näin olen asian ymmärtänyt.
Vaikuttaa ettei ole, kun liikkeene toimesta rikotaan perustuslaillista oikeutta uskontoon ja kokoontumisvapauteen.
Onko kansankirkkomme portto, joka rahasta myy rakkautensa mille vain epäkristilliselle liikkeelle? Tiedätte sanomattakin, mitä epäkristillistä liikettä lähinnä tarkoitan.
Tupakka edustaa kapinaa ja nuoren tupakoinnin aloittaminen osoittaa aina kapinaa vanhempiaan ja yleensäkin auktoriteetteja kohtaan. Kapinointi on nuorelle välttämätön, jotta hänestä tulee oma persoonansa. vl-liikkeessä …
Selvennykseksi alkuun: Puhujamatrikkeli on SRK:n ylläpitämä lista virallisesti hyväksytyistä puhujista. En tiedä ajankohtaa, milloin puhujamatrikkeli otettiin käyttöön, mutta sen tiedän, että sotien jälkeen meno on ollu…
Käsien asennolla ei ole väliä, eikä silläkään vaikkei käsiä olisikaan. Sillä rukoilethan salaa kammiossasi. 6:5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogiss…
Vl-oppi on sekamelska vanhaatestamenttia ja uutta testamenttia höystettynä puhtaalla taikauskolla. Normaalisti Kristinusko rakentuu Jeesuksen ympärille ja koko Raamattu on loppujen lopuksi kertomuksia Jeesuksesta, Vanha…
1.piet.4 6 Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. [1. Piet. 3:19]
Tuohon Heikki surullisenkuuluisa S:n lausahdukseen voisi kiteyttää koko vl-liikkeen Ydinsanoman. Vl-liike eläisi mainiosti eläämäänsä ilman Raamattuakin tuttujen puuhastelujensa kanssa. Ja uskokaan ei tuottaisi ongelmia…
Kaliforniassa seitsemännenpäivän adventistit elävät keskimäärin 4-6 vuotta vanhemmaksi kuin muu väestö. Miksi Jumala siunaa advareita pitkällä iällä? Turha tarjoilla saatanoita, sillä Jumalassa iän määrä on.
Tätä olen miettinyt, miksi Teuvolle ei noussut se musta seinä Armin suhteen. Henkihän oli ilmoittanut Teuvolle laittavansa aina mustan seinän eteen, jos hän virhettä on tekemässä.
Jokainen tietää tämän keskeisen vl-mantran, joten en sitä käy toistamaan. Vanhalla ajalla oli ollut tunnettu saarnamies, jolle oli ollut tärkeää, että hänen puheensa aika esiintyy liikutuksia ja kiittämisiä. Jos näitä e…
Te toiset tiedättekin asian heti. Mutta odotetaanko vastausta vanhoillislestadiolaisittain.
Miksi tästä asiasta ei nosteta suurempaa haloota? Pitkin syksyä palstalla on kirjoiteltu Espoon tapauksesta, jossa vl-teologien johdolla järjestetty raamattupiiri kiellettiin SRK:n taholta. Onko tosiaan niin, että maami…
"Tästä on täällä usein puhuttu Kirjoittanut: avakas 23.11.2008 klo 18.06 Moni sanoo että kun uskoo Jeesukseen nii se riittä, he ovat tulkanneet tämän raamatunkohjdan oman mielensä mukaan. Joh 3:16 Jumala on rakastanut m…
54:10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi. Mahtaa vanhoillislestadiolaisilla olla eri Jumala, kuin meillä …
No niin, hyvät Raamatun tuntijat. Mistä kohti Raamattua löydätte tukea sielunkuolemattomuudelle? Luulen nyt jopa Kempelaisen nousevan "takajaloilleen"
Molemmissahan oli teemana hävittää puna-aines yhteisöstä. Siitä se hoitokokouksissakin alkoi. Huhut kertovat, että siitä hoitokokouksia järjestävä taho sai jopa vastiketta.. (Itse en ole edes vaaleanpunainen)
Luther oli ihminen, erehtyväinen ihminen. Enkä muuta ole väittänytkään. Sen juutalaisvastaisen opuksen hän kirjoitti vanhana houraavana ukkona ja liekö menestyskin jo silloin kihonnut hikinauhan yläpuolelle. Tällä Luter…
Totta se on. Lutherin uskonpuhdistus oli juuri sitä, että saadaan Raamattu käännettyä kansankielelle kansan luettavaksi. Silloin ei Saksassakaan ollut kuin latinankielinen vulgata. Luther korosti omakohtaista Raamatun t…