Selitys sanonnalle OSUI JA UPPOSI

Hei, osaisiko joku selittää mitä tarkoittaa sanonta osui ja upposi? Kiitos asiallisista vastauksista!
98755
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Laivanupotuspelistä se tulee.

Äänestä

Sanonta on joidenkin mielestä niin sattuva, että he tulevat käyttäneeksi sitä myös sellaisissa tilanteissa, joihin se ei sovi. Oikeasti se tarkoittaa vain laivan upottamista kohdistamalla siihen osuman.

Ei ihme, että olet pihalla. Sanonnan käyttämisessä ei nykyisellään ole mitään järkeä.

Äänestä
  • Kiitos vastauksista! Olen todellakin hieman ymmälläni, sillä monesti olen nähnyt sitä käytettävän vaikka jostain musiikkikappaleesta. Siinä yhteydessä sanonta tarkoittanee, että ko. kappale teki vaikutuksen? Mitä mieltä olette? Ja sitten jos vaikka sanotaan että joku ihminen osui ja upotti toisen ihmisen, hän tavallaan tiputti sen ihmisen "pilvilinnoista" kertomalla totuuden? Miten te ymmärrätte tämän? Olipa vaikeata. :)

Äänestä

• Tosipihalla kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Olen todellakin hieman ymmälläni, sillä monesti olen nähnyt sitä käytettävän vaikka jostain musiikkikappaleesta. Siinä yhteydessä sanonta tarkoittanee, että ko. kappale teki vaikutuksen? Mitä mieltä olette? Ja sitten jos vaikka sanotaan että joku ihminen osui ja upotti toisen ihmisen, hän tavallaan tiputti sen ihmisen "pilvilinnoista" kertomalla totuuden? Miten te ymmärrätte tämän? Olipa vaikeata. :)

Jos joku kertoo toiselle yleensä hyvin suorasanaisesti asianlaidan ja tämä kuulijan vasteesta päätellen aivan ilmeisesti meni perille, niin voi todeta, että osui ja upposi.

Äänestä

• Noin minäkin olen sanonnan ymmärtänyt.

Äänestä

• Nimimerkillä siis ei ole järkeä. Käy järkeen tuon kaiken jälkeen. Nykyään kyllä paljon lukutaidottomia, joille pitää vääntää kaikki rautalangasta.

Äänestä

Laivanupotus pelistähän se on lähtöisin. isoihin laivoihin tarvittiin monta osumaa ennen kuin "osui ja upposi".
Osuvan hyvin kuvaava sanonta ..... tahdikkaasti käytettynä...

Äänestä
  • "Laivanupotus pelistähän se on lähtöisin. isoihin laivoihin tarvittiin monta osumaa ennen kuin "osui ja upposi"."

Juuri niin. Siinä on olennaista tuo viimeisen ja ratkaisevan osuman ajatus.

Äänestä

• Pienimpiin laivoihin 囗 riitti yksi osuma. Se oli "osui ja plumps" samantien 龱.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Tosipihalla kirjoitti:

Hei, osaisiko joku selittää mitä tarkoittaa sanonta osui ja upposi? Kiitos asiallisista vastauksista!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu