Mitä eroa on kun pyöräilijä lähestyy risteytä ja autoilija , tarkkailkaapa

Anonyymi

Tarkkailin ja huomasin usein että meilläpäin pyö t ilijä oiken kiihdyttää tullessaan risteykseen ehtiäkseen au y on allekylkeen kun minä taas aina hiljennän. Aika hassua. Vai miyä.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten on teilläpäin ovatko ehtineet autosi alle tai kylkeen? Meilläpäin tilanne on juuri päinvastoin että pyöräilijät on niitä kaikista arimpi risteyksiä lähestyjiä, johtuu meilläpäin varmaankin siitä kun pyöräilijällä ei ole mitään rautapanssaria suojana.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Vaaran aiheuttavat ne kuskit, jotka eivät noudata väistämisvelvollisuuksiaan tarpeeksi hyvin. Suojaamaton pyöräilijä on aina heikommassa asemassa autoa vastaan.

        Yleisesti voi lisäksi todeta että maailman paraskaan sääntö ei vaikuta paljonkaan jos sitä ei noudateta.


    • Anonyymi

      Pyöräilijällä on kaksi vaihtoehtoa, joko kiihdyttää varmistaakseen turvallisen tienylityksen ennen auton tuloa tai hidastaa.

      Autoilijoiden toisinaan kuulee valittavan että pyöräilijä tulee kovaa vauhtia päätään kääntämättä. Siltä se voi autoilijasta vaikuttaakin kun huomaa pyöräilijän. Pyöräilijä kun yleensä havaitsee autoilijan risteykseen tulon ennekuin autoilija havaitsee pyöräilijän ja pyöräilijä on jo tehnyt ratkaisunsa. Ei ole tarvetta kääntää päätään enää. Autoilija havaitsee pyöröilijän vasta sitten kun pyöräilijä on jo ylittämässä risteystä

      Pyöräilijällä kun on myös kuuloaisti käytössä, auton tulon risteykseen myös kuulee . Autosta ei kuule ympäröivän liikenten ääniä. Ihminen on tottunut havainnoimaan kaikilla aisteilla. Autoilija on pyöräilijään nähden ikäänkuin aistivammainen. ja havainnointikyky on vajavainen.
      Pyöräilijä käyttää kaikkia aisteja havainnointiin aivankuin jalankulkijakin.

      Tämä vain tiedoksi, moni autoilija ei tule tälläistä asiaa ajatelleeksi.

    • Et kommentoinut aloituksessasi sitä kumman osapuolen väistämisvelvollisuus risteyksessä mistä puhuit on?

      Mikäli kaksi ajoneuvoa on saapumassa samaan aikaan risteävälle linjalle alkuperäisillä nopeuksilla arvioituna, niin silloin käytännössä toisen ajoneuvon on joko nostettava taikka laskettava nopeuttaan.

      Jos ajatellaan että pyöräilijä tässä tapauksessa olisi etuajo-oiketettu, niin silloin pyöräilijän nopeuden nostaminen pitäisi olla autoilijalle selkeä merkki että pyöräilijä "pitää kiinni etuajo-oikeudestaan", kun taasen se että pyörä hidastaa risteykseen tullessaan, saattaa aiheuttaa autoilijassa sen reaktion, että pyöräilijä on "luopumassa etuajo-oikeudestaan" ja antaa auton ylittää risteyksen ensin.

      Sitten taasen jos autoilija on aloittajan tapauksessa pyöräilijään nähden etuajo-oikeutettu mutta pyöräilijä silti nostaa nopeuttaa niin että siitä aiheutuu autoilijalle se että joutuu alentamaan nopeuttaan välttääkseen kolarin, niin silloin automaattisesti pyöräilijä on toiminut väärin, tuohon tuskin edes kukaan pyöräilijä alkaa mitään väittämään vastaan. Sitten tietysti pitää muistaa se näkökanta, että autoilijan lähestyessä suojatietä, tulee autoilijan huomioida myös mahdolliset jalankulkijat, joihin hän on aina säistämisvelvollinen.

    • Anonyymi

      1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muutti pyörätien jatkeen tiemerkintää. Kuinka moni edes tietää tätä?

      Pyörätien jatke merkitään jatkossa vain, jos ajoradan liikenteellä on väistäminen osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Muuten siinä kohtaa on suojatien tiemerkintä, jonka saa ylittää pyöräilemällä yli (väistämissäännöt pitää kuitenkin tietää). Tälle on tosin siirtymäaika joten, ei kannata liikaa luottaa tiemaalauksiin.

      Jokaista suojatietä ei tosin saa ylittää vaan sen käyttö pitää olla pyörällä mahdollista, eli se pitää olla kiinni sellaiseen väylään, jolla saa pyöräillä. Tässä yksi esimerkkikuva. Risteyksessä kääntyvän auton pitää väistää, jos suojatie on pyörätien tai yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän ylityspaikka.

      https://i.ibb.co/6D4qHcX/risteys.jpg

      Mikäli kuvan valkoisella autolla olisi kolmio (B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä) tai stop-merkki (B6 Pakollinen pysäyttäminen), olisi tiemaalauksessa merkitty pyörätien jatke ja tämä väistäisi myös pyöräilijöitä.

      • Anonyymi

        Tässä kohtaa puhuttiin pyöräilijöistä. Suojatietä ylittäviä jalankulkijoita pitää autoilijoiden tietenkin sääntöjen mukaan aina "väistää", eli antaa heille esteetön kulku yli.


    • Anonyymi

      pyö t ilijä, au y on, miyä.

      Mitäs jos opettelisit ensin kirjoittamaan.

    • Anonyymi

      Itsekin hiljennän vauhtini sellaiseksi että ehdin turvallisesti pysähtymään hyvin mikäli autoilija ei aio itse jarruttaa ja päästää minua tien ylitse. Ihan mielenkiintoista ollut havainnoida kuinka autoilijat käyttäytyvät, suurin osa pysähtyy ja antaa tietä, osa porhaltaa risteyksestä sivuilleen juurikaan katsomatta ja sitten on ne jotka hurauttavat keskelle risteystä ja vasta sitten vilkaisevat nopeasti sivuilleen, monesti vain toiselle sivulle. Kaupunkialueella kun asun niin monenlaisia risteyksiä mahtuu työmatkankin varrelle.

      Ei missään tapauksessa kannata luottaa lain kirjaimen voimaan vaan viisaasti väistyä vaikka etuajo-oikeus itsellä olisikin.

      • Anonyymi

        Näin on. Valitettavan moni autoilija ei osaa väistämissäännöt tarpeeksi hyvin. Toki pyöräilijöiden joukossa on myös parantamisen varaa. Autoilijat ovat tosin kouluttautuneet. joten heidän luulisi osaavan. Pyöräilijöiden pitää itse ottaa selvää säännöistä, elleivät ole käyneet autokoulua.


    • Anonyymi

      Juuri näin olen minäkin toiminut ja samanlailla ovat toimineet kaikki muutkin pyöräilijät jotka ovat hielä hengissä.

    • Anonyymi

      Jeesus on sanonut: jos olet tehnyt syntiä, ota asia puheeksi.

      • Anonyymi

        Jos tarvitsee pyörän niin se sitten varastetaan ja kuitataan asia pyytämällä taivaan isältä anteeksi? Näinkö homma toimiikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvitsee pyörän niin se sitten varastetaan ja kuitataan asia pyytämällä taivaan isältä anteeksi? Näinkö homma toimiikin?

        Raamatun mukaan Jeesus oli toki randonneuri, heitteli paljasjaloin 2000 km lenkkejä, vaan pyöräilyyn hän ei nykykäännöksen mukaan juurikaan seonnut. Ajeli enemmänkin aasilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      63
      5032
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2289
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      2190
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      222
      2163
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      218
      1383
    6. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1324
    7. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      976
    8. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      953
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      897
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      879
    Aihe