Olisiko parempi luopua joulusta?

ei_markkina_voimille

Joulu on nykyään pelkkää kaupallisuutta. Koko ajan hiipuva uskonnolliisuus maassamme hautautuu lähes tyystin kaupallisuuden evankeliumin alle. Joku pieni piipitys yrittää jostakin tuutista kertoa Jeesuksesta, jolloin menee entistä enemmän sekaisin. Onko tämä markkinahuuma kristillisyyttä???
Jossakin ketjussa oli puhetta ortodokseista, heillähän pääsiäinen on pääjuhla. Olisin sitä mieltä että mekin voisimme unohtaa joulun ja antaa sen markkinamiehille peli kun on jo menetetty. Panostaisimme pääsiäiseeen se kun on se juttu Jeesuksen kuolema meidän puolestamme ja ylös nousemus.

19

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utti

Joulu ei alunperinkään ollut kristillinen juhla, eli tarkoittanet pitäisikö luopua kristittyjen tekemistä lisäyksistä siihen?

• ei_markkina_voimille

Tarkoitan nimen omaan kristilistä joulua, joulu on kristillinen. Ei se että joulun paikalla on joskus ollu joku pakana juhla tee joulusta ei-kristillistä. Joulu on nimen omaan kristittyjen juhla tai pitäisi olla mutta , on nyt markkinajuhla.

• Kristillisyys on sen kaupallisuuden tuonut ja nyt kristityt ovat voimakkaasti tuomassa Halloween-juhlaansakin.

Joulu nimityksineenkin on perinteinen juhla ajoilta ennen kristinuskoa ja kristinuskonjuhjaksi muutettuna se onkin täysin valheellinen, kun Jeesuksen syntymäpäivä ei ollut lähelläkään joulua.

Ite otan joulun aika rennosti, eikä kuulu tapoihin ostaa lahjoja.
        Saunon, liikun luonnossa, juon laadukasta olutta, eli kaikin puolin elän terveellisesti joulun ja joka toinen joulu keskimäärin on palkkatyötä.

Hämmästyttää vaan kun joulu lyö ihmiset sekaisin ja täysin tressaantuneena ne tönii kaupoissa toisiaan ja sitten on pari päivä jolloin he ovat entistäkin tressaantuneempia, kun ei voi tehdä muuta kuin syödä itsensä täyteen jotain moskaa ja sitten joulun jälkeen yritetään päästä eroon kaikista kalliiksi tulleista joululahjoista.
        Työmaillakin joulu saa mitä ihmeellisimpiä muotoja työtahdin kiihtyessä äärirajoille, kun pitää saada kaikki tehtyä muutaman tunnin aikasemmin, vaikka mihinkään ei oikeasti ole kiire.

• ei_markkina_voimille kirjoitti:

Tarkoitan nimen omaan kristilistä joulua, joulu on kristillinen. Ei se että joulun paikalla on joskus ollu joku pakana juhla tee joulusta ei-kristillistä. Joulu on nimen omaan kristittyjen juhla tai pitäisi olla mutta , on nyt markkinajuhla.

Miten voit sanoa joulua kristilliseksi, kun joulu ei ole koskaan ollut kristillinen? Sitä on toki yritetty kristillistää mm. keksimällä Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. (mikä ei pidä paikkaansa, Jeesus ei syntynyt lähelläkään joulukuuta), mutta koskaan siinä ei ole onnistuttu. Joulun perinteet ja tavat eivät ole kristillisiä, moinen pakana perinne pitäisi hylätä. Oikea tapa ei ole edes koittaa kristillistää pakanajuhlia, niistä pitää tehdä parannus ja hylätä ne täysin.

• Hyvää_jotain_juhlaa

Joulun merkkihenkilö on nykyisellään Joulupukki. Hän on markkinatalouden messias, jota yritetään tyrkyttää aikuisillekin siinä missä lapsille, jotta lapset saataisiin vaatimaan lahjoja ja vanhemmat ostamaan niitä. Kyllä pakanat ovat varastaneet koko shown. Risto E.J. Penttilä ehdotti joulun siirtämistä viikonloppuun.

Se voisi olla hyvä idea sillä muunnelmalla, että pakanat voisivat pitää omat kaljanryystämisvapaansa vaikka nykyisen joulun paikalla, jos ay-järjestöt pääsevät asiasta sopimukseen. Kristityt pitäisivät sitten viikonloppuna omat Kristuksen syntymäjuhlansa, vaikka lauantai-illasta sunnuntaille aattohartauksineen ja aamukirkkoineen. Näin pakanat eivät pääsisi niin paljon rääpimään tätä juhlaa.

Joulun ajankohta on muuten ihan hyvä. Valoa pimeyteen. Jos joku haluaa viettää Jeesuksen syntymäpäiviä vaikka syyskuun seitsemäntenätoista, kun lampaat tarkenivat olla hänen mielestään silloin laitumella 2000 vuotta sitten, niin viettäköön vapaasti.

• Totta on se, että sanot joulun kaupallistuneen, mutta mikä juhla-aika ei olisi. Tämän hetken maailmassa raha ja kauppa ovat tärkeässä asemassa ja näin myös kristilliset juhlat saavat siitä osansa.

Uskallan kuitenkin väittää, että monille joulu on paljon muutakin kuin ostamista ja kaupallista. Näin ennen joulua ja joulun aikaan kirkot täyttyvät ihmisistä, jotka haluavat pysähtyä joulun kristillisen sanoman äärelle.

Toki niiden määrä, jotka ovat halunneet luopua kokonaan joulun kristillisestä sanomasta, on kasvanut. Silti yli 70% kuuluu kirkkoon. Se miten löyhästi tai tiiviisti heidän joulun viettoonsa kristillinen sanoma kuuluu on vaikea arvioida. Monet joulutavat pitävät sisällään kristillisiä arvoja ja painotuksia.

Merja-pappi

• Tuo on sellasta mielikuvituksesi luomusta jota ei oikeasti ole.

Ei sinne kirkkoihin tulla kuuntelemaan evankeliumeita, mutta palkkansa papit saa siltikin niistä pyhätyölisineen, vaikka ei ole kuulijoita.

Porukkaa on hitusen näkynyt kaupallisisssa kirkoissa, joihin on pääsymaksut ja maallisia tähtiä esiintymässä.

• "Näin ennen joulua ja joulun aikaan kirkot täyttyvät ihmisistä, jotka haluavat pysähtyä joulun kristillisen sanoman äärelle."

Alla sitä ei-kaupallista kristillistä sanomaa, jolla kirkot täyttyvät (juttu viime joululta)
        "Joulun ajan kirkkokonsertit voivat tuoda artistille hyvän tilin, mutta kilpailu on kovaa"
        http://www.hs.fi/kulttuuri/a1416198524876

• utti

"Silti yli 70% kuuluu kirkkoon."

Ja samaan aikaan vain 27% uskoo kristinuskon jumalaan. Ei siis pitäisi olla ihme jos enemmistölle joulu ei ole kristillinen.

• kunhan_vastaan
        utti kirjoitti:

"Silti yli 70% kuuluu kirkkoon."

Ja samaan aikaan vain 27% uskoo kristinuskon jumalaan. Ei siis pitäisi olla ihme jos enemmistölle joulu ei ole kristillinen.

Olet lukenut täysin väärin galluppia. Nimenomaan monissa gallupeissa vastataan, että ei uskota nykyisen lut. kirkon Jumalaan, mutta kuitenkin uskotaan ylempään voimaan, mitä ei osata sanoiksi pukea. Johtuneeko tuo siitä, että kirkkomme ei osaa opettaa vai sitä, että kirkko ei opetakaan selkeästi Jumalasta? kirkkohan ei ole tänään yksiääninen ja siinä voi olla syy epätietoisuudelle.

• erttkkl

Kirkko on viettänyt Joulua kirkon alkuajoilta asti Jeesuksen syntymäjuhlana!

• nää_on_näitä

On tultu vähitellen siihen tosiasiaan että mikään ei ole käskemällä yhteistä tai erityistä. Tilaisuus on kaupallinen jotta olisi toimeentuloa kapalle ja kaikille jotka siitä hyötyvät. Se ei ole kaupallinen sille joka ei siihen sillätavoin suhtaudu.

Perimältään kysyt oikeaa asiaa.
      Tekeekö joku minun tai meidän puolestamme jotakin ja mikä merkitys on sillä mitä sinä ja minä itse teemme.
      Minusta Jeesus ei tehnyt minun pelastustyötäni. Minun pelastukseni tekee se mitä minä teen itselleni ja lähimmäiselleni. Olipa se sitten kaupallista tai jotain muuta. Kukaan ei elä minun elämääni minun puolestani, ei myöskään minun pelastustani. Jeesus näytti mistä on kysymys. Hän osoitti tien. Elämä on jokaisella aivan omaan käyttöön.
      Dikkaan Jeesusta mutta en hänen vertaan.

• foliop

Ei kannata luopuo joulusta; jokainen voi viettää kristillisen joulun, jos vain haluaa.

• ethetheth

Aika tyrmäävää vaan miten Joulun ulkoisia tunnusmerkkejä jo ajetaan alas kovaa vauhtia.Enkelit seimet ja Joulutähdet saaneet kyytiä.Missään nimessä ei enään joulukirkkoa mihinkään yhteyteen ja samoin hevonen ja reki asiaan liittyvinä.
        Pukki kuvataan enään parodiana kun punaväri on paha samoin päähine.
        Joulupöytä myös pois jos tunnistettava kinkku ja ihme reseptit sitten tilalle?

• Joulunlahja

Kyllä se joulun tunnelma tulee siitä joulun kristillisestä sanomasta. Ei ne joulupukit ja tontut pitkälle kanna.
      Sitä aitoa jouluntunnelmaahan ihmiset hakevat silloin kun menevät kirkkoon laulamaan Kauneimpia joululauluja tai jouluaamuna joulukirkkoon.
      Jokainen tietää, kuinka sen jälkeen kun paketit on avattu, ei ne kauaa jaksa kiinnostaa. Monet jotka odottivat joulua vain joululahjojen takia sanovatkin, että nyt se joulu meni.

• Hyvää_jotain_juhlaa

Yle Radio Suomen Pyöreä pöytä -ohjelmassa Maija Vilkkumaa lähetti joulutervehdyksen kristityille. Hänen mielestään joulu on jees ja joulupukki ookoo mutta kun "kristityt tyrkyttävät inhottavaa uskontoaan lapsille", se on jotain kauheaa. En tiedä päteekö tämä hänen mielestään muihinkin uskontoihin, kaikkia kun tavataan lapsille opettaa, kuin myös ateismia.

• KTS--

Vippaslössi on olevinaan kaupallisuutta vastaan kun on kysymys joulusta mutta muulloin aamennetaan ahkerasti Ahvion kaupallisuutta ylistäville markkinatalous-saarnoille.

• Simelius
      • Säästöää

Pawson on itse kaupallistanut oppinsa ja kerää sillä valtavasti rahaa.

Pawson kannattaa myös ennaltaehkäisevää ydiniskua Iraniin, tosta noin vaan kymmeniä miljoonia palaneita siviilejä ja säteily ulottuisi tänne saakka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      546
      2076
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      385
      1672
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1499
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1398
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1076
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1072
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1067
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      838
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      824
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      813
    Aihe