Lukevatko kristityt luomisketomuksen väärin?

MittaTuliTäyteen

Minulla on nyt mitta täynmä. Paljon on esitetty ateisteilta vihaisia syytötksiä kristittyjä kohtaan ja nyrkitpystyssä vaadittu ateistien taholta kristittyjä ottamaan Raamatun luomiskertomukset todesta. Usein on saanut ateistien suusta kuulla kuinka kristityt uskovat väärin ja esitetty miten kristittyjen tulee mihinkin uskoa jotta se olisi ateisteille mielyttävää. Joten onko mielestänne tekopyhää että jo ensimmäisestä vuososadasta vallinneen kristillisen opin mukaan Raamatun luomiskertomukset tulee ottaa allegorisesti sen sijaan että ne tulkittaisiin kirjaimellisesti?

177

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateistien mielestä todellakin kaikki jotka Jumalaan uskovat, ovat väärässä ja tulkitsevat väärin pyhiä kirjoituksia.

      Ateistien mukaan vain he ovat oikeita tulkkeja pyhille kirjoituksille. Vaikka heistä kukaan ei niistä mitään ymmärräkään.

      Ateistien kaikki tulkinnat ovat kirjaimellisia. Kaikki hengellinen tulkitaan fyysisesti. Myös luomiskertomus. On totta että myös monet teistit tulkitsevat raamattua fyysisesti, no siitä seuraa vain ristiriitaisuuksia.

      Asia voidaan ymmärtää tai olla ymmärtämättä. Se joka ei ymmärrä, helposti tuomitsee. Tuomitseminen ei vaadi paljoakaan vaivannäköä. Hengellisesti laiskat tuomitsevat vaivaa näkemättä.

      Sen sijaan asioiden ymmärrys vaatii hengellistä ponnistelua, aktiivista hengen toimintaa. Ei Luojakaan laiskoja elätä.

      • JumalasiOnHarha

        Juu, kaikki jotka uskovat jumalaan ovat väärässä, koska jumalaa ei ole, joten siihen/sitä on mahdotonta uskoa!

        Ei ole olemassa mitään "pyhiä kirjoituksia", on olemassa vain paimenpoikien "valitut palat" jolla koitetaan selittää jumaluutta.

        Miten muuten voi tulkita kirjallista tietoa, kuin kirjallisesti? Painatko otsasi raamattua vasten ja saat siitä "hyviä wiboja"? :) Entäs sit moisen keinon sisältö?

        Ja mä nyt on oikeastaan tuomitse ketään siitä, jos se nyt välttämättä haluaa uskoa. Mut onhan se mun katsantokannastani kohtalaisen hölmöä ja lapsellista jos aikaihminen tuhlaa aikaansa uskomiinsa mielikuvitusolentoihin!? :/

        Ei vaadi. Koska paljon helpommalla pääsee ku ei usko ollenkaan! ;) Koita vaikka? Ja luojasi ei ainakaan elätä yhtään KETÄÄN! Todisteena siitä sadat miljoonat maailmanhistorian aikana nälkään kuolleet ihmisparat! :/


      • "Ja mä nyt on oikeastaan tuomitse ketään siitä, jos se nyt välttämättä haluaa uskoa. Mut onhan se mun katsantokannastani kohtalaisen hölmöä ja lapsellista jos aikaihminen tuhlaa aikaansa uskomiinsa mielikuvitusolentoihin!? :/"

        Minustakin on uskovana tyhmää uskoa mielikuvitusolentoihin. Siksi mieluummin uskon tosiasioihin, kuten Jumalaan.

        " Koska paljon helpommalla pääsee ku ei usko ollenkaan! ;) Koita vaikka? Ja luojasi ei ainakaan elätä yhtään KETÄÄN! Todisteena siitä sadat miljoonat maailmanhistorian aikana nälkään kuolleet ihmisparat! :/"

        Kun ihmiset eivät usko Jumalaan, on seurauksena monenlaista pahaa, kuten nälkäkuolemia. Jeesus julisti:

        "Älkää siis murehtiko sanoen: Mitä me syömme? tahi: Mitä me juomme? tahi: Millä me itsemme vaatetamme? Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt.6:31-33)


      • TodellisuusKutsuu
        Mark5 kirjoitti:

        "Ja mä nyt on oikeastaan tuomitse ketään siitä, jos se nyt välttämättä haluaa uskoa. Mut onhan se mun katsantokannastani kohtalaisen hölmöä ja lapsellista jos aikaihminen tuhlaa aikaansa uskomiinsa mielikuvitusolentoihin!? :/"

        Minustakin on uskovana tyhmää uskoa mielikuvitusolentoihin. Siksi mieluummin uskon tosiasioihin, kuten Jumalaan.

        " Koska paljon helpommalla pääsee ku ei usko ollenkaan! ;) Koita vaikka? Ja luojasi ei ainakaan elätä yhtään KETÄÄN! Todisteena siitä sadat miljoonat maailmanhistorian aikana nälkään kuolleet ihmisparat! :/"

        Kun ihmiset eivät usko Jumalaan, on seurauksena monenlaista pahaa, kuten nälkäkuolemia. Jeesus julisti:

        "Älkää siis murehtiko sanoen: Mitä me syömme? tahi: Mitä me juomme? tahi: Millä me itsemme vaatetamme? Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt.6:31-33)

        Ja kerroppas siis yksikin tosiasia joka tekee mielikuvitusolennostasi todellinen? Et pysty! Koska mielikuvitusolentosi on olemassa pelkästään, koska uskot sen olevan olemassa. Joten älä kehtaa höpöttää mistään tosiasioista!

        Maailmassa on monenlaista pahaa vaikka te uskovaiset uskoisitte niin kybällä kuin kykenette, mutta uskonne ja mielikuvitusolionne eivät vaikuta nouhin pahoihin tapahtumiin MILLÄÄN LAILLA! Maailmassa kuolee nälkäänkin ihan joka vuosi satoja tai tuhansia ihmisiä, eikä uskonne ole saanut sitä loppumaan vaikka olette uskoneet jo tuhansia vuosia!

        Jumalaa ei ole! Jos haluatte ihan oikeasti lopettaa nälkäkuolemat, tehkää jotain sen eteen, älkääkä käyttäkö olematonta mielikuvitusolentoanne syntipukkinanne väittämällä että olette tehneet sille jotain pelkästään rukoilemalla! ... ETTE OLE!


      • <<Ateistien mielestä todellakin kaikki jotka Jumalaan uskovat, ovat väärässä ja tulkitsevat väärin pyhiä kirjoituksia. >>

        Sellaista kristittyä ei olekaan, joka ei tulkitsisi Raamattua ihan väärin jonkun toisen KRISTITYN mielestä.

        <<Ateistien mukaan vain he ovat oikeita tulkkeja pyhille kirjoituksille.>>

        Ei, vaan ateistien HAVAINTO on, että ei ole oikeaa tapaa tulkita "pyhiä" kirjoituksia, joka kelpaisi edes kaikille noihin "pyhiin" kirjoituksiin uskoville.

        <<Ateistien kaikki tulkinnat ovat kirjaimellisia.>>

        Miksi ateistien mielestä olisi joku yksi oikea tapa tulkita esimerkiksi Raamattua? Siellä lukee mitä lukee ja kuten kaikessa kirjallisuudessa kukin lukija tekee oman tulkintansa.

        <<Asia voidaan ymmärtää tai olla ymmärtämättä. >>

        Sinun juttujasi lukiessa tätä ei voi olla huomaamatta.

        <<Sen sijaan asioiden ymmärrys vaatii hengellistä ponnistelua>>

        Kannattaisiko sinun sitten aloittaa?


      • räyhräyh
        Mark5 kirjoitti:

        "Ja mä nyt on oikeastaan tuomitse ketään siitä, jos se nyt välttämättä haluaa uskoa. Mut onhan se mun katsantokannastani kohtalaisen hölmöä ja lapsellista jos aikaihminen tuhlaa aikaansa uskomiinsa mielikuvitusolentoihin!? :/"

        Minustakin on uskovana tyhmää uskoa mielikuvitusolentoihin. Siksi mieluummin uskon tosiasioihin, kuten Jumalaan.

        " Koska paljon helpommalla pääsee ku ei usko ollenkaan! ;) Koita vaikka? Ja luojasi ei ainakaan elätä yhtään KETÄÄN! Todisteena siitä sadat miljoonat maailmanhistorian aikana nälkään kuolleet ihmisparat! :/"

        Kun ihmiset eivät usko Jumalaan, on seurauksena monenlaista pahaa, kuten nälkäkuolemia. Jeesus julisti:

        "Älkää siis murehtiko sanoen: Mitä me syömme? tahi: Mitä me juomme? tahi: Millä me itsemme vaatetamme? Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt.6:31-33)

        Kuules nyt jälleen kerran Mark5- pölvästi. Ei sinun kannata yrittää olla nokkela. Et sinä ole nokkela, vaan pölvästi.


      • Ark888
        Mark5 kirjoitti:

        "Ja mä nyt on oikeastaan tuomitse ketään siitä, jos se nyt välttämättä haluaa uskoa. Mut onhan se mun katsantokannastani kohtalaisen hölmöä ja lapsellista jos aikaihminen tuhlaa aikaansa uskomiinsa mielikuvitusolentoihin!? :/"

        Minustakin on uskovana tyhmää uskoa mielikuvitusolentoihin. Siksi mieluummin uskon tosiasioihin, kuten Jumalaan.

        " Koska paljon helpommalla pääsee ku ei usko ollenkaan! ;) Koita vaikka? Ja luojasi ei ainakaan elätä yhtään KETÄÄN! Todisteena siitä sadat miljoonat maailmanhistorian aikana nälkään kuolleet ihmisparat! :/"

        Kun ihmiset eivät usko Jumalaan, on seurauksena monenlaista pahaa, kuten nälkäkuolemia. Jeesus julisti:

        "Älkää siis murehtiko sanoen: Mitä me syömme? tahi: Mitä me juomme? tahi: Millä me itsemme vaatetamme? Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt.6:31-33)

        Kyse on populaation suhteesta ravinnon määrään..


      • Mark5 kirjoitti:

        "Ja mä nyt on oikeastaan tuomitse ketään siitä, jos se nyt välttämättä haluaa uskoa. Mut onhan se mun katsantokannastani kohtalaisen hölmöä ja lapsellista jos aikaihminen tuhlaa aikaansa uskomiinsa mielikuvitusolentoihin!? :/"

        Minustakin on uskovana tyhmää uskoa mielikuvitusolentoihin. Siksi mieluummin uskon tosiasioihin, kuten Jumalaan.

        " Koska paljon helpommalla pääsee ku ei usko ollenkaan! ;) Koita vaikka? Ja luojasi ei ainakaan elätä yhtään KETÄÄN! Todisteena siitä sadat miljoonat maailmanhistorian aikana nälkään kuolleet ihmisparat! :/"

        Kun ihmiset eivät usko Jumalaan, on seurauksena monenlaista pahaa, kuten nälkäkuolemia. Jeesus julisti:

        "Älkää siis murehtiko sanoen: Mitä me syömme? tahi: Mitä me juomme? tahi: Millä me itsemme vaatetamme? Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt.6:31-33)

        Mark5: jollet ymmärtänyt niin se sun jumalasi on se tässä esitetty mielikuvitusolento!!


    • SitäSeonIhanSelvästi

      On.

    • Kerro tuo fundamentalistikristityille.
      Heidän kanssaanhan sinulla on oppiriita.

      • KaikeMaailmaSuhmurit

        Ärsyttävää on ateistit, jotka tulevat kädestä neuvomaan miten Raamattua tulee heidän mielestään lukea ja selkään taputellen kertomaan mikä heidän mielestään on oikea tapa uskoa Jumalaan. Tekopyhyyttään sanovat, etten minä usko lue oikein tai että minä en usko oikein, mutta itse kiistävät silti uskovansa ainoaakaan jumalaan. Sinulla ei tietystikkään ole vastaavasta kokemusta vai onko?


      • ParannaOmaJumalharhasi
        KaikeMaailmaSuhmurit kirjoitti:

        Ärsyttävää on ateistit, jotka tulevat kädestä neuvomaan miten Raamattua tulee heidän mielestään lukea ja selkään taputellen kertomaan mikä heidän mielestään on oikea tapa uskoa Jumalaan. Tekopyhyyttään sanovat, etten minä usko lue oikein tai että minä en usko oikein, mutta itse kiistävät silti uskovansa ainoaakaan jumalaan. Sinulla ei tietystikkään ole vastaavasta kokemusta vai onko?

        Ehkä siksi, koska mitään jumalaa ei ole, niin mitään erityistä oikeaa tapaa lukea raamattuakaan ei ole! Koska se on _VAIN_KIRJA_!

        Ja me, jotka emme pidä sitä muuna kuin kirjana, luemme sitä juuri kuten mitä tahansa muutakin epätodellisista asioista kertovaa fiktiokirjaa!

        Jos se on teidän mielestänne "väärä" tapa lukea kirjoja, se on teidän murheenne!

        Ja jos sun. ielestä on tekopyhyyttä sanoa ettei usko mielikuvitusolentoihin, niin mitäs mahtais sitten mielestäsi olla aito "pyhyys"? :)
        Sitäkö, että väittäisin uskovani numaliin, vaikken uskokaan?
        Kas kun minun mielestäni TUO olisi sitä tekopyhyyttä! :)


      • rauhassa-elävä

        Toivon vain rauhaa maan päälle. Siksi rukoilenkin joka ilta Herraa antamaan anteeksi fundamentalisteille koska he eivät tiedä mitä tekevät.


      • KaikeMaailmaSuhmurit
        ParannaOmaJumalharhasi kirjoitti:

        Ehkä siksi, koska mitään jumalaa ei ole, niin mitään erityistä oikeaa tapaa lukea raamattuakaan ei ole! Koska se on _VAIN_KIRJA_!

        Ja me, jotka emme pidä sitä muuna kuin kirjana, luemme sitä juuri kuten mitä tahansa muutakin epätodellisista asioista kertovaa fiktiokirjaa!

        Jos se on teidän mielestänne "väärä" tapa lukea kirjoja, se on teidän murheenne!

        Ja jos sun. ielestä on tekopyhyyttä sanoa ettei usko mielikuvitusolentoihin, niin mitäs mahtais sitten mielestäsi olla aito "pyhyys"? :)
        Sitäkö, että väittäisin uskovani numaliin, vaikken uskokaan?
        Kas kun minun mielestäni TUO olisi sitä tekopyhyyttä! :)

        Eikö se sinusta ole tekopyhyyttä, ertä ei itse usko, mutta tulee sitten itse neuvomaan miten muiden tulee uskoa. Ymmärsit minut nyt hieman väärin. Osa ateisteista esimerkiksi vaatii kohtuuttomasti, miten uskovaisten tulee ottaa luomiskertomus kirjaimellisesti tai olla sitten uskomatta koko Raamattuun ollenkaan. Ja jos uskoo Jumalaan agnostisesti, alkavat nämä ateistit naputtaa ettei se käy vaan Jumalaan tulee uskoa tosissaan tai ei ollenkaan. Mutta eikö se sinusta ole ollenkaan pikkusieluista pilkunviilausta? Luulisi että jokainen saisi uskoa miten haluaa tai olla uskomatta jos niin tahtoo. Millaisia kaikenmaailmam suhmureita sitä onkaan, minä sanon.


      • KaikeMaailmaSuhmurit kirjoitti:

        Eikö se sinusta ole tekopyhyyttä, ertä ei itse usko, mutta tulee sitten itse neuvomaan miten muiden tulee uskoa. Ymmärsit minut nyt hieman väärin. Osa ateisteista esimerkiksi vaatii kohtuuttomasti, miten uskovaisten tulee ottaa luomiskertomus kirjaimellisesti tai olla sitten uskomatta koko Raamattuun ollenkaan. Ja jos uskoo Jumalaan agnostisesti, alkavat nämä ateistit naputtaa ettei se käy vaan Jumalaan tulee uskoa tosissaan tai ei ollenkaan. Mutta eikö se sinusta ole ollenkaan pikkusieluista pilkunviilausta? Luulisi että jokainen saisi uskoa miten haluaa tai olla uskomatta jos niin tahtoo. Millaisia kaikenmaailmam suhmureita sitä onkaan, minä sanon.

        Toki jokainen voi uskoa tai olla uskomatta aivan kuten haluaa. Silloin ei kuitenkaan tulisi julistaa "absoluuttista totuutta", kuten useat uskovat tälläkin palstalla tekevät. Tosiasia on, että Raamattua luetaan ja tulkitaan lukemattomilla toisistaan poikkeavilla tavoilla, eikä ole mitään syytä olettaa, että jokin niistä tavoista olisi se ainoa oikea. Tämän seikan myöntäminen syö pohjan oikeassaolemisen julistukselta puolin ja toisin.


      • Tunteita.herättävä
        rauhassa-elävä kirjoitti:

        Toivon vain rauhaa maan päälle. Siksi rukoilenkin joka ilta Herraa antamaan anteeksi fundamentalisteille koska he eivät tiedä mitä tekevät.

        Tämä aihe on tunteita kuohuttava ja herättää eripuraisuutta, kuten viestiketjustakin voi nähdä. Ja jaetta 51 lukiessa voi todeta, että riitely asian ympärillä toiminee hyvin myös käytännössä. Aihe on ainakin jokaisen mielessä, ei pääse unohtumaan. Silti onko se jankkaamisen arvoinen, niin se pitää jokaisen itse päättää tilannekohtaisesti.

        Väkivallatonta päivää on toki hyvä rukoilla, mutta todellista rauhaa ei tule ennenkuin Jeesus tulee takaisin (senkin tähden yhtä hyvä rukouspyyntö on, että tule Herra Jeesus takaisin kuin rauha maan päälle). Valheellinen, näennäinen rauha voi tulla vähäksi aikaa vielä kerran, ennen sitä. Maailmanrauhaa moni toivoo ja jokainen väkivallaton hetki on kiitoksen aihe, mutta onko sellaista sekuntia maapallolla, etteikö joku jossain tekisi toiselle jotain pahaa? Vaikea kuvitella.

        Ei rauhaa, vaan riitaa
        49 "Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle -- ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt! [Jer. 20:9]
        50 Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! [Mark. 10:38, Mark. 14:34; Joh. 12:27]
        51 Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa! [Matt. 10:34-36]
        52 Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta: viidestä on kolme kahta, kaksi kolmea vastaan.
        53 Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa." [Miika 7:6; Matt. 10:35]

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 12:1&rnd=1508965501499


      • KaikeMaailmaSuhmurit kirjoitti:

        Ärsyttävää on ateistit, jotka tulevat kädestä neuvomaan miten Raamattua tulee heidän mielestään lukea ja selkään taputellen kertomaan mikä heidän mielestään on oikea tapa uskoa Jumalaan. Tekopyhyyttään sanovat, etten minä usko lue oikein tai että minä en usko oikein, mutta itse kiistävät silti uskovansa ainoaakaan jumalaan. Sinulla ei tietystikkään ole vastaavasta kokemusta vai onko?

        Ei.
        Kyllä se on se toisenlahkoinen tai ehkä jopa omasta lahkostasi oleva kristitty joka tulee sinua harhaopistasi nyhtelemaan...


      • KaikeMaailmaSuhmurit kirjoitti:

        Ärsyttävää on ateistit, jotka tulevat kädestä neuvomaan miten Raamattua tulee heidän mielestään lukea ja selkään taputellen kertomaan mikä heidän mielestään on oikea tapa uskoa Jumalaan. Tekopyhyyttään sanovat, etten minä usko lue oikein tai että minä en usko oikein, mutta itse kiistävät silti uskovansa ainoaakaan jumalaan. Sinulla ei tietystikkään ole vastaavasta kokemusta vai onko?

        Se on ärsyttävää kunnei yksikään uskovainen itse kyseistä raamattua noudata, kuten "se joka tekee töitä pyhäisin, surmattakoon" ja sanelee kuitenkin esimerkiksi homoseksuaalisille kun tekevät raamatun mukaan jotakin väärin kun ovat homoseksuaaleja, vaikkei homoseksuaalisuutta mainita sanallakaan raamatussa.

        En ole havainnut minkäänlaista tilannetta silloin pyhäisin, että joku sellainen joka sanelee kaikkea raamatun nimeen olisi ollut niiden laitosten edessä pyhäisin surmaamassa tai väkivaltaisesti estämässä niitä jotka menevät töihin pyhäisin tai pääsevät töistä pyhäisin!

        Ketä nyt silkkaa raamatun paskatestejä noudattaisi kunnei sitä uskovakaan noudata!?


    • KazuKa

      Kun kristityt ovat yksimielisiä siitä mikä on kirjaimellista ja mikä on kuvaannollista niin tulkaa sitten tänne julistamaan.

      • Täydellisen typerä vaatimus.

        Mitä luulet tuolla voittavasi? Typeryksiä ja ymmärtämättömiä on aina ja joka paikassa. Niitten perässä sinä kuljet.


      • 078yt878
        Bebebebe kirjoitti:

        Täydellisen typerä vaatimus.

        Mitä luulet tuolla voittavasi? Typeryksiä ja ymmärtämättömiä on aina ja joka paikassa. Niitten perässä sinä kuljet.

        Jaa? Siis on typerää vaatia, että krisselit olisivat yksimielisiä?


      • IhmistenAinutlaatuisuus
        078yt878 kirjoitti:

        Jaa? Siis on typerää vaatia, että krisselit olisivat yksimielisiä?

        Jos kaksi eri ihmistä laitetaan samaan huoneeseen, he eivät ole yhdestäkään asiasta prikulleen samaa mieltä. Sellaisia ihmiset ihan tutkitusti ovat.


      • 078yt878 kirjoitti:

        Jaa? Siis on typerää vaatia, että krisselit olisivat yksimielisiä?

        Kyllä, se on todella typerää. Emme tosiasiassa saavuta koskaan yksimielisyyttä ihmisten keskuuteen. Ja yksimielisyyden vaatiminen jossakin ryhmässä tarkoittaa käytännössä totalitarismia. Se jo itsessään on Hengen vastaista, koska Hengessä on Vapaus.

        Hengen asiat eivät edes ole yhteiskunnallisia asioita.

        Jokaisella on oma henki, myös sinulla, ja vain sinun sielusi suhde Jumalaan on sinulle merkittävä. Siitä mitä mieltä muut ovat tai mikä on heidän suhteensa Jumalaan ei ole sinulle mitään hyötyä. Huomion kiinnittäminen muihin ihmisiin on jo harhautunutta.

        Mutta saathan sinäkin toki jatkaa harhautuneisuuttasi. Siitä vain juoksemaan sokeiden perässä kuoppaan.


    • mielipiteisiin

      Mutta pääasiahan on, että me uskomme.

      • KerroSyysiUskoa

        Uskokaa vaan ihan vapaasti.
        Mutta tehkää se sentään oikeista, ja ennenkaikkea ITSELLENNE rehellisistä syistä! Jos et kykene perustelemaan uskoasi millään muulla kuin Raamatulla, niin olet kyllä täysin hakoteillä uskosi kanssa! :/

        Joten: Kerroppas että miksi itse uskot, käyttämättä ainuttakaan viittausta Raamattuun, tai sen henkilöhahmoihin apuna! :)


    • kukanaulattiinristiin

      Jos Jeesus oli Jumalan poika - tai kolminaisuusopin mukaan jopa itse Jumala, ja hänet on naulattu ristiin - kirottu ristiin Paavalin sanoja käyttääkseni kirjeestä galatalaisille - niin eikö Saatana ole silloin saanut vallan, elää ja voi hyvin?

      Eikö se Saatana olisi pitänyt sinne ristille kirota?

      Tästä syystä ei tarvitse kristittyjen murehtia synneistään.

      Näin Jeesus/Jumala otti kuolemalla kristityiltä synnit pois, voi olla että tuolla toisella puolella kuoleman jälkeen tulee kristityille jonkinlainen ahaa-elämys tästä heidän palvomasta opista.

      • memuutselviämme

        Mutta syytä olettaa, että he aiheuttavat vain vahinkoa itselleen, eivätkä ole onnistuneet todellisuudessa tappamaan Jumalaa - Jumala ei siis ole kuollut, koska Jeesus itse sanoo evankeliumissa Johanneksen mukaan:

        Luku 8:

        "15. Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
        16. Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.
        17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä."

        Jeesus itse sanoo, että hänet lähettänyt Isä taivaasta onkin ihminen.


    • q.v

      Olemme oppineet ja selvittäneet paljon asioita Vanhasta ja Uudesta testamentista. Siitä milloin ne on kirjoitettu ja kenen toimesta. Mikä on mahtanut olla motiivi ja miten Raamatun kertomukset poikkeavat siitä tiedosta mitä meillä todellisuudesta on.

      Hylkäättekö kaiken muualta saadun tiedon, jos se poikkeaa Raamatusta?

      Jos ajatellaan luomiskertomuksen olevan allegoria niin miten voidaan ajatella vaikka exoduksen kanssa? Exodus ei ole historiallinen tapahtuma niin onko sekin allegoria? Minkalainen sellainen se on?

      Entäpä orjien kohtelu ja heidän pitämisensä, onko sekin allegoria? Minkälainen? Amakealaisten lasten kallojen murskaus kiviin, onko sekin allegoria? Daavid, Salomon ja Saul eivät olleet historiallisia henkilöitä, ainakaan siten miten Raamatussa kuvataan - Onko heidänkin tarinansa allegoria jostakin? Entäpä sananlaskujen viisaudet, jotka on kopioitu egyptiläisestä teoksesta välillä sanasta sanaan. Mitä se kertoo Raamatusta, kun sen viisaudet eivät ole "Salomonilta"?

      Entäpä kun Uudessa testamentissa kerrotaan samasta asiasta monta eri versiota, onko näiden tarinoiden erovaisuudetkin allegoria jostakin? Sanotaanko esimerkkinä vaikka Pilatuksen tekemiset, tuomitsemiset ja käsien pesut - Kaikki evankeliumit antavat erilaisen version, onko sekin allegoria? Tai Jeesuksen viimeiset sanat? Tai ...


      Mitäpä jos kysymyksessä ei olekaan "Jumalallinen" viisaus ja tieto vaan ihmisten keksimiä tarinoita, joille on myöhemmin annettu "Jumalallinen sädekehä" ympärille. Tarinoita, jotka eivät ole totta edes allegorisesti?

      • jumalantappo

        En oikein tiedä, että mikä tuo Raamattu on ja mistä se on lopulta koottu, mutta se on faktaa, että Jeesuksen alkuperäiset sanat määrättiin hävitettäväksi, kun tehtiin jokin aivan uusi uskonto, koska ne löytyivät autiomaasta kätkettynä saviruukkuihin.

        Kristinusko ei ole uusi uskonto, vaan 4000 vuotta vanha pakanauskonto, josta otettiin kristinuskoon mm. kaste, ehtoollinen ja ylösnousemus.

        Kyseessä on mithralaisuus ja Mithra-jumalan syntymäpäivää vietettiin 25.12. Jeesus uhrattiin ihmisuhreja vaativalla Vanhan Testamentin Baal-jumalalle. Se kenen kirjoituksiin perustuu Raamattu, hän on Paavali, joka nimitti itsensä apostoliksi, väitti nähneensä näy, että Jeesus kehotti häntä jatkamaan työtään. Hän oli roomalainen, juutalainen fariseus, rabbi, oppinut, joka oli juutalaisneuvoston jäsen, kun Jeesus määrättiin ristinkuolemaan. Paavali on pääosin myös evankeliumeiden kirjoitusten takana.

        Roomassa Baal Jumalan nimi oli Sol Invictus - auringonjumala.

        Piispa Huovinen kirjoittaa:

        "Juhannuksen aurinkoa ihaillessa sopii muistaa, että Kristuskin on aurinko, Toinen Aurinko, erotukseksi maallisista auringoista. Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus.
        Pääsiäisvirressä 105 lauletaan: ”Aurinkomme ylösnousi…”. Kristus voitti yön ja pimeyden vallat. Hän on Oikea Valo ja Todellinen Aurinko."

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kolumni-auringonpalvontaa

        Kristittyjä on huijattu 2000 vuotta.


      • peilinpaikka

        Miettikääpä hetki, että kuinka typeriä te kumpikin puoli olette kinatessanne kristinuskon ja ateismin välillä.


      • q.v
        jumalantappo kirjoitti:

        En oikein tiedä, että mikä tuo Raamattu on ja mistä se on lopulta koottu, mutta se on faktaa, että Jeesuksen alkuperäiset sanat määrättiin hävitettäväksi, kun tehtiin jokin aivan uusi uskonto, koska ne löytyivät autiomaasta kätkettynä saviruukkuihin.

        Kristinusko ei ole uusi uskonto, vaan 4000 vuotta vanha pakanauskonto, josta otettiin kristinuskoon mm. kaste, ehtoollinen ja ylösnousemus.

        Kyseessä on mithralaisuus ja Mithra-jumalan syntymäpäivää vietettiin 25.12. Jeesus uhrattiin ihmisuhreja vaativalla Vanhan Testamentin Baal-jumalalle. Se kenen kirjoituksiin perustuu Raamattu, hän on Paavali, joka nimitti itsensä apostoliksi, väitti nähneensä näy, että Jeesus kehotti häntä jatkamaan työtään. Hän oli roomalainen, juutalainen fariseus, rabbi, oppinut, joka oli juutalaisneuvoston jäsen, kun Jeesus määrättiin ristinkuolemaan. Paavali on pääosin myös evankeliumeiden kirjoitusten takana.

        Roomassa Baal Jumalan nimi oli Sol Invictus - auringonjumala.

        Piispa Huovinen kirjoittaa:

        "Juhannuksen aurinkoa ihaillessa sopii muistaa, että Kristuskin on aurinko, Toinen Aurinko, erotukseksi maallisista auringoista. Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus.
        Pääsiäisvirressä 105 lauletaan: ”Aurinkomme ylösnousi…”. Kristus voitti yön ja pimeyden vallat. Hän on Oikea Valo ja Todellinen Aurinko."

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kolumni-auringonpalvontaa

        Kristittyjä on huijattu 2000 vuotta.

        Se 25.12 oli monen "Jumalan" syntymäpäivä. Talvipäivänseisaus on siinä paria päivää ennen ja kun vuoden synkin hetki on koettu niin mikäs on hienompaa kun matka uuteen suveen alkaa ja Jumalakin syntyy siinä samalla. Uusi "Jumala" syntymisellään antaa lähtölaukauksen uuteen kesään ja lämpöön.

        Samoin kuin 12 opetuslasta/seuraajaa eri "Jumalilla" tulee kalenterikuukausista ja siitä miten jaksotamme vuoden. Samat tarinarungot kiertävät eri "Jumalilla". Moni asia uskonnoissa pohjautuu kalenteriin, koska sillä on oikeasti ollut merkitystä ihmisten elämälle - metsästäjille kuin maanviljelijöillekin.


      • olisimielenkiintoista

        Tiedätkö kuinka monessa näistä tarinarungoista kiertää tarina Jumalan surmaamisesta ja ihmisen pelastumisesta tällä tavalla? Onko se vain tässä kristinuskon teologianormissa?


      • q.v
        olisimielenkiintoista kirjoitti:

        Tiedätkö kuinka monessa näistä tarinarungoista kiertää tarina Jumalan surmaamisesta ja ihmisen pelastumisesta tällä tavalla? Onko se vain tässä kristinuskon teologianormissa?

        Inanna on vanhin minkä tiedän. Inanna oli Mardukin (seemiläinen kantajumaluus) tytär joka ristiinnaulittiin ja hän heräsi kolmantena päivänä kuolleista. Hän on isänsä Mardukin oikealla puolella tuonelan herrana hallitsemassa kuolleita. Kolminaisuuden täydentää äiti henki.

        Zalmoxis oli tunnettu traakialainen Jumaluus noin vuodelta 500 eaa, nykyisen Romanian alueelta. Hänet ristiinnaulittiin ja hän elää kannattajiensa kanssa ihanassa näkymättömässä paikassa, ikuisesti.

        Romulus eli Rooman perustajamyytti kuoli siunaukseksi Roomalle ja sen kansalaisille.

        Adonista/Tammuz'ta ei ristiinaulittu vaan hänet poltettiin. Kuolemasta seurasi kuitenkin kultin kannattajille hyvää kuten hedelmällisyyttä jne.

        Osiriksen kannattaja kastettiin uskoon ja siinä keskityttiin kuolemattomuuteen ja uudelleen syntymiseen - ikuiseen elämään. Ne jotka eivät olleet kelvollisia tuomittiin Helvettiin. Osiris muistaakseni tapettiin seivästämällä mutta huomattavaa on se toistuva myytti henkiinheräämisestä.


      • kiitäntiedoista

        Kiitos tarinoista ja tiedosta - ei siis ole mitenkään tavatonta, että Jumala kuolee seurakuntansa puolesta, vaan se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.


    • RAMBA

      <<<Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus.>>>

      Useimmilla Jeesuksen aikalaisilla ei ollut vaikeuksia uskoa ylösnousemukseen sinänsä. Jumalasta syntyneet mytologiset sankarit eivät yleensä jääneet maahan maatumaan. Aesclepius, Herkules, Caesar ja monet muut olivat syntyperänsä ja sankaruutensa kautta ansainneet ylösnousemuksen. Jeesus ei kuitenkaan ollut kovin todennäköinen ehdokas sellaiseen. Hän syntyi maalaisena, eli häirikkönä ja kuoli rikollisena. Miten tuomittu ja kirottu syyllinen voisi millään lailla olla Jumalan erityisen suosion kohde? Aikalaisten oli vaikeampi uskoa nimenomaan Jeesuksen ylösnousemukseen kuin siihen että joku ylipäänsä voi nousta kuolleista.

      http://www.teoblogi.fi/2012/04/8-6-7-uusi-nakokulma-kaikkeen/

      • q.v

        Ylösnousemus oli yleinen myytti. Jeesus oli vain yksi monista "Jumalista", jotka olivat palanneet elämään kuoltuaan. Tarina oli ihmisille tuttu. Siksi kun tarinaa aloitettiin kirjoittamaan Jerusalemin temppelin tuhon jälkeen kultin jäsenille niin sen omaksuminen ei ollut hankalaa.

        On kuitenkin hölmöä ajatella tarinan olevan totta. Tai edes se pohjautuvan väljästi kehenkään oikeasti eläneeseen henkiköön. Kun et pidä Zalmoxista, Inannaa, Osirista, Adonista tai Romulusta oikeasti eläneinä henkilöinä niin miksi Jeesus poikkeaisi näistä muista ylösnnousseista Jumalista? Todisteet Jeesusksesta on yhtä heikot. Nolla todistetta.


      • kätketyttiedot

        Me emme voi mitenkään kiistää kyseisen henkilön merkitystä, jos hän on noussut tällaiseen asemaan. Ennen kaikkea - mitä ovat ne alkuperäiset kirjoitukset, eli hänen sanansa ja opetuksensa, jotka löydettiin niistä saviruukkuista autiomaasta vuonna 1945 (Nag Hammadin kirjasto). Jotainhan näissä hänen opetuksissaan on ollut, koska ne määrättiin hävitettäväksi?!


      • JuutalaistenHömpötyksiä

        Juutalaiset uskoivat kaikkien ihmisten ylösnousemukseen, joka tapahtuisi maailman lopussa. Raamatun mukaan Jeesus oli ylösnousseista ensimmäinen (perustelu: Jeesuksen hauta oli tyhjä) ja aivan pian Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen alkaisi kaikkien kuolleiden ylösnousemus, jolloin kaikki kaikkina aikoina kuolleet ihmiset palaisivat elävinä elävien ihmisten joukkoon. Nyt tuosta on tullut kuluneeksi jo vajaat 2000 vuotta, mutta se luvattu piakkoine kaikkien ylösnousemus viipyy vielä.


      • q.v kirjoitti:

        Ylösnousemus oli yleinen myytti. Jeesus oli vain yksi monista "Jumalista", jotka olivat palanneet elämään kuoltuaan. Tarina oli ihmisille tuttu. Siksi kun tarinaa aloitettiin kirjoittamaan Jerusalemin temppelin tuhon jälkeen kultin jäsenille niin sen omaksuminen ei ollut hankalaa.

        On kuitenkin hölmöä ajatella tarinan olevan totta. Tai edes se pohjautuvan väljästi kehenkään oikeasti eläneeseen henkiköön. Kun et pidä Zalmoxista, Inannaa, Osirista, Adonista tai Romulusta oikeasti eläneinä henkilöinä niin miksi Jeesus poikkeaisi näistä muista ylösnnousseista Jumalista? Todisteet Jeesusksesta on yhtä heikot. Nolla todistetta.

        "Kun et pidä Zalmoxista, Inannaa, Osirista, Adonista tai Romulusta oikeasti eläneinä henkilöinä niin miksi Jeesus poikkeaisi näistä muista ylösnnousseista Jumalista? Todisteet Jeesusksesta on yhtä heikot. Nolla todistetta."

        Kognitiivinen dissonanssi- siitä on TosiUskova tehty.


      • totuusesiinmyös

        Toivottavasti et onnistu vakuuttamaan ketään, muuten saadaan koko petos peiteltyä.


    • RAMBA

      <<<Kristittyjä on huijattu 2000 vuotta.>>>

      Ei ole. Kristinusko toimii käytännön elämässä ihmisiä suojellen joka päivä edelleen aivan samoin kuin antiikin aikana. Syntipukki-ketjussa olen kuvannut toimintaa jolle maailman ihmiset ovat olleet koko kristinuskon 2000-vuotisen historian ajan joko sokeita oman pahuutensa takia - tai niin välinpitämättömiä ja kylmiä etteivät ole huomioineet sitä. Jumala näki asiat jo vuosituhansia sitten kuinka ne ovat ja paljasti ihmisen pahuuden todellisen luonteen evankeliumissa.

      Kristinusko on tuottanut vaikuttavan sarjan ihmisoikeustaistelijoita, jotka ovat antiikista asti puolustaneet uskonnonvapautta (Lactantius), vastustaneet lastensurmaa (Tertullianus), orjuutta (William Wilberforce), konkistadorien julmuutta (Bartolomé de las Casas), rotusortoa (Martin Luther King Jr.), juutalaisten vainoja (Dietrich Bonhoeffer), naisiin kohdistuvaa väkivaltaa (William Carey) ja vankiloiden epäoikeudenmukaisuuksiakin (Elizabeth Fry), vain muutamia mainitaksemme. Jos kristillinen ihmiskäsitys poistetaan, poistuvat muutaman sukupolven viiveellä myös sen hedelmät yhteiskunnasta.

      • pakkotullakorjaus

        Olet oikeassa, mutta tämäkin edellyttää arviointiin nyt sitä tietoa, että onko muissa pakanauskonnoissa Jumalan surmaa, joka teko pelastaa ihmisen?

        Se, että kristinusko on huijaus tulee juuri siitä, että on annettu kuvitelma jostakin muusta kuin mitä se on, ja tuo kohta, että ihminen pelastuu Jumalan tapolla - kuvitellun hyvän ja pahan taistelun hyvän puolen poistamisella ja saa armon tehdä ihan mitä vaan.

        Minullakin oli kuvitelma kristinuskon sisältävän jotakin hyviä ja moraallisia ihmiskäsityksiä, mutta kun olen tutustunut asiaan pintaa syvemmältä - tai kyllähän sinäkin olet lukenut lehdistä, että mihin uskomattomiin törkeyksiin uskovaiset ovat pystyneet - niin kanta on muuttunut.

        Veren juonnit ja ruumiin syönnit ja uhrauskultti ja teurastetusta karitsasta puhuminen, ja jos et ole tutustunut Paavalin Raamattu-puheisiin synneistä ja niissä rypemisestä ja himoista, niin et kyllä tiedä mitä kaikkea se pitää sisällään. Paavalihan sanoi, että ne kuuluvat ihmiseen, eikä niitä pois saa - sen kun vaan antaa mennä.

        Paavali kertoo, ettei hän edes tuntenut sellaisia syntejä ja himoja kuin vasta ryhtyessään tekemään kyseistä oppia.

        Mutta onneksi tapakristitty ei edes tiedä tällaisista paavaliopeissa, ja se on pelastus.

        Raamattu ja uskonto on kaikkea muuta kuin sopiva moraalinen ohjeistus yleiseen ihmiskäsitykseen - kyllä nuo arvot syntyvät yhteiskunnassa jostakin muusta, väittäisin.

        Mutta voi tietysti olla, että kristinuskossa ei sitten todellisuudessa ollutkaan kristillistä ihmiskäsitystä - se oli vain Jeesuksen puheissa, mutta - kuten täällä uskovaiset minulle sanoivat - ei niillä sanoilla ole heille mitään merkitystä, Jeesuksen kuolema on tärkein, että vuodatti verensä hänenkin syntien puolesta.

        No, joka tapauksessa nyt sitten tuota uskovaisten kristillistä ihmiskäsitystä on pengottu oikein urakalla niin katolisen kirkon uumenista kuin suomalaisista kristillisistä yhteisöistä - niin henkisen, fyysisen kuin seksuaalisen hyväksikäytön - etenkin lapsiin kohdistuvan - tiimoilta.


      • sadunvoima

        Todellisuudessa kävi niin köpelösti että kuolivat, niin keksimällä keksittiin tarina. Tarinan tarkoitus oli toimia vastavoimana Roomalle. Tarinassa totta on että heidät teilattiin ja että he jotain saarnasivat. Johanneksen evankeliumi on okkulttista tarinaa ja satua vain vertauskuvallisesti ymmärrettäväksi vihittyjen käyttöön.


      • mystiikanerot

        Miten niin vastavoimana Roomalle - tämähän on itse Rooman vallanajan luomus, joka tänä päivänä istuu kuin tatti meidän Euroopan Unioin takanakin, joka siis on vain jatke tuolle Rooman vallanajalle. Tällä opilla sitä on viety eteenpäin jo pari tuhatta vuotta.

        No voiko olla sen okkultisempaa menoa kuin kannibalismi, joka on kirkon ehtoollinen!

        Mutta nyt on sellainen juttu Ilmestyskirjan mukaan, että kun alunperin siellä samassa taivaassa ovat Jumala ja Saatana, niin Lusiferin joukot ja arkkienkeli Mikaelin joukot ryhtyvätkin tappelemaan: taivaassa siis syttyy sota, ja Saatana lentää maanpäälle.

        Kyse on juuri tästä okkultismin ja mystiikan välisestä erosta, jota tässäkin pohditaan, ja josta tuo sota syttyy. Vain tarina sinällään, mutta tarinassahan me olemme eläneet jo 2000 vuotta, niin miksi emme katsoisi tarinaa loppuun asti?

        Johanneksen evankeliumi lienee vain mystiikkaa, koska se ei ole välillistä kokemista kuten verenjuonnin ja ruumiin syönnin kautta haettava okkultinen mystiikka.


      • satujakansalle
        pakkotullakorjaus kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta tämäkin edellyttää arviointiin nyt sitä tietoa, että onko muissa pakanauskonnoissa Jumalan surmaa, joka teko pelastaa ihmisen?

        Se, että kristinusko on huijaus tulee juuri siitä, että on annettu kuvitelma jostakin muusta kuin mitä se on, ja tuo kohta, että ihminen pelastuu Jumalan tapolla - kuvitellun hyvän ja pahan taistelun hyvän puolen poistamisella ja saa armon tehdä ihan mitä vaan.

        Minullakin oli kuvitelma kristinuskon sisältävän jotakin hyviä ja moraallisia ihmiskäsityksiä, mutta kun olen tutustunut asiaan pintaa syvemmältä - tai kyllähän sinäkin olet lukenut lehdistä, että mihin uskomattomiin törkeyksiin uskovaiset ovat pystyneet - niin kanta on muuttunut.

        Veren juonnit ja ruumiin syönnit ja uhrauskultti ja teurastetusta karitsasta puhuminen, ja jos et ole tutustunut Paavalin Raamattu-puheisiin synneistä ja niissä rypemisestä ja himoista, niin et kyllä tiedä mitä kaikkea se pitää sisällään. Paavalihan sanoi, että ne kuuluvat ihmiseen, eikä niitä pois saa - sen kun vaan antaa mennä.

        Paavali kertoo, ettei hän edes tuntenut sellaisia syntejä ja himoja kuin vasta ryhtyessään tekemään kyseistä oppia.

        Mutta onneksi tapakristitty ei edes tiedä tällaisista paavaliopeissa, ja se on pelastus.

        Raamattu ja uskonto on kaikkea muuta kuin sopiva moraalinen ohjeistus yleiseen ihmiskäsitykseen - kyllä nuo arvot syntyvät yhteiskunnassa jostakin muusta, väittäisin.

        Mutta voi tietysti olla, että kristinuskossa ei sitten todellisuudessa ollutkaan kristillistä ihmiskäsitystä - se oli vain Jeesuksen puheissa, mutta - kuten täällä uskovaiset minulle sanoivat - ei niillä sanoilla ole heille mitään merkitystä, Jeesuksen kuolema on tärkein, että vuodatti verensä hänenkin syntien puolesta.

        No, joka tapauksessa nyt sitten tuota uskovaisten kristillistä ihmiskäsitystä on pengottu oikein urakalla niin katolisen kirkon uumenista kuin suomalaisista kristillisistä yhteisöistä - niin henkisen, fyysisen kuin seksuaalisen hyväksikäytön - etenkin lapsiin kohdistuvan - tiimoilta.

        Ja se vielä, että vihittyjen käyttöön tarkoitettuja vertauskuvallisia syvällistä ymmärtämystä edellyttäviä tekstejä on näköjään vuodettu. Tavallinen kansa ei näitä ymmärrä oikein, se ymmärtää konkretiaa ja ottaa kirjaimellisesti. Jos se jotain näistä ymmärtää, ymmärtää se todennäköisesti vääristellysti.

        Soppa on valmis kun uskonto perustetaan aineksille, joita ei ymmärretä. Tämä on nyt nähty!


    • epikuros

      "On helpompi huijata ihmisiä kuin saada heidät uskomaan, että heitä on huijattu". (Mark Twain)
      Niinpä, tälläkin tavalla voidaan pohtia uskonnon vedätyksiä joita yhä edelleen tehdään.

      • RAMBA

        <<<On helpompi huijata ihmisiä kuin saada heidät uskomaan, että heitä on huijattu". (Mark Twain)>>>

        Huijaus on wikipedian mukaan teko, jossa saavutetaan aluksi uhrin luottamus tarkoituksena käyttää hänen luottamustaan sen jälkeen vilpillisesti hyväksi. Antiikin rooman aikaisia hautausmaita tutkimalla on voitu kuitenkin todeta että varhaiset kristityt elivät keskimäärin pidempään kuin muu väestö, vaikka suuri osa heistä oli lähtöisin alhaisista sosiaaliluokista, joten kristinusko oli heille selvästikin hyödyllinen asia.

        <<<joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. >>>


      • RAMBA kirjoitti:

        <<<On helpompi huijata ihmisiä kuin saada heidät uskomaan, että heitä on huijattu". (Mark Twain)>>>

        Huijaus on wikipedian mukaan teko, jossa saavutetaan aluksi uhrin luottamus tarkoituksena käyttää hänen luottamustaan sen jälkeen vilpillisesti hyväksi. Antiikin rooman aikaisia hautausmaita tutkimalla on voitu kuitenkin todeta että varhaiset kristityt elivät keskimäärin pidempään kuin muu väestö, vaikka suuri osa heistä oli lähtöisin alhaisista sosiaaliluokista, joten kristinusko oli heille selvästikin hyödyllinen asia.

        <<<joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. >>>

        >>>että varhaiset kristityt elivät keskimäärin pidempään kuin muu väestö, vaikka suuri osa heistä oli <<<
        Voi, voi sentään. Ne ihmiset jotka valitsivat (pakotettiin) ottamaan kotijumalakseen joku muu kuin Jumala Jeesus, heitä siis huijattiin, intresanttia !


      • siinäpäsejuurion

        "Antiikin rooman aikaisia hautausmaita tutkimalla on voitu kuitenkin todeta että varhaiset kristityt elivät keskimäärin pidempään kuin muu väestö, vaikka suuri osa heistä oli lähtöisin alhaisista sosiaaliluokista, joten kristinusko oli heille selvästikin hyödyllinen asia."

        Mikähän tuo varhaisten kristittyjen usko nyt sitten oli?! Tämä malli joka meillä on, on tehty Rooman valtakunnan toimesta (keisari Konstantinus Suuri) vasta noin 300-luvulla, ja lyöty kansalaisten geeneihin pelolla, katkomalla kauloja ja polttamalla ihmisiä roviolla, jos onnistuivat pysymään veden päällä kuin kerrotaan Jeesuksen pystyneen?

        Kirkko hallitsi massiivisesti koko kentän tieteistä taiteisiin ja kansalaisten jokapäiväisen elämänkin.


      • RAMBA
        siinäpäsejuurion kirjoitti:

        "Antiikin rooman aikaisia hautausmaita tutkimalla on voitu kuitenkin todeta että varhaiset kristityt elivät keskimäärin pidempään kuin muu väestö, vaikka suuri osa heistä oli lähtöisin alhaisista sosiaaliluokista, joten kristinusko oli heille selvästikin hyödyllinen asia."

        Mikähän tuo varhaisten kristittyjen usko nyt sitten oli?! Tämä malli joka meillä on, on tehty Rooman valtakunnan toimesta (keisari Konstantinus Suuri) vasta noin 300-luvulla, ja lyöty kansalaisten geeneihin pelolla, katkomalla kauloja ja polttamalla ihmisiä roviolla, jos onnistuivat pysymään veden päällä kuin kerrotaan Jeesuksen pystyneen?

        Kirkko hallitsi massiivisesti koko kentän tieteistä taiteisiin ja kansalaisten jokapäiväisen elämänkin.

        <<<Mikähän tuo varhaisten kristittyjen usko nyt sitten oli?! Tämä malli joka meillä on, on tehty Rooman valtakunnan toimesta (keisari Konstantinus Suuri) vasta noin 300-luvulla>>>

        Jo olemassa oleva kaanon vahvistettiin virallisesti tuolloin. Tällä tapahtumalla ei ole mitään tekemistä kristinuskon synnyn kanssa. Vanhin löydetty evankeliumin katkelma on toisen vuosisadan alkupuolelle ajoitettu Papyrus P52. Se sisältää tekstiä Johanneksen evankeliumista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52

        Uuden testamentin Paavalin kirjeet ajoittuvat 50-luvulle. Ne sisältävät evankeliumin tulkintaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet

        Meille ei ole säilynyt Uuden testamentin teosten alkuperäisiä käsikirjoituksia. On kuitenkin muistettava, että sellaisia ei ole saatavilla mistään muustakaan tuon ajan teoksesta. Yksi eroavuus Uuden testamentin ja muiden antiikin teosten välillä kuitenkin on olemassa: samaan aikaan, kun muiden antiikin teosten tutkijat valittavat käsikirjoitusten vähyyttä, Uuden testamentin tutkijat hukkuvat käsikirjoitusten paljouteen. Säilyneitä käsikirjoituksia kreikan kielellä ja käännöksinä on olemassa noin 25 000 kappaletta. Monien tekstien kohdalla tutkimus on edelleen pahasti kesken.

        Koska evankeliumi levisi nopeasti ympäri Rooman valtakuntaa, eivätkä kaikki osanneet kreikkaa, teoksia alettiin jo toisella vuosisadalla kääntää latinaksi, syyriaksi ja koptiksi. Tämä käy ilmi muun muassa eräästä ikävästä tapauksesta, josta kerrotaan vanhimmassa säilyneessä latinankielisten seurakuntien elämää kuvaavassa teoksessa Scilliumin marttyyrien kärsimys (lat. Passio Sanctorum Scilitanorum). 17. heinäkuuta vuonna 180 kaksitoista kristittyä – seitsemän miestä ja viisi naista – seisoi oikeudessa Karthagossa syytettynä siitä, että he eivät suostuneet palvomaan keisari Marcus Aureliusta jumalana. Kun heiltä ennen teloitusta kysyttiin, mitä teoksia he kantavat mukanaan, he vastasivat: ”Kirjoja ja hyvän miehen Paavalin kirjeitä.” Lause osoittaa, että evankeliumit ja Paavalin kirjeet olivat saatavilla latinaksi jo vuonna 180.


        http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/muut/tuhannet_kasikirjoitusloydot_romuttavat_populaarit_salaliittoteoriat/?numero=51-51/2016


      • PelkkiäVäärennöksiä
        RAMBA kirjoitti:

        <<<Mikähän tuo varhaisten kristittyjen usko nyt sitten oli?! Tämä malli joka meillä on, on tehty Rooman valtakunnan toimesta (keisari Konstantinus Suuri) vasta noin 300-luvulla>>>

        Jo olemassa oleva kaanon vahvistettiin virallisesti tuolloin. Tällä tapahtumalla ei ole mitään tekemistä kristinuskon synnyn kanssa. Vanhin löydetty evankeliumin katkelma on toisen vuosisadan alkupuolelle ajoitettu Papyrus P52. Se sisältää tekstiä Johanneksen evankeliumista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52

        Uuden testamentin Paavalin kirjeet ajoittuvat 50-luvulle. Ne sisältävät evankeliumin tulkintaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet

        Meille ei ole säilynyt Uuden testamentin teosten alkuperäisiä käsikirjoituksia. On kuitenkin muistettava, että sellaisia ei ole saatavilla mistään muustakaan tuon ajan teoksesta. Yksi eroavuus Uuden testamentin ja muiden antiikin teosten välillä kuitenkin on olemassa: samaan aikaan, kun muiden antiikin teosten tutkijat valittavat käsikirjoitusten vähyyttä, Uuden testamentin tutkijat hukkuvat käsikirjoitusten paljouteen. Säilyneitä käsikirjoituksia kreikan kielellä ja käännöksinä on olemassa noin 25 000 kappaletta. Monien tekstien kohdalla tutkimus on edelleen pahasti kesken.

        Koska evankeliumi levisi nopeasti ympäri Rooman valtakuntaa, eivätkä kaikki osanneet kreikkaa, teoksia alettiin jo toisella vuosisadalla kääntää latinaksi, syyriaksi ja koptiksi. Tämä käy ilmi muun muassa eräästä ikävästä tapauksesta, josta kerrotaan vanhimmassa säilyneessä latinankielisten seurakuntien elämää kuvaavassa teoksessa Scilliumin marttyyrien kärsimys (lat. Passio Sanctorum Scilitanorum). 17. heinäkuuta vuonna 180 kaksitoista kristittyä – seitsemän miestä ja viisi naista – seisoi oikeudessa Karthagossa syytettynä siitä, että he eivät suostuneet palvomaan keisari Marcus Aureliusta jumalana. Kun heiltä ennen teloitusta kysyttiin, mitä teoksia he kantavat mukanaan, he vastasivat: ”Kirjoja ja hyvän miehen Paavalin kirjeitä.” Lause osoittaa, että evankeliumit ja Paavalin kirjeet olivat saatavilla latinaksi jo vuonna 180.


        http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/muut/tuhannet_kasikirjoitusloydot_romuttavat_populaarit_salaliittoteoriat/?numero=51-51/2016

        Papyrus P52 on todennäköisesti väärennös, se on ajallisesti kirjoitettu liian aikaisin. Ensimmäiset evankeliumit kirjoitettiin virallisesti vasta toisen vuosisadan loppupuolella, jolloin niistä on kirjoitettu ensimmäiset Raamatun ulkopuoliset maininnatkin. Paavalin kirjeet on todistettu väärennöksiksi jo aikapäiviä sitten, joten niihinkään on turha vedota. Ja vaikka Paavalin kirjeet olisivatkin aitoja, niin Paavali ei koskaa tavannut Jeesusta tai opetuslapsia vaan keksi kaiken päästään tarpeen mukaan.


      • RAMBA
        PelkkiäVäärennöksiä kirjoitti:

        Papyrus P52 on todennäköisesti väärennös, se on ajallisesti kirjoitettu liian aikaisin. Ensimmäiset evankeliumit kirjoitettiin virallisesti vasta toisen vuosisadan loppupuolella, jolloin niistä on kirjoitettu ensimmäiset Raamatun ulkopuoliset maininnatkin. Paavalin kirjeet on todistettu väärennöksiksi jo aikapäiviä sitten, joten niihinkään on turha vedota. Ja vaikka Paavalin kirjeet olisivatkin aitoja, niin Paavali ei koskaa tavannut Jeesusta tai opetuslapsia vaan keksi kaiken päästään tarpeen mukaan.

        Laitatko lähteen?


      • PelkkiäVäärennöksiä
        RAMBA kirjoitti:

        Laitatko lähteen?

        Muumuassa Rudolf Bultmannin, Bruno Bauerin ja Richard Dawkinsin kirjoja löytyy kirjastoista


      • RAMBA
        RAMBA kirjoitti:

        Laitatko lähteen?

        Tutkimus on ääripolitisoitunutta Lähi-idän tilanteen sekä USA:n ja muiden länsimaiden raivokkaiden sisäpoliittisten jännitteiden takia - joten kannattaa olla tarkkana lähteiden kanssa. Vanhoja käsikirjoituskopioita ja arkeologisia todisteita tulkitaan vahvan infovaikuttamisen ilmapiirissä joten tulkintahorisontit ja päätelmät poikkeavat vahvasti toisistaan jo pelkästään ateististenkin tulkitsijoiden keskuudessa. Lisäksi kaikki tutkimus on rahoituksesta riippuvaista joten tutkimustulokset tuppaavat tukemaan rahoittajien näkemyksiä ja poliittisia tavoitteita. Neutraaleimmat tulkinnat jäävät usein vaille medianäkyvyyttä joten tutkimusten popularisointi pelaa usein ääritulkinnoilla.


      • onkolinkkiä

        Entä tutkintatilanne Nag Hammadin löydöksen kanssa - nehän on mielenkiintoisempia, koska sieltä löytyy Jeesuksen alkuperäisiä sanoja ja ne on vaadittu hävitettäväksi (arvio ilm. hautatavasta)?


    • jeesuksensanomaa

      Olisi mielenkiintoista tietää, että miltä ajalta on arvioitu tämä Jeesuksen sanoma asia, joka on löytynyt Nag Hammadista. Se hän voi ajoituksenkin kannalta olla täysin eri asia, että mitä on Raamatussa kuin tämä Nag Hammadin kirjastolöytö.

      Jeesus on siis sanonut:

      "Lähtekää liikkeelle siitä, mikä ei näy, ja pyrkikää löytämään näkyvän päämäärä. Silloin ajatus virtaa esiin ja paljastaa teille, kuinka usko näkymättömiin on ollut niissä, jotka ovat näkyviä, mutta kuuluvat syntymättömälle Isälle. Jolla on korvat, se kuulkoon!"

      En nyt muista, että missä Nag Hammadista löytyneistä evankeliumeista se on ollut.

      • eilöytynytkunetsin

        Olisin tähän myös lainannut sen kohdan Raamatusta, jossa Paavali sanoo, että on muitakin evankeliumeita, mutta ne ovat vääriä, ja kiroaa kaikki, jotka eivät hykäksy hänen evankeliumeitaan. Se on aika jyrkkää tekstiä. Tämä on tapahtunut ensimmäisellä vuosisadalla, koska Paavali itse puhuu.

        Olisipa mielenkiintoista tietää, että mitä niissä evankeliumeissa lukee, mutta selvästi siis näkyy, että paavalilainen linja oli jotakin muuta kuin joku toinen.

        Samasta asiasta kertoo apostoli Tuomaan tarina, jonka kerotaan toimineen Intiassa, ja jossa piru valittaa saaneensa muut apostolit kiinni - lyötyä heidät kuolemalla - mutta tuo yksi pääsi karkuun.

        Nag Hammadin papyruskääröjen mukaan apostoli Tuomas oli Jeesuksen kaksoisveli. Tätä vahvistaa myös, kun on Tuomaan lapsuusevankeliumi, joka kertookin Jeesuksesta. Mutta todellisuudessa nimi Tuomas tarkoittaakin kaksosta, eli suomeksi tuon evankeliumin nimi olisi kaksosten lapsuus evankeliumi.


      • GnostilainenPropleema

        Niin, katkelma voi 50% todennäköisyydellä olla hyvinkin Jeesuksen sanomaa, enemmistö tutkijoista pitää kaikkia Nag Hammadin tekstejä Gnostilaisina. Jos asia olisikin toisin, eli alueella vaikutti aidosti merkittävä kristillinen yhteisö, niin Tuomaksen evankeliumi (siis se lyhykäinen logia, ei se syntmä evankeliumi) on tekstinä käänteentekevä. Moista ongelmaa mutkistaa se, että ei ole olemassa aikakonetta jolla voitaisiin matkustaa tarkistamaan millainen ryhmä Nag Hammadissa vaikutti.


      • kirkollavaikeapaikka

        Tarkistin tuon Tuomas ja kaksoisveli asian suomalaisilta kirjanoppineilta, ja se kuulemma pitää paikkansa. Tuomas on aika merkillinen asia, enkä ole havainnut Suomeksi puhuttavan missään muodossa hänestä. Tuomas nimittäin seikkailee Maya-intiaanien eepoksessa Popol Vuh - siinä esiintyy kaksospojat, jotka tulevat Linnunradan mustasta aukosta pelastamaan maailman. Ja Etelä-Amerikassa, Guatemalassa on virallisesti pidetään Popol Vuh tarinan päähenkilö Kukulkania apostoli Tuomaana. Sain tästä tiedosta kenkää aitoluterilaisten palstalta.

        On se merkillinen asia, että uskovaiset eivät yhtään siedä tosiasioita. Minä sille mitään voi!

        "Popol vuh (tai Popol wuj k'ichen kielellä), "käräjäkirja", on mayaintiaanien K'iche-valtakunnan kirjoitetuista kertomuksista koottu eepos. K'iche sijaitsi nykyisen Guatemalan alueella.

        Popol Vuh syntyi Guatemalassa k'icheintiaanien hengenperintönä. Teoksen kirjoittajaa ei tiedetä varmuudella. Kuitenkin oletetaan, että 1500-luvun puolivälissä Chichicastenangon luostarissa vaikuttanut kastettu intiaani Diego Reynoso, joka omaksuttuaan latinalaiset aakkoset, olisi tallettanut kansansa suullista perimätietoa kirjalliseen muotoon. Popol Vuhin kirjoittaja ehkä tajusi, että yhteys Sulkakäärmeeseen oli lopullisesti kadonnut, ja että merkitessään paperille perityt uskomukset, hän noudatti kansansa viisaiden ohjeita pitää esi-isät elävinä muistoissa.

        Ordoñez y Aguiarin aikoina oli vielä vallalla käsitys, että koko ihmiskunta oli lähtöisin raamatun Kaldeasta. Sopivan yksityiskohtaisesti Popol Vuhia siteeraten Ordoñez y Aguiar todistaa intiaanien lähteneen raamatun Kaldeasta ja saapuneen valtameren yli. Alkuperäiseen raamatun sanomaan paholainen oli päässyt vaikuttamaan niin, että tuloksena oli uskonto, josta Popol Vuh meille kertoo.

        Eräs ensimmäisistä, joka koetti todistaa Ximénezin käsikirjoituksen pohjalta Popol Vuhin ja kristittyjen raamatun olevan samaa alkuperää, oli chiapasilainen kirkonmies Ramón de Ordoñez y Aguiar."

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Popol_vuh

        Näenköhän oikein, että wikisivulta on kadonnut kokonaan apostoli Tuomaan nimi, joka siinä vielä viimeksi oli, kun kopioin tekstiä?! Latinalainen Amerikka on täynnä Apostoli Tuomaan kappeleita juuri tätä syystä! No sensuuri iski pikavauhtia joka puolelle.

        Tuo Tuomas on varsinainen kuuma peruna kirkolle muutenkin. Seuraavaksi niiden on pakko kieltää tosiaan, ettei mitään Jeesusta koskaan elänytkään - legendahan se vaan olikin. Näin joku aika sitten tuollaisen vähättelyn erään papin kirjoituksessa ja ihmettelin. - Onhan se nyt vähemmän huijaus - yksi legenda - kuin jos tässä tapauksessa kerrottaisiin ihan oikea totuus.


      • mielenkiintoistamenoa

        Se oli nyt vain linkin lähdeviitteissä, mutta löysin kyllä alkuperäisenkin tekstin. Tämä tuosta linkistä:

        "Ramón de Ordoñez y Aguiar; Historia de la Creación del Cielo y de la Tierra, Conforme al Sistema de la Gentilidad americana. Theologia de los Culebras. Tämä chiapasilaisen kirkonmiehen, ilmeisesti 1800-luvun loppupuolisolla kirjoittamaa teosta ei esiinny lähdeluetteloissa, mikä ei ole ihme, teoksen hyvin outojen kannanottojen vuoksi. Teoksen kirjoittajaa innoitti Palenquen maya-rakennusten löytyminen ja niiden rakentajien yhteys apostoli Tuomaaseen."

        Alkuperäinen teksti wikipediasta:

        "Popol vuh (tai Popol wuj k'ichen kielellä), "käräjäkirja", on mayaintiaanien K'iche-valtakunnan kirjoitetuista kertomuksista koottu eepos. K'iche sijaitsi nykyisen Guatemalan alueella.

        Ordoñez y Aguiarin aikoina oli vielä vallalla käsitys, että koko ihmiskunta oli lähtöisin raamatun Kaldeasta. Sopivan yksityiskohtaisesti Popol Vuhia siteeraten Ordoñez y Aguiar todistaa intiaanien lähteneen raamatun Kaldeasta ja saapuneen valtameren yli. Alkuperäiseen raamatun sanomaan paholainen oli päässyt vaikuttamaan niin, että tuloksena oli uskonto, josta Popol Vuh meille kertoo. Kukulcanin (Quetzalcoatlin) Ordoñez y Aguiar olettaa olleen apostoli Tuomaan, kuten tuolloin aivan yleisesti uskottiin. On mahdollista, että mormonien Popol Vuh-tulkinnalla on yhtäläisyyksiä Ordoñez y Aguiarin tulkinnan kanssa. Eräs hyvin keskeinen teema Ordoñez y Aguiarin tulkinnassa on Popol Vuhin jícaropuulla (kalabassipuu ) ja sen hedelmällä, jícaralla. Puun moninaisella avulla Popol Vuhin Neitsyt, Ixquic, synnyttää jumalaiset Veljessankarit, Hunahpun ja Ixbalanquen ”virgo ante partum.” Hunahpussa Ordoñez y Aguiar tunnistaa Pyhän Hengen."

        Mielenkiintoista, että nyt sitten puhutaan niistä kummallisista maya-intiaanien rakennelmista. Jeesushan sanoo Raamatun mukaan, kun opetuslapset ihmettelevät, että miten hän tekee ihmeitä, että jos opetuslapsilla olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran ja he sanoisivat vuorelle siirry, niin se siirtyisi. Sitä Jeesus ei sano, että mihin tässä nyt sitten uskotaan - ei ainakaan häneen tai Jumalaan.

        Jos siellä on siirrelty ja rakenneltu tuon saman uskonvoimalla - olihan kaksosena Tuomaalla varmaan samat kyvyt kuin Jeesuksella?!


      • mielenkiintoinenmaailma

        Nag Hammadin kätköistä taisi kyllä löytyä myös tekstejä, jotka viittaavat siihen, että Jeesus ei kuollut ristillä, tai sitten joku kuoli hänen puolestaan, mutta tavallaan hulluinta oli lukea Irenaeuksen wikilinkistä, joka mainitaan Lyonin piispaksi toisen vuosisadan alussa (oliko silloin jo katolisella kirkolla piispojakin?!) kirjoittaneen, että Jeesus kuolikin varsin vanhana. Tiedä vaikka hänkin olisi ollut vaikuttamassa mayojen rakennustaiteeseen ja lentokenttien syntyyn, joihin on yhdistetty jopa ufoja.

        Edellä on tuo Jeesuksen sanoma lause: lähtekää liikkeelle.... Nythän meidän tiede on heittänyt varsinaista kuperkeikkaa, kun on löytynyt Einsteinin etsimä kenttäteorioiden yhtenvyys ja koko meidän todellisuuden takaa suuri äyllinen tietoisuuden yhtenäiskenttä, johon kaikki materiakin kytkeytyy. Kun nyt vain ihmiset pystyisivät päivittämään päänsä - nimittäin tämän löydöksen jälkeen mikään vuorten siirtely ajatuksen voimalla ei enää sodi tiedettäkään vastaan. Valtavia potentiaaleja - sanoo youtubehaastattelyssa kavanttifyysikot - vanhempi vuodelta 2004 (Peter Russel, vielä arvailuja) - ja sitten vuodelta 2015 jo tiedettynä löydäksenä John Hagelin.

        https://www.youtube.com/watch?v=HUlDiua2BcA
        https://www.youtube.com/watch?v=ETynDYINhOY


      • kyllähänjotaintiesi

        Täsmennän vielä, että suunta tuosta suuresta älyllisestä tietoisuudenkentästä kulkee materiaan päin, ei päinvastoin, eli kyseessä on luomista sanan voimalla, kuten Jeesus opetuslapsilleen sanoi, ja sopii erittäin hyvin tuohon edellä olevaan Nag Hammadista löytyneeseen Jeesuksen lauseeseen.


      • JeesuksenNebotismi
        kirkollavaikeapaikka kirjoitti:

        Tarkistin tuon Tuomas ja kaksoisveli asian suomalaisilta kirjanoppineilta, ja se kuulemma pitää paikkansa. Tuomas on aika merkillinen asia, enkä ole havainnut Suomeksi puhuttavan missään muodossa hänestä. Tuomas nimittäin seikkailee Maya-intiaanien eepoksessa Popol Vuh - siinä esiintyy kaksospojat, jotka tulevat Linnunradan mustasta aukosta pelastamaan maailman. Ja Etelä-Amerikassa, Guatemalassa on virallisesti pidetään Popol Vuh tarinan päähenkilö Kukulkania apostoli Tuomaana. Sain tästä tiedosta kenkää aitoluterilaisten palstalta.

        On se merkillinen asia, että uskovaiset eivät yhtään siedä tosiasioita. Minä sille mitään voi!

        "Popol vuh (tai Popol wuj k'ichen kielellä), "käräjäkirja", on mayaintiaanien K'iche-valtakunnan kirjoitetuista kertomuksista koottu eepos. K'iche sijaitsi nykyisen Guatemalan alueella.

        Popol Vuh syntyi Guatemalassa k'icheintiaanien hengenperintönä. Teoksen kirjoittajaa ei tiedetä varmuudella. Kuitenkin oletetaan, että 1500-luvun puolivälissä Chichicastenangon luostarissa vaikuttanut kastettu intiaani Diego Reynoso, joka omaksuttuaan latinalaiset aakkoset, olisi tallettanut kansansa suullista perimätietoa kirjalliseen muotoon. Popol Vuhin kirjoittaja ehkä tajusi, että yhteys Sulkakäärmeeseen oli lopullisesti kadonnut, ja että merkitessään paperille perityt uskomukset, hän noudatti kansansa viisaiden ohjeita pitää esi-isät elävinä muistoissa.

        Ordoñez y Aguiarin aikoina oli vielä vallalla käsitys, että koko ihmiskunta oli lähtöisin raamatun Kaldeasta. Sopivan yksityiskohtaisesti Popol Vuhia siteeraten Ordoñez y Aguiar todistaa intiaanien lähteneen raamatun Kaldeasta ja saapuneen valtameren yli. Alkuperäiseen raamatun sanomaan paholainen oli päässyt vaikuttamaan niin, että tuloksena oli uskonto, josta Popol Vuh meille kertoo.

        Eräs ensimmäisistä, joka koetti todistaa Ximénezin käsikirjoituksen pohjalta Popol Vuhin ja kristittyjen raamatun olevan samaa alkuperää, oli chiapasilainen kirkonmies Ramón de Ordoñez y Aguiar."

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Popol_vuh

        Näenköhän oikein, että wikisivulta on kadonnut kokonaan apostoli Tuomaan nimi, joka siinä vielä viimeksi oli, kun kopioin tekstiä?! Latinalainen Amerikka on täynnä Apostoli Tuomaan kappeleita juuri tätä syystä! No sensuuri iski pikavauhtia joka puolelle.

        Tuo Tuomas on varsinainen kuuma peruna kirkolle muutenkin. Seuraavaksi niiden on pakko kieltää tosiaan, ettei mitään Jeesusta koskaan elänytkään - legendahan se vaan olikin. Näin joku aika sitten tuollaisen vähättelyn erään papin kirjoituksessa ja ihmettelin. - Onhan se nyt vähemmän huijaus - yksi legenda - kuin jos tässä tapauksessa kerrottaisiin ihan oikea totuus.

        Tuomaksen oikea nimi on Juudas - siis Juudas Tuomas eli Jehuda Tau'ma. Evankeliumeissa Tuomas mainitaan Alfeuksen pojaksi. Myös Jaakob ja publikaani Matteus ovat Alfeuksen poikia. Alfeus on kreikkalainen muunnis Hilfaista, Hilfai tunnetaan myös kreikaksi Kleopas. Kleopasta pidetään Jeesuksen äidin Marian veljenä. Kleopaksen vaimon nimi oli myös Maria, kyseessä on kuitenkin se toinen Maria, Jaakobin äiti. Juudas Tuomas on myös siitä merkittävä, että Jeesuksella mainitaan olevan neljä nuorempaa veljeä (Jaakob, Joosef, Simeon, ja Juuda), kaikki Joosefin vaimon Marian, eli Jeesuksen äidin ei sen toisen Marian, poikia. Jeesuksen äidillä oli veljen lisäksi sisko nimeltä Salome. Salome oli naimisissa Sebeteus-nimisen kalastajan kanssa ja heillä oli kaksi poikaa - apostolit Jaakob ja Johannes. Kaikista 12 apostolista 5 oli Jeesuksen omia sukulaisia, tarkkaan ottaen serkkuja. Apostolien lisäksi Jeesuksen kaikki neljä veljeä, sekä apostolien omat sisarukset kuten Matteuksen nuorin veli Simon, nousivat Jerusalemin seurakunnassa korkeaan asemaan. Tästä Kleopaksen pojasta Simonista tuli muuten Jerusalemin seurakunnan neljäs vanhin muumuassa Simon Pietarin ja herran veljen Jaakobin jälkeen. Appstoleista Simon Pietari oli ollut kalastaja Sebeteuksen yhtiökumppani ja oli apostoli Andreaksen veli. Jeesus oli mahdollisesti korjannut heidän kalastusveneitään isänsä Joosefin kanssa useamman kerran. Joosef, Marian mies ja Jeesuksen isä, oli ollut ammatiltaan tekton oli yleisesti käsityöläinen.


      • montanimeä

        Onko muitakin Tuomaksia?

        "Tuomas eli Judas Didymos Tuomas tai Juudas Tuomas oli Uuden Testamentin mukaan yksi Jeesuksen kahdestatoista opetuslapsesta ja apostoleista. Hänen nimensä Tuomas tarkoittaa arameaksi kaksosta (Tau'ma), kuten myös Didymos (Joh. 11:16), joka on kreikkaa. Tuomaan alkuperästä, perhesuhteista tai yhteiskunnallisesta asemasta ei ole tietoja.

        Kaksonen ja sen muunnelmat

        Kreikan Didymos (kaksonen): kolmessa Johanneksen evankeliumin katkelmassa (Joh 11:16; 20:24 ja 21:2) Tuomasta kutsutaan tarkemmin nimellä "Tuomas, jota sanottiin Didymokseksi"

        Aramean Tau'ma: nimi Tuomas tulee aramean kielen kaksosta tarkoittavasta sanasta "Tau'ma " (תאומא). Siispä Johanneksen evankeliumissa kolmesti toistettu nimiyhdistelmä Tuomas Didymos on oikeastaan turhaa toistoa, josta ei ilmene hänen varsinainen nimensä.

        Nag Hammadista löydetty Tuomaan evankeliumi alkaa: "Nämä ovat ne salaiset lauselmat, jotka Jeesus eläessään puhui ja jotka Didymos Juudas Tuomas kirjasi muistiin." Syyrialaisen perimätiedon mukaan Tuomaan täysi nimi oli Juudas Tuomas. Jotkut ovat nähneet Tuomaan teoissa, jotka on kirjoitettu Itä-Syyriassa varhaisella 200-luvulla, tai ehkä jopa 100-luvun loppupuolella, merkkejä siitä, että Tuomas olisi ollut sama henkilö kuin apostoli Juudas Jaakobin poika. On kuitenkin huomattava, että Tuomaan tekojen ensimmäinen lause seuraa Apostolien tekoja ja erottaa toisistaan apostoli Tuomaan ja apostoli Juudaksen, Jaakobin pojan. Vain harvoissa teksteissä nimetään Tuomaan kaksonen, vaikka Nag Hammadin kirjastoon kuuluvassa Tuomas Kilvoittelijan kirjassa hänen sanotaan olleen itsensä Jeesuksen: "Kun on sanottu, että olet minun kaksoseni ja todellinen kumppanini, tutki itseäsi…""

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomas_(apostoli)


      • Niin-OnhanNoita
        mielenkiintoinenmaailma kirjoitti:

        Nag Hammadin kätköistä taisi kyllä löytyä myös tekstejä, jotka viittaavat siihen, että Jeesus ei kuollut ristillä, tai sitten joku kuoli hänen puolestaan, mutta tavallaan hulluinta oli lukea Irenaeuksen wikilinkistä, joka mainitaan Lyonin piispaksi toisen vuosisadan alussa (oliko silloin jo katolisella kirkolla piispojakin?!) kirjoittaneen, että Jeesus kuolikin varsin vanhana. Tiedä vaikka hänkin olisi ollut vaikuttamassa mayojen rakennustaiteeseen ja lentokenttien syntyyn, joihin on yhdistetty jopa ufoja.

        Edellä on tuo Jeesuksen sanoma lause: lähtekää liikkeelle.... Nythän meidän tiede on heittänyt varsinaista kuperkeikkaa, kun on löytynyt Einsteinin etsimä kenttäteorioiden yhtenvyys ja koko meidän todellisuuden takaa suuri äyllinen tietoisuuden yhtenäiskenttä, johon kaikki materiakin kytkeytyy. Kun nyt vain ihmiset pystyisivät päivittämään päänsä - nimittäin tämän löydöksen jälkeen mikään vuorten siirtely ajatuksen voimalla ei enää sodi tiedettäkään vastaan. Valtavia potentiaaleja - sanoo youtubehaastattelyssa kavanttifyysikot - vanhempi vuodelta 2004 (Peter Russel, vielä arvailuja) - ja sitten vuodelta 2015 jo tiedettynä löydäksenä John Hagelin.

        https://www.youtube.com/watch?v=HUlDiua2BcA
        https://www.youtube.com/watch?v=ETynDYINhOY

        "Nag Hammadin kätköistä taisi kyllä löytyä myös tekstejä, jotka viittaavat siihen, että Jeesus ei kuollut ristillä, tai sitten joku kuoli hänen puolestaan,"

        Muistaakseeni jossain evankeliumissa ristillä kuolee Juudas Iskariot Jeesuksen sijasta ja Jeesus laskeutuu taivaasta ristinpäälle istumaan nauraa pilkaten opetuslapsistaan tolloiksi. Sitten on Juudaksen evankeliumi, Pietarin evankeliumi, Marian evankeliumi ja Filippoksen evankeliumi, joiden kirjoittaja sanoo olevansa Jeesuksen kaikista rakkain opetuslapsi, joille Jeesus luovutti salaisen tiedon. No Juudaksen evankeliumi kertoo, miten Jeesus itse käski Juudaksen kavaltaa hänet. Pietarin evankeliumi kertoo kuinka Jeesus nousi kuolleista. Marian evakeliumi kuvailee Jeesuksen taivaaseen astumista. Ja Filippuksen evankeliumi kertoo Jeesuksen opettaneen miesten lisäksi naisia. Suurin osa apogryfisitä evankeliumeistä kirjoitettiin kuitenkin vasta 3. vuosisadalla ja ovat usein luonteeltaan paljon fiktiivisempiä kuin 1. vuosisadan lopun evankeliumin tekstit.


      • pientäristiriitaa
        JeesuksenNebotismi kirjoitti:

        Tuomaksen oikea nimi on Juudas - siis Juudas Tuomas eli Jehuda Tau'ma. Evankeliumeissa Tuomas mainitaan Alfeuksen pojaksi. Myös Jaakob ja publikaani Matteus ovat Alfeuksen poikia. Alfeus on kreikkalainen muunnis Hilfaista, Hilfai tunnetaan myös kreikaksi Kleopas. Kleopasta pidetään Jeesuksen äidin Marian veljenä. Kleopaksen vaimon nimi oli myös Maria, kyseessä on kuitenkin se toinen Maria, Jaakobin äiti. Juudas Tuomas on myös siitä merkittävä, että Jeesuksella mainitaan olevan neljä nuorempaa veljeä (Jaakob, Joosef, Simeon, ja Juuda), kaikki Joosefin vaimon Marian, eli Jeesuksen äidin ei sen toisen Marian, poikia. Jeesuksen äidillä oli veljen lisäksi sisko nimeltä Salome. Salome oli naimisissa Sebeteus-nimisen kalastajan kanssa ja heillä oli kaksi poikaa - apostolit Jaakob ja Johannes. Kaikista 12 apostolista 5 oli Jeesuksen omia sukulaisia, tarkkaan ottaen serkkuja. Apostolien lisäksi Jeesuksen kaikki neljä veljeä, sekä apostolien omat sisarukset kuten Matteuksen nuorin veli Simon, nousivat Jerusalemin seurakunnassa korkeaan asemaan. Tästä Kleopaksen pojasta Simonista tuli muuten Jerusalemin seurakunnan neljäs vanhin muumuassa Simon Pietarin ja herran veljen Jaakobin jälkeen. Appstoleista Simon Pietari oli ollut kalastaja Sebeteuksen yhtiökumppani ja oli apostoli Andreaksen veli. Jeesus oli mahdollisesti korjannut heidän kalastusveneitään isänsä Joosefin kanssa useamman kerran. Joosef, Marian mies ja Jeesuksen isä, oli ollut ammatiltaan tekton oli yleisesti käsityöläinen.

        Niin, tätä usein ihmettelen - kun otetaan puheeksi Jeesus, niin heitellään, että onkohan hän edes historiallinen henkilö - kuten se puhumani pappivähätteli - mutta kuitenkin kerrotaan pitkiä sukupuita ja sukulaisselvityksiä - kuten ukkosen pojat, vai ukkosenjyrinän kaksospojatko he olivat, jotka olivat Jeesuksen serkkuja. Heillä oli suvussa tämä kaksostaipumus, kuulemma.


      • koskahaudattu
        Niin-OnhanNoita kirjoitti:

        "Nag Hammadin kätköistä taisi kyllä löytyä myös tekstejä, jotka viittaavat siihen, että Jeesus ei kuollut ristillä, tai sitten joku kuoli hänen puolestaan,"

        Muistaakseeni jossain evankeliumissa ristillä kuolee Juudas Iskariot Jeesuksen sijasta ja Jeesus laskeutuu taivaasta ristinpäälle istumaan nauraa pilkaten opetuslapsistaan tolloiksi. Sitten on Juudaksen evankeliumi, Pietarin evankeliumi, Marian evankeliumi ja Filippoksen evankeliumi, joiden kirjoittaja sanoo olevansa Jeesuksen kaikista rakkain opetuslapsi, joille Jeesus luovutti salaisen tiedon. No Juudaksen evankeliumi kertoo, miten Jeesus itse käski Juudaksen kavaltaa hänet. Pietarin evankeliumi kertoo kuinka Jeesus nousi kuolleista. Marian evakeliumi kuvailee Jeesuksen taivaaseen astumista. Ja Filippuksen evankeliumi kertoo Jeesuksen opettaneen miesten lisäksi naisia. Suurin osa apogryfisitä evankeliumeistä kirjoitettiin kuitenkin vasta 3. vuosisadalla ja ovat usein luonteeltaan paljon fiktiivisempiä kuin 1. vuosisadan lopun evankeliumin tekstit.

        "Suurin osa apogryfisitä evankeliumeistä kirjoitettiin kuitenkin vasta 3. vuosisadalla ja ovat usein luonteeltaan paljon fiktiivisempiä kuin 1. vuosisadan lopun evankeliumin tekstit."

        Tässä ilmeisesti luettelit näitä Nag Hammadista löytyneitä evankeliumeita. Koska ne haudattiin, jos ne oli tehtykin vasta kolmannella vuosisadalla?


      • löytyi

        No minä löysin sen itse. Ne haudattiin noin 300 paikkeilla, kirjoitukset olivat noin 200 paikkeilta, mutta alkuperätekstit mahdollisesti sitten ensimmäiseltä vuosisadalta.

        "Munkit olivat todennäköisesti haudanneet kirjat 300-luvulla. Kirjoitusten alkuperäiset kateissa olevat kreikankieliset versiot on ajoitettu ensimmäiselle tai toiselle vuosisadalle, mutta kirjoitukset itse ovat peräisin 200- tai 300-luvuilta."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadin_kirjasto

        Kyllä tekstit ovat niitä hyvinkin varhaiskristillisiä.


      • hävitystalkoot

        Linkistä:

        "Koodeksien on uskottu olleen peräisin läheisen Pyhän Pakhomioksen luostarin kirjastosta. Munkit olivat todennäköisesti haudanneet kirjat 300-luvulla, kun gnostilaisten kirjoitusten omistaminen oli julistettu harhaoppiseksi ja siitä oli määrätty kovat rangaistukset.... Tunnetuin löydöistä oli Jeesuksen sanoja sisältävä Tuomaan evankeliumi, josta Nag Hammadin kirjasto sisälsi ainoan tunnetun kokonaisen version."

        No, jopa jotakin - Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi kirkon toimesta.


      • KompromissiMeniPipariksi
        hävitystalkoot kirjoitti:

        Linkistä:

        "Koodeksien on uskottu olleen peräisin läheisen Pyhän Pakhomioksen luostarin kirjastosta. Munkit olivat todennäköisesti haudanneet kirjat 300-luvulla, kun gnostilaisten kirjoitusten omistaminen oli julistettu harhaoppiseksi ja siitä oli määrätty kovat rangaistukset.... Tunnetuin löydöistä oli Jeesuksen sanoja sisältävä Tuomaan evankeliumi, josta Nag Hammadin kirjasto sisälsi ainoan tunnetun kokonaisen version."

        No, jopa jotakin - Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi kirkon toimesta.

        300-luvulla haettiin kirkkojen välistä kompromissia eli ekumeniaa ja alettiin luomaan yhteistä oppia, samalla pienempiä lahkoja ja suuntauksia alettiin kaatamaan yksi kerrallaan jolleivat ne suostuneet sitoutumaan siihen mitä yhdessä oli sovittu. Kompromissi ratkaisu oli kuitenkin tehoton ja lopulta useiden oppiriitojen jälkeen, kirkot hajosivat kahteen ryhmään 700-luvulla jolloin ehdittiin vielä pitämään viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous. Jakautumisen syy oli suuri skisma eli filioque-kiista joka johti kärjistyen molemminpuoleiseen ekskommunikaatioon. Idän ja lännen välinen ekskommunikaatio jatkuu yhä vielä tänäkin päivänä, eikä filioque-kiistaa Pojan olemuksesta ole vieläkään saatu ratkaistua.


      • kirottiinristille

        Niin, kyllä minä jo ymmärsin, ettei tällä jutulla ollut mitään todellista tekemistä Jeesuksen kanssa - siis näillä kirkon uskoto-opeilla.

        Eihän siellä Nag Hammadin saviruukuissa silloin olisikaan ollut merkittävää Jeesuksen sanojen kokoelmaa hävitettäväksi määrättynä.

        Onhan tämä nyt sanomattakin selvää, etteivät ne sopineet samaan oppiin - viittaan keisari Konstantinus Suureen Sol Invictus-jumalan asettamiseen Jeesuksen nimellä Roomassa Baal-jumalalle ihmisuhriksi.

        Tarkoitan siis tätä:

        "Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus. Pääsiäisvirressä 105 lauletaan: ”Aurinkomme ylösnousi…”. Kristus voitti yön ja pimeyden vallat. Hän on Oikea Valo ja Todellinen Aurinko.
        Kristus-aurinkoa ei voi ottaa, mutta häntä voi palvoa eli kunnioittaa ja kiittää. Niin paljon hyvää hän on meille antanut, että tällaiseen auringonpalvontaan on monia hyviä syitä. Sitä paitsi hänen lähellään oleville auringonpalvojille käy lopulta hyvin.

        Kirjoittaja on piispa."

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kolumni-auringonpalvontaa

        Edelleen Jeesus oli tähän vanhaan juutalaiseen pakanaoppiin, jossa käytetään ihmiuhreja - siis Baal jumalaan - sanoiltaan täysin sopimaton, kuten edelle laittamani tekstinäytekin kertoo.


      • ihanselväjuttu

        Olin aika järkyttynyt, kun luin itsensä apostoliksi nimittäneen Paavalin, joka on pitkälle Raamatun kirjoittamisen takana sanat tuosta ristille kiroamisesta.

        Olen jaksanut ihmetellä, että miten kristityt, uskovaiset nielevät ajatuksen Jumalan pojan - tai kolminaisuusopin mukaan itse Jumalan - kiroamisen ristille?!

        Paavali - fariseus, juutalainen, roomalainen ja jäsen siinä juutalaisneuvostossa, joka tuomitsi Jeesuksen ristinkuolemaan kirjeessään galatalaisille, luku 3:

        "1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        6. "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -"

        Aabraham palvoi pakanallista ihmisuhreja vaativaa Baal-jumalaa, ja eikö Baal vaatinut Aabrahamiltakin esikoispoikansa henkeä, mutta enkeli tuli väliin ja pelasti pojan.


      • lopunaikaa

        Ja tuostahan nyt sitten pitäisi uskovaisille seurata, että jos Jumala on tapettu, niin Saatana on irti. Ja siihen tietysti perustuukin, kun Paavali sanoo - muistaakseni kirjeessä roomalaisille, että me päätimme yksin armosta, ei ole tekojen vaatimusta. Tosin tämäkin on ristiriidassa kautta linjan Jeesuksen sanojen kanssa, mutta ennen kaikkea Ilmestyskirjan, jossa Jeesus tulee lopunaikana tuomitsemaan tekojen mukaan.

        Jos Paavalilla on voimakasta sanaa kiroamisesta ristille, niin voimakasta tekstiä on myös Jeesuksen paluuta ennakoivassa Ilmestyskirjassa - näky jonka sanotaan Jeesuksen itse antaneen.

        Siinä puhutaan Jeesuksen terastamisesta. Rankka sana.

        "Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat, kielet ja maat.

        Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan."


      • valtauskonto

        Voi, voi ja näitä kumartajia on nyt sitten miljardeja...


      • SeventytwoGodsOfSemites
        ihanselväjuttu kirjoitti:

        Olin aika järkyttynyt, kun luin itsensä apostoliksi nimittäneen Paavalin, joka on pitkälle Raamatun kirjoittamisen takana sanat tuosta ristille kiroamisesta.

        Olen jaksanut ihmetellä, että miten kristityt, uskovaiset nielevät ajatuksen Jumalan pojan - tai kolminaisuusopin mukaan itse Jumalan - kiroamisen ristille?!

        Paavali - fariseus, juutalainen, roomalainen ja jäsen siinä juutalaisneuvostossa, joka tuomitsi Jeesuksen ristinkuolemaan kirjeessään galatalaisille, luku 3:

        "1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        6. "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -"

        Aabraham palvoi pakanallista ihmisuhreja vaativaa Baal-jumalaa, ja eikö Baal vaatinut Aabrahamiltakin esikoispoikansa henkeä, mutta enkeli tuli väliin ja pelasti pojan.

        "Aabraham palvoi pakanallista ihmisuhreja vaativaa Baal-jumalaa, ja eikö Baal vaatinut Aabrahamiltakin esikoispoikansa henkeä, mutta enkeli tuli väliin ja pelasti pojan."

        Ja mitähän Baaleista? Jos otat selvää, niin löydät itsekkin että Baal/Belu -jumalia oli yhteensä 70 ja kaikki olivat El -luojan ja Ashera -äidin poikia. Nimet Baal ja Adonai tarkoittavat suomeksi herraa. Usein Baal olikin jonkun tietyn vuoren herra esim Baal-Hammon eli Hammonin herra. Baal/Belu oli länsiseemiläisten kansojen (muun muassa akkadilaisten, kanaanilaisten ja foinikialaisten) palvoma jumaluus, ja tämän sisar puoliso oli sodan jumalatar Anat. Muita tunnettuja Baal/Belu -jumalia olivat muumuassa Baal-Dagan eli Dagonin herra ja Baal-Molek eli Molokin herra.


      • niinpäkävi

        Niinpä! Ja siksi Baalilla olikin Roomassa nimi Sol Invictus - Auringonjumala! Ja tästä on tuo piispa Huovisen teksti, että miten Jeesus asetettiin Sol Invictuksen palvonnan tilalle.


      • ensanoenempää

      • JumalienKierrätystä

        Toiha oli kans aika mielenkiintonen toi gnostilaisten tulkinta et Vanhan testamentin jumala olis ihan eri jumala ku Uudessa testamentissa oleva.
        Vanhassa se oli jonkullai demiurgi, luojajumala Jahve, joka oli ennemminki paha ku hyvä, ja joka mun mielestäni vertautuis aika hyvinntoho aikasempaaa kanaanilaisten Baaliin.

        Ja Uuden testamentin jumala olis sit joku henkijumala Sofia, joka vertautuis parhaiten just tohon kanaanilaisten Baalin faijaan, Eliin.


      • lainalaisuudet

        En myöskään saa näitä Jumalia sopimaan samaksi tahoksi - Vanhan testamentin - manitun Aabrahamin Jumalaa, joka vaatii surmaamaan kuuliaslupauksena oman poikansa sekä Uuden testamentin Jeesuksen puhumaa Isä Jumalaa.

        Tuosta Elistä en tiedä, kun aika huonosti tunnen näitä Jumalia, että kuka on kuka.

        Toinen asia ja mahdollisuus olisi se, kun puhutaan Jumalan voimasta, että Jumala ei olisikaan persoona - kun kuitenkin on koko ajan Jeesuksen mukaan joka paikassa - ja valtakuntakin meissä eikä hiuskaan tipu kuuleman mukaan päästä Jumalan tietämättä. Persoonalliselle Jumalalle tämä olisi aika mahdoton tehtävä.

        Siis että kyseessä olisi jokin voima, joka toimii määrättyjen lainalaisuuksien kautta, jota sanotaan Jumalan voimaksi.

        Ja jos tämä pitäisi paikkansa, niin olisihan se viisasta tietää, että mitkä nämä elämän/Jumalan lainalaisuudet sitten olisivat, jotta osaisi tilata itselleen siedettävän maallisen vaelluksen sen sijaan, että tavoitelisi tuonpuoleisen taivastapaikan omistamista, ja jos sellainen olisi, niin eiköhän se sitten tulisi sen mukaan, että toteuttaisi tuon voiman haluaman tahdon/lainalaisuuden jo eläessään.

        Tuli vain mieleen, kun Jeesus painotti useampaankin kertaan, että tehkää niitä Isän haluamia tekoja - niissä ilmeisesti sitten se voima toimisi.

        Tämäkin nyt edellyttäisi tietysti sitä, ettei tuo Jumalan voima olisi Vanhan testamentin raaka Jumala - se Aabrahamin - joka vaati surmaamaan jopa omia lapsia, joten sen kanssa en lähtisi kyllä tekemään mitään liittoja tai sopimuksia.


    • catherinenkohtalo

      "300-luvulla haettiin kirkkojen välistä kompromissia eli ekumeniaa ja alettiin luomaan yhteistä oppia, samalla pienempiä lahkoja ja suuntauksia alettiin kaatamaan yksi kerrallaan jolleivat ne suostuneet sitoutumaan siihen mitä yhdessä oli sovittu."

      Tiedätkö mitä tapahtui vuonna 305? Tapahtui niin, että pitkälle filosofiaa opiskellut Catherine Alexandrialainen pidätettiin ja laitettiin väittelemään Jeesuksen sanojen viisaudesta - jossain sanotaan jopa satojen keisarin valitseman Rooman valtakunnan viisaimman miehen kanssa. He kääntyivät tuosta viisaudesta Catherinen puolelle.

      Näin saatiin Rooman haltuun tuo viisaus, vaikka ei sitä sitten kansalle jaettu, mutta siellä se on edelleen Vatikaanissa jemmassa.

      Tämän jälkeen Catherine ja väittelyssä olleet tapettiin.

      Tämä teko halutaan laittaa eri keisarin nimiin kuin joka sen teki, mutta valta vaihtui jo toukokuussa, ja nämä murhat tapahtuivat loppuvuodesta keisari Konstantinus Suuren ollessa jo vallassa, myös Catherine ja viisaat miehet Konstantinus Suuren kanssa olivat samassa paikassa, mutta - vielä lisäksi - sanotaan keisarinnan nimi, joka kävi Catherinen luona törmässä, ja hän oli Konstantinus Suuren vaimo

      Tässä vaiheessa pyyhkäistiin tuo viisaus sitten piiloon, kun näitä mainitsemiasi oppinormeja sorvattiin kansalaisten päämenoksi.

      Catherinen tarinaan liittyy mielenkiintoinen juttu - viitaten nyt sinne edelle laittamaani tieteeseen ja mahdollisuuteen vaikutta materiaan, kuten Jeesus teki.

      Catherine yritettiin polttaa roviolla, mutta tuli ei tarttunut häneen, häntä koitettiin kiduttaa, mutta kidutusvälineet hajosivat - lopulta hänet mestattiin.

      Näin luotiin samaan aikaan, kun vaadittiin hävittämään Jeesuksen sanat ja surmattiin viisaita oppineita, pohjaa tuolle puhutulle konsensukselle oppinormeineen

      • kaikellatarkoitus

        Ja kerronpa tarinan vielä, että miten tämä liittyy Suomeen - ei ihan äkkiä uskoisi!

        Konstantinus Suuren äidin, Helenan, väitetään löytäneen Jeesuksen aidon ristin, josta palanen olisi kulkeutunut Hattulaan vanhaan Pyhän Ristin kirkkoon, josta sanotaan venäläissotilaiden sen myöhemmin varastaneen.

        Tulin tietämään tämän, kun lehtien lööpit kesällä 2011 uutisoivat Suomen ensimmäisestä ja ainoasta Neitsyt Marian ilmestyksestä Hattulassa erään suntion ladon seinään. Aloin ihmetellä, että miksi sinne, ja tätä kautta pikkuhiljaa sitten alkoi aukeamaan tämä Catherinenkin tarina.


      • KatariinaOnMyytti

        Pyhä katariina on pelkkä kristillinen myytti, joka luotiin Hypatia Aleksantrialaisen elämänkerran pohjalta. Hypatia omi korkeasti sivistynyt nainen ja lahjalas metamaatikko, joka sai surmansa Aleksantrialaisten kristittyjen välisessä kiistan aikana. Hypatian lävistettyä ruumista raahattin tukasta kiinni pitäen pitkin Aleksantrian katuja koko päivän ajan ja kristityt katuivat tekoaan pyydellen anteeksi. Hypatian ei koskaan tiedetä kääntyneen kristityksi, maisen epäilläänkin olleen episkurolaosen filosofian kannattaja naisen korkeasta koulutuksesta sekä sivistyksen tasosta pääteltynä. Itse pyhää Katariinaa ei ole koskaan ollut olemassakaan.


      • katariinasellissä

        No, kristilliseksi myytiksi se tuli juuri sen vuoksi, että mitä keisari Konstantinus Suuri teki - olihan hänen äitinsäkin saanut kirkolta arvonimen Pyhä.

        "...korkeasti sivistynyt nainen ja lahjalas metamaatikko, joka sai surmansa Aleksantrialaisten kristittyjen välisessä kiistan aikana."

        Sulla on jotakin sisäpiiritietoa selvästi.

        Olen joka tapauksessa mielissäni, että toteat Catherinen sivistyksen korkeaksi ja että hän oli lahjakas myös matematiikssa - minä otin sille vain filosofian, koska kyse oli Jeesuksen sanoista.

        Kyllä tämä nyt hieman - anteeksi - hilpeyttä aiheuttaa, jos keisarinna käy vankityrmässä, eikä olemassa olosta ole varmoja todisteita, mutta Jeesuksen sukupuuta pystytään selventämään erittäin hyvin, eteen, taakse ja sivulle. Totta kai tarina on tosi.

        Anteeksi, Catherine, mutta tämä tarina aiheuttaa hilpeyttä, että miten se elää wikipedia. Keisari Maximianus lupui vallasta 1.5.305, ja Konstantinus Suuri tuli keisariksi. Tekstissä mainittu keisarinna oli hänen vaimonsa. En saa tästä nyt irti kristittyjen keskinäisiä kahakointeja?! Sun pitää muokata sitä:

        "Pyhä Katariina Aleksandrialainen on legendan mukaan 200-luvun lopulla elänyt kristitty, joka kärsi marttyyrikuoleman noin vuonna 305. Hänen olemassaolostaan ei ole saatu varmoja todisteita, ja häntä onkin epäilty täysin keksityksi henkilöksi[1]. Tämän vuoksi katolinen kirkko poisti hänet pyhimyskalenteristaan vuonna 1969, mutta palautti hänet kalenteriin vuonna 2002.

        Keisari Maximianus vangitsi Katariinan, koska tämä oli yrittänyt estää keisaria vainoamasta kristittyjä. Keisari oli tuonut kymmeniä pakanafilosofeja käännyttämään Katariinaa pois kristinuskosta, mutta filosofit kääntyivätkin itse kristityiksi. He kärsivät marttyyrikuoleman heti uskoon tulonsa jälkeen. Tämän jälkeen Katariina yritettiin polttaa roviolla, mutta tuli ei tarttunut häneen.

        Keisari siirsi Katariinan vankiselliin, johon utelias keisarinna Faustina ja eräs keisarin upseeri menivät tapaamaan häntä. Hekin kääntyivät kristityiksi ja kyseinen upseeri käännytti tämän jälkeen myös 200 sotilastaan. He kaikki kärsivät marttyyrikuoleman heti keisarin saatua tietää kääntymyksestä."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Katariina_Aleksandrialainen


      • KatariinaOnMyytti
        katariinasellissä kirjoitti:

        No, kristilliseksi myytiksi se tuli juuri sen vuoksi, että mitä keisari Konstantinus Suuri teki - olihan hänen äitinsäkin saanut kirkolta arvonimen Pyhä.

        "...korkeasti sivistynyt nainen ja lahjalas metamaatikko, joka sai surmansa Aleksantrialaisten kristittyjen välisessä kiistan aikana."

        Sulla on jotakin sisäpiiritietoa selvästi.

        Olen joka tapauksessa mielissäni, että toteat Catherinen sivistyksen korkeaksi ja että hän oli lahjakas myös matematiikssa - minä otin sille vain filosofian, koska kyse oli Jeesuksen sanoista.

        Kyllä tämä nyt hieman - anteeksi - hilpeyttä aiheuttaa, jos keisarinna käy vankityrmässä, eikä olemassa olosta ole varmoja todisteita, mutta Jeesuksen sukupuuta pystytään selventämään erittäin hyvin, eteen, taakse ja sivulle. Totta kai tarina on tosi.

        Anteeksi, Catherine, mutta tämä tarina aiheuttaa hilpeyttä, että miten se elää wikipedia. Keisari Maximianus lupui vallasta 1.5.305, ja Konstantinus Suuri tuli keisariksi. Tekstissä mainittu keisarinna oli hänen vaimonsa. En saa tästä nyt irti kristittyjen keskinäisiä kahakointeja?! Sun pitää muokata sitä:

        "Pyhä Katariina Aleksandrialainen on legendan mukaan 200-luvun lopulla elänyt kristitty, joka kärsi marttyyrikuoleman noin vuonna 305. Hänen olemassaolostaan ei ole saatu varmoja todisteita, ja häntä onkin epäilty täysin keksityksi henkilöksi[1]. Tämän vuoksi katolinen kirkko poisti hänet pyhimyskalenteristaan vuonna 1969, mutta palautti hänet kalenteriin vuonna 2002.

        Keisari Maximianus vangitsi Katariinan, koska tämä oli yrittänyt estää keisaria vainoamasta kristittyjä. Keisari oli tuonut kymmeniä pakanafilosofeja käännyttämään Katariinaa pois kristinuskosta, mutta filosofit kääntyivätkin itse kristityiksi. He kärsivät marttyyrikuoleman heti uskoon tulonsa jälkeen. Tämän jälkeen Katariina yritettiin polttaa roviolla, mutta tuli ei tarttunut häneen.

        Keisari siirsi Katariinan vankiselliin, johon utelias keisarinna Faustina ja eräs keisarin upseeri menivät tapaamaan häntä. Hekin kääntyivät kristityiksi ja kyseinen upseeri käännytti tämän jälkeen myös 200 sotilastaan. He kaikki kärsivät marttyyrikuoleman heti keisarin saatua tietää kääntymyksestä."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Katariina_Aleksandrialainen

        Kristittyjen keskinäinen kahinointi alkoi kun Aleksantriankirkon patriarkka Teofilos kuoli vuonna 412 yllättäen sydän infrraktiin ja kristityt jakautuivat kahteen leiriin. Toisesta leiria johti kohtuuta ja malttia ajanut liberaali Timoteus ja toista uskonpuhtautta vaalinut ja sekulaaria yhteiskuntaa vastustanut Kyrillos. Patriarkan vaali oli tiukka arkkidiakoni Timoteuksen ja Teofiluksen veljenpojan, pappi Kyrilloksen välillä. Mellakka Aleksantria kaduilla kuitenkin puhkesi kun joukko juutalaisia poltti kaksi kirkko ja surmasi kristityn papin. Tästä raivostunut kansanjoukko lähti Kyrilloksen jodolla soihdut ja seipäät käsissä huökkäämään kaupungin jiutalaiskortteliin. Kaikki kuitenkin riistäytyi Kyrilloksen käsistä ja niin raivostuneet kristityt alkoivat tuhoamaan kaupungin pakanatemppeleitä ja kaduille pystytettyjä patsaita. Timoteuksen kannattajat eivät kuitenkaan hyväksyneet tätä vaan asettuivat Kyrilloksen joukkoja vastaan poikkiteloin. Samaan aikaan Hypatia Alekasantrialainen oli matkalla Sarapeionin kirjastolta kotiinsa kantotuolissaan ja sattui osumaan keskelle kristittyjen keskenäistä mellakkaa. Silloin muuan lukija Pietari repi Hypatian vaunuistaan ja raahasi tämän läheiseen Kesareumin kirkkoon yrittäen käännyttää naista uskoon raiskaamalla, mutta kun kun Hypatia ei suostunut kääntymään, keräsi Pietari joukkoineen kadulta Sarapeionin kattotiiliä ja kivittivät naisen hengiltä ja lävistivät Hypatian ruumiin kirkon alttarilla. Lopulta mellakkaa saatiin taltuetettua ja Aleksantrian prefekti Orestenes erotti Kyrilloksen kirkon patriarkanvirasta ja nimitti tilalle Timoteuksen. Sarapeionin temppelialue kirjastoineen ehdittiin kuitenkin tuhota viimeiseen kiveen asti. Suurin osa kirjaston kirjoista kuitenkin saatiin pelastettua kristittyjen toimesta, mikäli on luottaminen historioitsija Paulus Orosiukseen. Hypatia Aleksantrialainen kuoli vuonna 415 kun mellakat kaupungissa olivat jatkuneet jo kolmen vuoden ajan.


      • EiJatkoon
        kaikellatarkoitus kirjoitti:

        Ja kerronpa tarinan vielä, että miten tämä liittyy Suomeen - ei ihan äkkiä uskoisi!

        Konstantinus Suuren äidin, Helenan, väitetään löytäneen Jeesuksen aidon ristin, josta palanen olisi kulkeutunut Hattulaan vanhaan Pyhän Ristin kirkkoon, josta sanotaan venäläissotilaiden sen myöhemmin varastaneen.

        Tulin tietämään tämän, kun lehtien lööpit kesällä 2011 uutisoivat Suomen ensimmäisestä ja ainoasta Neitsyt Marian ilmestyksestä Hattulassa erään suntion ladon seinään. Aloin ihmetellä, että miksi sinne, ja tätä kautta pikkuhiljaa sitten alkoi aukeamaan tämä Catherinenkin tarina.

        No on ollu melko hyvät formaldehydit Jeesuksen ristissä sit, jos tollai 2000 vuotta vanha PUUristi on säilyny tähän päivään saakka, ...tanan puupää! :D :/


      • tunneelämänä

        Mikä saa sinut olettamaan, että puu ei säily?!

        Tarina tosin ei kertonut tästä päivästä, vaan siitä mitä tapahtui noin vuonna 305 jälkeen. Sitä emme tiedä, että koska kyseinen ristin palanen olisi kulkeutunut Suomeen Helenan retkikunnalta, ja ei tietenkään tiedetä, että mikä palanen se edes todellisuudessa oli. Emmekä sitäkään, että onko moista palasta enää olemassa missään.

        Mutta juttu tietysti perustuu siihen, että tuolloin, muinoin kuviteltiin ja ajateltiin, että tällaisissa palasissa oli jokin pyhä voima, joka esimerkiksi paransi tauteja ja toi onnea, ja niistä käytiin kovaa kauppaa. Se oli sen aikaista todellista liike-elämää - pyhien esineiden kauppaa. Psykologisesti vähän samalaista se tämänkin päivän kaupustelu on.

        Pyhimysten luissakin oli kuulemma taivaallinen tuoksu, eivätkä pyhimykset edes maatuneet ollenkaan.

        Monta merkillistä tarinaa, jotka koettelevat tämän päivän ihmisen järkeä.


      • HelppoaHuijausta
        tunneelämänä kirjoitti:

        Mikä saa sinut olettamaan, että puu ei säily?!

        Tarina tosin ei kertonut tästä päivästä, vaan siitä mitä tapahtui noin vuonna 305 jälkeen. Sitä emme tiedä, että koska kyseinen ristin palanen olisi kulkeutunut Suomeen Helenan retkikunnalta, ja ei tietenkään tiedetä, että mikä palanen se edes todellisuudessa oli. Emmekä sitäkään, että onko moista palasta enää olemassa missään.

        Mutta juttu tietysti perustuu siihen, että tuolloin, muinoin kuviteltiin ja ajateltiin, että tällaisissa palasissa oli jokin pyhä voima, joka esimerkiksi paransi tauteja ja toi onnea, ja niistä käytiin kovaa kauppaa. Se oli sen aikaista todellista liike-elämää - pyhien esineiden kauppaa. Psykologisesti vähän samalaista se tämänkin päivän kaupustelu on.

        Pyhimysten luissakin oli kuulemma taivaallinen tuoksu, eivätkä pyhimykset edes maatuneet ollenkaan.

        Monta merkillistä tarinaa, jotka koettelevat tämän päivän ihmisen järkeä.

        No arkeologia saa mut uskomaan että puu ei säily! :)

        "However, wood rarely survives archaeologically, so our understanding of its use in the past is limited."
        historicengland.org.uk/listing/what-is-designation/heritage-highlights/wood-survive-underground-for-thousands-of-years

        Entäs mikäs sinut sit saa olettamaan että puu säilyy? Lukiko Raamatussa? :D

        PS: Vai oliko toi sun ristisi muka upotettu suohon jostain erinomaisesta syystä? Ja eikös suurin osa niistä "pyhistä" esineistä o todettu jälkikäteen väärennöksiks, mutta ku ussu ostaa himolla kaikkee kivaa fanikrääsää ihan kyseenalaistamatta, koska ei osaa kyseenalaistaa edes omaa uskoaan! :)


      • enoleajatellutkaan

        Oliko se mun risti?!


      • eiollutpuuta

        Kaikki pyhät esineet olivat täysin totta, paitsi tietysti ne väärennökset. Tai niin joo, olihan nekin totta väärennöksinä. Mutta ihminen säilyy kyllä mätänemättä, vaikka puu ei säilyisi.

        Otetaan esimerkkinä vaikkapa Bernadette Soubirous, ranskalaistyttö, joka neitsyt Marian ohjaamana löysi ihmeitä tekevän lähteen eräästä luolasta Pyreneiden vuoristosta.

        "Bernadette kuoli vuonna 1879 vain 35-vuotiaana, ja hänet haudattiin Saint Gildardin luostariin. Hauta avattiin 2. syyskuuta 1909, ja huomattiin että ruumis oli säilynyt hämmästyttävän hyvin. Siinä ei ollut juurikaan merkkejä maatumisesta.[1] Bernadetten käsiin asetetut krusifiksit sen sijaan olivat ruostuneet haudan kosteuden vuoksi. Havainnon jälkeen Pyhä Bernadette lisättiin katolisen kirkon luetteloon ihmisistä, joiden maalliset jäänteet säilyvät ilman palsamointia. Haudan avaamisen yhteydessä Bernadetten ruumis pestiin, ja kymmenen vuotta myöhemmin hänen kasvoihinsa levitettiin ohut vahakerros värimuutosten estämiseksi. Samalla hänet siirrettiin lasiarkkuun yleisön nähtäväksi. Vuonna 1933 Bernadette kanonisoitiin pyhimykseksi."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Bernadette_Soubirous

        Mutta, ok, puu ei säily - siihen vaikuttaa siis entropia, mutta nyt ei ole vertailukohtaa, koska hänen käsiinsä oli ilmeisesti laitettu vain rautakrusifikseja.


      • tutkittuatietoa

      • ihmejuttujakin

        Mutta ei tämä vielä mitään!

        Näin televisio-ohjelman Portugalin Fatimasta, jossa kerrotaan myös tapahtuvan ihmeitä. Ohjelmassa kyläläiset - vanhat ihmiset - väittivä, että henkilö, jonka molemmat jalat oli amputoitu heräsi eräänä aamuna ja hänellä oli täysin terveet jalat. Kaksi kappaletta.

        Sattumalta tunsin erään henkilön kyseisestä kaupungista, ja päätin kysyä hänen kantaansa asiaan.

        Onneksi asetin sanani kohteliaan varovaisesti, sillä ilmiö oli hänelle ja heille täysin itsestäänselvä. Siinä ei ollut mitään epäilyttävää, eikä epäselvää. Oli aivan normaalia, että näin oli tapahtunut. Kuulemma on tapahtunut paljon mahdottomampiakin juttuja.

        (voi meitä tylsiä luterilaisia)


      • entropiaväärinpäin

        No, voi hyvänen aika! Nythän tajusin - katolisilla uskontoon kuuluu tekojen merkitys, ja ennen kaikkea juuri se, kun taas luterilaisilla on yksin armosta ja yksin uskosta - lukee siellä kirkon virallisella sivulla. Älkääpä sanoko, luterilaiset, etteivät nämä tarinat olisi tosia, jos ette ymmärrä tekojen merkitystäkään Tässäkin olisi kyllä tieteellä tutkimisen paikka - mitkä valtavat potentiaalit, kuten kvantifyysikot laittamissani linkeissä totesivat.


    • tuhonomat

      Tulipa meillä pitkää litaniaa ennen kuin päästään luomiskertomukseen, josta aloittaja kritisoi uskojen uskoa ja kenen pitäisi uskoa mihinkin, mitäkin ja milläkin tavalla. Siihen varmaan tuo edellä oleva pilkuntarkka kertomuskin kahakoinnista liittyy.

      Pelitilanne on nyt se, että kristityt mielestään kirosivat ristille Jumalan tai vähintäinkin Jumalan pojan Paavalin johdolla saadakseen tehdä mitä vaan (perusteeton armo ja synnit anteeksi).

      Jeesus itse sanoo olevansa ihminen (korostaa tekojen merkitystä, tuomitaan tekojen mukaan, Ilmestyskirja) kuten myös isänsä, joka hänet on lähettänyt. Löytyy Johanneksen evankeliumista, jossa avionrikkojanaista ollaan tuomitsemassa, kun Jeesus sanoo, että hänestä todistaa kaksi ihmistä, joka on riittävä lain mukaan - hän itse ja hänen isänsä, joka hänet on lähettänyt.

      Kristittyjen mielestä - tämä oppi, joka on nyt voimassa - Jeesus verellään osti heidät vapaaksi siitä synnistä, joka aiheutui Paratiisista karkoittamisesta (luomiskertomus), ja tehtiin uusi liitto vanhan testamentin Baal-jumalan kanssa.

      Jeesus omasta mielestään oli tuomassa tietoa pelastukseksi, ei teurastettavaksi (Ilmestyskirjan sana) ihmisen tekojen vuoksi.

      Nyt kun Jeesuksen sanat oli haudattu saviruukuissa autiomaahan ja määrätty hävitettäväksi - ja muualla ilmeisesti hävitettykin, niin joudumme arvailemaan, että mikähän tuo pelastava tieto olisi voinut ollut.

      Tiede kertoo meille, että minkälaisessa pelikentässä tämä peli pelataan. Edellä olevien tiedelinkkien mukaan selviää, että kaiken materian takana on suuri älyllinen yhtenäiskenttä, johon kaikki liittyy, ja josta pilkuntarkat tiedemiehet ovat tehneet arvioita, että ehkä olemmekin vain tulevaisuuden ihmisten tietokonepeli.

      Entä jos sinä olet simulaatio?

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/12/11/enta-jos-sina-olet-simulaatio

      Tutkimus vahvistaa: maailmankaikkeus on hologrammi

      http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/avaruus/2013-12-12/Tutkimus-vahvistaa-maailmankaikkeus-on-hologrammi-3316769.html

      Tuntuuko teistä todennäköiseltä, että tässä kuviossa meidät pelastaa Vanhan Testamentin ihmisuhreja vaativa Baal-jumala, jos hänelle uhrataan väitetyn Jumalan tai Jumalan pojan veri, ja seurakunta pitää yllä tätä kuviota nauttimalla säännöllisesti ehtoollista juoden Jumalansa verta ja syöden hänen ruumistaan, uskomalla, että nyt he ovat pelastuneita yksin armosta, mutta van he.

      Minusta ei. Tässä on tilanne kuten joku kirjoittaja aikoinaan sanoi, että jos uskovaisten tarina olisi tosi, niin eihän Jeesus tullut pelastamaan elämää vaan tuhoamaan sen.

      • odotanvastauksia

        Lukemalla edellä olevat linkit, hahmottamalla asia, ja katsomalla - laitan vielä ne suomen kielisellä tekstityksellä varustetut kvantifyysikkojen linkit tähän - niin nyt pitäisi keksiä, että mikä oli tuo Jeesuksen tuoma pelastava tieto:

        https://www.youtube.com/watch?v=HUlDiua2BcA
        https://www.youtube.com/watch?v=ETynDYINhOY

        Minusta - käytännöllisemmältä tasolta - tähän liittyy myös kolmiosainen dokumenttisarja, jossa joiltakin osin on vanhentunutta arvausta - nyt jo todistettua faktaa - mutta sarja kertoo ihmisen mielestä.

        Mielen salattu voima, kolme osaa

        https://www.youtube.com/watch?v=aTilan5DkTM
        https://www.youtube.com/watch?v=qVCh_4tBRa8
        https://www.youtube.com/watch?v=m__r-XvNYes

        Ja pelin perustana on tietysti luomiskertomus - kaikkihan luotiin sanan voimalla.


      • aivojumppa

        Kaikista edellä olevista linkeistä selviää suomen kielellä, joten tämä aivojumppa ei edellytä vieraiden kielten taitoa. Huomautan vielä.


      • aivottoiminnassa

        Ja senkin vielä huomautan ajattelusta, että sitä pidemmälle pääsee aivojen käytössä, mitä paremmin pystyy ajattelustaan poistamaan asenteet, luulot, kuvitelmat ja uskomukset - aste asteelta on koitettava luopua niistä sisäisistä rakennelmista, joita meihin elämän varrella iskostuu. Niiden merkitys ei ole totuudessa, vaan informaation nopeassa aivotyöskentelyssä - kaikista pahin tuon työn estäjä on aivojen kannalta mielipide.

        Ja jos pääsette sisälle tähän aivojumppaan, niin vertailun vuoksi voi katsoa, että miltä tämä aivotyöskentely näyttää ns. ruohonjuuritasolla.

        Tässäpä heillä ongelma:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15047994/kallialaavioliiton-telogiset-perustteet-avattava!


    • tietoisuudenkenttä

      Yritin etsiä, että löytyykö mistään näistä Jeesuksen opetuksista, mutta aina ne on liitetty uskontonormistoon. Löysin muutaman poiminnan eräältä sivustolta:

      Luuk. 17:21 Eikä voida sanoa: ’Se on täällä’, tai: ’Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne/sisäisesti teissä.”

      Minkähän takia siinä on tuo poikkiviiva?? Muuten sopisi tuohon tietoisuuden kenttään.

      Mistä tuo on... Minä löysin nettiraamatusta näin:

      Luuk. 17:

      Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
      21. eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

      Pakko tarkistaa vielä 90-luvun käännös - tuo oma tekstini on 30-luvun käännöksestä:

      Luuk. 17.

      "20 Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. 21 [i] Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."

      Tämähän nyt selittää sitten sen, että miksi tuossa edellä oli se poikkiviiva - kun on kaksi eri asiaa 30-luvulta ja 90-luvulta - ensimmäinen, tuo vanhempi sopii tuohon tieteeseen, mutta ei mielestäni jälkimmäinen - olla jotakin sisäisesti tai olla joidenkin keskellä?! Täysin eri asia.

      No, jos ei muuta merkitystä tässä, niin ainakin esimerkkinä, että ei ainoastaan korjata kieltä, vaan 60 vuodessa on jo muutettu merkityksiäkin - mitä sitten on tapahtunut 2000 vuodessa ja useilla kielillä!

      Näiden kahden käännöksen välillä olen huomannut monta samaa, että on koko ajatus muutettu. Miksiköhän??

      • mielenmuutoksia

        Entä seuraava? Nyt tiedän, että tämä on uudesta käännöksestä.

        Mark. 1:15 Hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!”

        Mitä mahtaa lukea vanhassa käännöksessä 90-luvulta. Näin:

        Mark. 1.15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

        Tämähän vaan paranee! 30-luvulla Jeesus kehotti tekemään parannuksen, mutta ei nää 90-luvulla - riitti kun kääntyi uskomaan.

        No, tästä tuli mieleeni sellainenkin sana Raamatusta kuin ”vanhurskas”. Alkuperäkielellä se on sana ”oikeudenmukainen”, mutta ei ole kestänyt Raamattuun laittaa sellaisena, vaan piti aikoinaan keksiä tuolle oikeudenmukaisuusvaatimukselle ihan uusi sana suomen kielen sana.

        Raamatun teksti muuttuu aika paljon, kun lukee jokaisen vanhurskas sanan tilalla sanan oikeudenmukainen.


      • PalaaKotiinJaLuotaSanaan
        mielenmuutoksia kirjoitti:

        Entä seuraava? Nyt tiedän, että tämä on uudesta käännöksestä.

        Mark. 1:15 Hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!”

        Mitä mahtaa lukea vanhassa käännöksessä 90-luvulta. Näin:

        Mark. 1.15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

        Tämähän vaan paranee! 30-luvulla Jeesus kehotti tekemään parannuksen, mutta ei nää 90-luvulla - riitti kun kääntyi uskomaan.

        No, tästä tuli mieleeni sellainenkin sana Raamatusta kuin ”vanhurskas”. Alkuperäkielellä se on sana ”oikeudenmukainen”, mutta ei ole kestänyt Raamattuun laittaa sellaisena, vaan piti aikoinaan keksiä tuolle oikeudenmukaisuusvaatimukselle ihan uusi sana suomen kielen sana.

        Raamatun teksti muuttuu aika paljon, kun lukee jokaisen vanhurskas sanan tilalla sanan oikeudenmukainen.

        Tehkää parannus! Ai että mitä? No en suosittelisi. Oikeasti juutalaiset profeetat huusivat kansalle shuvu eli ”Tulkaa (huom. lampaat) kotiin!” Tuo kutsuhuuto käännettiin sittemmin aika kankeasti kreikan kielelle metanoeite eli ”alkakaa ajatella toisin”, ikään kuin nyt lampaat jotakin ajattelisivat. Myöhemmin sanasta sukeutui aika erikoinen käännöskukkanen ”parannus”, joka sitkeästi elää myöskin nykyisessäkin raamatunkäännöksessä. Parempi se on että paimenet kutsuvat lampaita kotiin... vai hei, jos... lampaiden, karjan tai syntisten ihmisten pitäisi sittenkin itse parannella itseään ennen kuin palaavat Paimenen luokse, mitä siitäkään tulisi?


    • luomisenalusta

      Teologia tuntuu nyt olevan sellainen normioppi tässä tapauksessa, ettei se anna vastauksia luomiskertomuskysymykseen, kun ei se - viitaten edelle laittamaani linkkiin - pysty edes itsensä kanssa päättämään, että saavatko he vihkiä homoja, mutta olkoon se heidän asia.

      Mennään me pelikentälle - kun muistetaan, että ei ole edes materiaa - olemme vain hologrammissa pelkkinä pelihahmoina - virtuaalitodellisuussa - kuten tiedelinkissä todettiin. Ja tietoisuuden kautta olemme yhteydessä kaikkiin ja kaikkeen, ja siellä jossakin ja täällä jossakin on suuri älyllinen yhtenäiskenttä. Olkoon vaikka uskovaisten mieliksi se Jumalan valtakunta - se tiedostava tajunta.

      Aloitetaan luomiskertomuksesta - oletteko huomanneet muuten, että Jumalan piti seitsemäntenä päivänä levätä kuin ihmisen rasituksistaan, ja totesi vielä muillekin Jumalille luomiskertomuksen mukaan, että nyt ihmisestä on tullut samanlainen kuin mekin olemme, kun tuli tietämään hyvän ja pahan.

      Jumala oli tehnyt paratiisiin kaksi puuta - oli petollinen hyvän ja pahan tiedon puu ja oli ikuisen elämän puu. Mikähän takia se Jumala muuten teki sinne hyvän ja pahan tiedon puun, jos kerran ei halunnut, että ihminen siitä maistaisi? Käärmeen laittoi viettelijäksi. (Käärme muuten on palvonnan kohde tuossa vanhan testamentin Baal-uskonnossa.)

      Joka tapauksessa tuon hedelmän maistamisen (missään ei sanota, että se oli omena) jälkeen tuli ihmiselle äkkilähtö paratiisista. Jumala tuomitsi ihmisen hankkimaan leipänsä otsa hiessä. Toisin sanoen tuli ruumiillinen, fyysinen rasitus.

      Siellä paratiisissa oli edelleen se toinenkin puu: ikuisen elämän puu. Siitä Jumala totesi, että kun ihminen ei nyt vaan menisi senkin hedelmää syömään, kun oli syönyt hyvän- ja pahantiedon puusta ja eläisi ikuisesti, ja Jumala laittoi sinne johtavalle tielle tulisen miekan vartioimaan - ei kuitenkaan sulkenut sinne johtavaa tietä.

      Miksi Jumala suojasi ikuisen elämän puun, kun ihminen tuli tietoiseksi hyvästä ja pahasta?

      • KaksiPuutaKuiskivaa

        En tiedä, tiedätkö sinä? Mutta senpä tiedä että kaikissa Lähi-Idän uskonnoissa elämpuuta on pidetty taatelipalmuna. Lisäksi mitä tulee juutalaiseen perimätietoon, sen mukaan hyvän- ja pahan tiedonpuu taas oli puolestaan metsäviikuna.


      • kysymykseksivielä

        Ahaa, kiva kuulla mistä hedelmistä oli kyse. Mihin ikuinen elämä perustuu, siis tieteellisesti? Miksi vanhenemme ja kuolemme?


      • HappiYlläpitääProsessia
        kysymykseksivielä kirjoitti:

        Ahaa, kiva kuulla mistä hedelmistä oli kyse. Mihin ikuinen elämä perustuu, siis tieteellisesti? Miksi vanhenemme ja kuolemme?

        Vanhenemme ja kuolemme, koska kasvaminen ja solujen uusiutuminen hidastua ajan myötä - solujen laiskistuessa jatkuvan jakautumisen myötä. Muistaha että että ihminen on vain elävä solumöykky. Samaan aikaan koko elämämme ajan, meille niin elintärkeä happi (h2o) kuin myrkyn lailla kuluttaa ja vaurioittaa soluja, jolloin alkaa lopulta ilmetä vanhenemisen merkkejä kuten pääasiassa ryppyjä ja ihon epätasaisuutta. Taas ilman happea, kuolisimme heti hapenpuutteeseen.


      • iätöntäelämää

        Hyvä vastaus. Koska nimittäin se ei ole aika - tieteellisesti ajatellen aikaa ei ole ollenkaan, ja atominytimissä voi seurauskin olla jopa ennen syytä. Kyseessä on aineen hajoamisen laki, etropia. Aika on vain illuusio, kuten Einstein sanoi.


      • ikuisenelämänmysteeri

        Joten ikuinen elämä on sitä, että meihin ei vaikuttaisi entropianlaki.


      • mikäonyhteys

        Mikä yhteys tällä voisi olla siihen, että kun ihminen tuli tietoiseksi hyvästä ja pahasta, niin piti ikuisen elämän puu suojata? Miten tähän liittyy hyvyys ja pahuus?


      • intiaanimytologiaa

        Kuulin kauan sitten, että intiaanit pystyvät pysäyttämään ajan, ja lähdin etsimään tästä tietoa, kun eksyin tälle sivulle:

        https://yle.fi/uutiset/3-9075937

        Kuvateksti: Lyz Jaakola, 48, on muusikko ja opettaja. Hänen isänsä on suomalainen, äiti ojibwa-intiaani.

        Mielenkiintoista, että juuri otin esille kirkon ehtoollisrituaalista ojibwa-intiaanit, että miten heille käy, jos he harrastavat tuota okkultista rituaalia. Oliko vielä johonkin tämän ketjun alkuun...

        ”Ojibwojen (myös creiden) mytologiassa esiintyi lihaa syövä jättiläinen, joka vaani metsissä. Tämä paha henki oli nimetty Wendigoksi. Kun ojibwojen synneistä pahimmat: itsekkyys, ahneus ja taipumus kannibalismiin pyrittiin kitkemään kansasta pois, toimi Wendigo tehokkaana kurinpitäjänä edustaen näkymätöntä uhkaa.[27] Uskomuksen mukaan ihmislihaa syövä intiaani muuttui itse Wendigoksi.[11]”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ojibwayt

        Heiltä näkyy olevan tuo jäniskin! Useissa muinaisissa teksteissä kuvituksena seikkailee jänis, ja olen ihmetellyt, että mistä se tulee ja mikä merkitys sillä on. On ollut joissakin sellaisissa teksteissä, jotka nyt eivät mitenkään ole liittyneet luontokuvauksiin. Onpa todella erikoinen yhteys.

        ”Gitche Manitou oli ojibwojen Suuri henki ja kaiken elollisen luoja vailla erityistuntomerkkejä tai sukupuolta. Nakomis puolestaan oli heidän viisas isoäitinsä, joka oli kasvattanut heidät.[27] Monet ojibwojen tarinoista kohdistuivat heidän kulttuurisankariinsa ja myyttiseen hahmoonsa Nanabushiin, jonka Manitou oli lähettänyt maan päälle auttamaan kansakuntaa ja opettamaan heille inhimillisyyttä, älykkyyttä ja muita tärkeitä asioita.[26] Nanabush esiintyi usein suuren jäniksen muodossa.”


    • mietintämyssystä

      Jos puhutaan Jumalan suojanneen ikuisen elämän puun, ettei ihminen siitäkin maistaisi, kun tuli tietämään hyvän ja pahan, niin ketjussa edellä tuli puhetta, että kenestähän Jumalasta olisi kyse ja että onko Vanhan testamentin Jumala edes sama kuin Uuden testamentin Jumala, niin otin esille kolmannen vaihtoehdon, koska se sopii parhaiten tuohon ajatukseen älyllisestä tietoisuuden yhtenäiskentästä, joka on edellä olevissa tiedelinkeissä selitetty. Eli näin:

      Toinen asia ja mahdollisuus olisi se, kun puhutaan Jumalan voimasta, että Jumala ei olisikaan persoona - kun kuitenkin on koko ajan Jeesuksen mukaan joka paikassa - ja valtakuntakin meissä itsessä (tietoisuus?) eikä hiuskaan tipu kuuleman mukaan päästä Jumalan tietämättä. Persoonalliselle Jumalalle tämä olisi aika mahdoton tehtävä.

      Tuossa tapauksessa ns. Jumalan voima toimisi määrättyjen lainalaisuuksien kautta.

      Jos tämä pitäisi paikkansa, niin olisihan se viisasta tietää, että mitkä nämä lainalaisuudet sitten olisivat, jotta osaisi tilata itselleen siedettävän maallisen vaelluksen sen sijaan, että tavoitelisi tuonpuoleisen taivastapaikan omistamista. Toisaalta jos sellainen olisi, niin eiköhän se sitten tulisi sen mukaan, että toteuttaisi tuon voiman haluaman lainalaisuuden jo eläessään.

      Tuli vain mieleen, kun Jeesus painotti useampaankin kertaan, että tehkää niitä Isän haluamia tekoja - niissä ilmeisesti sitten se voima toimisi.

      Tämäkin nyt edellyttäisi tietysti sitä, ettei tuo Jumalan voima olisi Vanhan testamentin raaka Jumala - se Aabrahamin - jota kristinusko nyt kannattaa, ja joka vaati surmaamaan jopa omia lapsia, joten sen kanssa en lähtisi kyllä tekemään mitään liittoja tai sopimuksia.

      Jos ajattelisi, että olisi tällainen henkinen tietoisuus liittyen tähän tietoisuuden älylliseen yhtenäiskenttään lainalaisuuksin, niin samalla tavallahan toimii fyysinen tietoisuus - jos laitat sormesi kuumalle hellanlevylle, niin poltat sen. Ja seuraa kipua. Jos henkisen tietoisuuden tiedostaminen on vähän sama asia, mutta sen henkinen tunteminen ei toimi fyysisenä kipuna, vaan henkisenä?

      • koskisikaikkia

        Jos kyse olisi jostakin tuollaisesta, niin se ei kyllä osaisi valita, että onko ihminen ateisti vai uskovainen, vaan kaikki ihmiset olisivat ihan saman elämänlain alaisia kuin se olisi meidän luonnonlakimme. Eikä tainnut Jumala luomiskertomuksessa tehdäkään mitään eroa, kun karkotti ihmisen paratiisista.


      • LegendastaMyytiksi

        Jos kyse on klassisesta myyttiytymisestä, niin olisiko kaikkit apahtunut näin:

        Mies X on oman heimonsa shamaankpällikön poika. Tämä rakastuu naiseen Y, mutta on jo naimisissa naisen Z kanssa. Miehen x aviorikos paljastuu naiselle Z, joka kostoksi huijaa naista Y varastamaan viikuna hedelmän heimon pyhästä puusta, josta syöminen on kivityksen uhalla kielletty - siis no koska se puu nyt oli pyhä. Tämä tulee kuitenkin heimon shamaanipäälikön tietoisuuteen, joka jumalan maallisena edustajana jarkoittaa kaikki kolme henkilöä X, Y ja Z pois heimon yvteisöstä, sillä ei halua surmata omaa poikaansa X. Heimo rakentaa kylän ympärille pyöreän muurin ja pystyttää postille kaksi "kerubi" patsasta. Joitain vuosisatoja myöhemmin tästä tavasta palvoa kahta jumalaa edustavaa puuta ja suojata heimon kylä muurilla, johtaa Göbekli Teben kivikehien kehittymiseen maanviljelyksen alkuaikoina, joidenka mies patsas edustaa tietoa (hyvän- ja pahantiedonpuu) ja naispatsas elämää (elämänpuu).


      • hienoajatelmasinulla

        Aivan loistava tarina ja ajatelma! Erityisesti nuo kivikehät, jotka ovat aiheuttaneet Suomessakin tutkijoille päänvaivaa!

        Ongelmana on vain se, että siellä paratiisissa luomiskertomuksessa ei ollut kuin Eeva ja Aatami, eikä siellä ollut kenekään poikaa. Eikä ollut toista naista. Vain kaksi ihmistä.

        Se myös on ehkä eri juttu, että tietä ikuisen elämän puulle ei kokonaan suljettu, mutta Jumala laittoi näiden kerubien lisäksi sinne tulisen miekan.

        Tuossa sinun tarinassa ei tule esille myöskään se, että miksi shamaanipäällikkö olisi ollut huolissaan siitä, että hyvän ja pahan tiedon puun jälkeen söisi vielä ikuisen elämänpuun hedelmää.


      • löytyykaksitahoa

        Jäin miettimään tarinaasi vielä - siinä oli kyllä tekoja, ja paha teko, mutta tavallaan luomiskertomuksessa on kaksi tasoa. On tuo tietopuu - tietää jotakin, tulla tietoiseksi jostakin - sekä ikuisen elämän puu, voisiko se sitten liittyä fyysisyyteen, materiaan?


      • seperuskysymys

        Peruskysymys on edelleen, että miksi ei saa elää ikuisesti, jos tietää hyvän ja pahan?


      • mitäsanooteologia
        seperuskysymys kirjoitti:

        Peruskysymys on edelleen, että miksi ei saa elää ikuisesti, jos tietää hyvän ja pahan?

        Onko täällä nyt ketään uskovaista vastaamaan tähän kysymykseen - kai tämä uskovaisille ainakin teologian tulkinnan mukaan on jollakin tavalla selitetty? Olisi mielenkiintoista kuulla tuo tulkinta.


      • alkuperäinenkertomus

        Otan tuon pääasian vielä tähän suoraan Raamatusta, jos helpottaa ajattelua. Ihminen oli syönyt hyvän ja pahan tiedon puusta, ja nyt kuului tuomio:

        "Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

        Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

        Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu. Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä."

        Tässä on tuo ihmisen fyysisyys - työtä otsa hiessä - sekä se, että tuolle puulle johtaa tie - mutta sitä vain vartioidaan.


      • tiedettäraamatusta

        Ei tule mitään kellekään mieleen. Koitetaan siten omin avuin eteenpäin, kun ei ole kukaan uskovainenkaan tullut teologiaopeillaan auttamaan.

        Pysyn tieteessä: Einsteinin unelma oli, että hän löytäisi kenttäteorioiden yhtenevyyden eläessään, mutta hän ei löytänyt - kuten videolta selviää.

        Se mikä ero tässä oli - miksi kaksi kenttää, jos etsitään yhtenevyyttä? - se oli se, että jos katsoi (tämä on vertauskuvainnollista) sitä pienen pientä maailmaa meidän materian, atomien takana, josta me kaikki koostumme, niin katsottuna oikealla silmällä siellä näkyi aaltoliikettä. Mutta jos laittoi oikean silmän kiinni ja katsoi vain vasemmalla - niin siellä vilistikin pikku paketteja, kvantteja.

        Asialle ei ollut tieteellistä selitystä, että miksi se oli näin. Nyt on selitys, mutta minäkään en tiedä mikä se lopulta oli. Olisiko se ollut paljon puhuttu jumalhiukkanen Higgsin bosoni, joka joitakin aikoja sitten löytyi.

        Joka tapauksessa tilanne on selvinnyt, ja Einsteinin unelma toteutui - yhtenäisyyskenttä on löytynyt: se oli aineen ja materian yhdistyminen.

        Eikö nämä löydy siitä luomiskertomuksestakin?

        Edellä vastaavasti puhutaan ihmeistä ja sairaiden parantumisista, ja jopa amputoidut jalatkin palasivat takaisin. Samoin Jeesus teki ihmeitä - muutti veden viiniksi, paransi sairaita ja jopa käveli veden päällä.

        Tämä on ollut tieteen mukaan mahdollista jo 30-luvulta lähtien, kun meidän faktoiksi luulemamme luonnonlait eivät olleetkaan enää faktoja, vaan todennäköisyyksiä: mikä tahansa ilmiö oli mahdollinen, mutta ei todennäköinen.

        Tämä johtui siitä, että selvisi, että atomin ytimessä - niiden triljoonanbiljoonan atomien, joista jokainen meistäkin koostuu - tapahtuu rekatio, joka valitsee määrätyllä tarkoituksella tai sitten sattumalta - jos niin haluaa ajatella - mielivaltaisesti lopputuloksen. Meidän autonalle jäämisemme onkin kiinni - tuollaisten mitättömien, mutta määrällisesti suuren joukon - atomien reaktioiden lopputulosten seurauksesta. Ja sitten jysähtää. Nyt tähän mekaaniseen ketjuun on liitetty tietoisuus - älyllinen tietoisuuden kenttä. Se ei olisikaan vain sattumaa.

        Jo aikaisemmin - Suomen ensimmänen ydinfysiikan professori oli sitä mieltä - myös hiljattain tarkistettuna Ohion yliopistsssa - nähtiin mahdolliseksi, että joissakin tapauksissa ihminen pystyisi vaikuttaman tuohon atominytimen reaktion lopputuloksen valintaan.

        Tämä tarkoittaisi sitä, että pystyisi vaikuttamaan suoraan materiaan ja näihin tapahtumiin - asiaa voisi kuvata kansankielellä niin, että pystyisi voittamaan meidän faktoiksi luulemamme luonnonlait; kävelemään veden päällä, muuttamaan veden viiniksi tai parantamaan yliluonnollisesti sairaan, johon Jeesus pystyi. Tämä on tieteen mukaan täysin mahdollista.

        Mutta miettikää, että miten kävisi meidän maailmalle, maapallolle, jos henkilöllä, jolla on alhaiset tunteet, saisi käyttöönsä tällaisen voiman? Eikö luomiskertomuksen Jumala ollut viisas, että suojasi tämän kyvyn, niin ettei ihminen kateuksissaan tai ahneuksissaan pysty tuhoamaan kaikkea?


      • sydänyönsyy

        Mitä minä kirjoitan?!

        "Joka tapauksessa tilanne on selvinnyt, ja Einsteinin unelma toteutui - yhtenäisyyskenttä on löytynyt: se oli aineen ja materian yhdistyminen."

        Tietysti se oli aineen ja hengen yhdistyminen - tietoisuus ja materia!


      • alhaistentunteidenvoima

        Voi olla, että tämä tieteen todistama idea ei ole nyt materiaaliseen maailmaan tottuneelle ihmiselle helppoa mieltää - me pystymme oikeasti vaikuttamaan materiaan ja tapahtumiin.

        Se Jeesuksen sanoma: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenen verran, ja te sanoisitte tälle vuorelle siirry tuonne, niin se siirtyisi. Tämä on nyt tieteellisesti mahdollista.

        Mutta jos ihmisellä olisi alhaisia tunteita - kauna, kateus, ahneus - mitä olisi tapahtunut, jos nämä kyvyt ei olisi suojattu kerubein ja tulisella miekalla?

        Me olisimme tuhonneet maapallon jo ajat sitten.


      • vastauskysymykseenkö

        Jeesus itse oli sitä mieltä, että hän toi pelastukseksi tiedon, ei sitä mitä kirkko ja uskonto väittää - henkensä.

        Hänellä oli selvännäkökyky, levitointikyky ja kyky vaikuttaa atominytimen lopputuloksenvalintaan=materiaan - tieteellisesti selitettynä - siis muuttaa ja muokata materiaa.

        Jotenkin oletan, että siellä Vatikaanin uumenissa on kyllä tieto tästä, mutta ajatelkaapa, että mitä olisi tapahtunut, jos sinä ja minä täyttäisimme jääkaapiin sormia napsauttamalla?

        Emmekä tarvitsisi sitä kirkon alunperin perustamaa pankkitoimintaakaan?!

        Jeesus vaikuttaa usein hermotuneen opetuslapsiinsa, kun nämä eivät ymmärrä mitä hän tarkoittaa, vaan vetävät mutkat suoriksi ajatuksissaan. Mutta enpä ihmettele, jos oli hieman vaikeaa tajuta - ja voi olla, että tältä osin tilanne ei ole 2000 vuodessa muuttunut, vaikka selittämisen avuksi onkin tullut tiede.

        Jeesus sanoi: Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

        Uskonto näköjään selittää tuon sananmiekkana, ainakin erään blogikirjoituksen mukaan, mutta kun meillä on tarinassa se toinenkin miekka, joka vartioi tietä takaisin paratiisiin, ja Jeesus itse sanoo olevansa tie.

        Minun mielestäni ei nyt tarvitse olla einstein pystyäkseen yhdistämään nämä kaksi miekkaa, ja kun lisäksi Jeesus sanoo olevansa totuus ja elämä, ja siellä tiellähän se tulinen miekka juuri vartioi sitä elmän puuta.

        Koska kyse oli hyvästä ja pahasta, niin kyllä minä näen, että koska ikuinen elämä on pystymistä vaikuttaa atominytimien toimintaan Jeesuksen tavalla, niin sellaisia kykyjä ei anneta sellaisen ihmisen haltuun, jolla on alhaiset tunteet.

        Meidän on siis taisteltelta omia alhaisia tunteitamme vastaan - valkaistava vaatteemme - kuten Ilmestyskirjassa sanotaan, ja vasta sitten meillä on mahdollisuus saada kyseiset kyvyt haltuumme.

        Alhaisilla tunteilla varustetuna aiheuttaisimme vahinkoa: syy miksi ikuisen elämän puu oli suojattava, kun ihminen tuli tuntemaan hyvän ja pahan.


      • tietojatutkimus

        Väitetään, että kristinuskoon ylösnousemus on kopioitu vanhasta pakanauskonnosta, mutta koska tarina edellä liittyy atomeihin, niin laitan tähän erään mielenkiintoisen tutkimuspäätelmän Jeesuksen käärinliinan liittymisestä atomivoimaan:

        "Tiede ja kristillinen usko tangeeraavat toisiaan

        Yhden teorian mukaan käärinliinan kuvajaisen synnyn selittäisi parhaiten se, että liinan alla olleeseen ruumiiseen kohdistui 2,7 x 10 potenssiin 11 watin säteilypurkaus nanosekunnin murto-osan ajan.

        Sellainen olisi vaatinut keskiaikaisen väärentäjän käyttöön 50 keskikokoisen ydinvoimalan tehot."

        http://shroud.fi/fi/tietoa-kaarinliinasta/tutkimukset/teologisia-pohdintoja-torinon-kaeaerinliinan-kopion-aeaerellae/


      • ehdotan
        tietojatutkimus kirjoitti:

        Väitetään, että kristinuskoon ylösnousemus on kopioitu vanhasta pakanauskonnosta, mutta koska tarina edellä liittyy atomeihin, niin laitan tähän erään mielenkiintoisen tutkimuspäätelmän Jeesuksen käärinliinan liittymisestä atomivoimaan:

        "Tiede ja kristillinen usko tangeeraavat toisiaan

        Yhden teorian mukaan käärinliinan kuvajaisen synnyn selittäisi parhaiten se, että liinan alla olleeseen ruumiiseen kohdistui 2,7 x 10 potenssiin 11 watin säteilypurkaus nanosekunnin murto-osan ajan.

        Sellainen olisi vaatinut keskiaikaisen väärentäjän käyttöön 50 keskikokoisen ydinvoimalan tehot."

        http://shroud.fi/fi/tietoa-kaarinliinasta/tutkimukset/teologisia-pohdintoja-torinon-kaeaerinliinan-kopion-aeaerellae/

        Isä nouti poikansa?


      • ulottuvuuksia

        Kuka oli isä, joka nouti poikansa?

        Johanneksen evankeliumi 8. luku:

        Luku 8:

        "15. Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
        16. Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.
        17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä."


      • sananvoimalla
        ulottuvuuksia kirjoitti:

        Kuka oli isä, joka nouti poikansa?

        Johanneksen evankeliumi 8. luku:

        Luku 8:

        "15. Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
        16. Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.
        17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä."

        Tämä teksti oli 30-luvun käännöksestä - 90-luvun käännöksestä on jätetty "ihminen" sana pois ja muutetu sanasi "todistaja" eli: että kahden todistajan todistus on pätevä.

        Näin se uskontonormisto elää.


    • sillejokavoittaa

      Johanneksen Ilmestys, luku 2:

      Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.
      Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.

    • itsetoiminnasta

      Kuten näette - tässä pelissä jaetaan voittojakin. Ken onnistuu, niin saa syödä elämän puusta salattua mannaa, mutta jos sitä mannaa olisi syönyt alhaisilla tunteilla varustettu ihminen,niin meillä ei olisi ollut maapalloa enää aikoihin.

      Tälläkin hetkellä niin Pohjois-Korean johtajalla kuin Yhdysvaltojen Trumpilla ovat sormet ydinaseiden napeilla, he odottavat tunnetta, joka käynnistää toiminnan. Nimittäin se on psykologisesti ihmisen tunteiden merkitys ja tarkoitus - toiminnan käynnistäminen.

      En kysy, että miksi näin on, vaan miksi ylipäätään maailmassa on sellaisia ydinaseita, joilla voidaan tuhota koko maapallo. Ja samaan aikaan, kun myydään aseita ja tapetaan ihmisiä, viedään heille humanitääristä apua pelatukseksi. Tätä kutsutaan kaksinaismoraaliksi.

      Pelin pelaamisen ideana oli voittaa alhaiset tunteet, ja koska tunteet ovat toiminnan käynnistäjiä, niin jokainen tunne saa aikaiseksi jonkinlaisen reaktion. Kuulosta ehkä helpolta - kyllähän me tiedämme, että mitä on esimerkiksi kateus tai viha. Tai ainakin luulemme tietävämme.

      Siinä on sellainen ongelma, että nämä tunteet eivät ole pinnassa niin, että ihminen tiedostaisi niitä. Vaan ne ovat piilossa peittävien ja oman toiminnan oikeuttavien tunteiden alla. Psykologisesti sanotaan, että ihminen pyrkii aina olemaan identtinen itsensä kanssa, joten käytöstään voi muuttaa vain itsetiedostuksella (metakongnitio), ei ulkoapäin.

      Jos naapuri kiilottaa uutta, tuliterää mersuaan viikottain keittiösi ikkunan alla, ja kerrot siitä kolmannelle henkilölle ärtyneenä, että kyllähän siinä jo maalikin kuluu - oikeutat ajatuksesi ajattelemalla naapurin auton vaurioitumista - niin todennäköisesti sinulle ei tule mieleenkään, että tuon kertomisen todellinen käynnistäjä olikin tunne nimeltä kateus.

      Pystymme täysin aukottomasti perustelemaan kenelle tahansa, että yksinkertaisesti naapuri on vain hullu tai sitten tyhmä vaurioittaessaan sillä tavalla autoaan.

      Me pystymme kyllä näkemään toisissa ihmisissä kateuden ja ahneuden, vaikka hän niitä peittäisikin, mutta emme tiedosta niitä itsessämme ja oman toimintamme käynnistäjinä, motiiveina. Mehän olemme vain lainkuuliaisia ja oikeudenmukaisia omas ilmoittaessamme verotarkastajalle, että kannattaisi vähän pöyhäistä naapurin asioita - eihän tuollaisia autoja ihan vain normipäiväpalkalla hankita.

      Siksi Jeesus sanoo - valkaiskaa vaatteenne. Vaatteet ovat niitä alhaisia primaaritunteita peittäviä selitystunteita, ja niinpä Ilmestyskirjassa lukee, että voittajia ovat ne, jotka ovat pystyneet valkaisemaan vaatteensa.

      • tieteellisesti

        Tekojen merkitys on motiivissa, joka käynnistyy tunteesta - ei itse teossa, joten toinen ei koskaan voi toisen tekoa arvioida.

        Tämä tulee esille myös Jeesuksen lauseessa, kun hän sanoo, ettei hän ole tullut tuomitsemaan, mutta jos hän tuomitsisi, niin hänen tuomionsa olisi oikeudenmukainen koska se on yhteydessä hänen isäänsä - yhteydessä voimaan.

        Ja Jeesuksen kyvyt kertoivat, että hän todella oli.

        Nämä "vaatetunteet" ovat kuin palomuuri, jotka eristävät meidät tieteen puhumasta suuresta tietoisuuden yhtenäiskentästä, jonka takana on äly.


      • historiakulki

        Mitä sanoo kirkko: Jeesus kuoli syntiemme takia tai Jeesus kuoli syntiemme vuoksi.

        Niin kuolikin - syntinen, paha ihminen tappoi viestintuojan. Miten kirkko tulkitsee tämän: me kaikki ihmiset saimme syntimme anteeksi.

        Eikö ole erikoista?

        Ilmestyskirjassa on luku kuusisataakuusikymmentäkuusi (666). Vielä 30-luvun käännöksessä se oli ihmisen luku, mutta 90-luvun käännökseen liitettiin siihen eräs-sana - 90-luvun käännöksen mukaan se onkin erään ihmisen luku.

        Luku on kaikkien ihmisten luku alhaisine tunteineen - se on ihmisen luku.

        Jeesus oli opettaja, ja hän opetti teologiaa, psykologiaa ja filosofiaa, jotka olivat tuolloin yksi ja sama tiede - ei kuten tänä päivänä, että ne ovat eri tieteenaloja.

        Hän oli opettaja, koska hänellä oli opetuslapsia. Opetus liittyi läheisesti myös Platonin akatemiaan, joka tänä päivänäkin luolavertauksineen aivan yksi yhteen edellä olevien tiedelinkkien löytämän totuuden kanssa. Ajatelkaa, jo yli 2000 vuotta sitten!

        Varmasti tämä on tullut esille myös Nag Hammadin kirjastolöydöstä, josta edellä puhutaan. Ruukuissa oli merkittävin Jeesuksen omien sanojen kokoelma, jotka munkit oli vaadittu hävittämään harhaoppisina.

        Kirkko tuomitsi Jeesuksen jo 300-luvulla harhaoppiseksi.

        Eikö ole erikoista?


      • kirkkojumalanetsintä

        Eikö täällä todella ole ketään uskovaista selittämään tätä asiaa?

        Miten tämä saadaan sopimaan luomuskertomukseen - kun nyt edellätämä kaikki on sovitettu tieteeseen, Jeesuksen sanoihin sekä historiaan.

        Miksi te ette puolusta uskontoanne? Tulkaa puolustamaan - niinhän te teette koko ajan muutenkin tällä palstalla.

        Kopioin tämän ev.lut.kirkon sivuilta:

        "Yksin uskosta

        Lutherin mukaan yksin usko riittää siihen, että ihminen kelpaa Jumalalle. Oikea usko syntyy Jumalan sanan ja sakramenttien kautta. Usko on luottamusta Jeesuksen sovitustyöhön ja valmiutta tarttua Jumalan tarjoamaan armon lahjaan.

        Yksin armosta

        Ihminen pelastuu kokonaan Jumalan armon vuoksi, ei omien tekojensa ansiosta. Luther korosti, että Jumala ei aseta ihmiselle ehtoja, vaan luovutti Jeesuksen tekemään sovitustyön ihmisen puolesta.

        Yksin Kristuksen tähden

        Jeesus Kristus, hänen toimintansa ja opetuksensa on uskon ja pelastuksen lähtökohta. Kristus otti kantaakseen ihmisen synnit, etteivät ne enää erottaisi ihmistä Jumalasta. Kristus kärsi, kuoli ja nousi kuolleista meidän puolestamme."

        Onko Luther teidän Jumalanne, koska tässä lukee koko ajan Lutherin mukaan, eikä esimerkiksi Jeesuksen mukaan?


      • teologiatietoajanoava

        Papyruskäärö - se vanhin löydetty P52 - edellä kertoo, että Jeesus osasi ennustaa etukäteen kuolintapansa, mutta sitä ei pidetty sellaisena syynä, että se oikeuttaisi hänen tappamiseen - tekstissä todetaan.

        Asiaa kysytään Jeesukselta - onko hän juutalaisten kuningas, johon hän vastaa tulleensa sitä varten maailmaan, että hän todistaisi totuuden puolesta, että jokainen joka on totuudesta kuulisi hänen äänensä.

        Pilatus kysyy häneltä, että mikä on totuus, mutta sitä mitä Jeesus vastasi siihen, sitä ei ole kirjoitettu ylös.

        "Mikä on totuus?" Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: "Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52

        Sinä, uskovainen, kerrotko minulle, että missä kohdassa Jeesus sanoi tulleensa kuolemaan ristillä sinun syntiesi vuoksi?


    • maailmanlopuntarina1

      Ei taida löytyä edes Ramatusta. Ei tule mitään selityksiä, ei vastauksia. Kukaan uskovainen ei osannut selittää, että miksi elämän puu piti suojata, jos ihminen tuli tietämään hyvän ja pahan. Kukaan ei osannut selittää mitään logiikkaa mihinkään. Joten kerron teille 2000 vuoden tarinan.

      Paavali puhuu:

      "1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
      13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

      Hän oli juutalaisneuvoston jäsen, rabbi, fariseus ja roomalainen, joka määräsi Jeesuksen ristille, ja kolme vuotta myöhemmin vielä kristityn Stefanoksen (lukee Stefanoksen wikilinkissä).

      Tämän jälkeen hän kertoi nähneensä näyn, jossa Jeesus pyysi häntä jatkamaan työtään. Hän ei kuitenkaan Raamatussa kertomansa mukaan halunnut tavata oikeita apostoleita, mutta nimitti kyllä itsensä apostoliksi. Hän on pääosin Raamatun kirjoittamisen takana - myös evankeliumien.

      Tarinan perusteella Jeesus lunasti juutalaiset, ei kristittyjä - viitaten Aabrahamin tarinaan - mutta idea oli hyvä Rooman keisari Konstantinus Suuren toimesta yhdistää Sol Invictuksen, pakanajumala Baaliin palvontakulttimenoineen (kaste, ehtoollinen, ylösnousemus yms.) muutama sata vuotta myöhemmin, kuten edellä on piispa Huovinen kertonut.

      Paavali varoitti kuuntelemasta toisenlaista evankeliumia - vain hänen juliastamansa on oikea. Tästä tiedämme, että toisenlainenkin oli olemassa. Niinpä Jeesuksen sanat sensuroitiin - oliko vuosi 309, kun ne vaadittiin hävitettäksi. Mutta ennen sitä oli pitkälle opiskellut matemaatikko ja filosofi Catherine väittellut keisarin vaatimuksesta Jeesuksen sanojen viisaudesta. Näin kirkko ja keisari saivat haltuunsa tärkeät tiedot. Tämän jälkeen Catherine ja mukana olleet surmattiin.

      Kristityille kerrotaan tänä päivänäkin, että teidän Jumalanne ristiinnaulittiin heidän syntien vuoksi ja te olette vapaat, mutta jätettiin kertomatta, että jos Jumala tapetaan on Saatana irti. Ja sen nyt näkee ympärille katsomalla vielä tänä päivänäkin.

      Talouskasvu voi hyvin ja liike-elämä kukoistaa - Sol Invictuksen tilalle onkin tullut jo uusi
      ja sen nimi on Raha, mutta todennäköisesti taustatahot eivät ole vuosituhansissa mihinkään muuttuneet.

      Kaikki me tiedämme, että maailman rikkaimmat ihmiset ovat juutalaisia, joiden sijoitustoimintaa kristityt lihottavat, kun kristittyjen Jumala kuoli ristillä. Huomautan, että minulla ei ole mitään juutalaisia vastaan, mutta totuus on totuus.

      Haluttiin yhtenäinen Eurooppa - muistaakseni sen kehittely alkoi jo 700-luvulla Rooman vallanaikana - mutta 1920-luvulla ennen toista maailmansotaa perustettiin Paneurooppaliike ajamaan yhdentyvän Euroopan asiaa. Perustajana oli Itävalta-Unkarin keisarin poika - usein Suomessakin luennoinut - Otto von Habsburg. Habsburgien suku omisti menneinä vuosisatoina lähes puoli Euroopan, ja kuului Pyhään saksalais-roomalaiseen keisarikuntaan.

      Paneurooppaliikkeen tunnuksena on keisari Konstantinus Suuren risti, jonka ympärillä on ilmestyskirjan 12 tähteä, sama tähtikehä on EU-lipussa. Ilmestyskirjassa Jeesus antaa näyn Johannekselle naisesta taivaalla, jonka jalkojen alla on kuu, pukuna aurinko ja päänpäällä 12 tähteä, josta maailmanlopun tapahtumat alkavat sodalla taivaassa. Arkkienkeli Mikael ryhtyy sotimaan Lusiferin joukkoja vastaan ja Saatana heitetään maanpäälle - kyseessä on mystiikan ja okkultisen mytiikan eroaminen, tarinan mukaan ne ovat siis tähän mennessä samassa taivaassa.

      • maailmanlopuntarina2

        Ja tästä näystä on otettu tunnus ensin Paneurooppaliikkeen lippu ja myöhemmin Euroopan Unionin lippuun.

        Liikkeessä oli mukana Habsburin lisäksi mm. Saksan valtiovarainministeri ja liittokansleri Konrad Adenauer. Liikkeen ideologian loi Richard Nikolaus Coudenhove-Kalergi.

        Tässä näytteet hänen kahdesta kirjastaan wikipediasta:

        ” Kaukaisen tulevaisuuden ihminen on sekarotuinen. Nykyiset rodut ja yhteiskuntaluokat häviävät vähitellen, kun tila, aika ja ennakkoluulot eivät enää vaikuta. Tulevaisuuden euraasia-negroidi-rotu, ulkonäöltään samankaltainen kuin muinaiset egyptiläiset, korvaa kansan monipuolisuuden yksilöiden moninaisuudella. ”

        – Coudenhove-Kalergi. Praktischer Idealismus[1]

        ” Juutalaisten tuhoamisen sijasta on Eurooppa tuon keinotekoisen valintaprosessin kautta tahtomattaan jalostanut ja kehittänyt siitä kansasta tulevaisuuden johtajakansan. Ei siis ihme, että tämä getto-vankilasta paennut kansa kehittyi Euroopan henkiseksi ylimistöksi. Niin antoi laupias johdatus Pyhän hengen armosta Euroopalle juutalaisten vapautumisen ansiosta uuden aatelisen rodun hetkellä, jolloin feodaaliaateli tuhoutui. ”

        – Coudenhove-Kalergi. Praktischer Idealismus[2]

        Oli toinen maailmansota, natsi-Saksassa tuhottiin juutalaisia, ja vuonna 1948 YK:n päätöksellä perustettiin Palestiinan maille Israelin valtio. Saksan valtiovarainministeri Konrad Adenauer siirsi vuonna 1952 Saksasta korvauksena kansanmurhasta varoja Israelin valtion perustamiseen, joka oli tapahtunut vuonna 1948, ja samalla Saksa sai Maailmanpankilta valtionvelkansa anteeksi, mutta Suomi joutui maksamaan jättimäiset sotakorvaukset vehkeilystään Saksan kanssa.

        Israelin valtio perustamista perusteltiin juutalaisten, seemiläisten paluumuutolle, mutta tarina on siinä mielessä ontuva, että suurin osa juutalaisista - varsinkin Saksassa ja Puolassa - oli idästä tulleita askenatsijuutalaisia, kasaarijuutalaisia, jotka eivät olleet geneettisesti seemiläistä heimoa - jos nyt rodulla oli merkitys.

        Yhdysvalloissa asuneet juutalaiset rahoittivat Saksaa toisen maailmansodan aikana, ovat kertoneet perheiden jälkeläiset vahvistettuna tietona.

        Saksalainen Konrad Adenauer on läheisesti yhteydessä Paneurooppaliikkeestä itse Euroopan Unionin perustamiseen EPP-puolueen kautta, joka on perustettu teräs- ja hiiliteollisuuden yhdistyessä muistaakseni 50-luvulla, tavoitteena tuolloin jo yhdentyvä Eurooppa.

        EPP-puolue on vain jäseniensä puolue, sillä ei ole lainkaan omaa maata kuten Euroopan Unionin muilla puolueilla, mutta se ikään kuin omistaa Euroopan Unionin. Olisi pitkä tarina kertoa, että miten he sen tekivät ja miten he pääsivät siihen asemaan, jossa he nyt ovat, mutta käytännössä meillä on diktatuuri.

        Euroopan Unionin perussopimuksen, Lissabonin sopimuksen kautta meillä on vain yksi jäsenvaltioille hyväksytty politiikka - Kolmannen tien politiikka. Suomen poliittisten puolueiden leikki on kansalaisille silmänlumetta - tästä johtui näytös miksi Soinin oli perustettava uusi puolue, kun perussuomalaisille vaihtui puheejohtaja, joka ei hyväksynyt voimassa olevaa politiikkaa.

        Kolmannen tien politiikan isä on Konrad Adenauer. Euroopan Unionilla on myös vain yksi ainoa hyväksytty talousjärjestelmä, ja sen nimi on sosiaalinen markkinatalous. Sen on luonut Konrad Adenauer.

        Tämä Ilmestyskirjasta otettu tähtikehä, joka ennustaa maailmanloppua, niin EU-lipussa kuin sen edeltäjässä Paneurooppaliikkeessä on kristityn maailman tuho - juutalaiset omistavat Euroopan Unionin.

        Jää nähtäväksi, että saavatko he itselleen vielä tuhatvuotisen valtakunnankin mystiikan ja okkultisen mystiikan erotessa taivaassa laitettuaan kristityt juomaan verta ja syömään Jumalansa ruumista okkultisin menoin - jää nähtäväksi.


      • pienilisäys

        Ai niin, unohtui mainita - Adenauer, Auer kuten Bauer ovat juutalaisia nimiä.


    • liittyyköislamiin

      Osaako kukaan selittää sitä, että mistä Raamatun uusiin käännöksiin on tullut valkoinen kivi,kun kaikissa vanhemmissa Raamatun käännöksissä sen tilalla lukee hyvä todistus.

      30-luvun ja 90-luvun käännökset:

      ”Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.”

      Kaikki vanhemmat - tämä kopioitu 1700-luvun Raamatun käännös - puhuu hyvästä todistuksesta:

      ”Jolla korva on, se kuulkaan*, mitä Henki seurakunnille sanoo: sen, joka voittaa, annan minä syödä siitä salatusta mannasta, ja tahdon hänelle hyvän todistuksen antaa, ja sillä todistuksella uuden kirjoitetun nimen , jota ei yksikään tiedä, vaan se, joka sen saa.”

      Miten hyvä todistus on muuttunut sanoiksi valkoinen kivi ja miksi?

      Olen kuullut, että jollakin kielellä sana acta - asiakirjaliike/todistus - on sana valkoinen kivi, mutta jos on valittava jompi kumpi tarkoitus, niin miksi uuteen on valittu valkoinen kivi jos aikaisemmin oli hyvä todistus?

      • Interlineaarinen

        Valkoinen kivi tulee ihan koineen kreikasta (Ilm. 2:17).

        - Kai doso auto psefon leuken
        Eli
        - Ja annan sille murikan valkoisen

        Itseä ihmetyttää, mistä tuohon nyt tulee tuo hyvä todistus jota eimmin käytettiin?


      • valkoinenkivi

      • tiedätkömiksi

        Eli edelleen - mikä muutti hyvän todistuksen valkoiseksi kiveksi?


    • tuhottukristitty

      On täysin eri asia uskoa Jeesukseen kuin uskoa Paavaliin, ja myös Paavali Raamatussa kertoo, että se on eri asia. Hän kertoo mitä hän teki nousemalla Jeesuksen yläpuolelle Jumalan asemaan. Ja on ylpeä teostaan.

      On yllättävää, jos kristityt eivät huomaa, että tällä tavalla hän kertoo pelastuksen tulevan ensin juutalaisille ja sen jälkeen kreikkalaisille, mutta kristityistä hän ei puhu mitään.

      Tämäkin sopii siihen, että kritityt ovat kokonaisuudessaankin uhrilahjoja Baal-jumalalle.

      Jeesus puhuu juutalaisista fariseuksista - joka Paavalikin oli - todella ankarasti, joten ei ole ollenkaan ihme, jos hän sai valtavaa ärtymystä aikaiseksi.

      Mille kasteelle tässä fariseukset tulevat?

      Matt. 3:7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

      Matt. 12:34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

      Matt. 23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

      Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

      Niinpä roomalainen, fariseus, rabbi, kirjanoppinut juutalaisneuvoston jäsen Paavali, joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan ja kolme vuotta myöhemmin vielä kristityn Stefanoksen kertoo Raamatussa siitä mitä hän teki näin:

      "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

      1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."

      Nyt Paavali on isä Jumalana teidän takananne, ja hän kertoo sen itse. Hän kuitenkin pelkää myös, jos se toinen evankeliumi pääsee vaikuttamaan - Jeesuksen omien sanojen kokoelmaa, jota tuolloin ei oltu vielä hävitetty - niinpä hän kiroaa kaikki sen lukijat.

      Paavali puhuu:

      Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

      Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

    • ehkävainenglanniksinyt

      Koska puhun EU:sta edellä - otan tämän tähän.

      "Katolisen ja protestanttisen kirkon johtajat antoivat tiistaina yhteisen julkilausuman, jossa pyydettiin anteeksi uskonpuhdistuksesta alkunsa saaneita erimielisyyksiä ja verenvuodatusta. Julkilausuma liittyi tiistaina vietettyyn uskonpuhdistuksen 500-vuotispäivään.

      – Samalla kun olemme selvillä siitä, ettei mennyttä voi muuttaa, sen vaikutus voidaan kääntää voimavaraksi kasvavaan yhteistyöhön ja toivon merkiksi maailmalle niin, että jakolinjat ja sirpaloituminen voidaan voittaa, lausumassa sanottiin.

      Saksan liittokansleri Angela Merkel ja liittopresidentti Frank-Walter Steinmeier osallistuivat yhdessä juhlajumalanpalvelukseen Wittenbergin kirkossa, jonka oveen Martti Luther perimätiedon mukaan naulasi teesinsä vuonna 1517."

      https://demokraatti.fi/lutherin-uskonpuhdistuksesta-500-vuotta-katolisen-ja-protestanttisen-kirkon-johtajat-pyysivat-anteeksi-erimielisyyksia-ja-verenvuodatusta/

      Tuo jakolinta termi on EU-sanastoa, ja se tarkoittaa kaikkia niitä maita, johon EU-haluaa edetä - aina uudet maat edessä, kun seuraavat saadaan liitettyä ovat jakolinjassa. Jakolinjamaita rahoitetaan aktiivisesti, tehdään propagandaa ja työtä EU-mielipidemuokkauksen eteen. Kallista puuhaa meille.

      Aikaisemmin oli helppoa löytää naapuruuspolitiikka ja rajalinja -sanoilla selvästi maat, jotka ovat tämän kohteena, myös rahoitustavat ja muut sellaiset, mutta nyt siltä kohdalta tulee vain pelkkä tyhjä sivu, eikä hakukonekaan auta, mutta niitä maita oli valtava määrä, kun aikaisemmin katsoin.

      Ehkä tästä pääsee eteenpäin, jos kiinnostaa.

      "Euroopan naapuruuspolitiikka

      Euroopan naapuruuspolitiikka (ENP) ohjaa EU:n suhteita sen 16:n lähimmän itäisen ja eteläisen kumppanimaan kanssa. ENP on keskeinen osa EU:n ulkopolitiikkaa. Siinä keskitytään alueen poliittiseen ja taloudelliseen vakauttamiseen ja turvallisuuden lisäämiseen."

      https://ec.europa.eu/info/departments/european-neighbourhood-policy-and-enlargement-negotiations_fi

      Tämä on Euroopan Unionille - tai sen hallitsijalle siis - tärkeintä koko EU:ssa.

      • kateuttaruokittiin

        EU:lla on kaksi tärkeää korjausta Rooman allanajan toimintaan, joka hajosi - EU:sta on tehty oikeustoimikelpoinen henkilö itsessään, ja nyt jäsenvaltiot on laitettu ristiin rastiin velkasuohon ja takuuvelvotteisiin, mutta velkakirjat ovat EU:n hallussa.

        Tuskin enää omistamme edes omia maitamme. Käytännössä, normaalisti - jos lainaat jollekin rahaa, niin velkakirja on sinun hallussa, eikä kolmannella taholla, kuten tässä. Tämä nyt yksinkertaistettuna.

        Tämä on se, joka tehtiin niillä isoilla kirjaimilla kriisiin vedoten, joista kukaan ei ymmärtänyt yhtään mitään, eikä välittänyt ottaa edes selvää.

        Riitti kun kuulimme, että miten kreikkalaiset olivat eläneet yli varojen.


    • oksettavaa

      Olen nyt lukenut uskovaisten kirjoituksia sen verran, että voin pahoin.

      Ajattelin, että ihmiset ovat käsittäneet väärin - ei luterilaisen kirkon uskonto voi perustua pakanalliseen Baal-jumalaan.

      Minusta olisi aivan käsittämätöntä, että tällaista valhekulttia pidettäisiin ja sivistyneet ihmiset kuuluisivat siihen, jotenkin ajattelin, että tässä on oltava jokin väärinkäsitys.

      Mutta kun löysin yhteenvedon, jonka joku henkilö oli koonnut Vanhan testamentin uhreja vaativasta Baal-jumalasta, ja viimeisenä oli Paavalin sanat Uudessa testamentissa, niin tässä ei ole enää mitään sijaa minkäänlaiselle väärinkäsitykselle, ja on todella ymmärrettävää, että Jeesuksen omat sanat oli hävitettävä harhaoppisena tästä pakanuudesta.

      Kaksi viimeistä riviä ovat Paavalin sanomat ja Raamattuun uuteen testamenttiin kirjoitetut.

      Jeesus ei itse ole antanut itseään missään vaiheessa uhrattavaksi mihinkään eikä mistään syystä. Ilmestyskirjassa sanotaan, että hänet teurastettiin, ja hän vastusti juuri tätä pakanuutta.

      "- "Herra tunsi uhrisavun tuoksun" (1 Moos. 8)
      - "Kun te uhraatte minulle ruokaani, rasvaa ja verta" (Hes. 44)
      - "tuotte määräaikana kaikki minulle kuuluvat uhrilahjat, minun tuliuhriruokani, tuoksuvat tuliuhrini, jotka ovat minulle mieluisat." (4 Moos. 28)
      - "Kukaan pappi Aaronin suvun jäsen, jolla on jokin vamma, ei saa astua uhraamaan Herralle kuuluvia tuliuhreja; vammansa takia hän on kelpaamaton uhraamaan ruokaa Jumalalle. Hän saa silti syödä Jumalan ruokaa, sekä erityisen pyhää että pyhää" (3 Moos. 21)
      - "onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle" (Ef. 5)"

    • sovitutkuviot

      Tämä on nyt tärkeä linkki kaiken tapahtuneen välille: Hitler ja se mitä on paljastunut. Eli bunkkerista oli tunneli lentokentälle ja maatila tiedetään jossa hän eli loppuelämänsä, ja jopa se tiedetään, että mihin Hitler kuoli Latinalaisessa Amerikassa ja milloin.

      http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201711022200507040_ul.shtml

      Hitler oli taiteilijasielu - ei sellaiset yksistään liikuttele sellaisia systeemejä, joita Hitlerin väitetään liikutelleen, kyllä takana oli aivan toiset voimat.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

    • tietoaetsimässä

      Edellä mainittu luomiskertomus on Raamatusta, johon sovellan tiedettä, mutta myös Jeesuksen sanoja, jotka oli määrätty hävitettäväksi, joten jonkinlaisesta gnostilaisuudesta olisi kyse.

      Koko sana tuntuu olevan tulkinnan kannalta ongelma - tietää wikipedia - ja pääosin siihen on kirkon toimesta laitettu tiettyä painolastia, kun on ajettu lävitse paavalilaista oppia - todetaan kirkonisän Irenaeuksen kohdalla, koska kirkolla oli oma ideansa teologian luomisessa.

      Löysin todennäköisesti sen alkuperäisen ajatuksen luomiskertomuksesta, johon tavallaan Raamatun luomiskertomus on vain jatkoa.

      Koko ihmisen kohtalossa pääosaa näytteleekin Sofia, viisaus, eikä tuon hyvän ja pahan tiedonpuun hedelmän syömistä nähdä ihmisen heikkoutena, vaan koska Sofia on joiltakin osien piiloutunut/paennut hyvän ja pahan tiedonpuuhun, niin ihminen saikin hedelmästä tietoa. Ja niinhän se Raamatun luomiskertomuksessakin ilmaistaa: nyt ihminen on tullut tietämään hyvän ja pahan, kun ei vain nyt söisi elämän puusta ja eläisi ikuisesti.

      Tämä tavallaan sopii Raamatun luomiskertomukseenkin, koska Jumala toteaa, että nyt ihminen on tullut sellaiseksi kuin hekin ovat.

      "Setiläisyys eli setiläinen gnostilaisuus oli yksi gnostilaisuuden pääsuuntauksista. Sitä on kutsuttu "klassiseksi gnostilaisuudeksi", ja sen oletetaan olleen muiden gnostilaisten suuntausten lähtökohta. Setiläisyys vaikutti erityisesti toisella vuosisadalla ja levisi koko Välimeren alueelle. Se vaikutti basilidelaisiin, valentinolaisiin ja apostoli Tuomaan perintöä vaalineisiin tuomaskristityihin.

      Setiläinen luomismyytti kuvaa tyypillisesti, mitä tapahtui ennen Ensimmäisen Mooseksen kirjan kuvaamia luomistapahtumia. Se antaa korjauksillaan radikaalin uudelleentulkinnan ortodoksiselle käsitykselle luomisesta ja jumaluuden suhteesta materiaaliseen todellisuuteen. Lähes kaikki setiläiset kirjoitukset perustuvat tähän myyttiin. Parhaiten myytti tunnetaan Johanneksen salaisesta kirjasta.

      Kuten on ilmeistä, prologin lisääminen Ensimmäisen Mooseksen kirjan tapahtumiin muuttaa Eedenin tapahtumien merkitystä radikaalisti. Sen sijaan, että lankeaminen olisi ihmisen heikkouden syytä, setiläiset katsovat, että syynä on ... Sofian toiminta. Hyvän ja Pahantiedon Puun hedelmän syöminen on ensimmäinen teko ihmiskunnan pelastamiseksi julmilta ja alistavilta voimilta."

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Setiläisyys

    • Ihmisten tyhmyys on kasvanut vuosien mittaan, minkä vuoksi ihmiset on alkanut ottamaan tarinoita kirjaimellisesti.

      • kaapatutaivot

        Jossain vaiheessa viitattiin mielikuvituksen puutteeseen, eli kirjaimellisesti ottaminen olisikin jonkinlaista tosikkomaisuutta. Olisiko se sitten tyhmyyttä - vaikea sanoa.

        Minua häiritsee, että kristinuskon teologia ei ole looginen edes itsensä kanssa. Kuten on selvinnyt esimerkiksi, että uskovaiset eivät pysty selittämään, että miksi Jumala suojasi ikuisen elämän puun, kun ihminen tuli tietämään hyvän ja pahan.

        Ja tietysti ihan perusidea, että jos Jumala kirotaan ristille, niin loogisesti ajatellen synnit saa anteeksi nimenomaan yksin armosta sen takia, koska Saatana on silloin vapaana.

        Mutta kuten Paavali sanoi -ja luterilaisen kirkon sivuilla lukee: yksin uskosta, yksin armosta.

        Ja tuo usko ilman logiikkaa on kuin aivokaappaus, joka sitten varmaan näkyy juuri mainitsemanasi tyhmyyteenä.

        Nimittäin aivokaappaus tuo on ollut, joka pari tuhatta vuotta sitten ihmisille tehtiin.


      • uskonvoimalla

        Netti on täynnä kommentteja, joita perustellaan uskolla: mä en ainakaan usko, että se on noin, mä ainakin uskon, että se olisi voinut tehdä sen jne. Mikä tuollainen usko on perustelemaan omaa mielipidettä?


    • siksiköelämme

      Mitä sitten tulee tähän paavalilaiseen kristittyyn teologiaan, joka ei perustu Jeesukseen, niin se on sitä, että kuoleman jälkeen mennään maan alle odottamaan ruumiillista ylösnousemusta siihen asti kunnes Jeesus tulee noutamaan.

      Koitin aitoluterilaisilta kysyä, että mitä sielulle tapahtuu - onko sekin siellä maan alla, vai onko se jossakin muualla odottamassa, ja miten sitten tuo sielu ja ruumis kohtaavat, mutta ainoa vastaus jonka sain oli, että hyvä kysymys.

      Ja tämänkö vuoksi me sitten elämme, että pääsemme odottamaan tuota maan alle? Ei se ole elämää, vaan se on kuolemaa.

      Mitä tuollainen ajattelu aiheuttaa ihmisen tunne-elämälle?

    • uskonvoimalla

      Tiedättekö, että mikä se on, jos 3000 arkkitehtiä sanoo ja allekirjoittaa lausuntonsa, että pilvenpiirtäjä ei voi sortua kuvatulla tavalla, jos siihen osuu lentokone, eikä ainakaan viereinen rakennus sorru, jos siihen ei edes osunut lentokonetta? Sen nimi on salaliittoteoria.

      Tämä tulee esille edellä laittamassani Hitleriä koskevassa linkissäkin - videolla kerrotaan tarkasti miten Hitler pakeni, millä hän pakeni, missä hän eli, on kuva hänen talostaan, tieto kuolinpäivästä ja jopa kuolinsyystä, ja joka välissä toimittaja sanoo, että salaliittoteorian mukaan.

      Uskon vastakohta on tieto, ja tieto on muuttunut salaliittoteoriaksi.

      • Knark5

        Näytäpäs (alkajaisiksi) se 3000 arkkitehdin lausunto.


    • oppinormistolaadinta

      Gnostilaisuudessa nähdään tieto pelastuksena, ja Jeesuksen omien sanojen mukaan hän oli sellaista ollut tuomassa, joten sopii myös tähän. On mielenkiintoista, että ainakin luterilaisuus teologiaoppina on täysin vastakohta tähän - siinä missä tieto vapauttaa ihmisen ruumiista ja antaa sielulle hengen, niin luterilaiset jäävät maan alle hautaan odottamaan ruumiillista ylösnousemusta, eivätkä osanneet kysyttäessä edes määritellä sielua ollenkaan.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Gnostilaisuus

      "Gnostilaisuus oli varsinkin 100- ja 200-luvuilla vaikuttanut synkretistinen uskonnollinen liike, jota esiintyi monien ajan uskontojen, muun muassa kristinuskon, yhteydessä Välimeren alueelta Keski-Aasiaan saakka. Sana ”gnostilaisuus” tulee kreikan sanasta ”gnosis” (γνώσις), joka tarkoittaa tietoa. Gnostilaiset käsitykset perustuivat juutalaisuuteen, kreikkalaiseen filosofiaan, erityisesti platonismiin, sekä varhaiseen kristinuskoon.[1]

      Gnostilaisuudella viitataan yleensä sellaisiin uskonnollisiin oppijärjestelmiin ja myytteihin, joiden mukaan kaikkeus on pahan tai tietämättömän alemman luojajumalan luomus, ja pelastus viittaa pelastavaan tietoon ihmisen jumalallisesta alkuperästä ja sielun vapautumiseen ruumiin vankilasta.[1]"

      Mikähän tuossa on tuo varhainen kristinusko -sana, kun sanotaan, että koko kristinusko on perustettu Jeesuksen kuolemalle. Tuskin Jeesus itse on voinut opettaa mitään kristinuskoa silloin.

      • linkintekstistä

        Ehkä se oli tämä kohta:

        "Kristillisestä gnostilaisuudesta puhutaan silloin, kun edellä esitettyihin perignostilaisiin ajatuksiin yhdistyy kristillisiä aineksia,[3] kuten Jeesuksen opetuksia ja hänen välittäjäroolinsa pelastavan tiedon tuojana."


      • gnosistakaivataan

        Jos tuossa on tuo pelastavan tiedon tuojan osa Jeeuksella, mutta tehdyssä kristinuskon teologiassa, se on vain Jeesuksen kuolema - antoi henkensä ihmisten puolesta, niin ihmiset sai syntinsä anteeksi ja kun vaan tähän uskoo, niin saa täyden armon teoistansa huolimatta. Tosin tämä ei pidä paikkaansa edes Raamatussa oleviin Jeesuksen puheisiin, mutta se on silti kristittyjen teologiaoppi.

        Onko nyt se osa, joka Jeesuksen opetuksista vaadittiin hävitettäväksi juuri ne kohdat, jossa hän sanoo tulleensa tuomaan tietoa ihmisten pelastumiseksi, joka olisi ollut ristiriidassa tuon teologian kanssa, jossa vain hengellään, kuolemallaan on merkitystä?

        Olen nähnyt vain arvion Nag Hammadin wikilinkissä, että syynä hävittämiseen olisi ollut se, että vallanpitäjät olivat sitä mieltä, että Jeesus opetti liian itsenäistä ajattelua, ja tämä olisi voinut olla uhka valtaapitäville.

        Löytyykö tähän tietoa?


      • tästäköjeesuspuhui

        Löysin Nag Hammadin kirjaston Tuomaan evankeliumin suomennoksen - Jeesusken omien sanojen kokoelman - ja hyvänen aika - siellä on juuri Jeesuksen sanoissa tuo, jota edellä hahmottelen Raamatun Luomiskertomuksesta ikuisen elämän puun salaisuudeksi - yliluonnolliset kyvyt - kun on voittanut alhaiset tunteet.

        Jeesuksen sanat:

        ”1. Ja hän sanoi, ”Kuka ikinä löytää näiden sanojen selityksen, hän ei tule maistamaan kuolemaa.”

        Tässä on tämä ikuinen elämä - eli kyky voittaa entropianlaki.

        ”2. Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”

        Muuttuminen ja kyky tehdä ihmeitä, joka tämänpäivän tieteenvalossakin on mahdollista, jos pystyy vaikuttamaan atominytimen toimintaan.

        Kohdassa 12. käytetään sanaa ”vanhurskas” - se häiritsee, koska kyseessä on Suomen kieleen vain uskontoa varten tehty uusi sana, alkuperäisellä kreikan kielellä sana kuuluisi olla ”oikeudenmukainen”.

        Oli kai liian velvoittava uskonnon teologiassa käytettäväksi, niin että oli keksittävä sen tilalle ihan uusi sana.

        https://houseoftruth.education/fi/kirjasto/pyhat-kirjat/nag-hammadi-kirjasto/tuomaan-evankeliumi

        Miettimiseen vielä edellä olevat tiedelinkki.

        Suuri yhtenäiskenttä ja tietoisuus

        https://www.youtube.com/watch?v=HUlDiua2BcA

        Pidempi suomen kielinen video - tekstitys edellisessäkin.

        Tietoisuuden ensisijaisuus:

        https://www.youtube.com/watch?v=ETynDYINhOY


      • tuomaanevankeliumi

        Jäi pois tuo Tuomaan evankeliumin linkki pois, tässä:

        https://houseoftruth.education/fi/kirjasto/pyhat-kirjat/nag-hammadi-kirjasto/tuomaan-evankeliumi


      • katkelmiatekstistä

        Tulipa metkasti näkyviin tuo linkki verrattuna siihen, että miten muut linkit tulevat näkyviin. Vähän jäi käännös vaivaamaan - olisiko siellä ollut joku muukin kristinuskon termi kuin tuo vanhurskaus ja joitakin liian nykyaikaisia sanoja kuten kerrostalo. Mutta luettu on. Hyvällä tahdollaankaan siitä ei saa esille kirkkoteologian ajatusta, että Jeesus olisi tullut kuolemaan pelastaakseen ihmisten synnit - päinvastoin, mutta kuvaukset meidän tietoisuudesta oli todella mielenkiintoisia, enkä nähnyt ristiriitaa tieteen kanssa.

        Lainaus Tuomaan evankeliumista:

        ”18. Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Kerro meille, millainen loppu meille tulee.” Jeesus sanoi, ”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.”

        83. Jeesus sanoi, ”Kuvat ovat näkyviä ihmisille, mutta valo niiden sisällä on piilotettu Isän kuvan valoon. Hän tulee paljastetuksi, mutta hänen kuvansa on hänen valonsa piilottama.”

        84. Jeesus sanoi, ”Kun näette muotokuvanne, olette onnellisia. Mutta kun näette kuvia teistä jotka tulivat olemaan ennen teitä, eivätkä kuole tai tule näkyviksi, kuinka paljon joudutte kantamaan!”

        97. Jeesus sanoi, ”Isän valtakunta on kuin nainen, joka kantoi täyttä ruoka-astiaa. Kun hän kulki yksin kaukaista tietä, astian kahva hajosi ja ruoka levisi hänen takaansa pitkin tietä. Hän ei tiennyt sitä, sillä hän ei ollut huomannut ongelmia. Kun hän saapui taloon, laittoi hän astian alas ja huomasi sen olevan tyhjä.”

        Lisäyksenä vielä:

        Tekstissä ei ole kertaakaan sanottu, että Isä on yhtä kuin Jumala - tämä huomautuksena, koska Johanneksen evankeliumissa - muistaakseni luku 8 - Jeesus sanoo isänsä olevan ihminen, joka hänet lähetti.


    • GnostilaisiaSymboleja

      Pari vastausta ketjussa esitettyihin kysymyksiin. Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä tarkoittaa sydänchakrasta löytyvää eriytymätöntä valoa. Tämä sisäinen erllistymätön ja persoonaton valohohde edustaa Sol Invictusta, Aurinkoa, RA:ta, Brahmaa, Baalia, kosmista Kristusta. Kaikki nuo nimitykset viittaavat samaan. Aurinkomeditaatio on siis sydänmeditaatiota, missä oivalletaan Sol Invictus.

      Valkoinen kivi on alabasterimaljakon tai hunajan lailla gnostinen symboli. Hunaja on sama kuin valkoinen kivi eli alabasterimaljakko. Symbolit viittaavat agape-rakkauteen eli teosofien buddhiin. Myös viini on agapen symboli, kun vesi eli ihmisen tavallinen jalostumaton olemus muutetaan viiniksi. Viiniastia on chakran symboli. Veden muuttaminen viiniksi aukeaa tällä.

      Tarinat ovat vertauskuvallisia ja niitä tulisi ymmärtää gnostilaisen sanakirjan avulla. Tällaista sanakirjaa kylläkään ei ole, vaan merkitykset opitaan erilaisissa salaseuroissa nykyäänkin, jotka eivät mainosta itseään.

      • sanakirjaeitarpeen

        Termi gnostilaisuus on ongelmallinen ja lienee Jeesus sanoilleen saanut sen vasta satojen vuosien päästä hautaamisesta, kun ne haluttiin sillä kertaa valella bensalla ja polttaa.

        ”Tämä sisäinen erllistymätön ja persoonaton valohohde edustaa Sol Invictusta, Aurinkoa, RA:ta, Brahmaa, Baalia, kosmista Kristusta.”

        Listassa ei ole Jeesusta, joten puhumme vähän eri asiasta, mutta tässä todistat, että Sol Invictus ja Baal ovat sama asia, ja Baal oli ihmisuhreja vaativa pakanajumala Vanhasta Testamentista, ja jos joukossa on myös Paavalin Jeesuksesta tekemä Kristus, niin ollaan syvällä okkultismissa.

        Minun näkemykseni mukaan tuo valo, jota edellä hahmottelet, sen en halua loistavan ainakaan itseni sisällä johtuen verenjuonti- ja ruumiinsyöntirituaaleista ja palvonnasta, joten mahdollisesti on jopa kahdenkinlaista erilaista valoa, joka valaisee maailmamme.

        Tiedelinkeistä löytyy myös se valo.

        Valkoinen kivi oli tullut Raamattuun sanan todistaja tilalle 30-luvulla - ilmeisesti sana alkuperäisenä acta - asiakirjan todistusliite. Valkoinen kivi on jollakin kielellä sama asia, olen kuullut, joten joku halusi kääntää sen uusiin käännöksiin kiveksi eikä todistajaksi sillä tavalla.

        Minun mielipiteeni on sama kuin Albert Einsteinin - totuudessa on hämmästyttävintä sen yksinkertaisuus.


      • vielälisäyksenä

        Tässä tarinassasi, nimimerkki GnostilaisiaSymboleja ollaan okkultisessa mystiikassa, ja taivaassa on nyt syttynyt sota okkultisen mystiikan (Lusiferin joukot) ja suoran välittömän kokemisen, vain mystiikan (arkkienkeli Mikaelin joukot) välillä. Jälkimmäisen sanotaan voittavan. Ja Luomiskertomuksen tulkinnan mukaan, jonka Jeesuksen sanat edellä vahvistavat - ihmeitä ei saa käyttöön okkultisella mystiikalla.


      • yliluonnollista

        Ja se ihme - ne henkilöt, jotka saavat yliluonnollisen kyvyn käyttöönsä - laulavat ja soittavat samaa laulua, jota muut eivät kuule kristallisen meren päällä (eivät jää rannalle, kuten uusi 90-luvun käännös väittää - vanhemmat käännökset eivät) - koskee nyt heitä 144.000 maasta ostettua (maasta=eläviä ihmisiä).

        Ja heidän tehtävänään on maailman pelastaminen, vaikka okkultistit pistäisivät kuinka hanttiin.

        Tarina on Johanneksen Ilmestyksestä.


      • vieläkysyisin

        Onko sinulla, GnostilaisiaSymboleja, tarjota jotakin muuta maailman pelastamiseksi, vai liittyykö tuo valaistuminen tuossa vain johonkin henkilökohtaiseen kokemiseen?


      • valonlähteentarkistus
        vieläkysyisin kirjoitti:

        Onko sinulla, GnostilaisiaSymboleja, tarjota jotakin muuta maailman pelastamiseksi, vai liittyykö tuo valaistuminen tuossa vain johonkin henkilökohtaiseen kokemiseen?

        Lisään tähän vielä kysymyksen - eikö kyse olikin tuossa minkä edelle kirjoitit Baal-Sol Invictus - Kristus -valosta Lusiferistä, joka on valontuoja; viittaan myös Lucia-neitoon, jolla on kynttiläkruunu päässään, siis tuo vanha traditio?


      • kukaonkristus

        Tässä tietoa wikipediasta:

        ”Lucifer on latinaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti ”valonkantajaa” (lux = valo; ferre = kantaa, tuoda). Nimi periytyy alkujaan kreikan termistä Ἓσπερος, heosphoros, aamunkoin tuoja. Antiikista lähtien Lucifer on tarkoittanut Kointähteä eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.[1]”
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lucifer

        Edellä on linkki piispa Huovisen kirjoitukseen, että miten kristus asetettiin Sol Invictukseksi.

        ”Juhannuksen aurinkoa ihaillessa sopii muistaa, että Kristuskin on aurinko, Toinen Aurinko, erotukseksi maallisista auringoista. Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus.

        Pääsiäisvirressä lauletaan: "Aurinkomme ylösnousi…" (virsi 105). Kristus voitti yön ja pimeyden vallat. Hän on Oikea Valo ja Todellinen Aurinko.”

        http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/helsingin_hiippakunnan_piispat/eero_huovinen/puheenvuoroja/?x20117=1379280

        Niin, siinä lukee kristus - siinä ei lue Jeesus, mutta juutalainen Paavali teki Jeesuksesta kristuksen.

        Näin Paavali puhuu luomisprosessistaan - Jeesus kirotaan ristille:

        "1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

        Paavali kieltää kuuntelemasta muuta kuin mitä hän opettaa:

        "Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu."

        Ja näin juutalainen Paavali teki Jeesuksesta Kristuksen - Luciferin - taivaalle kristityille - ja kielsi kuuntelemasta sitä oikeaa Jeesuksen sanomaa ja opetuksia, jotka keisari sitten vaati lopullisesti hävitettäväksi.

        Paavali kertoo oman asemansa tässä prosessissa:

        "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."


      • sennetekivät

        Ja edelleen erottakaa oikea Jeesus ja Paavalin Jeesuksesta tekemä kristus - myös piispa Huovinen puhuu vain Kristuksesta - ei Jeesuksesta. Voidaanhan tämä Vanhan testamentin teksti lukea ennustuksena, mutta totuus luultavasti se, että Paavali toteutti tämän ennustuksen.... miten päin se nyt sitten menikään.

        "1. Sillä Herra armahtaa Jaakobia ja valitsee vielä Israelin ja sijoittaa
        heidät heidän omaan maahansa; muukalaiset liittyvät heihin ja yhtyvät Jaakobin heimoon.
        2. Kansat ottavat heidät ja tuovat heidät heidän kotiinsa, ja Israelin heimo saa heidät Herran maassa omiksensa, orjiksi ja orjattariksi, ja he vangitsevat vangitsijansa ja vallitsevat käskijöitänsä.
        9. Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet. Se herättää haamut sinun tähtesi, kaikki maan johtomiehet, nostattaa valtaistuimiltansa kaikki kansojen kuninkaat.
        10. Kaikki he lausuvat ja sanovat sinulle: 'Myös sinä olet riutunut niinkuin mekin, olet tullut meidän kaltaiseksemme'.
        11. Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi.
        12. Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!
        13. Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
        14. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.'
        15. Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan.
        16. Jotka sinut näkevät, ne katsovat pitkään, tarkastavat sinua: 'Onko tämä se mies, joka järisytti maan, järkytti valtakunnat,
        17. joka teki maanpiirin erämaaksi ja hävitti sen kaupungit, joka ei päästänyt vankejansa kotiin?'
        18. Kansojen kuninkaat kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossansa.
        19. Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niinkuin hylkyvesa, olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato.
        20. Et sinä saa yhtyä heidän kanssaan haudassa, sillä sinä olet maasi hävittänyt, kansasi tappanut. Ei ikinä enää mainita pahantekijäin sukua.
        21. Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."

        Ja natsi-Saksan toimesta juutalaiset saivat YK:n päätöksellä Palestiinan alueelta oman valtion. Ja koko miljardien kristinuskoisten joukko kumartaa taivaalle asetettua Luciferin kuvaa, Kristusta, joka vapautti juutalaiset.

        Siinä edellä on Jeesuksesta pilkkalaulu, kun tämä jättimäinen huijaus onnistuu.


      • seviimeinenosuus

        Mutta eihän se nyt tähän toki tämä taistelu vielä ole loppunut, vaan viimeisen sanan Raamatussa sanoo Ilmestyskirjassa Jeesus.


      • taivaallanäytös

        Otin edellä esille Luciferin, Kointähden, joka on Venus.

        Wikipediasta:

        ”Antiikista lähtien Lucifer on tarkoittanut Kointähteä eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.[1]”

        Iltalehdestä:

        Jupiter ja Venus tarjoavat harvinaisen näyn maanantaiaamuna - seuraava kerta vasta 22 vuoden kuluttua

        Sunnuntai 12.11.2017”

        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711122200527529_u0.shtml

        ”Juppiter (lat. Iuppiter) on alun perin roomalaisten taivaan- ja sen ilmiöiden jumala, sittemmin heidän ylijumalansa. Nimi esiintyy myös muodossa Jupiter. Kohdattuaan kreikkalaiset roomalaiset samaistivat Juppiterin kreikkalaiseen Zeukseen.
        Juppiter oli myös Rooman valtion jumala, jota palvottiin Capitolium-kukkulalla olevassa Rooman suurimmassa temppelissä. Jupiterin ohella temppelissä palvottiin tämän vaimoa Junoa ja tytärtä Minervaa, jolloin puhuttiin Capitoliumin kolminaisuudesta.”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juppiter


      • taivastelua
        taivaallanäytös kirjoitti:

        Otin edellä esille Luciferin, Kointähden, joka on Venus.

        Wikipediasta:

        ”Antiikista lähtien Lucifer on tarkoittanut Kointähteä eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.[1]”

        Iltalehdestä:

        Jupiter ja Venus tarjoavat harvinaisen näyn maanantaiaamuna - seuraava kerta vasta 22 vuoden kuluttua

        Sunnuntai 12.11.2017”

        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711122200527529_u0.shtml

        ”Juppiter (lat. Iuppiter) on alun perin roomalaisten taivaan- ja sen ilmiöiden jumala, sittemmin heidän ylijumalansa. Nimi esiintyy myös muodossa Jupiter. Kohdattuaan kreikkalaiset roomalaiset samaistivat Juppiterin kreikkalaiseen Zeukseen.
        Juppiter oli myös Rooman valtion jumala, jota palvottiin Capitolium-kukkulalla olevassa Rooman suurimmassa temppelissä. Jupiterin ohella temppelissä palvottiin tämän vaimoa Junoa ja tytärtä Minervaa, jolloin puhuttiin Capitoliumin kolminaisuudesta.”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juppiter

        Näemmä tämä pyhä kolminaisuus, jota Capitolium-kukkulalla palvottiin Roomassa syntyy voimasta ja vallasta (Zeus), viisaudesta (Minerva-pöllö) ja rahasta (Juno), ja kun laittaa Capitolium-kukkulan googlen kuvahakuun, pääsee ihailemaan Yhdysvaltojen kongressitaloa. Jupiterille on pyhitetty myös kotka, joka on Yhdysvaltojen kansallislintu.

        Wikipedia:

        ”United States Capitol on Yhdysvaltain kongressin rakennus, joka sijaitsee maan pääkaupungissa Washingtonissa Pennsylvania Avenuen itäisessä päässä.[1] Siellä kokoontuvat edustajainhuoneen ja senaatin jäsenet. Talo on valmistunut 1800-luvulla, ja sen uusklassinen arkkitehtuuri heijastaa antiikin Kreikan ja Rooman tyyliä.”

        Mitäs juonia Zeus -Jupiter ja (kristukseksi asetettu) Lucifer -Venus siellä taivaalla punovat? Heillä on neuvottelun paikka?


      • nojopasnytjotakin

      • maallistanäytöstä

        Ja kaikki maailman johtajat sitten valkaisivat vaatteensa Ilmestyskirjan esittämän vaatimuksen mukaan?!

        Katso kuva:

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201711122200528044_ul.shtml

        ”Trump ja muut valtiojohtajat osallistuivat ylelliselle gaalaillalliselle Manilassa - kaikilla samanlaiset paidat!

        Sunnuntai 12.11.2017”


    • paljonHUUHAATA

      Eilen illalla nautin "vertauskuvallista ateriaani" viinilasin kera, mutta koko yön kärsin nälän tunnetta ? Nyt ymmärrän eron ?

      • erotettuja

        Jaa, ja minkähän eron ymmärsit? Olisi kiva kuulla.


    • mansononkuollut

      Gnostilaisetsymbolit ei ole vastannut mitään edellä kysymääni, mutta jäin ihmettelemään jälleen tätä kristinuskon perustan merkillisyyttä, jos ihmisiä pystyy manipuloimaan Jeesuksena massamurhaan. Jotain sairasta täytyy opin pohjalla olla, josta edellä onkin puhuttu. Miten paljon ihmisiä on murhattu kristinuskon nimissä?

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005023768.html

    • ihmisuhriteoria

      Aitoluterilaisten palstalla on tullut esille, ettei se ihmisen syntivelka ja Jumalan oman pojan uhraaminen nyt olekaan niin itsestäänselvää uskontonormistossakaan. Siellä kirjoitetaan näin:

      ”Tätä “Anselm Canterburylaisen keksi sovitusopin” -teoriaa on ilmeisesti pidempäänkin pitänyt esillä teologian tohtori Jarmo Tarkki. Tässä selvää tekstiä kirkko- ja kaupunkilehdestä:

      ”Siemenet nykykirkkojen ongelmiin kylvettiin Jarmo Tarkin mielestä 1000- ja 1100-luvuilla. Tuolloin kristilliseen teologiaan syvän vaikutuksen jättänyt Anselm Canterburylainen (1033–1109) muotoili sovitusopin, joka edelleen hallitsee lännen kirkkojen julistusta sekä 1200-luvulta peräisin olevaa messukäytäntöä.
      – Canterburylaisen sovitusoppi käytti keskiaikaisen feodaaliyhteiskunnan mallia, jossa kartanon herra ei voinut antaa torpparin rikkomuksia anteeksi ilman hyvitystä. Ihmiset olivat tehneet syntiä Jumalaa vastaan, joka vaati hyvitystä.
      – Koska ihmiset eivät kyenneet tähän Jumalan itsensä piti tulla ihmiseksi ja sovittaa pahat teot. Jeesus hyvitti ihmiskunnan synnit kärsimällä verisen uhrikuoleman. Nykyihmisen on vaikeata pitää tällaista veriuhriajattelua, vampyyriteologiaa mielekkäänä.
      – > Hänen mielestään nykykirkkojen todellisuus näkyisi toisenlaisena, mikäli Anselmia hieman myöhemmin eläneen Petrus Abaelarduksen kilpaileva teologia (1079–1142) olisi jäänyt voitolle.
      – Siinä Jeesuksen kuolemaa ei selitetä feodaaliyhteiskunnan malleilla ja roomalaisella
      oikeusterminologialla, vaan Jeesus on pikemmin ”tie”, Tarkki sanoo. Jeesushan on omien sanojensa mukaan ”tie, totuus ja elämä”.

      https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristinusko-2-0

      Asiasta löytynee materiaalia paljon muutenkin. Toisenlaiselta suunnalta sovitusopin hylkäämistä on kannattanut Pauliina Kainulainen, joka mielestäni edustaa hyvin naispapeilla tiuhaan esiintyviä asenteita ja näkemyksiä, toteaa eräs nimimerkki ja lainaa aiheesta lisää:

      ”– Plus sitten on vielä se, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, Kainulainen jatkaa.
      – Minulla ei ole siitä hirveästi sanottavaa, koska olen ajatellut, että se on joka tapauksessa salaisuus ja Jumalan käsissä. Mutta kristinusko antaa sen perusturvan, ettei ihmisen tarvitse stressata.
      Suomalaisille opetetaan rippikoulussa, että Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen ihmisten synnit. Mutta mitä tekemistä Jeesuksen kuolemalla on pelastuksen kanssa? Sitäkin Kainulainen on pohtinut paljon. Jeesuksen ylösnousemus on hänelle keskeinen asia, mutta ristinkuoleman merkitys vaikeampi.
      – En näe kovinkaan mielekkäinä tällaisia veriuhriteologioita, joissa Jumala vihastuu syntisiin ihmisiin ja hänen pitää tapattaa oma Poikansa. Tämä tekee vain hallaa kristinuskon ymmärtämiselle. Kyllä siinä jokin paljon syvemmällä oleva merkitys on.
      Kainulaista puhuttelee Jeesuksen voimallisuus voimattomuudessa. Tuhon ja nöyryytyksen keskellä Jumalan pelastava toiminta todellistuu – jollain tavalla.
      – Jeesuksen kuolemassa on jokin valtava viisaus ja ulottuvuus, jota ei kristinuskossa osata aina edes sanoittaa, mutta josta kuitenkin pidetään lujasti kiinni, Kainulainen summaa.
      Mitä ihmisen sitten täytyy tehdä pelastuakseen? Kainulaisen mukaan ei mitään.
      – Ajattelen mystikkojen vanavedessä, että ihmisen tulisi vain olla auki ja vastaanottavainen, paikallaan ja suorittamatta, hän toteaa.”



      https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristinusko-2-0

      • asiallisellatolalla

        Vuotta aikaisemmin - jo kesällä 2014 - samaisessa lehdessä oli piispa Huovisen kommentti Auringonpalvontaa, jossa hän kertoi, että Rooman keisarin toimesta Kristus asetettiin Sol Invictuksen, pakanajumala Baalin nimen tilalle. Perinteethän sitten kristiuskossa - ehtoollinen, kaste, ylösnousemus jne - tulevat vanhasta mithralaisesta pakanauskonnosta. No, aivan selvästi nyt haetaan kristinuskolle uutta linjaa veriuhriajattelun tilalle.


      • eilastensilmille

        Olipa mielenkiintoinen toteamus tuolla kirkko- ja kaupunkilehdessä!

        ”JOS VERISTÄ SIJAISKÄRSIMYSTÄ KOROSTAVA KRISTINUSKO TULISI MARKKINOILLE NYT, SE TODENNÄKÖISESTI KIELLETTÄISIIN TAI SAISI AINAKIN K18-MERKINNÄN.”

        Ja oli alkuperäisessä kirkon julkaisussa kirjoitettu juuri näin - isoilla tikkukirjaimilla.


      • muutostulossa

        Ja lopuksi vielä tekstistä:

        ”– Latinan uskomista tarkoittava sana credo tulee sanoista cor, sydän ja do, antaa. Uskominen onkin itse asiassa sydämen antamista, täydellistä ja ehdotonta omistautumista jollekin. Usko on siis myös sydämen eikä ainoastaan loogisen päättelyn asia, Tarkki sanoo.
        Kristinuskon elpyminen edellyttää Jarmo Tarkin mielestä radikaalia muutosta käsityksessä, mitä kristinusko oikeastaan on. Kirkon täytyy uskaltaa luopua opinkohdista, jotka ovat merkityksettömiä, haitallisia ja jotka eivät edes kuulu kirkon varhaiseen sanomaan. Mikä tämä varhaisempi sanoma sitten oli?
        – Se on sanoma Jeesuksesta, jossa tulivat ilmi Jumalan luonne ja intohimo. Jumalan luonne on rakkaus, ja hänen intohimonsa on oikeudenmukaisuus, Tarkki sanoo.
        – Kun katsoo Myllypuron leipäjonoa, tällä sanomalla voisi olla Suomessa merkitystä.”


    • apostolituomas

      Syntioppi siitä, että Jumala uhraa oman poikansa on epälooginen. Jumala tekisi itselleen velkaa tarkoituksella luomalla epätäydellisen ihmisen, ja jotenkin tämä velka korjaantuisi hänen oman pojan kuolemalla?!

      Jos ajatellaan pakanajumala Baalia, joka vaati Aabrahamia uhraamaan oman poikansa, niin ei silloinkaan ollut kyse Baal-jumalan pojasta, vaan Aabrahamin.

      Jotta tarina olisi looginen edes auttavasti, niin tuo ihmisuhrilahja oli jollekin muulle kuin Jeesuksen Isä Jumalalle.

      Tarinassa, joka on edellä piispa Huovisen sanomana on mielekäs siten, että Jeesuksesta tehtiin kristus nimenomaan pakanajumalan tilalle ja uhrilahja hänelle.

      Tätä kautta on myös mielenkiintoinen edellä oleva apostoli Tuomaksen wikilinkki ja tarina eepoksesta Popol Vuh, joka liittyi maya-intiaaneihin, että Saatana pääsi vaikuttamaan Raamatun tarinaan.

      Wikilinkissä lukee:

      Ordoñez y Aguiarin aikoina oli vielä vallalla käsitys, että koko ihmiskunta oli lähtöisin raamatun Kaldeasta. Sopivan yksityiskohtaisesti Popol Vuhia siteeraten Ordoñez y Aguiar todistaa intiaanien lähteneen raamatun Kaldeasta ja saapuneen valtameren yli. Alkuperäiseen raamatun sanomaan paholainen oli päässyt vaikuttamaan niin, että tuloksena oli uskonto, josta Popol Vuh meille kertoo.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Popol_vuh

      • mayoistavielä

        Mayolta löytyy hämmästyttävä yhteys myös Raamatun Johanneksen ilmestykseen, jonka sanotaan Jeesuksen antaneen. Siellä puhutaan 144.000 tuhannesta maasta ostetusta. Minua on vaivannut, että miten maasta ostetaan/on ostettu jotakin?!

        Johanneksen ilmestys luku 14:

        ”1. Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
        2. Ja minä kuulin äänen taivaasta ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikäänkuin kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat.
        3. Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.”

        Wikipediassa mayojen korkeakultuurista:

        Mayakalenterin pisin ajanjakso on ”baktun”, ja se kestää 144 000 päivää, eli noin 394 vuotta, mutta järjestyksessä 13. baktun päättyi jo 21.12. 2012, jota ajankohtaa uumoiltiin jopa maailmanlopuksi, mutta kyse - kaikesta päätellen olikin vain siitä, että mayojen kalenteri päättyi tuohon ajankohtaan.

        Joka tapauksessa hämmästyttävä luku tuo 144.000, joka tulee näin erikoisella tavalla esille molemmissa.


      • koirakinseikkailee

        Oliko jo edellä, että mm. mormoonit ja muut väittävät, että intiaanit ovat Israelin kadonnut kansa? Edellä on harvinainen yhteys maya-kalenteriin Ilmestyskirjan luvun 144.00 kautta, mutta vähän samanlainen on chihuahua-koirarotu, jota sanotaan mayaintiaanien kasvattamaksi, mutta Sikstuksen kappelissa onkin maalaus Mooseksesta ilmielävän chihuahuan kanssa, joka on tehty jo sata vuotta aikaisemmin kuin Kolumbus löysi Amerikan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe