Vl-orjatyövoimaa

Onko muille tuttu oma kokemukseni, orjatyövomaksi joutumisesta vanhemmille sisaruksille? Ikään kuin oma olemassaolon oikeutus tulisi eräänlaisella "hyvitystyöllä". Minulle ainakin annettiin selvästi ymmärtää olevani yli…

VL-maine on huono

Vanhoillislestadiolaisuuden maine on ehkä vielä huonompi, mitä nykytodellisuus edellyttäisi. Vai pitääkö vanha sanonta edelleen paikkkaansa? "Hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmas" Sääliksi käy nämä rivijäsenet,…

"Heitettiin saatanalle"

Tämä ilmaisu kummastuttaa. Ihan kuin SRK:lla olisi ollut saatanan kanssa sopimus. Itse en Raamatusta tiedä yhtään kohtaa, jossa Jeesus olisi jonkun heittänyt saatanalle, pikemminkinkin Hän taisteli kaikin voimin, ettei …

Luin Päivämiestä

Ja sieltä eväsreppu,nimisen kolumnin Matti Vainikaisen kirjoittamana. "Anteeksiantoa ei koskaan evätä, sitä pyytävältä": Sanoi vainikainen.. Hoitokokouksissa ei muuta tehtykään, kuin pantattiin ja pantiin ehtoja anteeks…

Suurperhe ei ole hyväksi lapselle

Minä, jos kuka, voin asiasta sanoa(olen saanut nahoissani tuta), että suurperheissä ei kasva tasapainoisia ihmisiä. Näyttää olevan niin, että suurperhe jostakin syystä aiheuttaa paljon epävakaisuus-, eli rajatilapersoon…

Tämä on sairasta

Kuulin tapauksesta, jossa naapuri oli tehnyt kiusaa vanhoillislestadiolaiselle, tosin loppujen lopuksi aika harmitonta kiusaa. Kun olen paheksunut tapausta, olen kuullut monelta, että se on lestadiolaiselle oikein. Eli …

Saanko tehdä sitä ja tätä

Ei ole syntilistaa, lestadiolaiset koko ajan vakuutelevat. Silti täälläkin uskovaiset koko ajan kyselevät mitä saa tehdä ja mitä ei. Miksi laitatte oman omantuntonne asiat toisten päätettäväksi? sillä silloinhan olet si…

Kuka sen tekee?

" Meidän olisi silloin Kirjoittanut: aikanamme pitänyt 2.8.2008 klo 11.32 tehdä muistiinpanoja kokouksista ja lähettää ne tuomiokapituliin. Tuomiokapituliin voi vieläkin tehdä kantelun hoitokokouksista ja sitä ilmeisest…