Suomi maksamaan omista hiilinieluista EUlle

Jkjhffhjkhgfg

No nyt on tämäkin nähty...

Hiilinielujen hintalappu Suomelle voi olla jopa 300 miljoonaa,
http://www.talouselama.fi/uutiset/hiilinielujen-hintalappu-suomelle-voi-olla-jopa-300-miljoonaa-jos-eu-ssa-vireilla-oleva-esitys-toteutuu-6668050

EU:n parlamentin ympäristövaliokunta rankaisisi Suomea EU:n komissiotakin pahemmin metsien hakkuista, jos ne pienentävät metsien hiilinielua.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) professorin Antti Asikaisen mukaan Suomelle uhkaa jäädä mustapekka käteen, jos EU:n parlamentti päättää maankäytöstä, maankäytön muutoksesta ja metsätaloutta koskevasta lulucf-asetuksesta ympäristövaliokunnan ehdotuksen mukaisesti syksyllä.

"Valiokunnan parlamentille esittämä hiilinielujen vertailukausi 2000–2012 on Suomelle huonompi kuin komission esittämä 1990–2009 -kausi. Täsmälleen ottaen se on viisi miljoona tonnia hiilidioksidiekvivalenttia huonompi", Asikainen laskee.
EU hyväksyy parlamentin ympäristövaliokunnan näkemyksen, Suomen metsien hiilinielu olisi "pakkasella" parisenkymmentä miljoonaa tonnia, mikä pitäisi kompensoida vähentämällä päästöjä muilta sektoreilta tai ostamalla mahdollisesti päästöoikeuksia.

Toinen tapa ratkaista asia on ajaa puun metsä- ja energiakäyttöä lamavuosien tasolle

9

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jjkjlljjkckc

      Metsänomistajillemtämä on myöskin suuri takaisku jotka on sijoittaneet metsään tuottojen toivossa mutta nyt niitä eimsaaiaan enää hakata ja myydä pujta kun EU....


      Metsänomistajalle jää vain metsänhoitomenot mutta mistä tulot ?

      • Ruotsissa on korkeampi puun hinta, siis esim. Kuitupuu yli 30 euroa.
        Suomessa oliko 18,- ? ?

        Teollisuus käyttää kuitupuuta ja muuta selluuun ja bioaineisiin.
        EU luokittelee tätä tällä perusteella, pitää huutaa, että suomessa on Halpaa !


      • Gkkgkckcmc

        Suomen metsätellisuushan toi 200 luvun alussa paljon puuta venäjältä vain polkeakseen suomalaisen puun hintaa alas...venäläisestä puusta jopa maksettiin enemmän kuljetukset joka teki venäläisestä puustampaljon kalliinpaa mutta se kompensoitiin maksmalla suomalaisesta puusta vähemmän.


    • Fjfckkckfmx

      Minulle tämä on ainakin sellinem singnaali ettei suomalaiseen metsäteollisuuteen kannata sijoittaa enää rahoja koska EU toimista suomesta tehdään todella epåedullinen alue harjoittaa metsäteollisuutta enää jatkossa....

      Tämän lisäksi pahempi toimi on EUn päästöleikkausvaatimukset suomelle jotka tekee koneellisen metäkorjiuun ja kuljetulset suomess erittäin kalliiksi ja myös energian suomessamkalliiksi...keskieurooppa ja itäinem keskieurooppa jätettiin paljon vähemmällle..

      Ennustan suomelle ikilamaa ja suoen tilanne tulee aika paljon muistuttamaan edesmenneen neuvosliiron karjalaa. Uudessa uljaassa EUvostoliitossa.

    • Fkkfkfkfkfkf

      Odotan että,samankaltainen tilanne tulee suomelle pian vastaan pohjavesistä jossa suomi laitetaan maksamaan EUlle omien pohjavesien käytöstä...

      Pala palata suomi otetaan muiden haltuun....jos huomasitte niin EU nyt käytännössä,otti haltuunsa suomen metsän ja EUlle valta suomen metsien käytöstä.

    • Jfkfkfnfmdmd

      Moni suomalainen joutuu vararikkoo tälläistek päästösten vuoksi....erityisen hankalaksi tilanne tulee niiden kohdalla jotkaa perii metsää....perintövero paukahtaa kerralla maksuun ja metsätilojen kohdalla se on niin suuri että kaikilla tuntemallaki perillisillä siirä on selvitty vain hakkaamalla,metsät...

      Entä kun tämä ei ole enää mahdollista jatkossa...tilalle tulee perijöille vain ulosotto ja omaisuuden meno valtiolle jossa voi menettää paljon menemmäin kuin peritty metsätila.

    • Ibkbjoknknnknnl

      Taitaa olla EU n tavoite taannuttaa suomi kehitysmaan tasalle ja tyhjentää tuhkatkin pesästä...

      Suomelle saattaa tulla jopa 300 milj. €:n vuosittainen lasku EU:lta
      Jos EU hyväksyy parlamentin ympäristövaliokunnan näkemyksen, Suomen metsien hiilinielu olisi "pakkasella" parisenkymmentä miljoonaa tonnia, mikä pitäisi kompensoida vähentämällä päästöjä muilta sektoreilta tai ostamalla mahdollisesti päästöoikeuksia.
      Jos nieluasiaa voidaan kompensoida päästöoikeuksien ostoilla, niin pienimmilläänkin 10 miljoonaa tonnia tulisi maksamaan noilla luvuilla 300 miljoonaa euroa vuodessa Suomen valtiolle.

      –Ja tuskin valtio tätä verovaroista haluaisi maksaa, vaan maksut kerättäisiin ehkä lisäveroina tai erillisinä maksuina yrityksiltä ja kansalaisilta. Kannattavuuslaskelmat erilaisista bioinvestoinneista menisivät varmasti uusiksi, Ohlström sanoo.

    • Fkfkgkfkflfk

      Ihan lukuna paljokomtämä,300 miljonmaa/ vuosim on niin vertailuna 2015 suomen nettojäsenmaksu EUlle oli n. 480 miljoonaa euroa....

    • Näistäkään hinnoista ei kovin huudella ja taitaa Metsänmynnistä mennä vielä
      vero 30 % ?
      https://www.metsamaailma.fi/fi/Puukauppa/Sivut/Puun-hinta.aspx

      Ruotsissa yli sata euroa kiintokuutio ja Virossa kanssa jotain 70 euroa.
      Vero taitaa sitten olla myös pienempi molemmissa maissa , että sijoitajat
      eivät innostu ? ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe