseen on numero 1. Edelleen puhuja vastasi esittämääni suoraan kysymykseen, että vain Jumala - tuo suuri sydänten tuntija - näkee jokaisen ihmisen sydämeen ja Hän myöskin loppupelissä ratkaisee jokaisen ihmisen iäisyyskohtalon.

Samoin olimme yksimielisiä siitä, että meidän jokaisen on syytä ottaa vakavasti Raamatun sana "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi".
Parikymmentä minuuttia kestänyt jutustelumme sujui varsin leppoisassa ilmapiirissä ja sen päätteeksi kättelimme ja toivotimme Jumalan siunausta toinen toisillemme.

Melperin arvosana keskustelusta: KIITETTÄVÄ-.

7. Majapaikka

Majapaikkani ei sijainnut Nivalassa. Sain majapaikassani paljon tietoa ns. lattiatason vanhoillislestadiolaisuudesta ja vl-käyttäytymisestä. Isäntäavioparini toisen osapuolen toinen vanhempi on vl. Heillä oli siis sitä kautta kosketuspintaa vanhoillislestadiolaisuuteen. Samoin heillä oli useita lapsia, joilla on ja on ollut vl-kavereita. Käytin tietenkin tilaisuutta hyväkseni ja kyselin monenlaisia asioita.

En tässä kerro sen enempää kuulemastani. Sen verran voin todeta, että isäntäaviopari totesi, kuinka heitä suorastaan huvittaa tietyissä tilaisuuksissa - esim. vl-häissä - se, miten heitä ulkopuolisia kohdellaan kuin ilmaa ja miten vain veeällät ovat jotakin...

Samoin uutta minulle oli heidän kertomansa siitä, miten vanhoillislestadiolaisten ikä vaikuttaa suhtautumiseen ei-veeälliin jne.

Melperin arvosana majapaikan hinta- ja laatusuhteesta: KIITETTÄVÄ.

156

40186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs äiti

Sinun majapaikkasi isäntäväeltä sait vain toisenkäden tietoa uskovaisista, koska he eivät itse olleet vlestadiolaisia, usein ulkopuolisista tuntuu siltä että he eivät ole yhtä hyviä, mielestäni se on itsestä kiinni, miten asiat ottaa, ulkopuoliset asennoituvat jo valmiiksi negatiivisesti mennessään esim. häihin.

• Melperi

oli fiksua väkeä ja he kertoivat OMAT näkemyksensä asioista. Siitä, miten heidän lapsensa leikkivät vl-lasten kanssa, miten vl-lapsia käy heillä ja kuinka TV ja videot kiinnostavat kovasti. Siitä, miten heitä kohdellaan vl-tilaisuuksissa jne.

Tämä oli isäntäavioparini ENSI KÄDEN tietoutta eli heidän omaa kokemusmaailmaansa.

• Tiitu
        Melperi kirjoitti:

oli fiksua väkeä ja he kertoivat OMAT näkemyksensä asioista. Siitä, miten heidän lapsensa leikkivät vl-lasten kanssa, miten vl-lapsia käy heillä ja kuinka TV ja videot kiinnostavat kovasti. Siitä, miten heitä kohdellaan vl-tilaisuuksissa jne.

Tämä oli isäntäavioparini ENSI KÄDEN tietoutta eli heidän omaa kokemusmaailmaansa.

yleistä periaatetta että ei-veeälliä pitäisi kohdella jotenkin eri tavalla kuin veeälliä. Se riippuu jokaisen henkilökohtaisista asenteista, käytöstavoista ja vaikkapa sielun sivistyksestä miten suhtautuu ympäröivään maailmaan ja siellä oleviin ihmisiin. Ei minullakaan ole kaikkiin tuntemiini veeälliin superlämpimät välit niin kuin ei ole kaikkiin tuntemiini ei-veeälliinkään.

• risu

Osa sukulaisista ovat näitä vl. Joten en tunne yhtäkään pikkuserkkuani äitini puolelta, no miksikö... Siksi, että me olemme evlut ja he ovat lestadiolaisia. Eivät halua olla missään tekemisissä meidän "vääräuskoisten" kanssa. No aivan sama. En välitäkkään tuntea moisia kiihkoilijoita. Mutta ihme porukkaa muka uskovaisia ja sitten lajittelevat ihmiset uskonnon mukaan. Pimeetä. Sairasta lähteä hillittömän pentulauman kanssa rämpimään kuraan ja kuuntelemaan mukamas Jumalan sanaa, kun "lajittelevat" itse ihmisiä eri kasteihin. Tekopyhiä, todella!!!!!!!!!!

• ajatuksia
        risu kirjoitti:

Osa sukulaisista ovat näitä vl. Joten en tunne yhtäkään pikkuserkkuani äitini puolelta, no miksikö... Siksi, että me olemme evlut ja he ovat lestadiolaisia. Eivät halua olla missään tekemisissä meidän "vääräuskoisten" kanssa. No aivan sama. En välitäkkään tuntea moisia kiihkoilijoita. Mutta ihme porukkaa muka uskovaisia ja sitten lajittelevat ihmiset uskonnon mukaan. Pimeetä. Sairasta lähteä hillittömän pentulauman kanssa rämpimään kuraan ja kuuntelemaan mukamas Jumalan sanaa, kun "lajittelevat" itse ihmisiä eri kasteihin. Tekopyhiä, todella!!!!!!!!!!

Mää en tunne ees kaikkia vl serkkujani, vaikka oon vl (Sattuu kerta oleen niin eri ikäisiä ne joita en tunne, et ei oo enää asuneet kotona, ku oon vieraillu). Sitä vastoin ei vl serkkuni tunnen ja hyvin tullaan toimeen. Ei tosiaan oo oikeen, että eri uskon takia ei voi olla tekemisissä. Toivottavasti teilläkin välit paranee. Me vl:t ollaan myös evlut.

• itse yksi tekopyhä...
        risu kirjoitti:

jaahas..vai sellasia sukulaisia sulla..aattelin vaa sanoo et ite oon "vl ja tekopyhä"(niin kun sä sanoit)
        ja on mullaki kyl teikäläisiä sukulaisia..mut ainakaa meijän suvussa ei mitenkää erotella ja lajitella ihmisiä..tollanen on kyllä ihmisestä itestä kiinni..en tollast kyl oo tässä kaheksantoista vuoden kokemuksella KOSKAAN ENNEN kuullu...taitaa olla sun sukulaisilla päässä vikaa..sori vaan..

tota sun mielipidettä suviseuroista kyllä kans ihmettelen...heti huomaa et et varmaan koskaan oo siellä käyny!!tervetuloo ens kesänä Perhoon ni saat ihan oikeen kuvan niistä!!on sielä muutaki ku mudassa lapsia raahaavia pareja...itseasiassa en sellasia nähnykkään nivalassa viikko sitten...just siellä kavereitten kanssa juteltiin et mitä ois kesä ilman suviseuroja ja kaikkia niitä tuttuja ja kavereita siellä???EI MITÄÄN!!!
        että sellasia ajatuksia mulla...arvostan kyllä sunki mielipiteitä mut jos suoraan sanon ni niistä kyllä paistaa pahasti läpi se, ettet tiiä mistä puhut...ei kaikkia lessuja kannata yleistää!!!ihan sama jos ylestettäis et...joo...iha mitä vaa....mä oon aina inhonnu ihmisten yleistämistä...
        mutta hyvää jatkoa sullekki..!!:)tosiaan tervetuloa perhoon!!!

• Muuan

Melperille tunnustus siitä, että hän tuli paikanpäälle katsomaan.

• vlm

...erittäin rehellisesti siitä mitä näit ja koit suviseurareissun aikana.

Minä olen todela iloinen, että tulit käymään suviseuroissa ja toivottavasti käyntisi ei ollut viimeinen.

Nyt näin, että olet ainakin 190 cm pitkä komea mies :)

• acimlainen

... kun perääsi huhuilin. Mielenkiintoinen ja hyvä kirjoitus.

• yks vl

näkemästäsi ja kokemastasi suviseurareissulla.

Sulla vain oli kiire jonnekkin, lähit isoon telttaan päin käveleen, menitkö telttaan kuunteleen ja katseleen silloin? Ja niinhän se parempi onkin, sillä onhan me juttua pyöritelty tosi paljon täällä palstalla, ettei niin väliksi siinä ringissä samaa ainakaan kovin pitkään jatkaa.

• Nauris

Olin siinä tapaamisessa ja näin sinut. :)

• Lanttu

Terv.

Melperi :))

• tunari

Mielenkiintoinen raportti. Arvelinkin, ettet muuta omaa mielipidettäsi, kuten ihmiset yleensä eivät, edelleen väität oppiamme "vain me-opiksi". Mutta erittäin mukavaa, että tulit kuitenkin paikalle.

"En tässä kerro sen enempää kuulemastani. Sen verran voin todeta, että isäntäaviopari totesi, kuinka heitä suorastaan huvittaa tietyissä tilaisuuksissa - esim. vl-häissä - se, miten heitä ulkopuolisia kohdellaan kuin ilmaa ja miten vain veeällät ovat jotakin..."
      Enpä usko, että kukaan vl haluaisi kohdella ei-vl:iä kuin ilmaa. Jossain määrin tuossa on tottakin, mutta tässä oma näkemykseni sen syistä.
      Ei se mielestäni johdu siitä, että emme arvostaisi teitä ei-vl:iä, vaan monet vl:t, muun muassa minäkin, olemme jossain määrin melko arkoja juttelemaan (vieraille) ei-vl:lle, etenkin kun usein elämäntilanne, -arvot ym. ovat kovin erilaiset.
      Toisekseen usein ei-vl:t ovat valmiiksi asennoituneet negatiivisesti, ja niihin asenteisiin on melko vaikea sitten enää vaikuttaa. Itse kutsuimme eräisiin perheeni häihin monia ei-vl:iä, mutta vain harvat tulivat (uskalsivat tulla?). Se oli sääli ja luulisin sen loukanneen sulhastakin, kun mm. hyvä ystävä ei tullut eikä edes ilmoittanut esteestä. Enoni perhe ja yksi isovanhempani, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia, kuitenkin tulivat ja minusta kyllä näytti että heillä oli varsin mukavaa.

Itse olin miitissä ja olin kyllä yllättynyt siitä, että sinulla oli kovin kiire pois luotamme. Mutta ehkä olit matkalla kuuntelemaan isoon telttaan. Itsekään en aivan koko aikaa ollut.

"Samoin uutta minulle oli heidän kertomansa siitä, miten vanhoillislestadiolaisten ikä vaikuttaa suhtautumiseen ei-veeälliin jne. "

Hmm. En ole koskaan tullut tätä ajatelleeksi enkä kyllä ole aivan samaa mieltäkään. Harmi, ettet kertonut, MITEN se sitten kuulemasi perusteella vaikuttaa.
      Itse kyllä suhtaudun mielestäni melko suorasti ja normaalisti. Minulla on sekä ei-vl- että vl-ystäviä. Olen nuori ja opiskelumaailmassa kyllä väkisinkin on oltava tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa riippumatta uskonnosta. Myös aikuisia ja vähän vanhempiakin ei-vl-ystäviä minulla on mm. harrastusten kautta ja he ovat todella mukavia ja avarakatseisia ihmisiä.
      Oman kokemukseni mukaan kyllä niin nuoret kuin vanhatkin ovat tekemisissä ei-vl:ien kanssa jokseenkin yhtä paljon.

• Melperi

"Samoin uutta minulle oli heidän kertomansa siitä, miten vanhoillislestadiolaisten ikä vaikuttaa suhtautumiseen ei-veeälliin jne. "

Hmm. En ole koskaan tullut tätä ajatelleeksi enkä kyllä ole aivan samaa mieltäkään. Harmi, ettet kertonut, MITEN se sitten kuulemasi perusteella vaikuttaa."

Isäntäni kertoivat, että kaikkein pahimpia muiden ihmisten "ylitse katselijoita" ja äärimmäisen täynnä omaa itseänsä olevia ovat n. parikymppiset vl-kukkopojat.

Poikkeukset vahvistavat säännön. Isännilläni oli ollut aikanaan töissä alle parikymppinen vl-poika, joka oli ollut hyvin ahkera ja kaikin puolin OK.

Kun veeällille tulee lisää ikää ja he joutuvat työn yms. kautta pakosta tekemisiin ei-veeällien kanssa, niin silloin myös asenteet pehmenevät, koska on pakko tulla toimeen ja pärjätä muiden kanssa.

Aikuisten veeällien kanssa pärjää isäntieni kertoman mukaan ihan hyvin kunhan ei vain mitenkään kajota uskon asioihin.

• tunari
        Melperi kirjoitti:

Hmm. En ole koskaan tullut tätä ajatelleeksi enkä kyllä ole aivan samaa mieltäkään. Harmi, ettet kertonut, MITEN se sitten kuulemasi perusteella vaikuttaa."

Isäntäni kertoivat, että kaikkein pahimpia muiden ihmisten "ylitse katselijoita" ja äärimmäisen täynnä omaa itseänsä olevia ovat n. parikymppiset vl-kukkopojat.

Poikkeukset vahvistavat säännön. Isännilläni oli ollut aikanaan töissä alle parikymppinen vl-poika, joka oli ollut hyvin ahkera ja kaikin puolin OK.

Kun veeällille tulee lisää ikää ja he joutuvat työn yms. kautta pakosta tekemisiin ei-veeällien kanssa, niin silloin myös asenteet pehmenevät, koska on pakko tulla toimeen ja pärjätä muiden kanssa.

Aikuisten veeällien kanssa pärjää isäntieni kertoman mukaan ihan hyvin kunhan ei vain mitenkään kajota uskon asioihin.

En edelleenkään allekirjoittaisi tuota. Ihmiset ovat erilaisia. Ei minkään uskonnon/herätysliikkeen/tms. piirissä ole pelkästään hyväluonteisia ihmisiä. Olemme ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin.

Eiköhän aikuistuessaan ihmisten asenteet noin yleensäkin pehmene. Ainakin nuoria usein syytetään mustavalkoisuudesta. Vanhukset ovat täynnä (yleensä) elämänkokemusta, joka tuo viisautta.

• jännite
        tunari kirjoitti:

En edelleenkään allekirjoittaisi tuota. Ihmiset ovat erilaisia. Ei minkään uskonnon/herätysliikkeen/tms. piirissä ole pelkästään hyväluonteisia ihmisiä. Olemme ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin.

Eiköhän aikuistuessaan ihmisten asenteet noin yleensäkin pehmene. Ainakin nuoria usein syytetään mustavalkoisuudesta. Vanhukset ovat täynnä (yleensä) elämänkokemusta, joka tuo viisautta.

Tietty jännite syntyy aina kahden eri hengen välillä.
        Henkien taistelua..

• acimlainen

Myytiinkö niissä tupakkaakin?

• Debora

Kävin siellä minäkin yhtenä päivänä ja havaitsin, että tupakan myyntiä varten oli kentällä ihan oma tupakkakioski:((

Siis nikotiiniaddiktit vl:t oli varustettava huumeellaan paikan päällä, ettei olisi tarvinnut olla yhtäkään päivää ilman syöpäkäärylettään tai muuten olisi tullut liikenneruuhka, kun tuota tappaja-ainetta olisi pitänyt lähteä muualta ostamaan:((

• Melperi

Debora tuossa jo totesikin asian.

Suviseurojen 2 e maksaneen ohjelmavihkosen keskiaukeamalla olleeseen alueen karttaan oli erikseen merkitty "Tupakki" eli oma kioski, josta Nortti-Niilot saivat käydä ostamassa syöpäpötkönsä.

Kentällä oli jonkun verran näitä Norttiveijareita pössyttelemässä. Tätä näkyä ei tietääkseni näe millään muilla hengellisillä kesäjuhlilla Suomessa. Ehkäpä ulkopuolisia ei-uskovaisia tupakoitsijoita on muissakin kekkereissä, mutta että osa omasta uskovaisten joukosta imee posket lommolla nikotiinia kitusiinsa, niin tämä on veeällien yksinoikeus Suomen hengellisessä kentässä.

• Näin
        Melperi kirjoitti:

Debora tuossa jo totesikin asian.

Suviseurojen 2 e maksaneen ohjelmavihkosen keskiaukeamalla olleeseen alueen karttaan oli erikseen merkitty "Tupakki" eli oma kioski, josta Nortti-Niilot saivat käydä ostamassa syöpäpötkönsä.

Kentällä oli jonkun verran näitä Norttiveijareita pössyttelemässä. Tätä näkyä ei tietääkseni näe millään muilla hengellisillä kesäjuhlilla Suomessa. Ehkäpä ulkopuolisia ei-uskovaisia tupakoitsijoita on muissakin kekkereissä, mutta että osa omasta uskovaisten joukosta imee posket lommolla nikotiinia kitusiinsa, niin tämä on veeällien yksinoikeus Suomen hengellisessä kentässä.

Se on todella valitettavaa,mutta kyllä siitä on paljon puhuttu ja neuvottu että se on vahingollista terveydelle.Ehkä se juontaa sinne 1800 luvulle kun monet kirkonmiehet,Lestadius ja silloin pohjoisessa "muoritkin" poltti piippua, mutta L:L:L oli viinan "vihaaja" koska silloin oli jopa papeissakin paljon viinan juojia.L.L.L oli raittius mies ja "pauhasi" väkijuomia vastaan.
        Raamatun aikaan ei ollut tupakkaa vielä "keksitty"
        Mutta omalta kohdaltani sanon,että jos minä polttaisin ,tekisin syntiä.Koska ihmistä ei ole luotu tupakoitsijaksi,lkun ei ole "savupiippua päässä.Ja luulempa että etenkin nuoriso jotka ovat
        vielä "ajattelemattomia" niin joukossa tyhmyys tiivistyy.Silla suviseuroissa on paljon nuoria jotka eivät ole omakohtaisesti vielä "sisäistäneet" sitä mikä on "oikein ja väärin" Enemmistö kuitenkin oli ilman "syöpäkäärylöitä" ja kun asiasta keskutellaan niin ymmärrys lisääntyy.Varsinkin nuorilla pojilla on ulkopuoliset" paineet"kaveriporukoissa niin kovat että ei uskalleta poiketa kavareiden painostuksen ja pilkan takia,tyhmyys siinäkin vie voiton.Mielipahalla sitä itsekkin katselen ja toivon että niillä jotka tupakkaan sortuvat olisi "selkärankaa"luopua moisesta paheesta.

• kuuntelija

silloin viimeisenä päivänä

mitä olit siitä mieltä

• Melperi

sen äsken netistä, kun otit asian puheeksi.

Hyvä puhehan se oli. Taivas iloitsee jokaisesta tuhlaajapojasta ja -tytöstä, joka palaa maailman poluilta ja harharetkiltään Isän tykö.

Minä tiedän omakohtaisesti sen asian, sillä tulin uskoon hiukka alle 3-kymppisenä. Tiedän erittäin hyvin, mille maistuvat konjakit, viskit ja votkat sun muut "naurujuomat", jotka todellisuudessa loppupelissä ovat monen ihmisen ja monen perheen kohdalla itkujuomia. Tiedän myöskin, miltä tuntuu vedellä pikkusikarin pöllyjä keuhkoihin yms.

Vietin monia lapsuuteni kesiä mummolassa. Siellä uskovainen mummoni kuunteli aina aamu- ja iltahartauksia radiosta. Silloin erityisesti hengelliset laulut ja virret jäivät soimaan pienen pojan mielessä. Niinä mummolan kesinä kylvettiin ensimmäisen kerran taivaan siemen minun sisimpääni.

Sitten menikin maailman raiteilla parikymmentä vuotta. Jumala kyllä muistutteli itsestään matkan varrella, mutta meillä ihmisillä on eri vahvuinen sydämen ovi, josta Jumalan sanan ja Jumalan tarjoaman pelastusmahdollisuuden pitäisi mennä läpi.

Jeesus sanoo: "Katso minä seison ovella ja kolkutan...". Jollekin ihmiselle riittää pieni naputus ja ihminen tajuaa oman tilanteensa ja asemansa ja on kypsä ottamaan vastaan pelastuksen. Minä olin niitä tyyppejä, joiden sydämen ovea piti vasaroida aikamoisella moukarilla ennen kuin minä nöyrryin Jumalani edessä. Mutta Jumalalla on onneksi eri ihmisiä varten eri kokoisia vasaroita, joilla koputella sitä sydämen ovea.

Niinpä koitti minunkin kohdallani päivä päivien joukossa, jolloin sain luovuttaa oman pienen elämäni suuren Jumalan käteen. Silloin marja oli kypsynyt poimittavaksi, silloin taivaallinen peltomies korjasi yhden korren omaan aittaansa.

• kuuntelija
        Melperi kirjoitti:

Hyvä puhehan se oli. Taivas iloitsee jokaisesta tuhlaajapojasta ja -tytöstä, joka palaa maailman poluilta ja harharetkiltään Isän tykö.

Minä tiedän omakohtaisesti sen asian, sillä tulin uskoon hiukka alle 3-kymppisenä. Tiedän erittäin hyvin, mille maistuvat konjakit, viskit ja votkat sun muut "naurujuomat", jotka todellisuudessa loppupelissä ovat monen ihmisen ja monen perheen kohdalla itkujuomia. Tiedän myöskin, miltä tuntuu vedellä pikkusikarin pöllyjä keuhkoihin yms.

Vietin monia lapsuuteni kesiä mummolassa. Siellä uskovainen mummoni kuunteli aina aamu- ja iltahartauksia radiosta. Silloin erityisesti hengelliset laulut ja virret jäivät soimaan pienen pojan mielessä. Niinä mummolan kesinä kylvettiin ensimmäisen kerran taivaan siemen minun sisimpääni.

Sitten menikin maailman raiteilla parikymmentä vuotta. Jumala kyllä muistutteli itsestään matkan varrella, mutta meillä ihmisillä on eri vahvuinen sydämen ovi, josta Jumalan sanan ja Jumalan tarjoaman pelastusmahdollisuuden pitäisi mennä läpi.

Jeesus sanoo: "Katso minä seison ovella ja kolkutan...". Jollekin ihmiselle riittää pieni naputus ja ihminen tajuaa oman tilanteensa ja asemansa ja on kypsä ottamaan vastaan pelastuksen. Minä olin niitä tyyppejä, joiden sydämen ovea piti vasaroida aikamoisella moukarilla ennen kuin minä nöyrryin Jumalani edessä. Mutta Jumalalla on onneksi eri ihmisiä varten eri kokoisia vasaroita, joilla koputella sitä sydämen ovea.

Niinpä koitti minunkin kohdallani päivä päivien joukossa, jolloin sain luovuttaa oman pienen elämäni suuren Jumalan käteen. Silloin marja oli kypsynyt poimittavaksi, silloin taivaallinen peltomies korjasi yhden korren omaan aittaansa.

mikä oli kohdallasi se palvelijajoukko joka vaihtoi vaatteesi ja iloitsi paluustasì?

• minä
        kuuntelija kirjoitti:

mikä oli kohdallasi se palvelijajoukko joka vaihtoi vaatteesi ja iloitsi paluustasì?

= Jumalan lapset. Isä = Jumala. Niinhän se on. Aika hyvä heitto, kuuntelija. Oliko Melperillä palvelusväki?

• Melperi
        kuuntelija kirjoitti:

pesi puhtaaksi synneistäni Jeesuksen Kristuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri.

Yksi on kuollut, jotta monilla olisi elämä. Golgatalla avatun alati puhtaaksi pesevän virran alla saan matkaani tehdä. Ei tarvitse olla koko ajan vilkuttelemassa ja heiluttelemassa sinne sun tänne, vaan saan uskoa omalle kohdalleni Raamatun totuudet ja lupaukset.

Työpäiväni jälkeen polvistuin yksin kotona ollessani oman vuoteeni viereen, ristin käteni, kohotin katseeni kohti Jumalan taivasta ja sanoin: "Tässä olen Jumala. Vie tahtosi tietä."

Ja...

SE OLI SIINÄ!!!

Ja niin Hän on vienytkin erilaisia polkuja pitkin. Olen saanut liikkua Jumalan pienenä juoksupoikana Bolivian huumeviidakoissa ja vankiloissa, Intian orpokodeissa (sieltä minulla on myös oma kummityttö), Vietnamin maanalaisissa seurakunnissa ynnä muuta.

Viimeksi Jumala järjesti minulle mahdollisuuden kertoa ja todistaa uskostani Jumalaan su 27.6. Lontoon Hyde Parkin puhujakorokkeelta.

Jumala yksin tietää edessä olevien elinpäivieni määrän. Otan jokaisen päivän vastaan kiitollisena. Kerran on koittava minunkin kohdalleni se päivä, jolloin maallinen majani puretaan ja saan siirtyä odottamaan Karitsan hääjuhlia.

Muista tämä:

Vain yksi on välimies Jumalan ja ihmisen välillä - JEESUS KRISTUS Jumalan Poika.

Häneen kun toivomme ja turvamme panemme, niin SE RIITTÄÄ!!!

• Havaitsija
        Melperi kirjoitti:

pesi puhtaaksi synneistäni Jeesuksen Kristuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri.

Yksi on kuollut, jotta monilla olisi elämä. Golgatalla avatun alati puhtaaksi pesevän virran alla saan matkaani tehdä. Ei tarvitse olla koko ajan vilkuttelemassa ja heiluttelemassa sinne sun tänne, vaan saan uskoa omalle kohdalleni Raamatun totuudet ja lupaukset.

Työpäiväni jälkeen polvistuin yksin kotona ollessani oman vuoteeni viereen, ristin käteni, kohotin katseeni kohti Jumalan taivasta ja sanoin: "Tässä olen Jumala. Vie tahtosi tietä."

Ja...

SE OLI SIINÄ!!!

Ja niin Hän on vienytkin erilaisia polkuja pitkin. Olen saanut liikkua Jumalan pienenä juoksupoikana Bolivian huumeviidakoissa ja vankiloissa, Intian orpokodeissa (sieltä minulla on myös oma kummityttö), Vietnamin maanalaisissa seurakunnissa ynnä muuta.

Viimeksi Jumala järjesti minulle mahdollisuuden kertoa ja todistaa uskostani Jumalaan su 27.6. Lontoon Hyde Parkin puhujakorokkeelta.

Jumala yksin tietää edessä olevien elinpäivieni määrän. Otan jokaisen päivän vastaan kiitollisena. Kerran on koittava minunkin kohdalleni se päivä, jolloin maallinen majani puretaan ja saan siirtyä odottamaan Karitsan hääjuhlia.

Muista tämä:

Vain yksi on välimies Jumalan ja ihmisen välillä - JEESUS KRISTUS Jumalan Poika.

Häneen kun toivomme ja turvamme panemme, niin SE RIITTÄÄ!!!

Kovin hermostuneeksi tulit tuosta. Raamatussa puhuttiin palvelijoista - onko Jeesuksen Golgatalla vuotanut veri PALVELIJOITA?

Aloit hermostuneen oloisesti luetella omia ansioitasi, kuinka olet käynyt eri maissa ym. yrittäen teoilla kelvata Jumalalle. Sitten vielä mainitset muka kuin ohimennen puhuneesi Lontoossa Hyde Parkissa äskettäin.

Miten nämä liittyivät kuuntelijan kysymykseen?

• acimlainen
        kuuntelija kirjoitti:

..Melperin puolesta ja haluan nähdä hänet armahdettuna Jumalan lapsena = puhtaissa vaatteissa. Että tämä tiedoksi tästä sivusta.

• acimlainen
        kuuntelija kirjoitti:

Enkelit taivaassa ovat Jumalan palvelusväkeä ja iloitsevat jokaisesta syntisestä joka kääntyy. :)

• Havaitsija
        acimlainen kirjoitti:

Enkelit taivaassa ovat Jumalan palvelusväkeä ja iloitsevat jokaisesta syntisestä joka kääntyy. :)

myös.

• acimlainen
        Havaitsija kirjoitti:

myös.

Että enkelitkö eivät olisi Jumalan palvelusväkeä?
        Että enkelitkö eivät olisi iloinneet Melperistä vaikka iloitsevat kaikista muista kääntyvistä syntisistä? Tuskin.
        Yrität saada sanotuksi että koska Melperin vaatteita ei vaihtanut vanhoillislestadiolainen eikä hänen kääntymyksestään iloinnut vanhoillislestadiolainen niin näitä asioita ei määritelmän mukaan tehnyt kukaan. Luen rivien välistä.

• Havaitsija
        acimlainen kirjoitti:

Että enkelitkö eivät olisi Jumalan palvelusväkeä?
        Että enkelitkö eivät olisi iloinneet Melperistä vaikka iloitsevat kaikista muista kääntyvistä syntisistä? Tuskin.
        Yrität saada sanotuksi että koska Melperin vaatteita ei vaihtanut vanhoillislestadiolainen eikä hänen kääntymyksestään iloinnut vanhoillislestadiolainen niin näitä asioita ei määritelmän mukaan tehnyt kukaan. Luen rivien välistä.

usko, että siinä puhuttiin enkeleistä. Tosin uskovaisista usein puhutaan enkeleinä Raamatussa.

• acimlainen
        Havaitsija kirjoitti:

usko, että siinä puhuttiin enkeleistä. Tosin uskovaisista usein puhutaan enkeleinä Raamatussa.

No tietysti siksi että se sotisi myös "vain me"-harhaoppia vastaan.

• Havaitsija
        acimlainen kirjoitti:

En vain usko. Mutta siinä todella tarkoitettiin maanpäällisiä enkeleitä, eli uskovaisia.

• vl_
        acimlainen kirjoitti:

Siinä olet oikeassa, että enkelit iloitsevat jokaisesta parannuksen tehneestä.

Tuhlaajapoikavertauksessa 'palvelusväki' kuitenkin _vaihtoi pojan vaatteet_. Näin ei Melperin tapauksessa kuitenkaan käynyt. Palvelusväki ja myös puhtaat vaatteet ovat hyvin olennainen osa tuhlaajapoikavertausta, eikä niitä sovi sivuuttaa millään olankohautuksella.

Sinänsä enkelit oli kyllä hyvä veto sinulta, siitä pointsit. Se ei vaan silti riittänyt tässä tapauksessa.

Muistakaa myös Paavalin kääntyminen, joka oli täysin identtinen tuhlaajapojan kanssa.

Jumala otti kiinni, ja puhutteli Paavalia (kuin myös tuhlaajapoikaa, joka huomasi surkean tilansa) . Minkä ihmeen takia Jumala ei antanut kummassakaan tapauksessa itse syntejä anteeksi (puhtaat vaatteet tuhlaajapojalle) Paavalille, vaan sitä piti synnintuntoisena rahdata uskovaisen Ananiaksen luo (palvelusväki). Vasta silloin Paavalin silmät avautuivat, eli hänestä tuli uskovainen.

Miksi näin?

Miksi kehoitetaan etsimän ensin Jumalan Valtakuntaa? Miksi Jeesus puhui peltoon kätketystä aarteesta? Miksi Jeesus ylipäätään kuvaili Jumalan Valtakuntaa niin paljon?

Toivoisin, että Melperi vastaisi näihin kysymyksiin, kun kuitenkin tämän lukee. (ennenkaikkea ottaisi kantaa tuohon palvelusväkeen ja puhtaisiin vaatteisiin)

Semmoinen vielä, että Raamatussa ei ole mainintaa yhdestäkään tapauksesta, jossa usko annettaisiin pyytäjälle rukouksessa tai millään muullakaan tavalla suoralla yhteydellä Jumalalta ihmiselle (vrt. Melperi).

Jeesus kehoitti saarnaamaan evankeljumia kaikelle kansalle, ja korosti, että joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Eli joka ottaa tarjotun uskon vastaan. Eli sinulta kysytään, haluatko ottaa uskon vastaan vai et. Jos haluat, vastaat myöntävästi, ja otat vastaan evankeljumin Jumalan Valtakunnan jäseneltä, jolle on ne eräidenkin kirkkojen katolla Pietarin käsistä roikkuvat avaimet annettu.

Ei mitään hot-linea suoraan Jumalalle, oli se sitten Isä tai Poika.

• vl_
        acimlainen kirjoitti:

... että enkelit eivät varmastikkaan antaneet Melperille puhtaita vaatteita.

Siksikään palvelusväki ei millään semanttisella kikkailulla voi tarkoittaa taivaan enkeleitä.

• vl_
        vl_ kirjoitti:

Siinä olet oikeassa, että enkelit iloitsevat jokaisesta parannuksen tehneestä.

Tuhlaajapoikavertauksessa 'palvelusväki' kuitenkin _vaihtoi pojan vaatteet_. Näin ei Melperin tapauksessa kuitenkaan käynyt. Palvelusväki ja myös puhtaat vaatteet ovat hyvin olennainen osa tuhlaajapoikavertausta, eikä niitä sovi sivuuttaa millään olankohautuksella.

Sinänsä enkelit oli kyllä hyvä veto sinulta, siitä pointsit. Se ei vaan silti riittänyt tässä tapauksessa.

Muistakaa myös Paavalin kääntyminen, joka oli täysin identtinen tuhlaajapojan kanssa.

Jumala otti kiinni, ja puhutteli Paavalia (kuin myös tuhlaajapoikaa, joka huomasi surkean tilansa) . Minkä ihmeen takia Jumala ei antanut kummassakaan tapauksessa itse syntejä anteeksi (puhtaat vaatteet tuhlaajapojalle) Paavalille, vaan sitä piti synnintuntoisena rahdata uskovaisen Ananiaksen luo (palvelusväki). Vasta silloin Paavalin silmät avautuivat, eli hänestä tuli uskovainen.

Miksi näin?

Miksi kehoitetaan etsimän ensin Jumalan Valtakuntaa? Miksi Jeesus puhui peltoon kätketystä aarteesta? Miksi Jeesus ylipäätään kuvaili Jumalan Valtakuntaa niin paljon?

Toivoisin, että Melperi vastaisi näihin kysymyksiin, kun kuitenkin tämän lukee. (ennenkaikkea ottaisi kantaa tuohon palvelusväkeen ja puhtaisiin vaatteisiin)

Semmoinen vielä, että Raamatussa ei ole mainintaa yhdestäkään tapauksesta, jossa usko annettaisiin pyytäjälle rukouksessa tai millään muullakaan tavalla suoralla yhteydellä Jumalalta ihmiselle (vrt. Melperi).

Jeesus kehoitti saarnaamaan evankeljumia kaikelle kansalle, ja korosti, että joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Eli joka ottaa tarjotun uskon vastaan. Eli sinulta kysytään, haluatko ottaa uskon vastaan vai et. Jos haluat, vastaat myöntävästi, ja otat vastaan evankeljumin Jumalan Valtakunnan jäseneltä, jolle on ne eräidenkin kirkkojen katolla Pietarin käsistä roikkuvat avaimet annettu.

Ei mitään hot-linea suoraan Jumalalle, oli se sitten Isä tai Poika.

Daavidin parannus on myös hyvä esimerkki siitä, kuinka tarvitaan sitä palvelusväkeä jakamaan niitä puhtaita vaatteita.

Raamatussa aina toinen uskovainen menee puhuttelemaan toista, tai sitten uskovainen menee puhuttelemaan epäuskoista. Ja näin epäuskoinen tekee parannuksen tai jättää tekemättä.

Älkää myöskään unohtako Korneliusta.

Edelleenkään yhtään hot-linen kautta tapahtunutta kääntymistä Raamattu ei tunne. Tähän joku selitys, Melperi.

• Leenu
        vl_ kirjoitti:

Daavidin parannus on myös hyvä esimerkki siitä, kuinka tarvitaan sitä palvelusväkeä jakamaan niitä puhtaita vaatteita.

Raamatussa aina toinen uskovainen menee puhuttelemaan toista, tai sitten uskovainen menee puhuttelemaan epäuskoista. Ja näin epäuskoinen tekee parannuksen tai jättää tekemättä.

Edelleenkään yhtään hot-linen kautta tapahtunutta kääntymistä Raamattu ei tunne. Tähän joku selitys, Melperi.

Tulee mieleen myös Paavalin vai oliko se Pietarin, vaiko kenties molempien kirjeissä se, että kehoitetaan lähtemään seuraamaan 'meitä ja Herraa'. Epäuskoisella on mahdollisuus lähteä samaan uskoon ja joukkoon kanssamme, mutta on myös mahdollisuus sanoa, että ei, en lähde teitä seuraamaan...

• Näin
        Melperi kirjoitti:

Oli ilo tavata sinut ja muistitpa kysyä koirankin kuulumiset,olisi ollut mielenkiintoista keskustella pitempäänkin,mutta sinulla oli kiire,me jäimme vielä tarinoimaan. Toivon sinulle kaikkea hyvää,ja jos Luoja suo,niin tule ensivuonnakin ja yritä ottaa enempi aikaa "turinoihin" On jotenkin "läheisempi" tunne kun kirjoittaa täällä sinulle,kun on nähnyt kasvokkain.Se mun "heinähattu" jäi kotiin mutta pärjäsi siellä muutenkin.Iloista kesän jatkoa ja "nahistellaan" kaikessa sovussa,jos asiat vaatii. Koiralta ja minulta terveisiä t.Näin

• Näin
        vl_ kirjoitti:

Näinhän me se ymmärrämme,mutta jonka silmät ovat pimitetyt ei sitä ymmärrä,mutta uskon että sen ymmärryksen Jumala antaa jos sitä silmävoidetta annetaan että ymmärtää oman tilansa.Silloin kun tulee todellinen hätä omastaa tilastaan niin kyllä silmät aukeavat.Saulus Tarsolainen( Paavali)
        oli Jumalan valittu ja siksi Jumala käytti niin voimakasta "asetta" Paavaliin nähden,koska ei vähempi olisi auttanut.Olihan Saulus oman ymmärryksensä mukaan Jumalan asialla,mutta se ymmärrys oli väärä.

• vl_

...mutta kertomus siitä, kuinka nuori puhuja oli sitä mieltä, että muutakin kautta voi päästä taivaaseen kuin Jumalan Valtakunnasta, on täyttä puppua.

Kai Melperi kuuntelit tämän puhujan saarnan? Eikö siinä korostettu Jumalan Valtakuntaa? Tiedäthän itsekkin mistä puheet voi kuunnella vielä jälkikäteenkin.

Vai väitätkö kaveria kaksinaamaiseksi valehtelijaksi?

Ehkäpä joku näki/tietää, kenen kanssa Melperi jutteli autossa, jos edes jutteli.

Ehkäpä olet Melperi myös käsittänyt hänen sanomisensa vähän väärin?

"Melperin arvosana vanhoillisten "vain me" -opista: HYLÄTTY."

Muista, että Jumalan Sana on kaksiteräinen miekka. Lain kuuluukin sattua. Evankeljumin saat ottaa lahjana vastaan, pakko se ei ole.

• Melperi

höpötyksestä en tajua yhtään mitään.

Muutenkin nimimerkin "vl-" kommentit tässä ketjussa ovat puhdasta vl-POTASKAA ilman häivähdystäkään Raamatun totuuksista ja Pyhän Hengen antamasta ymmärryksestä.

Kirjoittaja on elävä esimerkki siitä, millaiseen karmeaan HENGELLISEEN SOKEUTEEN pahimmillaan vanhoillislestadiolaisuus ja sen opit ihmisen vievät.

• Melperi

"Ehkäpä joku näki/tietää, kenen kanssa Melperi jutteli autossa, jos edes jutteli."

sinä onneton ja opillisesti LÄPIMÄTÄ vl-HEINÄHATTU, että minä valehtelin sanoessani jutelleeni erään seurapuhujan kanssa autossa n. 20 minuuttia.

Tiedän toki, että vl-herätysliike on täynnä perkeleen töitä, mutta tämä on jo melko paksua, että kehtaat sinä SAATANAN PENTU vihjailla minua valehtelijaksi.

Älä rupea oman isäntäsi tapoja minulle tyrkyttämään!!!

• vl-ope
        Melperi kirjoitti:

"Ehkäpä joku näki/tietää, kenen kanssa Melperi jutteli autossa, jos edes jutteli."

sinä onneton ja opillisesti LÄPIMÄTÄ vl-HEINÄHATTU, että minä valehtelin sanoessani jutelleeni erään seurapuhujan kanssa autossa n. 20 minuuttia.

Tiedän toki, että vl-herätysliike on täynnä perkeleen töitä, mutta tämä on jo melko paksua, että kehtaat sinä SAATANAN PENTU vihjailla minua valehtelijaksi.

kielenkäyttösi ylittää tässä viestissä hyvän maun rajat. Pakko sanoa tämä.

• Melperi
        vl-ope kirjoitti:

"asiallinen raportti muuten
        Kirjoittanut: vl_, 6.7.2004 klo 17.55

...mutta kertomus siitä, kuinka nuori puhuja oli sitä mieltä, että muutakin kautta voi päästä taivaaseen kuin Jumalan Valtakunnasta, on täyttä puppua."

Missään en maininnut puhujan ikää. Vl-HEINÄHATTU veti sen omasta päästään. Edelleen kyseinen vl-TYPERYS väittää olevan "täyttä puppua" se mitä MINÄ keskustelin kyseisen puhujan kanssa ja MINÄ tiedän, mitä kyseinen puhuja MINULLE kertoi.

Tässä vl-HEINÄHATTU vihjailee TÖRKEÄSTI, että minä valehtelen olleeni keskustelemassa puhujan kanssa eräässä autossa.

"Ehkäpä olet Melperi myös käsittänyt hänen sanomisensa vähän väärin?"

Törkeily jatkuu. Minä ymmärsin TÄYSIN, mitä kyseinen puhuja minulle kertoi.

Kokonaisuudessaan nimimerkin "vl_" kommentti oli ennenkuulumattoman TÖRKEÄ.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Miksi et moiti lainkaan oman herätysliikkeesi edustajaa, joka törkeästi vihjailee toista kirjoittajaa valehtelijaksi ja esittää kokonaisuudessaan hävyttömän kommentin.

Miksi et häntä moiti lainkaan?

• Melperi
        vl-ope kirjoitti:

Tämä ketju pysyi asialinjoilla siihen saakka kunnes nimimerkki "vl_" alkoi vihjailla minua valehtelijaksi ja kirjoitella muutakin puppua.

Osaatko sanoa, miksi oman herätysliikkeesi edustaja halusi pilata törkeillä kirjoituksillaan tämän avauksen ja ketjun?

• vl_
        Melperi kirjoitti:

Tämä ketju pysyi asialinjoilla siihen saakka kunnes nimimerkki "vl_" alkoi vihjailla minua valehtelijaksi ja kirjoitella muutakin puppua.

Osaatko sanoa, miksi oman herätysliikkeesi edustaja halusi pilata törkeillä kirjoituksillaan tämän avauksen ja ketjun?

Ei ole syytä hikeentyä noin.

Ensinnäkin, luulin sinun itse väittäneen puhujaa(ei ollut tosiaan mainintaa iästä, luin huolimattomasti) valehtelijaksi, kaksinaamaiseksi tai opissaan perus-vl-opista poikkeavaksi (minkä kuvan tuosta nyt ainakin saa). Jos asia ei ollut näin, hyvä on.

Toisekseen, annoin neljä vaihtoehtoa: a) joko minä olen erehtynyt koko hommasta, b) sinä olet hivenen erehtynyt siitä, mitä pappi tarkoitti(palataan tähän kohta), c) et puhunut totta siitä, mitä pappi sanoi tai d) et edes keskustellut papin kanssa.

Voit varmaan asiallisesti (ilman mitään kiroilua ja vl-heinähattuilua(saatampa hyvinkin asua vähemmän landella kuin sinä itse)) sanoa, mikä yo vaihtoehdoista on oikea. Ok, sanoit jo, että A.

Itseasiassa luulen, että olet todella keskustellut puhujan kanssa, ja oikea vaihtoehto on b(=väärinymmärrys).

Katsotaampa tätä seuraavien kirjoituksiesi pohjalta:

"Olimme puhujan kanssa suuresti yhtä mieltä siitä, että usko Jeesukseen on numero 1."

Tottakai, tämähän on selvä asia. Et kuitenkaan tainnut ymmärtää, mitä uskolla tarkoitetaan. Sanotaanhan niinkin, että Saatanakin uskoo Jumalaan, tai Jeesukseen =uskoo olemassaoloon tai kenties muuhunkin. En usko, että puhuja tarkoitti sitä, että pääasia, että uskot Jeesukseen vapahtajana, kyllähän silläkin jo voi päästä taivaaseen.

"Edelleen puhuja vastasi esittämääni suoraan kysymykseen, että vain Jumala - tuo suuri sydänten tuntija - näkee jokaisen ihmisen sydämeen ja Hän myöskin loppupelissä ratkaisee jokaisen ihmisen iäisyyskohtalon."

Totta. Muistanet vertauksen kymmenestä neitsyestä, joista puolet eivät jaksaneet valvoa uskossansa, vaikka heitä ilmeisesti uskovaisina pidettiin. Myös pellolta toinen työmies otettiin ja toinen jätettiin. Muistanet myös seurakunnan 'enkelin' jolle sanottiin, että sinulla on nimi, jottas elät, mutta olet kuollut.

Et ymmärtänyt, että puhuja ei suinkaan tarkoittanut, että Jumala päättäisi viimeisellä tuomiolla, että 'njoo, et kuulunut Valtakuntaani, mutta kun sydämesi on tuommoinen, niin olkoon menneeksi'. Tämä on siksi, että Jumalan armojärjestys ei mene noin. Hyvistä töistä ei kukaan saa palkkaa. Jeesuksen opetukset eivät tue teorioitasi, LUE NÄMÄ!:

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä, ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista. Mutta te olette näiden todistajat" (Luuk. 24: 46-48)

(selvennykseksi: jotkut muut kuin itse Jeesus tai Jumala, siis uskovaiset saarnaavat syntejä anteeksi Hänen(Jeesuksen) nimessään)

Toinen lainaus, _LUE MYÖSKIN TÄMÄ_!:

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Niin kuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan ja joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt" (Joh. 20: 21-23)

Näin sanoo Raamattu, pyhä, kirjoitettu Jumalan Sana. Mutta sitten vielä nämä maailman kauppamiehet uskaltavat väittää, että nimenomaan uskovaisille ei ole syntien anteeksiantoon ja pidätykseen annettu valtuuksia. Niin, että jos kukaan _toinen_uskovainen_, siis _ennestään_Valtakunnan_asukas_ ei ole sinulle Melperi syntejäsi antanut anteeksi, sitä ei silloin voi antaa anteeksi edes Taivaan Jumala. Ja tämä on kirjoitettu Raamatussa. Jos et usko, pyydän ettet meuhkaa, vaan kysyt Raamatunkohtaa, ja sen myös sinulle näytän.

Vai ehkäpä Johanneskin on valehtelija, kuten ilmeisesti myös Luukas? Miten pitkälle teidän julkeutenne riittää?

Toivon vastauksia niin näihin, kuin myös aiempiin kommentteihini, jotka sujuvasti sivuutit.

• vl-ope
        Melperi kirjoitti:

...mutta kertomus siitä, kuinka nuori puhuja oli sitä mieltä, että muutakin kautta voi päästä taivaaseen kuin Jumalan Valtakunnasta, on täyttä puppua."

Missään en maininnut puhujan ikää. Vl-HEINÄHATTU veti sen omasta päästään. Edelleen kyseinen vl-TYPERYS väittää olevan "täyttä puppua" se mitä MINÄ keskustelin kyseisen puhujan kanssa ja MINÄ tiedän, mitä kyseinen puhuja MINULLE kertoi.

Tässä vl-HEINÄHATTU vihjailee TÖRKEÄSTI, että minä valehtelen olleeni keskustelemassa puhujan kanssa eräässä autossa.

"Ehkäpä olet Melperi myös käsittänyt hänen sanomisensa vähän väärin?"

Törkeily jatkuu. Minä ymmärsin TÄYSIN, mitä kyseinen puhuja minulle kertoi.

Kokonaisuudessaan nimimerkin "vl_" kommentti oli ennenkuulumattoman TÖRKEÄ.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Miksi et moiti lainkaan oman herätysliikkeesi edustajaa, joka törkeästi vihjailee toista kirjoittajaa valehtelijaksi ja esittää kokonaisuudessaan hävyttömän kommentin.

Miksi et häntä moiti lainkaan?

Silmiini pisti sanasäilän heiluttelusi, joka ei mielestäni mahdu asialliseen kommunikointiin. Luin ensin vastauksesi ja sitten sitä edeltäneen vl:n viestin. Eikö maltti ole valttia ja ilman nimittelyjäkin pärjää tässä elämässä? Eri mieltä asioista saa olla, mutta toisten panettelu ja haukkuminen ei kuulu todellakaan sivistykseen. Siksi puutuin viestisi tyyliin.

En epäile laisinkaan, ettetkö olisi jutellut ko. puhujan kanssa, mutta vastauksesi tyyli on todella raflaava. Sinulla on oma tyylisi kirjoittaa, kuten meillä jokaisella palstalaisella, mutta persoonallinen voi olla myös ilman nimittelyjäkin.

• ...tai kolmesti...
        vl_ kirjoitti:

Ei ole syytä hikeentyä noin.

Ensinnäkin, luulin sinun itse väittäneen puhujaa(ei ollut tosiaan mainintaa iästä, luin huolimattomasti) valehtelijaksi, kaksinaamaiseksi tai opissaan perus-vl-opista poikkeavaksi (minkä kuvan tuosta nyt ainakin saa). Jos asia ei ollut näin, hyvä on.

Toisekseen, annoin neljä vaihtoehtoa: a) joko minä olen erehtynyt koko hommasta, b) sinä olet hivenen erehtynyt siitä, mitä pappi tarkoitti(palataan tähän kohta), c) et puhunut totta siitä, mitä pappi sanoi tai d) et edes keskustellut papin kanssa.

Voit varmaan asiallisesti (ilman mitään kiroilua ja vl-heinähattuilua(saatampa hyvinkin asua vähemmän landella kuin sinä itse)) sanoa, mikä yo vaihtoehdoista on oikea. Ok, sanoit jo, että A.

Itseasiassa luulen, että olet todella keskustellut puhujan kanssa, ja oikea vaihtoehto on b(=väärinymmärrys).

Katsotaampa tätä seuraavien kirjoituksiesi pohjalta:

"Olimme puhujan kanssa suuresti yhtä mieltä siitä, että usko Jeesukseen on numero 1."

Tottakai, tämähän on selvä asia. Et kuitenkaan tainnut ymmärtää, mitä uskolla tarkoitetaan. Sanotaanhan niinkin, että Saatanakin uskoo Jumalaan, tai Jeesukseen =uskoo olemassaoloon tai kenties muuhunkin. En usko, että puhuja tarkoitti sitä, että pääasia, että uskot Jeesukseen vapahtajana, kyllähän silläkin jo voi päästä taivaaseen.

"Edelleen puhuja vastasi esittämääni suoraan kysymykseen, että vain Jumala - tuo suuri sydänten tuntija - näkee jokaisen ihmisen sydämeen ja Hän myöskin loppupelissä ratkaisee jokaisen ihmisen iäisyyskohtalon."

Totta. Muistanet vertauksen kymmenestä neitsyestä, joista puolet eivät jaksaneet valvoa uskossansa, vaikka heitä ilmeisesti uskovaisina pidettiin. Myös pellolta toinen työmies otettiin ja toinen jätettiin. Muistanet myös seurakunnan 'enkelin' jolle sanottiin, että sinulla on nimi, jottas elät, mutta olet kuollut.

Et ymmärtänyt, että puhuja ei suinkaan tarkoittanut, että Jumala päättäisi viimeisellä tuomiolla, että 'njoo, et kuulunut Valtakuntaani, mutta kun sydämesi on tuommoinen, niin olkoon menneeksi'. Tämä on siksi, että Jumalan armojärjestys ei mene noin. Hyvistä töistä ei kukaan saa palkkaa. Jeesuksen opetukset eivät tue teorioitasi, LUE NÄMÄ!:

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä, ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista. Mutta te olette näiden todistajat" (Luuk. 24: 46-48)

(selvennykseksi: jotkut muut kuin itse Jeesus tai Jumala, siis uskovaiset saarnaavat syntejä anteeksi Hänen(Jeesuksen) nimessään)

Toinen lainaus, _LUE MYÖSKIN TÄMÄ_!:

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Niin kuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan ja joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt" (Joh. 20: 21-23)

Näin sanoo Raamattu, pyhä, kirjoitettu Jumalan Sana. Mutta sitten vielä nämä maailman kauppamiehet uskaltavat väittää, että nimenomaan uskovaisille ei ole syntien anteeksiantoon ja pidätykseen annettu valtuuksia. Niin, että jos kukaan _toinen_uskovainen_, siis _ennestään_Valtakunnan_asukas_ ei ole sinulle Melperi syntejäsi antanut anteeksi, sitä ei silloin voi antaa anteeksi edes Taivaan Jumala. Ja tämä on kirjoitettu Raamatussa. Jos et usko, pyydän ettet meuhkaa, vaan kysyt Raamatunkohtaa, ja sen myös sinulle näytän.

Vai ehkäpä Johanneskin on valehtelija, kuten ilmeisesti myös Luukas? Miten pitkälle teidän julkeutenne riittää?

Toivon vastauksia niin näihin, kuin myös aiempiin kommentteihini, jotka sujuvasti sivuutit.

on neuvottu, eikä siltikään usko, karta sitä... Ei millään pahalla, mutta kaverilla on omat käsitykset erittäin vahvoja ja jos ei muuta ymmärrä niin ei sitten.

• Melperi
        vl-ope kirjoitti:

Silmiini pisti sanasäilän heiluttelusi, joka ei mielestäni mahdu asialliseen kommunikointiin. Luin ensin vastauksesi ja sitten sitä edeltäneen vl:n viestin. Eikö maltti ole valttia ja ilman nimittelyjäkin pärjää tässä elämässä? Eri mieltä asioista saa olla, mutta toisten panettelu ja haukkuminen ei kuulu todellakaan sivistykseen. Siksi puutuin viestisi tyyliin.

En epäile laisinkaan, ettetkö olisi jutellut ko. puhujan kanssa, mutta vastauksesi tyyli on todella raflaava. Sinulla on oma tyylisi kirjoittaa, kuten meillä jokaisella palstalaisella, mutta persoonallinen voi olla myös ilman nimittelyjäkin.

"Eikö maltti ole valttia ja ilman nimittelyjäkin pärjää tässä elämässä? Eri mieltä asioista saa olla, mutta toisten panettelu ja haukkuminen ei kuulu todellakaan sivistykseen."

Ihan oikein ja siihen itsekin yleensä pyrin. Eli asioista ja oppikysymyksistä keskustellaan eikä henkilöistä.

Nimimerkki "vl_" kirjoittaa tässä ketjussa:

Näissä kahdessa kohdassa nimimerkki "vl_" ilmiselvästi väittää/vihjailee minun olevan VALEHTELIJA.

Tämä on TÖRKEÄ ja HENKILÖÖN käyvä väite. Jos minua joku julkisella palstalla alkaa väittää valehtelijaksi, niin kyseessä on sen luokan asia, että silloin katson oikeudekseni myöskin puolustautua omalla tyylilläni.

On tavallisen törkeää kirjoittaa, että on "täyttä puppua" se mitä eräs seurapuhuja minulle meidän välisessä kahdenkeskisessä keskustelussa puhui. Sen keskustelun sisällön tietävät vai MINÄ ja SEURAPUHUJA. Ja sen keskustelun ydinsisällön kerroin avauksessani.

Millä ihmeen eväillä nimimerkki "vl_" väittää ja "tietää" asian olevan "täyttä puppua"?!

Toinen ylle siteeraamani kohta vihjailee, että en olisi lainkaan keskustellut kenenkään puhujan kanssa. Törkeä vihjaus!

Toivon kuitenkin, että herätysliikkeessänne vähemmistö ihmisistä on nimimerkin "vl_" kaltaisia täysin ilman mitään tietopohjaa toisia ihmisiä valehtelijoiksi leimaavia ja vihjailevia TÖRKIMYKSIÄ.

• tunari
        Melperi kirjoitti:

höpötyksestä en tajua yhtään mitään.

Muutenkin nimimerkin "vl-" kommentit tässä ketjussa ovat puhdasta vl-POTASKAA ilman häivähdystäkään Raamatun totuuksista ja Pyhän Hengen antamasta ymmärryksestä.

Kirjoittaja on elävä esimerkki siitä, millaiseen karmeaan HENGELLISEEN SOKEUTEEN pahimmillaan vanhoillislestadiolaisuus ja sen opit ihmisen vievät.

..hänen kommenttejaan yllä mm. palvelusväestä. Aika ala-arvoista "keskustelua" sinun puoleltasi, Melperi.

• vl_
        ...tai kolmesti... kirjoitti:

on neuvottu, eikä siltikään usko, karta sitä... Ei millään pahalla, mutta kaverilla on omat käsitykset erittäin vahvoja ja jos ei muuta ymmärrä niin ei sitten.

että ei ota kantaa noihin selkeästi hänelle vaikeisiin asioihin, vaan jättää ne kokonaan vastaamatta.

Taisi sana sattua.

Melperille on sanottu monta asiaa niin selkeästi selkeillä sanankohdilla varustettuna, että jos ei siitä ymmärrä, ei sitten ymmärrä.

Jos asiat eivät muutu, jätän Melperin omaan arvoonsa, lukuunottamatta vastineita omiin, tässä ketjussa oleviin viesteihini.

• acimlainen
        vl_ kirjoitti:

että ei ota kantaa noihin selkeästi hänelle vaikeisiin asioihin, vaan jättää ne kokonaan vastaamatta.

Taisi sana sattua.

Melperille on sanottu monta asiaa niin selkeästi selkeillä sanankohdilla varustettuna, että jos ei siitä ymmärrä, ei sitten ymmärrä.

Jos asiat eivät muutu, jätän Melperin omaan arvoonsa, lukuunottamatta vastineita omiin, tässä ketjussa oleviin viesteihini.

..taas väittäisit että itse Jumalakaan ei voi pelastaa ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua?

• vl_
        acimlainen kirjoitti:

..taas väittäisit että itse Jumalakaan ei voi pelastaa ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua?

Unohda se VL siitä.
        Raamatun mukaan (ja _tästä_ voimme siiten vaikka taittaa peistä) todellakin ihmisen armojärjestys on sellainen, että Jumala herättää ihmisen ja antaa tälle synnit anteeksi nimenomaan Valtakuntansa kautta. Jumala on se, joka työn tekee, mutta tässä tarvitaan välikappale, Jumalan lapsi. Tämä ei edes ole uskon asia, se lukee selväkielisesti Raamatussa.

Kun synnit on anteeksi annettu maan päällä, ne on annettu anteeksi Taivaassa, ja kun synnit on pidätetty maan päällä, ne on pidätetty Taivaassa. Tämäkin on suoraan Raamatusta. Jos haluat väittää vastaan, väität Raamattua vastaan. Voit väittää Paavalia, Johannesta ja Luukasta(vain muutamat mainitakseni) valehtelijoiksi, mutta muista myös mitä lukee Raamatun loppulehdillä siitä, mitä käy, jos lisää Sanaan tai ottaa Sanasta pois jotain.

HUOM!:
        Se on uskon asia sitten, että onko se Valtakunta sitten vanhoillislestadiolaisuudessa, vai onko se esimerkiksi melperiläisyydessä tai acimlaisuudessa. Oman uskoni tiedät.

• Melperi
        acimlainen kirjoitti:

"Missään
        Kirjoittanut: Melperi, 7.7.2004 klo 11.09

kohdin Raamattua EI ASETETA ihmisen pelastumisen ja uskoontulon edellytykseksi sitä, että toinen uskovainen julistaa hänelle hänen syntinsä anteeksi.

EI MISSÄÄN.

Raamatun punainen lanka:

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut."

Sydämen usko Jeesukseen Kristukseen on kaiken A ja O. Silloin menet ahtaasta portista sisälle pelastukseen ja Jumalan valtakuntaan, kun tosimielellä avaat sydämesi oven Jumalan Golgatalla valmistamalle pelastustarjoukselle.
        Tämä voi tapahtua missä vain, milloin vain, miten vain.

Usko on Jumalan lahja ja perustuu Pyhän Hengen työhön ihmisessä. Pyhä Henki voi tehdä työtä ihmisessä monin eri tavoin:

- saarnattu sana
        - Raamatun lukeminen
        - hengelliset kirjat ja lehdet
        - hengellinen musiikki
        - toisen ihmisen henkilökohtainen todistus uskostaan
        - Jumala parantaa ihmisen jostakin sairaudesta
        - jne.

Yksi pelastumisen ja uskoontulon konkreettinen muoto voi olla se, että toinen uskovainen ihminen, jonka kanssa olet esim. keskustellut näistä asioista keskustelun päätteeksi ja sinun oman tahtosi ja pyyntösi perusteella julistaa sinulle sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Vanhoillislestadiolaiset ovat ottaneet opissaan tämän tavan ainoaksi mahdollisuudeksi ihmisen pelastua. Raamattu EI MILLÄÄN TAVALLA TUE tätä käsitystä."

• Leenu
        Melperi kirjoitti:

"Eikö maltti ole valttia ja ilman nimittelyjäkin pärjää tässä elämässä? Eri mieltä asioista saa olla, mutta toisten panettelu ja haukkuminen ei kuulu todellakaan sivistykseen."

Ihan oikein ja siihen itsekin yleensä pyrin. Eli asioista ja oppikysymyksistä keskustellaan eikä henkilöistä.

Nimimerkki "vl_" kirjoittaa tässä ketjussa:

Näissä kahdessa kohdassa nimimerkki "vl_" ilmiselvästi väittää/vihjailee minun olevan VALEHTELIJA.

Tämä on TÖRKEÄ ja HENKILÖÖN käyvä väite. Jos minua joku julkisella palstalla alkaa väittää valehtelijaksi, niin kyseessä on sen luokan asia, että silloin katson oikeudekseni myöskin puolustautua omalla tyylilläni.

On tavallisen törkeää kirjoittaa, että on "täyttä puppua" se mitä eräs seurapuhuja minulle meidän välisessä kahdenkeskisessä keskustelussa puhui. Sen keskustelun sisällön tietävät vai MINÄ ja SEURAPUHUJA. Ja sen keskustelun ydinsisällön kerroin avauksessani.

Millä ihmeen eväillä nimimerkki "vl_" väittää ja "tietää" asian olevan "täyttä puppua"?!

Toinen ylle siteeraamani kohta vihjailee, että en olisi lainkaan keskustellut kenenkään puhujan kanssa. Törkeä vihjaus!

Toivon kuitenkin, että herätysliikkeessänne vähemmistö ihmisistä on nimimerkin "vl_" kaltaisia täysin ilman mitään tietopohjaa toisia ihmisiä valehtelijoiksi leimaavia ja vihjailevia TÖRKIMYKSIÄ.

se tuntuu ärsyttävälle, jollei uskota puhetta. Vaikutit miitissä sen verran rohkealta, että en epäilisi, ettetkö olisi puhujan juttusilla käynyt... Ihmisissä tosin on erilaisia, kenties vl_ spontaaniudessaan vetäisi kirjoituksen kummempia ajattelematta... ja kenties hänelle olisi kynnys mennä sakastiin tms puhujan juttusille.

• Melperi
        Leenu kirjoitti:

se tuntuu ärsyttävälle, jollei uskota puhetta. Vaikutit miitissä sen verran rohkealta, että en epäilisi, ettetkö olisi puhujan juttusilla käynyt... Ihmisissä tosin on erilaisia, kenties vl_ spontaaniudessaan vetäisi kirjoituksen kummempia ajattelematta... ja kenties hänelle olisi kynnys mennä sakastiin tms puhujan juttusille.

vl-herätysliikkeen piiristä löytyy sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät automaattisesti pidä kaikkia ei-veeälliä valehtelijoina. Taidat kuitenkin edustaa pientä vähemmistöä.

Siunausta sinulle Leenu!

• tunari
        Melperi kirjoitti:

vl-herätysliikkeen piiristä löytyy sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät automaattisesti pidä kaikkia ei-veeälliä valehtelijoina. Taidat kuitenkin edustaa pientä vähemmistöä.

Siunausta sinulle Leenu!

"Onneksi
        Kirjoittanut: Melperi, 7.7.2004 klo 11.36

vl-herätysliikkeen piiristä löytyy sellaisiakin henkilöitä, jotka eivät automaattisesti pidä kaikkia ei-veeälliä valehtelijoina. Taidat kuitenkin edustaa pientä vähemmistöä. "

Onneksi ei-veeällien piiristä löytyy myös ennakkoluulottomia ja suvaitsevia ihmisiä. Onneksi Melperit sun muut kuuluvat melko pieneen vähemmistöön!

• vl_
        Melperi kirjoitti:

"Missään

kohdin Raamattua EI ASETETA ihmisen pelastumisen ja uskoontulon edellytykseksi sitä, että toinen uskovainen julistaa hänelle hänen syntinsä anteeksi.

EI MISSÄÄN.

Raamatun punainen lanka:

Sydämen usko Jeesukseen Kristukseen on kaiken A ja O. Silloin menet ahtaasta portista sisälle pelastukseen ja Jumalan valtakuntaan, kun tosimielellä avaat sydämesi oven Jumalan Golgatalla valmistamalle pelastustarjoukselle.

Usko on Jumalan lahja ja perustuu Pyhän Hengen työhön ihmisessä. Pyhä Henki voi tehdä työtä ihmisessä monin eri tavoin:

- saarnattu sana
        - Raamatun lukeminen
        - hengellinen musiikki
        - jne.

Yksi pelastumisen ja uskoontulon konkreettinen muoto voi olla se, että toinen uskovainen ihminen, jonka kanssa olet esim. keskustellut näistä asioista keskustelun päätteeksi ja sinun oman tahtosi ja pyyntösi perusteella julistaa sinulle sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Vanhoillislestadiolaiset ovat ottaneet opissaan tämän tavan ainoaksi mahdollisuudeksi ihmisen pelastua. Raamattu EI MILLÄÄN TAVALLA TUE tätä käsitystä."

ota kantaa jo edellä antamiini _Raamatunkohtiin_, jotka nimenomaan valaisevat tämän asian sinullekkin.

Että ei missään kohtaa vai?

Miksi vastasit acimlaiselle, etkä minulle?

• älämanaa
        Melperi kirjoitti:

Suun tunnustuksella sydän puhuu, kuten varmaan itsekkin huomasit. Älä anna vihalle valtaa rakas Melperi! Tee parannus tänään kun kuulet Herra sinun Jumalasi äänen. Jos siirrät sen huomiseen, on kuin sijaisit vuoteesi helvettiin. Ole ahkera ja tee parannus. Ota yhteyttä johonkin uskovaiseen ennen kuin on myöhäistä.

• Näin
        Melperi kirjoitti:

Siunausta sinulle Leenu!

Meitä löytyy moneksi,mutta anna sinä anteeksi niille jotka asiattomasti epäilevät sinua ja puheitasi, uskon että sinulla on "suurisydän" joka ei piittaa nim.vl_ epäilyksistä sinun puheisiisi,Ole sinä sellaisten puheiden yläpuolella. Sinulla on omat kokemuksesi suviseuroista ja muilla omansa,koetetaan "sietää" toisiamme.Me olemme kerran jokainen omasta tilastamme tiliä tekemässä,ja Jumala tuntee ja tietää mitä me olemme,ja siksi emme voi "tuomita" toisiamme,koska yksi vain on joka tuomitsee!
        Ja se on Jumala.

• Melperi
        Näin kirjoitti:

Meitä löytyy moneksi,mutta anna sinä anteeksi niille jotka asiattomasti epäilevät sinua ja puheitasi, uskon että sinulla on "suurisydän" joka ei piittaa nim.vl_ epäilyksistä sinun puheisiisi,Ole sinä sellaisten puheiden yläpuolella. Sinulla on omat kokemuksesi suviseuroista ja muilla omansa,koetetaan "sietää" toisiamme.Me olemme kerran jokainen omasta tilastamme tiliä tekemässä,ja Jumala tuntee ja tietää mitä me olemme,ja siksi emme voi "tuomita" toisiamme,koska yksi vain on joka tuomitsee!
        Ja se on Jumala.

hieno kommentti.

Kyllä meikäläisen luonteella (= kohtalaisen tulinen) varustettu henkilö polttaa ilman muuta proppunsa, kun joku TOMPPELI (= vl_) alkaa ilman mitään perusteita vihjailla valehtelijaksi tällaisella yleisellä foorumilla. Mutta sehän on kyseisen TOMPPELIN HÄPEÄ - ei minun eikä sinun.

Joo...mukavahan siinä oli pikaisesti nähdä Kenian lipun alla muutama tuttu palstan nimimerkki - kuten mm. Näin. :))

Pidähän hyvää huolta koirasta, niin koirakin pitää huolta sinusta.

Hyvää kesän jatkoa!

• Näin
        Melperi kirjoitti:

"Missään

EI MISSÄÄN.

Raamatun punainen lanka:

- saarnattu sana
        - Raamatun lukeminen
        - hengellinen musiikki
        - jne.

Mihin sinä unohdit sen Raamatun paikan jossa Jeesus lähettää omat opetuslapsensa viemään evankeliumin sanaa eteenpäin,Hän sanoi "Ottakaa Pyhä Henki,kenen synnit te anteeksi annatte niille ne on anteeksi annettu ja jolta te kiellätte anteeksiannon,hän ei saa syntejään anteeksi.Joh.20:22-23 Eli Jeesuksen opetuslapset ovat kautta aikojen tätä evankeliumin sanaa julistaneet.Millä sinä kumoat tämän raamatun kohdan? Ei lukemalla tule autuaaksi kuten Etiopian
        hoviherran tapauksessa tulee ilmi.Luepa koko Luukkaan evankeliumi,siellä on monissa kohdin selvitetty miten Jumalanlapseksi tullaan.
        Kuuntelitko sitä puhetta suviseuroissa missä kerrottiin siitä kadonneesta hopearahasta(penningistä) Me emme itse voi "ansaita"autuuttamme,sillä kaikki oma ansio on Jumalan silmissä kuin saastainen vaate.
        Se on uskonkautta vanhurskauttamista. Ei ansiokristillisyyttä. Uskoa ei oteta,se annetaan,ja Jumalalla on oma aikansa ja paikkansa koska hän uskon lahjan antaa.Silloin taivas vastaa rauhalla kun syntinen ihminen saa uskoa kaikki omat syntinsä anteeksi evankeliumin saarnasta. Sen voi vain ennenuskonut Pyhän Hengen pappi julistaa.Evankeliumi kulkee jalkojen päällä
        täällä ajassa. Rukoilen että Jumala "avaisi silmäsi" näkemään tämän asian,sillä uskon kuitenkin että sinä olet rehellinen mies,mutta
        tämä uskomisen asia on sinulle "kynnyskysymys"

• Melperi

Yksi asia jäi mainitsematta avauksessa.

Normaalisti puhe päättyi perinteiseen vl-vilkutteluun, jonka aikana puhuja toisti n-kertaa "Jeesuksen nimessä ja veressä". Eli kun joku kuulija vilkutteli, niin puhuja kuittasi synnit anteeksi noin.

No tämä on sitä tuttua vl-vilkuttelua. Sen sijaan ulkopuolista kuulijaa ärsytti se tyyli, jolla valtaosa puhujista lopetti osuutensa. Kuulijavilkuttelun jälkeen puhuja yleensä ikäänkuin käpertyi kasaan (symbolisesti) ja sanoi kuulijakunnalle: "Kuinkas olisi, saankohan minäkin onneton ihminen uskoa syntini anteeksi?".
      Ja ainakin puoli teltallista vilkutti iloisesti puhujalle.

Tämä oli sitä vl-siirappia ja teennäistä esiintymistä, josta näillä palstoilla on ollut aiemmin puhetta. Kuulemistani puhujista pari lopetti puheensa selkeään AAMENEEN ilman kyseistä siirappia hännänhuippuna.

Melperi nosti mielessään hattuaan näille puhujille.

• vl_

Syytät kyllä nyt hyvin mustavalkoisesti lähes kaikesta VL:iä, mutta turha väittää tuollaista. Kyllä ainakin omalle kohdalle lankeemuksia tulee aina vaan, ja sitä janoaa evankeljumia ja syntien anteeksiantoa.

Koska puhujat ovat myös ihmisiä, hekin lankeavat, ja hekin tuntevat _aivan_oikeasti_(!) heikkoutta ja syntisyyttä, ja _aivan_vilpittömästi_ pyytävät syntejään anteeksi. Jos se ulkopuolisesta näyttää/kuulostaa siirapilta ja teennäiseltä esiintymiseltä, sille en voi mitään.

Ps. 'vilkuttelu' ei varmasti ole iloista. Myöskin se käden nostaminen on oikeasti vaikeaa ja nöyrää. Vaikka kaikki tietää, että kaikki ihmiset ovat syntisiä, silti ne omat synnit tuntuvat aina niin suurilta, ja sitä todella häpeillen saattaa kättänsä nostaa. Ei siinä ole kyse mistään vilkuttelusta tai siirapista.

• acimlainen

.. vääräuskoinen Jumalan Valtakunnan ulkopuolella oleva, armosta osaton, helvettiä kohti matkalla oleva, paatunut syntinen ja uskovaisten herjaaja ja pilkaaja olisit vähän vilkutellut? ;)

Olisitko saanut vastavilkutuksen kuitiksi ja pelastunut?

• Havaitsija, vl

Niille jotka eivät tiedä..
        ..ei se mitään huvikseen vilkuttelua ole. Seuraväki saarnaa synnit anteeksi puhujallekin. Ja se hiljainen ääni jonka voi radiostakin kuulla seurapuheen aikana (/ tauko, jonka jälkeen puhuja usein sanoo esim. "Minä tahdon uskoa teidän kanssanne" tms.) tulee siitä, kun seuravieraat saarnaavat synnit anteeksi puhujalle ja sanovat useimmat ainakin hiljaa: Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi. Sanamuotoja on toki muitakin.

Kirjoittanut: Havaitsija 7.7.2004, klo 10.51

• evankeliumi

"Vilkuttelu" häiritsee ilman muuta sielunvihollisen lasta...

• uskot
        acimlainen kirjoitti:

.. vääräuskoinen Jumalan Valtakunnan ulkopuolella oleva, armosta osaton, helvettiä kohti matkalla oleva, paatunut syntinen ja uskovaisten herjaaja ja pilkaaja olisit vähän vilkutellut? ;)

Olisitko saanut vastavilkutuksen kuitiksi ja pelastunut?

Jos haluat uskoa ja otat sen synnin päästön uskolla vastaan. Siis uskominen tarkoittaa sitä.
        -Usko synnit anteeksi, kun ne sinulle äänellisen saarnan kautta ja kätten päälle panemisen kautta siunataan anteeksi. Silloin tulee Pyhä Henki sydämeesi asumaan ja kotiopettajaksi joka neuvoo sinua kaikkinaiseen totuuteen.

• Melperi
        evankeliumi kirjoitti:

"Vilkuttelu" häiritsee ilman muuta sielunvihollisen lasta...

ei tarvitse olla koko ajan vilkuttelemassa toinen toisilleen. He saavat olla kaiken aikaa Golgatalla avatussa armon ja anteeksiantamuksen puhtaaksi pesevässä virrassa ilman ihmisten keksimiä vilkutteluoppeja, joilla pyritään nostamaan oma nokka aina taivaisiin asti.

Se nokka voi olla erään kerran porossa...

• Kameli

selkeästi, että anna veljellesi niin monesti anteeksi kuin hän katuu ja kun ihminen tuntee syntysyyttään ja pyytää syntejään anteeksi, niin se on täyttä evankeliumin ydintä ja Kristuksen opin sydän.

Sinä pilkkaat sitä vilkutteluksi, sillä et näe kenenkään sydämeen, joka haluaa kuulla suloisen evanekliumin saarnan ja sen uskaltaa ilmaista vielä isonkin joukon seassa. Ulkopuolista kuulijaa ärsyttää se siksi, koska ei tunne sitä voimaa, joka evanekeliumissa on sen uskovalle.

Puhuja ei huvikseen siellä julista todistusta syntien anteeksi antamisesta ja näyttele sillä, vaan siksi, että Raamattu opettaa antamaan anteeksi kaikille katuville. Raamattu varoittaa pidättämästä evankeliumia katuvalta (muistatko 10 000 leiviskää).

• Miepä vaan

kysyisin mitä miehiä tämä Melperi oikein on?
      Äsken tämän foorumin löytänyt,joten en ole oikein asiasta perillä(kärryillä).

• Melperi

Pituus: 186 cm

Paino: 86 kg

Ikä: Sopiva

Koulutus: Riittävä

Perhesuhteet: Vaimo ja lapsia

Hengellinen tila: Elävässä uskossa vuosikausia

Asuinpaikka: Ne tietävät, joiden tarvitsee tietää

Harrastukset: Ennen erilaiset pallopelit, nykyään erilainen penkkiurheilu

Suosikkiruoka: Vaimon tekemät lihapullat

Erityinen kritiikin kohde: Lukuisat Raamatun vastaiset vl-harhaopit

• BMI
        Melperi kirjoitti:

Pituus: 186 cm

Paino: 86 kg

Ikä: Sopiva

Koulutus: Riittävä

Perhesuhteet: Vaimo ja lapsia

Hengellinen tila: Elävässä uskossa vuosikausia

Asuinpaikka: Ne tietävät, joiden tarvitsee tietää

Harrastukset: Ennen erilaiset pallopelit, nykyään erilainen penkkiurheilu

Suosikkiruoka: Vaimon tekemät lihapullat

Erityinen kritiikin kohde: Lukuisat Raamatun vastaiset vl-harhaopit

Painoindeksisi on 24. Olet lisäksi normaalipainoinen.
        Minä en ole.

• Hans
        BMI kirjoitti:

Minä en ole.

En jaksa ymmärtää, miten Melperi jaksaa jauhaa ja kritisoida toisten uskoa, kun on itsekin omien sanojensa mukaan elävässä uskossa.. Ei oikea usko lähde toisten mustamaalaamisesta ja kritisoimisesta ja vieläpä siten että tämän kautta todistettaisiin itselle oman uskon vahvuutta. Kaikesta tällaisesta paistaa läpi pohjaton epävarmuus ja epäluottamus siihen mitä itse todellisuudessa onkaan.

Toivoisin, että me veeällät jättäisimme tällaiset keskustelut ja Melperin kaltaiset henkilöt omaan arvoonsa. Nämä ovat juuri niitä pilkkaajia, joista raamatussa lukuisasti mainitaan. Kun keskustelun lähtökohdat ovat uskon kritisoiminen, niin ei silloin kannata ottaa asioihin kantaa. Jos Luoja näkee hyväksi, että Melperi löytää joskus Jumalan Valtakunnan, niin silloin hän sen myös löytää.

• Havaitsija
        Hans kirjoitti:

En jaksa ymmärtää, miten Melperi jaksaa jauhaa ja kritisoida toisten uskoa, kun on itsekin omien sanojensa mukaan elävässä uskossa.. Ei oikea usko lähde toisten mustamaalaamisesta ja kritisoimisesta ja vieläpä siten että tämän kautta todistettaisiin itselle oman uskon vahvuutta. Kaikesta tällaisesta paistaa läpi pohjaton epävarmuus ja epäluottamus siihen mitä itse todellisuudessa onkaan.

Toivoisin, että me veeällät jättäisimme tällaiset keskustelut ja Melperin kaltaiset henkilöt omaan arvoonsa. Nämä ovat juuri niitä pilkkaajia, joista raamatussa lukuisasti mainitaan. Kun keskustelun lähtökohdat ovat uskon kritisoiminen, niin ei silloin kannata ottaa asioihin kantaa. Jos Luoja näkee hyväksi, että Melperi löytää joskus Jumalan Valtakunnan, niin silloin hän sen myös löytää.

"En jaksa ymmärtää, miten Melperi jaksaa jauhaa ja kritisoida toisten uskoa, kun on itsekin omien sanojensa mukaan elävässä uskossa.. Ei oikea usko lähde toisten mustamaalaamisesta ja kritisoimisesta ja vieläpä siten että tämän kautta todistettaisiin itselle oman uskon vahvuutta. Kaikesta tällaisesta paistaa läpi pohjaton epävarmuus ja epäluottamus siihen mitä itse todellisuudessa onkaan. "

Tämä on aivan totta. Emme me veeällät tuolla muilla palstoilla, esim. wiccalaisuudessa tai Jehovan todistajissa tai muissakaan käy mustamaalaamassa toisten uskoa. Sen sijaan mm. acimlainen ja Melperi tätä harrastavat, tosin acimlainen osaa useimmiten hieman paremmin hillitä itseään.

• acimlainen
        Hans kirjoitti:

..ihan vastuuntunteesta. En usko että Melperi tarkoittaa mitään pahaa vaan kritisoi ihan aiheesta ja myöntää hyvät puolet.

Palsta on juuri sitä varten että sillä keskustellaan vanhoillislestadiolaisuudesta. Myös sen huonoista puolista. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Se taas minusta on ihmeellistä että PALSTALLE tullaan sanomaan että miten täällä aina jaksetaan jauhaa vanhoillislestadiolaisuudesta. Aivan samalla periaatteellahan voisi mennä jalkapallokentän vierelle valittamaan että kuinka te aina jaksatte potkia sitä palloa.
        Tai mennä kauppaan ihmettelemään miksi ihmiset aina vain ostavat siellä kun voisivat mennä muualle tekemään jotain muuta.

Tai sitten voisi mennä uimahalliin päivittelemään että kylläpä ihmiset viitsivät aina vain uida ja uida.
        Tai voisi pysäyttää autoilijoita ja kysyä että miksi te jatkuvasti kääntelette sitä rattia.

• Melperi
        acimlainen kirjoitti:

..ihan vastuuntunteesta. En usko että Melperi tarkoittaa mitään pahaa vaan kritisoi ihan aiheesta ja myöntää hyvät puolet.

Palsta on juuri sitä varten että sillä keskustellaan vanhoillislestadiolaisuudesta. Myös sen huonoista puolista. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Se taas minusta on ihmeellistä että PALSTALLE tullaan sanomaan että miten täällä aina jaksetaan jauhaa vanhoillislestadiolaisuudesta. Aivan samalla periaatteellahan voisi mennä jalkapallokentän vierelle valittamaan että kuinka te aina jaksatte potkia sitä palloa.
        Tai mennä kauppaan ihmettelemään miksi ihmiset aina vain ostavat siellä kun voisivat mennä muualle tekemään jotain muuta.

Tai sitten voisi mennä uimahalliin päivittelemään että kylläpä ihmiset viitsivät aina vain uida ja uida.
        Tai voisi pysäyttää autoilijoita ja kysyä että miksi te jatkuvasti kääntelette sitä rattia.

hyvä kommentti. Tai varsin hyvä.

• Havaitsija
        Melperi kirjoitti:

hyvä kommentti. Tai varsin hyvä.

kommentoihan vielä keskustelua siitä palvelusväestä.

• Melperi
        BMI kirjoitti:

Minä en ole.

Kommenttisi osui suoraan tämän hengellisen palstan ytimeen ja avasi aivan uusia näkymiä vanhoillislestadiolaisuudesta. :))

• vl_
        acimlainen kirjoitti:

Kyllä itse ymmärrän _keskustelun_ vanhoillislestadiolaisuudesta.

Mutta. Hra. Melperi esittää väitteen A, johon annan vastineen. Koska Melperi ei voi mitään vastineen edessä, hän poistuu takavasemmalle, vaihtaa viestiketjua, ja esittää joko väitteen B tai sitten taas väitteen A uudelleen. Vastineihin hän ei ota kantaa, jos niissä on Raamatulla osoitettu hänen väitteensä vääräksi.

Silti hän kerta toisensa jälkeen jauhaa aina vain samasta asiasta. Ja taas poistuu kesken leikin, ja avaa uuden aiheen.

Ei se ole mitään keskustelua, vai miten itse asian koet?

Voitko sinä, acimlainen, ottaa kantaa tuohon palvelusväkeen/puhtaisiin vaatteisiin, Paavalin kääntymiseen, Korneliuksen perheeseen, Daavidiin jne. jne., mitkä tuolla ylempänä jäivät kokonaan vaille Melperin vastausta. Vastasit jo jotain enkeleistä, mutta se olennainen - puhtaat vaatteet /näkö jne. - jäi puuttumaan. Eli jos jatkaisit tuolla hieman ylempänä.

Se on keskustelua. Välttely ei sitä ole.

Ja kuten muutkin ovat jo todenneet, Melperin käytös ja hermostumiset ( jatkuva maanittelu: "olen minäkin elävässä uskossa, olenhan") osoittavat suurta epävarmuutta.

Meillä on rauha, meillä on varmuus. Eikä se ole se rauha, minkä maailma antaa.

• acimlainen
        vl_ kirjoitti:

Mutta. Hra. Melperi esittää väitteen A, johon annan vastineen. Koska Melperi ei voi mitään vastineen edessä, hän poistuu takavasemmalle, vaihtaa viestiketjua, ja esittää joko väitteen B tai sitten taas väitteen A uudelleen. Vastineihin hän ei ota kantaa, jos niissä on Raamatulla osoitettu hänen väitteensä vääräksi.

Silti hän kerta toisensa jälkeen jauhaa aina vain samasta asiasta. Ja taas poistuu kesken leikin, ja avaa uuden aiheen.

Voitko sinä, acimlainen, ottaa kantaa tuohon palvelusväkeen/puhtaisiin vaatteisiin, Paavalin kääntymiseen, Korneliuksen perheeseen, Daavidiin jne. jne., mitkä tuolla ylempänä jäivät kokonaan vaille Melperin vastausta. Vastasit jo jotain enkeleistä, mutta se olennainen - puhtaat vaatteet /näkö jne. - jäi puuttumaan. Eli jos jatkaisit tuolla hieman ylempänä.

Ja kuten muutkin ovat jo todenneet, Melperin käytös ja hermostumiset ( jatkuva maanittelu: "olen minäkin elävässä uskossa, olenhan") osoittavat suurta epävarmuutta.

Minun pitää ensin lukea tarkemmin nuo mainitsemasi Raamatun kohdat ennenkuin ryhdyn niistä keskustelemaan.

Mutta käsitykseni asiasta on se että ihmisten täytyy antaa anteeksi toisilleen siksi että heidän välillään vallitsisi rauhan henki. Vihan hengessä ei voi olla samalla "aaltopituudella" Jumalan, Rakkauden, kanssa.

Anteeksiantamista voi sydämessään harjoitta missä tahansa ja ketä kohtaan tahansa. A Course in Miracles:issa on harjoituksia joissa esim. otetaan ajatuksiin joku henkilö josta ei pidä ja sitten sanotaan hiljaa itsekseen että "God is the Love in which I forgive you". Uskon että Jeesus on näissä harjoituksissa mukana. Siinä ei siis mennä vaatimaan tuolta anteeksisaavalta mitään. Ei yhtään mitään! Ei varsinkaan mihinkään liikkeeseen liittymistä. Ilmaistaan vain pientä halukkuutta luopua tuon toisen ihmisen tuomitsemisesta. A Course in Miracles:n mukaan Pyhä Henki hoitaa loput.

• Melperi
        vl_ kirjoitti:

Minä en keskustele sellaisen henkilön kanssa, joka RÖYHKEÄN TÖRKEÄSTI väittää/vihjailee ilman mitään perusteita julkisella palstalla minua valehtelijaksi.

Turhaan nariset minulta kommentteja.

PS. Samaa vanhaa vl-PAS..., eikun POTASKAA jauhat koko ajan.

• vl_
        Melperi kirjoitti:

Minä en keskustele sellaisen henkilön kanssa, joka RÖYHKEÄN TÖRKEÄSTI väittää/vihjailee ilman mitään perusteita julkisella palstalla minua valehtelijaksi.

Turhaan nariset minulta kommentteja.

PS. Samaa vanhaa vl-PAS..., eikun POTASKAA jauhat koko ajan.

mutta aikasemmat kommenttini jätit _ensin_ vastaamatta, sitten keksit tekosyyksi myöhemmän kommenttini, jonka käsitit suoraksi valehtelusyytökseksi, vaikka se ei sitä ollut.

Miksi et vastannut aikasempiin kommentteihini asiallisesti (tai ylipäätään mitenkään), vai tiesitkö etukäteen, että aikoisin myöhemmin ihmetellä kertomuksiesi todenperäisyyttä.

Sinulle on nähtävästi annettu ennustajan lahjat.

• Näin
        acimlainen kirjoitti:

Tällä palstalla "jauhetaan"vanhoillislestadiolaisuudesta,koska tämä palsta on sillä nimellä, että koeta vain kestää.

• Tiia

Melperi se on uskomaton kaveri. Täällä solvaa nimimerkin takaa ja sitten tulee vielä näyttäytymäänkin. Mahtava persoona !!!

• Melperi

Melperi tuo tällä palstalla esiin Raamatun totuuksia sitä mukaa kuin Pyhä Henki ymmärrystä antaa sekä peilaa näitä totuuksia vanhoillislestadiolaisten opettamiin oppeihin.

Solvaajat löytyvät lakituvasta.

Tällä pienellä oikaisulla - kiitos kommentista!

• häiriköintiin
        Melperi kirjoitti:

Melperi tuo tällä palstalla esiin Raamatun totuuksia sitä mukaa kuin Pyhä Henki ymmärrystä antaa sekä peilaa näitä totuuksia vanhoillislestadiolaisten opettamiin oppeihin.

Solvaajat löytyvät lakituvasta.

Tällä pienellä oikaisulla - kiitos kommentista!

Melperi ei haluakkaan ymmärtää oikein, vaan väitellä sielunvihollisen kanssa meitä ja raamatun oikeaa totuutta vastaan.

• acimlainen
        häiriköintiin kirjoitti:

Melperi ei haluakkaan ymmärtää oikein, vaan väitellä sielunvihollisen kanssa meitä ja raamatun oikeaa totuutta vastaan.

Rukoilen puolestanne. Ei tunnu hyvältä näiden kirjoitusten fiilis.

Muuten voisit kirjoittaa Pyhän Kirjan nimen isolla kirjaimella.

• Melperi
        acimlainen kirjoitti:

Rukoilen puolestanne. Ei tunnu hyvältä näiden kirjoitusten fiilis.

Muuten voisit kirjoittaa Pyhän Kirjan nimen isolla kirjaimella.

"Muuten voisit kirjoittaa Pyhän Kirjan nimen isolla kirjaimella."

Aito ja oikea vl ei kunnioita mitään muuta kuin itseään ja rauhanyhdistyksen valheapostoleja.

• lopeta!
        Melperi kirjoitti:

"Muuten voisit kirjoittaa Pyhän Kirjan nimen isolla kirjaimella."

Aito ja oikea vl ei kunnioita mitään muuta kuin itseään ja rauhanyhdistyksen valheapostoleja.

Vihasi on kyllä valtava ja antaa näköjään voimia rienaamiseen. Saat jatkaa yksinäsi, mutta muista että sinullakin on kuolematon sielu ja pitkä iankaikkisuus edessä. Oikea osoite sulla on ainakin tiedossa mistä löydät Jumalan valtakunnan, jos Jumala Sinut vielä nöyryyttää ja antaa armon aikaa. Sinunkin puolesta rukoillaan!

• Saulus

ettei käy niinkuin mulle. Saatat vielä olla joskus Jumalan työväline , niinkuin minäkin kun Jumala minulle oikean tien osoitti !!!

• vl_

tapahtuma, jos näin kävisi.

Riemu nousisi niin kuin vanhalla vaimolla, joka löysi kadonneen penninsä.

• Havaitsija, vl
        vl_ kirjoitti:

tapahtuma, jos näin kävisi.

Riemu nousisi niin kuin vanhalla vaimolla, joka löysi kadonneen penninsä.

varmaan me kaikki toivomme. Että Melperi saisi parannuksen armon. Uskon, että hän sisimmässään tietää olevansa väärässä joukossa ja että täältä se rauha löytyy - miksi muuten vl:t niin kovasti kiinnostaisi? Eiköhän Melperi pidä esim. jehovalaisiakin harhaoppisina. Siellä hän ei kuitenkaan tietääkseni meuhkaa.

• acimlainen

..vaikka päätarkoitukseni täällä ei olekaan Melperin, aikuisen, keskustelukykyisen miehen ainainen puolustelu.

Kun Melperi kirjoitti näin:...

"Ja niin Hän on vienytkin erilaisia polkuja pitkin. Olen saanut liikkua Jumalan pienenä juoksupoikana Bolivian huumeviidakoissa ja vankiloissa, Intian orpokodeissa (sieltä minulla on myös oma kummityttö), Vietnamin maanalaisissa seurakunnissa ynnä muuta.

Viimeksi Jumala järjesti minulle mahdollisuuden kertoa ja todistaa uskostani Jumalaan su 27.6. Lontoon Hyde Parkin puhujakorokkeelta."

...siihen vastattiin tällä tavalla:

"Aloit hermostuneen oloisesti luetella omia ansioitasi, kuinka olet käynyt eri maissa ym. yrittäen teoilla kelvata Jumalalle."

Nyt kirjoittaa Saulus:

"Saatat vielä olla joskus Jumalan työväline, niinkuin minäkin kun Jumala minulle oikean tien osoitti !!!

Ymmärrätte itsekin mitä ajan takaa, kun nämä sitaatit tänne laitoin.

• Seurailija
        acimlainen kirjoitti:

..vaikka päätarkoitukseni täällä ei olekaan Melperin, aikuisen, keskustelukykyisen miehen ainainen puolustelu.

Kun Melperi kirjoitti näin:...

"Ja niin Hän on vienytkin erilaisia polkuja pitkin. Olen saanut liikkua Jumalan pienenä juoksupoikana Bolivian huumeviidakoissa ja vankiloissa, Intian orpokodeissa (sieltä minulla on myös oma kummityttö), Vietnamin maanalaisissa seurakunnissa ynnä muuta.

Viimeksi Jumala järjesti minulle mahdollisuuden kertoa ja todistaa uskostani Jumalaan su 27.6. Lontoon Hyde Parkin puhujakorokkeelta."

...siihen vastattiin tällä tavalla:

"Aloit hermostuneen oloisesti luetella omia ansioitasi, kuinka olet käynyt eri maissa ym. yrittäen teoilla kelvata Jumalalle."

Nyt kirjoittaa Saulus:

"Saatat vielä olla joskus Jumalan työväline, niinkuin minäkin kun Jumala minulle oikean tien osoitti !!!

Ymmärrätte itsekin mitä ajan takaa, kun nämä sitaatit tänne laitoin.

Raamatussa ei ole varmaan missään kohtaa kielletty tekemästä hengen töitä, mutta on aivan eri asia tehdä töitä nöyrällä mielellä ottamatta niistä itselleen ansioita, kuin tehdä töitä sen vuoksi että voi niillä leuhkia ja luulla perivänsä niiden kautta iankaikkisen elämän.

Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden perimme taivaan kunnian...Ei pätkän vertaa omia ansioita.

• acimlainen
        Seurailija kirjoitti:

Raamatussa ei ole varmaan missään kohtaa kielletty tekemästä hengen töitä, mutta on aivan eri asia tehdä töitä nöyrällä mielellä ottamatta niistä itselleen ansioita, kuin tehdä töitä sen vuoksi että voi niillä leuhkia ja luulla perivänsä niiden kautta iankaikkisen elämän.

Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden perimme taivaan kunnian...Ei pätkän vertaa omia ansioita.

..että Melperi leuhkii?
        Entäpä jos hän vain kertoo asian niinkuin se on?

• luullaan
        acimlainen kirjoitti:

..että Melperi leuhkii?

Väärässä vanhurskaudessa voi luulla tekeväsä oikein vaikka vainoaa Jumalan seurakuntaa, kuten paavali ennen kuin sai parannuksen armon ja hänen silmänsä avautuivat näkemään keissä on Jumalan Valtakunta ja taivaan avainten valta maan päällä.

• Melperi
        luullaan kirjoitti:

Väärässä vanhurskaudessa voi luulla tekeväsä oikein vaikka vainoaa Jumalan seurakuntaa, kuten paavali ennen kuin sai parannuksen armon ja hänen silmänsä avautuivat näkemään keissä on Jumalan Valtakunta ja taivaan avainten valta maan päällä.

hengellisesti SOKEA.

Toivotaan yhdessä, että Jumala antaa sinulle oikeaa silmävoidetta, että opit tuntemaan Raamatun totuudet vl-HARHAOPPIEN sijaan.

• acimlainen
        luullaan kirjoitti:

..vainoa Jumalan seurakuntaa vaan tuo esille sen että tietyt opit vl:illä ovat vääriä.
        Mikäli olen oikein käsittänyt niin Melperi lukee teidät uskoviksi ja pelastuviksi.

Onhan iso ero sillä ett kritisoi jotain ideaa kuin sillä että tuomitsee koko ihmisen!

En minäkään vainoa TEITÄ kun kritisoin oppejanne. Minulla ei ole mitään tarvetta tuomita ketään helvettiin tms.
        Kukaan ei ole virheetön, en minäkään. Kaikesta pitäisi voida keskustella varsinkin kun sitä varten tarkoitetulla palstalla ollaan ilman että se otetaan henkilökohtaisena tuomitsemisena.

• amen
        acimlainen kirjoitti:

..vainoa Jumalan seurakuntaa vaan tuo esille sen että tietyt opit vl:illä ovat vääriä.
        Mikäli olen oikein käsittänyt niin Melperi lukee teidät uskoviksi ja pelastuviksi.

Onhan iso ero sillä ett kritisoi jotain ideaa kuin sillä että tuomitsee koko ihmisen!

En minäkään vainoa TEITÄ kun kritisoin oppejanne. Minulla ei ole mitään tarvetta tuomita ketään helvettiin tms.
        Kukaan ei ole virheetön, en minäkään. Kaikesta pitäisi voida keskustella varsinkin kun sitä varten tarkoitetulla palstalla ollaan ilman että se otetaan henkilökohtaisena tuomitsemisena.

Jokainen pystyy väittelemään vastaan loputtomiin, mutta totuus ei pala tulessakaan.
        Tämä juupas - eipäs väittely on turhaa.
        Järki vangiksi ottakaa!
        Uskolla vain tullaan autuaaksi.
        Nöyrtykää parannukseen.

• vl_
        acimlainen kirjoitti:

"Mikäli olen oikein käsittänyt niin Melperi lukee teidät uskoviksi ja pelastuviksi."

Miten tämä voi olla mahdollista? Juurihan Melperi on meille vaahdonnut, kuinka VL-oppi on harhaoppi, ja kuinka me olemme Perkeleen lapsia! Pääsevätkö siis kaikki harhaoppiset ja sielunvihollisen vallassa olevat taivaaseen? (Ei pääse, tämäkin on harhaoppi, lue vaikka ilmestyskirjasta viimeisestä tuomiosta.)

Sitäpaitsi, minä tiedän, että Jumalan Valtakunnassa pelastun, jos pysyn uskossa. En varmasti tarvitse siihen Melperin todistusta, sillä miten omavanhurskaan todistus voisi minua viimeisellä tuomiolla auttaa?

"Onhan iso ero sillä ett kritisoi jotain ideaa kuin sillä että tuomitsee koko ihmisen!"

Emmehän me toki tuomitse ihmistä. Raamattu sen tuomitsee, laki. Me sanomme, että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia ja yhtä pahoja ja kelvottomia. Me myös sanomme, kuinka Jumalan Sana osoittaa, että on vain yksi tie joka vie Taivaaseen. Sille tielle pitää kulkea ahtaasta portista niinkuin Jeesus on opettanut. Lue ilmestyskirja läpi, erityisesti viimeisestä tuomiosta kertovat kohdat. Siellä sinut tuomitaan.

Muistakaa tärkein neuvo: Etsikää Jumalan Valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan. Ja muistakaa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.

Uskovaiset eivät tuomitse muita koska heillä ei ole siihen varaa. Laki tuomitsee, se sattuu. Ja niin sen kuuluukin sattua.

Olen huomannut, että tämä keskustelu ei todellakaan johda mihinkään. Kiitos silti siitä, acimlainen, että olet asiallisesti keskustellut.

Yksi asia jäi kuitenkin ihmetyttämään:

Millä perusteilla synnit voi saada anteeksi suoraan Jumalalta, ja mitä vikaa meidän antamissamme Raamatunkohdissa (joissa selkeästi osoitetaan toisin) on?

• Seuraaja
        acimlainen kirjoitti:

Ettehän vain herrat acimlainen ja Melperi (ties vaikka sama henkilö) ole käsittäneet niin, että vl:t tuomitsevat muita. Me emme ole tulleet tuomitsemaan eikä se ole meidän tehtävä, vaan julistaa ilosanomana sitä mihin me itse uskomme. Sen kautta joko parannutaan tai pahennutaan, välimuotoa ei valitettavasti ole.

• Seuraaja
        acimlainen kirjoitti:

..että Melperi leuhkii?

Ehkä leuhkiminen oli väärä termi, mutta ei kovin paljon psykologin kykyjä tarvi, kun voi tulkita melperin reissut hänen omiksi ansioikseen (hänen mielestään).

Muutaman vuosikymmenen eläneenä en ole kertaakaan kuullut vl-puhujan suusta oma-aloitteisia lauseita kuten esim.: kävin tuossa jenkeissä puhujareissun tai pitäisi ensi viikolla lähteä maakuntakierrokselle pitään puheet siellä ja siellä.

Kyllä sen niin helposti aistii onko liikeellä nöyrällä ja aralla mielellä vai omien hyvien tekojen puolesta puhujana. Kylläpä se vaan suviseuroissakin tuli useasti mietittyä puheen aikana, että saakohan puhuja pidettyä puheen loppuun kun sen verran vaikelta äänen ulostulo tuntui.

• acimlainen
        Seuraaja kirjoitti:

Ehkä leuhkiminen oli väärä termi, mutta ei kovin paljon psykologin kykyjä tarvi, kun voi tulkita melperin reissut hänen omiksi ansioikseen (hänen mielestään).

Muutaman vuosikymmenen eläneenä en ole kertaakaan kuullut vl-puhujan suusta oma-aloitteisia lauseita kuten esim.: kävin tuossa jenkeissä puhujareissun tai pitäisi ensi viikolla lähteä maakuntakierrokselle pitään puheet siellä ja siellä.

Kyllä sen niin helposti aistii onko liikeellä nöyrällä ja aralla mielellä vai omien hyvien tekojen puolesta puhujana. Kylläpä se vaan suviseuroissakin tuli useasti mietittyä puheen aikana, että saakohan puhuja pidettyä puheen loppuun kun sen verran vaikelta äänen ulostulo tuntui.

"Kyllä sen niin helposti aistii onko liikeellä nöyrällä ja aralla mielellä vai omien hyvien tekojen puolesta puhujana. Kylläpä se vaan suviseuroissakin tuli useasti mietittyä puheen aikana, että saakohan puhuja pidettyä puheen loppuun kun sen verran vaikelta äänen ulostulo tuntui."

Toinen mahdollisuus on että puhuja oli sanomassa jotain mitä Jumala ei halunnut olla tukemassa. Tämä on vain spekulointia mutta tuli kuitenkin mieleen.

• acimlainen
        vl_ kirjoitti:

"Mikäli olen oikein käsittänyt niin Melperi lukee teidät uskoviksi ja pelastuviksi."

Miten tämä voi olla mahdollista? Juurihan Melperi on meille vaahdonnut, kuinka VL-oppi on harhaoppi, ja kuinka me olemme Perkeleen lapsia! Pääsevätkö siis kaikki harhaoppiset ja sielunvihollisen vallassa olevat taivaaseen? (Ei pääse, tämäkin on harhaoppi, lue vaikka ilmestyskirjasta viimeisestä tuomiosta.)

Sitäpaitsi, minä tiedän, että Jumalan Valtakunnassa pelastun, jos pysyn uskossa. En varmasti tarvitse siihen Melperin todistusta, sillä miten omavanhurskaan todistus voisi minua viimeisellä tuomiolla auttaa?

"Onhan iso ero sillä ett kritisoi jotain ideaa kuin sillä että tuomitsee koko ihmisen!"

Emmehän me toki tuomitse ihmistä. Raamattu sen tuomitsee, laki. Me sanomme, että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia ja yhtä pahoja ja kelvottomia. Me myös sanomme, kuinka Jumalan Sana osoittaa, että on vain yksi tie joka vie Taivaaseen. Sille tielle pitää kulkea ahtaasta portista niinkuin Jeesus on opettanut. Lue ilmestyskirja läpi, erityisesti viimeisestä tuomiosta kertovat kohdat. Siellä sinut tuomitaan.

Muistakaa tärkein neuvo: Etsikää Jumalan Valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan. Ja muistakaa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.

Uskovaiset eivät tuomitse muita koska heillä ei ole siihen varaa. Laki tuomitsee, se sattuu. Ja niin sen kuuluukin sattua.

Olen huomannut, että tämä keskustelu ei todellakaan johda mihinkään. Kiitos silti siitä, acimlainen, että olet asiallisesti keskustellut.

Yksi asia jäi kuitenkin ihmetyttämään:

Millä perusteilla synnit voi saada anteeksi suoraan Jumalalta, ja mitä vikaa meidän antamissamme Raamatunkohdissa (joissa selkeästi osoitetaan toisin) on?

..uskovaiselle ihmiselle että laki tuomitsee SINUT niin eikö se ole käytännössä sama kuin tuomitsisi itse käyttäen Raamattua aseenaan?

• Seuraaja
        acimlainen kirjoitti:

"Kyllä sen niin helposti aistii onko liikeellä nöyrällä ja aralla mielellä vai omien hyvien tekojen puolesta puhujana. Kylläpä se vaan suviseuroissakin tuli useasti mietittyä puheen aikana, että saakohan puhuja pidettyä puheen loppuun kun sen verran vaikelta äänen ulostulo tuntui."

Toinen mahdollisuus on että puhuja oli sanomassa jotain mitä Jumala ei halunnut olla tukemassa. Tämä on vain spekulointia mutta tuli kuitenkin mieleen.

...tuntuu aika kaukaa haetulta.

• acimlainen
        Seuraaja kirjoitti:

...tuntuu aika kaukaa haetulta.

..en muuten pidä sellaisesta amerikkalaismaisesta möykkäävästä ja kovaäänisestä saarnatyylistä. Hillitty tapa on parempi ja riittää jos sanottavaa on.

• Melperi
        Seuraaja kirjoitti:

"Kylläpä se vaan suviseuroissakin tuli useasti mietittyä puheen aikana, että saakohan puhuja pidettyä puheen loppuun kun sen verran vaikelta äänen ulostulo tuntui."

kun yrittää omassa voimassaan saarnata ihmisoppeja, että meinaa jäädä taipaleelle.

Toista on sellaisen puhujan kohdalla, joka on Pyhän Hengen voitelussa ja saa julistaa kirkasta ja rehellistä Jumalan sanaa. Siinä ei tarvitse kuulijoiden jännittää, että mahtaakohan tuo onneton päästä saarnansa loppuun vai ei.

Kieli on helposti kankea ja puhe tahnaa, jos ei ole oikea isäntä saarnaa tukemassa.

• Seuraaaja
        acimlainen kirjoitti:

..en muuten pidä sellaisesta amerikkalaismaisesta möykkäävästä ja kovaäänisestä saarnatyylistä. Hillitty tapa on parempi ja riittää jos sanottavaa on.

...että meillä on samanlainen maku sen asian suhteen ;-)

• Seuraaja
        Melperi kirjoitti:

"Kylläpä se vaan suviseuroissakin tuli useasti mietittyä puheen aikana, että saakohan puhuja pidettyä puheen loppuun kun sen verran vaikelta äänen ulostulo tuntui."

kun yrittää omassa voimassaan saarnata ihmisoppeja, että meinaa jäädä taipaleelle.

Toista on sellaisen puhujan kohdalla, joka on Pyhän Hengen voitelussa ja saa julistaa kirkasta ja rehellistä Jumalan sanaa. Siinä ei tarvitse kuulijoiden jännittää, että mahtaakohan tuo onneton päästä saarnansa loppuun vai ei.

Kieli on helposti kankea ja puhe tahnaa, jos ei ole oikea isäntä saarnaa tukemassa.

Jälleen pukkaa tosi hyvin näkyviin sitä omavanhurskauden syntiä rivien välistä. Rinta rottingilla saarnaava herrasmies on 100 % varmuudella rottingilla vähintään 5 päivää saarnansa jälkeenkin.

Tottakai ikä ja kokemus tuovat varmuutta esiintymiseen ja kaikkeen inhimilliseen muutenkin, mutta kyllä se Jumala tällaisella paikalla olevan ihmisen pitää nöyränä tavalla tai toisella. Jos oma esiintymistyyli ja saarna alkavat tuntua hyvältä niin metsässä ollaan. Kyllä siinä vaiheessa asiat on otettu todellakin muuata kuin Taivaanisän kädestä.

• Melperi
        Seuraaja kirjoitti:

"Ehkä leuhkiminen oli väärä termi, mutta ei kovin paljon psykologin kykyjä tarvi, kun voi tulkita melperin reissut hänen omiksi ansioikseen (hänen mielestään)."

varmasti tiedät jokaisen ihmisen ajatukset ja motiivit eri asioihin sekä Jumalan johdatuksen kunkin ihmisen elämässä.

Tehän olette kaikkitietäviä ja "ainoita oikeita".

• Seuraaja
        Melperi kirjoitti:

"Ehkä leuhkiminen oli väärä termi, mutta ei kovin paljon psykologin kykyjä tarvi, kun voi tulkita melperin reissut hänen omiksi ansioikseen (hänen mielestään)."

varmasti tiedät jokaisen ihmisen ajatukset ja motiivit eri asioihin sekä Jumalan johdatuksen kunkin ihmisen elämässä.

Väärin! Emme ole kaikkitietäviä, mutta ainoita oikeita, näin uskomme...me vl-pellet.

• Seuraaja
        Melperi kirjoitti:

Tämä on oikeastaan aika hauskaa. Olisi mielenkiintoista tavata sinunlainen ihminen. Täällä ollaan ikäänkuin niin nokat vastakkain, mutta tiedä kuinka hyvin pärjättäs toistemme kanssa ihan elävänä vastakkain. Elämä on mielenkiintoista...eikö!

• Melperi
        Seuraaja kirjoitti:

Jälleen pukkaa tosi hyvin näkyviin sitä omavanhurskauden syntiä rivien välistä. Rinta rottingilla saarnaava herrasmies on 100 % varmuudella rottingilla vähintään 5 päivää saarnansa jälkeenkin.

Tottakai ikä ja kokemus tuovat varmuutta esiintymiseen ja kaikkeen inhimilliseen muutenkin, mutta kyllä se Jumala tällaisella paikalla olevan ihmisen pitää nöyränä tavalla tai toisella. Jos oma esiintymistyyli ja saarna alkavat tuntua hyvältä niin metsässä ollaan. Kyllä siinä vaiheessa asiat on otettu todellakin muuata kuin Taivaanisän kädestä.

on oikealla asialla ja oikean isännän renki, niin hän voi olla oikealla tavalla VARMA ja ROHKEA noustessaan julistamaan Jumalan sanaa. Hän voi Paavalin tavoin ROHKEASTI JULISTAA ja siinä ei ole mitään väärää, kun julistaa Jumalan suuria tekoja ja puhdasta evankeliumia.

Siinä ei tarvitse miettiä, että tuleeko sana ulos vai ei. Tässä olen netistä kuunnellut joitakin suviseurapuheita ja kyllä monen puhujan kohdalla saa odottaa, että tuleeko se seuraava sana vai ei.

Mutta jos joutuu väkisin vääntämään ilman ylhäältä annettua voitelua, niin semmoista ähellystä se on. Sen sijaan, jos puhuja puhuu Herran voitelussa, niin sanat seuraavat toistaan ja kuulijat kostuvat Pyhän Hengen sateilla kuulemastaan saarnasta.

Eikä tarvitse edes saarnan lopussa vilkutella ja käppyröidä, että "saankohan minäkin kaikkein surkein olio, mitä maa päällään kantaa...".

• Seuraaja
        Melperi kirjoitti:

on oikealla asialla ja oikean isännän renki, niin hän voi olla oikealla tavalla VARMA ja ROHKEA noustessaan julistamaan Jumalan sanaa. Hän voi Paavalin tavoin ROHKEASTI JULISTAA ja siinä ei ole mitään väärää, kun julistaa Jumalan suuria tekoja ja puhdasta evankeliumia.

Siinä ei tarvitse miettiä, että tuleeko sana ulos vai ei. Tässä olen netistä kuunnellut joitakin suviseurapuheita ja kyllä monen puhujan kohdalla saa odottaa, että tuleeko se seuraava sana vai ei.

Mutta jos joutuu väkisin vääntämään ilman ylhäältä annettua voitelua, niin semmoista ähellystä se on. Sen sijaan, jos puhuja puhuu Herran voitelussa, niin sanat seuraavat toistaan ja kuulijat kostuvat Pyhän Hengen sateilla kuulemastaan saarnasta.

Eikä tarvitse edes saarnan lopussa vilkutella ja käppyröidä, että "saankohan minäkin kaikkein surkein olio, mitä maa päällään kantaa...".

En osaa noin taitavasti helistää sanaista arkkua kuin sinä, mutta vastauksena viestiisi voit edelleen lukea edellisen viestini. Eihän se asia hetkessä miksikään muutu.

• Melperi
        Seuraaja kirjoitti:

Väärin! Emme ole kaikkitietäviä, mutta ainoita oikeita, näin uskomme...me vl-pellet.

"Emme ole kaikkitietäviä, mutta ainoita oikeita, näin uskomme"

hyvin lähellä jumalanpilkkaa.

Jumala kyllä osaa palkan maksaa jokaiselle - myöskin niille, jotka opettavat ilmiselvästi Raamattuun kirjoitettua Jumalan sanaa vastaan.

• Seuraaja
        Melperi kirjoitti:

"Emme ole kaikkitietäviä, mutta ainoita oikeita, näin uskomme"

hyvin lähellä jumalanpilkkaa.

Jumala kyllä osaa palkan maksaa jokaiselle - myöskin niille, jotka opettavat ilmiselvästi Raamattuun kirjoitettua Jumalan sanaa vastaan.

Palkkana on iankaikkinen elämä. Ei sen enempää eikä vähempää. Opetuksen perusteella emme palkkaa saa vaan siitä, että uskomme omat syntimme anteeksi ja elämme omalle tunnolle kuuliaisina.

• vl_
        acimlainen kirjoitti:

..uskovaiselle ihmiselle että laki tuomitsee SINUT niin eikö se ole käytännössä sama kuin tuomitsisi itse käyttäen Raamattua aseenaan?

...toinen ei ole uskovainen ihminen? Siis vaan luulee olevansa. Raamattuhan kertoo tällaisista. Enkä tarkoita nyt edes fariseuksia, jotka vasta luulivatkin olevansa oikein uskomassa, mutta silti tietämättään palvelivat anti-kristusta.

Raamatun perusteella on helppo sanoa, miksi juutalaiset ovat väärässä, eikö? On siis helppo sanoa, miksi juutalaiset uskostaan huolimatta _eivät_ole_oikein_uskomassa_. Eikö ole näin?

• Melperi
        Seuraaja kirjoitti:

Palkkana on iankaikkinen elämä. Ei sen enempää eikä vähempää. Opetuksen perusteella emme palkkaa saa vaan siitä, että uskomme omat syntimme anteeksi ja elämme omalle tunnolle kuuliaisina.

ettei Jumala noteeraa millään tavalla sitä, jos joku joukko/jotkut saarnamiehet selvästi vääristelevät Raamattuun kirjoitettua Jumalan sanaa?

• acimlainen
        vl_ kirjoitti:

...toinen ei ole uskovainen ihminen? Siis vaan luulee olevansa. Raamattuhan kertoo tällaisista. Enkä tarkoita nyt edes fariseuksia, jotka vasta luulivatkin olevansa oikein uskomassa, mutta silti tietämättään palvelivat anti-kristusta.

Raamatun perusteella on helppo sanoa, miksi juutalaiset ovat väärässä, eikö? On siis helppo sanoa, miksi juutalaiset uskostaan huolimatta _eivät_ole_oikein_uskomassa_. Eikö ole näin?

..(tuntuu jotenkin oudolta puhua jostain henkilöstä hänen ohitseen mutta)..Melperihän uskoo Jeesukseen. Raamatun mukaan hän on silloin oikein uskomassa.

• vaarallista
        Seuraaja kirjoitti:

En osaa noin taitavasti helistää sanaista arkkua kuin sinä, mutta vastauksena viestiisi voit edelleen lukea edellisen viestini. Eihän se asia hetkessä miksikään muutu.

Melperi puhuu pahanhengen vaikuttamana.
        Rienaus ja viha päällimmäisenä.

• tulisi
        Melperi kirjoitti:

ettei Jumala noteeraa millään tavalla sitä, jos joku joukko/jotkut saarnamiehet selvästi vääristelevät Raamattuun kirjoitettua Jumalan sanaa?

Vaikka enkeli taivaasta lasakeutuisi ja toisin saarnaisi, se olkoon kirottu.

Jotenkin näin raamattukin todistaa ...

• Tomi
        vl_ kirjoitti:

Ystävällinen kysymys,
        Kuka määrittelee toisen uskon oikeellisuuden, sinäkö?

• minä vain
        acimlainen kirjoitti:

..(tuntuu jotenkin oudolta puhua jostain henkilöstä hänen ohitseen mutta)..Melperihän uskoo Jeesukseen. Raamatun mukaan hän on silloin oikein uskomassa.

Raamtusta käy ilmi, ettei pelkkä usko Jumalan olemassa oloon riitä.

Evankeliumi Johanneksen mukaan:
        31. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        32. ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Kirje heprealaisille 4
        1. Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
        2. Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
        ...
        6. Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen TOTTELEMATTOMUUDEN tähden,

7. niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".

11. Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
        12. Sillä JUMALAN SANA ON elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten TUOMITISJA;

13. eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
        14. Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.

• vl2003

Melperi: oliko vaimosi mukana, niin kuin suosittelin?

Sheriffi: poistitko aikaisemman viestini täältä? Jos poistit (eikä siis kysymyksessä ollut esim. tekninen ongelma), niin kerrotko ystävällisesti miksi?

Hyvää kesää molemmille!

• Melperi

sanoi heti ehdottaessani häntä mukaan Nivalaan, että EI!

• vl-ope

poistanut yhtään viestiäsi täältä, vl2003. Kyseessä on varmaankin jonkinlainen tekninen ongelma.

• vl2003
        vl-ope kirjoitti:

poistanut yhtään viestiäsi täältä, vl2003. Kyseessä on varmaankin jonkinlainen tekninen ongelma.

Kiitos tiedosta. Ihmettelinkin, mikä viestissäni olisi voinut johtaa sen poistamiseen;-).

• vl2003
        Melperi kirjoitti:

Ikävä kuulla, ettei vaimosi halunnut Jumalan kansan suvijuhlille.

Kohdasta seitsemän alkuperäisessä kirjoituksessasi sen verran, että olisiko hyvä tarkastella saamaasi kuvausta hieman kriittisesti. Sait vl-kristittyjen tavasta kohdella muita ihmisiä "kuin he olisivat ilmaa" yhden ihmisen (yhden perheen) kuvauksen. Huomasitko ajatella, että jonkun toisen ihmisen (perheen) kokemus olisi voinut olla täysin päinvastainen? Yksittäisen ihmisen (perheen) kokemuksena kumpikin näistä olisi toki yhtä arvokas.

Jos joku vl-kristitty kohtelee ei-vl:iä "kuin ilmaa", se ei todellakaan nouse vl-kristillisyyden opetuksesta. Paremminkin ihmisen omasta raadollisuudesta, ns. vanhasta osasta.

• Ressu
        Melperi kirjoitti:

niinkö?

• Nauris

Olen se Nauris, joka kertoi nähneensä Melperin miitissä. Ensin luulin, ettei hän itse ole Melperi, kun puhui, että "Melperi menee kohta väkijoukkoon..." Ilmaisi myös ujoutensa. Ymmärrän sen, olen itsekin ujo. Toisaalta tällainen foorumi-miitti on aika kiusallinen, kun siellä näkee outoja ihmisiä, joilla on nickit ja osalla ei, ja siitä vain pitäisi yhtäkkiä mennä juttelemaan että heh heh, tässä sitä nyt ollaan. Itse en osaa niin tehdä, katson vain että jaa, tuossako on se ja se, jahas, tuon näköisiä ne on.

Selasin äsken suurella vaivalla tämän pitkän viestiketjun läpi. Mielipiteeni on, että nimimerkki vl- voisi pyytää anteeksi Melperiltä tätä veristä loukkaustaan, josta hän rajusti hermostui. Eihän se ole oikein epäillä toista valehtelijaksi.

Ja mieleeni tuli Raamatun vertaus Jumalan valtakunnasta, että se on kuin hakomaja yrttitarhassa tai kuin hävitetty kaupunki. Tämä pätee vanhoillislestadiolaisuuteen.
      Jeesustakin syytettiin jumalanpilkasta, kun Hän sanoi olevansa Jumalan Poika.

• Seuraaja

Et kai sinäkin ala kiinnittämään huomiota epäolennaisiin asioihin. Todella naurettavaa tehdä yhdestä pikku heitosta kauhea show, että nyt se on loukannut pikku Melperiä. Kuinkahan monta kertaa anteeksipyyntö olisi pitänyt jo suorittaa toisinpäin, kysyn vaan??

• vl_

Ei varmasti ole verinen loukkaus, jos epäilee _netissä_ nimimerkillä kirjoittavan puheita.

Lisäksi en ole väittänyt kaveria valehtelijaksi.

Kyllä tuo "verinen loukkaantuminen", ja siitä seuranneet useat haukkumiset ja syytökset ovat hyvin pitkälle Melperin peiteoperaatiota: eipä tarvitse vastata asiakysymyksiin esim. tuhlaajapoikavertaukseen liittyen, tai Jeesuksen lähetyskäskyyn liittyen.

Kun voi vaan päivästä toiseen heittää paskaa päälle. Että semmoista Melperiä puolustat.

• Aito Melperi

noista myrkkyliskoista, jotka kävivät heti kimppuusi.

Säilytä usko sydämessäsi ja tee päivittäistä matkaa Jumalan lapsena.

PS. En ole ujo. Pikemminkin päinvastoin.

• hedelmät
        Seuraaja kirjoitti:

Et kai sinäkin ala kiinnittämään huomiota epäolennaisiin asioihin. Todella naurettavaa tehdä yhdestä pikku heitosta kauhea show, että nyt se on loukannut pikku Melperiä. Kuinkahan monta kertaa anteeksipyyntö olisi pitänyt jo suorittaa toisinpäin, kysyn vaan??

Missä?

• vl_
        Aito Melperi kirjoitti:

Kenen kimppuun minä kävin? En ainakaan Nauriin. Nykyään ei saa olla asioista enää eri mieltä, vai?

Ja nyt minä olen jo myrkkyliskokin, kyllä se siitä...

Melperi vastaa teoistaan viimeisellä tuomiolla itse, niinkuin on tähänkin asti vastannut omasta vanhurskauttamisestaankin.

• hedelmiä
        hedelmät kirjoitti:

Missä?

Etkö ole huomannut mikä henki häntä hallitsee?
        Hedelmistään puu tunnetaan!

• eräs
        hedelmiä kirjoitti:

Etkö ole huomannut mikä henki häntä hallitsee?
        Hedelmistään puu tunnetaan!

Päättäkää itse mielestänne, kumpi lista sopii Melperiin paremmin (korostukset minun):

N ä m ä:

Gal. 5:20-21:
        "Epäjumalain palvelus, noituus, VAINO, RIITA, KATEUS, VIHA, TORAT, ERIPURAISUUS, ERISEURA*.
        PAHANSUOMUUS, murha, juopumus, ylensyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että NE, JOTKA SENKALTAISIA TEKEVÄT, EI PIDÄ JUMALAN VALTAKUNTAA PERIMÄN"
        *) Melperin mukaanhan eriseuran syntiä ei edes ole olemassa, koska kaikki usko Jeesuksen Kristuksen päälle vie taivaaseen.

. . . v a i n ä m ä?:
        Gal. 5:22
        "Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus"

Melperille hyvää jatkoa toivottaen ja parannukseen kehoittaen nimim. vl_, joka lupaa tästä lähtien jättää Melperin omaan rauhaansa. Nimim. vl_ myös pyytää, että Melperi sekä tutustuisi heinähattujen hänelle tarjoamiin Raamatunkohtiin, että Melperi puolustaisi kantojansa Raamatulla ja lopettaisi Pyhän Hengen pilkan.

• Nauris
        Aito Melperi kirjoitti:

Eilen kirjoitin jo jotain tänne sekametelisoppaan, mutta en enää nähnyt sitä kirjoitustani täällä. Liekö mennyt perille tai poistettu.
        Olen vain itse aivan sekaisin, että kuka on aito Melperi, ja kuka feikkaa, ja oliko tämä aito Melperi miitissä vai oliko hänkin feikki? :D
        Juuri tämä on kiusallista tässä foorumissa, kun ei tarvitse rekisteröityä, niin kuka tahansa voi olla kuka vaan. Ota siitä sitten selvää.
        Aikuiset ihmiset leikkivät täällä kuin lapset päiväkodissa roolileikkejä.
        Minä voin olla vaikka Lanttu, Kaali, Porkkana, Silli, Käärme tai Pulla.
        Tai voin vaikka muuntautua mieheksi halutessani. Ottakaa siinä sitten selvää kuka mitäkin kirjoittaa.

• Melperi

Tässä ketjussa jotkut vl-kirjoittajat ovat esittäneet tahattomasti/tahallaan vääriä näkemyksiä siitä, miten minä ajattelen vl-ihmisten pelastuksesta ym. sellaisesta. Niinpä kerron omat ajatukseni tässä jälleen kerran mahdollisten väärinkäsitysten välttämiseksi.

Jokaisen ihmisen pelastuksen kannalta ratkaisevaa on se, että hän on jossain elämänsä vaiheessa avannut sydämensä Kristukselle ja ottanut omakohtaisesti vastaan sen lahjavanhurskauden, joka Golgatan työn kautta on meille kaikille valmistettu.

Siinä ei ole mitään merkitystä sillä, oletko musta tai valkoinen, rikas tai köyhä, mies tai nainen, suomalainen tai kiinalainen, nuori tai vanha, vl tai ei-vl...
      Jos Jumalan Poika Jeesus Kristus on saanut pestä sinut lunta valkeemmaksi synneistäsi, niin silloin olet sisällä pelastuksessa.

Eli jokainen omakohtaisen uskon omistava vl on tietysti taivaskelpoinen. Ei Jumala hänen syykseen lue hänen oman herätysliikkeensä opettamia vääriä oppeja.

Näitä harhaoppeja vl-herätysliike opettaa lukuisia - kuten me kaikki tiedämme. Kaikkein pahin harhaoppi on varmasti se, että vl-herätysliike on jossain vaiheessa oppi-isänsä L.L.L:n jälkeen keksinyt ns. "vain me" -opin ja alkanut opettaa sitä. L.L.L. ei opettanut, että lestadiolaiset ovat ainoita oikeita Jumalan lapsia. Tämä oppi on myöhempää perua.

Vanhoilliset perustavat oppinsa mm. Raamatun sanaan "yhdestä ainoasta uskosta". He selittelevät, että maailman sivu on ollut yksi usko ja nyt tämä "yksi usko" on parkkeerannut tänne pohjan perukoille sellaiseen karsinaan ja aitaukseen, jonka portissa lukee "vanhoillislestadiolaisuus".

Raamatun mukainen "yksi usko" tarkoittaa tietenkin Kristus-uskoa. Se ei ole aidattu mihinkään aitaukseen tahi teljetty mihinkään kirkkokuntakarsinaan. Raamatun mukainen yksi usko on levinnyt yli koko maanpiirin ja rajat kulkevat ihmissydämestä toiseen ihmissydämeen.

Nyt tullaan siihen vaarallisempaan osaan vl-uskoa. Eli ne, jotka tahallaan alkavat OPETTAA tällaista Raamatun vastaista "vain me" -harhaoppia, leikkivät tulella.
      Raamattu sanoo, että kovemman seulan läpi laitetaan aikanaan menemään ne, jotka toisia opettavat.

Tämä on täysin ymmärrettävää, koska muita opettava on tavallista vastuullisemmassa asemassa. Jos hän opettaa kirkasta ja selkeää sekä iäti kestävää Jumalan sanaa kuten se on Raamattuun kirjoitettu, niin hän on silloin sellainen Kristuksen sotilas, jonka meidän suuri Ylipäällikkömme toivoisi oman maanpäällisen sotajoukkonsa olevan.

Jos sen sijaan joku alkaa opettaa ohi sen "päiväkäskyn", jonka Ylipäällikkö on Pyhän Henkensä kautta Raamattuun kirjoituttanut, niin silloin tämän opettajan joukko-osasto suuntaa kulkunsa vikaosoitteeseen ja vastuu tästä on omalta osaltaan kyseisellä opettajalla.

Meidän kaikkien on syytä muistaa, että Jumala on kaiken armon ja rakkauden Jumala.

MUTTA...

Hän on myöskin tulen ja tuomion Jumala. Jos joku tietoisesti polkee jalkojensa alle Raamatusta löytyviä Jumalan totuuksia, niin minä ainakaan en haluaisi olla erään kerran tällaisen henkilön saappaissa.

En haluaisi olla sillä hetkellä tämän henkilön saappaissa, kun meistä itse kukin on oleva tuon oikeudenmukaisen Tuomarin tulikatseen alla tekemässä tiliä kaikesta tekemisestämme ja tekemättä jättämisestämme.

Meille on luvattu siihen hetkeen oma "puolustusasianajaja" eli Jumalan Poika Jeesus Kristus. Hänen sovitustyönsä kautta meidän vikamme ja virheemme upotetaan unhon suohon.

MUTTA...

Jos me olemme täysin tietoisesti toimineet vastoin Raamattua ja opettaneet väärää oppia, niin mikä on meidän kohtalomme silloin? Minä en ainakaan halua omalla kohdallani lähteä testaamaan tuota asiaa. Minä en ainakaan halua lähteä leikkimään tulella ja astumaan niin suurille varpaille.

Sinulle rivi-vl, joka luet tämän viestini, haluan sanoa:

Ole iloinen ja vapaa uskossasi. Säilytä sydämessäsi se omakohtainen elävä usko, jonka olet kohdallesi saanut omistaa. Mutta ole perin arka ja hidasliikkeinen alkamisessasi opettaa sellaisia asioita ja sellaista oppia, jonka omassa sisäisessä maailmassasi koet olevan vastoin Jumalan sanaa ja vastoin Jumalan tahtoa. Näin siitä huolimatta, että oman herätysliikkeesi saarnaajat mahdollisesti opettavat sellaista oppia.

Sinä vastaat aikaan vain omasta itsestäsi ja muut vastaavat omasta itsestään.

Toivottavasti kaikki tämän viestin lukijat - kirjoittaja mukaanluettuna - voivat erään kerran olla siinä joukossa, jolle sanotaan: "Tulkaa minun Isäni siunatut, hääpöytä on katettu teitä varten".

Toivottavasti kenellekään ei lausuta: "Mene pois, minä en tunne sinua".

Siunausta matkantekoon!

PS. Laitan tämän myöskin omaksi avaukseksi.

• Seuraaja

Aivan liian pitkästi kirjoitit, jos hyvän avauksen haluat tehdä. Eihän tuota kukaan jaksa lukea, et sentään niin hyvä kirjoittamaan ole. Muista ensi kerralla!!

Olet ahkera työntekijä, kun jo ennen kahdeksaa olet työsi aloittanut. Toivottavasti sait kuitenkin nukuttua.

• huom

Olet jäänyt Golgatalle!
        Jeesus on jo voittanut kuoleman ja avannut tien taivaaseen.

• Tomi

Tämä on hienosti sanottu sinulta; "Jokaisen ihmisen pelastuksen kannalta ratkaisevaa on se, että hän on jossain elämänsä vaiheessa avannut sydämensä Kristukselle ja ottanut omakohtaisesti vastaan sen lahjavanhurskauden, joka Golgatan työn kautta on meille kaikille valmistettu."

Mutta, kertoisitko ystävällisesti, miksi hyökkäät Vanhoillislestadiolaisia vastaan? Onko tarkoituksesi avata heidän silmänsä väärän uskonsa suhteen ja pelastaa heidän sielunsa kääntymällä oikeaan uskoon? Kuka määrittelee, mikä on oikea usko; luterilaisuus, katolilaisuus, ortodoksisuus, Helluntailaisuus, Islam?

Parahin Terveisin,

Tomi

• Melperi
        Tomi kirjoitti:

Tämä on hienosti sanottu sinulta; "Jokaisen ihmisen pelastuksen kannalta ratkaisevaa on se, että hän on jossain elämänsä vaiheessa avannut sydämensä Kristukselle ja ottanut omakohtaisesti vastaan sen lahjavanhurskauden, joka Golgatan työn kautta on meille kaikille valmistettu."

Mutta, kertoisitko ystävällisesti, miksi hyökkäät Vanhoillislestadiolaisia vastaan? Onko tarkoituksesi avata heidän silmänsä väärän uskonsa suhteen ja pelastaa heidän sielunsa kääntymällä oikeaan uskoon? Kuka määrittelee, mikä on oikea usko; luterilaisuus, katolilaisuus, ortodoksisuus, Helluntailaisuus, Islam?

Parahin Terveisin,

Tomi

"Hei!
        Kirjoittanut: Melperi, 9.7.2004 klo 11.01

Minusta tuntuu, että Jumala on laskenut minun työsarakseni nimenomaan tuoda vanhoillislestadiolaisille esille Hänen totuuksiaan, jotka on Raamattuun kirjoitettuna.

Sen verran korjaan sinua, että en hyökkää vanhoillislestadiolaisia vastaan ihmisinä ja henkilöinä vaan hyökkään Jumalan TOTUUKSIEN kera niitä lukuisia harhaoppeja vastaan, joita vl-herätysliike opettaa.

Mitä tulee sielunkääntymiseen ja omaan näkemykseeni vl-ihmisten pelastumisesta yms. niin lue uudelleen tämä avaus. Sieltä selviää ajatukseni.

Oikea usko: USKO KRISTUKSEEN.

Sen määrittelee Raamattu.

Pieniä opillisia nyanssieroja on eri kirkkokunnilla ja herätysliikkeillä, mutta ne eivät ole itse pääasian eli sielun pelastumisen kannalta olennaisia.

Sen sijaan julistautuessaan "ainoaksi oikeaksi" Jumalan lasten joukoksi vanhoillislestadiolaiset opettavat TÄYSIN VÄÄRÄÄ ja Jumalan sanan vastaista oppia."

• käppäilijä
        Melperi kirjoitti:

"Hei!
        Kirjoittanut: Melperi, 9.7.2004 klo 11.01

Minusta tuntuu, että Jumala on laskenut minun työsarakseni nimenomaan tuoda vanhoillislestadiolaisille esille Hänen totuuksiaan, jotka on Raamattuun kirjoitettuna.

Sen verran korjaan sinua, että en hyökkää vanhoillislestadiolaisia vastaan ihmisinä ja henkilöinä vaan hyökkään Jumalan TOTUUKSIEN kera niitä lukuisia harhaoppeja vastaan, joita vl-herätysliike opettaa.

Mitä tulee sielunkääntymiseen ja omaan näkemykseeni vl-ihmisten pelastumisesta yms. niin lue uudelleen tämä avaus. Sieltä selviää ajatukseni.

Oikea usko: USKO KRISTUKSEEN.

Sen määrittelee Raamattu.

Pieniä opillisia nyanssieroja on eri kirkkokunnilla ja herätysliikkeillä, mutta ne eivät ole itse pääasian eli sielun pelastumisen kannalta olennaisia.

Sen sijaan julistautuessaan "ainoaksi oikeaksi" Jumalan lasten joukoksi vanhoillislestadiolaiset opettavat TÄYSIN VÄÄRÄÄ ja Jumalan sanan vastaista oppia."

että sinulle tulis nälkä(se on katumus) etsiäkses oikeaa ruokaa("minä olen elämänleipä").
        Joka löytyy Jumalanvaltakunnasta("etsikää ensin Jumalanvaltakunta..."), jota tuo "Elämänleipä" hallitsee armolla ja totuudella(hoitopenningit).
        Ja jätti nämä hoitopenningit seurakunnalle, joka meitä Nänen puolestansa hoitaa armolla ja totuudella ja Elämänleivällä.

• Melperi
        käppäilijä kirjoitti:

että sinulle tulis nälkä(se on katumus) etsiäkses oikeaa ruokaa("minä olen elämänleipä").
        Joka löytyy Jumalanvaltakunnasta("etsikää ensin Jumalanvaltakunta..."), jota tuo "Elämänleipä" hallitsee armolla ja totuudella(hoitopenningit).
        Ja jätti nämä hoitopenningit seurakunnalle, joka meitä Nänen puolestansa hoitaa armolla ja totuudella ja Elämänleivällä.

Syö sinä vaan itse sianruokasi, jos se hyvälle maistuu.

Minä maistelen Jumalan antamia eväitä.

• tietämätön

joko lellereillä on ikkunallinen sivustaladattava pesukone sallittu?
      vai onko se vielä syntiä kun näkee alusvaatteet?

• Ex_Vl

Toi pesukone juttu on joku legenda mikä kiertelee... ei tollainen ole syntiä koskaan ollutkaan tietääkseni.

• Ellu

Tuo ikkunallinen pesukone -juttu on ollut sellainen yleinen vitsi vl:ien keskuudessa, mutta jostain syystä se ulkopuolisille on levinnyt totena.

Eikai mitkään vaatteet ole erikseen kiellettyjen listalla. Toki pukeutumiselle julkisella paikalla on tietyt "ohjeet", mutta mitään kirjoitettua ja pyhää säännöstöä ei ole. Kyllä niitä stringejä saa käyttää ja miksi ei vaikka aukollisiakin... :-)

• lelleri???

joo oon mäki noita juttuja kuullu....ite oon koko pienen ikäni ollu "lelleri" ja enpä oo muunlaisia pesukoneita missään nähnykkään ku lasiluukkusia...uuskotteko te todella kaikki jutut joíta kuulette???käsittämätöntä...!!!mielelläni kerron kyllä lisää totuuksia.....

• Seuraaja

Hyvin todennäköistä, että Melperi saa erittäin suurta itsetyydytystä avattuaan sellaisen keskustelun, mikä nousee suosituimpien joukossa mahdollisimman korkealle ja luvut ovat sen myötä mahtavat. Sairaus sekin. No tietty...Eihän hän tätä itse tietenkään myönnä.

• acimlainen

..näiden ketjujen kasvavan? Mikä näissä avauksissa mahtaa olla niin keskustelua herättävää?

• sasu

Jossakin aikaisemmassa viestissäsi mainitsit olevasi jyrkästi vastaan vanhoillislestadiolaisten Raamatun vastaisia harhaoppeja? Mitä "harhaoppeja" tarkoitat ja millä tavalla ne ovat Raamatun vastaisia?

"Vain me" - asenteesta on ollut paljon puhetta. Vanhoillislestadiolaisten usko perustuukin yksin armoon, ei omiin tekoihin. Jeesus kuoli viattomana ristillä ihmisten puolesta, ja näin sovitti kaikkien häneen uskovien synnit. Tämän vuoksi omilla teoilla ei ole merkitystä, niiden avulla ei tule autuaaksi, vaan tärkeää on usko syntien anteeksiantamukseen. Monilla ihmisillä onkin ongelmana se, että vanhoillislestadiolaisuuden oppi on yksinkertaisuudessaan liian vaikea ottaa vastaan sellaisenaan. Ihmisjärjen on vaikea käsittää, että ainoastaan uskolla ja syntien anteeksiantamuksella voi tulla autuaaksi. Vanhoillislestadiolaisuus painottuu juuri tähän oppiin - ja se on mainittu Raamatussakin useissa paikoissa ainoana oikeana oppina.

Raamatussa sanotaan jotenkin, että "se tie on kaita, joka vie perille, ja harvat ovat jotka sen löytävät". Mitä tämä kohta antaa meidän ymmärtää? Yleisesti vl-oppia vastustetaan juuri siksi, ettei niin pieni joukko ihmisiä voi olla ainoat jotka pääsevät taivaaseen. Raamatussa kyllä sanotaan Jeesuksen sovittaneen kaikkien ihmisten synnit, mutta syntien anteeksiantamus täytyy sydämessään uskoa omalle kohdalleen. Ja synnit voi antaa anteeksi kuka tahansa uskovainen, joka näin uskoo.

Oikeastaan ei-vanhoillislestadiolainen ei voi ymmärtää täysin näitä asioita. Ja nämä asiat on vaikea selittää kirjoittamalla - kuin myös puhumalla. Vanhoillislestadiolaisille itselleenkin monet asiat ovat vaikeita ymmärrettäviksi, mutta tärkeintä onkin usko, ei järjen käyttäminen. Liika järkeily on saanut monen vl:n luopumaan uskostaan. Jumala kuitenkin avaa ihmisen silmät, jos hän näin on hyväksi nähnyt, ottamaan uskon vastaan lapsen lailla: yksinkertaisesti ja liikaa miettimättä.

• Muuan veli

yhteenvedosta.

• Ylivieska

lämmittelyä.

• Plussaa

näköjään kuulopuheiden perusteella kirjoittele, kun on suviseuroissakin käynyt.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      11
      2942
    2. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      46
      1921
    3. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      141
      1693
    4. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      101
      1693
    5. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      74
      1417
    6. Uusi mahdollisuus

Mitä tekisit toisin, jos saisit siihen mahdollisuuden?
      Ikävä
      71
      981
    7. Martina Aitolehti murtui Erikoisjoukoissa Matias Petäistön käsittelyssä - Tästä oli kyse

Yksi Erikoisjoukot-kauden julkkiskisaajista on yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti. Aitolehti on pärjän
      Tv-sarjat
      11
      898
    8. Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?

Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä
      Sinkut
      182
      830
    9. Tiedätkö hänen pituuden??

Et tiedä!!
      Ikävä
      54
      782
    10. Poliisioperaatio

Pääsiäisenä...... ja sit kahvila suljettu???
      Somero
      17
      744
    Aihe