Milloin rippikoulu ei ole enää suosittu niinkuin nykyisin on? Eikö suosio kuitenkin laske koko ajan?
Milloin rippikoulun suosio katoaa?
14
141
Vastaukset
- Olly
Huomenna vähemmän kuin tänään. Kyllä.
Vastaus kumpaankin kysymykseesi. - 11+11
Papit aina hipelöi tyttäriä rippikoulussa,mutta 80 luvulla siitä ei puhuttu mitään.
Ei jäänyt pelkkään hiplaamiseen kaikilla. Oma rippipappi raiskasi kehitysvammaisen tytön Saksassa 70-luvulla. Isoset oli naamat valkeina ja ihan syystä.
Ukolla oli pieni vauva kotosuomessa odottamassa, mutta himot puski yli.
Että sellaista kristillisyyttä tuli nähtyä.
- sdfghjkli
Koko ajan sen suosio laskee, koska eihän se pakollinen ole. Mutta varmaan se loppuu siinä vaiheessa kokonaan kun lapsikaste lopetetaan.
- eric.goebbels
Kyllähän se suosio laskee pikkuhiljaa, mutta silti rippikoulu tulee olemaan aika suosittu sen tähden, koska siitä saapi rahaa.
Ainakin omassa ikäryhmässäni tuskin kukaan oli oikeasti uskonnon takia siellä vaan ihan puhtaasti rippirahojen takia. - Pois ripareilta
Rippikoulu on aika älytön asia. Papit ja kanttorit opettavat nuoria, jotka eivät usko heidän opettamiensa asioiden olevan totta. Jos nuori ei tule uskovasta kodista, hän todennäköisesti pitää kaikkea rippikoulussa opetettua täysin turhana. Vanhempien ei pidä laittaa nuorta rippikouluun - varsinkaan jos eivät itsekään ole uskossa. Prometheus-leiri on tällöin parempi vaihtoehto. Siellä nuori saa oikeasti pohtia asioita ja luonnon ihmeellisyyttä ja oppia kunnioittamaan luontoa ja toisia ihmisiä sen osana.
Heti kun rippilahjaksi ei saa enää käteistä.
Raha ratkaisee.
Teinille rippilahjarahat ovat huomattava tulonlähde ja kannustin.- weryrye
Kaste jo vastatuulessa seuraavaks rioari
- F1-fani
Kävin rippikoulun 7 vuotta sitten. Se oli lähinnä sellainen uskonnollista pohdiskelua sisältävä kesäleiri ilman mitään fundamentalistista saarnaamista. Raamattua jopa käsiteltiin jossain määrin kriittisestä näkökulmasta, kuten puhuttiin sen eri osien syntyhistoriasta ja yhteydestä mm. lähi-idän mytologiaan.
- eroa kirkosta . fi
Itse olin jo kaapista tullut ateisti, kun oli "aika" käydä rippikoulu.
Vastustin aluksi koko toimenpidettä jyrkästi, mutta loppujen lopuksi taivuin, kun sukuni painosti ja lahjoi minut... (En oikeastaan välittänyt lahjuksista, mutta en jaksanut enää tapella asiasta.)
Täyttä ajantappoahan tuo koko rippikouluaika oli. En lausunut mitään rukouksia edes loppurituaalin aikana. Hävetti kyllä olla osallisena niissä rituaaleissa, koko touhu vaikutti muutenkin teennäiseltä näytelmältä.
Odotin 18 vuotis syntymäpäivää kuin kuuta nousevaa. Klo 00:01 lähetin kirkosta eroamisilmoituksen sähköisesti. En enää halua olla missään tekemisissä hihhuli pelleilyn kanssa. - muuttuukyllä
Ei välttämättä mene kauaakaan kun protuleirit ovat tulleet rippileirien tilalle. Samalla tavalla saavat nuoret sitten lahjoja ja rahaa protun jälkeen ja samalla tavalla juhlitaan "tyhjänpäiväistä asiaa".
- mutummuuu
Kyllä se muuttuu.
Sitten kun sen käymisestä ei enää saa mopoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau576816Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414785- 752577
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411969- 181688
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81502- 301497
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151319- 241234
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671127