Yliopiston lukukausimaksut takaisin

Tottavie

Kun seuraa miten opiskelijat käyttäytyy, myös yliopistossa opiskelevat, niin herää kyllä ajatus ettei yliopisto ole kaikkia varten. Korkeammat sisäänpääsyrajat ja kunnon lukukausimaksu. Suomessa ei tarvita veronmaksajien rahoilla riehuvia anarkisteja joiden opiskelu venyy eläkeikään saakka. Jos on tarpeeksi fiksu niin pääsee opiskelemaan ja opintolainaakin voi ottaa, Niin tehtiin ennenkin. Jos joutuu maksamaan jostain niin sitä ehkä arvostaa hieman enemmän.

12

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksaahan tuo nykyäänkin 130 euroa per vuosi.

      • Tottavie

        Voiko edes maksuksi sanoa, eihän se riitä edes yhden illan bailaamiseen. Kunnon maksu niin että tuntuu jossain. Ainakin 100 euroa/lukukausi.


      • Tottavie kirjoitti:

        Voiko edes maksuksi sanoa, eihän se riitä edes yhden illan bailaamiseen. Kunnon maksu niin että tuntuu jossain. Ainakin 100 euroa/lukukausi.

        Kyl toi nyt ketuttaa kuitenkin maksaa.


    • Mitenkäs sitten amikset,lukiot ja AMK:t pitäisikö niidenki maksaa?

      • Tottavie

        Ennen piti itse maksaa koko oppikoulu eli siis peruskoulun viidennestä ylioppilaaksi asti. Samoin ruoka maksoi erikseen. Ei mitään saanut ilmaiseksi ellei sattunut olemaan ns vapaaoppilas. Miksei nytkin voisi itse maksaa? Ennen oli muutenkin rahallisesti tiukempaa.


      • Tottavie kirjoitti:

        Ennen piti itse maksaa koko oppikoulu eli siis peruskoulun viidennestä ylioppilaaksi asti. Samoin ruoka maksoi erikseen. Ei mitään saanut ilmaiseksi ellei sattunut olemaan ns vapaaoppilas. Miksei nytkin voisi itse maksaa? Ennen oli muutenkin rahallisesti tiukempaa.

        Meinaatko, että kaiken pitäisi maksaa?


      • Tottavie

        Miksei voisi maksaa? Jos jostain joutuu maksamaan sitä arvostaa enemmän. Kyllä tuntuu perheillä olevan varaa matkustaa etelään useita kertoja vuodessa. Tai käydään laskettelemassa. Jos osan rahoista laittaa opiskeluun niin ei se huono asia ole. Ja lahjakas opiskelija pärjää aina vaikka olisi köyhempikin. Ei lukion tai amiksen maksun tarvitse kovin korkea olla, mutta ei ilmainenkaan.


      • Tottavie kirjoitti:

        Miksei voisi maksaa? Jos jostain joutuu maksamaan sitä arvostaa enemmän. Kyllä tuntuu perheillä olevan varaa matkustaa etelään useita kertoja vuodessa. Tai käydään laskettelemassa. Jos osan rahoista laittaa opiskeluun niin ei se huono asia ole. Ja lahjakas opiskelija pärjää aina vaikka olisi köyhempikin. Ei lukion tai amiksen maksun tarvitse kovin korkea olla, mutta ei ilmainenkaan.

        Mun mielestä lapsistakin voisi verottaa.


      • Tottavie

        Eihän nyt ole verotuksesta kyse vaan maksusta. Maksathan kaupastakin siitä mitä ostat. Kumma kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Amerikassa opiskelu maksaa tosi paljon mutta siellä opiskellaankin ahkerasti. Suomessa lorvitaan kun saa kaiken ilmaiseksi tai halvalla.


      • Tottavie kirjoitti:

        Eihän nyt ole verotuksesta kyse vaan maksusta. Maksathan kaupastakin siitä mitä ostat. Kumma kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Amerikassa opiskelu maksaa tosi paljon mutta siellä opiskellaankin ahkerasti. Suomessa lorvitaan kun saa kaiken ilmaiseksi tai halvalla.

        Voishan sitä lapsenkin tekeminen maksaa. Että aina, kun tekee lapsen, niin pitäisi maksaa vaikka 1000 euroa valtiolle. Oppisi ainakin arvostamaan sitä lasta, ja katsoisi sen perään, ettei syrjäydy.


      • Tottavie

        Itse asiassa noin ajatellen ei huono ajatus kun ajattelee millainen määrä syrjäytyy jo pienestä alkaen eikä pääse edes opiskelemaan omilla tai muiden rahoilla. Ei äitiyspakkausta eikä lapsilisiä.


    • Takaisinmaksut

      "Kaikkihan on maksettava,eikö juu,
      mitä tässä maailmassa velkaantuu...."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      84
      3843
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      91
      3070
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      65
      3023
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2415
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2202
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1797
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1786
    8. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      326
      1784
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      26
      1760
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      62
      1610
    Aihe