10km alle tuntiin

Pikkuakka maalta

on oma erittäin vaatimaton tavoitteeni, mutta tavoite sekin! Ikinä en ole juoksusta pitänyt, ennen kuin nyt olen 2 vuotta enemmän ja vähemmän treenannut juoksua.

Nyt menee tunti 10min tuohon matkaan, viime kesänä meni tunti 15min. Intervalleja ym. pitäisi vissiin alkaa vetää että pääsen tavoitteeseeni.

Tsemppiä kaikille juoksun harrastajille, olipa tavoitteesi sitten kova tai vähän vaatimattomampi, tärkeintä on oma hyvä fiilis!

64

13886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löpare

      Kyllähän se monesti on niin, että joku tavoite motivoi treenaamaan ja hienoa, että olet "löytänyt" juoksuharrastuksen.

      Suosittelen ainakin kerran viikkoon juoksemaan kovemman lenkin(esim. 30 min. selkeästi kovempaa kuin ns. peruslenkkivauhtisi). Et maininnut monta kertaa viikossa treenaat, mutta joka tapauksessa vauhtien vaihtelu hyödyttää, ettei aina junnaa samalla vauhdilla.

      Hyviä treenejä ja juoksun iloa!

    • Juoksuttelija

      tärkein harjoitus on pitkäkestoinen matalasykkeinen treeni. Juokse valtaosa lenkeistä hiljaa. Kerran viikossa teet vauhtitreenin.

      Vauhtikesto perustuu matalasykkeisiin pk ( peruskunto ) -harjoituksiin. Näissä syke on 60-70% tasolla.

    • .

      Ei niitä intervalleja tarvita tuolla tasolla. Niissä ei ole mitään maagista. Aivan hyvin riittää lenkkeily. Jos vaan lenkkeilee peruslenkkejä niin paljon kuin palautuminen sallii ja kerran viikkoon vaikka 30min kovaa tasavauhtista ja välillä pidempikestoisia reippaita lähellä sitä kympin vauhtia niin kunto nousee ilman yhtään intervallia. Monesti pohjat on kuntoilijoilla niin huonot, ettei intervalleista hyödytä vaan ne vaan syövät ennestään hauraita pohjia.

    • rtfgolik

      Jos ei näin helpolla viikko-ohjelmalla pääse alle tuntiin kymppiä niin ihme on: Yks 90min hidas lenkki, yks 45min hidas lenkki ja yks lämmittely 2-7km rennosti kovaa. Lisäksi kevyttä ulkoilua välipäivinä.

      • Pikkuakka maalta

        Kiitos kaikille vastaajille. Aika tasaista vauhtia lenkit on tullut vedettyä eli rennot kovat lenkit ei ole kuuluneet ohjelmaan. Fiiliksen mukaan olen jopa kävellyt osan lenkeistä. Jotenkin uskon että kroppa kyllä kertoo kun kulkee tai ei.

        Otan rtfgolik:n ohjeesta kiinni ja katsotaan kesän jälkeen mikä on kympin aika. Toivottavasti alle tunnin!


      • Pikkuakka maalta kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastaajille. Aika tasaista vauhtia lenkit on tullut vedettyä eli rennot kovat lenkit ei ole kuuluneet ohjelmaan. Fiiliksen mukaan olen jopa kävellyt osan lenkeistä. Jotenkin uskon että kroppa kyllä kertoo kun kulkee tai ei.

        Otan rtfgolik:n ohjeesta kiinni ja katsotaan kesän jälkeen mikä on kympin aika. Toivottavasti alle tunnin!

        Kannatan intervalleja eli ylämäet pitää joskus mennä kovaa jonka jälkeen voi taas mennä hitaammin.

        "Kun juoksukunto on noussut tasolle, jossa vakiolenkin juokseminen sujuu sutjakasti, kunto ei enää kohene niin kauan kun rasitus pysyy ennallaan, sillä elimistö on jo sopeutunut toimimaan vaaditulla tasolla."

        http://kuntoplus.fi/treeni/juoksu/intervalliharjoittelun-perusteet


      • xcvbnb.
        kitzel kirjoitti:

        Kannatan intervalleja eli ylämäet pitää joskus mennä kovaa jonka jälkeen voi taas mennä hitaammin.

        "Kun juoksukunto on noussut tasolle, jossa vakiolenkin juokseminen sujuu sutjakasti, kunto ei enää kohene niin kauan kun rasitus pysyy ennallaan, sillä elimistö on jo sopeutunut toimimaan vaaditulla tasolla."

        http://kuntoplus.fi/treeni/juoksu/intervalliharjoittelun-perusteet

        Tuohon lainaukseen tarkennusta. Pitkällä tähtäimellä juoksun taloudellistuminen kehittää, vaikka harjoittelu ei muuttuisikaan. Mutta toki harjoittelun vaativuutta kannattaa lisätä aina välillä, ja niin ettei lähdetä korvaamaan niitä "sutjakoita" eli reippaita-kovia tasavauhtisia yhtämittaisia lenkkejä niillä kuuluisilla intervalleilla, vaan intervallit otetaan lisänä ohjelmaan.


    • säbääärii

      Elikkäs mä oon 13v jannu ja juosken ton 10km 45:56. Hyvin vai huonosti onko? Treenannu oon 6v lähtien salibandya 1-3 krt/vko ja nyt myöhemmin, 3,5vuoden sisällä tullu myös juoksulenkit mukaan, kaikenkaikkiaan 2-7 krt/vko tällähetkellä lajia/fysiikkaa viimeaikoina reenaillu. Cooper meni viimeyrittämällä vähän päälle 2900m:)

      • ok tulokset

        Kai noi tulokset on ihan hyviä sinun ikäiseksi. Mitä ikätoverisi juoksevat? Minulla on suunnilleen samanlaiset tulokset ja aloitin juoksemisen viime vuoden keväänä, sitä ennen olin 30kg ylipainoinen soffaperuna. Olen yli 40v mies.


      • säbääärii
        ok tulokset kirjoitti:

        Kai noi tulokset on ihan hyviä sinun ikäiseksi. Mitä ikätoverisi juoksevat? Minulla on suunnilleen samanlaiset tulokset ja aloitin juoksemisen viime vuoden keväänä, sitä ennen olin 30kg ylipainoinen soffaperuna. Olen yli 40v mies.

        samoihin aikoihin ne urheilevat menee. Muista en tiedä.


      • Anonyymi

        Hyvät lukemat. Ei tietystikkään mitään kilpaurheilija tasoa. Cooperissa kannattaa juosta 3 kilometriä koska se on jo tosi hyvä. Kannattaa jatkaa harrastusta, monet lopettaa mopoiässä ja siitä se alamäki alkaa.


    • ainakin mä

      En mitenkään halua vittuilla, mutta kympin taivaltaa kyllä tuntiin ihan reippaasti kävellenkin.

      • ei sentään kävellen

        En ainakaan minä kävele. Aloin liikkua kävellen toissavuonna ja siitä sitten pikkuhiljaa lenkkeilemään. Tein monta kertaa ns. UKK kävelytestin jossa kävellään mahdollisimman nopeasti 2km. Alussa aikani oli yli 18 minuuttia (tulos 67) ja noin puolivuotta myöhemmin paras aikani oli 14:37 (tulos 119).

        10km tunnissa mennään 2km aikaan 12 minuuttia, se on harrastelijalle jo ihan juoksuvauhtia.

        Mutta ei tuo 10km tuntiin juoksu vaadi kovin ihmeellistä harjoittelua. Kun itse aloitin nuo kävelylenkkini talvella, niin en jaksanut juosta kuin ehkä 200m. Aloin kävellä lähes päivittän ensin 30-60min lenkkejä ja lopulta yli kahdenkin tunnin lenkkejä ja sitten aloin myös jousta pieniä matkoja (alle 1km) saadakseni sykkeen pysymään korkeammalla. Lopulta kokeilin juosta keväällä yhtäkyytiä 3km, sitten 5km ja 8km ja 10km. Tuo kymppi meni pari minuuttia yli tunnin, mutta se meni helposti, joten seuraavalla kerralla alitin tunnin. Kyllä oli hieno fiilis, mutta minä siis tosiaa käytännössä kävelin itseni tuohon kuntoon ja kympin tunnin alitus tuli viidennellä juoksulenkillä.

        Syksyllä meni puolimaratoni aika helposti alle kahden tunnin.


      • Kärsivällisyys
        ei sentään kävellen kirjoitti:

        En ainakaan minä kävele. Aloin liikkua kävellen toissavuonna ja siitä sitten pikkuhiljaa lenkkeilemään. Tein monta kertaa ns. UKK kävelytestin jossa kävellään mahdollisimman nopeasti 2km. Alussa aikani oli yli 18 minuuttia (tulos 67) ja noin puolivuotta myöhemmin paras aikani oli 14:37 (tulos 119).

        10km tunnissa mennään 2km aikaan 12 minuuttia, se on harrastelijalle jo ihan juoksuvauhtia.

        Mutta ei tuo 10km tuntiin juoksu vaadi kovin ihmeellistä harjoittelua. Kun itse aloitin nuo kävelylenkkini talvella, niin en jaksanut juosta kuin ehkä 200m. Aloin kävellä lähes päivittän ensin 30-60min lenkkejä ja lopulta yli kahdenkin tunnin lenkkejä ja sitten aloin myös jousta pieniä matkoja (alle 1km) saadakseni sykkeen pysymään korkeammalla. Lopulta kokeilin juosta keväällä yhtäkyytiä 3km, sitten 5km ja 8km ja 10km. Tuo kymppi meni pari minuuttia yli tunnin, mutta se meni helposti, joten seuraavalla kerralla alitin tunnin. Kyllä oli hieno fiilis, mutta minä siis tosiaa käytännössä kävelin itseni tuohon kuntoon ja kympin tunnin alitus tuli viidennellä juoksulenkillä.

        Syksyllä meni puolimaratoni aika helposti alle kahden tunnin.

        Olen samaa mieltä. Normaalia Lenkkivauhtia täytyy koventaa asteittain sitä mukaa kun juoksulihakset tottuvat vauhtiin. Itse aloitin säännöllisen juoksulenkkeilyn noin vuosi sitten, ja normaali vauhtini, jolloin juoksu oli siedettävää, oli noin 7 min/km eli juuri aloittajan 1t10min per 10 km. Nostin asteittain vauhtia, sitä mukaa kun lihakset vain tottuivat. Noin kuukauden tai kahden välein lisäsin vauhtia n. 15 s per kilometri niin sanottuun normaalilenkkivauhtiin. Vaatii kärsivällisyyttä. Nyt vuoden jälkeen juoksen normaalli lenkillä 5 min-5min10s kilometrivauhtia. Tällä vauhdilla tunnen juoksuni mukavaksi ja tekniikka säilyy hyvin. Juoksin pari viikkoa sitten testimaratonin tätä lenkkivauhtia, ja pienen (10 km) loppukirin jälkeen sain ajaksi 3.28.

        Normaalin juoksuvauhdin kehittyminen se yleis trendi, jota harjoittelussa kannattee seurata. Toki treeniin sisällytetään vielä vaadittavia hitaita pitkiä lenkkejä, vauhtileikittelyjä kuten intervalleja, porras- ja mäkiharjoituksia sekä tavalliset lihaskuntoharjoitteet.


      • PaavoN1

        Paavo Nurmen kävelyvauhti oli 7 min / km, elikä kymppi aikaan 1:10.


      • Anonyymi

        PASKANPUHUJA


    • mimmaritaha

      En miekään halua vittuilla, mutta 10km ja satametriä on hiukan eri asia. 10 ratakävely (naisten laji) on mennyt nopeimmillaan himpun alle 42 min ja miesten 20 km oli jotain vajaa 1:20, eli kympillä reippaasti päälle puolituntia. Suomessa on loppupeleistä aika vähän lenkkeilijöitä jotka pysyvät edes juosten näiden kävelijöiden peesissä, saati sitten kävelemällä. Olen aivan satavarma siitä että et kävele 10km tuntiin ja on kokolailla saletti ettet edes juokse päivän aikana sitä matkaa..

    • ehehe

      Niin taivaltaa, fillarilla. Tuommonen maksalaatikko kuin sää, ei taida päästä tuntiin edes fillarilla.

      • säbääärii

        fillari ei sentään hajoa mun alle.. ja juu kuten voit lukea se menee ihan jalan 45:56


      • ehehe
        säbääärii kirjoitti:

        fillari ei sentään hajoa mun alle.. ja juu kuten voit lukea se menee ihan jalan 45:56

        Heh heh, sua on kusetettu. 10 km taksimatka maksaa alle 30.


      • Säbäbäbäjäbä
        säbääärii kirjoitti:

        fillari ei sentään hajoa mun alle.. ja juu kuten voit lukea se menee ihan jalan 45:56

        Tyypillinen sählyjätkä: Painoa 30kg ja menee puhalluksesta kumoon :)


      • säbääärii
        Säbäbäbäjäbä kirjoitti:

        Tyypillinen sählyjätkä: Painoa 30kg ja menee puhalluksesta kumoon :)

        öö.. 53kg? Tyypillinen sohvaperuna, 230kg ja 145cm pitkä. Ei ihan taida tuo 10km mennä alle tuntiin sulla..


      • Tarkistappas
        säbääärii kirjoitti:

        fillari ei sentään hajoa mun alle.. ja juu kuten voit lukea se menee ihan jalan 45:56

        Oot tainnut mitata matkan väärin, siinä selitys!


      • säbääärii
        Tarkistappas kirjoitti:

        Oot tainnut mitata matkan väärin, siinä selitys!

        noh, juoksumatolla juoksin niin enpä oikeen usko..


    • kymppituntiin

      olen 33-v nainen, juoksua harrastanut jo pitkään, menen kympin tuntiin jos haluan, nopeamminkin, mutta lenkin keskisykkeet 165-170, eli ei se helpolla kulje. Ja onko siinä järkee? Ja uskon kyllä että 9 vuotiaalla jos jollakin se menee nopeemmin, yleensä niil ei viel murrosiän tuomaa rasvaa ja heillä vielä lasten "superenergiat", eivät väsy niin nopeasti ja heidän leikkinsä aktiivisia. Lasten peruskunnon kuuluukin olla hyvä, johan siitä toitotetaan, joka paikas et nuorison kunto rapistunut... mut kolmekymppiset naiset, istuma työ ja pari lasta kannettuna, niin minusta on hieno saavutus jos pääsee kympin tuntiin... se jo hienoa että edes lähtevät arkihommistaan lenkille on jo hienoa, itsekin olen vain saanut lenkkeilystä, mitäs siitä et toiset vähättelee jos ei heti ampaise huippuaikoja...

    • Sama tavoite

      Minusta tuo on hyvä tavoite! Ja itseäni tavoitteet motivoi. Oli ne sitten vaikka pieniä. Ja niitähän voi aina kasvattaa. Itse en päässyt vielä alle vaan meni minuutin yli tavoitteen (tavoite sama 10 km/60 min). Mä tein niin, että välillä tein semmoisia lenkkejä, että ensiksi juoksin kevyttä hölkkää ja sit esim. 10 minuuttia reippaammin esim. n. 6 min/km vauhtia. Sitten kasvatin tuon reippaamman osuuden 15 minuuttiin jne. Välillä sen voi vaikka tipauttaa taas lyhyemmäksi.

      Tapoja on varmaan monia ja en ole asiantuntija, mutta luulisin, että vaihtelevat lenkit olisi hyvästä. Eli ei aina saman pituista ja samalla vauhdilla. Ja vielä samaa reittiä!

      Tsemppiä sulle!

    • J 75 roi

      Olen juossut maantiekympin 31.39, mutta silti olen Suomen paskin kympinjuoksija, täysi nolla ja lahjaton surkimus :) Siinä vähän vertailupohjaa. Onneksi olen nykyään melkoinen kestovoimapakkaus ja hiihto kulkee erittäin hyvin molemmilla tekniikoilla, niin ei tarvitse miettiä enää menneitä. Monipuolisuus on parasta mitä voi olla, tuo mielen tasapainon tullessaan.

      • Vierivä ei sammaloid

        Viljo Heino voitti EM-kultaa Oslossa 10 000 metrin juoksussa ajalla
        29.52,0. Joten liity kiireesti jäseneksi lähimpään urheiluseuraan. Susta on tulossa uusi EM-kulta mies. Sä oot vuoden löytö :)


    • Valli ja Inter

      Epäortodoksisesti sanon, että kestävyysjuoksun aloittelija voi jo heti harrastuksen alkuvaiheessa ottaa mukaan reippaat intervallit.
      Hölkkääjät ovat liian kirjaimellisesti noudattaneet ohjetta, että alussa pitää juosta hitaita lenkkejä. Tuo on vain osatotuus.

      Kyllä se kunto kehittyy myös kovatehoisia vetoja juoksemalla ja siinä samalla kehittyy reippaan vauhdin vaatima hermotus ym voimaominaisuudet.

      Omakohtainen kokemus mulla siitä, että painottamalla vetoharjoittelua ja siihen vähitellen pitkäkestoisuutta lisäten kunto harppaa yllättävän kepeästi ylös.

    • ex-kaljamaha vm.68

      6min/km, 5/km, 4min/km. Aina löytyy porrasta mennä alaspäin. Siinäpä haastetta tiputtaa esim. 10-20min kympin ajasta. Paljon vaan peruslenkkiä, peruskunto kuntoon ja sitten alkaa pikku hiljaa tekemään vetoja esim 3x1km, 3x2km 2x3km... Itse painoin viime syksynä 107kg ja lenkkeilin 10km lenkkiin meni aikaa n. 1h ja 5min. Nyt 10kk myöhemmin paino tippunut 75kg:n nurkille ja kymppi mennyt nyt 42,50... Vielä kun sais 7,5min pois niin pääsis kokeileen saisko rikottua muinaisen oman ennätyksensä :D

    • M 75 Oulu

      Se on se 10 vuotta kovaa harjoittelua nuoresta aikuiseksi, ei se juuri muuta vaadi päästä omaan maksimiinsa. Itse olen tullut tutuksi yhtenä Suomen paskimmista juoksijoista. Päätin siis mennä aikoinaan kolmekymppisenä juoksemaan Sm-kisoihin kokeneempien joukkoon, parin vuoden säännöllisemmällä juoksuharjoittelulla. Ennustivat kovasti tulokseksi paskimman kympinjuoksijan titteliä, vaan toisin kävi parikin kertaa. Paska juttu vaan että oli aina se 30 asteen helle ja kosteaa kuin tropiikissa, eikä siis meinannut päästä oikein omaan parhaimpaansa, vain hieman alle 32 min. huonolla taktisella osaamisella maustettuna. Mukavia muistoja toki ovat, mutta ne ovat sitä juuri nyt, eivät silloin aikanaan olleet.

      Kukaan ei halunnut valmentaa minua koskaan, oli vain pelkkää ylimielistä asennetta joka puolella, eikä kenelläkään ollut mielenkiintoa ottaa suojiinsa lahjakasta mutta epävarmaa urheilijaa jolla ei oikeastaan ollut mitään varsinaisia tavoitteita, kunhan harjoittelee vaan. Urheilupiireistä ei tullut myöskään yhtään ystävää. Syy siihen on niin pitkä tarina etten viitsi enkä jaksa alkaa sitä tässä kertomaan. Liian negatiivista kerrontaa varmaan tämä kaikki, mutta on myös täyttä totta. En vain ollut valmis kilpailemaan äärimmäisen kovassa lajissa, en varsinkaan henkisesti, ja se söi luottamusta monelta osin ja ihmisiä katosi ympäriltä yksi kerrallaan.

      Nyt kun juoksu-ura on tavallaan kokonaan ohi, niin uskallan heittää ennusteen todellisista kyvyistäni juoksijana. Aikaennusteet jääkööt kertomatta, niillä ei ole tässä merkitystä, vaan sillä mitä sydämessään tuntee. Kaikki perustuu omiin kokemuksiini lukuisilla harjoituslenkeillä vuosien aikana, niihin kehon antamiin lukemattomiin signaaleihin eri hetkinä tutuiksi käyneissä maastoissa ja tienptkillä. Siinä eivät paina yhtään mitään ne harvat kisat joita on juossut, ja joissa ei koskaan päässyt lähellekään sitä vapauden tunnetta minkä omassa harjoittelussaan saavutti. Kaikki paine ja jännitys tuli vain omasta mielestäni, ja se lensi vapaana kuin taivaan lintu, ja fysiikan rajat hämärtyivät niinä tuskaisina hetkinä ja tunsin kuinka keho kesti valtavan määrän maitohappoa hyytymättä. Niin ei koskaan käynyt kisoissa. Se on mysteeri, ja tulee aina olemaankin sellainen. Ehkä niin on hyvä, ei kaikkea tarvitsekaan tietää. Ihminen ei ole kone, vaan herkkä psykofyysinen kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja äärettömän pienetkin muutokset voivat viedä erilaisia suorituksia ratkaisevasti suuntaan tai toiseen. Nuo muutokset syntyvät psyyken sisällä, eikä niihin voi koskaan vaikuttaa. Se minun vain täytyi hyväksyä. Minusta ei vain koskaan tullut todellista kilpaurheilijaa.

      Tuntemuksista tuli minun paras ystäväni, se johon aina pystyin luottamaan, sateessa, pakkasessa, joka ikisessä säässä. Aina juoksin iloisella mielellä, siis ainakin pääni sisällä se piti paikkansa, iloinen ja yltiöpositiivinen. Ja aina tusin kuinka luotin omaan kehooni ja mieleeni. Se ei koskaan pettänyt minua vaan lopussa olin aina voittajana, kuten mielikuvissani, ja onnellisuuden tunne oli aina suurin hyvän harjoituksen jälkeen. Olin voittanut itseni taas kerran, kaikista tuskan hetkistä ja epätoivosta huolimatta. Tuosta itsensä voittamisesta tulisi minun suurin vahvuuteni elämässä myöhempinä vuosina. Ehkä en saavuttanut paljon urheilijana, mutta opin paljon sitä tärkeämpiä asioita, eli koskaan ei saa antaa periksi elämässä. Ehkä vielä nyt veteraanina joku päivä innostun uudelleen kilpailemaan. Jos ennen pelkäsin tavallaan voittamista, niin nyt voin sanoa että vihaan häviämistä yli kaiken. Eikä voi koskaan voittaa jos ei vihaa häviämistä.

      Olen vapaa, viimeinkin. Olen rennompi, mukavampi, olen Joni. Hyvästi kilpaurheilu.

    • MASSE

      No jaa jos ennätys vajaa 32 min niin onhan se pirun kova aika. mutta SM tasolla aika köyhää valuuttaa.

    • Dead kennedys

      Olkaa tyytyväisiä jos ylipäätänsä jaksatte juosta tuon 10km. Suurin osa nyky aikusista ei jaksa/pysty. Kyllä tavalliselle kuntoilijalle n.45min aika on jo ihan hyvä. Siihen ei tarvita mitään taikatemppuja. Säännöllistä treeniä, matkoja ja vauhteja vaihdellen..

      • fdsafdsfdsa

        70% ihmisistä ei jaksa juosta 10 km alle 60 min, uskallan väittää näin!


      • Ylikovaa
        fdsafdsfdsa kirjoitti:

        70% ihmisistä ei jaksa juosta 10 km alle 60 min, uskallan väittää näin!

        Oliskohan lähempänä 95%. Ainakin kun mietin tuntemiani. Ja kun mukaan otetaan lapset ja vanhukset ja sairaat/vammaiset, niin...


      • Ammun väliin
        Ylikovaa kirjoitti:

        Oliskohan lähempänä 95%. Ainakin kun mietin tuntemiani. Ja kun mukaan otetaan lapset ja vanhukset ja sairaat/vammaiset, niin...

        Veikkaisin joka neljänen - kahdennentoista 10-65 -vuotiaan jaksavan kympin alle tuniin, eli n. 82-94% koko väestöstä ei jaksaisi kymppiä alle tunnin. Todennäköisesti lähempänä tai yli 90%:n kuin 80%:ia.


      • Anonyymi
        Ammun väliin kirjoitti:

        Veikkaisin joka neljänen - kahdennentoista 10-65 -vuotiaan jaksavan kympin alle tuniin, eli n. 82-94% koko väestöstä ei jaksaisi kymppiä alle tunnin. Todennäköisesti lähempänä tai yli 90%:n kuin 80%:ia.

        Nyt eletään vuotta 2023 ja veikkaan että varusmiehistä 95% ei pääse 10kilometrin sileää alle 1h


    • Malin (Stockholm)

      Minulla kaava on ollut se, että hyvin rauhallisesti olen harjoitellut noin vuoden verran. Ihan kävelystä olen lähtenyt ja lisännyt juoksua. Nyt jaksan juosta jo lähes puolitoista tuntia yhtä menoa. En ole vielä kehdannut mennä minnekään hölkkätapahtumiin ja ehkä en menekään.
      Vähitellen olen alkanut juosta reippaammin. Tällä viikolla uskaltauduin ihan urheilukentälle ja juoksin verkkaa 15 minuuttia ja sen jälkeen neljä tuhannen metrin pätkää, jotka menivät 4.20-4.24 vauhtia, eli hyvin tasaisesti aikojen puolesta. Se olikin tavoitteena, etten juokse läkähdyksiin vaan tavoitteeni oli juosta samaa vauhtia. Tuntui kivalta. Huilasin aina kaksi ja puoli minuuttia. Sitten lopuksi 15 minuuttia jäähdyttelyverkkaa.
      Hieman väsyttää nyt. Uni varmaan maittaa.

    • ikävä mies

      Tässä ketjussa on kohtalaisen huvittavaisia juttuja. Eräskin väittää juosseensa kymmenen kilometriä aikaan 1 tunti viisi minuuttia, ja painaneensa 107 kiloa. Taitaa olla kymmenen kilometriä eräille seitsemän jos ei vähempääkin. Oletteko koskaan mitanneet oikeasti paljon kymmenen kilometriä on? Se on yllättävän pitkä matka. Lisäksi vaikuttaa juoksumaasto, korkeuserot, sää ja sen sellaiset seikat. Itse painan 93 keskimäärin, ikää 50, ja juoksen kymmenen kilometriä maastossa jossa on melko suuret korkeuserot aikaan yksi tunti. Keväällä painoin 101 ja aikaa meni samaan lenkkiin tunti viisitoista minuuttia. Juoksen aina niin kovaa kuin rahkeita riittää, noin joka toinen päivä, ja tällainen meno ja rääkki sopii meikäläiselle oikein hyvin. Mistä tietää että kunto paranee? Siitä että pystyy juoksemaan saman lenkin kovempaa kuin viime kerralla. Mitään muuta mittaria ei ole. Juoksu sinällään on aina tuskaa ja ahdistusta, ja niin pitää ollakin.

      • Anonyymi

        Ei ole harvinaista tuolla painolla 107kg juosta alle tuntiinkaan, vaikuttaa tietysti miten se paino on kertynyt esim lihaksikas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole harvinaista tuolla painolla 107kg juosta alle tuntiinkaan, vaikuttaa tietysti miten se paino on kertynyt esim lihaksikas.

        on tuolla painolla juostu alta 40 minuuttiin kypä. Soiron 130 kg painolla ei siihen pääse.


    • Perustervemies

      Perusterve mies juoksee 10km melko vaivattomasti tuntiin. Nostaa penkiltä 100kg. Tekee vatsalihasliikettä minuutissa 40. Etunojapunnerruksia 40 ja kyykkyyn-ylös liikettä 45 kappaletta. Työntää kuulaa 10m.
      Käy kaupassa, siivoaa, laittaa perheelle maittavan päivällisen, lukee iltasadun lapsille, remontoi kylpyhuoneen ja tyhjentää mökillä ulkohuusin.

      • naismafiasta päivää

        Mitä kaikkee miehen tulee olla? Lihaksia ainakin olisi hyvä olla, ja eihän se ole mies eikä mikään joka taloa ei rakenna... kyllä naiset tietää.


    • itse minä

      En ole vielä juossut kymppiä tuntiin, mutta Cooperin testissä meni jo melkein 2800m. Kokeilin kaksi kertaa ja ainoastaan lyhyt huilu välissä. Uskon omaavani realistiset mahdollisuudet tunnin rajan alittamiseen. Ei muuta kuin luottavaisin mielin kokeilemaan. Näin se homma etenee.

    • sanokaa siis

      Muistakaa Adidas Supernova Glide 6. Jos olette lihavia (painavia) juoksijoita jolla on suuri jalka on teidän erityisesti muistettava Adidas Supernova Glide 6. Itse juoksin kolme kuukautta Kayano 20 -juoksukengillä. Melko hyvät nekin lihavalle juoksijalle, mutta kanta tuppaa tässä mallissa "lievästi romahtamaan", tosin enpä näiden Adienkaan todellista kestävyyttä vielä tiedä. Kaksi kertaa juossut ja noin kymmenellä kilometrillä aika parani viisi ja muutama kilometri pidemmällä kolme minuuttia. Varsinkin loppukilometreillä tuntui suorastaan lentokeliltä, niin sujuvasti jalat rullasivat. Ei ollenkaan sellaista käskemistä kuin Kayano 20-kengillä. Jotkut väittävät, että mainostamalla jotain kenkää johtaa se mukamas ostosryntäykseen ja tuotteen hinta nousee. Naurettavaa, ilmankos Suomalainen työelämäkin sujuu niin surkeasti kun näitä paskantärkeitä tiedonpanttaajia löytyy organisaation joka portaalta. Sanon siis rohkeasti: Sanokaa Adidas Supernova Glide 6, jos haluatte lihavalle, isojalkaiselle hyvät juoksukengät. Niin naurettavalta kuin tuo nimilatikoima kuullostaakin.

    • Super Törppö

      Uskotaan vähemmälläkin! Onhan tuo kenkä saanut jo vuosikausia hyviä mainintoja. Nyt siihen on ympätty legendaarinen BOOST -vaimennuskin, joten kaikki lihavat lenkkeilijät lenkkikenkää hankkimaan. Adidas Supernova Glide 6!

    • Anonyymi

      Tavo minttiin

      • Anonyymi

        Mivo Tanttiin eli Mikkelin Voimistelijat tarjoaa harrasteliikuntaa kaiken ikäisille


    • Anonyymi

      Kyllä 40v taviksella on tekemistä jaksaa yleensäkin juosta pysähtymättä hidasta vauhtia tuo 10km. Se on pari isompaa mäkeä ja sykkeet on 190 ja kävelyksi menee. Eli vaatii kyllä jonkinlaista aktiivista harrastamista että saa kympin alle 1h. Kaikki siitä alaspäin on sitten kovan treenin tulosta että tsemppiä vain. Ja palataksemme tuohon 9-10v junnujen tuloksiin ei kannata ihmetellä jos aikuinen häviää pitkällä matkalla pienelle juoksijalle :D

    • Anonyymi

      Anni ei koskaan tule hölkkäämään kynppiä tuntiin. Valmentaa viien kilometrin kisaajia tuntiin.

    • Anonyymi

      Elä juokse kun et pidä juoksusta.
      Mäne keilaamaan.

    • Anonyymi

      Portaista ja ylämäkitreenistä kuntoa ja voimaa, talvella perinteisen hiihtoa.

      • Anonyymi

        Jos ja kun tavoitteena on kymppi alle tuntiin, siihen ei pidä liikaa treenata. Riittää, kun kaupoissa käy kävelemällä. Autoa ei ota mukaan kauppamatkalle, oli se matka 100 metriä tai 5 km. Ihan itsestään kunto kehittyy ja voi hölkätä 10 km tunnissa tositilanteessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun tavoitteena on kymppi alle tuntiin, siihen ei pidä liikaa treenata. Riittää, kun kaupoissa käy kävelemällä. Autoa ei ota mukaan kauppamatkalle, oli se matka 100 metriä tai 5 km. Ihan itsestään kunto kehittyy ja voi hölkätä 10 km tunnissa tositilanteessa.

        Itsellä saman suuntaisia kokemuksia kävelystä. Lapin patikointireissujen jälkeen kympin testijuoksu kulkee iloisesti. Oikein tuntee kuinka happi virtaa suonissa. Mutta etelässä kun juoksee viikot, on aina niin väsynyttä ja tahmeaa kovempi pyristely. Enkä edes juokse paljon. Pitäisi kai koittaa sitä sauvakävelyä treeninä.


    • Anonyymi

      Tunti parempi tavo kuin puokki alle kahden.
      Samppakaljat kylmään

      • Anonyymi

        Juu. Oluella saa palkita itsensä vasta sitten kun se menee.


    • Anonyymi

      Mä juoksin maantie/hiekkatie/polkukympin hiostavana kesäiltana 41 minuuttiin, kun kerrankin olin kympin juoksutapahtumassa. Olis pitänyt jättää juoma nappaamatta ensimmäiseltä juomapisteeltä niin olis säästänyt ajassa, toisella pisteellä en juomaa ottanutkaan. Tykkäsin juosta, oli hyvä rento veto enkä katsonut niin sekunnin päälle lopussakaan eli en ottanut mitään kiriä, kun en tykkää juosta kieli vyön alla. Ihan ookoo näinkin vanhalle ukkelille.

    • Anonyymi

      Joko meni kymppi tuntiin? Tässä oma ohjelma tunnin alittamiseen.

      Ma: kiihtyvä peruslenkki
      Ke: peruslenkki
      To: intervalli
      La: pitkä lenkki

    • Anonyymi

      TEmppiä tänään yritykseesi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas mennään.

        Selkeää argumentaatiota, tosin Björn Dählien osuus on sivuutettu osin kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeää argumentaatiota, tosin Björn Dählien osuus on sivuutettu osin kokonaan.

        Minkä merkkisillä kalsareilla Dählie juoksee? Iivolla Mähöset.


    • Anonyymi

      Minä juoksen rennosti omaksi ilokseni. Ei kiinnosta kilpailla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe