Vl-oppi, kuin munkkilatinaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000039426560 Näinhän se on. Saarnat on tehty niin vaikeaselkoiseksi, että se on käytännössä latinaa kuulijoille. …

Se ei ollut omena

Tälläkin palstalla siihen törmää, että ihmiset pitävät hyvän-ja pahantiedonpuun hedelmää omenana. SE EI OLLUT OMENA. Me emme voi tietää millainen hedelmä se oli kun se puu jäi Eedeniin..

Kaiken varalta vl-uskossa

Monelle vl-usko on kuin kaiken varalta otettu henkivakuutus. Ja kun vielä kuuluu kirkkoon, niin on jo tuplasti paremmat mahdollisuudet taivaspaikkaan. Tunnistitko itsesi? En yleistä, mutta tällainen tulee mieleen, kun o…

Hengellisesti köyhä vl-usko

Oman havaintoni mukaan nykypäivän vanhoillislestadiolaisuudessa toteutuu se vanha fraasi:" Mitä tyhjempää sisäisesti jokin on, sitä enemmän kaikki ulkoinen ja näkyvä merkitsee". Kuitenkin liikkeen piirissä on hengellisi…

Maa on täysi, joko saa ehkäistä?

9:1 Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. Raamattu ei kerro, mitä sitten tehdään, kun maa on täysi? Tarkoittiko Jumala että yksin lestadiolaiste…
RaamattuVastattu 13 v

Luther hurmahengistä

Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme h…
RaamattuVastattu 17 v

Sunin oppi on yltiöpietismiä

Yltiöpietismi eli radikaalipietismi Yltiö- eli radikaalipietismi hylkäsi luterilaisen puhdasoppisuuden oppijärjestelmän ja korosti sisäistä Kristus-kokemusta. "Sisäinen sana" (eli Kristuksen puhe suoraan omaan sydämeen)…

Leimallinen piirre vl-uskossa

Vanhoillislestadiolaisuudessa uhrin asema on täysin tabu. Synnintekijästä kyllä kannetaan huolta ja häntä paapotaan. Usein uhri suoranaisesti syyllistetään, varsinkin jos hän ei ole vl. Tyyliin:"mitäpähän ei pidä puolia…
RaamattuVastattu 17 v

Adventistit ovat pitkäikäisimpiä uskovaisia

Tunnettua on, että seitsemännen päivän adventistit ovat valtaväestöä huomattavasti pitkäikäisempiä, pohjois amerikassa. Olisiko heidän opissaan sittenkin "sitä jotsain"? Psalmit: 91:16 Minä ravitsen hänet pitkällä iällä…
RaamattuVastattu 10 v

Jumala ei hylkää juutalaisia

Roomalaiskirje: 11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa. 11:2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hä…

Turmeleeko tupakka temppelin?

1. Kor. 3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette. Minulla ei ole mitään intohimoja puolesta eikä vastaan, tuli vaan mieleen kun tuo Raam…
RaamattuEi vastauksia

...

1.kor. 10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?

Omantunnonkysymys uskovaisille

Kun nykyisin on radiot liki joka paikassa niin.. Kun kuuntelette yksin radiota, laitatteko radion kiinni siksi ajaksi, kun maailmallinen musiikkikappale soi? (vieläpä nauttien siitä) Vai kuunteletteko yksinomaa jotakin …
RaamattuVastattu 17 v

Profeetoille tiedoksi

20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;