Tuossa Velogin videolla mainitsee Red Cyclingin vermeiden olevan hinta-laadultaan asiallisia ja laadultaan ok jos ei ammattimaisesta toimesta ole kyse.
Vaikuttaa hyvältä ja on saanut käyttäjiltä mukavasti tähtiä Biksterillä.
"Työkalut pyörän huoltoon - mistä aloittaa?" : https://www.youtube.com/watch?v=pXJ6VP6Ynoc
Tein hieman 'salapoliisin' duunia netissä ja sama setti löytyy toisaaltakin ja ilmeisesti sitä on myös brändätty eri merkeille.
"Toolbox Työkalulaukku 43 kpl"
- https://www.bikester.fi/red-cycling-products-toolbox-pyoran-tyokalu-43-kpl-M459977.html
Sama Amazon.fr mutta tarjouksessa huomattavasti edullisemmin:
- https://www.amazon.fr/red-CYCLING-PRODUCTS-Toolbox-Mallette/dp/B07B889HY6/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=red CYCLING PRODUCTS&qid=1616693094&sr=8-1
Alla Decathlonin brändillä muuten sama, mutta vain paikkarasia puuttuu:
- https://www.decathlon.fr/p/boite-a-outils-velo-900/_/R-p-100427?mc=8381080
*
Miten on, onko momenttiavain turhaa hifitelyä, ja jos ei, niin millainen malli sopii fillarihommiin.
Laadukkaita on mm. Facomilla, Weralla & Co.
Laadukkaat työkalut huoltohommiin
45
2762
Vastaukset
- Anonyymi
Jos on kokenut pyöränhuoltaja ja korjaaja niin aika pitkälle pärjää ilman momenttiavainta. Jos jollekkin osalle annetaan pieni esim. 3Nm momentti niin momenttiavaimen käyttö on ihan perusteltua. Rikkoutunut osa voi olla halpa hankkia mutta on siinä oma vaivansa. Pahimmillaan tulee kallis korjaamo tai kauppareissu. Momenttiavainta valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota asteikon helppolukuisuuteen ja tietenkin sopivaan momenttialueeseen. Joku tämmönen on itsellä.
https://www.bikeshop.fi/M-wave-momenttiavain-2-24-Nm-r/ekauppa/p235328/- Anonyymi
Varsinkin pienissä momenteissa kierteen kitkat pitää olla sitten pois. Eli puhtaat ja ehjät kierteet.
Hyvässä momenttiavaimessa mukana on kalibrointitodistus mutta se kalibrointikin tulisi tarkistaa vuoden kahden välein jos avainta enemmän käytetään. Halvan avaimen momentit voi olla kohdallaan. tai sitten ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin pienissä momenteissa kierteen kitkat pitää olla sitten pois. Eli puhtaat ja ehjät kierteet.
Hyvässä momenttiavaimessa mukana on kalibrointitodistus mutta se kalibrointikin tulisi tarkistaa vuoden kahden välein jos avainta enemmän käytetään. Halvan avaimen momentit voi olla kohdallaan. tai sitten ei.Halpa ja hyvin tarkka momenttiavainhan tulee räikästä ja jatkovarresta johon 10 cm välein silmukkakoukkuja tms. joihin ripustaa kilon punnus (vesipullo vaikka). Siinä se on momenttiavain 1 Nm > riippuen lovien määrästä. Eikä tule kalliiksi ja on siis hyvin tarkka. Pieniin momentteihin tarkka avain ei ole yleensä kaupassa ihan halpa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpa ja hyvin tarkka momenttiavainhan tulee räikästä ja jatkovarresta johon 10 cm välein silmukkakoukkuja tms. joihin ripustaa kilon punnus (vesipullo vaikka). Siinä se on momenttiavain 1 Nm > riippuen lovien määrästä. Eikä tule kalliiksi ja on siis hyvin tarkka. Pieniin momentteihin tarkka avain ei ole yleensä kaupassa ihan halpa.
Tuossa vielä yleiset momenttiarvot:
https://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf
Niin yli- kuin alikiristys on pahasta, standardi momentti on kierteen paras pitoalue. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa vielä yleiset momenttiarvot:
https://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf
Niin yli- kuin alikiristys on pahasta, standardi momentti on kierteen paras pitoalue.Kun liitetään terästä teräkseen pulttiliitoksilla niin tuosta taulukosta on apua. Ohuiden materiaalivahvuuksien kohdalla sekään ei päde. Polkupyöriin sitä ei voi suoraan sovaltaa. Polkupyörän osat kiristetään valmistajien antamiin momentteihin. Kyse ei ole pelkästään kierteen pidosta tai pultin kestosta vaan myös eri komponenttien kestosta ja kiristystarpeesta. Esimerkiksi alumiiniin tehty kierre on heikompi kuin teräkseen tehty ja hiilikuituosien suhteen pitää olla erityisen tarkka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun liitetään terästä teräkseen pulttiliitoksilla niin tuosta taulukosta on apua. Ohuiden materiaalivahvuuksien kohdalla sekään ei päde. Polkupyöriin sitä ei voi suoraan sovaltaa. Polkupyörän osat kiristetään valmistajien antamiin momentteihin. Kyse ei ole pelkästään kierteen pidosta tai pultin kestosta vaan myös eri komponenttien kestosta ja kiristystarpeesta. Esimerkiksi alumiiniin tehty kierre on heikompi kuin teräkseen tehty ja hiilikuituosien suhteen pitää olla erityisen tarkka.
"Ohuiden materiaalivahvuuksien kohdalla sekään ei päde."
Tietty pituus pultin pituudesta tulisi olla aina kierteellä, aina näin ei ole kuitenkaan. Tulisi kuitenkin olla, standardoituhan se on ja sovitettu momentteihin. Momenttiin vaikuttaa pultin materiaalin ja koon lisäksi kierre, alumiinipultin momentti voi olla vaikkapa sama kuin 8.8 teräkselle.
Tietenkin ne kiristetään ohjearvoihin, jos on tiedossa mutta ellei ole ohjeellisin arvoihin sitten. Löytyvät alumiinillekin. Hiilikuidut, kevytvalut ja sellaiset on sitten eri toki juttu. - Anonyymi
Äkikseen kyllä kuulostaa hieman hifistelyltä nuo momentuiavaimet teräs- ja alufillareissa, jos nyt yleensäkin omaan hieman materiaalitajua ja tuntoa oteissaan ja / tai on erilaisen mekaniikan kanssa hieman hommaillut.
Mutta kyllä tuolla osassa korjaus-rakentelu-videoita näkee momenttejakin käytettävän, jopa tangon neljällä ruuvilla kiinnittämisessä, eli ei se tietty ehkä pahastakaan ole, mutta ei ole ensimmäisenä ostoslistallani ... "rannemomenttiini" luotan melko pitkälle, kun nyt ei kuitenkaan ole moottorin kansipulttien kiristyksistä kyse.
Ilmeisesti tuo 2-24Nm on fillareille sopiva ja riittävä asteikko.
Hintahaitari on melko laaja laadustakin riippuen, osaan ei varmasti kannattaisi edes kajota sillä riskeeravat olle enempi vähempi lottomomentteja.
Tuossa sivun ylälaidassa keskellä "Red Cycling PRO Momenttiavain 1/4" 2-24Nm" ja "M-Ighty" ovat näemmä aivan identtiisiä ja "Käyttötarkoitus
Kampi, ohjaustanko, Satulatolppa":
- https://www.bikester.fi/search/?q=momenttiavain Anonyymi kirjoitti:
Halpa ja hyvin tarkka momenttiavainhan tulee räikästä ja jatkovarresta johon 10 cm välein silmukkakoukkuja tms. joihin ripustaa kilon punnus (vesipullo vaikka). Siinä se on momenttiavain 1 Nm > riippuen lovien määrästä. Eikä tule kalliiksi ja on siis hyvin tarkka. Pieniin momentteihin tarkka avain ei ole yleensä kaupassa ihan halpa.
Tuo räikkä/jatkovarsi/paino menetelmä toimii vain niihin pyörän pultteihin mitkä ovat vaakasuorassa maanpinnan tasoon nähden. Etenkin ohjaustangossa on runsaasti (pienillä) momenttiarvoilla varustettuja pultteja joiden kiristys-suunta on joku muu ja niiden kanssa tuo kyseinen menetelmä ei toimi, vaan tarvitaan "oikea" momenttiavain niiden kiristykseen.
Anonyymi kirjoitti:
Äkikseen kyllä kuulostaa hieman hifistelyltä nuo momentuiavaimet teräs- ja alufillareissa, jos nyt yleensäkin omaan hieman materiaalitajua ja tuntoa oteissaan ja / tai on erilaisen mekaniikan kanssa hieman hommaillut.
Mutta kyllä tuolla osassa korjaus-rakentelu-videoita näkee momenttejakin käytettävän, jopa tangon neljällä ruuvilla kiinnittämisessä, eli ei se tietty ehkä pahastakaan ole, mutta ei ole ensimmäisenä ostoslistallani ... "rannemomenttiini" luotan melko pitkälle, kun nyt ei kuitenkaan ole moottorin kansipulttien kiristyksistä kyse.
Ilmeisesti tuo 2-24Nm on fillareille sopiva ja riittävä asteikko.
Hintahaitari on melko laaja laadustakin riippuen, osaan ei varmasti kannattaisi edes kajota sillä riskeeravat olle enempi vähempi lottomomentteja.
Tuossa sivun ylälaidassa keskellä "Red Cycling PRO Momenttiavain 1/4" 2-24Nm" ja "M-Ighty" ovat näemmä aivan identtiisiä ja "Käyttötarkoitus
Kampi, ohjaustanko, Satulatolppa":
- https://www.bikester.fi/search/?q=momenttiavainItselläni juurikin tuo sama momenttiavain (olikohan nyt Neatt:n brändin alla myytynä) jota myydään lukuisilla tuotemerkeillä.
Ja kohtuullisen tyytyväinen olen siihen ollut, olen verrannut lopputulosta parinkin kalliimman merkin momenttiavaoimen kanssa ja isoa eroa ei ole ollut.
Tuli viimesyksynä tuo hankittua samalla kun ostin ensimmäisen hiilikuiturunkoisen pyöräni, missä nuo momenttiarvot ovat vielä isommassa asemassa tiettyjen osien kohdalla kuin mitä alumiini/teräs runkojen kanssa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itselläni juurikin tuo sama momenttiavain (olikohan nyt Neatt:n brändin alla myytynä) jota myydään lukuisilla tuotemerkeillä.
Ja kohtuullisen tyytyväinen olen siihen ollut, olen verrannut lopputulosta parinkin kalliimman merkin momenttiavaoimen kanssa ja isoa eroa ei ole ollut.
Tuli viimesyksynä tuo hankittua samalla kun ostin ensimmäisen hiilikuiturunkoisen pyöräni, missä nuo momenttiarvot ovat vielä isommassa asemassa tiettyjen osien kohdalla kuin mitä alumiini/teräs runkojen kanssa.Ainakin kuitufillareissa momentiavaimen käyttö on varmasti peusteltua.
Vaikka alu-teräspyörien kohdalla olenkin sen suhteen hieman skeptinen, niin ei siitä vamasti vahinkoakaan ole, mikäli avain on laadultaan riittävä ja mieluusti jo lähtökohtaisesti sertifikoitu.
Lukemani mukaan niitä on ihan ok-laatuisia 6-kympin huitteilla, joskin samaan rahaan saattaa saada myös epäkurantin mallin valmistajasta riippuen. Eroja on myös ergonomiassa, asteikkojne luettavudessa.
Tuosta Redistä ei käynyt ilmi onko se setifikoitu:
- https://www.bikester.fi/red-cycling-products-pro-pyoran-tyokalu-1-4-2-24nm-sis.-paat-M317930.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äkikseen kyllä kuulostaa hieman hifistelyltä nuo momentuiavaimet teräs- ja alufillareissa, jos nyt yleensäkin omaan hieman materiaalitajua ja tuntoa oteissaan ja / tai on erilaisen mekaniikan kanssa hieman hommaillut.
Mutta kyllä tuolla osassa korjaus-rakentelu-videoita näkee momenttejakin käytettävän, jopa tangon neljällä ruuvilla kiinnittämisessä, eli ei se tietty ehkä pahastakaan ole, mutta ei ole ensimmäisenä ostoslistallani ... "rannemomenttiini" luotan melko pitkälle, kun nyt ei kuitenkaan ole moottorin kansipulttien kiristyksistä kyse.
Ilmeisesti tuo 2-24Nm on fillareille sopiva ja riittävä asteikko.
Hintahaitari on melko laaja laadustakin riippuen, osaan ei varmasti kannattaisi edes kajota sillä riskeeravat olle enempi vähempi lottomomentteja.
Tuossa sivun ylälaidassa keskellä "Red Cycling PRO Momenttiavain 1/4" 2-24Nm" ja "M-Ighty" ovat näemmä aivan identtiisiä ja "Käyttötarkoitus
Kampi, ohjaustanko, Satulatolppa":
- https://www.bikester.fi/search/?q=momenttiavain> Äkikseen kyllä kuulostaa hieman hifistelyltä nuo momentuiavaimet teräs- ja alufillareissa, jos nyt yleensäkin omaan hieman materiaalitajua ja tuntoa oteissaan ja / tai on erilaisen mekaniikan kanssa hieman hommaillut.
Jos on rassaillut mekaniikkaa, niin tuleehan siinä se tuntuma. Nopeasti ja automaattisesti. Ja muutaman kerran momenttiavamellakin vaikka 30 Nm:iin kiristänyt osuu kyllä aika lähelle jo vapaalla kädellä. Eikä ne ole teräs ja alu-pyörissä tosiaan newtonin päälle. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo räikkä/jatkovarsi/paino menetelmä toimii vain niihin pyörän pultteihin mitkä ovat vaakasuorassa maanpinnan tasoon nähden. Etenkin ohjaustangossa on runsaasti (pienillä) momenttiarvoilla varustettuja pultteja joiden kiristys-suunta on joku muu ja niiden kanssa tuo kyseinen menetelmä ei toimi, vaan tarvitaan "oikea" momenttiavain niiden kiristykseen.
Menee pitää nyt saada mutta ei ole momenttiavainta -ratkaisuna. Jos tarvetta on enemmän tietenkin avain tai avaimet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äkikseen kyllä kuulostaa hieman hifistelyltä nuo momentuiavaimet teräs- ja alufillareissa, jos nyt yleensäkin omaan hieman materiaalitajua ja tuntoa oteissaan ja / tai on erilaisen mekaniikan kanssa hieman hommaillut.
Mutta kyllä tuolla osassa korjaus-rakentelu-videoita näkee momenttejakin käytettävän, jopa tangon neljällä ruuvilla kiinnittämisessä, eli ei se tietty ehkä pahastakaan ole, mutta ei ole ensimmäisenä ostoslistallani ... "rannemomenttiini" luotan melko pitkälle, kun nyt ei kuitenkaan ole moottorin kansipulttien kiristyksistä kyse.
Ilmeisesti tuo 2-24Nm on fillareille sopiva ja riittävä asteikko.
Hintahaitari on melko laaja laadustakin riippuen, osaan ei varmasti kannattaisi edes kajota sillä riskeeravat olle enempi vähempi lottomomentteja.
Tuossa sivun ylälaidassa keskellä "Red Cycling PRO Momenttiavain 1/4" 2-24Nm" ja "M-Ighty" ovat näemmä aivan identtiisiä ja "Käyttötarkoitus
Kampi, ohjaustanko, Satulatolppa":
- https://www.bikester.fi/search/?q=momenttiavainVaikka auto kasattaisin palasista niin aika harvassa kohdassa otetaan käteen se momenttiavain, kansi tietenkin, moottorin sisuskalut, vaihteisto...
Ennen pyöränpultit autoonkin kiristettiin momenttiavaimella hampaat irvessä ja ne missään oikeassa momentissa olleet vaan liian kirellä. Paikallaan pysyivät kuitenkin.
- Anonyymi
Park Tool nimisen merkkivalmistajan pari fillarin yleistyökalua itselläni ja niissä on kuusioavaimissa yllättävän paljon välystä verrattuna motonetista hankkimiini halpoihin Bahcon kärkipaloihin joissa tiukempi sovitus ruuvin kantaan. Tien päällä välttävät nuo park toolit kun on niin kätevästi samassa vähän tilaa vievässä nipussa useampia työkaluja.
- Anonyymi
Park Toolsin suhteen tuo kuulostaa yllättävältä, sillä eikös ne ole ihan ammattilaisten työkseen käyttämiä tuotteita.
- Anonyymi
Pieni lisäys, millaistakohan laatua ne Bachon kärjet ovat metallin laadultaan, en tiedä, mutta yleensä halpiskamat korkkaavat aivan liian helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieni lisäys, millaistakohan laatua ne Bachon kärjet ovat metallin laadultaan, en tiedä, mutta yleensä halpiskamat korkkaavat aivan liian helposti.
Bacho on laatumerkki eikä mikään halppis brändi. Jos myy ruuvauskärkiä paljon niin niitä voi myydä halvemmalla. Pyöräliikkeet myyvät niitä määrällisesti vähän koska eivät ole samalla tavalla kulutustavaraa puörähuollossa kuin esim. rakennustyömailla jossa ruuvausmäärät ovat ihan eri luokkaa. Park Toolsin yleistyökalun pieni väljyys voi olla ihan tarkoituksellista. Jos ruuvin kannassa on likaa niin sen täydellinen puhdistaminen tien pällä on vaikeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Park Toolsin suhteen tuo kuulostaa yllättävältä, sillä eikös ne ole ihan ammattilaisten työkseen käyttämiä tuotteita.
Voi olla että uudemmat park toolit parempia, nämä ovat noin 10 vuotta vanhoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bacho on laatumerkki eikä mikään halppis brändi. Jos myy ruuvauskärkiä paljon niin niitä voi myydä halvemmalla. Pyöräliikkeet myyvät niitä määrällisesti vähän koska eivät ole samalla tavalla kulutustavaraa puörähuollossa kuin esim. rakennustyömailla jossa ruuvausmäärät ovat ihan eri luokkaa. Park Toolsin yleistyökalun pieni väljyys voi olla ihan tarkoituksellista. Jos ruuvin kannassa on likaa niin sen täydellinen puhdistaminen tien pällä on vaikeaa.
"Bacho on laatumerkki eikä mikään halppis brändi. Jos myy ruuvauskärkiä paljon niin niitä voi myydä halvemmalla. "
No, olin hieman yllättynyt kun puhuttiin 'halvoista' Bachon kärkiosista, kun mielikvana ollut pikeminkin laadukas tuote.
Ps. Löytyi hyllystä joskus kauan sitten lahjaksi saamani minisetti juurkin Bachon käriä ja niille sovitin.
*
Mutta fillarille työkalusettiä katsellessa on hieman hankala kun ei tiedä varmuudella ovatko *sen kaikki osat* riittävän laadukkaita ja kestäviä, kun itselläni perusideana on juurikin se, että kaikki oleellinen olisi kätevästi samassa boxissa ja aina saatavilla tavitsematta hakea niitä eri paikoista.
Sitten jos vaikka keskiöavaimet tai avainkärjet ovat epäkurantteja, niin n ejoutuu korvaamaan asianmuaisilla ja boxin idea hieman ontuu.
Tuosta kun katsoo suurennuskuvia, niin nuo peltisen näköiset keskiöavaimet eivät näytä kovin vakuttavilta ja jossa 15mm:n osuudessa on melko vähän leukaa, mutta saattaahan n eolla ihan hyvätkin (?).
Sama noiden Torx-kärkien ja kumppaneiden suhteen:
- https://www.bikester.fr/red-cycling-products-toolbox-43-tlg-noir-691289.html
Mutta jos tuo setti on ladultaan ok, niin sellaisen voisi hommata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bacho on laatumerkki eikä mikään halppis brändi. Jos myy ruuvauskärkiä paljon niin niitä voi myydä halvemmalla. Pyöräliikkeet myyvät niitä määrällisesti vähän koska eivät ole samalla tavalla kulutustavaraa puörähuollossa kuin esim. rakennustyömailla jossa ruuvausmäärät ovat ihan eri luokkaa. Park Toolsin yleistyökalun pieni väljyys voi olla ihan tarkoituksellista. Jos ruuvin kannassa on likaa niin sen täydellinen puhdistaminen tien pällä on vaikeaa.
Bacholla on ollut kauan myynnissä halpa bitsi-sarja joka sisältää myös pitimen. Pidin on hyvä. Bitsit eivät. Liian kovia, sitkeys puuttuu ja lohkeavat helposti. Boschin ammattilaissarjan palat ovat hyviä. Muitakin, Wera tietenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bacholla on ollut kauan myynnissä halpa bitsi-sarja joka sisältää myös pitimen. Pidin on hyvä. Bitsit eivät. Liian kovia, sitkeys puuttuu ja lohkeavat helposti. Boschin ammattilaissarjan palat ovat hyviä. Muitakin, Wera tietenkin.
Olisin valmis maksamaan jokusen kympin enempikin jos vain tietäsi saavansa riittävän laadukkaan ja kestävän setin, jossa ei ole pehmyttä kamaa työkaluina, kun halpaa ja hyvää ei ole olemassa tai sitten tulee ostaa molemmat.
Pakkaa sekoittaa kun on samoja tuotteita, mutta vain eri nimille brändättynä ... Amazonin tähtiin puolestaan ei voi luottaa.
Settejä:
- https://www.amazon.fr/s?k=boite à outils velo&rh=n:485927031&__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&ref=nb_sb_noss
Wera ja Facom ei tee varsinaisia fillari-työkaluja, mutta onkos muita laadukkaammassa maineessa olevia fillareihin erikoistuneita kuin Park Tool made in USA?
Wera: https://www.amazon.fr/s/ref=nb_sb_noss?__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=Wera
Facom: https://www.amazon.fr/s/ref=nb_sb_noss?__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=facom
Linkkaameni settien kuten Redin sisällön lisäksi olisi hyvä olla vaijerin katkaisija (on parempi kuin sivarit) ja ehkä ketjun kulumisen mitta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bacho on laatumerkki eikä mikään halppis brändi. Jos myy ruuvauskärkiä paljon niin niitä voi myydä halvemmalla. Pyöräliikkeet myyvät niitä määrällisesti vähän koska eivät ole samalla tavalla kulutustavaraa puörähuollossa kuin esim. rakennustyömailla jossa ruuvausmäärät ovat ihan eri luokkaa. Park Toolsin yleistyökalun pieni väljyys voi olla ihan tarkoituksellista. Jos ruuvin kannassa on likaa niin sen täydellinen puhdistaminen tien pällä on vaikeaa.
> Park Toolsin yleistyökalun pieni väljyys voi olla ihan tarkoituksellista.
En usko, väljä kun rikkoo helposti ruuvin kannan. Kuusioavaimessa se pito on kulmissa, sinne voima kohdistuu ja jos nuljahtaa on ruuvin kanta usein pas*a. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisin valmis maksamaan jokusen kympin enempikin jos vain tietäsi saavansa riittävän laadukkaan ja kestävän setin, jossa ei ole pehmyttä kamaa työkaluina, kun halpaa ja hyvää ei ole olemassa tai sitten tulee ostaa molemmat.
Pakkaa sekoittaa kun on samoja tuotteita, mutta vain eri nimille brändättynä ... Amazonin tähtiin puolestaan ei voi luottaa.
Settejä:
- https://www.amazon.fr/s?k=boite à outils velo&rh=n:485927031&__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&ref=nb_sb_noss
Wera ja Facom ei tee varsinaisia fillari-työkaluja, mutta onkos muita laadukkaammassa maineessa olevia fillareihin erikoistuneita kuin Park Tool made in USA?
Wera: https://www.amazon.fr/s/ref=nb_sb_noss?__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=Wera
Facom: https://www.amazon.fr/s/ref=nb_sb_noss?__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=facom
Linkkaameni settien kuten Redin sisällön lisäksi olisi hyvä olla vaijerin katkaisija (on parempi kuin sivarit) ja ehkä ketjun kulumisen mitta.Keskihintaisilla työkaluilla pärjää, ne ovat nykyään ihan hyviä. Perustyökaluissa Facomit, Stahlwillet, Werat jne. ovat yksinkertaisesti liioittelua mutta jos välineurheilun haluaa työkaluihin saakka ulottaa niin mikäs siinä. Ne ovat kuitenkin melko lailla rajumpaan käyttöön tarkoitettu kuin fillarin korjailuun.
Bachosta sanoisin, että kaikki Bacho ei ole nykyisin järin laadukasta. Hintalappu kertoo ja halvimman Bachon jättäisin hyllyyn. Saman koskee esim. Makitan sähkötyökaluja, osa on aika roskaa. Ammatti- ja harrastelijakoneet ovat sinisiä molemmat mutta ei niillä muuta yhteistä olekaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskihintaisilla työkaluilla pärjää, ne ovat nykyään ihan hyviä. Perustyökaluissa Facomit, Stahlwillet, Werat jne. ovat yksinkertaisesti liioittelua mutta jos välineurheilun haluaa työkaluihin saakka ulottaa niin mikäs siinä. Ne ovat kuitenkin melko lailla rajumpaan käyttöön tarkoitettu kuin fillarin korjailuun.
Bachosta sanoisin, että kaikki Bacho ei ole nykyisin järin laadukasta. Hintalappu kertoo ja halvimman Bachon jättäisin hyllyyn. Saman koskee esim. Makitan sähkötyökaluja, osa on aika roskaa. Ammatti- ja harrastelijakoneet ovat sinisiä molemmat mutta ei niillä muuta yhteistä olekaan.Vaikka eipä silti, onhan tuohon liioitteluun syyllistynyt itsekin. On puusepänverstas piharakennuksessa ja Festoolia on tullut hankittua. Onhan ne järjestelmätyökalusysteeminä mainioita, käsijyrsinkoneet ja käsisirkkeli ovat aivan omaa luokkaansa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka eipä silti, onhan tuohon liioitteluun syyllistynyt itsekin. On puusepänverstas piharakennuksessa ja Festoolia on tullut hankittua. Onhan ne järjestelmätyökalusysteeminä mainioita, käsijyrsinkoneet ja käsisirkkeli ovat aivan omaa luokkaansa...
Tosin nämä Festoolit tuovat lisäarvoa muutoinkin kuin ergonomian ja kestävyyden suhteen, jyrsinkoneiden monipuolinen lisävarustelu mahdollistaa erittäin monipuolisen käytön ja esimerkiksi käsisirkkelin repimisenestojärjestelmä mahdollistaa molemminpuolisen repimättömän "tehtaan jäljen" arkoihinkin materiaaleihin. Ilman tuota sellainen ei ole mahdollista. Eli työn laatu paranee.
Mutta räikkä on räikkä vaikka maksaisi mitä, se ei käyttömahdollisuuksia laajenna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskihintaisilla työkaluilla pärjää, ne ovat nykyään ihan hyviä. Perustyökaluissa Facomit, Stahlwillet, Werat jne. ovat yksinkertaisesti liioittelua mutta jos välineurheilun haluaa työkaluihin saakka ulottaa niin mikäs siinä. Ne ovat kuitenkin melko lailla rajumpaan käyttöön tarkoitettu kuin fillarin korjailuun.
Bachosta sanoisin, että kaikki Bacho ei ole nykyisin järin laadukasta. Hintalappu kertoo ja halvimman Bachon jättäisin hyllyyn. Saman koskee esim. Makitan sähkötyökaluja, osa on aika roskaa. Ammatti- ja harrastelijakoneet ovat sinisiä molemmat mutta ei niillä muuta yhteistä olekaan."Keskihintaisilla työkaluilla pärjää, ne ovat nykyään ihan hyviä. Perustyökaluissa Facomit, Stahlwillet, Werat jne. ovat yksinkertaisesti liioittelua mutta jos välineurheilun haluaa työkaluihin saakka ulottaa niin mikäs siinä. "
Osin toki samaa mileltä, muta miten määritellä ne "keskihintaiset joilla pärjää" ja miten se "pärjääminen" luokitellaan, osin subjektiivinen homma.
On tullu tostettua niitä maltillisen hintaisia porakoneita, pistosahoja ja käsityökaluja ym. ja on kyllä turhauttavaa jos kamat eivät asianmukaista käyttöä kestä tai ovat toiminnalisesti jotakin sinne päin ... vievät vain maun duunista / rempoista.
Esimerkki. Ostin tukevassa mustassa metallirasiasaan olevan setin jossa hylsytankoja, ruuvareita, torxeja etc. jotka laitetaan tukevaan "ruuvarikahvaan." Omassa käytössä vielä ok, mutta kun lainasin naapurille satsiin kuuluvaa ristipäätä, niin sain sen takaisin kärjeltään käyttökelvottomaksi nyljettynä. Kunnon työkalu kestäisi tumpelommankin käytön.
Festo tuli tutuksi taloremontissani aikoinaan (sittemmin myyty) kun hommasin ammattilaisen käytöstä tulleen käytetyn käsisirkkelin ja siihen pari ohjauskiskoa. Sillä sai tehtyä seinälevytykset ja kaapistojen runkojakin hienolla tuloksella ja homma pelasi. Ei mitään tekoa rimpuloiden kanssa joita oli hyllyssäni.
Sitten hommasin käytettynä Feston Rotex (150 mm) epäkeskohiomakoneen ja jälleen on aivan toista luokkaa kun ties mitkä rimpulat ... on nyttemmin jo vanha, muta aina vain "jyrää" kuten suunniteltukin. Siihen pitäisi nyt hommata uusi laikka.
Kumpakin Festoa lainasin kerran pari, mutta sellaisella tuloksella, että lainaamiset loppui siihen. "Veli lainatessa mutta veljenpoika" sitten kun runnottuja työkaluja tulisi laitattaa kuntoon. Vermeitä kun tulee osata myös käyttää.
*
Tietystikään oman fillarin huollossa ei tarvitse työvälilneillä hifistellä, niitä ylimitoittaa, mutta kyllä niiden kuitenkin tulee olla hyvälaatuisia ja kestäviä, vaikka ei ammattipajojen tasoa kaiken tavitse ollakaan.
Jos ostaa setin jossa vaikka keksiöavaimet ja ristipää-ja torxkärjet ovat liian pehmettä kamaa tai "sinne päin" tehdyt, niin menee maku koko setistä, mutta mistäs sen edeltä tietää .... toivottavasti tuo Redin setti on ok, jonka olen ajatellut hommata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Keskihintaisilla työkaluilla pärjää, ne ovat nykyään ihan hyviä. Perustyökaluissa Facomit, Stahlwillet, Werat jne. ovat yksinkertaisesti liioittelua mutta jos välineurheilun haluaa työkaluihin saakka ulottaa niin mikäs siinä. "
Osin toki samaa mileltä, muta miten määritellä ne "keskihintaiset joilla pärjää" ja miten se "pärjääminen" luokitellaan, osin subjektiivinen homma.
On tullu tostettua niitä maltillisen hintaisia porakoneita, pistosahoja ja käsityökaluja ym. ja on kyllä turhauttavaa jos kamat eivät asianmukaista käyttöä kestä tai ovat toiminnalisesti jotakin sinne päin ... vievät vain maun duunista / rempoista.
Esimerkki. Ostin tukevassa mustassa metallirasiasaan olevan setin jossa hylsytankoja, ruuvareita, torxeja etc. jotka laitetaan tukevaan "ruuvarikahvaan." Omassa käytössä vielä ok, mutta kun lainasin naapurille satsiin kuuluvaa ristipäätä, niin sain sen takaisin kärjeltään käyttökelvottomaksi nyljettynä. Kunnon työkalu kestäisi tumpelommankin käytön.
Festo tuli tutuksi taloremontissani aikoinaan (sittemmin myyty) kun hommasin ammattilaisen käytöstä tulleen käytetyn käsisirkkelin ja siihen pari ohjauskiskoa. Sillä sai tehtyä seinälevytykset ja kaapistojen runkojakin hienolla tuloksella ja homma pelasi. Ei mitään tekoa rimpuloiden kanssa joita oli hyllyssäni.
Sitten hommasin käytettynä Feston Rotex (150 mm) epäkeskohiomakoneen ja jälleen on aivan toista luokkaa kun ties mitkä rimpulat ... on nyttemmin jo vanha, muta aina vain "jyrää" kuten suunniteltukin. Siihen pitäisi nyt hommata uusi laikka.
Kumpakin Festoa lainasin kerran pari, mutta sellaisella tuloksella, että lainaamiset loppui siihen. "Veli lainatessa mutta veljenpoika" sitten kun runnottuja työkaluja tulisi laitattaa kuntoon. Vermeitä kun tulee osata myös käyttää.
*
Tietystikään oman fillarin huollossa ei tarvitse työvälilneillä hifistellä, niitä ylimitoittaa, mutta kyllä niiden kuitenkin tulee olla hyvälaatuisia ja kestäviä, vaikka ei ammattipajojen tasoa kaiken tavitse ollakaan.
Jos ostaa setin jossa vaikka keksiöavaimet ja ristipää-ja torxkärjet ovat liian pehmettä kamaa tai "sinne päin" tehdyt, niin menee maku koko setistä, mutta mistäs sen edeltä tietää .... toivottavasti tuo Redin setti on ok, jonka olen ajatellut hommata.Rotex on myös, monipuolinen kone hiontaan. Ei moitteen sijaa. Festool on kyllä sähkötyökalujen aatelia, kalliita mutta kyllä niistä saa sen 25 pinnaa pois kun on vakiintunut asiakassuhde.
Niin yksinkertainen oivallus kuin saatavilla oleva johtosilmukka kiskoon tekee hommasta mukavampaa, se pirun johto ei pyöri tiellä sahatessa tai jyrsittäessä vaan juoksee nätisti silmukan läpi. Se on sitä ergonomiaa ja mietittyjä asioita. Pieni asia mutta hieno oivallus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rotex on myös, monipuolinen kone hiontaan. Ei moitteen sijaa. Festool on kyllä sähkötyökalujen aatelia, kalliita mutta kyllä niistä saa sen 25 pinnaa pois kun on vakiintunut asiakassuhde.
Niin yksinkertainen oivallus kuin saatavilla oleva johtosilmukka kiskoon tekee hommasta mukavampaa, se pirun johto ei pyöri tiellä sahatessa tai jyrsittäessä vaan juoksee nätisti silmukan läpi. Se on sitä ergonomiaa ja mietittyjä asioita. Pieni asia mutta hieno oivallus.Ja jos enempi on kiskolla sahauksia ja kulmia tarvitsee on aivan ehdoton kiskoon saatava kulmaohjain. Sillä voi mitata kulman ja siirtää sitten härpäkkeen kiskoon kiinni. Siinäpä se sitten on oikea kulma. Eikä se sen enempää maksa laadukas teräksinen kulmamittakaan mutta voi heittää suoraan kiskon kiinni. Ja laadukashan tuo tietenkin on, terästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Keskihintaisilla työkaluilla pärjää, ne ovat nykyään ihan hyviä. Perustyökaluissa Facomit, Stahlwillet, Werat jne. ovat yksinkertaisesti liioittelua mutta jos välineurheilun haluaa työkaluihin saakka ulottaa niin mikäs siinä. "
Osin toki samaa mileltä, muta miten määritellä ne "keskihintaiset joilla pärjää" ja miten se "pärjääminen" luokitellaan, osin subjektiivinen homma.
On tullu tostettua niitä maltillisen hintaisia porakoneita, pistosahoja ja käsityökaluja ym. ja on kyllä turhauttavaa jos kamat eivät asianmukaista käyttöä kestä tai ovat toiminnalisesti jotakin sinne päin ... vievät vain maun duunista / rempoista.
Esimerkki. Ostin tukevassa mustassa metallirasiasaan olevan setin jossa hylsytankoja, ruuvareita, torxeja etc. jotka laitetaan tukevaan "ruuvarikahvaan." Omassa käytössä vielä ok, mutta kun lainasin naapurille satsiin kuuluvaa ristipäätä, niin sain sen takaisin kärjeltään käyttökelvottomaksi nyljettynä. Kunnon työkalu kestäisi tumpelommankin käytön.
Festo tuli tutuksi taloremontissani aikoinaan (sittemmin myyty) kun hommasin ammattilaisen käytöstä tulleen käytetyn käsisirkkelin ja siihen pari ohjauskiskoa. Sillä sai tehtyä seinälevytykset ja kaapistojen runkojakin hienolla tuloksella ja homma pelasi. Ei mitään tekoa rimpuloiden kanssa joita oli hyllyssäni.
Sitten hommasin käytettynä Feston Rotex (150 mm) epäkeskohiomakoneen ja jälleen on aivan toista luokkaa kun ties mitkä rimpulat ... on nyttemmin jo vanha, muta aina vain "jyrää" kuten suunniteltukin. Siihen pitäisi nyt hommata uusi laikka.
Kumpakin Festoa lainasin kerran pari, mutta sellaisella tuloksella, että lainaamiset loppui siihen. "Veli lainatessa mutta veljenpoika" sitten kun runnottuja työkaluja tulisi laitattaa kuntoon. Vermeitä kun tulee osata myös käyttää.
*
Tietystikään oman fillarin huollossa ei tarvitse työvälilneillä hifistellä, niitä ylimitoittaa, mutta kyllä niiden kuitenkin tulee olla hyvälaatuisia ja kestäviä, vaikka ei ammattipajojen tasoa kaiken tavitse ollakaan.
Jos ostaa setin jossa vaikka keksiöavaimet ja ristipää-ja torxkärjet ovat liian pehmettä kamaa tai "sinne päin" tehdyt, niin menee maku koko setistä, mutta mistäs sen edeltä tietää .... toivottavasti tuo Redin setti on ok, jonka olen ajatellut hommata.Juu, saahan Rotexista laikan pas*aksi hetkessä jos konetta väärin käyttää ja ne ovat melko arvokkaitakin, ja puusepän hommissa tarvitsee vielä kovan, pehmeän ja kiillotuslaikan erikseen. Hammasvetopyöränkin saa Rotexista pakkotoimintoa käyttämällä rikki käyttämällä kohtuutonta voimaa. Hain pääkallonpaikalta hiilet pikkujyrsimeeni ja siinä oli työn alla Rotex tuon vuoksi.
Kuulin kun kaveri sanoi toiselle, että taas tästä laakeri ja vetolautanenkin... Kysyin tietenkin, etteikö ne kestä kun on itsellänikin tuollainen ja vastasi, että kestää ne mutta kun nämä raapi 36 paperilla ja voimalla betonia... Siis mitä? 😳🤣 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, saahan Rotexista laikan pas*aksi hetkessä jos konetta väärin käyttää ja ne ovat melko arvokkaitakin, ja puusepän hommissa tarvitsee vielä kovan, pehmeän ja kiillotuslaikan erikseen. Hammasvetopyöränkin saa Rotexista pakkotoimintoa käyttämällä rikki käyttämällä kohtuutonta voimaa. Hain pääkallonpaikalta hiilet pikkujyrsimeeni ja siinä oli työn alla Rotex tuon vuoksi.
Kuulin kun kaveri sanoi toiselle, että taas tästä laakeri ja vetolautanenkin... Kysyin tietenkin, etteikö ne kestä kun on itsellänikin tuollainen ja vastasi, että kestää ne mutta kun nämä raapi 36 paperilla ja voimalla betonia... Siis mitä? 😳🤣Yes, Festo saa laadultaan ja ergonmialtaan kyllä täydet pisteet ja valmistajalla on laitteet joka lähtöön.
Tuossa Rotexissa on voimaa kuin pienessä kylässä ja sillä on tullut tehtyä hienoa pintaa, mutta tuonkin vahvan raudan saa rikki väärillä tavoilla. Epäkeskolla voi hionta-kiillottaa vaikka auton maalipinnan ilman että pinta palaa, mutta tavtsee tietty oikeat tuotteet ja otteet. Pintojen kulmien muodoista menee helposti maali puhki ellei ole varovainen.
Laite on vanha ja ollut kauan käyttämättä ja ollut ajatus josko sen avaisi, katsoisi jos sen sisällä on puhdistettavaa ja mahdollisesti vanhoja rasvoja uusittavaksi. Nyt olisi odotamassa muutama ovi hiottavaksi.
Netistä hieman katsellut josko laikka hiomapareille lötyisi edullisemmin kuin kivijalasta ... Amazon.fr:ssä tili, eli lähinnä sieltä katsellut, mutta saa olla takkana jotta tule oikea malli ja vaikuttaa, että myynnissä olisi jopa ei-alkuperäisiä tarvikkeita (?).
- https://www.amazon.fr/s?k=festool rotex&hvadid=80882856222577&hvbmt=be&hvdev=c&hvqmt=e&tag=hydfrmsn-21&ref=pd_sl_1tikyhmiel_e
Festool 202463 FastFix ST-STF D150/MJ2-FX-H-HT
Feston käsisirkkelissä käytin sirkkelin omaa kulma-asteikkoa,joka antoi ok tuloksen. Tarkassa hommassa ajoin esin koepaloja.
Tuota vastaava malli, mutta en muista sen malli-tyyppinumeroa, tuolla se varastossa odottaa seuraavaa tarvetta:
- https://www.festool.com/products/sawing/circular-saws/576703---ts-55-febq-plus
Ps. Festo jos tekisi off-road-keikan, eli tekisi fillarisetin, niin sellaisen voisi ostaa silmät kiinni ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yes, Festo saa laadultaan ja ergonmialtaan kyllä täydet pisteet ja valmistajalla on laitteet joka lähtöön.
Tuossa Rotexissa on voimaa kuin pienessä kylässä ja sillä on tullut tehtyä hienoa pintaa, mutta tuonkin vahvan raudan saa rikki väärillä tavoilla. Epäkeskolla voi hionta-kiillottaa vaikka auton maalipinnan ilman että pinta palaa, mutta tavtsee tietty oikeat tuotteet ja otteet. Pintojen kulmien muodoista menee helposti maali puhki ellei ole varovainen.
Laite on vanha ja ollut kauan käyttämättä ja ollut ajatus josko sen avaisi, katsoisi jos sen sisällä on puhdistettavaa ja mahdollisesti vanhoja rasvoja uusittavaksi. Nyt olisi odotamassa muutama ovi hiottavaksi.
Netistä hieman katsellut josko laikka hiomapareille lötyisi edullisemmin kuin kivijalasta ... Amazon.fr:ssä tili, eli lähinnä sieltä katsellut, mutta saa olla takkana jotta tule oikea malli ja vaikuttaa, että myynnissä olisi jopa ei-alkuperäisiä tarvikkeita (?).
- https://www.amazon.fr/s?k=festool rotex&hvadid=80882856222577&hvbmt=be&hvdev=c&hvqmt=e&tag=hydfrmsn-21&ref=pd_sl_1tikyhmiel_e
Festool 202463 FastFix ST-STF D150/MJ2-FX-H-HT
Feston käsisirkkelissä käytin sirkkelin omaa kulma-asteikkoa,joka antoi ok tuloksen. Tarkassa hommassa ajoin esin koepaloja.
Tuota vastaava malli, mutta en muista sen malli-tyyppinumeroa, tuolla se varastossa odottaa seuraavaa tarvetta:
- https://www.festool.com/products/sawing/circular-saws/576703---ts-55-febq-plus
Ps. Festo jos tekisi off-road-keikan, eli tekisi fillarisetin, niin sellaisen voisi ostaa silmät kiinni ;-)> Feston käsisirkkelissä käytin sirkkelin omaa kulma-asteikkoa,joka antoi ok tuloksen.
En tarkoittanut terän kallistusta vaan kiskoon kiinnitettävää pitkittäissahauksiin tarkoitettua kulmaohjainta, esim. levytys vinokattoiseen tilaan: härpäkkeellä mitataan kulma, kiristetään lukitus ja kiinnitetään ohjain kiskoon. Kätevää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Feston käsisirkkelissä käytin sirkkelin omaa kulma-asteikkoa,joka antoi ok tuloksen.
En tarkoittanut terän kallistusta vaan kiskoon kiinnitettävää pitkittäissahauksiin tarkoitettua kulmaohjainta, esim. levytys vinokattoiseen tilaan: härpäkkeellä mitataan kulma, kiristetään lukitus ja kiinnitetään ohjain kiskoon. Kätevää.En löytänyt tuollaista lisäossaa:
- https://www.staypro.fi/festool/koneiden-tarvikkeet-kayttoosat/sahaus/ohjainkiskot-ja-lisaosat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En löytänyt tuollaista lisäossaa:
- https://www.staypro.fi/festool/koneiden-tarvikkeet-kayttoosat/sahaus/ohjainkiskot-ja-lisaosatHei raivopyörät
Mikä onhelma hankki momenttiavainta onhan maastureissanne aluvanteet
Ne j än pi y ää kiristää moment t i avaimella jotta oysyy mukana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En löytänyt tuollaista lisäossaa:
- https://www.staypro.fi/festool/koneiden-tarvikkeet-kayttoosat/sahaus/ohjainkiskot-ja-lisaosatTämä, on vaan sitten hyvä härpäke kiskoon:
https://www.axminstertools.com/eu/festool-fs-ks-combination-bevel-for-guide-rails-930825?glCountry=FI&glCurrency=EUR
- Anonyymi
Onhan tuolla erilaisia työklaupakkeja fillareille:
- https://www.bikester.fi/tarvikkeet/korjaus-huolto/tyokalupakit/
*
Äkikseen en huomaa puuttuuko tuosta ensimmäisestä 22-osaisesta mitään oleellista verrattuna toiseen 43-osaiseen .... tai no, onhan siellä mm. ristipäitä, tasapäitä ja torkseja samassa paketissa, mutta mitähän laatua ne mahtanevat olla.
Räikiä ja hylsyjä on jo omasta takaa, eli tuolla ensimmäisellä voisi tulla toimeen.
Red Home Toolbox Työkalulaukku 22 kpl:
- https://www.bikester.fi/red-cycling-products-home-toolbox-pyoran-tyokalu-22-kpl-M361414.html?cgid=37070
Red Toolbox 43 kpl:
- https://www.bikester.fi/red-cycling-products-toolbox-pyoran-tyokalu-43-kpl-M459977.html?cgid=37070
Ps. Nuo peltisen näköiset 13-16 mm:n keskiöavaimet eivät ainakaan kuvissa ole oiken vakuuttavan oloisia. - Anonyymi
Luotan halvempaan momenttiavaimeen enemmän kuin omaan "mututuntumaan/näppituntumaan".
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765016/MTX-Tools-Basic-momenttiavain-5-25-Nm-14- Anonyymi
Välillä tarvitaa myös isomalla momentilla olevaa avainta.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765005/MTX-Tools-Basic-momenttiavain-42-210-Nm-12
- Anonyymi
Rasvaukseen todella kätevä tuon mallinen pikkukannu-ruisku "Mini Graisse 100 CC" :
- https://www.beta-tools.com/en/products/cutting-and-general-maintenance-tools/oil-cans-and-grease-guns/mini-grease-gun.html - Anonyymi
Kiinostava artikkeli nille jotka momentiavainta tarvitsevat:
"The Best Bike Torque Wrenches" March 1, 2021
- https://btaoregon.org/best-bike-torque-wrenches/ - Anonyymi
Ehkä kaikkein halvimmat kannattaa unohtaa jos käyttöä on enemmän. Jos tarvitsee jotakin kerran vuodessa tai harvemmin niin millekkään ammattilaadulle ei ole tarvetta. Kannattaa myös miettiä että kannattaako ostaa työkaluja varastoon. Valmiiden sarjojen hinta voi olla edullinen jos vertaa yksittäin ostettuihin työkaluihin ja siten houkutteleva. Jos ei tarvitse kammen ulosvedintä niin miksi ostaa sellainen? Itse ostan erikoistyökalut sitämukaa kun tarvetta ilmenee. Amatöötreille sanoisin että kannattaa olla varovainen työkalujen kanssa joissa on suuri vipuvarsi. T ja L kahvaisilla helposti tuntuu että ruuvi ei ole tarpeeksi kireällä vaikka olisikin.
- Anonyymi
"Ehkä kaikkein halvimmat kannattaa unohtaa jos käyttöä on enemmän."
Tuon kategorian puoskari-työkalut kannattaa *aina* jättää ostamatta, paitsi jos aivan välttämättä haluaa tuntea pain in the a... ja saada mielensä ruvelle ;-)
"Valmiiden sarjojen hinta voi olla edullinen jos vertaa yksittäin ostettuihin työkaluihin ja siten houkutteleva. "
Ei tässä ole kyse muutamien kopekoiden säästämisestä vaan ergonomiasta, jossa on aikaakin säästävää omata käsillä yhdessä kätännöllisessä paketissa kaikki oleellisin fillarin huoltoon sen sijaan, että joka tarpeeseen lähtee työkalu kerrallaan niitä metsästelemään. Samoin se, että oleellisin on yhdessä helposti säilytettävässä pakissa on käytön kannalta pelkkää plussa, hajanaisen palapelin sijaan.
Kuten jo manitsin, niin olisin päinvastoin valmis makasamaan setistä vaikka muutaman kympin lisää, mikäli se antaisi takuun varsin laadukkaasta setistä.
"Amatöötreille sanoisin että kannattaa olla varovainen työkalujen kanssa joissa on suuri vipuvarsi. T ja L kahvaisilla helposti tuntuu että ruuvi ei ole tarpeeksi kireällä vaikka olisikin."
Mitähän tekoa tuolla itsestäänselvyyksien "opettavaisuudella" on allekirjoittaneen kanssa ;-)
Mukavaa alkavaa kevät-pyöräilykautta kaikille, pitäkää rattaat kunnossa ;-) - Anonyymi
"Valmiiden sarjojen hinta voi olla edullinen jos vertaa yksittäin ostettuihin työkaluihin ja siten houkutteleva."
Erittäinkin houkutteleva, minulla on hiukan yli tonnin työkaluvaunu sis. työkalut 96 osaa. Erikseen ostettuna hinta olisi ties mitä. Räikät olen uusinut, en siksi, että olisivat menneet rikki mutta olivat turhan harvalla hammastuksella. Ja jotakin työkaluja on sitten ostettu ihan vain mukavuuden vuoksi, räikkälenkkejä ja sellaista.
Noilla tekee hommat mainiosti ja ne kestävät kun kyseessä ei ole mikään autokorjaamo. Harrasteauton laittelu vain.
- Anonyymi
Tosi hyvin toimi samanlaisessa tilanteessa itselläni https://amzn.to/37hymrn
- Anonyymi
Minusta momenttiavain on käyttäjäkohtainen juttu.
Itse pärjään peruspyörien kanssa jo sormituntumalla. Esim. Jopon huoltoon en tarvitse momenttiavainta. Tullut harjoiteltua riittävästi ;)
Toisaalta jos sormituntuma puuttuu, niin kannattaahan sellainen hankkia osien ehjänä pysymisen ja oman turvallisuuden kannalta. On noita joitain osien löystymisiä matkan varrella tullut koettua..
Alumiini/hiilariosat sekä muut monimutkaiset ja hankalasti kiinni pidettävät osat on vaikea kiertää oikeaan momenttiin sormituntumalla. Niissä tarvitsen itsekkin harkintaa/kokeilua tai momenttiavainta. Toki kokenut mekaanikko voi halutessaan huoltaa kaikki fillarin osat ilman momenttiavainta.- Anonyymi
Eihän teräs- tai alupulteissa momenttiavainta tarvita, jos tarvitsee kannattaa harjoitella olla tarvitsematta. Yleisin virhehän on kiristää liikaa mutta ei se yleensä kovin vaarallista ole, kun ei mennä tolkuttomuuksiin. Mutta tarpeetonta se on.
Ja ikävää niitä käsin "kunnolla" kirittyjä renkaanpultteja on sitten avata, 100-120 Nm kun on niin "vähän", että käsin lähes jokainen vetää paljon kireämmälle. Kun usko ei riitä, että ne pysyy niin pienellä kiristyksellä millä pysyvät.
Auton kasaamisessakaan momenttiavainta ei tarvita oikeastaan kuin koneen ja laatikon kasaamisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171048124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102639Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2222114Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231933- 721120
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491114Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59979Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77929- 170925
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43872