Hyväksyisitkö eutanasian,

waler

Jos ihminen terveenä päättäisi tehdä testamentin,että elintoimintoja
ei tule jatkaa,jos joutuu siihen tilaan,että koomassa ylläpidetään
elintoimintoja.
Tai sitten erittäin sairas ja järjissään oleva ihminen haluaa päättää
oman kärsimyksensä lääketieteellisin keinoin.
Tottakai,asia olisi sellainen,että valvoa tulisi väärinkäytösten välttämiseksi
ja todellakin valvoa.

Minusta on vaan aina tuntunut siltä,että jokaisella meistä on kuitenkin
se viimenen sana omasta elämisestämme,ja miten sen haluamme elää.

En yritä provosoida,joistakin ehkä kirjoituksen tuntuu sairaaltakin,mutta
tätä mieltä olen,että jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään

266

2115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eutanasiaa

      Elämään pakottaminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Miksi jokaisella ei ole oikeutta päättää elämästään ja kuolemastaan?

      Katso laskureista miten kalliiksi tämä tulee http://eutanasianyt.fi

      • isoisä 58

        itse en kannata,eutanaasiaa.hitleri kokeili sitä jo aiemmin.mutta jos se tulee omalle kohdalleni,enkä jaksa elää sairauden ja vammojen takia.jos vielä oma käsi toimii ja voin itse ottaa sellaisen tapletin että lähtö tulee,se olisi jokaiselle suotavaa.omin käsin kirjoitettu,puolison nähden se olisi minusta järkevää.jos ihminen ei jaksa henkisesti ja fyysisesti elää.ja haluaa pois.itse olen nähnyt vanhempani jotka ovat omin sanoin sanoneet että kun pääsisi pois taivaan isän tykö.en tarkoita että muiden tarvitsee uskoa taivaaseen.riittää kun itse uskon tuonpuoleiseen elämään,olkoonkin se millainen tahansa.


      • kaamoskaappi

        Nazisaksassa se sallittiin. Vammaiset päästettiin päiviltä. Sitten siirryttiin romaneihin,juutalaisiin ja muihin "alempiarvoisiin". Toistaako historia itseään??!!


      • Lääkäri,terv.keskus

        "Elämään pakottaminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Miksi jokaisella ei ole oikeutta päättää elämästään ja kuolemastaan?"
        Jokaisella on nyt itsellä mahdollisuus lyhentää elämäänsä mutta rajallinen mahdollisuus sitä pidentää.
        Jos eutanasia sallitaan toiset päättää elämän lyhentämisestä jos syynä on perinnönsaaminen,ei pidä naamasta,kostonhalusta,haluaa naimisiin toisen kanssa jne.Pitää muistaa että siitä tulee vallankäytönväline jolla on mahdollista raivata tieltä ihmiset joista ei pidä.Yhteiskunnalle tulee mahdollisuus poistaa muonavahvuudesta ihmiset joista on kuluja enemmän kuin tuloja.


      • 63v kannattaja
        isoisä 58 kirjoitti:

        itse en kannata,eutanaasiaa.hitleri kokeili sitä jo aiemmin.mutta jos se tulee omalle kohdalleni,enkä jaksa elää sairauden ja vammojen takia.jos vielä oma käsi toimii ja voin itse ottaa sellaisen tapletin että lähtö tulee,se olisi jokaiselle suotavaa.omin käsin kirjoitettu,puolison nähden se olisi minusta järkevää.jos ihminen ei jaksa henkisesti ja fyysisesti elää.ja haluaa pois.itse olen nähnyt vanhempani jotka ovat omin sanoin sanoneet että kun pääsisi pois taivaan isän tykö.en tarkoita että muiden tarvitsee uskoa taivaaseen.riittää kun itse uskon tuonpuoleiseen elämään,olkoonkin se millainen tahansa.

        Eutanasiasta on juuri siitä kysymys, että voi sen pillerin tai jonkun muun lopetus piikin saada jostain, laillisesti ! Nyt siihen ei ole lakia, täällä suomessa. Elikä vaikka olisit kuinka huonokuntoinen tahansa, niin et voi saada helpotusta siihen pois lähtöön, yksikään lääkäri suomessa ei saa antaa siihen tarvikkeita vaikka itse tekisit pois lähdön. Siihen minun mielestäni pitäisi saada muutos !!! Olen nähnyt kuolemaa odottavan ihmisen joka jo mädäntyi sisältä päin, häntäluu vain näkyi maku haavasta, mutta sydän vain oli niin vahva! Ja hän tosiaan olisi halunut kuolla ilman loppu kitumista. Ikä oli 98.


      • Oletko varma?
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Nazisaksassa se sallittiin. Vammaiset päästettiin päiviltä. Sitten siirryttiin romaneihin,juutalaisiin ja muihin "alempiarvoisiin". Toistaako historia itseään??!!

        Ikävä kyllä tällainen voi olla edessä. Me kun ihmiset ei olla edes Euroopassa kehitytty Hitlerin ja natsien ajoista. Senhän näkee mitä vaikkapa Bosniassa tapahtui parikymmentä tuotta sitten.


      • Asiat sekaisin
        63v kannattaja kirjoitti:

        Eutanasiasta on juuri siitä kysymys, että voi sen pillerin tai jonkun muun lopetus piikin saada jostain, laillisesti ! Nyt siihen ei ole lakia, täällä suomessa. Elikä vaikka olisit kuinka huonokuntoinen tahansa, niin et voi saada helpotusta siihen pois lähtöön, yksikään lääkäri suomessa ei saa antaa siihen tarvikkeita vaikka itse tekisit pois lähdön. Siihen minun mielestäni pitäisi saada muutos !!! Olen nähnyt kuolemaa odottavan ihmisen joka jo mädäntyi sisältä päin, häntäluu vain näkyi maku haavasta, mutta sydän vain oli niin vahva! Ja hän tosiaan olisi halunut kuolla ilman loppu kitumista. Ikä oli 98.

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.


      • 1019
        Lääkäri,terv.keskus kirjoitti:

        "Elämään pakottaminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Miksi jokaisella ei ole oikeutta päättää elämästään ja kuolemastaan?"
        Jokaisella on nyt itsellä mahdollisuus lyhentää elämäänsä mutta rajallinen mahdollisuus sitä pidentää.
        Jos eutanasia sallitaan toiset päättää elämän lyhentämisestä jos syynä on perinnönsaaminen,ei pidä naamasta,kostonhalusta,haluaa naimisiin toisen kanssa jne.Pitää muistaa että siitä tulee vallankäytönväline jolla on mahdollista raivata tieltä ihmiset joista ei pidä.Yhteiskunnalle tulee mahdollisuus poistaa muonavahvuudesta ihmiset joista on kuluja enemmän kuin tuloja.

        Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että eutanasia toteutettaisiin kyseessä olevan henkilön OMASTA tahdosta. Ei sukulaiset tms. Ei koskaan.

        Siitä ei silloin voi tulla vallankäyttövälinettä. Eikä yhteiskunnalle tule mahdollisuutta laillisesti "poistaa" ketään.


      • 3+14
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.

        Nikin mukaan hän on jo melko iäkäs. Ehkä hän oli lapsi/nuori, ja todistanut hoitovirhettä kauan sitten. Silloin on lääkäreillä ym. "koulutetuilla" ollut sellainen auktoriteetti, ettei siihen helposti kuka tahansa uskalla tulla syyttelemään. Mitenkään asiatonta hoitoa puolustelematta, et voi syyttää häntä asiaa paremmin tuntematta.


      • ....................
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.

        Tämä yhteiskunta on velvollinen kustantamaan jokaisen poislähdön asiallisesti, siististi, tuskattomasti ja vaivattomasti. Jos tämä samainen yhteiskunta kustantaa Thaimaan matkailijoiden ehdoin tahdoin hankkimansa HIV:n lääkityksetkin, jotka ovat noin 20000 euroa vuodessa nuppia kohden ja nekin vain osa kokonaiskustannuksista, ja siihen päälle vuosittaiset noin 100 HIV-positiivista maahanmuuttajaa, jotka luultavasti jäävät maleksimaan maahamme eliniäksi, nostavat summaa varmasti 50 miljoonan euron verran, niin on se kumma, jos kärsivän nirrin poistaminen on jotenkin huonompi sijoitus.


      • nuorin sisko
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.

        Tänä päivänäkin ihmisiä kuolee tulehduksiin, joille ei mahdeta mitään. Huonokuntoinen vuodepotilas on aina vaarassa saada makuuhaavoja, vaikka käytetään kaikkia keinoja sen estämiseksi. Monisairas keho ei vaan kestä.
        Joskus tuntuu että ihmisten mielestä kaikki Suomessa kuolevat hoitovirheisiin!
        Missä kulkee hoitamisen raja silloin, kun toivoa ei ole, mutta omaiset vaativat yhä uusia hoitoja joista seuraa väistämättä uudenlaisia rasituksia keholle ja hoitotapahtumien kierre on enää tuskaa. Miksi emme voi luopua ihmisestä, jota rakastamme, hänen hyväkseen?
        Vanhemmat sisarukset ovat pyytäneet sydämestään, että koettaisin turvata heille tyynen ja kivuttoman lähdön, kieltäen turhat kivuliaat hoidot ja turvaten hyvän kivunhoidon. Olen kirjannut heidän toivomuksensa, jonka he ovat käyneet läpi yhdessä lääkärinsä kanssa, ehkä tehneet siihen muutoksiakin ennen allekirjoitustaan. En tiedä, minun tehtäväni on ollut vain muistuttaa että heidän hoitotahtonsa on olemassa ja sitä pitää noudattaa. Yksi vaikea rajanveto on ollut, miten toimitaan lääkityksen kanssa, kun potilas ei kykene enää nielemään kunnolla ja lääkeet jäävät suuhun ja nieluun aiheuttaen ärsytystä ja kipua. Enemmän voisi hoitohenkilöäkunnalle puhua tarpeettomasti ja ajattelemattomuudesta aiheutetusta kivusta.


      • myös suomessa
        isoisä 58 kirjoitti:

        itse en kannata,eutanaasiaa.hitleri kokeili sitä jo aiemmin.mutta jos se tulee omalle kohdalleni,enkä jaksa elää sairauden ja vammojen takia.jos vielä oma käsi toimii ja voin itse ottaa sellaisen tapletin että lähtö tulee,se olisi jokaiselle suotavaa.omin käsin kirjoitettu,puolison nähden se olisi minusta järkevää.jos ihminen ei jaksa henkisesti ja fyysisesti elää.ja haluaa pois.itse olen nähnyt vanhempani jotka ovat omin sanoin sanoneet että kun pääsisi pois taivaan isän tykö.en tarkoita että muiden tarvitsee uskoa taivaaseen.riittää kun itse uskon tuonpuoleiseen elämään,olkoonkin se millainen tahansa.

        eutanasia tulisi olla sallittua ... myös Suomessa


      • Suomi yök!
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Nazisaksassa se sallittiin. Vammaiset päästettiin päiviltä. Sitten siirryttiin romaneihin,juutalaisiin ja muihin "alempiarvoisiin". Toistaako historia itseään??!!

        Näin miten Suomessa päästettiin terve iäkäs päiviltä jättämällä ruokailut väliin!
        Natsi meininki on jossain päin Suomea täyttä totta! Kunta eväsi ensin liikunta mahdollisuudet ja apulaitteet. Valehtelivat vielä monesta eri asiasta päin naamaa.
        Kiitokseni näille ahneille sioille.
        Vanhuksen omia toiveita ei otettu pätkääkään huomioon kun säästettiin kunnan kassaan. Verirahat haisevat niin kuin niiden keplottelijatkin.


      • kivuton kuolema
        nuorin sisko kirjoitti:

        Tänä päivänäkin ihmisiä kuolee tulehduksiin, joille ei mahdeta mitään. Huonokuntoinen vuodepotilas on aina vaarassa saada makuuhaavoja, vaikka käytetään kaikkia keinoja sen estämiseksi. Monisairas keho ei vaan kestä.
        Joskus tuntuu että ihmisten mielestä kaikki Suomessa kuolevat hoitovirheisiin!
        Missä kulkee hoitamisen raja silloin, kun toivoa ei ole, mutta omaiset vaativat yhä uusia hoitoja joista seuraa väistämättä uudenlaisia rasituksia keholle ja hoitotapahtumien kierre on enää tuskaa. Miksi emme voi luopua ihmisestä, jota rakastamme, hänen hyväkseen?
        Vanhemmat sisarukset ovat pyytäneet sydämestään, että koettaisin turvata heille tyynen ja kivuttoman lähdön, kieltäen turhat kivuliaat hoidot ja turvaten hyvän kivunhoidon. Olen kirjannut heidän toivomuksensa, jonka he ovat käyneet läpi yhdessä lääkärinsä kanssa, ehkä tehneet siihen muutoksiakin ennen allekirjoitustaan. En tiedä, minun tehtäväni on ollut vain muistuttaa että heidän hoitotahtonsa on olemassa ja sitä pitää noudattaa. Yksi vaikea rajanveto on ollut, miten toimitaan lääkityksen kanssa, kun potilas ei kykene enää nielemään kunnolla ja lääkeet jäävät suuhun ja nieluun aiheuttaen ärsytystä ja kipua. Enemmän voisi hoitohenkilöäkunnalle puhua tarpeettomasti ja ajattelemattomuudesta aiheutetusta kivusta.

        Olen työssäni hoitajana nähnyt liian paljon liian kivuliaita kuolemia.

        Kun kipupumppua ei ole laitettu ajoissa, kun kipulaastarit irtoilevat tuskanhikiseltä iholta, tipat suun kautta eivät enää imeydy kuivilta limakalvoilta.

        On paljon omaisia, jotka eivät hyväksy kuolemaa, haluavat viimeiseen asti pitää lähimmäisensä hengissä.

        Hoitohenkilökunnalle toivoisin lisää inhimillisyyttä ja rohkeutta, loppupeleissä ei kannata välittää annostusohjeista....


      • 63v kannataja
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.

        Ei tässä ole kysymys valitamisesta, enemminkin välitämisestä !! Oli hoitotestamentit ja kaikki, virtsa tulehdus vaivasi jatkuvasti, sehän on aika kivulias. Sitä jouduttiin hoitamaan lääkkeillä. 90 V kaatui mursi lonkansa, TIETENKIN SE HOIDETTIIN KUNTOON, ja taas käveli itse puolen vuoden päästä, ja taas kaatui, meni toinen lonka , nyt ei murtunut. mutta tämän jälkeen ei oikein itse enä liikunut ilman apua.Siinä käytiin parit keuhkokuumet läpi sekä useat virtsatulehdukset matkan varrella. Mutta se sydään, oli vahva ja hyvä, ei vaan luovuttanut. Kuinka monta kertaa luuli ja toivoi että nyt tuli lähtö. 8 vuotta kesti se kidutus, toivon tosiaan että itse pääsen, kun aika koittaa helpommalla.


      • 63v kannattaja
        3+14 kirjoitti:

        Nikin mukaan hän on jo melko iäkäs. Ehkä hän oli lapsi/nuori, ja todistanut hoitovirhettä kauan sitten. Silloin on lääkäreillä ym. "koulutetuilla" ollut sellainen auktoriteetti, ettei siihen helposti kuka tahansa uskalla tulla syyttelemään. Mitenkään asiatonta hoitoa puolustelematta, et voi syyttää häntä asiaa paremmin tuntematta.

        Hän oli minulle rakas henkilö, sukulainen ÄITINI, olimme aktiivisesti hoito suhteessa viimeiset 10 v. Ehkä jos olisimme hänet unohtaneet sinne vuoteeseen olisi kuolut nopeammin, meillä ei ollut valtuuksia auttaa häntä pois menossa, voimme ainoastaan kulkea rinnalla loppuun asti. Hoitotestamentti oli mutta kun se yksin ei aina auta.


      • työssä nähdään kaikk
        kivuton kuolema kirjoitti:

        Olen työssäni hoitajana nähnyt liian paljon liian kivuliaita kuolemia.

        Kun kipupumppua ei ole laitettu ajoissa, kun kipulaastarit irtoilevat tuskanhikiseltä iholta, tipat suun kautta eivät enää imeydy kuivilta limakalvoilta.

        On paljon omaisia, jotka eivät hyväksy kuolemaa, haluavat viimeiseen asti pitää lähimmäisensä hengissä.

        Hoitohenkilökunnalle toivoisin lisää inhimillisyyttä ja rohkeutta, loppupeleissä ei kannata välittää annostusohjeista....

        Eutanasia tulisi sallia.

        Kaikkien kuolemaa odottavien loppuelinaika ei ole kivuliasta kuten syöpää sairastavien. Eikä kaikkien syöpäkään ole kipuja aiheuttavaa.

        Seurasin juuri erään Alzhaimeria sairastavan elämän lopetusta sairaala olosuhteissa. Kipuja vanhuksella ei muuten ollut kuin limaa kurkusta imettäessä. Häntä oli jo kuukausien ajan näännytetty ravinnon-ja nesteen puutteeseen. Lopulta sitten toteutettiin hänen hoitotahtoaan ja hänet jätettiin kokonaan ilman ruokaa ja juomaa. Onneksi kärsimys ei kestänyt kuin kolme päivää. Alkutyö oli tehty pitkällä viiveellä, joka ei ollut hänelle mitään herkkua nälkään nääntymällä.

        Kyllä elämän lopettaminen pitäisi olla inhimmillisempää kuin nälkään näännyttäminen jota nykyisin vanhusten kohdalla harrastetaan ja entistä enemmän tullaan harrastamaan.


      • 63v kannattaja
        nuorin sisko kirjoitti:

        Tänä päivänäkin ihmisiä kuolee tulehduksiin, joille ei mahdeta mitään. Huonokuntoinen vuodepotilas on aina vaarassa saada makuuhaavoja, vaikka käytetään kaikkia keinoja sen estämiseksi. Monisairas keho ei vaan kestä.
        Joskus tuntuu että ihmisten mielestä kaikki Suomessa kuolevat hoitovirheisiin!
        Missä kulkee hoitamisen raja silloin, kun toivoa ei ole, mutta omaiset vaativat yhä uusia hoitoja joista seuraa väistämättä uudenlaisia rasituksia keholle ja hoitotapahtumien kierre on enää tuskaa. Miksi emme voi luopua ihmisestä, jota rakastamme, hänen hyväkseen?
        Vanhemmat sisarukset ovat pyytäneet sydämestään, että koettaisin turvata heille tyynen ja kivuttoman lähdön, kieltäen turhat kivuliaat hoidot ja turvaten hyvän kivunhoidon. Olen kirjannut heidän toivomuksensa, jonka he ovat käyneet läpi yhdessä lääkärinsä kanssa, ehkä tehneet siihen muutoksiakin ennen allekirjoitustaan. En tiedä, minun tehtäväni on ollut vain muistuttaa että heidän hoitotahtonsa on olemassa ja sitä pitää noudattaa. Yksi vaikea rajanveto on ollut, miten toimitaan lääkityksen kanssa, kun potilas ei kykene enää nielemään kunnolla ja lääkeet jäävät suuhun ja nieluun aiheuttaen ärsytystä ja kipua. Enemmän voisi hoitohenkilöäkunnalle puhua tarpeettomasti ja ajattelemattomuudesta aiheutetusta kivusta.

        Anteeksi ei ne tuskalliaat kuolemat ole hoitajien virheitä ! Ei kai tässä siitä ole kysymys, VAAN EUTONAASIASTA . Kaikki kunioitus hoitajille, tekevät parhaansa ! Mutta otetaan esimerkiksi vanhuksen yleinen virtsa tulehdus, jota on hoidettava antibiotella ettei tule turhaa kipua , hoitotestamentti ei pois sulje lääkitystä , vähentääksen potilaan kipua, joudutaan turvautumaan penisiliiniin. Eihän omainenkaan pysty katsomaan omaisensa tuska, luhistumatta.


      • hoit.

        Eutanasia on minun mielestä oikeuttava asia jos ihminen haluaa sen.
        Kovien kipujen kanssa ja vuoteessa tajuttomana ,hengitys koneessa oleva elämä ei ole elämisen arvoista.
        Omaisten pitäisi hyväksyä sairaan potilaan hoitotahto,eikä väkisin yrittää pitää kiinni,
        Kyllä monen omaisen pitäisi mennä itseensä ajatella jos olisi itse potilaan tilalla.
        Omaisten olisi hyvä puhua asiat selviksi vanhempien kanssa,ei tulisi syyllistä oloa ,jos potilas haluaa nopeuttaa kuolemaa,lääkärien valvonnassa kannatan eutanasiaa.


      • kkk...kkk...kkk...
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.

        onko sinulla asetta,mömmöjä jemmassa? itsari salaa ankeassa yksinäisyydessä ei tottavie houkuttele.ei myöskään junan alle hyppääminen,hirttäytyminen,hukuttautuminen ja mitä niitä onkaan.jokainen tulee kuolemaan mutta vain osa kuolee arvokkaasti,ja monet kuolevat häpeillen kaiken arvokkuuden menettäneenä tuskissaan vaipat haisten.ja miksi pitäisi elää väkisten jollei ole mitään elämisen haluja?


      • et voi olla tosissas
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Nazisaksassa se sallittiin. Vammaiset päästettiin päiviltä. Sitten siirryttiin romaneihin,juutalaisiin ja muihin "alempiarvoisiin". Toistaako historia itseään??!!

        Et voi verrata näitä asioita!!!!!


      • kkk...kkk...kkk...
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Miksi haluat käydä veronmaksajan kukkarolla kun voit päättää päiväsi itse kuten juuri sanoit? Ei itsemurha ole laitonta, sekoitat jotenkin asoita varmaan.

        Ja mistähän mahtaa johtua "tuntemasi" ihmisen väittämäsi tuskallinen kuolema? Se johtui väärästä hoidosta ja hoitovirheestä. Miksi valitat asiasta täällä etkä puuttunut asiaan ajoissa silloin kun henkilö oli vielä elossa ja asiaan olisi voinut vaikuttaa?? Jos asia on noin kun kuvasit, niin mielestäni olet osasyyllinen hänen kitumiseensa. Sekoitat todellakin asioita ja pahasti.

        olen nähnyt ja haistanut sisätautien osastolla kuinka ihmiset elävältä mätänevät.ja kuinka odottavat vuoroaan tietäen että 3-15pvän päästä "helpottaa" tai sitten ollaan vain elossa paljon huonommassa kunnossa ja odotetaan...


      • 2den hullun matka...
        kivuton kuolema kirjoitti:

        Olen työssäni hoitajana nähnyt liian paljon liian kivuliaita kuolemia.

        Kun kipupumppua ei ole laitettu ajoissa, kun kipulaastarit irtoilevat tuskanhikiseltä iholta, tipat suun kautta eivät enää imeydy kuivilta limakalvoilta.

        On paljon omaisia, jotka eivät hyväksy kuolemaa, haluavat viimeiseen asti pitää lähimmäisensä hengissä.

        Hoitohenkilökunnalle toivoisin lisää inhimillisyyttä ja rohkeutta, loppupeleissä ei kannata välittää annostusohjeista....

        kivun takia monet hyväksyisivät eutanasian mutta ei saa unohtaa yksinäisiä vanhuksiakaan joilla käy vain kotiavustaja.ja sitten on pariskuntiakin jotka yhteisestä päätöksestä lopettavat yhteisen taivalluksensa,alkoholilla ja lääkkeillä ja mielessä ajatus "voi jos minä en kuole ja sinä kuolet niin jään yksin surun keskelle ja mitä minä sitten teen...". tälläiset estetään laillisella eutanasialla! ja ei kahden iäkkään aikuisen päätöksen luulisi muille kuuluvan !


      • jokainen voi

        nytkin päättää elämästään jos ei ole tajuton tai kyvytön toimimaan.
        mitä järkeä on elää noissa terveys- ja vanhuskodeissa kun pää pimeä ja toiminnot
        pelkkää utopiaa ilman paranemisen toivoa.
        tapu huuleen ja menoksi on parasta elämisenlaatua. ja hinta on halpa,
        jää kataisen kaltaisille varaa jakaa maan rahat ja työt eu-kiimassa pitkin maailmaa.


      • KUNNON KANSALAINEN
        Suomi yök! kirjoitti:

        Näin miten Suomessa päästettiin terve iäkäs päiviltä jättämällä ruokailut väliin!
        Natsi meininki on jossain päin Suomea täyttä totta! Kunta eväsi ensin liikunta mahdollisuudet ja apulaitteet. Valehtelivat vielä monesta eri asiasta päin naamaa.
        Kiitokseni näille ahneille sioille.
        Vanhuksen omia toiveita ei otettu pätkääkään huomioon kun säästettiin kunnan kassaan. Verirahat haisevat niin kuin niiden keplottelijatkin.

        Pakkohan se on säästää hyödytömistä yksilöistä kun ei kokoomukselaisilla ole varaa maksaa veroja yhtään enempää. Sosiaalipummit verolle ja kannabis! On se kumma jos ei ala valtion kassa täyttymään, kun otetaan rahat pois loisilta! Suomessa on jo nyt verotus niin korkealla, että kaikki nääntyy siihen paikkaan. Jotain on tehtävä. Ei niitä velkoja voi lapsille jättää, että ennen dementikot maksamaan ne velat!

        Paskat minä jouda enää teille laiskoille loisille ja hörhöille huumeen vetäjille enempää kirjoittamaan, mun on mentävä lentokentälle, Thaimaan lento lähtee kiahden tunnin päästä. Sen vaan sanon, että siinä maassa ei huumeveikot ja pilvensankarit juhli eikä kaduilla rötöstellä. Joutuu vankilaan jokainen joka laillista menoa ja valtaa vastustaa ja rauhallista on, toisin kun täällä punikki-Suomessa missä joka toisessa kadunkulmassa päivystää kotikasvatetun ruohon myyjä ja joka toisessa pedofiiliraiskaaja. Kunnon tuomiot niille pitäisi antaa ja raiskata vankilassa, että oppisivat elämään. Sen vaan sanon, että siinä se nähdään missä oltaisiin jos ei Mannerheim olisi pelastanut Suomea. Otan Thaimaaseen Marskin muistelmat mukaan, että on jotain luettavaa rannalla. On ansaittu loma, koko alkuvuosi on töitä painettu tieliikennelaitoksen valvomossa. Ei ole herkkua paiskoa saa.tana duunia pers.e märkänä kun tietää, että narkit ja elämäntapatyöttömät loisii sitten mun verovaroilla SAA.TANA


      • kuka ajaa sitä?
        63v kannattaja kirjoitti:

        Hän oli minulle rakas henkilö, sukulainen ÄITINI, olimme aktiivisesti hoito suhteessa viimeiset 10 v. Ehkä jos olisimme hänet unohtaneet sinne vuoteeseen olisi kuolut nopeammin, meillä ei ollut valtuuksia auttaa häntä pois menossa, voimme ainoastaan kulkea rinnalla loppuun asti. Hoitotestamentti oli mutta kun se yksin ei aina auta.

        Ministerin pätevät perustelut miksi eutanaisaa ei tule sallia:

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=10502

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=5217


      • kyllä ihmisyydelle

      • klooiuhn

        Häpeä, nimimerkki Eutanasiaa, kun arvioit ihmiselämän arvoa rahassa!


    • ToniKuusela
    • ggfffff

      Jeps ja murhaajat voivat sitten hakeutua töihin eutanasiapolille. CV:ssä on tilaa esim. aiemmista murhatuomiooista tai pahoinpitelyistä

      • syö paskaa usokki

        Kärsi sinä kristitty, kidu mahdollisimman pitkään niin kirkkaamman kruunun saat.


    • käsitteet kuntoon

      Ei se ole eutanasiaa, että hoitotoimenpiteistä luovutaan. Eutanaasia on se, että annetaan lopetuspiikki.

      • kerro oi kerro

        Elvytys kieltohan tarkoittaa että ei enään keinotekoisesti yritetä palauttaa henkiin kun luonnollinen kuolema on jo korjaamassa. Eikos se kuoleva kuollessaan mene sinne "taivaanisän" luokse niin miksi silloin ihmisiä pitää estää sinne pääsemästä pintämällä keinotekoisesti elossa, vastatkaapa tähän uskovaiset.


      • kuolla rauhassa

        Ja, jos ei elvytetä, ei se tarkoita ettei hoidettaisi.


      • Sitä samaa hermanni

        Aktiivinen eutanasia tarkoittaa lopetuspiikkiä, passiivinen eutanasia taas hoitotoimenpiteistä luopumista.


      • :))
        kerro oi kerro kirjoitti:

        Elvytys kieltohan tarkoittaa että ei enään keinotekoisesti yritetä palauttaa henkiin kun luonnollinen kuolema on jo korjaamassa. Eikos se kuoleva kuollessaan mene sinne "taivaanisän" luokse niin miksi silloin ihmisiä pitää estää sinne pääsemästä pintämällä keinotekoisesti elossa, vastatkaapa tähän uskovaiset.

        Etkö sen vertaa tiedä, että ei ns. taivaassa ole vielä ketään vainajaa harppua soittelemassa?


      • sairaanhoitaja,amk
        kerro oi kerro kirjoitti:

        Elvytys kieltohan tarkoittaa että ei enään keinotekoisesti yritetä palauttaa henkiin kun luonnollinen kuolema on jo korjaamassa. Eikos se kuoleva kuollessaan mene sinne "taivaanisän" luokse niin miksi silloin ihmisiä pitää estää sinne pääsemästä pintämällä keinotekoisesti elossa, vastatkaapa tähän uskovaiset.

        Älä puhu sellaisesta josta et tiedä mitään.Elvytyskielto tarkoittaa myös sitä että jos oksentaa niin ei käännetä kyljelleen vaan annetaan tukehtua.Hoitajana kauhistelen kun pitää antaa tukehtua hitaasti mutta ei saa auttaa kun henkilön kohdalle on laitettu punainen sydän.Sinällään punainen sydän on merkkinä irvokas kun se on kuoleman merkki.


      • :)) kirjoitti:

        Etkö sen vertaa tiedä, että ei ns. taivaassa ole vielä ketään vainajaa harppua soittelemassa?

        Kuka ressukka sinä olet, joka olet näin tietämätön. Moni kuollut on tullut kertomaan millaista taivaassa on. Hollannissa on tehty 5 vuoden tutkimus eräässä sairaalassa, jossa kuolleiksi todetut henkilöt ovat pitkänkin ajan kuluttua heränneet henkiin. Henki poistuu ruumiista ja jää katonrajaan ja siitä lähtee taivasmatkalle enkelin opastamana. Eräskin potilas oli sokea kuoltuaan ja henkiin palattuaan kuvaili tarkkaan elvytyshenkilökunnan. Olen myös lukenut useita kirjoja vastaavista tapauksista. Rukoile, niin Jeesus kyllä ilmaisee itsensä sinulle. Hän on ihan todellinen, ei satuolento. Johdatusta löytöretkelle yliluonnolliseen elämään!


      • tuhbe
        kerro oi kerro kirjoitti:

        Elvytys kieltohan tarkoittaa että ei enään keinotekoisesti yritetä palauttaa henkiin kun luonnollinen kuolema on jo korjaamassa. Eikos se kuoleva kuollessaan mene sinne "taivaanisän" luokse niin miksi silloin ihmisiä pitää estää sinne pääsemästä pintämällä keinotekoisesti elossa, vastatkaapa tähän uskovaiset.

        "Älä Tapa" on monen kulttuurin korkeampia ihanteita. Faaraoiden kuolleitten kirjassakin luki myös tuo ihanne.

        Se joka syyllistyy tappamiseen, ei ole edes inhimillinen ihminen, vaan Elukka vailla.

        Eutanasian, Evoluution ja Naturistiset yliopisto narsistit kutsuvatkin Ihmistä Eläimeksi, kun sivistynyt maailma pitää ihmistä "inhimillisenä olentona", se jo kertoo millaisessa sairaassa maailmassa nämä romantikot elävät.

        Jos kyseisellä Eutanasia hörhöllä vaivaa oma lähestyvä kuolema, niin helvetti hyppää katolta alas, äläkä vieritä kuolemaasi toisten niskoille.


      • Olet sekaisin
        Hevosrakas kirjoitti:

        Kuka ressukka sinä olet, joka olet näin tietämätön. Moni kuollut on tullut kertomaan millaista taivaassa on. Hollannissa on tehty 5 vuoden tutkimus eräässä sairaalassa, jossa kuolleiksi todetut henkilöt ovat pitkänkin ajan kuluttua heränneet henkiin. Henki poistuu ruumiista ja jää katonrajaan ja siitä lähtee taivasmatkalle enkelin opastamana. Eräskin potilas oli sokea kuoltuaan ja henkiin palattuaan kuvaili tarkkaan elvytyshenkilökunnan. Olen myös lukenut useita kirjoja vastaavista tapauksista. Rukoile, niin Jeesus kyllä ilmaisee itsensä sinulle. Hän on ihan todellinen, ei satuolento. Johdatusta löytöretkelle yliluonnolliseen elämään!

        Kuka se jeesus on? Onko se narkkarikaverisi.


      • Oksennat keskaria
        sairaanhoitaja,amk kirjoitti:

        Älä puhu sellaisesta josta et tiedä mitään.Elvytyskielto tarkoittaa myös sitä että jos oksentaa niin ei käännetä kyljelleen vaan annetaan tukehtua.Hoitajana kauhistelen kun pitää antaa tukehtua hitaasti mutta ei saa auttaa kun henkilön kohdalle on laitettu punainen sydän.Sinällään punainen sydän on merkkinä irvokas kun se on kuoleman merkki.

        Työtön juoppo sinä olet. Et tiedä edes mitä elvytyskielto tarkoittaa.


      • Lähihoitaja
        sairaanhoitaja,amk kirjoitti:

        Älä puhu sellaisesta josta et tiedä mitään.Elvytyskielto tarkoittaa myös sitä että jos oksentaa niin ei käännetä kyljelleen vaan annetaan tukehtua.Hoitajana kauhistelen kun pitää antaa tukehtua hitaasti mutta ei saa auttaa kun henkilön kohdalle on laitettu punainen sydän.Sinällään punainen sydän on merkkinä irvokas kun se on kuoleman merkki.

        Olet totaalisen väärässä ja et tosiaankaan tiedä mitä elvytyskielto tarkoittaa.


      • ....................
        tuhbe kirjoitti:

        "Älä Tapa" on monen kulttuurin korkeampia ihanteita. Faaraoiden kuolleitten kirjassakin luki myös tuo ihanne.

        Se joka syyllistyy tappamiseen, ei ole edes inhimillinen ihminen, vaan Elukka vailla.

        Eutanasian, Evoluution ja Naturistiset yliopisto narsistit kutsuvatkin Ihmistä Eläimeksi, kun sivistynyt maailma pitää ihmistä "inhimillisenä olentona", se jo kertoo millaisessa sairaassa maailmassa nämä romantikot elävät.

        Jos kyseisellä Eutanasia hörhöllä vaivaa oma lähestyvä kuolema, niin helvetti hyppää katolta alas, äläkä vieritä kuolemaasi toisten niskoille.

        Niin tämä tekopyhä yhteiskunta tuomitsee eutanasian tappamisena, mutta kumminkin pyrkii ylläpitämään ihmisen kärsimystä mahdollisimman pitkään. Siinä ei sitten syyllistytä mihinkään, tuska ja kärsimyshän ovat ilmeisesti niin yleviä asioita.

        Onhan näitä itsensä tappaneita ja heitä nimenomaan syyllistetään siitä, että ovat levinneet jonkun tuulilasille ja aiheuttaneet näin järkytyksiä, ja nyt itsekin yllytät tekemään vastaavaa hyppäämällä katolta. Tyypillinen tekopyhä, tuomitsee huomattavasti asiallisemman ja siistimmän tavan ja suosii sitä heikompaa vaihtoehtoa.

        Sitäpaitsi tuosta ihanteesta, voihan se pitää paikkansakin, mutta tosiasia on se, että ne, jotka rikkovat tuota käskyä, saavat pimppi märkänä kirjoitettuja kosiokirjeitä teiltä neideiltä.


      • AND=AllowNaturalDeat
        Sitä samaa hermanni kirjoitti:

        Aktiivinen eutanasia tarkoittaa lopetuspiikkiä, passiivinen eutanasia taas hoitotoimenpiteistä luopumista.

        Hoitotoimenpiteistä luopuminen tarkoittaa luonnollisen kuoleman sallimista.

        Elämä loppu on kuolema ja se tulee jokaiselle joskus.

        On aivan eettisesti kestämätöntä elvyttää kuolevaa potilasta tai ylipäätään pitkittää väistämätöntä.

        Sen sijaan kuoleman jouduttaminen on vaikea pala eettisesti mutta toki kärsimystä on hoidettava.

        Elämän loppuvaiheen ratkaisuja pitäisi jokaisen miettiä ja olla valmis toteuttamaan omat ratkaisunsa siinä vaiheessa kun se on mahdollista.

        Sekavan ja päätöksiin kykenemättönän kuolevan henkilön kohdalla ei voida tehdä eutanasiaa vaikka se sivullisilta tuntuisi oikealta ratkaisulta.


      • Valehoito bannaan

        Aivan näin se täällä toimii. Ei ole mukamas eutanasiaa kun lopetetaan palvelut vaikka on ensin väkisin siirretty tehostettuun palvelu asumiseen. Oikeampi nimitys olisi tahallinen näännyttäminen. Laissa vähintäänkin taposta todellisuudessa kysymys.
        Puskat kohta taas sinivuokkoja täynnä kun kevät koittaa ja normaaleja ihmisiä aletaan vainota kun omistavat peltilehmän eli valtion varojen lähteen No;1.
        Ihmisten turvallisuudesta ei siis voi olla enää kysymys kun holhotaan. Hävetkää päättäjät. Ihmisille on luotava oikeita todellisia työpaikkoja eikä kikkailtava vale yhteiskunnan vale toiminnalla. Pian on hisseissäkin omat poliisinsa ja mikrofonit kätkettynä seiniin. Kirosanoista ja pieruista 10e muistutus ja maailma paranee.


      • Vielä hengisä
        Sitä samaa hermanni kirjoitti:

        Aktiivinen eutanasia tarkoittaa lopetuspiikkiä, passiivinen eutanasia taas hoitotoimenpiteistä luopumista.

        Passivista eutanasiaa tai piilo eutanasiaa on ja tehdään jatkuvasti potilaiden ja omaisten tietämättä asiasta esim lllallisella lääkityksellä,lääkityksellä jonka tiedetään lyhentävän elämää vuosilla,tahallisella väärällä hoidolla.Siinä esimerkkejä.Oli ruotsalaisessa lehdessä että esim jotkut rauhoittavat lääkkeet tekevät sitä samaa ja joita määrätään esim vanhuksille juuri siksi että kuolisivat pois yhteiskunnan vastuulta nopeammin vaikka alternativinenkin lääkitys olisi.Lääkkeiden nimiä ja artikkelia en pannut muistiin joka olisi ollut hyvä laittaa tänne.


      • järkeä SAA käyttää
        Olet sekaisin kirjoitti:

        Kuka se jeesus on? Onko se narkkarikaverisi.

        Oikeasti on totta, että kuoleman jälkeen ON elämä, joka jatkuu, ja moni on tullut raja takaa takaisin kertomaan, mitä näki ja koki irtaannuttuaan esim onnettomuushetkellä ruumiistaan ja palattuaan sairaalassa takaisin. Luin juuri pojasta, joka elää tälläkin hetkellä jenkeissä, mitä hän kertoi taivaasta ja HUONEESSA OLEVISTA ENKELEISTÄ, joita muut eivät nähneet, mutta ruumiistaan sillä hetkellä poissaoleva näki!!! Poika kertoi, mitä enkeli teki hänelle esim leikkauksen yhteydessä! Hän itse oli siis täysin taju kankaalla, mutta kertoi myöhemmin MISTÄ HÄNTÄ OLI ONNETTOMUUDEN JÄLKEE LEIKATTU JA MITEN!!! Hän seurasi tilannetta katon rajassa irti ruumiistaan. Poika vammautui pahoin, mutta hiljaa toipui. Hän kertoi tarkasti, minkä NÄKÖISET miehet vei hänet pelastushelikopteriin, vaikka oli tuolloin TÄYSIN TAJUTON heti onnettomuudesta saakka! Tunsi miehet myöhemmin. Erikoisinta oli, mitä hän kertoi taivaasta, jonne enkelit vei hänet ja jossa hän puhui mm Jeesuksen kanssa!!! Hän jäi vammautuneena pyörätuoliin, mutta elää tänään täysin tietoisena tuonpuoleisesta, ja se näkyy hänen asenteissaan kaikessa, ja puheissaan.
        Niin yhdenmukainen on pojan kertomus kuin monien muiden eri puolilla maapalloa, ettei voi kuin ihmetellä Jumalan suuruutta, viisautta, taidollisuutta ja ihmeellisyyttä! Moni sulkee korvamsa ja silmönsä, eikä HALUA edes kuulla Jeesuksesta. Heille se on HEIDÄN valintansa: tietoinen selän kääntö Jumalalle, mutta ei Jumala sillä katoa olemattomaksi!!! Miljoonat ihmiset kautta aikain ympäri maapallon ovat uskoneet ja uskovat Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä, Raamattu on YLIVOIMAISESTI MAAILMAN LEVINNEIN KIRJA, eri kielille käännetyin kirja, VANHIN kirja, ihmiskunnan historian pienoiskoossa KATTAVIN kirja, kirja, jossa on edelleen paikkansa pitävää historiaa, geologiaa, biologiaa, psykologiaa, jopa atomifysiikkaa!!! Evoluutio jää kirkkaasti feikkitarinaksi viisaan luomistyön rinnalla. Moni ei vaan HALUA tietää, kun joutuu sitten myöntämään Jumalan olemassaolon, ja myös Jeesuksen, mitä moni karttaa - omaksi tappiokseen. Ihmisillä kun on täysi valta tehdä omia päätöksiä. Moni tekee TYHMIÄ päätöksiä ja joutuu lopulta tunnustamaan, että eipä TIENNYT asioista tarpeeksi ... kun ei itse halunnut! Vastuu on siis jokaisella ihan itsellään valita hyvä tai paha! Jumala on rakkaus, silti moni kääntää selkänsä ja valitsee S-tanan! Vaihtoehdot on nääs siinä: hyvä on avoin, valoisa, täynnä iloa, onnea, vapautta, kauneutta, väriä, ... , paha on täynnä salailua, valhetta, pimeyttä, synkkyyttä, petosta, vääriä sidoksia, epäonnea, pelkoa, ... (esimerkit: Jumala HALUAA ilmoittaa itsensä ihmisille, S-tana ei, ja S-tanan palvontaa monet kauhistuu! Jumala rakastaa, S-tana ei todellakaan!!! Jumala loi kaunista ja värikästä, S-tana haluaa kaiken olevan mustaa, synkkää, rumaa, pahaa. Jumala antoi ihmiselle vapauden, oman tahdon, jolla voi valita. Moni hylkää Jumalan ja valinnaksi jää ... se toinen


      • ota lääkkeesi
        järkeä SAA käyttää kirjoitti:

        Oikeasti on totta, että kuoleman jälkeen ON elämä, joka jatkuu, ja moni on tullut raja takaa takaisin kertomaan, mitä näki ja koki irtaannuttuaan esim onnettomuushetkellä ruumiistaan ja palattuaan sairaalassa takaisin. Luin juuri pojasta, joka elää tälläkin hetkellä jenkeissä, mitä hän kertoi taivaasta ja HUONEESSA OLEVISTA ENKELEISTÄ, joita muut eivät nähneet, mutta ruumiistaan sillä hetkellä poissaoleva näki!!! Poika kertoi, mitä enkeli teki hänelle esim leikkauksen yhteydessä! Hän itse oli siis täysin taju kankaalla, mutta kertoi myöhemmin MISTÄ HÄNTÄ OLI ONNETTOMUUDEN JÄLKEE LEIKATTU JA MITEN!!! Hän seurasi tilannetta katon rajassa irti ruumiistaan. Poika vammautui pahoin, mutta hiljaa toipui. Hän kertoi tarkasti, minkä NÄKÖISET miehet vei hänet pelastushelikopteriin, vaikka oli tuolloin TÄYSIN TAJUTON heti onnettomuudesta saakka! Tunsi miehet myöhemmin. Erikoisinta oli, mitä hän kertoi taivaasta, jonne enkelit vei hänet ja jossa hän puhui mm Jeesuksen kanssa!!! Hän jäi vammautuneena pyörätuoliin, mutta elää tänään täysin tietoisena tuonpuoleisesta, ja se näkyy hänen asenteissaan kaikessa, ja puheissaan.
        Niin yhdenmukainen on pojan kertomus kuin monien muiden eri puolilla maapalloa, ettei voi kuin ihmetellä Jumalan suuruutta, viisautta, taidollisuutta ja ihmeellisyyttä! Moni sulkee korvamsa ja silmönsä, eikä HALUA edes kuulla Jeesuksesta. Heille se on HEIDÄN valintansa: tietoinen selän kääntö Jumalalle, mutta ei Jumala sillä katoa olemattomaksi!!! Miljoonat ihmiset kautta aikain ympäri maapallon ovat uskoneet ja uskovat Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä, Raamattu on YLIVOIMAISESTI MAAILMAN LEVINNEIN KIRJA, eri kielille käännetyin kirja, VANHIN kirja, ihmiskunnan historian pienoiskoossa KATTAVIN kirja, kirja, jossa on edelleen paikkansa pitävää historiaa, geologiaa, biologiaa, psykologiaa, jopa atomifysiikkaa!!! Evoluutio jää kirkkaasti feikkitarinaksi viisaan luomistyön rinnalla. Moni ei vaan HALUA tietää, kun joutuu sitten myöntämään Jumalan olemassaolon, ja myös Jeesuksen, mitä moni karttaa - omaksi tappiokseen. Ihmisillä kun on täysi valta tehdä omia päätöksiä. Moni tekee TYHMIÄ päätöksiä ja joutuu lopulta tunnustamaan, että eipä TIENNYT asioista tarpeeksi ... kun ei itse halunnut! Vastuu on siis jokaisella ihan itsellään valita hyvä tai paha! Jumala on rakkaus, silti moni kääntää selkänsä ja valitsee S-tanan! Vaihtoehdot on nääs siinä: hyvä on avoin, valoisa, täynnä iloa, onnea, vapautta, kauneutta, väriä, ... , paha on täynnä salailua, valhetta, pimeyttä, synkkyyttä, petosta, vääriä sidoksia, epäonnea, pelkoa, ... (esimerkit: Jumala HALUAA ilmoittaa itsensä ihmisille, S-tana ei, ja S-tanan palvontaa monet kauhistuu! Jumala rakastaa, S-tana ei todellakaan!!! Jumala loi kaunista ja värikästä, S-tana haluaa kaiken olevan mustaa, synkkää, rumaa, pahaa. Jumala antoi ihmiselle vapauden, oman tahdon, jolla voi valita. Moni hylkää Jumalan ja valinnaksi jää ... se toinen

        Olet taas laitoshoito jakson tarpeessa selvästikin. Harhaisuutta puskee aika vahvasti olet tainnut viettää taas liikaa aikaa valtakunnan salilla.

        "VANHIN kirja"

        Höpö höpö. Raamattu on editoitu muotoonsa pari sataa vuotta Jeesuksen elin ajan jälkeen. Kiinasta löytyy KEITTOKIRJAKIN joka on ajalta 1000 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Lueppa kuule muitakin kirjoja kuin raamattua tai lue nyt edes se raamattu loppuun ja puhu vasta sitten.

        "Raamattu on YLIVOIMAISESTI MAAILMAN LEVINNEIN KIRJA"

        Eipä taida olla, korkeintaa maailman levinnein fiktiivinen teos.


      • päivän naurut
        järkeä SAA käyttää kirjoitti:

        Oikeasti on totta, että kuoleman jälkeen ON elämä, joka jatkuu, ja moni on tullut raja takaa takaisin kertomaan, mitä näki ja koki irtaannuttuaan esim onnettomuushetkellä ruumiistaan ja palattuaan sairaalassa takaisin. Luin juuri pojasta, joka elää tälläkin hetkellä jenkeissä, mitä hän kertoi taivaasta ja HUONEESSA OLEVISTA ENKELEISTÄ, joita muut eivät nähneet, mutta ruumiistaan sillä hetkellä poissaoleva näki!!! Poika kertoi, mitä enkeli teki hänelle esim leikkauksen yhteydessä! Hän itse oli siis täysin taju kankaalla, mutta kertoi myöhemmin MISTÄ HÄNTÄ OLI ONNETTOMUUDEN JÄLKEE LEIKATTU JA MITEN!!! Hän seurasi tilannetta katon rajassa irti ruumiistaan. Poika vammautui pahoin, mutta hiljaa toipui. Hän kertoi tarkasti, minkä NÄKÖISET miehet vei hänet pelastushelikopteriin, vaikka oli tuolloin TÄYSIN TAJUTON heti onnettomuudesta saakka! Tunsi miehet myöhemmin. Erikoisinta oli, mitä hän kertoi taivaasta, jonne enkelit vei hänet ja jossa hän puhui mm Jeesuksen kanssa!!! Hän jäi vammautuneena pyörätuoliin, mutta elää tänään täysin tietoisena tuonpuoleisesta, ja se näkyy hänen asenteissaan kaikessa, ja puheissaan.
        Niin yhdenmukainen on pojan kertomus kuin monien muiden eri puolilla maapalloa, ettei voi kuin ihmetellä Jumalan suuruutta, viisautta, taidollisuutta ja ihmeellisyyttä! Moni sulkee korvamsa ja silmönsä, eikä HALUA edes kuulla Jeesuksesta. Heille se on HEIDÄN valintansa: tietoinen selän kääntö Jumalalle, mutta ei Jumala sillä katoa olemattomaksi!!! Miljoonat ihmiset kautta aikain ympäri maapallon ovat uskoneet ja uskovat Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä, Raamattu on YLIVOIMAISESTI MAAILMAN LEVINNEIN KIRJA, eri kielille käännetyin kirja, VANHIN kirja, ihmiskunnan historian pienoiskoossa KATTAVIN kirja, kirja, jossa on edelleen paikkansa pitävää historiaa, geologiaa, biologiaa, psykologiaa, jopa atomifysiikkaa!!! Evoluutio jää kirkkaasti feikkitarinaksi viisaan luomistyön rinnalla. Moni ei vaan HALUA tietää, kun joutuu sitten myöntämään Jumalan olemassaolon, ja myös Jeesuksen, mitä moni karttaa - omaksi tappiokseen. Ihmisillä kun on täysi valta tehdä omia päätöksiä. Moni tekee TYHMIÄ päätöksiä ja joutuu lopulta tunnustamaan, että eipä TIENNYT asioista tarpeeksi ... kun ei itse halunnut! Vastuu on siis jokaisella ihan itsellään valita hyvä tai paha! Jumala on rakkaus, silti moni kääntää selkänsä ja valitsee S-tanan! Vaihtoehdot on nääs siinä: hyvä on avoin, valoisa, täynnä iloa, onnea, vapautta, kauneutta, väriä, ... , paha on täynnä salailua, valhetta, pimeyttä, synkkyyttä, petosta, vääriä sidoksia, epäonnea, pelkoa, ... (esimerkit: Jumala HALUAA ilmoittaa itsensä ihmisille, S-tana ei, ja S-tanan palvontaa monet kauhistuu! Jumala rakastaa, S-tana ei todellakaan!!! Jumala loi kaunista ja värikästä, S-tana haluaa kaiken olevan mustaa, synkkää, rumaa, pahaa. Jumala antoi ihmiselle vapauden, oman tahdon, jolla voi valita. Moni hylkää Jumalan ja valinnaksi jää ... se toinen

        Aahahhaahhaaaa. Kylläpä sain nauraa kippurassa lattialla. Uskovainen laittaa pitkä, epäselvän ja jäsentelemättömän Jeesus vuodatuksen ja nikittää itsensä "järkeä SAA käyttää". Voiko ihminen enempää olla itseristiriidassa ? Kyllä te uskovaiset ollette ehtymätömän tahattoman komiikan taitajia.


      • Selitäppä se
        järkeä SAA käyttää kirjoitti:

        Oikeasti on totta, että kuoleman jälkeen ON elämä, joka jatkuu, ja moni on tullut raja takaa takaisin kertomaan, mitä näki ja koki irtaannuttuaan esim onnettomuushetkellä ruumiistaan ja palattuaan sairaalassa takaisin. Luin juuri pojasta, joka elää tälläkin hetkellä jenkeissä, mitä hän kertoi taivaasta ja HUONEESSA OLEVISTA ENKELEISTÄ, joita muut eivät nähneet, mutta ruumiistaan sillä hetkellä poissaoleva näki!!! Poika kertoi, mitä enkeli teki hänelle esim leikkauksen yhteydessä! Hän itse oli siis täysin taju kankaalla, mutta kertoi myöhemmin MISTÄ HÄNTÄ OLI ONNETTOMUUDEN JÄLKEE LEIKATTU JA MITEN!!! Hän seurasi tilannetta katon rajassa irti ruumiistaan. Poika vammautui pahoin, mutta hiljaa toipui. Hän kertoi tarkasti, minkä NÄKÖISET miehet vei hänet pelastushelikopteriin, vaikka oli tuolloin TÄYSIN TAJUTON heti onnettomuudesta saakka! Tunsi miehet myöhemmin. Erikoisinta oli, mitä hän kertoi taivaasta, jonne enkelit vei hänet ja jossa hän puhui mm Jeesuksen kanssa!!! Hän jäi vammautuneena pyörätuoliin, mutta elää tänään täysin tietoisena tuonpuoleisesta, ja se näkyy hänen asenteissaan kaikessa, ja puheissaan.
        Niin yhdenmukainen on pojan kertomus kuin monien muiden eri puolilla maapalloa, ettei voi kuin ihmetellä Jumalan suuruutta, viisautta, taidollisuutta ja ihmeellisyyttä! Moni sulkee korvamsa ja silmönsä, eikä HALUA edes kuulla Jeesuksesta. Heille se on HEIDÄN valintansa: tietoinen selän kääntö Jumalalle, mutta ei Jumala sillä katoa olemattomaksi!!! Miljoonat ihmiset kautta aikain ympäri maapallon ovat uskoneet ja uskovat Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä, Raamattu on YLIVOIMAISESTI MAAILMAN LEVINNEIN KIRJA, eri kielille käännetyin kirja, VANHIN kirja, ihmiskunnan historian pienoiskoossa KATTAVIN kirja, kirja, jossa on edelleen paikkansa pitävää historiaa, geologiaa, biologiaa, psykologiaa, jopa atomifysiikkaa!!! Evoluutio jää kirkkaasti feikkitarinaksi viisaan luomistyön rinnalla. Moni ei vaan HALUA tietää, kun joutuu sitten myöntämään Jumalan olemassaolon, ja myös Jeesuksen, mitä moni karttaa - omaksi tappiokseen. Ihmisillä kun on täysi valta tehdä omia päätöksiä. Moni tekee TYHMIÄ päätöksiä ja joutuu lopulta tunnustamaan, että eipä TIENNYT asioista tarpeeksi ... kun ei itse halunnut! Vastuu on siis jokaisella ihan itsellään valita hyvä tai paha! Jumala on rakkaus, silti moni kääntää selkänsä ja valitsee S-tanan! Vaihtoehdot on nääs siinä: hyvä on avoin, valoisa, täynnä iloa, onnea, vapautta, kauneutta, väriä, ... , paha on täynnä salailua, valhetta, pimeyttä, synkkyyttä, petosta, vääriä sidoksia, epäonnea, pelkoa, ... (esimerkit: Jumala HALUAA ilmoittaa itsensä ihmisille, S-tana ei, ja S-tanan palvontaa monet kauhistuu! Jumala rakastaa, S-tana ei todellakaan!!! Jumala loi kaunista ja värikästä, S-tana haluaa kaiken olevan mustaa, synkkää, rumaa, pahaa. Jumala antoi ihmiselle vapauden, oman tahdon, jolla voi valita. Moni hylkää Jumalan ja valinnaksi jää ... se toinen

        Uskotko myös ufoihin, koska niitä ovat nähneet ja ufoissa käyneitä on heidän puheidensa mukaan HUOMATTAVASTI enemmän kuin näitä "taivaassa" käyneitä?


      • Usko usko
        järkeä SAA käyttää kirjoitti:

        Oikeasti on totta, että kuoleman jälkeen ON elämä, joka jatkuu, ja moni on tullut raja takaa takaisin kertomaan, mitä näki ja koki irtaannuttuaan esim onnettomuushetkellä ruumiistaan ja palattuaan sairaalassa takaisin. Luin juuri pojasta, joka elää tälläkin hetkellä jenkeissä, mitä hän kertoi taivaasta ja HUONEESSA OLEVISTA ENKELEISTÄ, joita muut eivät nähneet, mutta ruumiistaan sillä hetkellä poissaoleva näki!!! Poika kertoi, mitä enkeli teki hänelle esim leikkauksen yhteydessä! Hän itse oli siis täysin taju kankaalla, mutta kertoi myöhemmin MISTÄ HÄNTÄ OLI ONNETTOMUUDEN JÄLKEE LEIKATTU JA MITEN!!! Hän seurasi tilannetta katon rajassa irti ruumiistaan. Poika vammautui pahoin, mutta hiljaa toipui. Hän kertoi tarkasti, minkä NÄKÖISET miehet vei hänet pelastushelikopteriin, vaikka oli tuolloin TÄYSIN TAJUTON heti onnettomuudesta saakka! Tunsi miehet myöhemmin. Erikoisinta oli, mitä hän kertoi taivaasta, jonne enkelit vei hänet ja jossa hän puhui mm Jeesuksen kanssa!!! Hän jäi vammautuneena pyörätuoliin, mutta elää tänään täysin tietoisena tuonpuoleisesta, ja se näkyy hänen asenteissaan kaikessa, ja puheissaan.
        Niin yhdenmukainen on pojan kertomus kuin monien muiden eri puolilla maapalloa, ettei voi kuin ihmetellä Jumalan suuruutta, viisautta, taidollisuutta ja ihmeellisyyttä! Moni sulkee korvamsa ja silmönsä, eikä HALUA edes kuulla Jeesuksesta. Heille se on HEIDÄN valintansa: tietoinen selän kääntö Jumalalle, mutta ei Jumala sillä katoa olemattomaksi!!! Miljoonat ihmiset kautta aikain ympäri maapallon ovat uskoneet ja uskovat Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä, Raamattu on YLIVOIMAISESTI MAAILMAN LEVINNEIN KIRJA, eri kielille käännetyin kirja, VANHIN kirja, ihmiskunnan historian pienoiskoossa KATTAVIN kirja, kirja, jossa on edelleen paikkansa pitävää historiaa, geologiaa, biologiaa, psykologiaa, jopa atomifysiikkaa!!! Evoluutio jää kirkkaasti feikkitarinaksi viisaan luomistyön rinnalla. Moni ei vaan HALUA tietää, kun joutuu sitten myöntämään Jumalan olemassaolon, ja myös Jeesuksen, mitä moni karttaa - omaksi tappiokseen. Ihmisillä kun on täysi valta tehdä omia päätöksiä. Moni tekee TYHMIÄ päätöksiä ja joutuu lopulta tunnustamaan, että eipä TIENNYT asioista tarpeeksi ... kun ei itse halunnut! Vastuu on siis jokaisella ihan itsellään valita hyvä tai paha! Jumala on rakkaus, silti moni kääntää selkänsä ja valitsee S-tanan! Vaihtoehdot on nääs siinä: hyvä on avoin, valoisa, täynnä iloa, onnea, vapautta, kauneutta, väriä, ... , paha on täynnä salailua, valhetta, pimeyttä, synkkyyttä, petosta, vääriä sidoksia, epäonnea, pelkoa, ... (esimerkit: Jumala HALUAA ilmoittaa itsensä ihmisille, S-tana ei, ja S-tanan palvontaa monet kauhistuu! Jumala rakastaa, S-tana ei todellakaan!!! Jumala loi kaunista ja värikästä, S-tana haluaa kaiken olevan mustaa, synkkää, rumaa, pahaa. Jumala antoi ihmiselle vapauden, oman tahdon, jolla voi valita. Moni hylkää Jumalan ja valinnaksi jää ... se toinen

        Uskothan myös Isojalkaan eli Bigfoottiin, nimittäin jos et usko niin minäpä kerron sinulle että silloin sinä joudut helvettiin grillaantumaan koko iäisyydeksi.


      • hoi2
        sairaanhoitaja,amk kirjoitti:

        Älä puhu sellaisesta josta et tiedä mitään.Elvytyskielto tarkoittaa myös sitä että jos oksentaa niin ei käännetä kyljelleen vaan annetaan tukehtua.Hoitajana kauhistelen kun pitää antaa tukehtua hitaasti mutta ei saa auttaa kun henkilön kohdalle on laitettu punainen sydän.Sinällään punainen sydän on merkkinä irvokas kun se on kuoleman merkki.

        Kyllä nyt kirjoitat täyttä soopaa.
        potilaat on usein kylkiasennossa.


      • kemiak.pazka
        Selitäppä se kirjoitti:

        Uskotko myös ufoihin, koska niitä ovat nähneet ja ufoissa käyneitä on heidän puheidensa mukaan HUOMATTAVASTI enemmän kuin näitä "taivaassa" käyneitä?

        Tampereen Hervannassa asuu yks julkisuuden kipeä maalais-akka joka sepitti tarinan että tää kaapattiin ufoon.ja sai kuulijoita(?) että jopa paikallislehtikin kuvien kanssa teki Hänestä jutun! ne ketkä sanovat olleensa Taivaassa tai ufossa niin pidän näitä valehtelijoina.


    • sairasta!

      Hollannissahan tämä ihmisten lopettaminen on arkipäivää. siellä mm. tapetaan anoreksiaa sairastavat, jos sairas niin toivoo. Tämä toive on sairauden yksi oire. Anoreksia on kuitenkin paraneva sairaus.

      • Uskismies

        Hollannissa vanhukset eivät uskalla mennä sairaalaan pelätessään murhatuksi tulemista.
        Marginaaliryhmiin mm. vammaisiin kuuluvat ihmiset ovat jatkuvassa hengenvaarassa.


      • 15+9

        Älä valehtele!


    • waler

      Lähinnä nyt vaan hain sitä,jos ihminen terveenä tekee "testamentin"
      Että jos syystä tai toisesta tulee "kasvikseksi",että elämää vaan
      pidetään keinotekoisesti yllä,hän olisi aikaisemmin allekirjoittanut,
      terveenä,että toiminnot saa lopettaa.
      tai sairastaa jotain perussairautta,jossa on vaarana käydä näin.

      Tai jos ihminen syövän tai jonkun muun vakavan sairauden
      seurauksena haluaa ennen pahimpia kärsimyksiä pois,
      hän voisi sen itse päättää.

      En mä nyt tarkoittanut,että jokainen anorekttikko tai mielenvikainen
      voisi tilata tällaisen,tai muuten vaan ilkeätä mummoa aletaan
      insuliinipiikittää.
      Varmasti tulisi valvonnallisia ongjelmia,ja väärinkäyttöjä,jossei
      todellakin olisi luotettavaa valvontaa

      • Uskismies

        Mitä valvontaa, etiikkaa, moraalia? Nykyiset lääkärit ja sairaaloiden henkilökunta eivät edes tiedä mitä nuo termit tatrkoittavat.
        Esim. Lapin keskussairaalan osastolla 5A raiskataan kemiallisesti (jarrua sapuskaan) vammainen mies vain siksi että hän ontuu kävellessään!
        Teko on yksi yhteen yhtä raaka kuin fyysinenkin raiskaus!
        Tältä porukalta onnistuu eutanasia, lue: insuliinimurha, kevyesti ilman minkäänlaisia tunnonvaivoja.


      • itseristiriita
        Uskismies kirjoitti:

        Mitä valvontaa, etiikkaa, moraalia? Nykyiset lääkärit ja sairaaloiden henkilökunta eivät edes tiedä mitä nuo termit tatrkoittavat.
        Esim. Lapin keskussairaalan osastolla 5A raiskataan kemiallisesti (jarrua sapuskaan) vammainen mies vain siksi että hän ontuu kävellessään!
        Teko on yksi yhteen yhtä raaka kuin fyysinenkin raiskaus!
        Tältä porukalta onnistuu eutanasia, lue: insuliinimurha, kevyesti ilman minkäänlaisia tunnonvaivoja.

        Moraalisuus on sitä että toimii OIKEIN riippumatta siittä mitä käsketään tekemään. Uskonnollisuus on sitä että tehdää aina se mitä käsketään riippumatta siitä mikä on oikein.


      • Lauppuri
        itseristiriita kirjoitti:

        Moraalisuus on sitä että toimii OIKEIN riippumatta siittä mitä käsketään tekemään. Uskonnollisuus on sitä että tehdää aina se mitä käsketään riippumatta siitä mikä on oikein.

        Kuka/mikä määrää tai määrittelee mikä on oikein? Onko lääkärin toiminta oikein jos hän kiduttaa ihmistä pitämällä tätä väkisin hengissä vaikka tämä sairas haluaisi kuolla.


      • itseristiriita kirjoitti:

        Moraalisuus on sitä että toimii OIKEIN riippumatta siittä mitä käsketään tekemään. Uskonnollisuus on sitä että tehdää aina se mitä käsketään riippumatta siitä mikä on oikein.

        Moraalisuus on sitä, että toimitaan omantunnon mukaan, eli aina oikein. Jumala antoi meille omantunnon. Uskonnollisuus ei ole sama kuin usko Jumalaan. Sitä on vain sydämen usko, jolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustus, jolla pelastutaan. Jumala on raamatun Jumala, ei Allah eikä mikään muu ihmisten luoma Jumala.


      • Pro eutanasia

        Juuri näin. Itse kai ihminen kipunsa tuntee ja tietää, ei joku lääketiedettä opiskellut hoitaja tai lääkäri. Näin siis ihminen itse tietää, milloin ei enää jaksa taistella.

        Minusta eutanasia pitäisi sallia!!!

        Täällä myös joku kirjoitti vihamiesten poisraivaamisesta, eihän se eutanasia ole toiselle tilattavissa, vaan idästä löytyy kyllä kavereita, jotka tulevat sellaisenkin tekemään, jos tilaajalla on pörssi kunnossa.


      • Aika paksua shaibaa
        Hevosrakas kirjoitti:

        Moraalisuus on sitä, että toimitaan omantunnon mukaan, eli aina oikein. Jumala antoi meille omantunnon. Uskonnollisuus ei ole sama kuin usko Jumalaan. Sitä on vain sydämen usko, jolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustus, jolla pelastutaan. Jumala on raamatun Jumala, ei Allah eikä mikään muu ihmisten luoma Jumala.

        "Jumala antoi meille omantunnon."

        Tarkoitatko sanoa että oma tunto on siis noin 6000 vuotta vanha ilmiö (kristinuskon alkumuoto juutalaisuus on juuri ja juuri noin vanha ilmiö) ja että ei kristityillä ei ole omaa tuntoa ? Ethän vaan ole dinosarusratsastajiin ja maata kiertävään aurinkoon uskova kreationisti eli umpi hullu vatipää ?

        Moraali ja käsitys oikeasta ja väärästä ovat olleet ja ovat olemassa täysin riippumatta uskonnoista, jos muuta väitä niin todista väitteesi ole hyvä. Pelkkä raamatun rämpläys ei nyt auta todista väitteesi.


      • siky1
        Aika paksua shaibaa kirjoitti:

        "Jumala antoi meille omantunnon."

        Tarkoitatko sanoa että oma tunto on siis noin 6000 vuotta vanha ilmiö (kristinuskon alkumuoto juutalaisuus on juuri ja juuri noin vanha ilmiö) ja että ei kristityillä ei ole omaa tuntoa ? Ethän vaan ole dinosarusratsastajiin ja maata kiertävään aurinkoon uskova kreationisti eli umpi hullu vatipää ?

        Moraali ja käsitys oikeasta ja väärästä ovat olleet ja ovat olemassa täysin riippumatta uskonnoista, jos muuta väitä niin todista väitteesi ole hyvä. Pelkkä raamatun rämpläys ei nyt auta todista väitteesi.

        Jumala antoi ihmiselle omantunnon, eikö ei-kristitty mielestäsi ole ihminen! Olettekos tyhmiä KOKO päästänne? Te jotka yritätte lyödä lyttyyn kaiken mitä joku yrittää sanoa Jumalasta, tarkistakaapa kantanne, ja sinä joka nauroit, katotaas vieläkö naurattaa kun heräät H-lvetissä? Totta on, että jokainen valitsee itse missä iäisyytensä viettää! Te yritätte kieltämällä Raamatun totuuden poistaa sen olemassa olon, sehän ei kieltämällä mihinkää lähde. Raamatun sanoma on totuus VAIKKA siihen ei KUKAAN uskoisi, ei meidän uskomme siitä totta tee!!!!!! Ei turhaan lue Raamatussa, että "Jos valkeus on pimeyttä, kuinka pimeää onkaan pimeys?


      • lllllLllLllL

        missä hoitotestamentteja voi tehdä? entä halvimman pätevän testamentin?


      • Naurajasi
        siky1 kirjoitti:

        Jumala antoi ihmiselle omantunnon, eikö ei-kristitty mielestäsi ole ihminen! Olettekos tyhmiä KOKO päästänne? Te jotka yritätte lyödä lyttyyn kaiken mitä joku yrittää sanoa Jumalasta, tarkistakaapa kantanne, ja sinä joka nauroit, katotaas vieläkö naurattaa kun heräät H-lvetissä? Totta on, että jokainen valitsee itse missä iäisyytensä viettää! Te yritätte kieltämällä Raamatun totuuden poistaa sen olemassa olon, sehän ei kieltämällä mihinkää lähde. Raamatun sanoma on totuus VAIKKA siihen ei KUKAAN uskoisi, ei meidän uskomme siitä totta tee!!!!!! Ei turhaan lue Raamatussa, että "Jos valkeus on pimeyttä, kuinka pimeää onkaan pimeys?

        "katotaas vieläkö naurattaa kun heräät H-lvetissä?"

        Jos noin mukavasti käy niin nauran kahta makeammin kun herään kuitenkin sinun vierestäsi hiililtä.

        "Jos valkeus on pimeyttä, kuinka pimeää onkaan pimeys?"

        No vastaus löytyy sinun korviesi välistä.

        "Jumala antoi ihmiselle omantunnon,"

        Ja prometheus antoi ihmisille tulen, mutta samalla tavalla se on satua kuin sinun väittämäsi tai vaihtoehtoisesti samalla tavalla totta. Jumalan olemassa ololle on vain kaksi mahdollista selitystä 1) ei ole jumalaa tai 2) ei ole vain yhtä jumalaa. Jos jumala on olemassa ja kaikki voipa niin miksi on pahuutta ? Miksi kaikki voipa jumala sallii pahuuden ? Jumala loi ihmisen ja antoi tälle vapaan tahdon ja silti kaikki tapahtuu hänen suunnitelmansa mukaan ? Jumala löi epätäydellisen ihmisen, mutta syyttää omaa luomustaan omista virheistään ? Vaikuttaa kaiken kaikkiaan melko suurelta mulkvistilä.

        Voi kyllä minä olen tänään taas saanut niin makoisasti nauraa hekotella teidän uskovaisten kohellukselle, aivan vatsaan sattu jo.


    • Minkä vuoksi pitäisi hyväksyä,eutanasian,Ihminen ei voi luoda uutta elämää,ihmisellä ei ole kuolema vallassaan,kuten se on Jeesukseslla.
      Oman elämänsä päättäjät kuuluvat sanamukaan itse murhan tekijöiksi,

      Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema." Ilm 21:8

      • wewes

        Kyllä voi ihminen olla sekaisin uskon höpinöistä.


      • Ylin tuomari

        Johan oli kuulija 1:llä mielipiteet! Epäilen vähän, että kirjoitit tuon piruuttasi. En ole vielä sellaista uskovaista tavannut, joka ei viimeisissä tuskissaan haluaisi, että hänen tuskansa lopetettaisiin. Mutta uskonnon varjolla on rääkätty ja kiusattu ihmisiä maailman sivu. Ei toinen ihminen voi tuomita ketään helvettiin sen takia, että toinen on tehnyt itsemurhan. Kaikkein iljettävintä on se, että monet ns. tosiuskovaiset asettuvat Jumalan asemaan ja tuomitsevat toisia helvettiin. Siivotkaa uskovaiset ensin oma pesänne ennenkuin tulette tuomitsemaan eutanasiaa tai itsemurhia. Voitte nyt vaikka ensin lopettaa lapsiin sekaantumisen, se näyttää teille olevan niin mieluista. Onneksi kaikki teidät hörhör kaivetaan pikku-hiljaa kaapeistanne ja sitten voittekin itse miettiä taivasosuuttanne... Vaikka, teillehän se on niin helppoa, kun saatte ilman muuta kaikki syntinne anteeksi, että pääsette uutta pahaa tekemään!!! Se vasta on iljettävää jos mikä!!!


      • Ylin tuomari kirjoitti:

        Johan oli kuulija 1:llä mielipiteet! Epäilen vähän, että kirjoitit tuon piruuttasi. En ole vielä sellaista uskovaista tavannut, joka ei viimeisissä tuskissaan haluaisi, että hänen tuskansa lopetettaisiin. Mutta uskonnon varjolla on rääkätty ja kiusattu ihmisiä maailman sivu. Ei toinen ihminen voi tuomita ketään helvettiin sen takia, että toinen on tehnyt itsemurhan. Kaikkein iljettävintä on se, että monet ns. tosiuskovaiset asettuvat Jumalan asemaan ja tuomitsevat toisia helvettiin. Siivotkaa uskovaiset ensin oma pesänne ennenkuin tulette tuomitsemaan eutanasiaa tai itsemurhia. Voitte nyt vaikka ensin lopettaa lapsiin sekaantumisen, se näyttää teille olevan niin mieluista. Onneksi kaikki teidät hörhör kaivetaan pikku-hiljaa kaapeistanne ja sitten voittekin itse miettiä taivasosuuttanne... Vaikka, teillehän se on niin helppoa, kun saatte ilman muuta kaikki syntinne anteeksi, että pääsette uutta pahaa tekemään!!! Se vasta on iljettävää jos mikä!!!

        >Mutta uskonnon varjolla on rääkätty ja kiusattu ihmisiä maailman sivu.<
        Uskon varjolla,jota sitä tekevä ovat nimi kristittyjä eivät uudestisyneitä,siinä on ero kuin yöllä ja päivällä.
        Ei toisella olekaan tuomiovaltaa,niitä kohtaan jotka päättävät päivänäsä omankäden kautta,se on täysin totta,älkää tuomitko ettei teitä tuomitaisiin.
        Minun asianin ovat kunnossa Jeesuksen kanssa,tuomio mistä mainitset,sana on se joka tuomitseen,ei todelliset uksovat sitä teen,se varma.
        vastaus
        Ylin tuomari


      • hullu mikä hullu
        kuulija1 kirjoitti:

        >Mutta uskonnon varjolla on rääkätty ja kiusattu ihmisiä maailman sivu.<
        Uskon varjolla,jota sitä tekevä ovat nimi kristittyjä eivät uudestisyneitä,siinä on ero kuin yöllä ja päivällä.
        Ei toisella olekaan tuomiovaltaa,niitä kohtaan jotka päättävät päivänäsä omankäden kautta,se on täysin totta,älkää tuomitko ettei teitä tuomitaisiin.
        Minun asianin ovat kunnossa Jeesuksen kanssa,tuomio mistä mainitset,sana on se joka tuomitseen,ei todelliset uksovat sitä teen,se varma.
        vastaus
        Ylin tuomari

        "ovat nimi kristittyjä eivät uudestisyneitä"

        No ryömitkö sinä aikainen mies takaisin äitisi vittuun ja sitten ryömit sieltä uudestaan ulos syntyäksesi uudestaan ? Kaikki uuskristityt ovat täysiä mielipuolia, joiden paikka on suljetussa laitoshoidossa.


      • Silky12
        Ylin tuomari kirjoitti:

        Johan oli kuulija 1:llä mielipiteet! Epäilen vähän, että kirjoitit tuon piruuttasi. En ole vielä sellaista uskovaista tavannut, joka ei viimeisissä tuskissaan haluaisi, että hänen tuskansa lopetettaisiin. Mutta uskonnon varjolla on rääkätty ja kiusattu ihmisiä maailman sivu. Ei toinen ihminen voi tuomita ketään helvettiin sen takia, että toinen on tehnyt itsemurhan. Kaikkein iljettävintä on se, että monet ns. tosiuskovaiset asettuvat Jumalan asemaan ja tuomitsevat toisia helvettiin. Siivotkaa uskovaiset ensin oma pesänne ennenkuin tulette tuomitsemaan eutanasiaa tai itsemurhia. Voitte nyt vaikka ensin lopettaa lapsiin sekaantumisen, se näyttää teille olevan niin mieluista. Onneksi kaikki teidät hörhör kaivetaan pikku-hiljaa kaapeistanne ja sitten voittekin itse miettiä taivasosuuttanne... Vaikka, teillehän se on niin helppoa, kun saatte ilman muuta kaikki syntinne anteeksi, että pääsette uutta pahaa tekemään!!! Se vasta on iljettävää jos mikä!!!

        Ei toinen ihminen tuomitsekkaan toista H-lvettiin, se on Jumalan sana joka tuomitsee! Että voitte lopettaa tuon ainaisen urinan siitä , että uskovat ovat ankaria, Jumala on ankara sille joka hylkää Jumalan uhrin ihmisten puolesta joka on kuten kaikki tietää Jeesus Kristus!


      • hullu mikä hullu kirjoitti:

        "ovat nimi kristittyjä eivät uudestisyneitä"

        No ryömitkö sinä aikainen mies takaisin äitisi vittuun ja sitten ryömit sieltä uudestaan ulos syntyäksesi uudestaan ? Kaikki uuskristityt ovat täysiä mielipuolia, joiden paikka on suljetussa laitoshoidossa.

        Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran? Joh 3:4
        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
        Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.
        vastaus
        hullu mikä hullu


    • EU, tana, siat

      En pelkästään hyväksy, vaan suorastaan vaadin sitä. Oma varapoistumistie on jo suunnitteilla, vaikka ei vielä ole tarvetta näköpiirissäkään.

      • Vaadit itsesi tilille,josta et selviä,sitten rajan takana huomaa todellisuuden,mitä tuli tehtyä,mutta käännös on myöhäistä silloin.Alkaa ijankaikkinen kauhu.
        Tiedoksi vaan enne päätöksentekoa.
        EU, tana, siat
        vataus


      • Ylin tuomari
        kuulija1 kirjoitti:

        Vaadit itsesi tilille,josta et selviä,sitten rajan takana huomaa todellisuuden,mitä tuli tehtyä,mutta käännös on myöhäistä silloin.Alkaa ijankaikkinen kauhu.
        Tiedoksi vaan enne päätöksentekoa.
        EU, tana, siat
        vataus

        Sori vaan, ei ole mitään iankaikkista kauhua, on vain tämä maanpäälinen kauhu, kenellä on. Kirkollisvero on nykyajan anekauppaa!


      • Silky111
        Ylin tuomari kirjoitti:

        Sori vaan, ei ole mitään iankaikkista kauhua, on vain tämä maanpäälinen kauhu, kenellä on. Kirkollisvero on nykyajan anekauppaa!

        Jaa etteikö ole mitään iankaikkista kauhua vai, onkos Jumala peruuttanut sanansa? Mä en vaan ole sellaista kuullut! Empä usko että on peruuttanut!


      • no ei nyt ole
        Silky111 kirjoitti:

        Jaa etteikö ole mitään iankaikkista kauhua vai, onkos Jumala peruuttanut sanansa? Mä en vaan ole sellaista kuullut! Empä usko että on peruuttanut!

        Oletko sitten kuullut jumalalta että sellainen olisi olemassa alunperinkään ja jos niin mitä muuta hän sinulle kertoilee ja juteleeko pääsi sisällä muitakin entiteettejä. Normaali uskovain rukous-loitsuja lorotellessaan käy yksin puhelua taivaan taikasedälleen. Mikäli tietosi perustuu raamattuun niin se on vain ihmisten kokoon kursiman kirja, oman aikansa valittujen palojen klassikko ja näin olle se ei todista mitään, raamattu ei ole todiste se on pelkkä kirja ei muuta.


      • Ylin tuomari kirjoitti:

        Sori vaan, ei ole mitään iankaikkista kauhua, on vain tämä maanpäälinen kauhu, kenellä on. Kirkollisvero on nykyajan anekauppaa!

        Kait kirkollisvero on jollain asetuksella määritelty,en sen tarkemmin sitä tunne.
        Kauhu maanpäällä,on siitä kirjoitettu sanassakin.
        Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen. Room 2:9


      • no ei nyt ole kirjoitti:

        Oletko sitten kuullut jumalalta että sellainen olisi olemassa alunperinkään ja jos niin mitä muuta hän sinulle kertoilee ja juteleeko pääsi sisällä muitakin entiteettejä. Normaali uskovain rukous-loitsuja lorotellessaan käy yksin puhelua taivaan taikasedälleen. Mikäli tietosi perustuu raamattuun niin se on vain ihmisten kokoon kursiman kirja, oman aikansa valittujen palojen klassikko ja näin olle se ei todista mitään, raamattu ei ole todiste se on pelkkä kirja ei muuta.

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
        Joh 1:3
        Todiste on Raamatussa itsessään.
        no ei nyt ole, kyllä se vaan on niin.


      • ei edelleenkään ole
        kuulija1 kirjoitti:

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
        Joh 1:3
        Todiste on Raamatussa itsessään.
        no ei nyt ole, kyllä se vaan on niin.

        Raamattu on kirja se ei ole todista mitään koita nyt hyvä ihminen tajuta että minäkin voi kulkea heiluttelemassa Valittujen Palojen koottuja klassikoita ja väittää sitä kirjaa yhdeksi ainoaksi totuudeksi ja todistukseksi Valittujen Palojen jumalallisuudesta. Kirja on pelkkä kirja ja raamattu on kirja eikö olekkin ? Väittäminen, vänkyttäminen ja raamatun heiluttelu ei todista mitään. Todista että väittämäsi on totta ilman raamattua tai todista että raammattu on validi todiste. Raamatua ei voi todistaa itsellään kai kuitenkin tämän ymmärrät, ymmärräthän ?


      • ei edelleenkään ole kirjoitti:

        Raamattu on kirja se ei ole todista mitään koita nyt hyvä ihminen tajuta että minäkin voi kulkea heiluttelemassa Valittujen Palojen koottuja klassikoita ja väittää sitä kirjaa yhdeksi ainoaksi totuudeksi ja todistukseksi Valittujen Palojen jumalallisuudesta. Kirja on pelkkä kirja ja raamattu on kirja eikö olekkin ? Väittäminen, vänkyttäminen ja raamatun heiluttelu ei todista mitään. Todista että väittämäsi on totta ilman raamattua tai todista että raammattu on validi todiste. Raamatua ei voi todistaa itsellään kai kuitenkin tämän ymmärrät, ymmärräthän ?

        Ihminen ei olekaan hyvä Jumala vain on hyvä,Jeesuskin niin mainitsee sanassaan.
        Se on sun mielipiteesi,totuus on joka tapausessa toinen.
        Klassikot ovat lassikoita,häviäviä sana ei koskaan häviä.
        vastaus


      • todisteet puuttuu
        kuulija1 kirjoitti:

        Ihminen ei olekaan hyvä Jumala vain on hyvä,Jeesuskin niin mainitsee sanassaan.
        Se on sun mielipiteesi,totuus on joka tapausessa toinen.
        Klassikot ovat lassikoita,häviäviä sana ei koskaan häviä.
        vastaus

        Ja sinä olet tuota mieltä olemme siis asiasta selvästi eriämieltä, mutta siltikään et ole todistanut näkökantaasi (koska et pysty). Minä taas väitän että raamattu on pelkkä kirja, samanlainen kuin mikä tahansa muu kirja.

        "häviäviä sana ei koskaan häviä."

        Tämä oli nyt taas niin uskovaisen idioottimainen lausahdus että ihan pakko tähän tarttua. Miksi se on häviävä sana jos se ei kerran koskaan häviä ? Eikä tämä nyt ole taas yksi absurdi itseristiriita ( joita teillä uskovaisilla riittä hamaan maailman tappiin asti) lisää. Samanlainen isteristiriita on se jos joku uskovainen väittää itseään raamatuntutkijaksi, kun hän ei kuitenkan tutki sitä mitenkään, te jo lähtökohtaisesti ette tutki tai kyseenalaista (tukimisen perus lähtökohdat) ikinä mitään vaan kaikki on totisinta totta, joten miten te silloin tutkitte raamattua ?


    • finnishdorkin

      En hyväksy eutanasiaa, mutta nautaesian kyllä hyväksyn. Se tarkoittaa nauta-sikajauhelihaa... Mie romahan , tai hulluunnun muuten vaan

    • Simon says

      Koomailuun joku aikaraja tai sitten ihan puhtaasti omaisten rahoilla jos haluavat jatkaa siitä eteenpäin.

      Elintenluovutuksessahan on jo tullut se laki jos ei ole osannut kieltäytyä siitä niin joutuu elintenluovuttajiksi elikkä suurin osa on elintenluovuttajia. Toivottavasti SPR ei tarkoituksella tapa köyhiä ja myy elimiä ulkomaille kuten myyvät veriplasmaa ulkomaille bisnesmielessä.

      Nälkäkuolema on se eutanasia. Olisko syanidikapseli tai se jenkkien nykyinen vartin letkuissa sätkiminen humaanimpi vaihtoehto kuin hitaasti hiipuminen?

      • TotuusElinLuovutukse

        Elinluovuttajan kuolinsyyn pitää olla aivokuolema eli hyvin harva loppujen lopuksi pääsee tai joutuu elinluovuttajaksi.

        Kuolevista kovinkaan moni ei kelpaa elintenluovutukseen koska ei voida ottaa elimiä syöpää sairastavilta tai monisairailta hyvin iäkkäiltä potilailta.

        Elinten pitää olla hyväkuntoisia eikä mitään sekundaluokan tavaraa paitsi joskus tiukassa tilanteessa saattaa olla välttämätöntä siirtää vaikka maksa jotta siirtoelimen saaja selviäisi.

        Niin että narkomaanit, syöpää sairastavat, diabeetikot, hiviläiset jne älkää olko huolissanne elimistänne kun ne eivät kelpaa kenellekään.

        Sen sijaan alkoholistin maksa ja munuaiset saattavat kyllä kelvata jos juoppo on lyönyt päänsä sopivasti ja saanut aivoverenvuodon...


      • Ei aina aika rajaa

        Oletko menossa Schumia lopettamaan kysympä vaan. Takaan ja allekirjoitan ettei tule saamaan eutanasiaa vaikka kivut olisivat huutavat. Lääkkeet kyllä löytyy kivun syrjäyttämiseen vaikka hermoratoja tukkimalla.
        Kooma ei ole aina tie autuuteen.
        Seuratkaa nyt miten muualla toimitaan kun on varaa hoitaa kooma tilaistakin potilasta.


      • Näetkös ?
        TotuusElinLuovutukse kirjoitti:

        Elinluovuttajan kuolinsyyn pitää olla aivokuolema eli hyvin harva loppujen lopuksi pääsee tai joutuu elinluovuttajaksi.

        Kuolevista kovinkaan moni ei kelpaa elintenluovutukseen koska ei voida ottaa elimiä syöpää sairastavilta tai monisairailta hyvin iäkkäiltä potilailta.

        Elinten pitää olla hyväkuntoisia eikä mitään sekundaluokan tavaraa paitsi joskus tiukassa tilanteessa saattaa olla välttämätöntä siirtää vaikka maksa jotta siirtoelimen saaja selviäisi.

        Niin että narkomaanit, syöpää sairastavat, diabeetikot, hiviläiset jne älkää olko huolissanne elimistänne kun ne eivät kelpaa kenellekään.

        Sen sijaan alkoholistin maksa ja munuaiset saattavat kyllä kelvata jos juoppo on lyönyt päänsä sopivasti ja saanut aivoverenvuodon...

        Myöskin tiettyjä osia saadaan korjata talteen ihan ilman mitään luovutus sopimuksiakaan mm. sarveiskalvot


    • Hesi

      huhuh

      on waler ja muut hurattaneet aika sekaisin.

      kyllä nykyäänkin voi tehdä ihan itse koska tahansa halutessaan itsemurhan, jos elämä on niin raskasta tai toooooosiiii tylsää.

      nyt nää eutanasia-hurahtaneet haluaa loisia yhteiskunnan varoilla itsensä hautaan.

      huhhuhhuuu

    • tsäbäleison

      - hoitaja: "Nosta sormea jos haluat eutanasia".
      - potilas: "köööh *zip*".
      - hoitaja"Siinä se tuli! Merkki!".

      En siis hyväksy, aina on toivoa. Jos potilas haluaa tehdä sen itse niin tähän en osaa ottaa kantaa onko hyvä vai huono.

      • waler

        Jos makaat onnettomuuden jälkeen kasviksena,tai vaikka
        aivoverenvuodon takia tiedottomana,nosta sormi ja sano
        selvällä äidinkielellä
        Haluan sittenkin eutanasian!
        kannattaisi kuitenkin lukea pikkaisen tarkemmin aloitus,
        ennenkuin tulee idioottina kommentoimaan älyttömyyksiä

        Jokaisella on toki mielipiteensä,itse en haluaisi makaa koomassa
        18,vuotta,ja makuuhaavoissa tai ulosteessa kärsien,kun tietää
        mihin suuntaan hoitoala on täälläkin mennyt,ja minkä maalaiset
        hoitaa ,jos kiinnostaa edes hoitaa
        Itsemurhakin on varmaan koomassa helppoa,kun konekkin hengittää
        puolestasi


      • toivon lapamaton

        "Jos potilas haluaa tehdä sen itse niin tähän en osaa ottaa kantaa onko hyvä vai huono."

        Oli kumpi tahansa, niin ei kuulu sinulle.

        Jos ihminen itse haluaa päättää päivänsä osoittaa mitä suunnattominta röyhkeyttä raamatun tumputtajilta koittaa estää se. Eläkää ja pilatkaa te vain ihan omaa elämäänne. Jos ihminen selkeästi itse tahtoo saada kuolla siinä ei silloin ole KENELLÄKÄÄN yhtään mitään mussuttamisen aihetta.


    • hörhöt taas liikke

      Se täytyy vain kaikkien tajuta, että ihmisissä on kaikenlaisia hei-hei-tyyppejä suuntaan ja toiseen.

      Joku voi ihan tosiaan pitää itseään fiksuna ja terveenä kun ehdottelee somessa kaikenlaista, mutta nyt se vaan täytyy tajuta, että meitä ihmisiä on fiksuja ja vähemmän fiksuja ja kaikki ei tosiaan tajua omaa tilaansa. Pitääkö siis kaikenlaisten hörhöjen kuvioiden perässä juosta?

    • eutanasianpuolesta!

      Hyväksyn eutanasian ehdottomasti.

      En halua vanhuuttani elää missään pitkäaikaisvuodeosastolla tiedottomana vaipoissa ja mata koko päivää sängyssä. Olen ollut hoitajana pitkäaikaisosastolla töissä ja kyllä voisin sanoa, että en missään nimessä halua pitkäaikaisvuodeosastolla olevan "kasvin" kohtaloa. Mielestäni elämäni tulisi luonnon mukaisesti päättyä ilman lääketieteellistä väkisin elossa pitäen. En halua missään nimessä sitä, että minua pidettäisiin väkisin elossa lääkkeillä.

      Tietysti jos joku haluaa elää mahdollisimman pitkään niin se on hänen asia, mutta minun mielestäni jokaisen tulisi päättää miten haluaa viettää vanhuutensa ja miten viettää viimeiset vuodet!

      Olen huomannut, että Suomessa väkisin pidetään ihmisiä elossa ja heidän elämänlaatu on aivan surkea. Pelätään sitä normaalia kuolemaa niin kauheasti.

      Olen myös tehnyt itselleni hoitotestamentin,jossa lukee, etten missään nimessä halua elää laitteiden varassa.

      • just joo taas

        Kyllä sinulla on täysi mahdollisuus päättää elämäsi koska tahansa. Mikset siis tee sitä vaan kitiset täällä, jos elämä ei enää maistu? Mihin tässä elämän päättämisessä tarvitset yhteiskuntaa ja resursseja ja sen rahoja?

        Mielestäni tämä on taas tätä vinkunaa ja vikinää, että kaikki pitäisi saada nyt ja heti kun juuri minä niin haluan ja minun mielipiteeni on juuri se ainoa ja oikea ja sinä olet väärässä kun et ole samaa mieltä minun kanssani.

        Ei tällainen ole kovin aikuismasta.


      • Täti-moonika

        Tiedätkö mitä euthanasia on?


        Oletko varma, ettei lain tultua jonkin tee mieli nukuttaa sairaita ikuiseen uneen kun sitä tehdään ilman lakiakin? Luottaisitko tosiaan, että asianomainen itse saa päättää?

        Vanhuksia hoitaneena tiedän kun omaiset pettyneenä marisevat saadessaan väärän hälytyksen potilaan luokse .-Eikö se taaskaan kuollut?
        Perintöasiat saattavat jouduttaa lähtemisen tarvetta ja paikkapula myös.

        Moni ihminen on ihan onnellinen, vaikka makaakin vuoteessa. Vanhana ja sairaanakin ihminen voi odottaa innokkaana huomista eikä halua lähteä vielä minnekään.
        Ei se vaippa jalkojen välissä ole paha. Se on lämmin ja pintakuiva. Ihan turhaa vaahtoamista. Monet vanhukset haluavat vaipan, vaikka eivät sellaista tarvitsekaan.


      • Jhhjhgjhgjhg
        just joo taas kirjoitti:

        Kyllä sinulla on täysi mahdollisuus päättää elämäsi koska tahansa. Mikset siis tee sitä vaan kitiset täällä, jos elämä ei enää maistu? Mihin tässä elämän päättämisessä tarvitset yhteiskuntaa ja resursseja ja sen rahoja?

        Mielestäni tämä on taas tätä vinkunaa ja vikinää, että kaikki pitäisi saada nyt ja heti kun juuri minä niin haluan ja minun mielipiteeni on juuri se ainoa ja oikea ja sinä olet väärässä kun et ole samaa mieltä minun kanssani.

        Ei tällainen ole kovin aikuismasta.

        Halvemmaksihan se yhteiskunnalle tulee kuolemansairaalle yksi piikki antaa, kuin pitää sairaalassa kitumassa viikko-, kuukausi-, tai jopa vuosikaupalla. Joten keksi paremmat valittamisen aiheet.


    • Ihme juttu. Samaan aikaan ei ole tarpeeksi hoitajia vaihtamaan vanhusten vaippoja ja silti ihmisiä pidetään väkisin hengissä.

      • aulias2

        Niin voisimme perustaa sellaiset "joukot", jotka hoitaa sivuun sinun mielestäsi sellaiset, jotka eivät sinun mielestäsi halua elää. Mielipiteestäsi päätellen toivot itsellesi joskus tällaista. Mutta mihin te rajan vedätte?


      • aulias2 kirjoitti:

        Niin voisimme perustaa sellaiset "joukot", jotka hoitaa sivuun sinun mielestäsi sellaiset, jotka eivät sinun mielestäsi halua elää. Mielipiteestäsi päätellen toivot itsellesi joskus tällaista. Mutta mihin te rajan vedätte?

        Ei, kyllä minun mielestäni sen toiveen pitää tulla tai on pitänyt tulla ihmiseltä itseltään. Ei minulta, sinulta eikä edes lääkäriltä.


      • Miskas
        aulias2 kirjoitti:

        Niin voisimme perustaa sellaiset "joukot", jotka hoitaa sivuun sinun mielestäsi sellaiset, jotka eivät sinun mielestäsi halua elää. Mielipiteestäsi päätellen toivot itsellesi joskus tällaista. Mutta mihin te rajan vedätte?

        Mitähän joukkoja tässä tarkoitetaan, natsien Einsatzgruppe, vai?? Makaaberia.

        Mutta mietitäänpä mitä on tulevaisuudessa, jos eutanasia sallitaan? Ongelmahan ihmisluonnossa on se, että halutaan sitten aina vain lisää ja kynnys vain madaltuu ja seuraava askel on jo helpompi vaikka mennään yhä syvemmälle suohon.

        Mitä siis sen jälkeen, jos sallitaan itsensä päiviltä päättäminen? Sen jälkeenhän halutaan, että päätetään "kärsivien" omaisten kuten "vihanneksen" kaltaisten vanhusten päivät, tai halvaantuneen lapsensa. Ja kun tämä on sallittu niin todennäköisesti halutaan taas jonkun ajan päästä päättää kaikkien vanhusten päivät, jos he vuodepotilaaksi päätyvät...? Ja lopulta joku "ylempi" taho päättää kuka saa elää ja kuka ei??

        Voisiko Belgian nykytilanne olla tällaisesta kehityssuunnasta hyvä esimerkki?


      • Intelligenssi

        Miten pidetään väkisin hengissä? Tuon moni kuolemaa odottava haluaisi tietää.


      • kuolema korjaisi
        Intelligenssi kirjoitti:

        Miten pidetään väkisin hengissä? Tuon moni kuolemaa odottava haluaisi tietää.

        Jatkuvalla ja toistuvalla elvyttämisellä, jota jatketaan siihen asti kunnes se ei enään onnistu. Happiletkut sieraimiin ja ravitolientä putkella vatsaa ja virtsa suoraan katetriin ja ulostaminenkin onnistuu vain lääkkeillä. Prosessi jolla aiheutetaan suunnatonta kipua ja kärsimystä tai sitten kohden on niin huumattuna että ei ole edes tajuissaan moniin päiviin ja hengittelee vain koneen voimilla.


      • Liikaa hyysaajia

        Tupakkalakko ja hoitajat tekemään töitään. Sossu on oltava eri osoitteessa jos eivät työt maistu.


      • silky12
        Miskas kirjoitti:

        Mitähän joukkoja tässä tarkoitetaan, natsien Einsatzgruppe, vai?? Makaaberia.

        Mutta mietitäänpä mitä on tulevaisuudessa, jos eutanasia sallitaan? Ongelmahan ihmisluonnossa on se, että halutaan sitten aina vain lisää ja kynnys vain madaltuu ja seuraava askel on jo helpompi vaikka mennään yhä syvemmälle suohon.

        Mitä siis sen jälkeen, jos sallitaan itsensä päiviltä päättäminen? Sen jälkeenhän halutaan, että päätetään "kärsivien" omaisten kuten "vihanneksen" kaltaisten vanhusten päivät, tai halvaantuneen lapsensa. Ja kun tämä on sallittu niin todennäköisesti halutaan taas jonkun ajan päästä päättää kaikkien vanhusten päivät, jos he vuodepotilaaksi päätyvät...? Ja lopulta joku "ylempi" taho päättää kuka saa elää ja kuka ei??

        Voisiko Belgian nykytilanne olla tällaisesta kehityssuunnasta hyvä esimerkki?

        Onhan tappaminen sallittua Suomen laissa ollut jo kauan, kymmeniä tuhansia lapsia tapetaan joka vuosi laillisesti Suomessa äitinsä kohdusta palasina repien! Ja vanhuksia tapetaan jättämällä ruoan ja juoman pois! Ei tappaminen ole luvallista vaikka sen lakiin sallii! Vastuuseen joutuu jokainen tappaja, niin äiti, isä kuin lääkärit ja hoitajatkin! Ottakaapas huomioon tälläinen "sivuseikka"!!!


      • Vastuu mastuu
        silky12 kirjoitti:

        Onhan tappaminen sallittua Suomen laissa ollut jo kauan, kymmeniä tuhansia lapsia tapetaan joka vuosi laillisesti Suomessa äitinsä kohdusta palasina repien! Ja vanhuksia tapetaan jättämällä ruoan ja juoman pois! Ei tappaminen ole luvallista vaikka sen lakiin sallii! Vastuuseen joutuu jokainen tappaja, niin äiti, isä kuin lääkärit ja hoitajatkin! Ottakaapas huomioon tälläinen "sivuseikka"!!!

        Ilmeisesti on muutama abortoiduksi soveltuva jäänyt aikoinaan abortoimatta, kuten esimerkiksi sinä uskovais hullu. Ottakaapas huomioon tälläinen "sivuseikka", että sinä olet seinähullu ja sinun jollotuksillasi ei ole mitään merktystä eikä niitä kukaan kuuntele, joten keskity sinä vaan rupattelemaan sillea ainoalle ystävällesi, joka asuu pilvenreunalla.

        Hui hui kun alkoi pelottamaan kun aloit uhkalemaan näkymättömällä ja olemattomalla ja rangaistuksenkin saa vasta kun lakkunt olemasta tiedostava ja elävä olento. NO HUI NYT KYLLÄ PELOTTAA niin paljon että taidan mennä levollisesti nukkumaan.


      • sairaanhoitaja2
        kuolema korjaisi kirjoitti:

        Jatkuvalla ja toistuvalla elvyttämisellä, jota jatketaan siihen asti kunnes se ei enään onnistu. Happiletkut sieraimiin ja ravitolientä putkella vatsaa ja virtsa suoraan katetriin ja ulostaminenkin onnistuu vain lääkkeillä. Prosessi jolla aiheutetaan suunnatonta kipua ja kärsimystä tai sitten kohden on niin huumattuna että ei ole edes tajuissaan moniin päiviin ja hengittelee vain koneen voimilla.

        Pysykää kotona valittajat hamaan loppuunne asti. Mitä ollenkaan tulette sairaaloihin makaamaan, joita niin parjaatte ja joissa ette näe mitään hyvää. Olisi paljon mukavampaa hoitaa ihmisiä, jotka haluavat elää. Ja joiden omaiset tajuavat myös työmme arvon.


      • SS-hoitaja ?
        sairaanhoitaja2 kirjoitti:

        Pysykää kotona valittajat hamaan loppuunne asti. Mitä ollenkaan tulette sairaaloihin makaamaan, joita niin parjaatte ja joissa ette näe mitään hyvää. Olisi paljon mukavampaa hoitaa ihmisiä, jotka haluavat elää. Ja joiden omaiset tajuavat myös työmme arvon.

        Mikäs natsi hoitaja se täällä huutelee... Ai no sinä olet niitä uskovaisia hoitajia. Se että väen väkisin yrittää pitää varmasti kuolevaa ihmistä elossa keinotekoisilla vippas konsteilla aiheuttaa monikerroin enemmän kärsimystä kuin se että antaisi hänen vain kuolla pois. Uskovaisuus näyttää poistavan ihmisistä kaiken inhimillisyyden ja järjen ja kaikessa seurataan vain sitä mitä joku kirja käskee.


      • Turhilla tabuilla
        Intelligenssi kirjoitti:

        Miten pidetään väkisin hengissä? Tuon moni kuolemaa odottava haluaisi tietää.

        Tehokkaalla lääkehoidolla, nesteytyksellä suoneen, kun suu ei ota enää vastaan, väkisinsyöttämällä nenä-maha -letkulla tai suoraan vatsanpeitteen läpi mahalaukkuun pantavalla Peg-letkulla. Nämä em. ovat syvältä, kun paluuta ei enää ole. Kituva elämä pitenee aivan tarpeeksi hyvällä perushoidolla, johon kuuluu puhtaus, ravintopitoinen ruoka, hyvä hygienia ja kaikkien ruumiintoimintojen ylläpito.

        Elvytyksiä ei suoriteta yhdelle potilaalle tietenkään kaiken aikaa eikä happi sinällään pidennä elämää, auttaa vain vaikeasti kulkevaa henkeä ja helpottaa tuskaista oloa. Tai ainakin toivottavasti. Ja on se katetrikin tietysti paree vaihtoehto kuin se, että rakko poksahtaa rikki kun neste ei syystä tai toisesta pääse ulos. Hengityskoneisiin pannaan käsittääkseni vain hengityshalvauspotilaat, hyvin harvoin muunlaiset.


    • Surullista, että niin moni ei usko Jumalaan, joka on luonut kaiken. Ollaan olevinaan niin fiksuja ja kuitenkin niin tyhmiä, kun kuvitellaan, että tyhjästä olisi syntynyt niin älykäs olento kuin ihminen on. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Hän loi myöskin taivaan ja kadotuksen. Hän ei tarkoittanut ihmistä kärsimään, mutta ihminen valitsi seurata paholaista, joka nyt on ilmavallan hallitsija ja tuottaa tuskaa ja kärsimystä seuraajilleen. Kukaan ei varmasti halua pitkäaikaissairaana virumaan vuoteessa toisten passattavana. Kuitenkin eutanasia on murha, jos sen tekee toinen ihminen ja jos sen tekee ihminen itselleen, se on itsemurha. Käsitykseni mukaan ihminen ei silloin pääse taivaaseen. Muutenkin sinne pääsevät vain ne, jotka ovat antaneet Jeesuksen pelastaa itsensä, eli uskovaiset. Ja uskovainen luottaa Jumalaan kaikessa eikä tee itsemurhaa. Voimia kaikille. Jumala on sama eilen, tänään ja ikuisesti.

      • Epäilijä

        Entä jos jumalaa ei olekaan olemassa?


      • gtr26

        Todellisuudessa tyhmimmät ihmiset olette juurikin te jumalaan yms. uskovat. Jumalaa ei ole olemassa eikä myöskään helvettiä, kristinusko yms. keksittiin juuri siksi koska uskonnolla pyritään kontrolloimaan ihmisten elämää, estäen ihmisiä elämästä/toimimasta heidän alkuperäisellä luonnollisella, eläimisellä luonteellaan/ominaisuuksilla millä ei ole mitään tekemistä nykyajan moraalisilla ja sosiaalisilla säännöillä.

        Uskovaiset aivopesevät lapsiaan pienestä asti jotta he luulisivat vanhempiensa olevan oikeassa. Onneksi kuitenkin osa nuorista ovat tajunneet tämän ja hylänneet uskonnon.


      • Jumalaton meininki
        Epäilijä kirjoitti:

        Entä jos jumalaa ei olekaan olemassa?

        Ei ole olemassa kun vanhuksia "Hoidetaan ennen aikaisesti taivaan porteille."
        Pirut kastavat lapsiaan hämäykseksi lehtolapsia taitaa olla puolet ja isästä ei ota selvää pappikaan.


      • juttuja kuullut
        Epäilijä kirjoitti:

        Entä jos jumalaa ei olekaan olemassa?

        On on. Siellä pilvessä kaikki nuortuu ja voivat kävellä omin jaloin. Sitten on sellaista filosofista hengailua sekä harpun soittoa. Pietari tietysti tarkistaa että onko mitään asiaa sinne pilveen vai passittaako työvoimaksi belsebubin maanalaiseen lämpövoimalaan ja sadomasokismi harrastusten kera.


      • silky12
        Epäilijä kirjoitti:

        Entä jos jumalaa ei olekaan olemassa?

        Entä jos onkin?


      • No ei ollenkaan
        silky12 kirjoitti:

        Entä jos onkin?

        No ei ole, sinä kovasti toivot että olisi koska pelkäät niin kovasti kuolevaisuuttasi, etkö olekkaan elänyt niin kuin sinun olisi pitänyt ?


    • Ehdottomasti kyllä ,jos ihminen on tahtonut kyvykkäänä ollessa.

    • Hyväksyn kyllä

      Asun itse maassa (Belgia) jossa eutanasia on ollut laillista yli kymmenen vuotta.

      Vuonna 2011 eutanasiatapauksia oli noin 1000, eli noin yksi prosentti kaikista sinä vuonna kuolleista. Suurin osa näistä oli syöpäpotilaita joiden tauti oli ehtinyt jo pitkälle.

      Eutanasia ei suinkaan onnistu millään päähänpistolla, vaan tarvitaan pitkä ja monipolvinen prosessi ja vähintään kahden eri lääkärin hyväksyntä.

      En ole huomannut että tämän mahdollisuuden olemassaolo olisi yhteiskuntaa mitenkään raaistanut. Mutta itse olen iloinen siitä että jos joskus joudun tilanteeseen jossa kivut kerta kaikkiaan ovat sietämättömät eikä mitään toivoa ole, minun ei tarvitse kärsiä turhaan.

      • Suhteelluuden tajua?

        Ikävä kyllä Belgia näyttää olevan sillä tiellä, että seuraavaksi aletaan hyväksymään yhä laajemmin armomurhia. Siellä käytävässä keskustelussa on piirteitä siitä, että armomurhan voi kohta tilata muillekin kuin itselle, joten mitähän sen polun päästä oikein löytyy?


      • Hoitaja VVn

        Tunnen sen verran lääkäreitä, että en kahden lääkärin lausuntoon luottaisi.

        Olen monia ollut auttamassa kuoleman rajan yli ja nimenomaan luonnollisen kuoleman kutsun koittaessa. Ei ihme, että monet pelkäävät kuolemaa kun sit essitään tällä tavoin.
        Kipulääke on ratkaisu, ei myrkyttäminen.


      • mirimanin laulu
        Suhteelluuden tajua? kirjoitti:

        Ikävä kyllä Belgia näyttää olevan sillä tiellä, että seuraavaksi aletaan hyväksymään yhä laajemmin armomurhia. Siellä käytävässä keskustelussa on piirteitä siitä, että armomurhan voi kohta tilata muillekin kuin itselle, joten mitähän sen polun päästä oikein löytyy?

        Kohta sen voi tilata Suomessakin kun nykymeno jatkuu ja myrkkyhoitaja pääsee vankilasta.
        Ei paljon porua pidetty, olihan kyseessä vanhus. Ihan sama ilme kuin Anneli Auerilla. Tyyni rauha.


      • Kalle KK
        Hoitaja VVn kirjoitti:

        Tunnen sen verran lääkäreitä, että en kahden lääkärin lausuntoon luottaisi.

        Olen monia ollut auttamassa kuoleman rajan yli ja nimenomaan luonnollisen kuoleman kutsun koittaessa. Ei ihme, että monet pelkäävät kuolemaa kun sit essitään tällä tavoin.
        Kipulääke on ratkaisu, ei myrkyttäminen.

        Morfiinihan on kipulääke, eikö ? Jos olisi ihan oikea hoitaja olisi tämän tiennyt, mutta olet jesuiitta joka uskonnollisten demagogien pelottelujen ja suoranaisen valehtelun johdosta kuvitelet että vanhoksi lopetetaan jollakin rotanmyrkyllä.


      • Piikki pieleen
        mirimanin laulu kirjoitti:

        Kohta sen voi tilata Suomessakin kun nykymeno jatkuu ja myrkkyhoitaja pääsee vankilasta.
        Ei paljon porua pidetty, olihan kyseessä vanhus. Ihan sama ilme kuin Anneli Auerilla. Tyyni rauha.

        Nimen käyttö oikeus pitäisi riisua tällaisilta tyyniltä "Hoitajilta." Eivät kuulu normaalien ihmisten joukkoon. Kylmästi numerointi tatuointi korviin tai vastaava. Voitava tunnistaa nopeasti etteivät heti 2-3 vuoden kuluttua ole taas "Kunnan virassa, töissä."


      • Usko ja armo
        Piikki pieleen kirjoitti:

        Nimen käyttö oikeus pitäisi riisua tällaisilta tyyniltä "Hoitajilta." Eivät kuulu normaalien ihmisten joukkoon. Kylmästi numerointi tatuointi korviin tai vastaava. Voitava tunnistaa nopeasti etteivät heti 2-3 vuoden kuluttua ole taas "Kunnan virassa, töissä."

        Ollaapas sitä taas hartaassa ja uskovaisessa hengessä, miksi ei saman tien ommella jotain keltaistamerkkiä noiden sairaanhoitajia ja muiden hoitajien etumukseen että ne kadulla selvemmin tunnistaa ja kootaan ne asumaan samoille asuinaluille, sanotaan niityt vaikka leireiksi jonne heidät keskitetään asumaan.


    • Gtr26

      Kyllä kannatan ehdottomasti. Eutanasia on parempi kuin letkujen kanssa eläminen, haluan että minulle annetaan mahdollisuus eutanasiaan sitten kun minä joudun viettämään viimeiset elinaikani sairaalan sängyssä.

      Myös minun mummokin toivoo että hänkin saisi mahdollisuuden eutanasiaan sitten kun hänen kuntonsa laskee niin alas että hän joutuu viettämään viimeiset elinaikansa sairaalan sängyssä.

      Ei ole oikein että ihmiset joutuvat olemaan elossa huonokuntoisina vastoin tahtoaan. Kyllä jokaisen pitää saada päättää kuolemastaan itse.

      • Jumalan lapsi.

        Jos ihminen päättää kuolemastaan itse, hän ei voi päästä taivaaseen.
        On ikävää, jos aletaan vielä vaatimaan, että pitää katkaista elämä, kun ei ole enää yhteiskunnallisesti "hyödyllinen". Raamatussa sanotaan, että ne eivät peri taivaan kotia, jotka päättävät päivänsä. Myös ne ihmiset, jotka murhaavat toisia, eivät tule perimään taivasten valtakuntaa... Viides käskykin kalliisti neuvoo: Älä tapa!


      • Järjen lapsi
        Jumalan lapsi. kirjoitti:

        Jos ihminen päättää kuolemastaan itse, hän ei voi päästä taivaaseen.
        On ikävää, jos aletaan vielä vaatimaan, että pitää katkaista elämä, kun ei ole enää yhteiskunnallisesti "hyödyllinen". Raamatussa sanotaan, että ne eivät peri taivaan kotia, jotka päättävät päivänsä. Myös ne ihmiset, jotka murhaavat toisia, eivät tule perimään taivasten valtakuntaa... Viides käskykin kalliisti neuvoo: Älä tapa!

        "Jos ihminen päättää kuolemastaan itse, hän ei voi päästä taivaaseen."

        Ei edelleenkään kuulu sinulle mitenkään, huolehdi sinä omasta sielustais elämästäsi ja kuoleman jälkeisestä elämästäsi. Olettaen että sinulla on mitään noista edellä mainituista.

        Sellaista käskyä, kuin ÄLÄ KUOLE ei ole. Ihminen voi KIELTÄYTYÄ sellaisesta mikä PITKITTÄÄ hänen luonnollista elämäänsä ja silti hän EI TAPA ITSEÄÄN. Ihmisellä on vapaa tahto päättää ottaako lääkkeitä vai ei ja se ei ole sama asia kuin jos hirttää itsensä, VAI ONKO ?


      • Ylin tuomari
        Jumalan lapsi. kirjoitti:

        Jos ihminen päättää kuolemastaan itse, hän ei voi päästä taivaaseen.
        On ikävää, jos aletaan vielä vaatimaan, että pitää katkaista elämä, kun ei ole enää yhteiskunnallisesti "hyödyllinen". Raamatussa sanotaan, että ne eivät peri taivaan kotia, jotka päättävät päivänsä. Myös ne ihmiset, jotka murhaavat toisia, eivät tule perimään taivasten valtakuntaa... Viides käskykin kalliisti neuvoo: Älä tapa!

        Kyllähän siellä raamatussa sanotaan paljon muutakin. Jos kaiken uskoo, niin hulluksi tulee. Se on tosiasia, että ihmiset ovat kirjoittaneet raamatun ja niin Matteus, Markus, Luukas, Johannes kuin monet muutkin kertovat tarinaansa eri lailla. En kenenkään uskoa tuomitse, mutta sen tuomitsen, että sitä tuputetaan väkisin toisille ja sen varjolla tiuomitaan toisia helvettiin. Uskonnon varjolla tehdään vielä nykyisinkin todella karmeita asioita, yksi juuri pedofilia, joka on tosi yleistä. Ja niinpä näkyy vaan luostareissakin lapsia syntyvän siinä kuin muuallakin.... Kaikki negatiivinen siivotaan maton alle. Onko sodassa tappamnen murhaamista? Minusta ei ole. siinä olisi Jumalan lapsikin joutunut moneen kertaan raiskatuksi, jos suomalaiset sotilaat eivät olisi tappaneet vihollisiaan. Ei usko ole ollenkaan huono asia, mutta sen varjolla toisten tuomitseminen on! Vähän epäilen, että Jumalan lapsi on jo menettänyt taivasosuutensa toisten arvostelemiseen!


      • Valheell lyhyet jälj

        Unohtui nuo nimet pois tästä provostas. Pelkäätkö kuolemaa vai hoitajia.


      • Satukirja
        Jumalan lapsi. kirjoitti:

        Jos ihminen päättää kuolemastaan itse, hän ei voi päästä taivaaseen.
        On ikävää, jos aletaan vielä vaatimaan, että pitää katkaista elämä, kun ei ole enää yhteiskunnallisesti "hyödyllinen". Raamatussa sanotaan, että ne eivät peri taivaan kotia, jotka päättävät päivänsä. Myös ne ihmiset, jotka murhaavat toisia, eivät tule perimään taivasten valtakuntaa... Viides käskykin kalliisti neuvoo: Älä tapa!

        Raamatussa myös isät yhtyvät lapsiinsa ja kehoitetaan hakkaamaan lapsiaan.


    • Onhan sitä jo

      Maassamme on jo jonkinasteista eutanasiaa.Vaikka alan ihmiset tämän kieltävät.Saattohoidossa esimerkiksi, kun ihmiseen pumpataan tietty määrä morfiinia, niin kuolema lähestyy.Turha sitä on kieltää, etteikö kuoleville annettavat annokset ole hitaasti tappavia ja elintoimintoja lamaavia..Ainakin taju lähtee.Morfiini siis hieman nopeuttaa lähtöä ja tekee sen tajuttomana ainakin helpommaksi.Mutta kuitenkin, siltikin kiduttavan hitaasti.Joku nopeampi keino olisi inhimillisempi.

    • pois holhous

      Jos ihminen haluaa käyttää kannabista alkoholin sijaan, niin olisihan se yksilönvapauden kannalta hänen itsensä päätettävissä, eikä valtion.


      Jos joku haluaa kuolla, kuolkoon sitten, yksilön itsensä päätettävissä oleva asia.

      Molemmat samanlaisia asioita. Tarvitaanko näihin jotain h elvetin holhousta?

      Jokainen on itse vastuussa elämästään.

      • Pois mun kukkarolta

        Juuri niin, täysi vapaus yksilöille ja heidän kaikki voipille mielipteilleen.

        Alas holhous... Mutta mitä ihmettä, miksi valitetaan, että valtio pitäisi tulla eutanasiassa mukaan? Siitä vaan ihan itse ja pois veronmaksajien lompakolta.


      • Elämää nähnyt

        Mistäs sitten röitä holhous täteille. Eivät taida olla kykeneviä normaaliin työntekoon.


    • kuolemaa ei ohita

      Jumala antaa elämän ja vain hänellä on oikeus määrätä päiviemme määrä viime kädessä. Joten ei aktiiviselle kuolemalle.

      • Tietämätön tollo

        Mars pitkäaikaisosastolle tutkimaan tilanteita! Puhu pöpejäsi vasta sitten.


      • Omainen
        Tietämätön tollo kirjoitti:

        Mars pitkäaikaisosastolle tutkimaan tilanteita! Puhu pöpejäsi vasta sitten.

        Pitää pitkään olla siellä pitkäaikaisosastolla, että ymmärtää millainen elämänhalua voi vanhassa ja sairaassakin olla. Harva satavuotiaskaan haluaa kuolemaa, jos voi edes päivän vielä elää.


      • perin omituista
        Omainen kirjoitti:

        Pitää pitkään olla siellä pitkäaikaisosastolla, että ymmärtää millainen elämänhalua voi vanhassa ja sairaassakin olla. Harva satavuotiaskaan haluaa kuolemaa, jos voi edes päivän vielä elää.

        Miten te uskovaiset aina kaikkien eniten pelkäätte kuolemaa, seikka joka ei koskaan lakkaa minua ihmetyttämästä. Eikös teille ole kiistattoman selvää mitä tapahtuu kun te kuolette: te pääsette taivaan iloihin ja auoon. Itse en usko mihnkään tuollaiseen joutavaa hömppään ja olen täysin sinut oman kuolevaisuuteni kanssa, kun kuolen niin lakkaan olemasta elollinen ja tiedostava ja muutun ravinnolähteeksi mikro organismeille.


      • Ylin tuomari
        perin omituista kirjoitti:

        Miten te uskovaiset aina kaikkien eniten pelkäätte kuolemaa, seikka joka ei koskaan lakkaa minua ihmetyttämästä. Eikös teille ole kiistattoman selvää mitä tapahtuu kun te kuolette: te pääsette taivaan iloihin ja auoon. Itse en usko mihnkään tuollaiseen joutavaa hömppään ja olen täysin sinut oman kuolevaisuuteni kanssa, kun kuolen niin lakkaan olemasta elollinen ja tiedostava ja muutun ravinnolähteeksi mikro organismeille.

        Perin omituista kirjoitit järkeä! ajatelkaapa sitä mitä oli ennen syntymäänne? Ette muista siitä mitään Tulimme tyhjyydestä ja sinne myös takaisin menemme. Ei kannata pelätä. Uskonnot on kaikki kehitetty vain ihmisten maanpäällistä elämää varten, että pysyy kuri ja järjestys. Keinot ovat olleet inkvisitiosta lähtien kamalia ja vieläkin kamalampia. Uskovaiset sivuuttavat nämä kauheudet ja kidutukset olan kohautuksella. Ihmiset itse ovat tätä "Jumalan uskoa "puhdistaneet, kuten Martti Luther jne... Ja, kuka tosi uskovainenkaan uskoo kaikkia Vanhan Testamentin asioita? Mannaa sataa taivaasta, mereen tehdään tuosta vaan kepillä kulkutie... Se on hyvä opetus, että "silmä silmästä jne..." Miksi sitten Jeesus käskee kääntää toisenkin posken? Täysin ristiriitaista. Kumpaanko uskoo, molemmat ovat raamatusta ?


      • Hah !
        Omainen kirjoitti:

        Pitää pitkään olla siellä pitkäaikaisosastolla, että ymmärtää millainen elämänhalua voi vanhassa ja sairaassakin olla. Harva satavuotiaskaan haluaa kuolemaa, jos voi edes päivän vielä elää.

        No sinä et ainakaan ole ollut pitkään etkä pätkääkään.


    • Ehdottomasti kyllä

      Miten aloittaja saa mahtumaan melkein samaan virkkeeseen eutanasian ja elämän. Jokainen ihminen tietysti ja totta kai päättää omasta elämästään. Sen lisäksi hänen tulisi saada päättää myös omasta kuolemastaan.

      Hoitotestamentilla tms. tulisi voida ihmisen itsensä säätää hyvissä ajoin, mitä sitten tehdään kun elämä on ohi ja vain kuoleman odottelu edessä enemmän tai vähemmän elämättömässä muodossa, vakavasti sairaana tai vihanneksena.

      • Avuttomuuskammo

        En pelkää mitään niin paljon kuin avuttomuutta. Siksi toivoisin, että minulla olisi mahdollisuus armahtavaan piikkiin heti, kun en enää pysty huolehtimaan itsestäni. En halua olla kenenkään hoidettavana laitoksessa, vaikka en vakavasti sairas tai kovissa kivuissa olisikaan. Pelkään, että olisin tuossa vaiheessa kuitenkin niin heikko, etten itse pysty itsemurhaa tekemään. Siksi haluaisin tehdä sellaisen "hoitamattomuustestamentin", että kun en pysty huolehtimaan itsestäni, minusta ei tarvitse huolehtia kenenkään toisenkaan.

        En voi ymmärtää, miksi eutanasiaa ei ole jo laillistettu enkä ymmärrä pelkoa lain väärinkäytöstä. Kuolinapuahan annettaisiin vain sellaisille, jotka ITSE ovat sitä toivoneet. Nykyisin monet vanhukset käytännössä tapetaan nälkään tai janoon, mikä on hidas ja tuskallinen tapa kuolla.

        On kumma juttu, kuinka uskovaisetkin hyväksyvät, että sairas ja kärsivä lemmikki vapautetaan kärsimyksistään, mutta ihmiselle ei samaa suotaisi. Ei ole inhimillistä antaa ihmisen kärsiä.


      • Vähempikin riittäisi
        Avuttomuuskammo kirjoitti:

        En pelkää mitään niin paljon kuin avuttomuutta. Siksi toivoisin, että minulla olisi mahdollisuus armahtavaan piikkiin heti, kun en enää pysty huolehtimaan itsestäni. En halua olla kenenkään hoidettavana laitoksessa, vaikka en vakavasti sairas tai kovissa kivuissa olisikaan. Pelkään, että olisin tuossa vaiheessa kuitenkin niin heikko, etten itse pysty itsemurhaa tekemään. Siksi haluaisin tehdä sellaisen "hoitamattomuustestamentin", että kun en pysty huolehtimaan itsestäni, minusta ei tarvitse huolehtia kenenkään toisenkaan.

        En voi ymmärtää, miksi eutanasiaa ei ole jo laillistettu enkä ymmärrä pelkoa lain väärinkäytöstä. Kuolinapuahan annettaisiin vain sellaisille, jotka ITSE ovat sitä toivoneet. Nykyisin monet vanhukset käytännössä tapetaan nälkään tai janoon, mikä on hidas ja tuskallinen tapa kuolla.

        On kumma juttu, kuinka uskovaisetkin hyväksyvät, että sairas ja kärsivä lemmikki vapautetaan kärsimyksistään, mutta ihmiselle ei samaa suotaisi. Ei ole inhimillistä antaa ihmisen kärsiä.

        Tämä on muuten hyvä kommentti, mutta nälkään ja janoon vanhuksemme eivät kuole. Ruokaa on yleensä liian paljon, sitä menee hukkaan ihan h-sti ja moni, joka pystyy ilmaisemaan itseään, ihmettelee, miksi koko ajan syödään.


      • 63v kannattaja
        Vähempikin riittäisi kirjoitti:

        Tämä on muuten hyvä kommentti, mutta nälkään ja janoon vanhuksemme eivät kuole. Ruokaa on yleensä liian paljon, sitä menee hukkaan ihan h-sti ja moni, joka pystyy ilmaisemaan itseään, ihmettelee, miksi koko ajan syödään.

        Mietippä sitä, että suurin osa huonokuntoisina kuoleista vanhuksista painavat noin 35-40 kiloa, näistä suurin osa on nälkään näännytettyjä , kun ruoka ei enä imeydy.


      • Moninkert tuhlausta
        63v kannattaja kirjoitti:

        Mietippä sitä, että suurin osa huonokuntoisina kuoleista vanhuksista painavat noin 35-40 kiloa, näistä suurin osa on nälkään näännytettyjä , kun ruoka ei enä imeydy.

        Nii-in, sehän on iiihan eri asia. Kun ruokakaan ei enää imeydy, ts. keho ei ota ravintoaineita vastaan, niin eikö silloin ole jo aika ...

        Eikä kukaan "näännytä", jos ihminen vaikka vielä syökin jotain, mutta rumis ei enää syötyä hyväksi pysty käyttämään. Oikea probleema on siinä, että ruokaa tarjotaan liikaa ja yli jäänyt menee automaattisesti roskiin, koska laitoksista yms. ei saa viedä esim. elukoille.


    • Kallankukka

      Kyllä,ehdottomasti pitäisi sallia.Ja tarkoitan tällä esim.vakavaa sairautta,josta ei voi parantua,ja se etenee kokoajan huonompaan suuntaan.Silloin pitäisi ihmisen saada ehdottomasti itse päättää milloin haluaa elämänsä loppuvan.

      • irma-ilkiö

        Niin. Kun vain voisi luottaa lääkäriin kuolemassa. Jos ei voi aina elämässäkään, miten näin herkässä asiassa? Mistä tiedät, jos hoitohenkilöstö kimppautuu minua vastaan kun olen vähän inhottava?
        Moni jo täällä palstallakin haluaisi tappaa minut.


      • Olly
        irma-ilkiö kirjoitti:

        Niin. Kun vain voisi luottaa lääkäriin kuolemassa. Jos ei voi aina elämässäkään, miten näin herkässä asiassa? Mistä tiedät, jos hoitohenkilöstö kimppautuu minua vastaan kun olen vähän inhottava?
        Moni jo täällä palstallakin haluaisi tappaa minut.

        Epäilemättä monet haluaisivat tappaa sinut, mutta silloin ei ole kysymys eutanasiasta.


      • täsmäntäjä
        Olly kirjoitti:

        Epäilemättä monet haluaisivat tappaa sinut, mutta silloin ei ole kysymys eutanasiasta.

        Ei niin vaan tuhoeläinkannan alentamisesta tai tuholaistorjunnasta, riippuen pitävätkö irmaa rottana vai torakkana.


    • minävain123

      Kannattaa ajatella asiaa varmaan vähän laajemmin kun että mitä hyötyä tai haittaa siitä SINULLE olisi kun olet siinä tilanteessa.
      Kaksipiippuinen kysymys jossa tietysti on omat positiiviset puolensa, mutta mitäs sitten kun "ne sairaat ihmiset" alkavat käyttää tätä hyväkseen mm. perintö yms. -riidoissa. Oletko sinä joka niitä kannatat silloin tapahtumista vastuussa ja sanot että tapakkaa minutkin koska olin väärässä, vaikka niin ylimielisenä luulin tietäväni mihin se johtaa? Luulen että suljet suusi ja olet ihan hiljaa.

      Itse en kannata, koska liikaa riskejä, mutta siinä mm. että koneella ei ihmistä pidetä hengissä kuukausitolkulla (Yms) olen tietysti samaa mieltä, mutta se ei liity eutanasiaan.

      • s4ntsy

        Aivan ja milloin tiedetään milloin kiristetään, manipuloidaan yms. Kuka tietää että se on ihmisen oma tahto eikä siihen vaikuta muut tekijät? Eikä kukaan ei voi ennustaa tulevaa(vrt. tila huononee). Mikäli haluaa vanhempiensa loppuelämästä tehdä elämsisen arvosta niin enemmän niitä on jotka sitä ei tee kun niitä jotka tarvitsisi jotain eutanasiaa.


      • Hoitaja FKJ

        Hyvin muotoiltu. Kiitos lausumasta.


    • Älä vaan keskustele

      Kumma juttu.

      Tajusin juuri selaillessani tämän postauksen viestejä, että eihän täällä kukaan taida varsinaisesti keskustella, vaan porukka heittelee vain omia mielipiteitään ottamatta mitään kantaa muuhun. Mielestäni se ei ole mitään keskustelua.

      Joka asiassa on hyviä ja huonoja puolia, esim. armomurhien kannattajat eivät kommentoi mitään ongelmiin, vaan sokeasti hehkuttavat omaa napaansa, että mm. ei haluta kärsiä, tai kun ei viitsi enää elää niin sitten vaan... jne.

      • Omanapaiset asialla

        Totta! Tätähän keskustelupalstojen keskustelut on.Kommentoijat eivät jaksa edes lukea muiden kommentteja asioista.Tärkeintä on tuoda itsensä ja oma juttunsa ketjuun.
        Ei näin ainakaan synny keskustelua.Siihen olisi kyllä mahdollisuus näillä palstoilla.
        Nimikin on suomi 24 keskustelu.


      • pyhä monologi

        Oletko koskaan kuullut uskovaisten dialogista ? Niin en minäkään, eikä ihme jos yleensä ainoa kommunikaation muoto on yksin puhelua mielikuvitus ystävälle taivaassa.


    • H3ns5

      Ihmisiä ne lääkäritkin on - yhtälailla lahjottavissa.
      Tällä sais taas itsekäs ja ahne ihminen itselleen yhden työkalun onlgemia kohdattaessa.

      • Inkils

        Niin on, lääkärit eivät henkisestri vahvempia tai parempia. En luota automaatin tavoin heihinkään enkä kannata armomurhaa.
        Sen sijaan kannatan riittävästi vaarallista lääkettä, jos kipuja on.ä


    • kyllä kannatan.

      Exitus ry, sivuilla, asiallista tietoa lakialoitteesta (ja ohjeet sen kannattamisesta) ja paljon materiaalia eytanasiasta. Joten vieraillaan siellä ja koitetaan pitää keskustelu asiallisena,

    • itse saatana

      Jokaisen tulisi saada päättää elämästään. Jos ei halua tai jaksa elää niin sitten saa työntää myrkkydildon persiiseensä. Nykypäivänä on vain parempi päättää päivänsä kuin elää merkityksetöntä elämää. Elämä ei ole sen ihmeenpi kuin uni. Herättyään sitä tuskin muistaa.

    • 44445555566666666666

      Jokainen meistä voi nytkin päättää itse päivänsä, keinojahan itsemurhan tekemiseksi on, ja monet myös tekevätkin itsemurhia.
      Tässä eutanasiavouhotuksessa lie takana jotain ,että tällä halutaan painostaa ihmisiä suostumaan siihen että pyytäisivät jonkun tappavan hömpsyn silloin kun ovat menneet huonoon kuntoon ja makaavat jossain sairaalassa. Tässä on varmasti säästösyyt takana kun epäillään, että kaiken maailman mummelit ja ukkelit elävät muuten liian pitkään ja heistä aiheutuu liikaa kustannuksia. Se on selvä että kun virallisesti saadaan tällainen eutanasiajuttu lakiin, niin huonokuntoiset ihmiset alkavat katsoa että heidän kuuluu pyytä jotain ruisketta tai kemikaalia millä poistuu toisten vaivoina olemiselta.

    • Jumalan lapsi.

      Ei missään nimessä pidä hyväksyä eutanasiaa. Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Yksin Jumala päättää, milloin ihminen syntyy ja milloin kuolee. Jumala on määritellyt meille kaikille eliniän. Niihin älköön itse sotkeutuko!!!
      Jumalasta luopuneet haluavat sallia kaiken jumalattoman toiminnan, kuten esimerkiksi ehkäisyn, eutanasia ja samaa sukupuolta keskisen yhdynnän ja itsetyydytyksen... Ehkäisyn ehkä vielä jotenkin ymmärrän, mutta eutanasia, sitä en tule koskaan hyväksymään!!!

      • jumalalta ei kysystä

        Tuo koskekoon vain teitä jesuiittoja, suon teille mahdollisuuden kitua niin pitkään kuin haluatte. Te ette kuitenkaan tule määräämään tai sanelemaan KENELLEKKÄÄN joka ei teidän hullutuksiinne usko miten hänen pitää elää tai saako hän kuolla jos itse niin tahtoo. Minupuolestani sinä uskova saat vaikkakutsua koiranpaskaa taivaanmannaksi ja popsia sitä masusi täyteen mielesi halusta, mutta te ette sanele miten muiden kuuluu elää.


    • toivon keskustelua

      olen vanhainkodissa tavannut monia vanhuksia jotka ovat sanoneet haluavansa pois sairauksien ,raihnaisuuden ja yksinäisyyden vuoksi. olisihan se kiva jos asiasta tehtäisiin kunnollinen selvitys. mielestäni ihminen voisi esim lääkäriltä pyytää apua ja jokinin ajan kuluttua jos ihminen olisi yhä samaa mieltä niin useampi lääkäri voisi yksilöä auttaa.

      • Tyhmä ja ruma

        Mistä saataisiin useampi lääkäri ihmistä tappamaan kun ei saada edes yhtä auttamaan häntä elämään? Kohta kaikki tekevät kauneusleikkauksia isolla palkalla ja ajavat pakoon Jaguaareillaan.

        Moni voi haastattelussa sanoa tahtovansa kuolemaa, mutta silti on vaikea löytää vanhainkodista mummaa tai pappaa joka ei paria vuotta tahtoisi vielä elää. Ja se monien valittama vaippa on lämmin ja kiva sekä pintakuiva 1500 grammaan asti, että älkää murehtiko turhasta.

        Omaiset joskus työlääntyvät, eikö se vieläkään kuollut ja yöllä soitettiin ja heratettiin taas turhaan. Joskus vanhusta naurattaa. 100-vuotias voi hihittää ja se on ihana näky tekee työn mielekkääksi..
        j


      • Ton uskon! Oma äitini oli dementiakodissa noin puoli vuotta ja yksi yö..ikää oli mammalla se 83, hänelle oli tullut täysin selvä järki ja hän ilmoitti hoitajalle, että elämä on ollut hyvä, ja hän on valmis lähtemään nyt. Pari päivää myöhemmin hän lähti.


    • minä

      Kyllä, hyväksyn

      kun olen sinut kuolemani kanssa. Josta minulla on Saattohoito, DNR päätös. Hyvä ja armollinen kuolema. Ilman kipuja . Siihen luotan .

      • sairaanhoitaja3

        Siis mikä parantumaton sairaus sinulla on? Saattohoito- tai DNR-päätöstä ei voi tehdä ilman sitä. Se tehdään vasta siinä vaiheessa, kun mitään toivoa ei ole.
        Hoitotestamentissa voi ilmaista tahtonsa kylläkin, joka sitten ohjailee loppuvaiheen ratkaisuja.
        DNR-päätös ei aina tarkoita kivutonta, armollista kuolemaa. Siihen, toteutuuko toiveesi, vaikuttaa monet asiat.


      • Just joo
        sairaanhoitaja3 kirjoitti:

        Siis mikä parantumaton sairaus sinulla on? Saattohoito- tai DNR-päätöstä ei voi tehdä ilman sitä. Se tehdään vasta siinä vaiheessa, kun mitään toivoa ei ole.
        Hoitotestamentissa voi ilmaista tahtonsa kylläkin, joka sitten ohjailee loppuvaiheen ratkaisuja.
        DNR-päätös ei aina tarkoita kivutonta, armollista kuolemaa. Siihen, toteutuuko toiveesi, vaikuttaa monet asiat.

        Varsinainen alansa ammattilainen asialla taas. Pelottelu ja uhkailu alkaa heti, tottele tai joudut helvettiin asenne päälle vaan. Aivan sama kun uskovaiset puhumassa kortsuista "nehän nyt puhkeilevat tuon tuostakin". Itse olen vedellyt kortsuilla kohta liki 30 vuotta ja ei sitten yhdenkään kerran ole hajonnut käytössä ja montaa vakoa on kynnetty, mutta yhtäkään ei ole jyvitetty että luotettavuudessa ne ovat kyllä aikalailla junanvessan luokkaa vaikka jesuiitat kaikkea muuta maalailevat.


    • Armosta

      Mielestäni eutanasia pitäisi hyväksyä. Lopetetaan eläimiäkin sen takia etteivät jäisi kitumaan niin miksi sitten ihmisten pitäisi kärsiä? Jos tiedetään että joku ei esim. sairaudesta parane vaan lähtö tulee niin eikö sellaiselle ihmiselle voisi suoda armon, eikä vain pitkittää väistämätöntä?

      Parhaan ystäväni anoppi kuoli imusolmuke syöpään pari vuotta sitten. Suoneen vain tungettiin morfiinia, mutta ei se kipuja kuitenkaan kokonaan poistanut. Anoppi oli kysynyt että "Eikö noita kelloja voitaisi siirtää eteenpäin", hän oli jo todellakin halunnut pois tästä maailmasta. Säälittää ajatella miten sairasta naista oli vielä pitänyt kiusata lopun aikoinaan, eikä vaan voinut laskea menemään.

      • 2 anoppia

        Niin, kyllä ainakin anopin kuolemaa voisi joissain tapauksissa nopeuttaa. Kun noin järkeviä ihminen puhuu, mistä saadaan 3 lääkäriä häntä tappamaan? Vähempään en luottaisi kun on elämästä ja sen lopettamisesta kyse. En suosittele.
        Hyvää siitä ei varmasti seuraa ja jos tulee tehtyä virhe, sitä on aika hankala peruuttaa.


    • HOITAJA122345

      OLEN AMMATILTANI HOITAJA. EN HYVÄKSY MURHAA. JOS HALUAT TAPPAA VANHEMPASI, TEE SE ITSE. KIITOS.

      • KALLE KELLO

        Älä huuda siellä pahvi!! Sinun, jos kenen sitten pitäisi tietää, ymmärtää, tajuta (jos oikea hoitaja olet). Olet varmasti nähnyt näitä jotka kuolevat kauheissa tuskissaan, kun et(te) anna kipulääkkeitä tai ette ehdi kahvinjuonnilta antaa niitä saatikka antaa kuolemansairaille edes ihmisarvoista kuolemaa vaan saavat kuollaa paskassa kainaloihjin asti, kun ei muka ehditä vaihtaa vaippoja... Olen kuullut kuinka hoitajat on sanonut ettei voi antaa kipulääkettä "ETTEI TULE RIIPPUVAISEKSI". Kerro pahvi minulle ja muille, miten viikon-kaksi elinaikaa saanut voi tulla riippuvaiseksi kipulääkkeestä?? KERRO


      • valepukki olet

        Et sinä ole missään töissä olet palstan vakio uskovaishuutaja. Olet sairaseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä johtuen. Ryyppäät kommutissasi ja räyhäät tällä palstalla kuin pahinkin mielisairas. Sinut aina tunnistaa tuosta HUUTAMISESTA.


    • Alethiana

      Unohdetaan hetkeksi kaikenmaailman uskonnot ja keskitytään hetkeksi itse parantumattomasti kuolemansairaaseen ihmiseen. Haluaisitko oman vanhempasi, sisaruksesi tai lapsesi kituvan vuosia, kuukausia tai viikkoja vuoteellaan? Haluaisitko sitä itse?
      Kuolema on osa luonnollista elämää eikä sitä tulisi minun mukaani pitkittää turhaan esim. pitämällä elintoimintoja yllä keinotekoisesti. Eutanasiaa tulee kuitenkin harkita jokaisen sitä haluavan kohdalla tarkkaan esim. onko kyseessä todellakin parantumaton sairaus tai tila (esim. pitkäaikainen kooma), josta ei ole paluuta terveiden kirjoihin eikä siinä sairauden tilassa elämää voi kutsua elämäksi eli tämän ihmisen aika on toisten käsissä suurimmaksi osaksi vuorokaudesta.
      Armomurhaa pidetään huonona mm. uskonnollisista & moraalisista syistä sekä epävarmuudesta johtuen. Entä jos potilaalla olisi sittenkin mahdollisuus parempaan elämään? Entä, jos potilas heräisikin koomastaan? Voiko murha olla oikein?
      Itse näen sen kuitenkin juuri armollisena heitä kohtaan, jotka eivät toivo kituvan loppuelämäänsä toisten käsissä odottaen, koska ruokitaan tai tullaan vaihtamaan vaipat.
      Onneksi muut eläimet ovat sen sijaan tässä onnekkaassa sijassa, että ne voidaan päästää päiviltä sairauden, vakavan vamman tai vanhuuden vuoksi.

      • Ruma mutta tyhmä

        Puhut ihmeellisiä. MIten kuolemansairas voisi elää vuosikausia kuten pelkäät?.

        Selvähän se, ettei moni kannata esim. hengityskonetta pysyvänä olotilana, eikä kannatakaan, ne eivät riittäisi vaikka Putouksen tähdet alkaisivat kerätä rahaa.
        Armomurhaa useimmiten kannattavat sellaiset, jotka eivät ajattele omaa kohtaloaan vaan jonkun toisen.
        Esim. dialyysihoidossa moni elää nautittavaa elämää, mutta jonkin viisaamman mielestä sellaista ei saisi antaa.

        Älä vertaa ihmistä eläimeen, sillä ihmisellä on ajatus. Hoito ei voi olla kidutusta, mutta luin juuri lehdestä, että eräs eläinlääkäri kidutti eläimiään vilussa, janossa ja nälässä. Osa kuoli. Tuollaista pidän aika pahana.


    • uuniin vaan

      eutanasia, tuo perinnönkärkkyjien märkä toiveuni, tulee toteutumaan Käteisen hallituskin on saanut laskettua, että hoitosuhde on maassamme jo mahdoton. yhden työllä pitää elättää 3. Taloudellisesti kannattava.vanhusten hoidon " laadun parantaminen" halvimmillaan on yhtä kuin "eutanasia".

      Natsisaksan perässä vaan.

    • kyllä

    • kipua kokenut

      Kyllä, kyllä, ja viellä kerran kyllä. On ihisen kiduttamista jos on parantumattomasti sairas, ja kun itse sen halvuaa. Ei lääkäri eikä sivullinen tiedä mitä helv..........elämä voi olla kun kivut lisääntyy eikä niiillä ole loppua

      • kyl aivan

        Joskus käy niinkin että kipuja ei selvitetä kun pidetään luulosairaana ja pakkomielteisenä. Näin ollen jää kotiin ilman kipulääkkeitä täysin yksin vaivojensa kanssa. Mitä siinä sitten voi tehdä. Kaikenlaista mielessä on. Nyt vain toivoisi että tuollainen eutanasia olisi mahdollista.


      • Mirikki

        Mutta onneksi sinä sentään nyt voit hyvin. Siitä olen onnellinen, muuten ei sinun viisaita ajatuksiasi olisi voitu koskaan lukea. Kiitos .


    • hoitaja1

      Esimerkki oikeasta elämästä yli kymmenen vuoden takaa. isäni sai silloin pahan sydänkohtauksen,täysin terve mies vähän yli 60-vuotiaana, ja koska sydän saatiin käyntiin vasta 24 min elvytyksen jälkeen, aivot kärsivät vakavasti hapenpuuttesta ja hän jäi vegetatiiviseen tilaan, jolloin elintoiminnot pysyvät yllä, mutta aivoissa ei ole enää "toimintaa".
      Omaisille hirveä järkytys ja shokki, voitte uskoa. Isäni hengitti henkitorviavanteen kautta ja ruoka meni letkulla suoraan vatsaan. 4,5 kk elettiin näin, itse opiskelin silloin hoitajaksi ja hoitava lääkäri aloitti hyvissä ajoin minun "pehmittämisen" että olisin puhunut äidilleni, että ruuan sekä muun nesteen antaminen lopetettaisiin ja isäni näin ollen kuolisi. äitini oli sitä mieltä että se on murha. Niinpä lääkärit tekivivät päätöksen lopettaa nesteiden anto ilman omaisten suostumusta ja isäni eli kuitenkin vielä 2 viikkoa ja voin kertoa ettei ole kaunis näky kun ihminen kuivuu kuoliaaksi. Eli tässä vaiheessa olisi ollut tuhat kertaa armollisempaa antaa se "lopullinen" piikki kuin kiduttaa ihminen passiivisesti kuoliaaksi. Aktiivinen eutanasia on Suomessa kielletty mutta ei passiivinen!

      • Miriliisi

        Miksi ei annatetu morfiinia kuten muillekin.Miksi sinä et pehmittänyt lääkäriä? Minä olen pehmittänyt lääkäriä monta kertaa mutta tappamaan en ole yllyttänyt.


      • Hätä ja laki

        Ketä sairaan "rumuus" häiritsee noin yleensä. Hyvin subjektiivinen hypoteesi sinulta. Tuon voinee sanoa kun aikaa on kulunut ja sinä olet saanut elää.


      • Katselin kuolemista

        Näin myös minä saatoin syöpään kuollutta äitiäni noin 2 viikkoa.Hän makasi tiedottomassa tilassa, ilman nestettä ja ravintoa.En tiedä varmasti kärsikö hän.
        Hoitajat vakuuttivat, ettei kärsi, koska hän sai yhä morfiinia.Kauhea ajatus kuitenkin piinaa minua lopun elämäni.Kun olen ajatellut.Jos hän sittenkin jotenkin yrittikin minulle viestittää ja huutaa apua, että AUTA! päästä minut jotenkin pois tästä tilasta.
        Joten, niinpä minä siinä vain seurasin voimattomana, äitini hidasta kuolemaa ja elintoimintojen hiipumista.
        Ja jos niin olisin auttanut häntä lähtemään nopeammin.Olisin rikollinen ja nyt kai vankilassa.Tälläisen hitaan kuolemisen seuraaminen on omaiselle todella rankkaa.
        Poiskaan kuolevan viereltä ei halua lähteä.Rakkaansa vierellä tahtoo olla loppuun asti.
        Mutta kun se on tälläistä, se on sanoinkuvaamattoman ahdistavaa.


      • Pidäpä turpasi kiinn
        Hätä ja laki kirjoitti:

        Ketä sairaan "rumuus" häiritsee noin yleensä. Hyvin subjektiivinen hypoteesi sinulta. Tuon voinee sanoa kun aikaa on kulunut ja sinä olet saanut elää.

        Voi herranen aika. Kyllä jokaisen pitäisi saada kuolla ilman kipuja.

        Taidat olla joku sadisti natsi kun tuolaisia ajattelet.


    • Eläköön elämä.

      Luoja päättää milloin on aika jättää. Sitä on jo Aktiivista saattohoitoa, annetaan tarpeeksi paljon morfiinia että menee nopeasti ja ei ole kipuja tms. Aktiivinen ja passiivinen hoito on jo, mutta siitä ei puhuta, eikä tarvitsekkaan.

    • elvi1

      Jumala yksin tietää päiviemme määrän.

      • aamen

        Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne"

        Jumala tietää myös sen, että saatanaa herranaan pitävät ihmiset ovat kieltäneet pyhän yrtin, eli kannabiksen. Jumala vielä lähettää nämä pyhän yrtin kieltäjät helvettiin.


    • holland rules

      Hollannissa on eutanasian osalta käytössä "epävirallinen" heikoimman hetken luvansiirto tekniikka. Väsyneen potilaan vaikeana aamuna/iltana, pyritään saamaan nimi eutanasiapäätökseen. emotionaalisesti läsnäoleva hoitaja, keskustelee potilaan kanssa pitkään. Omaiset maksavat saadusta eutanasia luvasta ,saattohoitoyksikölle tietyn prosentin päälle, normi maksun. Tämä on hyvä hoito bisnes. Ulkomaalaisia tulee klinikoille paljon.

      " Itse kun olin duunissa siellä, potilaskierto oli tosi korkea, joskus jotkut potilaat, jotka kirjautuivat sisään aamupäivällä, kirjattiin "ulos" exituksena jo ennen klo 20. (vuoron vaihtoa" (kertoo norjalainen sairaanhoitaja "Berit")

      Hollannin valtio, maksaa yksityisille "saattohoito" (lue, eutanasia) palvelutaloille mittavia tukia. Nimittäin jokaisen "hoidetun" vanhuksen kautta, vapautuu kunnallisen hoitojärjestelmään uusi paikka, ja valtion säästöt ovat mittavia.

      Valtio on kuitenkin irtisanoutun kuntien hoitokäytäntöjen vastuusta, alueelliset poliittiset päättäjät, kantavat vastuun vanhusten ja parantumattomasti sairaiden hoidon laadusta.

    • väsynyt toivoton

      Ehdottomasti hyväksy. Kaikki ei vaan kykene eikä jaksa elää, masennus yms. voi olla tappava sairaus. On raakaa, että pakko elää muiden mieliksi, vaikkei haluaisi eikä kestä elämän/yhteiskunnan paineita. Kaikilla oikeus eutanasiaan, ehdottomasti. Ihmisoikeus.
      Jotkut tekevät itsemurhan, kammottava tapa kuolla :( Eutanasia on ihmisarvoinen ja arvokas tapa lähteä. Tästä ei pitäisi edes joutua keskustelemaan.

      • mitä on vapaus?

        Masennustakin voitaisiin hyvin hoitaa kannabiksella. Ei siitäkään pitäisi joutua keskustelemaan, onko ihmisellä oikeus lääkitä itseään kannabiksella, vai pitääkö tappaa itsensä tai joku muu viinalla.

        Kuolema on ihmisoikeuskysymys, mutta niin on elämäkin.


    • hoitaja1

      Miriliisi kyllä morfiinia annettiin, mutta ei tarpeeksi jotta olisi inhimillisesti päässyt pois. Äitini hermoromahduksen partaalla rukoili lääkäreitä antamaan edes vähän enemmän morkkua jotta kärsimys olisi loppunut. Mutta eutanasiahan on Suomessa kielletty...

    • vaikea jumala
    • Oma oikeus

      Niin, jokaisella tulee olla se oikeus. Itse meinasin päättää päiväni muutama vuosi sitten syvässä masennuksessa. Sain apua, ja elämä on taas ihan elämisen arvoista.

      Mutta... se köydenpätkä odottaa nyt komerossa piilotettuna sitä päivää, kun en itse pysty huolehtimaan itsestäni. En halua seurata vanhempieni esimerkkiä ja maata sängyssä dementoituneena vuosikausia. En odota, että kukaan tulisi tarjoamaan minulle mitään pilleriä. Vastuu on otettava itse.

      • jiikdeuop

        No oletkos varma että Sinulla on enää silloin fyysinen kunto riittävä siihen köyteen ripustautumiseen?


      • Oma oikeus
        jiikdeuop kirjoitti:

        No oletkos varma että Sinulla on enää silloin fyysinen kunto riittävä siihen köyteen ripustautumiseen?

        Niin, onhan se tietysti mahdollista, että äkillinen sairauskohtaus estää toteuttamasta itsemurhaa ja joutuu letkujen jatkoksi sairaalaan. Tarkoitin kyllä dementiaa, jonka diagnoosin jälkeen on vielä toimintakykyinen, usein vuosia.


    • ....

      Elvytyskieltokin on eutanasiaa, aina pitää elvyttää. Koneilla ja laitteilla voidaan pitää elossa monta kymmentä vuotta.

      • MITEN ON ?

        Älä jesuiitta kitise. Ihmisellä on vapaatahto päättää omasta hoidostaan, joten se ei kuulu sinulle eikä sinulla OLE OIKEUTTA asian tiimoilta härppiä. Raamatussa ei käsketä ihmistä syömään kaikkia lääkkeitä ja tai hengittämään konekeuhkoilla, VAI KÄSKETÄÄNKÖ ?


    • Han5u

      Jokaisen oikeus tuo ongelmatilanteita enemmän kun itse hyötyä. Mitään järkeä koko asiassa.
      Kuka sanoo onko vanhus onnelinen tai "liian huonossa kunnossa" (mihin?)?
      Tai onko takana pakotusta, uhkailua tai johdattelemista tai vanhuksen "vastuuntunto / pelko" että hän ei tuhlaa perintöänsä enempää lapsiltansa.

      Moni vammainen on sanonut kun on kysytty että miltä tuntuu olla vammainen, että miksi sitä kysellään, minulla on hyvä elämä ja todella kivaa.
      Ihmiset eivät tajua sitä että naurava vammainen henkilö on usein 1000 kertaa onnellisempi kun täällä päätään aukova narsisti.
      Tajuatteko yhtään mistä puhutte ku hutelette että "jokaisen oikeus" ja lyödään laki koko maahan? Minusta ihmishenki on vielä tässä maailmassa ainoa joka pitää olla rahaa arvokkaampi ja sen kanssa ei pidä ottaa riskejä.
      https://www.youtube.com/watch?v=yb6Hdt4Q6gY

      • han5u1

        Lisäks..Mites toimitaan uho / masennus -tilanteissa ja pienessä kännissä? "Se on lähtö nyt". "Joset tapa mua nii mä tapan teidät."
        Sit ilmeisesti ois henkisiä oireita eikä vois päättää ite? Vai kaikille vaan ketkä pyytää? Vai 3kk harkinta-aika?Vai omaisten kontolle jäis päättää vai lääkärin? Vai oisko niin et kun on hullun paperit nii ei saa käyttää oikeutta?
        Aika sekava kuvio ois :)


    • han5u21

      Lisäks..Jos omaiset päättää niin siitäkin varmaan tulee henkisiä oireita monille, jotka kokevat että valinta oli hänen - suuntaan tai toiseen ja katuvat sitä loppu elämänsä ja syyllistävät iseään kun leikkivät jumalaa ja saivat liikaa vastuuta.
      Eihän se varmasti näin monimutkikkaaksi usein menisi, mutta tällaisessa asiassa on pakko ottaa ääripäät huomioon ja todelliset uhat ennen kun vaan sanotaan että "jokaisella on oikeus". Harva haluaa päättää päivänsä pilleriin.
      Jokaisella on oikeus lääkitä itseään kun on sairas - miksi on lääkkeiden väärinkäyttäjiä?

      • fdlkldflekrflkerfklr

        Eiköhän parantumattomasta sairaudesta kärsivällä ole itsellään oikeus päättää "työsopimuksensa"..

        Helvettiäkö sen ihmisen pitää kärsiä letkuissa ja aiheuttaa surua omaisilleen puolikuolleena, jos kuitenkin on niin "kipeä", että henki lähtee ennemmin tai myöhemmin.

        Ei siihen ole omaisilla mitään sanomista, jos asianosainen on esimerkiksi itse jo hyvää elämää eläessään kirjannut tällaisen "luottamuslauseen", että tietyssä tilanteessa ei halua kitua ja kiduttaa läheisiään.


      • hansu221
        fdlkldflekrflkerfklr kirjoitti:

        Eiköhän parantumattomasta sairaudesta kärsivällä ole itsellään oikeus päättää "työsopimuksensa"..

        Helvettiäkö sen ihmisen pitää kärsiä letkuissa ja aiheuttaa surua omaisilleen puolikuolleena, jos kuitenkin on niin "kipeä", että henki lähtee ennemmin tai myöhemmin.

        Ei siihen ole omaisilla mitään sanomista, jos asianosainen on esimerkiksi itse jo hyvää elämää eläessään kirjannut tällaisen "luottamuslauseen", että tietyssä tilanteessa ei halua kitua ja kiduttaa läheisiään.

        Aivan jos on kirjannut. Mutta mitäs jos ei ole? Varmasti löytyy tapauksia monenlaisia, jos kaikki olisivat tuollaisia niin totta kai se pitäisi sallia? Luulen vaan että ei ole ihan noin mustavalkoista.


      • ItsemurhaOnRatkaisu
        fdlkldflekrflkerfklr kirjoitti:

        Eiköhän parantumattomasta sairaudesta kärsivällä ole itsellään oikeus päättää "työsopimuksensa"..

        Helvettiäkö sen ihmisen pitää kärsiä letkuissa ja aiheuttaa surua omaisilleen puolikuolleena, jos kuitenkin on niin "kipeä", että henki lähtee ennemmin tai myöhemmin.

        Ei siihen ole omaisilla mitään sanomista, jos asianosainen on esimerkiksi itse jo hyvää elämää eläessään kirjannut tällaisen "luottamuslauseen", että tietyssä tilanteessa ei halua kitua ja kiduttaa läheisiään.

        Itsemurhan voi tehdä kenenkään estämättä.

        Junan alle voi kävellä ja se on siinä.

        Jos ei siihen pysty niin joutaakin mokoma kärsiä.


    • ReijoMae

      Samaa mieltä edellisen kanssa. Kaikilla on erilainen tilanne ja varmasti on tilanteita joissa se olisi pätevä vaihtoehto(kuka tietää?), mutta uhat huomattavasti suurempia kuin hyödyt siksi yleispätevä laki ei saa sitä sallia.

    • 54tfgfgfh

      Jos on vakava sairaus ja tiedossa kamalat kivut ennen kuolemaa niin todellakin kannatan eutanasiaa,mutta pitäis olla myös todella hyvä lainsäädäntö miten ja kuka sen päättää ja tuo juuri minua tässä asiassa ainakin askarruttaisi jos olisi vaikka joku herkemmin suostuva lääkäri joka sitten antaisi jonkun masentuneen tapattaa ittensä

    • dctfyvgubhinj

      Vain neliraajahalvautuneilla on esteitä päättää omasta elämästään.

    • Aslakkos

      Todellakin pitäisi

    • ^a^

      Tässä menee nyt melkolailla puurot ja vellit sekaisin itse kullakin..

      Eutanasian tarkoitus ei missään nimessä ole antaa sukulaisille perintö nopeammin, vaan suoda ihmiselle mahdollisuus arvokkaaseen loppuun. Eutanasiaa ei voi ihmisen puolesta päättää kukaan muu kuin hän itse.

      Eutanasia ei täten ole mikään natsi-Saksan paluu, eikä eutanasian keinoin voida suorittaa "rodunjalostusta", tai minkä termiin taakse natsit piiloutuivatkaan.

      Masennusta ei käsittääkseni luokitella tappavaksi tai edes parantumattomaksi sairaudeksi, tämän takia masentuneet tuskin saisivat lupaa eutanasiaan.

      Eutanasia on tarkoitettu niille, joiden sairaus on todistettavasti parantumaton ja etenevä ja joka edetessään tulee aiheuttamaan potilaalle suuria kipuja.
      Jokainen, joka on joskus potenut kunnon juurihoidettavaa hammassärkyä, voi kuvitella sen potenssiin miljoona, jolloin pääsee lähelle esimerkiksi luustosyövän aiheuttamaa kipua. Hyvänä päivänä.

      En tiedä millaiseen jumalaan te muut uskotte tai olette uskomatta, mutta se Jumala mihin minä uskon, ei halua aiheuttaa ihmiselle enempää taakkaa kuin mitä hän jaksaa kantaa.

      Nykyään Suomessa voi ilmaista hoitotahtonsa; ettei halua mitään suonensisäisiä nesteitä tai muita hoitoja, kun parantumaton, etenevä sairaus (esim. Alzheimer) on niin pitkällä, että hoidoilla ei ole elämänlaatua parantavaa vaikutusta. Tähän samaan kuuluu myös lähinnä lääkäreiden tekemä DNR (do not recusitate) -päätös, joka tehdään silloin, kuin elvyttämisestä katsotaan olevan potilaalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Ts. sydämen käynnistämisellä ei saavuteta potilaalle parempaa elämänlaatua.

      Eutanasia-asiassa on vielä monta mutkaa matkassa, mutta toivon sen olevan lainvoimainen siinä vaiheessa, kun itse olen parantumattomasti sairas kovien kipujen kanssa,

      Tässä sosiaali- ja terveysministeriön pohdintaa aiheesta:
      http://www.etene.fi/c/document_library/get_file?folderId=72662&name=DLFE-2906.pdf

    • mimmi4

      en hyväksy eutanasiaa,se on aina toisen ihmisen murha.nykyisin on hyvä kivunlievitys ja elämään ja kuolemaan kuuluu myös kipu.emme voi velvoittaa lääkäreitä tappamaan.

      • KALLE KELLO

        mimmi4. Tosiasia on se, että suomessa on surkeinta maailmassa kivunlievitys ja saattohoito. Esim Saattohoitopaikkoja on suomessa vähän ja tunku kova. Vain harvat ja valitut pääsee sinne, loput kituu tk:n vuodseosastoilla kivuista sekaisin paskoissaan. Näin hyvinvointisuomi vuionna 2014 ja todernnäköisesti vielä vuonna 20100


      • hoitsu opiskelija

        Mummilleni annettiin kivunhoitoa vielä paria tuntia ennen kuolemaansa, kipulääkitystä sai mutta se ei mennyt edes suoneen vaan tursusi ulos koska verenkiertoa ei ollut enää nimeksikään.

        Itse migreenikkona tiedän ettei edes pistoksena annettava vahvakaan lääke välttämättä tehoa migreenikipuunkaan vaan kipu on hirvittävä.Voin vain kuvitella niitä jotka ovat syöpä yms. sairaita.

        Palliatiivisessa hoitoohjeessa joka löytyy netistä on esimerkki etät potilas voidaan nukuttaa pahimpien kipujen ajaksi.

        Itse haluaisin eutanasian ja olen myös hoitaja opiskelija tällä hetkellä.

        Ihan turha tyydyttäytyä lääketieteen varaan kärsimysten suhteen ja niihin on hoito saataville.Tuollainen ajattelutapa on naiivia.

        Alzh kun menee nielemisrefleksi niin sitten kuollaan nälkään.Ei ole inhimillistä minusta.Syöttäletkuja ei laiteta eikä tippoja.


    • vastustan

      Hitleriläiset ja stalinistiset voimat jylläävät taas kertaalleen.

      • Äitee Teresa

        Niin uskovaisten käsitys sairaanhoidostahan on se "pyhän" äiti Teresan "sairaala" Intiassa, joka ei kyllä ollut muuta kuin kuolemantalo jossa köyhät saivat kuolla hoidon puutteessa lattialla maaten lähes ilman lääkkeitä. Ruiskuja ei koskaan sterilisoitu, koska miksi olis kun kaikki kuitenkin kuolivat siinä talossa (sillä ei kukaan parantunut eikä toipunut IKINÄ)

        Ihan turhaa hevostelet jesuiitta ja pelailet Hitler tai Stalin kortteja, koska yhtä pahoja tai pahempia ovat kristityt, jotka antavat ihmisten kitua kuoliaksi, pääasia on joku vieressä lorotteelee kädet ristissä loitsuja mielikuvitusolennoille taivaissa.


    • kaverixxx

      Kyllä ehdottomasti. Äitini kärsi turhaan kovista kivuista joita syöpä aiheutti ja mitään ei voitu enää tehdä. Miksi ihmisen pitäisi kärsiä loppuun asti. Minä kannatan eutanasiaa ehdottomasti ja omalla kohdallani jos sairastun paratumattomasti niin haluan kuolla kunnioitettavasti en kärsien kuten äitini.

    • J. Armahtaa. Vahinko

      Toisen ihmisen tappaminen tavalla taikka toisella ei näytä hyvältä kenenkään cv:ssä.
      Sairaat ketkä tähän syyllistyvät pitäisi päästää hoitoon koulutuksen pituudesta huolimatta tai ehkä juuri siksi. Jos ei ole siihen mennessä ole saavuttanut kypsyyttä toimia järkevän ihmisen tavoin. Pitäisi jonkun terveessä yhteiskunnassa voida ohjata henkilö epävakaana hoitoon välittömästi suurempien riskien välttämiseksi. Muita kanssaihmisiä kunnioittaen.

    • Mielestäni aloittaja on oikeassa.Pitemmittä puheitta: hyväksyn
      eutanasian.

    • TimTT

      Joo.
      (paitsi omalle kohdalleni?)

    • JonesHenry

      Suomessa nyt ennätysmäärä syöpiä!

      http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/syopajarjestot-15249


      Kannabis parantaa syövän, mutta tutkimusta ei aiheesta Suomessa sallita, koska kansainvälisesti on sovittu, että kannabis on vaarallinen ja psykoosia aiheuttava huumauskasvi, kun taas keuhkoSYÖPÄÄ aiheuttavaa tupakkaa saa käytännössä joka R-kioskista! Näin meidän Suomalainen terveydenhoito järjestelmämme toimii! Ei ihme että ihmiset siis haluavat eutanasiaa!

      https://www.youtube.com/watch?v=DttdDOqQMuY

      • hkjkjkjjj

        Kannabis aiheuttaa keuhkosyövän nopeammin kuin tupakka.

        Bob Marleykin kuoi syöpään, joten kannabis ei paranna syöpää.


      • senkin idiootti
        hkjkjkjjj kirjoitti:

        Kannabis aiheuttaa keuhkosyövän nopeammin kuin tupakka.

        Bob Marleykin kuoi syöpään, joten kannabis ei paranna syöpää.

        tarkista faktasi ennen kuin nolaat itsesi julkisesti


      • JEESUS KRISTUS
        senkin idiootti kirjoitti:

        tarkista faktasi ennen kuin nolaat itsesi julkisesti

        KANNABIS AIHEUTTAA SYÖPÄÄ JA SKITSOFRENIAA.

        NARKOMAANIN PARAS HOITO ON LYIJYLUOTI KALLOON.


      • pelastus&armo
        JEESUS KRISTUS kirjoitti:

        KANNABIS AIHEUTTAA SYÖPÄÄ JA SKITSOFRENIAA.

        NARKOMAANIN PARAS HOITO ON LYIJYLUOTI KALLOON.

        No oletpas sinä täynnä Kristuksen armoa, kuin kunnon uskovaisen kuuluukin


    • Ple!

      Ystäväni äitiä pidettiin Koukkuniemessä kuolevien osastolla väkisin hengissä pakkoruokinnalla ja morfiinilla kuukausitolkulla.
      Ei pystynyt itse enää päättämään, vaan joutui makaamaan tiedottomana vuoteessa
      kalmanhajun keskellä!
      Surullinen loppu hienolle ihmiselle!
      Ei millään tavoin ihmisarvoista toimintaa!

      • sairaanhoitaja25

        Morfiinilla ei pidetä ketään hengissä, päinvastoin: se usein nopeuttaa kuolemaa. Kun ihminen on tarpeeksi heikossa kunnossa ja saa morfiinia, verenpaineen romahtaminen aiheuttaa kuoleman.


