Pakkavaihteisen vanteen

Anonyymi-ap

Tilalle Shimano 3v, onnistuuko takahaarukan puolesta.

41

752

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meinaatko että tuo antamasi tieto riittää vielä antamaan vastausta kysymykseesi? Vastaus on voi onnistuo tai voi olla onnistumatta.

      Takahaarukan leveys ja kiekon kiinnitystapa takahaarukkaan ratkaisevat,

    • Anonyymi

      Ei onnistu koska suoraa välitystä pienennetään takaratasta vaihtamalla, niin silloin ei tiedä, pieneneekö myös vaihteiden keskinäinen kokoero senteissä mitaten. Pitäisi pystyä laskemaan prosentit.

      • Anonyymi

        Jos ei ymmärrä kysymystä, kannattaa ehkä olla vastaamatta. Saattaa olla, ettei tyhmyys paljastu...


      • Anonyymi

        On turvallista kun ei itse yritä ottaa täällä mitään aihetta käsiteltäväksi, vaan keskittyy vain muille vittuiluun


    • Anonyymi

      Olen vaihtanut sekä 5- että 8-vaihteisten takakiekon napavaihteiseksi. Onnistui ilman rakenteiden muuttamista. Toiseen tuli tuo kysytty Shimanon 3 ja toiseen saman valmistajan 7-vaihteinen napa. Toimivia laakista molemmat.

      Enemmän työtä meni etuhammasrattaan vaihtamisessa, kun 7-vaihteisesta tuli aluksi talvipyöräksi vähän liian pitkävälitteinen. Mutta se on eri tarina.

      • Anonyymi

        8-vaihteinen takakiekon napa lienee 135 mm leveä, ja 3-v alle 130 mm. Miten tuon ratkaisit? Teräsrunkoa voi vääntää, alumiinisen vääntely on epäterveellistä. Vai riittikö 3-v akselin pituus prikkojen lisäämiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8-vaihteinen takakiekon napa lienee 135 mm leveä, ja 3-v alle 130 mm. Miten tuon ratkaisit? Teräsrunkoa voi vääntää, alumiinisen vääntely on epäterveellistä. Vai riittikö 3-v akselin pituus prikkojen lisäämiseen?

        Vaihtoi varmaankin 8-ja 5- vaihteiset rataspakat (ulkoiset ketjuvaihteet) 7-ja 3-vaihteisiin napavaihdemekanismeihin. Niin käsitin ainakin lukemani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtoi varmaankin 8-ja 5- vaihteiset rataspakat (ulkoiset ketjuvaihteet) 7-ja 3-vaihteisiin napavaihdemekanismeihin. Niin käsitin ainakin lukemani.

        Olipa tuossa aidosti typerä kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8-vaihteinen takakiekon napa lienee 135 mm leveä, ja 3-v alle 130 mm. Miten tuon ratkaisit? Teräsrunkoa voi vääntää, alumiinisen vääntely on epäterveellistä. Vai riittikö 3-v akselin pituus prikkojen lisäämiseen?

        Juu prikkojen käyttö riitti. En pidä sitä rakenteen muuttamisena vaan normaalina säätövaran käyttämisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tuossa aidosti typerä kommentti.

        Perusteleppas mikä tuossakin nyt oli sinusta joteskin typerää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu prikkojen käyttö riitti. En pidä sitä rakenteen muuttamisena vaan normaalina säätövaran käyttämisenä.

        Juu, prikoilla on helppo kaventaa, mutta leventäminen menee aina isolla riskillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusteleppas mikä tuossakin nyt oli sinusta joteskin typerää?

        Kysymys että voiko persreiät tulla nyt edes jotakin shittiä heittämään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys että voiko persreiät tulla nyt edes jotakin shittiä heittämään..

        Näythän tuota voivan


    • Anonyymi

      Mielenkiinnolla seurataan nyt katsomon puolelta millainen vittuiluketju tästä uudesta kehkeytyy.

      • Anonyymi

        Hanki elämä!


    • Anonyymi

      Nyt pitäisi löytää sellainen runko, mihin mahtuu leveä sotapyörän takapallo.

      • Anonyymi

        Olisiko liikaa pyydetty että kirjoitat niin että muutkin ymmärtävät mistä on kyse?


    • Anonyymi

      On turvallista kun ei itse yritä ottaa täällä mitään aihetta käsiteltäväksi, vaan keskittyy vain muille vittuiluun.

      • Anonyymi

        Mistä ihmeestä sinulla nyt on tarve keskustella?

        Kyse oli tuosta takahaarukasta, itse olen skeptinen mutta mittanauha tai rakennekuvat vain esille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ihmeestä sinulla nyt on tarve keskustella?

        Kyse oli tuosta takahaarukasta, itse olen skeptinen mutta mittanauha tai rakennekuvat vain esille.

        Nopeasti Shimanon sivuja kun selailee Nexus 3:n tuotetiedoista, niin SG-3C41 jalkajarrullinen versio sopii niin 120mm kuin 127mm taka-akselileveydelle (mukana olevia prikkoja käyttämällä taikka käyttämällä jättämällä ja sitten SG-3D55 levyjarrymalli käy 135mm taka-akselileveydelle ja SG-3R75 rullajarrumalli käy myös tuolla 135mm taka-akselille.
        Eli tuo pitää huomioida napaa hankkiessa.


    • Anonyymi

      Väännän vielä varmuuden vuoksi, mistä tässä napojen leveydestä puhuttaessa on kyse:

      -pyörän runko tehdään sille suunnitellun takanavan mitoilla
      -3-vaihteisen napavaihteen napa on usein kapeampi (eli ne runkoa vasten osuvat uloimmat mutterit) kuin esim. 8-vaihteinen ulkoisella vaihtajalla varustettu napa
      -jos kapean 3-vaihteisen navan asettaa leveämmälle navalle rakennettuun runkoon, takahaarukan sisäpuolelle jää tyhjää tilaa
      -tuon tyhjän tilan voi poistaa puristamalla TERÄSrunkoa väkisin kapeammalle tai lisätä prikkoja haarukan sisäpuolelle, jos akselin pituus riittää sitten vielä ulkopuollekin

      • Anonyymi

        Kommentoin itseäni, "(ne runkoa vasten osuvat uloimmat mutterit)" tarkoittaa siellä takahaarukan sisäpuolella olevia navan uloimpia osia, joista navan leveys mitataan.


      • Anonyymi

        Sinne vain sisäp. pyöritellään lisää muttereita, mutta onko ketjulle säätövaraa retkipyörissä, Shimanossa pitää olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinne vain sisäp. pyöritellään lisää muttereita, mutta onko ketjulle säätövaraa retkipyörissä, Shimanossa pitää olla.

        Tuo säätövara/muutos voidaan tehdä myös kyseisentyylisellä osalla joka pitää ketjua tiukalla pyörässä missä ei ole takanavan pitkittäissäätöä
        https://fillarikellari.fi/tuote/ketjunkiristin-9-to-1-tight/


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo säätövara/muutos voidaan tehdä myös kyseisentyylisellä osalla joka pitää ketjua tiukalla pyörässä missä ei ole takanavan pitkittäissäätöä
        https://fillarikellari.fi/tuote/ketjunkiristin-9-to-1-tight/

        Sitten tulee vastaan ketjun moduuli, hammasaukkojen kapeus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten tulee vastaan ketjun moduuli, hammasaukkojen kapeus.

        Kerotko mikä on ongelma?
        Jos/kun napavaihteeksi tulee Shimanon Nexus 3 napa niin sen takarattaat ovat 3/32" levyiselle ketjulle suunnitellut ja jos tuo vanha vaihteisto on ollut 6-8vaihteinen, niin sekin käyttää tuota samaa 3/32" ketjuleveyttä, joten mistä ongelma tulee?
        Perus yksivaihteisen ketjuleveys on 1/8"

        Tuo linkkaamani säätövarsi toimii kyllä molemmilla ketjuleveyksillä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerotko mikä on ongelma?
        Jos/kun napavaihteeksi tulee Shimanon Nexus 3 napa niin sen takarattaat ovat 3/32" levyiselle ketjulle suunnitellut ja jos tuo vanha vaihteisto on ollut 6-8vaihteinen, niin sekin käyttää tuota samaa 3/32" ketjuleveyttä, joten mistä ongelma tulee?
        Perus yksivaihteisen ketjuleveys on 1/8"

        Tuo linkkaamani säätövarsi toimii kyllä molemmilla ketjuleveyksillä.

        Väärin! 1-vaihteisen ja napavaihteisen ketjuleveys on molemmissa sama. Kummassakaan niistä ei ketjun tarvitse siirtyä ulkorattaalta toiselle, joten ketju voi olla ja onkin vaihteettomissa pyörissä käytettävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin! 1-vaihteisen ja napavaihteisen ketjuleveys on molemmissa sama. Kummassakaan niistä ei ketjun tarvitse siirtyä ulkorattaalta toiselle, joten ketju voi olla ja onkin vaihteettomissa pyörissä käytettävä.

        Muista kertoa tuo myös Shimanolla joka nykysissä Nexus versioissaan käyttää tuota 2.3mm hammasleveyttä joka on tuon 3/32" ketjun hammasleveys. eikä enään tuota vanhempaa 3.0mm hammasleveyttä (joka tuossa 1/8" ketjussa), mutta ei hätää, tuolla kapaemmalla 2.3mm hammasleveydellä voi käyttää myös tuota leveämpää 1/8" ketjua.

        Tuossa tuota nykyistä 3/32" Nexus ratasta:

        https://fillarikellari.fi/tuote/ratas-painet-22-h-3-32-hopea-nexus-shimano/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6MMI75JMpq0L_BgzlYKpZN6X29K8IBa_l3N9q1b5JaxZ_ToV7Faum0aAguqEALw_wcB


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Muista kertoa tuo myös Shimanolla joka nykysissä Nexus versioissaan käyttää tuota 2.3mm hammasleveyttä joka on tuon 3/32" ketjun hammasleveys. eikä enään tuota vanhempaa 3.0mm hammasleveyttä (joka tuossa 1/8" ketjussa), mutta ei hätää, tuolla kapaemmalla 2.3mm hammasleveydellä voi käyttää myös tuota leveämpää 1/8" ketjua.

        Tuossa tuota nykyistä 3/32" Nexus ratasta:

        https://fillarikellari.fi/tuote/ratas-painet-22-h-3-32-hopea-nexus-shimano/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6MMI75JMpq0L_BgzlYKpZN6X29K8IBa_l3N9q1b5JaxZ_ToV7Faum0aAguqEALw_wcB

        Ja kerro tuo asia myös vaikka Helkamalle (ja muille pyörävalmistajille) joka ilmeisestikkin sitten käyttää tuossa perinteisessä Ainossaan väärää ketjua tuon Shimanon Nexus3:n kanssa...

        https://aijaa.com/ClRm38


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo säätövara/muutos voidaan tehdä myös kyseisentyylisellä osalla joka pitää ketjua tiukalla pyörässä missä ei ole takanavan pitkittäissäätöä
        https://fillarikellari.fi/tuote/ketjunkiristin-9-to-1-tight/

        Jalkajarru ei sitten kai voi toimia tuollaisen ketjunkiristimen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jalkajarru ei sitten kai voi toimia tuollaisen ketjunkiristimen kanssa.

        Itse en noita jalkajarruja "harrasta" ollenkaan niin nyt menee hieman alueelle että en osaa sanoa, voipi tulla ongelmia juu...
        Mutta nyt oli ensimmäinen kerta tässä ketjussa kun tuli tuo jalkajarruihin muutos edes puheeksi.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Muista kertoa tuo myös Shimanolla joka nykysissä Nexus versioissaan käyttää tuota 2.3mm hammasleveyttä joka on tuon 3/32" ketjun hammasleveys. eikä enään tuota vanhempaa 3.0mm hammasleveyttä (joka tuossa 1/8" ketjussa), mutta ei hätää, tuolla kapaemmalla 2.3mm hammasleveydellä voi käyttää myös tuota leveämpää 1/8" ketjua.

        Tuossa tuota nykyistä 3/32" Nexus ratasta:

        https://fillarikellari.fi/tuote/ratas-painet-22-h-3-32-hopea-nexus-shimano/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6MMI75JMpq0L_BgzlYKpZN6X29K8IBa_l3N9q1b5JaxZ_ToV7Faum0aAguqEALw_wcB

        Esimerkiksi Shimanon vaihteettomassa takanavassa 2.3mm ratas heiluu sivuttaissuunnassa kun lukitusrengas on paikoillaan. Eli 3,00 mm ratas tarvittaisiin. Paksumpi ratas olisi myös pitkäikäisempi.

        Miksi ihmeessä siis on siirrytty ohuempiin rattaisiin kun vakiopyörän ketju, jollainen on tai voi olla vakiopyörässä ja napavaihteisissa, sallii 3,00mm rattaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Shimanon vaihteettomassa takanavassa 2.3mm ratas heiluu sivuttaissuunnassa kun lukitusrengas on paikoillaan. Eli 3,00 mm ratas tarvittaisiin. Paksumpi ratas olisi myös pitkäikäisempi.

        Miksi ihmeessä siis on siirrytty ohuempiin rattaisiin kun vakiopyörän ketju, jollainen on tai voi olla vakiopyörässä ja napavaihteisissa, sallii 3,00mm rattaan?

        Varmasti kannattaisi kysyä Shimanon insinöörieitä miksi ovat noissa Nexus / Alfine sarjan napavaihteistoissaan siirtyneet noihin 2.3mm rattaisiin ja 3/32" ketjuun, heiltä varmastikkin saisi parhaan perustelun asiaan, mutta tämä tilanne niiden osalta ollut jo hyvin monia vuosia ja en tiedä onko siitä ollut mitään ongelmaa..?

        Itselleni nuo napavaihteelliset ei niin tuttuja (itselläni on yksi Nexus8:n takanavalla oleva pyörä, jonka uusien ketjujen oston yhteydessä tilanne tuon ketjuleveyden suhteen "avautui" kun asiaa tutkin kun itsekkin alkuun luulin että käyttävät tuota periunteistä 1/8" ketjua mutta näin ei sitten asia ollutkaan).

        Mutta mitä tuossa nyt asiaa hieman eri Englanninkielisiltä keskustelupalstoilta lueskellut, niin kyllä tuossa kapaemmassa 3/32" ketjussa joitakin etuja on, on hiljaisempi sekä hieman kevyempi kuin 1/8" ketju, mutta yksi huomattava asia on että on sivusuunnassa selvästi taipuisampi ja ei ole ollenkaan niin tarkka ketjulinjan suoruudesta kuin tuo vähemmän taipuisa 1/8" ketju. Tämä asia voi olla hyvinkin merkittävä etenkin jälkiesannuksessa jossa ketjulinja ei välttämättä osu aivan suoralle linjalle.

        Ja sitten noihin rattaan "heilumisiin", eli olet tuollaisen Shimanon 2.3mm takarattaan ostanut mutta se ei ole asettunut kunnolla paikoilleen, näinkö? (eli ei tarvitse enään keskustella asiasta onko Shimanolla käytössä nuo 2.3mm takarattaat vai eivätko ole, eli se vaihe keskustelusta on ohitettu vaan nyt keskustellaan jo miksi nain on?).
        Siinä mielessä mielenkiintoinen asia että luulisi että Shimanon insinööreillä osaaminen sen suhteen mikä minkäkin osakomponentin "vaatimukset" ovat.
        Toisaalta itselläni tulee se mieleen onko vanhemmat Nexus versiot sitten erikokoisella kiinnitys"klipsillä" kuin nykyiset ja tuo rataspaksuus pitäisi sitten valita sen mukaan, mutta nyt menee oman tietämysalueen ulkopuolella. Ja kokoajan noiden 2.3mm takarattaiden osalta puhutaan Nexus/Alfine vaihteistoista, en vaihteettomista takanavoista, eli oletuksellisesti vaihteeton takanapa "vaatisi" tuon 3mm rattaan (nyt taas veikkailua).
        Sitten pitää tietysti vielä huomioida se, että rattaan keskikohta josta se tulee napaan kiinni, niin siinä on prässätyt, pokkaukset jotka tekevätt sen että tuo kiinnityskohta on vahvempi ja kiinnityspaksuus on selvästi enemmän kuin tuo rattaan muu leveys.

        Tuossa hyvä linkki Shimanon omaan Nexus/Alfine takarttaaseen (2.3mm) josta kuvat niin edestä, takaa mutta myös sivulta, ja tuosta sivukuvasti nuo keskellä olevien pokkausten vaikutus tuohon kiinnityskohdan paksuuteen on havauttavissa kun tarkkaan katsoo.

        https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-GEAR-Sprocket-for-Nexus-Alfine-3-to-11-speed-Intern-Geared-Hubs-p12404/?o=1000007266-black-16-tooth&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI172SwMPdiAMVNQCiAx1JYyt0EAQYAyABEgJqq_D_BwE


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Varmasti kannattaisi kysyä Shimanon insinöörieitä miksi ovat noissa Nexus / Alfine sarjan napavaihteistoissaan siirtyneet noihin 2.3mm rattaisiin ja 3/32" ketjuun, heiltä varmastikkin saisi parhaan perustelun asiaan, mutta tämä tilanne niiden osalta ollut jo hyvin monia vuosia ja en tiedä onko siitä ollut mitään ongelmaa..?

        Itselleni nuo napavaihteelliset ei niin tuttuja (itselläni on yksi Nexus8:n takanavalla oleva pyörä, jonka uusien ketjujen oston yhteydessä tilanne tuon ketjuleveyden suhteen "avautui" kun asiaa tutkin kun itsekkin alkuun luulin että käyttävät tuota periunteistä 1/8" ketjua mutta näin ei sitten asia ollutkaan).

        Mutta mitä tuossa nyt asiaa hieman eri Englanninkielisiltä keskustelupalstoilta lueskellut, niin kyllä tuossa kapaemmassa 3/32" ketjussa joitakin etuja on, on hiljaisempi sekä hieman kevyempi kuin 1/8" ketju, mutta yksi huomattava asia on että on sivusuunnassa selvästi taipuisampi ja ei ole ollenkaan niin tarkka ketjulinjan suoruudesta kuin tuo vähemmän taipuisa 1/8" ketju. Tämä asia voi olla hyvinkin merkittävä etenkin jälkiesannuksessa jossa ketjulinja ei välttämättä osu aivan suoralle linjalle.

        Ja sitten noihin rattaan "heilumisiin", eli olet tuollaisen Shimanon 2.3mm takarattaan ostanut mutta se ei ole asettunut kunnolla paikoilleen, näinkö? (eli ei tarvitse enään keskustella asiasta onko Shimanolla käytössä nuo 2.3mm takarattaat vai eivätko ole, eli se vaihe keskustelusta on ohitettu vaan nyt keskustellaan jo miksi nain on?).
        Siinä mielessä mielenkiintoinen asia että luulisi että Shimanon insinööreillä osaaminen sen suhteen mikä minkäkin osakomponentin "vaatimukset" ovat.
        Toisaalta itselläni tulee se mieleen onko vanhemmat Nexus versiot sitten erikokoisella kiinnitys"klipsillä" kuin nykyiset ja tuo rataspaksuus pitäisi sitten valita sen mukaan, mutta nyt menee oman tietämysalueen ulkopuolella. Ja kokoajan noiden 2.3mm takarattaiden osalta puhutaan Nexus/Alfine vaihteistoista, en vaihteettomista takanavoista, eli oletuksellisesti vaihteeton takanapa "vaatisi" tuon 3mm rattaan (nyt taas veikkailua).
        Sitten pitää tietysti vielä huomioida se, että rattaan keskikohta josta se tulee napaan kiinni, niin siinä on prässätyt, pokkaukset jotka tekevätt sen että tuo kiinnityskohta on vahvempi ja kiinnityspaksuus on selvästi enemmän kuin tuo rattaan muu leveys.

        Tuossa hyvä linkki Shimanon omaan Nexus/Alfine takarttaaseen (2.3mm) josta kuvat niin edestä, takaa mutta myös sivulta, ja tuosta sivukuvasti nuo keskellä olevien pokkausten vaikutus tuohon kiinnityskohdan paksuuteen on havauttavissa kun tarkkaan katsoo.

        https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-GEAR-Sprocket-for-Nexus-Alfine-3-to-11-speed-Intern-Geared-Hubs-p12404/?o=1000007266-black-16-tooth&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI172SwMPdiAMVNQCiAx1JYyt0EAQYAyABEgJqq_D_BwE

        Tuossa vielä hyvä esimerkki vaikkapa KMC:n Single Speed ketjuista, on:
        Z1 Wide (koko 1/2" * 1/8")
        https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1wide-single-speed

        Z1 Narrow (koko 1/2" *3/32")
        https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1narrow-single-speed


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Varmasti kannattaisi kysyä Shimanon insinöörieitä miksi ovat noissa Nexus / Alfine sarjan napavaihteistoissaan siirtyneet noihin 2.3mm rattaisiin ja 3/32" ketjuun, heiltä varmastikkin saisi parhaan perustelun asiaan, mutta tämä tilanne niiden osalta ollut jo hyvin monia vuosia ja en tiedä onko siitä ollut mitään ongelmaa..?

        Itselleni nuo napavaihteelliset ei niin tuttuja (itselläni on yksi Nexus8:n takanavalla oleva pyörä, jonka uusien ketjujen oston yhteydessä tilanne tuon ketjuleveyden suhteen "avautui" kun asiaa tutkin kun itsekkin alkuun luulin että käyttävät tuota periunteistä 1/8" ketjua mutta näin ei sitten asia ollutkaan).

        Mutta mitä tuossa nyt asiaa hieman eri Englanninkielisiltä keskustelupalstoilta lueskellut, niin kyllä tuossa kapaemmassa 3/32" ketjussa joitakin etuja on, on hiljaisempi sekä hieman kevyempi kuin 1/8" ketju, mutta yksi huomattava asia on että on sivusuunnassa selvästi taipuisampi ja ei ole ollenkaan niin tarkka ketjulinjan suoruudesta kuin tuo vähemmän taipuisa 1/8" ketju. Tämä asia voi olla hyvinkin merkittävä etenkin jälkiesannuksessa jossa ketjulinja ei välttämättä osu aivan suoralle linjalle.

        Ja sitten noihin rattaan "heilumisiin", eli olet tuollaisen Shimanon 2.3mm takarattaan ostanut mutta se ei ole asettunut kunnolla paikoilleen, näinkö? (eli ei tarvitse enään keskustella asiasta onko Shimanolla käytössä nuo 2.3mm takarattaat vai eivätko ole, eli se vaihe keskustelusta on ohitettu vaan nyt keskustellaan jo miksi nain on?).
        Siinä mielessä mielenkiintoinen asia että luulisi että Shimanon insinööreillä osaaminen sen suhteen mikä minkäkin osakomponentin "vaatimukset" ovat.
        Toisaalta itselläni tulee se mieleen onko vanhemmat Nexus versiot sitten erikokoisella kiinnitys"klipsillä" kuin nykyiset ja tuo rataspaksuus pitäisi sitten valita sen mukaan, mutta nyt menee oman tietämysalueen ulkopuolella. Ja kokoajan noiden 2.3mm takarattaiden osalta puhutaan Nexus/Alfine vaihteistoista, en vaihteettomista takanavoista, eli oletuksellisesti vaihteeton takanapa "vaatisi" tuon 3mm rattaan (nyt taas veikkailua).
        Sitten pitää tietysti vielä huomioida se, että rattaan keskikohta josta se tulee napaan kiinni, niin siinä on prässätyt, pokkaukset jotka tekevätt sen että tuo kiinnityskohta on vahvempi ja kiinnityspaksuus on selvästi enemmän kuin tuo rattaan muu leveys.

        Tuossa hyvä linkki Shimanon omaan Nexus/Alfine takarttaaseen (2.3mm) josta kuvat niin edestä, takaa mutta myös sivulta, ja tuosta sivukuvasti nuo keskellä olevien pokkausten vaikutus tuohon kiinnityskohdan paksuuteen on havauttavissa kun tarkkaan katsoo.

        https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-GEAR-Sprocket-for-Nexus-Alfine-3-to-11-speed-Intern-Geared-Hubs-p12404/?o=1000007266-black-16-tooth&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI172SwMPdiAMVNQCiAx1JYyt0EAQYAyABEgJqq_D_BwE

        Shimano E110 117 vaihteettomassa takanavassa 2,3 mm ratas heiluu jonkin verran sivuttain kun se on lukittu paikoilleen lukitusrenkaalla. Ei varmasti ole tarkoitus että se heiluisi.

        Ostin kerran noin 7v. sitten pyöräliikkeestä takaratasta ja huomasin että se näytti ohuelta, eli 2,3 milliseltä. Kysyin myyjältä että eikö ole paksumpaa, 3 millistä ratasta. Ei ollut.

        Toisen kerran tilasin tai kysyin Bikesteristä 3mm takarattaista. Sain vastaukseksi että ne ovat nyt 2,3 millisiä ja samaa tasoa kulutuskestävyydeltään kuin aiemmat 3mm takarattaat ja että rattaiden kulutuskestävyyteen vaikuttaa muutkin asiat kuin materiaalin paksuus.

        Niin vaikuttaakin tietysti, mutta tuo väite samasta kulutuskestävyydestä vain materiaalin paksuuden näkökulmasta katsottuna ei tietenkään voi pitää paikkansa jos materiaalin koostumus on sama kuin aiemmissa 3,0mm rattaissa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa vielä hyvä esimerkki vaikkapa KMC:n Single Speed ketjuista, on:
        Z1 Wide (koko 1/2" * 1/8")
        https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1wide-single-speed

        Z1 Narrow (koko 1/2" *3/32")
        https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1narrow-single-speed

        Ei-ketjuvaihteisessa pyörässä valmistajan on turha vaihtaa kapeampaan ketjuun sillä perusteella että kapeamman ketjun taipuvuus sivuttaissuunnassa on parempi, kun mitään sivuttaisliikettä ei tapahdu eikä vaadita ketjulinjan ollessa koko ajan sama. Samasta asiasta johtuen myös ohuempiin rattaisiin siirtyminen on täysin turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei-ketjuvaihteisessa pyörässä valmistajan on turha vaihtaa kapeampaan ketjuun sillä perusteella että kapeamman ketjun taipuvuus sivuttaissuunnassa on parempi, kun mitään sivuttaisliikettä ei tapahdu eikä vaadita ketjulinjan ollessa koko ajan sama. Samasta asiasta johtuen myös ohuempiin rattaisiin siirtyminen on täysin turhaa.

        Mistä ihme ketjuvaihteisesta pyörästä puhut? Kaikissa pyörissä on ketju, harvoissa on hihna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei-ketjuvaihteisessa pyörässä valmistajan on turha vaihtaa kapeampaan ketjuun sillä perusteella että kapeamman ketjun taipuvuus sivuttaissuunnassa on parempi, kun mitään sivuttaisliikettä ei tapahdu eikä vaadita ketjulinjan ollessa koko ajan sama. Samasta asiasta johtuen myös ohuempiin rattaisiin siirtyminen on täysin turhaa.

        No, tämä taas niitä suht turhia puheita "miten pitäisi asioiden olla", kun faktillinen asia on se että alan suurin valmistaja Shimano on jo vuosia sitten siirtynyt Noxus / Alfinen mallistossa tuohon 2.3mm. rattaaseen. Eli tuo on asia miten tilanne tänä päivänä on.
        Tuolla 2.3mm rattaalla voi kyllä käyttää tuota 1/8" ketjua jos niin haluaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin! 1-vaihteisen ja napavaihteisen ketjuleveys on molemmissa sama. Kummassakaan niistä ei ketjun tarvitse siirtyä ulkorattaalta toiselle, joten ketju voi olla ja onkin vaihteettomissa pyörissä käytettävä.

        Onka asia jo selvinnyt tuon osalta, että nykyään nuo napavaihteiset käyttävät tuota 3/32" ketjuleveyttä? Vai vieläkö pidät kiinni tuosta kirjoittamastasi?
        Siis nyt kun kyse noista edellä keskusteltujen osien yhteensopivuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ihme ketjuvaihteisesta pyörästä puhut? Kaikissa pyörissä on ketju, harvoissa on hihna.

        Esimerkiksi Wikipedia sanoo:"...nykyisin yleisemmin ketjuvaihde, jossa rattaiden viereen asennetulla vaihteensiirtäjällä liikutetaan ketjua erikokoisten taka- tai keskiörattaiden välillä. ".

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Polkupyörä#Vaihteisto

        Ei tietenkään auta, jos ei halua ymmärtää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe