Lyöntien pituudesta

Aloitteleva

Lueskelin tuossa jostain Golf oppaasta, että puu 1:llä keskimääräinen lyöntipituus miehillä olisi yli 200m (tämä ilmeisesti tarkoittaa ilmassa?). Kuinka hyvin tämä pitää paikkaansa teidän lajin harrastajien parissa? Ylittyykö 200m kyltti rangella helposti? Itselläni n. 150 "lyöntiä" takana driverilla ja parhaimmatkin tipahtelivat korkeitaan 180 metriin. Tavoittamattomalta tuntuu tässä vaiheessa tuo rajapyykki(tosin kurssitkin vielä käymättä). Ei varmaan ihan oleellisin juttu tässä vaiheessa harjoittelua, mutta syöhän tuo äijää rotanlailla. Kuullostaa vaan niin utopistiseltä, että harjoittelulla/opetuksella saisi esim. 50 lisämetriä aikaiseksi...

135

35223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raksutiikeri

      Kyllä hyvät pelaajat lyö draivia reilusti yli 200m ilmassa. Itsellä avaus on ollu huono, jos se tipahtaa jo 200m:n kohdalla alas. Yleensä menee 220-250m ilmassa.

      Mut tärkeintähän on se, että se lyönti lähtee suoraan ja joka kerta sinne minne tähtää. Ei sillä pituudella ole niin väliä.

      Ekoina vuosina se 200m oli aika tiukassa mullaki, mut sit vähitellen tekniikka kehitty ja lyönti rentoutu ni tuli lisää mittaa...

      • Lyhytlyöntinen

        Huippuammattilaisten tourilla parhaan draivaajan draivikeskiarvo rullineen on n. 260 m, joten näihin yli 200 m ilmasssa jatkuvasti paukuttelevien juttuihin voi suhtautua hiukan hymyillen.
        Jos jutut tai lyönnit pysyisivät väylällä, nämä kaverit pelaisivat ihan muualla kuin suomalaisilla klubeilla.
        Kannattaa muistaa, että golfissa tulos tehdään alle sadan metrin päästä kupista. Ei pitkillä tai lyhyillä avauksilla.


      • raksutiikeri
        Lyhytlyöntinen kirjoitti:

        Huippuammattilaisten tourilla parhaan draivaajan draivikeskiarvo rullineen on n. 260 m, joten näihin yli 200 m ilmasssa jatkuvasti paukuttelevien juttuihin voi suhtautua hiukan hymyillen.
        Jos jutut tai lyönnit pysyisivät väylällä, nämä kaverit pelaisivat ihan muualla kuin suomalaisilla klubeilla.
        Kannattaa muistaa, että golfissa tulos tehdään alle sadan metrin päästä kupista. Ei pitkillä tai lyhyillä avauksilla.

        Noi prot pelaaki back teeltä eli valkosilta. Sieltä on yleensä aika pahat linjat väylälle ja pitää olla ennen kaikkea tarkkutta lyönneissä, ei pituutta. Tällöin pitää lyödä tarkasti eikä voi vetää täysillä läheskään aina. Näin ainakin meidän kentällä.

        Ja totta se on, että harva klubipelaaja lyö draivia keskiarvoisesti yli 230m. Tähän pystyvät vain alhaisella tasoitusella pelaavat. Mun pisin mitattu draivi on ollu 297m väyläosumana. Yleensä en pääse lähellekään tuota... Tuossa oli tosin rullimista mukana varmaan 40m.

        t: hcp 5.7


      • rautaseiska
        raksutiikeri kirjoitti:

        Noi prot pelaaki back teeltä eli valkosilta. Sieltä on yleensä aika pahat linjat väylälle ja pitää olla ennen kaikkea tarkkutta lyönneissä, ei pituutta. Tällöin pitää lyödä tarkasti eikä voi vetää täysillä läheskään aina. Näin ainakin meidän kentällä.

        Ja totta se on, että harva klubipelaaja lyö draivia keskiarvoisesti yli 230m. Tähän pystyvät vain alhaisella tasoitusella pelaavat. Mun pisin mitattu draivi on ollu 297m väyläosumana. Yleensä en pääse lähellekään tuota... Tuossa oli tosin rullimista mukana varmaan 40m.

        t: hcp 5.7

        Lyöntien pituuksista puhuttaessa pitäisi puhua niistä normaaleista pituuksista joihin yltää joka kierrokselal eikä satunnaisista tai yhdestä huippulyönnistä.
        Itsellä avaukset ovat jotain 160-180 metriä ja sitten ehkä joka 30:s lipsahtaa rullineen hiukan yli 200.


      • raksutiikeri
        rautaseiska kirjoitti:

        Lyöntien pituuksista puhuttaessa pitäisi puhua niistä normaaleista pituuksista joihin yltää joka kierrokselal eikä satunnaisista tai yhdestä huippulyönnistä.
        Itsellä avaukset ovat jotain 160-180 metriä ja sitten ehkä joka 30:s lipsahtaa rullineen hiukan yli 200.

        No mikä on sit tavallinen klubipelaaja?? Mä lyön avaukset spoonillakin 200-240m, riippuen tietty tuulesta ja onko ylä- vai alamäki. Ja draivi on aina yli 200m. Suunnilleen 230-250m, riippuen taas noista samoista tekijöistä.

        Mut onhan noita pelureita jotka ei saa draiverillakaan yli 200m, paitsi joskus myötätuuleen ja hyvillä rullimisilla. Mut ne harvemmin saa händäriän alle 10. Meitä on siis kaikenlaisia golfareita... keskiarvoa on vaikea hakea.


      • rautaseiska
        raksutiikeri kirjoitti:

        No mikä on sit tavallinen klubipelaaja?? Mä lyön avaukset spoonillakin 200-240m, riippuen tietty tuulesta ja onko ylä- vai alamäki. Ja draivi on aina yli 200m. Suunnilleen 230-250m, riippuen taas noista samoista tekijöistä.

        Mut onhan noita pelureita jotka ei saa draiverillakaan yli 200m, paitsi joskus myötätuuleen ja hyvillä rullimisilla. Mut ne harvemmin saa händäriän alle 10. Meitä on siis kaikenlaisia golfareita... keskiarvoa on vaikea hakea.

        Jos avauspituutesi pitävät paikkansa edes osittain ja ovat väylällä eikä metsähallituksen puolella, händärisi pitäisi olla positiivinen. Sen olen huomannut että likipitäen kaikki (itse myös) kuvittelevat lyöntinsä pitemmäksi kuin ne tosiasiassa ovat.
        Vai mättääkö lähipeli niin pahasti? Noilla avauksilla oltaisiin par 4:lla noin satasen päässä greenistä ja vitosilla melkein kahdella päällä. Eli suurin piirtein joka reiällä puttaisit birkkua :=D . Pituuksista puhuttaessa pitäisi ottaa mukaan vain väylillä pysyvät avaukset ei teoreettista maksimia.


      • raksutiikeri
        rautaseiska kirjoitti:

        Jos avauspituutesi pitävät paikkansa edes osittain ja ovat väylällä eikä metsähallituksen puolella, händärisi pitäisi olla positiivinen. Sen olen huomannut että likipitäen kaikki (itse myös) kuvittelevat lyöntinsä pitemmäksi kuin ne tosiasiassa ovat.
        Vai mättääkö lähipeli niin pahasti? Noilla avauksilla oltaisiin par 4:lla noin satasen päässä greenistä ja vitosilla melkein kahdella päällä. Eli suurin piirtein joka reiällä puttaisit birkkua :=D . Pituuksista puhuttaessa pitäisi ottaa mukaan vain väylillä pysyvät avaukset ei teoreettista maksimia.

        No mites se keskiarvo sit lasketaan, jos avaus ei aina osu väylälle?

        Esim jos 10 draivia on kaikki pituudeltaan 240m, mutta niistä vain puolet on väylällä. Mikä on tällöin draivien keskipituus? Onko se sit vain 120m?

        HyGin kentällä klubitiiltä pitkiä draiveja lyövä ei voi käyttää draiveria ku ehkä 4-6 väylällä. Spoonilla kannattaa vetää n. 5-6 väylää. 4 par-3:sta tietty raudalla ja n. 4-5 par-4:sta joutuu usein avaamaan raudalla.

        Ja usein raffit on pahoja ja sieltä ei par'ia tehdä. Joten kun muutaman avauksen ryssii raffiin ja tekee bokin ja muutaman lähilyönnin ryssii ni taas tuli bogi. Sinne ne 7 lyöntiä yleensä meneeki jotka mun positiivisen händärini slopella on varaa ryssiä...


      • raksutiikeri
        rautaseiska kirjoitti:

        Lyöntien pituuksista puhuttaessa pitäisi puhua niistä normaaleista pituuksista joihin yltää joka kierrokselal eikä satunnaisista tai yhdestä huippulyönnistä.
        Itsellä avaukset ovat jotain 160-180 metriä ja sitten ehkä joka 30:s lipsahtaa rullineen hiukan yli 200.

        Lauantaina vetäisin HyGin 10. väylällä draivin 193m:n päähän lipusta. Väylä on par5 ja pelasin takatiiltä joka oli kortin mukaan 480m lipusta. Joten mittaa draivilla oli siis 287m. Väylä on suht suora, joten oikasemaankaan ei pääse. Tiin paikkaa en muista, mutta siellä se oli takatiin avausalueella. Tuuli oli kohtuullinen sivumyötäinen... Se oli rauhallinen sutasu. Yritin vain keskelle väylää varmasti. Ei hajuakaan kuinka pitkä oli ilmalento, mutta jos pitää arvioida, niin n. 220m.


      • hcp9,5
        Lyhytlyöntinen kirjoitti:

        Huippuammattilaisten tourilla parhaan draivaajan draivikeskiarvo rullineen on n. 260 m, joten näihin yli 200 m ilmasssa jatkuvasti paukuttelevien juttuihin voi suhtautua hiukan hymyillen.
        Jos jutut tai lyönnit pysyisivät väylällä, nämä kaverit pelaisivat ihan muualla kuin suomalaisilla klubeilla.
        Kannattaa muistaa, että golfissa tulos tehdään alle sadan metrin päästä kupista. Ei pitkillä tai lyhyillä avauksilla.

        kentällä on vaikea mitata tarkaa pituutta mut range palloja mä hakkaan 2 vuotta vanhalla callawayn draivelilla aina 200 metrin taululle.. joten voi kuvitella et kentällä kunnon palloilla pituudet on yli 200 m ilmassa. mä lyön mun titun spoonilla (asteet13,5) rangepalloa 200 metriä.. et jos on neljäki vuotta pelannu eikä pallo lennä avauksissa yli 200 nykymailoilla niin on välineissä vikaa tai taidoissa..


      • jestas100
        raksutiikeri kirjoitti:

        Lauantaina vetäisin HyGin 10. väylällä draivin 193m:n päähän lipusta. Väylä on par5 ja pelasin takatiiltä joka oli kortin mukaan 480m lipusta. Joten mittaa draivilla oli siis 287m. Väylä on suht suora, joten oikasemaankaan ei pääse. Tiin paikkaa en muista, mutta siellä se oli takatiin avausalueella. Tuuli oli kohtuullinen sivumyötäinen... Se oli rauhallinen sutasu. Yritin vain keskelle väylää varmasti. Ei hajuakaan kuinka pitkä oli ilmalento, mutta jos pitää arvioida, niin n. 220m.

        jopas oli...67 meetriä rullia...aika epeli olet ;)) mites muuten rangellahan yleensä -23 apaut -30 % palloja , elikkä kaikki te jotka "väitätte" laittavanne siellä palloja tuonne k230 -250 metrsiin , laskekaahna siittä minn emenisi täys boolilla !!


      • karhuvaari200
        raksutiikeri kirjoitti:

        No mikä on sit tavallinen klubipelaaja?? Mä lyön avaukset spoonillakin 200-240m, riippuen tietty tuulesta ja onko ylä- vai alamäki. Ja draivi on aina yli 200m. Suunnilleen 230-250m, riippuen taas noista samoista tekijöistä.

        Mut onhan noita pelureita jotka ei saa draiverillakaan yli 200m, paitsi joskus myötätuuleen ja hyvillä rullimisilla. Mut ne harvemmin saa händäriän alle 10. Meitä on siis kaikenlaisia golfareita... keskiarvoa on vaikea hakea.

        noinkin paljon pelanneena tiedät varsin hyvin, että singeli pelaaja pystyy kiertämään kierroksensa kyllä ilman yhtäkään yli 200 metrin avausta tai lyöntiä , ei ole edes kovin vaikeaa.... joten jossakin nyt mättää, joko et olekkaan pelimies tai sitten jokin muu kertomasi juzku ei pidä nyt ihan pakkaansa, mitätulee pituuksiin ,mailoissakin on nykyään jopa monen asteennostukulma eroja, toisella seiskalla menee helposti 150 ja toisella ei millään, 130 riittä mainiosti


      • hcp 8,4
        raksutiikeri kirjoitti:

        No mikä on sit tavallinen klubipelaaja?? Mä lyön avaukset spoonillakin 200-240m, riippuen tietty tuulesta ja onko ylä- vai alamäki. Ja draivi on aina yli 200m. Suunnilleen 230-250m, riippuen taas noista samoista tekijöistä.

        Mut onhan noita pelureita jotka ei saa draiverillakaan yli 200m, paitsi joskus myötätuuleen ja hyvillä rullimisilla. Mut ne harvemmin saa händäriän alle 10. Meitä on siis kaikenlaisia golfareita... keskiarvoa on vaikea hakea.

        Saa sen alle kymppiin ihan miten vaan!! Minä tein sen pelkillä raudoilla (2- vuotta) jonka jälkeen otin draiverin mukaan päästäkseni par 5 helpommin kahdella päälle, mutta lyhyimmät par 5 pääsen rauta3 avauksellakin n. 200-240 m. chippi etäisyydelle kahdella lyönnillä!

