RKP jyrää ja sortaa

heikki_tala

http://areena.yle.fi/video/1325176874761

Katsokaapa tuo toimittaja Harakan tekemä haastattelu PerusS:n eduskuntaryhmän puheenjohtajasta Pirkko Ruohonen-Lerneristä. Saatte kuulla millaisia keinoja Rkp:n johtamassa Porvoossa käytetään perussuomalaisia kohtaan.
Suomenruotsalaisten röyhkeydestä on lisää Vähäkyrön virantäytöissä, jossa vaasalainen Rkp:n edustaja pani yksikielisesti suomenkieliseen Vähä-Kyröön ruotsinkielisen sosiaalitoimen johtajan.

Jos suomalaiset eivät pian ryhdistäydy ja pane kovaa kovaa vastaan, niin tässä voi käydä hullusti.

117

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapio Rautalapio

      Eikö Vähä-Kyrön sosiaalitoimen johtaja osaa suomea?

      • :=)

        Tapio Rautalapio 29.12.2011 19:25

        >>Eikö Vähä-Kyrön sosiaalitoimen johtaja osaa suomea?


      • Tapio Rautalapio
        :=) kirjoitti:

        Tapio Rautalapio 29.12.2011 19:25

        >>Eikö Vähä-Kyrön sosiaalitoimen johtaja osaa suomea?

        "Se on Vähäkyrö... "


        Niinpä tietysti. Tuosta marqiisin aloituksesta tarttui varmaan tuo väliviivallinen kirjoitusasu.


    • Ei siitä ole kyse, vaan syrjäytetty suomenkielinen vähäkyröläinen ei osaa Rkp:n mielestä tarpeeksi ruotsia, jotta voisi keskustella Vaasan viranhaltijoiden kanssa. Vaasassa on kuitenkin reilu suomenkielinen enemmistö ja Vähäkyrö on yksikielisesti suomenkielinen.

      Rkp:läisen johtajan käytös kertoo, mitä on odotettavissa kuntaliitoksissa, jos suoimalaiset eivät osaa olla yhtä kovia kuin suomenruotsalaiset.

      • Wähäkyröensis

        Tottakai siitä on kyse. Talan mielestä olisi pätevyyden edelle pitänyt sijoittaa äidinkieli.


      • rkp-logiikka

        " jotta voisi keskustella Vaasan viranhaltijoiden kanssa"

        Hmm. Ilmeisesti Vaasassa (suomenkielisiä 70%) viranhaltijoiden ei tarvitse osata suomea...


      • rautaako?

        "Rkp:läisen johtajan käytös kertoo, mitä on odotettavissa kuntaliitoksissa..."

        Eli siis että poliitikot ajavat äänestäjänsä ja puolueensa linjaa ja etuja?

        Suomessa on vain yksi puolue joka EI aja kenenkään etua - ja sekin siksi ettei osaa vaikka haluasi. Arvatkaapa minkä puolueen listoilta Tala on kahdesti flopannut kanasanedustajaehdokkaana? Ja kuitenkin kehtaa arvostella kyvykkäämpiään.


      • AR 666
        rautaako? kirjoitti:

        "Rkp:läisen johtajan käytös kertoo, mitä on odotettavissa kuntaliitoksissa..."

        Eli siis että poliitikot ajavat äänestäjänsä ja puolueensa linjaa ja etuja?

        Suomessa on vain yksi puolue joka EI aja kenenkään etua - ja sekin siksi ettei osaa vaikka haluasi. Arvatkaapa minkä puolueen listoilta Tala on kahdesti flopannut kanasanedustajaehdokkaana? Ja kuitenkin kehtaa arvostella kyvykkäämpiään.

        Suomessa on vain yksi puolue, joka ei aja suomenkielisten etua.
        Veikkauksia otetaan vastaan.


      • Näin on
        AR 666 kirjoitti:

        Suomessa on vain yksi puolue, joka ei aja suomenkielisten etua.
        Veikkauksia otetaan vastaan.

        Vastaus on ilmiselvä. Tämä puolue on Perussuomalaiset.


    • Einari Rautakanki

      Rkp:n vaasalainen edustaja pani Vähäkyrön sosiaalitoimen johtajaa?? Toivottavasti Vähäkyrön sosiaalitoimen johtaja on nainen. Tala se jaksaa näitä panojuttuja jauhaa. Väittää itsekin olevansa kova panomies. Uskokoon ken tahtoo!

    • Tala taas valehtelee ja levittää sontaa!

      Tala: "Saatte kuulla millaisia keinoja Rkp:n johtamassa Porvoossa käytetään perussuomalaisia kohtaan."

      Talan linkittämässä haastattelussa ei mainita sanallakaan RKP:tta eikä siinä kerrota "millaisia keinoja Rkp:n johtamassa Porvoossa käytetään perussuomalaisia kohtaan".

      Porvoon kaupunginvaltuustossa on 51 jäsentä joista 16 on RKP:n edustajaa muut 35 ovat jotain muuta, persuja on 4.

    • Patriootti

      No problem, nämä esimerkit vaan koko ajan lisäävät meidän suomalaisten lujaa käsitystä siitä että on aika laittaa piste pakkoruotsille ja asettaa ystävällisesti rkp siihen asemaan johon se kuuluukin, marginaaliin,

      Kun persut pääsevät valtaan on työ iso mutta sitä mieluisamin, näiden rkp mädännäisyyksien siivoaminen pois hienon Suomen maamme uumilta.

      • kyröensis

        Nimeävätkö persut viranhaltijat äidinkielen perusteella?


      • Einari Rautakanki

        "Kun persut pääsevät valtaan......" Silloin aurinko laskee itään, tai sitten Suomi ja Pohjois-Korea ovat muodostaneet liittovaltion. Sitä päivää ei nähdä!


      • rautaako?

        "koko ajan lisäävät meidän suomalaisten lujaa käsitystä"

        Surkeassa jamassa on patriotismi maassamme jos se perustuu Talan sepityksiin.

        Tässäkään siis ei ollut mitään esimerkkiä mistään vääryydestä. Puolet Talan kirjoituksesta oli silkkaa valehtelua ja puolet oli kuvausta normaalista laillisesta kunnallisdemokratiasta.


      • hsitc blaz tuoh täyn
        Einari Rautakanki kirjoitti:

        "Kun persut pääsevät valtaan......" Silloin aurinko laskee itään, tai sitten Suomi ja Pohjois-Korea ovat muodostaneet liittovaltion. Sitä päivää ei nähdä!

        Taitaa se totalitarismin ihannointi olla ominaista sinun "väellesi" vaikka ethän sinä reppana ymmärrä että olisit itsekin "orja" keskiajalla tai bolsu ja natsi yhteiskunnassa. Et sinä mistään ylimystöstä polveudu ja vielä vähemmän älyköistä tai tiedemiehestä.


    • eläköön Siuntio

      Ankdam taas levittää sontaa!

      • Niinpä, persulle totuus on sontaa.


    • Ei "Ankdam" taida sittenkään osata tai ymmärtää suomea. Harakan haastattelussa kerrottiin, miten kansanedustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin mies erotettiin Porvoon kaupungin palveluksesta perussuomalaisuuden vuoksi. Porvoossa Rkp on erittäin vahva.

      Äsken muuten FST5:ssä haastateltiin presidenttiehdokas Sauli Niinistöä ja häneltä kysyttiin "studentsvenskan" palauttamisesta. Sauli totesi yksikantaan, että se asia on loppuunkäsitelty. Ylioppilastutkinnon pakkoruotsin poistaminen on hirvittävän kipeä asia edelleen suomenruotsalaisille, jotka naistoimittajan mukaan kokevat itsensä uhanalaisiksi.

      Rkp yrittää nyt repiä kaiken irti kuntaliitoksista ja tehdä Suomen kunnista kaksikielisiä. Paperilla niin voi käydä, mutta todellisuus tulee kyllä vastaan.
      Niinistö ei vielä uskaltanut liputtaa pohjoismaisen virallisen yksikielisyyden puolesta, mutta kehitys yhteiskunnassa etenee nyt voimalla siihen suuntaan.

      • "Harakan haastattelussa kerrottiin, miten kansanedustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin mies erotettiin Porvoon kaupungin palveluksesta perussuomalaisuuden vuoksi. Porvoossa Rkp on erittäin vahva."

        Ohjelmassa VIHJATTIIN että Herra Lernerin irtisanominen olisi johtunut rouvan poliittisesta toiminnasta. RKP:tä ei edelleenkään jutussa mainittu.
        Tala vain taas erittäin törkeällä tavalla "antaa ymmärtää" ja tässä viestissä jopa suoraan väittää RKP:n junailleen potkut.

        Porvoon kaupungin henkilöstöjohtajalla on täysin suomenkielinen nimi, joten vaikea uskoa että hän hoitaisi virkaansa RKP:n marionettina tai kenenkään muunkaan marionettina sen puoleen.

        http://porvoo01.hosting.documenta.fi/kokous/20117754-11.HTM


      • rautaako?

        "Harakan haastattelussa kerrottiin, miten kansanedustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin mies erotettiin Porvoon kaupungin palveluksesta perussuomalaisuuden vuoksi. Porvoossa Rkp on erittäin vahva."

        Harakan haastettelussa ei tullut ilmi että RKP on vahva Porvoossa. Mutta onhan se toki sitä. Hiukan alle kolmannes valtuutetuista edustaa kyseistä puoluetta.

        Mutta missään yhteydessä ei ole tullut ilmi että Pirkon henkilökohtaiset ongelmat liittyisivät juuri RKP:n kunnalispolitiikkaan tai päättäjiin Posrvoossa. Pikemminkin Pirkolla oli ongelmia entisessä puolueessaan, ja loikkasi siksi PS:n vuonna 2009.

        Tala siis "panee" omiaan. Taas.


    • Porvoon kaupunginvaltuusto (51 valtuutettua) 2009-2012

      Ruotsalainen kansanpuolue16 paikkaa
      Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 14 paikkaa
      Kansallinen Kokoomus 9 paikkaa
      Vihreä liitto 5 paikkaa
      Perussuomalaiset 4 paikkaa
      Suomen Keskusta 2 paikkaa
      Vasemmistoliitto 1 paikka

      Arvatkaapa, mikä puolue Porvoossa edelleen heiluttaa tahtipuikkoa! Seuraavassa valtuustossa asiat saattavat olla jo paremmin ja PerusS:lläkin hieman enemmän sananvaltaa.

      • Tapio Rautalapio

        Mutta ohjelmassa ei siis mainittu RKP:tä?

        Porvoon valtuustossa on RKP:llä on 16 paikkaa 51:stä ja marqiisi väittää RKP:n johtavan Porvoota. Järvenpään samankokoisessa valtuustossa demareilla on 13 paikkaa. Kokoomuksella myös. Kuka heiluttaa tahtipuikkoa?

        Millä perusteella marqiisi oikein otsikoi aloituksensa?


      • Heikki Tala: "Arvatkaapa, mikä puolue Porvoossa edelleen heiluttaa tahtipuikkoa! "

        Kaupunginhallituksen tahtipuikkoa heiluttaa Kaj Bärlund SDP

        Valtuuston tahtipuikkoa Mikaela Nylander RKP

        Onko muka jotenkin outoa että suurimman puolueen jäsen toimi valtuuston puheenjohtajana? Jos, niin miksi?
        Eikö RKP saisi ajaa ja edistää itselleen ja äänestäjilleen tärkeitä asioita?

        Tässä mallia perussuomalaisen poliitikon, ilmeisesti esimerkillisestä politikoinnista Järvenpään kaupunginvaltuustossa.

        Puheenvuoroja:
        "ESIMERKKI 38: ”mä oon opettanut terveydenhuollon hallintoa Tampereen yliopistossa vuodesta 1973 ..ja nyt oon ollu maailman terveysjärjestön tehtävissä vuodesta 1977 viimeks tän vuoden tammikuussa Marokossa” Valtuutettu Tala, aineisto II

        "ESIMERKKI 51: ”kun mä synnyin vuonna 1939 puoli vuotta myöhemmin alko talvisota ja sotaa kesti vu syksyyn 45..sinä aikana 700 000 suomalaista miestä oli rintamalla tekemässä vain tappotyötä..ja niistä tapettiin 90 000..niin semmonen lamamielialan lietsominen on edesvastuutonta ja Ulla-Mari ei missään tapauksessa saa lopettaa tuota toimintaa terveyslautakunnassa meidän on vaan yksinkertaisesti hoidettava nämä hommat ja kyllä me hoidetaan”
        Valtuutettu Tala, aineisto II

        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1


      • Ankdam kirjoitti:

        Heikki Tala: "Arvatkaapa, mikä puolue Porvoossa edelleen heiluttaa tahtipuikkoa! "

        Kaupunginhallituksen tahtipuikkoa heiluttaa Kaj Bärlund SDP

        Valtuuston tahtipuikkoa Mikaela Nylander RKP

        Onko muka jotenkin outoa että suurimman puolueen jäsen toimi valtuuston puheenjohtajana? Jos, niin miksi?
        Eikö RKP saisi ajaa ja edistää itselleen ja äänestäjilleen tärkeitä asioita?

        Tässä mallia perussuomalaisen poliitikon, ilmeisesti esimerkillisestä politikoinnista Järvenpään kaupunginvaltuustossa.

        Puheenvuoroja:
        "ESIMERKKI 38: ”mä oon opettanut terveydenhuollon hallintoa Tampereen yliopistossa vuodesta 1973 ..ja nyt oon ollu maailman terveysjärjestön tehtävissä vuodesta 1977 viimeks tän vuoden tammikuussa Marokossa” Valtuutettu Tala, aineisto II

        "ESIMERKKI 51: ”kun mä synnyin vuonna 1939 puoli vuotta myöhemmin alko talvisota ja sotaa kesti vu syksyyn 45..sinä aikana 700 000 suomalaista miestä oli rintamalla tekemässä vain tappotyötä..ja niistä tapettiin 90 000..niin semmonen lamamielialan lietsominen on edesvastuutonta ja Ulla-Mari ei missään tapauksessa saa lopettaa tuota toimintaa terveyslautakunnassa meidän on vaan yksinkertaisesti hoidettava nämä hommat ja kyllä me hoidetaan”
        Valtuutettu Tala, aineisto II

        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1

        Uskomattoman tehokas on RKP:n urkintakoneisto. Tällä kerralla on ihan kiitoksen paikka, sillä tuo pro gradu oli minulle tuntematon. Laitoinkin muille 50 valtuutetulle ja Järvenpään kaupungin johtoryhmälle siitä viestin:

        Hyvät valtuutetut

        Valtuustokautemme alussa vuonna 2009 Juhani Aho –salin lehtereille oli tullut nauhurin kanssa henkilö, jota meille ei valtuuston kokouksen alussa esitelty. Nyt hänen nauhoituksestaan tuli yllättäen tieto minulle Suomi24/Suomen ruotsalainen kansanpuolue –palstalla, jossa olen vuosia käynyt debattia Suomen kielipolitiikasta ja sen muutostarpeesta eli pakollisen ruotsin kielen opetuksen muuttaminen valinnaiseksi sekä suomen kielen säätäminen ainoaksi viralliseksi kieleksi. Kaikki muut pohjoismaathan ovat virallisesti yksikielisiä niin, että suuren enemmistön kieli on ainoa virallinen kieli (esim. Ruotsin kielilaki 1.7.2009). Virallisesti yksikielisiä ovat myös kaikki Baltian maat ja kaikki muut Itämeren rantavaltiot (ja onhan jo yksi Suomen maakuntakin virallisesti yksikielinen).

        Tämä johdantona itse asiaan eli ainakin minulle tämä pro gradu tuli tänään täytenä yllätyksenä. Ehkä kaikki muut valtuutetut ovat siitä saaneet tiedon jo sen valmistuttua syksyllä 2010. Joka tapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen opinnäyte, jossa me näyttelemme pääosaa.
        Linkki alkuperäiseen pro gradu tutkielmaan
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1
        KAUPUNGINVALTUUTETTUJEN
        ARGUMENTOINTI
        Katriina Nieminen
        Puheviestinnän pro gradu -tutkielma
        Syksy 2010, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

        Katriinan johtopäätös on erityisen mielenkiintoinen: "Päätöksenteon kannalta näyttää sille, etteivät valtuuston istunnot ehkä anna valtuutetuille todellisia vaikutusmahdollisuuksia käsiteltäviin asioihin. Laaja-alaisten asioiden käsittely ei anna välttämättä mahdollisuuksia tarkastella istunnossa jotain yhtä tiettyä kohtaa seikkaperäisesti. Toisaalta vaikuttaa siltä, että istunnoissa käsiteltävät
        esitykset vaikuttavat merkittävästi siihen, millä tasolla valtuutetut aiheesta argumentoivat.
        Tutkimustulokset herättivät kysymyksiä, ovatko valtuuston istunnot vain muodollisia foorumeita, joissa ennalta päätetyt kannanotot hyväksytään ja oma maine äänestäjien silmissä pyritään pitämään kirkkaana tuomalla eri kansanryhmien tarpeita esiin ilman, että tällä olisi kyseisiä kansalaisia koskevien päätösten kannalta käytännön merkitystä?"

        Kolmen vuoden valtuustokokemuksen jälkeen olen taipuvainen yhtymään gradun kirjoittajan päätelmiin.


      • Jahas...
        heikki_tala kirjoitti:

        Uskomattoman tehokas on RKP:n urkintakoneisto. Tällä kerralla on ihan kiitoksen paikka, sillä tuo pro gradu oli minulle tuntematon. Laitoinkin muille 50 valtuutetulle ja Järvenpään kaupungin johtoryhmälle siitä viestin:

        Hyvät valtuutetut

        Valtuustokautemme alussa vuonna 2009 Juhani Aho –salin lehtereille oli tullut nauhurin kanssa henkilö, jota meille ei valtuuston kokouksen alussa esitelty. Nyt hänen nauhoituksestaan tuli yllättäen tieto minulle Suomi24/Suomen ruotsalainen kansanpuolue –palstalla, jossa olen vuosia käynyt debattia Suomen kielipolitiikasta ja sen muutostarpeesta eli pakollisen ruotsin kielen opetuksen muuttaminen valinnaiseksi sekä suomen kielen säätäminen ainoaksi viralliseksi kieleksi. Kaikki muut pohjoismaathan ovat virallisesti yksikielisiä niin, että suuren enemmistön kieli on ainoa virallinen kieli (esim. Ruotsin kielilaki 1.7.2009). Virallisesti yksikielisiä ovat myös kaikki Baltian maat ja kaikki muut Itämeren rantavaltiot (ja onhan jo yksi Suomen maakuntakin virallisesti yksikielinen).

        Tämä johdantona itse asiaan eli ainakin minulle tämä pro gradu tuli tänään täytenä yllätyksenä. Ehkä kaikki muut valtuutetut ovat siitä saaneet tiedon jo sen valmistuttua syksyllä 2010. Joka tapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen opinnäyte, jossa me näyttelemme pääosaa.
        Linkki alkuperäiseen pro gradu tutkielmaan
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1
        KAUPUNGINVALTUUTETTUJEN
        ARGUMENTOINTI
        Katriina Nieminen
        Puheviestinnän pro gradu -tutkielma
        Syksy 2010, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

        Katriinan johtopäätös on erityisen mielenkiintoinen: "Päätöksenteon kannalta näyttää sille, etteivät valtuuston istunnot ehkä anna valtuutetuille todellisia vaikutusmahdollisuuksia käsiteltäviin asioihin. Laaja-alaisten asioiden käsittely ei anna välttämättä mahdollisuuksia tarkastella istunnossa jotain yhtä tiettyä kohtaa seikkaperäisesti. Toisaalta vaikuttaa siltä, että istunnoissa käsiteltävät
        esitykset vaikuttavat merkittävästi siihen, millä tasolla valtuutetut aiheesta argumentoivat.
        Tutkimustulokset herättivät kysymyksiä, ovatko valtuuston istunnot vain muodollisia foorumeita, joissa ennalta päätetyt kannanotot hyväksytään ja oma maine äänestäjien silmissä pyritään pitämään kirkkaana tuomalla eri kansanryhmien tarpeita esiin ilman, että tällä olisi kyseisiä kansalaisia koskevien päätösten kannalta käytännön merkitystä?"

        Kolmen vuoden valtuustokokemuksen jälkeen olen taipuvainen yhtymään gradun kirjoittajan päätelmiin.

        Tuota ei millän yksinkertaisella Google-haullakaan löydä, koska sinuun viitataan vain valtuutettuna ja Talana. Toki jos tietää, että tuolla sivustolla on tutkielma, niin sivustoa lisähakuparametrina löytää. Miten RKP:läiset ovat löytäneet, se on sitten ihan eri juttu, mutta tuskin Googlea käyttämällä... Ankdamilla on siis todennäköisesti yhteydet RKP:n nettipolitrukkikomppaniaan, ellei ole itse osa sitä.


      • rautaako?
        Ankdam kirjoitti:

        Heikki Tala: "Arvatkaapa, mikä puolue Porvoossa edelleen heiluttaa tahtipuikkoa! "

        Kaupunginhallituksen tahtipuikkoa heiluttaa Kaj Bärlund SDP

        Valtuuston tahtipuikkoa Mikaela Nylander RKP

        Onko muka jotenkin outoa että suurimman puolueen jäsen toimi valtuuston puheenjohtajana? Jos, niin miksi?
        Eikö RKP saisi ajaa ja edistää itselleen ja äänestäjilleen tärkeitä asioita?

        Tässä mallia perussuomalaisen poliitikon, ilmeisesti esimerkillisestä politikoinnista Järvenpään kaupunginvaltuustossa.

        Puheenvuoroja:
        "ESIMERKKI 38: ”mä oon opettanut terveydenhuollon hallintoa Tampereen yliopistossa vuodesta 1973 ..ja nyt oon ollu maailman terveysjärjestön tehtävissä vuodesta 1977 viimeks tän vuoden tammikuussa Marokossa” Valtuutettu Tala, aineisto II

        "ESIMERKKI 51: ”kun mä synnyin vuonna 1939 puoli vuotta myöhemmin alko talvisota ja sotaa kesti vu syksyyn 45..sinä aikana 700 000 suomalaista miestä oli rintamalla tekemässä vain tappotyötä..ja niistä tapettiin 90 000..niin semmonen lamamielialan lietsominen on edesvastuutonta ja Ulla-Mari ei missään tapauksessa saa lopettaa tuota toimintaa terveyslautakunnassa meidän on vaan yksinkertaisesti hoidettava nämä hommat ja kyllä me hoidetaan”
        Valtuutettu Tala, aineisto II

        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1

        Talan historiantiedot ovat, kuten lukemnattomia kertoja olemme saaneet lukea, aika kehnoissa kantimissa. Jatkosota päättyi siis syyskuussa 1944. Eikä sota jatkunut edes vuodesta 1939, vaan välillä oli rauha jona aikana Karjalan talvisodan evakot suurilta osin muuttivat takaisin kotikonnuilleen.

        Ja miten tuo liittyi "Ulla-Marin toiminnan lopettamiseen terveyslatakunnassa" jäi varmasti hyvin epäselväksi kaikille kuulijoille.

        Mutta ilahduttavasti tuossa sekavassa puheenvuorossa ei mainittu RKP:a, ruotsinkieltä tai ruotsinkielisiä. Lisahdusko?


      • rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

        Uskomattoman tehokas on RKP:n urkintakoneisto. Tällä kerralla on ihan kiitoksen paikka, sillä tuo pro gradu oli minulle tuntematon. Laitoinkin muille 50 valtuutetulle ja Järvenpään kaupungin johtoryhmälle siitä viestin:

        Hyvät valtuutetut

        Valtuustokautemme alussa vuonna 2009 Juhani Aho –salin lehtereille oli tullut nauhurin kanssa henkilö, jota meille ei valtuuston kokouksen alussa esitelty. Nyt hänen nauhoituksestaan tuli yllättäen tieto minulle Suomi24/Suomen ruotsalainen kansanpuolue –palstalla, jossa olen vuosia käynyt debattia Suomen kielipolitiikasta ja sen muutostarpeesta eli pakollisen ruotsin kielen opetuksen muuttaminen valinnaiseksi sekä suomen kielen säätäminen ainoaksi viralliseksi kieleksi. Kaikki muut pohjoismaathan ovat virallisesti yksikielisiä niin, että suuren enemmistön kieli on ainoa virallinen kieli (esim. Ruotsin kielilaki 1.7.2009). Virallisesti yksikielisiä ovat myös kaikki Baltian maat ja kaikki muut Itämeren rantavaltiot (ja onhan jo yksi Suomen maakuntakin virallisesti yksikielinen).

        Tämä johdantona itse asiaan eli ainakin minulle tämä pro gradu tuli tänään täytenä yllätyksenä. Ehkä kaikki muut valtuutetut ovat siitä saaneet tiedon jo sen valmistuttua syksyllä 2010. Joka tapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen opinnäyte, jossa me näyttelemme pääosaa.
        Linkki alkuperäiseen pro gradu tutkielmaan
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1
        KAUPUNGINVALTUUTETTUJEN
        ARGUMENTOINTI
        Katriina Nieminen
        Puheviestinnän pro gradu -tutkielma
        Syksy 2010, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

        Katriinan johtopäätös on erityisen mielenkiintoinen: "Päätöksenteon kannalta näyttää sille, etteivät valtuuston istunnot ehkä anna valtuutetuille todellisia vaikutusmahdollisuuksia käsiteltäviin asioihin. Laaja-alaisten asioiden käsittely ei anna välttämättä mahdollisuuksia tarkastella istunnossa jotain yhtä tiettyä kohtaa seikkaperäisesti. Toisaalta vaikuttaa siltä, että istunnoissa käsiteltävät
        esitykset vaikuttavat merkittävästi siihen, millä tasolla valtuutetut aiheesta argumentoivat.
        Tutkimustulokset herättivät kysymyksiä, ovatko valtuuston istunnot vain muodollisia foorumeita, joissa ennalta päätetyt kannanotot hyväksytään ja oma maine äänestäjien silmissä pyritään pitämään kirkkaana tuomalla eri kansanryhmien tarpeita esiin ilman, että tällä olisi kyseisiä kansalaisia koskevien päätösten kannalta käytännön merkitystä?"

        Kolmen vuoden valtuustokokemuksen jälkeen olen taipuvainen yhtymään gradun kirjoittajan päätelmiin.

        "Suomi24/Suomen ruotsalainen kansanpuolue –palstalla, jossa olen vuosia käynyt debattia Suomen kielipolitiikasta ja sen muutostarpeesta"

        Voihan sen noinkin sanoa, varsinkin jos ei ole tapana puhua totta. Mutta voisihan toimintaa kuvata myös sanoilla vihanlientsonta ja panettelu. Silloin se vastaisi toiminnan laatua.

        Kaikille Suomen tämän päivän eri sortin änkyröille on tyypillistä jostain syystä kierosti olla tunnustamatta suoraselkäisesti toimintansa laatua. Toista se oli 1930-luvulla. Silloin musta- ja ruskeapaidat seisoivat avoimesti ja jopa ylpeästi sanojensa, ideologiansa ja johtajansa takana.


      • rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

        Uskomattoman tehokas on RKP:n urkintakoneisto. Tällä kerralla on ihan kiitoksen paikka, sillä tuo pro gradu oli minulle tuntematon. Laitoinkin muille 50 valtuutetulle ja Järvenpään kaupungin johtoryhmälle siitä viestin:

        Hyvät valtuutetut

        Valtuustokautemme alussa vuonna 2009 Juhani Aho –salin lehtereille oli tullut nauhurin kanssa henkilö, jota meille ei valtuuston kokouksen alussa esitelty. Nyt hänen nauhoituksestaan tuli yllättäen tieto minulle Suomi24/Suomen ruotsalainen kansanpuolue –palstalla, jossa olen vuosia käynyt debattia Suomen kielipolitiikasta ja sen muutostarpeesta eli pakollisen ruotsin kielen opetuksen muuttaminen valinnaiseksi sekä suomen kielen säätäminen ainoaksi viralliseksi kieleksi. Kaikki muut pohjoismaathan ovat virallisesti yksikielisiä niin, että suuren enemmistön kieli on ainoa virallinen kieli (esim. Ruotsin kielilaki 1.7.2009). Virallisesti yksikielisiä ovat myös kaikki Baltian maat ja kaikki muut Itämeren rantavaltiot (ja onhan jo yksi Suomen maakuntakin virallisesti yksikielinen).

        Tämä johdantona itse asiaan eli ainakin minulle tämä pro gradu tuli tänään täytenä yllätyksenä. Ehkä kaikki muut valtuutetut ovat siitä saaneet tiedon jo sen valmistuttua syksyllä 2010. Joka tapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen opinnäyte, jossa me näyttelemme pääosaa.
        Linkki alkuperäiseen pro gradu tutkielmaan
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1
        KAUPUNGINVALTUUTETTUJEN
        ARGUMENTOINTI
        Katriina Nieminen
        Puheviestinnän pro gradu -tutkielma
        Syksy 2010, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

        Katriinan johtopäätös on erityisen mielenkiintoinen: "Päätöksenteon kannalta näyttää sille, etteivät valtuuston istunnot ehkä anna valtuutetuille todellisia vaikutusmahdollisuuksia käsiteltäviin asioihin. Laaja-alaisten asioiden käsittely ei anna välttämättä mahdollisuuksia tarkastella istunnossa jotain yhtä tiettyä kohtaa seikkaperäisesti. Toisaalta vaikuttaa siltä, että istunnoissa käsiteltävät
        esitykset vaikuttavat merkittävästi siihen, millä tasolla valtuutetut aiheesta argumentoivat.
        Tutkimustulokset herättivät kysymyksiä, ovatko valtuuston istunnot vain muodollisia foorumeita, joissa ennalta päätetyt kannanotot hyväksytään ja oma maine äänestäjien silmissä pyritään pitämään kirkkaana tuomalla eri kansanryhmien tarpeita esiin ilman, että tällä olisi kyseisiä kansalaisia koskevien päätösten kannalta käytännön merkitystä?"

        Kolmen vuoden valtuustokokemuksen jälkeen olen taipuvainen yhtymään gradun kirjoittajan päätelmiin.

        "Kolmen vuoden valtuustokokemuksen jälkeen olen taipuvainen yhtymään gradun kirjoittajan päätelmiin. "

        Eli siihen ettei sekavasti puhuva yksintoimija saa paljon aikaseksi valtuustossa?

        No ei saa sekavasti nettiinkirjoittava kovin paljon aikaseksi myöskään. Tarvitaako siihenkin Pro Gradu- opinnäyte, vai riittääkö sinulle tuhansien spammien kokemus?

        En haluasi olla kunnallisvaltuutettu jos valtuutetuilla on tapana lähettää noin tyhjänpäiväisiä massapostitukisa toieilleen. Miksi ihmeessä luulet että tuokin kirje olisi kiinnostanut yhtäkään kanssavaltuutettua? Eihän siinä ole päätä eikä häntää, ja juttukin poukkoilee laidasta toiseen ihan holtittomasti.


    • vartijoita tarvitaan

      Otsikko on kuitenkin täysin oikea:

      RKP sortaa ja jyrää Porvoossa, Loviisassa, Siuntiossa, Vaasassa jne. jne.
      Ja Helsingissä on itse pääpiru henriksson suksineen juonittelemassa suomenkielisille lisää kuormaa kannettavaksi,
      yhä painavampia myllynkiviä kaulaan.

      http://marjattavehkaoja.blogspot.com/2011/11/karjistyvat-kieliasetelmat.html

      http://www.ls24.fi/mielipiteet/enemmistövaltuutettua_tarvitaan_3388847.html

      http://www.loviisansanomat.net/paauutiset.php?id=5271

      http://parviainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/92005-kuntaliitosjuna-menna-puksuttaa

      "Vartijat olivat paikalla todistamassa Siuntion valtuuston uusintakäsittelyä kuntaliitos asiassa. Äänin 14-13 todettiin, ettei tässä vaiheessa ole mitään syytä purkaa aiemmin tehtyjä päätöksiä. Hallinto-oikeuteen on mennyt rkp:läisten ja vihreiden valituksia ja siellä ne sitten aikanaan käsitellään.

      Huvittaviakin piirteitä saaneessa kokouksessa rkp:n valtuutettu esitti valtuustolle, että kuntaliitos tehtäisiin Lohjan kanssa ja tämä valtuutettu sai kannatusta sekä omiltaan, että vihreiltä. Äänestyksessä he kuitenkin äänestivät kuntaliitosta vastaan."

      • Mikä puolue missäkin "jyrää". Entä sitten? Jokaisessa kunnassa jokin puolue on suurin ja sillä luonnollisesti eniten sananvaltaa, sehän on kunnallisen demokratian koko idea.

        Valituksilla punnitaan että asiat hoidetaan oikein ja että niistä on päätetty kuten lain kirjain edellyttää, se on myös yksi demokratian kulmakivistä. Valitustietä voivat käyttää sekä suuret että pienet. Eikö se muka ole hyvä asia?


      • Hurri takas Ruotsiin
        Ankdam kirjoitti:

        Mikä puolue missäkin "jyrää". Entä sitten? Jokaisessa kunnassa jokin puolue on suurin ja sillä luonnollisesti eniten sananvaltaa, sehän on kunnallisen demokratian koko idea.

        Valituksilla punnitaan että asiat hoidetaan oikein ja että niistä on päätetty kuten lain kirjain edellyttää, se on myös yksi demokratian kulmakivistä. Valitustietä voivat käyttää sekä suuret että pienet. Eikö se muka ole hyvä asia?

        Paskdam voikin sitten yrittää todistella, että RKP:llä on vähiten tekemistä Ruohonen-Lernerin aviomiehen erottamiseen poliittisin syin. Eipä taida tähän vain pystyä, kun likainen sveko on.


      • rautaako?

        "RKP sortaa ja jyrää..."

        Tuossakin on melkein puolet oikein. Onneksi olkoon. Ylsit heti korkeamalle kuin oppi-isäsi! Mutta varo olemasta liian ylivoimainen. Saatat joutua Talan pannaan "panemisen" uhriksi.


      • rautaako?
        Hurri takas Ruotsiin kirjoitti:

        Paskdam voikin sitten yrittää todistella, että RKP:llä on vähiten tekemistä Ruohonen-Lernerin aviomiehen erottamiseen poliittisin syin. Eipä taida tähän vain pystyä, kun likainen sveko on.

        "Paskdam voikin sitten yrittää todistella, että RKP:llä on vähiten tekemistä Ruohonen-Lernerin aviomiehen erottamiseen poliittisin syin."

        Jospa Tala ensin yrittäisi todistaa oman vihjailunsa. Itse asiassa taitaa pikemminkin olla niin että Pirkko joutui epäsuosioon etisessä puolueessa. Miksi hän muuten olisi loikannut PS:n?

        Ja mitä aviomieheen tulee niin me emme tiedä siitä muuta kuin mitä Pirkko itse vihjailee. Ja tietoisena siitä että Pirkolla on ollut aikaisemminkin vaikeuksia sopeutua ryhmätyöskentelyyn, niin voimme ainakin epäillä että vihjailu olisi osittain perätön. Ainakaan lähde ei ehkä ole kaikista objektiivisin.


      • Hurri takas Ruotsiin
        rautaako? kirjoitti:

        "Paskdam voikin sitten yrittää todistella, että RKP:llä on vähiten tekemistä Ruohonen-Lernerin aviomiehen erottamiseen poliittisin syin."

        Jospa Tala ensin yrittäisi todistaa oman vihjailunsa. Itse asiassa taitaa pikemminkin olla niin että Pirkko joutui epäsuosioon etisessä puolueessa. Miksi hän muuten olisi loikannut PS:n?

        Ja mitä aviomieheen tulee niin me emme tiedä siitä muuta kuin mitä Pirkko itse vihjailee. Ja tietoisena siitä että Pirkolla on ollut aikaisemminkin vaikeuksia sopeutua ryhmätyöskentelyyn, niin voimme ainakin epäillä että vihjailu olisi osittain perätön. Ainakaan lähde ei ehkä ole kaikista objektiivisin.

        "Ja mitä aviomieheen tulee niin me emme tiedä siitä muuta kuin mitä Pirkko itse vihjailee. Ja tietoisena siitä että Pirkolla on ollut aikaisemminkin vaikeuksia sopeutua ryhmätyöskentelyyn, niin voimme ainakin epäillä että vihjailu olisi osittain perätön."

        PISA-hurrilla oli taas ymmärtämisongelmia. Puhe oli Ruohonen-Lernerin aviomiehen savustamisesta ulos. Tai sitten hurripaskan mielestä väittämänsä Ruohonen-Lernerin yhteistyökyvyttömyys on oikeutus aviomiehensä ulospotkimiseen. Eli olet joko likainen tai tyhmä, hyvin mahdollisesti molempia.


    • C.E.

      "vaasalainen Rkp:n edustaja pani yksikielisesti suomenkieliseen Vähä-Kyröön ruotsinkielisen sosiaalitoimen johtajan."
      Eiköhän se Björninen ole ihan suomenkielen taitoinen, ainakin suomenkielellä koulunsa käynyt Vaasassa. Käynyt hallintotieteen maisteriksi suomenkielisessä Vaasan yliopistossa, ja opiskelee nyt ilmeisesti Tampereella sosiaalityötä.

      Sinänsä tuo RKP:n toiminta virka asiassa oli outoa, eli siis sellaista, jota pystyi odottamaankin siltä.

      Tosin sen verran kuntien virantäyttöjä seuranneena, uskallan väittää että samanlaista pelleilyä se on myös suomenkielisissä kunnissa, esim. persut ovat hyvin ansioituneita näissä virantäyttöjen riitauttamisissa, viivästyttämisissä ja muotovaatimuksien pikkutarkassa pyörittämisessä, jos ei oikea ehdokas tule virkaan valituksi.

      Tuolta voi lukea tarkemmin mistä kyse:
      http://213.250.98.241/scripts/edoris/edoris.dll?tem=epaperpo

    • http://arenan.yle.fi/video/1325182497705
      Katsokaapa tuo FST5:n ohjelma presidenttiehdokas Sauli Niinistöstä (tekstitetty suomeksi parannellen ja lisäillen kuten suomenruotsalaisilla on tapana - Saulin ruotsi on ihan ymmärrettävää, joskaan ei erityisen sujuvaa - siis pakkoruotsia).

      Huomenna FST5:n piinapenkissä on presidenttiehdokas Timo Soini. Se ohjelma pitää katsoa! ;-)

      • Taukki Hela

        Onkohan Talakin käynyt Vähässäkyrössä panemassa sosiaalitoimen johtajaa, kova panomies kun kehuskelee olevansa??


      • rautaako?

        "Huomenna FST5:n piinapenkissä on presidenttiehdokas Timo Soini. Se ohjelma pitää katsoa! ;-) "

        Miksi? Luuletko että Jusula on keksinyt siihen uusia fraaseja? Jo Jusulahan on kaksikielinen joten se on täysin mahdollista.

        Ja Soinin ruotsi on aika sujuvaa joskin se Brysselivuosien jälkeen on hiukan heikentynyt pakkoenglannista johtuen (eli "svengelskaa" pikemminkin kuin tyypillinen suomenkielisen ruotsi jossa kielivirheet on peräisin suomenkielen logiikasta).

        "Tvåspråkigheten är en rikedom" taitaa edelleenkin pitää Soinin tapauksessa kutinsa, joskin puolueen ruskea-mustan siiven puristuksessa hän ehkää joutuu hiukan väntää tuotakin änkyröiden suuntaan.

        Tai sitten ei. Sinua varmasti jännittää. Onko hallaaholaiset edes hiukan horjuttanut Soinin asemaa. Eikö olekin hauskaa tulla rinnastetuksi hallaholaisiin?


    • laulava vallankumous

      LAULAVA VALLANKUMOUS

    • pablo5

      "Jos suomalaiset eivät pian ryhdistäydy ja pane kovaa kovaa vastaan, niin tässä voi käydä hullusti."

      Luultavasti Jyrki Katainen huomaa kaiken tämän hulluuden vasta vanhainkodissa istuessaan mutta silloin se voi olla jo liian myöhäistä.

      Katainen ei osaa ruotsia sen enempää kuin monet muutkaan pakkoruotsin puolustajista!

      Muutama kymmenen tuhatta eduskuntatalon edessä voisi saada poliitikot toisiin aatoksiin, kanske!

    • Juntti af Norden

      Pakkoruotsi ei poistu hymisemällä. 80% kansasta haluaa ruotsin valinnaiseksi. Missä nämä saatanan nynnyt ovat? Kotona kuolemassa nuhaan? Pakkoruotsi poistuu kuin kuppainen hauki Töölön rannasta, kun kansa sitä todella vaatii.

      • Malttia, malttia!

        Eivät auta sinun valitukset tähän hätään! Tala on Vähässäkyrössä panemassa.


    • uusfennomaani

      Kyllä tässä nyt uusi mielenosoitus tarvitaan!
      Hulluus on vallannut eliittimme totaalisesti.
      Nämä RKP:n korruptoimat brezhneviläiset on saatava järkiinsä.

      http://www.lansivayla.fi/artikkeli/86125-aulis-pitkala-kavahtaa-perinteista-riisuttua-koulua#comment-41278

      Pitkälä ei lämpene ajatukselle pakkoruotsin poistamisesta kouluista. Hän sanoo vierastavansa koko pakkoruotsi-termiä.

      – Minusta ei ole realistista edes miettiä, että joissain alakouluissa ruotsi korvattaisiin esimerkiksi venäjällä.

      Sen sijaan Pitkälä on halukas lisäämään ja aientamaan kielten opetusta kouluissa.

      – Kieliä oppii sitä paremmin, mitä nuorempana aloittaa. Miksi ei ensimmäisen vieraan kielen opetusta voisi aloittaa kaikille jo ensimmäisellä luokalla?

    • Fil.maist.

      ¨Riittäähän näitä vertauksia.. pakkoruotsin poistuu kun helvetti jäätyy.. tai Suomi voittaa euroviisut. Ai nin, voitti jo. Ja berliinin muurikin murtui.

      Sori vaan rkp, hävisitte jo. Suomen nuorison ja meidän sivistyneiden kanta on selvä, pakkoruotsi on jäänne ja turhake josta pitää päästä ja päästään eroon ja nopeasti. On aika katsoa eteenpäin ja tarjota suomalaisille lapsille ja nuorille se oikeus mikä heille nykyaikana kuuluu, vapaus valita myös kielet mitä opiskella .

      On ilo olla voittajan, tulevaisuuden ja demokratian puolella !

      • Fennot-Pohjois-Korea

        Pankaa nyt , fennot, jäitä hattuun. Suuri oppi-isänne on Vähäkyrössä panemassa. Malttoihan sen Pohjois-Korean edesmeneen diktaattorin pojankin hetkailla parikin päivää!


      • uusfennomaani
        Fennot-Pohjois-Korea kirjoitti:

        Pankaa nyt , fennot, jäitä hattuun. Suuri oppi-isänne on Vähäkyrössä panemassa. Malttoihan sen Pohjois-Korean edesmeneen diktaattorin pojankin hetkailla parikin päivää!

        Jäät sulivat jo. Pohjois-Korea on Pitkälän ja RKP-läisten malliyhteiskunta: Kansaa saa alistaa, mutta me emme alistu. Valmistautukaa svekomaanit lahjomanne eliitin kanssa karuihin aikoihin.


    • uusfennomaani

      Poikani sai jälki-istuntoa häiriköityään pakkoruotsintunnilla. Yritin tolkuttaa hänelle, että siellä on opettaja töissä eikä saa häiriköidä, vaikka kuinka vituttaisi.
      Tuon Pitkälän avauksen jälkeen alan maksaa pojalle 10 euroa tunti, jos jatkaa häiriköintiä. Aika hyvä tuntipalkka istumisesta. Tilaan vielä pois pakkoruotsi-tarroja SuoLista. Saa jakaa niitä kavereillekin.
      Nyt pitää näyttää tuolle eliitille, että kansan orjuuttaminen ei enää onnistu.
      Sampo Terhon pitää järjestää uusi mielenosoitus-
      tällainen simputtaminen ei enää mene läpi. Jokin raja sitä on lampaankin kärsivällisyydellä.

      • Sampo Vähäänkyröön

        .

        Sampo Terho pitää saada kyrönmaalle kiertueelle

        .


    • RUNO ja miten se lau

      Odottakkee vua, odottakkee.

      Kohta katsotaan miten suuta pannaan kun Raaseporin pitäjästä tulee Henriksonnille vahvistusta, tai opetusministeriöön. Sittenhän ne on siellä ihan kaikki ruotsalaisia - SUOMEN opetusministeriössä.
      On se ihme paikka - työllistää, mutta oikeammin työpaikat on näitä RKP-kiintiötyöpaikkoja. Mitä RKP tekee SUOMEN OPETUSMINISTERIÖSSÄ?

    • Ihan pikkuisen piti "Ankkadaamia" lypsää, että sieltäkin tuli lopulta vahvistus sille, kuka heiluttaa tahtipuikkoa Porvoossa. Sehän on Rkp:n kansanedustaja ja väittelykumppanini FST5:n Tredje statsmakt ohjelmasta, Mikaela Nylander.

      Ja niin sai perussuomalaisen kansanedustajan aviomies kenkää Porvoon kaupungin palveluksesta. Sellaista se suomenruotsalaisuus on - "teräsnyrkki silkkihansikkaan sisällä".

      • Kiitollisuudella

        .

        Se että perussuomalaisen kansanedustajan aviomies monotetaan Porvoon kaupungilta on vain modernia positiivista syrjintää - siihen ei saa puuttua

        .


      • Paskalapio Ruotsiin!

        Valehteleva ja hurripropagandaa levittelevä Paskalapio muuten toisessa ketjussa tietämättömän oloisena kyseli, että miten hurrit järjestävät vaikeuksia pakkoruotsin vastustajille. Tässä sille idiootille nyt esimerkki, jos oikeasti on tietämätön.


      • Mitäs lypsämistä siinä tarvitaan? Julkista tietoahan se on.

        http://www.porvoo.fi/fi/hallinto_ja_talous/kaupunginvaltuusto#kokoonpano
        http://www.porvoo.fi/fi/hallinto_ja_talous/kaupunginhallitus#jäsenet

        Sen sijaan voisit hieman tarkemmin kertoa miten Porvoon kokoisessa kaupungissa hoidetaan kaupungin henkilöstöpolitiikkakin RKP:n kautta, varsinkin kun henkilöstöjohtajakaan ei ole RKP:läinen.

        Kertoisitko Heikki samalla olivatko kaikki 42 irtisanottua työntekijää persuja vai oliko joukossa kenties myös muiden puolueiden RKP:lle ei-toivottuja henkilöitä.

        YLE: "Porvoon kaupungin yt-neuvottelut ovat päättyneet. Irtisanottavien määräksi on täsmentynyt 42 henkilöä. Lisäksi 20:lle työntekijälle esitetään eläkkeelle siirtymistä.

        Määräaikaisia tehtäviä vähennetään 33 ja avoimia tehtäviä jätetään täyttämättä 14. Henkilöstövähennykset on tarkoitus toteuttaa kesäkuun loppuun mennessä. "

        http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/11/porvoo_irtisanoo_42_tyontekijaa_2165351.html


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Mitäs lypsämistä siinä tarvitaan? Julkista tietoahan se on.

        http://www.porvoo.fi/fi/hallinto_ja_talous/kaupunginvaltuusto#kokoonpano
        http://www.porvoo.fi/fi/hallinto_ja_talous/kaupunginhallitus#jäsenet

        Sen sijaan voisit hieman tarkemmin kertoa miten Porvoon kokoisessa kaupungissa hoidetaan kaupungin henkilöstöpolitiikkakin RKP:n kautta, varsinkin kun henkilöstöjohtajakaan ei ole RKP:läinen.

        Kertoisitko Heikki samalla olivatko kaikki 42 irtisanottua työntekijää persuja vai oliko joukossa kenties myös muiden puolueiden RKP:lle ei-toivottuja henkilöitä.

        YLE: "Porvoon kaupungin yt-neuvottelut ovat päättyneet. Irtisanottavien määräksi on täsmentynyt 42 henkilöä. Lisäksi 20:lle työntekijälle esitetään eläkkeelle siirtymistä.

        Määräaikaisia tehtäviä vähennetään 33 ja avoimia tehtäviä jätetään täyttämättä 14. Henkilöstövähennykset on tarkoitus toteuttaa kesäkuun loppuun mennessä. "

        http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/11/porvoo_irtisanoo_42_tyontekijaa_2165351.html

        "Mitäs lypsämistä siinä tarvitaan? Julkista tietoahan se on."

        Kyllä siinä lypsämistä oli, että sinä sen kakaisisit ulos. Onhan sekin selvä tieto, että pakkoruotsi on väärin, mutta yritäpä lypsää sitä tietoa Rautalapiolta.


      • olivianew
        Ankdam kirjoitti:

        Mitäs lypsämistä siinä tarvitaan? Julkista tietoahan se on.

        http://www.porvoo.fi/fi/hallinto_ja_talous/kaupunginvaltuusto#kokoonpano
        http://www.porvoo.fi/fi/hallinto_ja_talous/kaupunginhallitus#jäsenet

        Sen sijaan voisit hieman tarkemmin kertoa miten Porvoon kokoisessa kaupungissa hoidetaan kaupungin henkilöstöpolitiikkakin RKP:n kautta, varsinkin kun henkilöstöjohtajakaan ei ole RKP:läinen.

        Kertoisitko Heikki samalla olivatko kaikki 42 irtisanottua työntekijää persuja vai oliko joukossa kenties myös muiden puolueiden RKP:lle ei-toivottuja henkilöitä.

        YLE: "Porvoon kaupungin yt-neuvottelut ovat päättyneet. Irtisanottavien määräksi on täsmentynyt 42 henkilöä. Lisäksi 20:lle työntekijälle esitetään eläkkeelle siirtymistä.

        Määräaikaisia tehtäviä vähennetään 33 ja avoimia tehtäviä jätetään täyttämättä 14. Henkilöstövähennykset on tarkoitus toteuttaa kesäkuun loppuun mennessä. "

        http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/11/porvoo_irtisanoo_42_tyontekijaa_2165351.html

        Eihän Tala ole selvillä edes siitä mitä omassa valtuustosalissaan tapahtuu! Andamin pitää hänelle sekin kertoa...


      • olivianew kirjoitti:

        Eihän Tala ole selvillä edes siitä mitä omassa valtuustosalissaan tapahtuu! Andamin pitää hänelle sekin kertoa...

        Joo ja hauska oli huomata että Tala myös siellä Träskändan valtuustossa jaksaa jaaritella ja kehua itseään sekä puhua diibadaabaa asian vierestä.

        Eli Talan siteerattu puheenvuorohan oli esimerkkinä siitä kuinka valtuutetut hakevat arvostusta ja pontta puheenvuoroilleen kehumalla itseään aivan muihin asioihin liittyen ja sen taidonhan Tala hallitsee aivan suvereenisti!!


      • Tapio Rautalapio
        Paskalapio Ruotsiin! kirjoitti:

        Valehteleva ja hurripropagandaa levittelevä Paskalapio muuten toisessa ketjussa tietämättömän oloisena kyseli, että miten hurrit järjestävät vaikeuksia pakkoruotsin vastustajille. Tässä sille idiootille nyt esimerkki, jos oikeasti on tietämätön.

        No, mutta Paskalapio hyvä, ethän sinä siellä toisessa ketjussa keksinyt yhtään esimerkkiä! Eikä tässäkään ole kukaan muu esittänyt (kuin Itätalainmaan muka-marqiisi), että persun aviomiehen lopputili olisi jotenkin hurrien aikaansaannos.


      • rautaako?

        "Ihan pikkuisen piti "Ankkadaamia" lypsää, että sieltäkin tuli lopulta vahvistus sille, kuka heiluttaa tahtipuikkoa Porvoossa"

        Tuotakaan tietoako et olisi itse löytänyt?

        Kävin Pirkon kotisivuilla lukemassa hänen Porvoon-kirjoituksia. Pirkko on siis pitkää sitoutumattomana ja vuodesta 2009 PS:n listoilta istunut valtuustossa. Hän on kunnostautunut lähinnä kamreerimaisen tarkkana "jankuttajana". Sinänsä ihan hyvä, mutta jos jankuttaminen menee liiallisuuksiin (eli jankutetaan pikkuasioistakin), niin se kyllä myrkyttää kaikkien muiden typörauhaa, koska mitkään päätökset ei koskaan mene läpi. JA sellainen henkilö löytää herkästi itsensä yhteisön ulkopuolelta.

        Vaikuttaa kuitenkin siltä että Pirkko on kypsynyt poliitikkona, koska sävy, ja asioiden kokoluokka, joista hän tänään Porvoo-osiossaan kirjoittelee on ihan eri kuin vielä muutama vuosi sitten. Nykyään hän hakee komromisseja, ja sehän on poliitikon työtä.

        Mistään ei käynyt ilmi että asiat joihin hän puuttui olisi ollut jotenkin ideologisesti tai poliittisesti erityisesti RKP:n ajamia. Enimmäkseen hän puuttui virkamiesten päätöksiin, ja siltä osin kuin valtuutettujen tekemisiin puututtiin, niin siellä saivat kyytiä demarit ja kokoomuslaiset vähintään yhtä paljon kuin ärrkoopeeläisetkin


      • Mene hurri hoitoon
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

        No, mutta Paskalapio hyvä, ethän sinä siellä toisessa ketjussa keksinyt yhtään esimerkkiä! Eikä tässäkään ole kukaan muu esittänyt (kuin Itätalainmaan muka-marqiisi), että persun aviomiehen lopputili olisi jotenkin hurrien aikaansaannos.

        Se ei ollut lopputili vaan ulospotkiminen hyvä PISA-Paskalapio. Et ymmärtänyt taaskaan lukemaasi. Mikään muu taho ei voi olla ulospotkimisen takana kuin RKP. Jos mielestäsi voi, niin kuka ja millä motiivein. Menisit hurri sinne suljetulle välillä.


      • Tapio Rautalapio
        Mene hurri hoitoon kirjoitti:

        Se ei ollut lopputili vaan ulospotkiminen hyvä PISA-Paskalapio. Et ymmärtänyt taaskaan lukemaasi. Mikään muu taho ei voi olla ulospotkimisen takana kuin RKP. Jos mielestäsi voi, niin kuka ja millä motiivein. Menisit hurri sinne suljetulle välillä.

        Selitätkö miten niin ei voi olla?

        Niinpä.


      • Mene hurri hoitoon
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

        Selitätkö miten niin ei voi olla?

        Niinpä.

        Okei, selitän sinulle, kun kerran vaikutat olevan aivan imbesillin tasolla: mikään tahoa ei pysty yksinään (ilman RKP:n tukea) potkimaan ketään ulos virastaan tuolla tavoin. Hyväksyisitkö samalla perusteella ruotsinkielisten ulospotkimisen suojatyöpaikoistaan? Etpä tietenkään, likainen, alhainen ja kaksilla pelisäännöillä pelaava hurri kun olet.


      • Ankdam kirjoitti:

        Joo ja hauska oli huomata että Tala myös siellä Träskändan valtuustossa jaksaa jaaritella ja kehua itseään sekä puhua diibadaabaa asian vierestä.

        Eli Talan siteerattu puheenvuorohan oli esimerkkinä siitä kuinka valtuutetut hakevat arvostusta ja pontta puheenvuoroilleen kehumalla itseään aivan muihin asioihin liittyen ja sen taidonhan Tala hallitsee aivan suvereenisti!!

        Hei taas kaikki!

        Nyt se on alkanut - vuosi 2012. Olkoon se onnekkaampi Järvenpäälle kuin edellinen, aina vain parempi.
        Ihmisparan muisti on petollinen - nyt on samasta tapahtumasta jo useampi erilainen muistikuva. Koska tämä lupa-asia minulle ei ollut kovin tärkeä, niin en raportoinut viestissäni sitä sen yksityiskohtaisemmin. Kuka muistaa, kuka oli puhujanpöntössä, kun valtuuston puheenjohtaja otti lupa-asian esille? Persuhan siellä oli eli minä - eikä meidän puheenvuoromme sattuneesta syystä koskaan ole kokouksen ensimmäinen. ;-) Olisikohan Katriina Niemisellä vielä videointi tallella - siitähän saisimme varmuuden tapahtumien kulusta.

        Nyt minun versioni: Valtuuston/kokouksen puheenjohtaja pyysi anteeksi, ettei ollut huomannut mainita lehtereillä olevasta nauhoittavasta opinnäytetyön tekijästä, ja kysyi, sopiiko valtuutetuille nauhoitus - ja sopihan se. Käytin heti tilaisuutta hyväkseni ja latelin puolet ansioluettelostani, joka nyt on siis ikuistettu myös tuohon pro graduun - nopeat syövät hitaat. :-D
        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25721/URN:NBN:fi:jyu-201012203204.pdf?sequence=1

        Tietysti tuossa aiemmassa viestissäni sain tilaisuuden kertoa myös kielipoliittisesta työstäni internetissä. Nyt ruotsi ja suomenruotsalaisuus ovat esillä jo joka ainoassa valtakunnallisessa vaalissa. Läpimurto oli edellisissä presidentinvaaleissa, joiden yhteen TV-väittelyyn toimittaja toi yllättäen joukkoviestimissä aiemmin kuoliaaksi vaietun New York Timesin laajahkon artikkelin "maailman hemmotelluimmasta kielivähemmistöstä, jolle mikään ei riitä". Olin yksi NYT:n toimittajan Lizette Alvarezin haastattelemista suomenmaalaisista. Juttu julkaistiin 26.12.2005 ja presidentinvaali oli sopivasti tammikuussa 2006. Televisiossa syntyi melkoinen kalabaliikki, kun Rkp:n ehdokas Henrik Lax kimmastui asian esiin ottamisesta. Meno äityi niin kiihkeäksi, että entinen rkp:läinen, KD:n presidenttiehdokas Bjarne Kallis joutui rauhoittelemaan Laxia. FST5:n vaalikeskustelussa ehdokas Timo Soini puolestaan otti esiin Suomen tulevan virallisen yksikielisyyden samalla kun hän ilmoitti olevansa pakkoruotsia vastaan. Ehdokas Matti Vanhanen totesi vain, että "det är true, jag hoppar". Toimittaja yritti korjata "jag hoppas", mutta Matti ei kannastaan luopunut; "jag hoppar", hän toisti. No, pian sen jälkeen Matti Vanhanen kammettiin pääministerin pallilta (RKP ei ikinä unohda valtioneuvoston äänestystä 15.4.2004, jonka se hävisi "studentsvenskasta" äänin 14-2).

        Uudessa eduskunnassa on nyt ensimmäisen kerran pakkoruotsia vastustavia kansanedustajia yhtä paljon kuin sitä puoltavia. Puoluekuri sixpackissä pitänee pakkotoimet voimassa ainakin tämän hallituksen loppuun asti (milloin se sitten onkaan).

        Edellisen viestini ydin oli siis toivottaa Onnellista Uutta Vuotta kaikille valtuutetuille ja johtoryhmälle sekä ihmetellä, ettei meille tuota pro gradua oltu toimitettu sen valmistuttua. Se ei enää ole tämän viestin ydin, kuten ehkä on jo tähän asti lukea jaksaneille tullut selväksi. Onnea ja menestystä toivon toki kaikille yhdenvertaisuuslaissa luetelluille ryhmille ja niillekin, jotka ehkä ovat vahingossa jääneet laissa mainitsematta. Ja lopuksi toivotetaan kaikille kaupungin asukkaille armollista uutta vuotta.

        Valtuuston orsilla tavataan!

        Heikki

        PS. Tämänpäiväinen viestini valtuutetuille ym.


    • PekkaP.

      "teräsnyrkki silkkihansikkaan sisällä". joo ja Lipponen säestää, Perkele

    • Sampo pj:ksi.

      Kyllä tästä vielä sota saadaan aikaan, RKP:n korruptoima eliitti vastaan kansa.
      Lernerhän ehdotti jo Sampo Terhoa uudeksi perus-puheenjohtajaksi.
      Loistava valinta! Silloin kielikysymyskin nousee tapetille paremmin kuin hieman laiskasti asiaa hoitaneen Soinin aikana. Muutenhan Soini on suvereeni, mutta kielikysymys ei ole ollut tarpeeksi esillä.

      • ärkkopeeyle vaikenee

        .

        ärkkopeeyleä on myös käskytetty vaikenemaan asiasta????????

        .


      • Suomessa tiedonvälit
        ärkkopeeyle vaikenee kirjoitti:

        .

        ärkkopeeyleä on myös käskytetty vaikenemaan asiasta????????

        .

        .

        Suomessa tiedonvälitys näyttää olevan ärkkopeeruitsien suitsima

        Ja tällaisesta pitäisi vielä maksaa yle-veroa hyi helevetti

        .


    • Paskoruitsivääryys
    • Kohta persut valtaan

      RKP tietää olevansa viimeistä kauttaan hallituksessa ja hätä on kova.

      • pykäläministeri

        Nimimerkki "vartijoita tarvitaan" totesi että Helsingissäkin on itse pääpiru Henriksson. Toivottavasti hän ei tarkoittanut oikeusministeri Henrikssonia, sillä hän ei ole Helsingistä, vaan Pohjanmaalta.


      • unta palloon
        pykäläministeri kirjoitti:

        Nimimerkki "vartijoita tarvitaan" totesi että Helsingissäkin on itse pääpiru Henriksson. Toivottavasti hän ei tarkoittanut oikeusministeri Henrikssonia, sillä hän ei ole Helsingistä, vaan Pohjanmaalta.

        Vai Sampo Terho puheenjohtajaksi. Se on sitten hyvää yötä, koko puolueelle.


      • Sampo pelastamaan
        unta palloon kirjoitti:

        Vai Sampo Terho puheenjohtajaksi. Se on sitten hyvää yötä, koko puolueelle.

        .

        Sampo on saatava pelastamaan Suomi uudelta keskiajalta

        .


      • Hurrit Ruotsiin!
        Sampo pelastamaan kirjoitti:

        .

        Sampo on saatava pelastamaan Suomi uudelta keskiajalta

        .

        Terho puheejohtajaksi -> Terhosta pääministeri. Siitä alkaa sitten hurrien valta-aseman murtaminen Suomessa!


      • Integraatio käyntiin
        Hurrit Ruotsiin! kirjoitti:

        Terho puheejohtajaksi -> Terhosta pääministeri. Siitä alkaa sitten hurrien valta-aseman murtaminen Suomessa!

        .

        Integroitumispolitiikka on saatava viimeinkin käyntiin tässä maassa

        .


    • huvittavaa mölinää

      On se sääli että persuja sorretaan. SS kansanedustajia tuomitaan hovioikeudessa, valtuutettuja käräoikeudessa, Halla-aho huilaa välillä eduskuntaryhmästä, liitytään natseihin, heilutellaan palleja, sammutaan milloin minnekkin.... mutta persujen OMAT asiat jäävät täysin hoitamatta. Eduskunnassa persujen aloitteilla pyyhitään pyllyä, pakkoruotsiin vinksahtaneet vinkuvat netissä, ka persuja sorretaan aina jossain.

      Olisikohan se PÄÄTTÄJIEN paikalla istuminen joskus ratkaisu persuillekkin?
      Ei tarvitsisi sairasta itsetuntoa paikata nettimölinöillä.

      • Mene hurri hoitoon

        "Ei tarvitsisi sairasta itsetuntoa paikata nettimölinöillä."

        Nyt puhuit varmastikin suurella asiantuntemuksella itsestäsi.


    • Vapaus koittaa !

      Persut ovat seuraavassa hallituksessa, RKP ei. Se on fakta.

      • Persut olisivat itse oikeutetusti kuuluneet jo nykyiseen hallitukseen ja paikkaa tarjottiinkin heille peräti hopealautasella mutta Soinillapa menikin pupu pöksyyn!

        Se ettei persut nyt jo ole hallituksessa on persujen oma valinta ja omaa syytä joten turha sitkutella ..
        Mä kysyn vaan, miksei persut ole siellä jo nyt panemassa asioita kuntoon?


    • rautaako?

      Minä katsoin tuota ohjelmaa. Ei siellä mainittu RKP:a sanallakaan.

      Pirkko R-L on siitä erilainen persu ettei hän ole syyttämässä RKP:a joka asiassa.

      Mitä Porvoon tilanteeseen tulee niin Pirkon henkilökohtaiset ongelmat liittyvät pikemminken entiseen puolueeseensa.

      "Rkp:n edustaja pani yksikielisesti suomenkieliseen Vähä-Kyröön ruotsinkielisen sosiaalitoimen johtajan."

      Oliko Pirkko siellä vastaehdokkaana? Vai iten tuo liittyy kyseiseen haastatteluun?

      "Jos suomalaiset eivät pian ryhdistäydy ja pane kovaa kovaa vastaan, niin tässä voi käydä hullusti. "

      No ei sinun vastustamiseen kovin paljon tarvita. Ja hullustihan, tai ainakin hassusti, on jo nähtävästi käynyt. Kylähullusti, etten sanoisi kartanohassusti.

      • Hurrit Ruotsiin!

        "Pirkko R-L on siitä erilainen persu ettei hän ole syyttämässä RKP:a joka asiassa."

        PISA-hurri on todistetusti niin tyhmä, että hänelle pitäisi sanoa asiat suoraan, jotta tajuaisi eikä sekään välttämättä läheskään aina toimi.

        On täysin selvää, että RKP ja muut maanpetturihurritahot järjestivät Ruohonen-Lernerin aviomiehen ulospotkimisen työpaikastaan.


      • Kuolevan ärkkopeen
        Hurrit Ruotsiin! kirjoitti:

        "Pirkko R-L on siitä erilainen persu ettei hän ole syyttämässä RKP:a joka asiassa."

        PISA-hurri on todistetusti niin tyhmä, että hänelle pitäisi sanoa asiat suoraan, jotta tajuaisi eikä sekään välttämättä läheskään aina toimi.

        On täysin selvää, että RKP ja muut maanpetturihurritahot järjestivät Ruohonen-Lernerin aviomiehen ulospotkimisen työpaikastaan.

        .

        Ärkkopee tietää kuolevansa siksi nämä wiimeiset kuolinpyristelyt ja nyrkinheilutukset ennen kuolemaa

        .


      • rautaako?
        Hurrit Ruotsiin! kirjoitti:

        "Pirkko R-L on siitä erilainen persu ettei hän ole syyttämässä RKP:a joka asiassa."

        PISA-hurri on todistetusti niin tyhmä, että hänelle pitäisi sanoa asiat suoraan, jotta tajuaisi eikä sekään välttämättä läheskään aina toimi.

        On täysin selvää, että RKP ja muut maanpetturihurritahot järjestivät Ruohonen-Lernerin aviomiehen ulospotkimisen työpaikastaan.

        "On täysin selvää, että RKP ja muut maanpetturihurritahot järjestivät Ruohonen-Lernerin aviomiehen ulospotkimisen työpaikastaan. "

        Jos olisi, niin JOPA sinä ja Tala olisi keksinyt jonkun vedenkestävän tavan osoittaa asian laidan. Vai pidätkö itseäsi niin lahjattomana ettet pysty osiottamaan edes täysin selvää asiaa todeksi?

        Jäämme siis odosttamaan, mutta musta että vaikeneminen on myöntymisen merkki.


      • Hurri takas Ruotsiin
        rautaako? kirjoitti:

        "On täysin selvää, että RKP ja muut maanpetturihurritahot järjestivät Ruohonen-Lernerin aviomiehen ulospotkimisen työpaikastaan. "

        Jos olisi, niin JOPA sinä ja Tala olisi keksinyt jonkun vedenkestävän tavan osoittaa asian laidan. Vai pidätkö itseäsi niin lahjattomana ettet pysty osiottamaan edes täysin selvää asiaa todeksi?

        Jäämme siis odosttamaan, mutta musta että vaikeneminen on myöntymisen merkki.

        Juuri tuon takia te hurrit saitte niissä PISA-testeissä huonommat tulokset; olette vähempiälyisiä. Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa. Ellet pysty todistamaan, että tässä tapauksessa masinoijana voi olla jokin muut taho. Koska et ole sitä tehnyt vieläkään, niin ilmeisesti tajuat edes tämän asian itsekin.


      • oletko kenties
        Hurri takas Ruotsiin kirjoitti:

        Juuri tuon takia te hurrit saitte niissä PISA-testeissä huonommat tulokset; olette vähempiälyisiä. Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa. Ellet pysty todistamaan, että tässä tapauksessa masinoijana voi olla jokin muut taho. Koska et ole sitä tehnyt vieläkään, niin ilmeisesti tajuat edes tämän asian itsekin.

        "Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa."

        No, väistämättä tulee mieleen sellainen mahdollisuus kuin R-L:n entinen puolue kokoomus. Eikö heillä olisi syytä heittää kapuloita rattaisiin? Osoita ettei se ole kokoomus vai oletko vähä-älyinen?


      • Hurrit Ruotsiin!
        oletko kenties kirjoitti:

        "Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa."

        No, väistämättä tulee mieleen sellainen mahdollisuus kuin R-L:n entinen puolue kokoomus. Eikö heillä olisi syytä heittää kapuloita rattaisiin? Osoita ettei se ole kokoomus vai oletko vähä-älyinen?

        En ole, sinä olet. Olethan PISA-hurri ja kirjoituksistasi päätellen keskimääräistäkin hurria tyhmempi.

        Tajuatko idiootti, Kokoomus ei saisi aikaan ulospotkimista yksin Porvossa. Jossain Helsingissä saattaisi onnistua mutta ei Porvoon valtasuhteilla. Ilmeisesti hyväksyt kuitenkin ulospotkimiset poliittisin perustein. Sitten hyväksynet saman, kun hurreja alettaan samoin perustein potkimaan ulos suojatyöpaikoistaan.


      • rautaako0?
        Hurri takas Ruotsiin kirjoitti:

        Juuri tuon takia te hurrit saitte niissä PISA-testeissä huonommat tulokset; olette vähempiälyisiä. Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa. Ellet pysty todistamaan, että tässä tapauksessa masinoijana voi olla jokin muut taho. Koska et ole sitä tehnyt vieläkään, niin ilmeisesti tajuat edes tämän asian itsekin.

        "Juuri tuon takia te hurrit saitte niissä PISA-testeissä huonommat tulokset; olette vähempiälyisiä. Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa."

        Say no more! Erittäin tyhjentävä yhteenveto netti fennoilusta.

        Ärkoopeellä on siis 28% paikoista Porvoossa, joten muitahan mahdollisuuksia ei tietenkään ole, joten näyttöä ei tarvita.

        Olisit mielummin vain pysynyt ihan hiljaa. (hih)


      • Mene hurri Ruotsiin!
        rautaako0? kirjoitti:

        "Juuri tuon takia te hurrit saitte niissä PISA-testeissä huonommat tulokset; olette vähempiälyisiä. Katsos kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin RKP, niin sitä ei tarvitse osoittaa."

        Say no more! Erittäin tyhjentävä yhteenveto netti fennoilusta.

        Ärkoopeellä on siis 28% paikoista Porvoossa, joten muitahan mahdollisuuksia ei tietenkään ole, joten näyttöä ei tarvita.

        Olisit mielummin vain pysynyt ihan hiljaa. (hih)

        "Olisit mielummin vain pysynyt ihan hiljaa. (hih)"

        Menes nyt treenaamaan niihin PISA-testeihin. Porvoon oppositioko junaili Ruohonen-Lernerin aviopuolison poliittisen ulospotkimisen. Kyllä hurri on tyhmä, mutta eihän sille mitään voi.


    • Timo Soini sanoi FST5:n haastattelussa hyvin painokkaasti, että pakkoruotsi on poistettava. Se onkin tärkein askel kohti pohjoismaisen ja itämerellisen mallin mukaista virallista yksikielisyydttä.

      • Hurrit takas Ruotsii

        Mutta hurreille ei mene vieläkään perille. Parempi heidän oman itsensäkin kannalta olisi, että pakkoruotsi poistettaisiin mahdollisimman pian.


      • rautaako?

        "Timo Soini sanoi FST5:n haastattelussa hyvin painokkaasti, että pakkoruotsi on poistettava. Se onkin tärkein askel kohti pohjoismaisen ja itämerellisen mallin mukaista virallista yksikielisyydttä. "

        Puolet tuosta on totta paitsi ettei tuokaan julistus ollut sen painokkaampi kuin muutkan pienemmän luokan asiat. Tälläkin kertaa painokkuutta oli lähinnä hänen tämän hetken keppihevosien kirittämisessä.

        Tietenkään Soini ei puhunut mitään virallisesta ykasikielisyydestä. Sen jokainen Talan toimintamalleihin tutustunut tietää. Eikä Tala tälläkään kertaa aijo kommentoida sitä että jäi kiinni valheesta.


    • tuossa hurriille

      Ruotsalainen toveri Holmström oli kurinpidon alla huonosta radistityöstä. Osastot Sovetskii Murman ja Bolsevik Zapoljarja olivat olleet yhdessä retkellä 17.12.1942-7.1.1943 Suomen puolella.
      Raportissa Versinille ja Murmanskin komunistisen puolueen aluekomitean sihteerille, prikaatikomissaari Starostinille kerrotaan: Toveri Kislitsinin ollessa sairaana toimi toveri Holmström osaston radistina ja toveri Korovin salauskirjoittajana. Päivämäärästä 23.12.1942 lähtien radioyhteys puuttui väliaikaisestatukikohdasta. Mielestäni tärkein syy yhteyden puuttumisee on toveri Holmströmin välinpitämätön ja vastuuton asenne. Raportin mukaan kerran sähke ei ollut lähtenyt, Holmström ei ollut ottanut yhtetyttä sovittuun aikaan ja yhteys ei toiminut, vaikka Holmström oli ilmoittanut sen toimivan. Holmström on myös eräässä paperissa mainittu ruotsalaiseksi.

    • Resenär

      Palstalla voidaan lukea mm.

      - Hurrit Ruotsiin!
      - …siivoaminen pois hienon Suomen maamme uumilta
      - Hurri takas Ruotsiin
      - ym.ym

      Onhan sellaista kokeiltu muuallakin maailmassa
      Yleensä maassa, jossa demokratia on olematon
      Sen nimi on ETNINEN PUHDISTUS

    • ETNINEN?

      suomalaiset on hurreja
      venäläiset on hurreja
      juutalaiset on hurreja
      puolalaiset on hurreja
      saksalaiset on hurreja
      ruotsalaiset on hurreja

      mikä näistä on etninen ryhmä?

      • Resenär

        Yleissivistyksesi ei ole kovin kehittynyt. Sitä varten tietoa sinulle uudelle sivistyssanalle:

        Etninen ryhmä eli kansa tai kansallisuus on joukko ihmisiä, jotka muiden mielestä muodostavat erillisen ryhmän kielen, uskonnon, alkuperämaan tai kulttuurin perusteella


    • sdggöh

      "Etninen ryhmä eli kansa tai kansallisuus on joukko ihmisiä, jotka muiden mielestä muodostavat erillisen ryhmän kielen, uskonnon, alkuperämaan tai kulttuurin perusteella"

      KERTOKAA NYT HYVÄT SVEKKULIT, MIKÄ ON ETNISESTI SUOMENRUOTSALAISTA.

      • Resenär

        Kopioit itse vastausta, miksi et samalla lukenut?

        Minäpä kerron:
        - Etninen ryhmä on joukko jolla on esim. eri kieli
        - Etninen ryhmä on joukko jolla on esim. eri alkuperämaa

        Yritys karkottaa ihmisryhmä esim. yllämainittujen erilaisuuksien perusteella kutsutaan ETNISEKSI PUHDISTUKSEKSI.

        Ymmärtäminen ei ilmeisesti ole vahvimpia puoliasi.
        Siksi, jos on muuta kysyttävää, kysy, minä vastaan.


    • Tapio Rautalapio

      ""Etninen ryhmä eli kansa tai kansallisuus on joukko ihmisiä, jotka muiden mielestä muodostavat erillisen ryhmän kielen, uskonnon, alkuperämaan tai kulttuurin perusteella"

      KERTOKAA NYT HYVÄT SVEKKULIT, MIKÄ ON ETNISESTI SUOMENRUOTSALAISTA. "


      No tuosta sun listasta tulee tuo kieli ja alkuperämaa ensimmäisinä mieleen. Siis ruotsinkieliset suomalaiset. Toki sanalla viitataan myös ruotsalaisiin yleensä.
      Miksi kysyit?

      • Mitä nimitystä ruotsinkieliset suomalaiset käyttävät itsestään? Javisst - suomenRUOTSALAINEN - finlandsSVENSK. Siis ruotsalaisiksi he itsensä mieltävät, vaikka kuulemma hurraavat Suomen jääkiekkojoukkueelle - ikäänkuin silllä voisivat pestä pois epäisänmaallisuuden leiman, jonka ovat hankkineet erityisesti viime sotien aikana ja heti niiden jälkeen.


      • rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

        Mitä nimitystä ruotsinkieliset suomalaiset käyttävät itsestään? Javisst - suomenRUOTSALAINEN - finlandsSVENSK. Siis ruotsalaisiksi he itsensä mieltävät, vaikka kuulemma hurraavat Suomen jääkiekkojoukkueelle - ikäänkuin silllä voisivat pestä pois epäisänmaallisuuden leiman, jonka ovat hankkineet erityisesti viime sotien aikana ja heti niiden jälkeen.

        "Mitä nimitystä ruotsinkieliset suomalaiset käyttävät itsestään?"

        Samaa kuin suomenkielisetkin: suomenruotsalainen. Onko siinä jotain outoa, vai onko paukut loppu. Etkö jaks keksiä uusia "faktoja"?

        "Siis ruotsalaisiksi he itsensä mieltävät"

        No tulihan se valhe sieltä sittenkin. Joskaan tämähän ei ole uusi valhe.


    • Tapio Rautalapio

      "Mitä nimitystä ruotsinkieliset suomalaiset käyttävät itsestään? Javisst - suomenRUOTSALAINEN - finlandsSVENSK. Siis ruotsalaisiksi he itsensä mieltävät... "

      Niin, siis suomenruotsalaisiksi? Mikä siinä on palstan ainoalle tekoaateliselle niin vaikea ymmärtää? Ei kai nyt se, että mukamarqiisi vaihtelee tekstissään kirjainkokoja, asiaa siitä miksikään muuta?

      Kysäisenpä nyt uudestaan marqiisilta kun muutama vuosi on edellisestä checkpointista vierähtänyt (silloin marqiisi vastasi molempiin yksiselitteisesti "On."

      a) Onko suomenruotsalaisuus likaista ja inhottavaa sekä historiansa että nykyisyytensä osalta?
      b) Onko ruotsalaisuutta, ruotsalaisia, Ruotsia ja ruotsinkielisiä suomalaisia syytä vihata ja inhota?

    • pakkoruotsi pois!

      Suomalaiset (lue suomenkieliset) ovat ryhdistäytymässä!
      Yhä useammat tietävät, miten kieroja svekot voivat olla. Svekoihin ei koskaan kannata luottaa. Svekot pettävät aina. Svekot ajavat vain oman, pienen ryhmänsä etuja, eivät koskaan Suomen etuja.

      Suomesta virallisesti yksikielinen, suomenkielinen maa!

      • Samaa mieltä

        Kaksikielinen maa sen olla pitää. Voisihan Suomi toki olla kolmikielinenkin maa, jossa suomen ja ruotsin kielen lisäksi luettaisiin myös venäjää. Englantiahan oppii joka tapauksessa nyky-yhteiskunnassa jopa vain mediankin kautta.


    • pakkoruotsi roskiin!

      Vai oppii vaikeaa englannin kieltä median kautta? Jopas on väite.

      Mutta onhan se kummallista, ettei helpoksi tiedettyä ruotsia opi "kaksikielisessä" maassa ihan itsestään! Pitäisihän helppo "toinen kotimainen" , ruotsin kieli oppia tuosta vaan jo ihan luonnostaan, ilman mediankin apua - "kaksikielisessä" maassa kun kerran asutaan!

      Mihin siis tarvitaan pakkoruotsia??? Ei kai vaan sen takia, että Suomi propagandistisista väittämistä huolimatta EI OLEKAAN "KAKSIKIELINEN" maa, vaan yksikielinen suomenkielinen maa! Näin taitaa asia olla!

      Pakkoruotsi on suomenkielisille turhan ja tarpeettoman VIERAAN KIELEN pakkosyöttöä vastoin suomalaisen kansan tahtoa!!

      • rautaako?

        "Mutta onhan se kummallista, ettei helpoksi tiedettyä ruotsia opi "kaksikielisessä" maassa ihan itsestään! "

        Ja toisaalta vaikeaksi tiedettyä suomea oppii ihan hyvin. Pakosta. Suomenkielisillä ei ole sitä pakkoa. Oppimisen pakkoa. Opiskelemisen pakko on pikkujuttu verrattuna oppimisen pakkoon. Toisaalta oppi ei ojaan kaada, ja varsinkin kielitaidosta on valtavasti iloa ja hyötyä. Kokeilisitte joskus!


      • Resenär

        Nimimerkille ” pakkoruotsi roskiin!”

        Tarvitsen apuasi ymmärtämään:
        ”… että Suomi propagandistisista väittämistä huolimatta EI OLEKAAN "KAKSIKIELINEN" maa, vaan yksikielinen suomenkielinen maa! Näin taitaa asia olla!”

        Kenen kanssa olet väitellyt tällä palstalla? Etkö tosiaan ole ymmärtänyt että vastaväitteet ovat kirjoittaneet Suomessa asuvia ruotsinkielisiä???


      • rautaako?
        Resenär kirjoitti:

        Nimimerkille ” pakkoruotsi roskiin!”

        Tarvitsen apuasi ymmärtämään:
        ”… että Suomi propagandistisista väittämistä huolimatta EI OLEKAAN "KAKSIKIELINEN" maa, vaan yksikielinen suomenkielinen maa! Näin taitaa asia olla!”

        Kenen kanssa olet väitellyt tällä palstalla? Etkö tosiaan ole ymmärtänyt että vastaväitteet ovat kirjoittaneet Suomessa asuvia ruotsinkielisiä???

        "Kenen kanssa olet väitellyt tällä palstalla? Etkö tosiaan ole ymmärtänyt että vastaväitteet ovat kirjoittaneet Suomessa asuvia ruotsinkielisiä??? "

        Jos aidosti puhutaan faktoista niin mitä merkitystä sillä on kuka on kirjoittanut.

        Maamme on kaksikielinen mutta se ei tarkoita sitä että yksilöt olisivat kaksikielisiä vaan siitä että meillä on kaksi virallista kieltä, joka käytänössä tarkoittaa sitä että näitä kahta kansanryhmää pyritään kohtelemaan kielellisesti tasavertaisesti.

        Kun puhutaan kaksikielisyyden toteutumisesta, tai toteutumisen haasteista, puhumme käytännössä siitä miten tasavertaisuuskuilua saataisiin pysymään siedettävänä tilanteessa jossa toinen ryhmä on paljon pienempi kuin toinen.

        Kun sitten puhumme yksilöiden kokemuksita kaksikielisyyden suhteen on selvää että vähemmistölle kaksikielisyys on osa jokapäiväistä arkea, mutta suurelle osalle enemmistöä se rajoittuu lähinnä symboolisiin asioihin, kuten siihen että presidentin uudenvuodenpuhe lähetetään kahdella kilellä.

        Tämä on siis faktaa, eikä sillä ole väliä minkäkielinen minä olen tai en ole.


    • reyyhbö

      Tottahan se on mitä keskisormi-Månsson sanoi. Suomea oppii kadulla.
      Minä olen oppinut suomea monessa paikassa; kotona, koulussa, kavereilla, tuota katuosiota pitää vielä miettiä..
      Ruotsia en ole oppinut kavereilla enkä kadulla.
      Englantia en ole oppinut kavereilla enkä kadulla.

      Onko siis suomi ainoa katukieli, eli Suomessa yleisesti opittava ja kaikkien käytössä oleva kieli.

      Kuinka hurri voi välttyä tältä? Onko maahanmuuttajahurrit sittenkään ruotsalaisia, vaikka ovat omineet itselleen toisen/ruotsalaisen identiteetin. Entä ne hurrit jotka tulivat Viipurin kautta? Mikä heistä teki viikinkejä?

    • Olettehan huomanneet, että jokaisessa viime aikaisissa vaaleissa pakkoruotsi on ollut esillä. Nyt myös presidentinvaaleissa. Se alkoi kun New York Times kävi Suomessa tekemässä jutun maailman hemmotelluimmaasta kielivähemmistöstä eli Suomen ruotsalaisista vai oliko se suomenmaalaisista, jotka puhuvat ruotsia. Oli kyllä eräänlainen kielipoliittisen urani huipentuma tulla haastatelluksi siihen artikkeliin.

      Nyt myös kysymys siirtymisestä viralliseen yksikielisyyteen on noussut presidentinvaaaliohjelmien kysymyspatteeristoon. Näyttää hyvältä!

      • rautaako?

        "Olettehan huomanneet, että jokaisessa viime aikaisissa vaaleissa pakkoruotsi on ollut esillä."

        Jep ja aina suuren enemmistön tuki takanaan. Ehkä tämä johtuu siitä että me panostamnme sivistykseen ja kansainvälisyyteen. Niin ja tasa-arvoon.

        Birger Jarl aikanaan iskostutti mahamme tasa-arvon ja oikeusvaltion ihanteet. Näitä aatteita ei viljelty sen paremmin Tanskassa kuin Venäjälläkään. Siksi kynnelle kykenevät heimot mielummin liittyivät meihin kuin muihin.

        Tämä ihanne elää edelleen. 1930-luvulla sekä uuden että vanhan Ruotsin aluellaa ei äärikansallismieliset saaneet jalansijaa siinä määrin kuin monessa muussa Euroopan maassa. AKL:a ei ollut kansan tukea. Mielummin vedettiin yhtä köyttä. Onneksemme.

        Tänään maamme on niin vahva että se pärjää joitakin änkyräklikkejä vastaan mainiosti. Ehkä Halla-aho kielitaitoisena on saanut jonkun verran kannatusta, mutta muut änkyrämme ovat retoorisilta kyvyiltään kovin heppoiset.

        "Nyt myös kysymys siirtymisestä viralliseen yksikielisyyteen on noussut presidentinvaaaliohjelmien kysymyspatteeristoon. "

        Niinkö? Ja moniko ehdokas tukee yksikielisyyttä. Ei edes Soini, vaikka hän ahneudessaan on joutunut änkyröiden puristukseen.


    • dwaynex5

      " AKL:a ei ollut kansan tukea"

      Aseistakieltäytyjäliitolla?

      Palstan jutut taitaa olla enimmäkseen ironiaa ja vedätystä.

      Toisten nikeillä kirjoittaminen ei kyllä oo sinänsä mitenkään vitsikästä. Olisit keksinyt oman nimimerkin.

    • Kielivapaus !

      Käynnistetään kansalaisaloite kansanäänestyksestä pakkoruotsin poistamisesta.

      50 000 nimeä löytyy helposti. Sitten on mielenkiintoista nähdä pitääkö eduskunnassa hallituksen rivit ..:)

      • vauhti päälle!

        Kansalaisaloitetta pakkoruotsin poistamiseksi voisi kai yrittää.


    • Tämän vuoden kuluessa otetaan muutama uusi täsmäase käyttöön pakkoruotsia vastaan. Erityisen tehokkaaksi on osoittautunut Suomalaisuuden Liiton uusi tapa lähettää "Suomen Mieli" lehti kaikkiin lukioihin. Ruotsinopettajat ovat jo paniikissa siitä asiasta, mutta myös meillä suomalaisilla on oikeus lähettää ajatuksiamme vapaasti koululaisille aivan kuten suomenruotsalaiset ovat iät ja ajat tehneet verovapailla säätiömiljardeillaan. Esimerkiksi HBL on yksi niistä keinoista, joilla yritetään vaikuttaa koululaisiin.

      Paine Itä-Suomessa kasvaa vaihtaa pakkoruotsi valinnaiseen venäjään!

    • Tapio Rautalapio

      Kysäisenpä nyt uudestaan marqiisilta kun muutama vuosi on edellisestä checkpointista vierähtänyt (silloin marqiisi vastasi molempiin yksiselitteisesti "On."

      a) Onko suomenruotsalaisuus likaista ja inhottavaa sekä historiansa että nykyisyytensä osalta?
      b) Onko ruotsalaisuutta, ruotsalaisia, Ruotsia ja ruotsinkielisiä suomalaisia syytä vihata ja inhota?

    • a) on!
      b) on!

      Perusteita löytyy mm. www.wikisitaatit/Tala
      http://www.suomalaisuudenliitto.fi

      Erityisesti suosittelen kirjaa "Itämaasta itsenäisyyteen - suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden vaikea suhde".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe