Vetyauto on elinkaaripäästöiltään ympäristöystävällisin vaihtoehto 👍
https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-cars-now-beat-evs-with-lowest-life-cycle-emissions-of-all-says-icct/
Vetyauto on ympäristöystävällisin
14
232
Vastaukset
- Anonyymi
ICCT raportissa on kuitenkin pieni MUTTA lauseke jolloin ei välttämättä vetyauto päihitä täyssähköautoa:
"Nykyisin saatavilla olevalla maakaasupohjaisella vedyllä toimivien polttokennoautojen päästöiksi arvioitiin 175 g CO2e / km, mikä on 26 % vähemmän kuin bensiiniajoneuvojen elinkaaripäästöt. VAIN käytettäessä UUSIUTUVAAN SÄHKÖÖN PERUSTUVAA VETYÄ, jota EI VIELÄ OLE LAAJALTI SAATAVILLA EUROOPAN UNIONISSA, polttokennoautojen elinkaaripäästöt OVAT SAMAA LUOKKAA kuin akkusähköajoneuvojen, 50 g CO2e / km, mikä on 79 % vähemmän kuin bensiiniautoilla."
Toisinsanoen vain pikkuisen ympäriystävällisempää jos vety on tuotettu 100% uusiutuvalla energialla mikä ei tällä hetkellä ole mahdollista kun kaikki vihreä sähkö menee jo kulutukseen, jolloin vety tuotetaan todellisuudessa SEKASÄHKÖLLÄ vuositasolla esim. miljoonan vetyauton tarpeisiin, koska vedyn valmistus kuluttaa valtavasti sähköä. Hukattu vihreä sähkö korostuu vedyn muuntoprosesseissa kun noin 100kw alkuperäinen vihreä energia on enään vetyauton käytössä noin 20kw. Lisäksi ei olla otettu huomioon myös vedyn varastoimisen, kuljetuksen ja vetytankkausaseman korkeapaineistukseen hukattua energiaa, jolloin kokonaisuutena häviää täyssähköautoille. Voidaan siis kysyä mitä järkeä on käyttää vihreää sähköä vedyn valmistamiseen jos sen voi ladata akkuautoon jo suoraan ilman suuria häviöitä? Myös vetyä haihtuu hiljakseen myös varastoidessa ja vetyautoista (vetytankista), joka myös pitäisi ottaa huomioon laskelmassa sekä vedyn vuotaessa aiheuttaa ilmaston lämpenemistä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17741344/vetyautoille-vaadittava-vetyvuototesti-katsastuksessa-
Sitten vielä se seikka että vetyautot käytännössä romutetaan 15 vuoden kohdalla viimeistään kun pitäisi teettää hyvin KALLIS remontti haurastuvien (HIC ominaisuus) vetytankkien, vetyputkien ja muutamien vetyosien (esim. vetypaineensäädin) vaihtaminen lähes arvottomaan vetyautoon... jolloin ihmiset mielummin romuttavat vetyauton. Sen sijaan täyssähköauto vielä jatkaa yli 15 vuotiaana elinkaartaan kuluneella ajoakulla jollakin perheen kakkosautona (kaupunkiautona lähisiirtymiin) jolloin luonto kiittää. Vetyautojen nopea arvonalennus tekee vanhoista vetyautoista arvottomia varsinkin kun akkutekniikka kehittyy joka vuosi paremmaksi ja vetytekniikka polkee melko paikoillaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-
... Summa summarum.... vaikeata uskoa että vetyautot olisivat todellisuudessa ympäristöystävällisempiä.
https://theicct-org.translate.goog/publication/electric-cars-life-cycle-analysis-emissions-europe-jul25/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Veekasi kuulostaa parhaalta.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä. Missä jarru
- Anonyymi
Kuka jarruttaa
- Anonyymi
Totuus on että vain pieni osa vedystä valmistetaan elektrolyysillä eli sähköllä. Noin 95% maailman vedyntuotannosta valmistetaan MAAKAASUSTA (hiilidioksidi päästöt taivaalle), jolloin vetyautojen käyttö ei ole todellisuudessa niin puhdasta kuin voitaisiin luulla, vaikka sitä toki aina mainostetaan VIHREÄLLÄ VEDYLLÄ toimivaksi, jolloin se täyttää todellisuudessa viherpesun merkit.
