Mikä on Suomen historian suurin sotalaiva?
SOTALAIVA
7
1465
Vastaukset
- ....
ei suomella ole koskaan ollutkaan mitään sotalaivaa. kaikki jotain soutuveneen lähisukulaisia. eihän merivoimilla nykyäänkään ole kuin kolme tavallista venettä suurempaa alusta...
aivan pelkkä vitsi nuo "merivoimat". pöh. Jos oikein muistan niin Suomella oli toisessa maailmansodassa sellainen kuin panssarilaiva Ilmarinen. Taisipa olla myöskin sisarlaiva. Ilmarinen taidettiin upottaa sodan alkuvaiheessa
vom- sotavainajain muisto
Isosetäni meni Ilmarisen mukana. Ajoi tod. näk. miinaan, kaksi räjähdystä yllättäen 14. 9. 1941 jonkin matkaa Utöstä etelään. Vajaassa minuutissa kallistuma jo 90 astetta. Pyörähti ympäri ja oli pinnalla n. 4 minuuttia. Upposi sitten perä edellä. 271 miestä hukkui, 132 miestä pelastettiin.
Panssarilaiva Ilmarinen ja sisaralus Väinämöinen valm. 1933 ja 1932.
Alusten uppouma 3900 tonnia, nopeus 15 solmua. Aseistus 4 kpl 254 mm tykkejä, 8 kpl 105 mm ja 4 kpl 40 mm it-tykkejä. Kylkien panssarointi 55 mm, tornien 100-120 mm.
Laivastoa oli Suomella enemmänkin kyllä. - ///
sotavainajain muisto kirjoitti:
Isosetäni meni Ilmarisen mukana. Ajoi tod. näk. miinaan, kaksi räjähdystä yllättäen 14. 9. 1941 jonkin matkaa Utöstä etelään. Vajaassa minuutissa kallistuma jo 90 astetta. Pyörähti ympäri ja oli pinnalla n. 4 minuuttia. Upposi sitten perä edellä. 271 miestä hukkui, 132 miestä pelastettiin.
Panssarilaiva Ilmarinen ja sisaralus Väinämöinen valm. 1933 ja 1932.
Alusten uppouma 3900 tonnia, nopeus 15 solmua. Aseistus 4 kpl 254 mm tykkejä, 8 kpl 105 mm ja 4 kpl 40 mm it-tykkejä. Kylkien panssarointi 55 mm, tornien 100-120 mm.
Laivastoa oli Suomella enemmänkin kyllä.Ellen väärin muista, niin juuri Ilmarisen ja Väinämöisen alkuperäiset nimet olivat Beo ja Wulf.
- kekle
sotavainajain muisto kirjoitti:
Isosetäni meni Ilmarisen mukana. Ajoi tod. näk. miinaan, kaksi räjähdystä yllättäen 14. 9. 1941 jonkin matkaa Utöstä etelään. Vajaassa minuutissa kallistuma jo 90 astetta. Pyörähti ympäri ja oli pinnalla n. 4 minuuttia. Upposi sitten perä edellä. 271 miestä hukkui, 132 miestä pelastettiin.
Panssarilaiva Ilmarinen ja sisaralus Väinämöinen valm. 1933 ja 1932.
Alusten uppouma 3900 tonnia, nopeus 15 solmua. Aseistus 4 kpl 254 mm tykkejä, 8 kpl 105 mm ja 4 kpl 40 mm it-tykkejä. Kylkien panssarointi 55 mm, tornien 100-120 mm.
Laivastoa oli Suomella enemmänkin kyllä.Rantojakin tosin nuorella tasavallalla oli mutta.
Arvokasta varustelupääomaa tuhlattiin melko turhaan vanhanaikaisiit rautaastioihin. Niillä rahoilla olis saatu Talvisotaan paljon tarpeellisia kamppeita,pärjättykin ehkä silloistakin paremmin. - simon23
kekle kirjoitti:
Rantojakin tosin nuorella tasavallalla oli mutta.
Arvokasta varustelupääomaa tuhlattiin melko turhaan vanhanaikaisiit rautaastioihin. Niillä rahoilla olis saatu Talvisotaan paljon tarpeellisia kamppeita,pärjättykin ehkä silloistakin paremmin.kyllä ihan hyvänä pelotteena. Antoivat muistaakseni jopa tulitukea kannaksella talvisodassa... tai jatkosodassa.heh.
Ilmatorjuntaristeilijä Nioben eli "Väinämösen" upottamisesta jaettiin naapurissa urakalla mitaleja. Oli melkoinen yllätys kun annettiin niille sotakorvauksena. Romutettiin vasta aikamyöhään, en muista millon 50-luvun lopus? Kuka muistaa? - MaZah
simon23 kirjoitti:
kyllä ihan hyvänä pelotteena. Antoivat muistaakseni jopa tulitukea kannaksella talvisodassa... tai jatkosodassa.heh.
Ilmatorjuntaristeilijä Nioben eli "Väinämösen" upottamisesta jaettiin naapurissa urakalla mitaleja. Oli melkoinen yllätys kun annettiin niille sotakorvauksena. Romutettiin vasta aikamyöhään, en muista millon 50-luvun lopus? Kuka muistaa?Väinämöinen ja Ilmarinen toimivat Talvisodan aikana ilmapuolustuksessa. Turussa oli yksi ja toisen sijaintipaikkaa en nyt äkkiseltään muista. Jatkosodan alussa panssarilaivoja käytettiin aktiivisesti mm. "kilpailu Ahvenanmaalle" -tehtävässä ja suurimpien saarten valtauksessa ja puolustuksessa. Väinämöisen upottua miinan seurauksena Ilmarinen siirrettiin muistaakseni takaisin ilmatorjuntatehtäviin, koska pienellä maalla ei ollut varaa menettää viimeistä panssarilaivaa. Kannaksen seuduilla ei panssarilaivat toimineet.
(korjatkaa jos näette suuria virheitä, koska on kirjoitettu ulkomuistista)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372