Mitä eroa on kun pyöräilijä lähestyy risteytä ja autoilija , tarkkailkaapa

Anonyymi

Tarkkailin ja huomasin usein että meilläpäin pyö t ilijä oiken kiihdyttää tullessaan risteykseen ehtiäkseen au y on allekylkeen kun minä taas aina hiljennän. Aika hassua. Vai miyä.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten on teilläpäin ovatko ehtineet autosi alle tai kylkeen? Meilläpäin tilanne on juuri päinvastoin että pyöräilijät on niitä kaikista arimpi risteyksiä lähestyjiä, johtuu meilläpäin varmaankin siitä kun pyöräilijällä ei ole mitään rautapanssaria suojana.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Vaaran aiheuttavat ne kuskit, jotka eivät noudata väistämisvelvollisuuksiaan tarpeeksi hyvin. Suojaamaton pyöräilijä on aina heikommassa asemassa autoa vastaan.

        Yleisesti voi lisäksi todeta että maailman paraskaan sääntö ei vaikuta paljonkaan jos sitä ei noudateta.


    • Anonyymi

      Pyöräilijällä on kaksi vaihtoehtoa, joko kiihdyttää varmistaakseen turvallisen tienylityksen ennen auton tuloa tai hidastaa.

      Autoilijoiden toisinaan kuulee valittavan että pyöräilijä tulee kovaa vauhtia päätään kääntämättä. Siltä se voi autoilijasta vaikuttaakin kun huomaa pyöräilijän. Pyöräilijä kun yleensä havaitsee autoilijan risteykseen tulon ennekuin autoilija havaitsee pyöräilijän ja pyöräilijä on jo tehnyt ratkaisunsa. Ei ole tarvetta kääntää päätään enää. Autoilija havaitsee pyöröilijän vasta sitten kun pyöräilijä on jo ylittämässä risteystä

      Pyöräilijällä kun on myös kuuloaisti käytössä, auton tulon risteykseen myös kuulee . Autosta ei kuule ympäröivän liikenten ääniä. Ihminen on tottunut havainnoimaan kaikilla aisteilla. Autoilija on pyöräilijään nähden ikäänkuin aistivammainen. ja havainnointikyky on vajavainen.
      Pyöräilijä käyttää kaikkia aisteja havainnointiin aivankuin jalankulkijakin.

      Tämä vain tiedoksi, moni autoilija ei tule tälläistä asiaa ajatelleeksi.

    • Et kommentoinut aloituksessasi sitä kumman osapuolen väistämisvelvollisuus risteyksessä mistä puhuit on?

      Mikäli kaksi ajoneuvoa on saapumassa samaan aikaan risteävälle linjalle alkuperäisillä nopeuksilla arvioituna, niin silloin käytännössä toisen ajoneuvon on joko nostettava taikka laskettava nopeuttaan.

      Jos ajatellaan että pyöräilijä tässä tapauksessa olisi etuajo-oiketettu, niin silloin pyöräilijän nopeuden nostaminen pitäisi olla autoilijalle selkeä merkki että pyöräilijä "pitää kiinni etuajo-oikeudestaan", kun taasen se että pyörä hidastaa risteykseen tullessaan, saattaa aiheuttaa autoilijassa sen reaktion, että pyöräilijä on "luopumassa etuajo-oikeudestaan" ja antaa auton ylittää risteyksen ensin.

      Sitten taasen jos autoilija on aloittajan tapauksessa pyöräilijään nähden etuajo-oikeutettu mutta pyöräilijä silti nostaa nopeuttaa niin että siitä aiheutuu autoilijalle se että joutuu alentamaan nopeuttaan välttääkseen kolarin, niin silloin automaattisesti pyöräilijä on toiminut väärin, tuohon tuskin edes kukaan pyöräilijä alkaa mitään väittämään vastaan. Sitten tietysti pitää muistaa se näkökanta, että autoilijan lähestyessä suojatietä, tulee autoilijan huomioida myös mahdolliset jalankulkijat, joihin hän on aina säistämisvelvollinen.

    • Anonyymi

      1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muutti pyörätien jatkeen tiemerkintää. Kuinka moni edes tietää tätä?

      Pyörätien jatke merkitään jatkossa vain, jos ajoradan liikenteellä on väistäminen osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Muuten siinä kohtaa on suojatien tiemerkintä, jonka saa ylittää pyöräilemällä yli (väistämissäännöt pitää kuitenkin tietää). Tälle on tosin siirtymäaika joten, ei kannata liikaa luottaa tiemaalauksiin.

      Jokaista suojatietä ei tosin saa ylittää vaan sen käyttö pitää olla pyörällä mahdollista, eli se pitää olla kiinni sellaiseen väylään, jolla saa pyöräillä. Tässä yksi esimerkkikuva. Risteyksessä kääntyvän auton pitää väistää, jos suojatie on pyörätien tai yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän ylityspaikka.

      https://i.ibb.co/6D4qHcX/risteys.jpg

      Mikäli kuvan valkoisella autolla olisi kolmio (B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä) tai stop-merkki (B6 Pakollinen pysäyttäminen), olisi tiemaalauksessa merkitty pyörätien jatke ja tämä väistäisi myös pyöräilijöitä.

      • Anonyymi

        Tässä kohtaa puhuttiin pyöräilijöistä. Suojatietä ylittäviä jalankulkijoita pitää autoilijoiden tietenkin sääntöjen mukaan aina "väistää", eli antaa heille esteetön kulku yli.


    • Anonyymi

      pyö t ilijä, au y on, miyä.

      Mitäs jos opettelisit ensin kirjoittamaan.

    • Anonyymi

      Itsekin hiljennän vauhtini sellaiseksi että ehdin turvallisesti pysähtymään hyvin mikäli autoilija ei aio itse jarruttaa ja päästää minua tien ylitse. Ihan mielenkiintoista ollut havainnoida kuinka autoilijat käyttäytyvät, suurin osa pysähtyy ja antaa tietä, osa porhaltaa risteyksestä sivuilleen juurikaan katsomatta ja sitten on ne jotka hurauttavat keskelle risteystä ja vasta sitten vilkaisevat nopeasti sivuilleen, monesti vain toiselle sivulle. Kaupunkialueella kun asun niin monenlaisia risteyksiä mahtuu työmatkankin varrelle.

      Ei missään tapauksessa kannata luottaa lain kirjaimen voimaan vaan viisaasti väistyä vaikka etuajo-oikeus itsellä olisikin.

      • Anonyymi

        Näin on. Valitettavan moni autoilija ei osaa väistämissäännöt tarpeeksi hyvin. Toki pyöräilijöiden joukossa on myös parantamisen varaa. Autoilijat ovat tosin kouluttautuneet. joten heidän luulisi osaavan. Pyöräilijöiden pitää itse ottaa selvää säännöistä, elleivät ole käyneet autokoulua.


    • Anonyymi

      Juuri näin olen minäkin toiminut ja samanlailla ovat toimineet kaikki muutkin pyöräilijät jotka ovat hielä hengissä.

    • Anonyymi

      Jeesus on sanonut: jos olet tehnyt syntiä, ota asia puheeksi.

      • Anonyymi

        Jos tarvitsee pyörän niin se sitten varastetaan ja kuitataan asia pyytämällä taivaan isältä anteeksi? Näinkö homma toimiikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvitsee pyörän niin se sitten varastetaan ja kuitataan asia pyytämällä taivaan isältä anteeksi? Näinkö homma toimiikin?

        Raamatun mukaan Jeesus oli toki randonneuri, heitteli paljasjaloin 2000 km lenkkejä, vaan pyöräilyyn hän ei nykykäännöksen mukaan juurikaan seonnut. Ajeli enemmänkin aasilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 374
      5378
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      18
      2319
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      198
      2181
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1516
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      84
      1470
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1032
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1023
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      979
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      908
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      796
    Aihe