Ratsastan suomenhevosella joka ei millään tahtoisi pysyä rauhallisessa käynnissä, ravissa taikka laukassa! Että voisiko joku kiltti ihminen neuvoa minua miten saisin sen rauhoittumaan? En saa sitä millään pidettyä rauhallisena, se vain kaahailee ja vetää päätä alas. En silti tahdo mitään apuohjia ja sen semmoisia käyttää, mutta mitä harjoituksia voisi tehdä jotta sen olisi vähän pakko keskittyä? :)
Kaahaaja!
18
463
Vastaukset
Apuohjista ei mitään hyötyä olisikaan jos hevonen painaa päätään alas. En nyt tiedä onko siitä hirveästi haittaa jos hevonen kävelee reippaasti, mutta ravin ja laukan suhteen voisit kokeilla kiemurauria. Pysy koko ajan kaarevalla uralla. Voltteja, kiemurauria, suunnanvaihtoja, mitä tahansa kunhan et anna sille tilaisuutta kiihdyttää vauhtiaan suoralla uralla. Voit mennä myös suoraan, mutta tee niillä pätkillä jarruharjoituksia. Pysähdyksiä, siirtymisiä hitaampaan askellajiin, peruutuksia, sen sellaista. No laukassa on vaikeampi tehdä suunnanmuutoksia ellei hevonen osaa laukanvaihtoja, mutta voit tehdä niitä ravin kautta. Pienehkö ympyrä voisi kuitenkin olla aluksi parempi, niin näet miten hevonen alkaa toimia.
Jos hevonen painaa päätään liian alas, voit nostaa sen pään ylös nostamalla pieneksi hetkeksi omia käsiäsi suoraan ylöspäin. Vain siksi aikaa ja sen verran tiukalla otteella, että pää nousee. Voit kokeilla tätä myös nostamalla vain toista ohjaa, jos hevonen alkaa painaa ohjalle eli nojata ohjaan. Silloin tuo yhden ohjan nostaminen toimii paremmin, koska hevosen ei ole niin helppo ohjaan nojata kun tuki on vain toisella puolella. Minun ratsastuksen opettajani neuvoi tämän minulle kun oma ponini aikoinaan painoi myös päätään alas. Saattaa olla, että ensin alkuun sinusta tuntuu kuin ratsastaisit kädet korvissa, jos joudut tekemään sitä usein, mutta ainakin omani kanssa se tehosi viikossa. Mulla riitti kun käytin käden ylempänä, mutta jos ei riitä, liikuttele kuolainta samalla kun nostat ohjan. Älä sahaa, mutta liikuttele sen verran että hevonen tuntee sen.
Ellei keskittyminen näillä parane, kokeile seuraavaksi maapuomeja. Useita peräkkäin suorilla, ja yksittäisinä kaartuville urille. Suorilla pätkillä voit myös laittaa puomeja siksakkiin, niin että ne eivät ole yhdensuuntaisesti toisiinsa nähden, vaan että puomien toinen pää on lähempänä toisiaan kuin toinen. Kun puomien etäisyys ja asento vaihtelevat, hevonen joutuu keskittymään siihen mihin astuu.
HUOM! Siksakkipuomeille ei saa tulla kovassa vauhdissa tai hevonen voi kompastua niihin ja loukata itsensä! Puomeille aina rauhallisessa vauhdissa! Jos hevonen alkaa kiihdyttää ennen puomeja, tee pieni voltti juuri ennen niitä, niin hevonen pysyy rauhallisessa vauhdissa.- -vauhtihirmu-
Siis tottakai se on hyvä jos hevonen pyrkii eteenpäin, mutta kyllä sen kuunnella pitää ja hiljentää vauhti pyytäessä. Se meillä on ongelmana :)
- gaahaaja
Joo kentällä paljon pääty ympyrällä työskentelyä, voltteja kiemuroita, käännöksiä, siirtymisiä, pysähdyksiä, puomeja, kartioita yms.. kaikkea mikä pitää hevosen mielenkiinnon vireillä ja saa sen kuuntelemaan sinua.. heti kun vauhti pyytämättä kiihtyy himmaat ja teet esim. voltin.. ratsasta paljon erilaisia uria ja tee harjoituksia niin että hevosen on pakko kokoajan kuunnella sinua, eikä sen energia ja mielenkiinto mene kaahaamiseen.. kartioiden välistä pujottelu on hyvää harjoitusta koska onnistuakseen hevosen on pakko kulkea rauhallisesti:) ja kun hevonen alkaa kuumiamaan niin kävelet vaan n. 5min pitkin ohjin että hevonen tasaantuu ja sen jälkeen taas töitä.. olen itse paljon ratsastannut ex-ravureita ja lähes kaikkilla tuo kaahaaminen verissä ja tälläisella harjoituksilla olen saanut pikkuhiljaa hyvää tulosta:) muistat vaan ettet heti pyydä liian aikeita juttuja vaan etenet hevosen kykyjen mukaan, ihan vaan aluksi vaikka kaikkiin kulmiin voltit ja pitkillä sivuilla pari mutkaa, ensin käynnissä ja sitten ravissa.. ja harjoittelun jälkeen kun tasapaino on hyvin kehittynyt niin laukassa:) ja pysyt vaan itse rauhallisena ja kärsivällisenä silloin kun hepalta meinaa lähteä mopo käsistä.. onnea harjoituksiin:)
- gaahaaja
ja piti viellä se lisätä että tee pitääkseni vauhdin tasaisena ja hevosen hyvin tuntumalla paljon pehmeitä, pitkiä puolipidätteitä.. tee niin vaikka hevonen ei puolipidätteistä mitään ymmärtäisikään.. se saa sen kumminkin aina hieman heräämään ja kuuntelemaan sinua paremmin.. tee puolipidätteet myös aina ennen seuraavaan asiaan siirtymistä.. siis kun siirryt käynnistä raviin pidäte, kun teet voltin ennen sitä pidäte, siirryt takaisin käyntiin pidäte, vaihdat suuntaa pidäte jne. näin hevonen oppii että pitäde meinaan aina jokun uuden tehtävän alamista ja on silloin kuulolla myös paremmin:) äläkä missään nimessä menetä toivoa vaikka aluksi tuntuisi siltä että olet kaikkesi yrittänyt ja tehnyt vaikka mitä temppuja ja hevonen silti vain kaahaa kuin hullu.... jatkat vain sitkeästi niin kyllä se kaamaaminen loppuu.. toisilla hevosilla rauhoittumiseen menee muutama kuukausi, toisten kanssa puhutaan vuosista, jotkut nuoremmat hepat ovat rauhoittuneet kunnolla vasta kun ikää on tullut enemmän, mutta kaikki kaahaajat ovat jossain vaiheessa lopteeaneet kaahaamisen:) ja talvella jos vaan maldollista niin mene tekemään paljon hanki treeniä.. aluksi maks. 15min ravaamista ja laukkaamista kunnon hangessa tekee hevosen kunnolle ihmeitä raskaassa lumessa ei jaksa kaahottaa kovaa.. sinne sitten väliin vaikka ympyrällä ravaamista, siirtymisiä ja pysähdyksiä.. pääsipäs taas moottoritupa irti ja tekstiä tuli!, no toivottavasti on jotain apua:DDDD
- -vauhtihirmu-
Meillä on myös se ongelma että melkein aina on muitakin ratsastamassa samalla aikaa. Ja aina ei mahdu tekemään niitä kiemuroita, tai siis sillon kun se kaahaa. Joten yleensä me vain turvaudutaan volteille. Ja ne eivät tunnu auttavan, ravissa hevonen vain nostaa laukan kun sitä yrittää asettaa voltilla. Vaikka ei minkään sortin laukkapohkeita anna! :S Mikä siihen sitten voisi tepsiä? Ajattelin myös että sillon kun mahtuu paremmin voisi ratsastaa kahdeksikkoa, ravissa sekä laukassa (siinä samalla sitten ne laukanvaihdot! :)
Ei meidän ole tarkoitus kieltää hevostasi pyrkimästä eteenpäin, vaan saada se kuuntelemaan ja keskittymään, juuri niin kuin halusitkin. Nuo kiemurat joita olemme suositelleet, olisi parhaaksi havaittu keino sen päämäärän saavuttamiseen, mutta ellei siihen ole tilaa, voit kokeilla pysähdyksiä ja siirtymisiä joita myös ehdotimme. Kun hevonen kiihdyttää liikaa esim ravissa, siirry käyntiin ja heti takaisin raviin. Sama laukan kanssa. Jos hevosesi on eteenpyrkivää tyyppiä, nämä harjoitukset eivät sitä piirrettä poista keskittymisestä huolimatta.
Tuosta laukalle hyppäämisestä voiltilla tulee mieleen, että millaiset ohjasavut sinulla on? Kun asetat hevosen kaarteessa sisäänpäin sisäohjalla, muista pitää ulko-ohja tuella. Älä päästä sitä löystymään. Sisäohjan asettaessa ulko-ohja tukee ja toimii samalla tarvittaessa pidätteenä jos hevonen yrittää laukalle.
Siitä on aikaa kun olen viimeksi ratsastanut ravureilla tai kouluttamattomilla hevosilla, mutta muistelen, että hevonen hyppää helposti laukalle kaarevalla uralla jos sillä on huono tasapaino. Heittäisin tässä asiassa pallon Gaahaajalle, hän tietänee minua paremmin mitä olisi parasta tehdä.
Gaahaaja, mitä ehdotat?- -vauhtihirmu-
Anteeksi minä tarkoitin vain sitä käyntiä kun sanoit että ei haittaa vaikka hevonen kävelee reippaasti :) En tarkoittanut että nuo poistaisivat hevoselta eteenpyrkimistä :) En ole kyllä hirveästi laittanut huomiota siihen ulko ohjaan kyllä.. Se saattaisi auttaa, koska se on kyllä mahdollista että se on ''vahingossa'' löystynyt voltilla kun olen vain ajatellut sitä kääntämistä :P
Ahaa. Anteeksi minunkin puolestani. Käsitin väärin. Mutta hyvä kun selvisi. :)
Kannattaa tosiaan muistaa se ulko-ohja, se unohtuu tosi helposti. Muistan kyllä miten oma opettajani aikoinaan sai ensinalkuun jatkuvasti muistuttaa mua siitä ulko-ohjan tuesta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös pohkeisiin, varsinkin ulkojalkaan. Mulla kävi yhdessä vaiheessa helposti niin, että kun mentiin ympyrällä tai voltilla ja keskityin liikaa ohjiin, ulkopohkeeni alkoi huomaamattani hivuttautua taaksepäin, ja sitten poni sai vahingossa laukka-avut. Onneksi opettajani haistoi palaneen käryä aika pian ja alkoi seurata ratsastustani ympyrän ulkopuolelta niin että vika löydettiin ja voitiin korjata ennen kuin siitä ehti tulla tiedostamaton tapa. :D
Varmista myös että pohkeesi pysyvät paikallaan. Jos ne heiluvat kuin heilurit edestakaisin, hevonen ei tiedä mitä olet siltä pyytämässä ja saattaa senkin takia pyrkiä laukalle. Itselläni on onneksi luonnostaan vakaat pohkeet, mutta eräällä toisella tytöllä ei ollut, ja hänen oli todella vaikea opetella pitämään jalkansa paikoillaan.- -vauhtihirmu-
Olen nyt kokeillut kaikenlaisia kiemuroita mm. kahdeksikkoa (hevonen hallitsee myös laukanvaihdot) Mutta silti voltit ovat ongelmana. Isommat voltit kyllä sujuvat, mutta pienillä se vain nojaa sisäänpäin, kiihdyttää vauhtia ja lopulta nostaa laukan. Tuntuu että sillä olisi huono tasapaino? Olisiko siihen mitään hyvää harjoitusta? Siis tasapainon parantamiseen... :) Se ulko ohja ei kyllä sitten paljoa auta voltilla. Siinä syntyy vain uusi ongelma.. Nimittäin se vain kääntää päätä ulospäin.. Ja pohkeet ovat kyllä paikoillaan tietääkseni... Pitää katsoa taas huomenna :D
- the heppahullu
moi
puolipidäte läpi ;) taitaa olla kovempi menemään kuin millä olen itse ratsastellut :) =)
ainakin kuulostaa=) =D :D :) :D- -vauhtihirmu-
Joo mutta kun tämä polle päättää että ''Nyt mennään lujaa!!'' niin ei ne puolipidätteet aina auta..:D Niin miten on..? Tasapaino-harjoituksia??? :)
Älä, Vauhtihirmu, kiristä ulko-ohjaa liikaa. Hevosen tulee olla koko ajan asettuneena sisäänpäin, joten jos pää kääntyy ulospäin, ulko-ohjasi on liian tiukalla. Tai sitten olet päästänyt sisäohjan löystymään. Muistat kai, että asetuksessa sinun pitäisi nähdä hevosen päästä ainoastaan sisäkaarteen silmäkulma ja sierain, ei muuta. Jos näet muutakin, olet kääntänyt hevosen päätä liikaa. Kaulan ei kuulu taipua mutkalle, ja siitä huolehtii ulko-ohja. Pidä se tuntumalla, älä kireällä. Siinä on iso ero!
Ahaa, taisi ongelma selvitä! Olisit heti sanonut että kallistuu sisäänpäin pienillä volteilla. Se nimittäin kertoo, että kysymys ei ole huonosta tasapainosta, vaan siitä että hevosen vartalo ei taivu kunnolla.
Minulla oli juuri tuo ongelma toisen ponini kanssa, ja kun poni alkoi taipua kunnolla, kallistelu loppui.
Nyt menee selittäminen vaikeaksi.. Sinun täytyy sisäpohkeella huolehtia siitä ettei hevonen kallistu sisäänpäin, ja luultavasti tarvitset siihen VOIMAA. Voi olla, että joudut käyttämään raippaa tehosteena. Joka tapauksessa voin melkeinpä vakuuttaa, että koipesi tulevat huutamaan hoosiannaa... Mutta kuitenkin: Sisäpohkeella pidät hevosen uralla jota haluat kulkea, niin että se ei pääse kallistumaan sisäänpäin. MUTTA: ulkopohkeella sinun taas on huolehdittava siitä, että takapää kulkee samaa uraa eikä lähde ulospäin niin että hevonen tavallaan kulkee väistämällä. Nyt menee vielä vaikeammaksi: Sisäpohje pysyy paikallaan pitääkseen etupään uralla, ja ulkopohje siirtyy hieman taaksepäin pitämään takapään samalla reitillä. Käytännössä kyse on laukka-avuista, ja hevoselle on vaikea opettaa, milloin ko. avut pyytävät laukkaa ja milloin taipumista. Edistyneemmät voivat käyttää pohkeitaan samanaikaisesti, mutta vähemmän kokeneiden kannattaa antaa apuja eri aikaan, ensin yhdellä jalalla ja sitten toisella, ettei hevonen mene sekaisin.
Sanottakoon myös, että joku toinen on voinut oppia asian eri tavalla kuin minä, eli tämä ei välttämättä ole se ainoa oikea tapa. Tämä on vain se tapa joka minulle on opetettu.
Ja muista samaan aikaan, ettei mene liian helpoksi, nuo edellämainitut ohjasavut.
Katherine! Auta! Miten tämän voi selittää ymmärrettävästi?!
No niin, Vauhtihirmu, paras lääke tuohon on vain tehdä lisää kiemuroita ja pieniä voltteja, eli taivutusharjoituksia. Ensin käynnissä kunnes sujuu, sitten ravissa ja lopulta laukassa. Parasta olisi jos voit pyytää jotakuta opettamaan sinua. Hevosen taivuttaminen on pääpiirteissään simppeliä, mutta kun vartalo pitää saada taipumaan, vaaditaan aika paljon kaikenlaista hienosäätöä jota on todella vaikea selittää, ja vielä vaikeampi oppia pelkästään lukemalla. Tämän paremmin en osaa taivuttamista selittää. Toivottavasti joku muu osaa...- -vauhtihirmu-
Pakko kiittä sinua kun jaksat selittää tällaiselle hidasälyiselle kaiken! :D Minulle on tullut tavaksi käyttää ulko-ohjaa liikaa.. Varaudun aina siihen kun hevonen lähtee juoksemaan. Eli siitä on tullut huono tapa.... :/ Minä luulin että kyse oli tasapainosta kun tuntuu siltä että hevonen kaatuisi sisäänpäin ja nostaa laukan periaatteessa pysyäkseen pystyssä. Mutta nyt kun sanot niin se ei kyllä ole kova polle taipumaan... Se asettuu kyllä ihan mukavasti mutta siihen se sitten jää. Vartalo ei oikein taivu mukana. Meillä on näköjään paljon töitä edessä..:D Kokeillaan huomenna vähän uudenlaisia harjoituksia.. ;) Hevonenhan taitaa kaikki avot ja sulut, laukanvaihdotkin.. Harmi vain kun nämä ryntäilyt vievät kaiken energian niin ei ole kauheasti tullut mietittyä muuta kun että ''Miten tän nyt sais hiljennettyä?!'' Mutta siinä taitaa ollakin se virhe.. Meidän pitäisi juuri treenata niitä mitkä ovat jääneet unohdettua.... :S Hups!
Eipä kestä. Olen lomalla joten on aikaa kirjotella, ja jos samalla voin autella ihmisiä, niin aina parempi. :D
Aika erikoista, että hevonen on noinkin pitkälle koulutettu muttei taivu. Yleensä hevoset alkavat taipua automaattisesti koulutuksen edetessä, koska koska nuo taivutusharjoitukset ovat tavallisesti osa valmennusta.
Et sinä aivan väärässäkään ollut kun epäilit tasapainoa. Hevosesi hyppää laukalle kun siltä menee tasapaino, sikäli olet oikeassa, mutta et johdatellut ajatusta tarpeeksi pitkälle, pohjimmaisiin syihin asti. Tasapaino menee, koska hevonen ei taivu ja sen takia se kallistuu kunnes hyppää laukalle pysyäkseen pystyssä.
Teillä on todellakin paljon työtä edessänne, sen voin varmuudella sanoa. Suosittelen kuolutunteja, mieluiten yksityisiä jos mahdollista. Opettaja näkee virheet joita et itse huomaa, ja näkee hevoskohtaisesti miten sen saa parhaiten taipumaan.
Jäin tässä miettimään lausahdustasi "Minulle on tullut tavaksi käyttää liikaa ulko-ohjaa. Varaudun aina siihen kun hevonen lähtee juoksemaan".
Aivan kuin pidättelisit hevosta vain toisella ohjalla. Pidätehän tapahtuu molemmilla ohjilla samalla voimakkuudella... Jos kiristät vain toista ohjaa, hevonen ei voi tietää että haluat sen pysähtyvän, koska ohjasavut pyytävät sitä kääntymään. Mutta nyt minä selitän itsestäänselvyyksiä.
...Oletan?
Onko muuten hevosesi entinen ravuri? Olen ollut huomaavinani vuosien mittaan, että ryntäily on niille verrattain tavallista. En tiedä miten sitä pidättelet, mutta tee lyhyitä pidätteitä sen sijaan että pitäisit sen suussa pitkää tasaista vetoa. Jatkuva veto suussa saa ravurin juoksemaan entistä kovempaa, joten yleensä lyhyet pidätteet toimivat paremmin vaikka hevonen olisikin ollut ratsuna jo pidempään. Älä siis vedä sen kanssa kilpaa, koska hevonen sen kisan voittaa kumminkin.
Ja tuohon ryntäilyyn sanoisin vielä, että älä anna hevosen painaa päätään alas niin se ei pääse väistämään kuolaimen vaikutusta. Jos sillä on taipumus aukoa suutaan kun pidättelet sitä, laita sille ryöstöremmi ellei sillä jo ole. Sekin estää hevosta väistämästä kuolainta, jolloin hallitset sen paremmin ja sinun on helpompi keskittyä muihin juttuihin.- -vauhtihirmu-
Hevosella on vain ajettu ehkä vuoden, sitä ennen se oli kyllä ratsastuskäytössä. Se on vähän ruosteessa! Ja se ulko-ohja juttu, tiedän että pitäisi olla se tasainen tuntuma.. mutta se unohtuu kun hevonen sitten lähtee.. Myös ehkä sen takia että varon vähän sillä sisä-ohjalla, sillä hevonen lähtee niin herkästi voltille ja sisäohja saattaa löystyä minun sitä huomaamatta. Ja olen kyllä meinannut mennä valmennuksiin kunhan sitä rahaa kertyisi vähän :) Se ei ole ollut ravurina, mutta ajettu on :) Ne suitset mitä käytän normaalisti ovat rikki (missä on ryöstöremmi) Nykyisissä ei ole, mutta se ei kyllä suuta availe, en ole huomannut yhtään eroa vaikka sitä remmiä ei ole..:/
Ajaminen kieltämättä jäykistää hevosen jos sillä on vain ajettu pitkään. On kuitenkin hyvä uutinen että on ollut enimmäkseen ratsukäytössä; saatat päästä vähän helpommalla kun alat taivutella sitä, kun sinun ei tarvitse aivan täysin alusta aloittaa. Taito on jo olemassa, sinun täytyy vain kaivaa se esiin. :)
Jos hevonen pyrkii kääntymään liian herkästi, estä kääntyminen sisäpohkeella.
Kiihdyttelyyn ei nyt oikein tule muuta rakentavaa mieleen kuin se mitä sanoin joskus aiemmin, ja arvelen yhä että ne temput voisivat auttaa. Mutta sitä ei voi tietää ellei kokeile. :)- -vauhtihirmu-
Uskon että asiat vain paranevat tästä! Polle on jo tämän viikon aikana rauhoittunut paljon :) Mutta silti se välillä tahtoisi vähän kiihdyttää vauhtia. Olen silti todella tyytyväinen tämän päivän ratsastukselle, kyllä se pari kertaa meni vähän lujempaa, mutta hiljensi kuitenkin vauhtia(pienen suostuttelun jälkeen) :) Olen myös huomannut että se ei oikein taivu yhtä hyvin oikeassa kierroksessa kuin vasemmassa, eli siinä suunnassa vielä hiukan vaikeuksia. Ei se auta muu kuin nyt me vain jatkamme harjoituksia ja voimme keskittyä muihinkin asioihin ajan myötä..:)
Aina parempi! Kiva että on lähtenyt sujumaan.
Nauti ratsastuksesta! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti37840334Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1168757Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos316060Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös224658Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623875Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta543660Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D743201- 342873
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192448Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!192272