TULE USKOON - NYT!

mikä.vikana

Olen jo kaksi kertaa ollut ottamassa Jeesusta vastaan seurakunnan edessä, mutta minua vaivaa epäilys. Minulla ei ole uskonvarmuutta. Kuinka muut voivat uskoa niin varmasti? En osaa puhua kielilläkään.

124

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä.syy

      Et ole tullut uskoon vaan olet trolli.

      • mikä.vikana

        Mitä tarkoitat trollilla?


      • siinä.syy
        mikä.vikana kirjoitti:

        Mitä tarkoitat trollilla?

        Sinua.


      • jassooo
        siinä.syy kirjoitti:

        Sinua.

        Et sitten osannut kertoa omasta höpsismistäsi mitään.


      • siinä.syy
        jassooo kirjoitti:

        Et sitten osannut kertoa omasta höpsismistäsi mitään.

        Minä puhun sinusta.


      • jäkättäjälle
        siinä.syy kirjoitti:

        Minä puhun sinusta.

        Kysymys kuului MITÄ tarkoitat trollilla ei ketä. Opettele lukemaan ja jäkätä vasta sitten


    • ettätäämmöttiistaas

      häpödiskäpödisinghaiderehyydenklaidenietromenneapaloputkifruttidimaaresklaidasklaidaallahmullahtiketaketiketaketiketakesurpurpurtiltaltiltal.

      • mikä.vikana

        Kiitos paljon vastauksestasi. Tuo selvensikin tilannetta hyvin paljon.


      • "häpödiskäpödisinghaiderehyydenklaidenietromenneapaloputkifruttidimaaresklaidasklaidaallahmullahtiketaketiketaketiketakesurpurpurtiltaltiltal"


        arabiaksi:
        l"atlitlatlitrupruprusekatekitekatekitekatekithallumhallaadialksadialkseraamiditturfiktupolapaennemorteinedialknedyyherediahgnisidöpäksidöpäh"

        Täytyyhän tuo profetia nyt uskoon kääntyneille veljille kääntää.

        suomeksi:
        "varoituksen sana, pysy kaukana Oulunseudun hihhuleista. Oman terveytesi vuoksi.


      • Daavidinpasuuna kirjoitti:

        "häpödiskäpödisinghaiderehyydenklaidenietromenneapaloputkifruttidimaaresklaidasklaidaallahmullahtiketaketiketaketiketakesurpurpurtiltaltiltal"


        arabiaksi:
        l"atlitlatlitrupruprusekatekitekatekitekatekithallumhallaadialksadialkseraamiditturfiktupolapaennemorteinedialknedyyherediahgnisidöpäksidöpäh"

        Täytyyhän tuo profetia nyt uskoon kääntyneille veljille kääntää.

        suomeksi:
        "varoituksen sana, pysy kaukana Oulunseudun hihhuleista. Oman terveytesi vuoksi.

        Varmemmaksi vakuudeksi antaisin neuvon pysyä kaukana näistä jumalvalheista kokonaan, onhan nimittäin niin, että jumalista ei ole mitään muuta osoitettavissa kuin ihmisen satuilua.

        Pahimmassa tapauksessa oikea jumala on olemassa ja kaikki te jumaliset joudutte häpeäjonoon epäjumalien palvojina ja me järkevät nauramme teille räkäisesti.


    • näin.asian.näen

      "Uskoon tulemisessa" on kysymys suggestioherkkyydestä. Sinä olet ehkä asioita vähän syvemmin pohtiva ja järjellinen tyyppi.

      • näinhän_se_on

        Karismaattinen saarnamies osaa temput joilla suggestioherkkä tulee uskoon ja jää koukkuun uskoon loppuelämänsä ajan.


      • kokemusta.on
        näinhän_se_on kirjoitti:

        Karismaattinen saarnamies osaa temput joilla suggestioherkkä tulee uskoon ja jää koukkuun uskoon loppuelämänsä ajan.

        Kymmenen prosenttia ihmisistä on helposti taivuteltavissa mihin uskoon tahansa. Nämä ovat yleensä kaiken maailman uskontoihin ja uskomushoitoihin höynäytettävissä. Heidät tuntee siitä etteivät he osaa aloittajankaan kysymykseen mitään vastata


      • näinhän_se_on
        kokemusta.on kirjoitti:

        Kymmenen prosenttia ihmisistä on helposti taivuteltavissa mihin uskoon tahansa. Nämä ovat yleensä kaiken maailman uskontoihin ja uskomushoitoihin höynäytettävissä. Heidät tuntee siitä etteivät he osaa aloittajankaan kysymykseen mitään vastata

        Tuo suunnilleen kymmenen prosenttia muodostaa siis uskovaisuuden fundamentalistijoukon?


    • AteistiVaan

      Pyydä jotain uskovaista kirjoittamaan vertaisarvioitu tieteellinen paperi, joka perustelee, miksi jumala on olemassa. Sitten vain luet tuon paperin ja toteat, että jep noinhan se on ja olet uskossa.

      Ainut ongelma lienee, että suurin osa teisteistä on sen verran laiskaa porukkaa, etteivät he ole tuollaista paperia saaneet vielä aikaiseksi. Tämän vuoksi minäkään en vielä usko jumalaan.

      • evlut101

        Oletko kuullut tieteestä nimeltä teologia?


      • faktaa101
        evlut101 kirjoitti:

        Oletko kuullut tieteestä nimeltä teologia?

        Näyttää siltä, että vaikka itse olisitkin kuullut sennimisestä tieteestä, niin et ole käsittänyt mitä kyseinen tieteenala käsittelee. Tieteenalana teologia siis tutkii jumaluskoa ja uskontoja. Se ei siis tieteellisesti perustele miksi jokin jumala olisi olemassa, vaan se tutkii millaisia käsityksiä ihmisillä esim. jumaluudesta on. Teologiaa tieteenalana ei siis tule sekoittaa uskonnoissa esiintyvään teologiaan kyseisen uskon sisäisenä oppina, jossa uskottua jumaluutta kuvataan kuin se olisi jokin todellinen asia.


    • Tunneeiratkaisevaa

      Se johtuu siitä, että usko ei ole tunteen vaan teon, toimimisen ja synnin karttamisen asia. On uskossa, jos haluaa noudattaa Jumalan sanaa, karttaa pahaa ja toimia oikein. Ihan sama miltä tuntuu.

      • HMM___

        Monet ateistit haluavat karttaa pahaa ja toimia oikein, mutta jumaliin he eivät usko.


      • Tunneeiratkaisevaa
        HMM___ kirjoitti:

        Monet ateistit haluavat karttaa pahaa ja toimia oikein, mutta jumaliin he eivät usko.

        He ovat sitten inhimillisesti katsoen hyviä ihmisiä, mutta uskovia he eivät ole.


      • Järkipäonratkaisevaa
        Tunneeiratkaisevaa kirjoitti:

        He ovat sitten inhimillisesti katsoen hyviä ihmisiä, mutta uskovia he eivät ole.

        Kyllä ateistitkin voivat olla uskovia. On olemassa ateistisia uskontoja (kuten buddhalaisuus). Uskontoja voi siis olla ilman jumaluskoakin. Jotkut jumaluskoiset tosin nimittelevät ateisteja uskovaisiksi silloinkin kun he oikeasti tietävät, että kyseessä on ateisti joka ei usko uskonnollisesti mihinkään. Tällöin kyse on pilkasta, mutta se pilkka osuu omaan nilkkaan koska sellainen uskova tulee vahingossa ilmaisseeksi, että pitää uskovaisuutta moitittavampana tai vähäteltävämpänä asemana kuin uskonnottomuutta. Kun hän siis yrittää vetää ateistin omalle tasolleen eli vähätellä hänet uskovaksi, niin hän käytännössä vähintään alitajuisesti myöntää uskovaisena olevansa altavastaajan asemassa uskonnottomaan nähden itse. On muutenkin huvittavaa, että jotkut uskovat yrittävät kaikin keinoin perustella miten uskonnottomuus olisi huono asia, koska ovathan he itsekkin uskonnottomia monien muiden uskontojen osalta, uskonnottomat ateistit vain ovat uskonnottomia kaikkien uskontojen osalta.


      • Järkipäonratkaisevaa kirjoitti:

        Kyllä ateistitkin voivat olla uskovia. On olemassa ateistisia uskontoja (kuten buddhalaisuus). Uskontoja voi siis olla ilman jumaluskoakin. Jotkut jumaluskoiset tosin nimittelevät ateisteja uskovaisiksi silloinkin kun he oikeasti tietävät, että kyseessä on ateisti joka ei usko uskonnollisesti mihinkään. Tällöin kyse on pilkasta, mutta se pilkka osuu omaan nilkkaan koska sellainen uskova tulee vahingossa ilmaisseeksi, että pitää uskovaisuutta moitittavampana tai vähäteltävämpänä asemana kuin uskonnottomuutta. Kun hän siis yrittää vetää ateistin omalle tasolleen eli vähätellä hänet uskovaksi, niin hän käytännössä vähintään alitajuisesti myöntää uskovaisena olevansa altavastaajan asemassa uskonnottomaan nähden itse. On muutenkin huvittavaa, että jotkut uskovat yrittävät kaikin keinoin perustella miten uskonnottomuus olisi huono asia, koska ovathan he itsekkin uskonnottomia monien muiden uskontojen osalta, uskonnottomat ateistit vain ovat uskonnottomia kaikkien uskontojen osalta.

        "...pilkka osuu omaan nilkkaan koska sellainen uskova tulee vahingossa ilmaisseeksi, että pitää uskovaisuutta moitittavampana tai vähäteltävämpänä asemana kuin uskonnottomuutta. "

        Tuo oli aika hyvä oivallus.


    • Asiasi ovat ihan mallillaan. Tai sitten trollaat, siihen viittaa vahvasti aloituksesi viimeinen lause.

      Mutta ellet trollaa niin mallillaan ovat asiat: uskot kuten kuten uskot etkä vaatimusten tai odotusten mukaan jossa vapaaopillista uskoaan tulisi julistaa oikeaksi ja aidoksi jossakin seurakunnan edessä.

      Mutta 90/10 ja 90 trollille.

      • HMM___

        Kielillä puhuminen on nimenomaan helluntailaisuudessa keskeinen rooli. Ilman sitä uskonelämän katsotaan vajaaksi. Jokaisen uskoontulleen pitää siellä tavoitella kielilläpuhumista.


      • Ihmetystä
        HMM___ kirjoitti:

        Kielillä puhuminen on nimenomaan helluntailaisuudessa keskeinen rooli. Ilman sitä uskonelämän katsotaan vajaaksi. Jokaisen uskoontulleen pitää siellä tavoitella kielilläpuhumista.

        Ei suinkaan vaan Raamattu kehoittaa anomaan myös muita armolahjoja.
        Miksi Pyhä Henki ei anna teille luterilaisille mitään armolahjoja?


    • Jotenkin kuulostat siltä, että et ole luterilainen. Itselläni oli vuonna 2011 uskon kanssa vaikeuksia. Menin joulukuussa silloin nuoren naispapin puheille, että yhdessä rukoillaan uskoni puolesta. Hän ei ryhtynyt rukoilemaan uskoni puolesta, sillä ei uskonut sillä tavalla tultavan uskoon. Hän taisi uskoa, että Jumala kutsuu. Ehkä on niin, että Jumala kutsuu uskoon ja itse ei voi päättää sitä, että nyt uskoo. Mutta jos haluat uskoa niin mene luterilaisen papin luokse pyynnön kanssa, että rukoitaisiin sinun uskon puolesta. Itseäni selvästi joulukuussa 2011 Jumala kutsui luoksensa. Rukoilinkin kirkon jumalanpalveluksen jälkeen kaksiosaisesti lähimmällä bussipysäkillä uskoni ja sen puolesta, että löytäisin naisystävän. Täydellisesti rukoiluni ei ole toiminut, mutta nyt olen uskossa ja on minulla jonkinlaisia naisystäviä. Rukouksiini on siis vastattu, mutta ei sitä uskoa tullut hetkessä vaan siihen uskoon ja naisystävään kypsyttiin ajanmyötä.

      Rukoile uskosi ja muitten tarvitsemisien asioitten puolesta. Sinapin siemen verran uskoa saavutettuasi uskostasi voi kasvaa iso kasvi, vaikka uskon puu elämässäsi.

      • Olen saanut kirjoituksistasi kuvan että sinulla on jonkinlainen näkemys siitä kuinka tulisi uskoa ollakseen Jumalalle riittävä mutta samalla koet usein ettet näitä (itsellesi asettamiasi) ehtoja aina kykene täyttämään.

        Menikö sinne päinkään?

        Mutta eikö pieni hellittäminen olisi paikallaan? Ei kai uskon tulisi olla suorittamista?


      • a-teisti kirjoitti:

        Olen saanut kirjoituksistasi kuvan että sinulla on jonkinlainen näkemys siitä kuinka tulisi uskoa ollakseen Jumalalle riittävä mutta samalla koet usein ettet näitä (itsellesi asettamiasi) ehtoja aina kykene täyttämään.

        Menikö sinne päinkään?

        Mutta eikö pieni hellittäminen olisi paikallaan? Ei kai uskon tulisi olla suorittamista?

        a-teisti: "Olen saanut kirjoituksistasi kuvan että sinulla on jonkinlainen näkemys siitä kuinka tulisi uskoa ollakseen Jumalalle riittävä mutta samalla koet usein ettet näitä (itsellesi asettamiasi) ehtoja aina kykene täyttämään."

