Naisnäkökulma

ave.maria

Yritänpä tässä uudelleen aihetta, josta jo aiemminkin olen kysellyt.
Koska nyt meillä on jokapaikanhöylä jorojukka paikalla, joka on sitä mieltä, että näkökulmillakin on sukupuolet, ehkäpä se nyt selittyy.

Ruotsissa on asiaa tutkineet henkilöt tuleet aivan päinvastaiseen lopputulokseen kuin jorojukka.
Sen katsotaan jopa syrjivän naista. On väärin sukupuolen perusteella olettaa mitään erityistä näkökulmaa työssä. Tämä tutkimus oli tehty korkeimmissa viroissa olevien naisten kesken. Omaa työtäni vastaavassa, päättävässä asemassa olevien keskuudessa.

He kokivat kiusallisena sen, että nimenomaan naiselle asetetaan erityinen vaatimus ensin olla kuten miehet ja kun on päästy huipulle, vaaditaankin äkkiä naisnäkökulmaa. Näin ei toimita miesten kohdalla.

Miksi siis naisten? Miksi on oltava joku samblarin näkökulma, joka on vielä sidottu sukupuoleen?
Ja mistä sen tietää, että se sitten on juuri naisnäkökulma? Miten se eroaa miesnäkökulmasta? Kun kyseessä on nimenomaan työ huippuvirassa, ei kuukautiset eikä erektiot...

16

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sukupuolten välinen tasa-arvo on ei ole mahdollinen! Vetoan biologisiin erilaisuuksiin. Lakeja voidaan säätää, mutta niillä ei voida mitätöidä tuota eroa. Jos nainen sattuu pääsemään johtavaan asemaan, hän joutuu tekemään päätöksiä, jotka ovat ristiridassa hänen biologisen olemuksensa kanssa.
      vom

      • Hertha

        Ymmärrän hätäsi.

        Terv. kirjoittava alkulima, biologisen olemuksensa kahlehtima. Plöps. Bluiiiii.


    • j.pukkila

      ..mielestäni koko sana "naisnäkökulma" on naisten itsensä keksimä, j.pukkila ei ainakaan olisi moista sanahirviötä pystynyt keksimään, muistelen tasa-arvotaistelun kuumimpia aikoja, jolloin nainen piti päästää johtamaan, koska hänellä oli erityinen naisnäkökulma perinteisen sovinistisen katsantokannan sijaan, mutta ilmeisesti feministit ovat siinä määrin miehistyneet, että maailmassa on enää yksi näkökulma, näinhän se on politiikassakin: ennen oli kapitalismi ja sosialismi, nyt vain kapitalismi, tai ehkä on parempi sanoa, ettei nykyään ole sitäkään..

      • jorojukka-kukka

        Toisaalta olet kovastikin puhumassa naisten erilaisuuden puolesta tuossa toisessa keskustelussa juuri tänään. Nyt et ymmärrä naisnäkökulmaa. Mistähän tämä oikein johtuu?


      • j.pukkila
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Toisaalta olet kovastikin puhumassa naisten erilaisuuden puolesta tuossa toisessa keskustelussa juuri tänään. Nyt et ymmärrä naisnäkökulmaa. Mistähän tämä oikein johtuu?

        ..siitä, että naisnäkökulmalle on mitä ilmeisimmin käynyt samoin kuin sosialismille, se on hävinnyt, jäljelle on jäänyt pelkkä tuulipukukansa..


    • jorojukka-kukka

      Naisnäkökulma on hankala käsite. Sen todentaminen on vaikeaa, sillä varmaankaan kaikilla naisilla ei ole naisnäkökulmaa, vaikka he naisia ovatkin.
      Mitä naisnäkökulma oikeastaan on? Ja johtuuko se ajattelun erilaisuudesta mieheen nähden: Mies suoraviivainen ja nainen monimuotoinen, sivuseikkoja huomioon ottava. Toisaalta naisnäkökulmalla voisi olla jokin toinenkin nimi: Monitahoinen näkökulma, Huomioon ottava näkökulma, Lämmin näkökulma, Ihmisläheinen näkökulma. Hmmm... minua kiehtoo ehkä eniten tuo viimeinen, Ihmisläheinen näkökulma.
      Ihmisläheinen näkökulma voi olla myös miehellä, joka ei ole imenyt perinteisen miesroolin kovuutta ja kilpailuhenkisyyttä ja muista välinpitämätöntä asennetta.
      Ja todellakin tähdennän vielä, ettei suinkaan kaikilla naisilla ole naisnäkökulmaa. Uskon että on kysymys pitkälti arvoista ja maailmankatsomuksesta ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta.

      • ave.maria

        Onko tasa-arvoista naista kohtaan, että häneltä vaaditaan erityistä naisnäkökulmaa?

        Miksi sitä ei vaadita mieheltä, joka on huippuvirassa?

        Mielestäni tällaiset seikat jos mitkä, syrjivät ja vaativat ENEMMÄN naiselta, vaikka kyseessä on samanlainen työ miehen kanssa.
        En yhdessäkään nauvottelussa ole itsekään ikinä kohdannut tilannetta, että joltakulta mieheltä olisi tivattu miesnäkökulmaa asiaan, mutta sen sata kertaa on naisnäkökulmaan kyllä tullut törmättyä.


      • ave.maria

        Yms. seikat, joita luettelit, eivät ole sukupuolisidonnaisia.

        Viimeinen lauseesi sitten kuittasikin koko aiemman kirjoituksesi. Arvot meillä on kaikilla erilaiset, myöskään kaikki naiset eivät omista samalaisia arvoja. Se on syrjintää, ja naisten (feministien sanoisin) omaa keksintöä, kuten joku viisas aiemmin totesikin.

        Onko se sitten ihmisläheisempää tulkintaa, että naistuomaritkin tuomitsevat raiskarit lievemmin? Kuinka tarpeellinen taikka kuinka haitallinen on tuo näkökulma?
        Entä kuinka suuri osuus naisten syrjintää työmarkkinoilla kulkee tuon näkökulman alla? Ehkäpä se "kulma" ei ole eduksi kaikille aloille?

        Olemme joskus aiemmin puhuneet rooleista, miksi tuottaa uusia rooleja vanhojen tilalle? Mitä järkeä siinä on? Tai miksi leikkiä roolittomuutta, joka sekin ON rooli?

        Jos aikoo kaataa raja-aitoja ja asenteita, se on tehtävä sillä tavoin, jota muutkin käyttävät.
        Jos haluaa poistaa ennakkoluuloja, ne on helpoiten poistettavissa, kun on osoittaa, että ne ovat vääriä!! Kun feminismi ajaa naisten asiaa tällä tavoin, olen valmis alkamaan feministiksi.

        Minussa ilmenevä "naisviha" (jota mainostat) on juuri sitä, että en voi millään pitää naista minään rääpäleenä, jonka eteen on kaikki tehtävä. Idioottina, joka ei ymmärrä omaa parastaan. En myöskään halua pitää naista uhrina, sen enempää kuin miestäkään. Kun yrität jompaa kumpaa, varmasti olen eri mieltä. Oli se sitten naisvihaa taikka mitä tahansa sinun mielestäsi.

        Jag har talat.


      • jorojukka-kukka
        ave.maria kirjoitti:

        Yms. seikat, joita luettelit, eivät ole sukupuolisidonnaisia.

        Viimeinen lauseesi sitten kuittasikin koko aiemman kirjoituksesi. Arvot meillä on kaikilla erilaiset, myöskään kaikki naiset eivät omista samalaisia arvoja. Se on syrjintää, ja naisten (feministien sanoisin) omaa keksintöä, kuten joku viisas aiemmin totesikin.

        Onko se sitten ihmisläheisempää tulkintaa, että naistuomaritkin tuomitsevat raiskarit lievemmin? Kuinka tarpeellinen taikka kuinka haitallinen on tuo näkökulma?
        Entä kuinka suuri osuus naisten syrjintää työmarkkinoilla kulkee tuon näkökulman alla? Ehkäpä se "kulma" ei ole eduksi kaikille aloille?

        Olemme joskus aiemmin puhuneet rooleista, miksi tuottaa uusia rooleja vanhojen tilalle? Mitä järkeä siinä on? Tai miksi leikkiä roolittomuutta, joka sekin ON rooli?

        Jos aikoo kaataa raja-aitoja ja asenteita, se on tehtävä sillä tavoin, jota muutkin käyttävät.
        Jos haluaa poistaa ennakkoluuloja, ne on helpoiten poistettavissa, kun on osoittaa, että ne ovat vääriä!! Kun feminismi ajaa naisten asiaa tällä tavoin, olen valmis alkamaan feministiksi.

        Minussa ilmenevä "naisviha" (jota mainostat) on juuri sitä, että en voi millään pitää naista minään rääpäleenä, jonka eteen on kaikki tehtävä. Idioottina, joka ei ymmärrä omaa parastaan. En myöskään halua pitää naista uhrina, sen enempää kuin miestäkään. Kun yrität jompaa kumpaa, varmasti olen eri mieltä. Oli se sitten naisvihaa taikka mitä tahansa sinun mielestäsi.

        Jag har talat.

        Kuka niin on koskaan väittänyt? Ei feministit ainakaan.


      • ave.maria
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Kuka niin on koskaan väittänyt? Ei feministit ainakaan.

        En uskonutkaan että olet kykenevä keskustelemaan OIKEASTA aiheesta.

        Olet siihen liian rääpäle.


      • jorojukka-kukka
        ave.maria kirjoitti:

        En uskonutkaan että olet kykenevä keskustelemaan OIKEASTA aiheesta.

        Olet siihen liian rääpäle.

        Taas näitä juttuja! :/


      • ave.maria
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Taas näitä juttuja! :/

        Osoitit jo ymmärtämättömyytesi.

        En odotaankaan että sinulta saisin koskaan mitään kannustavaa kommenttia. Niin idiootti en ole.


      • jorojukka-kukka
        ave.maria kirjoitti:

        Osoitit jo ymmärtämättömyytesi.

        En odotaankaan että sinulta saisin koskaan mitään kannustavaa kommenttia. Niin idiootti en ole.

        Kannustan sinua lukemaan feministikirjallisuutta.


    • exLotta

      Olen kyllä jossain määrin samaa mieltä tuosta naisnäkökulma-käsitteen haitallisuudesta työelämässä. Mielestäni työasioita voidaan valtaosin käsitellä täysin sukupuolineutraalisti ja edellyttäen jokaiselta vain henkilökohtaisia mielipiteitä. Yleensä työasioissa vaikuttavat kuitenkin enemmän muut kuin henkilökohtaiset ajatukset/mielipiteet/asenteet, joten erityinen nais- tai miesnäkökulman korostaminen on tarpeetonta.

      Monissa tapauksissa on kuitenkin mahdotonta täysin erottautua sukupuolivärittyneestä ajattelusta, koska sukupuolemme määrittää varsin vahvasti sitä, millaisen maailmankuvan omaamme. Aivan samoin, kun jos esim. projektissa toimii henkilö, jolla on tekninen koulutus /tausta ja henkilö, jolla on humanistinen tausta, on todennäköistä, että nämä henkilöt kiinnittävät projektissa huomiota erilaisiin seikkoihin ja painottavat hiukan eri asioita, eri tavoin.

      • Yhdyn mielelläni exLotan mielipiteeseen. Kokemusperäinen päätelmä1
        vom


      • ave.maria

        Sukupuolineutraaliuteen käsittääkseni on hyväkin pyrkiä työmarkkinoilla. Mutta jostain ihmeen syystä joillekin paukapäille on terveen ajattelun merkki se, että ollaan erilaisia kuin mitä vaatimukset ovat kyseiseen tehtävään. Ja kuitenkaan niitä ei loppupeleissä saisi ottaa työhönotossa lainkaan huomioon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe