Vetyauto on ympäristöystävällisin

Anonyymi-ap

11

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      ICCT raportissa on kuitenkin pieni MUTTA lauseke jolloin ei välttämättä vetyauto päihitä täyssähköautoa:

      "Nykyisin saatavilla olevalla maakaasupohjaisella vedyllä toimivien polttokennoautojen päästöiksi arvioitiin 175 g CO2e / km, mikä on 26 % vähemmän kuin bensiiniajoneuvojen elinkaaripäästöt. VAIN käytettäessä UUSIUTUVAAN SÄHKÖÖN PERUSTUVAA VETYÄ, jota EI VIELÄ OLE LAAJALTI SAATAVILLA EUROOPAN UNIONISSA, polttokennoautojen elinkaaripäästöt OVAT SAMAA LUOKKAA kuin akkusähköajoneuvojen, 50 g CO2e / km, mikä on 79 % vähemmän kuin bensiiniautoilla."

      Toisinsanoen vain pikkuisen ympäriystävällisempää jos vety on tuotettu 100% uusiutuvalla energialla mikä ei tällä hetkellä ole mahdollista kun kaikki vihreä sähkö menee jo kulutukseen, jolloin vety tuotetaan todellisuudessa SEKASÄHKÖLLÄ vuositasolla esim. miljoonan vetyauton tarpeisiin, koska vedyn valmistus kuluttaa valtavasti sähköä. Hukattu vihreä sähkö korostuu vedyn muuntoprosesseissa kun noin 100kw alkuperäinen vihreä energia on enään vetyauton käytössä noin 20kw. Lisäksi ei olla otettu huomioon myös vedyn varastoimisen, kuljetuksen ja vetytankkausaseman korkeapaineistukseen hukattua energiaa, jolloin kokonaisuutena häviää täyssähköautoille. Voidaan siis kysyä mitä järkeä on käyttää vihreää sähköä vedyn valmistamiseen jos sen voi ladata akkuautoon jo suoraan ilman suuria häviöitä? Myös vetyä haihtuu hiljakseen myös varastoidessa ja vetyautoista (vetytankista), joka myös pitäisi ottaa huomioon laskelmassa sekä vedyn vuotaessa aiheuttaa ilmaston lämpenemistä.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17741344/vetyautoille-vaadittava-vetyvuototesti-katsastuksessa-

      Sitten vielä se seikka että vetyautot käytännössä romutetaan 15 vuoden kohdalla viimeistään kun pitäisi teettää hyvin KALLIS remontti haurastuvien (HIC ominaisuus) vetytankkien, vetyputkien ja muutamien vetyosien (esim. vetypaineensäädin) vaihtaminen lähes arvottomaan vetyautoon... jolloin ihmiset mielummin romuttavat vetyauton. Sen sijaan täyssähköauto vielä jatkaa yli 15 vuotiaana elinkaartaan kuluneella ajoakulla jollakin perheen kakkosautona (kaupunkiautona lähisiirtymiin) jolloin luonto kiittää. Vetyautojen nopea arvonalennus tekee vanhoista vetyautoista arvottomia varsinkin kun akkutekniikka kehittyy joka vuosi paremmaksi ja vetytekniikka polkee melko paikoillaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      ... Summa summarum.... vaikeata uskoa että vetyautot olisivat todellisuudessa ympäristöystävällisempiä.

      https://theicct-org.translate.goog/publication/electric-cars-life-cycle-analysis-emissions-europe-jul25/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
      UUSI

      Veekasi kuulostaa parhaalta.

    • Anonyymi
      UUSI

      Olen samaa mieltä. Missä jarru

    • Anonyymi
      UUSI

      Kuka jarruttaa

    • Anonyymi
      UUSI

      Totuus on että vain pieni osa vedystä valmistetaan elektrolyysillä eli sähköllä. Noin 95% maailman vedyntuotannosta valmistetaan MAAKAASUSTA (hiilidioksidi päästöt taivaalle), jolloin vetyautojen käyttö ei ole todellisuudessa niin puhdasta kuin voitaisiin luulla, vaikka sitä toki aina mainostetaan VIHREÄLLÄ VEDYLLÄ toimivaksi, jolloin se täyttää todellisuudessa viherpesun merkit.

      "Vetyä käytetään nykyisin pääasiassa öljynjalostuksessa ja lannoitteiden valmistuksessa. Vedyn tuottaminen ja käsittely teollisuudessa on siten hyvin tunnettua ja hallittua. Tänä päivänä lähes kaikki vety tuotetaan fossiilisilla energianlähteillä. Globaali vedynkulutus on tällä hetkellä noin 95 Mt, josta vain 5 % valmistetaan vähäpäästöisesti. "

      https://corporate.nordea.com/article/80926/vetytalous

      "Tutkimuksessa otetaan huomioon myös muut voimansiirto- ja polttoainevaihtoehdot, kuten vetykäyttöiset polttokennosähköautot. Tämäkin vaihtoehto voi tarjota merkittäviä päästövähennyksiä (79 %) bensiiniautoihin verrattuna – mutta vain käytettäessä uusiutuvaan sähköön perustuvaa vetyä, jota ei tällä hetkellä tuoteta eikä ole saatavilla Euroopassa laajamittaisesti. Sitä vastoin POLTTOKENNOSÄHKÖAUTOT TOIMIVAT MAAKAASUSTA TUOTETULLA VEDYLLÄ, joka vastaa lähes kaikkea nykyään saatavilla olevaa vetyä, mikä mahdollistaa VAIN 26 %:n vähennyksen elinkaaren aikaisista päästöistä bensiiniautoihin verrattuna."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

      https://theicct-org.translate.goog/pr-electric-cars-getting-cleaner-faster/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
      UUSI

      Kuitenkin sama ICCT julkaissut myös heinäkuussa 2025 raportin, joka puolestaan tukee ympäristöystävällisyydessään numero ykkösenä täyssähköautoja ja vasta kakkosena vetyautoja.

      "Tutkimus, joka on kattava elinkaarianalyysi kaikista tärkeimmistä voimansiirtotyypeistä, vahvistaa aiempia havaintoja: vain täyssähköautot voivat saavuttaa laajamittaiset päästövähennykset, joita tarvitaan Euroopan saastuttavimman liikennemuodon ongelman ratkaisemiseksi. Henkilöautot muodostavat lähes kolme neljäsosaa alan päästöistä.

      ” Euroopan täyssähköautot ovat puhtaampia odotettua nopeammin ja päihittävät kaikki muut teknologiat, mukaan lukien hybridit ja ladattavat hybridit ”, sanoo ICCT:n tutkija, tohtori Marta Negri. ”Tämä edistys johtuu suurelta osin uusiutuvan sähkön nopeasta käyttöönotosta kaikkialla mantereella ja täyssähköautojen paremmasta energiatehokkuudesta .”

      Vuoteen 2025 mennessä uusiutuvien energialähteiden odotetaan muodostavan 56 % Euroopan sähköntuotannosta, mikä on 18 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. EU:n yhteinen tutkimuskeskus ennustaa tämän osuuden kasvavan edelleen seuraavan vuosikymmenen aikana 86 prosenttiin vuoteen 2045 mennessä. Koska nykyään myytävät autot pysyvät tyypillisesti teillä noin 20 vuotta, sähköntuotantorakenteen jatkuva parantaminen vain laajentaa akkukäyttöisten sähköautojen ilmastohyötyjä. Sitä vastoin polttomoottoriautojen käyttämä polttoaineseos perustuu edelleen pääasiassa fossiilisiin polttoaineisiin, koska vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus ja hinta ovat edelleen epävarmoja.

      Muut teknologiat jäävät edelleen jälkeen täyssähköautoista elinkaaren aikaisten päästöjen vähennysten suhteen. Hybridi- ja ladattavat hybridiautot tarjoavat vain 20 % ja 30 % pienemmät elinkaaren aikaiset päästöt kuin bensiiniautot. Tämä johtuu myös siitä, että ladattavien hybridien on havaittu kuluttavan vähemmän sähköä kuin aiemmin on oletettu. Vaikka hybridisaatio tarjoaa joitakin etuja, nämä vähennykset ovat suhteellisen pieniä verrattuna täyssähköautojen päästösäästöihin – eivätkä ne riitä pitkän aikavälin ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.

      Tutkimuksessa otetaan huomioon myös muut voimansiirto- ja polttoainevaihtoehdot, kuten vetykäyttöiset polttokennosähköautot. Tämäkin vaihtoehto voi tarjota merkittäviä päästövähennyksiä (79 %) bensiiniautoihin verrattuna – mutta vain käytettäessä uusiutuvaan sähköön perustuvaa vetyä, jota ei tällä hetkellä tuoteta eikä ole saatavilla Euroopassa laajamittaisesti. Sitä vastoin polttokennosähköautot toimivat maakaasusta tuotetulla vedyllä, joka vastaa lähes kaikkea nykyään saatavilla olevaa vetyä, mikä mahdollistaa vain 26 %:n vähennyksen elinkaaren aikaisista päästöistä bensiiniautoihin verrattuna."

      https://theicct-org.translate.goog/pr-electric-cars-getting-cleaner-faster/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
      UUSI

      Aloittaja voi etsiä meille jonkun tunnetun ja uskottavan aktiivisen (kansainvälisen) ympäristöjärjestön, joka nimenomaan kehoittaa autoa ostaessa hankkimaan vetyauton? Ei taida löytyä? Ei siis mitään vetyajoneuvoja tai vetytaloutta ajavaa järjestöä (Esim. Toyota joka myy vetyautoja) jolla on oma lehmä ojassa vaan ulkopuolista puolueetonta tahoa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tekoäly vastaa:

      "Tässä on päivitetty lista tunnetuista ympäristöjärjestöistä ja kansalaisliikkeistä, jotka antavat suosituksia siitä, minkä tyyppistä henkilöauton käyttövoimaa kannattaa suosia ympäristön saastumisen minimoimiseksi:

      1. Sierra Club
      Suositus: Täysin sähköautot (Battery Electric Vehicles, BEV) ja plug-in hybridit, jotka ladataan uusiutuvalla sähköllä.
      Järjestö ajaa fossiilivapaan liikenteen nopeaa käyttöönottoa ja pyrkii siihen, että autot toimisivat ilman öljypohjaisia polttoaineita
      sierraclub.org
      sierraclub.org
      .

      2. Plug In America
      Suositus: Sähköllä toimivat henkilöautot – sekä BEV että pitkäkantaiset PHEV (plug-in hybrid) – jotka latautuvat uusiutuvalla sähköllä.
      Organisaatio on keskittynyt tiedottamaan ja edistämään sähköajoneuvojen käyttöä polttoaineen sijaan sähköllä
      Wikipedia
      .

      3. Transport & Environment (T&E)
      Euroopan ympäristöjärjestöjen kattojärjestö, joka tukee sähköautojen yleistymistä EU:n liikenteessä.
      Suositus: Täysin sähköiset ajoneuvot. Pitkän tähtäimen hybridikäytöt hyväksytään lähinnä siirtymävaiheessa, mutta täyskäännöstä vaaditaan fossiilipohjaisesta liikenteestä
      Wikipedia
      .

      4. 350.org (climate justice -liike)
      Vaikka organisaatio ei anna teknistä suositusta autoille, sen agendassa painottuu ajoissa tapahtuva siirtyminen sähköisiin liikkumismuotoihin. Fossiilisten polttoaineiden ja jopa biofuelien käyttö halutaan lopettaa mahdollisimman pian, ja sähköliikenne tulisi rakentaa kokonaan uusiutuvan energian varaan.

      5. Ympäristö- ja tiedelehtien sekä tutkimuslähteiden konsensus
      Useat tutkijat ja ympäristöasiantuntijat (esim. MIT, ICCT, Guardian, ACEEE) korostavat BEV-autoja pienimpänä ympäristöpäästöjen lähteenä — myös valmistuksesta alkaen — kunhan sähkö on peräisin puhtaasti uusiutuvista lähteistä. PHEV toimii toisena ratkaisuna silloin, kun sähköinfrastruktuuri ei riitä 🎯
      iere.org
      The Guardian
      Treehugger
      MIT Climate Portal
      Edmunds
      .

      6. Yhteenveto ja vertailutaulukko
      Järjestö / lähde Suositeltu käyttövoima henkilöautolle Perustelu
      Sierra Club BEV (sähköautot) + PHEV latauksella uusiutuvalla sähköllä Päästötön käyttö ja fossiilivapaa transitio
      sierraclub.org
      sierraclub.org
      Plug In America BEV & PHEV ladataan uusiutuvalla energialla Selkeä fokusoituminen sähköön
      Wikipedia
      Transport & Environment BEV, PHEV vain välivaiheessa EU-tason vaikuttaminen ja politiikka sähköistymisen puolesta
      Wikipedia
      350.org (ilmastoliike) Fossiilit ja biofuels pois, sähkö käyttöön Tavoitteena ilmastoneutraali tulevaisuus
      Tutkimus ja asiantuntijat BEV voittaa elinkaarianalyysissä useimmissa maissa; hybridit parempi kuin bensiiniauto; hydrogen yleensä tehottomampi Käytännön data tukee sähköautoa
      iere.org
      The Guardian
      Treehugger
      MIT Climate Portal
      Edmunds
      recurrentauto.com
      aatomobil.com

      Miksi sähköauto on monen asiantuntijan mielestä paras valinta?
      Elinkaarianalyysit (LCA) osoittavat, että sähköautot tuottavat 30–70 % vähemmän kasvihuonekaasuja kuin bensiiniautot – jopa mukaan lukien valmistusvaiheessa syntyvät päästöt
      iere.org
      The Guardian
      .

      Sähköverkko puhdistuu, joten ajaessa syntyy yhä vähemmän päästöjä ajan mittaan.

      Energia­tehokkuus: sähköautot häviävät vähemmän energiaa kuin vetyautot tai hybridit
      Earth.Org
      sierraclub.org
      MIT Climate Portal
      Edmunds
      .

      Infrastruktuuri ja kustannukset: sähköverkon hyödyntäminen koti- ja julkisissa latauspisteissä edullista, vetyinfrastruktuuri on harvaa ja kallista
      MIT Climate Portal
      Youmatter
      .

      Hydrogen vs. EV: vetyvalmistus on energiankulutukseltaan heikompaa, ja valtaosa vedyistä tuotetaan fossiilisista lähteistä nykyisellään
      MIT Climate Portal
      +1
      Reddit
      +1
      .

      Lopuksi
      Jos valitset henkilöauton, joka saastuttaa ympäristöä vähiten, BEV‑auto (täyssähköauto) on selkeä valinta useimpien ympäristöjärjestöjen ja asiantuntijoiden mukaan. Hybridi (plug-in hybrid) voi toimia siirtymävaiheen ratkaisuna, jos latausmahdollisuudet puuttuvat tai elämäntilanne rajoittaa sähköön siirtymistä. VEYAUTOT (FCEV) ovat vielä infran ja tuotannon kannalta TEHOTTOMIA ja kalliimpia, joten niitä EI TÄLLÄ HETKELLÄ SUOSITELLA PÄÄASIALLISEKSI HENKILÖAUTOMALLIKSI PUHTAAN LIIKENTEEN EDISTÄMISEKSI."

      ... Eli vetyautojen puolesta ei käytännössä yksikään ympäristöjärjestö suosittele vaan pääasiassa täyssähköautoja.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tekoälyn mukaan Greenpeace Suomi ei edes vaivaudu mainitsemaan sanaa "vetyauto" eli ei kannata niitä:

      "Tässä on koottu Greenpeace Suomen kanta autojen käyttövoimiin ja liikkumiseen:

      🌱 Greenpeace Finlandin näkökulma henkilöautoihin ja käyttövoimiin
      1. Fossiilisten polttoaineiden lopettaminen heti
      Greenpeace Suomi vaatii fossiilisten polttoaineiden (kuten bensiinin, dieselin ja turpeen) käytöstä luopumista mahdollisimman nopeasti – sekä energian tuotannossa että liikenteessä
      Greenpeace
      +4
      Greenpeace
      +4
      SSS
      +4
      Greenpeace
      +2
      Greenpeace
      +2
      Reddit
      +2
      .

      2. Täyssähköautot (BEV) ovat selkeä valinta
      Vaikka hakua polttoaineesta autokäytössä heikosti kuvattu, järjestön linjaukset uusiutuvan sähköenergian korostamisesta tukevat täyssähköautoja. Päästöjen vähentäminen edellyttää fossiilisten hyödyntämisestä luopumista
      Greenpeace
      Greenpeace
      .

      3. Hybridit ja plug-in-hybridit eivät riitä
      Greenpeacen Suomen osasto ei erikseen mainitse PHEV- tai HEV-autoja, mutta kansainväliset Greenpeace-näkemykset yhdistävät hybridit liikenteen siirtymän hidastajiksi. Koska Suomi-linjassa korostetaan siirtymää fossiilivapaaseen liikkumiseen, voidaan päätellä että pelkkiä hybridiautoja ei nähdä riittävinä vaihtoehtoina.

      4. Liikkumisen vähentäminen ja kestävä kaupunkisuunnittelu
      Greenpeacen Suomen ohjeissa kunnille suositellaan kevyenliikenteen (kävely, pyöräily) ja julkisen liikenteen edistämistä ja yksityisautoilun tarpeen vähentämistä
      Greenpeace
      . He korostavat, että autoilua pitäisi rajoittaa suunnittelulla ja asumisratkaisuilla.

      🧭 Yhteenveto
      Näkökulma Greenpeace Suomen kanta
      Täyssähköautot (BEV) Suositeltava vaihtoehto, jos sähkö on uusiutuvaa
      Plug‑in hybridit / HEV Ei riittäviä siirtymään pois fossiilisista polttoaineista
      Fossiiliset autot Käytöstä on luovuttava mahdollisimman nopeasti
      Autoilun vähentäminen Kannustetaan vähentämään autoilua ja suosimaan kestäviä tapoja

      📌 Lisätietoa ja lainauksia
      Greenpeace Suomi kampanjoi voimakkaasti fossiilisten energiantuotannon ja polttoaineiden käytön lopettamisen puolesta
      Suomi24 Keskustelut
      +3
      Reddit
      +3
      Reddit
      +3
      Reddit
      Reddit
      +3
      Greenpeace
      +3
      Greenpeace
      +3
      Greenpeace
      Greenpeace
      +6
      Greenpeace
      +6
      Greenpeace
      +6
      .

      Järjestö peräänkuuluttaa uusiutuvan ja fossiilivapauden energiaa Suomeen – myös liikenteessä, mikä tukee BEV-autojen suositusta
      Greenpeace
      Greenpeace
      .

      Kunnallispoliittisissa ohjeissa painotetaan kevyen, julkisen ja vähäpäästöisen liikkumisen priorisointia ja autoilun tarpeen vähentämistä
      Greenpeace
      .

      ✅ Johtopäätös
      Greenpeace Suomi ei erikseen listaa, mutta linjaa tukee täyssähköautojen suosiminen henkilöautoksi ostettaessa – kun sähkö tuotetaan uusiutuvasti. He eivät pidä hybridiautoja riittävinä ratkaisuna fossiiliriippuvuuden katkaisemisessa. Lisäksi järjestö tukee liikkumisen suunnittelun uudistamista siten, että autoilun tarve vähenee kokonaisuutena."

    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4368
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      148
      3139
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2458
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      48
      2370
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2025
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1606
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1602
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      153
      1445
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe