Luksustaittopyöriä valmistava Brompton on julkistanut G-sarjan taittopyörän jossa 20" rengaskoko ja Shimano Alfine napavaihde.
Tulossa myyntiin 2025 ja alkaen hinta noin 2500 euroa.
Varsinkin tämän palstan vakiovieraat varmasti ottavat tuon edullisen hinnan ilolla vastaan ja sovittelevat jo ostospandekseja alaraajoihin.
Brompton 20" taittopyöräuutuus
39
744
Vastaukset
Onko 2500€ sitten mielestäsi kallis hinta Briteissä käsityönä valmistettavasta, monen mielestä maailman parhaan taittopyörävalmistajan uudesta mallista?
Ei taita halvinta(kaan) perus 16" mallia saada uutena alle 1500€:n joten nyt tuo uuden 20" mallin joka varustettu mm. levyjarruin yms. tuo arvioitu 2500€ hinta on ihan linjassaan vanhojen kanssa. Esimerkiksi tuo tuossa vuonna julkaista Bromptonin titaanirunkoinen "vanhanmallinen" T-line sarjan pyörä maksaa yli 4000€ ja niitä myyty maailmalla ihan hyvät määrät.
Tuossa vielä tuo uusi G-line
https://us.brompton.com/g-line- Anonyymi
On se kallis hintana, mille on tietysti perusteensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kallis hintana, mille on tietysti perusteensa.
Kaikki on suhteellista. Vähävaraiselle melkein kaikki on kallista. Miljonäärille tuo on pikkuraha.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Vähävaraiselle melkein kaikki on kallista. Miljonäärille tuo on pikkuraha.
Kuulostaa siltä että sä olet miljonääri kun tulit tuohon sävyyn pullistelemaan tänne.
- Anonyymi
2500€ on mielestäni melko sopivalla tasolla, merkkilisää tuossa on varmaan noin 500€. Jälleenmyyntiarvo varmasti hyvä.
Ostaisin mikäli työpaikalla tai kotona ei saisi "normaalikokoista" 28 tuumaista fillaria turvalliseen lukittuun tilaan säilytykseen. Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sä olet miljonääri kun tulit tuohon sävyyn pullistelemaan tänne.
Ei kai 2500€:n pyörän hankkiminen vielä miljonäärinä olemista vaadi?
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ei kai 2500€:n pyörän hankkiminen vielä miljonäärinä olemista vaadi?
Miljonäärille, niin kuin mulle ja sulle tuo onkin pikkuraha.
Ensiviikolla aukeaa Euroopassa "tilauskirjat" noiden Bromptonin G-linen pyörien osalta mutta osalla jälleenmyyjistä on tilaushinta jo olemassa, niin näistä hinnoista päätellen kyseisen mallin varusteltullun version (lokasuojat, tarakka, valot yms.) hinta suomessa tulee olemaan ennemminkin 3000€ kuin 2500€, sitten kun pyöriä joskus Suomeenkiin asti riittää...
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ensiviikolla aukeaa Euroopassa "tilauskirjat" noiden Bromptonin G-linen pyörien osalta mutta osalla jälleenmyyjistä on tilaushinta jo olemassa, niin näistä hinnoista päätellen kyseisen mallin varusteltullun version (lokasuojat, tarakka, valot yms.) hinta suomessa tulee olemaan ennemminkin 3000€ kuin 2500€, sitten kun pyöriä joskus Suomeenkiin asti riittää...
"sitten kun pyöriä joskus Suomeenkiin asti riittää"
Riippuu siitä miten löytää kohdeyleisönsä, 20 tuumaisia on yli puolet halvempina muilla merkeillä ja nykyiset Bromptonin omistajat saattavat jakautua leireihin joissa uutuus ostetaan tarpeeseen hinnasta suuremmin välittämättä, osa karsastaa hieman hankalampaa mukana kuljetettavuutta ja tyytyy vanhaan 16" malliin.
Jossain aasian suunnalla saattaisi olla kova kilpailija Riese Mullerin Birdylle jossa sitä (Birdyä) kai enimmälti myydäänkin. Anonyymi kirjoitti:
"sitten kun pyöriä joskus Suomeenkiin asti riittää"
Riippuu siitä miten löytää kohdeyleisönsä, 20 tuumaisia on yli puolet halvempina muilla merkeillä ja nykyiset Bromptonin omistajat saattavat jakautua leireihin joissa uutuus ostetaan tarpeeseen hinnasta suuremmin välittämättä, osa karsastaa hieman hankalampaa mukana kuljetettavuutta ja tyytyy vanhaan 16" malliin.
Jossain aasian suunnalla saattaisi olla kova kilpailija Riese Mullerin Birdylle jossa sitä (Birdyä) kai enimmälti myydäänkin.Niin, mikään massatuote tuo Brompton ei ole eikä siitä sellaista varmastikkaan ole tulossakaan.
Jokainen varmasti käsittää että kokonaan alusta asti Euroopassa (Tehdas Lontoon esikaupunkialueella jossa pyörä valmistetaan alusta lähtien pitkälti käsityönä) valmistettu pyörä ei ole "budjettipyörä" vaan sen markkinat ovat muualla kuin markettien pyöräosastoilla ja sitä myydään muulla kuin hinnalla.
Bromptonin vuosimyynti on tällä hetkellä luokkaa 90-100t.kpl/vuosi joista ilmeisesti noin puolet Briteissä ja puolet sitten menee vientiin muualle maailmaan.
Suomessa Brompton ei ole missään muotoa iso merkki, Classic Bike on maahantuojana ja heillä kaksi myymälää ja myös pyörä-asiantuntija ja Greenbike mainostavat sivuillaan myyvänsä Bromptonia, eli taitaa olla kuitenkin niin, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei Bromptonia taida olle edes kivijalasta saatavilla.
Eli Suomen mittakaavassa hyvin pienesta merkistä kyse, veikkaisn vuosimyynnin Suomessa olevan ehkä joitakin kymmeniä kappaleita vuodessa.
Itse taasen uskon että tuo 20" uusi malli "kelpaa" myös vanhoille Brompton omistajille (koska tuossa paljon piirteitä mitä on jälkikäteen 16" versioon rakenneltu jälkimarkkina osilla, eli kiinnostusta siihen suuntaan on ollut olemassa).
Ja sitten taasen uskon että tuo 20" versio tuo merkille uusia asiakkaita koska ei ole ihan niin "niche" tuote kuin tuo 16" versio vaan sillä on hieman laaja-alaisempi käyttöympäristö, mutta kompaktius ei ole mielestäni kuitenkaan ihan liikaa kärsinyt vaikka on tietysti taitettuna hieman isompi ja hankalammin kuljetettavissa kuin tuo 16" versio.
Pitää kuitenkin muistaa että tuon G-linen ei ole tarkoitus korvata mitään olemassa olevaa mallia (nyt neljä eri mallisarjaa hieman erialisín ominaisuuksin) vaan tulla niiden rinnalle vaihtoehtona.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ei kai 2500€:n pyörän hankkiminen vielä miljonäärinä olemista vaadi?
Muutamalla satasella saa käytettyjä pyöriä joilla ajelee siinä missä uusillakin.
Anonyymi kirjoitti:
Muutamalla satasella saa käytettyjä pyöriä joilla ajelee siinä missä uusillakin.
Bromptonin ostoon päätyvällä henkilöllö on yleensä joku syy miksi päätynyt juurikin kyseiseen merkkiin, on kuitenkin hyvin "oma juttunsa", eli hyvin harva päätyy kyseisen pyörän ostamaan "jotta vain ajelee", eli mikä olisi se muutaman satasen pyörä joka voisi olla uuden Bromptonin oston vaihtoehto (käytetty Brompton tietysti, mutta nekään eivät ole halpoja, ja nyt puheessa olevaa G-lineä ei tietytsi ole käytettynä vielä olemassakaan kun ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat ensikuussa). Se vaihtoehtoinen pyörä tuskin voisi olla mikä pyörä tahansa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Bromptonin ostoon päätyvällä henkilöllö on yleensä joku syy miksi päätynyt juurikin kyseiseen merkkiin, on kuitenkin hyvin "oma juttunsa", eli hyvin harva päätyy kyseisen pyörän ostamaan "jotta vain ajelee", eli mikä olisi se muutaman satasen pyörä joka voisi olla uuden Bromptonin oston vaihtoehto (käytetty Brompton tietysti, mutta nekään eivät ole halpoja, ja nyt puheessa olevaa G-lineä ei tietytsi ole käytettynä vielä olemassakaan kun ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat ensikuussa). Se vaihtoehtoinen pyörä tuskin voisi olla mikä pyörä tahansa.
Brompton G-linessa on toistaiseksi ainoana taittopyöränä sekä 20-tuuman pyörät että Bromptonille tyypilliset 2 taittoniveltä, mikä mahdollistaa sen saamisen taitettuna pienempään kokoon kuin vain yhdellä taittonivelellä varustetut 20 tuumaiset taittopyörät. G-line on siis ainoa taittopyörä jossa nämä molemmat toteutuvat samanaikaisesti. Se ei siis ole mikä tahansa pyörä, vaan kauan odotettu uutuus niillä ominaisuuksilla joita on odotettu.
- Anonyymi
sus siunatkoon !
- Anonyymi
Aloittajalle: ei tämän palstan luusereilla ole varaa edes perus- Bromptoneihin ja heillä on muutenkin huvituksena vain muille vittuilu, edes omia keskusteluun tuotavia aiheita heillä ei ole.
Hienoa jos Brompton vihdoinkin tuo markkinoille 20-tuumaisen taittopyörän, vaikka hinta onkin tuo. Sen ajettavuus on varmasti parempi kuin nykyisen 16-tuumaisen rimpulan ja se tulee olemaan myös kokoon taitettuna pienempi kuin nykyiset 20-tuumaiset vain yhdellä taittonivelellä varustetut taittopyörät.Olen tuollaista 16" bromptonia päässyt lyhyesti koeajamaan ja se on yllättävän vakaa ajaa tuosta rengaskoostaan huolimatta, mutta vasrmasti tuo 20" varsio on vielä parempi tuossa suhteessa.
Onhan tuo Bromptonin patentoima avaus/pakkaus mekanismi yksikertaisuudessaan ja toimivuudessaan hämmästyttävän hyvä.
Tuon Bromptonin ympärille on vuosien varrella syntynyt varmasti yhdet uskollisimmista pyörämerkkiharrastajista mitä minkään polkupyörämerkin ymprillä tänä päivänä on.
Tuo uusi G-line näyttäisi kuvien perusteella yhdistävän uutta ja vanhaa juuri sopivassa suhteessa, näyttää uudelta mutta vanhatkin markin harrastajat varmasti "tunnistavat" pyörän Bromptoniksi ja hyväksyvät sen.
Uskon että tuo uusi G-sarja tulee myymään hyvin (ihan tämän palstan hinnan kauhistelijoista huolimatta) Bromptonin mittakaavassa joka myy/valmistaa tällä helkellä hieman alle 100000 pyörää vuodessa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Olen tuollaista 16" bromptonia päässyt lyhyesti koeajamaan ja se on yllättävän vakaa ajaa tuosta rengaskoostaan huolimatta, mutta vasrmasti tuo 20" varsio on vielä parempi tuossa suhteessa.
Onhan tuo Bromptonin patentoima avaus/pakkaus mekanismi yksikertaisuudessaan ja toimivuudessaan hämmästyttävän hyvä.
Tuon Bromptonin ympärille on vuosien varrella syntynyt varmasti yhdet uskollisimmista pyörämerkkiharrastajista mitä minkään polkupyörämerkin ymprillä tänä päivänä on.
Tuo uusi G-line näyttäisi kuvien perusteella yhdistävän uutta ja vanhaa juuri sopivassa suhteessa, näyttää uudelta mutta vanhatkin markin harrastajat varmasti "tunnistavat" pyörän Bromptoniksi ja hyväksyvät sen.
Uskon että tuo uusi G-sarja tulee myymään hyvin (ihan tämän palstan hinnan kauhistelijoista huolimatta) Bromptonin mittakaavassa joka myy/valmistaa tällä helkellä hieman alle 100000 pyörää vuodessa.Ei moitita hinnan kauhistelijoita ettei itse saada elitistin leimaa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei moitita hinnan kauhistelijoita ettei itse saada elitistin leimaa.
Toisaalta, sitten pitää antaa samantasoisia vaihtoehtoja mitkä ovat selvästi halvempia.
Euroopassa lähes kokonaan tehtävistä pyörissä ei kauhean montaa vaihtoehtoa Bromptonille ole edes olemassa, Riese Und Mullerin Birdy tulee itselläni ainoana vastaavan tasaisena pyöränä mieleen ja se on vielä kalliimpi… (siis perus Bromptonia kalliimpi).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Toisaalta, sitten pitää antaa samantasoisia vaihtoehtoja mitkä ovat selvästi halvempia.
Euroopassa lähes kokonaan tehtävistä pyörissä ei kauhean montaa vaihtoehtoa Bromptonille ole edes olemassa, Riese Und Mullerin Birdy tulee itselläni ainoana vastaavan tasaisena pyöränä mieleen ja se on vielä kalliimpi… (siis perus Bromptonia kalliimpi).Ei Bromptonille ole vaihtoehtoja, paitsi jotkin halpakopiot kaukomailta. Bromptonissa on olennaisinta tuo kaksi taittoniveltä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Toisaalta, sitten pitää antaa samantasoisia vaihtoehtoja mitkä ovat selvästi halvempia.
Euroopassa lähes kokonaan tehtävistä pyörissä ei kauhean montaa vaihtoehtoa Bromptonille ole edes olemassa, Riese Und Mullerin Birdy tulee itselläni ainoana vastaavan tasaisena pyöränä mieleen ja se on vielä kalliimpi… (siis perus Bromptonia kalliimpi).Riese Mullerin Birdy ei oikeastaan ole edes taittopyörä jos tarkoitetaan rungosta taitettavaa.
- Anonyymi
Tuollainen uudenlainen Brompton pitää saada, vaikka se maksaakin mansikoita.
Mä lähetin palautetta tästä asiasta Bromptonille muutama vuosi sitten ja ehdotin että ottaisivat myös 20-tuumaisen mallistoonsa, mutta sain torjuvan vastauksen silloin. - Anonyymi
Indonesiassakin valmistetaan Bromptonin näköistä 16-tuumaista taittopyörää. Ehkä he alkavat kopioida myös tätä 20-tuumaista Bromptonia? Saisi jo vihdoin useammille taittopyörävalmistajille tulla mallistoon kaksi taittoniveltä.