        Ei se ole näin. Itse esimerkiksi alan elämään maanantaista lähtien, sillä tavalla, että ainakin kello 12-18 tehdään työtä ja kello 20.35-22.00 ulkoillaan kuunnellen Raamattua puhelimesta kävelen ulkona. Työpäivä voi alkaa jopa kello 7 aamulla, mutta viimestään kello 12. Päivä päätetään ulkoiluun ja Raamatun kuuntelemiseen rennosti. Vähintään kello 12-18 pitää tehdä jotain hyödyllistä - esimerkiksi seuraavana lukuvuonna opiskella teologiaa. Yritän seurata uudessa systeemissä Jumalaa, mutta tärkeintä on se lepopäivä lauantai-iltasta sunnuntaihin jolloin yleisesti keskitytään lepopäivään ja kohtamaan ystäviä sekä Jumala. Poikeuksellisesti voi uhrata sen sabatin viikon päästä lukeakseen maanantain tenttiin. Se olisi saatava läpi, mutta Jumalan suhteen ei suorittamalla pääse Taivaaseen vaan armosta uskon kautta. Ei-luterilaisen teologian kohdalla uskolla ja uskossa tehdyillä teoilla on merkitystä myös, mutta ei Taivaaseen päästä suorittamalla.

        "Menikö sinne päinkään?"

        Ei täysin ohi, mutta minä luotan Armoon ja Jumalan Sanaan sekä siihen mitä Jeesus opetti. Sitä pitää lukea tai kuunnella joka ilta kello yhdeksän maissa, jos vain pystyy.

        "Mutta eikö pieni hellittäminen olisi paikallaan? Ei kai uskon tulisi olla suorittamista? "

        Elämässä pitää saada viikon päästä tentti läpi ja samalla tavalla pitää tehdä työtä uskonnollisesti muitten suhteen ja elää yhteisen hyvän eteen tekevänä kansalaisena Suomessa. Uskossakin pitää saada tavallaan tenttejä läpi ja kasvaa. Ei tarvitse olla uskossa kymppis, sillä lukiossakin sen kymmenen arvosanan sain armosta. Jumala ja opettaja ovat armattavaisi. Nyt viikon päästä olevasta tentistä olen jo kerran saanut hylätyn, mutta nyt yritän saada sen viikon päästä todella läpi. Minulla suunnistuksessa piirinmestaruusmitalleja. Uskossakin ehkä suunnistetaan päämääränä lopullisena maalina Taivas. Uskossa suunnistamisen takana on Jumalan Tahdon toteuttaminen. Siinä ei saisi koskaan hellittää, vaikka olet oikeassa siinä, että usko ei ole suorittamista. Enemmän se on Jumalan rakkautta ja armoa.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        a-teisti: "Olen saanut kirjoituksistasi kuvan että sinulla on jonkinlainen näkemys siitä kuinka tulisi uskoa ollakseen Jumalalle riittävä mutta samalla koet usein ettet näitä (itsellesi asettamiasi) ehtoja aina kykene täyttämään."

        Ei se ole näin. Itse esimerkiksi alan elämään maanantaista lähtien, sillä tavalla, että ainakin kello 12-18 tehdään työtä ja kello 20.35-22.00 ulkoillaan kuunnellen Raamattua puhelimesta kävelen ulkona. Työpäivä voi alkaa jopa kello 7 aamulla, mutta viimestään kello 12. Päivä päätetään ulkoiluun ja Raamatun kuuntelemiseen rennosti. Vähintään kello 12-18 pitää tehdä jotain hyödyllistä - esimerkiksi seuraavana lukuvuonna opiskella teologiaa. Yritän seurata uudessa systeemissä Jumalaa, mutta tärkeintä on se lepopäivä lauantai-iltasta sunnuntaihin jolloin yleisesti keskitytään lepopäivään ja kohtamaan ystäviä sekä Jumala. Poikeuksellisesti voi uhrata sen sabatin viikon päästä lukeakseen maanantain tenttiin. Se olisi saatava läpi, mutta Jumalan suhteen ei suorittamalla pääse Taivaaseen vaan armosta uskon kautta. Ei-luterilaisen teologian kohdalla uskolla ja uskossa tehdyillä teoilla on merkitystä myös, mutta ei Taivaaseen päästä suorittamalla.

        "Menikö sinne päinkään?"

        Ei täysin ohi, mutta minä luotan Armoon ja Jumalan Sanaan sekä siihen mitä Jeesus opetti. Sitä pitää lukea tai kuunnella joka ilta kello yhdeksän maissa, jos vain pystyy.

        "Mutta eikö pieni hellittäminen olisi paikallaan? Ei kai uskon tulisi olla suorittamista? "

        Elämässä pitää saada viikon päästä tentti läpi ja samalla tavalla pitää tehdä työtä uskonnollisesti muitten suhteen ja elää yhteisen hyvän eteen tekevänä kansalaisena Suomessa. Uskossakin pitää saada tavallaan tenttejä läpi ja kasvaa. Ei tarvitse olla uskossa kymppis, sillä lukiossakin sen kymmenen arvosanan sain armosta. Jumala ja opettaja ovat armattavaisi. Nyt viikon päästä olevasta tentistä olen jo kerran saanut hylätyn, mutta nyt yritän saada sen viikon päästä todella läpi. Minulla suunnistuksessa piirinmestaruusmitalleja. Uskossakin ehkä suunnistetaan päämääränä lopullisena maalina Taivas. Uskossa suunnistamisen takana on Jumalan Tahdon toteuttaminen. Siinä ei saisi koskaan hellittää, vaikka olet oikeassa siinä, että usko ei ole suorittamista. Enemmän se on Jumalan rakkautta ja armoa.

        Puhut paljon "taivaaseen pääsemisestä"? Mutta ei Raamattu lupaile mitään taivaaseen pääsemistä, vaan iankaikkista elämää (joka ei ole taivaassa, vaan maan päällä) ja Jumalan kuningaskunnan perimistä (joka on maan päällä) - taivaan perimisestä Raamattu ei puhu yhtään mitään.


      • George_L kirjoitti:

        Puhut paljon "taivaaseen pääsemisestä"? Mutta ei Raamattu lupaile mitään taivaaseen pääsemistä, vaan iankaikkista elämää (joka ei ole taivaassa, vaan maan päällä) ja Jumalan kuningaskunnan perimistä (joka on maan päällä) - taivaan perimisestä Raamattu ei puhu yhtään mitään.

        Maan päälle ei muistaakseni perusteta kuin 1000 vuotinen valtakunta, mutta kaikki muu kyllä tapahtuu Taivaassa minun tietojeni perusteella. Lue tuo linkki ja väitä sitten, että iänkaikkinen elämä ei ole Taivaassa?

        "Taivaasta puhutaan Raamatussa eri merkityksissä. Näitä ovat ainakin seuraavat:

        Näkyvä taivas, jossa kuu ja tähdet ym. avaruuteen liittyvä on.
        Paikka tai tila, jossa enkelit asustavat ja liikkuvat.
        Jumalan läsnäolon paikka. Jumalaa sanotaan taivaalliseksi Isäksi.
        Kristityn päämäärä, paratiisi, johon hän pääsee kuolemansa jälkeen.
        Näkymätön maailma. Raamattu kertoo että Jumala luo aikojen lopussa sekä uudet taivaat ja uuden maan, toisin sanoen sekä näkyvä että näkymätön maailma uudistuu.

        Jeesus puhui vertauksissaan usein taivasten valtakunnasta, joka ei tule näkyvällä tavalla vaan on sisäisesti ihmisessä.lähde tarkemmin? Toisaalta hän viittasi enkelien kaltaisiin olentoihin ja sanoi myös, ettei jokainen, joka häntä huutaa, pääse hänen luokseen."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Taivas_(uskonto)

        "Taivas kuoleman jälkeisenä elämänä

        Ilmestyskirjassa puhutaan viimeisestä ylösnousemuksesta, jossa kaikki kuolleet herätetään ja tuomitaan tekojensa mukaan, ja henkilöt, joiden nimi on elämän kirjassa, pääsevät taivaaseen, kun taas muut tuomitaan helvettiin eli tuliseen järveen Saatanan ja hänen enkeliensä lailla.[6] Eri tulkintojen mukaan vainaja joko siirtyy suoraan taivaaseen kuoleman jälkeen tai hänet herätetään kuolleista vasta maailmanlopussa.

        Ilmestyskirjan mukaan taivaassa ei ole itkua eikä mitään pahaa, ja se muodostaa näin täydellisen vastakohdan helvetille. Taivaan hyvyydellä ei viitata niinkään yltäkylläisyyteen maallisessa mielessä vaan Jumalan kirkkauteen ja läheisyyteen, josta taivaaseen päässeet tulevat osalliseksi ja saavat nauttia. Toisaalta Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että mistä tahansa he luopuvat hänen takiaan, he saavat taivaassa satakertaisesti takaisin.[7] "


      • "mutta kaikki muu kyllä tapahtuu Taivaassa minun tietojeni perusteella."

        Ei vaan Uudessa Maassa ja Uudessa Jerusalemissa.

        "Lue tuo linkki ja väitä sitten, että iänkaikkinen elämä ei ole Taivaassa?"

        Ei minun tarvitse kun Raamattu sanoo suoraan ettei iankaikkinen elämä ole taivaassa, vaan uudessa maassa. Taivasoppi on peräisin kreikkalaisesta filosofiasta Platoilta. Taivaaseen pääsy on heprealaisella maailmankuvalle täysin vieras. Raamatusta:

        "Ja minä näin uuden taivaan ja UUDEN MAAN; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan ALAS TAIVAASTA Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja Hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat Hänen kansansa, ja Jumala Itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

        "Kristityn päämäärä, paratiisi, johon hän pääsee kuolemansa jälkeen."

        Taivas/paratiisi ei ole kristityn päämäärä, vaan välitila. Välitila uskossa kuolleille pyhille, jossa odotetaan ylösnousemusta.

        "Jeesus puhui vertauksissaan usein taivasten valtakunnasta,"

        Taivasten kuningaskunta tarkoittaa ihan samaa kuin ilmaisu Jumalan kuningaskunta. Ilmaisus taivasten kuningaskunta on vain tarkoitettu juutalaisille, jotka välttävät 'Jumala' -sanan mainitsemista.

        " ja henkilöt, joiden nimi on elämän kirjassa, pääsevät taivaaseen,"

        Ei Ilmestyskirjassa ole ilmaisua "pääsevät taivaaseen". Ilmestyskirja puhuu lopuksi nimen omaan iankaikkisuudesta: uusista taivaista (monikossa) ja uudesta maasta, jossa iankaikkisuutta vietetään ja jonne Uusi Jerusaleminkin tulee (siis uuden maan päälle - taivaista alas).


      • George_L kirjoitti:

        Puhut paljon "taivaaseen pääsemisestä"? Mutta ei Raamattu lupaile mitään taivaaseen pääsemistä, vaan iankaikkista elämää (joka ei ole taivaassa, vaan maan päällä) ja Jumalan kuningaskunnan perimistä (joka on maan päällä) - taivaan perimisestä Raamattu ei puhu yhtään mitään.

        "Taivaan valtakunta".


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Maan päälle ei muistaakseni perusteta kuin 1000 vuotinen valtakunta, mutta kaikki muu kyllä tapahtuu Taivaassa minun tietojeni perusteella. Lue tuo linkki ja väitä sitten, että iänkaikkinen elämä ei ole Taivaassa?

        "Taivaasta puhutaan Raamatussa eri merkityksissä. Näitä ovat ainakin seuraavat:

        Näkyvä taivas, jossa kuu ja tähdet ym. avaruuteen liittyvä on.
        Paikka tai tila, jossa enkelit asustavat ja liikkuvat.
        Jumalan läsnäolon paikka. Jumalaa sanotaan taivaalliseksi Isäksi.
        Kristityn päämäärä, paratiisi, johon hän pääsee kuolemansa jälkeen.
        Näkymätön maailma. Raamattu kertoo että Jumala luo aikojen lopussa sekä uudet taivaat ja uuden maan, toisin sanoen sekä näkyvä että näkymätön maailma uudistuu.

        Jeesus puhui vertauksissaan usein taivasten valtakunnasta, joka ei tule näkyvällä tavalla vaan on sisäisesti ihmisessä.lähde tarkemmin? Toisaalta hän viittasi enkelien kaltaisiin olentoihin ja sanoi myös, ettei jokainen, joka häntä huutaa, pääse hänen luokseen."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Taivas_(uskonto)

        "Taivas kuoleman jälkeisenä elämänä

        Ilmestyskirjassa puhutaan viimeisestä ylösnousemuksesta, jossa kaikki kuolleet herätetään ja tuomitaan tekojensa mukaan, ja henkilöt, joiden nimi on elämän kirjassa, pääsevät taivaaseen, kun taas muut tuomitaan helvettiin eli tuliseen järveen Saatanan ja hänen enkeliensä lailla.[6] Eri tulkintojen mukaan vainaja joko siirtyy suoraan taivaaseen kuoleman jälkeen tai hänet herätetään kuolleista vasta maailmanlopussa.

        Ilmestyskirjan mukaan taivaassa ei ole itkua eikä mitään pahaa, ja se muodostaa näin täydellisen vastakohdan helvetille. Taivaan hyvyydellä ei viitata niinkään yltäkylläisyyteen maallisessa mielessä vaan Jumalan kirkkauteen ja läheisyyteen, josta taivaaseen päässeet tulevat osalliseksi ja saavat nauttia. Toisaalta Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että mistä tahansa he luopuvat hänen takiaan, he saavat taivaassa satakertaisesti takaisin.[7] "

        "ja väitä sitten, että iänkaikkinen elämä ei ole Taivaassa?"

        Esimerkiksi tässä taivaaseen pääsy opin alkuperää avataan hyvin:
        https://www.youtube.com/watch?v=vkm1eJp2sX8


      • Esimerkiksi tässä taivaaseen pääsy opin alkuperää avataan hyvin:
        youtube.com/watch?v=vkm1eJp2sX8


      • torre12 kirjoitti:

        "Taivaan valtakunta".

        Ei mikään valtakunta tai "imperiumi", vaan kuningaskunta.


      • hyvätermion
        George_L kirjoitti:

        Ei mikään valtakunta tai "imperiumi", vaan kuningaskunta.

        "Ei mikään valtakunta tai "imperiumi", vaan kuningaskunta."

        Taivasten valtakunta on hyvä ilmaisu. Jokainen tietää mitä tarkoitetaan, myös ei-uskovat ja ateistit.


      • hyvätermion kirjoitti:

        "Ei mikään valtakunta tai "imperiumi", vaan kuningaskunta."

        Taivasten valtakunta on hyvä ilmaisu. Jokainen tietää mitä tarkoitetaan, myös ei-uskovat ja ateistit.

        Kunhan muistaa sen että taivasten valtakunta ei tarkoita taivasta, vaan samaa kuin Jumalan valtakunta. Ja alkukielessä puhutaan kuningaskunnasta, ei valtakunnasta. Kuningaskuntaa hallitsee sekä johtaa kuningas. Jumalan kuningaskunnassa on kyse absoluuttisesta monarkiasta. Ja itse asiassa hyvin harva ymmärtää mitä ilmaisu Jumalan kuningaskunta tarkoittaa - ja onko kuningaskunta jo tullut vai ei?


    • Eikiitosjeesus

      Olet ollut jo kaksi kertaa vastaaottamassa mutta eipä se tullut. Miltä tuntuu toistuvasti saada rukkaset julkisesti. Väkisinkin hemmerin nöyryyttävää. Uskovainen tietysti on jo tottunut tiskirätin osaan.

      • Ei Jeesusta "vastaanoteta" yhtään mihinkään. Mitä ihmettä Jeesuksen vastaanottaminen edes tarkoittaa? Eivät apostolit puhu sellaisesta mitään.


      • Aaaeeemmmmeeeen
        George_L kirjoitti:

        Ei Jeesusta "vastaanoteta" yhtään mihinkään. Mitä ihmettä Jeesuksen vastaanottaminen edes tarkoittaa? Eivät apostolit puhu sellaisesta mitään.

        Jeesuksen vastaanottaminen tarkoittaa sitä mitä opelapset ottivat Jeesuksen vastaan ja samoin apostolien teoissa on paljon uskoontuloja eli Jeesuksen vastaanottamisia. Jumala kutsuu ja ihminen vastaa.


      • Aaaeeemmmmeeeen kirjoitti:

        Jeesuksen vastaanottaminen tarkoittaa sitä mitä opelapset ottivat Jeesuksen vastaan ja samoin apostolien teoissa on paljon uskoontuloja eli Jeesuksen vastaanottamisia. Jumala kutsuu ja ihminen vastaa.

        Jeesuksen vastaanottaminen ei tarkoita Raamatussa uskoontuloa, vaan sitä mitä sillä yleensäkin tarkoitetaan että Hänet otettiin fyysisesti vastaan kun Hän tuli käymään. Nyt Jeesus on taivaassa. Ja Jeesus ei ole henki, vaan ruumiisss joka rajoittuu vain yhteen paikkaan kerrallaan.


      • George_L kirjoitti:

        Jeesuksen vastaanottaminen ei tarkoita Raamatussa uskoontuloa, vaan sitä mitä sillä yleensäkin tarkoitetaan että Hänet otettiin fyysisesti vastaan kun Hän tuli käymään. Nyt Jeesus on taivaassa. Ja Jeesus ei ole henki, vaan ruumiisss joka rajoittuu vain yhteen paikkaan kerrallaan.

        "Ja Jeesus ei ole henki, vaan ruumiisss joka rajoittuu vain yhteen paikkaan kerrallaan. "

        Sinulla on aina varsin mielenkiintoisia näkemyksiä.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Ja Jeesus ei ole henki, vaan ruumiisss joka rajoittuu vain yhteen paikkaan kerrallaan. "

        Sinulla on aina varsin mielenkiintoisia näkemyksiä.

        Siis mitä?! Jeesus tuli ihmiseksi? Etkö tiedä edes kristinuskon alkeita? Ei Jeesus ole henki. Isä-jumala ja Pyhä Henki ovat henkiä ja voivat olla läsnäkaikkialla samaan aikaan, mutta Jeesus on lihaksi tullut Jumala ja voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Apostoli Johannes snoi että se joka kieltää Jeesuksen ihmisyyden ei ole uskova! Tämä on kristinuskon perustavaalaatua olevaa teologiaa.

        Onko Jeesus siis mielestäsi henki/ aave?


      • George_L kirjoitti:

        Siis mitä?! Jeesus tuli ihmiseksi? Etkö tiedä edes kristinuskon alkeita? Ei Jeesus ole henki. Isä-jumala ja Pyhä Henki ovat henkiä ja voivat olla läsnäkaikkialla samaan aikaan, mutta Jeesus on lihaksi tullut Jumala ja voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Apostoli Johannes snoi että se joka kieltää Jeesuksen ihmisyyden ei ole uskova! Tämä on kristinuskon perustavaalaatua olevaa teologiaa.

        Onko Jeesus siis mielestäsi henki/ aave?

        ”Ei Jeesus ole henki. Isä-jumala ja Pyhä Henki ovat henkiä ja voivat olla läsnäkaikkialla samaan aikaan, mutta Jeesus on lihaksi tullut Jumala…”

        Tämä on aivan uusi näkemys minulle. Kun mietin tätä uskontunnustusta, niin se kuulostaa hyvin oudolta, jos Jeesus onkin yhä lähinnä ihminen.

        ”…ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita…”

        ”Onko Jeesus siis mielestäsi henki/ aave? ”

        Niin no, silloinhan myös PH sekä Jumala ovat ”aaveita”?


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Ei Jeesus ole henki. Isä-jumala ja Pyhä Henki ovat henkiä ja voivat olla läsnäkaikkialla samaan aikaan, mutta Jeesus on lihaksi tullut Jumala…”

        Tämä on aivan uusi näkemys minulle. Kun mietin tätä uskontunnustusta, niin se kuulostaa hyvin oudolta, jos Jeesus onkin yhä lähinnä ihminen.

        ”…ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita…”

        ”Onko Jeesus siis mielestäsi henki/ aave? ”

        Niin no, silloinhan myös PH sekä Jumala ovat ”aaveita”?

        "Tämä on aivan uusi näkemys minulle."

        No nyt olen vähän vilpittömästi hämmentynyt... sen ei nimittäin pitäisi olla kun "Inkarnaatio" on yksi kristinuskon keskeisimmistä opeista. Yksi niistä opeista, jotka kaikki kristityt ovat perinteisesti jakaneet ja mikä on erottanut ja määritellyt kristityt ja kristinuskon erilaisten harhaoppien ja lahkojen seasta. Tietysti jos aiheeseen ei ole perehtynyt kunnolla ja siitä ei ole saanut opetusta, niin kai se voi olla uusi asia.

        _________________

        "Kun mietin tätä uskontunnustusta, niin se kuulostaa hyvin oudolta, jos Jeesus onkin yhä lähinnä ihminen."

        Itse asiassa tuo uskontunnustus on kirjoitettu nimen omaan puolustamaan Jeesuksen ihmisyyttä, mitä vastaan tuohon aikaan hyökättiin. Yhtä ensimmäistä hyökkäystä Jeesuksen inhimillisyyttä vastaan kutsutaan doketismiksi - mikä oli erityisesti gnostikkojen harhaoppi Jeesuksesta. Mutta kiellettiin sitten kumpi tahansa: Jeesuksen ihmisyys tai jumalallisuus, niin loppu tuloksena on se että kielletään jotakin olennaista evankeliumin totuutta, esim kyseenalaistetaan Jeesuksen ristinkuolema ja sovitustyö ja ylösnousemus.

        __________________

        "Niin no, silloinhan myös PH sekä Jumala ovat ”aaveita”?"

        Pyhä Henki ja Isä-Jumala ovat henkiä, eli jumaluuden 1. ja 3. persoona ovat henkiä, mutta jumaluuden 2. persoona ei ole - Jeesus on tullut lihaksi - siis ihmiseksi - pukenut lihallisen majan: ihmis kehon päälleen, mikä oli ikuinen ja peruuttamaton päätös.

        Kristillisessä teologiassa koko ihmisen olemus on Jumalassa:

        Pyhä Henki on Jumala sisällämme

        Jeesus on Immanuel - Jumala keskellemme

        Ja Isä on Jumala yläpuolellamme

        __________________

        Tästä asiasta saisikin aihetta uuteen keskusteluun - juuri näistä kristinuskon keskeisimmistä opeista ja teologioista, jotka ovat kristillisen uskon ydintä.


      • George_L kirjoitti:

        "Tämä on aivan uusi näkemys minulle."

        No nyt olen vähän vilpittömästi hämmentynyt... sen ei nimittäin pitäisi olla kun "Inkarnaatio" on yksi kristinuskon keskeisimmistä opeista. Yksi niistä opeista, jotka kaikki kristityt ovat perinteisesti jakaneet ja mikä on erottanut ja määritellyt kristityt ja kristinuskon erilaisten harhaoppien ja lahkojen seasta. Tietysti jos aiheeseen ei ole perehtynyt kunnolla ja siitä ei ole saanut opetusta, niin kai se voi olla uusi asia.

        _________________

        "Kun mietin tätä uskontunnustusta, niin se kuulostaa hyvin oudolta, jos Jeesus onkin yhä lähinnä ihminen."

        Itse asiassa tuo uskontunnustus on kirjoitettu nimen omaan puolustamaan Jeesuksen ihmisyyttä, mitä vastaan tuohon aikaan hyökättiin. Yhtä ensimmäistä hyökkäystä Jeesuksen inhimillisyyttä vastaan kutsutaan doketismiksi - mikä oli erityisesti gnostikkojen harhaoppi Jeesuksesta. Mutta kiellettiin sitten kumpi tahansa: Jeesuksen ihmisyys tai jumalallisuus, niin loppu tuloksena on se että kielletään jotakin olennaista evankeliumin totuutta, esim kyseenalaistetaan Jeesuksen ristinkuolema ja sovitustyö ja ylösnousemus.

        __________________

        "Niin no, silloinhan myös PH sekä Jumala ovat ”aaveita”?"

        Pyhä Henki ja Isä-Jumala ovat henkiä, eli jumaluuden 1. ja 3. persoona ovat henkiä, mutta jumaluuden 2. persoona ei ole - Jeesus on tullut lihaksi - siis ihmiseksi - pukenut lihallisen majan: ihmis kehon päälleen, mikä oli ikuinen ja peruuttamaton päätös.

        Kristillisessä teologiassa koko ihmisen olemus on Jumalassa:

        Pyhä Henki on Jumala sisällämme

        Jeesus on Immanuel - Jumala keskellemme

        Ja Isä on Jumala yläpuolellamme

        __________________

        Tästä asiasta saisikin aihetta uuteen keskusteluun - juuri näistä kristinuskon keskeisimmistä opeista ja teologioista, jotka ovat kristillisen uskon ydintä.

        ”Tästä asiasta saisikin aihetta uuteen keskusteluun - juuri näistä kristinuskon keskeisimmistä opeista ja teologioista, jotka ovat kristillisen uskon ydintä.”

        Epäilemättä.

        ”…kun "Inkarnaatio" on yksi kristinuskon keskeisimmistä opeista.”
        ”Yksi niistä opeista, jotka kaikki kristityt ovat perinteisesti jakaneet ja mikä on erottanut ja määritellyt kristityt ja kristinuskon erilaisten harhaoppien ja lahkojen seasta.”

        ”Edelleen inkarnaatio on lähtökohta luterilaisen sakramenttiteologian sisäistämiseen. Kristuksen todellinen läsnäolo siunatuissa ehtoollisaineissa eli reaalipreesens on analoginen tapahtuma Kristuksen lihaksitulemisen kanssa. Maailman luoja tulee osaksi luomakuntaansa. Jumala on kosketuksissa luomansa ihmisen kanssa käyttäen välineenään luomaansa ainetta ja lahjoittaen siinä itsensä.”
        Luterilainen.net ”Inkarnaatio”

        Aina ja joka paikassa puhutaan menneessä aikamuodossa siitä, kun Jeesus oli ihminen. En siis ole törmännyt tämän käsitykseen; ”Jeesus ei ole henki, vaan ruumiissa joka rajoittuu vain yhteen paikkaan kerrallaan.” ja jonka ymmärsin siten, että yhä Jeesus on ihminen.


        Kun tunnustukselliset luterilaiset näkevät asian näin, niin mielestäni oppiin ei kuulu silloin tuo esittämäsi:
        ”Lisäksi voidaan todeta, että luterilainen opetus reaalipreesensistä ei rajoitu ainoastaan ehtoolliseen. Kristus on todellisesti läsnä myös sanassaan ja sen saarnassa, sekä kasteessa, joka sekin ehtoollisen tavoin on Hänen sanaansa näkyvässä ja konkreettisessa muodossa. Näissä armonvälineissä Kristus tulee seurakuntansa keskelle kaikkine lahjoineen.”

        ”…jumaluuden 1. ja 3. persoona ovat henkiä, mutta jumaluuden 2. persoona ei ole - Jeesus on tullut lihaksi - siis ihmiseksi - pukenut lihallisen majan: ihmis kehon päälleen, mikä oli ikuinen ja peruuttamaton päätös.”

        Ja tästä mielelläni haluaisin lähteet, missä näin sanotaan.


    • Apupapu

      Kannattaa lukea touko miettisen ja raija pellin kirja harhaanjohtajat.

    • mikä.vikana

      Olen aloittaja. Olinhan lapsesta asti uskonut Jumalaan, mutta helluntaiseurakunnassa minä en ollut heidän mielestä uskossa lainkaan vaan luterilainen nimikristitty. Halusin toki tulla oikein uskoon, niin kuin minulle sanottiin. Kun kysyttiin kuka haluaa esirukousta, minä nostin käteni ja menin kokoussalin eteen. Minun olisi pitänyt tulla uskoon ja uudestisyntyä ja puhua kielillä mutta mitään ei tapahtunut.

      • Eikiitosjeesus

        Olet siis vielä suunnilleen järjissäsi. Tuosta jumalaharhasta kannattaa vielä hankkiutua eroon. Ihan vain pohjatotuudeksi kannattaa lukea E Valtaojan kirjat.


      • Ei uskoon tulo ja kielillä puhumisen lahja ole sama asia, voit tarkistaa asian Raamatusta. Uskoontulo tarkoittaa myöntävän vastauksen antamista Jumalalle, jos koet että Hän kutsuu sinua seuraamaan itseään, se ei välttämättä lainkaan ole mikään tunnekokemus.


      • motiivisi

        Miksi haluaisit tulla uskoon?


      • En.uskossa
        motiivisi kirjoitti:

        Miksi haluaisit tulla uskoon?

        Mikä on se kielilläpuhumisen lahja, jota niin odotellaan uskoon tulemisen yhteydessä? Kukaan ei koskaan ole kertonut, mitä kieltä puhkesi puhumaan, vai onko? Pysyykö taito?
        Voitko ryhtyä tulkiksi töllaisen kokemjuksen jälkeen.
        Moni opiskelee vuoia kieltä, jonka uskoontulltu saa kuin vasaralla päähän iskettynä.
        Aika outoa.

        Mitä merkitystä ihmisen uskoontulolla on, että hän alkaa puhua kielillä. Miksi?


    • Kielilläpuhumisen armolahjaa ei ole kaikilla uskovilla. Ei ole minulla, eikä monella muullakaan tuntemallani uskovalla.

      • Eikiitosjeesus

        Uskonnollinen kiihotus on aivotoiminnaltaan aivan vastaavaa kuin seksuaalinenkin.
        Kielillä puhuminen on uskonnollisen kiihotuksen orgasmi. Toiset tykkää julkisesti.... Toiset ei.


      • Kukaan ei voi vaatia mitään tiettyä tapaa tulla uskoon. Aivan hulluahan sellaisen vaatiminen olisikin, koska usko on kokonaan Jumalan aikaansaamaa. Miten voisimme komennella Jumalaa?

        Joku on ollut uskossa pienestä saakka, eikä osaa sanoa mitään tiettyä uskoontulohetkeä. Toinen on saattanut kasvaa uskoon pitkän pohtimisen, keskustelujen ja asioiden tutkimisen jälkeen. Jollekulle uskoontulo voi tapahtua äkillisesti aivan puskista. Jne...


      • mikä.vikana
        Tipale kirjoitti:

        Kukaan ei voi vaatia mitään tiettyä tapaa tulla uskoon. Aivan hulluahan sellaisen vaatiminen olisikin, koska usko on kokonaan Jumalan aikaansaamaa. Miten voisimme komennella Jumalaa?

        Joku on ollut uskossa pienestä saakka, eikä osaa sanoa mitään tiettyä uskoontulohetkeä. Toinen on saattanut kasvaa uskoon pitkän pohtimisen, keskustelujen ja asioiden tutkimisen jälkeen. Jollekulle uskoontulo voi tapahtua äkillisesti aivan puskista. Jne...

        Riippumatta siitä miten tai koska olet tullut uskoon vai oletko syntymästäsi asti ollut uskossa, niin onko sinulla nyt uskonvarmuus ja pelastusvarmuus. Minulle ei ole mitään varmuutta, ei myöskään kadotusvarmuutta.


      • Tipale kirjoitti:

        Kukaan ei voi vaatia mitään tiettyä tapaa tulla uskoon. Aivan hulluahan sellaisen vaatiminen olisikin, koska usko on kokonaan Jumalan aikaansaamaa. Miten voisimme komennella Jumalaa?

        Joku on ollut uskossa pienestä saakka, eikä osaa sanoa mitään tiettyä uskoontulohetkeä. Toinen on saattanut kasvaa uskoon pitkän pohtimisen, keskustelujen ja asioiden tutkimisen jälkeen. Jollekulle uskoontulo voi tapahtua äkillisesti aivan puskista. Jne...

        Täsmälleen näin.


      • Tipale kirjoitti:

        Kukaan ei voi vaatia mitään tiettyä tapaa tulla uskoon. Aivan hulluahan sellaisen vaatiminen olisikin, koska usko on kokonaan Jumalan aikaansaamaa. Miten voisimme komennella Jumalaa?

        Joku on ollut uskossa pienestä saakka, eikä osaa sanoa mitään tiettyä uskoontulohetkeä. Toinen on saattanut kasvaa uskoon pitkän pohtimisen, keskustelujen ja asioiden tutkimisen jälkeen. Jollekulle uskoontulo voi tapahtua äkillisesti aivan puskista. Jne...

        "koska usko on kokonaan Jumalan aikaansaamaa."

        Tämä ei kyllä pidä täysin paikkaansa... Raamatussa on enemmän kohtia joissa ihmisiä käsketään uskomaan kuin niitä joissa kerrotaan että usko tulee Jumalalta. Tässäkin täytyisi erottaa mitä uskolla tarkoittaa - ja uskon ja uskomisen (uskollisuuden/kuuliaisuuden/luottamuksen) erokin.

        Raamatussa sanotaan että pelastus (kokonaisuutena) on Jumalan aikaansaamaa, mutta uskosta ei puhuta aivan samalla tavoin.


      • luterilainen
        George_L kirjoitti:

        "koska usko on kokonaan Jumalan aikaansaamaa."

        Tämä ei kyllä pidä täysin paikkaansa... Raamatussa on enemmän kohtia joissa ihmisiä käsketään uskomaan kuin niitä joissa kerrotaan että usko tulee Jumalalta. Tässäkin täytyisi erottaa mitä uskolla tarkoittaa - ja uskon ja uskomisen (uskollisuuden/kuuliaisuuden/luottamuksen) erokin.

        Raamatussa sanotaan että pelastus (kokonaisuutena) on Jumalan aikaansaamaa, mutta uskosta ei puhuta aivan samalla tavoin.

        Heprealaiskirjeen 11. luku määrittelee uskon luottamuksena siihen mitä toivotaan. Samoilla linjoilla on Suomenkielen sanakirja. Mm. helluntailaisuudessa usko on teko eli ihminen päättää itse uskoa tai olla uskomatta.


      • mikä.vikana kirjoitti:

        Riippumatta siitä miten tai koska olet tullut uskoon vai oletko syntymästäsi asti ollut uskossa, niin onko sinulla nyt uskonvarmuus ja pelastusvarmuus. Minulle ei ole mitään varmuutta, ei myöskään kadotusvarmuutta.

        Kyllähän sitä välillä herää epäilyksiä, että kelpaanko minä todella. Välillä miettii, että "olenko minä todella uskossakaan", kun muut asiat vievät päähuomion ja miettii muita uskovia, jotka tuntuvat hengittävän Jumalan Sanaa 24/7. Joskus kokee itsensä niin syntiseksikin, että miettii, kelpaanko todella Jumalalle.

        Mutta sitten huomaan kaikessa heikkoudessani, että ilman Jeesusta en pärjää. Vaikka uskonliekki lepattaisi miten pienellä, se lepattaa kuitenkin. Ja se riittää. Jeesus on uskon lahjoittanut, ja Hän lupaa, että "kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.." (Joh. 6:37)

        Siunausta Sinulle.


      • luterilainen kirjoitti:

        Heprealaiskirjeen 11. luku määrittelee uskon luottamuksena siihen mitä toivotaan. Samoilla linjoilla on Suomenkielen sanakirja. Mm. helluntailaisuudessa usko on teko eli ihminen päättää itse uskoa tai olla uskomatta.

        Ainakin vapaakirkon opin mukaan " Uudestisyntyminen on ihmisen ymmärryksen ylittävä tapahtuma. Jumalan voima tulee hänen elämäänsä ja hänessä syntyy uusi luomus. Ihminen tulee siinä osalliseksi Pyhästä Hengestä. Tämä Jumalan työ on täydellinen ja riittävä. Siihen ei ole mitään lisättävissä. Mitkään myöhemmätkään hengelliset kokemukset eivät tee ihmistä otollisemmaksi pelastukseen."

        http://www.svk.fi/uudestisyntyminen-ja-usko/


      • luterilainen kirjoitti:

        Heprealaiskirjeen 11. luku määrittelee uskon luottamuksena siihen mitä toivotaan. Samoilla linjoilla on Suomenkielen sanakirja. Mm. helluntailaisuudessa usko on teko eli ihminen päättää itse uskoa tai olla uskomatta.

        Sekä heprean että kreikan kielessä 'usko' ja 'uskollisuus' ovat sama sana.

        "Mm. helluntailaisuudessa usko on teko eli ihminen päättää itse uskoa tai olla uskomatta."

        Uskossa on myös ihmisen tekoa, sillä Jeesus ja apostolit sanoivat käskymuodossa ihmisille: "Uskokaa!" Usko ei ole vain jotain minkä Jumala antaa. Pelastus on Jumalan teko, ei usko - vaikka tietysti Jumalalla on roolinsa myös uskon saamis prosessissa, mutta Jumala on anatanut ihmiselle vapaan tahdon joko palvella Häntä tai olla palvelematta Häntä. Ei olisi mitään järkeä saarnata evankeliumia jos Jumala on jo ennalta määrännyt ketkä Hän on valinnut pelastumaan ja ketkä tuliseen järveen. Ja uskossa jatkaminen on tekoja, tekemistä ja toimintaa. Usko ilman tekoja on kuollut, eikä se pelasta ketään. Protestantit pelkäävät niin kovasti tekoja, ymmärtämättä eroa laintekojen välillä ja uskon tekojen/toiminnan välillä. Oikea usko tulee ulos toimintana/tekemisenä. "Sisäinen usko/uskominen" ei pelasta ketään. Eikä usko ole myöskään sisäisesti vain sen hyväksymistä ja uskomista siihen että Jeesus kuoli syntiesi tähden ja ylösnousi kuolleista ja haudattiin, vaikka ne ovatkin olennainen osa uskoa, pelkällä uskolla niihin ei pelastu. Jostain kumman syystä uskovaiset ajattelevat nykyään että uskovainen on sellainen joka EI TEE MITÄÄN, sellainen joka vain "uskoo" sisäisesti.


      • Tipale kirjoitti:

        Ainakin vapaakirkon opin mukaan " Uudestisyntyminen on ihmisen ymmärryksen ylittävä tapahtuma. Jumalan voima tulee hänen elämäänsä ja hänessä syntyy uusi luomus. Ihminen tulee siinä osalliseksi Pyhästä Hengestä. Tämä Jumalan työ on täydellinen ja riittävä. Siihen ei ole mitään lisättävissä. Mitkään myöhemmätkään hengelliset kokemukset eivät tee ihmistä otollisemmaksi pelastukseen."

        http://www.svk.fi/uudestisyntyminen-ja-usko/

        "Ihminen tulee siinä osalliseksi Pyhästä Hengestä."

        En tiedä tarkoitetaanko tuolla Pyhällä Hengellä täyttymistä, mutta ihminen ei saa Pyhää Henkeä uskoon tullessaan. Pyhällä Hengellä täyttyminen on oma erillinen prosessinsa ja tapahtumansa - jossa Pyhä Henki vastaanotetaan, kuten Jeesus KÄSKI ("Vastaanottakaa!"). Pyhän Hengen saamista pitää rukoilla ja anoa.


      • luterilainen
        George_L kirjoitti:

        Sekä heprean että kreikan kielessä 'usko' ja 'uskollisuus' ovat sama sana.

        "Mm. helluntailaisuudessa usko on teko eli ihminen päättää itse uskoa tai olla uskomatta."

        Uskossa on myös ihmisen tekoa, sillä Jeesus ja apostolit sanoivat käskymuodossa ihmisille: "Uskokaa!" Usko ei ole vain jotain minkä Jumala antaa. Pelastus on Jumalan teko, ei usko - vaikka tietysti Jumalalla on roolinsa myös uskon saamis prosessissa, mutta Jumala on anatanut ihmiselle vapaan tahdon joko palvella Häntä tai olla palvelematta Häntä. Ei olisi mitään järkeä saarnata evankeliumia jos Jumala on jo ennalta määrännyt ketkä Hän on valinnut pelastumaan ja ketkä tuliseen järveen. Ja uskossa jatkaminen on tekoja, tekemistä ja toimintaa. Usko ilman tekoja on kuollut, eikä se pelasta ketään. Protestantit pelkäävät niin kovasti tekoja, ymmärtämättä eroa laintekojen välillä ja uskon tekojen/toiminnan välillä. Oikea usko tulee ulos toimintana/tekemisenä. "Sisäinen usko/uskominen" ei pelasta ketään. Eikä usko ole myöskään sisäisesti vain sen hyväksymistä ja uskomista siihen että Jeesus kuoli syntiesi tähden ja ylösnousi kuolleista ja haudattiin, vaikka ne ovatkin olennainen osa uskoa, pelkällä uskolla niihin ei pelastu. Jostain kumman syystä uskovaiset ajattelevat nykyään että uskovainen on sellainen joka EI TEE MITÄÄN, sellainen joka vain "uskoo" sisäisesti.

        Luterilainen kristinoppi opettaa että ihmisen tahtokin on turmeltunut eli siis synnin saastuttama joten ihmisen tahtokaan ei ole vapaa. Kiinnostuneille suosittelen Martti Lutherin kirjaa Sidottu ratkaisuvalta. Luther piti sitä pääteoksenaan. Usko tuottaa aina tekoja. Elävä usko Kristukseen pitäisi tuottaa rakkauden tekoja joita tarvitaan Viimeisellä tuomiolla. Näitä tekoja kutsumme pyhitykseksi.


      • historiaa
        luterilainen kirjoitti:

        Luterilainen kristinoppi opettaa että ihmisen tahtokin on turmeltunut eli siis synnin saastuttama joten ihmisen tahtokaan ei ole vapaa. Kiinnostuneille suosittelen Martti Lutherin kirjaa Sidottu ratkaisuvalta. Luther piti sitä pääteoksenaan. Usko tuottaa aina tekoja. Elävä usko Kristukseen pitäisi tuottaa rakkauden tekoja joita tarvitaan Viimeisellä tuomiolla. Näitä tekoja kutsumme pyhitykseksi.

        Ihmistä voidaan todellakin manipuloida henkisesti aivan mihin uskoon tahansa. Adolf Hitler sai hypnoosihoitoa ensimmäisessä maailmansodassa kokemaansa näön menetykseen. Siinä hänelle kerrottiin messiaanisesta tehtävästä mihin Jumala oli hänet valinnut. Tämä usko johti sitten toiseen maailmansotaan eikä vastalauseita paljonkaan esitetty.


      • hämmästys
        mummomuori kirjoitti:

        Täsmälleen näin.

        Väitätkö sinä olevasi uskossa?


      • Eikiitosjeesus
        mikä.vikana kirjoitti:

        Riippumatta siitä miten tai koska olet tullut uskoon vai oletko syntymästäsi asti ollut uskossa, niin onko sinulla nyt uskonvarmuus ja pelastusvarmuus. Minulle ei ole mitään varmuutta, ei myöskään kadotusvarmuutta.

        Uskonvarmuus tulee siitä että tykkää pitää päätä pensaassa. Ei ajattele, ei huomioi tosiasioita, ennakkoasenne ratkaisee suhtautumisen kaikkeen.
        Kuplassa on kivaa?


      • Tipale kirjoitti:

        Kyllähän sitä välillä herää epäilyksiä, että kelpaanko minä todella. Välillä miettii, että "olenko minä todella uskossakaan", kun muut asiat vievät päähuomion ja miettii muita uskovia, jotka tuntuvat hengittävän Jumalan Sanaa 24/7. Joskus kokee itsensä niin syntiseksikin, että miettii, kelpaanko todella Jumalalle.

        Mutta sitten huomaan kaikessa heikkoudessani, että ilman Jeesusta en pärjää. Vaikka uskonliekki lepattaisi miten pienellä, se lepattaa kuitenkin. Ja se riittää. Jeesus on uskon lahjoittanut, ja Hän lupaa, että "kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.." (Joh. 6:37)

        Siunausta Sinulle.

        "Vaikka uskonliekki lepattaisi miten pienellä, se lepattaa kuitenkin. Ja se riittää. Jeesus on uskon lahjoittanut, ja Hän lupaa, että "kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.." (Joh. 6:37)"

        Kirjoitat viisaasti ja rehellisti.


      • George_L kirjoitti:

        Sekä heprean että kreikan kielessä 'usko' ja 'uskollisuus' ovat sama sana.

        "Mm. helluntailaisuudessa usko on teko eli ihminen päättää itse uskoa tai olla uskomatta."

        Uskossa on myös ihmisen tekoa, sillä Jeesus ja apostolit sanoivat käskymuodossa ihmisille: "Uskokaa!" Usko ei ole vain jotain minkä Jumala antaa. Pelastus on Jumalan teko, ei usko - vaikka tietysti Jumalalla on roolinsa myös uskon saamis prosessissa, mutta Jumala on anatanut ihmiselle vapaan tahdon joko palvella Häntä tai olla palvelematta Häntä. Ei olisi mitään järkeä saarnata evankeliumia jos Jumala on jo ennalta määrännyt ketkä Hän on valinnut pelastumaan ja ketkä tuliseen järveen. Ja uskossa jatkaminen on tekoja, tekemistä ja toimintaa. Usko ilman tekoja on kuollut, eikä se pelasta ketään. Protestantit pelkäävät niin kovasti tekoja, ymmärtämättä eroa laintekojen välillä ja uskon tekojen/toiminnan välillä. Oikea usko tulee ulos toimintana/tekemisenä. "Sisäinen usko/uskominen" ei pelasta ketään. Eikä usko ole myöskään sisäisesti vain sen hyväksymistä ja uskomista siihen että Jeesus kuoli syntiesi tähden ja ylösnousi kuolleista ja haudattiin, vaikka ne ovatkin olennainen osa uskoa, pelkällä uskolla niihin ei pelastu. Jostain kumman syystä uskovaiset ajattelevat nykyään että uskovainen on sellainen joka EI TEE MITÄÄN, sellainen joka vain "uskoo" sisäisesti.

        "Oikea usko tulee ulos toimintana/tekemisenä. "Sisäinen usko/uskominen" ei pelasta ketään. "

        Onpa erikoinen päätelmä. Sisäinen usko tarkoittaa juuri sitä, että siitä seuraa teot. Ilman sitä ne ovat vain tekoja ilman uskoa.


      • kui2

        Tipaleen tekstejä on ilo lukea.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Oikea usko tulee ulos toimintana/tekemisenä. "Sisäinen usko/uskominen" ei pelasta ketään. "

        Onpa erikoinen päätelmä. Sisäinen usko tarkoittaa juuri sitä, että siitä seuraa teot. Ilman sitä ne ovat vain tekoja ilman uskoa.

        Sinä se et taaskaan ymmärrä mitä tarkoitan. Usko ilman toimintaa on kuollut. Se ei pelasta - pelkkä sisäinen usko ei pelasta. Sisäisellä uskolla tarkoitin mm. vain passiivista uskomusta pään sisällä, joka ei johda mihinkään.

        Sanoihan itse Jeesuskin: ""Miksi te sanotte Minulle: 'Herra, Herra', mutta ette tee mitä Minä sanon?"


      • " "kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.." (Joh. 6:37)"

        Niin Jeesus ei aja pois.. mutta ihminen voi itse ajaa itsensä pois, luopua uskostaan tai lähteä seuraamaan vääriä oppeja. Ja kaikki ihmiset tuomitaan edelleen tekojensa mukaan, myös uskovat, myös väärämieliset uskovat joutuvat väärään iankaikkisuuten, kun joutuvat kohtaamaan 2. kuoleman.


      • luterilainen kirjoitti:

        Luterilainen kristinoppi opettaa että ihmisen tahtokin on turmeltunut eli siis synnin saastuttama joten ihmisen tahtokaan ei ole vapaa. Kiinnostuneille suosittelen Martti Lutherin kirjaa Sidottu ratkaisuvalta. Luther piti sitä pääteoksenaan. Usko tuottaa aina tekoja. Elävä usko Kristukseen pitäisi tuottaa rakkauden tekoja joita tarvitaan Viimeisellä tuomiolla. Näitä tekoja kutsumme pyhitykseksi.

        "Luterilainen kristinoppi opettaa että ihmisen tahtokin on turmeltunut eli siis synnin saastuttama joten ihmisen tahtokaan ei ole vapaa."

        Noh sellainen ei ole linjassa Raamatun teologian kanssa... että ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa. Jumala valitsee kuka pelastuu ja kuka ei?

        Minun uskonpuhdistajani ei ole Luther eikä Calvin vaan Jacobus Arminius. Pelastumiseen ja armoon liittyvässä teologiassa en Lutheria ja Calvinia lukisi muuta kuin tutkimus mielessä tarkastellen missä he menivät harhaan. Mielenkiintoista on että Martti Luther oli kalvinisti ja Calvin ei ollut!


      • George_L kirjoitti:

        Sinä se et taaskaan ymmärrä mitä tarkoitan. Usko ilman toimintaa on kuollut. Se ei pelasta - pelkkä sisäinen usko ei pelasta. Sisäisellä uskolla tarkoitin mm. vain passiivista uskomusta pään sisällä, joka ei johda mihinkään.

        Sanoihan itse Jeesuskin: ""Miksi te sanotte Minulle: 'Herra, Herra', mutta ette tee mitä Minä sanon?"

        ”Sisäisellä uskolla tarkoitin mm. vain passiivista uskomusta pään sisällä, joka ei johda mihinkään.”

        Ehkä valitsit väärän ilmaisun? Usko on aina sisäistä, sillä sisäisen vastakohta on ulkoinen. Jos usko on ulkoista, eli ulkopäin ohjattua ja määriteltyä eri vaatimuksineen, sellaista uskoa pidän hyvin heikkona.

        Monella usko voi tosiaan uinua vielä ihan siemenenä tai pienenä ituna. Ei sitä pidä mennä murskaaman millään tavoin. Kun annamme aikaa ja tilaa kasvaa, alkavat ne teotkin siinä samalla tulla mukaan. Kun sisäinen maailman on yhtä ulkoisten tekojen kanssa, olemme hyvässä tasapainossa – myös uskon suhteen.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Täsmälleen näin.

        Mutta et ole vielä tullut uskoon (Jeesukseen) millään tavalla.


    • Antaudu hetkelle vaan , sinua ei ole olemassa muualla kuin mielikuvituksessa joten ihan hyvin voit aloittaa alusta jos jeesusta tekee mieli seurata :)
      Tai sitten "roolihahmosi" liha ei ole vielä valmis siihen....maybe.

    • yksilaumasta

      Huh, aika sekalaista tavaraa tulee aloittajan kysymykseen. Ei tietty mitään uutta auringon alla tai varsinkaan suomi24 elämässä ;)

      Itse an tuntenut mitään, siis yhtään mitään polvistuessani yksin omassa asunnossani ja pyytäessäni syntejäni anteeksi ja Jeesusta ottamaan elämäni ja tekemään niin kuin Hän hyväksi näkee. Kerroin seuraavana päivänä tämän silloiselle tyttöystävälleni (joka oli seurustelumme ajan, 18kk rukoillut puolestani) ja katsoin tämän kilahtavan edessäni, hyppi ja riemuitsi, huusi Jeesukselle kiitosta. Hän tiesi toki, että olin herätyksessä, luin hengellisiä kirjoja ja jopa muutaman kerran annoin hänen rukoilla puolestani. Hän vakuutti ja koin myös itse hennon uskon heränneen sisimpääni. Pääsin eroon aineista (mikä järkytti kaikkia. Vanhempia, veljeä ja ennen kaikkea ystäviäni, joiden keskuudessa oli se estottomin/himokkain heppu kaman hankkimisen ja vetämisen kanssa) ja sisäinen muutos oli valtava. Ensi kertaa vuosiin elämä oli elämisen arvoista ja näin luonnon ja varsinkin ihmiset uusin silmin.
      Muutaman kuukauden sisään aloin kuitenkin purnata tytölleni, että tässäkö tämä nyt oli. Odotin Herran kohtaamisen myös tuntuvan joltain ja fyysisesti ainoa mitä koin oli hento "tuuli" jonka koin toisinaan rukoillessani. 3kk:tta rukoukseni jälkeen olin ystävieni asunnoss juuri käymässä nukkumaan, omassa hiljaisessa rukouksessa, kun pommi putosi. Kertalaakista sanoinkuvaamaton voima täytti minut. Sanat eivät kykene tuota hetkeä kuvaamaan, voima joka olisi voinut tehdä minulle mitä vain, siis puhdas VOIMA oli minussa.Sydämmeni takoi paaaaaljon kovemmin kuin koskaan (ja tämä on paljon sanottu entiseltä amfetamiinin käyttäjältä) mutta minkään laista kipua tai ikävää tuntemusta se ei tuottanut. Voima oli minussa jonkin aikaa ja sitten kokemus hiipui pois.

      Huumeiden jälki vaikutus. EI todellakaan. Olen käyttänyt paljon erilaisia aineita, mutta tässä ei ollut kyse tajunnan muutoksesta, kehon tuntemuksista jne vaan jostain täysin muusta. Hetken jälkeen olin samassa tilassa kuin ennen (Pyhällä Hengellä täyttymistä) ja täynnä iloa, riemua ja onnea. Herra oli vastannut nurinaani Hengellään ja en millään olisi malttanut seuraavaan aamuun kertoakseni muille asiasta.
      Tiedän, että näin ei tapahdu kenenkään muun kohdalla vaan tämä oli minulle räätälöity kohtaaminen. Olen kuullut 20v uskonvaelluksen aikana monia todistuksia Jumalan kohtaamisesta ja aina ne ovat henk.koht tapahtumia.

      Oppiakin on yritetty asiasta vääntää, esim väittämä, esim väittämä, että kielillä puhuminen kuuluu aina "henkikasteeseen". Ja tästä seuraa väite, että jos et puhu kielillä niin et ole täyttynyt Hengellä ja tämä saa aikaan ikäänkuin luokkajaon uskovien kesken.
      Hengellä täyttyneet (kielellä puhuvat) ja 2.luokan uskovat, jotka eivät puhu kielillä. Paaaaljon hajaannusta ja henkistä tuskaa on tällä "opilla" saatu aikaan. Ja lisää ahdistusta on tuotettu sillä,että saarnaaja lupaa alttarilta, että ketkä tänään haluavat täyttyä Hengellä ja puhua kielillä voivat mennä esirukoilijoiden luo tämän saamaan/kokemaan. Sitten esirukoilija huutaa itse kielillä ja sanoo, että ala vaan siinä puhua, mä näen että sulla on kielet nyt alat vaan puhua.No joo,mulla on pari todella traumaattista kokemusta aiheesta ;)

      Sitä, että Jumala nyt sinut Hengellään täyttää ei kukaan voi luvata (paitsi Hengen antamin sanoin),Hän tekee sen juuri silloin ja juuri sillä tavalla kun Hän tahtoo/hyväksi näkee. Tunnen ystäviä, jotka ovat lapsesta asti olleet uskossa ja eivät ole (ainakaan tähän mennessä) kokeneet mitään tämän tapaista ja ovat hyvin vakaita uskossaan. Eivät kaikki näitä tarvitse, Jeesus sanoi," autuaita ovat ne jotka uskovat vaikka eivät näe". Nooh, en mäkään Herran kylkeen ole kättäni laittanut niinkuin Tuomas sanoi haluavansa tehdä, mutta vaikka kokemus ei ole sama kuin uskonvarmuus niin hyötyä siitäkin voi olla. Herra päättää lastensa elämästä, armolahjat, kohtaamiset, sananopetus kullekin henk.koht ja yhteiseksi hyödyksi.

      Jos olet elämäsi Hänen käteensä antanut, niin puhu Hänelle, pyydä vahvistamaan ja luomaan uutta. Hän pitää susta huolen. Lue sanaa, rukoile ja ano rukouksessa uskovien yhteyttä niin hyvä tulee, mutta Hänen aikanaan ja tavallaan.

      • kysymyksiä

        Mitä syntejä pyysit anteeksi? Huumeiden käyttöäkö?
        -Minulle alkoholin tai muiden päihteiden käyttö on vierasta. Selvin päin elämä on parasta minun mielestäni.

        Pyydetäänkö uskovaistesi piireissä lupaa rukoilemiseen muiden puolesta!!!???
        -Kristittyllä on nimenomaan velvollisuus rukoilla ihmisiltä lupia kyselemättä.

        Järkyttyivätkö vanhempasikin kun pääsit kamasta eroon!!!???
        -Jokainen psyykkisesti terve ihminen kyllä olisi siitä iloinen.

        "Jos olet elämäsi Hänen käteensä antanut"!!!???
        -Eikö se että rukoilee Jumalaa ole Häneen turvaamista, mutta kyllä ihmisellä itsellään on vastuu siitä miten hän asiansa täällä maan päällä junailee.

        Mihin uskonlahkoon kuulut?


      • Kiitos hyvästä ja asiallisesti kommentista.

        ”Olen kuullut 20v uskonvaelluksen aikana monia todistuksia Jumalan kohtaamisesta ja aina ne ovat henk.koht tapahtumia.”

        Aivan, samaa olen kuullut sekä kohdannut myös itse.

        ”Sitä, että Jumala nyt sinut Hengellään täyttää ei kukaan voi luvata…”

        Ei luvata, eikä etenkään käskeä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi vain ihmisen käskystä ja joidenkin vaatimalla tavalla ”tulee uskoon”? Näissä massatapahtumissa kun se voima on enemmän suggestiota, joka voimistuu tiettyjen keinojen avulla sekä isossa väkimäärässä.

        ”Lue sanaa, rukoile ja ano rukouksessa uskovien yhteyttä niin hyvä tulee, mutta Hänen aikanaan ja tavallaan.”

        Juuri näin. Jokainen omalla tavallaan ja omaa polkuaan. Kyllä Jumala tietää, mitä meistä kukin tarvitsee.


      • juuuu
        mummomuori kirjoitti:

        Kiitos hyvästä ja asiallisesti kommentista.

        ”Olen kuullut 20v uskonvaelluksen aikana monia todistuksia Jumalan kohtaamisesta ja aina ne ovat henk.koht tapahtumia.”

        Aivan, samaa olen kuullut sekä kohdannut myös itse.

        ”Sitä, että Jumala nyt sinut Hengellään täyttää ei kukaan voi luvata…”

        Ei luvata, eikä etenkään käskeä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi vain ihmisen käskystä ja joidenkin vaatimalla tavalla ”tulee uskoon”? Näissä massatapahtumissa kun se voima on enemmän suggestiota, joka voimistuu tiettyjen keinojen avulla sekä isossa väkimäärässä.

        ”Lue sanaa, rukoile ja ano rukouksessa uskovien yhteyttä niin hyvä tulee, mutta Hänen aikanaan ja tavallaan.”

        Juuri näin. Jokainen omalla tavallaan ja omaa polkuaan. Kyllä Jumala tietää, mitä meistä kukin tarvitsee.

        Minusta "yksilaumasta" on laumakristitty. Miksi pitäisi rukoilla uskovien, samoin ajattelevien yhteyttä? Jeesushan neuvoi menemään omaan kammioonsa rukoilemaan, ei mihinkään hurmos kokoukseen huutamaan. Porukassa tyhmyys tiivistyy, sanotaan.


      • HMM___

        Uskon ettei maahanmuuttoviranomaisia jymäytettäisi tolla jutullasi, mutta yrittää tietenkin aina voi.


      • traktaatit.jaossa
        HMM___ kirjoitti:

        Uskon ettei maahanmuuttoviranomaisia jymäytettäisi tolla jutullasi, mutta yrittää tietenkin aina voi.

        Noita kertomuksia jaetaan helluntaiseurakunnissa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille.


      • en.usko
        kysymyksiä kirjoitti:

        Mitä syntejä pyysit anteeksi? Huumeiden käyttöäkö?
        -Minulle alkoholin tai muiden päihteiden käyttö on vierasta. Selvin päin elämä on parasta minun mielestäni.

        Pyydetäänkö uskovaistesi piireissä lupaa rukoilemiseen muiden puolesta!!!???
        -Kristittyllä on nimenomaan velvollisuus rukoilla ihmisiltä lupia kyselemättä.

        Järkyttyivätkö vanhempasikin kun pääsit kamasta eroon!!!???
        -Jokainen psyykkisesti terve ihminen kyllä olisi siitä iloinen.

        "Jos olet elämäsi Hänen käteensä antanut"!!!???
        -Eikö se että rukoilee Jumalaa ole Häneen turvaamista, mutta kyllä ihmisellä itsellään on vastuu siitä miten hän asiansa täällä maan päällä junailee.

        Mihin uskonlahkoon kuulut?

        Noihin kysymyksiisi et tule saamaan vastauksia. Nämä "todistajat" varovat tarkkaan kertomasta omasta uskonlahkostaan


      • juuuu kirjoitti:

        Minusta "yksilaumasta" on laumakristitty. Miksi pitäisi rukoilla uskovien, samoin ajattelevien yhteyttä? Jeesushan neuvoi menemään omaan kammioonsa rukoilemaan, ei mihinkään hurmos kokoukseen huutamaan. Porukassa tyhmyys tiivistyy, sanotaan.

        Jokaiselle on oma paikkansa. En sinällään näe pahana sitä, että ollaan yhdessä.


    • yksilaumasta

      Pyysin anteeksi kaikkia syntejäni tietenkin.
      Sitä että olin rikkonut niin Jumalaa kuin ihmistäkin vastaan. Ja vaikka mun tapauksessa ei juuri tarvinnut miettiä, olenko syntinen vai en niin kaikki ovat tehneet syntiä ja elävät erossa Jumalasta, kaiken elämän luojasta ja ylläpitäjästä.
      Jumala on asettanut lain, (joka on kirjoitettu myös omaantuntoomme) joka sanoo, että yhdessä kohtaa lakia rikkonut on syypää kaikkiin lainkohtiin. Viisaudessaan Hän asetti meidät kaikki lain alle, jotta Hän voisi armahtaa meitä kaikkia. Ei yhtään syytöntä, ei ensimmäistäkään. Ja siksi Jeesus tuli ja kuoli ristillä. Isä asetti koko maailman syntien rangaistuksen Hänen Poikansa päälle. Taakka oli niin valtava, että sana sanoo Kristuksen tulleen synniksi ristillä.
      Ainoa Pyhä ja nuhteeton, jonka jalat ovat maata tallanneet kärsi minun ja sinun puolestasi. Ja usko on se Jumalan ase, jonka kautta saamme antaa Jeesukselle koko syntisen itsemme ja Hänen uhrikuolemansa (ruumiinsa ja verensä) kautta me saamme Hänen puhtautensa ja pyhyytensä osaksemme. Paras vaihtokauppa, jonka voit tehdä. ´
      Sana sanoo, että me Jumalan lapsiksi (uudesti)syntyneet olemme pukeneet päälle Jeesuksen pyhyyden. Lahjana saatu puhtaus ja pyhyys. Kun Isä ´katsoo meitä, Hän näkee oman Poikansa pyhyyden ja tahrattomuuden.
      Ja koska tämä kaikki annetaan uskon kautta lahjaksi niin meidän ei tarvitse, emmekö voi tehdä mitään sen ansaitaksemme, se on kokonaan Jumalamme Herran Jeesuksen Kristuksen työ.

      Yksin saa Jumalansa seurassa rukoilla kenen puolesta haluaa, mutta mielestäni toisten puolesta rukoilemiseen tulisi aina kysyä toisen suostumus. Pahimmillaan tälläinen "omaaloitteellisuus" johtaa siihen, että kun joku tulee pyörätuolissa tai kainalosauvoilla seurakunnan ovista niin siiihen ryntää innokas uskova rukoilemaan paranemista ja repimään toista tuolista ja lopuksi vielä haukkuu rukoiltavan pystyyn uskon puutteesta, kun tämä ei suostunut paranemaan.

      Kyllä raitistumisestani järkyttyivät niin ystävät kuin vanhemmat. Kaverit eivät milllään halunneet uskoa, että mä pääsin aineista irti ja isäni oli sanonut mulle, että on täysin toivonsa menettänyt mun kohdalla. Vanhempani eivät tienneet miten päin olla, kun kerroin Jeesuksen vapauttaneen mut. Pitkään he kehuivat silloista tyttöystävääni (nykyistä vaimoa), että tämä olisi saanut raitistumiseni aikaan. Vaikka vaimoni itse sanoi, ettei häntä kannattanut siitä kiittäåä vaan Jeeusta niin silti nämä jatkoivat usean vuoden vaimoni kehumista. Vanhempani kävivät kirkossa häiden, hautajaisten ja joulukonserttien merkeissä, eikä Jeesuksen risti ollut koskaan auennut. Sitten Jumalan voima ilmestyi heidän narkomaanipoikansa kautta, niin siinä oli pitkäksi aikaa pureskelemista.

      Se,, että rukoilee on Jumalaan turvaamista, mutta se, että rukoilee silloin tällöin ilman, että haluaa Jeesuksesta muuta kuin hetken helpotuksen ei ole vielä ristin kantamista. Hän riippui ristillä alasti, kädet ja jalat lävistettynä, ruoskittuna ja hakattuna siihen pisteeseen, että "Hän ei ollut enää ihmisen muotoinen". Hänen äitinsä oli katsomassa kun Hänen luomansa ihmiset pilkkaisivat ja sylkivät Hänen päälleen. Hän antoi KAIKEN itsestään, koko elämänsä ja pyytää sinulta koko sinun elämäsi. Hän haluaa ehdottoman kuuliaisuuden ja että laitat Hänet kaiken edelle.
      Joka elämänsä kadottaa, löytää sen, mutta joka haluaa pitää sen itsellään, kadottaa sen.

      Ja kyllä, meillä on senkin jälkeen vastuu teoistamme. Aivot on annettu käytettäviksi ;)

      Jaa, että mihin lahkoon kuulun.
      Kun tulin uskoon kävin kirkossa ja vapaakirkontilaisuuksissa. Myöhemmin pk-seudulle muutettuamme etsimme jonkin aikaa seurakuntaa, kävimme monien vapaidensuuntien tilaisuuksissa ja löysimme noin kymmeneksi vuodeksi kodin helluntaiseurakunnasta (kuuluin edelleen myös ev.lut kirkkoon ja vaimoni työskenteli ev.lut kirkon palveluksessa).
      Kuulun edelleen tuohon helluntaisrk:aan (ja ev.lut krk) mutta olemme viimeisen vuoden aikana käyneet One Way srk:n : tilaisuuksissa. Mua ei juurikaan kiinnosta mihin lohkoon ja lahkoon kukakin kuuluu, pääasia että on yhteydessä toisten Jumalan lasten kanssa. Jumalan palvelukset/kokoukset/tilaisuudet ovat uskonelämää vahvistavia asioita kun Pyhä Henki pääsee sanan, saarnan ja laulujen kautta hoitamaan meitä. Yhteyteen meidät on luotu niin toisten ihmisten kuin uskovien yhteyteen. Ei ihmisen ole yksin hyvä olla, ei ainakaan pidempään muuten kuin omasta tahdostaan.

      Olen ehdottomasti laumauskovainen, jos sen niin haluaa ilmaista. En todellakaan sen kummempi tai varsinkaan pyhempi kuin kukaan muukaan Jeesuksen lampaista. Silti minuakin Hän kaitsee henkilökohtaisesti ja Hänellä on täydellinen suunnitelma elämälleni täällä maan päällä.

      Ja ihan umpikarjalainen olen, ei tartte vedättää ketään tai mitään..

      • nimikristitty

        Minä en ole kokenut itseäni kovin syntiseksi eikä omatuntoni syytä minua mistään. Koska olen ihminen , olen kaukana mistään täydellisyydestä ja virheitä olen tehnyt ja niistäkin oppinut. Toteutan elämässäni omantuntoni ääntä, kartan pahaa ja pyrin hyvyyteen. Joudun myös pyytämään ihmisiltä anteeksi kun olen sanonut tai toiminut väärin. Tämä on minusta ihmisenä olemista eikä liity kristittynä olemiseen millään tavalla. Anteeksipyytäminen ja -antaminen kuuluvat normaaliin elämään. Uskonasiat ovat uskonasioita eivätkä kosketa kovin läheltä. Uskovaisten piireissä esiintyy paljon hengellistä väkivaltaa ja monenlaista kieroutta. En viihdy sen takia niissä porukoissa.


      • Humanismua
        nimikristitty kirjoitti:

        Minä en ole kokenut itseäni kovin syntiseksi eikä omatuntoni syytä minua mistään. Koska olen ihminen , olen kaukana mistään täydellisyydestä ja virheitä olen tehnyt ja niistäkin oppinut. Toteutan elämässäni omantuntoni ääntä, kartan pahaa ja pyrin hyvyyteen. Joudun myös pyytämään ihmisiltä anteeksi kun olen sanonut tai toiminut väärin. Tämä on minusta ihmisenä olemista eikä liity kristittynä olemiseen millään tavalla. Anteeksipyytäminen ja -antaminen kuuluvat normaaliin elämään. Uskonasiat ovat uskonasioita eivätkä kosketa kovin läheltä. Uskovaisten piireissä esiintyy paljon hengellistä väkivaltaa ja monenlaista kieroutta. En viihdy sen takia niissä porukoissa.

        Jos omatuntoni ohjaa sinua niin olet menossa kadotukseen.


      • HMM___
        Humanismua kirjoitti:

        Jos omatuntoni ohjaa sinua niin olet menossa kadotukseen.

        No sitten on paras että hoidat vain omat asiasi


    • Huhhuhhuh

      Voi, anna mun kaikki kestää... -mummomuorit, lahkolaiset ja dogmatikokset "neuvomassa" uskomisen asioissa... (haroo hiuksiaan päästään...)

    • tee.näin

      Miten tullaan uskoon?


      Ensiksikin, mitä vähemmän tiedät uskonnoista ja mitä kouluttamattomampi olet, sitä parempi.

      Tärkeää on että kaipaat auktoriteettia, joka sanelee mitä sinun on ajateltava ja uskottava.

      Hyvä merkki on se jos olet kiinnostunut mm. vaihtoehtohoidoista, kiinalaisesta lääketieteestä, homeopatiasta yms. Olet siis suggestioherkkä ja kaipaat magiaa.

      Jos sinulla on vielä elämässäsi jokin kriisi, niin hyvä. Kriisit nimittäin pehmittävät ja murtavat ihmisen oman tahdon ja henkisen vastustuksen, ja silloin olet vastaanottavimmillasi.

      Muuta ei sitten tarvitakaan kuin hyväpuheinen, lipeväkielinen ja itsensä Jeesukseksi kuvitteleva saarnamies joka nauttii saamastaan vallasta.

      Kytke nyt oma ajattelusi ja tahtosi pois päältä ja antaudu ”Pyhälle Hengelle”. Ota Jeesus vastaan! Hallelujaa! Olet uskossa ja uudestisyntynyt. Näin helppoa se on.

    • ex-hellari

      Vapaakirkoissa kuten helluntailaisuudessa luterilainen lapsenusko on demonista, jopa pahenpaa kuin ateismi. Joka muuta väittää, valehtelee. Nämä uskovaiset puhuvat harvoin totta. He katsovat että on oikein valehdella kun se vain ajaa omaa asiaa. Minä tiedän. Puhun kokemuksesta.

      • luterilainen

        Multinikki "usko.vainen" edustaa täällä helluntailais-vapaakirkollista uskonkäsitystä. Kiitos hänelle siitä.


      • Uskovilla on monenlaisia mielipiteitä eri asioista ja valitettavan usein ne ovat kovin kärkkäitä ja satuttavat niin muita uskovia kuin uskonasioissa vielä hapuileviakin.

        Itse olen kuullut vapaakirkossa useita todistuksia, joissa henkilö on sanonut, ettei osaa kunnolla määrittää uskoontulohetkeään, vaan on ollut uskossa lapsesta saakka. Ehkä jonkin tietyn ajanjakson on pystynyt sanomaan, jolloin on aiempaa paremmin sisäistänyt Jumalan käden yllään.

        Vapaakirkon nettisivulla sanotaan

        "Ihmisen on vaikea määritellä uudestisyntymisensä aikaa, vaikka uskoontulo perustuisikin hengelliseen ratkaisuun ja päätökseen tunnustaa Jeesus omaksi pelastajaksi. Ihminen ei voi määritellä Jumalan aikaa.

        Lisäksi on paljon niitä uskovia, jotka eivät voi tietää mitään määrättyä päivää tai hetkeä uskoontulolleen. Heidän sisimmässään on hiljaa kasvanut tunto siitä, että he ovat Jumalan lapsia. He ovat hyväksyneet sen ja kiittävät Jumalaa."

        http://www.svk.fi/pelastusvarmuus/


      • Tipale kirjoitti:

        Uskovilla on monenlaisia mielipiteitä eri asioista ja valitettavan usein ne ovat kovin kärkkäitä ja satuttavat niin muita uskovia kuin uskonasioissa vielä hapuileviakin.

        Itse olen kuullut vapaakirkossa useita todistuksia, joissa henkilö on sanonut, ettei osaa kunnolla määrittää uskoontulohetkeään, vaan on ollut uskossa lapsesta saakka. Ehkä jonkin tietyn ajanjakson on pystynyt sanomaan, jolloin on aiempaa paremmin sisäistänyt Jumalan käden yllään.

        Vapaakirkon nettisivulla sanotaan

        "Ihmisen on vaikea määritellä uudestisyntymisensä aikaa, vaikka uskoontulo perustuisikin hengelliseen ratkaisuun ja päätökseen tunnustaa Jeesus omaksi pelastajaksi. Ihminen ei voi määritellä Jumalan aikaa.

        Lisäksi on paljon niitä uskovia, jotka eivät voi tietää mitään määrättyä päivää tai hetkeä uskoontulolleen. Heidän sisimmässään on hiljaa kasvanut tunto siitä, että he ovat Jumalan lapsia. He ovat hyväksyneet sen ja kiittävät Jumalaa."

        http://www.svk.fi/pelastusvarmuus/

        Vapaissa suunnissa eri seurakuntien opetus saattaa poiketa toisistaa. Hyvä että tuot näitä maltillisempia esille!

        Näiden lisäksi on erilaisia liikkeitä, jotka innottavat monia uskovia mukaan riippumatta kirkkokunnasta, mutta ehkä vahvin edustus lienee vapaakirkkolaisilla sekä helluntailaisille?


      • ei.hyssyttelyä
        Tipale kirjoitti:

        Uskovilla on monenlaisia mielipiteitä eri asioista ja valitettavan usein ne ovat kovin kärkkäitä ja satuttavat niin muita uskovia kuin uskonasioissa vielä hapuileviakin.

        Itse olen kuullut vapaakirkossa useita todistuksia, joissa henkilö on sanonut, ettei osaa kunnolla määrittää uskoontulohetkeään, vaan on ollut uskossa lapsesta saakka. Ehkä jonkin tietyn ajanjakson on pystynyt sanomaan, jolloin on aiempaa paremmin sisäistänyt Jumalan käden yllään.

        Vapaakirkon nettisivulla sanotaan

        "Ihmisen on vaikea määritellä uudestisyntymisensä aikaa, vaikka uskoontulo perustuisikin hengelliseen ratkaisuun ja päätökseen tunnustaa Jeesus omaksi pelastajaksi. Ihminen ei voi määritellä Jumalan aikaa.

        Lisäksi on paljon niitä uskovia, jotka eivät voi tietää mitään määrättyä päivää tai hetkeä uskoontulolleen. Heidän sisimmässään on hiljaa kasvanut tunto siitä, että he ovat Jumalan lapsia. He ovat hyväksyneet sen ja kiittävät Jumalaa."

        http://www.svk.fi/pelastusvarmuus/

        Minusta on ihan hyvä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä vaikka ne olisivat "kärkkäitäkin" ja voivat loukata joitakin. Meidän olisi hyväksyttävä se tosiasia että uskoa ymmärretään hyvin eri tavoilla eikä yhtä ainoaa oikeaa tapaa olekaan. Huomattavia eroja on esimerkiksi vapaakirkollisen ja luterilaisen kristillisyyden kesken. Tämän tietäminen on tärkeää. Silloin voimme arvostaa myös eri tavalla uskovia ihmisiä.


      • kokemus.vapislaisuudesta
        Tipale kirjoitti:

        Uskovilla on monenlaisia mielipiteitä eri asioista ja valitettavan usein ne ovat kovin kärkkäitä ja satuttavat niin muita uskovia kuin uskonasioissa vielä hapuileviakin.

        Itse olen kuullut vapaakirkossa useita todistuksia, joissa henkilö on sanonut, ettei osaa kunnolla määrittää uskoontulohetkeään, vaan on ollut uskossa lapsesta saakka. Ehkä jonkin tietyn ajanjakson on pystynyt sanomaan, jolloin on aiempaa paremmin sisäistänyt Jumalan käden yllään.

        Vapaakirkon nettisivulla sanotaan

        "Ihmisen on vaikea määritellä uudestisyntymisensä aikaa, vaikka uskoontulo perustuisikin hengelliseen ratkaisuun ja päätökseen tunnustaa Jeesus omaksi pelastajaksi. Ihminen ei voi määritellä Jumalan aikaa.

        Lisäksi on paljon niitä uskovia, jotka eivät voi tietää mitään määrättyä päivää tai hetkeä uskoontulolleen. Heidän sisimmässään on hiljaa kasvanut tunto siitä, että he ovat Jumalan lapsia. He ovat hyväksyneet sen ja kiittävät Jumalaa."

        http://www.svk.fi/pelastusvarmuus/

        Käsitteenä "pelastusvarmuus" ei ole kristityn tuntomerkki vaan kilpailu voittopalkinnosta niin kuin Paavali asian ilmaiseen. Jeesuksen kertomus viimeisestä tuomiosta (Matt. 25) osoittaa että yllätyksiä on tulossa kumpaankin ryhmään. Vapaakirkoissa ei tunnuta hyväksyvän epäilevää jäsentä. Luterilaisuus hyväksyy nämätkin ihmiset ja ateistitkin joukkoonsa paremmin. Monet papeistakin ovat tunnustaneet epäuskonsa. Vapaakirkoissa uskosta on tullut suoritus jota sitten kehutaan omana ansiona todistuspuheenvuoroissa ja jeesus on siinäkin vain keppihevosena. Epäilijät eivät ole täysivaltaisia seurakunnan jäseniä vaan b -luokan ihmisiä. Valitettavaa mutta totta.


      • HMM___
        kokemus.vapislaisuudesta kirjoitti:

        Käsitteenä "pelastusvarmuus" ei ole kristityn tuntomerkki vaan kilpailu voittopalkinnosta niin kuin Paavali asian ilmaiseen. Jeesuksen kertomus viimeisestä tuomiosta (Matt. 25) osoittaa että yllätyksiä on tulossa kumpaankin ryhmään. Vapaakirkoissa ei tunnuta hyväksyvän epäilevää jäsentä. Luterilaisuus hyväksyy nämätkin ihmiset ja ateistitkin joukkoonsa paremmin. Monet papeistakin ovat tunnustaneet epäuskonsa. Vapaakirkoissa uskosta on tullut suoritus jota sitten kehutaan omana ansiona todistuspuheenvuoroissa ja jeesus on siinäkin vain keppihevosena. Epäilijät eivät ole täysivaltaisia seurakunnan jäseniä vaan b -luokan ihmisiä. Valitettavaa mutta totta.

        Miksi tuollaista "pelastus-uskonvarmuutta" yritetäänkään ujuttaa ihmiseen. Uskonvaraiset asiat eivät ole lainkaan varmoja vaan lähinnä toiveita ja unelmia.


      • kokemus.vapislaisuudesta kirjoitti:

        Käsitteenä "pelastusvarmuus" ei ole kristityn tuntomerkki vaan kilpailu voittopalkinnosta niin kuin Paavali asian ilmaiseen. Jeesuksen kertomus viimeisestä tuomiosta (Matt. 25) osoittaa että yllätyksiä on tulossa kumpaankin ryhmään. Vapaakirkoissa ei tunnuta hyväksyvän epäilevää jäsentä. Luterilaisuus hyväksyy nämätkin ihmiset ja ateistitkin joukkoonsa paremmin. Monet papeistakin ovat tunnustaneet epäuskonsa. Vapaakirkoissa uskosta on tullut suoritus jota sitten kehutaan omana ansiona todistuspuheenvuoroissa ja jeesus on siinäkin vain keppihevosena. Epäilijät eivät ole täysivaltaisia seurakunnan jäseniä vaan b -luokan ihmisiä. Valitettavaa mutta totta.

        Ikävä kyllä on yhteisöjä, joissa noin käy.


    • Luojanluoma71

      Uskoon ei tulla, siihen voi kasvaa tai oppia uskomaan johonkin suurempaan voimaan (Korkeampi Voima Jumala)
      Oma käsitys on se että uskoon päästään, ei "tulla uskoon"
      Se onnistuu vain jos pääsee pelosta Jumalaa kohtaan,
      avaa sydämensä ja päästää Jeesuksen sisään.
      Eli antaa Pyhän Hengen tulla.
      Itse en uskoon tullut, vaan huomasin kun annoin periksi, luovutin. Lakkasin ohjaamasta elämääni.
      Rukoilin Jeesukselta pelastusta. Apua.
      Kun olen miettinyt onko Jumalaa Jeesusta olemassa, olen vain voinut myöntää sen asioiden takia joita on tapahtunut.
      2013 minulla ei ollut mitään, olin yksin.
      Kaikki oli mennyt, koko elämä hukattu kadotukseen
      odotin että kuolisin.. halusin kuolla pois.
      En uskaltanut itseltä henkeä riistää, pyysin apua
      En tiennyt Jeesusta olemassa olevan, en uskonut mihinkään
      Sanoin näin kun kaikki oli lopussa
      "Jeesus, minun on paha olla, auta pientä poikaa, en jaksa enää. Auta minua, tässä olen..."
      Lämmin tunne, aivan kuin lämmin veri olisi valunut lävitse ja tiesin olevani turvassa.
      Tämän jälkeen alkoi tapahtua ihmeellisiä asioita.
      Tänä päinänä minulla on kaikkea
      Yksi suurin ihme pn se että minulla on
      Perhe, elämä
      minulla on tänä päinänä kaikkea mitä olen voinut toivoa.
      Lämpöä, rakkautta, kaksi lasta ja vaimo jolla on yksi poika ennastaan.
      Ruokaa joka päivälle.
      Kaiken sain rukoilemalla "Tapahtukoon Sinun Tahtosi eikä minun"

    • Miksi en uskoisi, kun jo näen; Israel on ylösnoussut kolmannella vuosituhannella, ja Israelin pelastus oli Juudasta. Kuten kirjoitettu on.


      " Tuhat vuotta on sinulle kuin yksi päivä, kuin eilinen päivä, mailleen mennyt, kuin öinen vartiohetki. " Psalmi

      Pietari: "Teille on puhuttu vertauksilla, mutta tämä yksi, veljet, älköön olko teitä salassa, tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin tuhat vuotta. "

      • jassooo

        Pietari: "Teille on puhuttu vertauksilla, mutta tämä yksi, veljet, älköön olko teitä salassa, tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin tuhat vuotta. "

        Tuossa Pietari yrittää todistaa ja puolustaa miksi Jeesuksen tuleminen viipyy . Se on kuitenkin väkivalloin irroitettu kontekstistaan VT:sta. Jeesuksen paluun uskottiin todella olevan pikainen jo tämän sukupolvet aikana ja usko alkoi hiipua.


    • Kyökkiajattelija

      Meille on lapsesta asti opetettu, että "uskoon tulo" on valtava hengellinen kokemus, joka valtaa ihmisen ja muuttaa hänen maailmansa ja elämänkatsomuksensa hetkessä onnelliseksi, aidoksi uskonelämäksi.

      No niin, lapsena odotin innokkaasti omaa vuoroani, vielä rippikoulussakin ajattelin, että tämä tapahtuu vihdoinkin.
      Ei se niin vain käskien tule, ja olenkin päässyt siihen ajatukseen, että me monet olemme jo lapsuudestamme asti oppineet Jumalan lapsiksi, emme me tarvitse äkillistä valaistusta.
      Vertaan sitä jäiden lähtöön. Jossakin päin järvien äärellä jäät lähtevät ryskyen ja jylisten ja vyöryvät rannalle, kun taas minun kesämökkini rannassa jäät sulavat auringossa hiljaa ja lempeästi, ja puhdas, talven huuhtoma järvi avautuu tyynenä eteeni.

      Kummallakin tavalla järvi avautuu ja kutsuu aalloilleen. Vene vesille ja melomaan!

      • mummomuori

        "Vertaan sitä jäiden lähtöön."

        Tämä on hyvä vertaus.


    • Psalmi 115
      "Meidän Jumalamme on taivaassa, mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee. "

      evankeliumi:
      " Isä meidän joka olet taivaassa, pyhitetty olkoon sinun nimesi.

      Daniel 7:27
      " Ja valtakunta ja ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla, annetaan Korkeimman pyhien kansalle "

      avankeliumi:
      "Tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niinkuin taivaissa. "

    • Siirak 28.2
      "Anna anteeksi lähmmäisellesi, mitä hän on väärin tehnyt; silloin myös sinä, jos rukoilet, pääset vapaaksi synneistäsi. "

      evankeliumi:
      " ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. "
      -------------------------

      Sanl. 30:8
      " Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna. anna minulle määräosani leipää "

      evankeliumi:
      " Anna meille tänäpäivänä meidän jokapäiväinen leipämme " ( Vilppi ja valhepuhe jätetty pois ) mielenkiintoista.

      -------------------------

      Psalmi 115:1
      " Älä meille Herra, älä meille, vaan omalle nimellesi anna kunnia, armosi ja totuutesi tähden "

      evankeliumi:
      " Älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta, voima ja kunnia, iänkaikkisesti "

    • Suurin osa ihmisistä ei voi tulla uskoon. Luulen että olet sellainen ihan syntymästäsi saakka. Eikä sinun pidäkään tulla, vaikka fundut maalaisivat uskontien kuinka kauniiksi. Ylivoimaisesti suurin osa uskoontulleista luopuu harhakuvitelmastaan miettiessään ajan kanssa.

    • ei.onnistu.ei

      Noita uskoontulokertomuksia kuunnellessa tulee mieleen että on ryhdyttävä ensin huumeidenkäyttäjäksi tai juopoksi, tapettava joku tai muuta sen kaltaista. Sitten vasta voi tulla uskoon. Ei se tällaiselle lakeja noudattavalle kunnolliselle miehelle onnistu.

      • näin.tapahtuu

        Monille jotka ovat sörssineet elämänsä ja mainekin on mennyt uskoontulo on "kunniallinen" tie palauttaa maineensa. Hän alkaa uskovaiseksi niin kuin palstan multinikki "usko.vainen" on todennut.
        Hän päättää uskoa eli hän alkaa uskovaiseksi. Hän haluaa pettää itseänsä ja muita ihmisiä. Mitään syvällistä muutosta ei persoonallisuudessa ole tietenkään tapahtunut. Yksi riippuvuus on korvattu vain toisella kunnes retkahdus tapahtuu entiseen rooliin. Olen tavannut näitä satoja.


      • näin.tapahtuu kirjoitti:

        Monille jotka ovat sörssineet elämänsä ja mainekin on mennyt uskoontulo on "kunniallinen" tie palauttaa maineensa. Hän alkaa uskovaiseksi niin kuin palstan multinikki "usko.vainen" on todennut.
        Hän päättää uskoa eli hän alkaa uskovaiseksi. Hän haluaa pettää itseänsä ja muita ihmisiä. Mitään syvällistä muutosta ei persoonallisuudessa ole tietenkään tapahtunut. Yksi riippuvuus on korvattu vain toisella kunnes retkahdus tapahtuu entiseen rooliin. Olen tavannut näitä satoja.

        "Mitään syvällistä muutosta ei persoonallisuudessa ole tietenkään tapahtunut. Yksi riippuvuus on korvattu vain toisella kunnes retkahdus tapahtuu entiseen rooliin. "

        Näitäkin tapahtuu, tosin joukossa on sitten niitä, jotka pystyvät elämänmuutoksiinkin.


    • kyllä.se.siitä

      Voit aloittaa kielilläpuhumisen saunanlauteilla kun kukaan ei ole kuulemassa. Harjoitus tekee mestarin tässäkin.

      • HMM___

        Miksi naiset mölyävät eniten hellareissa? Naistenhan pitäisi olla hiljaa seurakunnan kokouksissa.


    • elpari

      Ei kielilläpuhuminen ole mikään mittari,ihminen joka on tullut uskoon ei välttämättä tunnu kovinkaan erikoiselta sen jälkeen,mutta rauha on tyypillinen piirre asiasta,mutta ei sekään ole välttämätöntä.Omalla kohdallani olin kaksi viikkoa,kuin jalat olisi olleet ilmassa,ihmettelin sitä ja olo oli turvallinen ja kevyt.Siihen aikaan minulla oli vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja se korostui määrätyssä tilanteessa(en viitsi tarkentaa)ja tämän uskoontulon jälkeen,menin ns.testaamaan,että miten pärjään siinä tilanteessa?
      Ihmettelin,kun en pelännyt,enkä jännittänyt yhtään.Asia tuntui erikoiselta,koska tämä ongelma oli jo muutaman vuoden minulla ollut,joten ongelman poistumisen huomasin heti.Olo oli kuin vastasyntyneellä vauvalla,näin kuvailisi tilannetta,eli huoleton,kevyt ja rauhallinen.Ikäänkuin joku olisi ottanut syliin.
      Tätä kesti noin kaksi viikkoa ja sitten se annettiin takaisin.Ymmärsin heti,että Jumala ei tahdo ottaa sitä minulta pois.Luin Raamatusta myös sen,että Apostoli Paavali oli kolme kertaa rukoillut omaa pistintä,että Jumala ottaisi sen pois,mutta Jumala vastasi hänelle,että armossani on sinulle kyllin.Kyllä Jumala tiesi mikä oli Paavalille kaikkein parasta ja näin Paavali itsekkin ymmärsi sen tarkoittavan sitä,että hän ei ylpeilisi,koska Jumala oli antanut hänelle monia ilmestyksiä ja hänellä oli monia armolahjoja ja vaikka mitä.
      Ihmiset jopa parantuivat,jos he koskivat Paavalin vaatteisiin..Itselläni on se tärkein armonlahja eli iänkaikkinen elämä,joka annetaan kaikille uskoville.Toisille annetaan sitten enemmänkin,mitä Jumalan Pyhä Henki suo.Itse olen tyytyväinen jos edes viimeisenä pääsen kuolemani jälkeen Herrani luo,
      se on kuitenkin se suurin asia,silloin saan olla 30-vuotiaan ruumiissa ikuisesti,ei sairaudet,itku eikä mikään murhe vaivaa silloin mieltäni...
      On hyvä muistaa se asia,että Jumala ei anna kenellekkään enemmän kuormaa,kuin mitä tämä jaksaa kantaa ja tämä pitää paikkansa.Jumala on hyvin vastakohtaisuuksien Jumala,esim.kun olemme heikkoja silloin olemme väkeviä yms. ja tämän olen saanut huomata elämässäni useasti.Järki ei näitä asioita ymmärrä.Kaikilla asioilla on aina aikansa ja paikkansa.Ihminen haluaisi aina nopeasti ja heti avun Jumalalta,mutta Jumala tietää mikä meille on kuitenkin parasta.Sitten jälkeenpäin itsekkin vasta tajuaa,että juuri näinhän se piti mennäkkin.
      Tämä nyt hiukan laajeni alkuperästä,mutta ehkä tämä voi olla jollekkin avuksi.
      Siunausta

      • "On hyvä muistaa se asia,että Jumala ei anna kenellekkään enemmän kuormaa,kuin mitä tämä jaksaa kantaa ja tämä pitää paikkansa."

        Voi olla ettei Jumala anna, mutta muut ihmiset voivat sen tehdä.


      • Eikiitosjeesus

        Kirjoituksesi on silkkaa vittuilua suurelle osalle ihmiskuntaa. Kerro vielä suoraan syöpäsairaalle lapsellekin ja läheisille että tämä kaikki on sinun jumalasi tahto.


    • Kielilläpuhuminen ja siihen uskominen on uskomista harhaan. Jeesukseen uskominen vain uhrina on humanismin ja humaaniumin todellista hylkäämistä.

    • lukija

      Mitä sinä täällä luterilaisuus-palstalla tuollaisia kyselet? Missä on se luterilainen seurakunta, jonka edessä olet ollut ottamassa Jeesusta vastaan?

      • näin.nähtynnä

        Tällä palstalla on paljon hellureita ja muita vapiksia.


    • Eikiitosjeesus

      Voi Usko-parkaa. Alkaa olla.... no sanoisinko käytetty.

    • näin.ajattelen

      Uskoontulo luterilaisuudessa on vaikeampaa koska se on siellä sata prosenttisesti Jumalan teko, ei ihmisteko niin kuin vapaissa suunnissa. Aloittajalla näyttää olevan vaikeuksia vapiksissakin tulla uskoon. Hän on ehkä liian vaikeasti aivopestävää lajia.

    • Onnistuu_takanakin

      Miksi seurakunnan edessä?

      • HMM___

        Kysy sitä vapiksilta. Tipale osaisi vastata kysymykseesi mikäli hän haluaa. Luullakseni siinä on takana jokin psykologinen juju. Samasta asiasta on tiettävästi kysymys kastekokouksissakin.


    • SananSaarnasta

      Minun uskoontuloni "elävään uskoon"( eli "uudestisyntymä") Jumalaan Jeesuksessa Kristuksessa oli näin: Minut synteiheni kuolleen on Jumala itse synnyttänyt sanansa kautta elävään toivoon. Ensin synnyin,en omasta voimastani, tai "päätöksestäni" ,vaan Jumala kutsui sanallaan evankeliumin kautta minut elämään. Sitten uskon kuuliaisuudessa lähdin seuraamaan Jeesusta Kristusta. Se oli oma haluni ja päätökseni. En itse päättänyt (kuolleena ) syntyä Kutsu elämään tuli ulkopuoleltani. Taitaa tapahtua jossain päin Suomea helluntalaisten kokouksissa suuria ihmeitä kun kuolleet itse päättävät alkaa elämään?

      1.Piet.1: 3.".. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,..." Ef. 2:1:"..Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,..." , 1.Piet.1:23.".. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta..."

      • Anonyymi

        Hienoa, että olet uudestisyntynyt Jumalan sanan mukaisesti.;
        "Minun uskoontuloni "elävään uskoon"( eli "uudestisyntymä") Jumalaan Jeesuksessa Kristuksessa oli näin: Minut synteiheni kuolleen on Jumala itse synnyttänyt sanansa kautta elävään toivoon".

        Yleensä luterilaiset vetoavat siihen, että heidät on lapsen kastettu ja se riittää. Mutta kaste ei ole uudestisyntymistä:
        1- Piet 1
        "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
        te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."


    • Anonyymi

      Kuningan tuulen ohjelmassa oli muuten hyvää opetusta, mutta tuo opetus, että usovaiset ei menisi taivaaseen oli väärä. Jeesus meni Isän luo ja meni valmistamaan meille sinne sijaa ja sinne me menemme kuoleman jälkeen. Tuo temppeli, joka laskeutuu taivaasta kuvaa seurakukntaa, kuten raamattu sanoo. Minä nätytän sinulle morsiamen ja Hän näytti minulle jerusalein ja se on kristuksen morsiamen esikuva, ei seurakunta ja siihen voi kuulua, vain uudestisyntymisen kautta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jes! Miljoonat diesel-autot joutumassa ajokieltoon

      Erittäin hyvä ilmastouutinen! https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a1277257-1244-4700-9bd7-399ef4d4313c "Tuo ajokiel
      Maailman menoa
      446
      5319
    2. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      25
      2207
    3. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      203
      1581
    4. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      190
      1391
    5. Odotan että eroat

      Sitten vasta meidän suhde voisi alkaa. En halua mihinkään pettämiskuvioihin mukaan. Sun pitäis siis ottaa riski, että jä
      Ikävä
      69
      1368
    6. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      147
      1304
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      190
      1083
    8. Maailmankaikkeuden synty

      Universumi syntyi reilut 14 miljardia vuotta sitten ns alkuräjähdyksessä. Aluksi laajentuminen tapahtui jopa valoa nopea
      Luterilaisuus
      215
      1052
    9. Makea kysymys

      Tiedätkö onko kaivattusi perso makealle? 😋
      Ikävä
      92
      998
    10. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      74
      962
    Aihe