    • KALLE KELLO

      Hyväksyn jos ei toiveita ole. En ymmärrä miksi pitää kärsimyksiä jatkaa. Suomessa sairaalat ja tk:t lopettavat ravinnon annon, ts kuolee sitten nälkään hitaasti mutta varmasti. Ei anneta kipulääkkeitä, ettei tule riippuvaiseksi. Ihan totta, olen tämän omin korvin kuullut, kun hoitajat sanoo "ettei tule riippuvaiseksi" ja potilas tekee kuolemaa.. Lopetetaanhan eläimetkin pois kärsimästä, miksi ei ihmistä, jolla ei toivoa enää ole, ns vihannekset pidetään koneiden voimin "hengissä" vaikka ovat käytännössä kuolleita. Luulisi ett'ä räsäsen ämmäkin lääkärinä (vai liekö konitohtori) pitäisi tietää asia, mutta se ämmä menee asiassa kun asiassa raamatun taa piiloon tai vastavuoroisesti hehkuttaa ämmien lehdissä pentujaan ja huusholliaan.. hoitais sekin hommansa (ne oikeat), mutta tärkeintä sille on oman erinomasuutensa pullistelu ämmien lehdissä.

      • sairaanhoitaja251

        Heh, kuolevien kohdalla harvoin säästellään kipulääkkeitä. Ei ainakaan paikassa, jossa itse olen töissä. Vielä vähemmän mietitään riippuvuuksien syntymistä, kun on kuolevista kyse! Me annamme kipulääkkeitä vaikka ilman rajoituksia, jos lääkäriltä saa luvan..


      • ei käy kateeksi
        sairaanhoitaja251 kirjoitti:

        Heh, kuolevien kohdalla harvoin säästellään kipulääkkeitä. Ei ainakaan paikassa, jossa itse olen töissä. Vielä vähemmän mietitään riippuvuuksien syntymistä, kun on kuolevista kyse! Me annamme kipulääkkeitä vaikka ilman rajoituksia, jos lääkäriltä saa luvan..

        >>ainakin kun lääkäri antaa luvan


    • kieliposkeen

      Yksityiset vanhainkodit toivovat tietysti eutanasiamahdollisuutta ja sitä, että hoitomaksut suoritetaan heti hoidon alussa, esimerkiksi luovuttamalla hoitolaitokselle vanhuksen kiinteistön. Mitä lyhyemmäksi hoito jää, sitä suuremmat voitot yritykselle. Ruoan laadussa on jo onnistuttu säästämään, samoin korvaamalla työntekijät orjatyöläisillä. Vanhuksen pitkä kituminen ei ole humaania, osakkeenomistajaparkojen kannalta, jotka joutuvat kustantamaan tämän kaiken. Oikeastaan voitaisiin säättää maksimiaika, jonka vanhus saa elää hoitolaitoksessa. Sen jälkeen hän saisi vapaasti valita joko itsenäisen elämän hoitolaitoksen ulkopuolella, esimerkiksi kerjäten, tai sitten eutanasian.

      • kolikon toinenpuoli

        Paitsi jos kyseessä on vanha varaton vanhus, jonka elämisen hoitokodissa maksaa sosiaalitoimi. Tällaista lypsylehmää pidetään hengissä mahdollisimman pitkään ja todennäköisesti kuoleman ilmoittamistakin viivytetään mahdollisimman pitkään.


    • allekirjoittanut.

      Oletko käynyt exsitus ry.n sivuilla - siellä lisää pohdittavaa ja linkki kansalaisaloitteen allekirjoittamiseen, jos omatunto niin sanoo.

    • ...

      Hyväksyn sen täysin. Vanhusten kanssa työskentelevänä näen se kurjimman puolen ikääntymisestä. Eutanasia pitäisi ottaa käyttöön kun elämä ei ole enään inhimillistä.

    • 2 ajattelijaa

      Koko eutanasiasta ei tarvitsisi keskustellakkaan , jos kivun hoito olisi kohdallaan. Vaikeasti , parantumattomasti sairaalle suunniteltaisiin hoito ja lääkitys niin ettei kipuja olisi.Ehkä elinaika lyhenisi,tärkeintä kuitenkin että kivut saataisiin pois.Lääkäreillä on ammattitaito siihen.Lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat Luojamme välikappaleita tässä asiassa. Taivaan Isä on päiviemme pituuden määrännyt.

    • HYVÄKSYN

      Kenen etua palvelee kiduttaa kuolemansairasta,,,,lääketeollisuutta ehkä? Kuolema on nykymaailmassa samanlaista kauppatavaraa kuin kaikki muukin.
      Itse toivon, sikäli kun eutanasia ei ole lähdön hetkellä sallittua, että kuolo korjaisi hetkessä, eikä "kutittelisi" vaikkapa jonkin syövän muodossa vuosia. Tämä tietty silloin kun nykylääketieteen edustajat toteaisivat ettei mitään ole tehtävissä. Tuntuisi omaisillekin olevan mielekkäämpi vaihtoehto luopua siitä ihmisestä sillon kuin tuo vielä näyttäisi siltä kuin terveenä oli, eikä taudin ja tuskien kuukausia tai vuosia riuduttamana ihmisrauniona. Omaisetkin pääsisivät surutyöhön,,,ja/tai perintöön,,,käsiksi samoin tein. Käsitykset ihmisen itsemurhan, avustetunkin, synnillisyydestä ja helvettiin joutumisesta ovat vain mielikuvituksemme leikkejä. Yksikään rajan ylittänyt ei ole palannut aiheesta luentoja pitämään. Ihmisellä tulisi olla vapaus päättää elämästään kun siihen ilmaantuu ylitsepääsemättömiä esteitä.

      • @ HYVÄKSYN

        etkö ymmärrä että olet valtion omaisuutta?


    • pitäkää hengissä

      ja pakottakaa kärsimään jumalan nimessä! Niin äiti teresakin teki, se kirottu hullu noita-akka

    • Puolesta

      Kohtele muita siten kuin toivoisit muiden kohtelevan sinua. ELI minä haluaisin nukahtaa mukavasti pois lman riutumista jos on parantumaton sairaus. Uskon että suurin osa toivoo samalla tavalla. Eutanasia käytäntöön ja vähän äkkiä. Olen nähnyt kituvia vanhuksia vuodeosastoilla ja kituvia syöpäpotilaita, joilla ei ollu ees omaa huonetta. Kukaan ihminen ei ole niin paha että ansaitsee niin hirveän lopun! Ihmiset elää kuin paholaiset mutta suurin osa ei tiedosta sitä. Armo käyköön oikeuden edeltä.

      Lemmikit saavat armeliaan kuoleman. Miksei ihmiset? Sitä vaan nukahtaa, nukahtaa eikä enää herää. Kaikki tietää jotka on joskus olleet nukutuksessa. Jos ei enää heräisikään... ei tiedostaisi mitään, ei olisi kipua.

    • qqerty...

      Tottakai eutanasia heti voimaan kaikille 18 vuotiaasta eteenpäin ja kaikille se oikeus että henki vaan tuonelan vesille! Kokoomus tuhosi ihmisarvoisen elämän eiköhän se tässä ollut johan täältä joutaa tää on jo nähty! Kokoomus tuhosi kaiken ja en minä ainakaan enää jaksa tapella ja kärsiä...

    • Hihhg

      Tavallaan hyväksyn. Hyväksyn että elämää ei "ylläpidetä" laitteilla. Ja hyväksyn kaikesta hoidosta kieltäytymisen. En kuitenkaan hyväksy sitä että ihmiselle annetaan "kuolemanlääkkeet".(

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

        hmm kuolemanlääkkeet kuullostaa upealta nimeltä toivottavasti verkkokaupat myy niitä mahdollisimman pian että pääsee kokoomuksen luomasta maanpäällisestä helvetistä eroon ;) ja alakertaan en ainakaan joudu koska fordin olen jo omistanut!


    • A.H.

      Ihminen on eläin ja varmasti koko eläinkunnan typerin. Siinä missä muita eläimiä lopetetaan niiden kärsimyksen vuoksi niin samanlailla sen tulisi koskea ihmishomoapinaa. Ihmisten "uskontosekoilu" ja muu "moraalihömppä" sotkee järjen juoksun.

    • Solli70

      Tämä on tosi vaikea kysymys. Inhimillisyys ja myötätunto sanoo, että jos vaihtoehtona on kuolla hitaasti tukehtumalla tai hirvittäviin kipuihin, eutanasia on armollinen ratkaisu. Uskon kuitenkin Yläkerran Ukkoon, enkä ole ihan saletti mitä hän on tästä asiasta mieltä. Toki keinotekoinen hengissä pitäminen väkisellä ei ole varmasti perusteltua muuta kuin potilaan itsensä toiveesta. Kivuliaan kuoleman ehkäisemiseksi pitäisi taas kehitellä tehokkaampaa kivunlievitystä, tarjota sellaista eikä kyyläillä terminaalivaiheessa mitään turvallisia annosmääriä. Kyllä se pitäisi tajuta, että annostusohjeet on tarkoitettu terveille ihmisille, jotka eivät halua lääkitykseen kupsahtaa, mutta kyllä minä ainakin kuolisin paljon mielummin kipulääkityksen yliannostukseen kuin niihin kipuihin.

      • erot ymmärryksessä

        Totta haastat, mutta täytyy ymmärtää että tuolla vastustavalla puolella on myös ihmisiä, jotka kuvittelevat jokaisen siitiönkin olevan jo elävä ihminen ja jokainen elämästä lyhennetty hengen veto on jumalan tahdon vastaista. Eihän täällä kukaan ole mitään strykniini piikkejä terveille ihmisille koskaan ole ollut jakamassakaan vaan kyse on siittä että ihminen jolla ei ole toivoa paranemisesta ja edessään on vain kivulias ja tuskallinen kuolema saisi kuolla arvokkaasti ja ilman kipuja.


    • kärsimyksen määrä..

      Tämäkin keskustelu osoittaa, suomalaisten keskustelutaidottomuutta ja sitä miten vähän he tietävät todellisia faktoja. Eutanasiasta yritetään saada lakialoitetta ja eutanasian kriteerit ovat äärimmäisen kovat, jos ja kun joslus laki menee läpi.

      Ottakaa asioista ensun selvää, edes perustiedoista, ennen kuin alatte meuhkata olemattomia.

      Exsitus ry,n sivuilta voi aloittaa ja kurjallisuutta löytyy.

      Oletteko koskaan nähneet kuolemansairaan ihmisen tuskia, joihin ei välttämättä lääkkeet tai hoidot auta, mutta kuolema ei vain tule - oletteko? Jos ette, toivottavasti ette joudu näkemäänkään tai itse kokemaan..

      • ajoissa_/liian_myöhään

        Mitä on sietämätön tuska? Kun pistät sormen kynttilän liekkiin, niin sietämätön tuska alkaisi siitä jos et ottaisi sormea pois.
        Sinä et ole sitä kokenut ja et voi myöskään koskaan vapaaehtoisesti kokea, koska et sitä siedä.

        Haluaisitko kokea sen vasten tahtoasi? Kuinka kauan?
        Olen vakuuttunut että jo 10 sekunnin kuluttua olisit valmis kuolemaan päästäksesi tuskasta.

        Niin kauan kuin ihminen kykenee itse lopettamaan tuskansa, voi hän olla aika "turvallisin" mielin.
        Muussa tapauksessa saa olla valmis kokemaan tuskaa jossa helvetin tulet jäävät toiseksi.

        Kun kerrot että et enää kestä ja yrität tehdä itsemurhan, se estetään ja sinut sidotaan oman turvallisuutesi vuoksi.
        Todistettavasti toisen itsemurhaan puuttumatta jättäminen tuo syytteen taposta. Jos autat (esim. lääkäri), on syyte ilman muuta murhasta.

        Se mitä vanha ihminen pelkää kaikkein eniten on tuskat, ei suinkaan kuolema.

        Jos Jumala on olemassa, arvostaisiko hän tuskia? Jos arvostaa niin minkä tähden?
        Olisiko Jumalten jumala näin määrännyt tahi jokin muu vielä korkeampi voima.

        Olisiko hyvä että sitä ennen kuin noihin saadaan varmoja vastauksia, niin mentäisiin ihan vain maalaisjärjellä.

        Jos jokainen päättäisi oman elämänsä pituuden niin siinä ei pitäisi olla mitään riitaa.
        Jos joku haluaa antaa päätöksen jolle kulle muulle niin tehköön siitä erillisen kirjallisen ilmauksen.

        Mielestäni valtion pitäisi perustaa kaikille täysi-ikäisille pakollinen hoitotahtorekisteri, johon olisi ilmoitettava ja viiden vuoden välein päivitettävä kuinka monta minuuttia/vrk/vuotta on valmis olemaan tuskissa siitä lähtien kun itse ei enää voi tahtoaan ilmaista.

        Omalle kohdalle olen toivonut yhden tunnin.


    • just..

      mielestäni kuten moni täällä on jo sanonut, kaikilla on oikeus päättää omasta elämästä. jos potilas tietää ettei enää ole toivoa toipua terveeksi ja joutuu kipujen kanssa kitumaan loppu ajan, olisi sillä oikeus pyytää "viimeiset" kipulääkkeet lääkäriltä.

      olen lapsen isän lähiomainen ja hänen toivomus on töpseli irti jos sattuu joskus letkuihin. tarkoittaen jos prosentit heräämiseen on minimaalinen.

      eutanasialla säästetään monien ihmisten kituminen, hoitajien ja lääkärien ajat/hermot, sairaala kuluja tarvikkeita jne.... kyllä se pitäisi suomessa sallia.

    • tohtorisyker0

      Kyllä, hyväksyn eutanasian. On väärin että kärsivää ihmistä pidetään elossa vasten hänen omaa tahtoaan välittämättä hänen kivuistaan.

      Armeliain teko kärsivälle olise sitten ihminen tai eläin on ikuinen vapaus ilman kipua ja tuskaa. Eutanasiassahan ainoat kärsijät ovat omaiset. Ihmiset puhuvat, että jokainen elämä on arvokas ja se on totta, mutta onko se enää elämisen arvoista elämää jos joutuu vain makaamaan tuskissaan odottaen poispääsyä täältä vain sen takia että omaiset eivät pysty päästämään irti tästä kärsivästä ihmisestä.

      • Vaikea tapaus

        Monesti vakavasti sairas ei itse enää kykene harkitsemaan koko asiaa ja jos etukäteen pitää määritellä milloin voisi lopettaa minut - hirveän vaikea se on määritellä etukäteenkään.

        Moni vakavasti sairas voi myös sairastua vakavaan masennukseen, jolloin hän haluaisi kuolla - onko tuo päätös silloin terveen ihmisen ja harkinnan tulos.

        Olemme aika umpikujassa siis kaikissa tapauksissa ilmeisesti.

        Elvyttämättä jättäminen on selvästi määritelty nykyisinkin jo:
        'Päätös elvyttämättä jättämisestä (do not resuscitate, DNR-päätös) on lääkärin tekemä lääketieteellinen päätös pidättäytyä potilaan sydämen sähköisestä tahdistuksesta ja paineluelvytyksestä, jos sydämen toiminta pysähtyy. Päätöksestä käytetään myös nimeä ”salli luonnollinen kuolema” (AND-päätös, ”allow natural death”).'


      • ei niinkään
        Vaikea tapaus kirjoitti:

        Monesti vakavasti sairas ei itse enää kykene harkitsemaan koko asiaa ja jos etukäteen pitää määritellä milloin voisi lopettaa minut - hirveän vaikea se on määritellä etukäteenkään.

        Moni vakavasti sairas voi myös sairastua vakavaan masennukseen, jolloin hän haluaisi kuolla - onko tuo päätös silloin terveen ihmisen ja harkinnan tulos.

        Olemme aika umpikujassa siis kaikissa tapauksissa ilmeisesti.

        Elvyttämättä jättäminen on selvästi määritelty nykyisinkin jo:
        'Päätös elvyttämättä jättämisestä (do not resuscitate, DNR-päätös) on lääkärin tekemä lääketieteellinen päätös pidättäytyä potilaan sydämen sähköisestä tahdistuksesta ja paineluelvytyksestä, jos sydämen toiminta pysähtyy. Päätöksestä käytetään myös nimeä ”salli luonnollinen kuolema” (AND-päätös, ”allow natural death”).'

        "Moni vakavasti sairas voi myös sairastua vakavaan masennukseen, jolloin hän haluaisi kuolla"

        Miten se masennus mitenkään vaikuttaa esim terminaali vaiheessa olevaan syöpään. Korkeintaa ihminen masentuu siittä kun ei saa kuolla enemmin ja välttyä enemmiltä kivuilta. Ihmisen yleinen tila ja hänen selviämis ennusteensa ovat oleellisempia kuin se että onko ihminen masentunut vai ei, koska se masentuminen voi juuri johtua siittä tilasta itsestään, jos tietää kuolevansa ja on kovissa kivuissa niin eii siinä pikku kiva jutustelu tai kyllä se siittä asenne kyllä mieltä yhtään kevennä eli masennus on vain yksi oire ja seuraus lisää tuosta tilasta ja olisi erityisen perverssiä jos siihen vedoten pitkitettäisiin uhrin kärsimyksiä.


      • Hyvin selkeä
        Vaikea tapaus kirjoitti:

        Monesti vakavasti sairas ei itse enää kykene harkitsemaan koko asiaa ja jos etukäteen pitää määritellä milloin voisi lopettaa minut - hirveän vaikea se on määritellä etukäteenkään.

        Moni vakavasti sairas voi myös sairastua vakavaan masennukseen, jolloin hän haluaisi kuolla - onko tuo päätös silloin terveen ihmisen ja harkinnan tulos.

        Olemme aika umpikujassa siis kaikissa tapauksissa ilmeisesti.

        Elvyttämättä jättäminen on selvästi määritelty nykyisinkin jo:
        'Päätös elvyttämättä jättämisestä (do not resuscitate, DNR-päätös) on lääkärin tekemä lääketieteellinen päätös pidättäytyä potilaan sydämen sähköisestä tahdistuksesta ja paineluelvytyksestä, jos sydämen toiminta pysähtyy. Päätöksestä käytetään myös nimeä ”salli luonnollinen kuolema” (AND-päätös, ”allow natural death”).'

        Immeisen pittää olla normaali, terve, järkipäinen, tervehenkinen ... kun hän ilmoittaa hoitotahtonsa eli päätöksen siitä, missä vaiheessa ei enää tehohoideta. Vakavasti sairas ja / tai masentunut ei ole tällainen immeinen.

        Hoitotahtoja taitaa olla olemassa vieläkin hyvin vähän. Syy lienee juuri siinä, että järkipäisiä on olemassa niin vähän.


    • työtön

      FI02 5166 0220 0619 71

    • Valelääkäri

      On olemassa sellainenkin vaihtoehto, että joku "tärkeä henkilö" tai rikas porho tarvitsee elimen siirron (esim. sydän, munuainen...) ja sinulla sattuu olemaan juuri sopiva varaosa. Jospa sinua ei tästä syystä parannetakaan ja saat olla tuskissasi siinä luulossa että mitään ei ole tehtävissä vaikka olisikin..... otat mieluusti sen pillerin.... En luota nykyisin enää lääkäreihinkään. Korruptio kukoistaa joka paikassa.

      • easy as pie

        Ratkaisu on että tapat kaikki rikkaat niin kukaan ei silloin voi haluta vara osiasi.


    • ei tulevaisuuden usk

      Eutanasia laki tulee tehdä sellaiseksi että se on joka miehen oikeus niinkuin vaikka marjastaminen! Jokainen saisi halutessaan "lähteä" kivuttomasti nukahtaen riippumatta siitä onko terve vai sairas! Se se se vasta olisi lakien laki :)

      • pelokas porvari

        Mutta eihän orjille voi antaa lupaa kuolla pois, kukas sitten tekee kaikki työt ?
        Miten käy kaikkien minun tulevien voittojeni, olen näet jo valmiiksi tilannut uuden sarjan kullattuja norsunluisia anustappeja yksityiskäyttöäni varten.


      • Kidutuskammion Tj
        pelokas porvari kirjoitti:

        Mutta eihän orjille voi antaa lupaa kuolla pois, kukas sitten tekee kaikki työt ?
        Miten käy kaikkien minun tulevien voittojeni, olen näet jo valmiiksi tilannut uuden sarjan kullattuja norsunluisia anustappeja yksityiskäyttöäni varten.

        Tulethan käyttämään niitä kanssani omistamaani palvelutaloon. Veloitamme asiakkailtamme vain 80% eläkkeestä ja minulla on nyt jonkin verran vaikeuksia hahmottaa, että millaisia anustappeja niillä rahoilla pitäisi ostaa. Tähän asti olen käyttänyt krusifiksia siihen tarkoitukseen.


    • onnekas

      Eikö lääkärit leikikkin jumalaa? Mikä oikeus lääkäreillä on leikkiä kaikkivaltiasta? Ja sitä he tekevät jokapäivä. Onko lääkäreillä oikeus määrätä kuoleeko ihminen nyt tai jonkin ajan kuluttua? Siksi minä haluan minulla on syöpä haluan kuolla kunniakkaasti ei kärsien ja siksi eutanasia on kunniaasia minulle olen valinnut tämän enkä kadu valintaani kun aikani koittaa lähdöstäni tulee rauhaisa ilman kipuja vaivun rauhaisaan ikiuneen rakkaat läheiseni rinnallani. Näin olen päättänyt.

    • Suomalainen mies

      Kenelläkään ei ole oikeutta ottaa toiselta henkeä. Elämä on Jumalan lahja Amen.

      • otan osaa

        Voi olisitpa sinä saanut sen elämän lahajan lisäksi myös järjen lahjankin... Nyt menee tuo sinun elämän lahajasi hukkaan aivan joutavan päiväisissä jorinoissa.


    • Bobima
    • 1+1=

      Mahtavaa paskaa, eutanasia on sallittava, lääkärit jotka päättää kuinka potilaita hoidetaan viimeiseen asti, pitävät potilaita koekaniineina uusille lääkkeille, vaikka
      kyseessä ei olisi edes sairaus jota tarvitsisi hoitaa niin syötetäänpä vähän tuota ja tuota.Muutenkin on asiat niin että yksi lääkäri tekee kierroksen osastolla ja arvioi
      asiat miten kuten, sinne päin. Kunhan arvuutellaan, josko se olisi tuo sairaus mikä vaivaa vaikka ei ole edes sairautta diagnosoitu, nimim. kokemusta on kirjaimellisesti
      asioista ja mustaa valkoisellakin löytyy. Omalle kohdalle toivon kerta lähdön ettei tarvitse kitua paskavaipoissa ja kuset housussa, puhumattakaan jatkuvista tulehdustiloista ja aliravitsemuksesta.

    • 9+19

      Jos vakavasti sairas ihminen kärsii ja haluaa lopettaa sen kärsimyksen...Mielestäni on epäeettistä jättää viimeinen toive toteuttamatta. Tottakai läheiset kapinoi vastaan, mutta eikö ole inhimillinen teko antaa toiselle edes rauha?

      Ei Suomessa vain ihminen saa edes kuolla, ilman että se pitää tehdä kärsien. Viimeiseen asti sitten tutkitaan ja hoidetaan, yleensä aika kivuliaasti. Loppuajan sitten makaa eläimillä testatuissa myrkyissä, joita kipulääkkeiksi väitetään.

      • ajattelentodellanäin

        Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä.


    • Eutanasiaa

      Elämään pakottaminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Miksi jokaisella ei ole oikeutta päättää elämästään ja kuolemastaan?

      Katso laskureista miten kalliiksi tämä tulee http://eutanasianyt.fi

      • ToniKuusela

        Totta turiset ja aivan oikeaa asiaa ajat! Olen kirjoittanut aiheesta ikioman blogin! Jos olet kiinnostunut niin käy tsekkaamassa;

        http://tonikuusela.wordpress.com


    • asdasasdh4

      Hyväksyn täysin!

      Mikä ongelma. Jos harmittaa, niin anna sille useammin. Ei tosta mitään haittaakaan ole, päinvastoin.

      http://1i.fi/seksipimu

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      500
      2993
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1365
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1211
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      33
      1186
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      165
      1166
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      1099
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      99
      989
    8. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      902
    9. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      41
      896
    10. Idän uskontojen viisaita tekstejä...

      ... luettuani tulin siihen tulokseen, että esim, sielunvaellusessa en halua syntyä satiaiseksi jonkun h...an perzeezeen.
      357
      804
    Aihe