Yliopiston lukukausimaksut takaisin

Tottavie

Kun seuraa miten opiskelijat käyttäytyy, myös yliopistossa opiskelevat, niin herää kyllä ajatus ettei yliopisto ole kaikkia varten. Korkeammat sisäänpääsyrajat ja kunnon lukukausimaksu. Suomessa ei tarvita veronmaksajien rahoilla riehuvia anarkisteja joiden opiskelu venyy eläkeikään saakka. Jos on tarpeeksi fiksu niin pääsee opiskelemaan ja opintolainaakin voi ottaa, Niin tehtiin ennenkin. Jos joutuu maksamaan jostain niin sitä ehkä arvostaa hieman enemmän.

12

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksaahan tuo nykyäänkin 130 euroa per vuosi.

      • Tottavie

        Voiko edes maksuksi sanoa, eihän se riitä edes yhden illan bailaamiseen. Kunnon maksu niin että tuntuu jossain. Ainakin 100 euroa/lukukausi.


      • Tottavie kirjoitti:

        Voiko edes maksuksi sanoa, eihän se riitä edes yhden illan bailaamiseen. Kunnon maksu niin että tuntuu jossain. Ainakin 100 euroa/lukukausi.

        Kyl toi nyt ketuttaa kuitenkin maksaa.


    • Mitenkäs sitten amikset,lukiot ja AMK:t pitäisikö niidenki maksaa?

      • Tottavie

        Ennen piti itse maksaa koko oppikoulu eli siis peruskoulun viidennestä ylioppilaaksi asti. Samoin ruoka maksoi erikseen. Ei mitään saanut ilmaiseksi ellei sattunut olemaan ns vapaaoppilas. Miksei nytkin voisi itse maksaa? Ennen oli muutenkin rahallisesti tiukempaa.


      • Tottavie kirjoitti:

        Ennen piti itse maksaa koko oppikoulu eli siis peruskoulun viidennestä ylioppilaaksi asti. Samoin ruoka maksoi erikseen. Ei mitään saanut ilmaiseksi ellei sattunut olemaan ns vapaaoppilas. Miksei nytkin voisi itse maksaa? Ennen oli muutenkin rahallisesti tiukempaa.

        Meinaatko, että kaiken pitäisi maksaa?


      • Tottavie

        Miksei voisi maksaa? Jos jostain joutuu maksamaan sitä arvostaa enemmän. Kyllä tuntuu perheillä olevan varaa matkustaa etelään useita kertoja vuodessa. Tai käydään laskettelemassa. Jos osan rahoista laittaa opiskeluun niin ei se huono asia ole. Ja lahjakas opiskelija pärjää aina vaikka olisi köyhempikin. Ei lukion tai amiksen maksun tarvitse kovin korkea olla, mutta ei ilmainenkaan.


      • Tottavie kirjoitti:

        Miksei voisi maksaa? Jos jostain joutuu maksamaan sitä arvostaa enemmän. Kyllä tuntuu perheillä olevan varaa matkustaa etelään useita kertoja vuodessa. Tai käydään laskettelemassa. Jos osan rahoista laittaa opiskeluun niin ei se huono asia ole. Ja lahjakas opiskelija pärjää aina vaikka olisi köyhempikin. Ei lukion tai amiksen maksun tarvitse kovin korkea olla, mutta ei ilmainenkaan.

        Mun mielestä lapsistakin voisi verottaa.


      • Tottavie

        Eihän nyt ole verotuksesta kyse vaan maksusta. Maksathan kaupastakin siitä mitä ostat. Kumma kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Amerikassa opiskelu maksaa tosi paljon mutta siellä opiskellaankin ahkerasti. Suomessa lorvitaan kun saa kaiken ilmaiseksi tai halvalla.


      • Tottavie kirjoitti:

        Eihän nyt ole verotuksesta kyse vaan maksusta. Maksathan kaupastakin siitä mitä ostat. Kumma kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Amerikassa opiskelu maksaa tosi paljon mutta siellä opiskellaankin ahkerasti. Suomessa lorvitaan kun saa kaiken ilmaiseksi tai halvalla.

        Voishan sitä lapsenkin tekeminen maksaa. Että aina, kun tekee lapsen, niin pitäisi maksaa vaikka 1000 euroa valtiolle. Oppisi ainakin arvostamaan sitä lasta, ja katsoisi sen perään, ettei syrjäydy.


      • Tottavie

        Itse asiassa noin ajatellen ei huono ajatus kun ajattelee millainen määrä syrjäytyy jo pienestä alkaen eikä pääse edes opiskelemaan omilla tai muiden rahoilla. Ei äitiyspakkausta eikä lapsilisiä.


    • Takaisinmaksut

      "Kaikkihan on maksettava,eikö juu,
      mitä tässä maailmassa velkaantuu...."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe