Onko muille tuttu oma kokemukseni, orjatyövomaksi joutumisesta vanhemmille sisaruksille? Ikään kuin oma olemassaolon oikeutus tulisi eräänlaisella "hyvitystyöllä". Minulle ainakin annettiin selvästi ymmärtää olevani yli…
1.Korinttolaiskirje: 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
2. Mooseksen kirja 33 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon." [1. Moos. 32:31 ]
Nyt suoritan galluppia asiasta. -Onko joku tämän palstan kirjoittaja nähnyt Jeesuksen.
Vanhoillislestadiolaisuuden maine on ehkä vielä huonompi, mitä nykytodellisuus edellyttäisi. Vai pitääkö vanha sanonta edelleen paikkkaansa? "Hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmas" Sääliksi käy nämä rivijäsenet,…
En mitenkään voi ymmärtää kieroutunutta oikeustajuanne. Minä en ainakaan voisi olla liikkeessä, joka puolustaa vääryyttä.
Tämä ilmaisu kummastuttaa. Ihan kuin SRK:lla olisi ollut saatanan kanssa sopimus. Itse en Raamatusta tiedä yhtään kohtaa, jossa Jeesus olisi jonkun heittänyt saatanalle, pikemminkinkin Hän taisteli kaikin voimin, ettei …
Ja sieltä eväsreppu,nimisen kolumnin Matti Vainikaisen kirjoittamana. "Anteeksiantoa ei koskaan evätä, sitä pyytävältä": Sanoi vainikainen.. Hoitokokouksissa ei muuta tehtykään, kuin pantattiin ja pantiin ehtoja anteeks…
Minä, jos kuka, voin asiasta sanoa(olen saanut nahoissani tuta), että suurperheissä ei kasva tasapainoisia ihmisiä. Näyttää olevan niin, että suurperhe jostakin syystä aiheuttaa paljon epävakaisuus-, eli rajatilapersoon…
Kuulin tapauksesta, jossa naapuri oli tehnyt kiusaa vanhoillislestadiolaiselle, tosin loppujen lopuksi aika harmitonta kiusaa. Kun olen paheksunut tapausta, olen kuullut monelta, että se on lestadiolaiselle oikein. Eli …
Oli vuosi -81, kun valittiin keskustapuolueen presidenttiehdokasta ns. "tohtorien taistossa" keskustapuolueelle. Vanhoillislestadiolaiset liputtivat karjalaisen puolesta. Olisi äkkinäinen luullut raittiusmiehen olevan h…
Tätä meidän kirjoittelua täällä, lestadiolaiset paheksuvat "seläntakana puhumisena", mutta moniin tragedioihin johtanutta perätöntä pahanpuhumista omiensa keskuudessa, he eivät paheksu.
Hoitokokoukset olivat merkkinä niille, joilla Rakkaus Totuuteen on, ettei Pyhä Henki ole vl-liikkeessä.
Minä en, - ainakaan siinä perinteisessä mielessä.
Olisitko tällaisen yhteisön jäsen, jossa lapsesikin voisi sinut ilmiantaa? Naapureista puhumattakaan.. Haluaisitko kuulua porukkaan, jossa et syvimpiä tuntojasi ja epäilyjäsi pysty purkamaan kenellekään, kuin ehkä aviop…
Hoitokokoukset olivat kiusaamista siinä, missä koulukiusaaminenkin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Koulukiusaaminen
Ei ole syntilistaa, lestadiolaiset koko ajan vakuutelevat. Silti täälläkin uskovaiset koko ajan kyselevät mitä saa tehdä ja mitä ei. Miksi laitatte oman omantuntonne asiat toisten päätettäväksi? sillä silloinhan olet si…
Sakarja: 10:3 Paimenia kohtaan syttyy minun vihani, ja johtomiehiä minä rankaisen; sillä Herra Sebaot pitää huolen laumastansa, Juudan heimosta, ja asettaa sen ikäänkuin kunniaratsuksensa sodassa.
" Meidän olisi silloin Kirjoittanut: aikanamme pitänyt 2.8.2008 klo 11.32 tehdä muistiinpanoja kokouksista ja lähettää ne tuomiokapituliin. Tuomiokapituliin voi vieläkin tehdä kantelun hoitokokouksista ja sitä ilmeisest…
Paljon näkee tällä palstalla syyttelyä siitä, että hoitokokouskirjoittelua ylläpitävät ovat katkeria. Niitäkin varmasti on. Mutta suurin osa kirjoittelijoista varmasti pyrkii työstämään läpikäymäänsä hyvin traumaattista…