Miksi Tanskalla menee hyvin, mutta Suomi on pysähtyneisyyden tilassa?

Anonyymi-ap

Asukasluvultaan Suomen kokoisen Tanskan talous kukoistaa, mutta Suomen talous polkee lähes paikallaan. Julkinen velka kasvaa, ja Suomen työttömyys on Espanjan jälkeen toiseksi korkeinta Euroopassa. Työttömiä oli heinäkuun lopussa yli 339 200.

Suomi on vientivetoinen maa. Maailmantalouden epävarmuus ja tullisota heikentävät vientiä. Työikäinen väestö vähenee, vanhusväestö kasvaa, terveydenhuolto- ja hoivamenot tulevat lisääntymään. Puolustustustusmenoja on lisättävä miljardeilla.

Kun luottoluokitusyhtiöt alensivat luottoluokitusta, se tarkoittaa lisää korkomenoja. Maksamme jo nyt korkoja vuodessa yli kolme miljardia.

Tanskan bruttokansantuote (bkt) asukasta kohti vuonna 2024 oli noin 10 00 euroa korkeampi kuin vastaava Suomessa. Se viittaa Tanskan Suomea korkeampaan elintasoon ja taloudelliseen suorituskykyyn.

Tanskan julkinen velka suhteessa maan bruttokansantuotteeseen on noin 30 prosenttia. Suomen julkisen velan suhde bkt:hen on 83,6 prosenttia. Tanskan työllisyysaste on Suomea korkeampi ja työttömyysaste meitä alhaisempi.

Tanskan kokonaisveroaste on vuodesta 2005 lähtien ollut keskimäärin 3,2 prosenttia Suomen kokonaisveroastetta korkeampi. Se ei näytä hillinneen talouskasvua, sillä talouskasvu on ollut Suomea suurempaa.

Kenties verojen painopiste on kohdistunut sellaisiin tuloihin, joista ei ole ollut haittaa talouskasvulle.

Suomi on vuodesta 2016 lähtien keventänyt kokonaisveroastetta. Kevan toimitusjohtajan Jaakko Kianderin laskelmien mukaan julkisen talouden tulot olisivat voineet olla vuonna 2023 jopa 8 miljardia euroa suuremmat kuin niiden ennakoidaan olevan, jos veroaste olisi säilynyt ennallaan (Helsingin Sanomat, Vieraskynä 11.2.2023).

199

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos veroaste olisi täydet sata prosenttia niin me kylpisimme rahassa. Rahaa olisi kuin roskaa ja voisimme toteuttaa kaikki haaveemme.

      • Anonyymi

        Tanskassa on Suomea korkeammalla kokonaisveroasteella maailman kilpailukykyisin maa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanskassa on Suomea korkeammalla kokonaisveroasteella maailman kilpailukykyisin maa.

        Tanska ei ota mamuja loisimaan ja häiriköimään.


      • Anonyymi

        Suomea on ajettu alas 1980-luvulta lähtien tahallaan.
        Suomessa ei määrää suomenkielinen väestö, siltä ei kysytä mitään, niin kuin muissa maissa kysytään kansanäänestyksellä pienemmissäkin asioissa.

        Suomenkielisiltä ei kysytä haluavatko he lukea pakko- ja virkamiesruotsia vaikka sillä pakolla on tehty korvaamatonta vahinkoa Suomelle koko kansakuntana.

        Suomenkielisiltä ei kysytty haluavatko he Karjalan takaisin rikkauksineen, Kaupunkeineen ja Saimaankanavineen ja haluavatko suomenkieliset Petsmon ja Jäämeren mahdollisuudet, kaasua ja öljyä koko Euroopalle, lyhyt meritie Aasiaan Koillisväylän kautta, Jäämeren kalastus- ym. -sataman. Telakan jolla olisi voitu rakentaa vaikka porauslauttoja ja vaikka mitä mahdollisuuksia toimeliaisuuteen. Olisimme rikas kuin Norja, rahaa riittäisi urheiluun, kulttuuriin, terveydenhoitoon ja teiden kunnostamiseen.
        Nämä alueet joiden takia kuoli 96000 suomalaismiestä ja loput vammautui, lahjoitettiin energiaköyhälle Venäjälle 1990-luvulla, kun niitä suomalaisille tarjottiin takaisin ja ilman yhtään kuolonuhria. Mutta ei suomenkielisiltä kannata kysyä, hehän saattaisivat äänestää etunsa mukaisesti.

        Suomenkielisiltä ei kysytty haluavatko he euron Ruotsin hyvää ajatellen. Kun oli tiedossa, että ruotsalaiset äänestäisivät ei eurolle, niin Suomen rouville ja herroille tuli kiire liittää Suomi euroon kansalta kysymättä, Ruotsin etua ajaen.
        Nyt on Ruotsi pelimerkeillään käärinyt pahimmalta kilpailijamaaltaan kaiken ja ruotsikielisten pyörittämä Suomen media ja YLE kyselee silmät renkaina, muka tietämättömänä, että mitä Ruotsi tekee oikein ja Suomi ei osaa.
        Ainakin ensimmäiseksi Ruotsi on tehnyt oikein sen kuin ei ole pakottanut väestöään opiskelemaan 55v. pakko- ja virkamiessuomea ja antanut suomenkieliselle kielivähemmistölle valtaa. Kielipakosta se lähtee kansakunnan nujertaminen.

        Miksikö Suomi ei pärjää? Suomi ei pärjää, kun täällä ei suomenkieliset määrää ja kaikki tehdään, että Suomi ei pärjäisi.
        Suomenkielistä kantaväestöä on osoiteltu ja väheksytty tihutyöntekijöiden puolelta jo niin kauan, että osa suomenkielisistä näyttää uskovan sen itsekin ja yhtyvät suomenkielisten parjaamiseen ja väheksyntään.
        Suomi ei pärjää, kun on tehty uskomattomia mokia ja kenenkä toimesta ja ketkä ovat olleet päättämässä ja minne se suomalaisen työn tulos on valunut, tietääkö kukaan. Jonnekinhan se raha on päätynyt?
        Mm. Telia, Pohjois-Amerikan metsäteollisuuskaupat, Saksan kaasusähläilyt jne. Nämä vaikuttavat aivan tahallisilta tihutöiltä, niin typeriä ne ovat, ainakin minun mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanska ei ota mamuja loisimaan ja häiriköimään.

        Niiden demarit eivät hyväksy loisia. Meillä on toisin.

        Lisäksi Tanskan demarit eivät aja sosialismia. Meillä sekin on toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden demarit eivät hyväksy loisia. Meillä on toisin.

        Lisäksi Tanskan demarit eivät aja sosialismia. Meillä sekin on toisin.

        Tanskassa on paljon parempi sosiaaliturva kuin Suomessa


      • Anonyymi

        Kyllä ne rahat valuu nytkin turhuuteen.
        Kakkahäpeä, ja kynsitutkimuksiin yms, yms....

        Ketkä syytää rahoja tutkimuksiin, jotka ei tuole tuottamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanska ei ota mamuja loisimaan ja häiriköimään.

        Onko näin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko näin?

        RKP poistettava- moista riistäjävalta-eliittilahtarisakkia ei ole muualla maailmassa enää nykyaikana vallassa kun Hitlerikin saatiin lopetettua...

        samalla poistuisi fasistikokoomus j a natsipersut pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP poistettava- moista riistäjävalta-eliittilahtarisakkia ei ole muualla maailmassa enää nykyaikana vallassa kun Hitlerikin saatiin lopetettua...

        samalla poistuisi fasistikokoomus j a natsipersut pois

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP poistettava- moista riistäjävalta-eliittilahtarisakkia ei ole muualla maailmassa enää nykyaikana vallassa kun Hitlerikin saatiin lopetettua...

        samalla poistuisi fasistikokoomus j a natsipersut pois

        tuhoavat suomea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanskassa on paljon parempi sosiaaliturva kuin Suomessa

        siellä ymmärtätävät äänestää SDP-sosiaalidemokraatteja... eli kansaa...

        eivät päästä persuja valtaan...

        siksi he pärjää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siellä ymmärtätävät äänestää SDP-sosiaalidemokraatteja... eli kansaa...

        eivät päästä persuja valtaan...

        siksi he pärjää

        Eivät kuulu eurovaluuttaan eli EU-konkurssivaluuttaan kuten hölmölä Suomi- kokoomus-Niinistö huijasi maamme pois omasta valuutasta ainoana pohjoismaana- niissä saa töistä palkkaa joka riittää elämiseen ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kuulu eurovaluuttaan eli EU-konkurssivaluuttaan kuten hölmölä Suomi- kokoomus-Niinistö huijasi maamme pois omasta valuutasta ainoana pohjoismaana- niissä saa töistä palkkaa joka riittää elämiseen ..

        muilla pohjoismailla omat valuutat- suomea määrää Saksa ja EKP-pankki= Saksanpankki= Rothschild...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        muilla pohjoismailla omat valuutat- suomea määrää Saksa ja EKP-pankki= Saksanpankki= Rothschild...

        Todellisuudessa Suomi on uusiutuvien luonnonvarojen ykkösmaa Euroopassa mm. metsäisin maa. Myös kaivannaisvarannoiltaan Suomi on Euroopan suurvaltoja, mm. suurimmat ja puhtaimmat lannoitefosfaattiesiintymät, Euroopan suurimmat tunnetut kulta ja litiumesiintymät ja Outokumpi kertoi juuri: "Posketon miljardilöytö maan alta Suomessa - Outokummun Kemin kaivoksen malmivarat kasvoivat 95 prosentilla" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08eb0277-fd0f-4950-9684-6ef67ed45113. Lisäksi: Suomessa on 16 kriittistä aarretta https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e3d6bd4f-2eb8-4cc2-b60f-ebe2401f8737
        Suomen ainoa ongelma on poliitikot ja huono elinkeinoelämän johto. Luonnonvaramme luovutetaan Afrikan kehitysmaiden tapaan ulkomaille lähes ilmaiseksi,

        voi olla että RKP-kokoomus on jo kirjannut Suomen alueet EKPn omaisuudeksi.

        https://keskustelu.suomi24.fi/haku?keyword=kultakaivos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa Suomi on uusiutuvien luonnonvarojen ykkösmaa Euroopassa mm. metsäisin maa. Myös kaivannaisvarannoiltaan Suomi on Euroopan suurvaltoja, mm. suurimmat ja puhtaimmat lannoitefosfaattiesiintymät, Euroopan suurimmat tunnetut kulta ja litiumesiintymät ja Outokumpi kertoi juuri: "Posketon miljardilöytö maan alta Suomessa - Outokummun Kemin kaivoksen malmivarat kasvoivat 95 prosentilla" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08eb0277-fd0f-4950-9684-6ef67ed45113. Lisäksi: Suomessa on 16 kriittistä aarretta https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e3d6bd4f-2eb8-4cc2-b60f-ebe2401f8737
        Suomen ainoa ongelma on poliitikot ja huono elinkeinoelämän johto. Luonnonvaramme luovutetaan Afrikan kehitysmaiden tapaan ulkomaille lähes ilmaiseksi,

        voi olla että RKP-kokoomus on jo kirjannut Suomen alueet EKPn omaisuudeksi.

        https://keskustelu.suomi24.fi/haku?keyword=kultakaivos

        Suomen ongelma on kehitysmaalainen väestö ja poliitikot. 60% on joitain jurttaryssänjyystöjä. Tilanne on hieman kuin Afrikassa, resursseja on, mutta populaatio on kehareita, jotka eivät kykene hyödyntämään resursseja yhteiskunnan ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen.

        Tämä ei ole mikään kielikysymys, koska ruotsinkielisten keskuudessa on 40% samoja jurttaryssänjyystöjä kuin suomenkielistenkin keskuudessa. Näillä siperianapinoilla ei ole muuta kulttuuria tai historiaa kuin ruotsin kieli, jota vielä puhuvat mongertaen.

        Tanskassa on euripidinen populaatio ja tane-heimo on täysin eri luokkaa joka suhteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanskassa on Suomea korkeammalla kokonaisveroasteella maailman kilpailukykyisin maa.

        tavallaan ihan hullua verrata tanskaa ja suomea - ollaan erilaiset maat-

        esim Tanska on kymenläänin kokonen läntti josa asuu samanverran väkee kuin suomessa-

        Tanska on lämmin maa jossa ei juuri talvesta tiedä mitään,...

        jne... vapaamielinen maa...

        Suomelle sopisi Norja samanlaisena mutta Norjassakin oltiin senverran viisaampia että sosialisoitiin baltille valtion varat, joten ovat rikkaita. Eivät antaneet ruotsalaisten ryöstää maataan kuten Suomessa menee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tavallaan ihan hullua verrata tanskaa ja suomea - ollaan erilaiset maat-

        esim Tanska on kymenläänin kokonen läntti josa asuu samanverran väkee kuin suomessa-

        Tanska on lämmin maa jossa ei juuri talvesta tiedä mitään,...

        jne... vapaamielinen maa...

        Suomelle sopisi Norja samanlaisena mutta Norjassakin oltiin senverran viisaampia että sosialisoitiin baltille valtion varat, joten ovat rikkaita. Eivät antaneet ruotsalaisten ryöstää maataan kuten Suomessa menee...

        = eli Suomen kuuluis sada EUn vuoristotukea- mutta RKP-porvarifasistit ei edes ano sitä, vaan makselevat miljardeja euroja EKP-pankkieliiteille joka vuosi suomalaisten rahoja


      • Anonyymi

        Tanskassa ei ole urpoa ja Purraa toheloimassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanska ei ota mamuja loisimaan ja häiriköimään.

        Voitko kertoa paljonko mamut tuovat, ja paljonko mamut maksavat vuodessa.

        Sen jälkeen vertaa sitä siihen paljonko erilaisia tukia, rahapalkkioita ja verovähennyksiä on jaettu Suomen suurituloisemmille?

        Sen jälkeen tule kertomaan että onko ne mamut oikeasti mikään rahareikä.


    • Anonyymi

      Tanska on etelämmässä, keskempänä Eurooppaa, kansainvälisempi jne

      • Anonyymi

        Suomella melkein Euroopan kokoinen markkina alue vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomella melkein Euroopan kokoinen markkina alue vieressä.

        Eikä ole. Siellä on vain militaristinen terrorisotaa käyvä valtion irvikuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomella melkein Euroopan kokoinen markkina alue vieressä.

        Ryssän talous on alle Italian kokoluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ryssän talous on alle Italian kokoluokkaa.

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .

        Venäjä on kaksikertaa isompi kuin Eurooppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä on kaksikertaa isompi kuin Eurooppa

        Ja sen talous on alle Italian.

        Kun Italian kokoinen talous, sekä valtavat välimatkat yhdistetään, olisi parempi käydä kauppaa Italian kanssa kuin Venäjän kanssa.


    • Anonyymi

      Jos mamut olisivat kokonaan poistettu suomesta niin rahaa olisi kuin roskaa nyt suomella, joten maasta karkoituksia lisättävä rajusti.

      • Anonyymi

        Rasistiksi kutsumisen pelko on esteenä jokaiselle eduskuntapuolueelle.


      • Anonyymi

        Ehdottomasti!


      • Anonyymi

        Tanskassa 10 kertaa enempi mamuja ja eu ongelmia- mutta tanskalaisillaei ole rasismia-

        (tässä vaiheessa netti katkaistiin...)...

        tuet kuten sosiaalituet palautuu aina valtiolle esim veroina koska ne käytetään heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasistiksi kutsumisen pelko on esteenä jokaiselle eduskuntapuolueelle.

        Tämä on ylivoimaisesti kaikkein suurin pelko poliitikoille sekä koko yhteiskunnassamme. Sen avulla kansa vaihtuu.


    • Anonyymi

      Tutustupa tuollaiseen tanskalaiseen firmaan, kuin Novo Nordisk ja sen markkina-arvoon. Aika huikee kehitys. Tanskallahan meni hiton huonosti, kunnes Novo nosti Tanskan uuteen kukoistukseen.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanskalla on nyt kulta-aikojen Nokia tuomassa rahaa julkiselle sektorille ovista ja ikkunoista.

        Näkyy hyvin myös tilastoista:
        https://www.dst.dk/en/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi

        On vain kovin riskialtista olla yhden yrityksen varassa.

        Niinpä. Kun Suomella oli Nokia, niin Suomi oli Pohjolan Sveitsi. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista ja mistään ei ollut pulaa. Kun kulutukseen oli rahaa, niin uusia työllistäviä yrityksiä syntyi Nokian sivutuotteina solkenaan. Sitten kaikki poksahti ja lopun tiedämmekin.


      • Anonyymi

        Tanska osaa myös suojata tärkeät firmat, mm maersk, jonka verotiedot on salaisia.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ensitöikseen suomi on tappanut vientialat järjettömällä ilmastopolitiikallaan ja myymällä keskeiset toimijat ulkomaille.

      Sitten siihen päälle laitetaan perinteinen puoluekorruptio roistoverotuksesta ja konkurssi on valmis.

      • Anonyymi

        Ongelma on suomalaiset yritysjohtajat, joilta puuttuu osaaminen vallata lisää markkinoita.

        Ruotsissa yritykset menestyy ilmastopolitiikasta huolimatta.


      • Anonyymi

        Vienti valuutta on euro! Ja eurossa joustaa palkat ,kulut ym.!
        Jos ei,tehtaat kiinni.!

        Mutta sentään ollaan ytimessä!

        Kivoja kuvia eu valtaa pitävien kanssa..ja sehän uppoo Suomi lampaisiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on suomalaiset yritysjohtajat, joilta puuttuu osaaminen vallata lisää markkinoita.

        Ruotsissa yritykset menestyy ilmastopolitiikasta huolimatta.

        Suomalainen ei ole kauppamiehiä


      • Anonyymi

        siis venäjä-pakotteethan vei konkurssiin satoja firmoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis venäjä-pakotteethan vei konkurssiin satoja firmoja...

        Venäjäkauppa suonen suurin ulkomaankauppa ollut aina... pölhökustaa jammusauli lopetti venäjäkaupan hyödyttömillä pakotteilla... ne haittasi vain Suomea !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on suomalaiset yritysjohtajat, joilta puuttuu osaaminen vallata lisää markkinoita.

        Ruotsissa yritykset menestyy ilmastopolitiikasta huolimatta.

        Suomalaiset eivät ole kauppiaskansaa. Sitten täällä on vasemmistolaisuuden myrkky joka laiskistuttaa kansaa osaltaan.


    • Anonyymi

      Vientivetoisella Suomella ei ole kilpailukykyä kun Euro ei jousta.

      • Anonyymi

        Kilpailukykyä ei ole, koska

        - Suomessa ei ole osaavia johtajia yrityksissä
        - Suomessa ei ole korkeaa laatua arvostavaa kulttuuria vaan viimeistely jätetään puolitiehen

        Siksi Suomi pärjää lähinnä teollisuuskoneiden ja sellun viennissä. Niissä kun tuotteen viimeistely ei tyypillisesti ole niin kriittistä.


      • Anonyymi

        Juuri näin..Suomessa korkeat kustannukset..ei eurossa voi siirtää toisten maksettavaksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailukykyä ei ole, koska

        - Suomessa ei ole osaavia johtajia yrityksissä
        - Suomessa ei ole korkeaa laatua arvostavaa kulttuuria vaan viimeistely jätetään puolitiehen

        Siksi Suomi pärjää lähinnä teollisuuskoneiden ja sellun viennissä. Niissä kun tuotteen viimeistely ei tyypillisesti ole niin kriittistä.

        Suomessa on jokin kummallinen "maan tapa", että me viedään puolivalmis tuote ulkomaille loppuvalmistukseen. Siellä se valmistetaan loppuun ja myydään kovalla hinnalla maailmalle. Meillä on raaka-aineet, joten miksi ihmeessä me emme tee tuotetta valmiiksi ja kerää voittoja itsellemme?

        Joskus aikanaan ihmeteltiin sitä, kun me kasvatettiin rypsiä, kerättiin se talteen ja toimitettiin Saksaan jatkojalostukseen. Sitten meille tuli Saksasta mm. moottorisahoihin rypsiöljyä. Oli muuten hintavaa, mutta oli pakko ostaa, koska se oli luontoystävällisempää. Se oli juuri sitä samaa minkä raaka-aineet me oltiin kuskattu Saksaan ja Saksa kääri rahat taskuunsa.

        Samoin me viedään sellua ulkomaille. Miksi emme valmista itse siitä sellusta tuotteita? Eiköhän meitä kohta taas vedetä höplästä ja aleta toimittamaan Euroopan maille ns. vihreää energiaa putkia pitkin. Miksi emme loppujalostaisi vihreää energiaa itse ja keräisi voittoja?

        Ihme maa tämä Suomi.


      • Anonyymi

        Palkkojen tulee joustaa, kuten myös laskea veroja. Muuta vaihtoehtoa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on jokin kummallinen "maan tapa", että me viedään puolivalmis tuote ulkomaille loppuvalmistukseen. Siellä se valmistetaan loppuun ja myydään kovalla hinnalla maailmalle. Meillä on raaka-aineet, joten miksi ihmeessä me emme tee tuotetta valmiiksi ja kerää voittoja itsellemme?

        Joskus aikanaan ihmeteltiin sitä, kun me kasvatettiin rypsiä, kerättiin se talteen ja toimitettiin Saksaan jatkojalostukseen. Sitten meille tuli Saksasta mm. moottorisahoihin rypsiöljyä. Oli muuten hintavaa, mutta oli pakko ostaa, koska se oli luontoystävällisempää. Se oli juuri sitä samaa minkä raaka-aineet me oltiin kuskattu Saksaan ja Saksa kääri rahat taskuunsa.

        Samoin me viedään sellua ulkomaille. Miksi emme valmista itse siitä sellusta tuotteita? Eiköhän meitä kohta taas vedetä höplästä ja aleta toimittamaan Euroopan maille ns. vihreää energiaa putkia pitkin. Miksi emme loppujalostaisi vihreää energiaa itse ja keräisi voittoja?

        Ihme maa tämä Suomi.

        Kuka Suomessa perustaisi niitä korkeaan jalostusasteeseen pystyviä yrityksiä, jotka yritykset vaativat omilta työntekijöiltään korkeaa osaamista ja koulutusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on jokin kummallinen "maan tapa", että me viedään puolivalmis tuote ulkomaille loppuvalmistukseen. Siellä se valmistetaan loppuun ja myydään kovalla hinnalla maailmalle. Meillä on raaka-aineet, joten miksi ihmeessä me emme tee tuotetta valmiiksi ja kerää voittoja itsellemme?

        Joskus aikanaan ihmeteltiin sitä, kun me kasvatettiin rypsiä, kerättiin se talteen ja toimitettiin Saksaan jatkojalostukseen. Sitten meille tuli Saksasta mm. moottorisahoihin rypsiöljyä. Oli muuten hintavaa, mutta oli pakko ostaa, koska se oli luontoystävällisempää. Se oli juuri sitä samaa minkä raaka-aineet me oltiin kuskattu Saksaan ja Saksa kääri rahat taskuunsa.

        Samoin me viedään sellua ulkomaille. Miksi emme valmista itse siitä sellusta tuotteita? Eiköhän meitä kohta taas vedetä höplästä ja aleta toimittamaan Euroopan maille ns. vihreää energiaa putkia pitkin. Miksi emme loppujalostaisi vihreää energiaa itse ja keräisi voittoja?

        Ihme maa tämä Suomi.

        Euroopan vasemmistolaisin maa. Siitä voidaan vetää suora yhteys talouden kurjuuteen. Toisaalta täällä on ahneet yritysjohtajat jotka myyvät mummonsakin pikavoittojen takia. Tämän takia firmoja ei hirveästi enää ole maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euroopan vasemmistolaisin maa. Siitä voidaan vetää suora yhteys talouden kurjuuteen. Toisaalta täällä on ahneet yritysjohtajat jotka myyvät mummonsakin pikavoittojen takia. Tämän takia firmoja ei hirveästi enää ole maassa.

        Sylttytehdas on siis vassut on jotka rapauttaa kilpailukykyä ahnehtien hilloa itselleen lakkoaseellaan, sekä toisaalta sitten nämä ahneet yhteiskuntavastuuttomat yritysjohtajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on jokin kummallinen "maan tapa", että me viedään puolivalmis tuote ulkomaille loppuvalmistukseen. Siellä se valmistetaan loppuun ja myydään kovalla hinnalla maailmalle. Meillä on raaka-aineet, joten miksi ihmeessä me emme tee tuotetta valmiiksi ja kerää voittoja itsellemme?

        Joskus aikanaan ihmeteltiin sitä, kun me kasvatettiin rypsiä, kerättiin se talteen ja toimitettiin Saksaan jatkojalostukseen. Sitten meille tuli Saksasta mm. moottorisahoihin rypsiöljyä. Oli muuten hintavaa, mutta oli pakko ostaa, koska se oli luontoystävällisempää. Se oli juuri sitä samaa minkä raaka-aineet me oltiin kuskattu Saksaan ja Saksa kääri rahat taskuunsa.

        Samoin me viedään sellua ulkomaille. Miksi emme valmista itse siitä sellusta tuotteita? Eiköhän meitä kohta taas vedetä höplästä ja aleta toimittamaan Euroopan maille ns. vihreää energiaa putkia pitkin. Miksi emme loppujalostaisi vihreää energiaa itse ja keräisi voittoja?

        Ihme maa tämä Suomi.

        Kokkareet ovat myyneet kaikki luvat ulkomaisille suursijoittajille. Siksi Suomalainen yrittäjä ei pääse jatkojalostamaan mitään, ja jos tänne jotain rakennetaankin, se on yleensä sitä että ulkomaalainen suursijoittaja perustaa tehtaan tai kaivoksen ja palkkaa siihen suomalaisen, joka tekee palkkatyötä kun kaikki voitot kärrätään ulkomaille.

        Annan teille tehtävän.

        Yrittäkää löytää yksikin, siis yksikin vasemmistolainen tai demaripoliitikko, joka on tuollaisia päätöksiä tehnyt ja joissa ei ole ollut yhtään kokkaretta tai persua mukana.

        Voitte yllättyä siitä että kuka täällä tosiasiassa Suomea ja Suomen rikkauksia ulkomaille myy! Toivottavasti sitten ymmärrätte äänestää oikein seuraavissa vaaleissa ja potkaista kokkareet ja persut ulos Suomea ryöstämästä!


    • Anonyymi

      EURO POIS, niin MEIDÄN SUOMI PÄÄSEE TAKAS VÄLIL JOSKUS HENGITTÄÄKKI !!!

      • Anonyymi

        Aamen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen

        Ja mieluusti pois koko eurostoliitosta. Nato on hyvä olla olemassa


    • Anonyymi

      NATIONALISMI KUNNIAAN MARS !

      • Anonyymi

        Kyllä mutta ei natsismia. Oman kansan etu ylivoimaisesti ykköseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mutta ei natsismia. Oman kansan etu ylivoimaisesti ykköseksi.

        Nationalismi on eri asia kuin perkeleen aate natsismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nationalismi on eri asia kuin perkeleen aate natsismi.

        Ei siinä tarvita mitään holokaustia, hakaristejä, koppalakkeja kun ihminen voi kaikessa toimia oman kansan hyväksi. Vassuilla on antisemitismi näkyvästi jo esillä. Siitä on tullut oikein muotia vihata Israelia ja juutalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä tarvita mitään holokaustia, hakaristejä, koppalakkeja kun ihminen voi kaikessa toimia oman kansan hyväksi. Vassuilla on antisemitismi näkyvästi jo esillä. Siitä on tullut oikein muotia vihata Israelia ja juutalaisia.

        Näin vihervassut samaistuu natseihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin vihervassut samaistuu natseihin

        Ja putteen


    • Anonyymi

      Viime kädessä asiakas on kuitenkin se, joka arvioi yritysten kilpailukyvyn. Hinta ja laatu lienevät ne keskeisimmät valintakriteerit. Yleisesti voidaan puhua hinta-laatu-suhteesta ja kuten yllä todettiin, kilpailumenestyksestä. Tämä on kai meille kaikille tuttua puntarointia erilaisia ostoksia tehdessämme.

      Kolmen ässän hallituksen toimenpidelistalla yritetään vaikuttaa (välillisesti) tuotteiden hintaan, koska se on nopein tie parantaa yritysten kilpailuasetelmaa (oletus: laskevat kustannukset -> lisää myyntiä -> turvaa työpaikkoja). Kyse on nopeasti vaikuttavista "helpoista" toimista. Laadun petraamisen osalta edessä on aina pidempi tie. Sitäkään ei saa unohtaa, koska Suomella on harvoissa bisneksissä luontainen etu.

      Jos talo on tulessa, on siinä hetkessä hyödytöntä miettiä mihin ne sprinklerit pitäisi laittaa ja kenen ne pitäisi/olisi pitänyt asentaa. Minuakin v##uttaa eläkejärjestelmämme, johon edellinen sukupolvi jätti investoimatta riittävästi. Mieluusti viettäisin enemmän vapaa-aikaakin ja ottaisin kovempaa palkkaa. Minkäs teet? Ravintoketjun loppupäässä on kuitenkin se työtön työnhakija. Tervetuloa markkinatalouteen, Igor. Kerrotaan lastenlapsille tarinoita "saavutetuista eduista". Eivät tule uskomaan, että valtio maksoi ihmisille joskus rahaa ilman työvelvoitetta.


      Kikkeli

      • Anonyymi

        Hinnalla ja laadulla ei ole paskankaan merkitystä vaan BRÄNDILLÄ. Asiakkaan pitää tuntea olevansa köyhä alhainen paska mikäli ei kykene tätä ylihinnoiteltua paskaa ostamaan.
        Tuon jälkeen raha virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinnalla ja laadulla ei ole paskankaan merkitystä vaan BRÄNDILLÄ. Asiakkaan pitää tuntea olevansa köyhä alhainen paska mikäli ei kykene tätä ylihinnoiteltua paskaa ostamaan.
        Tuon jälkeen raha virtaa.

        Laadulla on suuri merkitys pitkäikäisen tuotemerkin (brändin) rakentamisessa. Louis Vuittonin laukut on kaiketi laadultaan hyviä ja viimeistely huolellista. Sen varaan on voitu rakentaa luksustuotemerkki. Ei ihmiset maksaisi niistä suuria summia, jos ne 20?käyttökerran jälkeen alkaisivat hajoilla.


      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laadulla on suuri merkitys pitkäikäisen tuotemerkin (brändin) rakentamisessa. Louis Vuittonin laukut on kaiketi laadultaan hyviä ja viimeistely huolellista. Sen varaan on voitu rakentaa luksustuotemerkki. Ei ihmiset maksaisi niistä suuria summia, jos ne 20?käyttökerran jälkeen alkaisivat hajoilla.

        Olet väärässä.

        Kuka ostaa Louis Vuittonin laukkuja?

        Niitä myydään hyvin vähän ja niitä kopioidaan paljon.

        Kopiolaukut ovat silkkaa ripulia, mutta silti ne myy.

        Brändin luominen on aivan oma hommansa kuin se että rakentaa hyvälaatuisen tuotteen. Luuletko sinä että jos joku valmistaa hyvälaatuisen ja todella tarpeellisen tuotteen, että se tulee myös menestymään?

        Ei. Ei se niin toimi.

        Täällä on miljoona hyvän ja toimivan tuotteen valmistanutta ja suunnitellutta insinööriä, jotka kuvittelivat että tulisivat rikkaiksi vain siksi että heidän tuotteensa on hyvä.

        Mutta kaupankäynti ei toimi niin. Sinulla täytyy olla markkinat ja ymmärrys markkinoista ja sen jälkeen voit kaupata ihan mitä tahansa roskaa.

        Anna kun annan esimerkin. Tiedätkö Saudi Arabian ja sen että mitä siellä tapahtuu? Siellä on äärimmäisen huono ihmisoikeustilanne.

        Tiedätkö The Sims pelin?

        Sims peli on EAn omistama ja se on valtavan suosittu, vaikka se on bugista roskaa, joka tuhoaa pelaajien pelitallennuksia ja joita ei ole edes korjattu.

        The Sims on brändi.

        Saudi Arabian kansallinen rahoittajayhtiö osti EAn ja samalla myös The Sims pelin.

        Kyseinen peli on laadultaan ihan puhdasta ripulia, jota pelaajat joutuvat korjaamaan erilaisilla modeilla. Tuote on myös todella kallis peliksi jossa ei ole mitään toimivaa sisältöä.

        EA osti aikoinaan tuon brändin, yhtiöltä joka teki sillä voittoa ja myös korjasi sitä. EA taas on tehnyt sillä pelkkää rahaa, välittämättä mitään siitä että peli on rikki. Miksi? Siksi että suurin osa ihmiskunnasta ovat aivan idiootteja ja heitä on Gaussin käyrän mukaisesti hyvin paljon!

        Nyt toiseen asiaan, eli influenssereihin.

        Influensserit, eli tubettajat, omaavat oman koneiston joka valmistelee videoideoita, valmistelee videoita ja hoitaa myös talousasioita, sekä PR asioita esimerkiksi somessa.

        Mutta influensseri itse istuu tietokoneensa ääressä ja esittää että hän on vain ihan tavallinen pelaaja, joka hoitaa aivan kaiken ja ihan yksin, ilman minkäänlaista apua tai suunnitelmaa.

        Ja ihmiset, eli katsojat uskoo!

        Ja nämä ihmiset myös puolustavat näitä huippusuosittuja, valtavat määrät rahaa tahkoavia influenssereita ja armeijaa heitä avustavia palkkatyöntekijöitä!

        He puolustavat näitä influenssreita myös silloin kun EAn ja Simsin osti ihmisoikeuksia polkeva SaudiArabia! Ja siinä näkyy se heidän tyhmyytensä!

        Nämä influensserit jotka ovat esiintyneet puolustelevansa esimerkiksi vähemmistöryhmien oikeuksia jne jne, eli samoja vähemmistöryhmiä joita mestataan joka päivä SaudiArabiassa valtion toimesta, ovat myyneet itsensä rahalle. Heidän arvonsa heitettiin heti ikkunasta pihalle kun tuli kyse siitä haluavatko he vielä pelata ja myydä striimeissään The Sims peliä ja saada sitä vastaan vähintään 150 000€ joka vuosi, vai lopettaako The Sims pelin myyminen heidän katsojilleen, ja etsiä jotain muuta työtä.

        Laadulla ei ole mitään tekemistä brändin kanssa, koska tärkeintä on vain löytää influensserit jotka osaavat valehdella ihmisille.

        Tiedätkö mikä myy kaikkein eniten pelejä?

        Ihmisten toiveet ja kuvitelmat siitä millainen peli VOISI OLLA, ei se mitä se oikeast on!

        Ja tuo pätee aivan kaikkeen, myös niihin Luis Vuittonin laukkuihin, tai siis tietenkin niihin piraattilaukkuihin jotka vain näyttävät hienoilta olematta laatua.


    • Anonyymi

      Tanskan demarit ymmärtävät mitä talous tarkoittaa sanana ja miten julkisen tasapaino tulee säilyttää.

      • Anonyymi

        Tankalla helppoa kun niillä on Tuloja. Tanska voi esimerkiksi palkata opettajia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Jos suomi palkkaa niin silloin menot on liian isot.

        Eikä nuo suostu tekemään halvemmalla. Ja kumminkin noitakin tarvitaan jopa enemmän kuin tanskassa. Sairaampaa ja tyhmempää kansaa suomalaiset.


      • Anonyymi

        Tanskan demareissa ei ole Tytti Jenssen Tuppuraisia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tankalla helppoa kun niillä on Tuloja. Tanska voi esimerkiksi palkata opettajia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Jos suomi palkkaa niin silloin menot on liian isot.

        Eikä nuo suostu tekemään halvemmalla. Ja kumminkin noitakin tarvitaan jopa enemmän kuin tanskassa. Sairaampaa ja tyhmempää kansaa suomalaiset.

        Ahneet ja osaamattomat yritysjohtajat on näyttäneet Suomessa mallia, miten toimia.

        Tulokset on surkeita ja palkkiot isoja.

        Hoitajat ja lääkärit odottaa luonnollisesti myös isoja palkkioita. Varsinkin, jos työn tulokset on hyviä.

        Ahneus on levinnyt yritysten johtajilta myös työntekijäportaaseen.

        Enää jännätään, leviääkö myös osaamattomuuden kulttuuri yritysjohtajilta työntekijäportaaseen.


    • Anonyymi

      Suomi on avoin sosiaalitoimisto, suurin osa tulijoista ei ole tehnyt päivääkään töitä.

    • Anonyymi

      Tanskan maahanmuuttomalli on tiukkuudessaan ainutlaatuinen Euroopan unionissa . Poliittisen spektrin molempien puolien tuella Tanskan maahanmuuttopolitiikka on toteuttanut tiukkoja maahanmuuton rajoituksia, maahanmuuttajien lapsille yksivuotiaasta alkaen annettavaa kulttuurikoulutusta, perinteisten uskonnollisten vaatteiden käytön rajoittamista jne.

      • Anonyymi

        Myös Tanskassa on jo niin paljon vierasta ainesta, ettei maahanmuuton kiristyksellä ole mitään merkitystä.

        Myös Tanskassa väestön etnis-kulttuurinen rakenne vääristyy pahasti. Vaikka kaikki maahanmuutto lopetettaisiin heti.

        Suomessakin Perussuomalaiset elää jossain menneisyydessä, jossa maahanmuuttopolitiikalla muka voitaisiin pelastaa Suomi. Se juna meni jo.

        Rasistiksi kutsumisen pelko on sulkenut perussuomalaisten suut Suomessa. Väestön etnis-kulttuurinen rakenne tulee muuttumaan rajusti eikä Perussuomalaiset vaadi asialle mitään toimia.


      • Anonyymi

        Tanskan askasluvusta on 16,3% maahanmuuttajia tai heidän jälkeläisiään.
        Pr. 1. januar 2025 er der i alt 977.180 indvandrere og efterkommere i Danmark, som svarer til 16,3 pct. af den samlede befolkning. 626.705 personer har oprindelse i ikke-vestlige lande, heraf har 304.363 personer oprindelse i MENAPT-lande.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Tanskassa on jo niin paljon vierasta ainesta, ettei maahanmuuton kiristyksellä ole mitään merkitystä.

        Myös Tanskassa väestön etnis-kulttuurinen rakenne vääristyy pahasti. Vaikka kaikki maahanmuutto lopetettaisiin heti.

        Suomessakin Perussuomalaiset elää jossain menneisyydessä, jossa maahanmuuttopolitiikalla muka voitaisiin pelastaa Suomi. Se juna meni jo.

        Rasistiksi kutsumisen pelko on sulkenut perussuomalaisten suut Suomessa. Väestön etnis-kulttuurinen rakenne tulee muuttumaan rajusti eikä Perussuomalaiset vaadi asialle mitään toimia.

        Kuinka monta Suomeen muuttanutta Syyrialaista tai Irakilaista on edistänyt Suomen kaupankäyntiä niihin valtioihin ? Tai Suomeen muuttanutta venäläistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Tanskassa on jo niin paljon vierasta ainesta, ettei maahanmuuton kiristyksellä ole mitään merkitystä.

        Myös Tanskassa väestön etnis-kulttuurinen rakenne vääristyy pahasti. Vaikka kaikki maahanmuutto lopetettaisiin heti.

        Suomessakin Perussuomalaiset elää jossain menneisyydessä, jossa maahanmuuttopolitiikalla muka voitaisiin pelastaa Suomi. Se juna meni jo.

        Rasistiksi kutsumisen pelko on sulkenut perussuomalaisten suut Suomessa. Väestön etnis-kulttuurinen rakenne tulee muuttumaan rajusti eikä Perussuomalaiset vaadi asialle mitään toimia.

        Eli nynny=suomalainen poliitikko.


    • Anonyymi

      Meillä on korruptio ,politisointunut media!
      Suomen tuhoojat nostetaan aina vaan pinnalle ,median avulla!

      NS suosikkien töppäyksistä ollaan hiljaa,,rummutus alkaa ennen vaaleja,kuinka hyviä
      ovat!
      Hups..lampaat äänestää taas valtaan!

      • Anonyymi

        Tuo totta. Tanskalaiset äänestäjät laadukkaita osaavia ihmisiä. Suomalaiset äänestäjät enimmäkseen täyttä paskaa. Erittäin ikävä tosiasia.
        Ja jotkut sitten kehtaa jopa mölistä kansanvaihdosta kun paskoista äänestäjistä pyritään parempia tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo totta. Tanskalaiset äänestäjät laadukkaita osaavia ihmisiä. Suomalaiset äänestäjät enimmäkseen täyttä paskaa. Erittäin ikävä tosiasia.
        Ja jotkut sitten kehtaa jopa mölistä kansanvaihdosta kun paskoista äänestäjistä pyritään parempia tekemään.

        Väestön vaihtumisesta puhutaan aivan liian vähän. Esim. Hesassa alle kouluikäisestä väestöstä jo yli 5 % on somaleja. Siihen vielä muut muukalaisryhmät päälle…

        Väestön etnis-kulttuurisen rakenteen kannalta olennaista on tarkastella nuoria ikäluokkia. Koko väestön tarkastelu vääristää tilannetta, koska vierasta ainesta alkoi saapua Suomeen laumoittain vasta 1990-luvun alusta alkaen.


      • Anonyymi

        HS media, YLE, STT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väestön vaihtumisesta puhutaan aivan liian vähän. Esim. Hesassa alle kouluikäisestä väestöstä jo yli 5 % on somaleja. Siihen vielä muut muukalaisryhmät päälle…

        Väestön etnis-kulttuurisen rakenteen kannalta olennaista on tarkastella nuoria ikäluokkia. Koko väestön tarkastelu vääristää tilannetta, koska vierasta ainesta alkoi saapua Suomeen laumoittain vasta 1990-luvun alusta alkaen.

        Tilanne korjaantuu kun ne siirretään napapiirin pohjoispuolelle. Siellä on pysyttävä tai tuet poikki.


    • Anonyymi

      Suomen aika meni Trumpin ja persujen haukkumiseen!

      Valtaa pitävät saivat savuverhon..ei paljastu korruptio. Ym
      sosialismin mätä!

      • Anonyymi

        Suomessa korruptio eli "maan tapa" on kokoajan täysin esillä joten ei se voikkaan paljastua.

        Presidentin poikakin sai paikan isäpapan ansioilla. Ei vaikuta mihinkään. Täysin avointa korruptio siis suomessa.


    • Anonyymi

      Kuka muistaa kun puhuttiin yhteisvelasta Euroopan unionissa.Suomi erosi pohjoismaiden NS nuuka nelikosta johon kyllä kuului hollanti,itävaltakin?

      Semmoisia sannoja meillä! Mutta kiva kuvia lisää,,hei kattokaa minua minä minä.voi Jeesus!

      • Anonyymi

        muistanet että Suomi on pienempi nettomaksaja EUssa kuin yksikään nuukanelikon jäsen


    • Anonyymi

      Kun julkiset menot ovat 57% suhteessa BKT:hen, niin se tarkoittaa sitä, että verot ovat liian korkeat, talouskasvu on olematonta ja varallisuustasot jäävät matalaksi ! Kuten Suomessa on !
      Sveitsin luku on 32% ja Yhdysvaltojen luku on 39%

      Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

      Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
      Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

      1 Liechtenstein $758,637
      2 Monaco $727,311
      3 Switzerland $696,604
      4 Luxembourg $657,564
      5 United States $579,051
      6 Bermuda $569,232
      7 Hong Kong $552,930
      8 Australia $550,110
      9 New Zealand $472,153
      10 Iceland $467,795
      11 Cayman Islands $436,749
      12 Denmark $426,494
      13 Canada $409,297
      14 Netherlands $400,828
      15 Sweden $381,968
      16 Belgium $381,114
      17 Singapore $358,204
      18 Norway $334,432
      19 France $322,074
      20 United Kingdom $309,375
      21 Taiwan $297,864
      22 Israel $273,417
      23 Germany $256,985
      24 Greenland $251,499
      25 Ireland $251,337
      26 Austria $250,125
      27 Japan $245,238
      28 South Korea $237,644
      29 Italy $231,323
      30 British Virgin Islands $228,342
      31 Spain $222,888
      32 Qatar $188,106
      33 San Marino $186,804
      34 Finland $186,208

      • Anonyymi

        Pelkästään tulot liian pienet eikä menot liian isot.
        Jos suomessa on yhden euron tulot?

        Sairaita yhtä paljon kun tanskassa. niin miten sää noilla liian pienillä tuloilla hoidat terveydenhoidon suomessa.

        Kärjistetty tietysti mutta tilanne on tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkästään tulot liian pienet eikä menot liian isot.
        Jos suomessa on yhden euron tulot?

        Sairaita yhtä paljon kun tanskassa. niin miten sää noilla liian pienillä tuloilla hoidat terveydenhoidon suomessa.

        Kärjistetty tietysti mutta tilanne on tuo.

        Suomessa tilanne on se, että liian suuret julkiset menot estävät itsessään talouskasvua !!

        Eli, talouden tervehdyttäminen Suomessa täytyy tehdä/aloittaa alentamalla ensiksi julkisia menoja !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tilanne on se, että liian suuret julkiset menot estävät itsessään talouskasvua !!

        Eli, talouden tervehdyttäminen Suomessa täytyy tehdä/aloittaa alentamalla ensiksi julkisia menoja !!

        Eikä estä. Valtio ottaa kokoajan lainaa ettei sen tarvitse menojensa takia liikaa verottaa yksityisen puolen työnantajia taikka työntekijöitä.

        Valtion menoilla ei siis mitään tekemistä ole yksityisen puolen menestymisen taikka menestymättömyyden kanssa.


      • Anonyymi

        Nyt vetelee KOKKARI-poika oikein kunnolla palturia !!!!!


        """Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
        5 United States $579,051h"""

        Tässä todellisempaa tietoa...

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/10341432/j-e-n-k-i-n--varallisuus-vain-15700-euroa

        Mutta sitä se kusiaisten "keskimäärästiäminen " usein tarkoittaa, tarkoitushakuista harhauttamista puhalluksen peittelemiseksi !

        t. haans.se a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tilanne on se, että liian suuret julkiset menot estävät itsessään talouskasvua !!

        Eli, talouden tervehdyttäminen Suomessa täytyy tehdä/aloittaa alentamalla ensiksi julkisia menoja !!

        Taidat olla vähän tyhmä, tai sitten haluat ihan tahallasi tuhota tämän maan?


    • Anonyymi

      Kyllä ylivoimaisesti suurin syy suomen huonoon kuntoon on suomen porrrrrrrrvarin suunnaton röyyyhhhkeys eli AHHNEUS , mukana on myös "demari"-koira:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18144944/shokki-uutinen--100-tuh-rikkainta-kahmi-itselleen-yli--puolet-palkka-potista-!

      ROSVOT vievät rahat ja vieläpa panamaan saakka, jossa pettereillä ja tyteillä on pankkitilejä !
      kansa riutuu veloissa, köyhyydessä ja työttömyydessä, kun perse-puudeli leikkaa lisää ja loput menee aseisiin. kyllän tämän meininin seuraus on vain vitutus, eikö totta.

      t. haans.sea

    • Anonyymi

      Taitaa suomessa julkisenpuolen menot olla liian isoja. Ehdottaisin että rakennetaan tunnin juna Turkuun.

      • Anonyymi

        Tunnin junahanke etenee hyvin, koska se ei ole meno vaan investointi tulevaisuuteen !!


    • Anonyymi

      Niillä ei ole niin paskaa itänaapuria kuin meillä.

    • Anonyymi

      "Eikä estä. Valtio ottaa kokoajan lainaa ettei sen tarvitse menojensa takia liikaa verottaa yksityisen puolen työnantajia taikka työntekijöitä.

      Valtion menoilla ei siis mitään tekemistä ole yksityisen puolen menestymisen taikka menestymättömyyden kanssa."

      Yksityisen puolen turha siis mussuttaa yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Valtiolla ja yksityisellä puolella ei ole Mitään tekemistä toistensa kanssa. Ihan eri toimijoita joten kaikki yksityisen puolen työnantaja ja duunari paskat voi olla hiljaa kun puhutaan valtion asioista.

        Noilta pitäs oikeastaan poistaa äänioikeus kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtiolla ja yksityisellä puolella ei ole Mitään tekemistä toistensa kanssa. Ihan eri toimijoita joten kaikki yksityisen puolen työnantaja ja duunari paskat voi olla hiljaa kun puhutaan valtion asioista.

        Noilta pitäs oikeastaan poistaa äänioikeus kokonaan.

        Duunari paskat tämän maan pitää liikkeellä. Ei pyöri talous jos ei duunari tee työtä. Mikä helvetin ulina alkoi kun duunarit meni vähäksi aikaa niin sanottuun poliittiseen lakkoon.
        Kyllä tuli EKsta semmosta tekstiä, että oksat pois. Koko Suomi luhistuu tämän lakon seurauksena, kuului huuto yli maan.
        Ei eliitti Suomea elätä eikä teollisuutta nosta


    • Anonyymi

      Vasemmistoaate on syynä. Tämä punainen jurrittava kansa on maailman synkkämielisin. Siksi tämä on taantuman kehto.

      • Anonyymi

        Ihmiset ovat samanlaisia kuin pohjoiskoreassa jossa eivät uskalla vaatia omaa etuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat samanlaisia kuin pohjoiskoreassa jossa eivät uskalla vaatia omaa etuaan.

        Esimerkiksi kaivoslaki. Se sallii nyt ulkomaisten ryöstäjien tulla ja viedä tuhkatkin pesästä ja meille jää vain monttu siivottavaksi.

        Kansa ei viitsi vaatia uutta kaivoslakia eikä mikään puolue vaadi sitä. Poliitikot ovat kusi sukassa puolueesta toiseen. Sitten ihmetellään kun kanadalainen kaivosyhtiö ryöstää kansallisomaisuuttamme eli kultaa miljardien eurojen arvosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi kaivoslaki. Se sallii nyt ulkomaisten ryöstäjien tulla ja viedä tuhkatkin pesästä ja meille jää vain monttu siivottavaksi.

        Kansa ei viitsi vaatia uutta kaivoslakia eikä mikään puolue vaadi sitä. Poliitikot ovat kusi sukassa puolueesta toiseen. Sitten ihmetellään kun kanadalainen kaivosyhtiö ryöstää kansallisomaisuuttamme eli kultaa miljardien eurojen arvosta.

        Tämä kansa ei ansaitse mitään parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi kaivoslaki. Se sallii nyt ulkomaisten ryöstäjien tulla ja viedä tuhkatkin pesästä ja meille jää vain monttu siivottavaksi.

        Kansa ei viitsi vaatia uutta kaivoslakia eikä mikään puolue vaadi sitä. Poliitikot ovat kusi sukassa puolueesta toiseen. Sitten ihmetellään kun kanadalainen kaivosyhtiö ryöstää kansallisomaisuuttamme eli kultaa miljardien eurojen arvosta.

        Halutaan antaa Suomalaisillekkin mahdollisuus toimia kaivosalalla. Jos kaivosten tuotosta pitäisi enemmän maksaa niin suomalaisilla köyhillä osaamattomilla Paskoilla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuollakaan alalla.

        Ulkomaalaiset yritykset ei valita ja natise että työvoimakustannukset liian isot. Maksaa sen mitä pyydetään mussuttamatta joten ei lakkoja tai työnseisauksia.

        Suomalaiset saa sitten tuloja noiden kovapalkkasten kaivostyöläisten kautta jotka veroa suomeen maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kansa ei ansaitse mitään parempaa.

        Vai mitä. Mikä meitä vaivaa kun emme saa uutta kaivoslakia joka hätäisiä ulkomaiset ryöstäjät luonnonvarojen kimpusta pois? Voisimme louhia kultaa ja muita rikkauksia oman kansan hyväksi. Ei kelpaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai mitä. Mikä meitä vaivaa kun emme saa uutta kaivoslakia joka hätäisiä ulkomaiset ryöstäjät luonnonvarojen kimpusta pois? Voisimme louhia kultaa ja muita rikkauksia oman kansan hyväksi. Ei kelpaa

        Kuten Norja on tehnyt. Se maa on maailman rikkain maa suhteellisesti ottaen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halutaan antaa Suomalaisillekkin mahdollisuus toimia kaivosalalla. Jos kaivosten tuotosta pitäisi enemmän maksaa niin suomalaisilla köyhillä osaamattomilla Paskoilla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuollakaan alalla.

        Ulkomaalaiset yritykset ei valita ja natise että työvoimakustannukset liian isot. Maksaa sen mitä pyydetään mussuttamatta joten ei lakkoja tai työnseisauksia.

        Suomalaiset saa sitten tuloja noiden kovapalkkasten kaivostyöläisten kautta jotka veroa suomeen maksaa.

        >>Suomalaiset saa sitten tuloja noiden kovapalkkasten kaivostyöläisten kautta jotka veroa suomeen maksaa.<<

        Aivanko paperi-miesten tuloja nostelevat? Vai onko niin, että kaikki ovatkin halapa-matuja, joiden tuloista ei valehteleva valtamedia halua huudella !

        k. haans.sea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai mitä. Mikä meitä vaivaa kun emme saa uutta kaivoslakia joka hätäisiä ulkomaiset ryöstäjät luonnonvarojen kimpusta pois? Voisimme louhia kultaa ja muita rikkauksia oman kansan hyväksi. Ei kelpaa

        Häätäisi siis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halutaan antaa Suomalaisillekkin mahdollisuus toimia kaivosalalla. Jos kaivosten tuotosta pitäisi enemmän maksaa niin suomalaisilla köyhillä osaamattomilla Paskoilla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuollakaan alalla.

        Ulkomaalaiset yritykset ei valita ja natise että työvoimakustannukset liian isot. Maksaa sen mitä pyydetään mussuttamatta joten ei lakkoja tai työnseisauksia.

        Suomalaiset saa sitten tuloja noiden kovapalkkasten kaivostyöläisten kautta jotka veroa suomeen maksaa.

        Halutaan antaa mahdollisuus? Kaikki ulkomaiset ryöstäjät pitää häätää pois täältä, kaikki. Mitä helvettiä he täällä tekee muuta kuin ryöstää meiltä kansallisomaisuuttamme?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halutaan antaa mahdollisuus? Kaikki ulkomaiset ryöstäjät pitää häätää pois täältä, kaikki. Mitä helvettiä he täällä tekee muuta kuin ryöstää meiltä kansallisomaisuuttamme?

        Eihän mekään saa mennä Kanadaan louhimaan kultaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän mekään saa mennä Kanadaan louhimaan kultaa.

        Vai saako?


      • Anonyymi

        Tämä on niin totta, miten joku vielä äänestää näitä ’pekosia’, ei ymmärrä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halutaan antaa Suomalaisillekkin mahdollisuus toimia kaivosalalla. Jos kaivosten tuotosta pitäisi enemmän maksaa niin suomalaisilla köyhillä osaamattomilla Paskoilla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuollakaan alalla.

        Ulkomaalaiset yritykset ei valita ja natise että työvoimakustannukset liian isot. Maksaa sen mitä pyydetään mussuttamatta joten ei lakkoja tai työnseisauksia.

        Suomalaiset saa sitten tuloja noiden kovapalkkasten kaivostyöläisten kautta jotka veroa suomeen maksaa.

        Ne on häädettävä kaikki pois ja omat firmat tilalle louhimaan kansalle hilloa. Olkoon kuinka tunnollisesti maksavia, pois vaan. Luonnonvarat kuuluu meidän kansalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on häädettävä kaikki pois ja omat firmat tilalle louhimaan kansalle hilloa. Olkoon kuinka tunnollisesti maksavia, pois vaan. Luonnonvarat kuuluu meidän kansalle.

        Otettakoon vaikka armeija avuksi ellei muu auta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otettakoon vaikka armeija avuksi ellei muu auta

        Kaikki vittuun täältä luonnonvarojen kimpusta. Mikään muu läntinen maa ei tasan anna luonovarojaan muiden hyödyntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki vittuun täältä luonnonvarojen kimpusta. Mikään muu läntinen maa ei tasan anna luonovarojaan muiden hyödyntää.

        Ei millään jaksa uskoa että sellaista maata olisi. Paitsi on. Se on tämä hölmölä täällä


    • Anonyymi

      Tanskassa ajatellaan kansataloutta ja kansalaisia yhdenvertaisesti, toisin kuin meillä hallitus ajaa vain rikkaiden asiaa ja EK:n tavoitteita ja ne köyhdyttää kansan ostovoiman ja se taas koko talouden.
      Ei nuo tanan oikeisto Pässit koskaan opi kansantalouden perusoppeja.

      • Anonyymi

        Siellä jopa punikit ovat jossain määrin isänmaallisia, täällä ei yksikään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä jopa punikit ovat jossain määrin isänmaallisia, täällä ei yksikään

        Täällä oma etu on tärkein, niin punikeilla kokkareilla, kepuleilla.


    • Anonyymi

      Suomessa puuttuu luovuutta ja rohkeutta niin valtion johdossa kuin viranomaisilla ja kuntapäättäjillä kunnissa. Kaikki tehdään varman päälle niin kuin aina viimeiset sata vuotta on tehty.
      Tanskassa vanhukset nauttivat aivan eri tavalla hoitokodeissa kuin Suomessa, missä virikkeellinen toiminta on minimaalista jos sitä on heille ollenkaan.

    • Anonyymi

      Tanskan taloudella on vahva teollisuustuotannon kasvu, mikä Suomesta puuttuu.
      Sosiaalidemokraattisen Tanskan osingot verotetaan 27 %:n verokannalla. Yli 67 500 Tanskan kruunun osingot verotetaan 42 %:n verokannalla 2025.

      TÄMÄ KOVA VERO NÄKYY SUORAAN INVESTOINTEINA TUOTANTOON.

      • Anonyymi

        Tanskassa ei ole veropopulisti haittapetteriä!


    • Anonyymi

      Johtuu siitä että Suomen verotus on kohdennettu väärin, yritetään otttaa sieltä missä ei ole, tyhjästä on paha nyhjästä, niin sanotusti heh, pitääottaa sieltä missä rahaa on.

      • Anonyymi

        Eli kansainvälisiltä markkinoilta riittävä siivu.


    • Anonyymi

      Suomi on menettänyt Venäjän markkinat joita ei pystytä korvaamaan millään muulla tavalla. Miksi joku Yhdysvallat ostaisi kalliita suomalaisia tuotteita, kun saman saa paljon halvemmalla Kanadasta?

      Tanskalla ei ole ollut mitään markkinoita Venäjälle,

      Tätä se tarkoittaa se länsimielinen politiikka - talouden alasajoa.

    • Anonyymi

      Tanskassa demaritkin ovat järkeviä, toisin kuin meillä on mäkysiä, kiuruja ym.

      • Anonyymi

        Siis Tanska verottaa näitä firman kassavarkaita, jotka yleensä äänestävät Petteriä.


    • Anonyymi

      Koska me kansalaiset ollaan tällaisia vltun mikkihiiriä, homoIipunheiIuttelijoita yms. idiootteja, jotka ei osaa vaatia mitään, eikä edes äänestää. Perseet myydään haIvaIIa parhaille populisteille ja äänestetään ns. omaa puoluetta, koska pelätään häpeäleimaa.

      Toinen ongelma on päättäjät, jotka ei uskalla sanoa vastaan EU:lle ja Lännelle, ei vaikka se maksaa miljardeja kansan selkänahasta. Lännelle kumarrellaan kädet kansalaisten lompakoilla ja kansalaisille näytetään nyrpeää naamaa jos kehdataan kritisoida.

      80-luvulla liberalisoitiin rahoitusmarkkinat ja perseet märkänä massimiehet ja -mimmit lähti jakelemaan luottoja miten sattui suurten tuottojen toivossa. Loppu on irvokasta historiaa, josta kärsitään tänäkin päivänä mm. kroonisen massatyöttömyyden merkeissä.

      Siksi Suomi tässä jamassa. Eikä yhtään asiaa auta Sdp:n ja Kokoomuksen kaltaiset EU:n palvelijat. Ei pitäisi olla ihme, miksi syntyy "perussuomalaiset". Sen sijaan ihme on se, että edelleen nämä vltun mikkihiiret yms. äänestää Sdp:tä ja Kokoomusta.

      • Anonyymi

        Kiteytettynä !

        Suomen julkisen talouden pulmana ovat liian suuret julkiset menot jotka ovat 57% suhteessa BKT:hen !
        Sveitsin luku on 32% ja Yhdysvaltojen luku on 39%

        Katsokaa tilastoja !! Löytyvät netistä Englannin kielellä !


      • Anonyymi

        Suomalainen mies on mikkihiiri, kun niiltä riistetään intissä oma tahto ja ajattelu pois nuorena, siinä vaiheessa kun pitäisi kasvaa MIEHEKSI. Siksi suomi on kusessa, eikä pärjää muille länsimaille.
        Naiset johtaa tätä maata huonolla talousosaamisella ja mikkihiiret inisee, paria intin käymätöntä persua Halla-ahoa ja Keskisarjaa lukuunottamatta. Pääministeri Orpokin on piipittävä nahjus vailla omaa tahtoa, joka pyrkii vain mielistelemään muita ja ettei vaan kukaan käytä vääränlaisia termejä loisista puhuessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiteytettynä !

        Suomen julkisen talouden pulmana ovat liian suuret julkiset menot jotka ovat 57% suhteessa BKT:hen !
        Sveitsin luku on 32% ja Yhdysvaltojen luku on 39%

        Katsokaa tilastoja !! Löytyvät netistä Englannin kielellä !

        Kenelle muka liian suuret julkiset menot on ongelma? Julkisen työpaikan duunarillekko? Jos se sille paskalle on ongelma niin ottakoon lopputilin vai kuinka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle muka liian suuret julkiset menot on ongelma? Julkisen työpaikan duunarillekko? Jos se sille paskalle on ongelma niin ottakoon lopputilin vai kuinka?

        Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

        Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
        Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

        1 Liechtenstein $758,637
        2 Monaco $727,311
        3 Switzerland $696,604
        4 Luxembourg $657,564
        5 United States $579,051
        6 Bermuda $569,232
        7 Hong Kong $552,930
        8 Australia $550,110
        9 New Zealand $472,153
        10 Iceland $467,795
        11 Cayman Islands $436,749
        12 Denmark $426,494
        13 Canada $409,297
        14 Netherlands $400,828
        15 Sweden $381,968
        16 Belgium $381,114
        17 Singapore $358,204
        18 Norway $334,432
        19 France $322,074
        20 United Kingdom $309,375
        21 Taiwan $297,864
        22 Israel $273,417
        23 Germany $256,985
        24 Greenland $251,499
        25 Ireland $251,337
        26 Austria $250,125
        27 Japan $245,238
        28 South Korea $237,644
        29 Italy $231,323
        30 British Virgin Islands $228,342
        31 Spain $222,888
        32 Qatar $188,106
        33 San Marino $186,804
        34 Finland $186,208


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

        Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
        Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

        1 Liechtenstein $758,637
        2 Monaco $727,311
        3 Switzerland $696,604
        4 Luxembourg $657,564
        5 United States $579,051
        6 Bermuda $569,232
        7 Hong Kong $552,930
        8 Australia $550,110
        9 New Zealand $472,153
        10 Iceland $467,795
        11 Cayman Islands $436,749
        12 Denmark $426,494
        13 Canada $409,297
        14 Netherlands $400,828
        15 Sweden $381,968
        16 Belgium $381,114
        17 Singapore $358,204
        18 Norway $334,432
        19 France $322,074
        20 United Kingdom $309,375
        21 Taiwan $297,864
        22 Israel $273,417
        23 Germany $256,985
        24 Greenland $251,499
        25 Ireland $251,337
        26 Austria $250,125
        27 Japan $245,238
        28 South Korea $237,644
        29 Italy $231,323
        30 British Virgin Islands $228,342
        31 Spain $222,888
        32 Qatar $188,106
        33 San Marino $186,804
        34 Finland $186,208

        Miten julkisen menot voi isoja olla jos monessa maassa rahallisesti julkisen menot reilusti suomea isommat. Tanskassakin.
        Kyllä Suomessa syyllisiä on yksityisen puolen mitättömät paskat pienine tuloineen. Suomessa säälittävän tasoista yksityistä paskaa niin yrittäjät yritykset kuin yksityisen puolen työntekijätkin. Ei lähelläkään tanskan tasoa. Ihan kurapaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten julkisen menot voi isoja olla jos monessa maassa rahallisesti julkisen menot reilusti suomea isommat. Tanskassakin.
        Kyllä Suomessa syyllisiä on yksityisen puolen mitättömät paskat pienine tuloineen. Suomessa säälittävän tasoista yksityistä paskaa niin yrittäjät yritykset kuin yksityisen puolen työntekijätkin. Ei lähelläkään tanskan tasoa. Ihan kurapaskaa.

        Suomessa siis yksityinen puoli täyttä kurapaskaa muihin verrattuna. Eivät pysty tuottamaan lähellekkään samaa kun tanskalaiset. Sitten nuo paskat kehtaa julkista syyttää joka euromääräisesti painaa tanskaa halvemmalla vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa siis yksityinen puoli täyttä kurapaskaa muihin verrattuna. Eivät pysty tuottamaan lähellekkään samaa kun tanskalaiset. Sitten nuo paskat kehtaa julkista syyttää joka euromääräisesti painaa tanskaa halvemmalla vuodesta toiseen.

        Tuilla loisivan kommarin ininää. Massiivinen julkinen sektori imee työtätekeviltä ihmisiltä ja yrityksiltä elinvoiman verottamalla.
        Suomi ei tästä nouse, valmistautukaa julkisenpuolen ja tukien alasajoon aivan lähivuosina, velaksi ei voida enää kovin pitkään jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuilla loisivan kommarin ininää. Massiivinen julkinen sektori imee työtätekeviltä ihmisiltä ja yrityksiltä elinvoiman verottamalla.
        Suomi ei tästä nouse, valmistautukaa julkisenpuolen ja tukien alasajoon aivan lähivuosina, velaksi ei voida enää kovin pitkään jatkaa.

        Suomen julkinen sektori on pienempi kuin Tanskassa. Niin että sinä vtun mulkokaartilainen voit mennä käymään sitä punasotaasi vaikka omaan vessanpönttöösi.

        Siinä vaiheessa jos palvelusektori romahtaa kuten toivot, eivät sinun "raskaat" verosi tule laskemaan senttiäkään. Sen sijaan silloin tullaan näkemään, onko sinustakaan muita haukkuvasta läjästä silloin edes huolehtimaan itsestäsi. Mölinästäsi päätellen ei ole, sen verran tyhmälle vaikutat.


    • Anonyymi

      Tanskahan nousi yhtäkkiä niinkuin suomi 90 luvulla. Ja syykin on sama,yksi yhtiö veti maan nousuun. Suomella nokia ja tanskalla novo nordisk. Mutta nythän on novolla sama tilanne kuin nokialla, arvo syöksyy kun kilpailijat on saaneet etumatkan kiinni.

    • Anonyymi

      Tanskalla on oma valuutta Tanskan Kruunu

      Suomen tulee ottaa Markka takaisin omaksi Suomen valuutaksi, joka jätetään kellumaan ja etsimään oikean arvonsa!

      Myös Ruotsilla on oma Kruunu ja myös Ruotsilla menee hyvin

      • Anonyymi

        Suomi ei osaa elää markka valuuttana, inflaatio on vaihdellut markka-aikana 10 - 200%. Siinä säästöt sulaisivat aika sukkelaan.


      • Anonyymi

        Markka aikana lainan korko oli 17,5%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markka aikana lainan korko oli 17,5%

        Vain muutaman vuoden ajan. Ja sekin siksi, että markan arvo haluttiin väkisin pitää liian korkeana. Heti devalvaatioiden jälkeen korko alkoi laskea ja laski edelleen kun markka asetettiin kellumaan.


      • Anonyymi

        sanoisin että ei asia noin yksinkertainen ole, esim Ruotsin kruunun arvo heiluu hyvin vähän suhteessa euroon ja keskiarvo on pysynyt about samana viimeisen kahden vuoden aikana. Ei ne nykyään devalvoi, vai oletko kuullut Tanskan tai Ruotsin kruunun devalvoinnista?


    • Anonyymi

      Suomen tärkein kauppakumppani oli Venäjä. Emme ole saaneet tilalle mitään uutta, yhtähyvää.
      Venäjä on jo korvannut suomenkauppansa, aasianmaiden kaupalla.
      Suomella ei ole mitään, mistä voisi saada vastaavan kauppakumppanin, kuin Venäjä.

      • Anonyymi

        Venäjän kaupan loputtua hiipui myös Suomi.
        Parempaa ei ole koskaan enää tulossa.


    • Anonyymi

      Hygge on kaiken avain.

    • Anonyymi

      Ollaan Suomessa hieman saamattomia ja setvitään joutavia, kuitenkin ihan oikeusvaltio. No, eipä olla oikeusvaltio. Esim. sinulta varastetaan tavaraa. Joudut heti epäilyksen alaiseksi vakuutusyhtiön taholta, onko tavara edes ollut olemassa. Onko kuvia, jne...
      Ellei ole murtojälkiä niin mitkään näytöt eivät tiittä korvauksen saantiin. Tulipalokaan ei ole syy korvaukseen sinänsä. Tarkasti nähtävä syttyminen videolta tai poliisin ja palotarkastajien lausunnot tuhkasta, piipun rakenteesta ja vakuutusyhtiö maksaa tai ei. Yleensä ei taida maksaa. Voi haastaa vakuutusyhtiön oikeuteen ja siinä rahamyllyssä vakuutusyhtiön rahat riittää pitemmälle. Ei ole oikeusvaltio kyseessä, kun perustuslainkaan rikkominen ei ole rangaistavaa,

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä Suomellakin on kaikki kyky menestyä niin kuin muillakin Pohjoismailla, mutta oikeudenmukaisuutta pitäisi aina kaikessa päätöksenteossa edistää. Se on perusvaatimus. Jo Raamatussa siitä paljon puhutaan. Eli kaikilla pitäisi olla se tiedossa Suomessakin.

      Kaikkea hyvää!

    • Anonyymi

      Tanskaa hallitsee parlamentti, Suomea SAK

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo on vain yksi monista tuottoisista tanskalaisfirmoista.


    • Anonyymi

      Kaksi demarihallitusta samaan aikaan, Tanskan Mette vs Suomen Sanna: ero 70 miljardia suomalaisen veronmaksajan tappioksi! Kysymys kuuluu, miten tämä on edes mahdollista, vielä niin ettei kukaan edes hauku perään? Vuonna -23 valtion budjetti oli 65 miljardia, eli yli vuoden budjetti vaan hävitettiin pois! Mihin helvettiin ne rahat oikein meni? Mette siis hoiti homman niin kuin pitää ja Sanna vaan biletti päissään kuin idiootti vailla älyä!

      Pääsyy on se, ettei Suomessa poliitikoilla ja virkamiehillä ole käytännössä ollut mitään vastuuta! Kaikki kusettajat, huijarit ja rikolliset, jotka vaan keksii pyytää rahaa, saa ne! Täällä kaikki kusetukset menee läpi! Miljoonat ja miljardit vaan annetaan pois!

      Viime aikojen esimerkkinä Suomen Akatemia ja kynsihoitolahuijari: 750000 euroa eli 20 vuoden palkka arviolta puolen vuoden "työstä" (mikä on täysin hyödytön Suomelle, tuo taisi muuten saada lemput Tanskasta, ja tuli Suomeen ja täältä löytyi rahastusidiootit).

    • Anonyymi

      Tanska on maa ja suomi ei.

    • Anonyymi

      EU ottaa Suomen vesivarat hallintaansa ja pakottaa nostamaan kustannuksia perus käyttäjälle!

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/10/image-24.png

      Tosin tähänhän ollaan alettu jo varautua täällä koto Suomessakin. Toisin sanoen siis kansallisten vesivarojen myymiseen kansainvälisille sijoittajille ;=))

      https://mega.nz/file/UNRUlYzI#F-DdWXxqmKF1ebeyLLcdSDxHacl0neDPxokq13Xmhl8

      Nyt on asiasta on kuitenkin sovittu yhdessä maailman talousforumin ja Klaus sedän kanssa! Asiasta ilmoitetaan aikanaan Suomalaiselle velkaorjalle kun se aika koittaa ;=))

      https://mega.nz/file/NE4hjCpI#i-iRhMvrVNCrjxldVXuRf_tCPQBvK8ZrgtB_rGAFL5w

      Ihan sama kumpi tytöistä pitää täällä jöötä koska ne viimekädessä on kumpikin Klaus sedän tyttöjä ;=))

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/10/image-26.png

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/10/image-27.png

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/10/image-28.png

      Siinäpä on sinulla miettimistä Suomalainen VELKAORJA koska pian et omista mitään mutta olet kirjaimellisesti onnellinen kuin kukkanen! Suomen tasavalta palaa takaisin sen ALKUPERÄISILLE OMISTAJILLE etkä sinä Rasisti-Vajakki SUOMISIKA voi sille käytännössä yhtään mitään!!!

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/10/image-29.png

      Tätä ollaankin suunniteltu jo vuosikaudet rasisti-vajakki ja nyt se LOPULTAKIN on toteutumassa ;=))

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/09/image-245.png

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/09/image-246.png

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/09/image-247.png

      MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      https://tomialatalo7.files.wordpress.com/2025/10/image-30.png

    • Anonyymi

      Tanskassa jopa demarit ovat isänmaallisia. Siitä kaikki johtuu

      • Anonyymi

        Suomessa ei voisi kuvitellakaan että demarit olisi isänmaallisia. Kaikki heidän toimet puhuu karua kieltään siitä että isänmaallisuus on heistä kaukana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei voisi kuvitellakaan että demarit olisi isänmaallisia. Kaikki heidän toimet puhuu karua kieltään siitä että isänmaallisuus on heistä kaukana

        Täällä demarit syyttää ihmistä rasistiksi jos ihminen vastustaa haitallista maahanmuuttoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä demarit syyttää ihmistä rasistiksi jos ihminen vastustaa haitallista maahanmuuttoa.

        Haitallisen maahanmuuton hinta pyörii kymmenen miljardin euron tienoilla vuodessa.


    • Anonyymi

      Tanskan sijainti on aika paljon parempi kuin Suomen ja pelkästään siitäkin syystä sen talous on aikojen saatossa kehittynyt paremmin kuin Suomen. Maantieteellisesti Tanska on oikeastaan vain Saksan uloke ja kruunun tiukka sitominen euroon ei sitä haittaa, kun se talousmaantieteellisesti on kuin Saksan maakunta. Ilmasto on selvästi Suomea leudompi ja välimatkat keskimäärin moninkertaisesti lyhempiä. Rannikkoa tuottaa halpaa tuulivoimaa on paljon ja sähkön siirtomatkat ovat lyhyitä.

      "Suomi on vientivetoinen maa. Maailmantalouden epävarmuus ja tullisota heikentävät vientiä."

      Kaikki Suomen kokoiset maat ovat vientivetoisia. Ruotsikin on. Yksikään pohjoismaa ei pysty valmistamaan kaikkea nykypäivänä kulutettavaa itse. Ruotsissa ja eritoten Tanskassa on enemmän suurteollisuutta väestöön verrattuna ja siksi niiden BKT/nokka-lukemat ovat korkeampia. Suomen kohdalla eurovaluutan aiheuttaa sen, että ainoa tapa kilpailla pohjoismaisten naapuriemme kanssa on se, että suomalainen duunari suostuu alempaan elintasoon. Kun elintasoeron ei kuitenkaan haluta olevan kovin suuri, joten markkinat sopeutuvat tilanteeseen sillä, että suomalaiset yritykset häviävät kilpailussa ja kotimarkkinat täyttyvät tuontitavarasta. Työttömiksi jääneet ostavat sitä sosiaaliturvalla, joka rahoitetaan valtion velalla.

      Kotimarkkoinnalla asemansa voi pitää vain yritys, joka on vähintäänkin EU:n mittakaavassa kilpailukykyinen, käytännössä EU:n tullipolitiikka on sellainen, että on oltava kilpailukykyinen koko maailmassa. Koska omaa tullipolitiikkaa ei ole, kotimarkkinoillakin pärjäävät vain vientiyritykset, tai sellaiset yritykset, jotka myyvät asioita, joita vain suomalaiset ostavat ja joita siten ei kukaan muu edes valmista.

      Epävarmuus ja tullisota heikentävät kaikkia maailmanmarkkinoilla toimijoita.


      "Työikäinen väestö vähenee,"

      Työikäisen väestön määrä on tähän saakka vain kasvanut. MIkäänn väestönpuute ei selitä taloutemme nykyistä tilaa mitenkään.


      "vanhusväestö kasvaa, terveydenhuolto- ja hoivamenot tulevat lisääntymään."

      Noin on osittain jo käynyt, ja seuraavat 10-20 vuotta ovat kalleimmat.

      "Puolustustustusmenoja on lisättävä miljardeilla."

      Tämä on selkeästi sellainen ylimääräinen kulu, jota meistä länteen olevilla mailla ei juuri ole. Olisi tietenkin hyvä, jos me reunavaltiot saisimme jaettua tuota taakkaa selkämme takana turvassa olevien kanssa. Mehän kun vastaavasti jaamme mm siirtolaistaakka, joka ensisijaisesti kohdistuu eteläisen Euroopan maihin.


      "Kun luottoluokitusyhtiöt alensivat luottoluokitusta, se tarkoittaa lisää korkomenoja."

      Kyllä, tuon takia velka olisi syytä pitää kohtuullisena. Tosin melkoinen osa ongelmaa on sekin, että velkoja vaihdettiin kalliimpiin tieten tahtoen Saarikon toimiessa valtiovarainministerinä. En tiedä, paljonko silloin vaihdettiin, eli mikä sen vaikutus nyt sitten on.


      "Tanskan bruttokansantuote (bkt) asukasta kohti vuonna 2024 oli noin 10 000 euroa korkeampi kuin vastaava Suomessa."

      Elintasossa ero on vielä suurempi, sillä Tanskan leudommat olosuhteet (merellinen ilmasto ulottuu yli koko pienen maan) ja lyhyet välimatkat tarkoittavat, että BKT:sta pienempi osa kuluu talven hankaluuksien voittamiseen, lämpinä pysymiseen ja kuljetuskustannuksiin. Toki keskimääräinen tanskalainen ei arjessaan välttämättä ole kovinkaan paljon rikkaampi kuin etelärannikon kaupunkien työssäkäyvä suomalainen, mutta köyhien ja rikkaiden osalla ero varmasti on selvästi suurempi Tanskan hyväksi.


      "Se viittaa Tanskan Suomea korkeampaan elintasoon ja taloudelliseen suorituskykyyn."

      Kyllä, Tanskassa on suurteollisuutta ja se käsittääkseni vie merkittävästi jopa maataloustuotteita, joita se voi tuottaa selvästi Suomea vähemmällä maataloustuella.


      "Tanskan työllisyysaste on Suomea korkeampi ja työttömyysaste meitä alhaisempi."

      Tanska kuten muutkin skandinaavit työllistävät väestöön paljon julkiselle sektorille, koska niillä on siihen varaa teollisuuden suuremman tuoton ja paremman kilpailukyvyn ansiosta.


      "Tanskan kokonaisveroaste on vuodesta 2005 lähtien ollut keskimäärin 3,2 prosenttia Suomen kokonaisveroastetta korkeampi. Se ei näytä hillinneen talouskasvua, sillä talouskasvu on ollut Suomea suurempaa."

      Veroaste ei vaikuta BKT:een yhtään mitään, sillä ei julkinen sektori polta seteleitä uuneissa vaan maksaa palkkoja tehdystä työstä, eli tuotetuista palveluista tai tavaroista, tai ostaa tavaroita ja palveluja yleensä kotimaisilta yrityksiltä.

      Käsitys, että vain yksityinen sektori tuottaisi BKT:ta on niin käsittämättömän lapsellinen, että edes 16-vuotiaiden nuorkokoomuslaisten ei luulisi sellaista luulottelevan. Onko se niin vaikeaa lukea vaikka Wikistä, kuinka BKT lasketaan. Ja avata se suunsa vain siinä tapauksessa, että on ymmärtänyt lukemansa.

      • Anonyymi

        "Kenties verojen painopiste on kohdistunut sellaisiin tuloihin, joista ei ole ollut haittaa talouskasvulle."

        Mitään sellaista painopistettä ei ole olemassa. Verot ainoastaan suuntaavat resursseja toisella tavalla ja sekin tapahtuu itseasiassa siinä, miten veroilla saadut rahat käytetään. On toki muutamia ohjaavia veroja, mutta ainakin Suomessa niitäkin käytetään muinaisen ns suolaveron tapaan vain rahoittamaan julkisia menoja ja jos ne todellisuudessa alkavat supistaa kulutusta tai tuotantoa, jota niillä verotetaan, muutosta yritetään yleensä estää jollain vastatoimella, koska muuten syntyy lisää vajetta budjettiin. Osmo Soininvaara oli aktiivisesti politiikassa toimiessaan erittäin taitava tuollaisessa viherpesussa, mutta hänen omaa keksintöään tuo hölmöys ei ole. Muistan 1970-luvulta radiohaastattelun, jossa naispuolinen haastateltu asiantuntija oli tuohkeissaan siitä, kuinka autoille tarvittavat parkkipaikat vievät lasten leikkipihat. Siinä hän toki oli oikeassa, enkä siitä ollut juuri eriä mieltä. Mutta seuraavaksi hän vaahtosi, että autojen verotusta tulee korottaa ja käyttää rahat lasten päivähoitoon. Toteutuuhan siinä tietenkin se periaate, että haitan aiheuttaja maksaa sen korjaamisesta. Mutta se ei tuo lisää leikkitilaa lapsille, ellei vero vaikuta ohjaavasti ja autojen määrä ala vähetä. Jos taas niin olisi käynyt, lapsilla olisi kyllä ollut leikkitilaa, mutta hoitotätejä ei olisi ollut varaa palkata eikä ainakaan päiväkotia, jonne lapset olisivat päässeet sateensuojaan leikkipihaltaan.

        Autoverotus on hyvä esimerkki ns suolaverosta. Päästöihin perustunut verotus on suunniteltu niin, että se lisää kustannuksia vain sen verran, etteivät autonomistajat siitä välitä, jolloin veron seurauksena päästöt eivät juuri vähene, mutta verotulot kasvavat. Kun sitten päästövähennyksiä alettiin todenteolla vaatia EU:n toimesta, päätettiin alkaa suosia sähköautoja paljon reilummin. Aluksi sekään ei aiheuttanut mitään sen kummempaa kun sähköautot olivat niin paljon kalliimpia. Mutta kun aasialaiset alkoivat tuoda markkinoille edullisempia sähköautoja, olikin pakko aloittaa keskustelu niidenkin verottamisesta, etteivät verotulot sakkaa. Ilmeisesti päädytään tilanteeseen, jossa verotuksella sähköautoistumista tuntuvasti hidastetaan ja liikenteen päästöt eivät laskekaan riittävän nopeasti, että edelleen voimassa olevat päästötavoitteet toteutuisivat. Kun autoverotusta rukattiin, istuivat niissä hallituksissa myös Vihreät, muistaakseni Soininvaara itsekin ministerinä, tai ainakin jossain roolissa erilaisissa ryhmissä.

        "Suomi on vuodesta 2016 lähtien keventänyt kokonaisveroastetta. Kevan toimitusjohtajan Jaakko Kianderin laskelmien mukaan julkisen talouden tulot olisivat voineet olla vuonna 2023 jopa 8 miljardia euroa suuremmat kuin niiden ennakoidaan olevan, jos veroaste olisi säilynyt ennallaan"

        Yksikään puolue ei uskalla koskaan ehdottaa ansiotuloverotuksen veroprogression kiristämistä. Ei edes puolustusmenojen rahoittamiseksi, saatu niiden "raskaasti verotettujen" duunarien isien ja äitien hoitamiseksi ainakin siellä maaseudulla, jossa niin kunnat kuin hyvinvointialueetkin ottavat siitä takkiinsa. Nykyään puheissa verotuksesta puhutaan rangaistuksena, mikä on erittäin kummallista retoriikkaa. Verotus on keino rahoittaa yhteisesti päätetyt tarpeellisiksi katsotut asiat. Kansanvaltainen yhteiskunta ei ole mikään kaleeriorjien soutama laiva, mutta jos se aletaan sellaiseksi käsittää ja kaikki vain etsivät, kuka muu voisi ne verot maksaa, päädytään aika äkkiä siihen, ettei niitä maksa kukaan. Köyhillä nimittäin ei ole varaa maksaa kovin paljon ALV:n muodossakaan. Ja siihen on päädyttykin.

        Suomessa verotuksen keveneminen vaikuttaa erittäin vahingollisesti varsinkin kahdesta syystä:
        - julkinen sektori käyttää rahansa työllistämällä nimenomaan suomalaisia, jolloin rahat eivät valu suorana virtana ulkomaille, josta ne saadaan takaisin vain huonosti kilpailukykyisen vientiteollisuuden avulla. Se johtuu siitä, että julkinen sektori tuottaa pääasiassa palveluita. Kotipalvelua ukille ei voi (vielä toistaiseksi) ostaa Kiinasta, vaikka kuinka mieli tekisi.
        - julkisen sektorin kyky investointeihin heikkenee. Perinteisesti Euroopassa julkinen sektori on investoinut mm rautateihin, koska yksityisellä sektorilla ei ole ollut riittävästi pääomia. Suomen paljon puhuttu pääomaköyhyys on näkynyt siinä, että Suomessa julkinen tuotantolaitosten omistus on ollut todella laajaa, ehkä laajinta kommunististen maiden ulkopuolella, mutta syy ei ole ollut ideologinen, vaan se, että ilman verorahaa ja valtion suurempaa kykyä ottaa velkaa moni tuotantolaitos olisi jäänyt pykäämättä ja eläisimme edelleen kaskitaloudessa. Yhteiskunta ei aina ole se paras omistaja, mutta onko se niin huono, miksi oikeisto sitä on väittänyt, riippuu siitä, mitä ovat vaihtoehdot.

        Otetaanpa pari esimerkkiä, jotka tuon tuostakin nousevat keskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kenties verojen painopiste on kohdistunut sellaisiin tuloihin, joista ei ole ollut haittaa talouskasvulle."

        Mitään sellaista painopistettä ei ole olemassa. Verot ainoastaan suuntaavat resursseja toisella tavalla ja sekin tapahtuu itseasiassa siinä, miten veroilla saadut rahat käytetään. On toki muutamia ohjaavia veroja, mutta ainakin Suomessa niitäkin käytetään muinaisen ns suolaveron tapaan vain rahoittamaan julkisia menoja ja jos ne todellisuudessa alkavat supistaa kulutusta tai tuotantoa, jota niillä verotetaan, muutosta yritetään yleensä estää jollain vastatoimella, koska muuten syntyy lisää vajetta budjettiin. Osmo Soininvaara oli aktiivisesti politiikassa toimiessaan erittäin taitava tuollaisessa viherpesussa, mutta hänen omaa keksintöään tuo hölmöys ei ole. Muistan 1970-luvulta radiohaastattelun, jossa naispuolinen haastateltu asiantuntija oli tuohkeissaan siitä, kuinka autoille tarvittavat parkkipaikat vievät lasten leikkipihat. Siinä hän toki oli oikeassa, enkä siitä ollut juuri eriä mieltä. Mutta seuraavaksi hän vaahtosi, että autojen verotusta tulee korottaa ja käyttää rahat lasten päivähoitoon. Toteutuuhan siinä tietenkin se periaate, että haitan aiheuttaja maksaa sen korjaamisesta. Mutta se ei tuo lisää leikkitilaa lapsille, ellei vero vaikuta ohjaavasti ja autojen määrä ala vähetä. Jos taas niin olisi käynyt, lapsilla olisi kyllä ollut leikkitilaa, mutta hoitotätejä ei olisi ollut varaa palkata eikä ainakaan päiväkotia, jonne lapset olisivat päässeet sateensuojaan leikkipihaltaan.

        Autoverotus on hyvä esimerkki ns suolaverosta. Päästöihin perustunut verotus on suunniteltu niin, että se lisää kustannuksia vain sen verran, etteivät autonomistajat siitä välitä, jolloin veron seurauksena päästöt eivät juuri vähene, mutta verotulot kasvavat. Kun sitten päästövähennyksiä alettiin todenteolla vaatia EU:n toimesta, päätettiin alkaa suosia sähköautoja paljon reilummin. Aluksi sekään ei aiheuttanut mitään sen kummempaa kun sähköautot olivat niin paljon kalliimpia. Mutta kun aasialaiset alkoivat tuoda markkinoille edullisempia sähköautoja, olikin pakko aloittaa keskustelu niidenkin verottamisesta, etteivät verotulot sakkaa. Ilmeisesti päädytään tilanteeseen, jossa verotuksella sähköautoistumista tuntuvasti hidastetaan ja liikenteen päästöt eivät laskekaan riittävän nopeasti, että edelleen voimassa olevat päästötavoitteet toteutuisivat. Kun autoverotusta rukattiin, istuivat niissä hallituksissa myös Vihreät, muistaakseni Soininvaara itsekin ministerinä, tai ainakin jossain roolissa erilaisissa ryhmissä.

        "Suomi on vuodesta 2016 lähtien keventänyt kokonaisveroastetta. Kevan toimitusjohtajan Jaakko Kianderin laskelmien mukaan julkisen talouden tulot olisivat voineet olla vuonna 2023 jopa 8 miljardia euroa suuremmat kuin niiden ennakoidaan olevan, jos veroaste olisi säilynyt ennallaan"

        Yksikään puolue ei uskalla koskaan ehdottaa ansiotuloverotuksen veroprogression kiristämistä. Ei edes puolustusmenojen rahoittamiseksi, saatu niiden "raskaasti verotettujen" duunarien isien ja äitien hoitamiseksi ainakin siellä maaseudulla, jossa niin kunnat kuin hyvinvointialueetkin ottavat siitä takkiinsa. Nykyään puheissa verotuksesta puhutaan rangaistuksena, mikä on erittäin kummallista retoriikkaa. Verotus on keino rahoittaa yhteisesti päätetyt tarpeellisiksi katsotut asiat. Kansanvaltainen yhteiskunta ei ole mikään kaleeriorjien soutama laiva, mutta jos se aletaan sellaiseksi käsittää ja kaikki vain etsivät, kuka muu voisi ne verot maksaa, päädytään aika äkkiä siihen, ettei niitä maksa kukaan. Köyhillä nimittäin ei ole varaa maksaa kovin paljon ALV:n muodossakaan. Ja siihen on päädyttykin.

        Suomessa verotuksen keveneminen vaikuttaa erittäin vahingollisesti varsinkin kahdesta syystä:
        - julkinen sektori käyttää rahansa työllistämällä nimenomaan suomalaisia, jolloin rahat eivät valu suorana virtana ulkomaille, josta ne saadaan takaisin vain huonosti kilpailukykyisen vientiteollisuuden avulla. Se johtuu siitä, että julkinen sektori tuottaa pääasiassa palveluita. Kotipalvelua ukille ei voi (vielä toistaiseksi) ostaa Kiinasta, vaikka kuinka mieli tekisi.
        - julkisen sektorin kyky investointeihin heikkenee. Perinteisesti Euroopassa julkinen sektori on investoinut mm rautateihin, koska yksityisellä sektorilla ei ole ollut riittävästi pääomia. Suomen paljon puhuttu pääomaköyhyys on näkynyt siinä, että Suomessa julkinen tuotantolaitosten omistus on ollut todella laajaa, ehkä laajinta kommunististen maiden ulkopuolella, mutta syy ei ole ollut ideologinen, vaan se, että ilman verorahaa ja valtion suurempaa kykyä ottaa velkaa moni tuotantolaitos olisi jäänyt pykäämättä ja eläisimme edelleen kaskitaloudessa. Yhteiskunta ei aina ole se paras omistaja, mutta onko se niin huono, miksi oikeisto sitä on väittänyt, riippuu siitä, mitä ovat vaihtoehdot.

        Otetaanpa pari esimerkkiä, jotka tuon tuostakin nousevat keskusteluun.

        Carunan sähköverkot.

        Ne eivät itse asiassa olleet edes tappiollista toimintaa, mutta myyntiä perusteltiin silloin hallituksessa istuneen Kokoomuksen esittämien puhtaasti ideologisten syiden ("valtion tehtävä ei ole omistaa, se vain sotkee markkinoita, valtion tehtävä on vain työllistää") myös sillä, että ulkomaisen omistajan "leveämmät hartiat" mahdollistaisivat paremmin verkkojen välttämättömät uusimistyöt. "Leveämmät hartiat" on yksi käsittämättön tyhmä populistinen fraasi, joka ei tarkoita käytännössä yhtään mitään, jonka jokainen "tavalliseen kansaankin" kuuluva ymmärtää, jos viitsii edes hetken ajatella. Ja Carunan tapauksesa ei tarvitse edes ajatella itse, hölmöimmällekin on tullut selväksi, etteivät "leveämmät hartiat" tarkoita, että kansainvälinen omistaja nostaisi hintoja muissa maissa rahoittaakseen suomalaisten sähköverkkojen uusimiset, tai että se alentaisi osakkeenomistajilleen maksamiaan tuottoja sen takia, vaan se pitää hartiansa leveinä siirtämällä kustannukset asiakkailleen siellä, missä kustannukset syntyvät. Eli nostaa hintoja Suomessa.

        Olisiko valtio, Fortumin kautta, siis ollut parempi omistaja? Kenen kannalta sitä katsoo. Ei Fortumkaan tappiolla verkkoja omistanut, mutta se olisi voinut saada valtion avulla erittäin edullista lainaa, jonka ehtona olisi ollut alentaa tuottoja. Valtion kassaan olisi ropissut vähemmän kuin aiemmin (nythän sinne ei ropise mitään), mutta käyttäjille sähkö olisi ollut halvempaa. Ne käyttäjät ovat Suomen kansalaisia ja valtion tehtävänä voisi olettaa olevan toimia heidän hyväkseen. On nimittäin vaikea ymmärtää mitään muuta syytä valtion ylläpitämiseen kuin se, että se jotenkin hyödyttää kansalaisiaan, joista valtio muodostuu. Siitähän niitä verojakin oikeastaan maksetaan.


        Kemiran Siilinjärven fosfaattikaivos.

        Se tuotti tappiota ja Häkämies luulee kai vieläkin "säästäneensä" veronmaksajien rahoja myymällä kaivoksen norjalaisille. Se nyt on vähän miten sen laskee, laskeeko tupakkiaskin kanteen allekkain kuten Häkämies, vai vähän tarkemmin.

        Norjalaiset nimittäin ensi töikseen nostivat hintoja. Kaivos alkoi tuottaa voittoa, jonka osaltaan maksoivat lannoitteita ostavat maanviljelijät, jotka taas siirsivät kustannukset tietenkin ruuan hintaan. Ja veronmaksajille vaatimalla korotuksia maataloustukeen. Mikä olisi ollut vaihtoehto?

        Yhteiskunnan omistaman tuotannon kohdalla on aina syytä kysyä sitä, tarvitseeko sen edes olla kannattavaa. Pyörittäessään tappiolista valtionyhtiötä veronmaksajat eivät välttämättä maksa tehottomuudesta, vaan alemmista hinnoista. Silloin se on progressiivisen verotuksen maassa rikkaiden tukea köyhemmille ja kun kyse on ruuan hinnasta, erittäin hyvin kohdennettua ja moraalista tukea. Mutta koska Siilinjärvellä nyt taitaa olla koko Euroopan ainoa fosfaattikaivos, niin sen tuotannosta menee melkoinen osa vientiin. Se taas tarkoittaa, että rahaa tulee Suomeen. Ja kuten norjalaiset ovat sen osoittaneet, Eurooppaan ainoan kaivoksen fosfaatti menee kaupaksi vähän kalliimmallakin. Niinpä Kemira olisi voinut nostaa hinnan itsekin, valtio olisi voinut säätää lain, jolla se olisi siirtänyt suomalaisten maanviljelöiden maksaman osan hinnannoususta itselleen ja maksaa sen korotuksena maataloustukiin, jolloin hinnankorotus ei olisi vaikuttanut suomalaisiin viljelijöihin, eikä ruuan hintaan, eikä verotukseen. Ulkomaille myyty osuus taas oiisi tuottanut reippaasti tuloa Kemiralle ja sen omistajalle valtiolle. Erityisen tarpeeseen se olisi ollut silloin kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 2022. Vihollisuudesta seuranneet taloudelliset pakotteet ja muut toimet ovat iskeneet erityisen rajusti juuri Suomeen. Samaan aikaan norjalaisten tulot ovat vain kasvaneet, eivät vain öljyn hinnannousun takia, vaan myös lannoitteiden hinnannousun. Kun tuokin tulonlähde myytiin norjalaisille, ei siitäkään saatu yhtään helpotusta, vaan nyt sitten etsitään säästöjä vanhusten hoivasta, terveydenhuollosta ja leikkaamalla entisestäänkin köyhien elintasoa.


      • Anonyymi

        Tanskassa BKTsta tuottaa palvelut 75%, Suomessa 66%, teollisuuden osuus on Suomessa suurempi. Tanska on kehityksesä pitemmällä agraari-kaupunki-teollisuus-palvelut. Kehityneet yhteiskunnat ovat palveluyhteiskuntia.
        Siksi "emme elä toinen toistemme paitoja pesemällä", on nykyään lähinnä tietämättömän hölinää. Kaikki se mistä ollaan valmiita maksamaan, tuottaa, olipa se sitten vaikka varpaanvälien pesemistä.


    • Tanska menestyy, koska sen päättäjätasolla, finanssipolitiikassa, yritysmaailmassa, kehitystyössä jne. tehdään pitkäjänteisiä ja harkittuja ratkaisuja, panostetaan innovaatioihin kuten lääketeollisuuteen, ylläpidetään joustavia työmarkkinoita, julkista taloutta pidetään terveenä mm. matalalla velkaantumisella jne. Tällaista johtajuutta ja strategiointia ei voi kuin ihailla.

      Suomessa taas osattu "innovoida" romuttamista ja panostettu poliittisen perseilyn taitoon (manipuloiva populismi); Tehdään lyhytjänteisiä ja virheellisiäkin päätöksiä, jotka alkaa rapauttamaan rakenteita. Tällaiset rakenteelliset ongelmat on jätetty korjaamatta, mikä on vaikuttanut laajasti mm. tuottavuuteen, kysyntään, vientiin, tuontiin, innovointiin, investointeihin, työllistymismahdollisuuksiin, palkkakehitykseen, valtion verotuloihin jne. Kaikella tällaisella perseilyllä on romutettu talouden kasvumahdollisuuksia, sekä valtion kykyä kestää kansainvälisiäkin muutoksia. Näin Suomi on ajautunut tietoisesti tilanteeseen, jossa ongelmiin on vastattu mm. laastariratkaisuilla ja velkarahalla, eikä kestävästi korjaamalla ja uudistamalla.

      Yksi vakavimmista ongelmalähteistä on myös se, että moni puolueemme vaikenee todellisista ongelmista, eikä ole syystä tai toisesta ns. ottanut härkää sarvista. Sen sijaan onkin jätetty korjausliikkeet ja uudistuminen tekemättä ja populistisesti projisoitu syyt suuriin ikäluokkiin, "työperäisen maahanmuuton" puutteeseen, "työvoimapulaan" jne. Ikään kuin näihin asioihin puuttumalla ja panostamalla saataisiin Suomi nousuun. Yksi ainoa puolueemme on toiminut toisin; se on laatinut arkitodellisuuteen nojaavan poliittisen ohjelman, jossa ei kaunistella mitään, ei peitellä mitään, eikä vääristellä mitään, sekä nostanut julkiseen keskusteluun näitä todellisia ongelmia. Sen seuraukset olemme nähneetkin: vihan ja katkeruuden vääristämiä naamoja, kiistämistä, demonisointia, maalittamista... Miksi? Koska totuus aiheuttaa sietämätöntä kipua!

      Meillä siis puhutaan kirjaimellisesti silmät suut täyteen paskaa, ei myönnetä tosiasioita, tuhlataan aikaa, rahaa ja energiaa poliittis-ideologiseen valtataisteluun, manipuloidaan äänestäjiiä erilaisilla voimakkailla mielikuvilla, kuten äärioikeistouhka, fasismi, woke, poliittis-ideologis-kaupallistettu homokarnevaaIi (eli pride), poliittis-ideologis-kaupallistettu ilmastoalarmismi, suuret ikäluokat, työvoimapula, luodaan hyvinvointiharhaa aiheuttavia velkakulisseja, jne... Moni suomalainen on pahasti irti todellisuudesta siksi, että heitä johdetaan vahvojen tunne-elämysten ja kliimaksien harhamaailmaan.

      Miksi siis Suomi voi taloudellisesti ja sosiaalisesti pahoin, ja miksi Tanskassa voidaan paksusti? Ja miksi äänestäjämme tulevat toistamaan samaa iänikuista virhettä myös 2027 ja odottavat taas kerran eri lopputulosta?

      • Anonyymi

        En usko että vuoden 2027 valeissa Suomessa toistetaan virhe päästämällä persut valtaan Suomea tuhoamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko että vuoden 2027 valeissa Suomessa toistetaan virhe päästämällä persut valtaan Suomea tuhoamaan.

        Kiitos äärimmäisen suppeasta ja debiiIistä näkemyksestäsi. Töhritkö useinkin seiniä ulosteella ja piirtelet niihin hymiöitä?


      • Anonyymi
        Mr.Perfect kirjoitti:

        Kiitos äärimmäisen suppeasta ja debiiIistä näkemyksestäsi. Töhritkö useinkin seiniä ulosteella ja piirtelet niihin hymiöitä?

        En ole niin kuin sinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole niin kuin sinä.

        Naulan kantaan! Voisit jatkossa hieman panostaa ulosantiisi, niin voisi jopa syntyä kehittävää keskustelua.

        ☝🏻😏


      • Anonyymi

        Kun päättäjillä ei ole oikeata vastuuta mistään..

        Valtio on vaikeuksissa kun kaikki on kohta myyty ulos ja jäljellä on vain tyhjiä teollisuusalueita ja köyhä kansa.

        Jo viime vuosituhannella otti sydämestä kuin poliitikot ja hallitusammattilaiset myivät valtion firmoja ulkomaille ja perustelu oli "kun se ei tuota tarpeeksi".

        Eli firma tuotti rahaa valtion kirstuun tasaisesti mutta ei tarpeeksi jonkun mielestä..

        Ratkaisu tähän oli myydä toimiva firma ulkomaisille hyväveli-kerholaisille ja tuhlata myynnistä saadut rahat vuoden sisään johonkin uuteen byrokraattiseen himmeliin.
        Kaikki muut voitti paitsi suomen kansa.


    • Anonyymi

      Suomessa johtaa joku URPo , joka on koijari maasuhemmo .

    • Anonyymi

      pakenevat laivas kuin rotat kukkuvasta laivasta.

    • Anonyymi

      Kiteytettynä !

      Suomen julkisen talouden pulmana ovat liian suuret julkiset menot jotka ovat 57% suhteessa BKT:hen !
      Sveitsin luku on 32%, Yhdysvaltojen luku on 39% ja Tanskan 46%

      Katsokaa tilastoja !! Löytyvät netistä Englannin kielellä !

      • Anonyymi

        Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

        Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
        Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

        1 Liechtenstein $758,637
        2 Monaco $727,311
        3 Switzerland $696,604
        4 Luxembourg $657,564
        5 United States $579,051
        6 Bermuda $569,232
        7 Hong Kong $552,930
        8 Australia $550,110
        9 New Zealand $472,153
        10 Iceland $467,795
        11 Cayman Islands $436,749
        12 Denmark $426,494
        13 Canada $409,297
        14 Netherlands $400,828
        15 Sweden $381,968
        16 Belgium $381,114
        17 Singapore $358,204
        18 Norway $334,432
        19 France $322,074
        20 United Kingdom $309,375
        21 Taiwan $297,864
        22 Israel $273,417
        23 Germany $256,985
        24 Greenland $251,499
        25 Ireland $251,337
        26 Austria $250,125
        27 Japan $245,238
        28 South Korea $237,644
        29 Italy $231,323
        30 British Virgin Islands $228,342
        31 Spain $222,888
        32 Qatar $188,106
        33 San Marino $186,804
        34 Finland $186,208


      • Anonyymi

        oletpas poika hirttänyt itsesi tuohon asiaan. Itsesiassa kun puhutaan julkisista menoista, kyse on verotuksesta ja lainanotosta. Verotus on oikeasti vain pakkomyyntiä, mikä oikein toteutettuna on kansantaloudellisesti kannattavampaa kuin yksityinen kulutus, koska siten saadan raha pyörimään kotimarkkinoilla. Sen sijaan esim sotaan/sotimiseen rahan käyttö ostamalla ulkomailta aseita ja antamalla rahaa toisten sotimiseen, kehitysapu ynnä kaikki muu sellainen missä raha vaan valuu maasta pois tuottamatta mitään, on vahingollista taloudellisessa mielessä. Niistä kuluista pitäisi huonona aikana leikata, eikä mummojen hoidosta, tai köyhien arjesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oletpas poika hirttänyt itsesi tuohon asiaan. Itsesiassa kun puhutaan julkisista menoista, kyse on verotuksesta ja lainanotosta. Verotus on oikeasti vain pakkomyyntiä, mikä oikein toteutettuna on kansantaloudellisesti kannattavampaa kuin yksityinen kulutus, koska siten saadan raha pyörimään kotimarkkinoilla. Sen sijaan esim sotaan/sotimiseen rahan käyttö ostamalla ulkomailta aseita ja antamalla rahaa toisten sotimiseen, kehitysapu ynnä kaikki muu sellainen missä raha vaan valuu maasta pois tuottamatta mitään, on vahingollista taloudellisessa mielessä. Niistä kuluista pitäisi huonona aikana leikata, eikä mummojen hoidosta, tai köyhien arjesta.

        Kun julkiset menot ovat liian suuret, niin verotus on kovaa, talouskasvu on olematonta ja varallisuustasot ovat matalat !
        Kuten Suomessa on !!

        Lopputuloksena Suomi on vuosikausia velkaantunut ulkomaille kasvavassa määrin !?
        Julkinen velka on nyt tasoa 230 miljardia Euroa, joka kasvaa vuosittain !!

        Tämän me sitten annamme perintönä tuleville sukupolville !?

        Todellisuudessa Suomi ei enään hoida talousasioitaan vaan sen tekee EKP eli Euroopan Keskuspankki ja IMF KansainvälinenValuuttarahasto !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun julkiset menot ovat liian suuret, niin verotus on kovaa, talouskasvu on olematonta ja varallisuustasot ovat matalat !
        Kuten Suomessa on !!

        Lopputuloksena Suomi on vuosikausia velkaantunut ulkomaille kasvavassa määrin !?
        Julkinen velka on nyt tasoa 230 miljardia Euroa, joka kasvaa vuosittain !!

        Tämän me sitten annamme perintönä tuleville sukupolville !?

        Todellisuudessa Suomi ei enään hoida talousasioitaan vaan sen tekee EKP eli Euroopan Keskuspankki ja IMF KansainvälinenValuuttarahasto !

        Toki toki, tyhmä porvaristo hallitsee maata ja tulos on tämä. Kekkonen oli oikeassa, ei kokoomusta hallitukseen.


    • Anonyymi

      Tanskalla on mm. Novo Nordisk, joka on vielä suurempi talousveturi kuin Nokia oli Suomessa.

    • Anonyymi

      Suomi valmistautuu suureen sotaan, joka on jo ovella. Siitä ei vain uutisoida mitään vielä, jotta psstaistelijat pysyisivät maassa. Isänmaallisilla vasemmistosisseillä ainoaksi vaihtoehdoksi jää taistella viimeiseen mieheen isänmaan puolesta" väitänkin, että palstavasurilla on reservin upseerin koulutus ja palstapersu on shivari

    • Anonyymi

      Suomi ei tule menestymään enää koskaan, siis ei koskaan kenenkään nyt elävän suomalaisen elinaikana.

      Syitä on paljon. Kansanluonteemme on sulkeutunut, vihamielinen, kateellinen, jäykkä ja kyräilevä, mutta toisaalta ristiriitaisesti huono itsetunto. Sivistys on kirosana eikä älykkyys ole tanskalaisten tai saksalaisten tasoa. Olemme venäläistyyliin tottuneet olemaan jonkun orjana, ensin Ruotsi ja sitten Venäjä. Neukkulan aikaan olimme puoliorjia, ja orjia olemme olleet edelleen EU:n ja Naton aikana.

      Teollisuutemme on jäykkää ja luontoa tuhoavaa. Tuotamme halvalla vain raaka-aineita tai puolivalmisteita, kuten sellua ja kartonkia kiinalaisille verkkokauppafirmojen tarpeisiin. Kaivosten raaka-aineetkin annetaan ilmaiseksi ulkomaisille kaivosfirmoille eikä veroakaan niistä oikein tohdita periä. Meillä on harvoja älykkäitä innovoivia tutkijoita ja firmoja, mutta niidenkin keksinnöt ja tuotteet myydään heti ulkomaille ettei vaan rahaa tulisi jatkossa Suomeen. Myös menestyneet valtio-omisteiset yhtiöt myytiin kiireesti ulkomaille kuten entinen Kemira, Värtsilä, Transtech ja Valmet.

      Suomella on tarve pokkuroida edelleen ulkomaille, ja siksi maamme talouskriisissäkin kantaa valtavat rahat ja aseet Ukrainalle koska pelkää ajatuksenakin sitä että mitähän se Zelenskyi tai muut maat meistä ajattelevat jos emme rahoita. Nytkin Orpo ja Stubb ovat Trumpin luona vieraillessaan valmiita menemään mukaan maiden ryhmään joka ostaa jenkeiltä kalliilla aseistusta ja antaa sen heti Ukrainalle.

      Kateudesta ja kankeudesta johtuu myös se, että yli 60 vuotta kestänyt autovero vaan jatkuu. Se on osaltaan vinouttanut ja torpannut uusien autojen kaupan ja siitä kärsii työpaikat. Ulkomailta rahdataan linttoja tänne kuten aiemmin itäblockin maihin. Omistusasuminen on kansallinen pakkomielle ja ihmisarvon mitta Suomessa, joten joka iikka sitoutuu raskaaseen kymmenien vuosien velkataakkaan vapautuakseen eläkeiän kynnyksellä ja ottaakseen uuden lainan putkiremonttiin tai salaojaremppaan.

      Opetus on mennyt kouluissa läskiksi. Mamut vievät huomion eikä oppimiskykyiset pääse eteenpäin. Osa ei opi lukemaankaan. Rahaa syydetään oppilaitoksille siitä hyvästä että haalivat kehitysmaista opiskelijoita ja valmistuttuaan he jättävät maamme.

      Ei, tämä maa ei enää tästä nouse.

      • Anonyymi

        Ei vaan julkiset menot ovat liian suuret !
        Ne ovat 57% suhteessa BKT:hen

        Luku on maailman korkein eli huonoin luku !?

        Kun julkiset menot ovat liian suuret niin verotus on korkeata ja talouskasvu on olematonta sekä varallisuustasot ovat matalat ! Kuten Suomessa on !

        Lopputuloksena Suomi on velkaantunut ulkomaille ja velkamassa kasvaa vuosittain !?

        Ratkaisu ! Julkisten menojen leikkauksia seuraavat 20 vuotta !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan julkiset menot ovat liian suuret !
        Ne ovat 57% suhteessa BKT:hen

        Luku on maailman korkein eli huonoin luku !?

        Kun julkiset menot ovat liian suuret niin verotus on korkeata ja talouskasvu on olematonta sekä varallisuustasot ovat matalat ! Kuten Suomessa on !

        Lopputuloksena Suomi on velkaantunut ulkomaille ja velkamassa kasvaa vuosittain !?

        Ratkaisu ! Julkisten menojen leikkauksia seuraavat 20 vuotta !!

        Joo voidaanhan sitä laittaa vaikkapa 90% julkisen puolen työntekijöistä pihalle, mutta sitten onkin satojatuhansia työttömiä lisää. Mahtaako firmoja tulla tilalle jotka tuovat vaurautta? Kerropas mitkä ovat sinun elinkeinoelämän kasvun keinot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan julkiset menot ovat liian suuret !
        Ne ovat 57% suhteessa BKT:hen

        Luku on maailman korkein eli huonoin luku !?

        Kun julkiset menot ovat liian suuret niin verotus on korkeata ja talouskasvu on olematonta sekä varallisuustasot ovat matalat ! Kuten Suomessa on !

        Lopputuloksena Suomi on velkaantunut ulkomaille ja velkamassa kasvaa vuosittain !?

        Ratkaisu ! Julkisten menojen leikkauksia seuraavat 20 vuotta !!

        Npo, oikeasti julkiset menot ovat pohjoismaiden pienimmät, BKT vaan laahaa, velkahan ei ole ongelma, sen saa matut maksettavakseen tulevaisuudessa, nykyiset kantasuomalaiset voivat velkaantua vapaasti.


      • Anonyymi

        Pitkä vuodatus oli muuten aika oikein paitsi tämä kohta:

        "Omistusasuminen on kansallinen pakkomielle ja ihmisarvon mitta Suomessa, joten joka iikka sitoutuu raskaaseen kymmenien vuosien velkataakkaan vapautuakseen eläkeiän kynnyksellä ja ottaakseen uuden lainan putkiremonttiin tai salaojaremppaan."

        Omistusasuminen ei ole Suomessa poikkeuksellisen yleistä. Suomea enemmän omassa asunnossa asutaan mm Virossa, Espanjassa, Italiassa, Kreikassa, Belgiassa, Norjassa, Luxemburgissa ja Irlannissa, Ruotsissa omistusasuminen on n 5% vähäisempää, joka tietenkin johtuu siitä, että halpatöitä tekevillä maahanmuuttajilla ei ole varaa ostaa omaa asuntoa. Kuten edellä listatuista maista näkee, omistusasumisen yleisyys ei ole este maan vaurastumiselle: Luxemnurg, Irlanti, Islanti ja Norja ovat reippaasti edellä BKT/asukas-lukemissa.

        Tuo omistusasuminen Suomessa on eräs kummallisimpia jankutuksia, joihin aina törmää. Sehän on täällä vähenemässä, kun osalla nuorista ei enää ole varaa edes haaveilla omasta asunnosta. Kovin paljon se kehitys ei näytä talouttamme auttaneen, enkä tiedä, miksi pitäisikään. Asuntolainat ovat myöntäneet suomalaiset pankit ja niiden koroista maksetaan mummojen ja pappojen talletusten korot. En tiedä, miten se olisi parempi tilanne, että vuokralordit pääsisivät vetämään omansa välistä.


    • Anonyymi

      Tanskan demarit osaavat ja ymmärtävät taloudesta toisin kuin meidän sisarpuolue.

      • Anonyymi

        Suomessa ei kokoomus eikä persut ymmärrä taloudesta mitään. Kokoomuskin on ollut vallassa lähes koko 2000-luvun ja sutta sekä sekundaa tuppasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei kokoomus eikä persut ymmärrä taloudesta mitään. Kokoomuskin on ollut vallassa lähes koko 2000-luvun ja sutta sekä sekundaa tuppasi.

        Hallitus toimii kuten luottoluokittajat Suomelta edellyttävät, eli leikkaavat julkisia menoja jotka ovat Suomessa liian suuret !

        Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !

        Näiden kautta julkinen velkaantuminen vain kasvaa !?

        Leikkauksia jatketaan ensi alkuun noin 20 vuotta !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus toimii kuten luottoluokittajat Suomelta edellyttävät, eli leikkaavat julkisia menoja jotka ovat Suomessa liian suuret !

        Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !

        Näiden kautta julkinen velkaantuminen vain kasvaa !?

        Leikkauksia jatketaan ensi alkuun noin 20 vuotta !!

        no ei, velkaantuminen johtuu nyt hallituksen epäonnistumisesta lähes kaikessa, ukrainan sodasta, asevarustelusta, kauppapakotteista jne. rahan törsääminen noihin pitäisi lopettaa, eikä leikata mummojen hoidosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei, velkaantuminen johtuu nyt hallituksen epäonnistumisesta lähes kaikessa, ukrainan sodasta, asevarustelusta, kauppapakotteista jne. rahan törsääminen noihin pitäisi lopettaa, eikä leikata mummojen hoidosta.

        Kun julkiset menot ovat 57% suhteessa BKT:hen, niin se tarkoittaa sitä, että verot ovat liian korkeat, talouskasvu on olematonta ja varallisuustasot jäävät matalaksi ! Kuten Suomessa on !
        Sveitsin luku on 32% ja Yhdysvaltojen luku on 39%. Tanskan luku on 46%

        Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

        Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
        Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

        1 Liechtenstein $758,637
        2 Monaco $727,311
        3 Switzerland $696,604
        4 Luxembourg $657,564
        5 United States $579,051
        6 Bermuda $569,232
        7 Hong Kong $552,930
        8 Australia $550,110
        9 New Zealand $472,153
        10 Iceland $467,795
        11 Cayman Islands $436,749
        12 Denmark $426,494
        13 Canada $409,297
        14 Netherlands $400,828
        15 Sweden $381,968
        16 Belgium $381,114
        17 Singapore $358,204
        18 Norway $334,432
        19 France $322,074
        20 United Kingdom $309,375
        21 Taiwan $297,864
        22 Israel $273,417
        23 Germany $256,985
        24 Greenland $251,499
        25 Ireland $251,337
        26 Austria $250,125
        27 Japan $245,238
        28 South Korea $237,644
        29 Italy $231,323
        30 British Virgin Islands $228,342
        31 Spain $222,888
        32 Qatar $188,106
        33 San Marino $186,804
        34 Finland $186,208


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun julkiset menot ovat 57% suhteessa BKT:hen, niin se tarkoittaa sitä, että verot ovat liian korkeat, talouskasvu on olematonta ja varallisuustasot jäävät matalaksi ! Kuten Suomessa on !
        Sveitsin luku on 32% ja Yhdysvaltojen luku on 39%. Tanskan luku on 46%

        Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

        Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
        Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

        1 Liechtenstein $758,637
        2 Monaco $727,311
        3 Switzerland $696,604
        4 Luxembourg $657,564
        5 United States $579,051
        6 Bermuda $569,232
        7 Hong Kong $552,930
        8 Australia $550,110
        9 New Zealand $472,153
        10 Iceland $467,795
        11 Cayman Islands $436,749
        12 Denmark $426,494
        13 Canada $409,297
        14 Netherlands $400,828
        15 Sweden $381,968
        16 Belgium $381,114
        17 Singapore $358,204
        18 Norway $334,432
        19 France $322,074
        20 United Kingdom $309,375
        21 Taiwan $297,864
        22 Israel $273,417
        23 Germany $256,985
        24 Greenland $251,499
        25 Ireland $251,337
        26 Austria $250,125
        27 Japan $245,238
        28 South Korea $237,644
        29 Italy $231,323
        30 British Virgin Islands $228,342
        31 Spain $222,888
        32 Qatar $188,106
        33 San Marino $186,804
        34 Finland $186,208

        Älä viitsi trollata, en kuitenkaan vastaa sinulle noin typeriin juttuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi trollata, en kuitenkaan vastaa sinulle noin typeriin juttuihin.

        Faktat ovat siinä !!


    • Anonyymi

      Tanskassa on helppo irtisanoa työntekijä, joten palkkaaminenkin on riskivapaata Toiseksi Tanska ei ole riippuvainen vaikeuksissa olevasta raskaasta teollisuudesta kuten Suomi,

      • Anonyymi

        Miten ns raskas teollisuus voi olla vaikeuksissa, kun Eurooppa varustautuu? Teräksestä ne Pasit edelleen tehdään, ei komposiitista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ns raskas teollisuus voi olla vaikeuksissa, kun Eurooppa varustautuu? Teräksestä ne Pasit edelleen tehdään, ei komposiitista.

        Puunjalostus, kemianteollisuus, rakennusteollisuus, autoteollisuus, terästeollisuus.


    • Anonyymi

      Siksi koska Tanska ei ota lisää elättejä savimajoista vaan vanhoista kun pyritään pääsemään eroon
      Mitä tekee Suomi otetaan lisää niin kaikki järjestyy.
      Ei muuten järjesty rahat loppuu

      • Anonyymi

        Maahanmuuttajia on edelleen Tanskassa selvästi enemmän kuin Suomessa, joten se ei selitä, miksi meillä menee huonommin. Eikä sitä selitä Tanskan pääministerikään, Tanskalla on jo ennen häntäkin mennyt selvästi Suomea paremmin.


    • Anonyymi

      Suomi on väkevästi päihtymymystilassa eli juopuneena joka aamusta alkaen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tanskassa suhtaudutaan haittamaahanmuuttoon nihkeästi ja karkotetaan näitä hyödyttömiä p--kiaisia ulos maasta, tämä on suurin syy, miksi talous siellä rullaa.

      Tanska ei suomen tavoin haali biojätettä maahan eläteiksi, siksi verotus voidaan pitää kohtuullisena.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1890
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe