Mistä nopeasti rahaa?

Tietämätön köyhimys

Anoin toimeentulotukea heinäkuulle koska heinäkuussa tuloja ei juuri ole koska työpaikka on kesälomalla. Kesäkuussa tuloja oli alle 1000 euroa kuukaudessa. Tuo tili maksettiin kesäkuun viimeinen päivä ja tili meni lähes kokonaan laskujen maksuun. Kesälomarahat on maksettu joka tilin yhteydessä joten niitä ei paljon ollutkaan. Olen "viettänyt lomaa" nälkää nähden ja kauppaa vältellen. Töitä olen koko ajan etsinyt ja vakipaikassahan töitä taas syksyllä on. Nyt olen muutaman päivän ollut keikkatöissä mutta niistähän palkka tulee vasta ensi kuussa.

Sain kokonaista 78 euroa toimeentulotukea ja sanottiin siinä päätöksessä että vastike pitää maksaa itse.

Vastike on yli 450, lisäksi on puhelinlaskuja, sähkölasku, kotivakuutusmaksu maksettavana - ei rahaa. Olin näitä tietoja kertonut toimeentulotukihakemuksessani, mutta siellä kai luullaan että kesäkuun lopussa saamillani rahoilla pitäisi pystyä maksamaan heinäkuun lopussa erääntyvät laskut.

Ehkä en ymmärrä näitä asioita oikein koska en ole juuri hakenut toimeentulotukea - jokin muistikuva minulla on monien vuosien takaa sosiaalivirastossa asioimisesta, mutta olen pyrkinyt aina tulemaan toimeen omin avuin, nyt on kyllä vaikeuksia.

Olen ollut vakavasti sairaana jossain vaiheessa ja joutunut pankista ottamaan joustoluottoa jota on maksamatta vielä, lisäksi on Visa-velkaa. Näistä maksan pienimmät mahdolliset erät ja onneksi tälle kuulle tuossa joustoluotossa on lyhennysvapaa kuukausi. Mutta en voi kuvitella pyytäväni pankista lisää lainaa kun siellä on varmaan jo huomattu että näitä entisiäkin on vaikeaa maksaa takaisin.

Mitä ihmettä minä teen?
Tuo virkailija joka on allekirjoittanut "tuomioni", on tavattavissa kellon aikaan 9-10 ja epäilen että puhelimensa on hyvin varattu. En tiedä pääsenkö siihen aikaan soittamaan koska haluaisin tällaisen henk.koht. asian keskustella niin ettei ylimääräiset korvaparit ole kuuntelemassa ja tuossa keikkatyöpaikassa se voi olla hankalaa. En löytänyt mistään sähköpostiosoitetta tuolle virkailijalle, olisin laittanut palautetta sähköpostitse.

Onko joku hakenut muutosta näihin toimeentulotukipäätöksiin ja onko toimenpiteestä ollut apua?

Jos taas pitää lähettää nuo alkuperäiset todistekappaleet jonkun pyöriteltäviksi (ties miten pitkäksi aikaa) niin mitä jos häviävät matkalla? Ja miten pitkään tuo käsittely mahtaisi kestää? Nythän tuo toimeentulotukihakemus seikkaili kaksi viikkoa käsiteltävänä.

Laskut ovat alkaneet jo erääntyä. Miten pian sähkö katkaistaan siitä kun lasku on jäänyt maksamatta?

P.S. Minä en ole halunnut alkaa sossun vakioasiakkaaksi, olisin vain halunnut apua täksi kuukaudeksi kun ei kertakaikkiaan ole rahaa. Pulloja olen yrittänyt keräillä huonolla menestyksellä ja tori.fi:ssä olen myynyt jotakin krääsää mutta kun en edes omista mitään arvokasta!

Kiitos kun vastaatte asiallisesti, en jaksa nyt asiattomuuksia.

16

1507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No money....

Itsellä tuli mieleen että onko sossun virkailijoilla jotakin yhteistyösopimusta pikavippifirmojen kanssa, koska tällaiset päätökset ovat ajamassa epätoivoisia ihmisiä vippaamaan mistä hyvänsä rahaa saavat. Mutta kun nekin rahat pitää kalliilla rahalla sitten saada maksettua pois!

• Tietämätön köyhimys

Jos se vaikka onkin noin kuin arvelet. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää.

• ikuinen köyhä

Ota pikavippi tai lainaa kaverilta tai sukulaisilta. Vie panttikonttoriin jotain arvokkaampaa tavaraa. Kerjääminen tai marjanpoiminta on myös yksi vaihtoehto. Vanhaa tavaraa kannatta myydä netissä tai kirpputorilla. Ruokaa kannattaa hakea seurakunnalta tai mistä sitä ilmaiseksi jaetaan.

• Tietämätön köyhimys

Veisin pantattavaksi jotakin jos olisi, mutta omistan vain arvotonta tavaraa. Netissä olen myynyt jotakin ja jotakin on yhä myytävänä, mutta niillä tuloilla ei rikastu, ihmiset yrittävät tinkiä halvoista hinnoistakin. Pikavipin ottaminen hirvittää kun on jo ennestään maksettavaa. Enkä osaa kuvitella kaveria tai sukulaista jolta lainaisin. Kiitos neuvoista kuitenkin.

• Miksi nöyristelet

Tee työtä, se on ainoa ratkaisu.

• reippok

mites oletko kuullut sosiaalisesta luotosta koskaan,oisko paikkakunnallasi saatavilla sellaista.sitä en tiedä tarviiko olla työpäaikka.pikavippeihin älä sorru.niissä on helvetilliset kulut jaa korot.itte meinasin joutuu kuseen niitten kanssa.

• .

Muutama vuosi sitten kävin soskussa, he sanoivat korvaavansa kotivakuutuksen, et taida puhua totta?

• nuukuus kunniaan

yhteyttä velkojiisi ja pyydä lisää maksuaikaa.
      Älä missään nimessä ota pikavippejä. Olethan jo tuntenut nahoissasi, miten siinä käy.
      Oletko ilmoittautunut te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi? Voisit saada soviteltua päivärahaa siltä ajalta, jolloin tulosi ovat epätavallisen pienet.

• huono homma

Ehkäpä idioottimaisin neuvo tässä tilanteessa on käskeä ottamaan pikavippiä, vaikka tuskin se tosissaan olikaan kirjoitettu. Vippi on kuitenkin vaihtoehdoista viimeinen, ja sekin silloin kun tietää saavansa rahat kuluineen lähipäivien aikana. Pikavippi-osastolta voi käydä lukemassa kuinka noiden kanssa käy.

Kokeile tosiaan sopia laskujen ja vastikkeiden hoitamiseen maksuaikaa. Kaikki eivät sitä varmasti mielellään myönnä, mutta aina kannattaa yrittää. Lisäksi kannattaa kokeilla saada lainaa joltain läheiseltä. Tarjoudut ottamaan sitä velkakirjalla, muutaman kuukauden maksuajalla ja maksat lainasta kohtuullisen koron. Joku varmasti sitä antaa.

Sen jälkeen opettelet sitten varautumaan tilanteisiin, jolloin rahaa ei ole. Parikin tonnia tilille talteen, niin ei tarvitse menettää uniaan raha-asioiden takia. Tuon summan säästää huonoistakin tuloista aika äkkiä, kun vain oikeasti yrittää.

• Toimii!
      • hannapannukakku

siis mitä pitää tehdä tässä tendollarclick.comissa? jos voisit kertoa vähän tarkemmin. en nimittäin halua enää IKINÄ rekisteröityä netissä mihinkään mistä en ole aivan varma.

• äitiminäkin

kotivakuutus kuuluu soskun maksettavaksi,kuten myös sähkö,vedet ja terv.huoltokulut.heillä on myös tarveharkintaista annettavana.sosku on paskapaikka,tiedän sen itsekin,sen kerran kun joudut sieltä jotain pyytämään niin ei tipu apua,ei vaikka olisi tilanne kuin sinulla että olet työssä mutta kesän on työpaikka kiinni.olen todella pahoillani,meitä on paljon,et ole yksin.soita myös kirkkosi diakoniatyöntekijälle,saatte ostolapun kauppaan ja pelastusarmeija antaa lahjakortin myös jos sitä pyydätte

• Tietämätön köyhimys

Tein jatkohakemuksen toimeentulotuesta elokuulle ja sen myötä sain rahaa jolla makselin laskuja. LIsäksi olin viikon keikkahommissa ja omat työt pikkuhiljaa käynnistyvät sekä olen ottanut yhden osa-aikatyön vielä sen rinnalle, vähän palkkaa on jo tullut. Eli asiat on taas pikkuhiljaa menossa parempaan suuntaan. Tänään kävin ruokakaupassakin.

• työttömyyskorvausta?

Jos kuukauden lopputili oli tonni ja seuraavan kerran töistä ei ole tietoakaan, niin olethan muistanut/osannut hakea soviteltua työttömyyspäivärahaa??
      Toivottavasti kuulut ainakin johonkin työttömyyskassaan tai omaan ammattiliittoon ja sen kassaan. Ja että olet maksanut jäsenmaksut ja ehtinyt kerätä tarpeeksi työssäoloehtoa että olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan!
      Jos ei ole kassan etuja haettuna, niin voit hakea kelalta peruspäivärahaa/työmarkkinatukea.
      Oletko ilmottautunut työkkäriin hakijaksi ja laittanut heinäkuulta hakemuksen menemään?? Eka hakemuksesta ottavat viikon omavastuun, mutta rahaa sieltä voi silti jäädä sulle maksettavaksi.

Soviteltu päiväraha on lähtökohtaisesti persiistä, mutta joku penni sieltä voi silti tulla, joten hakemus AINA vetämään, jos töitä on osa-aikaisesti tai pätkissä. Itse laittelin joka armas kuukausi aikanaan kelalle aina hakemuksen, ja ajattelin että siellä ne sitten palkkansa eteen laskee että jääkö maksettavaa vai ei. Olinpahan ainakin hakenut.

Työkkäriin pitää mennä ilmottaumaan kokopäivätyön hakijaksi, niin voi saada korvausta jos tekee osa-aikaisesti töitä.
      Toivonpa tosiaan, että olet tuon asian jo hoitanut, sillä työkkärikorvauksia ei voi saada voimaan jälkikäteen, joten heinäkuu on menettyä rahaa siinä tapauksessa, ettet ole työkkäriä hhoitanut.

• Tietämätön köyhimys

Kiitos tiedoista. En käynyt työvoimatoimistossa. Syystä että olen aika omatoiminen työpaikkojen haussa ja toimin omalla tyylilläni. Olen tällä hetkellä taas lujasti leivänsyrjässä kiinni ja yritän siinä pysyäkin.

• Mikäpäs siinä
        Tietämätön köyhimys kirjoitti:

Kiitos tiedoista. En käynyt työvoimatoimistossa. Syystä että olen aika omatoiminen työpaikkojen haussa ja toimin omalla tyylilläni. Olen tällä hetkellä taas lujasti leivänsyrjässä kiinni ja yritän siinä pysyäkin.

työkkäriin ilmottautunut, etkä jostain syystä saisi töitä, et saa päivärahaakaan. Moni työssäkäyväkin on työkkärin kirjoilla, ihan vaan kaiken varalta tai halutessaan vaihtaa alaa tms, on paljon helpompi hakea päivärahaa tarvittaessa kun on jo valmiiksi ilmottautunut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      244
      3268
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2962
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2188
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      35
      2095
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      74
      1970
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1756
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      38
      1634
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1517
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1424
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1269
    Aihe