”Pyöräyritys Tunk pyrkii valmistamaan pitkäaikaisia, helposti huollettavia polkupyöriä.
Pyöräilypiireissä intoillaan nyt uudesta tulokkaasta markkinoilla. Suomalainen Tunk suunnittelee pyörän runkoja kaltaisilleen pyöräilystä innostuneille.”
https://www.hs.fi/talous/art-2000011387607.html
Tunk-pyörä
62
1411
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on jo tuollainen. Se vaan on Surlyn runkoon rakennettu.
- Anonyymi
Kiitos että kuvailit sen tekniikkaa ja sitä miten se poikkeaa edukseen muista markkinoilla olevista pyöristä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos että kuvailit sen tekniikkaa ja sitä miten se poikkeaa edukseen muista markkinoilla olevista pyöristä.
Miten asiat mielestäsi kuvailtiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos että kuvailit sen tekniikkaa ja sitä miten se poikkeaa edukseen muista markkinoilla olevista pyöristä.
SEr poikkeaa muista markkinoille suollettavista kertakäyttökamppeista siinä että siinä on yksinkertainen ja toimiva tekniikka mikä on helppo huoltaa.
- Anonyymi
Mulla on kans, brittiläinen ja japanilainen.
- Anonyymi
Onko kyse siis jostain erikoispyörästä vai tavallisen polkijan arki kulkupelistä?
- Anonyymi
Eiköhän tuo parhaiten selviä, kun vierailee www.tunkbicycles.com sivustolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuo parhaiten selviä, kun vierailee www.tunkbicycles.com sivustolla.
Klikkasin linkkiäsi mutta mitään ei tapahtunut. Voitko antaa toimivan linkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Klikkasin linkkiäsi mutta mitään ei tapahtunut. Voitko antaa toimivan linkin?
Et voinut klikata linkkiä, koska tuossa ei ole linkkiä. On vain URL osoite, joka pitää osata kopioida selaimen osoiteriville.
- Anonyymi
Tunk. Hesarissakin on juttu https://www.hs.fi/talous/art-2000011387607.html mutta en oikein ymmärrä mitä uutta ja helppohoitoista olisi luvassa. Yksi mahtava innovaatio olisi kestävä ja kevytrakenteinen yksinkertaisesti vaihdettava poljinkeskiö. Ne kun ovat nykyään herkästi hajoavia tekeleitä.
- Anonyymi
Näin ensikatsannolla tulee mieleen 1970-luvun kaikenkestävä mutta raskaahko käyttöpyörä, joka myydään kovaan hintaan. Eli äärimmäinen uusi innovaatio.
- Anonyymi
Painossa kokonaisuus ratkaisee, ei vain yksittäinen komponentti kuten runko. Esim 8-9 takapakka on helposti 200gr kevyempi kuin nykyiset isot 12-pakat. Tangonpää tai putkivaihtajat painaa 150gr pari. Vannejarrut 400-500gr kevyemmät kuin levyjarrut.
Eiväthän he mitään kokonaisia polkupyöriä valmista(valmistuta)/myy vaan runkosettejä (runko+etuhaarukka) joista sitten ostaja muut polkupyörään tarvittavat osat hankittuaan kasaa (tai kasauttaa jollain) polkupyöräksi.
Jos/kun tuo runkosetti on se 1500€ niin että tuosta asiallinen pyörä tulee niin ollaan kyllä luokassa 2500€ kokonaishinnassa…- Anonyymi
Siis pelkkiä ilmeisen korkelaatuisia runkoja erityisesti matkakäyttöön.
Rungon paino on 2150 grammaa koossa "59", 650b-koon haarukan paino on noin 850 grammaa ja 622-koon haarukan paino on noin 1000 g.
Materiaali on tsekkiläistä tai ainakin työ on tsekkiläistä: Columbus SL tai ZONA tahi Custom. Zona on Columbus-terästen korkealuokkaisempi, seostettu erikoisteräsputki, mutta melko vaatimaton verrattuna Reynolds 853:een.
Teräsrunko, jonka materiaalilla ei ole erityistä tarjottavaa ellei sitä ole tarkoituksella piilotettu (custom). Ehkä muut ominaisuudet ovat huippuluokkaa.Niin, ehkä yksi tekijä voisi olla että tarjoavat seitsemää eri runkokoa, eli pitäisi löytyä sopiva runkoko isolla variaatiolla olevalle kuskijoukolle.