Brompton on suhteellisen hyvin onnistunut patentoimaan oman systeeminsä ja ainakin Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoilla onnistunut puolustamaan patenttiaan menestyksellisesti kopioinnilta.
Ja pitää muistaa myös tuo että aito Brompton on myös osittainen ”statusesine” verrattuna kopiohin.
Tuo G-line julkistettiin virallisesti tämän viikon Tiistaina, ja eri pyörämedioilla / vaikuttajilla on pyörä ollut koeajossa joitain aikoja aikaisemmin ja tällä viikolla on pyörästä julkaistu suhteellisen paljon materiaalia ainakin You-tuben puolella ja lähes keikki ovat olleet hyvin positiivisella suhtautumisella tuohon uuteen malliin.
- Anonyymi
Alfine nostaa tuon Bromptonin hintaa tarpeettomasti monta sataa. Painokin lisääntyy sen myötä, mikä on paha juttu taittopyörässä, jota myös kanniskellaan. Eikö siihen saataisi ketjuvaihteistoa tai halvempi 7-portainen vaihteisto?
Tuo Alfine 8 maksaa kuluttajamyynnissä vaihdevivun kanssa saksan kaupoissa alle 200€, ja Nexus 7:n vaihdevivun kanssa hieman alle 100€, niin omasta mielestänä tuo Alfine 8:n ja nexus 7:n hintaero on aivan perusteltu (lisähinta johonkin muuhin vaihtoehtoon nähden todellisuudessa jokunen kymppi, mutta kuluttajalle asti pyörän tullessa, niin laskennallinen hintaero johonkin halvempaan vaihtoehtoon luokkaa 100€).
Ja painoero vaikka Nexus3 vaihteistoon on kohtuullinen noin puolen kilon luokkaa.
Tuo Alfine 8:han on hieman paremmilla pisteosilla ja viimeistelyllä varustettu Nexus8:n (tekniikka suhte yhteneväinen).
Omasta mielestäni tuo Alfine8:n on suht ok. valinta kyseiseen pyörään- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo Alfine 8 maksaa kuluttajamyynnissä vaihdevivun kanssa saksan kaupoissa alle 200€, ja Nexus 7:n vaihdevivun kanssa hieman alle 100€, niin omasta mielestänä tuo Alfine 8:n ja nexus 7:n hintaero on aivan perusteltu (lisähinta johonkin muuhin vaihtoehtoon nähden todellisuudessa jokunen kymppi, mutta kuluttajalle asti pyörän tullessa, niin laskennallinen hintaero johonkin halvempaan vaihtoehtoon luokkaa 100€).
Ja painoero vaikka Nexus3 vaihteistoon on kohtuullinen noin puolen kilon luokkaa.
Tuo Alfine 8:han on hieman paremmilla pisteosilla ja viimeistelyllä varustettu Nexus8:n (tekniikka suhte yhteneväinen).
Omasta mielestäni tuo Alfine8:n on suht ok. valinta kyseiseen pyöräänEtkö pitäisi ketjuvaihteistoa enemmän paikallaan olevana tässä uudessa Bromptonissa? Sillä saavutettaisiin mm. painon säästöä ja ajettavuuskin paranisi sen myötä. Samoin pyörän nostelu ja kanniskelu helpottuisi, kun se painaisi esim. kilon-puolitoista vähemmän.
Anonyymi kirjoitti:
Etkö pitäisi ketjuvaihteistoa enemmän paikallaan olevana tässä uudessa Bromptonissa? Sillä saavutettaisiin mm. painon säästöä ja ajettavuuskin paranisi sen myötä. Samoin pyörän nostelu ja kanniskelu helpottuisi, kun se painaisi esim. kilon-puolitoista vähemmän.
En ole Bromptonin suunnittelija joka on osapäätökset pyörän suhteen tehnyt, mutta uskoisin etä tuolla valinnalla on tekemistä pyörän taittomekanismin ja sen että ketjut pysyvät tiukkana/paikoillaan myös taitettuna. Eli tuo taittomekanismi asettaa omia rajoitteitaan/vaatimuksiaan tuolle vaihteisto valinnoille.
Bromptonhan on mennyt aina "omia polkujaan" aina noiden vaihteistojensa suhteen, Bromptonin malliston vaihteistovaihtoehdothan ovat ennen G-lineä olleet seuraavat:
-Vaihteeton/yhdellä vaihteella (miten haluaakaan kutsua) oleva versio.
-Kaksivaihteinen ulkoisella vaihtajalla oleva versio
-Kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihde.
-Neljävaihteinen ulkoisella vaihtajalla oleva versio
-Kuusivaihteinen versio jossa yhdistetty kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihteisto ja kaksivaihteinen ulkoinen vaihtaja (ulkoinen vaihtaja siis myös takana, ei kahta eturatasta)
-Kaksitoistavaihteinen versio jossa yhdistetty kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihteisto ja nelivaihteinen ulkoinen vaihtaja.
Ja sitten tosiaan se huomio että nuo kaikki ulkoiset vaihtajaratkaisut (2-, 3- ja 4-vaihteiset) ovat uniikit Bromptonin omat osat jotka heidän omaa suunnitteluaan ja vain ainoastaan heillä käytössä koska kokonaisuus jouduttu suunnittelemaan niin että tuo vaihtajan "häkki" joka perinteisissä tapauksissa pitää ketjun tiukalla eri kokoisia takarattaita käyttäessä, pitää Bromptonin tapauksessa kyetä pitämään ketju tiukalla myös kun pyörä pakataan kokoon ja takanavan sekä keskiön välinen eteisyys pienenee, tähän asiaan Brompton on joutunut kehittämään ihan oman uniikin vaihtajansa jonka takahäkki pystyy toimimaan näissä tilanteissa, huomioitavaa että myös vaihteettomassa/napavaihteellisessa Bromptonissa on samanlainen häkki joka hoitaa ketjun tiukkauksen sen ollessa kokoon pakattuna.
Tuosta ollut joskus juttua että eivät ole saaneet toimivaa systeemiä tuohon tiukkaamiseen yli 4v. ulkoisella vaihtajalla olevaan vaihteistoon (eli että saadaan tuo ketjun tiukkaus toimimaan sekä kaikilla rattailla että tuossa kokoontaittamisessa).
Siksi heillä näitä hyvin eksoottisiakin "viritelmiä" esimerkiksi tuon 12v. välitysten osalta.
Uudessa mallissa ovat sitten oletuksellisesti näiden asioiden pohjalta päätyneet tuohon 8v. Shimanon Alfinen napaan, kun toinen mahdollisuus heillä tuon lisäksi olisi ilmeisesti ollut rakennella noita "tuplavaihtajiaan" (kaksi eri vaihteistoa samalla navalla, kahdet vaihtajat tangossa yms.). Sähköavusteinen Bromtonhan on sitten varustettu "vain" tuolla ulkoisella 4v. vaihtajalla kun sähkömoottori takanavassa ja muuta ei tuonne mahtuisi.
Tuossa vielä kuva tuosta Bromptonin G-linen "pakkamisesta" jossa selvästi näkee tuon häkin pitkän liikkeen ketjun kiristämiseksi auki ja pakattuna ollessaan.
https://aijaa.com/Q08DHp
https://aijaa.com/Y6WVshsanttu_1975X kirjoitti:
En ole Bromptonin suunnittelija joka on osapäätökset pyörän suhteen tehnyt, mutta uskoisin etä tuolla valinnalla on tekemistä pyörän taittomekanismin ja sen että ketjut pysyvät tiukkana/paikoillaan myös taitettuna. Eli tuo taittomekanismi asettaa omia rajoitteitaan/vaatimuksiaan tuolle vaihteisto valinnoille.
Bromptonhan on mennyt aina "omia polkujaan" aina noiden vaihteistojensa suhteen, Bromptonin malliston vaihteistovaihtoehdothan ovat ennen G-lineä olleet seuraavat:
-Vaihteeton/yhdellä vaihteella (miten haluaakaan kutsua) oleva versio.
-Kaksivaihteinen ulkoisella vaihtajalla oleva versio
-Kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihde.
-Neljävaihteinen ulkoisella vaihtajalla oleva versio
-Kuusivaihteinen versio jossa yhdistetty kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihteisto ja kaksivaihteinen ulkoinen vaihtaja (ulkoinen vaihtaja siis myös takana, ei kahta eturatasta)
-Kaksitoistavaihteinen versio jossa yhdistetty kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihteisto ja nelivaihteinen ulkoinen vaihtaja.
Ja sitten tosiaan se huomio että nuo kaikki ulkoiset vaihtajaratkaisut (2-, 3- ja 4-vaihteiset) ovat uniikit Bromptonin omat osat jotka heidän omaa suunnitteluaan ja vain ainoastaan heillä käytössä koska kokonaisuus jouduttu suunnittelemaan niin että tuo vaihtajan "häkki" joka perinteisissä tapauksissa pitää ketjun tiukalla eri kokoisia takarattaita käyttäessä, pitää Bromptonin tapauksessa kyetä pitämään ketju tiukalla myös kun pyörä pakataan kokoon ja takanavan sekä keskiön välinen eteisyys pienenee, tähän asiaan Brompton on joutunut kehittämään ihan oman uniikin vaihtajansa jonka takahäkki pystyy toimimaan näissä tilanteissa, huomioitavaa että myös vaihteettomassa/napavaihteellisessa Bromptonissa on samanlainen häkki joka hoitaa ketjun tiukkauksen sen ollessa kokoon pakattuna.
Tuosta ollut joskus juttua että eivät ole saaneet toimivaa systeemiä tuohon tiukkaamiseen yli 4v. ulkoisella vaihtajalla olevaan vaihteistoon (eli että saadaan tuo ketjun tiukkaus toimimaan sekä kaikilla rattailla että tuossa kokoontaittamisessa).
Siksi heillä näitä hyvin eksoottisiakin "viritelmiä" esimerkiksi tuon 12v. välitysten osalta.
Uudessa mallissa ovat sitten oletuksellisesti näiden asioiden pohjalta päätyneet tuohon 8v. Shimanon Alfinen napaan, kun toinen mahdollisuus heillä tuon lisäksi olisi ilmeisesti ollut rakennella noita "tuplavaihtajiaan" (kaksi eri vaihteistoa samalla navalla, kahdet vaihtajat tangossa yms.). Sähköavusteinen Bromtonhan on sitten varustettu "vain" tuolla ulkoisella 4v. vaihtajalla kun sähkömoottori takanavassa ja muuta ei tuonne mahtuisi.
Tuossa vielä kuva tuosta Bromptonin G-linen "pakkamisesta" jossa selvästi näkee tuon häkin pitkän liikkeen ketjun kiristämiseksi auki ja pakattuna ollessaan.
https://aijaa.com/Q08DHp
https://aijaa.com/Y6WVshSe mikä omasta mielestäni tuossa uudessa G-linen Bromptonissa olisi voinut olla, on hihnaveto, olisi sopinut hyvin tuon 8v. Alfinen pariksi, en tiedä sitten onko tuolla avaus/pakkaus mekanismilla jotain vaikutusta ettei hihnaa voisi käyttää yms. ainakin vanhempien mallien osalta on noita hihnavetoja jälkikäteen harrastajien toimesta rakenneltu ja ainakin kinetics:llä on tähän muutokseen valmis osasarja olemassa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
En ole Bromptonin suunnittelija joka on osapäätökset pyörän suhteen tehnyt, mutta uskoisin etä tuolla valinnalla on tekemistä pyörän taittomekanismin ja sen että ketjut pysyvät tiukkana/paikoillaan myös taitettuna. Eli tuo taittomekanismi asettaa omia rajoitteitaan/vaatimuksiaan tuolle vaihteisto valinnoille.
Bromptonhan on mennyt aina "omia polkujaan" aina noiden vaihteistojensa suhteen, Bromptonin malliston vaihteistovaihtoehdothan ovat ennen G-lineä olleet seuraavat:
-Vaihteeton/yhdellä vaihteella (miten haluaakaan kutsua) oleva versio.
-Kaksivaihteinen ulkoisella vaihtajalla oleva versio
-Kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihde.
-Neljävaihteinen ulkoisella vaihtajalla oleva versio
-Kuusivaihteinen versio jossa yhdistetty kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihteisto ja kaksivaihteinen ulkoinen vaihtaja (ulkoinen vaihtaja siis myös takana, ei kahta eturatasta)
-Kaksitoistavaihteinen versio jossa yhdistetty kolmivaihteinen Sturmey Archer napavaihteisto ja nelivaihteinen ulkoinen vaihtaja.
Ja sitten tosiaan se huomio että nuo kaikki ulkoiset vaihtajaratkaisut (2-, 3- ja 4-vaihteiset) ovat uniikit Bromptonin omat osat jotka heidän omaa suunnitteluaan ja vain ainoastaan heillä käytössä koska kokonaisuus jouduttu suunnittelemaan niin että tuo vaihtajan "häkki" joka perinteisissä tapauksissa pitää ketjun tiukalla eri kokoisia takarattaita käyttäessä, pitää Bromptonin tapauksessa kyetä pitämään ketju tiukalla myös kun pyörä pakataan kokoon ja takanavan sekä keskiön välinen eteisyys pienenee, tähän asiaan Brompton on joutunut kehittämään ihan oman uniikin vaihtajansa jonka takahäkki pystyy toimimaan näissä tilanteissa, huomioitavaa että myös vaihteettomassa/napavaihteellisessa Bromptonissa on samanlainen häkki joka hoitaa ketjun tiukkauksen sen ollessa kokoon pakattuna.
Tuosta ollut joskus juttua että eivät ole saaneet toimivaa systeemiä tuohon tiukkaamiseen yli 4v. ulkoisella vaihtajalla olevaan vaihteistoon (eli että saadaan tuo ketjun tiukkaus toimimaan sekä kaikilla rattailla että tuossa kokoontaittamisessa).
Siksi heillä näitä hyvin eksoottisiakin "viritelmiä" esimerkiksi tuon 12v. välitysten osalta.
Uudessa mallissa ovat sitten oletuksellisesti näiden asioiden pohjalta päätyneet tuohon 8v. Shimanon Alfinen napaan, kun toinen mahdollisuus heillä tuon lisäksi olisi ilmeisesti ollut rakennella noita "tuplavaihtajiaan" (kaksi eri vaihteistoa samalla navalla, kahdet vaihtajat tangossa yms.). Sähköavusteinen Bromtonhan on sitten varustettu "vain" tuolla ulkoisella 4v. vaihtajalla kun sähkömoottori takanavassa ja muuta ei tuonne mahtuisi.
Tuossa vielä kuva tuosta Bromptonin G-linen "pakkamisesta" jossa selvästi näkee tuon häkin pitkän liikkeen ketjun kiristämiseksi auki ja pakattuna ollessaan.
https://aijaa.com/Q08DHp
https://aijaa.com/Y6WVshTaittopyörissä napavaihteistot on aina ilman jalkajarrua(on kevyempikin ja muustakin syystä), niin tässäkin tapauksessa. Painon säästöä ei kuitenkaan taida syntyä, koska jarrut on toteutettu levyjarruina.
Anonyymi kirjoitti:
Taittopyörissä napavaihteistot on aina ilman jalkajarrua(on kevyempikin ja muustakin syystä), niin tässäkin tapauksessa. Painon säästöä ei kuitenkaan taida syntyä, koska jarrut on toteutettu levyjarruina.
Tuntuu siltä että tuon uuden G-Linen suunnittelussa ei paino ole ollut aivan absoluuttinen tavoite, vaan pyörän ajo-ominaisuudet ovat olleet ykkösasia. Bromptonia on jonkin verran kritisoitu hieman tehottomista jarruista (vannejarrut) ja tämän takia uusi G-Line on varustettu näitä selvästi tehokkaammilla nestetoimisilla levyjarruilla.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuntuu siltä että tuon uuden G-Linen suunnittelussa ei paino ole ollut aivan absoluuttinen tavoite, vaan pyörän ajo-ominaisuudet ovat olleet ykkösasia. Bromptonia on jonkin verran kritisoitu hieman tehottomista jarruista (vannejarrut) ja tämän takia uusi G-Line on varustettu näitä selvästi tehokkaammilla nestetoimisilla levyjarruilla.
Levyjarrut vaan ovat jo niin tätä päivää. Niitä näkee Bromptonia halvemmankin hintaluokan ketjuvaihteisissa. Laittaisin kyllä silti taittopyörään perinteiset v-jarrut, sillä ne merkitsevät painon säästöä levyjarruihin verraten ja paino on merkitsevä asia taittopyörässä, koska sitä nostellaan ja kanniskellaan. Jos ja kun nuo G-linen jarrut ovat lisäksi nestetoimiset, saadaan sillä kyllä lisää hintaa pyörään, mielestäni jopa vähän turhaan. Eli siis lisää hintaa ja painoa, kannattaako? Parasta Bromptonissa tulee kyllä olemaan 20-tuuman kiekot, jotka toivottavasti parantavat sen ajettavuuden riittävälle tasolle. 16-tuuman Bromptonia useaan eri otteeseen koeajaneena, odotan nimenomaan ajo-ominaisuuksien kohentumista. En ole ollut tarpeeksi tyytyväinen 16-tuumaisen ajo-ominaisuuksiin ja siksi Brompton on tähän mennessä jäänyt hankkimatta.
Anonyymi kirjoitti:
Levyjarrut vaan ovat jo niin tätä päivää. Niitä näkee Bromptonia halvemmankin hintaluokan ketjuvaihteisissa. Laittaisin kyllä silti taittopyörään perinteiset v-jarrut, sillä ne merkitsevät painon säästöä levyjarruihin verraten ja paino on merkitsevä asia taittopyörässä, koska sitä nostellaan ja kanniskellaan. Jos ja kun nuo G-linen jarrut ovat lisäksi nestetoimiset, saadaan sillä kyllä lisää hintaa pyörään, mielestäni jopa vähän turhaan. Eli siis lisää hintaa ja painoa, kannattaako? Parasta Bromptonissa tulee kyllä olemaan 20-tuuman kiekot, jotka toivottavasti parantavat sen ajettavuuden riittävälle tasolle. 16-tuuman Bromptonia useaan eri otteeseen koeajaneena, odotan nimenomaan ajo-ominaisuuksien kohentumista. En ole ollut tarpeeksi tyytyväinen 16-tuumaisen ajo-ominaisuuksiin ja siksi Brompton on tähän mennessä jäänyt hankkimatta.
Niin, tuossa uudessa G-linessä tosiaan painotettu enemmän noihin "pyöräominaisuuksiin", kuin "säilytys/kuljetus-ominaisuuksiin", paino on noussut luokkaa 2.5kg. A-linen pyöriin nähden (joka aikaisemmin painavin versio).
Tuo G-linehän on oikeasti ensimmäinen kokonaan uusi pyörä Bromptonilla, nuo muut mallit ovat karkeammin sanottuna vain erilaisia/erilailla varusteltuja versioita toisistaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, tuossa uudessa G-linessä tosiaan painotettu enemmän noihin "pyöräominaisuuksiin", kuin "säilytys/kuljetus-ominaisuuksiin", paino on noussut luokkaa 2.5kg. A-linen pyöriin nähden (joka aikaisemmin painavin versio).
Tuo G-linehän on oikeasti ensimmäinen kokonaan uusi pyörä Bromptonilla, nuo muut mallit ovat karkeammin sanottuna vain erilaisia/erilailla varusteltuja versioita toisistaan.3-4 portainen ketjuvaihteisto riittäisi sekä vannejarrut. Sillä säästettäisiin painossa ja hinnassa ajo-ominaisuuksista tinkimättä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuntuu siltä että tuon uuden G-Linen suunnittelussa ei paino ole ollut aivan absoluuttinen tavoite, vaan pyörän ajo-ominaisuudet ovat olleet ykkösasia. Bromptonia on jonkin verran kritisoitu hieman tehottomista jarruista (vannejarrut) ja tämän takia uusi G-Line on varustettu näitä selvästi tehokkaammilla nestetoimisilla levyjarruilla.
Ajo-ominaisuudet kohenivat riittävästi jo sillä että alla on nyt Vihdoinkin 20 tuuman kiekot aiempaa leveämmillä renkailla vs. aiemmat 16 tuumaiset kiekot kapeammilla renkailla ainoana vaihtoehtona.
Anonyymi kirjoitti:
3-4 portainen ketjuvaihteisto riittäisi sekä vannejarrut. Sillä säästettäisiin painossa ja hinnassa ajo-ominaisuuksista tinkimättä.
Minusta olisi ollut outoa mikäli Bromptonin ensimmäinen kokonaan uusi pyörämalli tuon alkuperäisen 16" mallin (joka siis tullut myyntiin jo 1980-luvulla) ja sen jatkokehitelmien jälkeen ei olisi tuotu "nykyaikaan" noiden nestetoimisten levyjarrujen kanssa.
Vaihteistosta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta ei tuo Shimanon 8s. Alfine vaihteisto nyt mitenkään huono ole ja kuten jo aikaisemmin veikkasin, niin uskon että tuohon olisi tulossa jossain vaiheessa myös mahdollisuus hihnavälitteiseen voimansiirtoon, mutta saa nähdä.
Ja nyt pitää muistaa että tuo kokonaan Engalnnissa valmistettava Brompton on jo vuosia pyrkinyt olemaan (ja sanoisin että on) premium merkki jonka ei ole tarkoitustkaan olla halmpa vaan tarjota haluttavia ominaisuuksia kuitenkin verrattain kalliin hantansa vastapainoksi ja tuo uusi G-line on hinnaltaan kuitenkin suhteellise "oikealla" tasolla Bromptonin muihin malleihin nähden kun sen uutuusarvo vielä huomioidaan.
- Anonyymi
Kokonaiskantavuuskin parantunut, 130 kg sisältäen pyörän, matkatavarat ja kuskin. Kuskin painolle rajana 110 kg.
"The brompton G line is designed for paved roads, gravel or dirt roads that are in good condition and bike paths. The maximum load should not exceed 130kg, with the rider not exceeding 110kg (rider, luggage and battery weight included). The Brompton G line is not intended for off-road, mountain bike purposes,
or for any kind of jumping"
https://bromptonbikesdealers.my.salesforce.com/sfc/p/#8d000001EcDQ/a/Tu0000013AtV/oUbjcxMwbrM.q7VDs.LbbU9HVYEWddCCMXdB5_F.hKA Onko kukaan päässyt vielä uutta G-Lineä näkemään Livenä taikka jopa testaamaan? Esimerkiksi Lontoossa käydessään yms.
Suomeenhan noita ei vielä varmaan ihan lähiaikoina ole odotettavissa viralliseen toimitukseen (ei löydy vielä esimerkiksi Classic biken Brompton valikoiman listalta).- Anonyymi
Maailmalta näyttää löytyvän paljonkin trifold taittopyöriä 20 tuuman rengaskoolla, koska Bromptonin patentti sille taittomekanismille ei ole enää voimassa. Saisivat alkaa valmistaa niitä muuallakin kuin Bromptonilla tai kauko-idässä. Trifold taittomekanismin soisi yleistyvän kaikkiin taittopyöriin, sillä sen avulla saavutetaan taittopyörän kaikkein tärkein ominaisuus eli pieneen kokoon taittuminen. Se myöskin mahdollistaa 20 tuuman rengaskoon käyttämisen ilman että koko taitettuna ei ole turhan iso. Bromptonin G Lineen on ympätty mukaan turhan monia hintaa nostavia ominaisuuksia, joita kaukoidän 20 tuumaisissa trifold pyörissä ei ole. Niiden kysymysmerkiksi tosin jää laatu, onko se riittävän hyvä. Hinta on kuitenkin vain noin puolet Bromptonin hinnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882