Venäjän kehitys arvioitiin Suomessa väärin

67777775

Kun Neuvostoliitto romahti ja hajosi Suomessa uskottiin, että Venäjästä tulee nopeasti länsimainen demokratia ja oikeusvaltio mikä ei mitenkään uhkaa Suomea.

Natoon ei nähty tarvetta liittyä eikä maanmyyntiä venäläisille pidetty minään riskinä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001067480.html

Keväällä 2006 eduskunnan tulevaisuusvaltiokunta käynnisti kunnianhimoisen hankkeen, jonka tavoitteena oli ennustaa Venäjän kehitystä suomalaisten tutkijoiden ja eri alojen asiantuntijoiden avulla.

Syntyi raportti nimeltä Venäjä 2017: kolme skenaariota, joka julkaistiin lopulta tammikuussa 2007. Nykytiedon valossa onkin kutkuttavaa avata raportti ja katsoa, näyttääkö mikään skenaarioista toteutuneen lähimainkaan.

Elettiinhän Suomessa vielä 2006–2007 sitä virallisen optimismin aikaa, jolloin Venäjästä puhuttiin ainakin juhlapuheissa niin kuin se olisi oikeasti matkalla kohti demokratiaa. Ei tiedetty tulevasta Georgian sodasta 2008, ei tiedetty Vladimir Putinin ja Dmitri Medvedevin tandem-vallanvaihdoista eikä osattu tietenkään ennustaa Krimin valloitusta 2014.

Raportin kakkosskenaario menee metsään niin että heilahtaa, mutta ykkösestä löytyy jotain toteutunutta. Kolmas puolestaan on hyvin lähellä sitä, miten me olemme eläneet Venäjän kanssa jo pitkään, vaikkakin nykytodellisuus on jopa sitä karumpi.

Kolmannen skenaarion nimi on Kovan vallan Venäjä. Siinä Venäjää hallitaan pelolla ja vihanlietsonnalla, siinä soditaan ”isänmaallisessa hengessä Venäjää puolustaen” ja siinä ollaan palattu lännen kanssa kylmän sodan kaltaiseen asevarustelukilpailuun.

Raportin kirjoitusprosessia kuvaa kuitenkin hyvin se, että tämä ”kauhukuvitelma” alkaa sanoilla: ”Onko tällainen skenaario edes mahdollinen?”

9

179

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 66666i7

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000802317.html

Haglund myönsi Suomen virheen Ylellä: Viro oli oikeassa

Haglund myönsi haastattelussa, että Viro on ollut joiltain osin oikeassa pitäessään Suomen Venäjä-politiikkaa naiivina.

- Olemme Suomessa pyrkineet vaikuttamaan siihen, että Venäjä kehittyisi läntiseksi demokratiaksi ja siinä läntinen yhteisö on epäonnistunut.

Haglundin mukaan turvallisuustilanne Euroopassa on muuttunut ja se muutos olisi pitänyt havaita aiemmin - jo Georgian sodan jälkeen.

Georgian sota kuitenkin lakaistiin maton alle. Vasta Ukrainan sota on herättänyt maailman ja Euroopan siihen, että Venäjä tekee mitä vain saavuttaakseen tavoitteensa.

• Länttä ei voi syyttää siitä että kreml haluaa ryöstää Venäjää ja pysyä ikuisesti vallassa.

• o86yi6t

Itse kyllä olin jo 1990 luvulla sitä mieltä ettei Venäjä tyydy uusiin rajoihinsa vaan pyrkii aina tilaisuuden tullen laajentamaan aluettaan mahdollisimman paljon .

Kuten ensimmäisen maailmansodankin jälkeen. Tilaisuus siihen tuli 1939.

• Anonyymi

"Itse kyllä olin jo 1990 luvulla sitä mieltä ettei Venäjä tyydy uusiin rajoihinsa vaan pyrkii aina tilaisuuden tullen laajentamaan aluettaan mahdollisimman paljon"

Olen tästä lähettänyt nettipalstoille varmaan tuhansia viestejä.

• reaalipolitiikkaa

Älkääpäs pojat aliarvioiko Suomen poliittisen johdon kykyä lukea kansainvälistä politiikkaa !

• persiilleen.meni

Väärinhän sen Venäjän kehityksen on koko maailma arvioinut !
      Kukaan ei uskonut diktatuurin paluuseen ja Stalinin uuteen tulemiseen.

• vorkuta

Putin menetti vakoojan viran,DDR:n Neuvostoliiton. Suuntausta vastaan mitä oli aina taistellut olikin lopulta vienyt voiton. Vähemmästäkin sitä katkeroituu ja hautoo kostoa.

• Anonyymi

Valitettavasti olin avauksessani 100 prosenttisen oikeassa.

• Anonyymi

3 skenaario osui oikeaan mutta siihen lisättiin maininta ettei tämä voi olla mahdollista.

Tämä selittää miksi Natoon ei menty kun se oli mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      43
      935
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      903
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      775
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      721
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      668
    6. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    7. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      604
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      600
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      586
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      535
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      533
    13. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    14. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      502
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      492
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      476
    17. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      460
    18. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      105
      458
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      454
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      427
    Aihe