Mutta kun runkosetin speksejä katsoo niin siellä ollaan tarjoamassa/tekemässä runkoja henkilöille jotka ovat kiinnostuneet muista asioista kuin viimeisimmistä teknisistä kehitysaskeleista… (1” ohjausakseli, 100-130mm QR akselit renkaissa, vannejarrut yms.)
Voisi sanoa että hyvin vanhoihin maantiepyörä runkoihin verrattavia runkoja kaikenkaikkiaan, mutta erona että niihin mahtuu ”nykypäivän” mitoituksella olevat renkaat.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, ehkä yksi tekijä voisi olla että tarjoavat seitsemää eri runkokoa, eli pitäisi löytyä sopiva runkoko isolla variaatiolla olevalle kuskijoukolle.
Mutta kun runkosetin speksejä katsoo niin siellä ollaan tarjoamassa/tekemässä runkoja henkilöille jotka ovat kiinnostuneet muista asioista kuin viimeisimmistä teknisistä kehitysaskeleista… (1” ohjausakseli, 100-130mm QR akselit renkaissa, vannejarrut yms.)
Voisi sanoa että hyvin vanhoihin maantiepyörä runkoihin verrattavia runkoja kaikenkaikkiaan, mutta erona että niihin mahtuu ”nykypäivän” mitoituksella olevat renkaat.1" ohjausakseli riittää hyvin teräskeulalle. Paksummat tuli alumiinin ja hiilikuidun vuoksi kun vaativat paksumpaa putkikokoa paremman keston vuoksi.
Eiväthän nuo muodinmukaisia ole jos sellaienn on jollekin tärkeää, sellainen tuskin on noita ostamsaa.
Nuo 650 renkaatkaan ei ole ihan nykypäivää vaan 700c jotka isommissa runkomalleissa ovatkin mutta kuulunevat tuohon pienen harrastaja kohderyhman toiveisiin. Anonyymi kirjoitti:
1" ohjausakseli riittää hyvin teräskeulalle. Paksummat tuli alumiinin ja hiilikuidun vuoksi kun vaativat paksumpaa putkikokoa paremman keston vuoksi.
Eiväthän nuo muodinmukaisia ole jos sellaienn on jollekin tärkeää, sellainen tuskin on noita ostamsaa.
Nuo 650 renkaatkaan ei ole ihan nykypäivää vaan 700c jotka isommissa runkomalleissa ovatkin mutta kuulunevat tuohon pienen harrastaja kohderyhman toiveisiin.Niin, tässä siis lähinnä tarkoitin sitä kun pyörään on (rengastilaa lukuunottamatta) valittu hyvinkin vanhahkojen mittoitusten mukaisia aspekteja, niin koska ”1” ohjausakseli, QR kiinnitykset sekä levyjarrut” mainittuna ovat ”riittävät” kyseiseen pyörän niin silloin myös oletuksellisesti tuollainen Columbuksen SL teräsputkirunko myös on ”riittävä”.
Ei tuo SL mikään huono runko materiaali ole, se on vielä tuossa 80-luvun alussa ollut oikeastaan parasta mitä on saatavilla ollut.
Parempia vaihtoehtoja on vain vuosien saatossa tullut, mutta yhä moni ”retromaisia” runkoja rakentava paja käyttää tuota Columbuksen SL putkea.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, tässä siis lähinnä tarkoitin sitä kun pyörään on (rengastilaa lukuunottamatta) valittu hyvinkin vanhahkojen mittoitusten mukaisia aspekteja, niin koska ”1” ohjausakseli, QR kiinnitykset sekä levyjarrut” mainittuna ovat ”riittävät” kyseiseen pyörän niin silloin myös oletuksellisesti tuollainen Columbuksen SL teräsputkirunko myös on ”riittävä”.
Ei tuo SL mikään huono runko materiaali ole, se on vielä tuossa 80-luvun alussa ollut oikeastaan parasta mitä on saatavilla ollut.
Parempia vaihtoehtoja on vain vuosien saatossa tullut, mutta yhä moni ”retromaisia” runkoja rakentava paja käyttää tuota Columbuksen SL putkea.Mielellään tukisi toki kotimaista valmistusta tai suunnittelua, mutta itse en keksi (nopeasti) mitään lisäarvoa, jota tuo pyörän runko nimenomaisesti voisi tarjota. Varmasti ei huono, mutta mitä erityistä hyvää...?! Olisiko tuo kokoluokitus sitten jotakin sellaista, en tiedä. Jokainen kun tarvitsee itselleen vain kerran yhdet säädöt samaan pyörään.
Anonyymi kirjoitti:
1" ohjausakseli riittää hyvin teräskeulalle. Paksummat tuli alumiinin ja hiilikuidun vuoksi kun vaativat paksumpaa putkikokoa paremman keston vuoksi.
Eiväthän nuo muodinmukaisia ole jos sellaienn on jollekin tärkeää, sellainen tuskin on noita ostamsaa.
Nuo 650 renkaatkaan ei ole ihan nykypäivää vaan 700c jotka isommissa runkomalleissa ovatkin mutta kuulunevat tuohon pienen harrastaja kohderyhman toiveisiin.Itseasissa kun tarkemmin speksejä lukee, niin neljä pienintä runko (rengas) kokoa käyttää tuota 1” ohjausakseli kokoa, mutta kolme isointa runkokoa ovatkin sitten tuolla hieman nykyaikaisemmalta 1&1/8 ” mitoituksella varustettuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielellään tukisi toki kotimaista valmistusta tai suunnittelua, mutta itse en keksi (nopeasti) mitään lisäarvoa, jota tuo pyörän runko nimenomaisesti voisi tarjota. Varmasti ei huono, mutta mitä erityistä hyvää...?! Olisiko tuo kokoluokitus sitten jotakin sellaista, en tiedä. Jokainen kun tarvitsee itselleen vain kerran yhdet säädöt samaan pyörään.
Ei varmaan mitään sellaiselle joka ei harrasta randonneur-pyöräilyä tai joita ei tuon tyyppinen pyörä puhuttele.
Tässä on yritys ottanut hyvin pienen kohderyhmän jolle pyörät on suunnattu. Riittääkö ostajia? Maailmalla löytyy muutamia pienempiä valmistajia jotka tarjovat tuontyyppistä runkoa, muiden, modernimpien teräsrunkojen ohella. Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaan mitään sellaiselle joka ei harrasta randonneur-pyöräilyä tai joita ei tuon tyyppinen pyörä puhuttele.
Tässä on yritys ottanut hyvin pienen kohderyhmän jolle pyörät on suunnattu. Riittääkö ostajia? Maailmalla löytyy muutamia pienempiä valmistajia jotka tarjovat tuontyyppistä runkoa, muiden, modernimpien teräsrunkojen ohella.Näin itse tuohon tutustuessani ajattelen.
Suhteellisen pienen kohderyhmän (joka varmasti valikoitunut kehittäjien omien harrstusmieltymysten mukaan) pyörä (runko).
Voisin kuvitella että esim Ruska-pyöräilyyn osallistuva henkilö voisi rakentaa oman ”kisa” pyöränsä tuollaisesta lähtökohdasta.
- Anonyymi
Siis onko tämä Tunk nyt sitten ostettuna polkupyörä, vaan runko?
Ainakin tällähetkellä heidän verkkokaupassa ainoa (esi)tilattava tuote on retkikäyttöön mainostettava teräksinen runkosetti (runko+haarukka).
- Anonyymi
Tunkkia tunkkaamaan, ruskaa pakkasessa. Pinnuta pamppua
- Anonyymi
Rentoa tunkata tuolla fasaaninousussa
- Anonyymi
Malminkartanon jätemäki on alkanut haista. Onko siellä raadot jääneet viemättä taksiin ?
- Anonyymi
”Olemme pettyneitä pyöräteollisuuden nykytilaan. Filosofia toiminnan taustalla on kapinoida sairaalloista innovaatiopakkoa vastaan”, Grundstén kertoo.
Onpa hienoa, että tällaista kritiikkiä nykypäivän kertakäyttökulttuuria vastaan esiintyy.Sitten puuttuu enään se että kyseisen filosofian saa käännettyä kannattavaksi liiketoiminnaksi.
Siinä on aina omat haasteensa, liiketoiminta kun harvoin toimii pelkän ideologian voimalla.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sitten puuttuu enään se että kyseisen filosofian saa käännettyä kannattavaksi liiketoiminnaksi.
Siinä on aina omat haasteensa, liiketoiminta kun harvoin toimii pelkän ideologian voimalla.Ideologialla pyöritetetään helposti yhdistystä tai hyväntekeväisyyttä. Yritys ei harjoita tyypillisesti kumpaakaan, ja yrityksen tehtävänä on tuottaa varoja omistajilleen.
Anonyymi kirjoitti:
Ideologialla pyöritetetään helposti yhdistystä tai hyväntekeväisyyttä. Yritys ei harjoita tyypillisesti kumpaakaan, ja yrityksen tehtävänä on tuottaa varoja omistajilleen.
Mutta pyöritetäänkö silla (ideologialla) polkupyrien runkoja valmistavaa (valmistuttavaa) ja myyvää yritystä jolla onko kuluja toiminnastaan. Jos tuotteista asiakkailta saatava hinta ei kata kuluja, niin sitten ne kulut pitää kattaa jotain muuta kautta ja se on sitten yleensä yrityksen omistajien "taskuista" se raha pois.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mutta pyöritetäänkö silla (ideologialla) polkupyrien runkoja valmistavaa (valmistuttavaa) ja myyvää yritystä jolla onko kuluja toiminnastaan. Jos tuotteista asiakkailta saatava hinta ei kata kuluja, niin sitten ne kulut pitää kattaa jotain muuta kautta ja se on sitten yleensä yrityksen omistajien "taskuista" se raha pois.
Miten se liittyy aiheeseen?
- Anonyymi
Runko ei ole pelkästään randoiluun suunnattu vaan ihan normaaleille ihmisille jotka harrastavat kasuaalista pyöräilyä eikä mitään huippukisailua.
-Vannejarrut (jotka mahdollistavat pikalinkut)
-ulkoiset vedot stopeilla niin ettei tarvitse kuoria koko matkalta
-alaputkivaihtajan korvakkeet
-kierteellinen keskiö
Asioita jotka helpottavat omatoimista rassaamista ja ennen kaikkea vähentävät sen tarvetta (kröh.. vrt levyjarrut).
-pitkät chainstayt
Nykyään harvinainen ajomukavuutta tuova ominaisuus joka viimeistään tekee rungosta priimaa.
Kaiken kaikkiaan fiksu yhdistelmä, runkotyyppi joka on todella kiven alla tänäpäivänä.- Anonyymi
Minua kiinnostaa kausaalinen keskiö. Minkälainen poljinkeskiö siihen tarkkaan ottaen kuuluu?
- Anonyymi
Pyöräteollisuus pyrkii tekemään pyöristä sellaisia että käyttäjä ei voi niille tehdä juuri mitään korjauksia. Tämä siksi että valtaosa ei kykene tai osaa tai edes uskalla tai halua "rassailla" pyöriään.
Sähköiset vaihtajat ovat ratkaisseet vaijereiden vaihtamisen tuskan. Se on liikaa vaadittu monelta mutta akkuja ihmiset osaavat latailla. (laitteidensa, ei usein omia akkujaan) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräteollisuus pyrkii tekemään pyöristä sellaisia että käyttäjä ei voi niille tehdä juuri mitään korjauksia. Tämä siksi että valtaosa ei kykene tai osaa tai edes uskalla tai halua "rassailla" pyöriään.
Sähköiset vaihtajat ovat ratkaisseet vaijereiden vaihtamisen tuskan. Se on liikaa vaadittu monelta mutta akkuja ihmiset osaavat latailla. (laitteidensa, ei usein omia akkujaan)Tietysti pystyy siinä missä aina ennenkin. Ne jotka pystyivät ennen pystyvät nykyäänkin. He joita ei kiinnostanut ennen ei kiinnosta nykyäänkään. Sähkötoimiset vaihtajat tarjoavat muutakin kuin vaijerivapautta. Esimerkiksi vaihteiston jatkuva säätötarve poistuu vallan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti pystyy siinä missä aina ennenkin. Ne jotka pystyivät ennen pystyvät nykyäänkin. He joita ei kiinnostanut ennen ei kiinnosta nykyäänkään. Sähkötoimiset vaihtajat tarjoavat muutakin kuin vaijerivapautta. Esimerkiksi vaihteiston jatkuva säätötarve poistuu vallan.
Mekaanisessa vaihteistossa on vaan yksi toimiva säätö. Sen kun laittaa kohdalleen, ei ole mitään jatkuvaa säätötarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mekaanisessa vaihteistossa on vaan yksi toimiva säätö. Sen kun laittaa kohdalleen, ei ole mitään jatkuvaa säätötarvetta.
Alaputki- tai tangonpäävivuilla kitkamoodissa kaikki vaan toimii eikä tarvitse hienosäätää. Voi käyttää vaikka 70-luvun Campagnoloa sekaisin uusimman SRAMin kanssa, 3x8 2x12 ihan mitä vaan. Ei haittaa vaikka vaihtajat vähän vääntyy tms sen kun vaan laittaa rajoitinruuvit kohdalleen ja "kovaa ajoa". Vaijerienkin vaihto on naurettavan helppoa vs. yhdistelmäkahvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alaputki- tai tangonpäävivuilla kitkamoodissa kaikki vaan toimii eikä tarvitse hienosäätää. Voi käyttää vaikka 70-luvun Campagnoloa sekaisin uusimman SRAMin kanssa, 3x8 2x12 ihan mitä vaan. Ei haittaa vaikka vaihtajat vähän vääntyy tms sen kun vaan laittaa rajoitinruuvit kohdalleen ja "kovaa ajoa". Vaijerienkin vaihto on naurettavan helppoa vs. yhdistelmäkahvat.
Jep, ja on toimintavarma, ei tarvii miettiä pattereita tai kosteutta jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, ja on toimintavarma, ei tarvii miettiä pattereita tai kosteutta jne.
Miksi pitäisi miettiä pattereita/kosteutta jne? Kaatosateessa on poljettu vailla ongelmia. Ajotietokone kertoo varaustason. Viimeksikin poljin yli 1300-kilometriä yhdellä täyteen latauksella. Muutenkin näyttää valehtelijalauma romantisoivan kovasti noita ihania vaijerivetoisia. Hienosäätö on toistuvaa jos ei halua välttämättä kuunnella ronksutusta kun herne hakee toista hernettä, eiku vaihtaja ratasta.
Miten pyörä joka myydään pelkkänä runkosettinä, eli siihen pitää runkoa sekä etuhaarukkaa lukuunottamatta hankkia kaikki muut osat ja sen jälkeen RAKENTAA niistä kokonainen polkupyörä vähentää ”tasaamisen tarvetta” kun tuo pyöräksi rakentaminen on kuitenkin jo itsessään isi työ.
Sanotaan niin ettö henkilölle joka runkosetistä itselleen pyörän rakentaa, tuskin on ongelmia pyörien huoltojen tekemisen osalta muutenkaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mekaanisessa vaihteistossa on vaan yksi toimiva säätö. Sen kun laittaa kohdalleen, ei ole mitään jatkuvaa säätötarvetta.
Osien kuluminen, kuten myös suuret lämpötilamuutokset voivat aiheuttaa tarpeen muokata säätöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi miettiä pattereita/kosteutta jne? Kaatosateessa on poljettu vailla ongelmia. Ajotietokone kertoo varaustason. Viimeksikin poljin yli 1300-kilometriä yhdellä täyteen latauksella. Muutenkin näyttää valehtelijalauma romantisoivan kovasti noita ihania vaijerivetoisia. Hienosäätö on toistuvaa jos ei halua välttämättä kuunnella ronksutusta kun herne hakee toista hernettä, eiku vaihtaja ratasta.
Ja sähköiset vaihtajajärjestelmät ovat painavia (400 g -> 1 kg), vaativat virtaa, rikkoutuvat herkästi, ovat kalliita (myös korjata), vikojen löytäminen on haastavaa, varaosien saatavuus voi olla niin ja näin, yhteensopivuus voi olla niin ja näin...
Tämä siis Canyonin sivustolla aiheesta todettua:
https://www.canyon.com/en-us/blog-content/advice/electronic-vs-mechanical-shifting/b20112024.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sähköiset vaihtajajärjestelmät ovat painavia (400 g -> 1 kg), vaativat virtaa, rikkoutuvat herkästi, ovat kalliita (myös korjata), vikojen löytäminen on haastavaa, varaosien saatavuus voi olla niin ja näin, yhteensopivuus voi olla niin ja näin...
Tämä siis Canyonin sivustolla aiheesta todettua:
https://www.canyon.com/en-us/blog-content/advice/electronic-vs-mechanical-shifting/b20112024.htmlJa mekaaninen kitkavivuilla kontrolloitava vaihteisto tekee vain ja ainoastaan sen, mitä sinä sillä teet. Jos et osaa käyttää mekaanista vaihteistoa, voit tulla tänne itkemään sen "vaikeutta".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mekaaninen kitkavivuilla kontrolloitava vaihteisto tekee vain ja ainoastaan sen, mitä sinä sillä teet. Jos et osaa käyttää mekaanista vaihteistoa, voit tulla tänne itkemään sen "vaikeutta".
Ei ne tiedä mitä on kitkavaihtaminen kun edelleen hokevat herneistä ja lämpötilamuutoksista.
Säädöntarvetta ovat valmistajat itse lisänneet tunkemalla pakkaan 11, 12 ja nyt 13kin ratasta. Enemmänhän on aina parempi? Ainakin liikevoiton kannalta. Pian tulee 14, sen saa käyttöön subscriptionilla shimano-appista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne tiedä mitä on kitkavaihtaminen kun edelleen hokevat herneistä ja lämpötilamuutoksista.
Säädöntarvetta ovat valmistajat itse lisänneet tunkemalla pakkaan 11, 12 ja nyt 13kin ratasta. Enemmänhän on aina parempi? Ainakin liikevoiton kannalta. Pian tulee 14, sen saa käyttöön subscriptionilla shimano-appista.Näissä monilehtisissä sähköinen vaihtaja onkin omiaan. Joku 1x11 hoituu vaijerilla hyvin mutta 2x12 on jo eri maata. Semmosta maata että täsmällinen vaihtaminen onnistuu parhaiten vain sähköä näyttämällä käyttämällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näissä monilehtisissä sähköinen vaihtaja onkin omiaan. Joku 1x11 hoituu vaijerilla hyvin mutta 2x12 on jo eri maata. Semmosta maata että täsmällinen vaihtaminen onnistuu parhaiten vain sähköä näyttämällä käyttämällä.
Okei, onko keskiverto pyöräilijän fillarissa hyvä olla >1000e osasarja jotta työmatkalla, kauppareissulla ja viikonlopun retkellä saa kadenssin just kohdalleen ja lisäksi varoa pyörän jättämistä mihinkään ulos.
"”Olemme pettyneitä pyöräteollisuuden nykytilaan. Filosofia toiminnan taustalla on kapinoida sairaalloista innovaatiopakkoa vastaan”, Grundstén kertoo." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näissä monilehtisissä sähköinen vaihtaja onkin omiaan. Joku 1x11 hoituu vaijerilla hyvin mutta 2x12 on jo eri maata. Semmosta maata että täsmällinen vaihtaminen onnistuu parhaiten vain sähköä näyttämällä käyttämällä.
Lehti tai monet lehdet tulee aamulla postiluukusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei, onko keskiverto pyöräilijän fillarissa hyvä olla >1000e osasarja jotta työmatkalla, kauppareissulla ja viikonlopun retkellä saa kadenssin just kohdalleen ja lisäksi varoa pyörän jättämistä mihinkään ulos.
"”Olemme pettyneitä pyöräteollisuuden nykytilaan. Filosofia toiminnan taustalla on kapinoida sairaalloista innovaatiopakkoa vastaan”, Grundstén kertoo."Ongelma onkin siinä että polkupyöräily kattaa varsin laajan kirjon erilaista pyöräilyä. Yksi tahkoaa tuhansia kilometrejä vuosittain ja toinen muutaman sata kilometriä. Asija on tietenkin niin että se vähäpyöräilijä tuskin hankkii 24- vaihteista tai edes kahdeksanvaihteista. Vakiopyörällä pärjää hän. Tuskin tätä tunkkia on kuitenkaan kauppapolkupyöräksi suunniteltu vaan pitkien matkojen ajoon. Silloin siihen voisi teoriassa asentaa vaikka 12 ratasta taakse jos tilaa semmoiseen löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma onkin siinä että polkupyöräily kattaa varsin laajan kirjon erilaista pyöräilyä. Yksi tahkoaa tuhansia kilometrejä vuosittain ja toinen muutaman sata kilometriä. Asija on tietenkin niin että se vähäpyöräilijä tuskin hankkii 24- vaihteista tai edes kahdeksanvaihteista. Vakiopyörällä pärjää hän. Tuskin tätä tunkkia on kuitenkaan kauppapolkupyöräksi suunniteltu vaan pitkien matkojen ajoon. Silloin siihen voisi teoriassa asentaa vaikka 12 ratasta taakse jos tilaa semmoiseen löytyy.
Pitkällä matkalla ei tarvitse 12 lehteä takana. 6-10 riittää vallan hyvin, ja kaksi edessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osien kuluminen, kuten myös suuret lämpötilamuutokset voivat aiheuttaa tarpeen muokata säätöjä.
Ja varmaankin vielä tähtien asento.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Miten pyörä joka myydään pelkkänä runkosettinä, eli siihen pitää runkoa sekä etuhaarukkaa lukuunottamatta hankkia kaikki muut osat ja sen jälkeen RAKENTAA niistä kokonainen polkupyörä vähentää ”tasaamisen tarvetta” kun tuo pyöräksi rakentaminen on kuitenkin jo itsessään isi työ.
Sanotaan niin ettö henkilölle joka runkosetistä itselleen pyörän rakentaa, tuskin on ongelmia pyörien huoltojen tekemisen osalta muutenkaan.Niin, siksi pyöränrunko onkin vähän perinteikästä laatua. Rakentaminen on paljon yksinkertaisempaa sekä huollot kuin nykypyörillä.
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma onkin siinä että polkupyöräily kattaa varsin laajan kirjon erilaista pyöräilyä. Yksi tahkoaa tuhansia kilometrejä vuosittain ja toinen muutaman sata kilometriä. Asija on tietenkin niin että se vähäpyöräilijä tuskin hankkii 24- vaihteista tai edes kahdeksanvaihteista. Vakiopyörällä pärjää hän. Tuskin tätä tunkkia on kuitenkaan kauppapolkupyöräksi suunniteltu vaan pitkien matkojen ajoon. Silloin siihen voisi teoriassa asentaa vaikka 12 ratasta taakse jos tilaa semmoiseen löytyy.
Tuon Tunk:n rungon tiedoista löytyy että siinä on takana 130mm QR akseli (tai siis sen paikka), joka siis tarkoittaa sitä että takana voi olla maksimissaan 11v takapakka.
Anonyymi kirjoitti:
Okei, onko keskiverto pyöräilijän fillarissa hyvä olla >1000e osasarja jotta työmatkalla, kauppareissulla ja viikonlopun retkellä saa kadenssin just kohdalleen ja lisäksi varoa pyörän jättämistä mihinkään ulos.
"”Olemme pettyneitä pyöräteollisuuden nykytilaan. Filosofia toiminnan taustalla on kapinoida sairaalloista innovaatiopakkoa vastaan”, Grundstén kertoo."Onko keskivertopyöräilijän pyörässä 1500€:n runkosetti (mitä tuo Tunk:n runkosetti maksaa) joka tarkoittaa kohtuullisillakin osasarjoilla pyörää rakentaessa vähintään 2500€:n koko pyörää (todennäköisesti enemmän).
Kyllä tuo runkosetti ihan harrastustekäyttöön tulee niiden osalta jotka tuon päätyvät ostamaan.
Jo se että se myydään pelkkänä runkona karsii ison osan ostajista pois.
Itse en tiedä yhtään ”peruspyöräilijää” joka olisi kasannut/kasauttanut runkosetistä itselleen tuon ”peruspyöränsä”.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Onko keskivertopyöräilijän pyörässä 1500€:n runkosetti (mitä tuo Tunk:n runkosetti maksaa) joka tarkoittaa kohtuullisillakin osasarjoilla pyörää rakentaessa vähintään 2500€:n koko pyörää (todennäköisesti enemmän).
Kyllä tuo runkosetti ihan harrastustekäyttöön tulee niiden osalta jotka tuon päätyvät ostamaan.
Jo se että se myydään pelkkänä runkona karsii ison osan ostajista pois.
Itse en tiedä yhtään ”peruspyöräilijää” joka olisi kasannut/kasauttanut runkosetistä itselleen tuon ”peruspyöränsä”.Olet kyllä oikeassa että hinta on melko kova. Mutta ei sen tarvitse olla, kansainväliset isot firmat voisi tarjota tuollaisen käytännöllisen rungon prismaan muutamalla satasella. Mutta harmiksi kaikkiin laitetaan levyjarrut yms nykyään eikä halpoja vaihtoehtoja ole.
Kiitos Tunkille kun ovat nähneet vaivaa tarjotakseen tuon markkinoille. Pienellä produktiolla hinta vaan nousee, heillä taisi mennä useampi kymppitonni pelkästään haarukoiden lujuustestauksiin ja sitten tietysti Suomen ankarat yrittäjän maksut sekä ALV myös.
Lujuustestauksiin liittyen: sellaista mukavaa (se oikeasti vähän joustaa) J-n muotoista teräshaarukkaa kuten tuossakin rungossa on, on mahdotonta laittaa levyjarrulliseen pyörään. Käytönnössäkin haarukan pitää olla vahvempi, mutta sen lisäksi "varman päälle" EU-direktiivit ovat viimeinen naula. Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä oikeassa että hinta on melko kova. Mutta ei sen tarvitse olla, kansainväliset isot firmat voisi tarjota tuollaisen käytännöllisen rungon prismaan muutamalla satasella. Mutta harmiksi kaikkiin laitetaan levyjarrut yms nykyään eikä halpoja vaihtoehtoja ole.
Kiitos Tunkille kun ovat nähneet vaivaa tarjotakseen tuon markkinoille. Pienellä produktiolla hinta vaan nousee, heillä taisi mennä useampi kymppitonni pelkästään haarukoiden lujuustestauksiin ja sitten tietysti Suomen ankarat yrittäjän maksut sekä ALV myös.
Lujuustestauksiin liittyen: sellaista mukavaa (se oikeasti vähän joustaa) J-n muotoista teräshaarukkaa kuten tuossakin rungossa on, on mahdotonta laittaa levyjarrulliseen pyörään. Käytönnössäkin haarukan pitää olla vahvempi, mutta sen lisäksi "varman päälle" EU-direktiivit ovat viimeinen naula.Mutta tuossa se ongelma että ei tuollainen retro runkosetti ole mikään massatuote ja sellaista ei edes kuulu tulla mihinkään Prismaan myyntiin (muutamalla satasella), koska lähtökohtaisesti tuossa kuuluu tietää mitä ollaan myymässä ja mitä ollaan ostamassa, Prisman urheiluosasto ei ole se paikka mistä noita myytäisiin koska siellä ei isolta osin ole perus myyjillä tarvittavaa ammattitaitoa.
Kyllä tuollaiset rungot pysyvät suhteellisen pienen piirin juttuina, ei tusinamarkettien tusinapyörien rinnalle.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mutta tuossa se ongelma että ei tuollainen retro runkosetti ole mikään massatuote ja sellaista ei edes kuulu tulla mihinkään Prismaan myyntiin (muutamalla satasella), koska lähtökohtaisesti tuossa kuuluu tietää mitä ollaan myymässä ja mitä ollaan ostamassa, Prisman urheiluosasto ei ole se paikka mistä noita myytäisiin koska siellä ei isolta osin ole perus myyjillä tarvittavaa ammattitaitoa.
Kyllä tuollaiset rungot pysyvät suhteellisen pienen piirin juttuina, ei tusinamarkettien tusinapyörien rinnalle.Prisman runko olisi siis toki valmiissa pyörässä kiinni, halvalla alumiinista tehty ym. mutta perusasiat voisi olla tuulipuvuille paremmat. Myytävyys olisi heikompi tosin, ja sehän on rungon tärkein kriteeri.
Mutta niin eihän monia kiinnosta huoltaa pyöriä itse vaan vievät sen vaan suoraan liikkeeseen. Anonyymi kirjoitti:
Prisman runko olisi siis toki valmiissa pyörässä kiinni, halvalla alumiinista tehty ym. mutta perusasiat voisi olla tuulipuvuille paremmat. Myytävyys olisi heikompi tosin, ja sehän on rungon tärkein kriteeri.
Mutta niin eihän monia kiinnosta huoltaa pyöriä itse vaan vievät sen vaan suoraan liikkeeseen.Jotenkin nyt tuntuu että tuo "halpa alumiinirunkoinen pyörä" on jotain muuta kuin mitä nuo Tunk:n kehittelijät ovat miettineet.
Tuntuu että täällä on niin erilaisia haluja tarpeita että...
Jos yksinkertaista vannejarrullista peruspyörää haluaa, niin miten olisi kotimaisen Pelagon Bristol ( https://pelagobicycles.com/bristol/?lang=fi ), vannejarrut, 3/7v. teräsrunko, dynamovalot, peltiset lokasuojat ja hyvin "classinen" ulkonäkö?
Eikä tuossa olisi tarpeeksi "peruspyörää"?
- Anonyymi
"Lujuustestauksiin liittyen: sellaista mukavaa (se oikeasti vähän joustaa) J-n muotoista teräshaarukkaa kuten tuossakin rungossa on, on mahdotonta laittaa levyjarrulliseen pyörään. Käytönnössäkin haarukan pitää olla vahvempi, mutta sen lisäksi "varman päälle" EU-direktiivit ovat viimeinen naula."
Kiinan pojilla ei ole näitä EU-direktiivejä rasitteinaan. Jos halajaa ajonautintoa tarjoavien teräsrunkojen perään eikä ole tuhansia laittaa runkosettiin niin katse on ilmeisesti käännettävä sinne. Keula 700gr ja runko1700gr vannejarrullisena. Levyjarrullisena keula 900gr ja runko 1850. Hinta edullisempi kun halvimmassa Surlyssä.- Anonyymi
Pistäs linkki
- Anonyymi
Tuosta linkki https://racing.trekbikes.com/stories/lidl-trek/sram-red-xplr-1x-drivetrain-classics-mads-pedersen kunnon sirkkeliin. Ei vanhanaikainen vaan nykyaikainen.
- Anonyymi
Hohenstein instituutin testaama?
- Anonyymi
Kuka tällä pyöräillee?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t235068Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo613001Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel122890HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1432811Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi151583Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k861570Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962271486Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N4091211- 681100
Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei209943