        Sen olen oppinut ettei ole mitään väliä veteletkö draivisi joskus sinne 280-300 nurkille jos lähestymiset ei osu hyville putti etäisyyksille silloin jää birdiet tekemättä omat ongelmani parisuhteen lisäksi alkaakin juuri tuosta lähestymislyönnistä joka lähtee aina hukiksi. Lyönti pituudet itselläni p-130m. rauta8-160m. rauta5-180m ja draivi 200-310 Mikä on pisin lyöntini suoralla tasaisella par-4 suht tyynessä kelissä.
        Ei muutakuin hyviä lyöntejä!


      • mahtislaissi
        hcp 8,4 kirjoitti:

        Saa sen alle kymppiin ihan miten vaan!! Minä tein sen pelkillä raudoilla (2- vuotta) jonka jälkeen otin draiverin mukaan päästäkseni par 5 helpommin kahdella päälle, mutta lyhyimmät par 5 pääsen rauta3 avauksellakin n. 200-240 m. chippi etäisyydelle kahdella lyönnillä!

        Sen olen oppinut ettei ole mitään väliä veteletkö draivisi joskus sinne 280-300 nurkille jos lähestymiset ei osu hyville putti etäisyyksille silloin jää birdiet tekemättä omat ongelmani parisuhteen lisäksi alkaakin juuri tuosta lähestymislyönnistä joka lähtee aina hukiksi. Lyönti pituudet itselläni p-130m. rauta8-160m. rauta5-180m ja draivi 200-310 Mikä on pisin lyöntini suoralla tasaisella par-4 suht tyynessä kelissä.
        Ei muutakuin hyviä lyöntejä!

        Rautakolmonen siis lentää 200-240m mutta sitten lähestymislyönneissä teet hukin. Jokin tossa yhtälössä ei täsmää:) Rauta-3 ei tota matkaa lennä jos teet siinäkin hukin ja aika ihme juttu jos pistät rautakolmosella suoraa mutta sitten lyhyellä mailalla hukkia:)


      • arvi
        Lyhytlyöntinen kirjoitti:

        Huippuammattilaisten tourilla parhaan draivaajan draivikeskiarvo rullineen on n. 260 m, joten näihin yli 200 m ilmasssa jatkuvasti paukuttelevien juttuihin voi suhtautua hiukan hymyillen.
        Jos jutut tai lyönnit pysyisivät väylällä, nämä kaverit pelaisivat ihan muualla kuin suomalaisilla klubeilla.
        Kannattaa muistaa, että golfissa tulos tehdään alle sadan metrin päästä kupista. Ei pitkillä tai lyhyillä avauksilla.

        vähän, mutta asiaa!!!!


      • Arvi

        pituudet lasketaan mihin pallo pysähtyy, ei mitä se kulkee ilmassa.


      • auttaa !
        mahtislaissi kirjoitti:

        Rautakolmonen siis lentää 200-240m mutta sitten lähestymislyönneissä teet hukin. Jokin tossa yhtälössä ei täsmää:) Rauta-3 ei tota matkaa lennä jos teet siinäkin hukin ja aika ihme juttu jos pistät rautakolmosella suoraa mutta sitten lyhyellä mailalla hukkia:)

        mailojenvaihto
        Käy mailatohtorilla joka tekee sulle sopivat mailat niin et saat suoraa tai hukkasta jokaisella salmalla tavalla. Slicenlyjillekin voidaan tehdä takuuslicemaila. Siis nyt voi jo slaissiinkin alkaa luottaa


      • S IT
        hcp9,5 kirjoitti:

        kentällä on vaikea mitata tarkaa pituutta mut range palloja mä hakkaan 2 vuotta vanhalla callawayn draivelilla aina 200 metrin taululle.. joten voi kuvitella et kentällä kunnon palloilla pituudet on yli 200 m ilmassa. mä lyön mun titun spoonilla (asteet13,5) rangepalloa 200 metriä.. et jos on neljäki vuotta pelannu eikä pallo lennä avauksissa yli 200 nykymailoilla niin on välineissä vikaa tai taidoissa..

        lyö kunnon palloja. ei se muutama löytöpallo konkkaa useinmille tee. Senkun annat palaa. mä käyn kerran kuussa hakkaamassa Vihdin rangelle kaikki vähnkin huonokuntoisemmat pallot ja muunmerkkiset kun millä pelaan.


      • määmy

        Sarfikin golfkentällä ja hyvin harva saa pallon lentämään 200 m. rajapyykille.
        Esimerkiksi vanhan kentän par 4 väylä 1:n tii on noin 10 m korkeammalla mitä greeni ja matkaa noin 400 m

        Sen lisäksi on muistettava, että rangen pallot ovat halpapalloja eivätkä lennä yhtä hyvin mitä pelipallot mitkä maksavat yli 5,- €/kpl.
        Moni laittaa bägiin niitä rangepalloja ja ihmettelevät miksi ei pallot lennä väylillä 150 m pidemmälle.

        Itselläni hypridi(?)3 millä lentää range pallot 150 m sen suurempaa voimaa käyttämättä.


      • määmy
        Lyhytlyöntinen kirjoitti:

        Huippuammattilaisten tourilla parhaan draivaajan draivikeskiarvo rullineen on n. 260 m, joten näihin yli 200 m ilmasssa jatkuvasti paukuttelevien juttuihin voi suhtautua hiukan hymyillen.
        Jos jutut tai lyönnit pysyisivät väylällä, nämä kaverit pelaisivat ihan muualla kuin suomalaisilla klubeilla.
        Kannattaa muistaa, että golfissa tulos tehdään alle sadan metrin päästä kupista. Ei pitkillä tai lyhyillä avauksilla.

        tänään Ykkös-TV:n urheiluruudussa näytettiin, kuinka Tiger Woods oli lyödä "Hole in one" par4 radalla ja par 4 rata on harvoin alle 300 m.

        Pisin lyönti on noin 1,6 milj. km. http://fi.wikipedia.org/wiki/Mihail_Tjurin
        http://www.golf.fi/portal/uutiset/piccadilly/?bid=4196&vid=12

        Maan pinnalla taas noin 600 m rullauksineen, tehty lentokentällä


      • käytössä2
        Lyhytlyöntinen kirjoitti:

        Huippuammattilaisten tourilla parhaan draivaajan draivikeskiarvo rullineen on n. 260 m, joten näihin yli 200 m ilmasssa jatkuvasti paukuttelevien juttuihin voi suhtautua hiukan hymyillen.
        Jos jutut tai lyönnit pysyisivät väylällä, nämä kaverit pelaisivat ihan muualla kuin suomalaisilla klubeilla.
        Kannattaa muistaa, että golfissa tulos tehdään alle sadan metrin päästä kupista. Ei pitkillä tai lyhyillä avauksilla.

        Pitkiin kaariin on hyvä hankkia tollanen.
        Siitä näkee myös lyönnin pituuden.

        Golf Scope Monocular (5X Optical)
        Price: $7.45 hinta postikuluineen
        http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.682~r.34774240


      • välineissä
        hcp9,5 kirjoitti:

        kentällä on vaikea mitata tarkaa pituutta mut range palloja mä hakkaan 2 vuotta vanhalla callawayn draivelilla aina 200 metrin taululle.. joten voi kuvitella et kentällä kunnon palloilla pituudet on yli 200 m ilmassa. mä lyön mun titun spoonilla (asteet13,5) rangepalloa 200 metriä.. et jos on neljäki vuotta pelannu eikä pallo lennä avauksissa yli 200 nykymailoilla niin on välineissä vikaa tai taidoissa..

        on vikaa, Eikun kauppaan uusia ostamaan. :)

        V..nko väliä sillä on paljonko joku lyö milläkin tikulla. Golf on lyöntipeli piste. Kaikki muu on kikkailua (pistebigi (Ruottalaisgolffia) tai ilmasiks uusitut lyönnit (johtajakolhvia)).

        Golffissa ratkaisee vain ja ainoastaan se kuinka monella lyönnillä, (avaukset, lähestymiset ja putit) kaikki laskiee sekä mukaan mahdolliset rankut, ja siin se on. Paras voittaa riippumatta tuuppaako avauksensa uudella Riverillä, spoonilla vai rautavitosella kunhan lyö vähempi lyöntejä kun kaverit.

        Harkka ja eritoteen asiakaskolhvissa taas asiakas voittaa aina, huolimatta siitä millainen tuuppari sattuu oleen, jos kauppuri on ajantasalla kohtalostaa. Myyjä voittaa loppupeleissä isojen tilausten takia.


      • utelias kyssyy
        hcp 8,4 kirjoitti:

        Saa sen alle kymppiin ihan miten vaan!! Minä tein sen pelkillä raudoilla (2- vuotta) jonka jälkeen otin draiverin mukaan päästäkseni par 5 helpommin kahdella päälle, mutta lyhyimmät par 5 pääsen rauta3 avauksellakin n. 200-240 m. chippi etäisyydelle kahdella lyönnillä!

        Sen olen oppinut ettei ole mitään väliä veteletkö draivisi joskus sinne 280-300 nurkille jos lähestymiset ei osu hyville putti etäisyyksille silloin jää birdiet tekemättä omat ongelmani parisuhteen lisäksi alkaakin juuri tuosta lähestymislyönnistä joka lähtee aina hukiksi. Lyönti pituudet itselläni p-130m. rauta8-160m. rauta5-180m ja draivi 200-310 Mikä on pisin lyöntini suoralla tasaisella par-4 suht tyynessä kelissä.
        Ei muutakuin hyviä lyöntejä!

        jahas pojat, missäs päin maata tet tuomosia lyöttä? Varmaan peloilla, mutta tulkaapa kentälle jossa on tuulta ja vettä, siellä net oikeat händärit toethaan


      • 180 i5
        rautaseiska kirjoitti:

        Lyöntien pituuksista puhuttaessa pitäisi puhua niistä normaaleista pituuksista joihin yltää joka kierrokselal eikä satunnaisista tai yhdestä huippulyönnistä.
        Itsellä avaukset ovat jotain 160-180 metriä ja sitten ehkä joka 30:s lipsahtaa rullineen hiukan yli 200.

        160-180m? Onpa draiverit kehittyneet huimasti! :)


      • Jokke70v
        karhuvaari200 kirjoitti:

        noinkin paljon pelanneena tiedät varsin hyvin, että singeli pelaaja pystyy kiertämään kierroksensa kyllä ilman yhtäkään yli 200 metrin avausta tai lyöntiä , ei ole edes kovin vaikeaa.... joten jossakin nyt mättää, joko et olekkaan pelimies tai sitten jokin muu kertomasi juzku ei pidä nyt ihan pakkaansa, mitätulee pituuksiin ,mailoissakin on nykyään jopa monen asteennostukulma eroja, toisella seiskalla menee helposti 150 ja toisella ei millään, 130 riittä mainiosti

        Jokke70v..hcp9,5..
        Olen tyytyväinen jokaisesta 180m ylityksestä väylälle, rullit mukana.
        Driveria voi/kannattaa käyttää 10 välällä. Lähestyminen greenille ja puttaaminen ovat ratkaisevia.
        Teen joka kierrokselle lyöntipeli tuloksen. Se kehittää peliä on minun vinkki. Paljon kierroksia, muuten ei kehity 50...100/kesä
        Tsemppiä


      • Anonyymi

        Joo mutta täytyy että jos lyöt millä tahansa mailalla aina 150m ja pysyt väylillä niin olet aina puttaamassa paria ? Sitten kun tällainen huippudraivi menee metsään kunnolla niin se väylä oli sitten siinä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta täytyy että jos lyöt millä tahansa mailalla aina 150m ja pysyt väylillä niin olet aina puttaamassa paria ? Sitten kun tällainen huippudraivi menee metsään kunnolla niin se väylä oli sitten siinä ?

        No kyllä me Håkanin kanssa on välillä kentältä metsäänkin poikettu. Ja on siellä joskus pariakin käyty puttaamassa, joten nou hätä!


      • Anonyymi
        raksutiikeri kirjoitti:

        No mites se keskiarvo sit lasketaan, jos avaus ei aina osu väylälle?

        Esim jos 10 draivia on kaikki pituudeltaan 240m, mutta niistä vain puolet on väylällä. Mikä on tällöin draivien keskipituus? Onko se sit vain 120m?

        HyGin kentällä klubitiiltä pitkiä draiveja lyövä ei voi käyttää draiveria ku ehkä 4-6 väylällä. Spoonilla kannattaa vetää n. 5-6 väylää. 4 par-3:sta tietty raudalla ja n. 4-5 par-4:sta joutuu usein avaamaan raudalla.

        Ja usein raffit on pahoja ja sieltä ei par'ia tehdä. Joten kun muutaman avauksen ryssii raffiin ja tekee bokin ja muutaman lähilyönnin ryssii ni taas tuli bogi. Sinne ne 7 lyöntiä yleensä meneeki jotka mun positiivisen händärini slopella on varaa ryssiä...

        Kun puhutaan draivien keskipituudesta esim ammattilaisilla, niin huomioidaan ainoastaan väylälle osuvat . Ulkopuolelle väylän osuneet ovat poissa laskuista, eli jos revit täysillä niin se ei yleensä onnistu. Pituudet lasketaan pallon kokonaismatkasta, ei ilmalennosta . Rangella lyödyt eivät niin pitkälle lennä koska pallot erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan draivien keskipituudesta esim ammattilaisilla, niin huomioidaan ainoastaan väylälle osuvat . Ulkopuolelle väylän osuneet ovat poissa laskuista, eli jos revit täysillä niin se ei yleensä onnistu. Pituudet lasketaan pallon kokonaismatkasta, ei ilmalennosta . Rangella lyödyt eivät niin pitkälle lennä koska pallot erilaisia.

        Onko nää väylälle lyötävät pallot näitä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000147795.html


    • Hairy Swing

      Kaikki kulminoituu treenaukseen. Kylla treenauksella ja hyvalla swingilla saa ajan saatossa nostettua mailanpaan nopeutta ja pallon lahtonopeutta hyvinkin paljon.

      PGA Tourin pisinlyontisimmat pelaajat paukuttelevat draiveja pitkalle yli 300 jaardin keskiarvolla. Itse kun aloitin niin olihan joku 200 metrinen draivi jo huikea suoritus. Sitten vaan pelia pelia pelia ja treenia treenia ja treenia (ja oppitunteja!), niin siita se lahtee. Itse vetelen nykyaan 250 metrisia ihan rauhallisellakin dravilla. Kesan ennatys on 317 metria. Handari on 8. Perjantaina pelasin 76.

      Mutta noin yleisesti ottaen, niin ei noihin pituuksiin kannata niin keskittya. Toiset on luonnostaan pitkalyontisia ja toiset taas ei. Keskity lahipeliin ja puttaamiseen, niin handari laskee kun lehman hanta. Se on varma.

      Katos niin kun sanonta kuuluu: Pitka draivi on show:ta, lahipelilla tehdaan tulosta.

      • jestas100

        täällä taitaa aika monellakin mennä sekaisin nämä metrit ja jaardit, se yli 300 jaar. keskiarvohan on apaut 270 metriä.... siis huippu ammattilaisilla ja vain huipuilla niilläkin.. monella tour pelaajalla on keskiarvot tuolla 270 alapuolellakin , että ;))


      • hieno !!

        suoritus entäs sisääntulo :)


    • Pituudet tarua

      Hyvä draivi on 160-180m tavallisella klubi pelaajalla kun tasoitus 15-30 välillä.

      • raksutiikeri

        Enpä ole pahemmin ollu todistelemassa draiveja, jotka on vain 160m. Mun muijakaveriki lyö 150-160m spoonilla ja sen händäri on 49. Johan useimmat lyö rauta-4:llakin tuon 160m. Tai puu-5:lla.

        Kyllä draiverilla pitäis se 180m saada keskiarvoks tai sit kannattais käyttää vain spoonia. Silläkin pitäis saada 160-180m helposti.


      • N30
        raksutiikeri kirjoitti:

        Enpä ole pahemmin ollu todistelemassa draiveja, jotka on vain 160m. Mun muijakaveriki lyö 150-160m spoonilla ja sen händäri on 49. Johan useimmat lyö rauta-4:llakin tuon 160m. Tai puu-5:lla.

        Kyllä draiverilla pitäis se 180m saada keskiarvoks tai sit kannattais käyttää vain spoonia. Silläkin pitäis saada 160-180m helposti.

        No kyllä on sit sun "muijakaverilla" tosi hyvä draivi, jos 49 tasoituksella lyö 160m ja nythän on puhuttu kai ilmassa lentäen? Mulla tasoitus 26 ja olen pelannut vuoden eikä mun draivi lennä 160m:n kuin kerran 20:stä lyönnistä. Rullien kyllä useastikin, mut EI ilmassa... Onkohan sit mun lähipeli ollut niin loistavaa??!! :)


      • raksutiikeri
        N30 kirjoitti:

        No kyllä on sit sun "muijakaverilla" tosi hyvä draivi, jos 49 tasoituksella lyö 160m ja nythän on puhuttu kai ilmassa lentäen? Mulla tasoitus 26 ja olen pelannut vuoden eikä mun draivi lennä 160m:n kuin kerran 20:stä lyönnistä. Rullien kyllä useastikin, mut EI ilmassa... Onkohan sit mun lähipeli ollut niin loistavaa??!! :)

        Tarkoitin tuolla pituudella siis sitä, miten pitkälle pallo päätyy. Rullimisia ku ei aina edes näe.


      • Hairy Swing
        N30 kirjoitti:

        No kyllä on sit sun "muijakaverilla" tosi hyvä draivi, jos 49 tasoituksella lyö 160m ja nythän on puhuttu kai ilmassa lentäen? Mulla tasoitus 26 ja olen pelannut vuoden eikä mun draivi lennä 160m:n kuin kerran 20:stä lyönnistä. Rullien kyllä useastikin, mut EI ilmassa... Onkohan sit mun lähipeli ollut niin loistavaa??!! :)

        Draivin pituus lasketaan koko matkalta. Eli lyontipaikalta siihen mihin se pallo pysahtyy. Ja siis nimenomaan fairwaylle. Silloin draivi lasketaan "osumaksi". Villeja yli 250 metrisia fadeja ja draw:ta vetele sokea mummokin.

        Aika uskomatonta on kylla jos 20 vuotta pelannut ei saa palloa lentamaan yli 180 metria draiverillaan. Oma vaimoni (pelaa reiluja 90 kierroksia) lyo yli 200 metrisia kevyesti. Itse lyon 180 metrisia rauta nelosellakin...

        Perusasiat kannattaa opetella ennen kun aletaan puhua "faktoista" ;)


      • Gallaway
        N30 kirjoitti:

        No kyllä on sit sun "muijakaverilla" tosi hyvä draivi, jos 49 tasoituksella lyö 160m ja nythän on puhuttu kai ilmassa lentäen? Mulla tasoitus 26 ja olen pelannut vuoden eikä mun draivi lennä 160m:n kuin kerran 20:stä lyönnistä. Rullien kyllä useastikin, mut EI ilmassa... Onkohan sit mun lähipeli ollut niin loistavaa??!! :)

        Kyllä jotain on pielessä jos et 20 vuoden pelaamisen jälkeen saa driverilla lentämään kuin 160m. Itse olen aloittanut pelaamisen menneenä keväänä ja kyllä draivien keskipituus on luokkaa 180m. Ennätys on luokkaa 220m.


      • Aloitteleva
        raksutiikeri kirjoitti:

        Enpä ole pahemmin ollu todistelemassa draiveja, jotka on vain 160m. Mun muijakaveriki lyö 150-160m spoonilla ja sen händäri on 49. Johan useimmat lyö rauta-4:llakin tuon 160m. Tai puu-5:lla.

        Kyllä draiverilla pitäis se 180m saada keskiarvoks tai sit kannattais käyttää vain spoonia. Silläkin pitäis saada 160-180m helposti.

        Ei tää nyt enää niin mahdottamalta näytäkään. Parin lisäkorillisen jälkeen jo muutama lyönti mennyt ilmassa 200m kyltin yli... Nyt varmaan täytys mennä kiiresti jo jollekin aloittelija kurssille ennenkuin oppii kaikki virheliikkeet.


      • isopoika
        N30 kirjoitti:

        No kyllä on sit sun "muijakaverilla" tosi hyvä draivi, jos 49 tasoituksella lyö 160m ja nythän on puhuttu kai ilmassa lentäen? Mulla tasoitus 26 ja olen pelannut vuoden eikä mun draivi lennä 160m:n kuin kerran 20:stä lyönnistä. Rullien kyllä useastikin, mut EI ilmassa... Onkohan sit mun lähipeli ollut niin loistavaa??!! :)

        Ei tasoituksella oo mitään tekemistä pituuksien kanssa, jos swingi on kunnossa tai jos ei oo.

        Itsellä takana toinen kesä golfia ja kyllä pallo lentää rauta kolmosella ilmassa 170m ja driverilla ehkä 200-210m. Yhtä pitkälle löin 45 hcp:lläkin.


      • rautaseiska
        Hairy Swing kirjoitti:

        Draivin pituus lasketaan koko matkalta. Eli lyontipaikalta siihen mihin se pallo pysahtyy. Ja siis nimenomaan fairwaylle. Silloin draivi lasketaan "osumaksi". Villeja yli 250 metrisia fadeja ja draw:ta vetele sokea mummokin.

        Aika uskomatonta on kylla jos 20 vuotta pelannut ei saa palloa lentamaan yli 180 metria draiverillaan. Oma vaimoni (pelaa reiluja 90 kierroksia) lyo yli 200 metrisia kevyesti. Itse lyon 180 metrisia rauta nelosellakin...

        Perusasiat kannattaa opetella ennen kun aletaan puhua "faktoista" ;)

        Enpä oikein usko noihin mainitsemiisi mittoihin keskiarvoina, satunnaisina piikkeinä kyllä. Itsellä satunnaisesti ehkä joka kahdeskymmennes lipsahtaa yli parisadan. Kuudes kausi meneillään. Tietysti varttuneessa keski-iässä aloittanut ei saa mailnapäähän samaa nopeutta kuin ajoissa laoittaneet. Enimmäkseen avaan spoonilla ja enimmäkseen väylälle n. 160-180 m, riittää mainiosti. Väyläpuulla yksi tai kaksi lyöntiä, niin ollaan greenin tuntumassa ja sitten voidaan pilata tulos pelaamalla viimeiset metrit 4-5 lyöntiä :=D


      • klubituuppari
        Hairy Swing kirjoitti:

        Draivin pituus lasketaan koko matkalta. Eli lyontipaikalta siihen mihin se pallo pysahtyy. Ja siis nimenomaan fairwaylle. Silloin draivi lasketaan "osumaksi". Villeja yli 250 metrisia fadeja ja draw:ta vetele sokea mummokin.

        Aika uskomatonta on kylla jos 20 vuotta pelannut ei saa palloa lentamaan yli 180 metria draiverillaan. Oma vaimoni (pelaa reiluja 90 kierroksia) lyo yli 200 metrisia kevyesti. Itse lyon 180 metrisia rauta nelosellakin...

        Perusasiat kannattaa opetella ennen kun aletaan puhua "faktoista" ;)

        Faktoista puheenollen, niin Minea juuri valitteli yhdessä haastattelussa, että draivit lyhentyneet hieman ja nyt lentää 192m ilmassa. Rullit päälle, niin ollaan ehkä 220m avauksissa. Veikkaisin, että vaimosi reilun 90 tuloksilla (hcp 20 nurkilla) tuskin tuuppaa lähellekään samoja mittoja. Itse en tunne varmaan ainoatakaan naista joka järjestelmällisesti avaisi yli 200m.
        Itse pelaan alle 7 tasoituksella ja avaukset ovat luokkaa 220-240 ja unelmavedot hyvissä olosuhteissa 250-260 gps:llä mitattuina. Helposti noita avauksien mittoja arvioi väärin. Monella mun kavereita on paljon huonompi hcp kuin minulla, mutta lyövät palloa pidemmälle kuin minä. So what, kaikki lyönnit lasketaan :)

        Itse lyön:
        PW - 110m
        r9 - 120m
        r8 - 130
        .
        .
        r4 - 170m
        H3 - 185m
        H2 - 200m
        W3 - 210m
        D - 220-230m

        Aika perusmatkoja, mutta kun vertaan lyöntejä muihin, niin väittäisin, että perus bogaypelaaja kuokkii avauksensa jonnekin 180-200 m välille.


    • 14,0

      Eri mailoilla peruspituudet itselläni 14 tasoituksella ja 6 vuoden pelaamisen jälkeen:
      (mitta siihen mihin pallo pysähtyy)

      P 105
      R9 115
      R8 125
      R7 135
      R6 145
      R5 155
      R4 165
      P5 175
      P3 195
      P1 225

      Pisin drive 260 m
      Pisin kaksi puuta peräkkäin 460 m

      vaihteluväli raudoilla /- 10 m pallon sijoittelulla ja gripistä riippuen

      Uskoisin, että arvot vastaavat monen muunkin enemmän golfanneen klubipelaajan keskiarvoja.
      Lyöntien pituus ei ole vuosien myötä kasvanut, pikemminkin lyhentynyt, tarkkuus sen sijaan on parantunut riuhtomisen vähennyttyä.

      Kannattaa huomata, että rangepallojen lento on 80-90% kunnollisten pelipallojen mitasta, joten peruspituudet on mitattava pelipalloilla, ei rangepalloilla.

      • 13,3

        Tälläiset pituudet minulla normaaliswingillä ilman tuulta.

        S 90
        E 115
        P 130
        r9 145
        r8 155
        r7 165
        r6 175
        r5 185
        r4 195
        r2 205
        p5 215
        p3 230
        p1 250

        Pisin drive 285m, tänä kesänä 275m.
        Eli eipä tuolla lyöntipituudella ole paljoakaan tekemistä HCP:n kanssa. Itse avaan yleensä rautavitosella, mikä antaa parhaimman tarkkuuden.
        Ja tuo 185m avauspituus riittää useimmille väylille.


      • hcp6
        13,3 kirjoitti:

        Tälläiset pituudet minulla normaaliswingillä ilman tuulta.

        S 90
        E 115
        P 130
        r9 145
        r8 155
        r7 165
        r6 175
        r5 185
        r4 195
        r2 205
        p5 215
        p3 230
        p1 250

        Pisin drive 285m, tänä kesänä 275m.
        Eli eipä tuolla lyöntipituudella ole paljoakaan tekemistä HCP:n kanssa. Itse avaan yleensä rautavitosella, mikä antaa parhaimman tarkkuuden.
        Ja tuo 185m avauspituus riittää useimmille väylille.

        Jos tuo on totta, olet varsinainen guru ja tasoituksesi luulisi olla about yksi.

        Taitaa olla fuulaa silti


      • Kaukoaatos
        hcp6 kirjoitti:

        Jos tuo on totta, olet varsinainen guru ja tasoituksesi luulisi olla about yksi.

        Taitaa olla fuulaa silti

        Eiköhän se totta ole, nimittäin se, että olemme saaneet lukea maailman huonoimman lähipelaajan/puttaajan tarinaa.
        Noilla lyöntipituuksilla par 5 väylät pääsee kevyesti 2:lla "päälle". Sitten alkaa "sankarimme"
        sohlata...


      • 13.3
        hcp6 kirjoitti:

        Jos tuo on totta, olet varsinainen guru ja tasoituksesi luulisi olla about yksi.

        Taitaa olla fuulaa silti

        totta. Elän vielä siinä toivossa että saan samana päivänä avaukset, rautapelin ja lähipelin kulkemaan samalla kierroksella.

        Se että onnistuessaan lyö pitkälle ei tarkoita sitä että lyönnit menisivät aina sinne mihin haluaa... tai sitä että harjoittelisi lyöntejään/lähipeliä rangella ollenkaan.
        Mutta pitkällä miehellä tahtoo olla pitkä vipuvarsi ja jos vähänkään käyttää muutakin kuin käsiä mailan liikuttamiseen niin pitkällehän ne pallot menevät.


      • Mikko=)
        13,3 kirjoitti:

        Tälläiset pituudet minulla normaaliswingillä ilman tuulta.

        S 90
        E 115
        P 130
        r9 145
        r8 155
        r7 165
        r6 175
        r5 185
        r4 195
        r2 205
        p5 215
        p3 230
        p1 250

        Pisin drive 285m, tänä kesänä 275m.
        Eli eipä tuolla lyöntipituudella ole paljoakaan tekemistä HCP:n kanssa. Itse avaan yleensä rautavitosella, mikä antaa parhaimman tarkkuuden.
        Ja tuo 185m avauspituus riittää useimmille väylille.

        Pallo pois takajalalta niin mailan kulmatkin tulee normaaleiksi


      • raksu
        13,3 kirjoitti:

        Tälläiset pituudet minulla normaaliswingillä ilman tuulta.

        S 90
        E 115
        P 130
        r9 145
        r8 155
        r7 165
        r6 175
        r5 185
        r4 195
        r2 205
        p5 215
        p3 230
        p1 250

        Pisin drive 285m, tänä kesänä 275m.
        Eli eipä tuolla lyöntipituudella ole paljoakaan tekemistä HCP:n kanssa. Itse avaan yleensä rautavitosella, mikä antaa parhaimman tarkkuuden.
        Ja tuo 185m avauspituus riittää useimmille väylille.

        Ihme sändi ku vain 90m menee? Mulla menee 100-105, vaikka sit muut mailat jää muutaman metrin sun mitoistas...


      • Draivaaja
        Kaukoaatos kirjoitti:

        Eiköhän se totta ole, nimittäin se, että olemme saaneet lukea maailman huonoimman lähipelaajan/puttaajan tarinaa.
        Noilla lyöntipituuksilla par 5 väylät pääsee kevyesti 2:lla "päälle". Sitten alkaa "sankarimme"
        sohlata...

        Itselläni on juuri sama ongelma, että lyöntipituus riittää hyvinkin. Kotikentälläni en edes muista kierrosta, jolla en olisi päässyt eaglea chippaamaan tai puttaamaan. Kentällämme on myös yksi dogleg par 4, jota yritetään tietty draivilla päälle, parti kertaa on onnistunutkin. Muistaakseni molemmilla kerroilla tuloksena par. :) Puttikeskiarvo vaan on reilusti yli 40, olisikohan jotain 43-44.

        HCP 7,3


      • "Gädi"
        Draivaaja kirjoitti:

        Itselläni on juuri sama ongelma, että lyöntipituus riittää hyvinkin. Kotikentälläni en edes muista kierrosta, jolla en olisi päässyt eaglea chippaamaan tai puttaamaan. Kentällämme on myös yksi dogleg par 4, jota yritetään tietty draivilla päälle, parti kertaa on onnistunutkin. Muistaakseni molemmilla kerroilla tuloksena par. :) Puttikeskiarvo vaan on reilusti yli 40, olisikohan jotain 43-44.

        HCP 7,3

        Jos puttaat noin huonosti "lopeta" tuo draivi uhoilu. Vietä aikaasi putti griinillä,ja sen jälkeen kerro kavereille,että puttasit alle 30 puttia 18 holea. Hävettää tuo draivi uhoilu.
        Teitä tommoisia tuntuu olevan kentät täynä.
        Olen pellannut vuodesta 1990 lähtien, joskus olin singeli,en enään. Mutta kun olet niin pitkälyöntinen,niin mene yrittämään Wiurilan väylää 14:toista kahdella päälle. Minäkin olen sen tehnyt tosin 10 vuotta sitten. Onnen kantamoinen???. Sinulle se pitäisi olla helppoa.


      • Christer123
        "Gädi" kirjoitti:

        Jos puttaat noin huonosti "lopeta" tuo draivi uhoilu. Vietä aikaasi putti griinillä,ja sen jälkeen kerro kavereille,että puttasit alle 30 puttia 18 holea. Hävettää tuo draivi uhoilu.
        Teitä tommoisia tuntuu olevan kentät täynä.
        Olen pellannut vuodesta 1990 lähtien, joskus olin singeli,en enään. Mutta kun olet niin pitkälyöntinen,niin mene yrittämään Wiurilan väylää 14:toista kahdella päälle. Minäkin olen sen tehnyt tosin 10 vuotta sitten. Onnen kantamoinen???. Sinulle se pitäisi olla helppoa.

        Vastaanpa näinkin vanhaan keskusteluun. Ensinnäkin aiheenahan on lyöntien pituudet, joten keskustellaan niistä.

        Kukaan ei tunnu täällä uskovan toisten pystyvän lyömään palloa itseään pidemmälle, tai sitten tasoituksen pitäisi olla vähintään singeli välittömästi. Itse lyön r3:lla 200 - 220 metriä ihan säännöstään, eikä tasoitus ole kuin parinkympin hollilla. Draiveria en osaa käyttää, joten en sillä pelaa.
        Pitkät lyönnit eivät pelasta lähipeliä, ja lyönnin epäonnistuessa 220 metriä lentävä lyönti on melko syvällä metsässä. Ja valitettavasti se 20-senttinen putti maksaa lyönneissä ihan yhtä paljon kuin 200-metrinen lyöntikin.


      • 14.3
        raksu kirjoitti:

        Ihme sändi ku vain 90m menee? Mulla menee 100-105, vaikka sit muut mailat jää muutaman metrin sun mitoistas...

        Sändejäkin on eri asteisia niinkuin on myös rauta ja puu mailojakin joten mitat itselle selviksi niin homma hoituu ... jos hoituu


      • jestas100

        katselintuossa juuri yhtenä päivänä erään tour pelaajan listaa pituuksista , ylität ne ..joten kova juttu, hyvät sinulle... tuossa joku jo vastasikin sinulle,että ensi kesänä tasoituksesi menee varmaankin jo lähellä plussaa....


      • karhuvaari100
        Christer123 kirjoitti:

        Vastaanpa näinkin vanhaan keskusteluun. Ensinnäkin aiheenahan on lyöntien pituudet, joten keskustellaan niistä.

        Kukaan ei tunnu täällä uskovan toisten pystyvän lyömään palloa itseään pidemmälle, tai sitten tasoituksen pitäisi olla vähintään singeli välittömästi. Itse lyön r3:lla 200 - 220 metriä ihan säännöstään, eikä tasoitus ole kuin parinkympin hollilla. Draiveria en osaa käyttää, joten en sillä pelaa.
        Pitkät lyönnit eivät pelasta lähipeliä, ja lyönnin epäonnistuessa 220 metriä lentävä lyönti on melko syvällä metsässä. Ja valitettavasti se 20-senttinen putti maksaa lyönneissä ihan yhtä paljon kuin 200-metrinen lyöntikin.

        Aiiiivan, tietääkös muuten hyvät harrastajat, että n. 70% lyönneistä on alle 100m mittaisia kierroksella ja näillä erittäin pitkä lyöntisillä suhde vieläkin kovempi, siis jos tulokset tuolla luvuilla liikkuu, kuin ovat ilmoittaneet.. pelimiehet erottuu vasta alta 100m päässä älipusta ,vaikeusaste on useimmille liian korkea, toisille ylipääsemätön, mut onneksi sentään pitkälle ohi ;))


      • karhuvaari100
        13.3 kirjoitti:

        totta. Elän vielä siinä toivossa että saan samana päivänä avaukset, rautapelin ja lähipelin kulkemaan samalla kierroksella.

        Se että onnistuessaan lyö pitkälle ei tarkoita sitä että lyönnit menisivät aina sinne mihin haluaa... tai sitä että harjoittelisi lyöntejään/lähipeliä rangella ollenkaan.
        Mutta pitkällä miehellä tahtoo olla pitkä vipuvarsi ja jos vähänkään käyttää muutakin kuin käsiä mailan liikuttamiseen niin pitkällehän ne pallot menevät.

        pelaajan pituudella ei käytännössä ole mitään tekemistä mailanpäänopeuteen, joten pitkä tai ei ,tekniikan osuus on yli 90% lynnnin pituudesta, loput tulee voimasta, ei pitudesta ,laji voima ja lihasten nopeusarvot ratkaisee, rytmi a ja o


      • jolpot
        jestas100 kirjoitti:

        katselintuossa juuri yhtenä päivänä erään tour pelaajan listaa pituuksista , ylität ne ..joten kova juttu, hyvät sinulle... tuossa joku jo vastasikin sinulle,että ensi kesänä tasoituksesi menee varmaankin jo lähellä plussaa....

        Golf on täysin eri asia kuin pituuslyöntikilpailu. Jos haluaa lyöntiensä pituuksilla retostella, kannattaa ryhtyä harrastamaan long drivingia ja treenaamaan pelkästään maksimia. Tosin niissä piireissä löytyy aina joku joka pätkii pidemmälle... Golf on tarkkuuslaji siinä missä vaikka snooker tai tikanheitto. Paras osuus alkaa 100 metriä kupista. Sieltä se lajin suurin nautinto on kaivettavissa, ei pitkistä draiveista.


      • jestas100
        jolpot kirjoitti:

        Golf on täysin eri asia kuin pituuslyöntikilpailu. Jos haluaa lyöntiensä pituuksilla retostella, kannattaa ryhtyä harrastamaan long drivingia ja treenaamaan pelkästään maksimia. Tosin niissä piireissä löytyy aina joku joka pätkii pidemmälle... Golf on tarkkuuslaji siinä missä vaikka snooker tai tikanheitto. Paras osuus alkaa 100 metriä kupista. Sieltä se lajin suurin nautinto on kaivettavissa, ei pitkistä draiveista.

        Niin.. itse en ole kertonut, mitä lyön ,mut sanotaan, että aika pitkiä, olen aina sanonut että hyvä pitkä lyönti on parempi, kuin hyvä lyhyt, jos pitkä ei ole liian pitkä... joten golf okn pituuslyönti kilpailu, katsoppas esim maailman listan 10 parhaan keskiarvoja ,ei siellä lyhyt lyöntiset mellasta..siittä olemme samaa mielstä, että taitolaji ja tarkkuutta tarvitaan, se on lähtökohtana kaiken perusta, mut pituudella on merkitystä (tässäkin) lajissa.... kivaa kesää kuitenkin sinullekkin...


      • t. hcp 5.1 tällä het
        13,3 kirjoitti:

        Tälläiset pituudet minulla normaaliswingillä ilman tuulta.

        S 90
        E 115
        P 130
        r9 145
        r8 155
        r7 165
        r6 175
        r5 185
        r4 195
        r2 205
        p5 215
        p3 230
        p1 250

        Pisin drive 285m, tänä kesänä 275m.
        Eli eipä tuolla lyöntipituudella ole paljoakaan tekemistä HCP:n kanssa. Itse avaan yleensä rautavitosella, mikä antaa parhaimman tarkkuuden.
        Ja tuo 185m avauspituus riittää useimmille väylille.

        itselläni melkein täysin samat mitat draivi vaan hieman pidempi. ~280m
        en ymmärrä miks jengi luulee et pitää olla pga pro että voi lyödä yhtä pitkälle kun he?

        t. hcp 5.1 tällä hetkellä ja pelannut golfia 4kautta.


    • padraigi

      Vaikka lyönnin pituuden kehittymistä kannattaa toki seurata ja aina parantaa niin paljon olennaisempi tilasto on väyläosumien määrä. Tässäkin keskustelussa esiintyy paljon superdraivaajia mutta olisi kiva nähdä/tietää heidän väyläosumatilastonsa (jota ei lasketa vain draiverilla lyödessä vaan mailalla kuin mailalla).

      Tilastoi joku kerta miten osut väylälle esim osuma, oikea, vasen, lyhyt, yli. Jos jää alle 50%:aan niin ei varmasti tullut huipputulosta. Mutta jos 70-80% niin tulosta varmaan tuli. Itselläni koko kauden prosentti jossain 60%:ssa eli paljon parantamisen varaa löytyy.

      • meetvurstia

        Mä seuraan noita väyläosumia ja muita statseja käyttäen tota golfarena.comia. Mul toi luku aika hyvä, yli 70% tällä hetkellä. Taitaa tosin root vedellä sellaisia 80% mutta hehän saavat meetvurstinsa golfista eli eri homma...:D


    • 2 vuotta kohta pelannu..

      minä itse lyön sen 190 m itseni mielestä olen kehittynyt ihan ok kun aloitin 2 vuotta sitten (en ole käynyt missään talvisin) olen myös aika lyhyt joten kun pituutta tulee vielä muutama vuos se 5-12 cm niin kesäsin saaaina yllättyä kun draivit onkin 30-40 m pidempiä kun viime vuonna myös lätkä tausta autttaa siihen myös jonkn verran ... tänä vuonna on muuten kierroksia alla se 75 onko teidän mielestä paljon kun vanhemmat rupattaa koko ajan että olen liikaa kentällä
      ??

      • Ricou

        Draiveri äärimmäisen epävarma, käytän avuksissa lähinnä hybridiä. 25-asteisella ilmassa n. 170m, rullit riippuu kelistä, märällä pysähtyy spinnin takia kuin seinään, kuivalla voi rullia vajaaseen 190 metriin. Hyvänä päivänä saattaa päästä 200 metrin paremmalle puolelle. Draivit onnistuessaan 210-220 metrisiä, talvella olisi tarkoitus pätkiä verkkoon ahkerasti, niin pahasti on draivissa vikaa. Ei slaissia, mutta käsittämättömiä toppeja, huukkeja, kynttilöitä jne...

        60' wedge: 75m
        56' wedge: 90m
        P: 125m
        i9: 135m
        i8: 145m
        i7: 155m
        i6: 160m
        i5: 165m
        h25': 180m
        h18': 190m
        w3: 210m
        draiveri: ei hajuakaan

        Tasuri 18,9 tällä hetkellä, pitäisi vielä kauden päätteeksi palauttaa kortti niin saisi sen omalle tasolle.


      • hcp 4,7
        Ricou kirjoitti:

        Draiveri äärimmäisen epävarma, käytän avuksissa lähinnä hybridiä. 25-asteisella ilmassa n. 170m, rullit riippuu kelistä, märällä pysähtyy spinnin takia kuin seinään, kuivalla voi rullia vajaaseen 190 metriin. Hyvänä päivänä saattaa päästä 200 metrin paremmalle puolelle. Draivit onnistuessaan 210-220 metrisiä, talvella olisi tarkoitus pätkiä verkkoon ahkerasti, niin pahasti on draivissa vikaa. Ei slaissia, mutta käsittämättömiä toppeja, huukkeja, kynttilöitä jne...

        60' wedge: 75m
        56' wedge: 90m
        P: 125m
        i9: 135m
        i8: 145m
        i7: 155m
        i6: 160m
        i5: 165m
        h25': 180m
        h18': 190m
        w3: 210m
        draiveri: ei hajuakaan

        Tasuri 18,9 tällä hetkellä, pitäisi vielä kauden päätteeksi palauttaa kortti niin saisi sen omalle tasolle.

        58 wedge: 70m
        52 wedge: 85m
        P: 105
        i9: 115
        i8: 125
        i7: 140
        i6: 150
        i5: 160
        i4: 170
        h21: 180
        w5: 195-200
        w1: 220-230


    • Jonzei

      Itselläni takana kymmenkunta kesää golfin parissa ja lyönti kehittynyt melkoisesti alkuajasta. Koskaan en Pron opissa ole ollut vaan lähinnä rangella seurannut muiden pelaajien tuuppauksia ja ottanut niistä vinkkiä. Golfin aloittaessani sain pallon lentämään n.180 metrin pintaan, mutta harjoittelu tuottaa kyllä tulosta. Draivi lentää tällä hetkellä hyvällä avauksella n.245metriä. Huono avauskin kantaa sen 200m metriä.

    • goldboija

      itse olen 13 vuotias poika ja olen pelannut golfia vasta 2 kesää. puu ykkösellä lähtee norm 150-200m. välillä lyönti lentää joo yli 200metrin mutta se onkin sitten jo aikas munkki..

    • Mailaa !

      ostamaan jos ei Puu-1sellä (paistinpannumalli) lennä yli 200 metrii. Eikun autotalli vaan täyteen kuivumassaolevia ajureita.

      Jonkin kymmenen (useita) vuotta pelanneena sanoisin et "lubipelaajan" keskiarvodrive on ab 180 meeetrii.

      Kyllähän se joskus onnistuu pariinsataanki meneen mutta vaatii myötästä, auringon seläntaaksen ja rystyset punasena ja niska valkosena lyödyn 8pikkurabulassa) rennon lyönnin. Sit ku laitetaan numerolappu rintaan niin parikytmetrii putoo lyönnit.

    • RistoE

      Kyllä se opettelu tuo lisää mittaa, kunhan tekniikka kehittyy ja swingi rentoutuu. Itse en draiveria omista enkä hallitse, mutta puu-5 löytyy bagista. Ja juuri äskön kierroksellani 1. väylällä, jonka pituus on 265m pallo löytyi noin 30m päästä lipusta. Myötätuuli kyllä vaikutti asiaan. Mutta kyllä tavallisesti pallot noin 200metriin.

      • hcp36kans

        Ikää 40 vuotta. Aloitin golffin syyskuussa 2009 ja takana 7 tasoittavaa kierrosta, viimeinen tältä päivältä Nevaksesta, jolloin sain tippumaan 41:stä 36:een.

        Faijan vanhat mailat (ei mitään anteeksiantavia :-)). Olen ostanut puu-7:n 4.7:llä eurolla kirppikseltä; ihan tyytyväinen. Ostan "kunnon" setin ehkä vuoden päästä. Täytyy katsoa.

        Kokemuksia:

        Tuntuu, että "joka viikko" oppii jonkin uuden jutun - vähän kuin nuori poika opettelisi ajamaan ilman apupyöriä. Viimeisen vajaan kuukauden aikana opin/havaitsin, miten swingin rytmi ja vartalon oikeaoppinen jousimaisuus toi 20-40 metriä lisää pituuksiin. Pro:lla kävin ainoastaan kurssin, mutta vaimoni veljen kanssa käyn kahdestaan pelaamassa ja hän antaa suuntaa antavia neuvoja, joita sulattelen pikkuhiljaa; yksi asia kerrallaan. Treenaan rangella pääsääntöisesti 20-70 metrin lähestymisiä.

        Pelaan golffia rentoutuakseni. Kesän tavoite saavutettu eli nyt tasoitus 36; pois siis klubista.

        Ei se pituus, mutta tarkkuus. Niin, pitää sen verran elvistellä, että meni tänään 8 metristä foresta putti kolahtaen sisään; nam nam...

        Jäsen 10275, PBG.


      • Hamiltoni
        hcp36kans kirjoitti:

        Ikää 40 vuotta. Aloitin golffin syyskuussa 2009 ja takana 7 tasoittavaa kierrosta, viimeinen tältä päivältä Nevaksesta, jolloin sain tippumaan 41:stä 36:een.

        Faijan vanhat mailat (ei mitään anteeksiantavia :-)). Olen ostanut puu-7:n 4.7:llä eurolla kirppikseltä; ihan tyytyväinen. Ostan "kunnon" setin ehkä vuoden päästä. Täytyy katsoa.

        Kokemuksia:

        Tuntuu, että "joka viikko" oppii jonkin uuden jutun - vähän kuin nuori poika opettelisi ajamaan ilman apupyöriä. Viimeisen vajaan kuukauden aikana opin/havaitsin, miten swingin rytmi ja vartalon oikeaoppinen jousimaisuus toi 20-40 metriä lisää pituuksiin. Pro:lla kävin ainoastaan kurssin, mutta vaimoni veljen kanssa käyn kahdestaan pelaamassa ja hän antaa suuntaa antavia neuvoja, joita sulattelen pikkuhiljaa; yksi asia kerrallaan. Treenaan rangella pääsääntöisesti 20-70 metrin lähestymisiä.

        Pelaan golffia rentoutuakseni. Kesän tavoite saavutettu eli nyt tasoitus 36; pois siis klubista.

        Ei se pituus, mutta tarkkuus. Niin, pitää sen verran elvistellä, että meni tänään 8 metristä foresta putti kolahtaen sisään; nam nam...

        Jäsen 10275, PBG.

        Oma tasoitus 47, mies, pelannut tämän kesän. Tavoite uralla: händäri 36 (pääsee pelaamaan melkein minne vain Suomessa) ja pelailu omaksi iloksi.

        Lyön rangella rullien 175 m draiveja. Nyt jo useimmat melko suoraan, 9/10. Pelatessa sen huomaa sitten miten helppo rangella on itseään huijata - huonot lyönnit unohtuu about alle sekunnin, kun palloa ei tarvitse etsiä vesakosta. Väylällä kun kaivaa draiverin kassista (aikomuksena lyödä outin ja vesiesteen väliin), pelikavereiden katsellessa arvioivasti, alkaa sitten miettiä että olisiko se rauta-5 sittenkin parempi vaihtoehto.

        Olen käynyt Paltamossa pelailemassa bogituupparien kanssa, ja monet eivät käytä draiveria koko kierroksella. Yritän itse käytellä sitä kun on "varmempi" paikka, ihan vain että oppii senkin paineen kanssa elämään. Rangellahan ei tätä kuumotusta tule, muuten kuin siksi että pukkaa hikeä kun lyö 10 palloa minuuttiin=)

        Aloittelijana kipeiden muistojen kera totean ettei pituudella ole väliä.


    • ensin käydä se kurssi.

      Mitä enemmän omasta päästä lyöt palloa, sitä enemmän oppimasi lyöntitapa pysyy sinussa.
      Sitten kun menet kurssille ja kurssin vetäjä opettaa kuinka löytyy parhain lyönti, saatat muuttamaan paljon oppimaasi lyöntiä. Eikä se välttämättä ole sitä helpointa hommaa.

      • keijo kkkkk

        Sellaista kurssia ei ole olemassakaan missä oppii täydellisen swingin. Itse en ole kursseja ikinä käynyt, mutta pelikaverit on... Itse omaa löyntiä ilman videoo on aika vaikea analysoida, mutta veikkaisin, että puhtaampi swingi mulla on kun näillä pelikavereilla jotka on greencard kurssit käynyt.
        Saattaa olla, että junnut opppii helpommin sen puhtauden kun aikuiset.
        Nyt jos menisin pron tunnille, niin varmasti löyntini hajoaisi ja palaisin vanhoihin tapoihin.
        Yksi pro mulle kerran sanoikin... "Meinaatko ammattilaiseksi?" Vastasin, että en... Pro:"No, sitten en muuttaisi mitään sun lyönnissä". Sellaista.

        keijo k HCP 11,2


      • keijo kkkkk kirjoitti:

        Sellaista kurssia ei ole olemassakaan missä oppii täydellisen swingin. Itse en ole kursseja ikinä käynyt, mutta pelikaverit on... Itse omaa löyntiä ilman videoo on aika vaikea analysoida, mutta veikkaisin, että puhtaampi swingi mulla on kun näillä pelikavereilla jotka on greencard kurssit käynyt.
        Saattaa olla, että junnut opppii helpommin sen puhtauden kun aikuiset.
        Nyt jos menisin pron tunnille, niin varmasti löyntini hajoaisi ja palaisin vanhoihin tapoihin.
        Yksi pro mulle kerran sanoikin... "Meinaatko ammattilaiseksi?" Vastasin, että en... Pro:"No, sitten en muuttaisi mitään sun lyönnissä". Sellaista.

        keijo k HCP 11,2

        tuskin löytyy kovinkaan monelta ja niitäkin on muistaakseni kolmea eri lajia. Joista yksi on "basebal"-lyönti.
        Täällä suomessa lienee helpompi sanoa "pesäpallo"-lyönti, siis kädet suorina. Ja tuo oli ainut minkä niistä kolmesta muistan, taisi olla jollain YouTuben opetusvideolla.

        Sinänsä lienee sallittua, että harjoittelee itsenäisesti ja käy kokeet läpi.

        Huomasitko muuten, kun pro totesi "No, sitten en muuttaisi mitään sun lyönnissä".
        Mikäli olisit harkinnut ammattilaiseksi, hän olisi kertonut mitä olisi muuttanut lyönnistäsi.
        Periaatteessa jokaisella on oikeus valita lyöntitapansa.


      • pappa59
        runontaja kirjoitti:

        tuskin löytyy kovinkaan monelta ja niitäkin on muistaakseni kolmea eri lajia. Joista yksi on "basebal"-lyönti.
        Täällä suomessa lienee helpompi sanoa "pesäpallo"-lyönti, siis kädet suorina. Ja tuo oli ainut minkä niistä kolmesta muistan, taisi olla jollain YouTuben opetusvideolla.

        Sinänsä lienee sallittua, että harjoittelee itsenäisesti ja käy kokeet läpi.

        Huomasitko muuten, kun pro totesi "No, sitten en muuttaisi mitään sun lyönnissä".
        Mikäli olisit harkinnut ammattilaiseksi, hän olisi kertonut mitä olisi muuttanut lyönnistäsi.
        Periaatteessa jokaisella on oikeus valita lyöntitapansa.

        Luin kaikki viestiketjun viestit ja ottaisin kantaa tuohon alkuperäiseen eli draivien pituuksiin. Olen pelannut nyt kolmatta vuotta. Kierroksia tälle kaudelle tulee noin 100 ja kahtena aiempanakin vuotena n. 70 per vuosi. Lisäksi parit muutaman pelin reissut talvisin etelään ja talviharjoittelut hallissa.
        Mailapelitaustaa en omaa, ikää on kertynyt jo 50, mutta kuntosalia olen käyttänyt säännölliseti melkein kolmekymmentä vuotta.
        Draivit draiverilla kentällä rullien kanssa 230-250 m. Puu3 200-220 ja 150 metriin rauta7. Parhaat ja pisimmät lyönnit olen tehnyt aina n. 70-80 % teholla lyöden. Kaikissa mailoissani on stiffi-varret, draiverin mailanpään nopeudeksi talvella simulaattorissa saatiin 115 - 125 mph.
        Kotikenttä vaatii merkitsemään tasoituskierrokset etukäteen, ja kortteja olenkin sitten jättänyt ahkeraan - noin parikymmentä tänäkin vuonna.
        Aikaisemmissa viesteissä esiintyi kummallinen "pallon ilmalennon pituus" on minulle täysi arvoitus. Kuka pystyy luotettavasti mittaamaan (edes 20 m tarkkuudella) pallon ilmassa kulkemaa matkaa? Rangella on kyllä kyltit mutta onko ne ilmoitetuissa metrimäärissä vai "rangepallomitoissa". Ainakin Vääksyn Kanavagolfissa ilmoitettiin taulujen olevan tietyn prosenttimäärän mukaan lähempänä todellista mittaa johtuen rangepallojen heikommasta suorituskyvystä.
        Pelaan pääsääntöisesti aina eri porukoissa ja pyrin bookaamaan itseni saman tasoituksen tai alemman tasoituksen omaavaan porukkaan. Olen pistänyt merkille, että yli singelin pelaajista hyvin harva lyö samoille pituuksille kanssani. Eroa hyväkseni avauslyönneissä tulee yleensä 10 - 40 metriä. Kohtalaisen hyvällä fysiikallani (178 cm, 80 kg, kehonrasva% alle 15) oletan olevan merkitystä lyöntipituuksissa, mutta kyllä "kengittäjiä" on sattunut kohdalle kaiken kokoisia ja -muotoisiakin.
        Kotikentän pitkillä par nelosilla pääsen yleensä lähestymään wedgellä - r8:lla. Väyläosumiakin tulee ihan kohtuullisesti, mutta chipit ja putit on koko kauden mättänyt..
        Kauden tavoitteena oli päästä lähemmäs singelin rajaa, mutta aina jokin rassaa - tällä hetkellä chipit ja putit.
        Yhteenvetona vuodatukseen; katsokaa lyöntipituuksianne väyläkartasta, voitte yllättyä..


      • getthefeelingeee
        pappa59 kirjoitti:

        Luin kaikki viestiketjun viestit ja ottaisin kantaa tuohon alkuperäiseen eli draivien pituuksiin. Olen pelannut nyt kolmatta vuotta. Kierroksia tälle kaudelle tulee noin 100 ja kahtena aiempanakin vuotena n. 70 per vuosi. Lisäksi parit muutaman pelin reissut talvisin etelään ja talviharjoittelut hallissa.
        Mailapelitaustaa en omaa, ikää on kertynyt jo 50, mutta kuntosalia olen käyttänyt säännölliseti melkein kolmekymmentä vuotta.
        Draivit draiverilla kentällä rullien kanssa 230-250 m. Puu3 200-220 ja 150 metriin rauta7. Parhaat ja pisimmät lyönnit olen tehnyt aina n. 70-80 % teholla lyöden. Kaikissa mailoissani on stiffi-varret, draiverin mailanpään nopeudeksi talvella simulaattorissa saatiin 115 - 125 mph.
        Kotikenttä vaatii merkitsemään tasoituskierrokset etukäteen, ja kortteja olenkin sitten jättänyt ahkeraan - noin parikymmentä tänäkin vuonna.
        Aikaisemmissa viesteissä esiintyi kummallinen "pallon ilmalennon pituus" on minulle täysi arvoitus. Kuka pystyy luotettavasti mittaamaan (edes 20 m tarkkuudella) pallon ilmassa kulkemaa matkaa? Rangella on kyllä kyltit mutta onko ne ilmoitetuissa metrimäärissä vai "rangepallomitoissa". Ainakin Vääksyn Kanavagolfissa ilmoitettiin taulujen olevan tietyn prosenttimäärän mukaan lähempänä todellista mittaa johtuen rangepallojen heikommasta suorituskyvystä.
        Pelaan pääsääntöisesti aina eri porukoissa ja pyrin bookaamaan itseni saman tasoituksen tai alemman tasoituksen omaavaan porukkaan. Olen pistänyt merkille, että yli singelin pelaajista hyvin harva lyö samoille pituuksille kanssani. Eroa hyväkseni avauslyönneissä tulee yleensä 10 - 40 metriä. Kohtalaisen hyvällä fysiikallani (178 cm, 80 kg, kehonrasva% alle 15) oletan olevan merkitystä lyöntipituuksissa, mutta kyllä "kengittäjiä" on sattunut kohdalle kaiken kokoisia ja -muotoisiakin.
        Kotikentän pitkillä par nelosilla pääsen yleensä lähestymään wedgellä - r8:lla. Väyläosumiakin tulee ihan kohtuullisesti, mutta chipit ja putit on koko kauden mättänyt..
        Kauden tavoitteena oli päästä lähemmäs singelin rajaa, mutta aina jokin rassaa - tällä hetkellä chipit ja putit.
        Yhteenvetona vuodatukseen; katsokaa lyöntipituuksianne väyläkartasta, voitte yllättyä..

        omia tuloksia.
        S 70m
        P 70-90m
        9 100m
        7 120m
        6 130-140m
        4 100-140(vaikee lyödä omasta mielestä)
        hybridi 17asteinen 200-210m
        driver 1 230m
        Golfia pelannu 4vuotta ikää 15v HCP 32. mizunon stiffi mailat. kesälomalla tuli käytyy surkeat 34 kertaa pelaamassa. olen ollut peruskurssilla ja viime kesän olin juniorikurssilla!;) hyvin oppii suosittelen kaikille nuorille golfareille! tasoituksesta sen verran etten ole sitä kauheasti laskenut kunhan kierrellyt vain nyt syksymmällä tarkoitus saada alle 30 jopa 20 tuntumaan. pitää vaan saada se tuntuma niihin lyönteihin niin lähtee pitkälle!


      • jsjjsdjsj
        getthefeelingeee kirjoitti:

        omia tuloksia.
        S 70m
        P 70-90m
        9 100m
        7 120m
        6 130-140m
        4 100-140(vaikee lyödä omasta mielestä)
        hybridi 17asteinen 200-210m
        driver 1 230m
        Golfia pelannu 4vuotta ikää 15v HCP 32. mizunon stiffi mailat. kesälomalla tuli käytyy surkeat 34 kertaa pelaamassa. olen ollut peruskurssilla ja viime kesän olin juniorikurssilla!;) hyvin oppii suosittelen kaikille nuorille golfareille! tasoituksesta sen verran etten ole sitä kauheasti laskenut kunhan kierrellyt vain nyt syksymmällä tarkoitus saada alle 30 jopa 20 tuntumaan. pitää vaan saada se tuntuma niihin lyönteihin niin lähtee pitkälle!

        Tasoituksella 32 ja lyö driverilla 230 metriä... Yleensä lyöntien pituudet lasketaan keskiarvoisesti ja väyläosumin. Jos kerran on sattunut lyömään avauksen kuivalla ja kovalla kentäällä alamäkeen, myötä tuuleen 230 metriä, niin ei se tarkoita sitä että puu 1:sen pituus on 230 m.
        Muuten noi rautamailat on normi pituuksia, mutta eiköhän tuo hybridikin ole hieman liioteltu.
        200 metriä väylällä on huikea lyönti. Kyllähän se lentää, mutta ei suinkaan ihan joka äijä sitä lyö.


      • jsjjsdjsj kirjoitti:

        Tasoituksella 32 ja lyö driverilla 230 metriä... Yleensä lyöntien pituudet lasketaan keskiarvoisesti ja väyläosumin. Jos kerran on sattunut lyömään avauksen kuivalla ja kovalla kentäällä alamäkeen, myötä tuuleen 230 metriä, niin ei se tarkoita sitä että puu 1:sen pituus on 230 m.
        Muuten noi rautamailat on normi pituuksia, mutta eiköhän tuo hybridikin ole hieman liioteltu.
        200 metriä väylällä on huikea lyönti. Kyllähän se lentää, mutta ei suinkaan ihan joka äijä sitä lyö.

        aina välillä tulee. Kokeilin tänään piruuttain SW:llä par3 = 131 m, lensi hieman yli 100 m.
        Tosin pidin SW:n lapaa normaalia pystympänä, enkä pyrkinyt lyömään pallon alta.


    • vanhempi jäsen

      Luin vietiketjua ja väkisin hymyilytti.

      olen pelannut golfia noin 30 vuotta. nyt ikää on mittarissa 60v

      parhaimmillani minulla oli hcp 7 ja draivien pituus n. 200-210m , nyt hcp on 10.8 ja draivipituus "normaali" olosuhteissa n190-200 metriä. tuolaisilla yli 230 metrin lyönneillä pitää olla vähintään singelissä. ne kaverit, jotka tunnen ja jotka lyövät noille pituuksille ovat pääasiassa ykkösryhmän pelaajia.

      jos todella lyötte noille pituuksille ettekä ole singelissä, niin teidän lähestymislyönnit ja lähipelinne täytyy olla käsittämättömän surkeata. niin surkeaa ettei tälläinen vanhempi pelaa voi sitä uskoa.

      jättäkää se draiveri bägiin ja lyhyttä rautaa ja putteri käteen, niin ehkä pystytte joskus hyväänkin peliin tai jos saatte nautintonne vain 250m draivista, niin mikäs siinä sitten.

      joka tapauksessa aika uskomattomia kirjoituksia

      • hioo pitkiä lyöntejä ja unohdetaan lähipelin.

        Mikäli ennen peliä ei kiinnosta puttiharjoitusalue, voi mennä pelin jälkeen. Samoin chippi-kentälle.


      • Ken tillä
        runontaja kirjoitti:

        hioo pitkiä lyöntejä ja unohdetaan lähipelin.

        Mikäli ennen peliä ei kiinnosta puttiharjoitusalue, voi mennä pelin jälkeen. Samoin chippi-kentälle.

        Ne kotomaiset griinit vaan mistuttaa "raffeja" oikeilla kolhvikentillä.

        Nopeudet vaihtelee griineittäin jopa ns. paremmlla kentillä.

        Taitaa olla niin että Kytäjä ja Linna omaavat ainoot oikeat greenit, sellaiset joihin joutuu tottumaan jos käy kirkonkylään kenttää kauempana pelaamassa. Saattaapi "Runsalassakin" olla vastaavanlaiset, en vaan ole tänä kesänä eksynny Turkkuseen.

        Greenit on sikahitaita eikä "breikkaa" niinkun olettaisi, suoraan puttaamalla ollaan yleensä tarpeeksi lähekkä niin että toinen putti on sisällä. Mestiksissä ja vajaa viikko ennen sitä oli lähes kaikki kunnossa, mutta ei enää senjälkeen.


      • Ken tillä kirjoitti:

        Ne kotomaiset griinit vaan mistuttaa "raffeja" oikeilla kolhvikentillä.

        Nopeudet vaihtelee griineittäin jopa ns. paremmlla kentillä.

        Taitaa olla niin että Kytäjä ja Linna omaavat ainoot oikeat greenit, sellaiset joihin joutuu tottumaan jos käy kirkonkylään kenttää kauempana pelaamassa. Saattaapi "Runsalassakin" olla vastaavanlaiset, en vaan ole tänä kesänä eksynny Turkkuseen.

        Greenit on sikahitaita eikä "breikkaa" niinkun olettaisi, suoraan puttaamalla ollaan yleensä tarpeeksi lähekkä niin että toinen putti on sisällä. Mestiksissä ja vajaa viikko ennen sitä oli lähes kaikki kunnossa, mutta ei enää senjälkeen.

        nopeammaksi, mikäli ne leikataan kahdesti. Miten sitten vaikuttaa, jos ne tuplaleikkauksen lisäksi jyrää?

        Kuulin huhun, että yhdellä golfkentällä olivat leikannut 17 greeniä kertaalleen ja yhden kahdesti.
        Mahtoi mennä monen pelaajan pelit sekaisin, ensin hitaita greenejä sitten yksi nopea ja sen jälkeen hitaita.


    • 20v pelannut

      rangepallot eivät lennä yhtä pitkälle kuin "oikeat" pallot, niitä on eri laatusia ja jotkut ovat tehty läntämään jopa 30% lyempiä kaari verrattuna oikeisiin palloihin.

      • ei tekosyitä

        Heikot poraa täällä toisten lyöntien pituudesta. Menkää punttisalille, opetelkaa tekniikka ja lopettakaa se itku.


      • ei tekosyitä kirjoitti:

        Heikot poraa täällä toisten lyöntien pituudesta. Menkää punttisalille, opetelkaa tekniikka ja lopettakaa se itku.

        maksaa alle euron, hyvä pallo taas yli 6 euroa. Mikäli niillä ei olisi eroja, jokainen vohkisi rangepalloja. Miksi maksaa 6 €/pallo, jos samanveroisia saisi rangelta15-20 kpl eurolla?


    • pekkap4

      Hirveetä pullistelua täällä :)

    • Tää on pullistelu laji.
      Hcp 18 ja drivi 260m. Simulaattorissa mitattu driverin pään nopeus jopa 197 km/h.

    • golfboy123

      Onko 14v:ltä pojalta 125m rauta seiskalla hyvä suoritus?

      • Pystyt parempaan ;)

        Mut riippuu ihan sun fyysistä mitoista. Jotkut on jo aika kehittyneitä tossa iässä. Mut ei varmaan huono, keskity enemmän tekniikkaan. Tossa iässä ei vielä tartte ajatelle lyöntipituuksia.


      • golffarihullu123

        no oon 11v ja saan joskus seiskalla 120m eli ei nyt kauheen hyvä. Sun pitäs saada varmaan 150 metrii.


    • Sadatta odotellessa

      Herranen aika mitäs sieltä tulee! Sieltä tulee draivi!

      Hauskoja noi jutut siitä että 250 metrisillä draiveilla pitäisi olla singeli tms. Mulla nyt vaan on ollut alusta saakka yli 200 m draivit. Neljäs kausi menossa, ikää päälle 40, paras rundi 79 / 7 (Vihti 2010), tasuri on nyt 14,5 ja draivit n. 230-260 järjestään, oli väylällä tai ei. 300 m rikki kolme kertaa suotuisissa olosuhteissa. Minkä sitä ihminen voi omalle fysiikalleen, että on nopeaa lihassolua yms. En minä ainakaan suostu olemaan nauttimatta pitkistä avauksistani, vaikka en singeli olekaan. Vastahan olen lajin aloittanut. Pelaan vuodessa vain n. 20-25 rundia, enkä ehdi pahemmin harjoittelemaan. Niin, ja joskus kulkee ja joskus taas ei...

      Sitäpaitsi, mitä ihmeen haittaa siitä on että avaa pitkälle? Kun näissä keskusteluissa on niin negatiivinen ja alentava sävy näihin yli 200 m kommentteihin. Kuka tahansa voi lähipeliä harjoitella ja jotkut jopa kehittyä, mutta kehittäkääpä pituutta avauksiin lisää... ;)

      FW 39,9 %
      GIR 22,5 %
      Putit KA 2,0
      Putit KA / GIR 2,1
      Eagles 0,3 %
      Birdies 2,0 %
      Pars 23,5 %
      Bogeys 30,8 %
      Double Bogeys 27,8 %
      Triple Bogeys 10,5 %
      Others 5,1 %

      • Veikkaan, että et hyödynnä noita nopeita lihassoluja, vaan rannekulmas ei vaan laukee ennen aikojaan.

        Joo ja kateellinen tolle iikeliprosentilles.


    • Avaus 400 meetriä

      Jos rangella - ja RANGEPALLOLLA (joka ei siis lennä yhtä hyvin kuin "oikea") lyö 200 m ilmassa, niin se on jo kova paukku - moni range ei enää noille lyönneille "rulleineen" edes riitä.
      Pitkä- ja tarkkalyöntisiä ovat kirjoittajat, en ole varmaankaan kenenkään heidän kanssaan sattunut samalle kentälle tai lähtöön?!

      • Pituus riittää, mutta tarkkuus riippuu erittäin paljon väylän layoutista, siis vaikuttaa henkisesti erittäin paljon.

        Lyhyet raudat ovat mielestäni sitä enemmän alttiita tuuliolosuhteille, mitä pitemmälle lyö. Tätä ei lyhyt lyöntiset aina tajuu, kun luulee pitkälyöntisten olevan singeleietä.


    • Hcp 30

      Olen 40-kymppinen nainen, pelannut 3 kesää. Kierroksia tullut pelattua vaan liian vähän. Tuntuu kuitenkin että swingi alkaa löytyä, avaukset ja väylälyönnit jo suht kivan pituisia esim. avaukset draiverilla 170-190m ja väylällä r 5:lla n. 140-150m. mutta se lähipeli sehän se sitten ratkaisee loppupeleissä :)

    • huvittunut1111

      Kyllähän se on, että jos tekniikka on kunnossa ja osaa rennosti lyödä niin pallokin lentää, rangepallot menevät rauta 5 140m /- 20m ja suoraan lähtevä draiveri avaus yli 200m... itellä on vain se ongelma, että jos alkaa miettimään liikaa draiveri avausta niin lähtee kääntymään lyönti oikealle ( vasemman kautta ) " naurettiin kerran kaverin kanssa kun oltiin kentällä pelaamassa ja löin avausta draiverilla: No sehän lähti nätisti mehtään mut kas kummaa, pallo oli keskellä väylää noin 100m päässä lipusta, muistaakseni väylän pituus oli 295m
      Ja lyöntini lähti ihan täysin vasemmalle... pitäisi jotenkin saada korjattua tuo draiveri avaus, että menisi aina suoraan...

    • olin kateellinen

      Paras oli kyllä tomyumin kommentti, että tämä on pullistelulaji :D
      Olen samaa mieltä. Tasaisia kortinjättökierroksia ei muista kukaan, sankarilyönnit muistetaan vuosienkin jälkeen.

      Lyhytlyöntisenä henkilönä, aloitellessa n. 10 v sitten aiheutti "suunnatonta" iloa kun saman flaitin pitkälyöntiset veteli pitkin metsiä. Nykyisin nautin muiden onnistuneista ja pitkistä lyönneistä, eikä ota suunnattomasti kupoliin etsiskellä sen mestaridraivaajan palloja pöpeliköstä ja kuunnella sitä jupinaa, että kyllä rangella kaikki onnistui.

      Sujuu pelikin paremmin ja nopeammin kun vain kaverit lyö pitkälle ja tarkasti.

      • Älä oo kateellinen...

        Vaan lyödessä, juuri ennen osumaa, kun kädet ovat ohittaneet takajalan reiden, varmista että mailan varsi on vielä vaakatasossa. Siis ranteet lähes 90 asteen kulmassa. Jo alkaa arvostus klubilla kasvaa.


    • BesserwisserD44

      Hauskaa lukea täällä taas kaikennäköisten tuuppareiden pätevän ja esittävän viisauksiaan...;) ei vaan, lyöntipituuksilla kilpaileminen ja niillä leijuminen tai niiden selittely kuuluu jokaisen golfarin arkeen, myönsi sitä sitten tai ei.

      Pakko kertoa teille pari esimerkkiä ystäväpiiristäni. Toinen, nyt 15v. Draivin mitta n. 200m ilmassa, HCP 0.9. Sitten eräs toinen ystäväni, 17v. HCP nyt 0.5 (mutta samoilla lyöntimitoilla vielä edelliskesän puolivälissä 1.8), draivin mitta n. 280m ilmassa, 16 asteinen hybridi n. 230m ilmassa. Jälleen kerran totean, että eihän tätä lajia vaan palloa pitkälle lyömällä pelata eikä se valitettavasti ole oikotie onneen, edes jälkimmäisellä ystäväesimerkeistäni ollut, vaikka svingi oli teknisestikin hyvin toistettavalla tasolla jo HCP:llä 1.8.

      Lisäksi, olen pelannut esim. erään NHL-tason kiekkoilijan kanssa, jonka draivit olivat takuulla aina osuessaan yli 250m ilmassa mutta miehen tasoitus oli 25.jotain. Että niin.

      Omat lyöntimittani, HCP 0.8 (omistan etäisyysmittarin, ilman värikynää)

      Wedge 64 70m
      Wedge 58 95m
      Wedge 52 115m
      Wedge 47 130m
      Rauta 9 140m
      Rauta 8 148m
      Rauta 7 158m
      Rauta 6 168m
      Rauta 5 180m
      Rauta 4 190m
      Rauta 3 200m
      Rauta 2 215m
      Spooni 230m
      Draivi hyvä osuma ilmassa 250m, k.a. rulleilla kuumilla kesäkeleillä n. 270-280m

      • aloittelija

        Olen aloittanut golfin pelaamisen kesällä heinäkuun lopulla, jolloin suoritin kortin.
        Nyt olen pelannut kaksi täyttä kesää ja tasoitus on 16.3. Edelleen draiverin käyttö on vaikeaa. Ei tahdo millään päästä 200 metriin mutta väylällä pääsee jo toisella greenin reunaan tai greenille. Eli birkkujakin on tullut barista puhumattakaan. Olen niin sanottu riuhtova avaaja, joten laissit on vielä kuvassa vahvasti mukana mutta
        eteenpäin mennään ja ensi kesänä on tarkoitus olla single pelaaja.
        Prolta pitää ottaa tunteja avauspelaamiseen. Ja vähän muuhunkin. Tää laji tekee
        jollainlailla nöyräksi.


    • hectorjuice

      Minäkin olen aloittanut golfin, pelannut nyt noin pari kuukautta, melkeinpä joka päivä oon lyönnyt, useita satoja lyöntejä päivittäin, pitää ottaa kiinni kun ei oo edes aikaisemmin mailaan koskenut ja ikääkin 47 v. Mulla on ollut vain rautamailoja,ja noi pituudet kertoo aika vaikeasta lajista, mulla ei lennä kun reilu 100m, no rauta 3 joskus 130m, siis ilmassa. Mutta kun tässä eräänä päivänä kävin kentällä, niin 50 metristä suoraan reikään, ylämäkeen-, Hain pallon takas, kun tottakai, se oli vahinko...uusi lyönti ja pallo 1,5m päähän kolosta. Kertoisiko joku, millainen maila pitäisi ostaa noihin avauksiin, kun mää on vähän jäykkä ja kankea. Totean tässä vain näin aloittelijana, että minusta tuntuu, golf on tarkkus ja tekniikkalaji. Kun yritän lyödä kovempaa niin ei osu, eikä myöskään lennä. Pisin lyönti on lentänyt R3 sen vajaa 200m metriä mutta pallo on yleensä lentäntyt päin sitä itteesä. Sinne mihin Nousiaisen sauvan sompa.

    • Juniori.

      Oma ennätykseni on yli 210 m ilmassa tarkkaan en tiedä kun pallo vain jysähti takana olevaan kylttiin joka on 210 metrin päässä. Mutta yleensä lyöntini lentävät 180m. En tiedä onko tämä minulta huono lyönti aloitin puolivuotta sitten.

    • ent. reverse-pivot

      Itselläni Driverilla tulee mittaa 190 - 210 metriä. Pelattuja kesiä on takana kaksi ja HCP 21,5.

      Kompastuskiveni on rautamailat 6 - 4. Seiskalla saan suoria lyöntejä 140 metriin mutta sitten alkaa tökkimään. En saa sen pidemmälle vaikka vaihtaisin pienempään mailaan. Duffeja vaan.. Se tarkoittaakin sitten sitä että avaukset kun jäävät ampparille niin en pääse greenille kuin ihan vaan aniharvoin jos kutonen sattuu säkällä toimimaan.

      Nyt käynyt talven aikana pro:lla ja ukko pistikin swingin uusiks. Ihan perseestä! Mutta odotukset ovat kovat kunhan pääsen rangelle treenaamaan.

      Chippailu on muuten kivaa..

    • hcp4

      Olen aina ihmetellyt, että miksi pitää driverillä ja muilla mailoilla riuhtoa apinan raivolla. Golf on tarkkuuslaji. Et millään saa lyötyä joka 250 metristä draivia väylälle. Jos saat, niin sinun täytyy olla tosi kova kaveri. Tulokset tehdään lähipelillä. Jos saat satasesta pääsääntöisesti pallot greenille, niin se on tuloksen kannalta tärkeämpää kuin megadrivet, jotka onnistuvat kerran pari kesässä. Tämä on siitä hyvä laji, että se vaatii nöyryyttä. 300 metrinen draivi on ihan sama kuin kymmensenttinen putti. Loppujen lopuksi ainoa tärkeä asia golfissa on se mitä tulostaululle kirjoitetaan kierroksen jälkeen. Riskipelillä harvemmin pääsee pokkaamaan palkintoja.
      Greg normanin aggressiivista golfia on hyvä kirja, jossa opetetaan käyttämään hyväksi parhaita taitojaan. Jos on hyvä lyömään esim rautaseiskalla, niin suunnittele peli siten, että saat mahdollisimman useasti käyttää sitä. Tiedän, että vaatii munaa avata rautamailalla sadan viidenkympin kohdalle, kun muut kaivavat pitkää kalustoa bägistä. Esteetkin on suunniteltu siten, että ne ovat draiveja varten. Minun pisin draivini on 295 m. Lyöty puu3:lla hyvään myötätuuleen. Normaalisti lyön paljon lyhyempiä draiveja ja niillä olen pärjäillyt. Eli pyrin riskittömään peliin.

    • HCP 69

      No, ei ole kyseessä mistään "apinanraivosta" vaan kehon motriikan ja fyysisten ominaisuuksien "henkisestä" valjastamisesta. :) Sinulla hcp4 on hyvä tasoitus ja kuten sanoit, tulokset syntyy lähipelistä. Ja ihan sama kuka kirjoittaa mitä, silti itse määräät ja päätät pelisi. Tuo että ei saa lyötyä jokaista pitkää draivia väylälle on soopaa! Ja se että 250 m darivit ei kannata. Soopaa! Se miten sinä pelaat... ei kaikki muut...

    • Dingdong

      Olen reilu kolmekymppinen jannu, joka on pelannut golfia yli puolet elämästään. Ajurilla 250 metriä ei tunnu missään ja nykyään alan osumaan sillä väyliinkin. Tasoitus on kymmenen, eli ehkä tämän voi joku uskoakin, joskin löin draiverilla ihan yhtä pitkälle kun tasoitukseni oli 25.

      Golflyönti on tekniikkalaji. Suurin osa golfareista ei ole käynyt tunneilla kuin pari kertaa ja tekniikka on aivan kamala, vaikka väyliin osuisivatkin. Omaa tekniikkaani uskallan kehua hyväksi. Lyönnin pituus tulee mailan vapautuksen oikeasta ajoituksesta ja joillain se on luonnostaan lähempänä "oikeaa" kuin muilla ja siksi ne pallotkin lentävät toisilla pitkälle händäristä riippumatta.

      P.s. Rangepallot eivät lennä yhtään niin hyvin kuin normaalit pallot ja lyönnin pituus lasketaan lyöntipaikasta siihen, mihin se pysähtyi, eli rullit ovat mukana.

    • Kimi

      No, mä pelaan lähes kolmenkympin tasoituksella driverilla pitutta tulee siinä 200 metriä ja ne on tasoltaan korkeintaan kohtalaisia - onnistunut pytörii sinne 240 - 250 lukemiin. Mutta jos paukuttaa tasaisesti suoria lyöntejä siihen 220 paikkeille niin se clubi pelaajalle jo ihan loistavaa ja se mitä tulee lyhyeltä tuntuvaan avaukseen, jos kaksi seuraavaa lyöntiä on hyviä olet jo melko lähellä huipputulosta :)

    • 310m... pisin.

      Pisin draivi menee täällä päälle 310m. Mutta eipä se tuota mittaa läheskään aina mene kerrain kierroksessa 300m tuntumaan loput taitaa jäädä sinne 250-290m jos ei nyt aivan hirveetä vastatuulta ole. Händäri mulla on noin 15. Tasotuksella ei ole paljoakaan tekemistä lyöntien pituuksien kanssa. Myönnän että minulla riittäisi lyönneissä pituudet parempaakin tasotukseen mutta aina kierrokselle osuu niitä vähä heikompia väyliä. Suomessa ei ole montaa par viitosta jota en saisi kahdella hyvällä lyönnillä päälle. Ite en tota golffia niin tosissaan ota vaan pelailen vaan ajan kuluks kavereiden kanssa.. Ei musta mitään pro golffaajaa tuu vaikka en ookkaan vasta kun täysikänen. Lyön kyllä pidemmälle kun pari kaveria jotka pelaavat kisaa golffia mutta lyöntien tarkkuudessa jään kyllä kakkoseksi.

      Ja niin draiveri on viime vuoden mizuno mx-700 stiff varrella ja 9,5 nostolla. Varsi on vaihettuu jämäkämpään muistaaseni fujikuran varsi. pituutta itellä 185cm. Jos joku ei usko niin voidaan lähtee joku päivä peilailee pääkaupunki seudulla?

      • dfgdfdfgf

        En todellakaan usko noihin sun 300 metrin draiveihin. En edes vaivaudu lähteä pelaamaan kanssasi. Tuollaisia paskan puhujia on kentillä ihan riittävästi.
        Vai että kahdella päälle lähes jokaisella suomen kentillä löytyviin par vitosiin.... just joo


      • gdfgdfgdfg

        Taidat olla Suomen huonoin puttaaja...
        Jos lyöt suurimman osan par vitosista kahdella päälle, niin olettettavissa on, että löyt myös par neloset kahdella tai jopa yhdellä päälle.
        Tasoitus n. 15, vaihka pääset puttaamaan iikeleitä ja pöödejä joka väylällä???
        Kannattaisiko käyttää aikaa puttaus harjoitteluun?

        Joo...


    • Kimi

      Joo, pelasin jokin aikaa sitten seurassa jossa vedettiin driverilla avauksen lisäksi myös väylältä. Taisi osua peräti yksi väylä jossa mentiin kahdella päälle, no en sano ettäkö et voisi olla vielä kovempi lyöjä mutta uskon silti että tästäkin maasta löytyy useampi par5 jossa ei mennä meidän tasoituksen omaavien toimesta kahdella päälle, jos mennään edes ammattilaisten. Ja aina pitää muistaa että on mailoja joilla lyödään pituutta, ne vaan ei täytä normistoja ja ovat tarkoitettu siihen toiseen lajiin, pituuslyöntiin.
      Ihan huvikseni kävin pari päivää hakkaamassa driverilla, parillakin eri rangella ja parilla eri mailalla. Toisella kentällä on vaikea oikein mitata kuin ilmassa menevää matkaa - jyrkkä mäki joten rullia ei kyllä tule juuri yhtään, toisella taas sai myös rullit mukaan. No paukutus ilmassa oli sitä luokkaa 170 , miten tarkaan nyt pystyy arvioimaan lyöntipaikalta. Toisella kun näki rulleja niin pituudet oli siinä 200/210/220 parhaimillaan sikä kun niitä ihan tarkaan siinäkään pystyy sanomaan vaikka taulua kohti vedinkin. Hirveesti en lähde keskiarvoa lyöntien perusteella sanomaan tai laskemaan, svingi kun ei ole ihan stabiili niin välillä mennään maata hipoen sataan metriin ja välillä taivaan kautta samoille mitoille, lasken vaan ne lyönnit jotka on kohtalaisesti onnistuneita, arviolta noin 70%.
      Ainahan meitä löytyy jotka lyö pitkälle, jonkin verran olen kuitenkin pelannut eri ihmisten kanssa ja voin kyllä sanoa että aika harvassa klubipelaajien joukosta löytyy lyöjiä jotka paukuttaa 250 metristä avausta, lähempänä tottuutta taitaa juurikin olla tuo vähän reilu 200 metrinen.

    • Naisklubipelaaja

      Haloo, golfissa pitää selvittää 18 väylää. Sisältäen avauksen, lähestymiset ja putit. Kokonaisuus ratkaisee. Ärsyttää nilkoille lyöjät jotka sitten jäävät tise sahaamaan griinille :)

    • golftyttö
    • golffarihullu123

      Oon 11v ja mun huippudraivi on ehkä vajaat 160 metriä ja mulla on nyt ollu 3 vuotta greencard

    • Chillgolffer

      Ite oon 15v ja händäri tällä hetkellä 17,2.

      Hyvä draivi lähtee n. 220-230m, myötätuuleen ja alamäkeen oon paukuttanu jopa 250m. Eipä se pituus kuitenkaan oo se ratkaseva tekijä. Jos voisin vaihtaa nykyisen draivini parikyt metriä lyhyempään joka kuitenkin osuisi väylälle joka kerta, niin tekisin sen heti. Alle 20 händärillä kun vaan on perkeleen vaikee tehä tulosta jos joutuu avaamaan joka kerta varapallolla.

      Hyvänä esimerkkinä pari päivää sitten pelaamani kierros nevaksessa: muuten hyvä, mutta bäkkiysin kolme ekaa väylää kusin pääosin huonojen avausten takia. Tulos: 31 pistettä. Jos olisin noilta väyliltä tehnyt edes bogit, olisi tulos noussut 37 pisteeseen.

      Ja vaikka se draivi sitten onnistuisikin niin eihän sekään vielä takaa kaikkea. Oon pari kertaa päässy esim. Lyhyillä par-vitosilla kahella päälle ja eikö vaan huonoilla puteilla oo saatu potenttiaalinen iigeli muuttumaan pariksi tai jopa bogiksi.

      Kaiken takana on lopulta tasaisuus. Pelasin jokin aika sitten jonkun 13-vuotiaan 5,0 händärillä pelaavan ja oikeasti kovaa treenaavan jätkän kanssa, ja ei se yhtään mua pidemmälle draivannut, mutta se van paukutti niitä lyöntejä niin tappavan tasaisesti. Kertaakaan ei tarvinnu ettiä palloo metästä tai muuta vastaavaa...

    • hra 44

      no, tänä vuonna vielä sitä päälle 300 m odotellessa... ettei vaan putki katkeaisi... ;)
      270 - 297 m parhaat ja ka siinä 250 - 270, osumat n. 80 %... siinä kaikkien niiden viiden kierroksen, jotka olen pystynyt pelaamaan, avaukset tiivistettynä...

      näin satunnaisgolffarina tietysti raudat hieman haastaa, varsinkin kun on etäisyyksien kanssa ihan kuutamolla. kierrän vielä yleensä uusia vieraskenttiä, joten ei siellä tasuria ihan näillä rundeilla tiputetella...

      viides kesä menossa ja 15,1 on händäri ja yhden kympin tipautin sitä juuri pickalan forrestilla...

    • Ronsuaa

      Parempi 180 metriä keskelle väylää ku 250m syvälle metsään :D

    • RATHER3OOO

      maailman ennätys drivauksessa on yli 8OO m.

      • RATHER3OOO

        aika hyviä vetäjiä


    • 17v Golhvari.

      Kommenttina aikaisemmin sanottuun.

      'Jos ei lyönnit lennä pikälle niin menkää puntisalille'. Siinä mielessä hauska ilmaus, kun olen aina luullut ettei palloa lyödä voimalla. En ole itse käynyt punttisalilla, kun satunnaisesti koulun urheilutunneilla, mutta silti pallot lentää draivrilla keskimäärin rangella 200m greenin nujakoille. 'Oikeilla' palloilla drivit ovatkin sitten jo pitempiä. Viimeeksi sain mitattua pallon lentomatkan ilmateitse, kun väylä oli märkä ja pallo upposi sinne. Piuudeksi tuli mitattua noin 240m. Olen hieman alipainoinen ja kummempaa lihasmassaa ei löydy. Swingillä sitä palloa lyödään. Ainakin mun mielestä.
      Olen 6 vuotiaasta asti harrastanut golfia.

    • Jusa II

      Pojat, Pojat ei mopolla mahottomia. Muistakaa keskiarvo draivi ei varmaan mene klubipelaajalla 250 m

    • 5353

      Kyllähän se punttisali auttaa, moni ei vaan ymmärrä räjähtävää voimaharjoittelua.

    • Junnu16vee

      Joo eli kattelen uusia rautoja. Oon harkinnu noita niken mach speedjä ku näyttäis olevan golfcentterissä 50% alessa. Oon 16v ja pelailtu on jo 8 vuotta. Händäriki on 24.5 ja lyönti on kunnossa. Onko mitään järkeä noissa mailoissa vai onko huonot? Onko kellään kokemusta vai pitäiskö mun kattoo vähän parempia mailoja?

    • Hcp 36

      Riippuu ihan lyöjästä!! Minäkin olen 196 cm 16vee poika , pelannu ehkä sen neljä vuotta ja paras draivi on sielä 300m nujakoilla. Itekki ku futari olen ja urheilija muutenkin niin voimaa ja vipua löytyy ( kahdella edellisellä kieroksella mennyt draiveri rikki , eka meni poikki , tokasta halkes lapa)
      Lyöntipituuksia
      Pw110
      R9 130
      R8 160
      R7 175
      R6 185
      H4 200
      P3 230
      P1 260

    • Miehetlyölyhyelle

      14v poika ja lyön draiverilla 250m säännölisesti… Tasotus nykyää 12.0 joten ihan hyvinhä tullu pelattua :)

    • JERKKABOSS

      on 11v ja lyön

      sw: 90
      P:110
      9:120
      8:130
      7:140
      6:155
      5:160
      p3:190
      p1 240

      pelaan itse seniori mailoilla ja mulla on miesten draiveri

      ps: tasotus 10.8

      • Golffionsimppeliä

        Tämä miehetlyölyhyelle jätkä luulee itsestään vähän liikoja. Sillä ei ole mitään väliä oikeasti kuinka pitkälle lyöt. Kannattaa alkaa laskea griiniosumia sekä puttien määriä niin saat paremman käsityksen pelistäsi.

        Händäri: 3,5
        15v


    • Shortsipelaja

      Lyönnin pituudella ei ole mitään väliä, kunhan nauttii pelistä, eikä ole tukkona kentällä. PItkän draivin pelaaja etsii onnenkantamoista 5min metsästä ja samaan aikaan eläkeläisporukka paahtaa ohitse 100m varmoilla lyönneillä.

    • hcp 13

      Eikä se eläkeläisporukka ota kymmentä harjoituslyöntiä ennen lyöntiä. Osa kavereistani ei lyö yhtään, minä otan yhden eikä sekään ole muuta kuin kevyt heilautus saadakseni tuntuman mailan taaksevedosta. Ja kyllä me sellaisia 160-180 m lyödään.

      Tasoitukset alle 18 eikä metsästä palloa lähdetä hakemaan.

    • Aimo 51

      Minulla on draiveri tällä hetkellä 10,5 . Olen seniori iässä ja mietin kannattaako ostaa uusi maila, jossa kulma olisi 9 ? ps. kokemuksista kiitoolinen !

    • Miehetlyölyhyelle

      Golffionsimppeliä nyt kesän jälkeen hcp 5,3 ja yhä 14v kierroskeskiarvot 76.2. Gir on 11,3, väyläosumat on 10 ja yleensä missatut väylät vasemmalla semiraffissa. Putti ka. Pyörii siinä 30-31 ja draiveri nykyään 260-270. Mailanpään nopeus 110mph carry 240-250 spinni 2500-3000 ja tulokulma 3,5-4 astetta. Luultavasti et tajunnut edellisistä mitään koska et oikeasti osaa pelata

    • skuffe1

      Joo, ei ole mitenkään sanottua, että pitäisi olla pitkällä draivilla singelitasoitus. Aloitin golfin toissa henäkuussa ja pelailin siinä sitten kesän loppuun asti, tasoitus saatiin 54 -> 28. Talvella kävin Trackmanilla fittailemassa ja lopputulos oli se, että regular-vartinen driveri ei ollut ihan optimi siihen 117 mph mailanpäänopeuteen. X tilalle kaikkiin puihin ja S rautoihin. Pisin drive minkä olen pistänyt kilpailussa, oli 279 metriä, se mitattiin GPS:llä ja todistamassa oli koko peliseurue.

      Tuota mailanpäänopeutta en osaa selittää mitenkään, jostain syystä se vain on sellainen. Rautamailat ovat itselläni lyhytlyöntisiä, en lyö PW:llä kuin 110 ja siitä raudoilla aina tasaisesti ylöspäin niin että rauta-4:llä menee se 175 metriä. Rautamailaswingini on tosin varmaankin niin karmea, ettei sillä voisikaan päästä pidemmälle.

    • Touho3

      Sitä mä vaan ihmettelen, että millä kummalla mittaatte lyöntien pituudet????

    • Anonyymi

      Range pallot ei lennä kuten oikeat pallot, ja kyllä ne mitat yleensä tarkoittaa koko matkaa. Nyt jotkut huippupelaajat lähentelee 300 m harvat tosin. Jos lyöt 150m ja pysyt poissa ryteiköistä niin puttaat joka väylällä paria ? Golf on siitä mukava laji että joskus onnistuu joskus ei. Ammattilaisten suoritukset on ihan eri juttu, joskus harrastaja lyö yhtä hyvän tai jopa paremman, mutta todella harvoin.

    • Anonyymi

      Kun puhutaan lyöntipituuksista niin tarkoitetaan pallon koko matkaa !

      • Anonyymi

        Joo, aina kiinalaiselta tehtaalta Loch Nessin pohjaan.


    • Anonyymi

      Neidit, neidit. Lopettakaa tyhjänpäiväinen kiistely ja korvatkaa golf jollain oikealla urheilulajilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe