Uskonnonvapaus.fi: Ulkoasu

Jori Mäntysalo

Otan tuosta uskonnonvapaus.fi-keskustelusta erilleen ulkoasukeskustelun. Tässä esimerkki mahdollisesta uudesta etusivun kuvituksesta: http://uskonnonvapaus.fi/index2.html

Kommentteja?

11

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä jos...

      Aika karulta näyttää.

      Mitä jos rekrytoisit jostain koulun penkiltä ad designerin tekemään sivujen ulkoasun talkoohenkessä hyvän asian puolesta.

      • Jori Mäntysalo

        Mutta kumpi parempi? Tai vähemmän huono?

        Sinänsä VA-liittoon kuuluu myös graafikoita. Uskonnonvapaus.fi ei kuitenkaan liene yhtä houkutteleva kohde vapaaehtoistekijöille kuin esimerkiksi eroarkirkosta.fi-palvelu.


      • mitä jos...
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Mutta kumpi parempi? Tai vähemmän huono?

        Sinänsä VA-liittoon kuuluu myös graafikoita. Uskonnonvapaus.fi ei kuitenkaan liene yhtä houkutteleva kohde vapaaehtoistekijöille kuin esimerkiksi eroarkirkosta.fi-palvelu.

        Alkuperäinen on parempi ja luovempi kuvitus. Tosin vauvan pää ei oikein kuvasta kokokategoriaa eikä värimaailma ole onnistunut.


    • sösselström

      Ulkoasu muutoin kohtuullisen harmaa, mutta siitä puuttuu koko aatteellinen pohja:
      marxismi- leninismi. Sillä saataisiin bolsevismin punaista mukaan.

    • Nasse.

      No -94 muuttui kevääseen -97

      Varmaan pienellä hakukoneiden käytöllä löytyisi vapaasti käytettävissä olevia leiskoja joista valita joku ja sovittaa sisältö siihen....

    • jukka2121

      On hieman vanhahtavan oloinen ulkoasu.

      Sivusto on kai pelkkää html:ää. Eikö kannattaisi ottaa käyttöön Wordpress? Ilmaisia tai halpoja teemoja on tuhansia, joissa on harkittu responsiiviuus, SEO yms. kuntoon. Wordpressin multisite on aivan mahtava ominaisuus, jolla saa aikaan kätevästi kieliversiot, eroavat kampanjasivut ja ne saa tarvittaessa omaan osoitteeseen.

      • Jori Mäntysalo

        Responsiiviisuus (jos tarkoitat response-aikaa) ei kyllä oikein voi parantua ottamalla CMS käyttöön. Eihän HTML:ssä ole nyt tiivistämisen varaa juuri kuin välilyöntien ja rivinvaihtojen verran. SEO:nkaan en keksi mitenkään siitä hyötyvän --- otsikot ovat jo H1:stä eivätkä FONT SIZE= 3:sta jne.

        Wordpress on kyllä pätevä peli, ja va-liiton sivustoa ollaankin uusimassa sen päälle. Mutta UV-sivusto on suppeampi eikä sen ole tarkoituskaan laajentua paljoa.

        Jonkun valmiin leiskan voisi hyvinkin ottaa käyttöön. Mutta eihän se edellytä ao. CMS:n käyttöä, vaan vain leiskan toteuttamista. Ja jos toteuttaminen on liian vaikeaa, on siinä luultavasti jotain vikaa, IMO.

        Tietysti CMS toisi omat etunsa. Toisaalta on siinä murheensakin, alkaen vaikka päivittämisestä joka pitää tehdä aina kun löytyy bugeja.


      • Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Responsiiviisuus (jos tarkoitat response-aikaa) ei kyllä oikein voi parantua ottamalla CMS käyttöön. Eihän HTML:ssä ole nyt tiivistämisen varaa juuri kuin välilyöntien ja rivinvaihtojen verran. SEO:nkaan en keksi mitenkään siitä hyötyvän --- otsikot ovat jo H1:stä eivätkä FONT SIZE= 3:sta jne.

        Wordpress on kyllä pätevä peli, ja va-liiton sivustoa ollaankin uusimassa sen päälle. Mutta UV-sivusto on suppeampi eikä sen ole tarkoituskaan laajentua paljoa.

        Jonkun valmiin leiskan voisi hyvinkin ottaa käyttöön. Mutta eihän se edellytä ao. CMS:n käyttöä, vaan vain leiskan toteuttamista. Ja jos toteuttaminen on liian vaikeaa, on siinä luultavasti jotain vikaa, IMO.

        Tietysti CMS toisi omat etunsa. Toisaalta on siinä murheensakin, alkaen vaikka päivittämisestä joka pitää tehdä aina kun löytyy bugeja.

        Responsiivisuus on buzzword jolla tarkoitetaan näytön kokoon skaalautumista. 90-luvun sivuthan olivat responsiivisia luonnostaan kun ei niissä ollut mitään ihmeellistä, teksti rivittyi sen mukaan miten paljon vaakatilaa oli käytössä. Sitten graafikot rupesivat suunnittelemaan nettisivuja kuin ne olisivat printtimediaa, koska graafikoille ei ilmeisesti opeteta muuta kuin printtimediaa ja staattisia sivuja, eikä mielessä ole koskaan edes käynyt että joku voisi katsoa nettisivua jollain muulla laitteella kuin sillä omalla Mäkillä. Responsiivisuus on sitten vastaus siihen että tavallaan saadaan graafikoille myytyä ajatus modulaarisesta sisällöstä. Malliesimerkki tästä on http://www.helsinginseurakunnat.fi/ - sivujen sisältö on järjestetty ruudukoksi. Kun selainikkunaa kaventaa, 4x4-ruudukko muuttuukin 3x3 -ruudukoksi, ja kun vielä jatkaa niin siitä tulee 2x2, fontti pienenee jne... Tätä on responsiivisuus..

        Yksityismeilissä vinkkasinkin jo että wikimedia olisi ideologisesti ehkä soveltuvin alusta, koska se on sanakirjamaiselle sisällölle tehty, ja uskonnonvapaus.fi on pitkälti uskonnonvapauden sanasto.


      • Jori Mäntysalo
        rainbowshy kirjoitti:

        Responsiivisuus on buzzword jolla tarkoitetaan näytön kokoon skaalautumista. 90-luvun sivuthan olivat responsiivisia luonnostaan kun ei niissä ollut mitään ihmeellistä, teksti rivittyi sen mukaan miten paljon vaakatilaa oli käytössä. Sitten graafikot rupesivat suunnittelemaan nettisivuja kuin ne olisivat printtimediaa, koska graafikoille ei ilmeisesti opeteta muuta kuin printtimediaa ja staattisia sivuja, eikä mielessä ole koskaan edes käynyt että joku voisi katsoa nettisivua jollain muulla laitteella kuin sillä omalla Mäkillä. Responsiivisuus on sitten vastaus siihen että tavallaan saadaan graafikoille myytyä ajatus modulaarisesta sisällöstä. Malliesimerkki tästä on http://www.helsinginseurakunnat.fi/ - sivujen sisältö on järjestetty ruudukoksi. Kun selainikkunaa kaventaa, 4x4-ruudukko muuttuukin 3x3 -ruudukoksi, ja kun vielä jatkaa niin siitä tulee 2x2, fontti pienenee jne... Tätä on responsiivisuus..

        Yksityismeilissä vinkkasinkin jo että wikimedia olisi ideologisesti ehkä soveltuvin alusta, koska se on sanakirjamaiselle sisällölle tehty, ja uskonnonvapaus.fi on pitkälti uskonnonvapauden sanasto.

        Ahaa. Sitten on helppo todeta, että muunlaisia sivuja en edes osaa suunnitella.

        Arvaanko oikein katsomatta, että myös Hgin srk-yhtymän www-sivustolla tuo toiminnallisuus on CSS JS -pohjaista eikä vaadi CMS:ää?


      • jukka2121
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ahaa. Sitten on helppo todeta, että muunlaisia sivuja en edes osaa suunnitella.

        Arvaanko oikein katsomatta, että myös Hgin srk-yhtymän www-sivustolla tuo toiminnallisuus on CSS JS -pohjaista eikä vaadi CMS:ää?

        Katsoin pikaisesti sivuja, niin näytti jQuery javascriptiä olevan suurimmaksi osaksi.

        CMS sivuston pystyynlaittaminen ja päivittäminen on totta kyllä vähän työlästä. Olen pari näitä tehnyt ja vähän siinä on opiskeltavaa. Tätä helpottaa, jos valitsee hostaajan, joka tarjoaa erityisesti WP alustaa valmiina. Ei tarvitse itse asentaa, sieltä saa varmistukset ja päivitykset palveluna. Hinnatkin ovat kilpailukykyisiä.

        Näitä on esim.
        http://wpengine.com/
        ja Suomessa ainakin
        http://seravo.fi/wordpress-palvelu


      • Jori Mäntysalo
        jukka2121 kirjoitti:

        Katsoin pikaisesti sivuja, niin näytti jQuery javascriptiä olevan suurimmaksi osaksi.

        CMS sivuston pystyynlaittaminen ja päivittäminen on totta kyllä vähän työlästä. Olen pari näitä tehnyt ja vähän siinä on opiskeltavaa. Tätä helpottaa, jos valitsee hostaajan, joka tarjoaa erityisesti WP alustaa valmiina. Ei tarvitse itse asentaa, sieltä saa varmistukset ja päivitykset palveluna. Hinnatkin ovat kilpailukykyisiä.

        Näitä on esim.
        http://wpengine.com/
        ja Suomessa ainakin
        http://seravo.fi/wordpress-palvelu

        Joo, onhan noita. Mutta ainakin nykyisellään voi lohduttaa paria nimimerkkiä siitä, että ei käytetä veronmaksajien rahoja. :=)

        Mutta otetaan nyt ulkoasukeskusteluun ensin ihan perussivun ulkoasu. Esimerkkinä vaikka tämä:

        http://www.uskonnonvapaus.fi/artikkelit/rukouspaiva.html

        (Ja tuostakin kesällä poistuu yläpalkin mainos.) Jos nyt oletetaan sisällön olevan käytännössä sama, niin miten tuota muuttaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe