Aihe

Shimano 1x9 vs. 1x10 ?

Anonyymi

Kiertelin jonkin verran pitkin nettiä, mutta äkikseen en saanut selkoa kuinka monessa Shimano-kategoriassa ja monellako eri ratas- pakka-vaihtoehdolla (välitykset) on saatavilla vaikkapa 1x9 tai 1x10 ... Acera, Alivio tai Deore voisi kiinnostaa.

Mutta sitten se yksi oleellinen tekijä, eli miten nuo 1x - vaihtoehhdot sopivat välityksiltään ns. sekakäyttöön, eli suurimmaksi osaksi arkiajoja kaupungissa ja sen ympäristössä ja joskus luontopoluilla ... joskus 20-35 km happi-hyppely virkistys lenkkejä.

Ajataus korvata 3x7 uusilla osilla, jolloin myös jarrut menisivät uusiksi.

Pitää vielä varmistaa sopivuus vapaarattaalle, jolle ilmeisesti mahtuisi 9- tai 10-rattainen pakka.

Sitten pitäisi osata valita välityksiä ajatellen sopivat ratasvaihtoehdot eteen ja taakse.

Groupsetejä katsellessa niiden kokoonpano vaihtelee suuresti, joissakin on takapakka, ketjut, takavaihtaja ja shifteri ja toisissa myös eturatas kampineenkin.

Ps. Olen hieman skeptinen 1x11 ja 1x12 versioista, sillä eikös (kapeampi) ketju väistämättä päädy tekemään liikaa 'mutkaa' (?). Olettaisi, että tuollainen setti on myös vaativampi hyvistä säädöistä. Tosin nuo eivät edes asettuisi nykyfillariin ilman takanavan / koko vanten vaihtoa.

61

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi? Ihan sopiva setti tuohon käyttöön. Itselläkin on vielä maastopyörässä 3x7 enkä ole huomannut mitään tarvetta alkaa kikkailemaan uusien systeemien kanssa. Vaihtelevalla lenkillä tulee samat ajat kuin modernilla gravelpyörällä mikä on se toinen pyöräni.

      • Anonyymi

        Nuo samat rattaat ja ketjut ovat pyörineet 28-vuotta ja vaikuttaa siltä, että olisi aika vaihtaa ... pelkkä ketjujen ja vaijereiden vaihto säätöneen ei ehkä riitä.

        Samalla voisi päivitää setin parempiin osiin ja kiinnostaisi tuo mono-ratas-systeemi, josta ei kokemusta.

        Huomaan kuitenkin, että vastausta itse kysyttyihin elementteihin ei vielä ole tullut ;-)

        Ps. En ole super-fani tuolle 3x7 systeemille ja siksikin kiinnstunut siitä miten nuo 1x 9 & 1x10:t pelaavat ... samalla setti yksinkertaistuisi.

        Toisaalta en edes tiedä vieläkö 3x7 on saatavilla tai milloin niiden valmistus on lopetettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo samat rattaat ja ketjut ovat pyörineet 28-vuotta ja vaikuttaa siltä, että olisi aika vaihtaa ... pelkkä ketjujen ja vaijereiden vaihto säätöneen ei ehkä riitä.

        Samalla voisi päivitää setin parempiin osiin ja kiinnostaisi tuo mono-ratas-systeemi, josta ei kokemusta.

        Huomaan kuitenkin, että vastausta itse kysyttyihin elementteihin ei vielä ole tullut ;-)

        Ps. En ole super-fani tuolle 3x7 systeemille ja siksikin kiinnstunut siitä miten nuo 1x 9 & 1x10:t pelaavat ... samalla setti yksinkertaistuisi.

        Toisaalta en edes tiedä vieläkö 3x7 on saatavilla tai milloin niiden valmistus on lopetettu.

        Ne on edullisia vaihtaa verrattuna uudempiin osasarjoihin ja kyllä niitä on, kun olen itsekin vaihtanut. Jos vaihdat koko systeemin, niin menee sitten kaikki uusiksi, eli osta koko kallis osasarja. Ammattimies sitten vähän venyttelee runkoa, että mahtuu paikalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo samat rattaat ja ketjut ovat pyörineet 28-vuotta ja vaikuttaa siltä, että olisi aika vaihtaa ... pelkkä ketjujen ja vaijereiden vaihto säätöneen ei ehkä riitä.

        Samalla voisi päivitää setin parempiin osiin ja kiinnostaisi tuo mono-ratas-systeemi, josta ei kokemusta.

        Huomaan kuitenkin, että vastausta itse kysyttyihin elementteihin ei vielä ole tullut ;-)

        Ps. En ole super-fani tuolle 3x7 systeemille ja siksikin kiinnstunut siitä miten nuo 1x 9 & 1x10:t pelaavat ... samalla setti yksinkertaistuisi.

        Toisaalta en edes tiedä vieläkö 3x7 on saatavilla tai milloin niiden valmistus on lopetettu.

        28 vuotta samoilla osilla olet kyllä melkoinen pyöräilijä tai satuseppo.


    • Anonyymi

      Kokeile sillä keskimmäisellä eturattaalla miten välitykset sopis sun ajoon ja arvelen että 7 lehtiä takapakassa riittää kuvailemaasi tarpeeseen hyvin, varsinki jos ne isommat rattaat ois pienempiä. Jotku 12 lehtiset pakkat niin isoja että vaatii pitkä häkkisen vaihtajan että ketju lähes maata viistää, ei kiva.

      • Anonyymi

        "Kokeile sillä keskimmäisellä eturattaalla miten välitykset sopis sun ajoon ... "

        Onhan tuota tuon fillarin pienen iän 28-vuotta tullut kokeiltua ;-)

        Vain 9- ja 10-rattainen kiinnostaa ja ne ilmeisemmin istuisivat tuon fillarin vapaarattaalle.

        Sitten 2x systeemejäkin on, mutta tällä hetkellä 1x kiinnostaa enempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokeile sillä keskimmäisellä eturattaalla miten välitykset sopis sun ajoon ... "

        Onhan tuota tuon fillarin pienen iän 28-vuotta tullut kokeiltua ;-)

        Vain 9- ja 10-rattainen kiinnostaa ja ne ilmeisemmin istuisivat tuon fillarin vapaarattaalle.

        Sitten 2x systeemejäkin on, mutta tällä hetkellä 1x kiinnostaa enempi.

        Kannattaisko ostaa kokonaan uusi? Sen verran ikää että navat, keskiö ja ohjainlaakerikin varmaan aika lopussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisko ostaa kokonaan uusi? Sen verran ikää että navat, keskiö ja ohjainlaakerikin varmaan aika lopussa.

        No, eipä todellakaan ... teräsrunkoinen fillari, jonka voi vaikaa hiekkapuhalluttaa ja sitten itse maalata laadukkailla maaleilla uudeksi ja sitten vain uusi osasetti kiinni.

        Ja nuo mainitut (oireilemattomat) laakerit, mikä songelma niitä on vaihtaa ja lisäkasi ovat edullista standardikamaa, ei fillarit mitään rakettitiedettä ole.

        Ps. Jo alle kymmenvuotiaana tein täyshuollot silloisiin yksivaihteisiini, ohjianlaakeri, navat ja keksiöt auki, laakereiden tarkistus ja pesu ja uudet rasvat ja sitten taas kiinni. Ketjujen uusinta oikeisiin mittoin, renkaiden paikkauset ja vaihdot, pinnojen kiristykset jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eipä todellakaan ... teräsrunkoinen fillari, jonka voi vaikaa hiekkapuhalluttaa ja sitten itse maalata laadukkailla maaleilla uudeksi ja sitten vain uusi osasetti kiinni.

        Ja nuo mainitut (oireilemattomat) laakerit, mikä songelma niitä on vaihtaa ja lisäkasi ovat edullista standardikamaa, ei fillarit mitään rakettitiedettä ole.

        Ps. Jo alle kymmenvuotiaana tein täyshuollot silloisiin yksivaihteisiini, ohjianlaakeri, navat ja keksiöt auki, laakereiden tarkistus ja pesu ja uudet rasvat ja sitten taas kiinni. Ketjujen uusinta oikeisiin mittoin, renkaiden paikkauset ja vaihdot, pinnojen kiristykset jne.

        No mitäs täällä sitten kyselet jos olet pro tason pyörämekaanikko. Ja jos kerran pyörällä on jo ajettu vuositolkulla niin ei kai niitä välityksiäkään tarvitse täältä kysellä. Itse se pitää tietää mitä tarvitsee ja haluaa. Shimanon osat löytyy yrityksen omilta sivuilta, yllätys yllätys. Sieltä niitä voi pällistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitäs täällä sitten kyselet jos olet pro tason pyörämekaanikko. Ja jos kerran pyörällä on jo ajettu vuositolkulla niin ei kai niitä välityksiäkään tarvitse täältä kysellä. Itse se pitää tietää mitä tarvitsee ja haluaa. Shimanon osat löytyy yrityksen omilta sivuilta, yllätys yllätys. Sieltä niitä voi pällistellä.

        No, jopas pukkaa "maltillista" ego-reaktiota skipaillen yhdestä äärilaidasta toiseen, hienoa ;-)

        Kas kun 3x7:sta ja siihen totuttuaan tulee pohdittavaksi välityksien kompromissi siirtyessään 1x9:n tai 1x10:n ja joka oli se avauksen pihvi ja johon ei tullut yhtä ainoatakaan asiallista havaintoa tai kokemusta.

        Mutta alla yksi esimerkki asiallisesta asian arvioinnista ja kiinnostavia näkökulmia kommenttiosuudessa.

        "3x7 Drivetrain - Good or bad? | Is a 1x setup a better choice for Mountain Bikes?"

        - https://www.youtube.com/watch?v=GUR900AqQXc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jopas pukkaa "maltillista" ego-reaktiota skipaillen yhdestä äärilaidasta toiseen, hienoa ;-)

        Kas kun 3x7:sta ja siihen totuttuaan tulee pohdittavaksi välityksien kompromissi siirtyessään 1x9:n tai 1x10:n ja joka oli se avauksen pihvi ja johon ei tullut yhtä ainoatakaan asiallista havaintoa tai kokemusta.

        Mutta alla yksi esimerkki asiallisesta asian arvioinnista ja kiinnostavia näkökulmia kommenttiosuudessa.

        "3x7 Drivetrain - Good or bad? | Is a 1x setup a better choice for Mountain Bikes?"

        - https://www.youtube.com/watch?v=GUR900AqQXc

        Edelleenkään ei voi toisen puolesta sanoa mikä olisi paras kompromissi. Omalla pyörällä pitää ensin kokeilla mikä on kevyin välityssuhde mitä tarvitsee. Samoin se raskaampi välitys eli kuinka kovaa haluaa ajaa. Sitten vain valitaan eturattaan koko ja takapakka sen mukaan. Pikkasen pitää laskea mutta exelillä on helppo tehdä vertailuja eri vaihtoehdoista. Tarkempaa neuvoa ei voi antaa. Ihan yks yhteen ei välttämättä löydy mutta sitten painotetaan sitä ominaisuutta jota enemmän tarvitaan. Kuvailemaasi sekalaiseen ajoon 1x on varmasti toimiva ratkaisu. Jos mahdollista niin käy koeajamassa sellainen pyörä. Ajamalla sen sitten viimeistään huomaa onko välityssuhteet riittävät, oikeat ja mihin suuntaan pitää hienosäätää. 2x kannattaa myös pitää mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkään ei voi toisen puolesta sanoa mikä olisi paras kompromissi. Omalla pyörällä pitää ensin kokeilla mikä on kevyin välityssuhde mitä tarvitsee. Samoin se raskaampi välitys eli kuinka kovaa haluaa ajaa. Sitten vain valitaan eturattaan koko ja takapakka sen mukaan. Pikkasen pitää laskea mutta exelillä on helppo tehdä vertailuja eri vaihtoehdoista. Tarkempaa neuvoa ei voi antaa. Ihan yks yhteen ei välttämättä löydy mutta sitten painotetaan sitä ominaisuutta jota enemmän tarvitaan. Kuvailemaasi sekalaiseen ajoon 1x on varmasti toimiva ratkaisu. Jos mahdollista niin käy koeajamassa sellainen pyörä. Ajamalla sen sitten viimeistään huomaa onko välityssuhteet riittävät, oikeat ja mihin suuntaan pitää hienosäätää. 2x kannattaa myös pitää mielessä.

        Moni muukin on asiaa harkinnut ja osa on muutoksen tehnytkin ihan hyvin tuloksin.

        Tuossa on hyvä Velogin video aiheesta ja siinä myös käydäään kaavoilla lävitse välityssuhteita, joka minulla oli avauksessakin homman pihvinä. Joka tapauksessahan kyse on jonkin asteisesta kompromissistä suhteessa 3x7 sillä välityksien tiheyskin hieman muuttuu 1x9 tai 1x10:llä.

        Jos mahdollista, niin 2x sijaan teen mieluummin 1x muutoksen sen yksikertaisuuden vuoksi, saisi yhden vaihtajan kokonaan pois.

        "1 X voimansiirto - kannattaako konversio?"

        - https://www.youtube.com/watch?v=SuilShjCe5Q


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eipä todellakaan ... teräsrunkoinen fillari, jonka voi vaikaa hiekkapuhalluttaa ja sitten itse maalata laadukkailla maaleilla uudeksi ja sitten vain uusi osasetti kiinni.

        Ja nuo mainitut (oireilemattomat) laakerit, mikä songelma niitä on vaihtaa ja lisäkasi ovat edullista standardikamaa, ei fillarit mitään rakettitiedettä ole.

        Ps. Jo alle kymmenvuotiaana tein täyshuollot silloisiin yksivaihteisiini, ohjianlaakeri, navat ja keksiöt auki, laakereiden tarkistus ja pesu ja uudet rasvat ja sitten taas kiinni. Ketjujen uusinta oikeisiin mittoin, renkaiden paikkauset ja vaihdot, pinnojen kiristykset jne.

        Tätä juuri ajattelin, että mitä järkeä tuossa on? Ei tule kuinkaan uudenveroista vaikka saa rakentaa kokonaan uudestaan vaan ainoastaan vaatimaton viritelmä. Et viitsi sitä kuitenkaan kauaa katsella.


    • Anonyymi

      Käytä sitä pyörääsi jollakin ammattitaitosella pöränkorjaajalla niin saat arvion mitä mahdollisuuksia ois pyörän tuunaamiseen, vai onko viisaampi nakata kokopyörä metallin keräykseen.

      • Anonyymi

        "Käytä sitä pyörääsi jollakin ammattitaitosella pöränkorjaajalla ... "

        Vahvasti sellainen fiilis, että nykyinen x-y-ö-digi-pullamössö-sukupolvi on melkoisen kädetöntä ...

        Tuossa "hieman" malllia, vaikka ei tarvitsekaan itse sekoittaa värejä ja vetää todella hienoa pintaa paineruiskulla kuten ohessa:

        - https://www.youtube.com/watch?v=pSaW_aM131I


    • Anonyymi

      Jännä psykologinen kaava toistuu toistumistaan ... täysin ohiluentaista simplissime-kommenttia tuuppaa kokonaan itse avauksien asian sivusta ja kaukaakin ;-)

      • Anonyymi

        Joo ja vielä jännempi kaava on kysyjällä. On se sitten tärkeää olla oikeassa vaikka olisi väärässä. Älkää kyselkö kun tiedätte se on outo harrastus.


    • Anonyymi

      Tämä ketju vaikuttaa kovasti saman kirjoittajan tekosilta kuin "Mikä on Shimano Micro Spline?".
      Sielläkin tärkeämmältä tuntuivat omat pitkät jorinat kuin vastaukset.

      • Anonyymi

        Tähänkin ketjuun vaikuttaa ilmestyvän joku hieman sivistymättömän oloinen sivusta kommentoija, jota itse asia ei edes kiinnosta ja jolla ei ole asiaan mitään asiallista ja rakentavaa annettavaa ;-)

        Mutta kaunista kevätpäivän jatkoa sinnekin, lumet sulavat ja alkaa olla enempi aurinkoakin, eikö olekin mukavaa ;-)


    • Anonyymi

      Minulla on 1x9 ja yhtä pienempää ratasta kaipaisi joskus hyville myötätuulille. Ja 10-lehtinen pakka menisi mutta vaihtaja pitäisi kai vaihtaa vaikka on kyllä tiedä mikä on, joku Deore se on ja eiköhän tuo ole 9 vaihteelle tarkoitettu. Ja vaihtajavipu tietenkin. Ei taida olla vaivan arvoista.

      Mikähän muuten mahtaa olla? Joku halpa Deorehan tuo on mutta hyvin ja täsmällisesti toiminut, noin pas*aisenakin, nyt kyllä kevät putsaukset jo tehty:

      https://www.dropbox.com/s/46dqdvxoem0xr6u/IMG_2367.JPG?dl=0

      • Anonyymi

        En tiedä selviäisikö tuo samma vaihtaja myös 10-rattaisesta, ehkä, ehkä ei (?);

        Tuo on näköjään matkapyörän 1x9 Deore. Miten on, jos siihen vain vaihtaisi toisen 9-rattaisen, mutta erilaisella 'piikkijaolla' jossa olisi pienempi pieni ratas, jolloin se olisi myös edullinen toteuttaa, olettaisi onnistuvan.

        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä selviäisikö tuo samma vaihtaja myös 10-rattaisesta, ehkä, ehkä ei (?);

        Tuo on näköjään matkapyörän 1x9 Deore. Miten on, jos siihen vain vaihtaisi toisen 9-rattaisen, mutta erilaisella 'piikkijaolla' jossa olisi pienempi pieni ratas, jolloin se olisi myös edullinen toteuttaa, olettaisi onnistuvan.

        ap

        On käynyt mielessä mutta nykyinen 9-lehtinen pakka on välityksiltään ja vaihdeväleiltään muutoin oikein passeli. Vain sitä yhtä vaihdetta kaipaisi kun mereltä puhaltaa hyvä myötäinen. Vastatuulessa kaipaisi sitten jo sähköä. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On käynyt mielessä mutta nykyinen 9-lehtinen pakka on välityksiltään ja vaihdeväleiltään muutoin oikein passeli. Vain sitä yhtä vaihdetta kaipaisi kun mereltä puhaltaa hyvä myötäinen. Vastatuulessa kaipaisi sitten jo sähköä. 😂

        Yep, se on hienosäätöinen asetelma. Mutta vastatuulessa kunto kasvaa ja aerobinen ponnistelu tekee terää sydän - ja verisuoniterveydelle, vaikka aina ei ehkä niin huvittaisi ;-)

        Muistatko moniko-piikkinen on eturatas ja millä 'piikityksellä' takapakka? Deore on muuten hyvälaatuinen osasarja.

        Ps. Tuo sun fillari vaikutta enempi treking-matkamallilta ja siinä on Deoren osat, jotka listan mukaan ovat maastopyörien osasarjoja, joskin juuri näin myös jossakin myynti-ilmoituksessa city-matkamallissa Deoret.

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Shimano

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano

        Maastopyöriin on tullut 9-pakka vuonna 1999

        10-pakka vuonna 2010

        11-pakka vyonna 2014

        12-pakka vuonna 2018 ... New Freehub


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, se on hienosäätöinen asetelma. Mutta vastatuulessa kunto kasvaa ja aerobinen ponnistelu tekee terää sydän - ja verisuoniterveydelle, vaikka aina ei ehkä niin huvittaisi ;-)

        Muistatko moniko-piikkinen on eturatas ja millä 'piikityksellä' takapakka? Deore on muuten hyvälaatuinen osasarja.

        Ps. Tuo sun fillari vaikutta enempi treking-matkamallilta ja siinä on Deoren osat, jotka listan mukaan ovat maastopyörien osasarjoja, joskin juuri näin myös jossakin myynti-ilmoituksessa city-matkamallissa Deoret.

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Shimano

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano

        Maastopyöriin on tullut 9-pakka vuonna 1999

        10-pakka vuonna 2010

        11-pakka vyonna 2014

        12-pakka vuonna 2018 ... New Freehub

        Web-arkisto löytää pyörän, osat muuttuneet, nelisen vuotta vanha Pelago Hanko. Olisi 32-11 takapakka ja 39 piikkinen eturatas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Web-arkisto löytää pyörän, osat muuttuneet, nelisen vuotta vanha Pelago Hanko. Olisi 32-11 takapakka ja 39 piikkinen eturatas.

        Rataan lisääminen kustantaisi reilusta satasesta sataan viiteen kymppiin, vaihtajasta riippuen eli ratas, Deoren vaihtaja ja vaihdevipu. Onko harmi sitten tuon arvoinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rataan lisääminen kustantaisi reilusta satasesta sataan viiteen kymppiin, vaihtajasta riippuen eli ratas, Deoren vaihtaja ja vaihdevipu. Onko harmi sitten tuon arvoinen...

        Korjaan,150-200 euroa kustantaisi, takapakka hintaan mukaan myös. Ja kun tuo pikkuratas on 11-piikinen menisi eturataskin vaihtoon. Ei mitään järkeä enää sitten, pari sataa yhdestä vaihteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Web-arkisto löytää pyörän, osat muuttuneet, nelisen vuotta vanha Pelago Hanko. Olisi 32-11 takapakka ja 39 piikkinen eturatas.

        Vaikuttaa laatufillarilta lajissaan tuo Pelago.

        Nuo ovat siis nykyfillarisi välitykset, ei uuden mallin?

        Tuota 11:sta pinemmäksi ei kait voi mennä, eli suhdetta joutuisi hakemaan eturattaalla.

        Ylempänä Velogin videolla simuloi eri vaihtoehtoja ja taisi olla 10-vaihteiselle: takapakka 11-50 ja eturatas 30 tai takapakka 11-36 ja eturatas 42 ... mutta 9-lehtinen on sitten oma juttunsa.

        Tuolla on Pelago HANKO OUTBACK - 1x10 Deorella: http://www.velotema.com/Pelago.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa laatufillarilta lajissaan tuo Pelago.

        Nuo ovat siis nykyfillarisi välitykset, ei uuden mallin?

        Tuota 11:sta pinemmäksi ei kait voi mennä, eli suhdetta joutuisi hakemaan eturattaalla.

        Ylempänä Velogin videolla simuloi eri vaihtoehtoja ja taisi olla 10-vaihteiselle: takapakka 11-50 ja eturatas 30 tai takapakka 11-36 ja eturatas 42 ... mutta 9-lehtinen on sitten oma juttunsa.

        Tuolla on Pelago HANKO OUTBACK - 1x10 Deorella: http://www.velotema.com/Pelago.html

        "Nuo ovat siis nykyfillarisi välitykset, ei uuden mallin?"

        Oman fillarini välitykset, kaivoin tiedon web-arkistosta, eli palvelusta, joka tallentaa uutterasti tätä nykyistä sisältöä jälkipolville ihmeteltäviksi, se on tallentanut Pelagonkin sivuja kyseisenä vuonna useaan otteeseen. Helpompaa kuin kävellä autotalliin laskemaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo ovat siis nykyfillarisi välitykset, ei uuden mallin?"

        Oman fillarini välitykset, kaivoin tiedon web-arkistosta, eli palvelusta, joka tallentaa uutterasti tätä nykyistä sisältöä jälkipolville ihmeteltäviksi, se on tallentanut Pelagonkin sivuja kyseisenä vuonna useaan otteeseen. Helpompaa kuin kävellä autotalliin laskemaan :)

        "Helpompaa kuin kävellä autotalliin laskemaan :) "

        Yes, mutta nyt jäi pikku extra-jumppa väliin ;-)

        Mutta tuo info ... "32-11 takapakka ja 39 piikkinen eturatas".... haarukoi hyvin suuntaa jos 1x9 katselen, mutta 1x10 muuttaisi jonkin verran suhdelukuja.

        Ylempänä mainitsemasi hinnat olisivat ok, jos jo muutekin olisi kulumisen vuoksi tarvetta rattaat vaihtaa, niin samalla voisi päivittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa laatufillarilta lajissaan tuo Pelago.

        Nuo ovat siis nykyfillarisi välitykset, ei uuden mallin?

        Tuota 11:sta pinemmäksi ei kait voi mennä, eli suhdetta joutuisi hakemaan eturattaalla.

        Ylempänä Velogin videolla simuloi eri vaihtoehtoja ja taisi olla 10-vaihteiselle: takapakka 11-50 ja eturatas 30 tai takapakka 11-36 ja eturatas 42 ... mutta 9-lehtinen on sitten oma juttunsa.

        Tuolla on Pelago HANKO OUTBACK - 1x10 Deorella: http://www.velotema.com/Pelago.html

        Laskimopa huvikseni välityssuhteet, Velogin 42 piikkisellä eturattaalla 1.16 - 3.81 ja minulla 1.22 - 3.55, pyörässä jolla ajetaan kaupungissa ja muutaman kymmenen kilometrin lenkkejä ilman kiirettä keskuspuiston hiekkapohjaisilla väylillä. Mutta tuonne suureen päähän sitä yhtä suurempaa välitystä hiukan kaipaisinkin.

        Harmi ei kuitenkaan ole missään nimessä 200 euron harmi ja ja jos hommaan lähtisikin vaihtuisi pakka 11 tai 12 lehtiseen mutta eipä taida vaihtua mihinkään. Eikä sitä varmaan kaipaisikaan ellei tuolta mereltä puhaltaisi välillä sellainen avustus, että melkein lentää :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helpompaa kuin kävellä autotalliin laskemaan :) "

        Yes, mutta nyt jäi pikku extra-jumppa väliin ;-)

        Mutta tuo info ... "32-11 takapakka ja 39 piikkinen eturatas".... haarukoi hyvin suuntaa jos 1x9 katselen, mutta 1x10 muuttaisi jonkin verran suhdelukuja.

        Ylempänä mainitsemasi hinnat olisivat ok, jos jo muutekin olisi kulumisen vuoksi tarvetta rattaat vaihtaa, niin samalla voisi päivittää.

        "...jos jo muutekin olisi kulumisen vuoksi tarvetta rattaat vaihtaa, niin samalla voisi päivittää."

        Siihen voi mennä vuosia, ketjut vaihtanut kahdesti, toiset juuri nyt kun putsailin ja öljysin. Enkä tiedä olisiko ollut edes tarvetta mutta vaihdoin, halpoja kun ovat. Kesällä työmatkat kuljen jos kelit sallii fillarilla, se on 15 km sivu ja hyvää hyötyliikuntaa. Ja ajelut muut päälle, että kyllä nyt jotakin kilometrejäkin vuodessa tulee vaikka talvet onkin käyttämättä. Mutta toistaiseksi ei ole tarvetta osiin koskea, vaihtaa hyvin ja on äänetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...jos jo muutekin olisi kulumisen vuoksi tarvetta rattaat vaihtaa, niin samalla voisi päivittää."

        Siihen voi mennä vuosia, ketjut vaihtanut kahdesti, toiset juuri nyt kun putsailin ja öljysin. Enkä tiedä olisiko ollut edes tarvetta mutta vaihdoin, halpoja kun ovat. Kesällä työmatkat kuljen jos kelit sallii fillarilla, se on 15 km sivu ja hyvää hyötyliikuntaa. Ja ajelut muut päälle, että kyllä nyt jotakin kilometrejäkin vuodessa tulee vaikka talvet onkin käyttämättä. Mutta toistaiseksi ei ole tarvetta osiin koskea, vaihtaa hyvin ja on äänetön.

        Itse asiassa sulla on aika lähellä tuota Velogin simulaatiota oleva kokoonpano.

        Nuo Deoren osat ovat jo laadukkaat ja hyvissä säädöissä ne on mukavat käyttää, säädötkin pysyvät paremmin kuin "alkaen" hintaisissa.

        Mr. Velogilla on yleensä kahdet ketjut kierrossa. Ketut irroittaessa ja liottamalla pestessä ne voivat jäädä rauhassa kuivumaan ja voi ottaa toiset käyttöön, rasvaus, liian rasvan puhdistus ja baanalle.

        Fillari on todella mukava verme hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan ja boonuksena hyväksi terveydelle ja nyt on mukavat kesäkelit tuloillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa sulla on aika lähellä tuota Velogin simulaatiota oleva kokoonpano.

        Nuo Deoren osat ovat jo laadukkaat ja hyvissä säädöissä ne on mukavat käyttää, säädötkin pysyvät paremmin kuin "alkaen" hintaisissa.

        Mr. Velogilla on yleensä kahdet ketjut kierrossa. Ketut irroittaessa ja liottamalla pestessä ne voivat jäädä rauhassa kuivumaan ja voi ottaa toiset käyttöön, rasvaus, liian rasvan puhdistus ja baanalle.

        Fillari on todella mukava verme hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan ja boonuksena hyväksi terveydelle ja nyt on mukavat kesäkelit tuloillaan.

        Eikä tarvitse viedä tenavia päivähoitoon, autoilevan homma eli vaimon. Pyörä onkin laiskan kulkine.


    • Anonyymi

      Itse poistin fillarin etuvaihtajan ja laitoin eturattaaksi 1x pyörään tarkoitetun mallin. Lyhensin myös ketjuja hieman. Syynä tähän oli se että etuvaihtaja oli minusta turha ja alkoi kenkkuilemaan. Tykkään yksinkertaisuudesta.

      Takaratas alkoi myös kulumaan loppuun. Huomasin, että ajelen lähinnä muutamalla vaihteella kaikki ajot.

      Lopputuloksena pyörässä on 1x9 systeemi maantiepakalla. Ketjulinjakin osui suoraksi tavallisesti käytetyillä parilla vaihteella :)

      Tuo sopii minusta hyvin arkiajoon. Joskus ylämäkeen kaipaisi isompaa ratasta taakse, muuten tuo on ihan jees. Pyörä on 29" maasturi hybridi.

      Minusta tuo 1x systeemi on oikein passeli arki ajoon. Jos kaipaa laajaa välitys skaalaa niin laittaa maastopakan. Jos jaksaa värkätä ja laskea omia välityksia, niin tuo 1x systeemi maantiepakalla on ihan jees myös.

      Suosittaisin itse tota 1x systeemiä pyörän voimansiirron uusimisessa. Suosittaisin myös alemman osasarjan osia. Noilla kaikenlaisilla hipo osilla on hintaa, mutta vaikutus reaalimaailmassa on kovin pieni.

      • Anonyymi

        "Lopputuloksena pyörässä on 1x9 systeemi maantiepakalla. Ketjulinjakin osui suoraksi tavallisesti käytetyillä parilla vaihteella :)"

        Kiinnostaisi se, että moniko-piikkiset takarattaat on kyseessä ja monellako piikillä eturatas.

        Mutta miten maastopyörän takavaihtaja ja tangossa oleva shifteri haldaa maantie-osat ... entä uudet vaijerit?

        Entä jarrut, sillä joissakin osissa jarrukahva ja sifteri on samassa paketissa ja toisissa ne ovat erilliset?

        "Suosittaisin myös alemman osasarjan osia. Noilla kaikenlaisilla hipo osilla on hintaa, mutta vaikutus reaalimaailmassa on kovin pieni."

        Riippuu tarvittavien osien lopullisesta hintaerosta, sillä parempilaatuiset osat yleensä toimivat sujuvammin ja säädötkin pysyvät paremmin ... tietty XTR:n ei ole "pakko" siirtyä ja toisaalta nyttemmin alkaa Covidin seuraamuksena olla ongelmaa myös osien saatavuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lopputuloksena pyörässä on 1x9 systeemi maantiepakalla. Ketjulinjakin osui suoraksi tavallisesti käytetyillä parilla vaihteella :)"

        Kiinnostaisi se, että moniko-piikkiset takarattaat on kyseessä ja monellako piikillä eturatas.

        Mutta miten maastopyörän takavaihtaja ja tangossa oleva shifteri haldaa maantie-osat ... entä uudet vaijerit?

        Entä jarrut, sillä joissakin osissa jarrukahva ja sifteri on samassa paketissa ja toisissa ne ovat erilliset?

        "Suosittaisin myös alemman osasarjan osia. Noilla kaikenlaisilla hipo osilla on hintaa, mutta vaikutus reaalimaailmassa on kovin pieni."

        Riippuu tarvittavien osien lopullisesta hintaerosta, sillä parempilaatuiset osat yleensä toimivat sujuvammin ja säädötkin pysyvät paremmin ... tietty XTR:n ei ole "pakko" siirtyä ja toisaalta nyttemmin alkaa Covidin seuraamuksena olla ongelmaa myös osien saatavuudessa.

        Aiemmin tuli vinkki kääntyä ammattilaisen puoleen. Asiassa on niin monta muuttujaa että suosittelen vahvasti menemään pyörän kanssa jonkin ammattilaisen luo. Nyt niillä on vielä aikaa rupatella ennenkuin sesonki alkaa tosissaan. Ihan mitä tahansa palikoita ei voi ruuvata kiinni mihin tahansa. Keskiö on aika ratkaisevassa roolissa. Se ratkaisee millaiset kammet saa kiinni joten välitysten suunnittelu alkaa siitä. Maantie ja mtb osia voi tietyissä rajoissa yhdistellä. Täältä on turha yrittää löytää täydellistä ja tyhjentävää vartausta kaikkiin kysymyksiin. Kun saat yhden vastauksen niin tulee heti pari uutta kysymystä. Ylipäätään jos haluaa tarkkoja vastauksia niin pitäisi olla myös tarkat lähtötiedot kuten mikä pyörä ja mitkä osat siinä on kiinni. Sekään ei vielä riitä. Joitakin asioita pitää myös mitata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin tuli vinkki kääntyä ammattilaisen puoleen. Asiassa on niin monta muuttujaa että suosittelen vahvasti menemään pyörän kanssa jonkin ammattilaisen luo. Nyt niillä on vielä aikaa rupatella ennenkuin sesonki alkaa tosissaan. Ihan mitä tahansa palikoita ei voi ruuvata kiinni mihin tahansa. Keskiö on aika ratkaisevassa roolissa. Se ratkaisee millaiset kammet saa kiinni joten välitysten suunnittelu alkaa siitä. Maantie ja mtb osia voi tietyissä rajoissa yhdistellä. Täältä on turha yrittää löytää täydellistä ja tyhjentävää vartausta kaikkiin kysymyksiin. Kun saat yhden vastauksen niin tulee heti pari uutta kysymystä. Ylipäätään jos haluaa tarkkoja vastauksia niin pitäisi olla myös tarkat lähtötiedot kuten mikä pyörä ja mitkä osat siinä on kiinni. Sekään ei vielä riitä. Joitakin asioita pitää myös mitata.

        "Ihan mitä tahansa palikoita ei voi ruuvata kiinni mihin tahansa. Keskiö on aika ratkaisevassa roolissa. "

        Ihanko totta. Nyt on kyllä pakko todeta, että voihan h***tti näitä suuria viisauksia, itsestäänselvyyksiä suurina oppeina julistettuna.

        Mutta tehdään nyt kuitenkin pieni korjaus. Ratkaisevimmassa roolissa on ***vapaaratas***, eli se millaisen pakan siihen saa laitettua, siitä lähtee koko paketti tai on lähtemättä.

        Eturattaaan kiinnitys on standardia erilaisine pulttijakoineen, joskin 1x systeemiin vaihtaessaan voi joutua ketjun linjataksen käyttämään spaceria tai prikkasysteemiä, elle sitten vaihda koko keskiötä kampineen.

        "Täältä on turha yrittää löytää täydellistä ja tyhjentävää vartausta kaikkiin kysymyksiin. "

        No, kerropas missä tuollaista on peräänkuulutettu?

        Hienoa kun koetetaaan laittaa toisen kirjoittamaksi sellaista jota siellä ei edes ole ja tämä vain jotta sitten voisi koettaa itse viisastella.

        Edelleenkin. Tuokin kommentti avauksen asiasisältöön nähden on täysin epärelevantti, eli anti pyöreän nollan arvoinen ;-)

        Hieman rautalankaa. Avauksessa haettiin lähinnä kokemuksia ko. muutoksesta, eli siitä millaisiin välityksiin sen tehneet ovat päätyneet. Mikä tässä on noinkin ylivoimasta sisäistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihan mitä tahansa palikoita ei voi ruuvata kiinni mihin tahansa. Keskiö on aika ratkaisevassa roolissa. "

        Ihanko totta. Nyt on kyllä pakko todeta, että voihan h***tti näitä suuria viisauksia, itsestäänselvyyksiä suurina oppeina julistettuna.

        Mutta tehdään nyt kuitenkin pieni korjaus. Ratkaisevimmassa roolissa on ***vapaaratas***, eli se millaisen pakan siihen saa laitettua, siitä lähtee koko paketti tai on lähtemättä.

        Eturattaaan kiinnitys on standardia erilaisine pulttijakoineen, joskin 1x systeemiin vaihtaessaan voi joutua ketjun linjataksen käyttämään spaceria tai prikkasysteemiä, elle sitten vaihda koko keskiötä kampineen.

        "Täältä on turha yrittää löytää täydellistä ja tyhjentävää vartausta kaikkiin kysymyksiin. "

        No, kerropas missä tuollaista on peräänkuulutettu?

        Hienoa kun koetetaaan laittaa toisen kirjoittamaksi sellaista jota siellä ei edes ole ja tämä vain jotta sitten voisi koettaa itse viisastella.

        Edelleenkin. Tuokin kommentti avauksen asiasisältöön nähden on täysin epärelevantti, eli anti pyöreän nollan arvoinen ;-)

        Hieman rautalankaa. Avauksessa haettiin lähinnä kokemuksia ko. muutoksesta, eli siitä millaisiin välityksiin sen tehneet ovat päätyneet. Mikä tässä on noinkin ylivoimasta sisäistää?

        Avaus oli jaarittelua josta on mahdoton päätellä juuri mitään. Sehän ei edes sisältänyt mitään kysymystä. Korkeintaan sen että yritetään hakea tukea omille ajatuksille. Jos on jo päättänyt oman kantansa niin miksi ylipäätään vaivautua tänne? Tiedetään - ei tiedetä - osataan muttei kuitenkaan osata eikä tiedetä. Onnea vaan valitsemallesi tielle. Jos ei osaa kysyä niin miten voi edellyttää että saa vastauksia joista on apua jos sitä oikeasti kaipaa. Jos joku kirjoittaisi tänne että just tein tommosen muutostyön ja hyvin meni eikä maksanut paljon ja suosittelen kaikille niin sellaista vastaustako nyt sitten haetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaus oli jaarittelua josta on mahdoton päätellä juuri mitään. Sehän ei edes sisältänyt mitään kysymystä. Korkeintaan sen että yritetään hakea tukea omille ajatuksille. Jos on jo päättänyt oman kantansa niin miksi ylipäätään vaivautua tänne? Tiedetään - ei tiedetä - osataan muttei kuitenkaan osata eikä tiedetä. Onnea vaan valitsemallesi tielle. Jos ei osaa kysyä niin miten voi edellyttää että saa vastauksia joista on apua jos sitä oikeasti kaipaa. Jos joku kirjoittaisi tänne että just tein tommosen muutostyön ja hyvin meni eikä maksanut paljon ja suosittelen kaikille niin sellaista vastaustako nyt sitten haetaan?

        1) Kertositko mikä avauksesta lainatussa alla olevassa on älyllisesti noin ylitsepääsemätöntä?

        2) Kertoistko miksi ja minkä vietin ajamana toistamiseen "tunkeudut" aivottomine jaarituksiensi aloituksiin, jotka sinua eivät edes kiinnosta ja joihin sinulla ei ole mitään asiallista, rakentavaa ja / tai älyllistä annettavaa?

        *
        Mutta sitten se yksi oleellinen tekijä, eli miten nuo 1x - vaihtoehhdot sopivat välityksiltään ns. sekakäyttöön, eli suurimmaksi osaksi arkiajoja kaupungissa ja sen ympäristössä ja joskus luontopoluilla ... joskus 20-35 km happi-hyppely virkistys lenkkejä.

        Ajataus korvata 3x7 uusilla osilla, jolloin myös jarrut menisivät uusiksi.

        Pitää vielä varmistaa sopivuus vapaarattaalle, jolle ilmeisesti mahtuisi 9- tai 10-rattainen pakka.

        Sitten pitäisi osata valita välityksiä ajatellen sopivat ratasvaihtoehdot eteen ja taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihan mitä tahansa palikoita ei voi ruuvata kiinni mihin tahansa. Keskiö on aika ratkaisevassa roolissa. "

        Ihanko totta. Nyt on kyllä pakko todeta, että voihan h***tti näitä suuria viisauksia, itsestäänselvyyksiä suurina oppeina julistettuna.

        Mutta tehdään nyt kuitenkin pieni korjaus. Ratkaisevimmassa roolissa on ***vapaaratas***, eli se millaisen pakan siihen saa laitettua, siitä lähtee koko paketti tai on lähtemättä.

        Eturattaaan kiinnitys on standardia erilaisine pulttijakoineen, joskin 1x systeemiin vaihtaessaan voi joutua ketjun linjataksen käyttämään spaceria tai prikkasysteemiä, elle sitten vaihda koko keskiötä kampineen.

        "Täältä on turha yrittää löytää täydellistä ja tyhjentävää vartausta kaikkiin kysymyksiin. "

        No, kerropas missä tuollaista on peräänkuulutettu?

        Hienoa kun koetetaaan laittaa toisen kirjoittamaksi sellaista jota siellä ei edes ole ja tämä vain jotta sitten voisi koettaa itse viisastella.

        Edelleenkin. Tuokin kommentti avauksen asiasisältöön nähden on täysin epärelevantti, eli anti pyöreän nollan arvoinen ;-)

        Hieman rautalankaa. Avauksessa haettiin lähinnä kokemuksia ko. muutoksesta, eli siitä millaisiin välityksiin sen tehneet ovat päätyneet. Mikä tässä on noinkin ylivoimasta sisäistää?

        Jos pyörän tuunaus menee noin tunteisiin niin kannattaa unohtaa koko homma. Hanki mummis niin ei tarvitse pahoittaa mieltään välitysten eikä muiden vaikeiden asioiden takia. Vähän ilmaa renkaisiin ja rasvaa ketjuihin. Helppoa kuin heinän teko. Lapsikin sen osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1) Kertositko mikä avauksesta lainatussa alla olevassa on älyllisesti noin ylitsepääsemätöntä?

        2) Kertoistko miksi ja minkä vietin ajamana toistamiseen "tunkeudut" aivottomine jaarituksiensi aloituksiin, jotka sinua eivät edes kiinnosta ja joihin sinulla ei ole mitään asiallista, rakentavaa ja / tai älyllistä annettavaa?

        *
        Mutta sitten se yksi oleellinen tekijä, eli miten nuo 1x - vaihtoehhdot sopivat välityksiltään ns. sekakäyttöön, eli suurimmaksi osaksi arkiajoja kaupungissa ja sen ympäristössä ja joskus luontopoluilla ... joskus 20-35 km happi-hyppely virkistys lenkkejä.

        Ajataus korvata 3x7 uusilla osilla, jolloin myös jarrut menisivät uusiksi.

        Pitää vielä varmistaa sopivuus vapaarattaalle, jolle ilmeisesti mahtuisi 9- tai 10-rattainen pakka.

        Sitten pitäisi osata valita välityksiä ajatellen sopivat ratasvaihtoehdot eteen ja taakse.

        Jos käy noin kierroksilla niin kannattaa hankkia apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lopputuloksena pyörässä on 1x9 systeemi maantiepakalla. Ketjulinjakin osui suoraksi tavallisesti käytetyillä parilla vaihteella :)"

        Kiinnostaisi se, että moniko-piikkiset takarattaat on kyseessä ja monellako piikillä eturatas.

        Mutta miten maastopyörän takavaihtaja ja tangossa oleva shifteri haldaa maantie-osat ... entä uudet vaijerit?

        Entä jarrut, sillä joissakin osissa jarrukahva ja sifteri on samassa paketissa ja toisissa ne ovat erilliset?

        "Suosittaisin myös alemman osasarjan osia. Noilla kaikenlaisilla hipo osilla on hintaa, mutta vaikutus reaalimaailmassa on kovin pieni."

        Riippuu tarvittavien osien lopullisesta hintaerosta, sillä parempilaatuiset osat yleensä toimivat sujuvammin ja säädötkin pysyvät paremmin ... tietty XTR:n ei ole "pakko" siirtyä ja toisaalta nyttemmin alkaa Covidin seuraamuksena olla ongelmaa myös osien saatavuudessa.

        Fillari on sellanen jäykkä 29" tyyppinen pystyhköllä ajoasennolla ja 50 mm renkaat.

        Takapakan rattaita en enää muista. Joku normaali yleinen maantiepakka tuo on, jotain alempaa osasarjaa. Eturattaassa piikkejä on 32. Takavaihtajaa tai vaihdekahvaa en vaihtanut. Vaihdevaijerin vaihdoin, joku shimanon yleismalli. Maantiepakka ja maastovaihtaja (acera vm 2016) tuntuu toimivan yhdessä ihan jees.

        Jarrukahvat ja vaihdekahvat oli erilliset joten jarruihin ei tarttenut puuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyörän tuunaus menee noin tunteisiin niin kannattaa unohtaa koko homma. Hanki mummis niin ei tarvitse pahoittaa mieltään välitysten eikä muiden vaikeiden asioiden takia. Vähän ilmaa renkaisiin ja rasvaa ketjuihin. Helppoa kuin heinän teko. Lapsikin sen osaa.

        Tuollainen henkinen profiili on itselleni totaalinen arvoitus ja siksipä kysyn.

        Kertoistko mitä viettiä koetat toteuttaa, sillä onnistut tuottamaan joka ainoan viestisi täydellä nolla-arvolla, riidanhaasteellisestikin, joka on pelkkää ilmansaastetta avauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käy noin kierroksilla niin kannattaa hankkia apua.

        Tai kierroslukumittari. Voi tarkkailla tulisiko uusi ennätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fillari on sellanen jäykkä 29" tyyppinen pystyhköllä ajoasennolla ja 50 mm renkaat.

        Takapakan rattaita en enää muista. Joku normaali yleinen maantiepakka tuo on, jotain alempaa osasarjaa. Eturattaassa piikkejä on 32. Takavaihtajaa tai vaihdekahvaa en vaihtanut. Vaihdevaijerin vaihdoin, joku shimanon yleismalli. Maantiepakka ja maastovaihtaja (acera vm 2016) tuntuu toimivan yhdessä ihan jees.

        Jarrukahvat ja vaihdekahvat oli erilliset joten jarruihin ei tarttenut puuttua.

        Maantiepakan välityksiä en tunne, mutta 3x7:ssa takapakka on yleensä 14-28.

        Velogin videolla simuloi ko. pyörään toimivaksi: eturatas 42 ja takapakka 11-36, jolla sai tiheän ja harvan pään osumaan kohdilleen. Alkuperäinen takapakka oli 12-30.

        Valitsitko takapakan piikkilukuineen "sormituntumalla" vai miten päädyit ko. vaihtoehtoon ja varmistit sen sopivuuden vapaarattaalle?

        Hieno homma, että mastovaihtaja haldaa tuon takapakan. Päinvastoin, eli maantievaihaja ei toimisi jos takapakan iso ratas olisi liian iso.

        Tuossa Aceran tasossa on näemmä erilliset jarut ja shifterit, mutta pykälää alempana Altuksessa ovat yhdessä elementissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiepakan välityksiä en tunne, mutta 3x7:ssa takapakka on yleensä 14-28.

        Velogin videolla simuloi ko. pyörään toimivaksi: eturatas 42 ja takapakka 11-36, jolla sai tiheän ja harvan pään osumaan kohdilleen. Alkuperäinen takapakka oli 12-30.

        Valitsitko takapakan piikkilukuineen "sormituntumalla" vai miten päädyit ko. vaihtoehtoon ja varmistit sen sopivuuden vapaarattaalle?

        Hieno homma, että mastovaihtaja haldaa tuon takapakan. Päinvastoin, eli maantievaihaja ei toimisi jos takapakan iso ratas olisi liian iso.

        Tuossa Aceran tasossa on näemmä erilliset jarut ja shifterit, mutta pykälää alempana Altuksessa ovat yhdessä elementissä.

        Välitykset valitsin seuraavasti: huomasin ajavani aina keskimmäisellä eturattaalla ja lähinnä kolmella vierekkäisellä takarattaalla.

        Laskin oman ajotavan suosikki välityksen. Eturattaalla 30 piikkiä ja takarattaalla noin 18 piikkiä.

        Sitten katsoin, että millä takarattaalla ketjulinja on suora. Tämän suoran ketjulinjan takarattaan piikkiluvun mukaan laskin sitten eturattaan, jolla suosikkivälitys toteutuu.

        Vaihdoin tuolloin kuluneen tilalle vain uuden 9 lehtisen takapakan. Tiesin, että sopivat keskenään. Arvelin, että maantiepakka on kivempi polkea, kun siinä on enempi mahdollisia välityksiä alueella jota käytän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitykset valitsin seuraavasti: huomasin ajavani aina keskimmäisellä eturattaalla ja lähinnä kolmella vierekkäisellä takarattaalla.

        Laskin oman ajotavan suosikki välityksen. Eturattaalla 30 piikkiä ja takarattaalla noin 18 piikkiä.

        Sitten katsoin, että millä takarattaalla ketjulinja on suora. Tämän suoran ketjulinjan takarattaan piikkiluvun mukaan laskin sitten eturattaan, jolla suosikkivälitys toteutuu.

        Vaihdoin tuolloin kuluneen tilalle vain uuden 9 lehtisen takapakan. Tiesin, että sopivat keskenään. Arvelin, että maantiepakka on kivempi polkea, kun siinä on enempi mahdollisia välityksiä alueella jota käytän.

        Tuo on ollut hyvä tilannekartoitus ja sait maltillisin muutoksin ajoosi sopivan kombon.

        Tuossa mun fillarissa pitää vielä selvittää ja varmistaa mitä sen vapaarattaalle voi laittaa, joka sitten antaa raamin.

        Sen jälkeen pitää kartoitella ratasvaihtoehtoja / välityksiä, mutta mieluiten jokin 1x systeemi.

        Mikäli vapaarattaaseen torppaa, niin sitten yksi vaihtoehto on omata tuuria ja löytää edullisesti sopiva käytetty takakiekko ... 1x9-vesioita ei näyttäisi olevan kovin paljoa tarjolla. Tosin kiinasta ei oikein innostaisi tilailla ...

        1x9: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=shimano+1x+9+groupset&_sacat=0

        1x10: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=shimano+1x10+groupset&_sop=12&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-19255-0&campid=5336728181&customid=&toolid=10001


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ollut hyvä tilannekartoitus ja sait maltillisin muutoksin ajoosi sopivan kombon.

        Tuossa mun fillarissa pitää vielä selvittää ja varmistaa mitä sen vapaarattaalle voi laittaa, joka sitten antaa raamin.

        Sen jälkeen pitää kartoitella ratasvaihtoehtoja / välityksiä, mutta mieluiten jokin 1x systeemi.

        Mikäli vapaarattaaseen torppaa, niin sitten yksi vaihtoehto on omata tuuria ja löytää edullisesti sopiva käytetty takakiekko ... 1x9-vesioita ei näyttäisi olevan kovin paljoa tarjolla. Tosin kiinasta ei oikein innostaisi tilailla ...

        1x9: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=shimano+1x+9+groupset&_sacat=0

        1x10: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=shimano+1x10+groupset&_sop=12&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-19255-0&campid=5336728181&customid=&toolid=10001

        Olisihan se 1x7 myös ihan toimiva kombo. Tossa 1x7 on vaan pikkusen pienempi määrä välityksiä käytössä.

        Jos eturattaat on edelleen kunnossa ja välitykset sopii, niin voit kokeilla poistaa kaksi turhaa ratasta ja jättää etuvaihtajan jollakin tavalla lukittuna ohjuriksi. Tämäkin toimii.

        Sitten vaan uusi takapakka ja ketjut. Siinä olisi hyvä parin kympin 1x päivitys :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se 1x7 myös ihan toimiva kombo. Tossa 1x7 on vaan pikkusen pienempi määrä välityksiä käytössä.

        Jos eturattaat on edelleen kunnossa ja välitykset sopii, niin voit kokeilla poistaa kaksi turhaa ratasta ja jättää etuvaihtajan jollakin tavalla lukittuna ohjuriksi. Tämäkin toimii.

        Sitten vaan uusi takapakka ja ketjut. Siinä olisi hyvä parin kympin 1x päivitys :)

        En ole tsekannut josko 7-pakkoja on edelleen myynnissä ja millä 'piikkisuhteilla' vs. nykyinen on 14-28T .... ja haldaisiko nyky-shifteri ja takavaihtaja uuden vaihtuneen koon pakan.

        Sitten tulisi valita hyvä kompromissi eturattaan koolle ja lisäksi se tarvinne spacerin ketjun linjaukseen.

        Nyt kun olen hieman kierrellyt netissä asian tiimoilta, niin yksirattaisilla kuulema tuppaa ketjut hyppimään pois, eli vanhan kapean ja piikeiltään erityyppisen rattaan säilyttäminen ei ole ideaalia, vaan tulisi hommat n/w ratas ja sille sopiva ketju.

        Muutoksia tehdessä on tavoite tehdä kertalaakista teknisesti kunnolla toimiva kombo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tsekannut josko 7-pakkoja on edelleen myynnissä ja millä 'piikkisuhteilla' vs. nykyinen on 14-28T .... ja haldaisiko nyky-shifteri ja takavaihtaja uuden vaihtuneen koon pakan.

        Sitten tulisi valita hyvä kompromissi eturattaan koolle ja lisäksi se tarvinne spacerin ketjun linjaukseen.

        Nyt kun olen hieman kierrellyt netissä asian tiimoilta, niin yksirattaisilla kuulema tuppaa ketjut hyppimään pois, eli vanhan kapean ja piikeiltään erityyppisen rattaan säilyttäminen ei ole ideaalia, vaan tulisi hommat n/w ratas ja sille sopiva ketju.

        Muutoksia tehdessä on tavoite tehdä kertalaakista teknisesti kunnolla toimiva kombo.

        Minusta vanha eturatas ketjuohjurilla (=olemassa oleva vaihtaja jäykistetty paikalleen) ja narrow wide eturatas ovat kumpikin yhtä hyviä pitämään ketju rattaalla.

        Kun kokeilin vanhaa ratasta ilman ohjuria, niin ketju tippui toisinaan pois paikaltaan, ehkä noin 100 km välein.

        Vanha vaihtaja ja shifteri toimii uuden pakan kanssa jos uusi pakka on about samaa kokoluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta vanha eturatas ketjuohjurilla (=olemassa oleva vaihtaja jäykistetty paikalleen) ja narrow wide eturatas ovat kumpikin yhtä hyviä pitämään ketju rattaalla.

        Kun kokeilin vanhaa ratasta ilman ohjuria, niin ketju tippui toisinaan pois paikaltaan, ehkä noin 100 km välein.

        Vanha vaihtaja ja shifteri toimii uuden pakan kanssa jos uusi pakka on about samaa kokoluokkaa.

        Tuossa kohdasta 2:49 alkaen peustelee hyvin miksi n/w ratas ja ketju on vakaampi vaihtoehto.

        - https://www.youtube.com/watch?v=b8o_AYiX76c

        Muutoksessa on kuitenkin sen verran hommaa, että motiivina on tehdä se kerrasta pläkiksi ja kliiniksi yhteensopivilla osilla, ettei tarvitsisi aloittaa samaa hommaa alusta uudestaan ja vielä mahdollisesti hommata uudestaan lisää uusia osia korvaamaan jo muutettuja.

        Itse en pidä mistään "sinne päin" jutuista, eli haluaisin samalla sen vanhan etuvaihataja-rumiluksenkin kuuseen ;-)

        Mutta oleellisin juttu on se mitä tuolle vapaarattaalle voi asentaa, joka sitten linjaa loput tai sitten pitäisi löytää edullisesti sopiva takakiekko.

        Tässä alkanut kiinnostaa päivittää koko iki-vanha osasetti uusiksi, mikäli vain sopivia osia on saatavilla ... ehkä Acera tai Alivio tai Deore, kun niistäkin vaikuttaa olevan hieman pulaa Covidin vuoksi.


    • Anonyymi

      Joo, onkohan 3x7 osia saavilla tv. outo provokaattori.

      • Anonyymi

        Kävin eilen saatavilla ja oli just loppu.


    • Anonyymi

      Aivan turhaa rahan ja ajan haaskuuta koko homma. Mikä on niin ihmeellinen pyörä mistä ei raaski luopua ja hankkia uutta? Todennäköisesti koko hommaan menee useampi satanen. Jos siihen pistää vähän lisää saa uuden pyörän jossa kaikki on uutta ja parempaa. Noin kevyeen käyttöön saa 600-800e luokassa oikein hyvän pyörän. Se on tietysti vähän eri asia jos homma olisi hanskassa mutta nyt näyttää hanskatkin olevan hukassa. Nyt vielä vaivataan asialla muita eikä mitkään vastaukset kelpaa.

      • Anonyymi

        Turhaa kaikki tyyni, kuten ohessakin ... mutta oikein hieno lopputulos ja kaunista kirurgisen siistiä duunia ;-)

        - https://www.youtube.com/watch?v=pSaW_aM131I

        "Nyt vielä vaivataan asialla muita eikä mitkään vastaukset kelpaa."

        Eräs "vastaaja" tehtailee aivottomuuksia oikein urakalla, mutta mikäs siinä kun vaikuttaa olevan erikoisalaansa ;-)

        Ps. Miksi vaivaudut, säästä arvokas aikasi toisaalle, ei juuri sinulta ole mitään kysytty ;-)

        Rattoisaa illan jatkoa sinullekin, priorisoi, nauti elämästä ja laatuajasta, elämä on lyhyt!


    • Anonyymi

      Fakta: 7 vaihteen vapaarattaaseen ei mene 9 tai 10 lehtinen pakka. Pelkkä vapaarattaan vaihto ei riitä vaan tarvitaan uusi kiekko ellei halua rihdata sitä uudelleen.

      • Anonyymi

        Vasta-faktaa alla, eli tuo affirmaatio ei ole 100% :n varma asia ... saattaa pitää paikkansa monessa tapauksessa, mutta ilmeisesti ei kaikissa, asiasta on osin ristiriitaistakin infoa.

        ***

        "The HG splining length has been extended twice over the years. "

        "It’s first incarnation was as a 7 speed freehub body. That was made longer to allow 8 speed cassettes to be fitted. These freehubs are still in use today in the MTB arena as even Shimano 11s MTB cassettes fit on this splining."

        - https://dcrwheels.co.uk/freehub-body-types-what-is-compatible-with-what/

        ***

        Tosin fillarissani oleva Exage FH-HG 50 riskeeraa olla ohessa olevaa vanhempi versio (?) ja jos näin, niin homma "hieman" hankaloituu ... erittelyä kohdasta 2:08 eteenpäin.

        Siksi avauksessa mainitsin, että vapaaratas-homma pitää vielä varmistaa.

        "MTB HUB / Freehubs COMPATIBILITY - How many GEARS Drivetrain??? 8, 9, 10, 11, 12 Speed"

        - https://www.youtube.com/watch?v=meZdvmJZlFc


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Deoren 3x10 muutin 1x10 ja 3x7 Aceraann 1x7 ja lopputulos molemmissa erittäin hyvä.

      • Anonyymi

        Millä osamuutoksilla nuo 1x toteutukset toteutettiin ja moniko hampaisella eturattaalla?

        Itsellä pieni "fetissi" Deoreen, eli kiinnostaisi muuttaa koko setti ko. osille, eli vaatisi vapaarattaan vuoksi takakiekon vaihdonkin, ehkä sopiva käytetty voisi löytyä edullisestikin. Deoren tapauksessa paletti skippautusi ilmeisesti 1x11-versioon.

        Mielyttää ajatus vanhasta huomaamattomasta, simppelistä, teräsrunkoisesta "jäykästä" fillarista vannejarruineen, mutta suht' laadukkailla ja mainiosti toimivilla osilla ja 1x on esteetisestikin siistimpi juttu.

        Jos tuon antiikin entisöinti alkaa enempikin innostaa, niin voisi kerran purkuhommiin alkaessan hiekkapuhallutta koko rungon ja sitten vetää uuden diskreeton värisävyn pintaan ... siinä olisi fillaria pitkäksi aikaa ;-)


    • Anonyymi

      36x11-32

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      622
      16428
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      369
      12803
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      8129
    4. Yksin oli Sofia tullut Espanjasta

      https://www.seiska.fi/kotimaa/jattiriita-espanjassa-sofia-belorf-palasi-yksin-suomeen-ilman-stefan-thermania-kuvat Harmi, että tää ja muut riidat on v
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      8111
    5. Oho! Vappu Pimiä yllättäen myös Kokkisota-juontajaksi - Sikke Sumari pois äkillisestä syystä

      Maajussille morsian, TTK ja nyt myös Kokkisota. Pimiällä riittää vientiä... https://www.suomi24.fi/viihde/oho-vappu-pimia-yllattaen-myos-kokkisota-juo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      4247