Helsinki lisää uusiutuvien energioiden osuutta

Hiilivoimaloista huolimatta Helsingin ilma on puhdasta, ainakin kiinalaisten mielestä, jotka sitä hämmästelevät:

"Kiinalaisia hämmästyttää, että keskellä kaupunkia sijaitsee voimalaitoksia mutta kaupunki-ilma on sittenkin puhdasta ja sitä voi hengittää. Useimmissa muissakin suomalaiskaupungeissa tätä pidetään itsestään selvänä."
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/sai-kolme-komeaa-kirjetta-pekingista-kiinalaiset-pyytavat-apua-saasteongelmiinsa-helsingin-energiayhtio-helenin-toimitusjohtajalta-6614556

Ehkä Kiinassakin liikenteen saasteet pilaavat ilmaa, kuten mm. Pariisissa ajoittain. Helsinki ainakin lisää uusiutuvien energioiden osuuttaa sähköjärjestelmässään:

"Helen Oy ja Helen Sähköverkko Oy osallistuvat nelivuotiseen SysFlex-nimiseen EU-tutkimushankkeeseen, jossa pureudutaan tuleviin Euroopan laajuisen sähköjärjestelmän haasteisiin. Hankkeessa luodaan ratkaisuja, tuotteita ja palveluita tilanteeseen, jossa sähköjärjestelmään olisi kytketty 50 prosentin osuus uusiutuvan energian tuotantoa. Uusiutuvan tuotannon vastapariksi tarvitaan kuitenkin joustoa."
https://www.helen.fi/uutiset/2017/sysflex/

7

2274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohan on aivan erinomainen asia, että maailmalla huomataan, miten mallikkaasti energiantuotanto on Helsingissä järjestetty. Yhteistuotannolle olisi kyllä käyttöä sopivissa ilmasto-olosuhteissa vaikkapa Kiinassa.

      Vaan mitä tekevät suomalaiset, sulkevat nämä edistykselliset voimalaitokset, seurauksia ajattelematta. Luulisi, että ilmastomuutoksen torjunta olisi meilläkin ykkösprioriteetti sen sijaan, että yritetään keplotella omaa laskennallista hiilijalanjälkeä alemmas.

      • Niin.... kerrotaan tässä lyhyesti mitä "lauhdevoimala" tarkoittaa:

        Kun "tavallinen" (hiili-) voimala hukkaa tuottamaansa lämpöä jäähdytykseen noin 40% (?), lauhdevoimala hyödyntää sen lämpömäärän käyttöön. Saadaan siis hyötykäyttöön lähes kaksinkertainen määrä energiaa samalla hiilenpoltolla. Silti siitäkin hiilen poltosta olisi hyvä päästä eroon, tai jättää voimalat varavoimaloiksi, ja keskittyä mahdollisimman suureen omavaraisuuteen energiantuotannossa uusiutuvien energioiden tuotantoa lisäämällä. Uskon, että valtaosa pääkaupunkiseudun asukkaista hyväksyisi niiden rakentamiskustannukset. Ja kun Helen luopuisi ydinvoimalaosuuksistaan, voisin alkaa ostamaan Helenin myymää uusiutuva energia -sähköä :)


      • stuxnet kirjoitti:

        Niin.... kerrotaan tässä lyhyesti mitä "lauhdevoimala" tarkoittaa:

        Kun "tavallinen" (hiili-) voimala hukkaa tuottamaansa lämpöä jäähdytykseen noin 40% (?), lauhdevoimala hyödyntää sen lämpömäärän käyttöön. Saadaan siis hyötykäyttöön lähes kaksinkertainen määrä energiaa samalla hiilenpoltolla. Silti siitäkin hiilen poltosta olisi hyvä päästä eroon, tai jättää voimalat varavoimaloiksi, ja keskittyä mahdollisimman suureen omavaraisuuteen energiantuotannossa uusiutuvien energioiden tuotantoa lisäämällä. Uskon, että valtaosa pääkaupunkiseudun asukkaista hyväksyisi niiden rakentamiskustannukset. Ja kun Helen luopuisi ydinvoimalaosuuksistaan, voisin alkaa ostamaan Helenin myymää uusiutuva energia -sähköä :)

        Totta, tosin käytit vääriä termejä, kerroit itse asiassa miten edullinen kaukolämpöä tuottava yhteistuotantovoimala on verrattuna pelkkää sähkö tuottavaan lauhdevoimalaan.

        Helsinki sattuu olemaan yhteistuotannon otollisin kohde koko maapallolla. Toisin on hieman etelämmässä, missä jäähdytyskuorma aiheuttaa sähköntarpeen huipun, eikä lämmitystarve kohoa suureksi missään vaiheessa.

        Jos koko pääkaupunkiseutu siirrettäisiin Rovaniemelle, etu olisi vieläkin tuntuvampi. Siis sähköntuotannossa. Lisääntyvä lämmitystarve tosin olisi haitaksi.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Totta, tosin käytit vääriä termejä, kerroit itse asiassa miten edullinen kaukolämpöä tuottava yhteistuotantovoimala on verrattuna pelkkää sähkö tuottavaan lauhdevoimalaan.

        Helsinki sattuu olemaan yhteistuotannon otollisin kohde koko maapallolla. Toisin on hieman etelämmässä, missä jäähdytyskuorma aiheuttaa sähköntarpeen huipun, eikä lämmitystarve kohoa suureksi missään vaiheessa.

        Jos koko pääkaupunkiseutu siirrettäisiin Rovaniemelle, etu olisi vieläkin tuntuvampi. Siis sähköntuotannossa. Lisääntyvä lämmitystarve tosin olisi haitaksi.

        Niinpä tosiaan teinkin. Kiitos oikaisusta. Korjataan:

        Niin.... kerrotaan tässä lyhyesti mitä "CHP" tai "yhteistuotantolaitos" tarkoittaa:

        Kun "tavallinen" (hiili-) voimala hukkaa tuottamaansa lämpöä jäähdytykseen noin 40% (?), CHP-laitos hyödyntää senkin lämpömäärän käyttöön. Saadaan siis hyötykäyttöön lähes kaksinkertainen määrä energiaa samalla hiilenpoltolla. Silti siitäkin hiilen poltosta olisi hyvä päästä eroon, tai jättää voimalat varavoimaloiksi, ja keskittyä mahdollisimman suureen omavaraisuuteen energiantuotannossa uusiutuvien energioiden tuotantoa lisäämällä. Uskon, että valtaosa pääkaupunkiseudun asukkaista hyväksyisi niiden rakentamiskustannukset. Ja kun Helen luopuisi ydinvoimalaosuuksistaan, voisin alkaa ostamaan Helenin myymää uusiutuva energia -sähköä :)


    • Konkretiaa

      stuxnet, " ja keskittyä mahdollisimman suureen omavaraisuuteen energiantuotannossa uusiutuvien energioiden tuotantoa lisäämällä."

      Mikä on sinun oma konkreettinen ehdotuksesi: Millä uusiutuvilla energioilla Helsingin kaukolämpö ja sähkö tulisi tuottaa ?

      • Erittäin huonosti informoidaan uusista suunnitelmista, Hanasaaren sulkemista ja Salmisaaren sulkemisesta haaveilua kyllä mesotaan.

        Näillä näkymin on varmaa, että Helsingin kaupunki ei investoi uuteen yhteistuotantoon, vaan lämpö tuotetaan lyhytnäköisesti erillislämpönä. Biopolttoainesuunnitelmat eivät taida olla kovin konkreettisella tasolla. Mahdollinen polttoaine kuitenkin saataneen Baltiasta, Ruotsista tai Kanadasta, koska Suomesta ei hyvää ratkaisua löytyne.

        Myös KepuTiilikaisen tukema ajatus maakaasun lisäostoista on kenties juuri se todennäköisin vaihtoehto.


    • PuuHanasaari

      http://pitkaranta.blogspot.fi/2018/04/helsinki-goes-biolampo.html

      "Helsinki on näillä näkymin korvaamassa Hanasaaren sähkön ja lämmön yhteistuotantoa tekevän hiilivoimalan kolmella biomassaa polttavalla lämpövoimalalla (Yle, Talouselämä). Uudet lämpövoimalat eivät tuottaisi sähköä ja polttaisivat biomassaa eri muodoissaan kuten pelletteinä tai hakkeena. Hanasaaren lopettaminen liittyy Helsingin tarpeeseen saada voimala-alue asuinkäyttöön ja myös kivihiilen alasajoon Suomessa (TEM).

      Hanasaaren korvaamisen kohdalla lukemat ovat karkeasti kymmenen kertaa pienemmät: noin 2 miljoonaa kiintokuutiometriä eli 7000 hehtaarin avohakkuita vuosittain."

      Siis, puuta polttoon noin 5500 m3/vrk eli keskimäärin noin 100 rekkakuormallista vuorokaudessa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1837
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      894
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      707
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      27
      515
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      194
      471
    Aihe