Tilalle Shimano 3v, onnistuuko takahaarukan puolesta.
Pakkavaihteisen vanteen
41
817
Vastaukset
Meinaatko että tuo antamasi tieto riittää vielä antamaan vastausta kysymykseesi? Vastaus on voi onnistuo tai voi olla onnistumatta.
Takahaarukan leveys ja kiekon kiinnitystapa takahaarukkaan ratkaisevat,- Anonyymi
Kylpä, näkyy oleban sama runko, oli mikä tahhaasa.
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/11906576
- Anonyymi
Ei onnistu koska suoraa välitystä pienennetään takaratasta vaihtamalla, niin silloin ei tiedä, pieneneekö myös vaihteiden keskinäinen kokoero senteissä mitaten. Pitäisi pystyä laskemaan prosentit.
- Anonyymi
Jos ei ymmärrä kysymystä, kannattaa ehkä olla vastaamatta. Saattaa olla, ettei tyhmyys paljastu...
- Anonyymi
On turvallista kun ei itse yritä ottaa täällä mitään aihetta käsiteltäväksi, vaan keskittyy vain muille vittuiluun
- Anonyymi
Olen vaihtanut sekä 5- että 8-vaihteisten takakiekon napavaihteiseksi. Onnistui ilman rakenteiden muuttamista. Toiseen tuli tuo kysytty Shimanon 3 ja toiseen saman valmistajan 7-vaihteinen napa. Toimivia laakista molemmat.
Enemmän työtä meni etuhammasrattaan vaihtamisessa, kun 7-vaihteisesta tuli aluksi talvipyöräksi vähän liian pitkävälitteinen. Mutta se on eri tarina.- Anonyymi
8-vaihteinen takakiekon napa lienee 135 mm leveä, ja 3-v alle 130 mm. Miten tuon ratkaisit? Teräsrunkoa voi vääntää, alumiinisen vääntely on epäterveellistä. Vai riittikö 3-v akselin pituus prikkojen lisäämiseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8-vaihteinen takakiekon napa lienee 135 mm leveä, ja 3-v alle 130 mm. Miten tuon ratkaisit? Teräsrunkoa voi vääntää, alumiinisen vääntely on epäterveellistä. Vai riittikö 3-v akselin pituus prikkojen lisäämiseen?
Vaihtoi varmaankin 8-ja 5- vaihteiset rataspakat (ulkoiset ketjuvaihteet) 7-ja 3-vaihteisiin napavaihdemekanismeihin. Niin käsitin ainakin lukemani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtoi varmaankin 8-ja 5- vaihteiset rataspakat (ulkoiset ketjuvaihteet) 7-ja 3-vaihteisiin napavaihdemekanismeihin. Niin käsitin ainakin lukemani.
Olipa tuossa aidosti typerä kommentti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8-vaihteinen takakiekon napa lienee 135 mm leveä, ja 3-v alle 130 mm. Miten tuon ratkaisit? Teräsrunkoa voi vääntää, alumiinisen vääntely on epäterveellistä. Vai riittikö 3-v akselin pituus prikkojen lisäämiseen?
Juu prikkojen käyttö riitti. En pidä sitä rakenteen muuttamisena vaan normaalina säätövaran käyttämisenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa tuossa aidosti typerä kommentti.
Perusteleppas mikä tuossakin nyt oli sinusta joteskin typerää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu prikkojen käyttö riitti. En pidä sitä rakenteen muuttamisena vaan normaalina säätövaran käyttämisenä.
Juu, prikoilla on helppo kaventaa, mutta leventäminen menee aina isolla riskillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perusteleppas mikä tuossakin nyt oli sinusta joteskin typerää?
Kysymys että voiko persreiät tulla nyt edes jotakin shittiä heittämään..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys että voiko persreiät tulla nyt edes jotakin shittiä heittämään..
Näythän tuota voivan
- Anonyymi
Mielenkiinnolla seurataan nyt katsomon puolelta millainen vittuiluketju tästä uudesta kehkeytyy.
- Anonyymi
Hanki elämä!
- Anonyymi
Nyt pitäisi löytää sellainen runko, mihin mahtuu leveä sotapyörän takapallo.
- Anonyymi
Olisiko liikaa pyydetty että kirjoitat niin että muutkin ymmärtävät mistä on kyse?
- Anonyymi
On turvallista kun ei itse yritä ottaa täällä mitään aihetta käsiteltäväksi, vaan keskittyy vain muille vittuiluun.
- Anonyymi
Mistä ihmeestä sinulla nyt on tarve keskustella?
Kyse oli tuosta takahaarukasta, itse olen skeptinen mutta mittanauha tai rakennekuvat vain esille. Anonyymi kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinulla nyt on tarve keskustella?
Kyse oli tuosta takahaarukasta, itse olen skeptinen mutta mittanauha tai rakennekuvat vain esille.Nopeasti Shimanon sivuja kun selailee Nexus 3:n tuotetiedoista, niin SG-3C41 jalkajarrullinen versio sopii niin 120mm kuin 127mm taka-akselileveydelle (mukana olevia prikkoja käyttämällä taikka käyttämällä jättämällä ja sitten SG-3D55 levyjarrymalli käy 135mm taka-akselileveydelle ja SG-3R75 rullajarrumalli käy myös tuolla 135mm taka-akselille.
Eli tuo pitää huomioida napaa hankkiessa.
- Anonyymi
Väännän vielä varmuuden vuoksi, mistä tässä napojen leveydestä puhuttaessa on kyse:
-pyörän runko tehdään sille suunnitellun takanavan mitoilla
-3-vaihteisen napavaihteen napa on usein kapeampi (eli ne runkoa vasten osuvat uloimmat mutterit) kuin esim. 8-vaihteinen ulkoisella vaihtajalla varustettu napa
-jos kapean 3-vaihteisen navan asettaa leveämmälle navalle rakennettuun runkoon, takahaarukan sisäpuolelle jää tyhjää tilaa
-tuon tyhjän tilan voi poistaa puristamalla TERÄSrunkoa väkisin kapeammalle tai lisätä prikkoja haarukan sisäpuolelle, jos akselin pituus riittää sitten vielä ulkopuollekin- Anonyymi
Kommentoin itseäni, "(ne runkoa vasten osuvat uloimmat mutterit)" tarkoittaa siellä takahaarukan sisäpuolella olevia navan uloimpia osia, joista navan leveys mitataan.
- Anonyymi
Sinne vain sisäp. pyöritellään lisää muttereita, mutta onko ketjulle säätövaraa retkipyörissä, Shimanossa pitää olla.
Anonyymi kirjoitti:
Sinne vain sisäp. pyöritellään lisää muttereita, mutta onko ketjulle säätövaraa retkipyörissä, Shimanossa pitää olla.
Tuo säätövara/muutos voidaan tehdä myös kyseisentyylisellä osalla joka pitää ketjua tiukalla pyörässä missä ei ole takanavan pitkittäissäätöä
https://fillarikellari.fi/tuote/ketjunkiristin-9-to-1-tight/- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo säätövara/muutos voidaan tehdä myös kyseisentyylisellä osalla joka pitää ketjua tiukalla pyörässä missä ei ole takanavan pitkittäissäätöä
https://fillarikellari.fi/tuote/ketjunkiristin-9-to-1-tight/Sitten tulee vastaan ketjun moduuli, hammasaukkojen kapeus.
Anonyymi kirjoitti:
Sitten tulee vastaan ketjun moduuli, hammasaukkojen kapeus.
Kerotko mikä on ongelma?
Jos/kun napavaihteeksi tulee Shimanon Nexus 3 napa niin sen takarattaat ovat 3/32" levyiselle ketjulle suunnitellut ja jos tuo vanha vaihteisto on ollut 6-8vaihteinen, niin sekin käyttää tuota samaa 3/32" ketjuleveyttä, joten mistä ongelma tulee?
Perus yksivaihteisen ketjuleveys on 1/8"
Tuo linkkaamani säätövarsi toimii kyllä molemmilla ketjuleveyksillä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kerotko mikä on ongelma?
Jos/kun napavaihteeksi tulee Shimanon Nexus 3 napa niin sen takarattaat ovat 3/32" levyiselle ketjulle suunnitellut ja jos tuo vanha vaihteisto on ollut 6-8vaihteinen, niin sekin käyttää tuota samaa 3/32" ketjuleveyttä, joten mistä ongelma tulee?
Perus yksivaihteisen ketjuleveys on 1/8"
Tuo linkkaamani säätövarsi toimii kyllä molemmilla ketjuleveyksillä.Väärin! 1-vaihteisen ja napavaihteisen ketjuleveys on molemmissa sama. Kummassakaan niistä ei ketjun tarvitse siirtyä ulkorattaalta toiselle, joten ketju voi olla ja onkin vaihteettomissa pyörissä käytettävä.
Anonyymi kirjoitti:
Väärin! 1-vaihteisen ja napavaihteisen ketjuleveys on molemmissa sama. Kummassakaan niistä ei ketjun tarvitse siirtyä ulkorattaalta toiselle, joten ketju voi olla ja onkin vaihteettomissa pyörissä käytettävä.
Muista kertoa tuo myös Shimanolla joka nykysissä Nexus versioissaan käyttää tuota 2.3mm hammasleveyttä joka on tuon 3/32" ketjun hammasleveys. eikä enään tuota vanhempaa 3.0mm hammasleveyttä (joka tuossa 1/8" ketjussa), mutta ei hätää, tuolla kapaemmalla 2.3mm hammasleveydellä voi käyttää myös tuota leveämpää 1/8" ketjua.
Tuossa tuota nykyistä 3/32" Nexus ratasta:
https://fillarikellari.fi/tuote/ratas-painet-22-h-3-32-hopea-nexus-shimano/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6MMI75JMpq0L_BgzlYKpZN6X29K8IBa_l3N9q1b5JaxZ_ToV7Faum0aAguqEALw_wcBsanttu_1975X kirjoitti:
Muista kertoa tuo myös Shimanolla joka nykysissä Nexus versioissaan käyttää tuota 2.3mm hammasleveyttä joka on tuon 3/32" ketjun hammasleveys. eikä enään tuota vanhempaa 3.0mm hammasleveyttä (joka tuossa 1/8" ketjussa), mutta ei hätää, tuolla kapaemmalla 2.3mm hammasleveydellä voi käyttää myös tuota leveämpää 1/8" ketjua.
Tuossa tuota nykyistä 3/32" Nexus ratasta:
https://fillarikellari.fi/tuote/ratas-painet-22-h-3-32-hopea-nexus-shimano/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6MMI75JMpq0L_BgzlYKpZN6X29K8IBa_l3N9q1b5JaxZ_ToV7Faum0aAguqEALw_wcBJa kerro tuo asia myös vaikka Helkamalle (ja muille pyörävalmistajille) joka ilmeisestikkin sitten käyttää tuossa perinteisessä Ainossaan väärää ketjua tuon Shimanon Nexus3:n kanssa...
https://aijaa.com/ClRm38- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo säätövara/muutos voidaan tehdä myös kyseisentyylisellä osalla joka pitää ketjua tiukalla pyörässä missä ei ole takanavan pitkittäissäätöä
https://fillarikellari.fi/tuote/ketjunkiristin-9-to-1-tight/Jalkajarru ei sitten kai voi toimia tuollaisen ketjunkiristimen kanssa.
Anonyymi kirjoitti:
Jalkajarru ei sitten kai voi toimia tuollaisen ketjunkiristimen kanssa.
Itse en noita jalkajarruja "harrasta" ollenkaan niin nyt menee hieman alueelle että en osaa sanoa, voipi tulla ongelmia juu...
Mutta nyt oli ensimmäinen kerta tässä ketjussa kun tuli tuo jalkajarruihin muutos edes puheeksi.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Muista kertoa tuo myös Shimanolla joka nykysissä Nexus versioissaan käyttää tuota 2.3mm hammasleveyttä joka on tuon 3/32" ketjun hammasleveys. eikä enään tuota vanhempaa 3.0mm hammasleveyttä (joka tuossa 1/8" ketjussa), mutta ei hätää, tuolla kapaemmalla 2.3mm hammasleveydellä voi käyttää myös tuota leveämpää 1/8" ketjua.
Tuossa tuota nykyistä 3/32" Nexus ratasta:
https://fillarikellari.fi/tuote/ratas-painet-22-h-3-32-hopea-nexus-shimano/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6MMI75JMpq0L_BgzlYKpZN6X29K8IBa_l3N9q1b5JaxZ_ToV7Faum0aAguqEALw_wcBEsimerkiksi Shimanon vaihteettomassa takanavassa 2.3mm ratas heiluu sivuttaissuunnassa kun lukitusrengas on paikoillaan. Eli 3,00 mm ratas tarvittaisiin. Paksumpi ratas olisi myös pitkäikäisempi.
Miksi ihmeessä siis on siirrytty ohuempiin rattaisiin kun vakiopyörän ketju, jollainen on tai voi olla vakiopyörässä ja napavaihteisissa, sallii 3,00mm rattaan? Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Shimanon vaihteettomassa takanavassa 2.3mm ratas heiluu sivuttaissuunnassa kun lukitusrengas on paikoillaan. Eli 3,00 mm ratas tarvittaisiin. Paksumpi ratas olisi myös pitkäikäisempi.
Miksi ihmeessä siis on siirrytty ohuempiin rattaisiin kun vakiopyörän ketju, jollainen on tai voi olla vakiopyörässä ja napavaihteisissa, sallii 3,00mm rattaan?Varmasti kannattaisi kysyä Shimanon insinöörieitä miksi ovat noissa Nexus / Alfine sarjan napavaihteistoissaan siirtyneet noihin 2.3mm rattaisiin ja 3/32" ketjuun, heiltä varmastikkin saisi parhaan perustelun asiaan, mutta tämä tilanne niiden osalta ollut jo hyvin monia vuosia ja en tiedä onko siitä ollut mitään ongelmaa..?
Itselleni nuo napavaihteelliset ei niin tuttuja (itselläni on yksi Nexus8:n takanavalla oleva pyörä, jonka uusien ketjujen oston yhteydessä tilanne tuon ketjuleveyden suhteen "avautui" kun asiaa tutkin kun itsekkin alkuun luulin että käyttävät tuota periunteistä 1/8" ketjua mutta näin ei sitten asia ollutkaan).
Mutta mitä tuossa nyt asiaa hieman eri Englanninkielisiltä keskustelupalstoilta lueskellut, niin kyllä tuossa kapaemmassa 3/32" ketjussa joitakin etuja on, on hiljaisempi sekä hieman kevyempi kuin 1/8" ketju, mutta yksi huomattava asia on että on sivusuunnassa selvästi taipuisampi ja ei ole ollenkaan niin tarkka ketjulinjan suoruudesta kuin tuo vähemmän taipuisa 1/8" ketju. Tämä asia voi olla hyvinkin merkittävä etenkin jälkiesannuksessa jossa ketjulinja ei välttämättä osu aivan suoralle linjalle.
Ja sitten noihin rattaan "heilumisiin", eli olet tuollaisen Shimanon 2.3mm takarattaan ostanut mutta se ei ole asettunut kunnolla paikoilleen, näinkö? (eli ei tarvitse enään keskustella asiasta onko Shimanolla käytössä nuo 2.3mm takarattaat vai eivätko ole, eli se vaihe keskustelusta on ohitettu vaan nyt keskustellaan jo miksi nain on?).
Siinä mielessä mielenkiintoinen asia että luulisi että Shimanon insinööreillä osaaminen sen suhteen mikä minkäkin osakomponentin "vaatimukset" ovat.
Toisaalta itselläni tulee se mieleen onko vanhemmat Nexus versiot sitten erikokoisella kiinnitys"klipsillä" kuin nykyiset ja tuo rataspaksuus pitäisi sitten valita sen mukaan, mutta nyt menee oman tietämysalueen ulkopuolella. Ja kokoajan noiden 2.3mm takarattaiden osalta puhutaan Nexus/Alfine vaihteistoista, en vaihteettomista takanavoista, eli oletuksellisesti vaihteeton takanapa "vaatisi" tuon 3mm rattaan (nyt taas veikkailua).
Sitten pitää tietysti vielä huomioida se, että rattaan keskikohta josta se tulee napaan kiinni, niin siinä on prässätyt, pokkaukset jotka tekevätt sen että tuo kiinnityskohta on vahvempi ja kiinnityspaksuus on selvästi enemmän kuin tuo rattaan muu leveys.
Tuossa hyvä linkki Shimanon omaan Nexus/Alfine takarttaaseen (2.3mm) josta kuvat niin edestä, takaa mutta myös sivulta, ja tuosta sivukuvasti nuo keskellä olevien pokkausten vaikutus tuohon kiinnityskohdan paksuuteen on havauttavissa kun tarkkaan katsoo.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-GEAR-Sprocket-for-Nexus-Alfine-3-to-11-speed-Intern-Geared-Hubs-p12404/?o=1000007266-black-16-tooth&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI172SwMPdiAMVNQCiAx1JYyt0EAQYAyABEgJqq_D_BwEsanttu_1975X kirjoitti:
Varmasti kannattaisi kysyä Shimanon insinöörieitä miksi ovat noissa Nexus / Alfine sarjan napavaihteistoissaan siirtyneet noihin 2.3mm rattaisiin ja 3/32" ketjuun, heiltä varmastikkin saisi parhaan perustelun asiaan, mutta tämä tilanne niiden osalta ollut jo hyvin monia vuosia ja en tiedä onko siitä ollut mitään ongelmaa..?
Itselleni nuo napavaihteelliset ei niin tuttuja (itselläni on yksi Nexus8:n takanavalla oleva pyörä, jonka uusien ketjujen oston yhteydessä tilanne tuon ketjuleveyden suhteen "avautui" kun asiaa tutkin kun itsekkin alkuun luulin että käyttävät tuota periunteistä 1/8" ketjua mutta näin ei sitten asia ollutkaan).
Mutta mitä tuossa nyt asiaa hieman eri Englanninkielisiltä keskustelupalstoilta lueskellut, niin kyllä tuossa kapaemmassa 3/32" ketjussa joitakin etuja on, on hiljaisempi sekä hieman kevyempi kuin 1/8" ketju, mutta yksi huomattava asia on että on sivusuunnassa selvästi taipuisampi ja ei ole ollenkaan niin tarkka ketjulinjan suoruudesta kuin tuo vähemmän taipuisa 1/8" ketju. Tämä asia voi olla hyvinkin merkittävä etenkin jälkiesannuksessa jossa ketjulinja ei välttämättä osu aivan suoralle linjalle.
Ja sitten noihin rattaan "heilumisiin", eli olet tuollaisen Shimanon 2.3mm takarattaan ostanut mutta se ei ole asettunut kunnolla paikoilleen, näinkö? (eli ei tarvitse enään keskustella asiasta onko Shimanolla käytössä nuo 2.3mm takarattaat vai eivätko ole, eli se vaihe keskustelusta on ohitettu vaan nyt keskustellaan jo miksi nain on?).
Siinä mielessä mielenkiintoinen asia että luulisi että Shimanon insinööreillä osaaminen sen suhteen mikä minkäkin osakomponentin "vaatimukset" ovat.
Toisaalta itselläni tulee se mieleen onko vanhemmat Nexus versiot sitten erikokoisella kiinnitys"klipsillä" kuin nykyiset ja tuo rataspaksuus pitäisi sitten valita sen mukaan, mutta nyt menee oman tietämysalueen ulkopuolella. Ja kokoajan noiden 2.3mm takarattaiden osalta puhutaan Nexus/Alfine vaihteistoista, en vaihteettomista takanavoista, eli oletuksellisesti vaihteeton takanapa "vaatisi" tuon 3mm rattaan (nyt taas veikkailua).
Sitten pitää tietysti vielä huomioida se, että rattaan keskikohta josta se tulee napaan kiinni, niin siinä on prässätyt, pokkaukset jotka tekevätt sen että tuo kiinnityskohta on vahvempi ja kiinnityspaksuus on selvästi enemmän kuin tuo rattaan muu leveys.
Tuossa hyvä linkki Shimanon omaan Nexus/Alfine takarttaaseen (2.3mm) josta kuvat niin edestä, takaa mutta myös sivulta, ja tuosta sivukuvasti nuo keskellä olevien pokkausten vaikutus tuohon kiinnityskohdan paksuuteen on havauttavissa kun tarkkaan katsoo.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-GEAR-Sprocket-for-Nexus-Alfine-3-to-11-speed-Intern-Geared-Hubs-p12404/?o=1000007266-black-16-tooth&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI172SwMPdiAMVNQCiAx1JYyt0EAQYAyABEgJqq_D_BwETuossa vielä hyvä esimerkki vaikkapa KMC:n Single Speed ketjuista, on:
Z1 Wide (koko 1/2" * 1/8")
https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1wide-single-speed
Z1 Narrow (koko 1/2" *3/32")
https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1narrow-single-speed- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Varmasti kannattaisi kysyä Shimanon insinöörieitä miksi ovat noissa Nexus / Alfine sarjan napavaihteistoissaan siirtyneet noihin 2.3mm rattaisiin ja 3/32" ketjuun, heiltä varmastikkin saisi parhaan perustelun asiaan, mutta tämä tilanne niiden osalta ollut jo hyvin monia vuosia ja en tiedä onko siitä ollut mitään ongelmaa..?
Itselleni nuo napavaihteelliset ei niin tuttuja (itselläni on yksi Nexus8:n takanavalla oleva pyörä, jonka uusien ketjujen oston yhteydessä tilanne tuon ketjuleveyden suhteen "avautui" kun asiaa tutkin kun itsekkin alkuun luulin että käyttävät tuota periunteistä 1/8" ketjua mutta näin ei sitten asia ollutkaan).
Mutta mitä tuossa nyt asiaa hieman eri Englanninkielisiltä keskustelupalstoilta lueskellut, niin kyllä tuossa kapaemmassa 3/32" ketjussa joitakin etuja on, on hiljaisempi sekä hieman kevyempi kuin 1/8" ketju, mutta yksi huomattava asia on että on sivusuunnassa selvästi taipuisampi ja ei ole ollenkaan niin tarkka ketjulinjan suoruudesta kuin tuo vähemmän taipuisa 1/8" ketju. Tämä asia voi olla hyvinkin merkittävä etenkin jälkiesannuksessa jossa ketjulinja ei välttämättä osu aivan suoralle linjalle.
Ja sitten noihin rattaan "heilumisiin", eli olet tuollaisen Shimanon 2.3mm takarattaan ostanut mutta se ei ole asettunut kunnolla paikoilleen, näinkö? (eli ei tarvitse enään keskustella asiasta onko Shimanolla käytössä nuo 2.3mm takarattaat vai eivätko ole, eli se vaihe keskustelusta on ohitettu vaan nyt keskustellaan jo miksi nain on?).
Siinä mielessä mielenkiintoinen asia että luulisi että Shimanon insinööreillä osaaminen sen suhteen mikä minkäkin osakomponentin "vaatimukset" ovat.
Toisaalta itselläni tulee se mieleen onko vanhemmat Nexus versiot sitten erikokoisella kiinnitys"klipsillä" kuin nykyiset ja tuo rataspaksuus pitäisi sitten valita sen mukaan, mutta nyt menee oman tietämysalueen ulkopuolella. Ja kokoajan noiden 2.3mm takarattaiden osalta puhutaan Nexus/Alfine vaihteistoista, en vaihteettomista takanavoista, eli oletuksellisesti vaihteeton takanapa "vaatisi" tuon 3mm rattaan (nyt taas veikkailua).
Sitten pitää tietysti vielä huomioida se, että rattaan keskikohta josta se tulee napaan kiinni, niin siinä on prässätyt, pokkaukset jotka tekevätt sen että tuo kiinnityskohta on vahvempi ja kiinnityspaksuus on selvästi enemmän kuin tuo rattaan muu leveys.
Tuossa hyvä linkki Shimanon omaan Nexus/Alfine takarttaaseen (2.3mm) josta kuvat niin edestä, takaa mutta myös sivulta, ja tuosta sivukuvasti nuo keskellä olevien pokkausten vaikutus tuohon kiinnityskohdan paksuuteen on havauttavissa kun tarkkaan katsoo.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-GEAR-Sprocket-for-Nexus-Alfine-3-to-11-speed-Intern-Geared-Hubs-p12404/?o=1000007266-black-16-tooth&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI172SwMPdiAMVNQCiAx1JYyt0EAQYAyABEgJqq_D_BwEShimano E110 117 vaihteettomassa takanavassa 2,3 mm ratas heiluu jonkin verran sivuttain kun se on lukittu paikoilleen lukitusrenkaalla. Ei varmasti ole tarkoitus että se heiluisi.
Ostin kerran noin 7v. sitten pyöräliikkeestä takaratasta ja huomasin että se näytti ohuelta, eli 2,3 milliseltä. Kysyin myyjältä että eikö ole paksumpaa, 3 millistä ratasta. Ei ollut.
Toisen kerran tilasin tai kysyin Bikesteristä 3mm takarattaista. Sain vastaukseksi että ne ovat nyt 2,3 millisiä ja samaa tasoa kulutuskestävyydeltään kuin aiemmat 3mm takarattaat ja että rattaiden kulutuskestävyyteen vaikuttaa muutkin asiat kuin materiaalin paksuus.
Niin vaikuttaakin tietysti, mutta tuo väite samasta kulutuskestävyydestä vain materiaalin paksuuden näkökulmasta katsottuna ei tietenkään voi pitää paikkansa jos materiaalin koostumus on sama kuin aiemmissa 3,0mm rattaissa. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa vielä hyvä esimerkki vaikkapa KMC:n Single Speed ketjuista, on:
Z1 Wide (koko 1/2" * 1/8")
https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1wide-single-speed
Z1 Narrow (koko 1/2" *3/32")
https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-z1narrow-single-speedEi-ketjuvaihteisessa pyörässä valmistajan on turha vaihtaa kapeampaan ketjuun sillä perusteella että kapeamman ketjun taipuvuus sivuttaissuunnassa on parempi, kun mitään sivuttaisliikettä ei tapahdu eikä vaadita ketjulinjan ollessa koko ajan sama. Samasta asiasta johtuen myös ohuempiin rattaisiin siirtyminen on täysin turhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei-ketjuvaihteisessa pyörässä valmistajan on turha vaihtaa kapeampaan ketjuun sillä perusteella että kapeamman ketjun taipuvuus sivuttaissuunnassa on parempi, kun mitään sivuttaisliikettä ei tapahdu eikä vaadita ketjulinjan ollessa koko ajan sama. Samasta asiasta johtuen myös ohuempiin rattaisiin siirtyminen on täysin turhaa.
Mistä ihme ketjuvaihteisesta pyörästä puhut? Kaikissa pyörissä on ketju, harvoissa on hihna.
Anonyymi kirjoitti:
Ei-ketjuvaihteisessa pyörässä valmistajan on turha vaihtaa kapeampaan ketjuun sillä perusteella että kapeamman ketjun taipuvuus sivuttaissuunnassa on parempi, kun mitään sivuttaisliikettä ei tapahdu eikä vaadita ketjulinjan ollessa koko ajan sama. Samasta asiasta johtuen myös ohuempiin rattaisiin siirtyminen on täysin turhaa.
No, tämä taas niitä suht turhia puheita "miten pitäisi asioiden olla", kun faktillinen asia on se että alan suurin valmistaja Shimano on jo vuosia sitten siirtynyt Noxus / Alfinen mallistossa tuohon 2.3mm. rattaaseen. Eli tuo on asia miten tilanne tänä päivänä on.
Tuolla 2.3mm rattaalla voi kyllä käyttää tuota 1/8" ketjua jos niin haluaa.Anonyymi kirjoitti:
Väärin! 1-vaihteisen ja napavaihteisen ketjuleveys on molemmissa sama. Kummassakaan niistä ei ketjun tarvitse siirtyä ulkorattaalta toiselle, joten ketju voi olla ja onkin vaihteettomissa pyörissä käytettävä.
Onka asia jo selvinnyt tuon osalta, että nykyään nuo napavaihteiset käyttävät tuota 3/32" ketjuleveyttä? Vai vieläkö pidät kiinni tuosta kirjoittamastasi?
Siis nyt kun kyse noista edellä keskusteltujen osien yhteensopivuudesta?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä ihme ketjuvaihteisesta pyörästä puhut? Kaikissa pyörissä on ketju, harvoissa on hihna.
Esimerkiksi Wikipedia sanoo:"...nykyisin yleisemmin ketjuvaihde, jossa rattaiden viereen asennetulla vaihteensiirtäjällä liikutetaan ketjua erikokoisten taka- tai keskiörattaiden välillä. ".
https://fi.wikipedia.org/wiki/Polkupyörä#Vaihteisto
Ei tietenkään auta, jos ei halua ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi862331Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182267Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191788- 1051477
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911440Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63953
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903