"Vetyä käytetään nykyisin pääasiassa öljynjalostuksessa ja lannoitteiden valmistuksessa. Vedyn tuottaminen ja käsittely teollisuudessa on siten hyvin tunnettua ja hallittua. Tänä päivänä lähes kaikki vety tuotetaan fossiilisilla energianlähteillä. Globaali vedynkulutus on tällä hetkellä noin 95 Mt, josta vain 5 % valmistetaan vähäpäästöisesti. "
https://corporate.nordea.com/article/80926/vetytalous
"Tutkimuksessa otetaan huomioon myös muut voimansiirto- ja polttoainevaihtoehdot, kuten vetykäyttöiset polttokennosähköautot. Tämäkin vaihtoehto voi tarjota merkittäviä päästövähennyksiä (79 %) bensiiniautoihin verrattuna – mutta vain käytettäessä uusiutuvaan sähköön perustuvaa vetyä, jota ei tällä hetkellä tuoteta eikä ole saatavilla Euroopassa laajamittaisesti. Sitä vastoin POLTTOKENNOSÄHKÖAUTOT TOIMIVAT MAAKAASUSTA TUOTETULLA VEDYLLÄ, joka vastaa lähes kaikkea nykyään saatavilla olevaa vetyä, mikä mahdollistaa VAIN 26 %:n vähennyksen elinkaaren aikaisista päästöistä bensiiniautoihin verrattuna."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua
https://theicct-org.translate.goog/pr-electric-cars-getting-cleaner-faster/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Kuitenkin sama ICCT julkaissut myös heinäkuussa 2025 raportin, joka puolestaan tukee ympäristöystävällisyydessään numero ykkösenä täyssähköautoja ja vasta kakkosena vetyautoja.
"Tutkimus, joka on kattava elinkaarianalyysi kaikista tärkeimmistä voimansiirtotyypeistä, vahvistaa aiempia havaintoja: vain täyssähköautot voivat saavuttaa laajamittaiset päästövähennykset, joita tarvitaan Euroopan saastuttavimman liikennemuodon ongelman ratkaisemiseksi. Henkilöautot muodostavat lähes kolme neljäsosaa alan päästöistä.
” Euroopan täyssähköautot ovat puhtaampia odotettua nopeammin ja päihittävät kaikki muut teknologiat, mukaan lukien hybridit ja ladattavat hybridit ”, sanoo ICCT:n tutkija, tohtori Marta Negri. ”Tämä edistys johtuu suurelta osin uusiutuvan sähkön nopeasta käyttöönotosta kaikkialla mantereella ja täyssähköautojen paremmasta energiatehokkuudesta .”
Vuoteen 2025 mennessä uusiutuvien energialähteiden odotetaan muodostavan 56 % Euroopan sähköntuotannosta, mikä on 18 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. EU:n yhteinen tutkimuskeskus ennustaa tämän osuuden kasvavan edelleen seuraavan vuosikymmenen aikana 86 prosenttiin vuoteen 2045 mennessä. Koska nykyään myytävät autot pysyvät tyypillisesti teillä noin 20 vuotta, sähköntuotantorakenteen jatkuva parantaminen vain laajentaa akkukäyttöisten sähköautojen ilmastohyötyjä. Sitä vastoin polttomoottoriautojen käyttämä polttoaineseos perustuu edelleen pääasiassa fossiilisiin polttoaineisiin, koska vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus ja hinta ovat edelleen epävarmoja.
Muut teknologiat jäävät edelleen jälkeen täyssähköautoista elinkaaren aikaisten päästöjen vähennysten suhteen. Hybridi- ja ladattavat hybridiautot tarjoavat vain 20 % ja 30 % pienemmät elinkaaren aikaiset päästöt kuin bensiiniautot. Tämä johtuu myös siitä, että ladattavien hybridien on havaittu kuluttavan vähemmän sähköä kuin aiemmin on oletettu. Vaikka hybridisaatio tarjoaa joitakin etuja, nämä vähennykset ovat suhteellisen pieniä verrattuna täyssähköautojen päästösäästöihin – eivätkä ne riitä pitkän aikavälin ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.
Tutkimuksessa otetaan huomioon myös muut voimansiirto- ja polttoainevaihtoehdot, kuten vetykäyttöiset polttokennosähköautot. Tämäkin vaihtoehto voi tarjota merkittäviä päästövähennyksiä (79 %) bensiiniautoihin verrattuna – mutta vain käytettäessä uusiutuvaan sähköön perustuvaa vetyä, jota ei tällä hetkellä tuoteta eikä ole saatavilla Euroopassa laajamittaisesti. Sitä vastoin polttokennosähköautot toimivat maakaasusta tuotetulla vedyllä, joka vastaa lähes kaikkea nykyään saatavilla olevaa vetyä, mikä mahdollistaa vain 26 %:n vähennyksen elinkaaren aikaisista päästöistä bensiiniautoihin verrattuna."
https://theicct-org.translate.goog/pr-electric-cars-getting-cleaner-faster/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Aloittaja voi etsiä meille jonkun tunnetun ja uskottavan aktiivisen (kansainvälisen) ympäristöjärjestön, joka nimenomaan kehoittaa autoa ostaessa hankkimaan vetyauton? Ei taida löytyä? Ei siis mitään vetyajoneuvoja tai vetytaloutta ajavaa järjestöä (Esim. Toyota joka myy vetyautoja) jolla on oma lehmä ojassa vaan ulkopuolista puolueetonta tahoa.
- Anonyymi
Tekoäly vastaa:
"Tässä on päivitetty lista tunnetuista ympäristöjärjestöistä ja kansalaisliikkeistä, jotka antavat suosituksia siitä, minkä tyyppistä henkilöauton käyttövoimaa kannattaa suosia ympäristön saastumisen minimoimiseksi:
1. Sierra Club
Suositus: Täysin sähköautot (Battery Electric Vehicles, BEV) ja plug-in hybridit, jotka ladataan uusiutuvalla sähköllä.
Järjestö ajaa fossiilivapaan liikenteen nopeaa käyttöönottoa ja pyrkii siihen, että autot toimisivat ilman öljypohjaisia polttoaineita
sierraclub.org
sierraclub.org
.
2. Plug In America
Suositus: Sähköllä toimivat henkilöautot – sekä BEV että pitkäkantaiset PHEV (plug-in hybrid) – jotka latautuvat uusiutuvalla sähköllä.
Organisaatio on keskittynyt tiedottamaan ja edistämään sähköajoneuvojen käyttöä polttoaineen sijaan sähköllä
Wikipedia
.
3. Transport & Environment (T&E)
Euroopan ympäristöjärjestöjen kattojärjestö, joka tukee sähköautojen yleistymistä EU:n liikenteessä.
Suositus: Täysin sähköiset ajoneuvot. Pitkän tähtäimen hybridikäytöt hyväksytään lähinnä siirtymävaiheessa, mutta täyskäännöstä vaaditaan fossiilipohjaisesta liikenteestä
Wikipedia
.
4. 350.org (climate justice -liike)
Vaikka organisaatio ei anna teknistä suositusta autoille, sen agendassa painottuu ajoissa tapahtuva siirtyminen sähköisiin liikkumismuotoihin. Fossiilisten polttoaineiden ja jopa biofuelien käyttö halutaan lopettaa mahdollisimman pian, ja sähköliikenne tulisi rakentaa kokonaan uusiutuvan energian varaan.
5. Ympäristö- ja tiedelehtien sekä tutkimuslähteiden konsensus
Useat tutkijat ja ympäristöasiantuntijat (esim. MIT, ICCT, Guardian, ACEEE) korostavat BEV-autoja pienimpänä ympäristöpäästöjen lähteenä — myös valmistuksesta alkaen — kunhan sähkö on peräisin puhtaasti uusiutuvista lähteistä. PHEV toimii toisena ratkaisuna silloin, kun sähköinfrastruktuuri ei riitä 🎯
iere.org
The Guardian
Treehugger
MIT Climate Portal
Edmunds
.
6. Yhteenveto ja vertailutaulukko
Järjestö / lähde Suositeltu käyttövoima henkilöautolle Perustelu
Sierra Club BEV (sähköautot) + PHEV latauksella uusiutuvalla sähköllä Päästötön käyttö ja fossiilivapaa transitio
sierraclub.org
sierraclub.org
Plug In America BEV & PHEV ladataan uusiutuvalla energialla Selkeä fokusoituminen sähköön
Wikipedia
Transport & Environment BEV, PHEV vain välivaiheessa EU-tason vaikuttaminen ja politiikka sähköistymisen puolesta
Wikipedia
350.org (ilmastoliike) Fossiilit ja biofuels pois, sähkö käyttöön Tavoitteena ilmastoneutraali tulevaisuus
Tutkimus ja asiantuntijat BEV voittaa elinkaarianalyysissä useimmissa maissa; hybridit parempi kuin bensiiniauto; hydrogen yleensä tehottomampi Käytännön data tukee sähköautoa
iere.org
The Guardian
Treehugger
MIT Climate Portal
Edmunds
recurrentauto.com
aatomobil.com
Miksi sähköauto on monen asiantuntijan mielestä paras valinta?
Elinkaarianalyysit (LCA) osoittavat, että sähköautot tuottavat 30–70 % vähemmän kasvihuonekaasuja kuin bensiiniautot – jopa mukaan lukien valmistusvaiheessa syntyvät päästöt
iere.org
The Guardian
.
Sähköverkko puhdistuu, joten ajaessa syntyy yhä vähemmän päästöjä ajan mittaan.
Energiatehokkuus: sähköautot häviävät vähemmän energiaa kuin vetyautot tai hybridit
Earth.Org
sierraclub.org
MIT Climate Portal
Edmunds
.
Infrastruktuuri ja kustannukset: sähköverkon hyödyntäminen koti- ja julkisissa latauspisteissä edullista, vetyinfrastruktuuri on harvaa ja kallista
MIT Climate Portal
Youmatter
.
Hydrogen vs. EV: vetyvalmistus on energiankulutukseltaan heikompaa, ja valtaosa vedyistä tuotetaan fossiilisista lähteistä nykyisellään
MIT Climate Portal
+1
Reddit
+1
.
Lopuksi
Jos valitset henkilöauton, joka saastuttaa ympäristöä vähiten, BEV‑auto (täyssähköauto) on selkeä valinta useimpien ympäristöjärjestöjen ja asiantuntijoiden mukaan. Hybridi (plug-in hybrid) voi toimia siirtymävaiheen ratkaisuna, jos latausmahdollisuudet puuttuvat tai elämäntilanne rajoittaa sähköön siirtymistä. VEYAUTOT (FCEV) ovat vielä infran ja tuotannon kannalta TEHOTTOMIA ja kalliimpia, joten niitä EI TÄLLÄ HETKELLÄ SUOSITELLA PÄÄASIALLISEKSI HENKILÖAUTOMALLIKSI PUHTAAN LIIKENTEEN EDISTÄMISEKSI."
... Eli vetyautojen puolesta ei käytännössä yksikään ympäristöjärjestö suosittele vaan pääasiassa täyssähköautoja. - Anonyymi
Tekoälyn mukaan Greenpeace Suomi ei edes vaivaudu mainitsemaan sanaa "vetyauto" eli ei kannata niitä:
"Tässä on koottu Greenpeace Suomen kanta autojen käyttövoimiin ja liikkumiseen:
🌱 Greenpeace Finlandin näkökulma henkilöautoihin ja käyttövoimiin
1. Fossiilisten polttoaineiden lopettaminen heti
Greenpeace Suomi vaatii fossiilisten polttoaineiden (kuten bensiinin, dieselin ja turpeen) käytöstä luopumista mahdollisimman nopeasti – sekä energian tuotannossa että liikenteessä
Greenpeace
+4
Greenpeace
+4
SSS
+4
Greenpeace
+2
Greenpeace
+2
Reddit
+2
.
2. Täyssähköautot (BEV) ovat selkeä valinta
Vaikka hakua polttoaineesta autokäytössä heikosti kuvattu, järjestön linjaukset uusiutuvan sähköenergian korostamisesta tukevat täyssähköautoja. Päästöjen vähentäminen edellyttää fossiilisten hyödyntämisestä luopumista
Greenpeace
Greenpeace
.
3. Hybridit ja plug-in-hybridit eivät riitä
Greenpeacen Suomen osasto ei erikseen mainitse PHEV- tai HEV-autoja, mutta kansainväliset Greenpeace-näkemykset yhdistävät hybridit liikenteen siirtymän hidastajiksi. Koska Suomi-linjassa korostetaan siirtymää fossiilivapaaseen liikkumiseen, voidaan päätellä että pelkkiä hybridiautoja ei nähdä riittävinä vaihtoehtoina.
4. Liikkumisen vähentäminen ja kestävä kaupunkisuunnittelu
Greenpeacen Suomen ohjeissa kunnille suositellaan kevyenliikenteen (kävely, pyöräily) ja julkisen liikenteen edistämistä ja yksityisautoilun tarpeen vähentämistä
Greenpeace
. He korostavat, että autoilua pitäisi rajoittaa suunnittelulla ja asumisratkaisuilla.
🧭 Yhteenveto
Näkökulma Greenpeace Suomen kanta
Täyssähköautot (BEV) Suositeltava vaihtoehto, jos sähkö on uusiutuvaa
Plug‑in hybridit / HEV Ei riittäviä siirtymään pois fossiilisista polttoaineista
Fossiiliset autot Käytöstä on luovuttava mahdollisimman nopeasti
Autoilun vähentäminen Kannustetaan vähentämään autoilua ja suosimaan kestäviä tapoja
📌 Lisätietoa ja lainauksia
Greenpeace Suomi kampanjoi voimakkaasti fossiilisten energiantuotannon ja polttoaineiden käytön lopettamisen puolesta
Suomi24 Keskustelut
+3
Reddit
+3
Reddit
+3
Reddit
Reddit
+3
Greenpeace
+3
Greenpeace
+3
Greenpeace
Greenpeace
+6
Greenpeace
+6
Greenpeace
+6
.
Järjestö peräänkuuluttaa uusiutuvan ja fossiilivapauden energiaa Suomeen – myös liikenteessä, mikä tukee BEV-autojen suositusta
Greenpeace
Greenpeace
.
Kunnallispoliittisissa ohjeissa painotetaan kevyen, julkisen ja vähäpäästöisen liikkumisen priorisointia ja autoilun tarpeen vähentämistä
Greenpeace
.
✅ Johtopäätös
Greenpeace Suomi ei erikseen listaa, mutta linjaa tukee täyssähköautojen suosiminen henkilöautoksi ostettaessa – kun sähkö tuotetaan uusiutuvasti. He eivät pidä hybridiautoja riittävinä ratkaisuna fossiiliriippuvuuden katkaisemisessa. Lisäksi järjestö tukee liikkumisen suunnittelun uudistamista siten, että autoilun tarve vähenee kokonaisuutena." - Anonyymi
Taas tuli todistettua että vetyfanaatikot valehtelevat jopa vedyn ympäristöystävällisyydestä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan- - Anonyymi
Kyllä.
- Anonyymi
Venäjä on yksi suurimmista platinan tuottajista, joka on polttokennoissa harvinainen kallis mineraali mitä ei oikein voi korvata. On siis Venäjän etu että platinaa saadaan myös kaupaksi maailmalle huippuhintaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa- - Anonyymi
232
- Anonyymi
Tuo lähde ei taida olla ihan puolueettomin tuossa asiassa, hihiii!
🤡😂
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082605
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo471785Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1461387Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol3401290Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3451244Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen251166Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571103Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H131002- 55976
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21883