Kumpi on parempi?
Sähköpyörä VS tavallinen pyörä
42
4355
Vastaukset
- arjetpyhätpoljen
Vanha omenat & päärynät -juttu, eivät ole verrattavia. (Nauti molemmista jos fyrkka piisaa)
Onko käytännössä ketään, joka tekisi / tekee pitkiä pyöräretkiä, koska olisi / on sähköpyörä, muttei tavallisella ? Se olisi syy sähköpyörään.
Muuan sanoi käyttävänsä sähköpyörää kun polvet on huonossa kunnossa. Toisaalta pyöräily on liikuntamuotona polvien kannalta suotavampi. Itse osasin lopettaa hölkkäämisen heti polvikipuiluun ja pyöräily onkin sen jälkeen käynyt hyvin.
Miksemme kysyisi, kumpi on parempi, sähköpyörä vai mopo, ja sähköpyörä olisi nyt parempi- sähköpyörä
on musta parempi, kuin mopo. Mopot koen turhakkeina nykyään. Ja täällä kun mopoa pitäisi käydä todella kaukaa tankkaamassa, niin tästäkin syystä sanon ei kiitos mopoille. Sähköskootterissa taas taitaa olla vitun monta akkua, kun taas sähköpyörässä yksi ja sen voi ainakin ladata sisällä. Lisäks Sähköpyörän akun lataus ei maksa paskaakaan, oliko nyt 15 senttiä täskii tyhjän akun täyteen lataaminen.......
ja esim.15 kilometrii menee täysin vaivatta ja pidemmälekin.
- kertaus_taas
Jälleen kerran:
- maantielle maantiepyörä
- maastoon maastopyörä
- yleispyöräksi cyclo, fixi tai Jopo- Omataivotko
Pyörätielle pyörätiepyörä vai miten tää menee
- www1
"- yleispyöräksi cyclo, fixi tai Jopo"
Jopo on ihan hyvä yleispyörä jos se yleispyöräily tarkoittaa lähikauppaan ajoa max kahden kilsan matkan. Fixiä en kyllä pitäisi hyvänä yleispyöränä ainakaan tämän palstan mittakaavassa, jollekin se voi toimia.
Cyclo vois olla juu mutta se droppitanko ei ole kaikkien juttu.
Mulla on toimineet nuo maastofillarit yleisfillareina eri rengastuksin. Toinen on täysjykkä ja toisessa etujousitus. - trekkiä
www1 kirjoitti:
"- yleispyöräksi cyclo, fixi tai Jopo"
Jopo on ihan hyvä yleispyörä jos se yleispyöräily tarkoittaa lähikauppaan ajoa max kahden kilsan matkan. Fixiä en kyllä pitäisi hyvänä yleispyöränä ainakaan tämän palstan mittakaavassa, jollekin se voi toimia.
Cyclo vois olla juu mutta se droppitanko ei ole kaikkien juttu.
Mulla on toimineet nuo maastofillarit yleisfillareina eri rengastuksin. Toinen on täysjykkä ja toisessa etujousitus.Samoin täällä 29 maasturi yleis, lenkki, kuntoilu ym pyöränä 47 millisillä cityrenkailla varusteltuna.
- Markettipyöräilijä
Hybridi on paras yleispyöräksi. Kuten nimi kertoo, siinä yhdistyvät eri pyörien parhaat ominaisuudet. Kaikki tarpeelliset lisävarusteet kuuluu hintaan.
- Nyt_oikein
Markettipyöräilijä kirjoitti:
Hybridi on paras yleispyöräksi. Kuten nimi kertoo, siinä yhdistyvät eri pyörien parhaat ominaisuudet. Kaikki tarpeelliset lisävarusteet kuuluu hintaan.
Väärin!
Maantielle maantiepyörä, maastoon maastopyörä ja yleispyöräksi Fixi, Jopo tai Cyclo. - kombi
Ja nyt aivan oikeasti tuo Jopo hevon vi**uun listasta. Polkupyörän irvikuva jota silloin 70-luvulla ei olisi saanut edes keksiä tahi keksijän olisi saanut taluttaa saunan taakse ja....
- Schimano
Jopo vittuun tosta listasta urpo.
- Anonyymi
www1 kirjoitti:
"- yleispyöräksi cyclo, fixi tai Jopo"
Jopo on ihan hyvä yleispyörä jos se yleispyöräily tarkoittaa lähikauppaan ajoa max kahden kilsan matkan. Fixiä en kyllä pitäisi hyvänä yleispyöränä ainakaan tämän palstan mittakaavassa, jollekin se voi toimia.
Cyclo vois olla juu mutta se droppitanko ei ole kaikkien juttu.
Mulla on toimineet nuo maastofillarit yleisfillareina eri rengastuksin. Toinen on täysjykkä ja toisessa etujousitus.Droppitanko, eli kippurasarvet on paras ohjaustanko kaikista. Voi helposti vaihtaa otteita eivätkä kädet väsy. Suoralla tangolla ei tämä ole mahdollista, ellei asenna nousukahvoja tai muuta. Turhaan sitä droppitankoa pelätään.
- Erkkit
Omasta mielestäni tavallinen koska ei tarvitse ladata akkuja ja kunto kasvaa paremmin.
- OmaValinta
Hanki tarpeesesi sopiva
- XL999
Sähköavusteinen pyörä on varmasti mukava vuoristoteillä, tasamaalla riittää perinteinenkin.
- lataamo2468
Kysymyksen asettelua oikeisiin mittoihin.Työmatkalle sähköavusteinen jos et pääse suihkuun ennen töitä.Latauspaikat on sitten eri juttu.
- iltis
Iltasanoma tämänkin trollin sai aikaiseksi.
- Daimler1
Sähköavusteinen sillä ylämäet ei niin käy polviin tahi siis yleensäkään vitutta.
- markettipyöräilijä
Pyörä on tarkoitettu liikkuvaksi lihasvoimalla. Miksi polkea vain näön vuoksi jos ei kerta huvita. Ostaa skootterin tai mopon, on sähköpyöriä halvemiakin ja niitä ei tarvitse nykyään edes käyntiin polkea.
- suosisuoraalentoa
Ei skootterilla voi ajaa metsässä. Ei mopolla voi ajaa metsässä, tai meren jäällä. Sähköpyörällä voi ajaa kaikkialla. Ja varsinkin sähköläskillä. Täydellinen all-rounder. Jos tahdot kuntoa, pistät lcd- paneelista moottorin kiinni. Moottori ja akku tuo lisää painoa n. 5 kg. Eli laihduta vaikka sen verran niin ei tartte nipottaa siitä olemattomasta painon lisäyksestä.
- Anonyymi
ehdottomasti ehkä cyclocross pyörä ,itse pyöräilen ko pyörällä työmatkat n 12 km suunta ja töissä jaksaa paremmin pienen aamu lenkin jälkeen , ja osa työmatkasta taittuu hiekkateillä . siksi cyclocross . olen ehdottomasti sitä mieltä että sähköpyörä kuuluu liikuntarajoitteisille ja todella hyvä niin , jos tavalliset terveet ihmiset hankkivat sähköpyörän ,niin hyi hyi ja hyi ei kunto kasva . vertaan itse tätä mopoon eli moottoripolkupyörään jolla ajoivat enimmäkseen vanhat papat . mutta sopii nyky ajan laiskoille pyörailijöille . eli en pidä sähköpyörää minkään sortin polkupyöränä . t oikea polkupyöräilijä
- Anonyymi
Osta ensi kerralla numeroa isommat pandeksit jotta ei noin pahasti palleja purista.
- Anonyymi
Sähköavusteinen pyörä ei liiku pelkällä sähköllä vaan sitä pitää polkea, ja silloin sähkö tulee mukaan avustamaan. Sähköavusteinen pyörä mahdollistaa pidemmät pyörälenkit rapakuntoisellakin ja tekee ajamisesta mukavampaa. Monet luomupyörällä vuodessa esim 200-300 km ajaneet ajavat sähköavusteisella vuodessa 2000-3000 km, ja tatuti kunto kasvaa enemmän kuin luomupyörällä ennen.
Käykääpä koeajamassa sähköavusteista pyörää arvostelijat. Moni on tullut kaupasta kotiin sähköpyörä uutena omistajana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköavusteinen pyörä ei liiku pelkällä sähköllä vaan sitä pitää polkea, ja silloin sähkö tulee mukaan avustamaan. Sähköavusteinen pyörä mahdollistaa pidemmät pyörälenkit rapakuntoisellakin ja tekee ajamisesta mukavampaa. Monet luomupyörällä vuodessa esim 200-300 km ajaneet ajavat sähköavusteisella vuodessa 2000-3000 km, ja tatuti kunto kasvaa enemmän kuin luomupyörällä ennen.
Käykääpä koeajamassa sähköavusteista pyörää arvostelijat. Moni on tullut kaupasta kotiin sähköpyörä uutena omistajana.Testasin yhtä mallia. En tykännyt. Moottori avusti liian hyökkäävästi eli nykäisi joka kerta kun lähdin polkemaan. Lähdin kotia luomupyörän kanssa.
Anonyymi kirjoitti:
Sähköavusteinen pyörä ei liiku pelkällä sähköllä vaan sitä pitää polkea, ja silloin sähkö tulee mukaan avustamaan. Sähköavusteinen pyörä mahdollistaa pidemmät pyörälenkit rapakuntoisellakin ja tekee ajamisesta mukavampaa. Monet luomupyörällä vuodessa esim 200-300 km ajaneet ajavat sähköavusteisella vuodessa 2000-3000 km, ja tatuti kunto kasvaa enemmän kuin luomupyörällä ennen.
Käykääpä koeajamassa sähköavusteista pyörää arvostelijat. Moni on tullut kaupasta kotiin sähköpyörä uutena omistajana.Itse taidan kuulua juurikin tuohon joukkoon. Vanhalla "luomu" maastopyörällä tuli yleensä kilometrejä joku 200-300km./kesä jos hyvin kävi. Nyt on sähköavusteisella takana tälle vuodelle tuollainen 2200-2300km. ja eiköhän samaa tahtia jatku, kun uuden pöyrän sain tälläviikolla.
Samaa mieltä, vasta kun sähköavusteista pyörää kokeilee (ja mielemmun hieman pidemmän lenkin kuin pyörähdyksen kaupan pihassa), niin osaa sanoa omalta kohdaltansa, onko itsellensä sopiva vaiko ei.Anonyymi kirjoitti:
Testasin yhtä mallia. En tykännyt. Moottori avusti liian hyökkäävästi eli nykäisi joka kerta kun lähdin polkemaan. Lähdin kotia luomupyörän kanssa.
Moottoreissa on käytännössä kaikilla valmistajilla useampiportainen tehoaluvalikko (taitaa olla 3-5kpl eri tehoasetuksia käytössä valmistajasta riippuen).
Eli olisi kannattanut koittaa pienempiä avustustasoja, jos koki että "nykäisi" liikaan liikkellelähdössä. Myös jonkun toisen valmistajan moottori olisi saattanut olla sinulle sopivampi valinta.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Moottoreissa on käytännössä kaikilla valmistajilla useampiportainen tehoaluvalikko (taitaa olla 3-5kpl eri tehoasetuksia käytössä valmistajasta riippuen).
Eli olisi kannattanut koittaa pienempiä avustustasoja, jos koki että "nykäisi" liikaan liikkellelähdössä. Myös jonkun toisen valmistajan moottori olisi saattanut olla sinulle sopivampi valinta.Oli kaikkein pienimmällä avustuksella ja silti "nyki" inhottavasti joka kerta kun lähti polkemaan. Pehmeämmin pitäisi avustus tulla mukaan. Tosiaan testasin vain yhtä mallia jossa bosch moottori. En tykännyt. Ehkä joskus tulevaisuudessa voi mieli muuttua.
- Anonyymi
Käyttötarkoitus ratkaisee. Työmatkoihin kaupungissa minulla on sähköpyörä ja liikuntaan muutama polkupyörä: maantiepyörä, fixi ja cyclocrossari.
- Anonyymi
Sähköpyörä pitää jättää siihen paikkaan, jos akusta loppuu sähkö. Sillä ajaminen ilman sähköä on viisi kertaa raskaampaa, verrattuna mihinkä tahansa tavalliseen pyörään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpyörä pitää jättää siihen paikkaan, jos akusta loppuu sähkö. Sillä ajaminen ilman sähköä on viisi kertaa raskaampaa, verrattuna mihinkä tahansa tavalliseen pyörään.
Riippuu mallista ja moottorista. FAZUA moottori ja akku eivät ole niin painavia kuin muiden merkkien.
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpyörä pitää jättää siihen paikkaan, jos akusta loppuu sähkö. Sillä ajaminen ilman sähköä on viisi kertaa raskaampaa, verrattuna mihinkä tahansa tavalliseen pyörään.
Kuten tuossa jo kommentoitukkin, niin riippuu moottorin toteutustavasta hyvin pitkälti. Osassa ylimääräistä vastusta ei ole juuri ollenkaan (joissain malleissa moottori kytkettävissä irti, niin ylimääräistä vastusta ei tosiaan ole yhtään), joissan kohtuullisesti ja joissain hyvin paljon, tuo Bosch:n edellisen mallisukupolven Performance CX mallin moottori (joka löytyy minulta itseltäni nyt vanhemmasta maastopyörästäni) on toteutustavastaan johtuen varmasti sieltä raskaimmasta päästä polkea ilman avustusta ja sillä ei tosiaan tee mieli ajaa ilman avustuksen olemassaoloa, mutta kyllä sillä silti pystyy ajamaan.
- Anonyymi
Oma valintani on yksi pyörä, ja se on gravel pyörä (tavallaan cyclocross). Näitäkin löytyy jo sähköisenä, jos sellaisen haluaa.
- Anonyymi
ja vielä yksi tapa sähköpyöräilyä astetta helpompi olisi harrastaa pyöräilyä täys avustettuna eli jonkinlainen polkupyörä ajosimulaattori missä tuntuisi kun ajaisi melkein oikeesti eikä kroppa väsy ajatelkaapa miten helppoa. tällainen vaihtoehto voisi olla sähköpyöräilijälle seuraava siirtymä vaihe, tai hyvä päiväuni .
- Anonyymi
Sellainen on jo kehitetty ja nimi on Trek Domane ALR
- Anonyymi
Sinäkö auton sijastakin istut simulaattorissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen on jo kehitetty ja nimi on Trek Domane ALR
hei sähkö kapistut laiskat ajatelkaapa miten laiska ihmis rodusta on tulossa kaikki pitäisi olla avustettua esim sähköpyörällä laudoilla ym nautin joka päivä itse kun pääsen radalle omalla cube cyclocross pyörällä vapaa päivänä ja myös työmatkat nautin polkemisesta tosipaljon t vesa
Anonyymi kirjoitti:
hei sähkö kapistut laiskat ajatelkaapa miten laiska ihmis rodusta on tulossa kaikki pitäisi olla avustettua esim sähköpyörällä laudoilla ym nautin joka päivä itse kun pääsen radalle omalla cube cyclocross pyörällä vapaa päivänä ja myös työmatkat nautin polkemisesta tosipaljon t vesa
Moikka Vesa.
Kaikki on suhteellista. Itse ajoin aikaisemmin "luomu" maasturillani jonkun 200-300km./vuosi ja nyt sähköavusteisella menee tänävuonna joku 2500-3000km. josta joku 65-75%:a maastoajoa. Mitä luulet, kumpi on parempi vaihtoehtoa?
Esim. viime Sunnuntaina kävin Lopella ajamassa 30km. maastolenkin joka oli ainakin omilla ajotaidoilleni ihan suhteellisen haastava reitti, kivikkoineen, juurakkoineen ja ylä-/alamäkineen. Sähköpyörällä tuo onnistui ja oli erittäin hauskaa ja antoisaa, sekä lenkin jälkeen oli taas aika hyvin "takkityhjä" kun ei isommin taukoja tullut pidettyä.
Aikaisemmin maastossa "luomulla" ajaessani, tuli hyvin nopeasti tilanne (etenkin mäkisissä maastoissa) jossa "jalat loppuvat" ja maitohapot iskivät kehoon, alkoi kaatumiset, pidempien taukojen pitämiset, reitinlukuvirheet, harhaan ajamiset yms. Nyt kun sähköpyörällä ajaessa ei tuo polkemisesta johtuva väsymys iske samalla tavalla, niin pystyy enemmän keskittymään niihin maastoajamisen muihin osa-alueisiin kuin vain siihen attä jaksaa polkea. Olenkin nyt sähköavusteisella maastopyörällä ajamisen aikana oppinut ajotekniikoista enemmän kuin tähän ikään mennessä aikaisempina vuosina ja ajan nyt reittejä mitä en olisi pari vuotta sitten uskonut ajavani.
T Santtu- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hei sähkö kapistut laiskat ajatelkaapa miten laiska ihmis rodusta on tulossa kaikki pitäisi olla avustettua esim sähköpyörällä laudoilla ym nautin joka päivä itse kun pääsen radalle omalla cube cyclocross pyörällä vapaa päivänä ja myös työmatkat nautin polkemisesta tosipaljon t vesa
Et siis ikinä käytä autoja?
Eli hyvin moni on mielestäsi laiskoja kun ei pue kireitä spandexeja ja leiki idioottia liikenteessä pyörällä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis ikinä käytä autoja?
Eli hyvin moni on mielestäsi laiskoja kun ei pue kireitä spandexeja ja leiki idioottia liikenteessä pyörällä?Onnex ne vaan leikkii idioottia, eivät ole, kuten liian moni autoilija.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Moikka Vesa.
Kaikki on suhteellista. Itse ajoin aikaisemmin "luomu" maasturillani jonkun 200-300km./vuosi ja nyt sähköavusteisella menee tänävuonna joku 2500-3000km. josta joku 65-75%:a maastoajoa. Mitä luulet, kumpi on parempi vaihtoehtoa?
Esim. viime Sunnuntaina kävin Lopella ajamassa 30km. maastolenkin joka oli ainakin omilla ajotaidoilleni ihan suhteellisen haastava reitti, kivikkoineen, juurakkoineen ja ylä-/alamäkineen. Sähköpyörällä tuo onnistui ja oli erittäin hauskaa ja antoisaa, sekä lenkin jälkeen oli taas aika hyvin "takkityhjä" kun ei isommin taukoja tullut pidettyä.
Aikaisemmin maastossa "luomulla" ajaessani, tuli hyvin nopeasti tilanne (etenkin mäkisissä maastoissa) jossa "jalat loppuvat" ja maitohapot iskivät kehoon, alkoi kaatumiset, pidempien taukojen pitämiset, reitinlukuvirheet, harhaan ajamiset yms. Nyt kun sähköpyörällä ajaessa ei tuo polkemisesta johtuva väsymys iske samalla tavalla, niin pystyy enemmän keskittymään niihin maastoajamisen muihin osa-alueisiin kuin vain siihen attä jaksaa polkea. Olenkin nyt sähköavusteisella maastopyörällä ajamisen aikana oppinut ajotekniikoista enemmän kuin tähän ikään mennessä aikaisempina vuosina ja ajan nyt reittejä mitä en olisi pari vuotta sitten uskonut ajavani.
T SanttuMiten on virran loppumisen pelko/mahdollisuus? Miten tarkkana pitää olla? Vara-akku lähistöllä?
Anonyymi kirjoitti:
Miten on virran loppumisen pelko/mahdollisuus? Miten tarkkana pitää olla? Vara-akku lähistöllä?
Pyörissähän on isossa osassa näyttö, jossa kerrotaan jäljellä oleva toimitasäde kullakin avustustasolla, tätä toimintasädettä kun vertaa suunnitellun ajoreitin jäljelläolevaan osaan, niin sen mukaan voi sitten tehdä tarvittaessa muutosta ajoreittiin taikka käytettävään avustustasoon.
itselläni on akku loppunut muistaakseni virhearvion takia kolmasti kesken määränpään, mutta kaikilla kerroilla olen melkein päässyt perille ja ilman sähköavustusta olevaksi ajomatkaksi on jäänyt luokkaa maksimissaan yksi kilometri.
Vanhempaan sähköavusteiseen pyörääni minulla onkin vara-akku olemassa, välillä pidemmille matkoille ottanut toisen akun mukaan selkäreppuun (löytyy reppu missä vara-akulle sekä latauslaitteelle vartavasten tehdyt kuljetuspaikat). Mutta uuteen pyörään en ole vara-akkua vielä ainakaan ostanut, varmastikkin ostan jos sopiva tarjous kyseisestä akkumallista osuu kohdalle.
- Anonyymi
oot ihan oikeessa kaiken sähköistämisessä on vain päällimmäinen kysymys ,älä tee itse mitään jos voit saada jonkun tekemään sen puolestasi . tällä samalla logiigalla haetaan vanhat kaverit jeesaamaan vähän muutossa ym ,nyky ihminen on luotu käyttämään muita naäissä asioissa , ja varokaa ystavän soittoa onko sulla mitään sinä ja sinä päivänä , tulossa siis ulkopuolisen voiman käyttöö eli muutto .ole ovela ja kysy mitä mielessä ja vältä tilanne sanomalla on muuta just sinä päivänä , nyky ihminen on ovela ja laiska , kaikkeen halutaan ulkopuolinen voima ja apu koska itse on laiska uuden ajan ihminen
- Anonyymi
Riippuu varmasti. Kouluajoihin mitä mä ajan ei kannata sähköpyörää tai muutakaan hienoa, kun kateelliset paskoo sen koulupäivän aikana. Itse ajan Helkama oivalla ja eipä semmonen romu oo joutunut ilkivallan kohteeksi toisin kuin yhen luokkalaisen joka oli liikenteessä isänsä toooodella kalliilla pyörällä. Oli vanteet kierossa, renkaat puhki ja satula tolppineen kadonnut jonkun mukaan. Myös vaijerilukkoa olivat yrittäneet rikkoa, mutta eivät olleet onnistuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005167733- 2312682
- 262581
- 1611940
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51502Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621178IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155